A HET LIJKT EROP DAT HET ER DEZE KEER ECHT VAN ZAL KOMEN R I U ie [RGEMEEI 'ditpaar i: DE STEM EXTRA MAANDAG 19 OKTOBER 1987 COQUELLE/FOLKESTONE - „En stel nou dat u elkaar straks mist en Engelsen en Fransen langs elkaar heengraven? Chef-ingenieur Gérard Vi- dal grinnikt. „Als we elkaar niet ontmoeten, mijn beste, dan hebben we twee tunnels voor één be drag." Zes schachten Soppen Ideaal Onafhankelijk Niet te stoppen Bewakings dienst PAPIER VOOR UW PEN Welke minima W LOSSE FLODDERS Onbekend Nederland L5T - Volgens burgeij 0jjS van Hulst vallen i met de telefooncentr eaU van de rijkspolitit ransman gooit Lj uit auto [filmmiddag fcnd en nog g ge" Fook- boUW- T48 Kanaaltunnel vordert gestaag Van onze correspondent Bob van Huët Maar dat het zover komt acht de Fransman uitgesloten. „Vooral met de aanleg van de Seikantunnel (54 kilome ter, waarvan bijna de helft onderwater, red.) is de graaf- techniek de laatste tien jaar zeer geëvolueerd. Eurotun nel is technisch gezien geen revolutionair project. We hebben de kennis en gaan aan de slag met de modernste machines. Die zijn lasergestuurd. Als er afwijkingen mochten zijn dan toch niet meer dan een paar centime ter. We kunnen elkaar dus niet missen." Te oordelen naar het geboor en geschuif in de 60 meter diepe bouwput bij Sangatte moet het er deze keer echt van komen. De dubbele spoortunnel onder het kanaal staat op de rails. „Parijs-Londen in drie uur met de trein. Zeeziekte behoort tot de verleden tijd", belooft de juichende folder van het uit voerende Frans-Britse consor tium Eurotunnel. Nu de poli tieke besluiten zijn genomen en de benodigde fondsen - in prin cipe- bijeen worden gebracht, zal Engeland over zes jaar dan toch vast aan Europa zitten. Een eeuwenoude droom is wer kelijkheid geworden. In het 'Het gat van Sangatte' beginnen zes schachten, ge helmde mieren zijn druk bezig met het uitdiepen ervan. Drie gangen gaan landinwaarts naar het nu nog landelijke dorpje Coquelle, even zuid westelijk van de haven Calais. Daar zal straks het grote trein- emplacement komen, waar auto's bussen en vrachtwagens op de rails worden gezet. Voor een vlotte 'ontscheping' aan de overzijde gaat de En gelse douane aan de ingang van de tunnel controleren. An dersom krijgen de Fransen een post in de terminal van Folkes tone, even onder Dover. Drie andere gangen duiken richting zee. „Douvres 38 km." staat er op een bord boven de middel ste. Links en rechts van deze 4,8 meter brede servicegang moe ten de twee spoortunnels ko men met elk een diameter van 7,6 meter. De treinreis onder het kanaal zal 35 minuten du ren. Al in het eerste exploita tiejaar worden 30 miljoen reizi gers verwacht plus een trans port van 13 miljoen ton goede ren. Maar zover is het nog niet. Aan het Franse kant is pas 150 meter gegraven. De door Eurotunnel verstrekte oliej assen en laarzen komen goed van pas. Het heeft die nacht geregend en onder in de bouwput is het soppen. Met grote kranen wordt modder en grint uit het gat gehesen. Gé rard Vidals zorg is met bulldo zers en conventionele graafma chines het pad te effenen voor de grote krijtvreters, waarvan de eerste in februari volgend jaar aan de slag moet. Ongeveer 50 meter tunnel is nodig om zo'n tweekoppig monster te installeren. In zijn grootste uitvoering weegt de machine 650 ton en kost het lieve sommetje van ƒ26 mil joen. In totaal worden er elf in gezet. De doorbraak is voor eind 1990 gepland. Veertig me ter onder de zeebodem zullen Franse en Engelse tunnelbou wers elkaar dan de hand druk ken. Drie jaar later, om