OFFIEPRIJSI
Kerken baseren macht op achterhaalde cijfers
Lange rij 'affaires' blijft Ruud Lubbers achtervolgen
CVSE: Westen koppelt
mensenrechten aan
ontwapening in Europa
HUMANISTISCH VERBOND ONDERZOCHT KERKELIJKE GEZINDHEID
UBBERS E
ESTEMCOMI
Inspiratieloos
KOMBRINK LAAKT REGELING DIE HIJ ALS STAATSSECRETARIS, ONGEMOEID UI
litter
DE STEM
IAAGS BAKKIE' BREI
DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 9 OKTOBER 1987
iftTEM BINNENLAND
HAAG - Het kabinet het
ir gestreefd om voor alle t
behoud van koopkrach
'SMUL
KndnUH^erS heeft een hele sin
WANNEER volgende
week in Wenen de nieuwe
ronde van het derde ver
volg van de Conferentie
over Veiligheid en Samen
werking in Europa begint,
zal het Westen van het
Oostblok concrete toezeg
gingen eisen dat de men
senrechtensituatie verbe
tert en beter bespreekbaar
wordt dan tot nu toe het
geval is geweest.
De Westerse landen willen
kwesties als het recht op emi
gratie, godsdienstvrijheid,
verspreiding van buiten
landse kranten en het niet
storen van buitenlandse ra
diozenders in verband bren
gen met een conferentie over
conventionele ontwapening in
Europa.
Twaalf jaar geleden kwa
men 35 landen - alle Europese
staten behalve Albanië, plus
de VS en Canada - na de eer
ste CVSE in Helsinki de Slot
akte overeen met aanbevelin
gen over veiligheid, samen
werking op economisch, we
tenschappelijk, technologisch
en milieuhygiënisch terrein
en op humanitair en ander
gebied.
Het Westen vindt dat onder
andere door de Europese Ont-
wapenings Conferentie van
Stockholm (militaire) veilig
heid sterk de nadruk heeft ge
kregen, en dat het evenwicht
met de andere onderdelen van
de Slotakte moet worden her
steld. Het zevende beginsel
voor de betrekkingen tussen
staten uit de Slotakte noemt
eerbiediging van de mens
rechten en de fundamentele
vrijheden essentieel voor de
vrede, gerechtigheid en het
welzijn 'die noodzakelijk zijn
om de ontwikkeling van
vriendschappelijke betrek
kingen en van samenwerking
zowel onderling als tussen
alle staten te verzekeren'.
Indien de oorzaken van
spanningen als die welke in
'56 (Hongarije) en '68 (Tsje-
choslowakije) aan de dag tra
den kunnen worden weggeno
men, zal het internationale
wantrouwen waarvan de be
wapening niet los kan worden
gezien, verminderen, aldus
gezaghebbende kringen in
Den Haag.
De vervolgconferenties van
Belgrado ('77) en Madrid ('82),
om na te gaan in hoeverre de
aanbevelingen van de Slot
akte in de praktijk werden
gebracht, hadden maar wei
nig resultaat. De Stockholmse
Ontwapeningsconferentie, die
eveneens in CVSE-kader
werd gehouden, leidde tot
verdergaande vertrou
wenwekkende en veiligheids-
bevorderende maatregelen,
als het van te voren aankon
digen van troepenverplaat
singen en het uitnodigen van
waarnemers bij militaire ma
noeuvres boven bepaalde li
mieten.
In de Zweedse hoofdstad
werd overeengekomen het ge
sprek over de conventionele
wapens voort te zetten en het
vooruitzicht op het verdwij
nen van de kernwapens voor
middellange afstand uit
Europa maakt in Westerse
ogen het verminderen van de
ongelijkheid op het gebied
van de conventionele bewape
ning nog urgenter. Het heeft
echter geruime tijd geduurd
voordat Oost en West het er
over eens werden om in We
nen, parallel aan de CVSE, te
gaan spreken over een confe
rentie over het verminderen
van de conventionele bewape
ning in Europa.
