OFFIEPRIJSI Kerken baseren macht op achterhaalde cijfers Lange rij 'affaires' blijft Ruud Lubbers achtervolgen CVSE: Westen koppelt mensenrechten aan ontwapening in Europa HUMANISTISCH VERBOND ONDERZOCHT KERKELIJKE GEZINDHEID UBBERS E ESTEMCOMI Inspiratieloos KOMBRINK LAAKT REGELING DIE HIJ ALS STAATSSECRETARIS, ONGEMOEID UI litter DE STEM IAAGS BAKKIE' BREI DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 iftTEM BINNENLAND HAAG - Het kabinet het ir gestreefd om voor alle t behoud van koopkrach 'SMUL KndnUH^erS heeft een hele sin WANNEER volgende week in Wenen de nieuwe ronde van het derde ver volg van de Conferentie over Veiligheid en Samen werking in Europa begint, zal het Westen van het Oostblok concrete toezeg gingen eisen dat de men senrechtensituatie verbe tert en beter bespreekbaar wordt dan tot nu toe het geval is geweest. De Westerse landen willen kwesties als het recht op emi gratie, godsdienstvrijheid, verspreiding van buiten landse kranten en het niet storen van buitenlandse ra diozenders in verband bren gen met een conferentie over conventionele ontwapening in Europa. Twaalf jaar geleden kwa men 35 landen - alle Europese staten behalve Albanië, plus de VS en Canada - na de eer ste CVSE in Helsinki de Slot akte overeen met aanbevelin gen over veiligheid, samen werking op economisch, we tenschappelijk, technologisch en milieuhygiënisch terrein en op humanitair en ander gebied. Het Westen vindt dat onder andere door de Europese Ont- wapenings Conferentie van Stockholm (militaire) veilig heid sterk de nadruk heeft ge kregen, en dat het evenwicht met de andere onderdelen van de Slotakte moet worden her steld. Het zevende beginsel voor de betrekkingen tussen staten uit de Slotakte noemt eerbiediging van de mens rechten en de fundamentele vrijheden essentieel voor de vrede, gerechtigheid en het welzijn 'die noodzakelijk zijn om de ontwikkeling van vriendschappelijke betrek kingen en van samenwerking zowel onderling als tussen alle staten te verzekeren'. Indien de oorzaken van spanningen als die welke in '56 (Hongarije) en '68 (Tsje- choslowakije) aan de dag tra den kunnen worden weggeno men, zal het internationale wantrouwen waarvan de be wapening niet los kan worden gezien, verminderen, aldus gezaghebbende kringen in Den Haag. De vervolgconferenties van Belgrado ('77) en Madrid ('82), om na te gaan in hoeverre de aanbevelingen van de Slot akte in de praktijk werden gebracht, hadden maar wei nig resultaat. De Stockholmse Ontwapeningsconferentie, die eveneens in CVSE-kader werd gehouden, leidde tot verdergaande vertrou wenwekkende en veiligheids- bevorderende maatregelen, als het van te voren aankon digen van troepenverplaat singen en het uitnodigen van waarnemers bij militaire ma noeuvres boven bepaalde li mieten. In de Zweedse hoofdstad werd overeengekomen het ge sprek over de conventionele wapens voort te zetten en het vooruitzicht op het verdwij nen van de kernwapens voor middellange afstand uit Europa maakt in Westerse ogen het verminderen van de ongelijkheid op het gebied van de conventionele bewape ning nog urgenter. Het heeft echter geruime tijd geduurd voordat Oost en West het er over eens werden om in We nen, parallel aan de CVSE, te gaan spreken over een confe rentie over het verminderen van de conventionele bewape ning in Europa. Dit gesprek wordt gevoerd tussen de zestien leden van de NAVO en de zeven van het Warschau Pact, die de overige twaalf CVSE-landen min of meer regelmatig op de hoogte houden van de belangrijkste ontwikkelingen. De formule van zestien plus zeven werd gekozen om Frankrijk, dat buiten de militaire samen werking binnen de NAVO staat en een blok-tot-blok be nadering afwijst, niet voor het hoofd te stoten. Frankrijk neemt ook niet deel aan de onderhandelingen over Wederzijdse en Even wichtige Troepenverminde ring (MBFR), die sinds 1973 eveneens in Wenen worden gevoerd over vermindering van uitsluitend het aantal manschappen in Midden- Europa. Nog niet duidelijk