Auto-historie herleeft in Brussel
fOUR STYLE IN
>eurs laconiel
[reunend Wal
Van een oude T-Ford
tot wereldcollectie
VERZAMELING VOERTUIGEN BESTRIJKT MEER DAN NEGENTIG JAAR
WIL HAR
ISTERDAMSE E
Goede service
Achttien gidsen
DE STEM EXTRA DONDERDAG 8 OKTOBER 1987
Op de keper beschouwd
is het maar toeval dat
België, het land met de
breedste en best ver
lichte autowegen, ook
het op een na grootste
automuseum ter wereld
binnen zijn grenzen
heeft.
;PTEM buitenland i
JSSEL - Een geleidelijke afbi
fes voor graanproductie, nauw
[over de uit- en invoer van si
2 beperking van de zuivelprod
Schroothoop
Oud ijzer
Autogek
Presidenten
Russische tsaar
Hitier
Overgewaardeerd
pufieiuj
vraag naai
Onder aftr
van 0,20
betekende
De oblii
ten op de
staatslenin
zes jaar. I>
ren weinig
- FOTO'S STUDIO DANN
vervoerd geworden in auto's
van anderen".
Overigens hebben de meeste
auto's geen beroemde eigenaar
of chauffeur nodig om de aan
dacht te trekken. Types als de
nog op drie wielen rijdende
Leon Bollée uit 1896, nog altijd
twee jaar jonger dan het wer
kelijk alleroudste model, een
Rochet Schneider uit 1894, ver
teller. hun eigen verhaal. En
zeker is waar, omdat het Brus
selse automuseum types van
over de hele wereld heeft, dat
de ontwikkeling van de auto
geschiedenis in 'Auto-world'
beter te reconstrueren is dan in
merkgebonden musea zoals die
van BMW, Mercedes of Bugatti
bestaan. Waarbij zeker de Bu
gatti, vindt Ivan Mahy, ook nog
eens sterk overgewaardeerd is.
„Omdat ze vaak koersen won
nen, maar dat was alleen een
gevolg van goede service in de
race. Auto's als de Ford-T, de
VW en de 2 PK Citroen zijn
voor de ontwikkeling van de
auto stuk voor stuk veel be
langrijker. Zij hebben gemaakt
dat de auto nu voor Jan en alle
man bereikbaar is en op een
Een Belga Rse uit 1934: de Belgische Rolls met om|
lijke voorwielophanging.
veilige en economische manier
kan worden gebruikt".
De rond 450 voertuigen die
momenteel in het Brusselse
automuseum staan uitgestald
lijken een tamelijk volledig
beeld te geven van negentig
jaar autohistorie, maar toch
staat Ivan Mahy, als directeur
beheerder van 'Auto-world',
ook de komende jaren nog veel
werk te wachten. Zijn ideaal is
de rond 600 auto's die nu nog
ongerestaureerd in Gent staan
ooit bij de museum-collectie te
kunnen voegen, met in het mu
seum zelf een professionele,
verwarmde restauratieruimte.
Tegelijk werkt hij hard aan de
opbouw van een gespeciali
seerde bibliotheek, waaruit ook
moet kunnen worden geput om
de beschrijvingen van de in het
museum tentoongestelde
auto's, die nu rommelig en
vaak ook nog incompleet zijn,
te kunnen verbeteren
breiden.
De omvang van diej
een chronisch gebrek
hebben dat karwei t
opgehouden, al staai
achttien gidsen klaar I
raison van 1.000 frankj
den) - op aanvraag r
gen van twee uur tev-1
waarbij allerlei anekoj
petit-histoires de
ling nog verder verleve
En tenslotte moetti
andere besognes door ij
kopen van 'nieuwe' o«|
gewoon doorgaan. «I
model dat vandaag in1]
zendtallen over de1
kan morgen ook een*]
oldtimer zijn.
'Auto-world', Espla
park Brussel; van 1
tober dagelijks geopewj
tot zes, van 1 nover
maart dagelijks van t
Telefoon 02/7364165.
Stylemoster presenteert de mode ir
Liever een markant kwaliteitskarak
dan een vluchtige trend.
BREDA: HENDRIKSEN, GROTE MARKT
I'AM (ANP) - De aandelen-
ln Amsterdam heeft woensdag
ek greageerd op de forse dreun
nnsdtg in Wall Street te horen
l r!frdaalde de Dow Jones-index
Tinditónëlc waarden met ruim 91
n. D> reactie bij ons viel mee en
I!'ate'°P de dag tijdelijk omgebo-
aardig herstel. In de mid-
V®en Amerika weer lager opende,
P® at prijzen van de internatio-
peersl weer wat omlaag maar het
Éfvd,lr Amerilca bracht de prijzen
rook veer wat hoger.
