al
iconomische terugslag mogelijl
krant
is een
eltlopei
iSPRIJS
JGHEID (Kalm, het komt niet meer goed'
INDER
OFFERS
ECONOMIE
SCHADE BEURSKRACH BLIJKT PAS ALS KRUITDAMP IS OPGETROKKEN
Air UK koopt oorlopig
geen Fokker-toestellen
IffTEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 21 OKTOBER 1987
^s>
jstrapport invult,
inancierings-
BA-Als de koers-
de westerse ef-
^beurzen doorzet -
is momenteel geen
fopte trekken -zul
le gevolgen niet be-
.t blijven tot de
lies op de beurs,
|van de ene op de
dag zo arm als
[kunnen zijn ge
lden.
nte
Computers
Investeringen
Leningen
Pensioenen
Privatisering
LEINE BELEGGER DIE OP HET LAATST KOCHT DE DUPE:
Kalmte
Rumos
Vastned
Minder Nederlandse groente naar BRD
Kamer tegen brandstofheffing kernenergie
Marktaandeel Encebe groter
Lijndienst Eindhoven-Southend
Van der Meer Meubelen naar Mijnders
Westduits-Chinese vliegtuig-samenwerking
Onmiddellijk
Bekend
T19
.(?A
ENWATER 64
AA Breskens
2-3230
"GROENE" RONGS
EURO-SUPER BENZINE
Nu verkrijgbaarbjjl
onze Shell-stations
in Oostburg en
Breskens
|s met uw reklameboodscha
Isnel door heel Zuid-West
Nederland!
leeft geleverd of een idee I
|g van de verkeersveiligheid I
j-Jan Dekkers
(jn al deskundigen die
jnistisch voorspellen
fje Zwarte Maandag
'nieuwe economische
ssie inluidt, zoals de
i' van 1929 het begin
[vaneen diepe en lang-
ee financiële en econo-
crisis.
L wat is in dat verband de
fovan zulk een voorspel-
jfat is überhaupt de
nie van de voorspellingen
[|t deskundigen, die elkaar
tegenspreken, ver-
„e oorzaken voor de
al bedenken en ook wat
ivolgen betreft niet op één
fekrijgen zijn.
I bekende Amerikaanse
lom Kenneth Galbraith
Kch in ieder geval op de
lslaan. Hij voorspelde im-
Ivorig en dit jaar verschil-
l malen dat een nieuwe
1 voor de deur stond,
.af is het altijd gemakke-
m gelijk te krijgen, maar
Iconclusie doet Galbraith
■enig onrecht.
lilt de belangrijkste reden
|fa econoom om herhaal-
voor een beursval te
.schuwen was de onge
il speculatiedrift van de
ISireetse yuppies, waar-
elk verband tussen de
e van aandelen en de
van de betrokken
«ven zoek is geraakt.
W winst die een bedrijf
pwas op het laatst van de
L de voornaamste drijf-
kn aandelen van dat be
ls kopen, maar pure spe-
V De forse koersstijgin-
.1 de laatste j aren waren,
J Galbraith, niet het ge-
Jan een oplevende econo-
I«aar van pure windhan-
|a dat gaat altijd een keer
irom de koersval zo diep
fit moelij ker aan te geven,
veel Amerikaanse
landelaren in eerste in-
fv nog dachten dat het een
fc was op te ver door
ten koersen, Zwarte
[■•.dag heeft hen wel wijzer
oplopende rente, daaraan
PPPdd de in waarde da-
i Amerikaanse dollar en
svoor groeiende inflatie
i door de meeste des-
aangevoerd als de
Onderuit gezakt met de tong uit de mond bijkomen van de dreun.
FOTO AP
belangrijkste oorzaken voor
het inzakken van de koersen.
Voor een belangrijk deel klopt
die redenering wel, maar dan
rest nog steeds de vraag
waarom die val zo diep is.
Daar moeten psychologen
aan te pas komen. Die geloven
dat bij veel beleggers de stop
pen zijn doorgeslagen. Op een
moment dat de aandelenkoer
sen blijven dalen wordt het
zelfs voor geharde beleggers
steeds moeilijker het koppie er
bij te houden.
