DE STEM
'Misschien ben ik wel geen artiest'
Exotische werelden en Europese fantasieën
VANESSA LIEFST VIA VIDEOCLIP NAAR INTERNATIONALE ROEM
COMPLEX VAN EXPOSITIES EN ANDERE ACTIVITEITEN IN STUTTGART
Marguerite Yourcen
Europees Auteur 191
Roy Orbison zingt
Nederland en Bel»
Carrière
Reizen
Leeftijd
Dubbelzinnig
Geld
Complex
Magie
pgiTEM GIDS 2
Anna Bijns-prijs voor Ellen Wa
VERTROUWD VOORDELIG
UITSLAND 2
„Mensen die zwart werken moet je in wezen
prijzen. Want het betekent dat deze men
sen vol creativiteit en energie zitten"
Mr.J. Hollander, ex-VNO
T2
Door Jo Cortenraedt
Dat de aandacht voor haar
boezem weieens groter is,
dan voor haarzelf, is ze in
middels gewend. In haar
antwoorden is Vanessa er
zelfs zózeer op getraind, dat
ze ook niet in die richting
bedoelde opmerkingen dub
belzinnig vertaalt.
Dat blijkt als ik haar vraag
naar het favoriete gerecht dat
ze graag klaarmaakt. Als ze
even nadenkt probeer ik haar
te helpen. Eendeborst, is het
eerste dat me te binnen schiet,
omdat ik dat toevallig 's mid
dags op een menukaart zag
staan. „Zie je wel, daar heb je
het weer. Jaja, natuurlijk weer
iets met borst", vuurt ze met
een terug vanuit de loopgra
ven.
De oudere mevrouw naast
Vanessa blijkt haar moeder te
zijn. Gaat al acht jaar lang
naar elk optreden mee. Drie tot
vier keer in de week. „Ik vind
het altij d te kort duren", zegt ze
welgemeend.
De afspraak met de hoogblonde
zangeres werd, zoals meestal in
dat genre, nodeloos moeilijk
gemaakt door haar manager
die vond dat het niet te lang
moest duren. Bijna uitdagend
wacht ze op de vragen die ko
men gaan. Ze antwoordt als
een mitrailleur.
„Kom d'r gezellig bij zitten",
inviteert ze met een plat Hol
lands accent. Het korte witte
rokje, de doorkijkbloes en het
zwarte jasje bevestigen het
sexy imago dat Connie Witte-
man, want zo gaat ze door het
burgerlijk leven, al jaren uit
straalt. Ook nu ze 36 is.
Een kopje thee, want drin
ken doet ze niet. „Hooguit één
glaasje wijn bij het eten." En
roken al helemaal niet.
Begin dit jaar, tijdens het Mi-
dem-muziekfestival in het
Zuidfranse Cannes, werd totaal
gebroken met het verleden van
de zangeres. Geen gezellige
Hollandse zangeres meer, maar
een keiharde internationale
carrière. Dat was de bood
schap, waar de kleurrijke pla
tenbaas John Hirschland veel
geld en bravour in wilde ste
ken. Met knallende roze cham
pagne, helicopters en Rolls
Royces werd Vanessa in Can
nes gelanceerd als een nieuwe
sensatie in de internationale
muziekbusiness.
De obers van het statige ho
tel Martinez herinneren zich
nog hoe rijkelijk het Neder
landse gezelschap de bubbel
wijn liet vloeien. Iets wat ze
van de doorsnee gast uit de lage
landen niet gewend zijn. De
Amerikaanse platenmaat-
schappij van Madonna, een an
dere zangeres met de klemtoon
op sex, was zelfs bereid de pla
ten van Vanessa aan de andere
kant van de oceaan uit te bren
gen.
En nu staat ze tóch nog in
zaaltjes op te treden voor een
partijtje beschonken kerels.
Hoezó, is het geld voor niks
over de balk gesmeten? „Nee
hoor, die internationale car
rière is volop bezig. Mijn platen
worden in verschillende landen
uitgebracht, waaronder Duits
land en Israël. En als ik wil kan
ik tal van optredens in het bui
tenland doen. Maar ik heb er
niet zo'n behoefte aan. Al dat
reizen is niks voor mij. Indone
sië heb ik al vier keer afgezegd.
Laat mij maar gezellig thuis
blijven, en hier in het land af
en toe optreden. Wat moet ik in
het buitenland?"
