Appels en peren van erg goede kwaliteit I p I IN DE MARKT Hoe vetter hoe magerder DE STEM MODELKINDEREN EN DE RECLAMEWERELD APK-proble Auto's APK Autoh. Dept Auto's gevrf banden TS 1 DAG stop: AAN TAFEL De STER-kinderen zijn moeders mooisten. En als ze niet mooi zijn, zijn ze onvergetelijk leuk of op merkelijk. Zoals Japie van King Corn en Petje Pita- mientje, die generaties lang in het geheugen van Nederlanders gegrift zullen blijven. Maar hoe komt Bambix aan zijn binkies? Calvé aan zo'n schaatsend gabbertje? Pampers aan zijn beval lige ballerina's en Biotex blauw aan zijn ongedul dige judoka's? Vraag dat maar aan Moeder Anne, een modellenbureau in Amsterdam onder leiding van Anne de Mol van Otterloo. grote aan f-rin. tinge neer- 2.0 lazda 1)5,-. I zijn BTW prings- ce De 1)4 00. 4254 13825 GTL, bj.79, [rt '88, 1100,- 17. aut., bj. mei 12.500,-. Tel. I TC, w. omst. 29.000 km., 76-655247. b.j. '83, ^PK, vr.pr. 01620- GTL 1980, 2250,-. Tel. TL '78, APK 800,-, 01640- 160-16407. LPG, bj. 9-81, tot 9-88, alle est., 7750,-. orizon bj. '79, tot 1-6-'88 (te van leeige- 01647-4478, 50,-. Elke keu- ast. Originele 6.000. tarlet, b.j. '83, 88, 38.000 km, b,-. Tel. 076- Btarlet 1.3DX, versn., met. bl., 3. a.bank, bijna )1696-2935. GL, okt.'82, LPG, trekh., 01640-59090 jren 55703. VOLVO 245- Q '80, Ipg, Sunr reo, apk. i.zQ„ 4664. VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 VOLVO 343Gt antr. grijs, j.j' vlgn., radio, o! Tel. 076-211698° VW Golf LS~aut 3750.-Tel. 07R, VW Golf DiesèiT' 2250,- Oosterh, 127, Teteringen. VW GOLF ïïniv APK, verbr. 115 vr.pr. 10.5(io.' 59973. VW GOLF, bp- gek., pr. 15M 01680-27427. VW GOLF tuT Jeroen Bosctistr Oosterhout. VW GOLF l$öo '78, APK-gek.,PM Tel. 076-875932 VW GOLF D~I' t/m 7-'88 6000. 17 u. ot zat. 0162Q VW Golf 1100 tl APK met extra's' B. Ballotstr. 36, Bi VW Golf C L3/86 km, wit, div 17.500,- in nieuw. 01620-59^ VW Golf, bj. '78 9-88, i.z.g.st! 3000,-. Tel. 01 na 18 u VW Passat LS 94 5 drs., i.z.g.st. B. F 36, Breda. VW Passat, i.pr.st., APK gak. 076-875932. VW Polo, bj. '78, gek. Bavelselaan da. 076-657635. in alle voor een nieuwf! alles met garantis gekeurd. Piel Autobedrijf, Spir Breda. Tel. 076-13, Voor reparatie van en chassisbalkt andere plaatdel 076-227574. Opel Ascona4drs' Volvo 343 GL '81 Honda Civic '80 Fiat Panda '82.. Golf diesel '78... Mazda 323 LPG '80 Renault 18 statioi DafVolvo'66aut® Lada station Ipg'l BMW 316'78 Renault 14 TL.... Taunus16GLLPG. Taunus 20 L, 6 cyl... Renault 18 aut 3 mnd gar. of 10.00 Teteringsedijk 726 Tel. 076-220099olij 5 i AUTOBAND Mict 135 14 is 100% n 25,-. 01652-5236. Suzuki 100GX 81., Volvo 343 lux 1.80.. 2CV6 eend 81 Honda Civic 78 Opel Ree. 23D80. Opel Rec.23D 81 Opel AsconaSRÜ Ascona 19 Ipg 82. - Opel manta3drs8J Cherry coups GL 8! Datsun Bleubird 81 VW Jetta diesel 82- VW GolfD. 80,81, VWBus geel kent." Merc.200 LPG 79.- Peugeot 104 lux 78. Ford 16 GLX 80 Mits.Celeste ST 81- Toyota Carina 181- Honda Prelude t.80- Peug.504 combi 81 Mits. Galant GLX 8' Daih. Charade 81 Citroën LNA180 Peugeot 104 luxej- Alle auto's zijn g®* Speelhuislaan 154' v.Kleef Breda 076-' geop v. 10 tot 18J^' Gebr. v.a. 30,-. Verin# spuitcab en bruggen. Aut° zelf garage Toon Nachtegaalstr. 8» hout. Tel. pl6S Accu's v.a. BTW, 15 mnd auto's v.a. '78.01 Of 06-52114646 okt. van 10.00 tot 17.00 uur enexpositie, tevens verkoop. LLE-Liesboslaan57-l derijen van o.a.: Casimir oor de laagst denkbare pri|Ze tige lijsten van 50.