Er is duidelijk sprake van
een zichzelf versterkende reac
tie, die ertoe leidt dat er steeds
meer aandelen op de markt
worden gegooid. r
Andere deskundigen geijven
dat het geen enkele zin heeft
tegen de markt in te gaan, om
dat emotionele factoren de ra
tionele overwegingen naar de
achtergrond drukken. En wie
de soms dramatische foto's van
Wall Street en Beursplein 5 be
kijkt zal dat een voor de hand
liggende reden vinden.
De handel in aandelen bij
een dalende koers, de zoge
naamde baisse-handel, is altijd
moeilijk, en deskundigen geven
toe dat zelfs ervaren handela
ren moeite hebben met de ene
koersdaling na de andere.
Zelfs als de markt alweer
opleeft (zoals maandag en
dinsdag even het geval was)
heeft men zichzelf niet meer in
de hand. Vooral jonge handela
ren, de yuppies, die hun vak
begonnen toen de bomen nog
tot in de hemel groeiden, zijn
niet aan een dergelijk slagveld
gewend en raken eerder van de
kook.
Daar komt bij dat de effecten
beurzen in toenemende mate
door computers worden be
heerst. Vooral grote en institu
tionele beleggers (verzekeraars
en pensioenfondsen) bedienen
zich van computerprogram
ma's, die automatisch aandelen
gaan verkopen als de koers van
een bepaald aandeel beneden
een bepaalde waarde zakt. Dat
verschijnsel versterkt de toch
al aanwezige paniekstemming.
De komende maanden moet
duidelijk worden hoeveel
schade de aardbeving op de ef
fectenbeurzen heeft aangericht
aan de wereldeconomie. Een
directe economische malaise
ligt niet voor de hand, maar dat
betekent nog niet dat de gevol
gen van Zwarte Maandag te
verwaarlozen zijn. Integendeel.
Een direct gevolg is bijvoor
beeld dat de beleggingskanto
ren de broekriem moeten aan
halen, evenals de reeds eerder
genoemde, vaak in driedelige
pakken rondlopende en Por-
sche-rijdende yuppies, die in
korte tijd hun met windhandel -
verdiende miljoenen zagen
verdwijnen als sneeuw voor de
zon.
Een groot aantal New
Yorkse effectenhandelaren
heeft al aangekondigd dat ze
genoodzaakt zijn hun zaak te
reorganiseren en dat kan de
werkloosheid van duizenden
mensen tot gevolg hebben. Dat
geldt uiteraard ook voor de ef
fectenbeurzen elders in de we
reld.
Een tweede gevolg is dat be
drijven, die met investerings
plannen rondlopen, die voorlo
pig wel kunnen vergeten. Door
de oplopende rente kunnen ze
minder gemakkelijk geld lenen
op de kapitaalmarkt en door
het inzakken van de beurs
koersen loont het uitgeven van
nieuwe aandelen - waardoor
men extra kapitaal in huis
haalt - ook niet meer.
Zo heeft een aantal bedrij
ven, dat binnenkort via het uit
geven van nieuwe aandelen
kapitaal wilde aantrekken, die
emissie uitgesteld. Atag, Ned-
schroef, Van Nelle en het be
leggingsfonds OAMF zien daar
voorlopig geen brood in.
Veel ondernemers zullen al
gauw geneigd zijn hun investe
ringsplannen uit te stellen tot
de hemel boven Wall Street of
Beursplein 5 is opgeklaard. Dat
betekent een geringere econo
mische groei en dat werkt dan
weer door op de tal van zaken
als de prijzen, de werkloosheid,
de in- en uitvoer en de over
heidsinkomsten.
In die onzekere toestand,
waarin iedereen afwacht wat
de ander doet, zal de rente mo
gelijk verder stijgen wat niet
alleen de financiering van het
bedrijfsleven in gevaar brengt,
maar ook de gewone burger
treft. Zo'n ontwikkeling is po
sitief als die burger van plan is
z'n spaarcentjes op de bank te
zetten. Maar het valt negatief
uit als hij van plan was een
huis te kopen of een auto. En
dat heeft dan weer gevolgen
voor de woningmarkt en de
autohandel.