is, of en hoe deze MBFR-onder- handelingen moeten worden voortgezet als een conferentie over de conventionele bewa pening in Europa in het ver schiet komt Volgens de Westerse landen is zonder een bevredigend CVSE-slotdocument een mandaat voor een conferentie over het verminderen van de conventionele bewapening onmogelijk. Dit slotdocument moet volgens gezaghebbende kringen in Den Haag concrete toezeggingen bevatten dat 'glasnost' (openheid) en 'pere strojka' (herstructurering) ook op het gebied van de men senrechten in de praktijk worden gebracht Minister Van den Broeks suggestie dat klachten over ernstige schen dingen van de mensenrechten bilateraal of multilateraal, buiten de CVSE-conferenties om, moeten kunnen worden besproken, maakt deel uit van een breder Westers mensen- rechten-voorstel. Het Westen heeft tot nog toe niet duidelijk gereageerd op het Sovjet-voorstel in Mos kou een grote conferentie over de mensenrechten te houden. Vóór aanvaarding van dit voorstel pleit dat zo'n confe rentie de Sovjetautoriteiten ertoe kan aanzetten om de aanbevelingen van de Slot akte meer dan tot nu toe in de praktijk te brengen. Een argument ertegen is, dat het houden van een grote mensenrechtenconferentie in Moskou de Sovjetunie 'een be wijs van goed gedrag' zou ge ven dat zij volgens deze ge zaghebbende kringen thans nog niet verdient Of het voorstel zal worden aanvaard, hangt er bovendien van af in hoeverre dissidenten of groe pen activisten hun stem kun nen laten horen en hoe zo'n conferentie door de media, ook in Oost-Europa en de Sovjetunie zelf, kan worden 'gecoverd'. (ANP) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; f 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. f' i&giNS Door Paul de Schipper „LATEN WE JANTJE maar naar de christelijke school sturen. Die is dicht bij en heeft een goede naam. Bovendien mag hij er tussen de middag over blijven". Een boterham met de Tien Geboden! Achterhaald, vindt het Humanistisch Verbond, want nog maar een derde van de Nederlanders gaat elke week naar de kerk. En anno 1987 beschouwt bijna de helft van de bevolking zich als bui tenkerkelijk, maar in Noord- Brabant moet je bijna ge dwongen naar een katholieke school. De kerken hebben nog steeds een dikke vinger in de pap als het gaat om onder wijs, gezondheidszorg eh be jaardenhuizen. De loze hulzen van verzuilde instituten? Kloppen de cijfers nog met de feiten? Is kerkelijk Nederland hard op weg een levensbe schouwelijke minderheid te worden? De kerk heeft teveel macht zegt het Humanistisch Verbond. Kerkelijkheid wordt in ons land nog steeds gebruikt als een basis voor overheidsbe leid. Bij het Humanistisch Verbond heerste echter al langer het vermoeden dat Ne derlanders minder kerks zijn dan de bevolkingscijfers aan geven. Dat zou betekenen dat confessionelen in politiek en maatschappij meer macht en invloed hebben en dat ze meer middelen en subsidies clai men dan ze in werkelijkheid toekomen. Het Humanistisch Verbond liet bureau Interview een en- quete houden, onderzocht zelf de religieuze gezindheid in ze ventien grote steden en rondde zijn rapport af met cijfers van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. In to taal werden het afgelopen jaar bijna 39.000 mensen on dervraagd. En het resultaat? Er zijn te weinig openbare scholen en te weinig niet- christelijke bejaarden-en zie kenhuizen. „Ongelovige bejaarde Bra banders op zoek naar een neutraal bejaardenhuis kun nen in hun provincie nauwe lijks terecht. „De scheefgroei die is ontstaan is hier en daar buiten alle proporties", aldus Peter Doorn en Yvette Bom- meljé in hun rapport 'Ontker kelijking en verzuiling'. De ondertitel is veelzeggend: „Een onderzoek naar de in vloed van kerken op publieke midelen in Nederland". De laatste volkstelling in Nederland dateert uit 1971. In dat jaar laat 24 procent van de Nederlanders zich als buiten kerkelijk noteren. Bij het re cente Interview-onderzoek is dat het dubbele. En elk jaar groeit de