F C l lederland loopt eindelijk warm voor magnetron I J o j,tierelantijn IVI olgend jaar record omzet vaatwassers VERKOOPCIJFERS VERDUBBELEN DE STEM Centrifuges stellen vaak teleur yr.i aELS 30/30 CERS J451 IE-ATELIER 119 DINSDAG 13 OKTOBER 1987 /O achel is vooral ijverwarming schillende maten bij contante I betaling Door Hans Veldhuis inds de prijzen van aard- gas en olie zijn gedaald en die van hout op een vrij constant hoog peil zijn blijven zijn, is de belangstelling voor alternatieve stookvormen wat geluwd. Eerst verdween het woord 'alles- brander' uit de vocabulaire van de handel. Want 'alles' verbranden be tekent een te zware aanval op het mi lieu. Dus zeker geen (nat) huisvuil, plastic en bijvoorbeeld geverfd hout. En nadat een tweetal onderzoe kingen van de universiteiten in Eind hoven en Groningen aantoonden dat menige kachel niet alleen buiten maar ook binnenshuis voor de no dige luchtvervuiling zorgde, volgden handel en overheid met een aantal vrijwillige eisen waaraan een 'goede' kachel moest voldoen wilde men geen kat in de zak kopen. Toen ook nog bleek dat een hout kachel stoken het nodige extra werk met zich meebracht en menige woonkamer in elk geval vuiler werd dan zonder het dagelijks moeten le gen van de aslade was het pleit be slist. De belangstelling voor de hout kachel als goedkoop alternatief van de cv taande. Maar als een vooral sfeer en ge zelligheid brengende bijverwarming is de vraag nog altijd levensgroot. Vooral omdat daarmee tevens de gasrekening toch een interessant stuk minder hoog kan uitvallen. En dat is mooi meegenomen. VORMGEVING Vandaar dat de handel elk jaar pro beert iets nieuws op het kachelfront te laten zien. Op het gevaar af dat de consument door de bomen het bos niet meer kan zien. Ging het de afge lopen jaren steeds om het zo hoog mogelijk opvoeren van het rende ment, dit jaar speelde op de beurs Eigen Haard '87 ook de vormgeving een belangrijke rol. Maar liefst 99 firma's uit zeventien landen gaven er acte de présence en op ruim 1500 m2 stonden tientallen kachels in alle soorten en maten te branden. Variërend van kachels van speksteen, kachels met zigzaggende rookgassen en panoramische ruiten tot marmeren schouwen, thermote- gelkachels en zelfs een turbokachel en een houtkachel met een inge bouwde katalysator (I) die volgens de fabrikant „door de katalytische verbranding zorgt voor minder lucht vervuiling en creosootvorming". Maar hij was met deze actuele vondst niet de enige. CHIPS Ook de rest van de verwarmingsin dustrie pikt een aardig graantje uit de consumentenruif mee. Zoals blijkt uit de verschillende soorten briket ten, warmtewisselaars en stralings- verwarmingspanelen die op de beurs waren te zien, evenals leveranciers op het gebied van schoorsteenreno vatie en accessoires. Er zijn nu zelfs ook petroleumkachels met zelfden kende chips. De markt is zo uitgebreid gewor den dat lang niet elke winkelier alles m huis zal kunnen hebben. Vandaar dat hieronder slechts een greep volgt uit het grote aanbod. Om daar mee een indruk te geven van de vele mogelijkheden, voor wie nog hele maal geen kaas heeft gegeten vary het zelf stoken. Want ook dSt is iets wat we weer allemaal moeten leren nu de centrale verwarming gemeen goed is geworden. Want wie een uit gekiend 'stookgedrag' heeft, kan ook veel geld besparen. VLAMMENSPEL Zo produceert Altech in Medem- blik al een aantal jaren de Ameri kaanse HeartStone Speksteen kachels. Die hebben geen last van temperatuurschommelingen, op- en neergaand met het vuur, zoals dat wel voorkomt bij meta len kachels. Door de toepassing van meerdere kleuren is het uiterlijk van de kachels voor veel huiskamers geschikt. Vooral de gepolijste uitvoering vertoont een marmerachtige structuur met veel kleurschakeringen. Barbas in Bladel kwam met de Bouvigne, een kachel met een eigentijdse vormgeving die als bijzonderheid een grote panora mische ruit heeft die door een speciale beluchting praktisch al tijd schoon blijft en daardoor een onbelemmerde kijk op het vlam menspel biedt. Een enorme ver betering voor wie dagelijks moei zaam bezig is de beroete ruitjes nog enigszins toonbaar te hou den. GLAZENDEUR Tegelkachelbouw Doetinchem heeft het gezocht in een elegant gesti leerde houtgestookte haard, waar van het hart wordt gevormd door een gegoten ijzeren stookruimte met zichtbaar vuur, net als bij