Auto-historie herleeft in Brussel fOUR STYLE IN >eurs laconiel [reunend Wal Van een oude T-Ford tot wereldcollectie VERZAMELING VOERTUIGEN BESTRIJKT MEER DAN NEGENTIG JAAR WIL HAR ISTERDAMSE E Goede service Achttien gidsen DE STEM EXTRA DONDERDAG 8 OKTOBER 1987 Op de keper beschouwd is het maar toeval dat België, het land met de breedste en best ver lichte autowegen, ook het op een na grootste automuseum ter wereld binnen zijn grenzen heeft. ;PTEM buitenland i JSSEL - Een geleidelijke afbi fes voor graanproductie, nauw [over de uit- en invoer van si 2 beperking van de zuivelprod Schroothoop Oud ijzer Autogek Presidenten Russische tsaar Hitier Overgewaardeerd pufieiuj vraag naai Onder aftr van 0,20 betekende De oblii ten op de staatslenin zes jaar. I> ren weinig - FOTO'S STUDIO DANN vervoerd geworden in auto's van anderen". Overigens hebben de meeste auto's geen beroemde eigenaar of chauffeur nodig om de aan dacht te trekken. Types als de nog op drie wielen rijdende Leon Bollée uit 1896, nog altijd twee jaar jonger dan het wer kelijk alleroudste model, een Rochet Schneider uit 1894, ver teller. hun eigen verhaal. En zeker is waar, omdat het Brus selse automuseum types van over de hele wereld heeft, dat de ontwikkeling van de auto geschiedenis in 'Auto-world' beter te reconstrueren is dan in merkgebonden musea zoals die van BMW, Mercedes of Bugatti bestaan. Waarbij zeker de Bu gatti, vindt Ivan Mahy, ook nog eens sterk overgewaardeerd is. „Omdat ze vaak koersen won nen, maar dat was alleen een gevolg van goede service in de race. Auto's als de Ford-T, de VW en de 2 PK Citroen zijn voor de ontwikkeling van de auto stuk voor stuk veel be langrijker. Zij hebben gemaakt dat de auto nu voor Jan en alle man bereikbaar is en op een Een Belga Rse uit 1934: de Belgische Rolls met om| lijke voorwielophanging. veilige en economische manier kan worden gebruikt". De rond 450 voertuigen die momenteel in het Brusselse automuseum staan uitgestald lijken een tamelijk volledig beeld te geven van negentig jaar autohistorie, maar toch staat Ivan Mahy, als directeur beheerder van 'Auto-world', ook de komende jaren nog veel werk te wachten. Zijn ideaal is de rond 600 auto's die nu nog ongerestaureerd in Gent staan ooit bij de museum-collectie te kunnen voegen, met in het mu seum zelf een professionele, verwarmde restauratieruimte. Tegelijk werkt hij hard aan de opbouw van een gespeciali seerde bibliotheek, waaruit ook moet kunnen worden geput om de beschrijvingen van de in het museum tentoongestelde auto's, die nu rommelig en vaak ook nog incompleet zijn, te kunnen verbeteren breiden. De omvang van diej een chronisch gebrek hebben dat karwei t opgehouden, al staai achttien gidsen klaar I raison van 1.000 frankj den) - op aanvraag r gen van twee uur tev-1 waarbij allerlei anekoj petit-histoires de ling nog verder verleve En tenslotte moetti andere besognes door ij kopen van 'nieuwe' o«| gewoon doorgaan. «I model dat vandaag in1] zendtallen over de1 kan morgen ook een*] oldtimer zijn. 'Auto-world', Espla park Brussel; van 1 tober dagelijks geopewj tot zes, van 1 nover maart dagelijks van t Telefoon 02/7364165. Stylemoster presenteert de mode ir Liever een markant kwaliteitskarak dan een vluchtige trend. BREDA: HENDRIKSEN, GROTE MARKT I'AM (ANP) - De aandelen- ln Amsterdam heeft woensdag ek greageerd op de forse dreun nnsdtg in Wall Street te horen l r!frdaalde de Dow Jones-index Tinditónëlc waarden met ruim 91 n. D> reactie bij ons viel mee en I!'ate'°P de dag tijdelijk omgebo- aardig herstel. In de mid- V®en Amerika weer lager opende, P® at prijzen van de internatio- peersl weer wat omlaag maar het Éfvd,lr Amerilca bracht de prijzen rook veer wat hoger. ■Jn^al resteerde een beheerst ge- fepL ST8' waarbÜ Koninklijke peen fulden of vijf moest inleveren. L veroorzaakt door de kt de olieprijzen op de wereld- internationals gaven Jktedahngen te zien, wat eigen- Ei' rPJf^te hoofdfondsen gold. eliiir.