,S AL CAPONE IN 'THE UNTOUCHABLES' obocop' vakkundige doorsnee-actiefilm Burt Reynolds als gokker in 'Heat' Jean Renoir humanist en schilder met film STAAT DER NEDERLANDEN 7% LEIMING 1987 ffiM I lonlangs nog de tv-serie 'The Untouchables' jje jaren zestig met Robert Stack als de on- ikbare FBI-agent Eliot Ness via Sky Channel gevolgd^ zal verbaasd en misschien ook wel istzijn door Brian de Palma's bioscoopfilm- e. Huisvader FESTIVAL IN FILMHUIS BREDA VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 SPEELFILMS OP TV ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG 00K IN DE BIOSCOOP 5C0NA TRAV nte limousine. RuimiJ jrvloed voor vijf per® flusief bagage. Uitvoeringen mett Ir of vijf deuren. Met gg; fis rondom, 5-versnell schone 1.8 Euron a tor, van binnen uit verj re buitenspiegel, afsluitt idschoenenkastje, centjj jrtiervergrendeling en i phterlicht Standaardu tig. Alles. Luxe en kon fct en met dus. Maar, daarmee Dek nog niet op. De TVave! i er ook met een 1.6 S-, 2,| In 1.6 Diesel-motor. Al |iet met automaat Bovenf nog volop luxe extra 1 baar. Een schuifdakj voorbeeld DE STEM T2 obert de Niro grandioos iijanMes (untouchables' toont niet alleen een heel andere ju de gedaante van Kevin Costner, maar combi- 1 ook een sterk geromantiseerd realisme met ver- ïdende filmische effecten. Alles bij elkaar is het een [houdende film met een aantal briljante scènes, die rnauwelijks dieper gaan dan het oppervlak van taaie uiterlijk. Hoe hij rijt Zoals u dat» Opel mag i werd befaamd door :k-achtige thrillers met Jepunt 'Dressed to kill', n'hij met een creatieve, vorm speelde, die ;de aan zijn grote voor- J Ook in 'The Untoucha- grijpt hij - als bevlogen "je!-terug naar beroemde kuit de filmhistorie. Eigerend is de openings- met Al Capone (Robert ■o),die omringd door lijf- i en ja-knikkers, zich jnjn kapper onder het mes ien. De man durft hem ■weid te beschuldigen en te vindt het niet eens no te verontschuldi- Hij is immers een machtig ran, die bijna heel Chi- - zelfs de burgemeester en flitiek - regeert. Maar je t gevaar én de onver- lijkheid die die man uit- wachten. Veilig. I pittig. Forse rappe accelera kunt u van op aan. dens het dagelijks scènes van de film in allemaal betrekking op gangsterkoning in het van de jaren twintig; de drooglegging en de ie dranksmokkel en - Kennelijk voelde De zich toch meer aange- ffl door het kwaad dat vertegenwoordigde [door de onkreukbaarheid van Eliot Ness en zijn team van rechtschapen medewerkers. Eliot Ness wordt op het senti mentele af geportretteerd; als een rechtschapen huisvader, gelukkige echtgenoot en katho liek. In het begin maakt hij een kapitale fout waardoor hij ook nog gaat twijfelen aan zijn ca paciteiten om het gangsterdom in Chicago te kunnen bestrij den. Een overval op een lading illegale drank uit Canada loopt uit op een farce wanneer de la ding Japanse parasolletjes blijkt te bevatten. Maar gelukkig loopt Ness een ervaren, oude rot uit het vak (Sean Connery) tegen het lijf, die hem samen met een rechtschapen Italiaan (Andy Garcia) en een handige accoun tant (Charles Martin Smith) zal assisteren bij het bestrijden van Capone. Enigszins lachwekkend is het gedrag van de aanvankelijk sullige ac countant, die niet bepaald de indruk wekt opgewassen te zijn tegen geweld. Hij is dan ook de eerste die sneuvelt in een gewelddadig treffen met de Capone-gang aan de Canadese grens. Robert De Niro als Al Capone voor zijn rechters in 'The untouchables'. Die accountant is overigens wel de man die op het idee kómt Capone te pakken via diens be lastingontduiking. Een opzet die uiteindelijk na meerdere bloederige treffens slaagt. Ness krijgt ook de