OUDER lik hoop dat hij heeft bijgeleerd' ndienst werkers urtalent >E (V/M) Toen nou, Ilona. !K CLOPPENBURE lYMOND BURR KEERT TERUG OP TY ALS PERRY MASON 'Jazz is muziek van het moment' Mariaverschij ning in Medjugorje in KRO-documentaire ice rice bv IJNNES/ HILVERSUM - wereld is vol beloften i niet allemaal komen ze of worden ze waarge- laakt", zegt Raymond ling Merhottein B.V- LEISEL Brigitte Kaandorp, comédienne ZATERDAG 24 OKTOBER 1987 ng [erugkeer Ironside Voordelen Nummer één Geen geweld Boef Zelfbeheersing Europees Pleegkinderen Ritme Pianist Louis van Dijk blijft enthousiast Nationalisme Geschrokken Onderzoek produkten vervaardigt voor voortrekkersrol en is ling gewenst van een die de kontakten met de reiden. Een en ander op ngefühl en eigen ideeën. en uiteraard talenkennis, en zoals het ontwikkelen van een aantal relaties zelfstandig p het niveau van HEAO, cessen te scoren. voor een oriënterend bteam in de filialen Breda, een an uit het verzorgen van de pkel. Daarnaast assisteert zij/hij opzetten van een modische amverband gewerkt. fhikt over een gerichte i over ervaring als eze funktie, dan kunt u uw In Peek Cloppenburg, gedurende bij voorkeur halve dagen,onze i) volledig zelfstandig te voeren. ng in een soortgelijke functie te waan/oor een vergoeding wordt vei rzien van een recente pasfoto, zien I ieweg 1-5, Postbus 21, Postco1 Mija droom is om ooit echt eon schaamteloze show te maken" DE STEM oor machinale hout- en ;rd bedrijf voor vervaardiging en iardige bewerkingsgereedschappen kunststofverwerkende industrie] l/anuit 10 vestigingen slijpservici servicedienst van de vestiging t kandidaten (m/v) gevraagd vooïj St-Brabant. •nen hebben een goede technische] aede kontaktuele eigenschappen er i houtbewerking; kunnen zelfstandig] ken over een gezonde dosis door-I Leeftijd 22-30 jaar. Bij voorkeur] sendaal of omgeving. visselend werk met een grote matei binnen een jong team. Goede] laire arbeidsvoorwaarden. die menen aan de bovengestelde] pldoen, worden gevraagd hun eigen-] iollicitatiebrief, vergezeld van recente] I aan de direktie van jtTom Smeets ede inmiddels zeventig jaar [Je acteur merkt dat z'n gehoor j wordt van z'n opmerking, gt hij ter geruststelling: „Ik k het zonder verbittering hoor. ïdenk dat niemand aan een Eject begint of een nieuwe se- Jt start in de hoop dat het een islukking wordt." (komt tot z'n uitspraak door een kl negatieve ervaring rond een se- L Die was in feite al mislukt, voor- i. de opnamen klaar waren. Een se- overigens die Europa nooit heeft (Bald. Raymond: „Ik heb dertien leveringen gemaakt, maar eerlijk 1 zag er niet één uit zoals het ijk de bedoeling was." |0ie flop, waarvan hij de naam niet s wil noemen, is dan ook niet de n waarom de nog altijd gerenom- rde acteur in het peperdure Carl- k Hotel in Cannes is neergestrekea Lr heeft hij een andere reden voor. heeft de serie waarmee hij in de [en zestig negen seizoenen lang fu- temaakte, nieuw leven ingeblazen: y Mason'. ([Belgische tv begint vanavond met [nieuwe serie, 'De terugkeer van ry Mason' en vult daar de ko- aide tijd een deel van zaterdag- Binden mee. De VARA komt mor- lavond met dezelfde eerste afleve- (Nederland 1, 20.20 uur), waarin on zijn trouwe Delia Street ver- tgt, die wordt beschuldigd van rd op een multimiljonair. |!n 1966 leek het allemaal definitief ;elopen. 