buitenkerkelijkheid met 1 procent. Bommeljé en Doorn: „Nog steeds staat een aanzienlijk Nog maar eenderde van de Nederlanders gaat naar de kerk. deel van de bevolking formeel geregistreerd als lid van een kerkgenootschap. Hoewel ve len de kerk de rug toekeren nemen weinigen de moeite zich te laten schrappen. Ze hebben zich immers ook nooit al lid opgegeven". Cijfers en feiten kloppen dus niet, want de kerken in Nederland zijn nog steeds een machtsfactor van belang: „De kerken hebben hun invloed vooral weten te behouden of zelfs uit te breiden door de verzuiling van het maat schappelijk leven". En, zo voegen ze eraan toe: „Het ver lies van aantrekkingskracht op de achterban wordt angst vallig en dikwijls doelbewust verzwegen om de zuilen niet te laten wankelen, hoog om- dijkte subsidie-stromen vloeien vanoudsher in kerke lijke richting". De cijfers in 1987. Bijna 49 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder rekent zich niet tot enig kerkelijk ge nootschap, 28,6 procent noemt zich katholiek, 12,6 procent Nederland Hervormd en 7,1 Gereformeerd. De afvallig- heid onder de katholieken ligt gemiddeld wat lager dan bij de hervormden, terwijl de ge reformeerden stabiel blijven. Trouw 'kerken', dat wil zeg gen eén keer per week, doet ruim 30 procent van de Ne derlanders, 27 procent gaat minder dan één keer per maand en 16 procent gaat nooit. Bij de katholieken loopt het aantal wekelijksekerkbe- zoekers het sterkst terug. Veel katholieken doen weinig of niet meer aan de kerk. Vol gens de onderzoekers is het waarschijnlijk dat een sterke nadruk op strikte naleving van de regels van het Vati- caan de afvalligheid meer zal bevorderen dan een lankmoe dige houding van de moeder kerk. De kerkelijke trouw blijkt het grootst onder de bejaar den. Van de 20- tot 30-jarigen komt de helft weinig tot nooit meer in de kerk. Met 20 tot 30 procent buitenkerkelijken is Limburg de meest religieuze provincie van Nederland, ge volgd door Noord-Brabant met minimaal 30 procent on- kerkelijken. Tegelijkertijd zijn de katholieken in het zui den het minst trouw aan de zondagsplicht. Wat betreft de grote steden is de buitenkerkelijkheid in Amsterdam het grootst(79 procent), in Maastricht het laagst(30 procent). Met het kerkbezoek in de grote steden is het zeer droevig gesteld, vooral in het zuiden: „In Breda is de kerkelijke bevol king het lauwst van alle ste den: meer dan een kwart gaat hier nooit naar de kerk en een derde gaat minder vaak dan maandelijks". Kerken mogen bij de fiscus het inkomen van hun leden opvragen. Dit ten behoeve van het heffen van de kerkbe lasting. Ook krijgen de ker ken inzage in de gemeente lijke bevolkingsadministratie om zodoende de kerkelijke voorkeur van burgers te ach terhalen. Dat terwijl als ker kelijk gezindte dikwijls auto matisch werd ingevuld wat op de kaart van vader stond. Soms ook vulde de ambtenaar de plaatselijke overheersende religie in, want 'niks wezen, dat kon toch niet'. Het zogenaamde inzage recht vervalt echter in 1989. De staatsrechtelijke scheiding van kerk en staat vond twee eeuwen geleden plaats, de de finitieve afwikkeling van de boedelscheiding krijgt dus eind volgend jaar z'n beslag. Nu zorgt de staat wel voor enige alimentatie. Al dit jaar krijgen de kerken 15,5 miljoen gulden om een eigen ledenad ministratie op poten te zetten. De Nederlandse Grondwet (artikel 23) schrijft voor dat er in elke gemeente voldoende openbare scholen moeten zijn. De cijfers uit het hier bespro ken onderzoek duiden aan dat de positie van het openbaar onderwijs in Nederland zeer bescheiden is: maximaal een derde van het aantal scholen in het basisonderwijs tot mi nimaal tien procent bij het la ger beroepsonderwijs. Ter il lustratie: Breda kent 22 lagere scholen, daarvan zijn er 2 openbaar. Nog een typerend voorbeeld: in Nijmegen is 9 procent van de scholen open baar, maar de stad kent 50 procent buitenkerkelijken. De onderzoekers vragen zich af of zulke situaties wel te rij men vallen met