'Ik hoopte op Al Pacino, het werd Willem Nijholt9 Een ontketende Joe Cocker Celibate Rifles gaan ruig te keer FRANS WEISZ HEEFT NA 'CHARLOTTE' EN 'HAYINCK' WEG GEVONDEN Bart Peeters-sho met Rob van Ba Harry Muliseh kandida Publieksprijs Ned. Boe WOENSDAG 21 OKTOBff Wim Kan Te klein Al Pacino Langs de lijn ■fffM GIDS 2 W( 5LAND 1 KLEZMER ETON CROP „Ik ga klimmen om een mooie tijd te heb ben. Ik ga er zelfs van uit dat ik levend thuis kom" Gerard van Sprang, alplnlet DE STEM T2 Door Jan Bik „'Charlotte' betekende een beslissend moment voor mij. Ik besloot toen nooit meer films te maken over mensen die me niet veel doen. Aan 'Charlotte' denk ik, ondanks dat die film be paald geen commercieel succes is geworden, nog iedere dag met veel liefde terug. Met de hoofdrolspeel ster, Birgit Doll, heb ik nog vrijwel wekelijks contact. Als ik 'Charlotte' niet had ge maakt, had ik 'Havinck' ook nooit durven maken. Hij gaat over een periode, die ik helaas te goed heb gekend. Over een relatie, die stuk loopt. Ik heb al gehoord, dat mensen, na het zien van 'Havinck', uren heb ben zitten praten over hun eigen relatie. Zonder het gevoel een boodschapper te willen zijn, ik vind dat toch heel bij zonder." Frans Weisz is verre van een boodschapper. Verhalenvertel ler wil hij zijn. En hij kiest daarvoor de vorm van de film. Hij is gespannen. Zijn film Ha vinck' is pas op een paar plaat sen in Nederland in première gegaan. Frans Weisz, geboren in 1938 in Amsteram als zoon van een Hongaarse vader, in 1960 afge studeerd aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam, daarna verder geschoold aan het Centro Sperimentale Cine- matografica in Home, heeft tot nu toe, buiten het kleine werk, zestien films gemaakt. Met 'Een zondag op het eiland van de Grande Jatte' vestigde hij in 1964 zijn naam als filmer. Hij verdiende er de Staatsprijs voor Filmkunst mee, alsmede een Zilveren Beer op het film festival in Berlijn. Drie jaar later maakte hij 'Het gangstermeisje', zijn eer ste lange speelfilm, met Kitty Courbois. Daarop volgden, on der meer, in 1972 'De inbreker', in 1974 'Naakt over de schut ting', iri 1975 'Roóie Sien' en in 1976 'Hêb'fheedëlij' Jet!' In 1980 kwam hij met een meesterwerk op de proppen, 'Charlotte'. Het levensverhaal van Charlotte Salomon, het joodse meisje dat een dagboek maakte en illustreerde met honderden gouaches alvorens zij haar doodtegemoet ging. Twee jaar later kwam 'Een zwoele zomeravond' uit, die hij Bij de première van de film 'Havinck', v.l.n.r. producent Gijs Versluys, Frans Weisz, Willem Nijholt, Will van Kralin gen, Carolien van den Berg en Anne Martien Lousberg. maakte met en voor het Werk- teater. En nu is daar 'Havinck', op basis van de gelijknamige roman van Marja Brouwers. Aanvankelijk wilde hij to neelspeler worden. Hartstoch telijk. „Vanaf mijn twaalfde jaar heb ik nooit iets anders ge wild. Na een jaar toneelschool ik Arnhem kreeg ik te horen, dat ik een opvallend gebrek aan talent had. Het was het einde van een droom. Ik stond toen letterlijk voor de keus een eind aan mijn leven te maken of te proberen toch nog te be reiken wat ik wilde. Een jaar lang heb ik nog alles ip, Het werk gesteld toch op de planken te komen. Ik heb audi- tifeS'-'gedaan, bij Wim Sonne- veld, bij Wim Kan, bij Toon Hermans. Bij Rob van Reijn heb ik nog pogingen gedaan pantomime te leren. Maar ik moest mijn mond houden. Dat was uitzonderlijk irritant." Frans Weisz las toen, dat er een filmacademie was opge richt in Amsterdam. Hij werd de eerste leerling. „Het was liefde op het tweede gezicht." Hij heeft in het filmen zijn draai gevonden. Aan de weg getimmerd met goede produk- ten, ook weer ingeleverd met films, die hij nu nooit meer zou maken. 