Er zijn nogal wat bedrijven die
geld bij de bank hebben ge
leend met aandelen als onder
pand. Nu die aandelen fors in
waarde zijn gedaald zal een
bank er alles aan doen om die
schuld zo snel afgelost te krij
gen. Dat kan heel wat bedrij
ven in financiële problemen
brengen.
Volgens De Nederlandsche
Bank gaat het om meer dan 10
miljard gulden dat de banken
aan ondernemers hebben ge
leend met effecten als onder
pand.
Doorgaans verstrekken de
banken krediet tot 70 procent
van de waarde van de effecten
en als die in waarde dalen zal
de klant bij moeten stortea Bij
een koersval kan de klant dus
in betalingsmoeilijkheden ko
men en dan zal hij aandelen
proberen te verkopen om aan
de verplichtingen te voldoen.
De koersval wordt dan nog
eens versterkt.
Nog een voorbeeld. De over
grote meerderheid van de
(werkende) Nederlandse bevol
king betaalt elke maand braaf
een pensioenpremie, zodat, als
de tijd van pensionering is
aangebroken, hij niet al te fors
in inkomen terugvalt en op z'n
oude dag met AOW en pen
sioen nog een aangenaam leven
kan leiden.
Vrijwel alle bedrijfspen
sioenfondsen, maar ook die van
overheidspersoneel en trend
volgers, hebben de him toever
trouwde pensioenpremies be
legd. Vaak in onroerend goed
en obligaties maar ook in aan
delen. Door de enorme koersval
op de effectenbeurzen kan de
financiering van die pensioe
nen in gevaar komen. Niet van
daag of morgen, maar wel op
termij a
Overigens haasten de pen
sioenfondsen zich te ontkennen
dat bedrjjfs- en overheidspen-
sioenen door de 'krach' in ge
vaar komen. Veel fondsen heb
ben hun vermogen nauwelijks
in kwetsbare aandelen belegd,
zeggen ze.
Maar zelfs als een fonds niet
meer dan bijvoorbeeld 5 pro
cent in aandelen heeft belegd,
zoals het pensioenfonds voor de
gezondheid PGGM, praten we
nog over pakweg twee miljard
gulden.
De koersval heeft zeker ge
volgen voor de zo in zwang ge
raakte privatisering van over
heidsbedrijven. Een van de
grootste verliezers op de Lon-
dense effectenbeurs bijvoor
beeld was British Petroleum,
een bedrijf dat de Britse pre
mier Margareth Thatcher in
haar 'vrijheid-blijheid-neuro
se' deze maand volledig wil
privatiseren. De koers van BP
kelderde maandag en dinsdag
en kwam ver uit onder de ver
koopprijs van 330 pence per
aandeel, die de regering vorige
week had vastgesteld. Dat zal
de belangstelling van de Britse
belegger aanzienlijk bekoelen.
Dat geldt ook voor Parijs,
waar onlangs geprivatiseerde
bedrijven ver beneden de uit-
giftekoers belandden. Neem
Paribas. Dinsdag kwam dat
fonds op 340 franc terecht tegen
een uitgiftekoers van 405 frac.
Daardoor zullen tienduizenden
kleine Franse beleggers zich
belazerd voelen. Het zal ook het
animo voor de volgende priva
tiseringsgolf bepaald niet gro
ter maken.
In eigen land staat de privati
sering van DSM voor de deur.^
Dat is niet alleen een princi
pieel hoogstandje van dit kabi
net, het kan de staatskas uit
eindelijk heel wat geld in het
laalje brengen. Tenminste, dat
dacht schatkistbewaarder
Onno Ruding. Na Zwarte
Maandag zal hij wel wijzer zijn
geworden. Privatiseren nu be
tekent immers dat er veel min
der geld in de staatskas vloeit.
En dat is een forse tegenvaller.
Tenslotte de kleine belegger,
die de afgelopen jaren met zo
veel tam-tam naar de Beurs is
gelokt. Momenteel is één van
de tien huishoudens in Neder
land in het bezit van aandelen,
dus we praten over een om
vangrijke groep beleggers.
Veel kleine beleggers zijn
waarschijnlijk in één klap ge
nezen en het zal de Vereniging
van Effectenbezitters dan ook
veel moeite kosten het zo moei
zaam opgebouwde maar sinds
maandag o zo geschokte ver
trouwen weer wat op te vijze
len.