- tot J48 ;t gratis kopje koffie, ïrijen 't Penseeltje, 040-44048? ois voor uw geld! uit de 'stal' van modellenbureau Moeder Anne In Amsterdam. Door Emile van Kessel De mooie maand september heeft er in ons land voor gezorgd dat het zo genaamde hardfruit, dit zijn appels en peren, van een erg goede kwaliteit is. De natuurlijke smaakstoffen, de suikerconcentratie en het vitamine C- gehalte zijn bijzonder goed ontwik keld. En dat betekent dat ze momen teel zeer geschikt zijn om als handap- pel/-peer te worden gegeten. Heerlijke handappelen, maar beslist niet geschikt om er appelmoes van te maken of te verwerken in appeltaar ten, zijn de Benoni (groen, sappig en zacht zuur van smaak) en de Dis covery (een kleine, platronde zomer- appel). De aanvoer van deze soorten zal de komende weken echter sterk afnemen. Momenteel ook nog volop verkrijgbaar is de James Grieve. Deze tere handappel is zeer gevoelig voor een ruwe behandeling. Hierdoor ontstaan altijd beurse plekken, die snel rot worden. De James Grieve is zacht zuur, zeer sappig en heeft een fijn aroma. In tegenstelling tot de eer der genoemde rassen is deze appel geschikt om er appelmoes van te ma ken. De prijs varieert tussen de 1,00 en de 1,50 per kilo. Nu de herfst weer zijn intrede heeft gedaan komen we ook weer bekende namen tegen als de Cox orange pip pin en de Goudreinette oftewel Schone van Boskoop. Deze worden bewaarappelen genoemd. Die naam duidt erop dat deze rassen over een lange periode, zelfs tot in mei en juni van het volgend jaar, worden aange boden. Mits op deskundige wijze be waard, kan de kwaliteit zeer lang be houden blijven. Goudreinetten staan bekend als goede moesappelen. Hiervoor wordt ongeveer 1 kg appelen schoonge maakt en in stukken gesneden. De stukken appel worden vervolgens met 1 dl kokend water opgezet, waar aan een stukje pijpkaneel, 50 gram suiker en een scheutje citroensap werden toegevoegd. Ongeveer 30 mi nuten zachtjes laten koken, eventu eel op smaak brengen met wat suiker en af laten koelen. Binnenkort is een enorme 'appel ster' aan het fruitfirmament te ver wachten, namelijk de Jonagold. Het is een grote appel met geelwit vrucht vlees. Niet goedkoop, maar wel heel erg lekker. Ook de „Jonagold" is voor het maken van appelmoes ge schikt. Peren, zoals de Clapp's Favourite, Triomphe de Vienne en Doyenné du Comice klinken de francofonen als muziek in de oren. De nuchtere Ne derlander gaat echter veel meer af op de smaak dan op de naam. Onomsto telijk zal dan blijken dat de peren die deze schone namen dragen ook bij zonder goed smaken. Al deze hand peren worden zo uit het vuistje gege ten. Probeer ze de komende weken eens. De prijs varieert van 1,50 tot 1,80 per kilo. Van de stoofperen is momenteel ruim op de markt de Saint Rémy. In prijs schommelend rond de 1,50 per kilo. Deze peer kookt lichtrood en behoort tot de betere in zijn soort. Stoofperen kunnen als volgt worden bereid: 1 kg peren schoonmaken en in de lengte halveren. Doe ze in een pan met water zodat de peren net on der staan. Voeg vier eetlepels suiker toe, een kaneelstokje en een scheutje azijn. Leg het deksel op de pan en kook de peren gaar. Verwijder het ka neelstokje. Het kookvocht kan even tueel worden gebonden met aardap pelmeel. Deze perencompóte kan zo wel warm als koud worden opge diend. Het seizoen van de wilde bramen is alweer voorbij, maar toch valt er nog te genieten van bramen die door de fruittelers worden geteeld. De prijs van een bakje van 200 gram is onge veer 1,25. Verder is er een ruim aanbod van druiven, veelal afkomstig uit Frankrijk, Italië en Griekenland. De prijs ligt rond de 3,00 en .3,50 per kilo. Op de groentemarkt brachten bloemkool, spruitjes, andijvie en sperziebonen een lagere prijs op. Witlof, prei en snijbonen werden duurder, evenals tomaten en kom