precies te zijn op 15 maart 1993 ver trekken de eerste treinen. „De Engelsen hebben wat meer geluk dan wij", zegt Gé rard Vidal: „Ze kunnen direct in de goede krijtlaag beginnen. Wij aan onze kant zitten met wat breukvlakken. We moeten door kiezellagen, die eerst ge stabiliseerd dienen te worden. Maar dramatische verrassin gen zijn uitgesloten, we weten precies wat ons wacht." De onder de Kanaalbodem lo pende krijtlaag heet ideaal voor tunnelbouwers. De aan beide kanten geprebabriceerde tunnelsgmenten, kunnen daarin zonder problemen wor den geplaatst. Wat betreft zijn samenstelling houdt de laag het midden tussen klei en kalk. Wanneer de grote krijtvreters zijn geïnstalleerd zullen ze hun weg zoeken met een snelheid van 540 meter per maand. Vidal vergelijkt de machines met een tandartsboor, „maar dan eentje met twee schrapers. Ertussenin een lopende band waarop het puin wordt afgevoerd." Volgens de Fransman is het door Eurotunnel opgelegde tijdschema niet te krap. „Bij zo'n groot project kun je je geen fantasieën veroorloven. Er zit enorm veel geld in (in totaal ongeveer 20 miljard gulden, red.), dus het moet op tijd klaar." Bij tijdsoverschrijding betaalt Eurotunnel overigens slechts 60 procent van de kos ten aan de uitvoerders, op een kortere uitvoeringstermijn staan daarentegen aantrekke lijke premies. Het grote voordeel van graven is dat je niet afhankelijkk bent van het weer en de stromingen in het Kanaal", zegt Hugues de Bazin de Jessey van Eurotun nel. „In alle opzichten is ons plan het beste. Het voorstel van een gecombineerde brug-tun- nel-brug verbinding, het plan van Euroroute, noemt hij on realistisch. „Twee keer zo duur als ons plan en vol risico's. De bedoe ling van Euroroute was dat tunnelsegmenten zouden wor den afgezonken in een in de zeebodem gegraven geul. EDF (het Franse staatselectriciteits- bedrijf) heeft desastreuze erva ringen opgedaan bij het leggen van electriciteitskabels naar Engeland. Dat ging ongeveer volgens dezelfde techniek als door Euroroute voorgesteld. Er ging van alles mis en de uitvoer van het project duurde veel en veel langer dan gepland, met een geboorde tunnel heb je geen last van de elementen. Of je nou naar Engeland graaft of door een berg in de Alpen, het gat blijft hetzelfde." Lekkages worden straks uit gesloten geacht. Veertig meter onder de Kanaalbodem geeft moeder natuur een waterproof garantie. Volgens een Franse journalist die alle mogelijke ri sico's op een rijtje heeft gezet, moet er een kleine atoombom aan te pas komen, wil het ver keerd gaan. Hoewel er onder de inwoners van de Franse en Engelse ka naalzones niet onverdeeld gun stig over het 'project van de eeuw' wordt gedacht - de vrees voor ontslagen bij de veerboten en in de havens heeft Eurotun nel niet weg kunnen nemen. De Engelsen zijn bovendien be ducht voor aantasting van het Een kijkje in de bouwput voor de aanleg van de Kanaaltunnel bij Sangatte In Engeland zijn al proeven genomen met de treinen die straks auto's door de kanaaltunnel moet vervoeren. fotoepa landelijke karakter van Kent door de aanleg van wegen en een onvermijdelijke industria lisatie -zijn de tunnelbouwers ervan overtuigd dat niets hen nog kan stoppen. Franse en Britse ingenieurs zijn het voor een keertje helemaal eens. „Het parlement heeft einde lijk met de plannen ingestemd. De vergunningen zijn nu bin nen en dan moet het er maar eens van komen", zegt de En gelse projectleider Bob Ibell. Onder de witte rotsen van Sha kespeare's Cliff toont hij trots hoeveel werk sinds een paar weken is