'Perry Mason' was ten ie opgeschreven. Weliswaar waren nog vindingrijke scriptschrijvers noeg die de nalatenschap van de- tive-auteur Earl Stanley Gardner (passende tv-verhalen konden om en. Maar de man die Perry Mason (stalte gaf, had er geen zin meer in. De serie werd gestopt, omdat de 51-jarige Raymond Burr er ge- van had. Van Perry Mason in kt algemeen en van Hollywood in kt bijzonder. Voor de prijs van één [iljoen dollar kocht hij het eilandje litaumba, een pareltje naar het 'ijnt, in de Stille Zuidzee. Daar lij zich, samen met het handje- I bewoners, eenvoelen met de een heid, de natuur en niet te verge- it zichzelf. toch kwam weer het moment dat Raymond Burr opnieuw in Holly- '°d werd gesignaleerd. Precies een r na zijn vertrek stond hij weer tor de televisiecamera's. En opnieuw ®nde hij voor een rol die hem we- "Ifaam bracht, die van Robert T. ®ide, chef van de recherche in San fflcisco, door een schotwond ge toeterd aan z'n rolstoel, maar des pite een grotere schrik voor de «adigers dan het huidige 'Miami s-duo samen. I van de verdediging ging hij in de eS?'Eerst de advokaat die de ver poten uit de cel probeerde te hou- Della Street en Perry Mason, twintig jaar ouder, terug bij de BRT en de VARA. den. En toen de politieman die ze er juist in probeerde te krijgen. Ook met deze rol zou hij acht jaar lang succes hebben. In een interview zei hij in die da gen: „Ik wilde niet m'n hele leven lang de man blijven die Perry Mason heeft gedaan. Ik ben dan ook blij dat de kijkers me in deze nieuwe rol vol ledig hebben geaccepterd." Maar ja, uitspraken zijn er om later op terug te komen, nietwaar! En dus zei Raymond dit voorjaar met de zelfde overtuiging in Cannes: „Ik ben ontzettend blij dat ik nog een keer de rol van Perry Mason kan spelen." Hij zet een paar voordelen op een rij„Een heel groot voordeel is dat de afleveringen nu anderhalf uur duren. Dat biedt de mogelijkheid bijvoor beeld relaties wat meer uit te diepen. Bovendien is Perry dertig jaar ouder dan toen ik er indertijd aan begon. Ik hoop dat hij in die tijd iets heeft bij geleerd." Er zit ook meer menselijkheid in de serie volgens hem. En daar heeft hij zelf een steentje toe bijgedragen. Raymond: „Kijk, als acteur heb je maar te werken met het materiaal dat de schrijvers en de producenten van de serie je aandragen. Dat heb je maar te accepteren. Maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik zelf ook wel hier en daar iets kan veran deren. Ik hoop dat ik Perry nu nog menselijker maak dan hij indertijd al Terugkijkend op die eerste periode, zegt hij: „Toen ik met Perry Mason begon was het 1957 en ik eindigde er negen jaar later mee. Ik kan alleen maar hopen dat hij al in die periode veranderde. Dat hij na negen jaar al iets meer mens was geworden." De nieuwe, oudere Perry Mason is door het Amerikaanse publiek in elk geval goed ontvangen. Raymond: „Ik had wel verwacht dat we succes zou den hebben toen we terugkeerden op de buis met deze serie, al had ik niet verwacht dat we onmiddellijk num mer één in het hele land zouden wor den. Dat is wel gebeurd. Nummer één zijn betekent dat je al het publiek dat je vroeger ook had moet trekken plus de jeugd die er sindsdien is bijgeko men. Die moet je ook hebben." Uit het kijkonderzoek is gebleken dat ook de jeugd blijft kijken. En daar is Raymond bijzonder trots op. De doorsnee Amerikaanse tv-kijker staat er immers om bekend een zeer vluchtige kijker te zijn. Iemand die snel overschakelt naar een ander net. Raymond: „Met 'Perry Mason' weten we jong en oud echter vast te houden. Ik ben daar zeer trots op; Te meer daar wij geen geweld brengen. Na tuurlijk zit er wel iets van geweld in. De zaken van Perry Mason zijn het gevolg van geweld, wij zijn niet dege nen