kommers. Tsiepgerrer' voor blond driftkikkertje Door Heieen CruI Drieduizend jochies waren getest voordat de keus viel op een blond driftkik kertje van drie en een half. Hij ging de hoofdrol spelen in een nieuwe commercial van Mc Donalds. De op names moesten worden uitgesteld omdat hij waterpokken kreeg. Toen het eenmaal zover was, bleek hij niet stuk te krijgen. Een spontaan, ener giek stampertje, dat in de commer cial alleen voor de toonbank -hij kan net bij de rand - zijn verhaal mag doen, terwijl de familie gespan nen toekijkt. „Een pikmek, een hamburger, een nukketkip met frietjes voor me zus je". „En voor meneer zelf", vraagt het meisje achter de toonbank. Fluis terend, helemaal onder de indruk van dat 'meneer', antwoordt hij: „een tsiepgerrer", waarmee hij een chee seburger bedoelt. Dit jaar wordt deze commercial 69 keer uitgezonden. En dan beginnen de problemen. Want vind maar eens een ander jongetje of meisje, met een nieuw verhaal, nog hartverover- ender, nog indringender. Het gevaar bestaat immers dat kij kend Nederland dan in zo'n geval reageert met gevoelens van rouw, alsof hun een dierbaar familielid ont vallen is, of met afwijzing. En die af wijzing betekent ook: afwijzing van het produkt. Zo'n commercial die niet aanslaat, kan de rijen jongetjes die met hun ouders een 'tsiepgerrer' bij Mc Donalds komen eten, drama tisch uitdunnen. Met angst en beven werd dan ook enige tijd geleden het instituut Petje Pitamientje opgeheven. Inmiddels weten we wat er voor in de plaats is gekomen. De achtjarige Jan Boven deur, een derdeklasser uit het-Friese St. Jansklooster heeft de Calvé-eer kunnen redden. OUDERWETS Weken heeft men haar hem gezocht. De nieuwe commercial moest over tuigend suggereren dat een be roemde Nederlandse schaatser, zo als bijvoorbeeld Evert van Benthem, groot is geworden door zijn boter hammen met Calvé-pindakaas. „We hadden al heel wat jongetjes uit de Randstad bekeken, maar uit eindelijk kwamen we toch in Fries land terecht, want het moest een jon gen zijn die kon schaatsen op hou ten schaatjes met een beetje ouder wets snoetje. Toen we Jan Boven deur zagen, notabene in de woon plaats van Evert van Benthem, wis ten we direct: 'die is het", vertelt Moeder Anne. De commercial zelf werd in West- grafdijk gemaakt, op de koudste dag van de winter, toen het KNMI Neder land huisarrest voorstelde. Het werd een ijzingwekkend avontuur dat een zeer authentieke, door en door Hol landse uitstraling als resultaat had. GEEN KRIMP Moeder Anne: „Een jongetje uit de stad had het loodje gelegd, maar Jan gaf geen krimp". In de commercial zie je hem manmoedig zijn baantjes trekken in een bevroren landschap. Dan gaat hij uitrusten, pakt zijn bo terhammen met pindakaas en zegt met een ernstig snoetje en een stroef rinkelende 'r' dat hij later boer en schaatser wil worden. Anne de Mol van Otterloo werd door haar collega's vroeger al 'Moe der Anne' genoemd, omdat ze - wer kend bij een ander modellenbu reau - de enige moeder in het gezel schap was en daardoor precies wist welke kindermaat bij welke leeftijd hoorde. In 1979 begon ze voor zich zelf en maakte ze haar bijnaam offi cieel. „Ik lever modellen van nul tot hon derd, maar kinderen zijn mijn specia liteit. Ze zijn een hoofdstuk apart, vragen een speciale behandeling, want je werkt niet alleen met de kin deren zelf maar ook met hun ouders. Er zijn altijd een boel emoties in het spel bij alle betrokken partijen. Je draagt een enorme verantwoordelijk heid. Als er iets fout gaat blijft dat aan je kleven". WANDELWEGEN Ze heeft duizend kaarten met foto's waaruit fotografen en reclamebu reaus kunnen kiezen. Als