al iconomische terugslag mogelijl krant is een eltlopei iSPRIJS JGHEID (Kalm, het komt niet meer goed' INDER OFFERS ECONOMIE SCHADE BEURSKRACH BLIJKT PAS ALS KRUITDAMP IS OPGETROKKEN Air UK koopt oorlopig geen Fokker-toestellen IffTEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 21 OKTOBER 1987 ^s> jstrapport invult, inancierings- BA-Als de koers- de westerse ef- ^beurzen doorzet - is momenteel geen fopte trekken -zul le gevolgen niet be- .t blijven tot de lies op de beurs, |van de ene op de dag zo arm als [kunnen zijn ge lden. nte Computers Investeringen Leningen Pensioenen Privatisering LEINE BELEGGER DIE OP HET LAATST KOCHT DE DUPE: Kalmte Rumos Vastned Minder Nederlandse groente naar BRD Kamer tegen brandstofheffing kernenergie Marktaandeel Encebe groter Lijndienst Eindhoven-Southend Van der Meer Meubelen naar Mijnders Westduits-Chinese vliegtuig-samenwerking Onmiddellijk Bekend T19 .(?A ENWATER 64 AA Breskens 2-3230 "GROENE" RONGS EURO-SUPER BENZINE Nu verkrijgbaarbjjl onze Shell-stations in Oostburg en Breskens |s met uw reklameboodscha Isnel door heel Zuid-West Nederland! leeft geleverd of een idee I |g van de verkeersveiligheid I j-Jan Dekkers (jn al deskundigen die jnistisch voorspellen fje Zwarte Maandag 'nieuwe economische ssie inluidt, zoals de i' van 1929 het begin [vaneen diepe en lang- ee financiële en econo- crisis. L wat is in dat verband de fovan zulk een voorspel- jfat is überhaupt de nie van de voorspellingen [|t deskundigen, die elkaar tegenspreken, ver- „e oorzaken voor de al bedenken en ook wat ivolgen betreft niet op één fekrijgen zijn. I bekende Amerikaanse lom Kenneth Galbraith Kch in ieder geval op de lslaan. Hij voorspelde im- Ivorig en dit jaar verschil- l malen dat een nieuwe 1 voor de deur stond, .af is het altijd gemakke- m gelijk te krijgen, maar Iconclusie doet Galbraith ■enig onrecht. lilt de belangrijkste reden |fa econoom om herhaal- voor een beursval te .schuwen was de onge il speculatiedrift van de ISireetse yuppies, waar- elk verband tussen de e van aandelen en de van de betrokken «ven zoek is geraakt. W winst die een bedrijf pwas op het laatst van de L de voornaamste drijf- kn aandelen van dat be ls kopen, maar pure spe- V De forse koersstijgin- .1 de laatste j aren waren, J Galbraith, niet het ge- Jan een oplevende econo- I«aar van pure windhan- |a dat gaat altijd een keer irom de koersval zo diep fit moelij ker aan te geven, veel Amerikaanse landelaren in eerste in- fv nog dachten dat het een fc was op te ver door ten koersen, Zwarte [■•.dag heeft hen wel wijzer oplopende rente, daaraan PPPdd de in waarde da- i Amerikaanse dollar en svoor groeiende inflatie i door de meeste des- aangevoerd als de Onderuit gezakt met de tong uit de mond bijkomen van de dreun. FOTO AP belangrijkste oorzaken voor het inzakken van de koersen. Voor een belangrijk deel klopt die redenering wel, maar dan rest nog steeds de vraag waarom die val zo diep is. Daar moeten psychologen aan te pas komen. Die geloven dat bij veel beleggers de stop pen zijn doorgeslagen. Op een moment dat de aandelenkoer sen blijven dalen wordt het zelfs voor geharde beleggers steeds moeilijker het koppie er bij te houden. Er is duidelijk sprake van een zichzelf versterkende reac tie, die ertoe leidt dat er steeds meer aandelen op de markt worden gegooid. r Andere deskundigen geijven dat het geen enkele zin heeft tegen de markt in te gaan, om dat emotionele factoren de ra tionele