■Jn^al resteerde een beheerst ge-
fepL ST8' waarbÜ Koninklijke
peen fulden of vijf moest inleveren.
L veroorzaakt door de
kt de olieprijzen op de wereld-
internationals gaven
Jktedahngen te zien, wat eigen-
Ei' rPJf^te hoofdfondsen gold.
eliiir.^f" tier Grinten was
apAt^i gratie-bericht over
t nn artaaIwinst en het uit-
LtP,™J lasere jaarwinst bezorg-
1^1 0lds enorme klap van 36
en paraUelmarkten deden
I Drrn.?a j' °p 06 Parallelmarkt
h.Nn °°r met stuivertje wis-
b JftlTl„er Weer 17 van de prijs
teont^vi*^ kwam het bericht
van het DocWheel
Mie hiV.! ging ondervindt. De
bljft er echter de moed in
£re,n^!o ™arkt was Amsterdam
iet u ïï°g steeds als reactie
soeie halfjaarbericht bleef er
aeneas
(oostb.)
(006tb.)
lourdes
(tüburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
klokkenberg
liduina
Cs-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'boech)
Een overzicht van wagens uit circa 1905.
Aan het eind van de tweede wereldoorlog kocht Ghislain
Mahy, autohandelaar te Gent, voor 150 frank een oude T-
Ford. Uit pure nieuwsgierigheid haalde hij de versnel
lingsbak uit elkaar en voor hij er goed en wel erg in had
was de hele motor gereviseerd. Een tweede en derde en
nog veel meer auto's volgden. Inmiddels hebben de Ma-
hy's de grootste auto-collectie ter wereld en beheert zoon
Ivan Mahy (50) het op een na grootste auto-museum ter
wereld. Over de verdwenen auto van Hitier, het nooit af
geleverde voertuig van de Sjah van Perzië en de oudste
'Belg'. „Er is er geen waar ge meer verliefd op zijt dan op
de ander, daarvoor is de collectie te gevarieerd".
Ivan Mahy voor een Delaunay-Belleville uit 1911, de uit- De oudste gerestaureerde wagen uit de collectie is een 640
verkoren wagen van de laatste Russische tsaar. cc Leon Bollec uit 1896.
Door Frans Boogaard
Als in 1944 niet per ongeluk
Mahy senior tegen die oude
T-Ford was aangelopen,
als niet eenzelfde autotype
het eerste familievoertuig
van de Mahy's was ge
weest, als niet daarna de
Mahy's en hun helpers als
een gek overjarige auto's
waren blijven restaureren,
was er nu van een 'Auto-
world' geen sprake ge
weest.
Deze Cadillac dateert 1956. De auto werd gebouwil
Witte Huis en gebruikt door president Eisenhower}
Kennedy.
Vooraan een 2 cylinder Sears model J uit 1909.
vooral per postorder verkocht door de Sears-Roeb
keis in de USA als ideale plattelandswagen. De achtt
gen is een 4 cylinder Clement-Bayard uit 1912.
Le Zeb re, 1914.
e correspondent
zijn de uitgangspunten waarmee
;aris Andriessen binnenkort de
'de wereld-handelsorganisatie GA'
uropese Commissie, het
liks bestuur van de EG,
gisteren het pakket
[stellen vast, dat later deze
fed nog aan de lidstaten
Kt voorgelegd. Maar An-
;en, zo verklaarde hij gis-
vèrwacht geen seconde
de ministers van Land-
f en Buitenlandse Zaken,
weede helft oktober in Lu-
fcurg bijeenkomen, met
(voorstellen moeite zullen
Ijlgens Andriessen is dat
L uitgesloten omdat de
jdetegatie bij de onderhan
den in Genève er pijnlijk
wlettend op zal toezien dat
il ingezette hervorming van
E&-landbouwbeleid door
afspraken niet wordt
„reerd.
tegendeel; de EG zal juist
tp alles zetten om een
iw.chtiger productie- en
ibdeid tot GATT-richtlijn
erteffen.
ïctiessen onderstreepte
;n met zijn Belgische col-
te Clercq (Buitenlandse
idil) het grote belang van
GATT-onderhandelingen,
dleen voor de twaalf mil-
i loeren in de gemeenschap
jrook voor de EG als totaal.