een open haard. De stookruimte is echter af sluitbaar met een naadloze glazen deur, die in zijn geheel naar boven en onzichtbaar in de tegelkachel 'verdwijnt'. Ook het feit dat deze ka chel geen aslade heeft doet sterk denken aan de traditionele tegelka chel. De verbranding is zo volledig dat volgens de fabrikant per seizoen hooguit tweemaal de kachel moet worden gereinigd. Ook Gijbeis Finn-Block uit Weert was met een tegelkachel te zien. Deze bestaat uit een warmte-accu- mulerend materiaal dat tevens de kern vormt van de ringen waaruit deze kachel is opgebouwd. Het ma teriaal bevindt zich achter de kachel mantel van geëmailleerde of zwarte tegels. De keramische bekleding houdt de warmte tot wel zestien uur vast. Uitgerust met een warmtewis selaar kan deze tegelkachel dienen als moederhaard voor de hele wo ning en deze tevens voorzien van warm gebruikswater. De kachel kan ook op gas en olie branden. COMPROMIS Haprod in Haelen tenslotte introdu ceerde onder meer het Kachel-meu bel. Een kachel die naar eigen in zicht en smaak aan het interieur kan worden aangepast. Een gezichtsbe palende verandering is onder andere de nieuwe sluiting met bijpassende regeiknoppen, uitgevoerd in mes sing en roestvrij staal. Wanneer u twijfelt tussen een klassieke open haard of een rende- ments-houtkachel is hef door Jotul in Soest op de markt gebrachte Sys teem 80 een aardig compromis. De voordelen van beide systemen zijn hierin verenigd en doordat het om uit op elkaar afgestemde componenten gaat die iedereen zelf kan opbouwen is het aantal inbouw- en afwerkings mogelijkheden praktisch onbe grensd. Dovre Nederland BV in Ooster hout tenslotte brengt drie nieuwe produkten op de markt. Thermoduct is een dubbelwandig systeem waar bij binnen- en buitenwand zonder verbinding een maatvast en eenvou dig geheel vormen. Een andere aan vulling van het assortiment van Do vre is Topline, prefab metalen schoorsteenombouwen en hang- haarden. Verder is er een serie in- bouwhaarden met een vol panorami sche ruit, in modern of klassiek. Links een houtgestookte kachel van Tegel kachelbouw Doetinchem, midden en rechts nieuwe types van Dovre. I I mm M'i \M 'NiULfc -tï. eland en Duitsland. Doof i en in eigen atelier Wj prima kwaliteit garand® sil door alle drie weken I bestaat uit 1-, 2- en commodes, bedden, Van onze verslaggever m a lang sudderen begint I ml Nederland nu snel warm vB te lopen voor de magne tron-oven. De verkoopcijfers van 1987 zullen die yan vorig jaar onge veer verdubbelen. De doorbraak is eindelijk daar, stellen fabrikanten en handelaren voldaan vast. In de Japanse en de Amerikaanse keuken is de korte-golfoven al lang geen vreemde meer. In de helft van de huishoudens daar is men er mee vertrouwd. Europa loopt, met uitzon dering van Groot-Brittannië, op dit punt jaren achter. In Nederland zijn de afgelopen tien jaar naar schatting 200.000 van deze apparaten ver kocht, waarvan meer dan de helft in de afgelopen twee jaar. Wat is een magnetronoven? De onvermijdelijke anekdote wil dat sol daten tijdens de Tweede Wereldoor logen een koppel eenden door een radarbundel zagen vliegen, die ver volgens in gebraden toestand voor hun voeten vielen. De moraal: radio golven kunnen, evengoed als een gasvlam, moleculen in beweging brengen en zo voedsel verhitten. Vanaf het midden van de jaren vijf tig zijn restaurants en andere profes sionele gebruikers ovens gaan ge bruiken waarvan de werking op dit principe is gebaseerd. Veel later wa ren de afmetingen en de prijzen vol doende afgenomen om er de huis houdelijke markt mee op te gaan. „De Nederlandse huisvrouw wil nu eenmaal drie kwartier in de keuken staan. Breng haar daar maar eens vanaf", verzucht Cor Dirksen, mar keting manager van Philips Neder land voor grote huishoudelijke appa raten. Philips heeft, samen met de collega's van het Franse Moulinex, de afgelopen jaren getracht het Ne derlandse volk op te voeden in het gebruiksgemak van de magnetron oven. SCHERP Of dat nu vruchten afwerpt of niet, feit is dat sinds vorig jaar de ver koopstatistieken scherp oplopen. Volgens cijfers van de VLET (bran che-organisatie van electronicawin- keliers) werden in 1985 48.500 appa raten verkocht en vorig jaar 69.500. In de eerste helft van 1987 zijn al weer 63.750 ovens over de toonbank gegaan. Philips-manager Dirksen verwacht een jaarcijfer van 125.000 en