overwegingen naar de achtergrond drukken. En wie de soms dramatische foto's van Wall Street en Beursplein 5 be kijkt zal dat een voor de hand liggende reden vinden. De handel in aandelen bij een dalende koers, de zoge naamde baisse-handel, is altijd moeilijk, en deskundigen geven toe dat zelfs ervaren handela ren moeite hebben met de ene koersdaling na de andere. Zelfs als de markt alweer opleeft (zoals maandag en dinsdag even het geval was) heeft men zichzelf niet meer in de hand. Vooral jonge handela ren, de yuppies, die hun vak begonnen toen de bomen nog tot in de hemel groeiden, zijn niet aan een dergelijk slagveld gewend en raken eerder van de kook. Daar komt bij dat de effecten beurzen in toenemende mate door computers worden be heerst. Vooral grote en institu tionele beleggers (verzekeraars en pensioenfondsen) bedienen zich van computerprogram ma's, die automatisch aandelen gaan verkopen als de koers van een bepaald aandeel beneden een bepaalde waarde zakt. Dat verschijnsel versterkt de toch al aanwezige paniekstemming. De komende maanden moet duidelijk worden hoeveel schade de aardbeving op de ef fectenbeurzen heeft aangericht aan de wereldeconomie. Een directe economische malaise ligt niet voor de hand, maar dat betekent nog niet dat de gevol gen van Zwarte Maandag te verwaarlozen zijn. Integendeel. Een direct gevolg is bijvoor beeld dat de beleggingskanto ren de broekriem moeten aan halen, evenals de reeds eerder genoemde, vaak in driedelige pakken rondlopende en Por- sche-rijdende yuppies, die in korte tijd hun met windhandel - verdiende miljoenen zagen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Een groot aantal New Yorkse effectenhandelaren heeft al aangekondigd dat ze genoodzaakt zijn hun zaak te reorganiseren en dat kan de werkloosheid van duizenden mensen tot gevolg hebben. Dat geldt uiteraard ook voor de ef fectenbeurzen elders in de we reld. Een tweede gevolg is dat be drijven, die met investerings plannen rondlopen, die voorlo pig wel kunnen vergeten. Door de oplopende rente kunnen ze minder gemakkelijk geld lenen op de kapitaalmarkt en door het inzakken van de beurs koersen loont het uitgeven van nieuwe aandelen - waardoor men extra kapitaal in huis haalt - ook niet meer. Zo heeft een aantal bedrij ven, dat binnenkort via het uit geven van nieuwe aandelen kapitaal wilde aantrekken, die emissie uitgesteld. Atag, Ned- schroef, Van Nelle en het be leggingsfonds OAMF zien daar voorlopig geen brood in. Veel ondernemers zullen al gauw geneigd zijn hun investe ringsplannen uit te stellen tot de hemel boven Wall Street of Beursplein 5 is opgeklaard. Dat betekent een geringere econo mische groei en dat werkt dan weer door op de tal van zaken als de prijzen, de werkloosheid, de in- en uitvoer en de over heidsinkomsten. In die onzekere toestand, waarin iedereen afwacht wat de ander doet, zal de rente mo gelijk verder stijgen wat niet alleen de financiering van het bedrijfsleven in gevaar brengt, maar ook de gewone burger treft. Zo'n ontwikkeling is po sitief als die burger van plan is z'n spaarcentjes op de bank te zetten. Maar het valt negatief uit als hij van plan was een huis te kopen of een auto. En dat heeft dan weer gevolgen voor de woningmarkt en de autohandel. Er zijn nogal wat bedrijven die geld bij de bank hebben ge leend met aandelen als onder pand. Nu die aandelen fors in waarde zijn gedaald zal een bank er alles aan doen om die schuld zo snel