)a belang komt niet in de
plaats voort uit het ge-
dat de EG 's werelds eer-
landbou w-importeur en
le landbouw-exporteur is,
maar ook
genaamde
de GATT-
meer dan
politiek b<
Ook an
langrijke
handel, a
belemmer
nieuwe g
en investe
gebreid in
Volgens
vaste bed
termijn t<
geleidelijl
markt-
steunende
voor eerd
satie voc
menwerk.
en de e<
rijke lanc
beginsel
ken. Reci
steun aai
moet dan
maatrege
Volgen;
evenwel r
ren voord
omdat eei
tal pro
graan, su
en aanbot
ten word
staande
aan de b
EG zijn
gaat het -
en graan-
producter
timers begon. „Dat was in
Gent, toen iemand begon zijn
schuur op te kuisen. In een box
die moest leeggeruimd worden
stond een oude Ford-T, op
platte banden en onder de rom
mel. Maar vader wilde hem
graag hebben. Omdat het de
eerste familie-auto was, maar
ook omdat de Ford-T -deze
was van 1921 - een heel bijzon
dere versnellingsbak heeft, met
planetaire tandwielen. Dat
geeft een bijzondere construc
tie, maar ook een bijzondere
manier van rijden: het pedaal
intrappen is de eerste versnel
ling, hetzelfde pedaal weer los
laten de tweede".
Vader Mahy bevredigde zijn
nieuwsgierigheid en knapte en
passant het hele wagentje op,
waarna zowel hij als zoon Ivan
de smaak te pakken hadden.
Getweeën trokken ze naar Oos
tenrijk en Zwitserland, later
ook naar Frankrijk, om oude
auto's van de schroothoop te
redden. Het was de aanzet tot 's
werelds grootste en wellicht
ook gaafste verzameling, want
bijna alle inmiddels gerestau
reerde auto's rijden nog en
staan in hun eerste laklaag.
Ivan Mahy: „Vader noch ik
hadden in die tijd al een verza
meling op het oog. Wel was het
vaders ideaal om ooit nog een
Belgische auto te vinden van
voor 1900, maar ook dat is pas
later gelukt".
Veel makkelijker dan aan
originele Belgische wagens
konden de Mahy's in de naoor
logse jaren, de eerste die ze aan
hun toen nogal uitzonderlijke
hobby besteedden, aan oude ty
pes van bekende Franse mer
ken komen. Van de ruim 1.000
voertuigen die van de collectie-
Mahy deel uitmaken, zijn er
dan ook ruim 200 van Franse
makelij.
„Veel later dan België en ook'
Nederland", verklaart Ivan
Mahy, „is Frankrijk de ver
woestingen van de oorlog te bo
ven gekomen. Het duurde tot in
de jaren vijftig voor men daar
begon met wegenbouw en het
opkuisen van terreinen. Toen
kwam in '54 en '55 de Korea-
oorlog, met als gevolg dat de
metaalprijzen sterk stegen en
veel auto's werden gesloopt om
aluminium en brons te herwin-
'Auto-world', met als embleem
een rode oldtimer tegen de ach
tergrond van de grijze triomf
boog die België's onafhanke
lijkheid symboliseert, staat
voor een uitgelezen collectie
voertuigen die sinds eind vorig
jaar op historische grond - na
melijk in het Jubelpark, waar
tot 1930 de beroemde jaarlijkse
autosalons van Brussel werden
ingericht - wordt tentoonge
steld.
Intussen melden al rond 1200
bezoekers per dag er zich aan
om de ontwikkeling van het
'voiture', van eind vorige eeuw
tot nu toe, stap voor stap aan
zich voorbij te zien trekken,
met inbegrip van al die uitwas
sen waaraan vooral boven-mo-
dale autofanaten zich in de
loop van die ruim negentig jaar
te buiten zijn gegaan.
Ivan Mahy, conservator-be
heerder van 'Auto-world' en al
van jongsaf vast metgezel op de
strooptochten van zijn vader,
vertelt enthousiast over de in
richting en opzet van het mu
seum, de kroon op het werk
van Mahy senior, die nu -79
jaar oud - in een onverwarmde
garage in Gent nog steeds old
timers restaureert.
„Vader is een beetje autogek en
dat is hij eigenlijk altijd wel
geweest", geeft Mahy junior
toe. „En zeker is het altijd meer
dan zijn beroep geweest. Toen
hij nog geen geld had om een
auto te kopen heeft hij er zelf
een gebouwd, met een oude
motor en een zelf gecon
strueerde carrosserie. Die heeft
hij naderhand voor 7.000 frank
verkocht, wat heel veel was als
u weet dat een nieuwe Ford-T
toen 12.500 frank kostte".
