,S AL CAPONE IN 'THE UNTOUCHABLES'
obocop' vakkundige doorsnee-actiefilm
Burt Reynolds als gokker in 'Heat'
Jean Renoir humanist
en schilder met film
STAAT DER NEDERLANDEN
7% LEIMING 1987
ffiM I
lonlangs nog de tv-serie 'The Untouchables'
jje jaren zestig met Robert Stack als de on-
ikbare FBI-agent Eliot Ness via Sky Channel
gevolgd^ zal verbaasd en misschien ook wel
istzijn door Brian de Palma's bioscoopfilm-
e.
Huisvader
FESTIVAL IN FILMHUIS BREDA
VRIJDAG 9 OKTOBER 1987
SPEELFILMS OP TV
ZATERDAG
ZONDAG
MAANDAG
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
00K IN DE BIOSCOOP
5C0NA TRAV
nte limousine. RuimiJ
jrvloed voor vijf per®
flusief bagage.
Uitvoeringen mett
Ir of vijf deuren. Met gg;
fis rondom, 5-versnell
schone 1.8 Euron
a tor, van binnen uit verj
re buitenspiegel, afsluitt
idschoenenkastje, centjj
jrtiervergrendeling en i
phterlicht Standaardu
tig. Alles. Luxe en kon
fct en met dus.
Maar, daarmee
Dek nog niet op. De TVave!
i er ook met een 1.6 S-, 2,|
In 1.6 Diesel-motor. Al
|iet met automaat Bovenf
nog volop luxe extra 1
baar. Een schuifdakj
voorbeeld
DE STEM
T2
obert de Niro grandioos
iijanMes
(untouchables' toont niet alleen een heel andere
ju de gedaante van Kevin Costner, maar combi-
1 ook een sterk geromantiseerd realisme met ver-
ïdende filmische effecten. Alles bij elkaar is het een
[houdende film met een aantal briljante scènes, die
rnauwelijks dieper gaan dan het oppervlak van
taaie uiterlijk.
Hoe hij rijt
Zoals u dat»
Opel mag
i werd befaamd door
:k-achtige thrillers met
Jepunt 'Dressed to kill',
n'hij met een creatieve,
vorm speelde, die
;de aan zijn grote voor-
J Ook in 'The Untoucha-
grijpt hij - als bevlogen
"je!-terug naar beroemde
kuit de filmhistorie.
Eigerend is de openings-
met Al Capone (Robert
■o),die omringd door lijf-
i en ja-knikkers, zich
jnjn kapper onder het mes
ien. De man durft hem
■weid te beschuldigen en
te vindt het niet eens no
te verontschuldi-
Hij is immers een machtig
ran, die bijna heel Chi-
- zelfs de burgemeester en
flitiek - regeert. Maar je
t gevaar én de onver-
lijkheid die die man uit-
wachten. Veilig. I
pittig. Forse
rappe accelera
kunt u van op aan.
dens het dagelijks
scènes van de film
in allemaal betrekking op
gangsterkoning in het
van de jaren twintig;
de drooglegging en de
ie dranksmokkel en -
Kennelijk voelde De
zich toch meer aange-
ffl door het kwaad dat
vertegenwoordigde
[door de onkreukbaarheid
van Eliot Ness en zijn team van
rechtschapen medewerkers.
Eliot Ness wordt op het senti
mentele af geportretteerd; als
een rechtschapen huisvader,
gelukkige echtgenoot en katho
liek. In het begin maakt hij een
kapitale fout waardoor hij ook
nog gaat twijfelen aan zijn ca
paciteiten om het gangsterdom
in Chicago te kunnen bestrij
den. Een overval op een lading
illegale drank uit Canada loopt
uit op een farce wanneer de la
ding Japanse parasolletjes
blijkt te bevatten.
Maar gelukkig loopt Ness
een ervaren, oude rot uit het
vak (Sean Connery) tegen het
lijf, die hem samen met een
rechtschapen Italiaan (Andy
Garcia) en een handige accoun
tant (Charles Martin Smith) zal
assisteren bij het bestrijden
van Capone. Enigszins
lachwekkend is het gedrag van
de aanvankelijk sullige ac
countant, die niet bepaald de
indruk wekt opgewassen te
zijn tegen geweld. Hij is dan
ook de eerste die sneuvelt in
een gewelddadig treffen met de
Capone-gang aan de Canadese
grens.
Robert De Niro als Al Capone voor zijn rechters in 'The untouchables'.