boekhouder van de Capone-gang te pakken. Dat gebeurt tijdens een opmerke lijke scène in de film, die recht streeks de beroemde trappen- scène uit Eisensteins 'Pantser kruiser Potemkin' parodieert. In die in slow-motion gefilmde scène krijgt ook Ness' psycho logische verandering - hij ver hardt door al het geweld en het sterven van zijn vrienden - ge stalte. Aanvankelijk helpt hij een moeder met kinderwagen een stationstrap op, maar als hij geconfronteerd wordt met zijn meedogenloze tegenstan ders laat hij de kinderwagen los. Echt dramatisch is het niet omdat de wagen op tijd door zijn assistent wordt tegenge houden; een slapstick-effect. Veel indrukwekkender zijn de scènes met de corpulente De Niro als de onberekenbare Ca pone. Tijdens een gezellig diner met zijn 'hofhouding' slaat hij plotseling een van zijn mannen, die de teamgeest heeft ge schonden, dood met een honk balknuppel. Robert De Niro ac teert grandioos als de ambilva-' lente misdadiger, die huilt bij een sentimentele opera-aria, maar niet schroomt om bloedig geweld te gebruiken en daarbij ook nog meent in zijn recht te staan. Schitterend treft hij de verbeten woede van Capone tijdens de rechtbankzitting die zijn ondergang wordt. Kevin Costner lijkt in niets op de onverschrokken, koel bloedige Robert Stack uit de tv-serie. De Palma heeft gepro beerd om een genuanceerd mens van hem te maken met zijn eigen menselijke zwakhe den. Dat past natuurlijk ook veel beter in deze tijd, maar het keer. En voomi opJoLLYWOODSUCCES PAUL VERHOEVEN NU IN NEDERLAND 't Is en blijft de Traveller. Van Opel. ASCONATRAVELL EURONORM, VANAF f27.532,-. jingen over de wereld. Er wen in Nederland vijf vestigingen zowel eken moet in staat zijn om cu ue op een hoog niveau te corn"1 Nederland terug als 'i )n en met de douane. Hij moe'^j waar niets gebeurt'. Santen kunnen informeren ovef01t heeft kanker onze filmredactie Nederlandse filmre- iur Paul Verhoeven in Amerika furore aakt met de harde ac- science fiction-film 'bocop'. Tot nog toe ft de film daar bijna miljoen dollar op dacht. Een onheilspel- 'd verhaal met groot anschap en veel lvoure gemaakt over !n aan flarden geschoten "itiernan die door een tinational wordt om- toouwd tot robot. hoeven vertrok ooit uit Ierland, omdat hij zwaar argesteld was door de van het Produktie- voor de Nederlandse dat hem subsidie voor hers' had geweigerd, ter- hij er met vorige films Turks Fruit', 'Keetje Tip- en 'Soldaat van Oranje' was geslaagd om alle be- «™«ords in de Neder- h®e bioscoop te breken. J? "k Man' was bo- m h ook een succes in mente geworden. Hij W daar nu al bijna twee ^n gezin en denkt een O AVAVAV. anten kunnen informeren ovc ueert Kanker en autbound-zendingen. Goede ~-'ls de misdaad', zo J zowel mondeling als schnjj ing op het gebied van 9e9eVL aatschappij orwf ft is ee.n Pré' fEen fntr3!. ïka7keUrig weer wat Igt worden geformuleerd. De^ ^er te wachten staat in <ken over een HAVO/VWCWP wcop.Defilm speelt zich ingels en Nederlandse harlfl n de nabije toekomst in sbaar is een diploma Douanedat totaal gecontro- jaar ervaring als declarant, t nggevende capaciteiten en eiing. de heer P. Bolderheij, P& irstm Miguel Ferrer en Peter Weller rechtsin 'Robocop'. leerd wordt door een in ko gelvrij uniform gehulde poli tie, een multinational die de politie in handen heeft en de misdaad. Agent Murphy (Pe ter Weller) en zijn vrouwe lijke partner Lewis worden gearresteerd waarbij Mur phy het leven laat De multinational bouwt zijn lichaam om tot een com binatie van mens en robot, die het politiekorps moet versterken in zijn strijd te gen de misdaad. Hij verricht de ene arrestatie na de an dere totdat zijn menselijke kant begint op te spelen. Hij herinnert zich de gezichten van zijn moordenaars en bo vendien blijkt de directeur van de multinational samen te werken met de moorde naars. Voor Robocop een re den om pas echt goed van zijn buitengewone krachten gebruik te gaan maken. Dat hij op babyvoeding leeft, doet daar niets aan af. 