A
HET LIJKT EROP DAT HET ER DEZE KEER ECHT VAN ZAL KOMEN
R I U
ie
[RGEMEEI
'ditpaar i:
DE STEM EXTRA MAANDAG 19 OKTOBER 1987
COQUELLE/FOLKESTONE - „En stel nou dat u
elkaar straks mist en Engelsen en Fransen langs
elkaar heengraven? Chef-ingenieur Gérard Vi-
dal grinnikt. „Als we elkaar niet ontmoeten, mijn
beste, dan hebben we twee tunnels voor één be
drag."
Zes schachten
Soppen
Ideaal
Onafhankelijk
Niet te stoppen
Bewakings
dienst
PAPIER
VOOR UW PEN
Welke minima
W
LOSSE
FLODDERS
Onbekend
Nederland
L5T - Volgens burgeij
0jjS van Hulst vallen
i met de telefooncentr
eaU van de rijkspolitit
ransman gooit
Lj uit auto
[filmmiddag
fcnd en nog g ge"
Fook- boUW-
T48
Kanaaltunnel vordert gestaag
Van onze correspondent Bob van Huët
Maar dat het zover komt acht de Fransman uitgesloten.
„Vooral met de aanleg van de Seikantunnel (54 kilome
ter, waarvan bijna de helft onderwater, red.) is de graaf-
techniek de laatste tien jaar zeer geëvolueerd. Eurotun
nel is technisch gezien geen revolutionair project. We
hebben de kennis en gaan aan de slag met de modernste
machines. Die zijn lasergestuurd. Als er afwijkingen
mochten zijn dan toch niet meer dan een paar centime
ter. We kunnen elkaar dus niet missen."
Te oordelen naar het geboor en
geschuif in de 60 meter diepe
bouwput bij Sangatte moet het
er deze keer echt van komen.
De dubbele spoortunnel onder
het kanaal staat op de rails.
„Parijs-Londen in drie uur met
de trein. Zeeziekte behoort tot
de verleden tijd", belooft de
juichende folder van het uit
voerende Frans-Britse consor
tium Eurotunnel. Nu de poli
tieke besluiten zijn genomen en
de benodigde fondsen - in prin
cipe- bijeen worden gebracht,
zal Engeland over zes jaar dan
toch vast aan Europa zitten.
Een eeuwenoude droom is wer
kelijkheid geworden.
In het 'Het gat van Sangatte'
beginnen zes schachten, ge
helmde mieren zijn druk bezig
met het uitdiepen ervan. Drie
gangen gaan landinwaarts
naar het nu nog landelijke
dorpje Coquelle, even zuid
westelijk van de haven Calais.
Daar zal straks het grote trein-
emplacement komen, waar
auto's bussen en vrachtwagens
op de rails worden gezet.
Voor een vlotte 'ontscheping'
aan de overzijde gaat de En
gelse douane aan de ingang
van de tunnel controleren. An
dersom krijgen de Fransen een
post in de terminal van Folkes
tone, even onder Dover. Drie
andere gangen duiken richting
zee. „Douvres 38 km." staat er
op een bord boven de middel
ste. Links en rechts van deze 4,8
meter brede servicegang moe
ten de twee spoortunnels ko
men met elk een diameter van
7,6 meter. De treinreis onder
het kanaal zal 35 minuten du
ren. Al in het eerste exploita
tiejaar worden 30 miljoen reizi
gers verwacht plus een trans
port van 13 miljoen ton goede
ren. Maar zover is het nog niet.
Aan het Franse kant is pas 150
meter gegraven.
De door Eurotunnel verstrekte
oliej assen en laarzen komen
goed van pas. Het heeft die
nacht geregend en onder in de
bouwput is het soppen. Met
grote kranen wordt modder en
grint uit het gat gehesen. Gé
rard Vidals zorg is met bulldo
zers en conventionele graafma
chines het pad te effenen voor
de grote krijtvreters, waarvan
de eerste in februari volgend
jaar aan de slag moet.
Ongeveer 50 meter tunnel is
nodig om zo'n tweekoppig
monster te installeren. In zijn
grootste uitvoering weegt de
machine 650 ton en kost het
lieve sommetje van ƒ26 mil
joen. In totaal worden er elf in
gezet. De doorbraak is voor
eind 1990 gepland. Veertig me
ter onder de zeebodem zullen
Franse en Engelse tunnelbou
wers elkaar dan de hand druk
ken. Drie jaar later, om precies
te zijn op 15 maart 1993 ver
trekken de eerste treinen.