die het geweld zelf veroorzaken. Zo is het trouwens altijd geweest." Raymond Burr is van geboorte Ca nadees. Hij studeerde rechten, het geen hem in zijn Perry Mason-creatie alleen maar van pas is gekomen. Nog steeds geeft hij lezingen, waarbij hij zijn gehoor versteld doet staan van zijn juridische kennis. In het Mason- tijdperk vond hij dat overigens wel eens vervelend: „De mensen zien in mij de ideale advokaat. Ze leggen me hun problemen voor alsof het kerst cadeautjes zijn." Hij besloot al jong acteur te worden en z'n eerste ervaring deed hij op in Toronto. Jaren lang stond hij daar op de planken, voordat hij z'n geluk ging beproeven in California. Hollywood bood hem al snel werk. Hij was onder meer te zien in de film 'A place in the sun', evenals in de Hitchcock-klassie- ker 'Rear window'. In totaal werkte hij aan 39 speelfilms mee. En meestal in de rol van boef. Daarom was de verrassing des te gro ter dat z'n televisiecarrière begon met de rol van Perry Mason, een advokaat bij uitstek! Overigens is er al eens eerder een poging gedaan de successerie nieuw leven in te blazen. In 1973 startte CBS 'The new adventures of Perry Mason'. Maar het publiek wilde van deze 'nieuwe avonturen' niets weten. De belangrijkste reden: niet Raymond Burr speelde de titelrol, maar een ac teur genaamd Monte Markham. De oorspronkelijke serie was in dertijd vier jaar lang bij de VARA te zien. De VARA bracht 68 van de in to taal 245 afleveringen op het scherm. En deze zelfde omroep presenteert nu ook de nieuwe serie. Morgenavond is de eerste van voorlopig drie afleve ringen van elk anderhalf uur te zien. Aan elke aflevering wordt een maand gewerkt, in totaal zo'n 24 draaidagen, afhankelijk van de loka- ties. Raymond in Cannes: „Een maand voor de eigenlijke opnamen, dat betekent hard werken. Soms moe ten we ook in het weekend doorwer ken. Voordat de opnamen beginnen en trouwens ook erna, moet er na tuurlijk ook nog een hoop worden ge daan. Ik verbaas me er over dat ze een dergelijke kwaliteit in zo'n be trekkelijk korte tijd kunnen maken. Dat kan alleen maar bij televisie en toch komt er een vergelijkbaar pro- dukt uit als bij een bioscoopfilm." Over z'n laatste ervaring met een bio scoopfilm vertelt hij met gemengde gevoelens. Raymond: „Ik zal je een voorbeeld geven. Er zou een scène in zitten waarin de figuur die ik moest uitbeelden z'n zelfbeheersing verliest. Dat is nou typisch zo'n scène waarin ik eens alles zou kunnen leggen wat ik als acteur heb te bieden. Ik heb er verschrikkelijk m'n best op gedaan. Maar uiteindelijk hadden ze veertig minuten te veel materiaal voor de film. En dat was de eerste scène die sneuvelde.Ik heb al m'n tempera ment gelegd in een scène die nooit iemand te zien zal krij gen." Zo blijkt maar weer hoe voorzich tig je moet zijn, meent hij. „Je kunt als acteur zelf nooit precies beoorde len hoe een film er uiteindelijk zal gaan uitzien. Al zijn er natuurlijk scènes waarbij je van te voren aan voelt dat die heel moeilijk weggelaten kunnen worden." Toch heeft hij de speelfilm nog niet afgeschreven. Z'n aanwezigheid in Cannes combineerde hij met een werkbezoek aan Portugal en de Azo- ren. En dat met het oog op een nieuwe speelfilm, die wellicht 'Rivierboot Circus' gaat heten. Het verhaal voor de film heeft hij zelf geschreven, ge baseerd op ervaring die hij heeft op gedaan tijdens wel twintig reizen door Europa. Raymond: „Het is ook een zeer Europees verhaal, maar ik vertel je er niet te veel van, want ik wil dat ieder een straks gaat kijkea Het is een heel gevoelig