De platenbaas zal dat leuk
vinden om te horen. „Ach", zegt
ze corrigerend. „Natuurlijk wil
ik internationaal succes. Maar
het liefst met een goede video
clip die ze overal kunnen uit
zenden. Ik hou niet van al die
tournees. Ik moet er niet aan
denken. Het liefst ben ik bij
mijn gezinnetje. Misschien ben
ik wel niet zo'n artiest".
Vanessa praat aan één stuk,
zonder lang na te denken over
haar antwoorden. Ze flapt het
er allemaal zó uit. Bijna ver
ontschuldigend zegt ze: „Ik ben
een héél Hollandse meid. Tja,
het is niet anders." Ze kijkt
naar haar moeder die begrij
pend knikt.
Het is geen geheim dat ze het
niet in de eerste plaats van
haar vocale kwaliteiten moet
hebben. Dat beseft ze ook. „Er
bestaat betere muziek dan ik
maak. Och, en misschien zit er
bij mij weieens een valse noot
tussen. Maar dat doe ik nooit
expres". Kinderlijk eerlijk
klinkt het. Maar wat bepaalt
dan haar succes? Het sex-
imago dus. „Och, dat weet ik
niet. Het gaat om mijn hele uit
straling, mijn spontaniteit.
Daar moet ik het van hebben.
Sommigen denken dat het mijn
boezem is, maar er zijn bij
voorbeeld ook veel kinderen
Vanessa: „Natuurlijk ken ik al die dubbelzinnige grapjes
wel". - FOTOGER DIJKSTRA
handel in geluidsinstallaties en
begint binnenkort met een cur
sus make-up voor vrouwen.
Een zakenvrouw, zo blijkt. „Ja,
nuchter en zakelijk. Maar niet
hard, dat is weer wat anders. Ik
ben niet het type dat het geld
op de bank zet, en dan gaat
rentenieren. Ik wil ermee bezig
zijn, investeren. Niet op mijn
lauweren rusten, dan zou ik me
vervelen."
De cursus make-up is spe
ciaal bedoeld voor gewone
vrouwen die niet goed weten
hoe ze zich op moeten maken.
„Dat zijn er nog veel. Ik vind de
Nederlandse vrouwen de mooi
ste ter wereld. Echt. Maar
vooral bij huisvrouwen zie je
nog weieens dat ze verslonzen.
En als ze zich dan opmaken,
doen ze dat meteen veel te dik.
Ze weten niet hoe het moet.
Dus denk ik dat er behoefte is
aan zo'n cursus."
Ze wil niet neerkijken op de
huisvrouw, maar een baantje
erbij lijkt haar voor de vrouw
wel zo verstandig. „Ik heb na
tuurlijk gemakkelijk praten,
maar ik geloof dat als je als
vrouw de deur uit moet voor je
werk, dat je je dan zelf ver
plicht om ér goed uit te zien."
die mij leuk vinden en me over
de wang aaien. Het is dus niet
die boezem alléén".
De gedachte van het domme
blondje dat goedkoop appeleert
aan de lustgevoelens van de
mannelijke fans, verwerpt ze.
Althans, ze vindt dat ze méér is
dan dat alleen. „Ik heb er hele
maal geen moeite mee om me
sexy te kleden. Dat is toch leuk.
Natuurlijk ken ik al die dub
belzinnige grapjes wel. Nou èn,
wat maakt het uit. Ik ben een
vrolijk type en maak me ner
gens zorgen over. Ik vécht niet
speciaal om 'n sexsymbool te
zijn. Dat word je. Nou ja, oké
dan."
Het lijkt alsof ze het meent.
Maar wat te denken van de
blootfoto's in Penthouse. Dat is
toch wel degelijk het bena
drukken van haar bekendste
kant, de frontzijde dus. „Voor
mij was dat het hoogtepunt van
het jaar. Het waren prachtige,
foto's. Nee, ik heb er helemaal
geen spijt van. Ik heb ook veel
reacties gekregen van vrou
wen, die het allemaal mooi
vonden. Ik doe het geen tweede
keer meer. Eén keer vind ik ge
noeg, dat wel." Moeder is er ook
trots op. Ze glundert.
En dat de vrouw op die manier
weer als sexsymbool wordt
neergezet, is ook geen punt.
„Hou toch op. Die feministen
zijn overal tegen. Dat komt
omdat ze er zelf niet uitzien."
Basta. Voor de foto's in Pen
thouse, overigens niet frontaal
naakt, ving ze een aardige som.