houdt zelfs rekening met 135.000. De verkopen zullen, denkt hij, snel doorlopen tot 200.000 en rond de 400.000 per jaar de top bereiken. Over een aantal jaren zal dan in bijna de helft van alle Nederlandse keu kens een magnetron zijn te vinden. Elke markt heeft een onderkant en een bovenkant. De magnetron is daarop geen uitzondering. Onderin, dat wil zeggen de apparaten waarin alleen maar voedsel kan worden op gewarmd, is een ware veldslag gaan de. Juist omdat in Japan en de Ver enigde Staten (op dit gebied ook een thuismarkt voor de Japanse firma's) de afzet langzamerhand is terugge vallen tot een vervangingstempo, la ten de fabrikanten uit het Verre Oos ten hun oog vallen op de nog vrijwel braak liggende Europese markt. BRUIN KORSTJE Met name de opkomende Koreaanse firma's doen dat agressief. In Neder land vinden regelmatig grote partijen laag geprijsde apparaten via dis count-zaken hun weg naar de con sument. Over de importprijzen voor magnetrons worden inmiddels door Europese fabrikanten besprekingen gevoerd met de Europese Commis sie. Of dat tot heffingen leidt, zoals al met diverse andere artikelen is ge beurd, staat nog niet vast. Bij Philips overziet Cor Dirksen dit slagveld met gemengde gevoelens. Het Nederlandse concern maakt, in het Zweedse Norrköping, apparaten die het niet zo zeer met de prijs als wel met kwaliteit moeten winnen. Steeds meer bieden fabrikanten in dit marktsegment ovens aan met het complete scala van mogelijkheden: ontdooien, opwarmen, koken, bra den, bakken en grillen. „We willen er hier nu eenmaal graag een bruin korstje om". De prijs is dan wel een veelvoud van die van de goedkoop ste magnetrons, enkele duizenden tegenover enkele honderden gul dens. UITMOORDEN De prijzenslag, meent Dirksen, kan de consument gemakkelijk verleiden tót een aankoop waarvan hij al gauw spijt heeft omdat zo'n oven heel be perkte mogelijkheden heeft. Maar hij ziet er ook voordelen in. „Het is ons best welkom dat de concurrenten elkaar in dat stuk van de markt aan het uitmoorden zijn. Dat zou de klan ten wel eens de ogen kunnen ope nen voor kwaliteit". Snelheid, gemak en zuinigheid zijn belangrijke verkoopargumenten voor de magnetronoven. Die spreken steeds meer mensen aan. Alleen staanden, tweeverdieners en oude ren zijn dankbare doelgroepen voor de verkopers. Dat hebben ook de su permarkten ontdekt. Het assortiment kant en klare maaltijden groeit sterk in breedte en kwaliteit en de ver koopcijfers schieten omhoog. Van onze verslaggever De producenten van afwasma chines verwachten in 1988 een afzet van 75.000 stuks te berei ken. Daarmee zou het topjaar 1977 met 15.000 stuks zijn gesla gen. Het dieptepunt in de ver koop lag in 1982, toen slechts 22.000 vaatwassers van de hand gingen. Een en ander wordt voorspeld door de Vereniging van Leveran ciers van Electrotechnische Toe stellen (VLET). De optimistische prognose voor volgend jaar stoelt op de extra's van de dit jaar geïntroduceerde derde ge neratie afwasmachines. Ook wordt verwacht dat de kleinere types hoog gaan scoren. Dit in verband met de verwachte toe name van het aantal een- en tweepersoons huishoudens. Het waterverbruik is bij de zo genoemde derde generatie weer verder teruggebracht. Veel appa raten verbruiken nog slechts 22 liter water. De machines uit de periode 1970-1975 verbruikten nog zo'n 65 liter per wasbeurt, de 'tweede generatie' zo'n 28 liter Ook zijn geluidsniveau e stroomverbruik weer verlaagd. Centrifuges stellen over het algemeen teleur. Ze zijn niet veilig genoeg of ze zijn te gevoelig voor ongelijkmatige belading. De hoeveelheid wasgoed die er In kan wordt vaak flink overdreven. Dat stelt de Consumentenbond na bijna alle beschikbare types te hebben getest „Al met al is het resultaat droevig. Slechts enkele apparaten scoren voor alle veiligheidsaspecten een vol doende. Alle centrifuges hebben het Kema-keur, maar de meeste zijn goedgekeurd voor 1984, toen nog een andere norm gold. De Kema zal er nu bij de betrokken fabrikanten op aan dringen hun produkten zo te wijzigen dat ze aan de huidige norm voldoen", aldus de Consumentenbond. Als 'goed' komen alleen twee types van Mlele uit de bus, de WZ 267 en de WZ 268. Ze zijn gelijk in prijs 370) en vrijwel gelijk in uitvoering. De test staat In het oktobernummer van de Consumentenbond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19