^f" tier Grinten was apAt^i gratie-bericht over t nn artaaIwinst en het uit- LtP,™J lasere jaarwinst bezorg- 1^1 0lds enorme klap van 36 en paraUelmarkten deden I Drrn.?a j' °p 06 Parallelmarkt h.Nn °°r met stuivertje wis- b JftlTl„er Weer 17 van de prijs teont^vi*^ kwam het bericht van het DocWheel Mie hiV.! ging ondervindt. De bljft er echter de moed in £re,n^!o ™arkt was Amsterdam iet u ïï°g steeds als reactie soeie halfjaarbericht bleef er aeneas (oostb.) (006tb.) lourdes (tüburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) klokkenberg liduina Cs-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'boech) Een overzicht van wagens uit circa 1905. Aan het eind van de tweede wereldoorlog kocht Ghislain Mahy, autohandelaar te Gent, voor 150 frank een oude T- Ford. Uit pure nieuwsgierigheid haalde hij de versnel lingsbak uit elkaar en voor hij er goed en wel erg in had was de hele motor gereviseerd. Een tweede en derde en nog veel meer auto's volgden. Inmiddels hebben de Ma- hy's de grootste auto-collectie ter wereld en beheert zoon Ivan Mahy (50) het op een na grootste auto-museum ter wereld. Over de verdwenen auto van Hitier, het nooit af geleverde voertuig van de Sjah van Perzië en de oudste 'Belg'. „Er is er geen waar ge meer verliefd op zijt dan op de ander, daarvoor is de collectie te gevarieerd". Ivan Mahy voor een Delaunay-Belleville uit 1911, de uit- De oudste gerestaureerde wagen uit de collectie is een 640 verkoren wagen van de laatste Russische tsaar. cc Leon Bollec uit 1896. Door Frans Boogaard Als in 1944 niet per ongeluk Mahy senior tegen die oude T-Ford was aangelopen, als niet eenzelfde autotype het eerste familievoertuig van de Mahy's was ge weest, als niet daarna de Mahy's en hun helpers als een gek overjarige auto's waren blijven restaureren, was er nu van een 'Auto- world' geen sprake ge weest. Deze Cadillac dateert 1956. De auto werd gebouwil Witte Huis en gebruikt door president Eisenhower} Kennedy. Vooraan een 2 cylinder Sears model J uit 1909. vooral per postorder verkocht door de Sears-Roeb keis in de USA als ideale plattelandswagen. De achtt gen is een 4 cylinder Clement-Bayard uit 1912. Le Zeb re, 1914. e correspondent zijn de uitgangspunten waarmee ;aris Andriessen binnenkort de 'de wereld-handelsorganisatie GA' uropese Commissie, het liks bestuur van de EG, gisteren het pakket [stellen vast, dat later deze fed nog aan de lidstaten Kt voorgelegd. Maar An- ;en, zo verklaarde hij gis- vèrwacht geen seconde de ministers van Land- f en Buitenlandse Zaken, weede helft oktober in Lu- fcurg bijeenkomen, met (voorstellen moeite zullen Ijlgens Andriessen is dat L uitgesloten omdat de jdetegatie bij de onderhan den in Genève er pijnlijk wlettend op zal toezien dat il ingezette hervorming van E&-landbouwbeleid door afspraken niet wordt „reerd. tegendeel; de EG zal juist tp alles zetten om een iw.chtiger productie- en ibdeid tot GATT-richtlijn erteffen. ïctiessen onderstreepte ;n met zijn Belgische col- te Clercq (Buitenlandse idil) het grote belang van GATT-onderhandelingen, dleen voor de twaalf mil- i loeren in de gemeenschap jrook voor de EG als totaal. )a belang komt niet in de plaats voort uit het ge- dat de EG 's werelds eer- landbou w-importeur en le landbouw-exporteur is, maar ook genaamde de GATT- meer dan politiek b< Ook an langrijke handel, a belemmer nieuwe g en investe gebreid in Volgens vaste bed termijn t< geleidelijl markt- steunende voor eerd satie voc menwerk. en de e< rijke