De geruchten variëren van
50.000 tot 125.000 gulden. Het
verschil tussen zwart of wit
zou ook een rol kunnen spelen.
Zelf zwijgt ze daar liever over.
Maar ze ontkent niet dol op
geld te zijn.
„Natuurlijk is geld belangrijk.
Het maakt zelfs gelukkig. Al is
geluk weer niet te koop. Dat is
wat anders. Zelfs linkse men
sen willen geld verdienen om te
leven. Dat is toch heel normaal.
Ik vind het leuk om op te tre
den, maar het is ook belangrijk
dat ik er mijn eigen geld mee
verdien. Ik heb genoeg om voor
mezelf en mijn dochter te zor
gen."
Niet alleen de optredens en
platen brengen geld in het
laatje. Vanessa heeft een eigen
Hoewel het uiterlijk in de we
reld van reclame vooral op de
jonge vrouw gericht is, voelt
Vanessa geen beklemmende
angst voor de voortschrijdende
leeftijd. „Ik ben niet bang om
ouder te worden. Prinses Gra-
cia was nog heel mooi op
oudere leeftijd. En kijk eens
naar Raquel Welsh, Linda
Evans, Bo Derek, Elizabeth
Taylor. Allemaal oudere vrou
wen. Niet dat jonge vrouwen
niet mooi zijn. Het valt me op
dat heel jonge meisjes zich te
genwoordig mooi opmaken.
Maar ik hou van die Ameri
kaanse glamour. Daarom kijk
ik ook graag naar Dallas en
Dynasty. Voor de kleren en al
les eromheen."
Bij de mannen heeft ze geen
uitgesproken voorkeur, hoewel
het in ieder geval geen schoot
hondjes moeten zijn. „God nee",
griezelt ze. Dit najaar stapt
Connie Witteman voor de
vierde keer in het huwelijks
bootje. Met veel plezier, maar
ze hoopt het nu wat langer uit
te houden. Hans van Breukho
ven, eigenaar van de succes
volle keten van Free Record
Shops, is dit keer de gelukkige.
„Ik trof hem tijdens de Midem
in Cannes. Ik denk dat ik het
Van onze correspondent
Rink Drost
STUTTGART - Een grote
hoofdtentoonstelling, elf
aparte kleinere tentoonstel
lingen, theater- en muziek
uitvoeringen, films, cursus
sen en workshops.
Met dat overweldigende aan
bod kan de bezoeker in Stutt
gart, de hoofdstad van de
Duitse deelstaat Baden-Würt-
temberg, tot eind november een
indruk krijgen van de exoti
sche werelden en wat de Euro
pese fantasie daarmee heeft
gedaan en nog doet. De verza
meltitel van het complex: 'Exo
tische werelden - Europese
fantasieën'.
Begrip van wat exotisme is,
moet duidelijk maken dat de
overtuiging van de Europea
nen, dat hun cultuur maatge
vend is voor de gehele wereld,
een blokkade is voor een instel
ling die van echt begrip voor
elkaar getuigt. De veelheid van
tentoonstellingen en randge-
beurtenissen wil het besef la
ten doordringen dat fantasti
sche voorstellingen, dromen en
utopieën een serieuze bemoeie
nis van de Europeaan met an
dere culturen in de weg staan.
Wat is exotisch? Voor de
Te zien op de tentoonstel
ling 'Exotische architecturen
in de 18e en 19e eeuw': Mar
tin Hammitzsch, sigaretten-
fabriek Yenideze in Dresden.
Het complex werd overigens
gebouwd in het begin van
deze eeuw.
Westeuropeaan is dat zuiver
gezien alles wat zich niet in
zijn eigen omgeving en binnen
zijn gewoontenpatroon af
speelt. Dat houdt meteen in, dat
Europa en de Europeanen voor
mensen in andere werelddelen
net zo exotisch zijn.
In het gebouw van de Würt-
tembergische Kunstverein, aan
de Schlossgarten pal in het
centrum van Stuttgart, wordt
de hoofdtentoonstelling gehou
den. Grenzen en tijd spelen
hier een ondergeschikte rol.