Dit gesprek wordt gevoerd
tussen de zestien leden van de
NAVO en de zeven van het
Warschau Pact, die de overige
twaalf CVSE-landen min of
meer regelmatig op de hoogte
houden van de belangrijkste
ontwikkelingen. De formule
van zestien plus zeven werd
gekozen om Frankrijk, dat
buiten de militaire samen
werking binnen de NAVO
staat en een blok-tot-blok be
nadering afwijst, niet voor
het hoofd te stoten.
Frankrijk neemt ook niet
deel aan de onderhandelingen
over Wederzijdse en Even
wichtige Troepenverminde
ring (MBFR), die sinds 1973
eveneens in Wenen worden
gevoerd over vermindering
van uitsluitend het aantal
manschappen in Midden-
Europa. Nog niet duidelijk is,
of en hoe deze MBFR-onder-
handelingen moeten worden
voortgezet als een conferentie
over de conventionele bewa
pening in Europa in het ver
schiet komt
Volgens de Westerse landen
is zonder een bevredigend
CVSE-slotdocument een
mandaat voor een conferentie
over het verminderen van de
conventionele bewapening
onmogelijk. Dit slotdocument
moet volgens gezaghebbende
kringen in Den Haag concrete
toezeggingen bevatten dat
'glasnost' (openheid) en 'pere
strojka' (herstructurering)
ook op het gebied van de men
senrechten in de praktijk
worden gebracht Minister
Van den Broeks suggestie dat
klachten over ernstige schen
dingen van de mensenrechten
bilateraal of multilateraal,
buiten de CVSE-conferenties
om, moeten kunnen worden
besproken, maakt deel uit van
een breder Westers mensen-
rechten-voorstel.
Het Westen heeft tot nog
toe niet duidelijk gereageerd
op het Sovjet-voorstel in Mos
kou een grote conferentie over
de mensenrechten te houden.
Vóór aanvaarding van dit
voorstel pleit dat zo'n confe
rentie de Sovjetautoriteiten
ertoe kan aanzetten om de
aanbevelingen van de Slot
akte meer dan tot nu toe in de
praktijk te brengen.
Een argument ertegen is,
dat het houden van een grote
mensenrechtenconferentie in
Moskou de Sovjetunie 'een be
wijs van goed gedrag' zou ge
ven dat zij volgens deze ge
zaghebbende kringen thans
nog niet verdient Of het
voorstel zal worden aanvaard,
hangt er bovendien van af in
hoeverre dissidenten of groe
pen activisten hun stem kun
nen laten horen en hoe zo'n
conferentie door de media,
ook in Oost-Europa en de
Sovjetunie zelf, kan worden
'gecoverd'. (ANP)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; f 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
f'
i&giNS
Door Paul de Schipper
„LATEN WE JANTJE
maar naar de christelijke
school sturen. Die is dicht
bij en heeft een goede
naam. Bovendien mag hij
er tussen de middag over
blijven".
Een boterham met de Tien
Geboden! Achterhaald, vindt
het Humanistisch Verbond,
want nog maar een derde van
de Nederlanders gaat elke
week naar de kerk. En anno
1987 beschouwt bijna de helft
van de bevolking zich als bui
tenkerkelijk, maar in Noord-
Brabant moet je bijna ge
dwongen naar een katholieke
school.
De kerken hebben nog
steeds een dikke vinger in de
pap als het gaat om onder
wijs, gezondheidszorg eh be
jaardenhuizen. De loze hulzen
van verzuilde instituten?
Kloppen de cijfers nog met de
feiten? Is kerkelijk Nederland
hard op weg een levensbe
schouwelijke minderheid te
worden? De kerk heeft teveel
macht zegt het Humanistisch
Verbond.
Kerkelijkheid wordt in ons
land nog steeds gebruikt als
een basis voor overheidsbe
leid. Bij het Humanistisch
Verbond heerste echter al
langer het vermoeden dat Ne
derlanders minder kerks zijn
dan de bevolkingscijfers aan
geven. Dat zou betekenen dat
confessionelen in politiek en
maatschappij meer macht en
invloed hebben en dat ze meer
middelen en subsidies clai
men dan ze in werkelijkheid
toekomen.
