OUDER
lik hoop dat hij heeft bijgeleerd'
ndienst
werkers
urtalent
>E (V/M)
Toen nou, Ilona.
!K CLOPPENBURE
lYMOND BURR KEERT TERUG OP TY ALS PERRY MASON
'Jazz is muziek van het moment'
Mariaverschij ning
in Medjugorje in
KRO-documentaire
ice
rice bv
IJNNES/ HILVERSUM -
wereld is vol beloften
i niet allemaal komen ze
of worden ze waarge-
laakt", zegt Raymond
ling Merhottein B.V-
LEISEL
Brigitte Kaandorp, comédienne
ZATERDAG 24 OKTOBER 1987
ng
[erugkeer
Ironside
Voordelen
Nummer één
Geen geweld
Boef
Zelfbeheersing
Europees
Pleegkinderen
Ritme
Pianist
Louis van Dijk
blijft
enthousiast
Nationalisme
Geschrokken
Onderzoek
produkten vervaardigt voor
voortrekkersrol en is
ling gewenst van een
die de kontakten met de
reiden. Een en ander op
ngefühl en eigen ideeën.
en uiteraard talenkennis, en
zoals het ontwikkelen van
een aantal relaties zelfstandig
p het niveau van HEAO,
cessen te scoren.
voor een oriënterend
bteam in de filialen Breda,
een
an uit het verzorgen van de
pkel. Daarnaast assisteert zij/hij
opzetten van een modische
amverband gewerkt.
fhikt over een gerichte
i over ervaring als
eze funktie, dan kunt u uw
In Peek Cloppenburg,
gedurende bij voorkeur halve dagen,onze
i) volledig zelfstandig te voeren.
ng in een soortgelijke functie te
waan/oor een vergoeding wordt vei
rzien van een recente pasfoto, zien I
ieweg 1-5, Postbus 21, Postco1
Mija droom is om ooit echt eon
schaamteloze show te maken"
DE STEM
oor machinale hout- en
;rd bedrijf voor vervaardiging en
iardige bewerkingsgereedschappen
kunststofverwerkende industrie]
l/anuit 10 vestigingen slijpservici
servicedienst van de vestiging
t kandidaten (m/v) gevraagd vooïj
St-Brabant.
•nen hebben een goede technische]
aede kontaktuele eigenschappen er
i houtbewerking; kunnen zelfstandig]
ken over een gezonde dosis door-I
Leeftijd 22-30 jaar. Bij voorkeur]
sendaal of omgeving.
visselend werk met een grote matei
binnen een jong team. Goede]
laire arbeidsvoorwaarden.
die menen aan de bovengestelde]
pldoen, worden gevraagd hun eigen-]
iollicitatiebrief, vergezeld van recente]
I aan de direktie van
jtTom Smeets
ede inmiddels zeventig jaar
[Je acteur merkt dat z'n gehoor
j wordt van z'n opmerking,
gt hij ter geruststelling: „Ik
k het zonder verbittering hoor.
ïdenk dat niemand aan een
Eject begint of een nieuwe se-
Jt start in de hoop dat het een
islukking wordt."
(komt tot z'n uitspraak door een
kl negatieve ervaring rond een se-
L Die was in feite al mislukt, voor-
i. de opnamen klaar waren. Een se-
overigens die Europa nooit heeft
(Bald. Raymond: „Ik heb dertien
leveringen gemaakt, maar eerlijk
1 zag er niet één uit zoals het
ijk de bedoeling was."
|0ie flop, waarvan hij de naam niet
s wil noemen, is dan ook niet de
n waarom de nog altijd gerenom-
rde acteur in het peperdure Carl-
k Hotel in Cannes is neergestrekea
Lr heeft hij een andere reden voor.
heeft de serie waarmee hij in de
[en zestig negen seizoenen lang fu-
temaakte, nieuw leven ingeblazen:
y Mason'.
([Belgische tv begint vanavond met
[nieuwe serie, 'De terugkeer van
ry Mason' en vult daar de ko-
aide tijd een deel van zaterdag-
Binden mee. De VARA komt mor-
lavond met dezelfde eerste afleve-
(Nederland 1, 20.20 uur), waarin
on zijn trouwe Delia Street ver-
tgt, die wordt beschuldigd van
rd op een multimiljonair.
|!n 1966 leek het allemaal definitief
;elopen. 'Perry Mason' was ten
ie opgeschreven. Weliswaar waren
nog vindingrijke scriptschrijvers
noeg die de nalatenschap van de-
tive-auteur Earl Stanley Gardner
(passende tv-verhalen konden om
en. Maar de man die Perry Mason
(stalte gaf, had er geen zin meer in.