Die accountant is overigens wel
de man die op het idee kómt
Capone te pakken via diens be
lastingontduiking. Een opzet
die uiteindelijk na meerdere
bloederige treffens slaagt. Ness
krijgt ook de boekhouder van
de Capone-gang te pakken. Dat
gebeurt tijdens een opmerke
lijke scène in de film, die recht
streeks de beroemde trappen-
scène uit Eisensteins 'Pantser
kruiser Potemkin' parodieert.
In die in slow-motion gefilmde
scène krijgt ook Ness' psycho
logische verandering - hij ver
hardt door al het geweld en het
sterven van zijn vrienden - ge
stalte. Aanvankelijk helpt hij
een moeder met kinderwagen
een stationstrap op, maar als
hij geconfronteerd wordt met
zijn meedogenloze tegenstan
ders laat hij de kinderwagen
los.
Echt dramatisch is het niet
omdat de wagen op tijd door
zijn assistent wordt tegenge
houden; een slapstick-effect.
Veel indrukwekkender zijn de
scènes met de corpulente De
Niro als de onberekenbare Ca
pone. Tijdens een gezellig diner
met zijn 'hofhouding' slaat hij
plotseling een van zijn mannen,
die de teamgeest heeft ge
schonden, dood met een honk
balknuppel. Robert De Niro ac
teert grandioos als de ambilva-'
lente misdadiger, die huilt bij
een sentimentele opera-aria,
maar niet schroomt om bloedig
geweld te gebruiken en daarbij
ook nog meent in zijn recht te
staan. Schitterend treft hij de
verbeten woede van Capone
tijdens de rechtbankzitting die
zijn ondergang wordt.
Kevin Costner lijkt in niets
op de onverschrokken, koel
bloedige Robert Stack uit de
tv-serie. De Palma heeft gepro
beerd om een genuanceerd
mens van hem te maken met
zijn eigen menselijke zwakhe
den. Dat past natuurlijk ook
veel beter in deze tijd, maar het
keer. En voomi opJoLLYWOODSUCCES PAUL VERHOEVEN NU IN NEDERLAND
't Is en blijft de
Traveller. Van Opel.
ASCONATRAVELL
EURONORM,
VANAF f27.532,-.
jingen over de wereld. Er wen
in Nederland vijf vestigingen
zowel
eken moet in staat zijn om cu ue
op een hoog niveau te corn"1 Nederland terug als 'i
)n en met de douane. Hij moe'^j waar niets gebeurt'.
Santen kunnen informeren ovef01t heeft kanker
onze filmredactie
Nederlandse filmre-
iur Paul Verhoeven
in Amerika furore
aakt met de harde ac-
science fiction-film
'bocop'. Tot nog toe
ft de film daar bijna
miljoen dollar op
dacht. Een onheilspel-
'd verhaal met groot
anschap en veel
lvoure gemaakt over
!n aan flarden geschoten
"itiernan die door een
tinational wordt om-
toouwd tot robot.
hoeven vertrok ooit uit
Ierland, omdat hij zwaar
argesteld was door de
van het Produktie-
voor de Nederlandse
dat hem subsidie voor
hers' had geweigerd, ter-
hij er met vorige films
Turks Fruit', 'Keetje Tip-
en 'Soldaat van Oranje'
was geslaagd om alle be-
«™«ords in de Neder-
h®e bioscoop te breken.
J? "k Man' was bo-
m h ook een succes in
mente geworden. Hij
W daar nu al bijna twee
^n gezin en denkt
een
O AVAVAV.
anten kunnen informeren ovc ueert Kanker en
autbound-zendingen. Goede ~-'ls de misdaad', zo
J zowel mondeling als schnjj
ing op het gebied van 9e9eVL aatschappij orwf
ft is ee.n Pré' fEen fntr3!. ïka7keUrig weer wat
Igt worden geformuleerd. De^ ^er te wachten staat in
<ken over een HAVO/VWCWP wcop.Defilm speelt zich
ingels en Nederlandse harlfl n de nabije toekomst in
sbaar is een diploma Douanedat totaal gecontro-
jaar ervaring als declarant, t
nggevende capaciteiten en
eiing.
de heer P. Bolderheij, P&
irstm
Miguel Ferrer en Peter Weller rechtsin 'Robocop'.
leerd wordt door een in ko
gelvrij uniform gehulde poli
tie, een multinational die de
politie in handen heeft en de
misdaad. Agent Murphy (Pe
ter Weller) en zijn vrouwe
lijke partner Lewis worden
gearresteerd waarbij Mur
phy het leven laat
De multinational bouwt
zijn lichaam om tot een com
binatie van mens en robot,
die het politiekorps moet
versterken in zijn strijd te
gen de misdaad. Hij verricht
de ene arrestatie na de an
dere totdat zijn menselijke
kant begint op te spelen. Hij
herinnert zich de gezichten
van zijn moordenaars en bo
vendien blijkt de directeur
van de multinational samen
te werken met de moorde
naars. Voor Robocop een re
den om pas echt goed van
zijn buitengewone krachten
gebruik te gaan maken. Dat
hij op babyvoeding leeft, doet
daar niets aan af.
