DE STEM 'Misschien ben ik wel geen artiest' Exotische werelden en Europese fantasieën VANESSA LIEFST VIA VIDEOCLIP NAAR INTERNATIONALE ROEM COMPLEX VAN EXPOSITIES EN ANDERE ACTIVITEITEN IN STUTTGART Marguerite Yourcen Europees Auteur 191 Roy Orbison zingt Nederland en Bel» Carrière Reizen Leeftijd Dubbelzinnig Geld Complex Magie pgiTEM GIDS 2 Anna Bijns-prijs voor Ellen Wa VERTROUWD VOORDELIG UITSLAND 2 „Mensen die zwart werken moet je in wezen prijzen. Want het betekent dat deze men sen vol creativiteit en energie zitten" Mr.J. Hollander, ex-VNO T2 Door Jo Cortenraedt Dat de aandacht voor haar boezem weieens groter is, dan voor haarzelf, is ze in middels gewend. In haar antwoorden is Vanessa er zelfs zózeer op getraind, dat ze ook niet in die richting bedoelde opmerkingen dub belzinnig vertaalt. Dat blijkt als ik haar vraag naar het favoriete gerecht dat ze graag klaarmaakt. Als ze even nadenkt probeer ik haar te helpen. Eendeborst, is het eerste dat me te binnen schiet, omdat ik dat toevallig 's mid dags op een menukaart zag staan. „Zie je wel, daar heb je het weer. Jaja, natuurlijk weer iets met borst", vuurt ze met een terug vanuit de loopgra ven. De oudere mevrouw naast Vanessa blijkt haar moeder te zijn. Gaat al acht jaar lang naar elk optreden mee. Drie tot vier keer in de week. „Ik vind het altij d te kort duren", zegt ze welgemeend. De afspraak met de hoogblonde zangeres werd, zoals meestal in dat genre, nodeloos moeilijk gemaakt door haar manager die vond dat het niet te lang moest duren. Bijna uitdagend wacht ze op de vragen die ko men gaan. Ze antwoordt als een mitrailleur. „Kom d'r gezellig bij zitten", inviteert ze met een plat Hol lands accent. Het korte witte rokje, de doorkijkbloes en het zwarte jasje bevestigen het sexy imago dat Connie Witte- man, want zo gaat ze door het burgerlijk leven, al jaren uit straalt. Ook nu ze 36 is. Een kopje thee, want drin ken doet ze niet. „Hooguit één glaasje wijn bij het eten." En roken al helemaal niet. Begin dit jaar, tijdens het Mi- dem-muziekfestival in het Zuidfranse Cannes, werd totaal gebroken met het verleden van de zangeres. Geen gezellige Hollandse zangeres meer, maar een keiharde internationale carrière. Dat was de bood schap, waar de kleurrijke pla tenbaas John Hirschland veel geld en bravour in wilde ste ken. Met knallende roze cham pagne, helicopters en Rolls Royces werd Vanessa in Can nes gelanceerd als een nieuwe sensatie in de internationale muziekbusiness. De obers van het statige ho tel Martinez herinneren zich nog hoe rijkelijk het Neder landse gezelschap de bubbel wijn liet vloeien. Iets wat ze van de doorsnee gast uit de lage landen niet gewend zijn. De Amerikaanse platenmaat- schappij van Madonna, een an dere zangeres met de klemtoon op sex, was zelfs bereid de pla ten van Vanessa aan de andere kant van de oceaan uit te bren gen. En nu staat ze tóch nog in zaaltjes op te treden voor een partijtje beschonken kerels. Hoezó, is het geld voor niks over de balk gesmeten? „Nee hoor, die internationale car rière is volop bezig. Mijn platen worden in verschillende landen uitgebracht, waaronder Duits land en Israël. En als ik wil kan ik tal van optredens in het bui tenland doen. Maar ik heb er niet zo'n behoefte aan. Al dat reizen is niks voor mij. Indone sië heb ik al vier keer afgezegd. Laat mij maar gezellig thuis blijven, en hier in het land af en toe optreden. Wat moet ik in het buitenland?" De platenbaas zal dat leuk vinden om te horen. „Ach", zegt ze corrigerend. „Natuurlijk