„De Engelsen hebben wat
meer geluk dan wij", zegt Gé
rard Vidal: „Ze kunnen direct
in de goede krijtlaag beginnen.
Wij aan onze kant zitten met
wat breukvlakken. We moeten
door kiezellagen, die eerst ge
stabiliseerd dienen te worden.
Maar dramatische verrassin
gen zijn uitgesloten, we weten
precies wat ons wacht."
De onder de Kanaalbodem lo
pende krijtlaag heet ideaal
voor tunnelbouwers. De aan
beide kanten geprebabriceerde
tunnelsgmenten, kunnen
daarin zonder problemen wor
den geplaatst. Wat betreft zijn
samenstelling houdt de laag
het midden tussen klei en kalk.
Wanneer de grote krijtvreters
zijn geïnstalleerd zullen ze hun
weg zoeken met een snelheid
van 540 meter per maand. Vidal
vergelijkt de machines met een
tandartsboor, „maar dan eentje
met twee schrapers. Ertussenin
een lopende band waarop het
puin wordt afgevoerd."
Volgens de Fransman is het
door Eurotunnel opgelegde
tijdschema niet te krap. „Bij
zo'n groot project kun je je geen
fantasieën veroorloven. Er zit
enorm veel geld in (in totaal
ongeveer 20 miljard gulden,
red.), dus het moet op tijd
klaar." Bij tijdsoverschrijding
betaalt Eurotunnel overigens
slechts 60 procent van de kos
ten aan de uitvoerders, op een
kortere uitvoeringstermijn
staan daarentegen aantrekke
lijke premies.
Het grote voordeel van graven
is dat je niet afhankelijkk bent
van het weer en de stromingen
in het Kanaal", zegt Hugues de
Bazin de Jessey van Eurotun
nel. „In alle opzichten is ons
plan het beste. Het voorstel van
een gecombineerde brug-tun-
nel-brug verbinding, het plan
van Euroroute, noemt hij on
realistisch.
„Twee keer zo duur als ons
plan en vol risico's. De bedoe
ling van Euroroute was dat
tunnelsegmenten zouden wor
den afgezonken in een in de
zeebodem gegraven geul. EDF
(het Franse staatselectriciteits-
bedrijf) heeft desastreuze erva
ringen opgedaan bij het leggen
van electriciteitskabels naar
Engeland. Dat ging ongeveer
volgens dezelfde techniek als
door Euroroute voorgesteld. Er
ging van alles mis en de uitvoer
van het project duurde veel en
veel langer dan gepland, met
een geboorde tunnel heb je
geen last van de elementen. Of
je nou naar Engeland graaft of
door een berg in de Alpen, het
gat blijft hetzelfde."
Lekkages worden straks uit
gesloten geacht. Veertig meter
onder de Kanaalbodem geeft
moeder natuur een waterproof
garantie. Volgens een Franse
journalist die alle mogelijke ri
sico's op een rijtje heeft gezet,
moet er een kleine atoombom
aan te pas komen, wil het ver
keerd gaan.
Hoewel er onder de inwoners
van de Franse en Engelse ka
naalzones niet onverdeeld gun
stig over het 'project van de
eeuw' wordt gedacht - de vrees
voor ontslagen bij de veerboten
en in de havens heeft Eurotun
nel niet weg kunnen nemen. De
Engelsen zijn bovendien be
ducht voor aantasting van het
Een kijkje in de bouwput voor de aanleg van de Kanaaltunnel bij Sangatte
In Engeland zijn al proeven genomen met de treinen
die straks auto's door de kanaaltunnel moet vervoeren.
fotoepa
landelijke karakter van Kent
door de aanleg van wegen en
een onvermijdelijke industria
lisatie -zijn de tunnelbouwers
ervan overtuigd dat niets hen
nog kan stoppen. Franse en
Britse ingenieurs zijn het voor
een keertje helemaal eens.
„Het parlement heeft einde
lijk met de plannen ingestemd.
De vergunningen zijn nu bin
nen en dan moet het er maar
eens van komen", zegt de En
gelse projectleider Bob Ibell.
Onder de witte rotsen van Sha
kespeare's Cliff toont hij trots
hoeveel werk sinds een paar
weken is verzet. Bureaus zijn
in recordtempo uit de grond
gestampt en het terrein is ver
breed voor de komst van steeds
meer bulldozers en graafma
chines.