het betref fende kind er niet bij zit gaat ze op zoek en zet vaak een advertentie: „Moeder Anne zoekt spontaan jon getje van acht jaar, dat graag toneel speelt". Of: „Moeder Anne zoekt roodharige meisjestweeling van tien". Er zijn nog al wat ouders die haar weten te vinden met een kind in de aanbieding, maar ze weet uit erva ring dat ook de groep ouders die daar nooit over zou denken verras send materiaal in huis kan hebben. Soms loopt ze op straat en raast de opwinding opeens door haar heen als ze in een wandelwagen aan de overkant of op een fietsje het kind ziet dat ze al weken zoekt. Na enige uitleg en vasthoudendheid zijn de ouders doorgaans wel bereid hun aantrekkelijke nazaat uit te lenen. VERBAASDE OGEN „Voor het geld moet je het niet doen", laat ze de ouders ook altijd weten. Als een kind wordt uitgeko zen voor een opname, houden de ouders daar zo'n zestig gulden per uur aan over, waarvoor een van bei den dan vaak ook persoonlijk in touw moet zijn. Wordt een kind uit verkoren voor een tv-commercial dan krijgen zijn ouders daar mini maal een bedrag van 500 voor. Op de dag dat ik een kijkje bij haar neem worden er 23 keurig gekamde en geklede dreumessen door moe ders en oma's naar binnen ge sjouwd, die een testopname voor een papfabrikant moeten doen. Ze hebben allemaal grote verbaasde ogen en een hoge aaibaarheidsfac tor. Ze zijn stuk voor stuk om op te eten, maar die drang moet tot de pap beperkt blijven. Van al deze peuters zal er uiteindelijk maar één in een le vensvatbare commercial eindigen. NAKOMERTJE Over de oudere kinderen, die zij in portefeuille heeft, zegt Moeder Anne: „Sommigen zijn veel gevraagd. Maar op een bepaald moment hebben ze geen zin meer, omdat ze er weer een verjaardagspartijtje voor moeten la ten zitten. Dan houdt het vanzelf op". Ook al zijn ze een tijdje een STER-kind, sterallures krijgen ze zel den of nooit, is haar ervaring. Moeder Anne is leverancier van mensen, locaties, honden en poe zen. Ze ziet de trends in de samenle ving komen en gaan. „Het tweekin- dergezin is op z'n retour, ook in de reclame", stelt ze vast. „Ik krijg nu opdrachten voor een vader, een moeder, een golden retriever en drie kinderen". Het verschijnsel van de 'tweede leg' - een zeer gewenst na komertje - heeft zijn intrede gedaan, dus kiest ze in zo'n geval voor een man, een vrouw, twee kinderen van tien en twaalf en nog een klein broertje of zusje. STOKOUD „Damesbladen vragen modellen die een alcoholische bijstandsmoeder, een relatiegestoord iemand of een ander probleemgeval moeten uit beelden en vrouwelijke fotomodellen hoeven tegenwoordig niet meer alle maal halflang blond haar te hebben en een onpersoonlijk gezicht. Een beetje persoonlijkheid wordt op prijs gesteld". Door de 'Era-moeder' is de 40- plus vrouw zichtbaar geworden in de reclame, maar daarna blijven vrou wen zo'n dertig jaar onzichtbaar want oma's moeten nog steeds stok oud zijn, het liefst tachtig jaar of daaromtrent. „Terwijl er ontzettend veel leuke vitale vrouwen van zestig beschikbaar zijn die goed kunnen poseren en zelf ook al oma zijn". MIJN ERIK Echt schaars goed, waar de laatste tijd een niet te stelpen vraag naar is, is de prachtig geslaagde zakenman van 35 jaar, liefst nog met krullend haar. Het 'mijn Erik'-type van Becel. „Dat type man biedt zich helaas zelf nooit aan", zegt Anne de Mol van Otterloo. „Soms komen ze hier nietsvermoedend binnen met hun kind en dan bespringen we ze". Laatst had ze echt mazzel. Ze kwam een bank binnen en daar stond ie, ten voeten uit. De situatie leende zich er jammer genoeg niet voor om hem aan te spreken. Een maal weer buiten bleek hij