'Robocop' is niet beter dan vele andere actiefilms. Hij is uiterst gewelddadig - een specialiteit van Verhoeven - maar kent ook enige geestige nevenlij nen in de vorm van reclamefilmpjes die de toe komstige samenleving be spotten. Scenarioschrijvers - FOTO LAUREL MOOHE Edward Neumeier en Mi chael Miner hebben goed ge keken naar bepaalde voor beelden als 'The Terminator' en andere Amerikaanse films waarin een buitenmen selijke held orde op zaken stelt in een anarchistische samenleving van de toe komst. Verhoeven bewijst echter opnieuw zijn talent voor het maken van verras sende beeldovergangen, mise-en-scène en geluidsmi- xage. 'Robocop' van Paul Ver hoeven draait in Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst toe filmredactie l Reynolds speelt in 'd \r P^ker eh body- n2ifnlck Escalante, die zin in in een maf- «trokken raakt. Wiendin (Karen geestelijk en li- t r. mishandeld en 3 zich op de daders Nick is helemaal niet zo dol op zijn werk. Hij droomt liever van een verblijf in Venetië, maar daarvoor heeft hij vrij heid en geld nodig. Op verzoek van zijn vriendin gaat hij toch achter de mishandelingszaak aan en stuit op het perverse zoontje van een maffiabaas. Samen nemen zij wraak met medeneming van 20.000 dollar. Daarmee gaat Nick gokken en wint honderdduizend dollar; voldoende om zijn droom te realiseren. Maar onder de ogen van zijn beschermeling Cyrus, een onhandige miljonair uit Boston, verliest hij alles weer. Cyrus gaat gebukt onder zijn gebrek aan fysieke moed en Nick begint hem lessen in slag technieken te geven. Samen met hem wordt hij door zijn maffiategenstanders aangeval len, waarbij Cyrus wordt dood geschoten. Nick krijgt echter de Renoir was op zijn best als hij met anderen kon samenwerken en film leende zich daar na tuurlijk uitstekend voor. 'La Chienne' was in 1931 zijn eerste sprekende film; een realistisch en allegorisch drama over het leven in Montmartre met een rake schildering van het so ciale milieu en de karakters. In de jaren dertig verfilmde Renoir o.a. een roman van Si- menon en 'Madame Bovary' van Flaubert. Zijn 'Toni' werd in 1935 nog miskend, maar te genwoordig algemeen als een meesterwerk beschouwd. Het is een subtiel, sociaal drama over de gedwarsboomde liefde tussen een gastarbeider op Martinique en diens hospita. Hoewel Renoir geen lid van de partij was, maakte hij in 1936 wel een propagandafilm voor het communisme, 'La vie est a nous'. Tot 1969 bleef deze film vanwege de censuur on- vertoond in Frankrijk. Zijn volgende film 'Une partie de campagne' onthield zich van sociaal commentaar; een lyri sche pastorale. 'La Grande Il lusion' werd in 1937 Renoirs eerste grote commerciële suc ces. Een anti-oorlogsfilm die zijn kracht ontleende aan de fijnzinnige schildering van de (liefdes)relaties. 'La Béte Humaine' (naar Zo- la) werd in 1937 zijn tweede grote succes, gevolgd door 'La kans om een rekening te veref fenen en Venetië wacht. 