verzet. Bureaus zijn in recordtempo uit de grond gestampt en het terrein is ver breed voor de komst van steeds meer bulldozers en graafma chines. De Engelsen kunnen on danks hun achterstand door administratieve rompslomp toch al bogen op 350 meter ser vicetunnel en een kleine 400 meter richting Frankrijk. Het zijn de resten van de laatste poging om de beide landen met elkaar te verbinden. Vanwege budgettaire moeilijkheden trokken de Engelsen zich in 1975 van dat project terug. De tunnel had zeven jaar geleden klaar moeten zijn. Maar de goedgeconserveerde proef tunnels van toen lijken anno 1987 toch onbruikbaar. „De diameter is niet goed en te genwoordig gelden andere vei ligheidsmaatregels. Aan het oude materiaal hebben we fei telijk niets", aldus Ibell. De oude boorkoppen zijn in middels uit de tunnel gehaald. Nauwelijks gebruikt, maar toch versleten en waardeloos. Het opbouwen van een nieuwe graafmachine duurt drie maanden. Volgens Ibell is het daarna een kwestie van ogen dicht en recht vooruit. Onef fenheden in de bodemlagen zijn er niet zodat het „all the way nice and dry" zal zijn. Op het bouwterrein bij Shakes peare's Cliff werken momen teel 350 mensen. Over een jaar zullen dat er tweeduizend zijn. Net zo min als bij de Fransen tunnelgravers heeft men hier aan de Engelse kant de indruk te werken aan een Europese zaak. „Een tunnel is een tun nel", relativeert een ploegbaas uit Dover. „Voor hetzelfde geld graven we er eentje naar Schotland. Het werk blijft het zelfde. Het enige nadeel hier is dat we gewantrouwd worden door de bevolking. In sommige hotels worden we geweigerd. De mensen hier zijn bang voor de havens. Daar werken de meesten. In een bar waar ik kom heb daarover wel eens bonje. Maar je kunt de vooruit gang niet tegenhouden. Anders hadden we nog met postkoet sen rondgereden. MET bijzondere interesse heb ik uw artikel gelezen over de bewakingsdienst. Gaarne wil ik als beveili gingsbeambte mijn visie op het geheel geven. Dhr. Kof- feman is kennelijk niet goed op de hoogte van de beveili gingsdiensten. Zoals de hr. Van Snippenburg zegt is al les geregeld. Zelfs de kleur en vorm van de uniformen bijvoorbeeld zijn voorge schreven en moeten door het ministerie zijn goedge keurd. De samenwerking tussen politiekorpsen en be wakingsdiensten is, voor zover mij bekend is, uitste kend. Om dit zo te houden moeten mensen die in de krant artikelen schrijven VioE sie** YSSSs®"5®' zoals Eugène Leenders wel weten wat ze schrijven. Fouten zoals hierin voorko men mogen in de praktijk niet gemaakt worden. Ie. Een hondengeleider moet een certificaat van be kwaamheid bezitten maar ook de hond moet een certi ficaat hebben. Tevens moe ten geleider en hond samen een certificaat hebben. 2e. De bevoegdheden van de particuliere bewakingsbe ambte is dezelfde als die van iedere burger dat klopt, maar het punt aanhouden en staande houden roept verwarring op. In u artikel meld u dat de dame bij C&A mag worden staande gehouden. Ik hoop dat deze blunder nooit door een beveiligingsbeambte zal worden gemaakt. Verwij zende naar het Wetboek van Strafvordering: Artikel 52 zegt; Iedere opsporings ambtenaar is bevoegd om een verdachte naar zijn naam voornaam woon- of verblijfplaats te vragen en hem daartoe staande te houden 111 Artikel 53 zegt; In geval van ontdekking op he terdaad is een ieder bevoegd om de verdachte aan te hou den. En dat is wat een be veiligingsbeambte mag en moet doen. Vervolgens moet de verdachte na aanhouding zo spoedig mogelijk worden overgedragen aan de opspo ringsbeambte