afgelost te krij gen. Dat kan heel wat bedrij ven in financiële problemen brengen. Volgens De Nederlandsche Bank gaat het om meer dan 10 miljard gulden dat de banken aan ondernemers hebben ge leend met effecten als onder pand. Doorgaans verstrekken de banken krediet tot 70 procent van de waarde van de effecten en als die in waarde dalen zal de klant bij moeten stortea Bij een koersval kan de klant dus in betalingsmoeilijkheden ko men en dan zal hij aandelen proberen te verkopen om aan de verplichtingen te voldoen. De koersval wordt dan nog eens versterkt. Nog een voorbeeld. De over grote meerderheid van de (werkende) Nederlandse bevol king betaalt elke maand braaf een pensioenpremie, zodat, als de tijd van pensionering is aangebroken, hij niet al te fors in inkomen terugvalt en op z'n oude dag met AOW en pen sioen nog een aangenaam leven kan leiden. Vrijwel alle bedrijfspen sioenfondsen, maar ook die van overheidspersoneel en trend volgers, hebben de him toever trouwde pensioenpremies be legd. Vaak in onroerend goed en obligaties maar ook in aan delen. Door de enorme koersval op de effectenbeurzen kan de financiering van die pensioe nen in gevaar komen. Niet van daag of morgen, maar wel op termij a Overigens haasten de pen sioenfondsen zich te ontkennen dat bedrjjfs- en overheidspen- sioenen door de 'krach' in ge vaar komen. Veel fondsen heb ben hun vermogen nauwelijks in kwetsbare aandelen belegd, zeggen ze. Maar zelfs als een fonds niet meer dan bijvoorbeeld 5 pro cent in aandelen heeft belegd, zoals het pensioenfonds voor de gezondheid PGGM, praten we nog over pakweg twee miljard gulden. De koersval heeft zeker ge volgen voor de zo in zwang ge raakte privatisering van over heidsbedrijven. Een van de grootste verliezers op de Lon- dense effectenbeurs bijvoor beeld was British Petroleum, een bedrijf dat de Britse pre mier Margareth Thatcher in haar 'vrijheid-blijheid-neuro se' deze maand volledig wil privatiseren. De koers van BP kelderde maandag en dinsdag en kwam ver uit onder de ver koopprijs van 330 pence per aandeel, die de regering vorige week had vastgesteld. Dat zal de belangstelling van de Britse belegger aanzienlijk bekoelen. Dat geldt ook voor Parijs, waar onlangs geprivatiseerde bedrijven ver beneden de uit- giftekoers belandden. Neem Paribas. Dinsdag kwam dat fonds op 340 franc terecht tegen een uitgiftekoers van 405 frac. Daardoor zullen tienduizenden kleine Franse beleggers zich belazerd voelen. Het zal ook het animo voor de volgende priva tiseringsgolf bepaald niet gro ter maken. In eigen land staat de privati sering van DSM voor de deur.^ Dat is niet alleen een princi pieel hoogstandje van dit kabi net, het kan de staatskas uit eindelijk heel wat geld in het laalje brengen. Tenminste, dat dacht schatkistbewaarder Onno Ruding. Na Zwarte Maandag zal hij wel wijzer zijn geworden. Privatiseren nu be tekent immers dat er veel min der geld in de staatskas vloeit. En dat is een forse tegenvaller. Tenslotte de kleine belegger, die de afgelopen jaren met zo veel tam-tam naar de Beurs is gelokt. Momenteel is één van de tien huishoudens in Neder land in het bezit van aandelen, dus we praten over een om vangrijke groep beleggers. Veel kleine beleggers zijn waarschijnlijk in één klap ge nezen en het zal de Vereniging van Effectenbezitters dan ook veel moeite kosten het zo moei zaam opgebouwde maar sinds maandag o zo geschokte ver trouwen weer wat op te vijze len. In heel wat van de honder den beleggersclubs zal de ko mende dagen de schade worden opgemaakt. En al zal het in de meeste gevallen niet om enorme bedragen gaan, het en thousiasme zal wel enigszins bekoeld zijn. Niet dat van de 'rijkste' man ter wereld, de Amerikaan Sam Walton, die maandag op de New Yorkse effectenbeurs meer dan een half miljard dol lar (een miljard gulden) ver loor. 