In heel wat van de honder
den beleggersclubs zal de ko
mende dagen de schade worden
opgemaakt. En al zal het in de
meeste gevallen niet om
enorme bedragen gaan, het en
thousiasme zal wel enigszins
bekoeld zijn.
Niet dat van de 'rijkste' man
ter wereld, de Amerikaan Sam
Walton, die maandag op de
New Yorkse effectenbeurs
meer dan een half miljard dol
lar (een miljard gulden) ver
loor. 'Ach', was zijn lakonieke
commentaar, 'het is toch maar
papier'.
;de landelijke actie „-25 pr°*j
ft jaar 2000). Anderen moe-]
l moet niet te duur zijn.
waterschappen, gemeente-
|f iemand anders aanmelden
erdeeld in vier categorieën
ït beschikbaar budget is on-
erstaat, mevr. drs. N. Smit-
r gelegenheid van de insta*
eeland (ROVZ).
bestaande uit: hoofdreda
urant, hoofdingenieur-dir®
waterstaat en gedeputeer
seft.
87. Inzendingen moeten z'in
iprijzen verkeersveilig116^'
AD Middel^
A.C. Lodder) en toestel
pWillemReijn
- Tot tranen toe
i was de belegger,
maandagavond het
ptoor van adviesbureau
F Frans Robbe aan de
Nelstraat in Ooster-
°Pzocht. De man zag
een dag tijd zijn vermo-
J,®et bijna een miljoen
E® afnemen.
Ehet grootste verlies dat
deze dagen heeft
8®omen. Er waren ook
wat kleine beleggers die
Lr?adetl van vrienden
k. J°rrelclub of adviezen
Ll, jere weinig financieel
FMige organen aan het
I waren geslagen.
Tekr jn br de laatste
duizenden guldens
■- spaarcenten.
IS Robbe §aat het om
die zonder deskundig
fcdp w !aatste moment
L Ho „einJziin gesprongen,
aandelen al hoog ge-
e J, nden en de risico's
mS Warea Zi3 hebben
irihet^r gespreid en
l beurcï u getroffen door
C^krach. „De mensen
s. maarëKf^fn Want van
tot n £?lden °ns toch",
atiLT1?' "Met name
Wofe de telefoon bij
gestaan en
N wat ï1 ebben we nog
iehebbed f.°?ntjes gehad.
s met zes man de
okfcï°°rd gestaan".
a anten van Robbe
veer moeten la
ten. Maar omdat de adviezen
van Robbe uitgaan van een
gespreid risico, is het verlies
niet zo dramatisch als de
puur op aandelen gemiddelde
indices. „We zeggen: ga niet
alleen in aandelen en laat je
risico spreiden de deskundi
gen. Wij adviseren de parti
culiere belegger om bijvoor
beeld Holland Selectie Fonds
aandelen te nemen. In hun
pakket zitten aandelen en
obligaties. En de obliatie-
koersen zijn nauwelijks ge
daald".
Het advies dat Robbe zijn
klanten nu geeft is 'bewaar
Uw kalmte'. „Er zijn nauwe
lijks alternatieven om het
geld in te beleggen", zegt
Robbe.
„Tegen de mensen die op
het laatst aandelen hebben
gekocht, kan ik alleen maar
zeggen: het komt niet goed.
Het beste wat de mensen nu
kunnen doen is de aandelen
vasthouden en wachten op
enig herstel. Dat kan nog wel
maanden duren", aldus Rob
be, die overigens niet ver
wacht dat dat herstel alle
verliezen van de laatste da
gen zal goedmaken.
Volgens de Oosterhoutse
beleggingsadviseur is de
krach van Wall Street nog
wel te begrijpen.
„De koersen waren daar de
laatste vijf jaar te veel opge
blazen. Dat een correctie no
dig was, is duidelijk. Maar
het is vreselijk dat juist de
kleine beleggers daar weer de
dupe zijn. De paniek in Am
sterdam is ongerechtvaar
digd. De koersen zijn hier
fundamenteel gezond. Wat
zich nu voltrekt is een massa
psychose. De massale verko
pen zijn er een signaal van
dat men niet op rationele
gronden handelt". Hij relati
veert de verliezen van de
mensen die al langer aande
len kopen: „Die hebben er
eerst natuurlijk wel wat aan
verdiend".