Het Humanistisch Verbond
liet bureau Interview een en-
quete houden, onderzocht zelf
de religieuze gezindheid in ze
ventien grote steden en
rondde zijn rapport af met
cijfers van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek. In to
taal werden het afgelopen
jaar bijna 39.000 mensen on
dervraagd. En het resultaat?
Er zijn te weinig openbare
scholen en te weinig niet-
christelijke bejaarden-en zie
kenhuizen.
„Ongelovige bejaarde Bra
banders op zoek naar een
neutraal bejaardenhuis kun
nen in hun provincie nauwe
lijks terecht. „De scheefgroei
die is ontstaan is hier en daar
buiten alle proporties", aldus
Peter Doorn en Yvette Bom-
meljé in hun rapport 'Ontker
kelijking en verzuiling'. De
ondertitel is veelzeggend:
„Een onderzoek naar de in
vloed van kerken op publieke
midelen in Nederland".
De laatste volkstelling in
Nederland dateert uit 1971. In
dat jaar laat 24 procent van de
Nederlanders zich als buiten
kerkelijk noteren. Bij het re
cente Interview-onderzoek is
dat het dubbele. En elk jaar
groeit de buitenkerkelijkheid
met 1 procent.
Bommeljé en Doorn: „Nog
steeds staat een aanzienlijk
Nog maar eenderde van de Nederlanders gaat naar de kerk.
deel van de bevolking formeel
geregistreerd als lid van een
kerkgenootschap. Hoewel ve
len de kerk de rug toekeren
nemen weinigen de moeite
zich te laten schrappen. Ze
hebben zich immers ook nooit
al lid opgegeven".
Cijfers en feiten kloppen
dus niet, want de kerken in
Nederland zijn nog steeds een
machtsfactor van belang: „De
kerken hebben hun invloed
vooral weten te behouden of
zelfs uit te breiden door de
verzuiling van het maat
schappelijk leven". En, zo
voegen ze eraan toe: „Het ver
lies van aantrekkingskracht
op de achterban wordt angst
vallig en dikwijls doelbewust
verzwegen om de zuilen niet
te laten wankelen, hoog om-
dijkte subsidie-stromen
vloeien vanoudsher in kerke
lijke richting".
De cijfers in 1987. Bijna 49
procent van de Nederlanders
van 15 jaar en ouder rekent
zich niet tot enig kerkelijk ge
nootschap, 28,6 procent noemt
zich katholiek, 12,6 procent
Nederland Hervormd en 7,1
Gereformeerd. De afvallig-
heid onder de katholieken ligt
gemiddeld wat lager dan bij
de hervormden, terwijl de ge
reformeerden stabiel blijven.
Trouw 'kerken', dat wil zeg
gen eén keer per week, doet
ruim 30 procent van de Ne
derlanders, 27 procent gaat
minder dan één keer per
maand en 16 procent gaat
nooit. Bij de katholieken loopt
het aantal wekelijksekerkbe-
zoekers het sterkst terug. Veel
katholieken doen weinig of
niet meer aan de kerk. Vol
gens de onderzoekers is het
waarschijnlijk dat een sterke
nadruk op strikte naleving
van de regels van het Vati-
caan de afvalligheid meer zal
bevorderen dan een lankmoe
dige houding van de moeder
kerk.
De kerkelijke trouw blijkt
het grootst onder de bejaar
den. Van de 20- tot 30-jarigen
komt de helft weinig tot nooit
meer in de kerk. Met 20 tot 30
procent buitenkerkelijken is
Limburg de meest religieuze
provincie van Nederland, ge
volgd door Noord-Brabant
met minimaal 30 procent on-
kerkelijken. Tegelijkertijd
zijn de katholieken in het zui
den het minst trouw aan de
zondagsplicht.
Wat betreft de grote steden
is de buitenkerkelijkheid in
Amsterdam het grootst(79
procent), in Maastricht het
laagst(30 procent). Met het
kerkbezoek in de grote steden
is het zeer droevig gesteld,
vooral in het zuiden: „In
Breda is de kerkelijke bevol
king het lauwst van alle ste
den: meer dan een kwart gaat
hier nooit naar de kerk en een
derde gaat minder vaak dan
maandelijks".