'Ach', was zijn lakonieke commentaar, 'het is toch maar papier'. ;de landelijke actie „-25 pr°*j ft jaar 2000). Anderen moe-] l moet niet te duur zijn. waterschappen, gemeente- |f iemand anders aanmelden erdeeld in vier categorieën ït beschikbaar budget is on- erstaat, mevr. drs. N. Smit- r gelegenheid van de insta* eeland (ROVZ). bestaande uit: hoofdreda urant, hoofdingenieur-dir® waterstaat en gedeputeer seft. 87. Inzendingen moeten z'in iprijzen verkeersveilig116^' AD Middel^ A.C. Lodder) en toestel pWillemReijn - Tot tranen toe i was de belegger, maandagavond het ptoor van adviesbureau F Frans Robbe aan de Nelstraat in Ooster- °Pzocht. De man zag een dag tijd zijn vermo- J,®et bijna een miljoen E® afnemen. Ehet grootste verlies dat deze dagen heeft 8®omen. Er waren ook wat kleine beleggers die Lr?adetl van vrienden k. J°rrelclub of adviezen Ll, jere weinig financieel FMige organen aan het I waren geslagen. Tekr jn br de laatste duizenden guldens ■- spaarcenten. IS Robbe §aat het om die zonder deskundig fcdp w !aatste moment L Ho „einJziin gesprongen, aandelen al hoog ge- e J, nden en de risico's mS Warea Zi3 hebben irihet^r gespreid en l beurcï u getroffen door C^krach. „De mensen s. maarëKf^fn Want van tot n £?lden °ns toch", atiLT1?' "Met name Wofe de telefoon bij gestaan en N wat ï1 ebben we nog iehebbed f.°?ntjes gehad. s met zes man de okfcï°°rd gestaan". a anten van Robbe veer moeten la ten. Maar omdat de adviezen van Robbe uitgaan van een gespreid risico, is het verlies niet zo dramatisch als de puur op aandelen gemiddelde indices. „We zeggen: ga niet alleen in aandelen en laat je risico spreiden de deskundi gen. Wij adviseren de parti culiere belegger om bijvoor beeld Holland Selectie Fonds aandelen te nemen. In hun pakket zitten aandelen en obligaties. En de obliatie- koersen zijn nauwelijks ge daald". Het advies dat Robbe zijn klanten nu geeft is 'bewaar Uw kalmte'. „Er zijn nauwe lijks alternatieven om het geld in te beleggen", zegt Robbe. „Tegen de mensen die op het laatst aandelen hebben gekocht, kan ik alleen maar zeggen: het komt niet goed. Het beste wat de mensen nu kunnen doen is de aandelen vasthouden en wachten op enig herstel. Dat kan nog wel maanden duren", aldus Rob be, die overigens niet ver wacht dat dat herstel alle verliezen van de laatste da gen zal goedmaken. Volgens de Oosterhoutse beleggingsadviseur is de krach van Wall Street nog wel te begrijpen. „De koersen waren daar de laatste vijf jaar te veel opge blazen. Dat een correctie no dig was, is duidelijk. Maar het is vreselijk dat juist de kleine beleggers daar weer de dupe zijn. De paniek in Am sterdam is ongerechtvaar digd. De koersen zijn hier fundamenteel gezond. Wat zich nu voltrekt is een massa psychose. De massale verko pen zijn er een signaal van dat men niet op rationele gronden handelt". Hij relati veert de verliezen van de mensen die al langer aande len kopen: „Die hebben er eerst natuurlijk wel wat aan verdiend". IGB in Breda zag gisteren de koers ineenzakken van 24 naar 18 gulden. Een verlies van 25 procent, nadat op