De serie werd gestopt, omdat de
51-jarige Raymond Burr er ge-
van had. Van Perry Mason in
kt algemeen en van Hollywood in
kt bijzonder. Voor de prijs van één
[iljoen dollar kocht hij het eilandje
litaumba, een pareltje naar het
'ijnt, in de Stille Zuidzee. Daar
lij zich, samen met het handje-
I bewoners, eenvoelen met de een
heid, de natuur en niet te verge-
it zichzelf.
toch kwam weer het moment dat
Raymond Burr opnieuw in Holly-
'°d werd gesignaleerd. Precies een
r na zijn vertrek stond hij weer
tor de televisiecamera's. En opnieuw
®nde hij voor een rol die hem we-
"Ifaam bracht, die van Robert T.
®ide, chef van de recherche in San
fflcisco, door een schotwond ge
toeterd aan z'n rolstoel, maar des
pite een grotere schrik voor de
«adigers dan het huidige 'Miami
s-duo samen.
I van de verdediging ging hij in de
eS?'Eerst de advokaat die de ver
poten uit de cel probeerde te hou-
Della Street en Perry Mason, twintig jaar ouder, terug bij de BRT en de VARA.
den. En toen de politieman die ze er
juist in probeerde te krijgen. Ook met
deze rol zou hij acht jaar lang succes
hebben.
In een interview zei hij in die da
gen: „Ik wilde niet m'n hele leven
lang de man blijven die Perry Mason
heeft gedaan. Ik ben dan ook blij dat
de kijkers me in deze nieuwe rol vol
ledig hebben geaccepterd."
Maar ja, uitspraken zijn er om later
op terug te komen, nietwaar! En dus
zei Raymond dit voorjaar met de
zelfde overtuiging in Cannes: „Ik ben
ontzettend blij dat ik nog een keer de
rol van Perry Mason kan spelen."
Hij zet een paar voordelen op een
rij„Een heel groot voordeel is dat de
afleveringen nu anderhalf uur duren.
Dat biedt de mogelijkheid bijvoor
beeld relaties wat meer uit te diepen.
Bovendien is Perry dertig jaar ouder
dan toen ik er indertijd aan begon. Ik
hoop dat hij in die tijd iets heeft bij
geleerd."
Er zit ook meer menselijkheid in de
serie volgens hem. En daar heeft hij
zelf een steentje toe bijgedragen.
Raymond: „Kijk, als acteur heb je
maar te werken met het materiaal
dat de schrijvers en de producenten
van de serie je aandragen. Dat heb je
maar te accepteren. Maar ik ben in de
gelukkige omstandigheid dat ik zelf
ook wel hier en daar iets kan veran
deren. Ik hoop dat ik Perry nu nog
menselijker maak dan hij indertijd al
Terugkijkend op die eerste periode,
zegt hij: „Toen ik met Perry Mason
begon was het 1957 en ik eindigde er
negen jaar later mee. Ik kan alleen
maar hopen dat hij al in die periode
veranderde. Dat hij na negen jaar al
iets meer mens was geworden."
De nieuwe, oudere Perry Mason is
door het Amerikaanse publiek in elk
geval goed ontvangen. Raymond: „Ik
had wel verwacht dat we succes zou
den hebben toen we terugkeerden op
de buis met deze serie, al had ik niet
verwacht dat we onmiddellijk num
mer één in het hele land zouden wor
den. Dat is wel gebeurd. Nummer één
zijn betekent dat je al het publiek dat
je vroeger ook had moet trekken plus
de jeugd die er sindsdien is bijgeko
men. Die moet je ook hebben."
Uit het kijkonderzoek is gebleken
dat ook de jeugd blijft kijken. En daar
is Raymond bijzonder trots op. De
doorsnee Amerikaanse tv-kijker
staat er immers om bekend een zeer
vluchtige kijker te zijn. Iemand die
snel overschakelt naar een ander net.
Raymond: „Met 'Perry Mason' weten
we jong en oud echter vast te houden.
Ik ben daar zeer trots op; Te meer
daar wij geen geweld brengen. Na
tuurlijk zit er wel iets van geweld in.