Kerken mogen bij de fiscus
het inkomen van hun leden
opvragen. Dit ten behoeve
van het heffen van de kerkbe
lasting. Ook krijgen de ker
ken inzage in de gemeente
lijke bevolkingsadministratie
om zodoende de kerkelijke
voorkeur van burgers te ach
terhalen. Dat terwijl als ker
kelijk gezindte dikwijls auto
matisch werd ingevuld wat op
de kaart van vader stond.
Soms ook vulde de ambtenaar
de plaatselijke overheersende
religie in, want 'niks wezen,
dat kon toch niet'.
Het zogenaamde inzage
recht vervalt echter in 1989.
De staatsrechtelijke scheiding
van kerk en staat vond twee
eeuwen geleden plaats, de de
finitieve afwikkeling van de
boedelscheiding krijgt dus
eind volgend jaar z'n beslag.
Nu zorgt de staat wel voor
enige alimentatie. Al dit jaar
krijgen de kerken 15,5 miljoen
gulden om een eigen ledenad
ministratie op poten te zetten.
De Nederlandse Grondwet
(artikel 23) schrijft voor dat er
in elke gemeente voldoende
openbare scholen moeten zijn.
De cijfers uit het hier bespro
ken onderzoek duiden aan dat
de positie van het openbaar
onderwijs in Nederland zeer
bescheiden is: maximaal een
derde van het aantal scholen
in het basisonderwijs tot mi
nimaal tien procent bij het la
ger beroepsonderwijs. Ter il
lustratie: Breda kent 22 lagere
scholen, daarvan zijn er 2
openbaar. Nog een typerend
voorbeeld: in Nijmegen is 9
procent van de scholen open
baar, maar de stad kent 50
procent buitenkerkelijken. De
onderzoekers vragen zich af
of zulke situaties wel te rij
men vallen met de Grondwet:
„Tot op heden rechtvaardigen
de kerkelijke koepelorganisa-
FOTO ANP
ties hun claims op bijzondere
scholen met prognoses die ge
baseerd zijn op gegevens uit
de gemeentelijke burgerlijke
stand. Dat heeft ertoe geleid
dat het 'pluriforme onder
wijsbestel' sterk gedomineerd
wordt door het bijzonder on
derwijs".
De politiek, lees het CDA,
wil niets horen over een te
veel aan christelijke scholen.
In februari van dit jaar kwam
het plan aan de orde om te on
derzoeken welk voortgezet
onderwijs de ouders wensen,
christelijk of openbaar. Het
CDA keerde zich fel tegen dit
idee als instrument bij het
plannen van scholen. „Niet te
accepteren", aldus de confes
sionele politici. Bommeljé en
Doorn noemen dit 'een
krampachtig vasthouden aan
een verworven positie ten
koste van andersdenkenden'.
Ze wijzen erop dat die an
dersdenkenden via belastin
gen wel bijdragen aan het in-
stand houden van deze scheve
situatie.
In de achttiende en negen
tiende eeuw beperkte het
overheidsbeleid op onderwijs
gebied zich tot het verschaf
fen van aanvullende voorzie
ningen, zoals armenscholen.
Nu de bezuiningen nijpend
worden en dwingen tot een
herziening van het onderwijs
zien de onderzoekers bij
christelijke scholen de drang
om zichzelf te promoten als
'de betere school'. Daarbij
komt dat christelijke scholen
leerlingen mogen selecteren.
Hun conclusie: „Hete
onderwijs mag net aïj
eeuwen geleden diëtist
als aanvullend onde;
nieuwe armen".
Het onderwijsverhaall
ook op voor zieken
zieningen en hejaardi
Na 1950, toen de overt
prijs-en bouwbeleid vtJ
vond een ongebreidelde f
van het aantal ziel
bedden plaats. Lokaal c]
nisme en christelijke c
tiedrang speelden vaal
hoofdrol. In Noord-Brt
heeft 90 procent van del
kenhuizen een confes
veelal katholieke
Door economische noc
gedwongen komen vee
kenhuizen tot fusies, t
over zeggen de opsteller!
het rapport 'Ontkerki
en verzuiling': „Het aui
tisme van
christelijk christelijk]
worden doorbroken. Data
kent dat de mogelijkheif
abortus te plegen niet oj
ferd dient te worder,
christelijke cardiologie,
Wat betreft bejaa:
staat 57 procent van de]
den in confessionele i
De protestants-c'
tehuizen zijn vooral in]
den-Nederland oververt
woordigd.