'Havinck'. Hij kreeg het scena rio vorig jaar deze tijd. Het plan kwam van de producent, Gijs Versluys. Er heeft een aantal regisseurs op het project gezeten, een aantal schrijvers ook. Uiteindelijk schreef Ger Thijs het scenario. Toen Frans Weisz liet weten geïnteresseerd te zijn, kreeg hij te horen dat de film toch eigenlijk te klein voor hem was. „Maar het waren karakters die me iets zeidën.' De film ging over mensen die ik beter wilde leren kennen. Ik heb Gijs ge zegd: Alsjeblieft, denk aan mij. Ik kreeg de film. Je probeert dan te wennen aan de mensen in het verhaal, gaat een draaiboek tekenen. Dat wordt een vangnet, geen keurslijf. Aan zo'n dik boek on der je arm heb je houvast als Frans Weisz: Zelfs voor het stoplicht lees ik nog. - foto marco sweering om acht uur 's morgens dertig, veertig mensen op de set vra gen: Wat gaan we doen? Die plaatjes bekijk ik jriétVneer. Het eigenlijke werkréomik met het scenario. Dan ga je je de mensen uit het verhaal eigen maken, ze invul len met levende personen. Dat is een ongelooflijk probleem geweest. We moesten eerst de man hebben. Ik heb daar lang mee rondgelopen. Ik heb ge droomd dat Al Pacino de rol zou doen. Het werd Willem Nij holt. Hij was dermate overtui gend. De eerste draaiweek was absoluut een openbaring. De Italiaanse cameramensen wa ren onder de indruk." Havinck. Een film die emo tioneel veel vroeg van de ac teurs. „Ze moeten de ader ra ken." Will van Kralingen als de vrouw van Havinck, Anne Martien Lousberg als zijn dochter. „Je voelt, dat ze je zo veel geven van zichzelf. Met Birgit Doll heb ik dat ook heel sterk gevoeld." Frans Weisz is van mening, dat hij met het soort films als 'Charlotte' en 'Havinck' zijn weg gevonden heeft. „Het zijn rails waarover ik rijd. Ik hoop en bid dat er voldoende belang stelling voor mag zijn. Vroeger had ik het idee, dat ik ieder jaar een film moest maken. Ik kwam thuis als ik de studio binnen kwam. Dat is veranderd. Ik maak nu com mercials, sta iedere maand op de set. Maar die commercials ben ik meteen weer vergeten. Van speelfilms herinner ik me ieder moment." Hij is blij met het Italiaanse aandeel in de film, de muziek van Egisto Macchi, dezelfde die de muziek voor 'Charlotte' maakte, de fotografie van Giu seppe Lanci. Hij kende Lanci nog uit zijn Romeinse studie tijd. „Een klasgenoot, die ik twin tig jaar uit het oog verloren had. Oog en oor worden door Italianen gestreeld. En ze zei den: De volgende film doen we ook met jou." Die volgende film wordt vermoedelijk een Coupe rus-verfilming, 'Langs lijnen van geleidelijkheid'. „Over een vrouw, hoe een huwelijk echt tot een hel kan worden. Een film, die tegen de zes miljoen moet gaan kosten. Hij speelt in 1900 in Rome. 