wil ik internationaal succes. Maar het liefst met een goede video clip die ze overal kunnen uit zenden. Ik hou niet van al die tournees. Ik moet er niet aan denken. Het liefst ben ik bij mijn gezinnetje. Misschien ben ik wel niet zo'n artiest". Vanessa praat aan één stuk, zonder lang na te denken over haar antwoorden. Ze flapt het er allemaal zó uit. Bijna ver ontschuldigend zegt ze: „Ik ben een héél Hollandse meid. Tja, het is niet anders." Ze kijkt naar haar moeder die begrij pend knikt. Het is geen geheim dat ze het niet in de eerste plaats van haar vocale kwaliteiten moet hebben. Dat beseft ze ook. „Er bestaat betere muziek dan ik maak. Och, en misschien zit er bij mij weieens een valse noot tussen. Maar dat doe ik nooit expres". Kinderlijk eerlijk klinkt het. Maar wat bepaalt dan haar succes? Het sex- imago dus. „Och, dat weet ik niet. Het gaat om mijn hele uit straling, mijn spontaniteit. Daar moet ik het van hebben. Sommigen denken dat het mijn boezem is, maar er zijn bij voorbeeld ook veel kinderen Vanessa: „Natuurlijk ken ik al die dubbelzinnige grapjes wel". - FOTOGER DIJKSTRA handel in geluidsinstallaties en begint binnenkort met een cur sus make-up voor vrouwen. Een zakenvrouw, zo blijkt. „Ja, nuchter en zakelijk. Maar niet hard, dat is weer wat anders. Ik ben niet het type dat het geld op de bank zet, en dan gaat rentenieren. Ik wil ermee bezig zijn, investeren. Niet op mijn lauweren rusten, dan zou ik me vervelen." De cursus make-up is spe ciaal bedoeld voor gewone vrouwen die niet goed weten hoe ze zich op moeten maken. „Dat zijn er nog veel. Ik vind de Nederlandse vrouwen de mooi ste ter wereld. Echt. Maar vooral bij huisvrouwen zie je nog weieens dat ze verslonzen. En als ze zich dan opmaken, doen ze dat meteen veel te dik. Ze weten niet hoe het moet. Dus denk ik dat er behoefte is aan zo'n cursus." Ze wil niet neerkijken op de huisvrouw, maar een baantje erbij lijkt haar voor de vrouw wel zo verstandig. „Ik heb na tuurlijk gemakkelijk praten, maar ik geloof dat als je als vrouw de deur uit moet voor je werk, dat je je dan zelf ver plicht om ér goed uit te zien." die mij leuk vinden en me over de wang aaien. Het is dus niet die boezem alléén". De gedachte van het domme blondje dat goedkoop appeleert aan de lustgevoelens van de mannelijke fans, verwerpt ze. Althans, ze vindt dat ze méér is dan dat alleen. „Ik heb er hele maal geen moeite mee om me sexy te kleden. Dat is toch leuk. Natuurlijk ken ik al die dub belzinnige grapjes wel. Nou èn, wat maakt het uit. Ik ben een vrolijk type en maak me ner gens zorgen over. Ik vécht niet speciaal om 'n sexsymbool te zijn. Dat word je. Nou ja, oké dan." Het lijkt alsof ze het meent. Maar wat te denken van de blootfoto's in Penthouse. Dat is toch wel degelijk het bena drukken van haar bekendste kant, de frontzijde dus. „Voor mij was dat het hoogtepunt van het jaar. Het waren prachtige, foto's. Nee, ik heb er helemaal geen spijt van. Ik heb ook veel reacties gekregen van vrou wen, die het allemaal mooi vonden. Ik doe het geen tweede keer meer. Eén keer vind ik ge noeg, dat wel." Moeder is er ook trots op. Ze glundert. En dat de vrouw op die manier weer als sexsymbool wordt neergezet, is ook geen punt. „Hou toch op. Die feministen zijn overal tegen. Dat komt omdat ze er zelf niet uitzien." Basta. Voor de foto's in Pen thouse, overigens niet frontaal naakt, ving ze een aardige som. De geruchten variëren van 50.000 tot 125.000 gulden. Het verschil tussen zwart of wit zou ook