maandag het aandeel slechts twee gulden minder waard werd. „Ik heb de indruk dat de koers niets met het wel en weer van ons bedrijf te ma ken heeft", zegt financieel di recteur drs. C. Bouman. „Er zijn geen zaken die aanlei ding geven voor een koersda ling, dus wat is een koers nu eigenlijk? De koersen dalen als de dollar lager noteert, maar ons bedrijf heeft niets met de dollar te maken". Vorig jaar maakte IGB een winst van ƒ4,70 per aandeel en de directie gaat ervanuit dat over '87 de winst wordt gestabiliseerd. Terwijl on langs een koers winst-ver houding van 10 nog normaal werd geacht, is die verhou ding voor IGB nu 3,5. „We hebben een eieen vermogen van ƒ30 miljoen, de beurs waardeert dat met de huidige koers op 19 miljoen", drukt Bouman het gebrek aan lo gica in de koersen uit. Hij zegt dat IGB zelf geen nadeel van de koersval zal ondervinden: het bedrijf had toch al geen nieuwe aandele nemissie in petto en het aan trekken van vreemd vermo gen wordt er niet moeilijker door. Penningmeester C. Lokin van beleggings- en studieclub Ru- mos uit Breda reageert laco niek op de terugval van de Amsterdamse beurs. „Voor ons betekent de koersval eigenlijk niets. Ach, je ver liest wel wat op je normale aandelen. Maar ik denk dat de terugval van voorbij gaande aard is. Het ergste is trouwens al weer voorbij vandaag (dinsdag) laat de beurs al een klein herstel zien". De schade voor de twintig deelnemers zal ongeveer vijf tien tot twintig procent belo pen, het gemiddelde van de koersval op de beurs dus. „Ik noem dat geen schade", zegt Lokin. „Ze schreeuwen nu wel moord en brand over de ineenstorting van de beurs, maar als je in die spullen be gint, dan weet je dat je wat kunt verliezen". De club heeft bovendien in de anderhalf jaar van haar bestaan aardig gedraaid dus per saldo is er nog niet veel aan de hand. Lokin zoekt de oorzaak van de koersdalingen in de grote beleggers en Arabieren, 'ko- Frans Robbe kalmte bewaren FOTO HANS CHABOT lossale figuren die met gewel dige bedragen de beurs mani puleren om er aan te verdie nen'. De Bredase beleggingsmaat schappij VastNed (onroerend goed) ziet niet af van de in troductie op de beurs begin november. Directeur drs. K. Streef kerk: „Wij hebben nog niet besloten onze plannen te wij zigen. Als je de ontwikkelin gen van maandag bekijkt, dan zie je dat de aandelen van de onroerendgoed-fondsen als Wereldhave, VIB en Ro- damco niet zijn geraakt. Dat is ook logisch want de achter liggende waarden, de onroe rende goederen, zijn ook niet opeens twintig procent min der geworden". Het is het streven van VastNed om de beurskoersen van haar aan delen op de intrisieke waarde te houden. Naar gelang de vraag van de markt koopt of verkoopt VastNed aandelea „De introductie gaat ge woon door", stelt Streefkerk vast. „Wel kan de introductie een week of wat verschuiven, maar wij verwachten vol doende belangstelling voor ons fonds". N I EUWSOVERZICHT DEN HAAG (ANP) - Nederland verliest terrein op de markt voor verse groenten in de Bondsrepubliek Duitsland. Vooral Spanje blijkt de laatste jaren zijn marktaandeel te vergroten op deze traditioneel voor ons larid belangrijkste afzetmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek vorig jaar en dit jaar onder 5.000 Westduitse huishoudens. Nederland voerde in 1986 voor een waarde van ruim 1,4 miljard gulden verse groenten uit naar de Bondsrepubliek. Dat was bijna de helft van de totale uitvoer waarde van verse