te weten de politie. Vervolgens lees ik dat de hr. Van Snippenburg zegt: Er wordt natuurlijk wel eens een inbreker onterecht aangehouden. Hoe is dat te verklaren? Als een inbre ker op heterdaad wordt be trapt en er volgt een aan houding kan dat nooit onte recht zijn. Verder in u arti kel zegt de hr. Van Snippen- burg: We kunnen niet zon der de politie en willen dat ook niet. Die uitspraak wil ik onderschrijven maar la ten we dan onze zaken goed doen, wetende waarmee we bezig zijn dan dénk ik dat we ook in de toekomst op de samenwerking met de poli tie kunnen blijven rekenen. Oosterhout, J.H. Heerkens HET zal ongeveer een jaar geleden zijn, dat de VPRO- televisie een portret heeft laten zien van twee jongelui zo rond de twintig jaar. Het stel onderhoudt een lat-re- latie. Beiden zijn uitke ringsgerechtigd en ontvan gen ook nog huursubsidie. Het meisje heeft na haar af gebroken HAVO-opleiding een baanije gehad, maar is op dat moment werkloos en twijfelt of zij toch weer aan de studie zal gaan. De jon gen, met een lagere techni sche opleiding, heeft bij twee kleine bazen gewerkt. Hij kan er evenwel niet te gen met regelmaat op het werk te moeten verschijnen. Op een gegeven moment krijgt de kijker deze shot op het scherm. De jongelui liggen languit op een sofa naar buiten te kijken. Ze roken een siga retje en drinken een pilsje. Het open raam geeft een kijkje op een bouwproject, waar mannen met ontbloot bovenlijf in de brandende zon aan het werk zijn. Aan deze beelden moest ik denken, toen ik dézer da gen bij 'Den Haag Vandaag' Wim Kok tijdens de alge mene beschouwingen in de Tweede Kamer van leer hoorde trekken en behoud van koopkracht voor alle minima eiste. Ik moet eer lijk bekennen: De genuan ceerde benadering van Bert foto ap Dat Nederland niet de navel van de we reld is, wisten we al lang. Mensen als Luns wer- den nooit moe uit te leggen dat onze H kleine moerasdelta 5 aan de Noordzee volstrekt onbe- 5 kend gebied is J 5 voor het niet ge-\ yx ringe aantal aardbe-k. sSï-s woners dat eldersWUÏ woont. Wanneer land-^^ genoten in de Verenigde Sta- ten zeggen dat ze uit Holland komen, krijgen ze meteen de be leefde vraag: „Holland, Michi gan?" Nederlandse diplomaten in het buitenland hebben dat ver moeiende van: „Meneer, waar praten wij Hollanders eigenlijk over? Wie menen wij wel dat we zijn?" Als het ergste leed met een slok wijn is weggespoeld volgt meestal het verhaal over die oukaze uit Den Haag waar- mee de arme Ambtenaar in Bui- tenlandse Dienst (ABD) gesom- meerd werd de loop van de we- E reldgeschiedenis toch wat na- drukkelijker in ons voordeel te beïnvloeden. Nee, mij hoor je niet mopperen over die zeer hoge diplomatensalarissen. Het is een hels karwei een land te verkopen waar geen mens echt H in geïnteresseerd is. Daar helpen zelfs de duwtjes van Johnny Walker niet veel. Is het echt zo erg? Ja, vrees ik. 5 Dat de Amerikanen niet weten wie wij zijn of waar wij wonen is nog tot daar aan toe. Die grote 2 plas is een redelijk excuus. Maar ook een Italiaan weet niet wat hij zich bij Nederland voor moet stellen behalve een paar klom- 2 pen, een windmolen, een repro- duktie van Van Gogh en de ras- 2 ta-krulletjes van Ruud Gullit. Dat viel me na een paar maan- den hier al op. Ach, denk je dan, eerste indrukken, nog te weinig mensen ontmoet, wacht maar even met dat stukje. Maar nu kan het wel. Zeker nadat ik gis teren een ongelovige winkeljuf frouw geduldig uit moest leggen dat Nederland en België toch echt twee verschillende landen zijn. „Ja maar, een deel van Bel gië