echter haar auto klem geparkeerd te heb ben. En natuurlijk was er maar één manier om dat goed te maken. De familievideotheek bevat nu een commercial waarin pa schittert. Eerdaags kunnen we genieten van hamburgers, frites en andere vette etenswaren zonder dat deze de gezondheid schaden. Dit is te danken aan een uitvin ding van voedselgigant Procter Gamble die een vetvrije vet- soort heeft ontwikkeld. Het produkt, Olestra genaamd, is nog niet op de markt omdat het een aantal strenge voedingstes- ten moet passeren. Volgens de makers smaakt Olestra precies hetzelfde als andere oliën en vet ten, maar doordat het lichaam deze stof niet opneemt is het vol komen cholesterol- en calorie- vrij. Olestra zou zelfs het choles terolgehalte in het bloed helpen verlagen. Met name eieren hebben de naam cholesterolrijk te zijn. Leg batterijen-firma, Environment Systems Inc. in Pennsylvania heeft hier echter wat op gevon den en brengt nu een choleste- rol-arm el op de markt. De firma beweert dat de eieren die hun kippen leggen twintig tot dertig procent minder cholesterol be vatten dan een normaal ei. De directeur van de firma zegt dit bereikt te hebben door de kippen gezond voedsel te geven, zoals fijngemalen sojabonen en door een omgeving te creëren die het gezonde, rustige boerde rijleven imiteert. Een van de hulpmiddelen hierbij is een kunstmatige zon. KRUIMELDIEF MET ROLVEGER De kruimeldief schijnt 's werelds meest verkochte huishoudelijk apparaat te zijn. Medio deze maand, acht jaar na de introduc tie van dit snoerloos stofzui- gertje, komt Black Decker met een kruimeldief met elektrische roiveger. De zuigkracht is vol gens de fabrikant dubbel zo groot. De ronddraaiende borstel zou moeiteloos het meest hard nekkige vuil (honde- en katteha- ren, draadjes op het tapijt) te lijf gaan. Adviesprijs f 149. HAAIELEVEROLIE Noorse vissers gebruikten in de achttiende eeuw haaieleverolie bij ziekte. Na de tweede wereld oorlog werd ontdekt dat alkoxy- glycerol het werkzame bestand deel daarin is. Sinds enige tijd wordt haaieleverolie in Zweden gebruikt ter verhoging van de na tuurlijke weerstand en als voe dingssupplement. Nu importeert Pharmafood in Putten die olie onder de naam Ecomer. Te ge bruiken bij zwakte, griep en der gelijke. Verkrijgbaar bij drogist, apotheek en reformhuis. WERELDTIJDENKLOK Seiko heeft een nieuwe wereldtij- denklok ontwikkeld die het for maat heeft van een creditcard: 8,5 x 5,4 cm en 3,2 mm dun. Om te weten hoe laat het bijvoor beeld in Tokio is wordt het vlag getje van het land waarin de stad ligt met de vinger aangeraakt. Dan verschijnt op het afleesven- ster de plaatselijke tijd. Door het omzetten van een schakelaartje kunnen zowel de zomer- als de wintertijden van de in totaal 24 landen worden afgelezen. De klok bevat tevens een elektro nisch alarm. De prijs van dit moois is 85. WEGWERP WASHANDJES Tempo brengt wegwerpwas- handjes op de markt. Ze zijn met name bedoeld voor vieze baby billetjes, maar ook handig op reis en na het sporten. Een zak met tien stuks kost 3,50. HAARGROEIMIDDEL Haargroeimiddeltjes wekken al tijd meteen de asssociatie met list en bedrog. Een wanhopige kaalhoofdige (in spé) lijkt altijd een makkelijk slachtoffer. De markt is dan ook vergeven van middeltjes waarvan wordt gesteld dat onderzoekbewijst dat het spul werkt. Aan dat hele scala heeft nu Priorin een kuur toege voegd. Slik 4 tot 6 capsules per dag en er 'ontstaat grote kans', zo houdt Priorin al een slag om de arm, op vermindering van haaruitval, 'dan wel kans op nieuwe haargroei'. Bij drogist en apotheek te koop.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17