de Grondwet: „Tot op heden rechtvaardigen de kerkelijke koepelorganisa- FOTO ANP ties hun claims op bijzondere scholen met prognoses die ge baseerd zijn op gegevens uit de gemeentelijke burgerlijke stand. Dat heeft ertoe geleid dat het 'pluriforme onder wijsbestel' sterk gedomineerd wordt door het bijzonder on derwijs". De politiek, lees het CDA, wil niets horen over een te veel aan christelijke scholen. In februari van dit jaar kwam het plan aan de orde om te on derzoeken welk voortgezet onderwijs de ouders wensen, christelijk of openbaar. Het CDA keerde zich fel tegen dit idee als instrument bij het plannen van scholen. „Niet te accepteren", aldus de confes sionele politici. Bommeljé en Doorn noemen dit 'een krampachtig vasthouden aan een verworven positie ten koste van andersdenkenden'. Ze wijzen erop dat die an dersdenkenden via belastin gen wel bijdragen aan het in- stand houden van deze scheve situatie. In de achttiende en negen tiende eeuw beperkte het overheidsbeleid op onderwijs gebied zich tot het verschaf fen van aanvullende voorzie ningen, zoals armenscholen. Nu de bezuiningen nijpend worden en dwingen tot een herziening van het onderwijs zien de onderzoekers bij christelijke scholen de drang om zichzelf te promoten als 'de betere school'. Daarbij komt dat christelijke scholen leerlingen mogen selecteren. Hun conclusie: „Hete onderwijs mag net aïj eeuwen geleden diëtist als aanvullend onde; nieuwe armen". Het onderwijsverhaall ook op voor zieken zieningen en hejaardi Na 1950, toen de overt prijs-en bouwbeleid vtJ vond een ongebreidelde f van het aantal ziel bedden plaats. Lokaal c] nisme en christelijke c tiedrang speelden vaal hoofdrol. In Noord-Brt heeft 90 procent van del kenhuizen een confes veelal katholieke Door economische noc gedwongen komen vee kenhuizen tot fusies, t over zeggen de opsteller! het rapport 'Ontkerki en verzuiling': „Het aui tisme van christelijk christelijk] worden doorbroken. Data kent dat de mogelijkheif abortus te plegen niet oj ferd dient te worder, christelijke cardiologie, Wat betreft bejaa: staat 57 procent van de] den in confessionele i De protestants-c' tehuizen zijn vooral in] den-Nederland oververt woordigd. De conclusies van hett] onderzoek: -Een enorme onde van de onkerkelijkheid es betekent dat de aanhang sterk wordt i schat. -Vooral de katholieke! heeft een veel kleinere] terban dan zij hoopt op] van vertekende lidn schapsgegevens. -De levensbesehoiji Meur van de scholen, i huizen en andere voon gen moet beter worden] stemd worden op de leve schouwelijke samei van de bevolking. Bommeljé en Doorns aan de resterende fundi ten van verzuild NB Ze vinden dat de 'naai tenen' nu maar eens een| geschrapt moeten omdat ze dikwijls zondof zelf te weten via registers de Nederlandsf menleving vertekenen, r In een samenvattiiii| hun onderzoek „Uitgangspunt dient t een bestel waarin buitel kélijken niet gedwongen] den hun kinderen naar f len met bijbels en i te sturen omdat er in de| geving geen openbare s is. Dat ongelovige Dis| niet gedwongen een protestants-ch bejaardentehuis te wona] dient een meer evenwidf verdeling over de lende levensbeschoi gezindten te komen scheefgroei is buiten f tie en het is die bu wanverhouding die worden teruggebracht". I Door Pieter-Jan Dekkers PREMIER Ruud Lubbers is waarschijnlijk de meest in opspraak geraakte mi nister-president die Ne derland na de Tweede We reldoorlog heeft gekend. Vanaf het moment dat Lub bers in de politiek is gegaan krijgt hij en zijn familiebe drijf Hollandia-Kloos nega tieve publiciteit Soms gaat het om zaken die Lubbers snel weer recht kan zetten en waarbij hem geen blaam treft. Maar in enkele gevallen heeft Lubbers zich wel degelijk in de financiële nesten gewerkt, al heeft hem dat, gezien de omvang van zijn vermogen - geschat wordt 30 miljoen gulden - geen windeieren gelegd. Het laatste akkevietje, het al dan niet betalen van ach terstallige belastingaansla gen, is door staatssecretaris Koning - hij