een rol kunnen spelen. Zelf zwijgt ze daar liever over. Maar ze ontkent niet dol op geld te zijn. „Natuurlijk is geld belangrijk. Het maakt zelfs gelukkig. Al is geluk weer niet te koop. Dat is wat anders. Zelfs linkse men sen willen geld verdienen om te leven. Dat is toch heel normaal. Ik vind het leuk om op te tre den, maar het is ook belangrijk dat ik er mijn eigen geld mee verdien. Ik heb genoeg om voor mezelf en mijn dochter te zor gen." Niet alleen de optredens en platen brengen geld in het laatje. Vanessa heeft een eigen Hoewel het uiterlijk in de we reld van reclame vooral op de jonge vrouw gericht is, voelt Vanessa geen beklemmende angst voor de voortschrijdende leeftijd. „Ik ben niet bang om ouder te worden. Prinses Gra- cia was nog heel mooi op oudere leeftijd. En kijk eens naar Raquel Welsh, Linda Evans, Bo Derek, Elizabeth Taylor. Allemaal oudere vrou wen. Niet dat jonge vrouwen niet mooi zijn. Het valt me op dat heel jonge meisjes zich te genwoordig mooi opmaken. Maar ik hou van die Ameri kaanse glamour. Daarom kijk ik ook graag naar Dallas en Dynasty. Voor de kleren en al les eromheen." Bij de mannen heeft ze geen uitgesproken voorkeur, hoewel het in ieder geval geen schoot hondjes moeten zijn. „God nee", griezelt ze. Dit najaar stapt Connie Witteman voor de vierde keer in het huwelijks bootje. Met veel plezier, maar ze hoopt het nu wat langer uit te houden. Hans van Breukho ven, eigenaar van de succes volle keten van Free Record Shops, is dit keer de gelukkige. „Ik trof hem tijdens de Midem in Cannes. Ik denk dat ik het Van onze correspondent Rink Drost STUTTGART - Een grote hoofdtentoonstelling, elf aparte kleinere tentoonstel lingen, theater- en muziek uitvoeringen, films, cursus sen en workshops. Met dat overweldigende aan bod kan de bezoeker in Stutt gart, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Baden-Würt- temberg, tot eind november een indruk krijgen van de exoti sche werelden en wat de Euro pese fantasie daarmee heeft gedaan en nog doet. De verza meltitel van het complex: 'Exo tische werelden - Europese fantasieën'. Begrip van wat exotisme is, moet duidelijk maken dat de overtuiging van de Europea nen, dat hun cultuur maatge vend is voor de gehele wereld, een blokkade is voor een instel ling die van echt begrip voor elkaar getuigt. De veelheid van tentoonstellingen en randge- beurtenissen wil het besef la ten doordringen dat fantasti sche voorstellingen, dromen en utopieën een serieuze bemoeie nis van de Europeaan met an dere culturen in de weg staan. Wat is exotisch? Voor de Te zien op de tentoonstel ling 'Exotische architecturen in de 18e en 19e eeuw': Mar tin Hammitzsch, sigaretten- fabriek Yenideze in Dresden. Het complex werd overigens gebouwd in het begin van deze eeuw. Westeuropeaan is dat zuiver gezien alles wat zich niet in zijn eigen omgeving en binnen zijn gewoontenpatroon af speelt. Dat houdt meteen in, dat Europa en de Europeanen voor mensen in andere werelddelen net zo exotisch zijn. In het gebouw van de Würt- tembergische Kunstverein, aan de Schlossgarten pal in het centrum van Stuttgart, wordt de hoofdtentoonstelling gehou den. Grenzen en tijd spelen hier een ondergeschikte rol. Schitterende en kostbare schil derijen en- andere kunstobjec ten worden net zo gepronon ceerd gebracht als voorwerpen die we in het dagelijkse leven geregeld tegenkomen. Toch valt er een grote mate van lo gica in de opstelling te ontdek ken: confrontatie, herkenning, verwringing van de werkelijk heid door de Europese