'Havinck' kostte minder dan een derde daarvan. Frans Weisz leest veel. „Alles door elkaar. Zelfs voor het stoplicht lees ik nog. Ik ben van nature uitermate nieuwsgierig. Met lezen houd je jezelf le vend." Maar er is meer, in dat opzicht. Een nieuwe liefde. Frans Weisz is niet lang geleden, net toen 'Havinck' gestalte kreeg, op nieuw vader van een zoon ge worden. „Het is een ongeloof lijk gevoel. Mijn oudste zoon is 24. En nu .beleef ik die héle pe riode nog een keer, als het me gegeven is. Ik liep zondag in het Vondel park achter de kinderwagen. Ik zal wat moeten gaan doen om ook hem voetballen te kunnen leren. Aanwijzingen roepen langs de lijn. Ik heb dat jaren gedaan. De lach van die jongen 's morgens, ongelooflijk." Bart Peeters. Van onze rtv-redactie - FOTO» In de eerste show die Bart Peeters dit voor Veronica maakt, is de jazz-pianist Rob: Ba vel uit Wagenberg een van de belar gasten. De titel van het programma is 'Bart Peeters telta het draait om ritme in diverse vormen. Rob vanl vel, winnaar van de Wessel Ilcken-prijs, wordt it, leid door Neppie Noya, percussie, en Boudewijnlj cus, basgitaar. In de reeks van negen tv-shows die Peeters voor!' ronica maakt, komen geen spelletjes, panels i strijden voor. De Vlaming zingt, dans en doeti die hij leuk vindt onder het motto 'Het mag vani moeder'. 'Bart Peeters telt af' is vanavond tussen! en 22.15 uur te zien op Nederland 1. Een andere gast is Adam Curry, die vandaag! laatste 'Countdown' presenteert en later op de dag; reist naar zijn nieuwe baas, MTV in Amerika. j-Ijde titel vaneen van 'Gemene ver- •larin bokser Alex ais acteur debu- chard speelt Felix, ,ieve jongen, die wordt ont dacht hem een gou- anst, maar Felix is ye ingenomen met ijt hij zich voor zijn lmoet ontzeggen. Zo „ccrtien dagen voor mgrijke wedstrijd t rijn vriendin Pa- li. Als de dag van «vecbt is gekomen, dat bet nu erop of la Pamela kan hem manier helpen. De moed der anderen iustaat Bur- komt de speelfilm der anderen'. Het is zonder dialogen, beeld geeft van de Afrikaanse cultuur, magie en symboliek ike rollen spelen. De speelt rond de Jng. De Afri- „_t wordt geteisterd irenhandelaars, die overvallen en haar z in de boeien slaan, de sla venkaravanen tvolgd door een mys- zwarte ruiter, die he krachten be- AMSTERDAM (ANP) - Harry Muliseh is de auteur, buiten de elf genomineerden - tot nu toe de meest men vergaart voor de begin november voor de eer uit te reiken Publieksprijs voor het NederlandseI Hij wordt 'op de voet gevolgd' door zijn collega's W. F. Ht en Jan Wolkers. Die waren ook niet genomineerd. De Col Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft dit f meegedeeld. De CPNB stelde de jaarlijkse prijs in. De prijswinnaar oi 15.000 gulden. Het publiek kan tot en met 27 oktober via en formulieren in boekhandels en bibliotheken zijh voorfcra ven, aldus de CPNB. De 'sterke' positie van Mulisch ijl telling van de eerste duizenden formulieren. De elf genomineerde schrijvers zijn: A.C. Baantjer. Kooten, Maarten 't Hart, Jan de Hartog, Yvonne Keuls, Kortooms, Olaf J. de Landell, Jos van Manen Pieters, 1" Sant, Leni Saris en J. Visser-Roosendaal. De publieksprijs is niet per se een literaire prijs. De met deze prijs het publiek de mogelijkheid bieden waai uiten voor een (geliefd) auteur. De prijs wordt steeds in dere categorie uitgereikt. Het gaat dit jaar om romans en len. Relchshaupt- ztadt prlvat en in Berlijn tussen 1M4 is onderwerp van delige tv-film mptstadt privaf, ren door Wolfgang Door de film loopt als Ideliefdesgeschie- i Kurt en Anna. Dit oudere mensen, die li vele jaren regelma- rlijn ontmoeten. Als wen waren ze reeds maar van een hu- rnhet toen nooit ge- Op ickere dag vraagt hu ten huwelijk, Anna wil eerst haar I doorlezen, voordat sing neemt. JOE COCKER heeft er vol gend jaar 20 jaar platen ma ken opzitten. In '68 begon het allemaal met het ook nu nog zeer indrukwekkend klin kende 'With a little help from my friends'. Joe's carrière heeft sindsdien iets meer dan een handvol hits en twaalf el pees opgeleverd. 