'Robocop' is niet beter dan
vele andere actiefilms. Hij is
uiterst gewelddadig - een
specialiteit van Verhoeven -
maar kent ook enige geestige
nevenlij nen in de vorm van
reclamefilmpjes die de toe
komstige samenleving be
spotten. Scenarioschrijvers
- FOTO LAUREL MOOHE
Edward Neumeier en Mi
chael Miner hebben goed ge
keken naar bepaalde voor
beelden als 'The Terminator'
en andere Amerikaanse
films waarin een buitenmen
selijke held orde op zaken
stelt in een anarchistische
samenleving van de toe
komst. Verhoeven bewijst
echter opnieuw zijn talent
voor het maken van verras
sende beeldovergangen,
mise-en-scène en geluidsmi-
xage.
'Robocop' van Paul Ver
hoeven draait in Roxy 1 in
Bergen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in Hulst
toe filmredactie
l Reynolds speelt in
'd \r P^ker eh body-
n2ifnlck Escalante, die
zin in in een maf-
«trokken raakt.
Wiendin (Karen
geestelijk en li-
t r. mishandeld en
3 zich op de daders
Nick is helemaal niet zo dol op
zijn werk. Hij droomt liever
van een verblijf in Venetië,
maar daarvoor heeft hij vrij
heid en geld nodig. Op verzoek
van zijn vriendin gaat hij toch
achter de mishandelingszaak
aan en stuit op het perverse
zoontje van een maffiabaas.
Samen nemen zij wraak met
medeneming van 20.000 dollar.
Daarmee gaat Nick gokken en
wint honderdduizend dollar;
voldoende om zijn droom te
realiseren. Maar onder de ogen
van zijn beschermeling Cyrus,
een onhandige miljonair uit
Boston, verliest hij alles weer.
Cyrus gaat gebukt onder zijn
gebrek aan fysieke moed en
Nick begint hem lessen in slag
technieken te geven. Samen
met hem wordt hij door zijn
maffiategenstanders aangeval
len, waarbij Cyrus wordt dood
geschoten. Nick krijgt echter de
Renoir was op zijn best als hij
met anderen kon samenwerken
en film leende zich daar na
tuurlijk uitstekend voor. 'La
Chienne' was in 1931 zijn eerste
sprekende film; een realistisch
en allegorisch drama over het
leven in Montmartre met een
rake schildering van het so
ciale milieu en de karakters.
In de jaren dertig verfilmde
Renoir o.a. een roman van Si-
menon en 'Madame Bovary'
van Flaubert. Zijn 'Toni' werd
in 1935 nog miskend, maar te
genwoordig algemeen als een
meesterwerk beschouwd. Het
is een subtiel, sociaal drama
over de gedwarsboomde liefde
tussen een gastarbeider op
Martinique en diens hospita.
Hoewel Renoir geen lid van
de partij was, maakte hij in
1936 wel een propagandafilm
voor het communisme, 'La vie
est a nous'. Tot 1969 bleef deze
film vanwege de censuur on-
vertoond in Frankrijk. Zijn
volgende film 'Une partie de
campagne' onthield zich van
sociaal commentaar; een lyri
sche pastorale. 'La Grande Il
lusion' werd in 1937 Renoirs
eerste grote commerciële suc
ces. Een anti-oorlogsfilm die
zijn kracht ontleende aan de
fijnzinnige schildering van de
(liefdes)relaties.
'La Béte Humaine' (naar Zo-
la) werd in 1937 zijn tweede
grote succes, gevolgd door 'La
kans om een rekening te veref
fenen en Venetië wacht.
'Heat van de onbekende re
gisseur R.M. Richards, speelt in
een verlaten gokstad Las Ve
gas, vlak voor Kerstmis. Voor
de liefhebbers van het inge
houden, ironische acteren van
Burt Reynolds valt er genoeg te
beleven.
Heat' met Burt Reynolds
draait in Mignon in Breda.
is alleen niet gelukt. Costner
blijft een sentimentele huisva
der, die alleen steeds meer ge
weld moet gebruiken. Een echt
karakter wist hij Ness niet te
geven.