IGB in Breda zag gisteren de
koers ineenzakken van 24
naar 18 gulden. Een verlies
van 25 procent, nadat op
maandag het aandeel slechts
twee gulden minder waard
werd.
„Ik heb de indruk dat de
koers niets met het wel en
weer van ons bedrijf te ma
ken heeft", zegt financieel di
recteur drs. C. Bouman. „Er
zijn geen zaken die aanlei
ding geven voor een koersda
ling, dus wat is een koers nu
eigenlijk? De koersen dalen
als de dollar lager noteert,
maar ons bedrijf heeft niets
met de dollar te maken".
Vorig jaar maakte IGB een
winst van ƒ4,70 per aandeel
en de directie gaat ervanuit
dat over '87 de winst wordt
gestabiliseerd. Terwijl on
langs een koers winst-ver
houding van 10 nog normaal
werd geacht, is die verhou
ding voor IGB nu 3,5. „We
hebben een eieen vermogen
van ƒ30 miljoen, de beurs
waardeert dat met de huidige
koers op 19 miljoen", drukt
Bouman het gebrek aan lo
gica in de koersen uit.
Hij zegt dat IGB zelf geen
nadeel van de koersval zal
ondervinden: het bedrijf had
toch al geen nieuwe aandele
nemissie in petto en het aan
trekken van vreemd vermo
gen wordt er niet moeilijker
door.
Penningmeester C. Lokin van
beleggings- en studieclub Ru-
mos uit Breda reageert laco
niek op de terugval van de
Amsterdamse beurs. „Voor
ons betekent de koersval
eigenlijk niets. Ach, je ver
liest wel wat op je normale
aandelen. Maar ik denk dat
de terugval van voorbij
gaande aard is. Het ergste is
trouwens al weer voorbij
vandaag (dinsdag) laat de
beurs al een klein herstel
zien".
De schade voor de twintig
deelnemers zal ongeveer vijf
tien tot twintig procent belo
pen, het gemiddelde van de
koersval op de beurs dus. „Ik
noem dat geen schade", zegt
Lokin. „Ze schreeuwen nu
wel moord en brand over de
ineenstorting van de beurs,
maar als je in die spullen be
gint, dan weet je dat je wat
kunt verliezen". De club heeft
bovendien in de anderhalf
jaar van haar bestaan aardig
gedraaid dus per saldo is er
nog niet veel aan de hand.
Lokin zoekt de oorzaak van
de koersdalingen in de grote
beleggers en Arabieren, 'ko-
Frans Robbe kalmte bewaren
FOTO HANS CHABOT
lossale figuren die met gewel
dige bedragen de beurs mani
puleren om er aan te verdie
nen'.
De Bredase beleggingsmaat
schappij VastNed (onroerend
goed) ziet niet af van de in
troductie op de beurs begin
november.
Directeur drs. K. Streef
kerk: „Wij hebben nog niet
besloten onze plannen te wij
zigen. Als je de ontwikkelin
gen van maandag bekijkt,
dan zie je dat de aandelen van
de onroerendgoed-fondsen
als Wereldhave, VIB en Ro-
damco niet zijn geraakt. Dat
is ook logisch want de achter
liggende waarden, de onroe
rende goederen, zijn ook niet
opeens twintig procent min
der geworden". Het is het
streven van VastNed om de
beurskoersen van haar aan
delen op de intrisieke waarde
te houden. Naar gelang de
vraag van de markt koopt of
verkoopt VastNed aandelea
„De introductie gaat ge
woon door", stelt Streefkerk
vast. „Wel kan de introductie
een week of wat verschuiven,
maar wij verwachten vol
doende belangstelling voor
ons fonds".
N I EUWSOVERZICHT
DEN HAAG (ANP) - Nederland verliest terrein op de markt
voor verse groenten in de Bondsrepubliek Duitsland. Vooral
Spanje blijkt de laatste jaren zijn marktaandeel te vergroten
op deze traditioneel voor ons larid belangrijkste afzetmarkt.