De Engelsen kunnen on
danks hun achterstand door
administratieve rompslomp
toch al bogen op 350 meter ser
vicetunnel en een kleine 400
meter richting Frankrijk. Het
zijn de resten van de laatste
poging om de beide landen met
elkaar te verbinden. Vanwege
budgettaire moeilijkheden
trokken de Engelsen zich in
1975 van dat project terug. De
tunnel had zeven jaar geleden
klaar moeten zijn.
Maar de goedgeconserveerde
proef tunnels van toen lijken
anno 1987 toch onbruikbaar.
„De diameter is niet goed en te
genwoordig gelden andere vei
ligheidsmaatregels. Aan het
oude materiaal hebben we fei
telijk niets", aldus Ibell.
De oude boorkoppen zijn in
middels uit de tunnel gehaald.
Nauwelijks gebruikt, maar
toch versleten en waardeloos.
Het opbouwen van een nieuwe
graafmachine duurt drie
maanden. Volgens Ibell is het
daarna een kwestie van ogen
dicht en recht vooruit. Onef
fenheden in de bodemlagen
zijn er niet zodat het „all the
way nice and dry" zal zijn. Op
het bouwterrein bij Shakes
peare's Cliff werken momen
teel 350 mensen. Over een jaar
zullen dat er tweeduizend zijn.
Net zo min als bij de Fransen
tunnelgravers heeft men hier
aan de Engelse kant de indruk
te werken aan een Europese
zaak. „Een tunnel is een tun
nel", relativeert een ploegbaas
uit Dover. „Voor hetzelfde geld
graven we er eentje naar
Schotland. Het werk blijft het
zelfde. Het enige nadeel hier is
dat we gewantrouwd worden
door de bevolking. In sommige
hotels worden we geweigerd.
De mensen hier zijn bang voor
de havens. Daar werken de
meesten. In een bar waar ik
kom heb daarover wel eens
bonje. Maar je kunt de vooruit
gang niet tegenhouden. Anders
hadden we nog met postkoet
sen rondgereden.
MET bijzondere interesse
heb ik uw artikel gelezen
over de bewakingsdienst.
Gaarne wil ik als beveili
gingsbeambte mijn visie op
het geheel geven. Dhr. Kof-
feman is kennelijk niet goed
op de hoogte van de beveili
gingsdiensten. Zoals de hr.
Van Snippenburg zegt is al
les geregeld. Zelfs de kleur
en vorm van de uniformen
bijvoorbeeld zijn voorge
schreven en moeten door het
ministerie zijn goedge
keurd. De samenwerking
tussen politiekorpsen en be
wakingsdiensten is, voor
zover mij bekend is, uitste
kend. Om dit zo te houden
moeten mensen die in de
krant artikelen schrijven
VioE sie**
YSSSs®"5®'
zoals Eugène Leenders wel
weten wat ze schrijven.
Fouten zoals hierin voorko
men mogen in de praktijk
niet gemaakt worden.
Ie. Een hondengeleider moet
een certificaat van be
kwaamheid bezitten maar
ook de hond moet een certi
ficaat hebben. Tevens moe
ten geleider en hond samen
een certificaat hebben.
2e. De bevoegdheden van de
particuliere bewakingsbe
ambte is dezelfde als die van
iedere burger dat klopt,
maar het punt aanhouden
en staande houden roept
verwarring op.
In u artikel meld u dat de
dame bij C&A mag worden
staande gehouden. Ik hoop
dat deze blunder nooit door
een beveiligingsbeambte zal
worden gemaakt. Verwij
zende naar het Wetboek van
Strafvordering: Artikel 52
zegt; Iedere opsporings
ambtenaar is bevoegd om
een verdachte naar zijn
naam voornaam woon- of
verblijfplaats te vragen en
hem daartoe staande te
houden 111 Artikel 53 zegt; In
geval van ontdekking op he
terdaad is een ieder bevoegd
om de verdachte aan te hou
den. En dat is wat een be
veiligingsbeambte mag en
moet doen. Vervolgens moet
de verdachte na aanhouding
zo spoedig mogelijk worden
overgedragen aan de opspo
ringsbeambte te weten de
politie.