'Unchain my heart' is de titel van de onlangs versche nen, twaalfde elpee en als we even met de titel mogen spe len: 'Unchain my heart' laat een ontketende Joe Cocker horen. De twee vorige elpees van Joe Cocker, 'Civilized man' en 'Cocker' kenmerkten zich door een typische Ameri kaanse benadering. Joe's stem kreeg een begeleiding van stevige rockmuziek die bij vlagen toch te netjes bleek om Joe helemaal tot zijn recht te laten komen. Op 'Unchain my heart' is door producers Dan Hartman en Charlie Midnight voor een onversneden rhythm blues-aanpak gekozen. Hartman en Midnight slagen erin Joe Cocker de soul te ge ven die je bijvoorbeeld ook op het door Allen Toussaint ge produceerde 'Luxury you can afford' en het door Sly Dun bar en Robbie Shakespeare vervaardigde 'Sheffield steel' terug kunt vinden. Die soul-aanpak is het de cor waarin Joe Cocker het best tot zijn recht komt. Hij is immers niet zomaar een ver tolker van om het even welk liedje, nee, Joe moet de ruimte krij gen om er hart en ziel in te leggen. Joe moet hartver scheurend kunnen zingen en als hij dat doet dan heeft hij aan de simpelste begeleiding genoeg. Hartman en Midnight hebben dat goed aangevoeld en hebben Joe Cocker voor zien van een sobere, maar niettemin smaakvolle en ef fectieve begeleiding. Een dergelijke soberte dwingt een zanger tot top prestaties en Joe Cocker heeft die dwang aangegrepen om van 'Unchain my heart' zijn beste elpee sinds jaren te ma ken. Anders dan op vorige platen ontbreken er dit keer covers van bekende nummers. Er staat hoofdzakelijk nieuw materiaal op plus een indrin gende vertolking van het John Lennon-nummer 'Isola tion'. 'Unchain my heart' was een sublieme plaat geweest als niet om onduidelijke redenen gekozen was voor een tweetal duetten. De samenzang met zangeressen Reneé Geyer en Phoebe Snow doen onnodig afbreuk aan het feit dat Joe Cocker makkelijk in zijn eenfje een plaat vol kan zin gen. Vooral het samen met Phoebe Snow gezongen 'The one' is van een hitparadege- richte meligheid die eigenlijk op deze elpee niet thuishoort. Gelukkig worden de twee duetten gevolgd door de gran dioze uitsmijter 'Satisfaction'. Dat nummer laat een haast uitzinnige Joe Cocker horen en het doet de balans voor deze plaat overslaan naar de kant met kwalificatie 'prima'. POPMUZIEK mag tegen woordig overal vandaan ko men. Of er nou Zuidameri- kaanse wortels zijn of Afri kaanse invloeden, er is steeds meer bereidheid om te luiste ren naar muziek die niet met een in het drie-minuten- liedje-genre past. Wie houdt van opmerke lijke en wellicht ongehoorde muziek, moet eens naar de el pee 'Andy Statman Klezmer Orchestra' van het Andy Statman Klezmer Orchestra gaan luisteren. Die plaat be vat jiddische muziek. 