Dit blijkt uit een onderzoek vorig jaar en dit jaar onder 5.000
Westduitse huishoudens. Nederland voerde in 1986 voor een
waarde van ruim 1,4 miljard gulden verse groenten uit naar de
Bondsrepubliek. Dat was bijna de helft van de totale uitvoer
waarde van verse groenten.
Het Produktschap voor Groenten en Fruit dat deze uitkomsten
heeft gepubliceerd vindt dat ons land zich moet richten op ter
reinen in de Bondsrepubliek waar onze positie zwakker is.
Daardoor kan volgens hem ons marktaandeel van rond de 30
procent worden behouden of wellicht nog worden versterkt.
Als zwakkere plekken noemt het schap onder andere de verko
pen op weekmarkten, verder weg liggende Bundeslanden als
Beieren en Baden-Württemberg en de grootste Westduitse
winkelorganisatie Rewe.
DEN HAAG (ANP) - Een kamermeerderheid heeft dinsdag het
voorstel van PvdA en D66 verworpen om belasting te heffen op
brandstof voor kernenergie. De kamerleden Meikert (PvdA) en
Eisma (D66) hadden voorgesteld om een heffing van zeven cent
per opgewekte gigajoule (energie-eenheid) in te voeren. De ka
merleden konden niet inzien waarom brandstof voor kern
energie is uitgezonderd van de brandstofheffing, die onder
meer op benzine, lpg en gas wordt geheven. Uit de heffing wor
den de kosten van milieuverontreiniging betaald.
BOXTEL - De Encebe heeft in 1986 haar marktaandeel onder
de Nederlandse slachterijen aanzienlijk vergroot. Er werden
bijna 3 miljoen varkens geleverd; dat is een stijging van 9,8
procent ten opzichte van 1985. De aanvoer van varkens over
heel Nederland steeg namelijk 'maar' met 7,3 procent. Er wer
den bijna 100.000 runderen aangevoerd. Dat is een stijging van
12,8 procent. Bovendien bijna 24.000 kalveren; een stijging van
1,9 procent. De aangevoerde kalveren werden voor de vleeskal-
verij geleverd aan DMV-Campina. Eenderde deel van de aan
gevoerde runderen werden niet in eigen bedrijf geslacht, maar
aan derden doorverkocht of doorgeleverd als gebruiksvee. Dat
meldt het jaarverslag 1986 van deze Coöperatieve Brabantse
Vee- en Vleesscentrale van de NCB. Het gebied van de Encebe
bestrijkt bijna heel Brabant alsmede Zeeuws-Vlaanderen.
SCHIPHOL (ANP) - De Rijksluchtvaartdienst (RLD) over
weegt op korte termijn een vergunning te verlenen aan de op
de luchthaven van Eindhoven gevestigde luchtvaartmaat
schappij Dynamic Air BV voor lijnvluchten van en naar het
Engelse Southend.
Voor de luchthaven Eindhoven wordt dit de vijfde internatio
nale bestemming waarmee Welschap dan rechtstreeks verbon
den zal zijn. Het is de bedoeling van Dynamic Air op werkda
gen twee keer per dag een retourvlucht uit te voeren met vlieg
tuigen van het type Piper Chieftain, zo zei directeur H.G.C.
Hoenderop van Dynamic Air. Van Eindhoven vliegt ook de re
gionale luchtvaartmaatschappij Netherlines. Deze onderhoudt
alleen lijndiensten via Schiphol naar buitenlandse bestemmin
gen.
LISSE/NIEUWEGEIN (ANP) - Mijnders Meubelen in Lisse
neemt per 1 november definitief Van der Meer Meubelen in
Nieuwegein over. Van der Meer blijft als zelfstandige eenheid
bestaan met vier vestigingen, in Utrecht, Diemen, Beverwijk
en Rotterdam. De vestiging in Den Haag is inmiddels gesloten
en de twee Zithoek-filialen in Den Haag en Amsterdam gaan
binnenkort dicht. In de nieuwe opzet biedt Van der Meer werk
aan 52 mensen; een maand geleden waren het er nog 100.
Van der Meer zet jaarijks 20 miljoewn om. Van 1980 tot en
met 1986 heeft de jaarrekening zeer aanzienlijke verliezen te
zien gegeven. Mijnders zet met 170 mensen jaarlijks ongeveer
70 miljoen om. Mijnders wordt door de overneming een van
de grootste meubelwinkelketens van Nederland.