Vervolgens lees ik dat de
hr. Van Snippenburg zegt:
Er wordt natuurlijk wel
eens een inbreker onterecht
aangehouden. Hoe is dat te
verklaren? Als een inbre
ker op heterdaad wordt be
trapt en er volgt een aan
houding kan dat nooit onte
recht zijn. Verder in u arti
kel zegt de hr. Van Snippen-
burg: We kunnen niet zon
der de politie en willen dat
ook niet. Die uitspraak wil
ik onderschrijven maar la
ten we dan onze zaken goed
doen, wetende waarmee we
bezig zijn dan dénk ik dat
we ook in de toekomst op de
samenwerking met de poli
tie kunnen blijven rekenen.
Oosterhout,
J.H. Heerkens
HET zal ongeveer een jaar
geleden zijn, dat de VPRO-
televisie een portret heeft
laten zien van twee jongelui
zo rond de twintig jaar. Het
stel onderhoudt een lat-re-
latie. Beiden zijn uitke
ringsgerechtigd en ontvan
gen ook nog huursubsidie.
Het meisje heeft na haar af
gebroken HAVO-opleiding
een baanije gehad, maar is
op dat moment werkloos en
twijfelt of zij toch weer aan
de studie zal gaan. De jon
gen, met een lagere techni
sche opleiding, heeft bij
twee kleine bazen gewerkt.
Hij kan er evenwel niet te
gen met regelmaat op het
werk te moeten verschijnen.
Op een gegeven moment
krijgt de kijker deze shot op
het scherm.
De jongelui liggen languit
op een sofa naar buiten te
kijken. Ze roken een siga
retje en drinken een pilsje.
Het open raam geeft een
kijkje op een bouwproject,
waar mannen met ontbloot
bovenlijf in de brandende
zon aan het werk zijn.
Aan deze beelden moest
ik denken, toen ik dézer da
gen bij 'Den Haag Vandaag'
Wim Kok tijdens de alge
mene beschouwingen in de
Tweede Kamer van leer
hoorde trekken en behoud
van koopkracht voor alle
minima eiste. Ik moet eer
lijk bekennen: De genuan
ceerde benadering van Bert
foto ap
Dat Nederland niet
de navel van de we
reld is, wisten we al
lang. Mensen als Luns wer-
den nooit moe uit te
leggen dat onze
H kleine moerasdelta
5 aan de Noordzee
volstrekt onbe-
5 kend gebied is J
5 voor het niet ge-\ yx
ringe aantal aardbe-k. sSï-s
woners dat eldersWUÏ
woont. Wanneer land-^^
genoten in de Verenigde Sta-
ten zeggen dat ze uit Holland
komen, krijgen ze meteen de be
leefde vraag: „Holland, Michi
gan?"
Nederlandse diplomaten in
het buitenland hebben dat ver
moeiende van: „Meneer, waar
praten wij Hollanders eigenlijk
over? Wie menen wij wel dat we
zijn?" Als het ergste leed met
een slok wijn is weggespoeld
volgt meestal het verhaal over
die oukaze uit Den Haag waar-
mee de arme Ambtenaar in Bui-
tenlandse Dienst (ABD) gesom-
meerd werd de loop van de we-
E reldgeschiedenis toch wat na-
drukkelijker in ons voordeel te
beïnvloeden. Nee, mij hoor je
niet mopperen over die zeer
hoge diplomatensalarissen. Het
is een hels karwei een land te
verkopen waar geen mens echt
H in geïnteresseerd is. Daar helpen
zelfs de duwtjes van Johnny
Walker niet veel.
Is het echt zo erg? Ja, vrees ik.
5 Dat de Amerikanen niet weten
wie wij zijn of waar wij wonen is
nog tot daar aan toe. Die grote
2 plas is een redelijk excuus. Maar
ook een Italiaan weet niet wat
hij zich bij Nederland voor moet
stellen behalve een paar klom-
2 pen, een windmolen, een repro-
duktie van Van Gogh en de ras-
2 ta-krulletjes van Ruud Gullit.
Dat viel me na een paar maan-
den hier al op. Ach, denk je dan,
eerste indrukken, nog te weinig
mensen ontmoet, wacht maar
even met dat stukje. Maar nu
kan het wel. Zeker nadat ik gis
teren een ongelovige winkeljuf
frouw geduldig uit moest leggen
dat Nederland en België toch
echt twee verschillende landen
zijn. „Ja maar, een deel van Bel
gië is toch van jullie, want daar
praten ze Nederlands?" zo bleef
ze tegensputteren.