fantasie, uitbuiting, roof en nietsont ziende vernieling, maar ook herbezinning op de omgang met andere culturen. niettemin verrast wanneer we erover nadenken welke wortels en tradities de Europese 'inbe- zitname' van vreemde culturen aantoont; wanneer we ons nu voorstellen, hoe lang en smar telijk de weg is gebleken van de vroege ontdekkingen, van ko loniale bezitsaanspraken, uit buiting en onderdrukking, tot aan de huidige pogingen van de gelijkberechtigde intercultu rele dialoog met de volkeren van de wereld". De verklaring komt van de grote initiator, dr. Hermann Pollig. Hij is tentoonstellings leider van het Instituut voor Buitenlandse Betrekkingen in Stuttgart. „Wij ontmoeten het exotisme in zijn triviale magie overal in het dagelijkse leven", zegt hij, „maar desondanks ne men we dat nauwelijks bewust waar. Het alledaagse werd exotisch en het exotische alledaags. Schijnbaar leven we er heel vertrouwd mee, maar we zijn Samen met dr. Tilman Oster- wold, de directeur van de Württembergische Kunstve rein, tekende Pollig voor de op zet van het complex van expo sities en andere manifestaties. De bedoelingen waren aanvan kelijk veel kleinschaliger, maar al organiserend diende zich zo veel aan, dat vele on derwerpen in aparte exposities aandacht krijgen. Helaas dekken de openings periodes daarvan elkaar niet geheel. De oorzaak daarvan is meestal, dat kostbare objecten maar voor een betrekkelijk korte tijd in leen konden wor den verkregen. De hoofdexpo sitie duurt tot en met 29 no vember. Van acht van de exposities zijn catalogi op groot formaat en deels in kleurendruk die overeenkomt met de originele kleuren vervaardigd. Het boek van de hoofdtentoonstelling telt 544 pagina's en kost 48 mark. De boekwerken over de andere tentoonstellingen va- met hem heel lang kan uithou den." Lastig vindt ze zichzelf niet, maar ze weet wel van wanten. „De vrouw is gelukkig mondi ger geworden. Ik vind dat man en vrouw volkomen gelijk zijn. Ik hoef niet te overheersen, maar ik laat me ook niet opzij zetten. Niet speciaal geëmanci peerd of zo, nee, gewoon gelijk. En als je ziet dat je huwelijk kapot is, moet je er mee kap pen. Het initatief is steeds van mij uitgegaan. En ik heb ook nooit geheimzinnig gedaan als ik een nieuwe vriend had. Daar schaam ik me niet voor. Maar ik ben wel monogaam. Ik ga niet stiekem vreemd." Ook in de jaren dat ze niet getrouwd was en alleen met haar dochter, nu 12, in Voor burg woonde, werd ze niet wanhopig. „Nee, ik red me overal uit. Natuurlijk was het niet leuk als ik 's nachts na een optreden alleen thuis kwam. Maar écht eenzaam ben ik nooit geweest." Het persoonlijk leven van de zangeres wordt door de vader landse roddelpers op de voet gevolgd. Niet eens tot irritatie van haarzelf. „Je kunt het toch niet vóór je houden. Alleen wat écht geheim is, houd ik voor mezelf. Maar voor de rest, och, je kunt het die gasten beter zélf vertellen, dan dat je hun wat laat verzinnen. Maar als er iemand bij is, die me iets flikt, hoeft hij ook nooit meer aan te kloppen. Als ze me echt dwars liggen, stomp ik ze voor mijn deur vandaan." Gauw beledigd is ze. Dat geeft ze toe. „Ik ga meteen in de counter". Maar als goede ka raktertrek vermeldt ze haar gulheid en doorgaans vrolijke stemming. „Jammer dat mijn vader en zusje dit niet allemaal hebben kunnen meemaken. Zij zijn al vroeg overleden. Daar denk ik weieens aan. Ze zouden vast trots zijn geweest als ze me op de planken zagen staan." In een dikke BMW gaat het richting dancing waar een uit