gaat over de fis cus - snel weer rechtgezet. De premier is een voorbeeldige belastingbetaler en maakt slechts gebruik van de rech ten, die elke belastingplich tige heeft. De 'onthullingen' in het weekblad 'Revu' blijken dus minder schokkend te zijn dan de redactie van dat weekblad doet veronderstellen. De pu blicatie van Lubbers belas ting-perikelen hebben niette min een duidelijke bedoeling: de premier aan de schandpaal nagelen in een tijd, waarin de laagstbetaalden als gevolg van Lubbers' beleid zelfs de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. En zoiets doet het natuurlijk altijd: de ar men wordt armer en de rijken weten zich steeds weer te ver rijken.. Wat van al die Lubbers-af- faires nog het meest bijblijft is Lubbers' poging, samen met twee broers, te profiteren van een investeringspremie-rege ling, die hij zelf als minister van Economische Zaken in het kabinet-Den Uyl had ge troffen. De drie broertjes Lubbers incasseerden daarbij een fors fiscaal voordeel, wat Ruud later, toen de zaak aan het licht kwam, wel weer braaf heeft terugbetaald. Ondanks het feit dat Lub bers daarna zijn zakelijke be langen in een stichting heeft ondergebracht, die wordt be heerd door drie ex-collega's, raakt hij steeds weer betrok ken bij al dan niet vermeende schandalen. Een greep uit de rij. Het fa miliebedrijf Hollandia-Kloos is betrokken bij de overname van de staalpoot van het te- nonder gegane bouwconcern Nederhorst, waarbij het fami liebedrijf die staalpoot leeg zuigt alvorens de overname te laten stranden. Tijdens een officieel bezoek aan Saoediarabie brengt Lub bers de moeilijkheden tussen Hollandia-Kloos en een Saoe- dische opdrachtgever ter sprake. Hollandia heeft vol gens die klant slecht werk af geleverd en wenst derhalve niet te betalen. Door deze zaak bij zijn Saoedische gast- Premier Lubbers. heren aan te kaarten wekt Lubbers op z'n zachts gezegd de indruk privé-belangen te vermengen met politie belan gen. Deze muis krijgt trouwens nog een staartje, want omdat Lubbers collega De Korte de Hollandia-order heeft verze kerd loopt de Staat ook nog een financieel risico. Het illustere VPRO-duo Salverda en Runderkamp ('Gouden Bergen') brengt Hol landia-Kloos en dus ook Lub bers in verlegenheid door in hun boek te onthullen dat het familiebedrijf in Saoediarabie ook heeft meegewerkt aan de bouw van militaire installa ties. Terwijl op dat moment toch een verbod bestond voor het leveren van militaire goe deren aan landen in het Mid den-Oosten. - FOTO JOHAN VAN GURP Het ligt voor de hand te veronderstellen dat Lubbers als premier toch op de hoogte moet zijn van maatregelen die hijzelf afkondigt. Maar goed. Broer Rob maakt het allemaal nog erger voor de familie door te proberen het boek te laten verbieden. Ook de betrokkenheid bij vermeend zwart werk bij een onderaannemer van Hollan dia-Kloos (Mercon) bezorgt het familiebedrijf een slechte naam. De laatste twee jaar is het vooral Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Be drijfsinformatie (SOBI) die het familiebedrijf steeds weer in diskrediet weet te brengen. Lakeman schroomt daarbij niet de rechter in de schake len, al heeft hij daar tot nu toe niet veel medewerking van gekregen. In één zaak gaat het om 10 miljoen gulden overheidsgeld, dat, stelt Lakeman, Hollandia ten onrechte van de Neder landse Investeringsbank heelt gekregen (dat is een semi- overheidsinstelling). De andere zaak betreft de aanklacht bij de Onderne merskamer inzake de jaar verslagen van Hollandia- Kloos. Die kloppen, zegt La keman, van geen kanten. Door een justitiële afwijzing heeft Lakeman zich niet van de wijs laten brengen. Hij blijft, zegt hij, het familiebe drijf hinderlijk volgea En nu dan weer die fiscus. Volgens 'Revu' heeft Lubbers een grote achterstand in het betalen van belastingaansla gen en dan gaat het om pak weg ruim een half miljoen gulden. Bovendien zou de pre mier ten onrechte gebruik maken van een fiscale rege ling, waardoor zijn vermogen fiscaal