Dat mijn kruidenier niet weet
waarom Nederland behalve met
'Olanda' ook nog aangeduid
wordt met 'Paesi Bassi' is nog
tot daar aan toe. Het hartver
scheurende verhaal van een volk
dat tegen het water vecht kan ik
ondertussen bloedstollend ver
tellen, als er niet te veel mensen
in de winkel zijn. Maar dat mijn
huisbaas, toch een prof aan de
universiteit, er vast van over
tuigd was dat het Nederlands
een Duits dialect is, ai, dat doet
toch even pijn. Ik zou ook niet
Ski/,
Friiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii
Een nooit voltooide tunnel aan de Engelse kant van het
Kanaal - fotoap
Madame Belize de Putain-
court
Place St.-Stephanote 51c
Bruxelles (N)
Geachte mevr. De Putain-
court,
Dank voor uw brief van 17
1.1. en uw permissie die te
beantwoorden in het Ne
derlands, dat u passief vol
doende beheerst. Zoals u
ziet maak ik daar dankbaar
gebruik van daar mijn ken
nis van Frans hooguit pas
sief is. Wat uw vraag be
treft vrees ik dat een druk
fout u ertoe gebracht heeft
mij om toelichting te vra
gen. Toen u dat woord 'cut
lass' onder ogen kreeg,
meende u - terecht - met
een Engels woord te doen te
hebben en wendde u om die
reden tot mij. Cutlass stond
er, cultass had er moeten
staan. De cutlass is inder
daad de Engelse benaming
van het korte zeemans
zwaard door ons aangeduid
met de woorden 'kortelas'
of hartvanger.
De man van uw vriendin
zocht uiteraard geen antiek
zeemanszwaard maar een
cultureel assistent, in de
Staatsalmanak officieel
verkort tot 'cultass'. In die
lijst van verkortingen kunt
u en passant lezen dat een
bosbwka geen boskabouter
op wachtgeld is, maar een
bosbouwkundig ambte
naar. Ook dat pers-tit van
de risp is geen ongepast
grapje maar de officiële
verkorting van de persoon
lijke titel van de rijksamb
tenaar. Wel een grapje lijkt
mij het Soul Poem dat uw
Vlaamse vriendin u toezond
als gedicht van eigen hand,
en zulks niet omdat mij de
zin ontgaat.
Wie alles wil vergrijpen
verdient het pejoratief pre
dikaat Logicamaniak. De
meest fanate ratio-freak
weet inmiddels wel dat er
een hogere werkelijkheid
bestaat, boven die welke de
zintuigen ons openbaren. Ik
a,
bedoel uiteraard de psjw
delische mystieke wet
lijkheid alleen in vizioe
geopenbaard aan
roes met hun gevoelig!
voor de vibraties
krachtlijnen uit de psyck
magnetische velden tm
universeel kosmische r
wustzijn.
Uw vriendin beweert®
het gedicht langs deze»
tot haar gekomen is r
vergelijkt u het i
met Verlaines bert
Chanson d'Automne.P
hier even naast elkaar
hoeft maar hardop tel'f
om de frappante ritrr
vereenkomst te horea i
dat toeval zijn of tot t
gekomen uit het univet
onderbewustzijn?
Les sanglots longs
Des violons
De l'automne
Blessent mon coeur
D'une langueur
Monotone
De mirleton
En bombardon
Mijner smarten
Spelen mijn ziet
Subtiel debiel
Weer parten.
Te meer twijfel ik
bewering van uw vn»
uit Henegauwen orr
de Nederlandse teks
dan dertig jaar gek»
tegengekomen in &el
schrift 'Mandril'
blad voor Mensen) wa t
toen heette te zijn
hand van
John0
de Vries, Voorhoeve en Lub
bers klinken mij aanzienlijk
reëler in de oren.
Wanneer ik van mijn
bruto-salaris zo rond de
vijftig procent overhoud,
dan hoop en verwacht ik,
dat mijn belasting- en pre
mie-bijdragen goed worden
besteed. Ben ik a-s<
mijn gevoel van
weinig warm wordt j
generatie-genoten,,
in de aangeduide?^
cumentaire zÓn
derd
Breda,
Petra Zondag
12MAAr
graag de Italianen de;,
die menen dat Nederl
Duitse provincie is.
In Nederland is niei J
time Italiaans corrt»
Zo nu en dan strijkt
Brusselse redactie otv»f
lië iemand neer. Heil
waar ze mee terug U
geheid over drugs, J
gelegaliseerde prostiitj
Lubbers. Of over i
Door Gerard K«
Dat is lekker gemakkelill
Nederland immers
een jaar gedaan.