verhaal, over een man die de wereld de rug toekeert. Hij leeft op een schip en wil daar helemaal alleen worden gelaten. Tegen z'n wil moet hij echter elf kinderen op sleeptouw nemen." De hoofdrollen staan nog niet vast, op een na. En die is voor hemzelf. Maar hij zal niet zelf regisseren, wel produceren. „Het is het soort film dat een ramp zou worden als je zou pro beren zowel zelf te regisseren, als de hoofdrol te spelen. Het werken met elf kinderen van verschillende leeftijd is een gigantische klus." Z'n belangstelling voor kinderen komt niet als een verrassing. Hij zet zich al z'n hele carrière in voor ge handicapte kinderen, al heeft hij dat nooit aan de grote klok gehangen. Over de hele wereld heeft hij wel zo'n dertig pleegkinderen. Vooral kinde ren die door financiële omstandighe den thuis nauwelijks gevoed en ge kleed kunnen worden, laat staan dat ze zouden kunnen studeren. Raymond Burr maakt dat wel voor hen moge lijk. „Natuurlijk kan ik een kinderte huis openen en ze daar allemaal on derbrengen. Als een soort kleine Ver enigde Naties. Maar ik geloof daar niet in. Kinderen uit Italië, China of Peru kunnen volgens mij beter in hun eigen omgeving opgroeien tot nut van hun eigen samenleving." Als het kan, bezoekt hij al z'n pleegkinderen eens per jaar. 15oor Laur Crouzen »Ik zie jazz puur als een J vorm van exhibitionisme. »ooral het improviseren; W maar het ter plekke Wenken en maken van I !S' 'lun^ ieindej azz wt laten gaan, ontzettend "Mroerd worden en daar- I "oor je publiek ontroeren. I £'e improvisatie is een men- van routine en dat wat S?™ m je opborrelt. Het on wat ls spanning die ook I ;L Publiek overspringt. 4l e charme van jazz, 2-, ,Van moment, "aar wel voor iedereen". I DiiL6^66^ Pianist Louis van I vrnaL* ie ^em onverhoeds vertil ya} iazz is en erbi3 Waai! Je het ontzettend tets tl maar nauwelijks 2 retisch van ^e mu- een Jf66,1 ,Louis van Dijk, veerti!^ de midden- rioten fn ?et snelle piano- CL de 0§en' had ook iCl Zegge)1: "Wat kom je f weet?"611, a'S 16 van -i322 Louis van Dijk, in Amster dam geboren als zoon van de koster van een Nederlands Hervormde kerk, zit ruim 25 jaar in het vak. In het begin van de jaren zestig speelde hij al in jazz-combo's. Nu trekt hij al jaren door het land, zijn tijd verdelend tussen klas sieke muziek en jazz. Wie 'jazz' tegen Louis van Dijk roept, ziet hem tromme len op de tafel, lichtjes met het hoofd schudden en een parelende reeks bolletjes op stokjes tussen neus en lippen hummea Tata-ta-tatata- tata-tatata-ta. Alsof hij zeg gen wil: als je dit leest, kun je er zelf wel iets bij bedenken. „Jazz is muziek van het moment. Jazz is live-muziek. Eigenlijk niks om op de plaat te horen. Niet voor niks is maar zeven procent van de vastgelegde en reproduceer bare muziek op LP of CD jazz. Ongeveer 20 procent is klassiek en de rest is pop. Naar jazz op de plaat luiste ren, vind ik eigenlijk een beetje masturbatie. Je gaat je vervelen van de herhaling. Je moet erbij zijn, als de muziek gemaakt wordt. En het vergt natuurlijk veel van je als mu sicus. Het mag dan muziek van een moment zijn, dat wil niet zeggen dat het allemaal met gemak gaat. Je moet vaak diep in je rugzak gaan. Dat is ook een van de redenen geweest, waarom ik een jaar of acht, negen geleden de klassieke muziek heb opge zocht." Louis van Dijk: „De piano is een echt ritme-instrument. Een van de eerste namen voor het instrument was ham- merklavier, van de hamertjes die op de snaren slaan. Piano is dus een slagwerk. Slag werk betekent ritme, maar daar doet