De zaken van Perry Mason zijn het
gevolg van geweld, wij zijn niet dege
nen die het geweld zelf veroorzaken.
Zo is het trouwens altijd geweest."
Raymond Burr is van geboorte Ca
nadees. Hij studeerde rechten, het
geen hem in zijn Perry Mason-creatie
alleen maar van pas is gekomen. Nog
steeds geeft hij lezingen, waarbij hij
zijn gehoor versteld doet staan van
zijn juridische kennis. In het Mason-
tijdperk vond hij dat overigens wel
eens vervelend: „De mensen zien in
mij de ideale advokaat. Ze leggen me
hun problemen voor alsof het kerst
cadeautjes zijn."
Hij besloot al jong acteur te worden
en z'n eerste ervaring deed hij op in
Toronto. Jaren lang stond hij daar op
de planken, voordat hij z'n geluk ging
beproeven in California. Hollywood
bood hem al snel werk. Hij was onder
meer te zien in de film 'A place in the
sun', evenals in de Hitchcock-klassie-
ker 'Rear window'.
In totaal werkte hij aan 39 speelfilms
mee. En meestal in de rol van boef.
Daarom was de verrassing des te gro
ter dat z'n televisiecarrière begon met
de rol van Perry Mason, een advokaat
bij uitstek!
Overigens is er al eens eerder een
poging gedaan de successerie nieuw
leven in te blazen. In 1973 startte CBS
'The new adventures of Perry Mason'.
Maar het publiek wilde van deze
'nieuwe avonturen' niets weten. De
belangrijkste reden: niet Raymond
Burr speelde de titelrol, maar een ac
teur genaamd Monte Markham.
De oorspronkelijke serie was in
dertijd vier jaar lang bij de VARA te
zien. De VARA bracht 68 van de in to
taal 245 afleveringen op het scherm.
En deze zelfde omroep presenteert nu
ook de nieuwe serie. Morgenavond is
de eerste van voorlopig drie afleve
ringen van elk anderhalf uur te zien.
Aan elke aflevering wordt een
maand gewerkt, in totaal zo'n 24
draaidagen, afhankelijk van de loka-
ties. Raymond in Cannes: „Een
maand voor de eigenlijke opnamen,
dat betekent hard werken. Soms moe
ten we ook in het weekend doorwer
ken. Voordat de opnamen beginnen
en trouwens ook erna, moet er na
tuurlijk ook nog een hoop worden ge
daan. Ik verbaas me er over dat ze
een dergelijke kwaliteit in zo'n be
trekkelijk korte tijd kunnen maken.
Dat kan alleen maar bij televisie en
toch komt er een vergelijkbaar pro-
dukt uit als bij een bioscoopfilm."
Over z'n laatste ervaring met een bio
scoopfilm vertelt hij met gemengde
gevoelens. Raymond: „Ik zal je een
voorbeeld geven. Er zou een scène in
zitten waarin de figuur die ik moest
uitbeelden z'n zelfbeheersing verliest.
Dat is nou typisch zo'n scène waarin
ik eens alles zou kunnen leggen wat
ik als acteur heb te bieden. Ik heb er
verschrikkelijk m'n best op gedaan.
Maar uiteindelijk hadden ze veertig
minuten te veel materiaal voor de
film. En dat was de eerste scène die
sneuvelde.Ik heb al m'n tempera
ment gelegd in een scène die nooit
iemand te zien zal krij gen."
Zo blijkt maar weer hoe voorzich
tig je moet zijn, meent hij. „Je kunt
als acteur zelf nooit precies beoorde
len hoe een film er uiteindelijk zal
gaan uitzien. Al zijn er natuurlijk
scènes waarbij je van te voren aan
voelt dat die heel moeilijk weggelaten
kunnen worden."
Toch heeft hij de speelfilm nog niet
afgeschreven. Z'n aanwezigheid in
Cannes combineerde hij met een
werkbezoek aan Portugal en de Azo-
ren. En dat met het oog op een nieuwe
speelfilm, die wellicht 'Rivierboot
Circus' gaat heten. Het verhaal voor
de film heeft hij zelf geschreven, ge
baseerd op ervaring die hij heeft op
gedaan tijdens wel twintig reizen
door Europa.