groenten. Het Produktschap voor Groenten en Fruit dat deze uitkomsten heeft gepubliceerd vindt dat ons land zich moet richten op ter reinen in de Bondsrepubliek waar onze positie zwakker is. Daardoor kan volgens hem ons marktaandeel van rond de 30 procent worden behouden of wellicht nog worden versterkt. Als zwakkere plekken noemt het schap onder andere de verko pen op weekmarkten, verder weg liggende Bundeslanden als Beieren en Baden-Württemberg en de grootste Westduitse winkelorganisatie Rewe. DEN HAAG (ANP) - Een kamermeerderheid heeft dinsdag het voorstel van PvdA en D66 verworpen om belasting te heffen op brandstof voor kernenergie. De kamerleden Meikert (PvdA) en Eisma (D66) hadden voorgesteld om een heffing van zeven cent per opgewekte gigajoule (energie-eenheid) in te voeren. De ka merleden konden niet inzien waarom brandstof voor kern energie is uitgezonderd van de brandstofheffing, die onder meer op benzine, lpg en gas wordt geheven. Uit de heffing wor den de kosten van milieuverontreiniging betaald. BOXTEL - De Encebe heeft in 1986 haar marktaandeel onder de Nederlandse slachterijen aanzienlijk vergroot. Er werden bijna 3 miljoen varkens geleverd; dat is een stijging van 9,8 procent ten opzichte van 1985. De aanvoer van varkens over heel Nederland steeg namelijk 'maar' met 7,3 procent. Er wer den bijna 100.000 runderen aangevoerd. Dat is een stijging van 12,8 procent. Bovendien bijna 24.000 kalveren; een stijging van 1,9 procent. De aangevoerde kalveren werden voor de vleeskal- verij geleverd aan DMV-Campina. Eenderde deel van de aan gevoerde runderen werden niet in eigen bedrijf geslacht, maar aan derden doorverkocht of doorgeleverd als gebruiksvee. Dat meldt het jaarverslag 1986 van deze Coöperatieve Brabantse Vee- en Vleesscentrale van de NCB. Het gebied van de Encebe bestrijkt bijna heel Brabant alsmede Zeeuws-Vlaanderen. SCHIPHOL (ANP) - De Rijksluchtvaartdienst (RLD) over weegt op korte termijn een vergunning te verlenen aan de op de luchthaven van Eindhoven gevestigde luchtvaartmaat schappij Dynamic Air BV voor lijnvluchten van en naar het Engelse Southend. Voor de luchthaven Eindhoven wordt dit de vijfde internatio nale bestemming waarmee Welschap dan rechtstreeks verbon den zal zijn. Het is de bedoeling van Dynamic Air op werkda gen twee keer per dag een retourvlucht uit te voeren met vlieg tuigen van het type Piper Chieftain, zo zei directeur H.G.C. Hoenderop van Dynamic Air. Van Eindhoven vliegt ook de re gionale luchtvaartmaatschappij Netherlines. Deze onderhoudt alleen lijndiensten via Schiphol naar buitenlandse bestemmin gen. LISSE/NIEUWEGEIN (ANP) - Mijnders Meubelen in Lisse neemt per 1 november definitief Van der Meer Meubelen in Nieuwegein over. Van der Meer blijft als zelfstandige eenheid bestaan met vier vestigingen, in Utrecht, Diemen, Beverwijk en Rotterdam. De vestiging in Den Haag is inmiddels gesloten en de twee Zithoek-filialen in Den Haag en Amsterdam gaan binnenkort dicht. In de nieuwe opzet biedt Van der Meer werk aan 52 mensen; een maand geleden waren het er nog 100. Van der Meer zet jaarijks 20 miljoewn om. Van 1980 tot en met 1986 heeft de jaarrekening zeer aanzienlijke verliezen te zien gegeven. Mijnders zet met 170 mensen jaarlijks ongeveer 70 miljoen om. Mijnders wordt door de overneming een van de grootste meubelwinkelketens van Nederland. PEKING (UPI) - China zal deze week een overeenkomst onder tekenen met het Westduitse lucht- en