zich een probleem voor. Blaasinstrumenten, zo als trombone, trompet en vooral de sax, kunnen bij de improvisatie met het publiek praten. De speler moet daar tussendoor steeds ademhalen, want het zijn blaas-instru- menten. Dat heeft het voor deel, dat het publiek ook op Louis van Dijk. adem kan komen. Met een piano, een gitaar en andere instrumenten die je alleen met de handen bespeelt, kun je het publiek doldraaien door steeds maar door te gaan zonder de snelle tonenreeksen te onderbreken." - FOTO ANP Wat doe je daar nou tegen om jezelf in toom te houden en je publiek op je spoor te hou den? „Ik fluit vaak de melodie, die ik speel, mee. Eigenlijk moet ik zeggen: ik speel wat ik fluit en niet: ik fluit mee met wat ik speel. Ik doe dit louter en alleen om de toch al swingende toehoorders niet te overdonderen". Waarom geeft iemand zijn le ven aan de jazz? Aan muziek? Louis van Dijk: „Wijlen mijn schoonvader geloofde nooit dat iemand iets voor de lol kon doen of voor anderen. Hij dacht altijd dat mensen vooral dingen voor zichzelf doea En altijd met geld in het achterhoofd. Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Ik ben aan jazz begonnen uit een pube raal enthousiasme. Omdat ik heilig geloofde in het plezier, dat muziek maken geeft. En tot mijn stomme verbijstering verdiende ik er op een gege ven moment geld mee. Daarom zeg ik: je moet geen dingen najagen, die van je weglopen. Geniet van en grijp de dingen die naar je toe ko men. Die zijn van jou." Met de uitzending van woensdag van RUR zal Ve- ronica-baas Rob Out geen problemen gehad hebben. Roxy leek aardig afgekoeld en de enige die voor onge vraagde opwinding zou kunnen zorgen, bodybuilder en Playboy-model Erika Mes, was op veilige afstand geplaatst. Jan Lenferink en zijn gas ten, filmacteur Thorn Hoff man, Kamerlid Jeltje van Nieuwenhoven en zanger Dave, hielden het netjes, al deed de laatste op de valreep nog een poging het niveau drastisch te verlagen. De vraag was wanneer hij God dankte en Dave zei: als ik goed klaarkom. Die dingen kan hij voortaan beter in het Frans zingen. In de Nieuwe Revu van vo rige week maakte Lenferink overigens zelf een paar rake opmerkingen over Ivo Nie- he. „Ik hou wel een beetje van die Niehe, ofschoon hij natuurlijk een rat is. Maar hij is de beste rat in zij n soort", zei Jan. Opvallend groot vindt hij Ivo's 'neus voor het gezonde volksje- weetwel'. „Niehe ruikt even wat de mensen in het land er van vinden en dan kiest hij met geweld voor die me ning". Terwijl Lenferink blijft zit ten tussen de postmoderne discoklanten en het 'digitale schorem', trekt Niehe over de wereldbol. Kennelijk heeft hij nieuwe ontwikke lingen bespeurd in het 'ge zonde volksje weet wel', want hij stapte dinsdagavond kordaat binnen bij de Ita liaanse porno-ster Ilona Staller, die dit jaar in het parlement werd gekozen. Ilona vertelde knipogend over haar activiteiten tegen kernwapens en voor vrije liefde en, het moet gezegd moet worden, Ivo hield zich goed. Hij stelde serieuze vragen en deed dat zonder haperen in het Italiaans. Maar ondertussen tastte de camera gretig de plooien af in de lange jurk van Ilona. Keer op keer kregen we haar in kousjes gestoken kuiten en haar schoenen te zien en dan schoot het beeld weer naar haar hals, alsof de cameraman bang was daar iets te missen. Beschaafd bedankte Ivo de kusmondjes werpende poli tica om kort daarna terug te komen met een extraatje. „Tot onze grote verbazing tracteerde Ilona Staller ons op een toegift. Onze geluids man had zijn spullen al op geborgen