Toch was het maar toeval
dat Mahy senior, die in 1932
zijn autohandel begon en de
eerste was in België die auto's
zonder chauffeur verhuurde,
ook aan de restauratie van old-
Overzicht van museumwagens uit de periode rond 1945.
V J
Een overzicht van de museumruimte met achteraan het restaurant.
nen. Het was op dat moment
dat mijn vader vaststelde dat
het hoogste tijd was om op
prospectie te gaan -op bede
vaart noemden wij dat - en al
in 1958 hadden wij rond 150
auto's gekocht, zowel in goede
als in slechte staat. Want vader
stelde één voorwaarde: het
mocht niet te veel geld kosten.
Zodra de prijs beduidend bo
ven de waarde van het oud
ijzer kwam deed hij het niet,
want dan kwam de verkoper
toch wel terug. En zo is hij
blijven werken: de Rolls Royce
die hij in '46 of '47 voor 25.000
frank had gekocht - de eige
naar moest hem kwijt omdat
hij te duur was in gebruik-
was tot ver in de jaren zestig
onze duurste aankoop".
Pas later, toen de Amerikaanse
dollar zijn onstuitbare val be
gon, breidden de Mahy's hun
actieterrein ook uit tot de VS,
waar ze voorheen alleen op on
derdelen-jacht waren geweest.
Amerikaanse merken vormen
nu een kwart van de totale ver
zameling, met als blikvangers
drie gigantische Cadillacs,
waarvan de oudste - een 341 uit
1928 - de lievelingsauto van Al
Capone was en de twee recen
tere - uit 1938 en 1956 - hebben
toebehoord aan vier Ameri
kaanse presidenten, namelijk
Franklin D. Roosevelt, Harry S.
Truman, Dwight D. Eisenho
wer en John F. Kennedy.
Van de auto van Roosevelt
en Truman, onder meer her
kenbaar aan de opstapjes en
handvatten voor de G-men die
staand mee moesten kunnen
rijden, zijn maar twee exem
plaren gebouwd.
Maar in de verzameling van
de Mahy's is dat niet uitzonder
lijk. „We hebben meer auto's
die het laatst overgebleven ex
emplaar van dat merk zijn, of
zelfs de enige die ooit van dat
merk is gebouwd. Om nog
maar niet te praten over onze
unieke verzameling Minerva's,
in totaal 26; terwijl toch Mi
nerva een van de zeven we
reldmerken is", vult Ivan Mahy
niet zonder trots aan.
In het Brusselse automuseum
bevinden zich verschillende
auto's die met bekende namen
kunnen worden geassocieerd
en die daardoor extra de aan
dacht trekken. Dat geldt bij
voorbeeld voor de 6600 cc De-
launey-Belleville, die als meest
luxe Franse wagen van voor de
eerste wereldoorlog de favoriet
was van de laatste Russische
tsaar.
Maar ook voor de van een
radiator met automatische
thermostaat-kleppen voorziene
Hudson, waarmee de Ameri
kaanse generaal Pershing zich
in 1917 naar het Franse front
liet rijden. In de collectie voorts
enkele Minerva's die aan prins
Albert hebben toebehoord, ver
scheidene Daimlers - waarvan
een van binnen met slangehuid
bekleed - die bij het Britse Hof
dienst deden tot Buckingham
Palace in 1953 op Rolls Royce
overstapte en zélfs de Vivinus
1900 waarmee de Belgische ko
ning Leopold II zijn maitresse,
barones De Vaughan, zijn ko
ninklijke achting betuigde.
Een glimmende Super Clipper
Custom 8 Packard uit 1946, eens
toebehorend aan kardinaal
Van Roey, bewijst dat ook
geestelijke leiders aardse luxe
niet uit de weg gaan. Maar de
grootste protser van al was wel
de Sjah van Perzië, die in Bel
gië een FN bestelde die com
pleet was ingelegd met hout
snijwerk en verzilverde orna
menten. Het onooglijke ding
werd als gevolg van een ruzie
tussen twee Belgische carros-
seriefamilie's nooit afgeleverd,
waarna Mahy senior de wagen
voor een prikje kon meenemen
van een autokerkhof in Hoei.
Volgens geruchten zou ook
een van de dienstauto's van
Hitler, die zich vaak in presti
gieuze Mercedessen liet rond
rijden, nog in Brussel zijn,
maar dat is volgens de direc
teur-conservator niet j uist.
„Er zat er een in de collectie-De
Pauw, waarvan een deel in dit
museum terug te vinden is,
maar die is naar het buitenland
verkocht. Hitier heeft trouwens
maar heel jong zelf een auto
gehad. Daarna is hij steeds