'Heat van de onbekende re gisseur R.M. Richards, speelt in een verlaten gokstad Las Ve gas, vlak voor Kerstmis. Voor de liefhebbers van het inge houden, ironische acteren van Burt Reynolds valt er genoeg te beleven. Heat' met Burt Reynolds draait in Mignon in Breda. is alleen niet gelukt. Costner blijft een sentimentele huisva der, die alleen steeds meer ge weld moet gebruiken. Een echt karakter wist hij Ness niet te geven. Eigentijds ook is de aandacht voor het racisme in het door emigranten bevolkte Chicago. De Italianen en Britten onder de gangsters en politie geven meermalen hartgrondig lucht aan hun wederzijdse, diepge wortelde haat jegens elkaar. Een interessant aspect aan deze boeiende, maar niet helemaal geslaagde film The Untouchables' van Brian de Palma draait in Ca sino 1 in Breda. Door Marjan Mes Met de film 'Toni' uit 1935 wordt op 15 oktober in het Bre dase filmhuis het 'Renoir Festival' begonnen. Een retros pectief met dertien films van de Franse cineast Jean Re noir (1894-1979), zoon van de beroemde impressionistische schilder Auguste Renoir. Règle du Jeu' in 1939, dat nu als zijn beste film geldt. De pessi mistische kijk op traditionele waarden als trouw, liefde en vriendschap werd indertijd niet geaccepteerd, maar bleek later juist een universele gel digheid te hebben. Uit afkeer van het fascisme, waarmee hij tijdens een ver blijf in Italië was geconfron teerd (hij werkte daar samen met Visconti), emigreerde de cineast naar Amerika. In 1975 ont ving hij een Oscar voor zijn ge hele oeuvre. Zijn films uit de jaren dertig waren toen allang de geschiedenis ingegaan als klassieke meesterwerken. 'Renoir Festival' in Filmhuis .Concordia in Breda. Van 15 tot en met 28 oktober elke avond een andere film. The young master (Hong kong 1980, Ned. 2, 23.40 uur). Kung Fu-avonturenfilm van en met Jackie Chan over twee Chinese sport scholen, die elkaar becon curreren. Tank (USA 1983, Did. 1,22.50 uur). Amerikaanse beroeps officier krijgt vlak voor zijn pensionering problemen met een corrupte sheriff. James Garner in een kome die van Marvin J. Chomsky. Trokadero (W.-Duitsland 1980, Did. 1, 00.40 uur). Pia nist haalt zijn vriendin over om een café op het platte land te kopen, maar de zaak lóópt niet. Satire van Klaus Emmerich. The Eiger sanction (USA 1975, Did. 2,20.15 uur). Voor malig geheim agent wordt gedwongen een spion te ont maskeren tijdens de be klimming van de Eiger. Clint Eastwood in een door hemzelf geregisseerde actie film. Hustling (USA 1975, Did. 2, 23.30 uur). Tijdens research- werk voor artikelen over prostitutie ontmoet een journaliste een intelligente en gevoelige hoer, die haar helpt. Met Lee Remick en Jill Clayburgh. The servant (Engeland 1963, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Film van Joseph Losey en scena rioschrijver Harold Pinter. Dirk Bogarde speelt butler, die zijn werkgever James Fox in zijn macht krijgt. Four daughters (USA 1938, België 1, 16.00 uur). Vier dochters van een muziekle raar worden verliefd op een nieuwe student. Melodrama van Michael Curtiz met Claude Rains en John Gar field. L'effronté (Frankrijk 1985, Did. 1, 14.55 uur). Portret van een ontevreden tiener, die gebiologeerd raakt door een beroemd concertpia niste van dezelfde leeftijd. Met Charlotte Gainsbo rough. La vie continue (Frankrijk 1981, Did. 2, 23.35 uur). Vrouw wordt na twintig jaar huwelijk plotseling we duwe en moet een nieuw le ven zien op te bouwen. Met Annie Girardot en Jean- Pierre Cassel. Passion (Frankrijk 1982, Did. 1, 23.00 uur). Tweede film uit een korte serie met recent werk van Jean-Luc Godard. Een Poolse regis seur moet in Zwitserland onder steeds moeilijker om standigheden een film draaien. Parallel daaraan verloopt een staking in een fabriek. Met Hanna Schy- gulla en Michel Piccoli. Der Mann, der Sherlock Holmes war (Duitsland 1937, Did. 2, 19.30 uur). Komedie over twee weinig succes volle detectives, die beslui ten zich als Sherlock Hol mes en dr. Watson te kleden. Heinz Rühmann en Hans Albers in de hoofdrollen. Pokajanije (Sovjet-Unie 1984, Did. 2, 