gelaten jeugdige en vooral be zopen bende op de komst van de blondine zit te wachten. Als ze op het podium verschijnt, wordt ze verwelkomd met ob scene gebaren. Vanessa raakt er niet van de wijs. Ze draait de jongetjes om haar pink en no digt sommige lefgozers zelfs uit met haar te komen dansen. Die krimpen prompt ineen tot zie lige hoopjes Van onze verslaggever Roy Orbison, de man van Only the lonely', 'Pretty Woman', 'It's over', 'Lana' en 'Crying', komt naar Nederland en België. De Amerikaanse zanger is door een contract met de Engelse platenmaat schappij Virgin records weer in de running en treedt maandag 2 no vember op in de Ahoy in Rotterdam, op 5 novem ber in de Koningin Elisa- beth-zaal in Antwerpen, op 6 november in De Bonte Wever in Slagha ren, op 7 november in de Grenslandhal in Hasselt en op 8 november in De Maaspoort in Den Bosch. Roy Orbison maakte een reeks hits tussen 1959 en 1965 en werd 51 jaar gele den geboren in Vernon in Texas. Sam Phillips van het legendarische Sun- label maakte in 1956 met hem het plaatje 'Ooby Dooby' en wilde Orbison lanceren als een tweede Elvis Presley. Maar Roy Orbison zocht het in een andere richting. In 1959 ging hij platen maken voor Monument Records en 'Big O' scoorde met 'Only the lonely'. Toen de Beatles en de Rolling Stones kwamen aanstor men, bleef Orbison over eind met grote hits als 'Oh, Pretty Woman', 'It's over' en 'In dreams'. La- AMSTERDAM (ANP) - Ellen Warmond heeft i Bijnsprijs voor poëzie gekregen. Het bestuur vanl Bijnsstichting maakte dit gisteren bekend. V.'j krijgt de prijs voor haar hele oeuvre. Het bestuur heeft haar de prijs ondermeer toegekende mond 'in haar oeuvre duidelijk laat zien dat het niet dei is, de vrouw en de dichter te scheiden'. Ellen Warmond 1930 in Rotterdam geboren. Ze debuteerde in 1953 alsj Sindsdien verschenen bij Querido 16 bundels van haar In De vier andere kandidaten voor deze onderscheiding! Gerhardt, Elisabeth Eybers, Ankie Peypers en Eva jury bestond uit dr. Myrian Diaz-Diocarets, Til Gar rendsen, Astrid Roemer en Elly de Waard. De prijs bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden i beurtelings toegekend in de categorieën proza en poézëi auteur die in zijn werk uitdrukking gegeven heeft audij van vrouwen. Josepha Mendels kreeg vorig jaar de Am] prijs. STRAATSBURG (DPA/ AFP) - De Franse schrijf ster Marguerite Yourcenar heeft de prijs van Europees Auteur van het Jaar gekre gen. Zij werd op het eerste Europese Schrijversfestival in Straats burg door een internationale jury gekozen. De andere drie kandidaten waren Milan Kun- déra uit Tsjechoslowakije, de Oostenrijker Thomas Bern- hard en de Italiaan Leonardo Sciascia. De jury bestond uit 15 litera tuurcritici en 15 boekhandela ren uit 15 Europese landen. De prijs bestaat uit werk. Naar de roman 'L'O Noir' van Yourccia j Belgische regisseur A vaux een film makelij filmkringen in men. De Italiaanse acte Maria Volontè zal delj guur spelen. Andere ai actrices zijn de lippe Léotard, Sami F rie-Christine Deense Anna Karina Yourcenar, afkor België, is het enige» lid van de Franse A8 1968 kreeg ze de Pról voor L'Oeuvre au Noir. I riëren in prijs van 18 tot 38 mark. Wie ze alle acht wil aan schaffen is 250 mark kwijt, maar krijgt het geld voor een entree-abonnement terug. In de boekhandel liggen de prij zen voor alle catalogi aanmer kelijk hoger. De onderwerpen van de ove rige zeven gecatalogiseerde tentoonstellingen: 'Het exoti sche plakkaat', 'Exotische figu ren en motieven in het Euro pese