is toch van jullie, want daar praten ze Nederlands?" zo bleef ze tegensputteren. Dat mijn kruidenier niet weet waarom Nederland behalve met 'Olanda' ook nog aangeduid wordt met 'Paesi Bassi' is nog tot daar aan toe. Het hartver scheurende verhaal van een volk dat tegen het water vecht kan ik ondertussen bloedstollend ver tellen, als er niet te veel mensen in de winkel zijn. Maar dat mijn huisbaas, toch een prof aan de universiteit, er vast van over tuigd was dat het Nederlands een Duits dialect is, ai, dat doet toch even pijn. Ik zou ook niet Ski/, Friiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii Een nooit voltooide tunnel aan de Engelse kant van het Kanaal - fotoap Madame Belize de Putain- court Place St.-Stephanote 51c Bruxelles (N) Geachte mevr. De Putain- court, Dank voor uw brief van 17 1.1. en uw permissie die te beantwoorden in het Ne derlands, dat u passief vol doende beheerst. Zoals u ziet maak ik daar dankbaar gebruik van daar mijn ken nis van Frans hooguit pas sief is. Wat uw vraag be treft vrees ik dat een druk fout u ertoe gebracht heeft mij om toelichting te vra gen. Toen u dat woord 'cut lass' onder ogen kreeg, meende u - terecht - met een Engels woord te doen te hebben en wendde u om die reden tot mij. Cutlass stond er, cultass had er moeten staan. De cutlass is inder daad de Engelse benaming van het korte zeemans zwaard door ons aangeduid met de woorden 'kortelas' of hartvanger. De man van uw vriendin zocht uiteraard geen antiek zeemanszwaard maar een cultureel assistent, in de Staatsalmanak officieel verkort tot 'cultass'. In die lijst van verkortingen kunt u en passant lezen dat een bosbwka geen boskabouter op wachtgeld is, maar een bosbouwkundig ambte naar. Ook dat pers-tit van de risp is geen ongepast grapje maar de officiële verkorting van de persoon lijke titel van de rijksamb tenaar. Wel een grapje lijkt mij het Soul Poem dat uw Vlaamse vriendin u toezond als gedicht van eigen hand, en zulks niet omdat mij de zin ontgaat. Wie alles wil vergrijpen verdient het pejoratief pre dikaat Logicamaniak. De meest fanate ratio-freak weet inmiddels wel dat er een hogere werkelijkheid bestaat, boven die welke de zintuigen ons openbaren. Ik a, bedoel uiteraard de psjw delische mystieke wet lijkheid alleen in vizioe geopenbaard aan roes met hun gevoelig! voor de vibraties krachtlijnen uit de psyck magnetische velden tm universeel kosmische r wustzijn. Uw vriendin beweert® het gedicht langs deze» tot haar gekomen is r vergelijkt u het i met Verlaines bert Chanson d'Automne.P hier even naast elkaar hoeft maar hardop tel'f om de frappante ritrr vereenkomst te horea i dat toeval zijn of tot t gekomen uit het univet onderbewustzijn? Les sanglots longs Des violons De l'automne Blessent mon coeur D'une langueur Monotone De mirleton En bombardon Mijner smarten Spelen mijn ziet Subtiel debiel Weer parten. Te meer twijfel ik bewering van uw vn» uit Henegauwen orr de Nederlandse teks dan dertig jaar gek» tegengekomen in &el schrift 'Mandril' blad voor Mensen) wa t toen heette te zijn hand van John0 de Vries, Voorhoeve en Lub bers klinken mij aanzienlijk reëler in de oren. Wanneer ik van mijn bruto-salaris zo rond de vijftig procent overhoud, dan hoop en verwacht ik, dat mijn belasting- en pre mie-bijdragen goed worden besteed. Ben ik a-s< mijn gevoel van weinig warm wordt j generatie-genoten,, in de aangeduide?