lanc beginsel ken. Reci steun aai moet dan maatrege Volgen; evenwel r ren voord omdat eei tal pro graan, su en aanbot ten word staande aan de b EG zijn gaat het - en graan- producter timers begon. „Dat was in Gent, toen iemand begon zijn schuur op te kuisen. In een box die moest leeggeruimd worden stond een oude Ford-T, op platte banden en onder de rom mel. Maar vader wilde hem graag hebben. Omdat het de eerste familie-auto was, maar ook omdat de Ford-T -deze was van 1921 - een heel bijzon dere versnellingsbak heeft, met planetaire tandwielen. Dat geeft een bijzondere construc tie, maar ook een bijzondere manier van rijden: het pedaal intrappen is de eerste versnel ling, hetzelfde pedaal weer los laten de tweede". Vader Mahy bevredigde zijn nieuwsgierigheid en knapte en passant het hele wagentje op, waarna zowel hij als zoon Ivan de smaak te pakken hadden. Getweeën trokken ze naar Oos tenrijk en Zwitserland, later ook naar Frankrijk, om oude auto's van de schroothoop te redden. Het was de aanzet tot 's werelds grootste en wellicht ook gaafste verzameling, want bijna alle inmiddels gerestau reerde auto's rijden nog en staan in hun eerste laklaag. Ivan Mahy: „Vader noch ik hadden in die tijd al een verza meling op het oog. Wel was het vaders ideaal om ooit nog een Belgische auto te vinden van voor 1900, maar ook dat is pas later gelukt". Veel makkelijker dan aan originele Belgische wagens konden de Mahy's in de naoor logse jaren, de eerste die ze aan hun toen nogal uitzonderlijke hobby besteedden, aan oude ty pes van bekende Franse mer ken komen. Van de ruim 1.000 voertuigen die van de collectie- Mahy deel uitmaken, zijn er dan ook ruim 200 van Franse makelij. „Veel later dan België en ook' Nederland", verklaart Ivan Mahy, „is Frankrijk de ver woestingen van de oorlog te bo ven gekomen. Het duurde tot in de jaren vijftig voor men daar begon met wegenbouw en het opkuisen van terreinen. Toen kwam in '54 en '55 de Korea- oorlog, met als gevolg dat de metaalprijzen sterk stegen en veel auto's werden gesloopt om aluminium en brons te herwin- 'Auto-world', met als embleem een rode oldtimer tegen de ach tergrond van de grijze triomf boog die België's onafhanke lijkheid symboliseert, staat voor een uitgelezen collectie voertuigen die sinds eind vorig jaar op historische grond - na melijk in het Jubelpark, waar tot 1930 de beroemde jaarlijkse autosalons van Brussel werden ingericht - wordt tentoonge steld. Intussen melden al rond 1200 bezoekers per dag er zich aan om de ontwikkeling van het 'voiture', van eind vorige eeuw tot nu toe, stap voor stap aan zich voorbij te zien trekken, met inbegrip van al die uitwas sen waaraan vooral boven-mo- dale autofanaten zich in de loop van die ruim negentig jaar te buiten zijn gegaan. Ivan Mahy, conservator-be heerder van 'Auto-world' en al van jongsaf vast metgezel op de strooptochten van zijn vader, vertelt enthousiast over de in richting en opzet van het mu seum, de kroon op het werk van Mahy senior, die nu -79 jaar oud - in een onverwarmde garage in Gent nog steeds old timers restaureert. „Vader is een beetje autogek en dat is hij eigenlijk altijd wel geweest", geeft Mahy junior toe. „En zeker is het altijd meer dan zijn beroep geweest. Toen hij nog geen geld had om een auto te kopen heeft hij er zelf een gebouwd, met een oude motor en een zelf gecon strueerde carrosserie. Die heeft hij naderhand voor 7.000 frank verkocht, wat heel veel was als u weet dat een nieuwe Ford-T toen 12.500 frank kostte". Toch was het maar toeval dat Mahy senior, die in 1932 zijn autohandel begon en de eerste was in België die auto's zonder chauffeur verhuurde, ook aan de restauratie van old- Overzicht van museumwagens uit de periode rond 