De conclusies van hett]
onderzoek:
-Een enorme onde
van de onkerkelijkheid es
betekent dat de
aanhang sterk wordt i
schat.
-Vooral de katholieke!
heeft een veel kleinere]
terban dan zij hoopt op]
van vertekende lidn
schapsgegevens.
-De levensbesehoiji
Meur van de scholen, i
huizen en andere voon
gen moet beter worden]
stemd worden op de leve
schouwelijke samei
van de bevolking.
Bommeljé en Doorns
aan de resterende fundi
ten van verzuild NB
Ze vinden dat de 'naai
tenen' nu maar eens een|
geschrapt moeten
omdat ze dikwijls zondof
zelf te weten via
registers de Nederlandsf
menleving vertekenen, r
In een samenvattiiii|
hun onderzoek
„Uitgangspunt dient t
een bestel waarin buitel
kélijken niet gedwongen]
den hun kinderen naar f
len met bijbels en i
te sturen omdat er in de|
geving geen openbare s
is. Dat ongelovige Dis|
niet gedwongen
een protestants-ch
bejaardentehuis te wona]
dient een meer evenwidf
verdeling over de
lende levensbeschoi
gezindten te komen
scheefgroei is buiten f
tie en het is die bu
wanverhouding die
worden teruggebracht". I
Door Pieter-Jan Dekkers
PREMIER Ruud Lubbers
is waarschijnlijk de meest
in opspraak geraakte mi
nister-president die Ne
derland na de Tweede We
reldoorlog heeft gekend.
Vanaf het moment dat Lub
bers in de politiek is gegaan
krijgt hij en zijn familiebe
drijf Hollandia-Kloos nega
tieve publiciteit
Soms gaat het om zaken die
Lubbers snel weer recht kan
zetten en waarbij hem geen
blaam treft. Maar in enkele
gevallen heeft Lubbers zich
wel degelijk in de financiële
nesten gewerkt, al heeft hem
dat, gezien de omvang van
zijn vermogen - geschat
wordt 30 miljoen gulden -
geen windeieren gelegd.
Het laatste akkevietje, het
al dan niet betalen van ach
terstallige belastingaansla
gen, is door staatssecretaris
Koning - hij gaat over de fis
cus - snel weer rechtgezet. De
premier is een voorbeeldige
belastingbetaler en maakt
slechts gebruik van de rech
ten, die elke belastingplich
tige heeft.
De 'onthullingen' in het
weekblad 'Revu' blijken dus
minder schokkend te zijn dan
de redactie van dat weekblad
doet veronderstellen. De pu
blicatie van Lubbers belas
ting-perikelen hebben niette
min een duidelijke bedoeling:
de premier aan de schandpaal
nagelen in een tijd, waarin de
laagstbetaalden als gevolg
van Lubbers' beleid zelfs de
eindjes niet meer aan elkaar
kunnen knopen. En zoiets doet
het natuurlijk altijd: de ar
men wordt armer en de rijken
weten zich steeds weer te ver
rijken..
Wat van al die Lubbers-af-
faires nog het meest bijblijft
is Lubbers' poging, samen met
twee broers, te profiteren van
een investeringspremie-rege
ling, die hij zelf als minister
van Economische Zaken in
het kabinet-Den Uyl had ge
troffen. De drie broertjes
Lubbers incasseerden daarbij
een fors fiscaal voordeel, wat
Ruud later, toen de zaak aan
het licht kwam, wel weer
braaf heeft terugbetaald.
Ondanks het feit dat Lub
bers daarna zijn zakelijke be
langen in een stichting heeft
ondergebracht, die wordt be
heerd door drie ex-collega's,
raakt hij steeds weer betrok
ken bij al dan niet vermeende
schandalen.
Een greep uit de rij. Het fa
miliebedrijf Hollandia-Kloos
is betrokken bij de overname
van de staalpoot van het te-
nonder gegane bouwconcern
Nederhorst, waarbij het fami
liebedrijf die staalpoot leeg
zuigt alvorens de overname te
laten stranden.