theater', 'Airport art - het exotische souvenir', 'Mythe Ta hiti - Zuidzee - droom en reali teit', 'Exotische architecturen van de 18e en 19e eeuw', 'Ont- dekkings- en onderzoekings- reizen in de spiegel van oude boeken' en 'Het exotische dier in de Europese kunst'. Zonder catalogus zijn de tentoonstel lingen 'Tekeningen en druk- grafiek van de 16e tot de 19e eeuw', 'Exotische werelden in het boek', 'Exotische reizen, dromen, fantasieën, werkelijk heid', en 'Zie de mens! - kun stenaars en derde wereld'. De entreeprijzen van de ten toonstellingen lopen sterk uit een. Sommige zijn gratis. Wie voor DM 8,50 een kaartje voor de hoofdtentoonstelling koopt, heeft meteen toegang tot de ex positie van de exotische plak katen, van de tekeningen en drukgrafieken en tot de Wil- helma-dierentuin (met de ten toonstelling van het exotische dier in de Europese kunst). Een abonnement van 16 mark geeft toegang tot veruit de meeste manifestaties. Scholieren, stu denten, militairen, bejaarden en invaliden krijgen reductie. (ADVERTENTIE) m lü Originele i Royal Leerdam S wijnglazen. Adv.pri)t 20,-1 6 aluka voor Geldig t/m zaterdag 31 oktober, Veroveraar ,401 van Corlnthe Roy Orbison. - FOTOTJALUÉFH ter had Don Mc] gignatische hit bisons 'Crying' Linda Ronstadt met zijn 'Blue Bajjj Roy Orbison een eerste stap t de publiciteit toenl de film 'Blue Velt,:" paar van zijn i bruikt werden. Eri| nu bij Virgin 1 werkt aan een nieuwe elpee, dieié duceerd wordt i Bone Burnett. Ei J nieuwe nummers i verd door Elvis Bono van U2 en Lynne (ELO). Tjdens zijn i zal de man met den bril begeleid worda| uitgebreide band i ten (voor vanaf 40 gulden) k bij de VW-b reaus en het NaüJ Bespreekbureau 12344) besteld wore de groots opgezette .„iirlfilm 'De veroveraar Corinthe' besluit de c haar avondprogram- uet verbaal speelt 146 voor Christus, als Ro- r«ag zich ook over 8dand uitstrekt. De iërs dromen echter jheid en steeds meer uiërs beginnen zich te .^n om het Ro- uTjuk af te werpen. Als [draad door de film loopt liefdesgeschiedenis van [Romeinse veldheer en ione Griekse. Nieuws uit de ruimte de grotere openheid Re Russen mag het Wes- iets meer weten over cjgche prestaties in de ■te. Naar aanleiding van ering van de allereer- .„..ctmaan, de Spoetnik I, [oktober 1957, maakt Piet ilders een balans op van gg jaar Russische ruim- jjrt. De meeste opnamen [deze documentaire wer- |in Rusland gemaakt, on- 'meer in het kosmonau- en in het vluchtlei- „jtrum in Kalinin- j»iet Smolders praat er een aantal Russische udigen en komonauten. 1.15 Allemaal beestjes tweede aflevering, die de i-rabriek 'Allemaal Mjes' aan de Waddenzee 11, gaat over de toekomst [de zeehond. Als onder- van de uitzending trok- Ide makers van het pro- Vma met Lenie 't Hart [de Zeehondencrèche in rburen en John de Boer, rvator van het zeehon- servaat in de Wadden- 't water op. Hun verslag I de situatie van de zee- i ia de Waddenzee is in e opeenvolgende afleve- javan 'Allemaal beest- Ie ilea. Kalter Schweiss gangsterfilm 'De la [des copains', die door het wordt uitgezonden, ff Charles Bronson de oL Joe Martin is een i, die een punt achter zijn ercarrière heeft gezet, zijn vrouw (Liv UU- n) en haar twaalfjarig pertje leidt hij een rustig erzaam bestaan aan de Op een dag komen J voormalige kameraden [Jiem aankloppen, die i willen gebruiken om ote slag te slaan. ske en Wiske: H»* hul hit Testis inhr/nd! hm Hilti/lj i l lïï** ml- W nltrchhmi irnbo ne- r5 <J/j D/T tf,f£s '-DSN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18