ruimtevaartconcern MBB voor de gezamenlijke produktie van een nieuw vliegtuig voor de middellange afstand, zo hebben Chinese regerings functionarissen laten weten. De ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig gaat ongeveer 2,5 miljard dollar kosten, een bedrag dat beide partners voor de helft financieren. Het is het grootste project van de Chinese vliegtuigindustrie, die nog in de kinderschoenen staat, tot nu toe. Het project bete kent een aanzienlijke concurrentie voor de Amerikaanse vlieg tuigbouwers die op dit moment de Chinese markt domineren. Westerse deskundigen, die op dit moment op de internationale luchtvaarttentoonstelling in Peking zijn, hebben overigens hun twijfels geuit over het vermogen van de Chinese regering om het gezamenlijke project te financieren. SCHIPHOL (ANP) - De grootste Europese gebruiker van Fokker-vliegtuigen, de Britse luchtvaartmaatschappij Air UK verwacht niet in de nabije toekomst nieuwe Fokker- produkten te zullen aanschaffen voor de in gang gezette vernieuwing en uitbreiding van de vloot. Dit heeft de managing-director van Air UK, S. Hanscombe, dinsdag op Schiphol gezegd tij dens een persconferentie over de toekomstplannen van de maatschappij. Kort geleden kocht Air UK twee vliegtuigen van het type BA-146 van British Arrowspa- ce, waarvan de eerste al eind dit jaar zal worden ingezet. De tweede komt volgend voorjaar in dienst Fokker was er veel aan gelegen dat Air UK de Fokker-100 zou aanschaffen. „We hadden ech ter de vliegtuigen onmiddellijk nodig. British Arrowspace kon wel onmiddellijk leveren en Fokker niet", zo lichtte Hans combe de keuze toe. Bovendien is de BA-146 stiller dan de Fok ker-100 en dat is volgens Hans combe met name van belang voor de vluchten naar de Ka naaleilanden, een bestemming waar Air UK veel op vliegt. In luchtvaartkringen is be kend dat de keuze van Air UK voor het Britse produkt bij Fokker hard is aangekomen. Hanscombe maakte verder duidelijk dat bij de verder gaande vernieuwing van de vloot de eerste keuze zal vallen op de BA-146 in die categorie, wanneer dit vliegtuigtype goed bevalt. Air UK beschikt over negen tien Fokker F-27 vliegtuigen. Een aantal jaren geleden maakten ook hier F-28 vlieg tuigen deel uit van de vloot, Over een eventuele vervanging van de Fokker F-27 door Fok ker 50-vliegtuigen zei Hans combe: „Een probleem voor de Fokker-50 is dat de F-27 nog steeds een geweldig vliegtuig is". Air UK heeft de F-27 recen telijk grondig opgeknapt. Wij zigingen aan de dart-motoren hebben geleid tot een aanzien lijke besparing van het brand stofverbruik. „Tegenover de verdiensten van het gebruik van economischer vliegtuigen staan in het geval van de Fok ker-50 de hoge aanschafkos ten". Air UK is al vele jaren op Schiphol een bekende verschij ning. De maatschappij, waarin de KLM een aandeel heeft van 14,9 procent, onderhoudt lijn diensten tussen Schiphol en tien regionale bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk. Air UK verwacht dit jaar ongeveer 300.000 passagiers op deze rou tes te vervoeren, 11 procent meer dan vorig jaar. De bestemming waar de groei zich het sterkst heeft voorgedaan is het Schotse Edinburgh. Volgens Air UK- manager Nederland J. Brunner komt die groei hoofdzakelijk uit de toeristische sector. Het aantal vluchten tussen Am sterdam en Edinburgh wordt met ingang van volgende week van twee naar drie per dag op gevoerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7