Reagan in strijd om rechter Bork tot uiterste
Strijd om opvolging Nakasone blijft ondoorzichtig
Korthals Altes houdt van eenvoud
AD OOK
ER
EMM
1
Belasti ngvoordeel
lokte verzekeraars
in de woningbouw
(ijzondere
scl
destem-
DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 8 OKTOBER 1987
cjTEM BINNENLAND
MINDER ERNSTIG NEMEN JUSTITIËLE FOUTEN GEVAAR VOOR INDIVIDU
bï HAAG - De Sociaal-
,£R) is unaniem in zijn afw
bllen van de commissie-Oor
ig van de loon- en inkomste
JDaniëls p
Door Marcel van Lingen
en Louis van de Geijn
DE GROTE verzekeraars
in ons land geven sinds
1950 miljarden uit aan de
woningbouw omdat dit
via een nieuwe belasting
maatregel bijzonder aan
trekkelijk werd.
De verzekeraars mochten
geld in bouw-BV's stoppen
waarover minder belasting
afgedragen hoefde te wor
den. Volgens de topman van
Nationale Nederlanden, Van
Spronsen, is deze maatregel
doorslaggevend geweest voor
de bouwactiviteiten van ver
zekeraars en zijn de ruime
woningbouwsubsidies die het
Rijk verschaft van bedui
dend minder belang.
De parlementaire enquête
commissie naar de bouwsub-
sidies merkte onlangs tot
haar stijgende verbazing dat
de verzekeraars de miljoenen
extra subsidie die vrijkwa
men door gerommel met
bouwkosten nauwelijks de
moeite waard vonden.
Het WD-commissielid
Van Rey, jarenlang directeur
van een assurantiekantoor in
Roermond, heeft van dit feit
zelfs tijdens de openbare ver
horen een speciaal nummer
gemaakt. Aan het eind van
elk getuigenverhoor bestijgt
hij dit stokpaard om iedereen
ervan te overtuigen dat de
fiscale voordelen bij de wo
ningbouw voor verzekeraars
de Staat zeker een miljard
gulden hebben gekost.
Omdat in de opdracht van
de enquêtecommissie echter
niet staat vermeld dat de fis
cale voordelen nadrukkelijk
onderzocht moeten worden,
blijft dit volgens Van Rey
buiten de belangstelling.
Zijn partijgenoot en
staatssecretaris van Finan
ciën, Koning, heeft hem on
langs echter de helpende
hand toegestoken. In zijn
rapport 'Brede Herwaarde
ring' schrijft de staatssecre
taris met zoveel woorden dat
die faciliteiten de staat onge
veer een miljard gulden ge
kost hebben.
Van fraude is geen sprake,
maar sommigen, onder wie
Van Rey, vragen zich hardop
af waarom er een dubbel fis
caal voordeel voor de verze
keraars nog nodig is.
Het 'eerste' belastingvoor
deel kwam in 1950 van
kracht. Via het 'artikel 10' in
de wet op de belastingherzie
ning werden de verzekeraars
overgehaald om, net als pen
sioenfondsen, geld in de
noodlijdende woningbouw te
steken. Voor die tijd deden de
verzekeraars dat nauwelijks.
Assurantiemaatschappij en
richtten aparte Bouw-bv's op
waarin ze vervolgens grote
bedragen stopten. Die bedra
gen waren zo hoog omdat
'artikel 10' dat zo aantrekke
lijk maakte: over het geld dat
in de bouw-BV zat, hóefden
de verzekeraars nauwelijks
belasting te betalen. Volgens
Van Rey was het gevolg hier
van dat het kapitaal van de
bouw-BV's vaak vele malen
groter was dan dat van de
moedermaatschapij. 'Zijn'
WD-commissielid Van
Rey. - foto de stem /johan van gurp
staatssecretaris schat dat dit
in 1986 om bijna drie miljard
gulden ging.
Omdat de Staat in de jaren
vijftig om woningen stond te
schreeuwen werd die rege
ling dus voor de verzekeraars
in het leven geroepen: de wo
ningbouw was er mee ge
diend.
Staatssecretaris Koning en
in zijn kielzog het enquete-
commissielid Van Rey heb
ben niets tegen deze faciliteit.
Hun zorg richt zich echter
meer op het zeer florissante
bijkomende voordeel. Verze
keraars die met grote voort
varendheid geld lenen en dit
vervolgens in hun bouw-
dochtermaatschappijen stop
pen, trekken de rente over
dat geleende bedrag vervol
gens, met de belastingwet in
de hand, weer van de belas
ting af. „Je kunt je afvragen
of deze extra gunst nu wel zo
nodig is," aldus Van Rey.
Dubbel op is tenslotte eens zo
lekker.