1945. V J Een overzicht van de museumruimte met achteraan het restaurant. nen. Het was op dat moment dat mijn vader vaststelde dat het hoogste tijd was om op prospectie te gaan -op bede vaart noemden wij dat - en al in 1958 hadden wij rond 150 auto's gekocht, zowel in goede als in slechte staat. Want vader stelde één voorwaarde: het mocht niet te veel geld kosten. Zodra de prijs beduidend bo ven de waarde van het oud ijzer kwam deed hij het niet, want dan kwam de verkoper toch wel terug. En zo is hij blijven werken: de Rolls Royce die hij in '46 of '47 voor 25.000 frank had gekocht - de eige naar moest hem kwijt omdat hij te duur was in gebruik- was tot ver in de jaren zestig onze duurste aankoop". Pas later, toen de Amerikaanse dollar zijn onstuitbare val be gon, breidden de Mahy's hun actieterrein ook uit tot de VS, waar ze voorheen alleen op on derdelen-jacht waren geweest. Amerikaanse merken vormen nu een kwart van de totale ver zameling, met als blikvangers drie gigantische Cadillacs, waarvan de oudste - een 341 uit 1928 - de lievelingsauto van Al Capone was en de twee recen tere - uit 1938 en 1956 - hebben toebehoord aan vier Ameri kaanse presidenten, namelijk Franklin D. Roosevelt, Harry S. Truman, Dwight D. Eisenho wer en John F. Kennedy. Van de auto van Roosevelt en Truman, onder meer her kenbaar aan de opstapjes en handvatten voor de G-men die staand mee moesten kunnen rijden, zijn maar twee exem plaren gebouwd. Maar in de verzameling van de Mahy's is dat niet uitzonder lijk. „We hebben meer auto's die het laatst overgebleven ex emplaar van dat merk zijn, of zelfs de enige die ooit van dat merk is gebouwd. Om nog maar niet te praten over onze unieke verzameling Minerva's, in totaal 26; terwijl toch Mi nerva een van de zeven we reldmerken is", vult Ivan Mahy niet zonder trots aan. In het Brusselse automuseum bevinden zich verschillende auto's die met bekende namen kunnen worden geassocieerd en die daardoor extra de aan dacht trekken. Dat geldt bij voorbeeld voor de 6600 cc De- launey-Belleville, die als meest luxe Franse wagen van voor de eerste wereldoorlog de favoriet was van de laatste Russische tsaar. Maar ook voor de van een radiator met automatische thermostaat-kleppen voorziene Hudson, waarmee de Ameri kaanse generaal Pershing zich in 1917 naar het Franse front liet rijden. In de collectie voorts enkele Minerva's die aan prins Albert hebben toebehoord, ver scheidene Daimlers - waarvan een van binnen met slangehuid bekleed - die bij het Britse Hof dienst deden tot Buckingham Palace in 1953 op Rolls Royce overstapte en zélfs de Vivinus 1900 waarmee de Belgische ko ning Leopold II zijn maitresse, barones De Vaughan, zijn ko ninklijke achting betuigde. Een glimmende Super Clipper Custom 8 Packard uit 1946, eens toebehorend aan kardinaal Van Roey, bewijst dat ook geestelijke leiders aardse luxe niet uit de weg gaan. Maar de grootste protser van al was wel de Sjah van Perzië, die in Bel gië een FN bestelde die com pleet was ingelegd met hout snijwerk en verzilverde orna menten. Het onooglijke ding werd als gevolg van een ruzie tussen twee Belgische carros- seriefamilie's nooit afgeleverd, waarna Mahy senior de wagen voor een prikje kon meenemen van een autokerkhof in Hoei. Volgens geruchten zou ook een van de dienstauto's van Hitler, die zich vaak in presti gieuze Mercedessen liet rond rijden, nog in Brussel zijn, maar dat is volgens de direc teur-conservator niet j uist. „Er zat er een in de collectie-De Pauw, waarvan een deel in dit museum terug te vinden is, maar die is naar het buitenland verkocht. Hitier heeft trouwens maar heel jong zelf een auto gehad. Daarna is hij steeds

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4