PEKING (UPI) - China zal deze week een overeenkomst onder
tekenen met het Westduitse lucht- en ruimtevaartconcern
MBB voor de gezamenlijke produktie van een nieuw vliegtuig
voor de middellange afstand, zo hebben Chinese regerings
functionarissen laten weten. De ontwikkeling van het nieuwe
vliegtuig gaat ongeveer 2,5 miljard dollar kosten, een bedrag
dat beide partners voor de helft financieren.
Het is het grootste project van de Chinese vliegtuigindustrie,
die nog in de kinderschoenen staat, tot nu toe. Het project bete
kent een aanzienlijke concurrentie voor de Amerikaanse vlieg
tuigbouwers die op dit moment de Chinese markt domineren.
Westerse deskundigen, die op dit moment op de internationale
luchtvaarttentoonstelling in Peking zijn, hebben overigens hun
twijfels geuit over het vermogen van de Chinese regering om
het gezamenlijke project te financieren.
SCHIPHOL (ANP) - De grootste Europese gebruiker van
Fokker-vliegtuigen, de Britse luchtvaartmaatschappij Air
UK verwacht niet in de nabije toekomst nieuwe Fokker-
produkten te zullen aanschaffen voor de in gang gezette
vernieuwing en uitbreiding van de vloot.
Dit heeft de managing-director
van Air UK, S. Hanscombe,
dinsdag op Schiphol gezegd tij
dens een persconferentie over
de toekomstplannen van de
maatschappij.
Kort geleden kocht Air UK
twee vliegtuigen van het type
BA-146 van British Arrowspa-
ce, waarvan de eerste al eind
dit jaar zal worden ingezet. De
tweede komt volgend voorjaar
in dienst
Fokker was er veel aan gelegen
dat Air UK de Fokker-100 zou
aanschaffen. „We hadden ech
ter de vliegtuigen onmiddellijk
nodig. British Arrowspace kon
wel onmiddellijk leveren en
Fokker niet", zo lichtte Hans
combe de keuze toe. Bovendien
is de BA-146 stiller dan de Fok
ker-100 en dat is volgens Hans
combe met name van belang
voor de vluchten naar de Ka
naaleilanden, een bestemming
waar Air UK veel op vliegt.
In luchtvaartkringen is be
kend dat de keuze van Air UK
voor het Britse produkt bij
Fokker hard is aangekomen.
Hanscombe maakte verder
duidelijk dat bij de verder
gaande vernieuwing van de
vloot de eerste keuze zal vallen
op de BA-146 in die categorie,
wanneer dit vliegtuigtype goed
bevalt.
Air UK beschikt over negen
tien Fokker F-27 vliegtuigen.
Een aantal jaren geleden
maakten ook hier F-28 vlieg
tuigen deel uit van de vloot,
Over een eventuele vervanging
van de Fokker F-27 door Fok
ker 50-vliegtuigen zei Hans
combe: „Een probleem voor de
Fokker-50 is dat de F-27 nog
steeds een geweldig vliegtuig
is". Air UK heeft de F-27 recen
telijk grondig opgeknapt. Wij
zigingen aan de dart-motoren
hebben geleid tot een aanzien
lijke besparing van het brand
stofverbruik. „Tegenover de
verdiensten van het gebruik
van economischer vliegtuigen
staan in het geval van de Fok
ker-50 de hoge aanschafkos
ten".
Air UK is al vele jaren op
Schiphol een bekende verschij
ning. De maatschappij, waarin
de KLM een aandeel heeft van
14,9 procent, onderhoudt lijn
diensten tussen Schiphol en
tien regionale bestemmingen in
het Verenigd Koninkrijk. Air
UK verwacht dit jaar ongeveer
300.000 passagiers op deze rou
tes te vervoeren, 11 procent
meer dan vorig jaar.
De bestemming waar de
groei zich het sterkst heeft
voorgedaan is het Schotse
Edinburgh. Volgens Air UK-
manager Nederland J. Brunner
komt die groei hoofdzakelijk
uit de toeristische sector. Het
aantal vluchten tussen Am
sterdam en Edinburgh wordt
met ingang van volgende week
van twee naar drie per dag op
gevoerd.