Een verzekeringsdeskun-
dige van de verzekerings-
maatsehapij Nationale Ne
derlanden, Van Beelen,
schudt zijn hoofd bij al deze
opwinding. „Natuurlijk, als
je de voorzieningen naast
elkaar legt zie je dat we er in
ieder geval niet op achteruit
gaan Maar er is natuurlijk
geen sprake van bedrog of
fraude. De regering bood ons
tientallen jaren geleden aan
om op die en die wijze aan de
woningbouw deel te nemen.
Dat hebben we gedaan. Ver
volgens houden we ons ook
nauwgezet aan de regels als
we de rente aftrekken over
het bedrag dat de moeder
maatschappij aan de bouw-
dochter leende. Daar is niets
mee aan de hand. Wij steken
dat geld bovendien niet in
onze zak, maar geven dat
nauwgezet door aan de ver
zekerden," aldus van Beelen.
Van Rey ('ik ben zelf ook
een verzekeringsman') blijft
het echter allemaal te veel
van het goede vinden. De en
quêtecommissie naar de
bouwfraudes zwicht waar
schijnlijk voor zijn aanhou
dende protesten en wijdt in
het eindrapport vermoede
lijk een paragraafje aan de
belastingwet: met de compli
menten van de staatssecreta
ris van Financiën.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Rflnkrplfltipc
Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Jo Wijnen
ENKELE DAGEN geleden
zei de Amerikaanse presi
dent Reagan in een geprik
kelde reactie op hevige po
litieke strijd rond zijn
voordracht van rechter
Robert Bork als lid van het
Hooggerechtshof: „Het
valt zeer betreuren dat
deze benoeming tot voor
werp van een puur politiek
conflict is geworden".
Met die opmerking trapte Ro
nald Reagan de tegenstanders
van de rechter Bork fors op de
tenen. En Reagan medestan
ders lieten in bedekte termen
weten dat ze opmerkingen
van de president allerminst
verstandig vonden. Immers,
Reagan zelf heeft, door een
omstreden man als de ultra
conservatieve Bork als lid van
het Hooggerechtshof voor te
dragen, het politieke vuur
fors aangeblazen.
Al meteen nadat de be
jaarde en zieke rechter Powell
in juli zijn ontslag nam als lid
van het hoogste rechtscollege
in de VS, werd in talloze com
mentaren en artikelen Robert
Hernon Bork genoemd als
Reagans eerste keus voor de
opvolging. Nog voordat dat
president Bork officieel had
voorgedragen ontbrandde in
de VS al een hevige discussie
over de kwaliteiten van Bork.
Reagan kon dus weten dat
door het voordragen van Bork
- die bekend staat als een ju
ridisch activist die soms
standpunten inneemt die ver
verwijderd zijn van wat juri
disch gangbaar is in de VS en
die door menig senaatslid dan
ook van juridisch extremis-
Robert Bork met president Reagan.
me' wordt verdacht - hij een
ongekend felle ideologische
meningenstrijd zou losmaken.
Op het moment van de
voordracht, die met overgrote
haast tot stand kwam, woedde
het Iran-Contra-schandaal in
volle hevigheid en was het po
litieke krediet van de presi
dent tot het nulpunt gedaald.
Reagan moet op dat moment
hebben gedacht dat, als zijn
presidentschap al 'gedoemd
was, zijn conservatieve bood
schap in elk geval tot in lengte
van jaren door een lid van het
Hooggerechtshof zou worden
foto ap
uitgedragen. Op Capitol Hill
werd Bork 'de meest pure
Reaganist' genoemd die de
president maar had kunnen
voordragen Borks politieke,
sociale en juridische opvattin
gen stroken immers volledig
met die van Ronald Reagan.
De voordracht van Robert
Bork is nu door de justitie-
commissie van de Ameri
kaanse Senaat met 9 tegen 5
stemmen van de hand gewe
zen. Dat is een ongekende
klap voor president Reagan,
die dezer dagen nog strijdlus
tig verklaarde dat het onge
daan maken van de voor
dracht 'slechts over mijn lijk'
zou geschieden. Het is gebrui
kelijk dat na een 'negatieve
aanbeveling' van een senaats
commissie, de president zijn
voordracht intrekt Maar
Reagan schijnt vooralsnog
niet van zins te zijn dat te
doen. Reagan wil dat de com
plete Senaat over de voor
dracht gaat debatteren
Dat is de laatste strohalm
waaraan de nu in grote moei
lijkheden verkerende presi
dent zich vastgrijpt Hij
neemt daarmee het grootst
denkbare politieke risico.
Want de kans dat de voor
dracht van Bork ook door de
Senaat - na een zonder twijfel
hevig en met veel publiciteit
omgeven debat - wordt weg
gestemd is zeer aanzienlijk.