Raymond: „Het is ook een zeer
Europees verhaal, maar ik vertel je er
niet te veel van, want ik wil dat ieder
een straks gaat kijkea Het is een heel
gevoelig verhaal, over een man die de
wereld de rug toekeert. Hij leeft op
een schip en wil daar helemaal alleen
worden gelaten. Tegen z'n wil moet
hij echter elf kinderen op sleeptouw
nemen."
De hoofdrollen staan nog niet vast,
op een na. En die is voor hemzelf.
Maar hij zal niet zelf regisseren, wel
produceren. „Het is het soort film dat
een ramp zou worden als je zou pro
beren zowel zelf te regisseren, als de
hoofdrol te spelen. Het werken met elf
kinderen van verschillende leeftijd is
een gigantische klus."
Z'n belangstelling voor kinderen
komt niet als een verrassing. Hij zet
zich al z'n hele carrière in voor ge
handicapte kinderen, al heeft hij dat
nooit aan de grote klok gehangen.
Over de hele wereld heeft hij wel zo'n
dertig pleegkinderen. Vooral kinde
ren die door financiële omstandighe
den thuis nauwelijks gevoed en ge
kleed kunnen worden, laat staan dat
ze zouden kunnen studeren. Raymond
Burr maakt dat wel voor hen moge
lijk.
„Natuurlijk kan ik een kinderte
huis openen en ze daar allemaal on
derbrengen. Als een soort kleine Ver
enigde Naties. Maar ik geloof daar
niet in. Kinderen uit Italië, China of
Peru kunnen volgens mij beter in hun
eigen omgeving opgroeien tot nut van
hun eigen samenleving." Als het kan,
bezoekt hij al z'n pleegkinderen eens
per jaar.
15oor Laur Crouzen
»Ik zie jazz puur als een
J vorm van exhibitionisme.
»ooral het improviseren;
W maar het ter plekke
Wenken en maken van
I !S' 'lun^ ieindej azz
wt laten gaan, ontzettend
"Mroerd worden en daar-
I "oor je publiek ontroeren.
I £'e improvisatie is een men-
van routine en dat wat
S?™ m je opborrelt. Het
on wat ls spanning die ook
I ;L Publiek overspringt.
4l e charme van jazz,
2-, ,Van moment,
"aar wel voor iedereen".
I DiiL6^66^ Pianist Louis van
I vrnaL* ie ^em onverhoeds
vertil ya} iazz is en erbi3
Waai! Je het ontzettend
tets tl maar nauwelijks
2 retisch van ^e mu-
een Jf66,1 ,Louis van Dijk,
veerti!^ de midden-
rioten fn ?et snelle piano-
CL de 0§en' had ook
iCl Zegge)1: "Wat kom je
f weet?"611, a'S 16 van -i322
Louis van Dijk, in Amster
dam geboren als zoon van de
koster van een Nederlands
Hervormde kerk, zit ruim 25
jaar in het vak. In het begin
van de jaren zestig speelde hij
al in jazz-combo's. Nu trekt
hij al jaren door het land, zijn
tijd verdelend tussen klas
sieke muziek en jazz.
Wie 'jazz' tegen Louis van
Dijk roept, ziet hem tromme
len op de tafel, lichtjes met
het hoofd schudden en een
parelende reeks bolletjes op
stokjes tussen neus en lippen
hummea Tata-ta-tatata-
tata-tatata-ta. Alsof hij zeg
gen wil: als je dit leest, kun je
er zelf wel iets bij bedenken.
„Jazz is muziek van het
moment. Jazz is live-muziek.
Eigenlijk niks om op de plaat
te horen. Niet voor niks is
maar zeven procent van de
vastgelegde en reproduceer
bare muziek op LP of CD
jazz. Ongeveer 20 procent is
klassiek en de rest is pop.
Naar jazz op de plaat luiste
ren, vind ik eigenlijk een
beetje masturbatie. Je gaat je
vervelen van de herhaling. Je
moet erbij zijn, als de muziek
gemaakt wordt. En het vergt
natuurlijk veel van je als mu
sicus. Het mag dan muziek
van een moment zijn, dat wil
niet zeggen dat het allemaal
met gemak gaat. Je moet
vaak diep in je rugzak gaan.
Dat is ook een van de redenen
geweest, waarom ik een jaar
of acht, negen geleden de
klassieke muziek heb opge
zocht."
Louis van Dijk: „De piano is
een echt ritme-instrument.