Tijdens een officieel bezoek
aan Saoediarabie brengt Lub
bers de moeilijkheden tussen
Hollandia-Kloos en een Saoe-
dische opdrachtgever ter
sprake. Hollandia heeft vol
gens die klant slecht werk af
geleverd en wenst derhalve
niet te betalen. Door deze
zaak bij zijn Saoedische gast-
Premier Lubbers.
heren aan te kaarten wekt
Lubbers op z'n zachts gezegd
de indruk privé-belangen te
vermengen met politie belan
gen.
Deze muis krijgt trouwens
nog een staartje, want omdat
Lubbers collega De Korte de
Hollandia-order heeft verze
kerd loopt de Staat ook nog
een financieel risico.
Het illustere VPRO-duo
Salverda en Runderkamp
('Gouden Bergen') brengt Hol
landia-Kloos en dus ook Lub
bers in verlegenheid door in
hun boek te onthullen dat het
familiebedrijf in Saoediarabie
ook heeft meegewerkt aan de
bouw van militaire installa
ties. Terwijl op dat moment
toch een verbod bestond voor
het leveren van militaire goe
deren aan landen in het Mid
den-Oosten.
- FOTO JOHAN VAN GURP
Het ligt voor de hand te
veronderstellen dat Lubbers
als premier toch op de hoogte
moet zijn van maatregelen die
hijzelf afkondigt. Maar goed.
Broer Rob maakt het allemaal
nog erger voor de familie door
te proberen het boek te laten
verbieden.
Ook de betrokkenheid bij
vermeend zwart werk bij een
onderaannemer van Hollan
dia-Kloos (Mercon) bezorgt
het familiebedrijf een slechte
naam.
De laatste twee jaar is het
vooral Pieter Lakeman van
de Stichting Onderzoek Be
drijfsinformatie (SOBI) die
het familiebedrijf steeds weer
in diskrediet weet te brengen.
Lakeman schroomt daarbij
niet de rechter in de schake
len, al heeft hij daar tot nu toe
niet veel medewerking van
gekregen.
In één zaak gaat het om 10
miljoen gulden overheidsgeld,
dat, stelt Lakeman, Hollandia
ten onrechte van de Neder
landse Investeringsbank heelt
gekregen (dat is een semi-
overheidsinstelling).
De andere zaak betreft de
aanklacht bij de Onderne
merskamer inzake de jaar
verslagen van Hollandia-
Kloos. Die kloppen, zegt La
keman, van geen kanten.
Door een justitiële afwijzing
heeft Lakeman zich niet van
de wijs laten brengen. Hij
blijft, zegt hij, het familiebe
drijf hinderlijk volgea
En nu dan weer die fiscus.
Volgens 'Revu' heeft Lubbers
een grote achterstand in het
betalen van belastingaansla
gen en dan gaat het om pak
weg ruim een half miljoen
gulden. Bovendien zou de pre
mier ten onrechte gebruik
maken van een fiscale rege
ling, waardoor zijn vermogen
fiscaal buitenspel blijft En
met een vermogen van 30 mil
joen gulden kan dat aardig in
de cijfers lopen.
Maar, zo verzekert staats
secretaris Henk Koning, Lub
bers is een correcte belasting
betaler. Hij heeft geen ruzie
met zijn belastinginspecteur,
zoals 'Re vu' meldt en ook geen
achterstand
Wat wel speelt is het beroep
dat de premier heeft gedaan
op de zogenaamde anti-cu
mulatie-regeling in de wet op
de vermogensbelasting. Deze
wet uit 1964 geeft Nederlandse
burgers de i
meer dan 80 procent van]
belastbaar inkomen
fiscus af te dragen,
proeent betaalt is datj
Dat geldt voor inko
vermogenbelasting.
In het geval van
zijn de jaren vanaf I
niet helemaal door de I
afgewerkt Latere
aanslagen zijn dus
definitief. Dat heeft het»
blad blijkbaar tot de<
gebracht dat de P"
vanaf 1983 geen of te
belasting heeft betaald
Pikant is de rol van?