'Klez mer' werd in de 16e eeuw door joden in Oosteuropa ontwik keld. De muziek woidt ge speeld met instrumenten als viool, clarinet, dulcimer, trommels, piano en bas. In de 'Klezmer' zitten invloeden van de wals en van marsmu ziek, maar er zijn ook Turkse en andere oriëntaalse invloe den in terug te horen. Een grote naam op het ge bied van de Klezmer was Dave Tarras, een uiterst vir tuoze clarinettist en mandoli ne-speler. Tarras heeft meer dan vijftig elpees op zijn naam staan en hield zich ook bezig met jazz, rock, oriën taalse muziek en klassieke westerse muziek. Andy Stat man was zijn leerling en het Andy Statman Klezmer Or chestra zet dus de muziek van de legendarische Tarras voort. Op de op Megadisc versche nen elpee 'Andy Statman Klezmer Orchestra' staat voor het overgrote deel instrumen tale muziek. De muziek va rieert van melancholisch en meeslepend tot uiterst swin gend. Opmerkelijk zijn de Turkse invloeden en zo nu en dan lijken die te worden ver mengd met zigieunermuziek a la Jango Reinhardt. De im provisatie neemt een belang rijke plaats in en er zit veel hoorbaar gevoel voor muzi kale humor in. De Klezmer zoals Andy Statman en zijn orkest hem spelen, doet zo nu en dan jazzy aan en menig jazzor kestleider zou willen dat hij een uitzonderlijk clarinettist als Andy Statman in zijn band had. Met simpele popmuziek heeft de Klezmer weinig van doen, maar het is wel schitte rende muziek. Ik kan me voorstellen dat iemand als Tom Waits zeer gecharmeerd is van dit soort klanken en het zou me niet verbazen als we het Andy Statman Klezmer Orchestra volgend jaar op North Sea Jazz tegenkomen. Wim van Leest Joe Cocker: niet zomaar een vertolker van om het even welk liedje. - fotoemi-bovema DE 'ONGETROUWDE gewe ren' zijn een band uit Austra lië die inmiddels al ruim vier jaar platen maakt in het ga- ragerock-genre. Boze tongen beweren weieens dat de pop muziek de laatste jaren saai is geworden, maar wat The Ce libate Rifles op hun nieuwe elpee 'Roman beach party' la ten horen logenstraft die be wering onmiddellijk. De groep weet de luisteraar steeds weer op het verkeerde been te zetten. Bij het eerste nummer, 'Je sus on tv', denkt je met een hardrockgroep te maken te hebben. 'The more things change' is pure punk en zan ger Damien Lovelock lijkt in 'Downtown' op Johnny Rot ten, terwijl 'Ocean shore' weer aan The Dream Syndi cate doet denken. Ook Iggy and the Stooges en The Gun Club passeren tussen de groe ven de revue. Het is duidelijk dat Celi bate Rifles zich niets aantrek ken van zoiets als een hokjes geest en er lustig op los spe len, van het ene avontuur naar het andere. De gitaristen Kent Steedman en Dave Mor ris spelen alsof ze een duel uitvechten en drummer Paul De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Bryan Adams, 3 november In Rotterdam (Ahoy) Cure, 4 en 5 november in Rotter dam (Ahoy) Marillion, 8 en 9 november in Rotterdam (Ahoy) Billy Cobham, 23 oktober in Til burg (Noorderligt) Chris Isaak, 25 oktober in Tilburg (Noorderligt) Mr. Mister, 28 oktober in Den Haag (Congresgebouw) Alison Moyet, 31 oktober in Eind hoven (POC) en 1 november in Den Haag (Dr. Anton Philips- zaal) Suzanne Vega, 9 november in Rotterdam (Doelen) Chris Rea, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Rory Gallagher, 10 november in Utrecht (Vredenburg) Miles Davis, 11 november in Rot terdam (Ahoy) Communards, 17 december in Den Haag (Congresgebouw) Jesus and Mary Chain, 14 oktober in Antwerpen (Hol ter Lo) Wallers, 28 oktober in Rotterdam (Palace) en 29 oktober in Tilburg (Noorderligt) Dlo, 21 november in Amsterdam (Edenhal) Kool the Gang, 21 november in Den Bosch (Maaspoort) Boy George, 29 november in Den Haag (Philipszaal) Terence Trent d'Arby, 30 novem ber in Den Haag (Congresge bouw) Philip Glass, 