en toen gebeurde ditzei hij met triomf in zijn stem. Er kwam weer beeld, je zag Niehe zich omdraaien met een gebaar van 'kom, jon gens, het gaat gebeuren', en de camera zoomde in op Ilo na, die schalks haar ene borst onblootte, zoals ze dat tijdens haar verkiezings campagne al zo vaak had gedaan. Dan ben je even stil als kijker, maar snel dringt tot je door dat Ivo hiervoor naar Italië is gekomen! Wie weet hoe lang hij Ilona aan haar kop heeft zitten zeuren. Hé, toen nou Ilona, nog één keertje voor de Nederlandse kijkers. De TROS is een hele grote omroep, hoor! Asje blieft, Ilona Hij deed net of de blote borst van Ilona hem verraste, maar dat was natuurlijk niet zo. Tenslotte gaf ze toe aan de vasthoudende Hol lander en had Niehe zijn ge zonde volks-tepel te pakken! Volgende week gaat hij op jacht naar andere lichaams delen, waar ook ter wereld. Gisteravond deed hij het netjes in 'Kies voor de na tuur': Brigitte Bardot hoefde alleen maar haar vuist te laten zien. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Of Ma ria nu wel of niet in de Joegoslavische plaats Medjugorje verschijnt, daar geeft de documen taire 'Medjugorje', die de KRO maandag (26 okto ber) van 21.30-22.22 uur op Nederland 2 uitzendt, geen antwoord op. De oplossing wordt overge laten aan de kijker die zelf mag bepalen of een en ander waarheidsge trouw is. Inmiddels staat wel vast dat Medjugorje aan het uit groeien is tot een vermaard bedevaartsoord. Al bijna vijf miljoen pelgrims zijn de afgelopen zes jaar naar de onherbergzame heuvel achtige streken van Medju gorje getrokken. De documentaire geeft een beeld van wat er zich allemaal in Medjugorje heeft afgespeeld. De ver schijning, en de cultus die er om heen ontstond, had zowel politieke als kerke lijke gevolgen. De autoriteiten waren bang dat in Medjugorje een ka tholiek nationalisme zou ontstaan.'Tijdens vieringen hadden enkele bezoekers om een eigen katholieke staat geroepen. Daarop werd de pastoor van het dorp, die vurig in de kinde ren die Maria zagen geloof de, gearresteerd. Die pas toor gaf namelijk de kinde ren alle gelegenheid om in de kerk, tijdens vieringen, te praten over de verschij ningen. Hij werd veroor deeld tot drie jaar gevange nisstraf. Daarvan schrokken, op hun beurt, de kerkelijke autori teiten. Zij stelden een com missie in die moest onder zoeken of datgene wat de jongelui vertelden wel waarheidsgetrouw was. In 1986 kwam de commissie met een vernietigend oor deel: de kinderen hadden de waarheid niet verteld. Bewijzen daarvoor werden echter niet geleverd. Bo vendien had een medisch onderzoek aangetoond dat de jongelui zowel geestelijk Paus Johannes Paulus II: onderzoekscommis sie. - FOTO AP als lichamelijk gezond wa ren. De paus heeft na deze nega tieve uitspraak een nieuwe onderzoekscommissie be noemd die opnieuw moet onderzoeken hoe het met het waarheidsgehalte van een en ander staat. In deze commissie zitten alle bis schoppen van Joegoslavië, in tegenstelling tot de eer ste commissie, waarin al leen wereldheren zaten. De reden hiervoor is dat er een jarenlang geschil is tussen de Franciscanen en de wereldheren. De Fran ciscanen hebben eeuwen lang de katholieke bevol king van Joegoslavië tij dens de Turkse (Islamiti sche) bezetting geleid, tot dat de paus in de vorige eeuw wereldheren heeft benoemd. Maria verscheen - na eerst op een heuvel verschenen te zijn - in de door Franciscanen geleide kerk van Medjugorje, iets wat de wereldheren wel licht niet zo goed uitkwam.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29