Kamerlid Hans Komt)'1
deze zaak. Kombrink
als de kippen bij om de»
ring uitleg te
Lubbers fiscale gedrag.»
echter niet tevreden
door staatssecretaris K'
Niet dat hij twijfcJJ
diens gerustellende
Mng dat er niets aan
is met Lubbers belaswr
ldng. Nee, hij twijfelt of
ti-cumulatie-regeling
zo'n gelukkige regelin"
of er niet te royaalj
wordt gemaakt van d
ling. En of dat eigenlij
'oneigenlijk' gebruik'
lastingregels zou moeWi
len. Jk
Jammer dat Konwfjj
kort van memorie is.
iemand die regeling
aantrekkelijk had
maken voor de rijken,
het wel geweest, toe"»
staatssecretaris van
ciën belast was met i
ken.
storm aan ramp ontsnapt.
Mini
f heeft bewust gekozen voor g
iarden en de midden- en hoge;
1 lier Lubbers gisteren in de Ti
.p vragen van PPR-fractie-
Jer Beckers gaf de premier
Ldat een belangrijk aantal
iérlanders zo krap zit dat ze
[aantal zaken die ze essen-
achten niet kunnen doen".
Etemin vond Lubbers het
jerstandig om geheel af te
n van een korting op de indi-
Lele huursubsidie (IHS).
JDe individuele huursubsi-
[is een goed systeem maar
[wordt steeds duurder. De
ienstijging is elk jaar groter
l de stijging van de huren.
I moet fundamenteel wor-
aangepakt. Nog steeds wo-
ruim 10.000 gezinnen in een
veel
Lubt
De
Pvcb
hard
sen
men'
voor
bezu
pakt
aan
omd
„I
dem
bers
prert
keuï
(AD VERTEN'
TWEEV
MARIASTF
HET GESJOEMEL rond de mini
lest met forse tegenzin uiteindelijk
miljoen van de mensen met een nr
Innen van het kabinet fors op achte
IjA de messen te hebben geslepe
|es kondigde aan dat hij gaten zou s
■uinigingsplannen van het kabinet c
Is een fors koopkrachtverlies van d(
Sn.
[Na drie dagen algemene politiek
pede Kamer, moet worden gecons
hs geslaagd zijn gespierde taal in
■liswaar heeft het kabinet toegezeg
[og te draaien, maar de vraag hoe\
geholpen werd gisteren niet beant
F wijze waarop premier Lubbers w
■minima te garanderen, mag wore
F erbij neer heeft gelegd dat volg
ImT met een minimuminkomen, to
l-Ubbers poogt deze uitkomst te ree
I] n^ar de Troonrede waarin het k
|r de koopkracht heeft weggelater
■pter-president moet als een zwak
■kabinet heeft voortdurend gesugge
perianders de koopkracht op pei
Pjaarsnota als in de inkomensnot
pmg 1988, staat dit voornemen zv
f .om te moeten constateren dat
E,a®ze belofte overeind wordt ge
r s'en in onze samenleving weer g
Beo ude':iatten roncl de inkom
CS p., net probleem van de wr
fmnortf vage P'annen in de Miljoe
leden Ü,n ?mtrent de uitkomst van
Ihet Ult9ek°men. Er zijn nauwe
iootlnf^netsbeleid voor de bestr
Kstin 9,er dCien overkomen. H
lkbinan WD-fractievoorzitter J<
Irken Jii ™oe'en na drie jaar een be
1de i iiti!L r niet aan mee, dan stf
be fi;lerin9 te wachten. Het is nt
fden i^maa,re9el stimulerend z
Sen waa n ,eder 9eval niet mee geo
[tóen Voorhoeve ter elfder i
bral aan^i a n9 van de werkloos
r Zijn om l?"'1 van de sociale p
pneiden nat J°nen te matigen. Lub!
[niet de vnrtn6 S0ciale Partners zijl
Bigino ^onwaarden schept die n
HifemsuitataenS' het re9eringsbel
P>e 0;S!aten opgeleverd,
pevinq n^e^.altiid de mond vol
hn wnrri d'e te kunnen vert
ki ais hiiv^n gevonden voor maati