Pas maakte
weer bont. Panorama isl
rieus weekblad, zo'n t,
Italiaanse tegenhanger j
Spiegel. Het bovenga
rijtje passeerde uitent
de revue. Edoch, de \ti|
ver, kennelijk in een t
signaleerde zowaar oi|
puntje: Lubbers,
christen-democratische
man zakt Nederland li
helemaal weg in een»
decadentie. Het stuk
lucht met een I
Lubbers, zo meldde althj
onderschrift. Jammer i
stond niet Lubbers o
maar de Deense pre»|
Schlüter.
Nederland en Dentil
worden in Italië voo
verwisseld. Nu 1
en 'danese' natuurlijk a
elkaar, maar dat is i
den om ze steeds doori
hutselen. Van een kaa
de markt heb ik de h
ruimd door hem eropti|
maken dat het vl
nese' niet thuishoort opdtl
da-kaas. Of die correclitl
een verhoging van dt
heeft geleid is mij niet I*
Ik geloof dat Nedtl
een ietsje meer over Ml
dan omgekeerd.
want anders zoudennrtl
al ruim vóór de
len.
'Verkoop, leasing, verhuur,
ac
jle praktij kwel mee.
[gaat hij via informele kar
isterie van justitie in Denj
gen op verbetering.
Endt dat de uitlatingen van gn
Ij je Koning over de onberéik
n onze correspondent
Om te ontkomen
i aanhouding wierp zon-
norgen vroeg een jonge
.isman een pakje met
Cderd gram hasj uit een
to. Hij deed dit vlak voor
t moment waarop een po
leman hem liet stoppen
cr een routinecontrole op
sweg 252 nabij Sas van
zag echter dat de
p,i het pakje weggooide. De
kj werd snel gevonden en in
[lag genomen. Tegen beiden
pttendén van het voerttuig
proces verbaal opge-
t, alvorens de reis naar
lijk kon worden voortge-
■i rijkspolitie van de groep
idden Zeeuwsch Vlaanderen,
[iii die nacht verder een uit
breidde alcohol- en ver-
irscontrole hield, legde aan
|f automobilisten onder wie
h vrouw een tijdelijk rijver-
id op in verband met overma-
e drankgebruik.
I De nachtelijke actie van de
jplitie, ook uitgevoerd op de
Wendijk te Axel, leverde
prder processen-verbaal' op
ïgens het ontbreken van een
d functionerende uitlaat,
of meer gladde banden,
len goede verlichting en het
[et dragen van een autogordel.
i waren er enkele automo-
isten die geen rijbewijs kon-
n tonen.
n onze verslaggever
SLAG - De Stichting
lelzijn voor Ouderen
pudt woensdag 21 oktober
i filmmiddag voor oude-
i in Zaamslag in de zaal
"an De Poort.
Zaamslagse afdeling heeft
slag weten te leggen op en-
jsle films over de provincie
«land en het koninklijk huis.
i de pauze is er koffie of thee
(et een koekje. De middag be-
om 14.00 uur.
0 onze oorrespondent
0STBURG - Het echtpaar
van der Hooft-de Rooij
pacht zaterdag de dag
L*aroP het zestig jaar gele-
r,m het huwelijksbootje
rPte- Het diamanten paar
nt nog steeds zelfstan-
1° °mdat, zoals mevrouw
p er Hooft het uitdruk-
•-ztJ zich nog te jong voe-
ti„Vo°r.een bejaardente-
L B®iden zijn tachtig
-Van der Hooft werd
L "m Zaamslag. Toen hij
fein ]ong was verhuisde het
|d naar Cadzand. De langste
!erkiAZ^n arbeidzaam leven
(tere wLïn_,de landbouw, op
L a„: ?hjd verwisselde hij
Luf™ werk voor een
Pogend ^rouw, geboren en
Fen na, Opstburg, was vele
het bóerenleven
werkte als 'boe-
1 haar n landbouwer en
Nrman trok ze met
(Het akkers in.
Wen pif P?ar heeft vier kin-
!ttoeïnkin?em" en ach"
!(1 huw^erfn' Het diaman-
I grSksjeest werd voor
df1 in de «gen
fan de S, uAan het eind
[en recent? eld het paar
lerce te r,1" tel Du Com"
Oostburg, gevolgd