21.00 uur). Eerste van een ZDF-cy- clus recente Russische speelfilms, die in de Sov jet-Unie voor grote be roering zorgde. De film is een parabel van Tengis Abuladse over dictators en tirannen door de eeu- wen heen, waarmee ver hulde kritiek op het Sta linisme wordt geleverd. Woksal dlja dwoich (Sovjet- Unie 1982, Did. 2, 22.40 uur). Russische tragi-komedie over een Moskouse pianist, die de schuld op zich neemt, als zijn vrouw een ernstig verkeersongeluk veroor- Zddkt. Wanda (USA 1970, Did. 3' WDF, 22.30 uur). Portret van vrouw, die van zichzelf vindt, dat ze mislukt is in het leven. De jong gestorven Barbara Loden, echtgenote van Elia Kazan, in een door haarzelf geregisseerde film. Strangers on a train (USA 1951, België 2, 20.15 uur). Twee mannen in een trein ontdekken van elkaar, dat ze allebei iemand in hun omgeving hebben, van wie ze af willen. Ze besluiten elkaar te helpea Farley Granger en Robert Walker in spannende Hitchcock- thriller. Swesdopad (Sovjet-Unie 1981, Did. 2,23.10 uur). Anti oorlogsfilm van Igor Talan- kin, waarin een gewonde soldaat verliefd wordt op een verpleegster. Haar moe der verzoekt de jongeman het meisje op te geven. Desert fury (USA 1947, Did.1 3 WDF, 20.15 uur). Dochter rebelleert tegen haar domi nerende moeder door weg te lopen met een gokker op doorreis, die toevallig moe ders ex-geliefde is. Met Burt Lancaster en de pas overle den Mary Astor. A private function (Enge land 1984/85, België 2, 20.15 uur). Engelse komedie waarin een echtpaar er alles voor over heeft om uitgeno digd te worden op een ban ket ter ere van het huwelijk van prinses Elisabeth. Met Maggie Smith en Michael Palia TT JLU 'Zoeken naar Eileen' van Rudolf van den Berg is te zien in Cinésol 2 in Breda en Luxor in Terneuzen. Een mooie verfilming van de ro man van Leon de Winter over de zoektocht van een jonge weduwnaar (Thom Hoffman) naar de dubbel gangster van zijn vrouw. *Een maand later' van Nouchka van Brakel is ge prolongeerd in Casino 3 in Breda, City 1 in Roosendaal en Roxy 2 in Bergen op Zoom. Aardige vrouwen film met Monique van de Ven en Renée Soutendijk die van levensomstandighe den met elkaar ruilen. "The living daylights' gaat nog altijd door in Casino 4 in Breda. James Bond-spek- takel met Timothy Dalton en Jeroen Krabbé. "Beverly Hills Cop 2' met Eddie Murphy als brutale politieman gaat verder in Grand Theater in Breda, City 2 in Roosendaal en Ci- nem'actueel 2 in Bergen op Zoom. "Who's that girl?' met Ma donna wordt nog steeds ver toond in Cinésol 3 in Breda en Cinem'actueel 1 in Ber gen op Zoom. 'Secret of my succes' blijft in Cinésol 1 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. Leuke komedie met Michael J. Fox als een aan komende, jonge zakenman die het middels een truc maakt in de Newyorkse za kenwereld. Verrassende in trige van regisseur Herbert Ross. ■Predator", de spannmende actiefilm met Arnold Schwarzenegger, blijft in Casino 2 in Breda en in Cen traal in Geertruidenberg. 'Avontuur met een staartje', de meeslepende tekenfilm van Don Bluth over een emigranten-muizenfamilie, is nog in enkele matinees in Mignon in Breda te zien. •Peter Pan', de Disney-clas- sic, idem dito in Casino. (ADVERTENTIE) bedrag koers rente aflossing inschrijving storting leningvoorwaarden open bedrag de koers wordt na de inschrijving op 13 oktober vastgesteld volgens het tendersysteem jaarlijks per 15 november op 15 november 1993 wordt het uitstaande bedrag van de lening a pari aflosbaar gesteld 13 oktober a.s. van 9 tot 15 uur via banken en commissionairs 16 november 1987 kosteloos verkrijgbaar bij banken en commissionairs i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21