Eigentijds ook is de aandacht
voor het racisme in het door
emigranten bevolkte Chicago.
De Italianen en Britten onder
de gangsters en politie geven
meermalen hartgrondig lucht
aan hun wederzijdse, diepge
wortelde haat jegens elkaar.
Een interessant aspect aan deze
boeiende, maar niet helemaal
geslaagde film
The Untouchables' van
Brian de Palma draait in Ca
sino 1 in Breda.
Door Marjan Mes
Met de film 'Toni' uit 1935 wordt op 15 oktober in het Bre
dase filmhuis het 'Renoir Festival' begonnen. Een retros
pectief met dertien films van de Franse cineast Jean Re
noir (1894-1979), zoon van de beroemde impressionistische
schilder Auguste Renoir.
Règle du Jeu' in 1939, dat nu als
zijn beste film geldt. De pessi
mistische kijk op traditionele
waarden als trouw, liefde en
vriendschap werd indertijd
niet geaccepteerd, maar bleek
later juist een universele gel
digheid te hebben.
Uit afkeer van het fascisme,
waarmee hij tijdens een ver
blijf in Italië was geconfron
teerd (hij werkte daar samen
met Visconti), emigreerde de
cineast naar Amerika.
In 1975 ont
ving hij een Oscar voor zijn ge
hele oeuvre. Zijn films uit de
jaren dertig waren toen allang
de geschiedenis ingegaan als
klassieke meesterwerken.
'Renoir Festival' in Filmhuis
.Concordia in Breda. Van 15 tot
en met 28 oktober elke avond
een andere film.
The young master (Hong
kong 1980, Ned. 2, 23.40 uur).
Kung Fu-avonturenfilm
van en met Jackie Chan
over twee Chinese sport
scholen, die elkaar becon
curreren.
Tank (USA 1983, Did. 1,22.50
uur). Amerikaanse beroeps
officier krijgt vlak voor zijn
pensionering problemen
met een corrupte sheriff.
James Garner in een kome
die van Marvin J. Chomsky.
Trokadero (W.-Duitsland
1980, Did. 1, 00.40 uur). Pia
nist haalt zijn vriendin over
om een café op het platte
land te kopen, maar de zaak
lóópt niet. Satire van Klaus
Emmerich.
The Eiger sanction (USA
1975, Did. 2,20.15 uur). Voor
malig geheim agent wordt
gedwongen een spion te ont
maskeren tijdens de be
klimming van de Eiger.
Clint Eastwood in een door
hemzelf geregisseerde actie
film.
Hustling (USA 1975, Did. 2,
23.30 uur). Tijdens research-
werk voor artikelen over
prostitutie ontmoet een
journaliste een intelligente
en gevoelige hoer, die haar
helpt. Met Lee Remick en
Jill Clayburgh.
The servant (Engeland 1963,
Did. 3 WDF, 22.30 uur). Film
van Joseph Losey en scena
rioschrijver Harold Pinter.
Dirk Bogarde speelt butler,
die zijn werkgever James
Fox in zijn macht krijgt.
Four daughters (USA 1938,
België 1, 16.00 uur). Vier
dochters van een muziekle
raar worden verliefd op een
nieuwe student. Melodrama
van Michael Curtiz met
Claude Rains en John Gar
field.
L'effronté (Frankrijk 1985,
Did. 1, 14.55 uur). Portret
van een ontevreden tiener,
die gebiologeerd raakt door
een beroemd concertpia
niste van dezelfde leeftijd.
Met Charlotte Gainsbo
rough.
La vie continue (Frankrijk
1981, Did. 2, 23.35 uur).
Vrouw wordt na twintig
jaar huwelijk plotseling we
duwe en moet een nieuw le
ven zien op te bouwen. Met
Annie Girardot en Jean-
Pierre Cassel.
Passion (Frankrijk 1982,
Did. 1, 23.00 uur). Tweede
film uit een korte serie met
recent werk van Jean-Luc
Godard. Een Poolse regis
seur moet in Zwitserland
onder steeds moeilijker om
standigheden een film
draaien. Parallel daaraan
verloopt een staking in een
fabriek. Met Hanna Schy-
gulla en Michel Piccoli.
Der Mann, der Sherlock
Holmes war (Duitsland 1937,
Did. 2, 19.30 uur). Komedie
over twee weinig succes
volle detectives, die beslui
ten zich als Sherlock Hol
mes en dr. Watson te kleden.
Heinz Rühmann en Hans
Albers in de hoofdrollen.
Pokajanije (Sovjet-Unie
1984, Did. 2, 21.00 uur).