Een van de eerste namen voor
het instrument was ham-
merklavier, van de hamertjes
die op de snaren slaan. Piano
is dus een slagwerk. Slag
werk betekent ritme, maar
daar doet zich een probleem
voor. Blaasinstrumenten, zo
als trombone, trompet en
vooral de sax, kunnen bij de
improvisatie met het publiek
praten. De speler moet daar
tussendoor steeds ademhalen,
want het zijn blaas-instru-
menten. Dat heeft het voor
deel, dat het publiek ook op
Louis van Dijk.
adem kan komen. Met een
piano, een gitaar en andere
instrumenten die je alleen
met de handen bespeelt, kun
je het publiek doldraaien
door steeds maar door te gaan
zonder de snelle tonenreeksen
te onderbreken."
- FOTO ANP
Wat doe je daar nou tegen om
jezelf in toom te houden en je
publiek op je spoor te hou
den?
„Ik fluit vaak de melodie,
die ik speel, mee. Eigenlijk
moet ik zeggen: ik speel wat
ik fluit en niet: ik fluit mee
met wat ik speel. Ik doe dit
louter en alleen om de toch al
swingende toehoorders niet te
overdonderen".
Waarom geeft iemand zijn le
ven aan de jazz? Aan muziek?
Louis van Dijk: „Wijlen
mijn schoonvader geloofde
nooit dat iemand iets voor de
lol kon doen of voor anderen.
Hij dacht altijd dat mensen
vooral dingen voor zichzelf
doea En altijd met geld in het
achterhoofd. Dat heb ik echt
nog nooit gedaan. Ik ben aan
jazz begonnen uit een pube
raal enthousiasme. Omdat ik
heilig geloofde in het plezier,
dat muziek maken geeft. En
tot mijn stomme verbijstering
verdiende ik er op een gege
ven moment geld mee.
Daarom zeg ik: je moet geen
dingen najagen, die van je
weglopen. Geniet van en grijp
de dingen die naar je toe ko
men. Die zijn van jou."
Met de uitzending van
woensdag van RUR zal Ve-
ronica-baas Rob Out geen
problemen gehad hebben.
Roxy leek aardig afgekoeld
en de enige die voor onge
vraagde opwinding zou
kunnen zorgen, bodybuilder
en Playboy-model Erika
Mes, was op veilige afstand
geplaatst.
Jan Lenferink en zijn gas
ten, filmacteur Thorn Hoff
man, Kamerlid Jeltje van
Nieuwenhoven en zanger
Dave, hielden het netjes, al
deed de laatste op de valreep
nog een poging het niveau
drastisch te verlagen. De
vraag was wanneer hij God
dankte en Dave zei: als ik
goed klaarkom. Die dingen
kan hij voortaan beter in het
Frans zingen.
In de Nieuwe Revu van vo
rige week maakte Lenferink
overigens zelf een paar rake
opmerkingen over Ivo Nie-
he. „Ik hou wel een beetje
van die Niehe, ofschoon hij
natuurlijk een rat is. Maar
hij is de beste rat in zij n
soort", zei Jan. Opvallend
groot vindt hij Ivo's 'neus
voor het gezonde volksje-
weetwel'. „Niehe ruikt even
wat de mensen in het land er
van vinden en dan kiest hij
met geweld voor die me
ning".
Terwijl Lenferink blijft zit
ten tussen de postmoderne
discoklanten en het 'digitale
schorem', trekt Niehe over
de wereldbol. Kennelijk
heeft hij nieuwe ontwikke
lingen bespeurd in het 'ge
zonde volksje weet wel', want
hij stapte dinsdagavond
kordaat binnen bij de Ita
liaanse porno-ster Ilona
Staller, die dit jaar in het
parlement werd gekozen.
Ilona vertelde knipogend
over haar activiteiten tegen
kernwapens en voor vrije
liefde en, het moet gezegd
moet worden, Ivo hield zich
goed. Hij stelde serieuze
vragen en deed dat zonder
haperen in het Italiaans.
Maar ondertussen tastte de
camera gretig de plooien af
in de lange jurk van Ilona.
Keer op keer kregen we
haar in kousjes gestoken
kuiten en haar schoenen te
zien en dan schoot het beeld
weer naar haar hals, alsof
de cameraman bang was
daar iets te missen.
Beschaafd bedankte Ivo de
kusmondjes werpende poli
tica om kort daarna terug te
komen met een extraatje.