buitenspel blijft En met een vermogen van 30 mil joen gulden kan dat aardig in de cijfers lopen. Maar, zo verzekert staats secretaris Henk Koning, Lub bers is een correcte belasting betaler. Hij heeft geen ruzie met zijn belastinginspecteur, zoals 'Re vu' meldt en ook geen achterstand Wat wel speelt is het beroep dat de premier heeft gedaan op de zogenaamde anti-cu mulatie-regeling in de wet op de vermogensbelasting. Deze wet uit 1964 geeft Nederlandse burgers de i meer dan 80 procent van] belastbaar inkomen fiscus af te dragen, proeent betaalt is datj Dat geldt voor inko vermogenbelasting. In het geval van zijn de jaren vanaf I niet helemaal door de I afgewerkt Latere aanslagen zijn dus definitief. Dat heeft het» blad blijkbaar tot de< gebracht dat de P" vanaf 1983 geen of te belasting heeft betaald Pikant is de rol van? Kamerlid Hans Komt)'1 deze zaak. Kombrink als de kippen bij om de» ring uitleg te Lubbers fiscale gedrag.» echter niet tevreden door staatssecretaris K' Niet dat hij twijfcJJ diens gerustellende Mng dat er niets aan is met Lubbers belaswr ldng. Nee, hij twijfelt of ti-cumulatie-regeling zo'n gelukkige regelin" of er niet te royaalj wordt gemaakt van d ling. En of dat eigenlij 'oneigenlijk' gebruik' lastingregels zou moeWi len. Jk Jammer dat Konwfjj kort van memorie is. iemand die regeling aantrekkelijk had maken voor de rijken, het wel geweest, toe"» staatssecretaris van ciën belast was met i ken. storm aan ramp ontsnapt. Mini f heeft bewust gekozen voor g iarden en de midden- en hoge; 1 lier Lubbers gisteren in de Ti .p vragen van PPR-fractie- Jer Beckers gaf de premier Ldat een belangrijk aantal iérlanders zo krap zit dat ze [aantal zaken die ze essen- achten niet kunnen doen". Etemin vond Lubbers het jerstandig om geheel af te n van een korting op de indi- Lele huursubsidie (IHS). JDe individuele huursubsi- [is een goed systeem maar [wordt steeds duurder. De ienstijging is elk jaar groter l de stijging van de huren. I moet fundamenteel wor- aangepakt. Nog steeds wo- ruim 10.000 gezinnen in een veel Lubt De Pvcb hard sen men' voor bezu pakt aan omd „I dem bers prert keuï (AD VERTEN' TWEEV MARIASTF HET GESJOEMEL rond de mini lest met forse tegenzin uiteindelijk miljoen van de mensen met een nr Innen van het kabinet fors op achte IjA de messen te hebben geslepe |es kondigde aan dat hij gaten zou s ■uinigingsplannen van het kabinet c Is een fors koopkrachtverlies van d( Sn. [Na drie dagen algemene politiek pede Kamer, moet worden gecons hs geslaagd zijn gespierde taal in ■liswaar heeft het kabinet toegezeg [og te draaien, maar de vraag hoe\ geholpen werd gisteren niet beant F wijze waarop premier Lubbers w ■minima te garanderen, mag wore F erbij neer heeft gelegd dat volg ImT met een minimuminkomen, to l-Ubbers poogt deze uitkomst te ree I] n^ar de Troonrede waarin het k |r de koopkracht heeft weggelater ■pter-president moet als een zwak ■kabinet heeft voortdurend gesugge perianders de koopkracht op pei Pjaarsnota als in de inkomensnot pmg 1988, staat dit voornemen zv f .om te moeten constateren dat E,a®ze belofte overeind wordt ge r s'en in onze samenleving weer g Beo ude':iatten roncl de inkom CS p., net probleem van de wr fmnortf vage P'annen in de Miljoe leden Ü,n ?mtrent de uitkomst van Ihet Ult9ek°men. Er zijn nauwe iootlnf^netsbeleid voor de bestr Kstin 9,er dCien overkomen. H lkbinan WD-fractievoorzitter J< Irken Jii ™oe'en na drie jaar een be 1de i iiti!L r niet aan mee, dan stf be fi;lerin9 te wachten. Het is nt fden i^maa,re9el stimulerend z Sen waa n ,eder 9eval niet mee geo [tóen Voorhoeve ter elfder i bral aan^i a n9 van de werkloos r Zijn om l?"'1 van de sociale p pneiden nat J°nen te matigen. Lub! [niet de vnrtn6 S0ciale Partners zijl Bigino ^onwaarden schept die n HifemsuitataenS' het re9eringsbel P>e 0;S!aten opgeleverd, pevinq n^e^.altiid de mond vol hn wnrri d'e te kunnen vert ki ais hiiv^n gevonden voor maati

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2