1 en 2 december in Utrecht (Vredenburg), 5 en 6 de cember in Amsterdam (Muziek theater) Echo the Bunnymen, 6 decem ber in Utrecht (Vredenburg) en 9 december in Nijmegen (Vereeni- ging) Little Steven, 11 november in Utrecht (Vredenburg) John Cale met koor en orkest, 14 en 15 november in Amsterdam (Paradiso) Kowalski, 19 november in Til burg (Noorderligt) en 22 novem ber in Rotterdam (Lantaren) Johnny Copeland, Lil' Ed, Louis Walker, Fernest Arceneaux en Silas Hogan, 21 november in Utrecht (Vredenburg) Motorhead, 21 november in Til burg (Noorderligt) Lockhead slaat boven ieder een uit. Op deze plaat zijn geen toetsen gebruikt, laat de groep trots op de hoes weten, en dat zegt genoeg. De plaat staat vol rauwe rock. Absoluut hoogtepunt is '(It's such a) Wonderful life', met een bijtend sarcastische tekst. Het klinkt vanaf de eer ste noot als een soort lijflied, met een refrein dat uitnodigt tot meeschreeuwen; aange kondigd door een seconde stil te, waarna de storm volgt De plaat eindigt met een instru mentaal nummer, waarin Steedman en Morris hun lus ten nog eens kunnen botvie ren. Ze doen in hun aanpak vol overgave denken aan de beroemde Lou Reed plaat 'Rock 'n' roll animal', waarop Steve Hunter en Dick Wagner soortgelijke gevechten voe ren. 'Roman beach party' is een must voor iedereen die van scheurende gitaren, hard slaande drummers en groepen met een onverwachte draai aan hun muziek houdt. DE NIEUWE elpee van de met name in Engeland veelgepre zen Nederlandse groep Eton Crop heet 'And the Underwa- termusic goes on'. De plaat bevat tien korte nummers waarin het zestal uit Kudel- staart in Noord-Holland ech ter niet weet te overtuigen en nu al uitgeblust lijkt. Critici zien bands als Eton Crop vaak als een verademing tussen de gladde voorspelbare hitparademuziek. Eton Crop speelt muziek uit de nadagen van de punk met maatschap pijkritische teksten waarin de humor niet ontbreekt. De af faire Gary Hart wordt bezon gen in 'Sexy politicians' en ook Reagan en Gorbatsjov ontbreken niet. Het is de muziek die het echter af laat weten. De gita- Idandse speelfilm Punkt, Komma, tftelt met veel humor I leven van een jon- »nno I960 opgroeit in .rik- Tegelijkertijd ie regisseur ook een in een maatschappij, jevolge van de aan- 14 van Amerikaanse <9 het eiland een ontwikkeling door- NC Bu sle 19. ml 19 en Wiske: EINDREDACTIE WIM VANLi ren van Ingmar van l berge en zanger Erwin» bepalen samen met deC computer het geluid 0 gaat snel vervelen. D<"1 mers bestaan te vaak of twee thema's die sle®| uitgewerkt. De groep* dan ook snel in herhr en die zorgen zelden v verademing. Het titelnummer le» een flauw aftreksel van» taar van TC Matic's Marie Aerts. 'Bring 55 dogcatcher' is verre*- leukste nummer mete®j] kend ritme en refrein dansen aanzet. De politiek bewogen ners van Kudelstaar: W er tijdens het laatste n® tot hun schrik achter o ook no zo iets als hei® staat; in de dagen l* punk was dat een haas boden thema.'Bloody l»j a lovesong', heet de as van de plaat. Dat soort is typerend voor de waarmee Eton Crop gaat. Bij dit numrnerWj tweestemmige giteaIr, te horen die de nw" stuk levendiger /W «V J7UT 01 hOlOSOlF 2HH 0WIA 'One Eton Crop echter meer muzikale werk gaat dan op -*3 underwatermusic go® J de groep terechtkomen j rijtje goedwillende bands die zich allee blijven herhalen. JOEP TRO» me'5 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18