Schitterende en kostbare schil
derijen en- andere kunstobjec
ten worden net zo gepronon
ceerd gebracht als voorwerpen
die we in het dagelijkse leven
geregeld tegenkomen. Toch
valt er een grote mate van lo
gica in de opstelling te ontdek
ken: confrontatie, herkenning,
verwringing van de werkelijk
heid door de Europese fantasie,
uitbuiting, roof en nietsont
ziende vernieling, maar ook
herbezinning op de omgang
met andere culturen.
niettemin verrast wanneer we
erover nadenken welke wortels
en tradities de Europese 'inbe-
zitname' van vreemde culturen
aantoont; wanneer we ons nu
voorstellen, hoe lang en smar
telijk de weg is gebleken van de
vroege ontdekkingen, van ko
loniale bezitsaanspraken, uit
buiting en onderdrukking, tot
aan de huidige pogingen van de
gelijkberechtigde intercultu
rele dialoog met de volkeren
van de wereld".
De verklaring komt van de
grote initiator, dr. Hermann
Pollig. Hij is tentoonstellings
leider van het Instituut voor
Buitenlandse Betrekkingen in
Stuttgart. „Wij ontmoeten het
exotisme in zijn triviale magie
overal in het dagelijkse leven",
zegt hij, „maar desondanks ne
men we dat nauwelijks bewust
waar.
Het alledaagse werd exotisch
en het exotische alledaags.
Schijnbaar leven we er heel
vertrouwd mee, maar we zijn
Samen met dr. Tilman Oster-
wold, de directeur van de
Württembergische Kunstve
rein, tekende Pollig voor de op
zet van het complex van expo
sities en andere manifestaties.
De bedoelingen waren aanvan
kelijk veel kleinschaliger,
maar al organiserend diende
zich zo veel aan, dat vele on
derwerpen in aparte exposities
aandacht krijgen.
Helaas dekken de openings
periodes daarvan elkaar niet
geheel. De oorzaak daarvan is
meestal, dat kostbare objecten
maar voor een betrekkelijk
korte tijd in leen konden wor
den verkregen. De hoofdexpo
sitie duurt tot en met 29 no
vember.
Van acht van de exposities
zijn catalogi op groot formaat
en deels in kleurendruk die
overeenkomt met de originele
kleuren vervaardigd. Het boek
van de hoofdtentoonstelling
telt 544 pagina's en kost 48
mark. De boekwerken over de
andere tentoonstellingen va-
met hem heel lang kan uithou
den."
Lastig vindt ze zichzelf niet,
maar ze weet wel van wanten.
„De vrouw is gelukkig mondi
ger geworden. Ik vind dat man
en vrouw volkomen gelijk zijn.
Ik hoef niet te overheersen,
maar ik laat me ook niet opzij
zetten. Niet speciaal geëmanci
peerd of zo, nee, gewoon gelijk.
En als je ziet dat je huwelijk
kapot is, moet je er mee kap
pen. Het initatief is steeds van
mij uitgegaan. En ik heb ook
nooit geheimzinnig gedaan als
ik een nieuwe vriend had. Daar
schaam ik me niet voor. Maar
ik ben wel monogaam. Ik ga
niet stiekem vreemd."
Ook in de jaren dat ze niet
getrouwd was en alleen met
haar dochter, nu 12, in Voor
burg woonde, werd ze niet
wanhopig. „Nee, ik red me
overal uit. Natuurlijk was het
niet leuk als ik 's nachts na een
optreden alleen thuis kwam.
Maar écht eenzaam ben ik
nooit geweest."
Het persoonlijk leven van de
zangeres wordt door de vader
landse roddelpers op de voet
gevolgd. Niet eens tot irritatie
van haarzelf. „Je kunt het toch
niet vóór je houden. Alleen wat
écht geheim is, houd ik voor
mezelf. Maar voor de rest, och,
je kunt het die gasten beter zélf
vertellen, dan dat je hun wat
laat verzinnen. Maar als er
iemand bij is, die me iets flikt,
hoeft hij ook nooit meer aan te
kloppen. Als ze me echt dwars
liggen, stomp ik ze voor mijn
deur vandaan."
Gauw beledigd is ze. Dat
geeft ze toe. „Ik ga meteen in de
counter". Maar als goede ka
raktertrek vermeldt ze haar
gulheid en doorgaans vrolijke
stemming. „Jammer dat mijn
vader en zusje dit niet allemaal
hebben kunnen meemaken. Zij
zijn al vroeg overleden. Daar
denk ik weieens aan. Ze zouden
vast trots zijn geweest als ze
me op de planken zagen staan."