Eerste van een ZDF-cy-
clus recente Russische
speelfilms, die in de Sov
jet-Unie voor grote be
roering zorgde. De film is
een parabel van Tengis
Abuladse over dictators
en tirannen door de eeu-
wen heen, waarmee ver
hulde kritiek op het Sta
linisme wordt geleverd.
Woksal dlja dwoich (Sovjet-
Unie 1982, Did. 2, 22.40 uur).
Russische tragi-komedie
over een Moskouse pianist,
die de schuld op zich neemt,
als zijn vrouw een ernstig
verkeersongeluk veroor-
Zddkt.
Wanda (USA 1970, Did. 3'
WDF, 22.30 uur). Portret van
vrouw, die van zichzelf
vindt, dat ze mislukt is in
het leven. De jong gestorven
Barbara Loden, echtgenote
van Elia Kazan, in een door
haarzelf geregisseerde film.
Strangers on a train (USA
1951, België 2, 20.15 uur).
Twee mannen in een trein
ontdekken van elkaar, dat
ze allebei iemand in hun
omgeving hebben, van wie
ze af willen. Ze besluiten
elkaar te helpea Farley
Granger en Robert Walker
in spannende Hitchcock-
thriller.
Swesdopad (Sovjet-Unie
1981, Did. 2,23.10 uur). Anti
oorlogsfilm van Igor Talan-
kin, waarin een gewonde
soldaat verliefd wordt op
een verpleegster. Haar moe
der verzoekt de jongeman
het meisje op te geven.
Desert fury (USA 1947, Did.1
3 WDF, 20.15 uur). Dochter
rebelleert tegen haar domi
nerende moeder door weg te
lopen met een gokker op
doorreis, die toevallig moe
ders ex-geliefde is. Met Burt
Lancaster en de pas overle
den Mary Astor.
A private function (Enge
land 1984/85, België 2, 20.15
uur). Engelse komedie
waarin een echtpaar er alles
voor over heeft om uitgeno
digd te worden op een ban
ket ter ere van het huwelijk
van prinses Elisabeth. Met
Maggie Smith en Michael
Palia
TT
JLU
'Zoeken naar Eileen' van
Rudolf van den Berg is te
zien in Cinésol 2 in Breda en
Luxor in Terneuzen. Een
mooie verfilming van de ro
man van Leon de Winter
over de zoektocht van een
jonge weduwnaar (Thom
Hoffman) naar de dubbel
gangster van zijn vrouw.
*Een maand later' van
Nouchka van Brakel is ge
prolongeerd in Casino 3 in
Breda, City 1 in Roosendaal
en Roxy 2 in Bergen op
Zoom. Aardige vrouwen
film met Monique van de
Ven en Renée Soutendijk
die van levensomstandighe
den met elkaar ruilen.
"The living daylights' gaat
nog altijd door in Casino 4
in Breda. James Bond-spek-
takel met Timothy Dalton
en Jeroen Krabbé.
"Beverly Hills Cop 2' met
Eddie Murphy als brutale
politieman gaat verder in
Grand Theater in Breda,
City 2 in Roosendaal en Ci-
nem'actueel 2 in Bergen op
Zoom.
"Who's that girl?' met Ma
donna wordt nog steeds ver
toond in Cinésol 3 in Breda
en Cinem'actueel 1 in Ber
gen op Zoom.
'Secret of my succes' blijft in
Cinésol 1 in Breda en De
Koning van Engeland in
Hulst. Leuke komedie met
Michael J. Fox als een aan
komende, jonge zakenman
die het middels een truc
maakt in de Newyorkse za
kenwereld. Verrassende in
trige van regisseur Herbert
Ross.
■Predator", de spannmende
actiefilm met Arnold
Schwarzenegger, blijft in
Casino 2 in Breda en in Cen
traal in Geertruidenberg.
'Avontuur met een staartje',
de meeslepende tekenfilm
van Don Bluth over een
emigranten-muizenfamilie,
is nog in enkele matinees in
Mignon in Breda te zien.
•Peter Pan', de Disney-clas-
sic, idem dito in Casino.
(ADVERTENTIE)
bedrag
koers
rente
aflossing
inschrijving
storting
leningvoorwaarden
open bedrag
de koers wordt na de inschrijving op 13 oktober vastgesteld
volgens het tendersysteem
jaarlijks per 15 november
op 15 november 1993 wordt het uitstaande bedrag van de lening a pari
aflosbaar gesteld
13 oktober a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs
16 november 1987
kosteloos verkrijgbaar bij banken en commissionairs
i