^ cumentaire zÓn derd Breda, Petra Zondag 12MAAr graag de Italianen de;, die menen dat Nederl Duitse provincie is. In Nederland is niei J time Italiaans corrt» Zo nu en dan strijkt Brusselse redactie otv»f lië iemand neer. Heil waar ze mee terug U geheid over drugs, J gelegaliseerde prostiitj Lubbers. Of over i Door Gerard K« Dat is lekker gemakkelill Nederland immers een jaar gedaan. Pas maakte weer bont. Panorama isl rieus weekblad, zo'n t, Italiaanse tegenhanger j Spiegel. Het bovenga rijtje passeerde uitent de revue. Edoch, de \ti| ver, kennelijk in een t signaleerde zowaar oi| puntje: Lubbers, christen-democratische man zakt Nederland li helemaal weg in een» decadentie. Het stuk lucht met een I Lubbers, zo meldde althj onderschrift. Jammer i stond niet Lubbers o maar de Deense pre»| Schlüter. Nederland en Dentil worden in Italië voo verwisseld. Nu 1 en 'danese' natuurlijk a elkaar, maar dat is i den om ze steeds doori hutselen. Van een kaa de markt heb ik de h ruimd door hem eropti| maken dat het vl nese' niet thuishoort opdtl da-kaas. Of die correclitl een verhoging van dt heeft geleid is mij niet I* Ik geloof dat Nedtl een ietsje meer over Ml dan omgekeerd. want anders zoudennrtl al ruim vóór de len. 'Verkoop, leasing, verhuur, ac jle praktij kwel mee. [gaat hij via informele kar isterie van justitie in Denj gen op verbetering. Endt dat de uitlatingen van gn Ij je Koning over de onberéik n onze correspondent Om te ontkomen i aanhouding wierp zon- norgen vroeg een jonge .isman een pakje met Cderd gram hasj uit een to. Hij deed dit vlak voor t moment waarop een po leman hem liet stoppen cr een routinecontrole op sweg 252 nabij Sas van zag echter dat de p,i het pakje weggooide. De kj werd snel gevonden en in [lag genomen. Tegen beiden pttendén van het voerttuig proces verbaal opge- t, alvorens de reis naar lijk kon worden voortge- ■i rijkspolitie van de groep idden Zeeuwsch Vlaanderen, [iii die nacht verder een uit breidde alcohol- en ver- irscontrole hield, legde aan |f automobilisten onder wie h vrouw een tijdelijk rijver- id op in verband met overma- e drankgebruik. I De nachtelijke actie van de jplitie, ook uitgevoerd op de Wendijk te Axel, leverde prder processen-verbaal' op ïgens het ontbreken van een d functionerende uitlaat, of meer gladde banden, len goede verlichting en het [et dragen van een autogordel. i waren er enkele automo- isten die geen rijbewijs kon- n tonen. n onze verslaggever SLAG - De Stichting lelzijn voor Ouderen pudt woensdag 21 oktober i filmmiddag voor oude- i in Zaamslag in de zaal "an De Poort. Zaamslagse afdeling heeft slag weten te leggen op en- jsle films over de provincie «land en het koninklijk huis. i de pauze is er koffie of thee (et een koekje. De middag be- om 14.00 uur. 0 onze oorrespondent 0STBURG - Het echtpaar van der Hooft-de Rooij pacht zaterdag de dag L*aroP het zestig jaar gele- r,m het huwelijksbootje rPte- Het diamanten paar nt nog steeds zelfstan- 1° °mdat, zoals mevrouw p er Hooft het uitdruk- •-ztJ zich nog te jong voe- ti„Vo°r.een bejaardente- L B®iden zijn tachtig -Van der Hooft werd L "m Zaamslag. Toen hij fein ]ong was verhuisde het |d naar Cadzand. De langste !erkiAZ^n arbeidzaam leven (tere wLïn_,de landbouw, op L a„: ?hjd verwisselde hij Luf™ werk voor een Pogend ^rouw, geboren en Fen na, Opstburg, was vele het bóerenleven werkte als 'boe- 1 haar n landbouwer en Nrman trok ze met (Het akkers in. Wen pif P?ar heeft vier kin- !ttoeïnkin?em" en ach" !(1 huw^erfn' Het diaman- I grSksjeest werd voor df1 in de «gen fan de S, uAan het eind [en recent? eld het paar lerce te r,1" tel Du Com" Oostburg, gevolgd

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4