In een dikke BMW gaat het
richting dancing waar een uit
gelaten jeugdige en vooral be
zopen bende op de komst van
de blondine zit te wachten. Als
ze op het podium verschijnt,
wordt ze verwelkomd met ob
scene gebaren. Vanessa raakt
er niet van de wijs. Ze draait de
jongetjes om haar pink en no
digt sommige lefgozers zelfs uit
met haar te komen dansen. Die
krimpen prompt ineen tot zie
lige hoopjes
Van onze verslaggever
Roy Orbison, de man
van Only the lonely',
'Pretty Woman', 'It's
over', 'Lana' en
'Crying', komt naar
Nederland en België.
De Amerikaanse zanger
is door een contract met
de Engelse platenmaat
schappij Virgin records
weer in de running en
treedt maandag 2 no
vember op in de Ahoy in
Rotterdam, op 5 novem
ber in de Koningin Elisa-
beth-zaal in Antwerpen,
op 6 november in De
Bonte Wever in Slagha
ren, op 7 november in de
Grenslandhal in Hasselt
en op 8 november in De
Maaspoort in Den Bosch.
Roy Orbison maakte een
reeks hits tussen 1959 en
1965 en werd 51 jaar gele
den geboren in Vernon in
Texas. Sam Phillips van
het legendarische Sun-
label maakte in 1956 met
hem het plaatje 'Ooby
Dooby' en wilde Orbison
lanceren als een tweede
Elvis Presley. Maar Roy
Orbison zocht het in een
andere richting. In 1959
ging hij platen maken
voor Monument Records
en 'Big O' scoorde met
'Only the lonely'. Toen de
Beatles en de Rolling
Stones kwamen aanstor
men, bleef Orbison over
eind met grote hits als
'Oh, Pretty Woman', 'It's
over' en 'In dreams'. La-
AMSTERDAM (ANP) - Ellen Warmond heeft i
Bijnsprijs voor poëzie gekregen. Het bestuur vanl
Bijnsstichting maakte dit gisteren bekend. V.'j
krijgt de prijs voor haar hele oeuvre.
Het bestuur heeft haar de prijs ondermeer toegekende
mond 'in haar oeuvre duidelijk laat zien dat het niet dei
is, de vrouw en de dichter te scheiden'. Ellen Warmond
1930 in Rotterdam geboren. Ze debuteerde in 1953 alsj
Sindsdien verschenen bij Querido 16 bundels van haar In
De vier andere kandidaten voor deze onderscheiding!
Gerhardt, Elisabeth Eybers, Ankie Peypers en Eva
jury bestond uit dr. Myrian Diaz-Diocarets, Til Gar
rendsen, Astrid Roemer en Elly de Waard.
De prijs bestaat uit een bedrag van 10.000 gulden i
beurtelings toegekend in de categorieën proza en poézëi
auteur die in zijn werk uitdrukking gegeven heeft audij
van vrouwen. Josepha Mendels kreeg vorig jaar de Am]
prijs.
STRAATSBURG (DPA/
AFP) - De Franse schrijf
ster Marguerite Yourcenar
heeft de prijs van Europees
Auteur van het Jaar gekre
gen.
Zij werd op het eerste Europese
Schrijversfestival in Straats
burg door een internationale
jury gekozen. De andere drie
kandidaten waren Milan Kun-
déra uit Tsjechoslowakije, de
Oostenrijker Thomas Bern-
hard en de Italiaan Leonardo
Sciascia.
De jury bestond uit 15 litera
tuurcritici en 15 boekhandela
ren uit 15 Europese landen. De
prijs bestaat uit
werk.
Naar de roman 'L'O
Noir' van Yourccia j
Belgische regisseur A
vaux een film makelij
filmkringen in
men.
De Italiaanse acte
Maria Volontè zal delj
guur spelen. Andere ai
actrices zijn de
lippe Léotard, Sami F
rie-Christine
Deense Anna Karina
Yourcenar, afkor
België, is het enige»
lid van de Franse A8
1968 kreeg ze de Pról
voor L'Oeuvre au Noir. I
riëren in prijs van 18 tot 38
mark. Wie ze alle acht wil aan
schaffen is 250 mark kwijt,
maar krijgt het geld voor een
entree-abonnement terug. In
de boekhandel liggen de prij
zen voor alle catalogi aanmer
kelijk hoger.