„Tot onze grote verbazing
tracteerde Ilona Staller ons
op een toegift. Onze geluids
man had zijn spullen al op
geborgen en toen gebeurde
ditzei hij met triomf
in zijn stem.
Er kwam weer beeld, je zag
Niehe zich omdraaien met
een gebaar van 'kom, jon
gens, het gaat gebeuren', en
de camera zoomde in op Ilo
na, die schalks haar ene
borst onblootte, zoals ze dat
tijdens haar verkiezings
campagne al zo vaak had
gedaan. Dan ben je even stil
als kijker, maar snel dringt
tot je door dat Ivo hiervoor
naar Italië is gekomen! Wie
weet hoe lang hij Ilona aan
haar kop heeft zitten zeuren.
Hé, toen nou Ilona, nog één
keertje voor de Nederlandse
kijkers. De TROS is een hele
grote omroep, hoor! Asje
blieft, Ilona
Hij deed net of de blote borst
van Ilona hem verraste,
maar dat was natuurlijk
niet zo. Tenslotte gaf ze toe
aan de vasthoudende Hol
lander en had Niehe zijn ge
zonde volks-tepel te pakken!
Volgende week gaat hij op
jacht naar andere lichaams
delen, waar ook ter wereld.
Gisteravond deed hij het
netjes in 'Kies voor de na
tuur': Brigitte Bardot
hoefde alleen maar haar
vuist te laten zien.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Of Ma
ria nu wel of niet in de
Joegoslavische plaats
Medjugorje verschijnt,
daar geeft de documen
taire 'Medjugorje', die de
KRO maandag (26 okto
ber) van 21.30-22.22 uur
op Nederland 2 uitzendt,
geen antwoord op. De
oplossing wordt overge
laten aan de kijker die
zelf mag bepalen of een
en ander waarheidsge
trouw is.
Inmiddels staat wel vast
dat Medjugorje aan het uit
groeien is tot een vermaard
bedevaartsoord. Al bijna
vijf miljoen pelgrims zijn
de afgelopen zes jaar naar
de onherbergzame heuvel
achtige streken van Medju
gorje getrokken.
De documentaire geeft
een beeld van wat er zich
allemaal in Medjugorje
heeft afgespeeld. De ver
schijning, en de cultus die
er om heen ontstond, had
zowel politieke als kerke
lijke gevolgen.
De autoriteiten waren bang
dat in Medjugorje een ka
tholiek nationalisme zou
ontstaan.'Tijdens vieringen
hadden enkele bezoekers
om een eigen katholieke
staat geroepen. Daarop
werd de pastoor van het
dorp, die vurig in de kinde
ren die Maria zagen geloof
de, gearresteerd. Die pas
toor gaf namelijk de kinde
ren alle gelegenheid om in
de kerk, tijdens vieringen,
te praten over de verschij
ningen. Hij werd veroor
deeld tot drie jaar gevange
nisstraf.
Daarvan schrokken, op hun
beurt, de kerkelijke autori
teiten. Zij stelden een com
missie in die moest onder
zoeken of datgene wat de
jongelui vertelden wel
waarheidsgetrouw was. In
1986 kwam de commissie
met een vernietigend oor
deel: de kinderen hadden
de waarheid niet verteld.
Bewijzen daarvoor werden
echter niet geleverd. Bo
vendien had een medisch
onderzoek aangetoond dat
de jongelui zowel geestelijk
Paus Johannes Paulus
II: onderzoekscommis
sie. - FOTO AP
als lichamelijk gezond wa
ren.
De paus heeft na deze nega
tieve uitspraak een nieuwe
onderzoekscommissie be
noemd die opnieuw moet
onderzoeken hoe het met
het waarheidsgehalte van
een en ander staat. In deze
commissie zitten alle bis
schoppen van Joegoslavië,
in tegenstelling tot de eer
ste commissie, waarin al
leen wereldheren zaten.
De reden hiervoor is dat
er een jarenlang geschil is
tussen de Franciscanen en
de wereldheren. De Fran
ciscanen hebben eeuwen
lang de katholieke bevol
king van Joegoslavië tij
dens de Turkse (Islamiti
sche) bezetting geleid, tot
dat de paus in de vorige
eeuw wereldheren heeft
benoemd. Maria verscheen
- na eerst op een heuvel
verschenen te zijn - in de
door Franciscanen geleide
kerk van Medjugorje, iets
wat de wereldheren wel
licht niet zo goed uitkwam.