De onderwerpen van de ove
rige zeven gecatalogiseerde
tentoonstellingen: 'Het exoti
sche plakkaat', 'Exotische figu
ren en motieven in het Euro
pese theater', 'Airport art - het
exotische souvenir', 'Mythe Ta
hiti - Zuidzee - droom en reali
teit', 'Exotische architecturen
van de 18e en 19e eeuw', 'Ont-
dekkings- en onderzoekings-
reizen in de spiegel van oude
boeken' en 'Het exotische dier
in de Europese kunst'. Zonder
catalogus zijn de tentoonstel
lingen 'Tekeningen en druk-
grafiek van de 16e tot de 19e
eeuw', 'Exotische werelden in
het boek', 'Exotische reizen,
dromen, fantasieën, werkelijk
heid', en 'Zie de mens! - kun
stenaars en derde wereld'.
De entreeprijzen van de ten
toonstellingen lopen sterk uit
een. Sommige zijn gratis. Wie
voor DM 8,50 een kaartje voor
de hoofdtentoonstelling koopt,
heeft meteen toegang tot de ex
positie van de exotische plak
katen, van de tekeningen en
drukgrafieken en tot de Wil-
helma-dierentuin (met de ten
toonstelling van het exotische
dier in de Europese kunst). Een
abonnement van 16 mark geeft
toegang tot veruit de meeste
manifestaties. Scholieren, stu
denten, militairen, bejaarden
en invaliden krijgen reductie.
(ADVERTENTIE)
m lü
Originele
i Royal Leerdam
S wijnglazen. Adv.pri)t 20,-1
6 aluka voor
Geldig t/m zaterdag 31 oktober,
Veroveraar
,401 van Corlnthe
Roy Orbison.
- FOTOTJALUÉFH
ter had Don Mc]
gignatische hit
bisons 'Crying'
Linda Ronstadt
met zijn 'Blue Bajjj
Roy Orbison
een eerste stap t
de publiciteit toenl
de film 'Blue Velt,:"
paar van zijn i
bruikt werden. Eri|
nu bij Virgin 1
werkt aan een
nieuwe elpee, dieié
duceerd wordt i
Bone Burnett. Ei J
nieuwe nummers i
verd door Elvis
Bono van U2 en
Lynne (ELO).
Tjdens zijn i
zal de man met den
bril begeleid worda|
uitgebreide band i
ten (voor
vanaf 40 gulden) k
bij de VW-b
reaus en het NaüJ
Bespreekbureau
12344) besteld wore
de groots opgezette
.„iirlfilm 'De veroveraar
Corinthe' besluit de
c haar avondprogram-
uet verbaal speelt 146
voor Christus, als Ro-
r«ag zich ook over
8dand uitstrekt. De
iërs dromen echter
jheid en steeds meer
uiërs beginnen zich te
.^n om het Ro-
uTjuk af te werpen. Als
[draad door de film loopt
liefdesgeschiedenis van
[Romeinse veldheer en
ione Griekse.
Nieuws uit
de ruimte
de grotere openheid
Re Russen mag het Wes-
iets meer weten over
cjgche prestaties in de
■te. Naar aanleiding van
ering van de allereer-
.„..ctmaan, de Spoetnik I,
[oktober 1957, maakt Piet
ilders een balans op van
gg jaar Russische ruim-
jjrt. De meeste opnamen
[deze documentaire wer-
|in Rusland gemaakt, on-
'meer in het kosmonau-
en in het vluchtlei-
„jtrum in Kalinin-
j»iet Smolders praat er
een aantal Russische
udigen en komonauten.
1.15
Allemaal
beestjes
tweede aflevering, die de
i-rabriek 'Allemaal
Mjes' aan de Waddenzee
11, gaat over de toekomst
[de zeehond. Als onder-
van de uitzending trok-
Ide makers van het pro-
Vma met Lenie 't Hart
[de Zeehondencrèche in
rburen en John de Boer,
rvator van het zeehon-
servaat in de Wadden-
't water op. Hun verslag
I de situatie van de zee-
i ia de Waddenzee is in
e opeenvolgende afleve-
javan 'Allemaal beest-
Ie ilea.
Kalter
Schweiss
gangsterfilm 'De la
[des copains', die door het
wordt uitgezonden,
ff Charles Bronson de
oL Joe Martin is een
i, die een punt achter zijn
ercarrière heeft gezet,
zijn vrouw (Liv UU-
n) en haar twaalfjarig
pertje leidt hij een rustig
erzaam bestaan aan de
Op een dag komen
J voormalige kameraden
[Jiem aankloppen, die
i willen gebruiken om
ote slag te slaan.
ske en Wiske:
H»* hul hit
Testis inhr/nd!
hm
Hilti/lj i
l
lïï** ml-
W nltrchhmi
irnbo
ne-
r5 <J/j D/T
tf,f£s
'-DSN