Met andere woorden: de pre
sident zelf stelt zich aan de
mogelijkheid van nog grotere
politieke averij bloot Boven
dien roept de president dat
gene op wat hij anderen heeft
verweten: dat het debat over
Bork andermaal een onge
meen fel politiek karakter
krijgt en dat over de rechts
kundige kwaliteiten van de
kandidaat met geen woord
meer wordt gerept
Het allergrootste gevaar
heeft president Reagan even
wel van zijn republikeinse
medestanders te duchten.
Realisten in de Grand Old
Party zeggen dat, nu de de
mocraten de meerc
hebben in zowel Senaat]
Huis van Afgevaardigde
politieke agenda van
en dus van de republikej
in ernstig gevaar is. De
lariteit van de president!
door het Iran-Contra-s
daal onherstelbaar
digd. De kans dat de presid
bovendien onderuit wordt)
haald inzake Nicaragua!
Zuid-Afrika (hij heeft zichl
gen het voortzetten vai|
economische boycot van
land door de VS ver!
zeer aanzienlijk. Waarontj
nog eindeloze schadi
vechten leveren, zeggen]
realisten onder de republ
nen. Sommigen van hen;
van oordeel dat het veel I
is alle energie te richten:
periode na Reagan en
op de presidentsverkiezin
van het volgend jaar.
Mocht Reagan de strijd)
rechter Bork in de
verliezen, dan zal de
sche stroming in de repu
keinse partij zonder
aan kracht winnen. Alle:
dacht wordt dan gericht]
het naar voren schuiven:
vice-president George Bi
die de beste republikeinss;
pieren voor het presid
schap heeft. Reagan mag;
dan nog koesteren aan
succes van een ontwapen»
overeenkomst met de Ru
Maar Reagan, wiens polit-j
instincten nog steeds
sterk zijn als zijn politi]
onbuigzaamheid, is voori
de voordracht van
Bork betreft, bereid tot hel)
leruiterste te gaan.
Anderen mogen dan opk
punt staan zijn presid
schap op te geven, hijzelli
ker niet
DE DAG waarop de Japanse premier
Yasuhiro Nakasone zijn functie over
draagt aan zijn opvolger nadert gestaag.
Desondanks is het nog altijd niet duidelijk wie
op 31 oktober de nieuwe voorzitter van de re
gerende Liberaal Democratische Partij LDP
wordt en als logisch gevolg daarvan premier.
Trok de opvolgingsstrijd in het verleden niet
de aandacht die het verdiende, de steeds
groeiende economische en politieke - maar ook
militaire - macht van Japan staat er inmiddels
borg voor dat er ook internationaal meer inte
resse bestaat voor de strijd om het voorzitter
schap van de LDP. Dit proces wordt versterkt
door het naar Westers voorbeeld toenemend
gewicht van een premier in de politieke be
sluitvorming in Japan.
Eén dag voor het begin van de benoemingspro
cedure trok de 78-jarige kandidaat Susumu
Nikaido zich gisteren terug.
Nikaido kreeg niet de vereiste steun van 50
parlementariërs. Omdat er nu nog maar drie
kandidaten over zijn, hoeft er geen voorverkie-
zing onder de 1,7 miljoen leden van de liberaal-
democratische partij gehouden te worden. De
LDP-parlementsleden die in Japans 'Tweede
Kamer' een ruime meerderheid hebben, kun
nen nu vrij beslissen wie de nieuwe partijvoor
zitter wordt, die vervolgens automatisch pre
mier wordt. In de race zijn nog Kiitsji Miyaza-
wa, Noburo Takeshita en Shintaro Abe.
Óp het eerste gezicht lijkt LDP-secretaris-
generaal Noboru Takeshita de kansrijkste
kandidaat in de race om de opvolging van Na
kasone. De voormalige minister van financiën
staat aan het hoofd van een 115 man grote fac
tie binnen de 446 leden van de LDP in het Ho
ger- en Lagerhuis (Diet). Hij zou op steun kun
nen rekenen van de voormalige minister van
buitenlandse zaken, Shintaro Abe, die een fac
tie van 86 LDP-leden leidt. Samen komen zij
echter niet aan een benodigde meerderheid
van 224 stemmen.
De voornaamste concurrent lijkt minister
van financiën Kiichi Miyazawa, die de scepter
zwaait over een factie van 89 parlementariërs.
Miyazawa hoopt op de steun van het 87 man
tellende blok van premier Nakasone. Ook deze
combinatie levert geen meerderheid op.
Premier Nakasone, die het premierschap
vijf jaar geleden alleen wist binnen te slepen
dankzij de steun van de factie van de machtige
toenmalige premier Kakuei Tanaka, zou dus
nu volgens aloude Japanse traditie zijn zegen
moeten geven aan Takeshita, die het grootste
deel van het Tanaka-kamp achter zich heeft
verzameld. Maar deze factie is niet meer wat
het geweest is. Tanaka moest in 1976 aftreden
na een aantal financiële schandalen en werd
zelfs uit de partij gezet.
Dat verhinderde hem niet om achter de
schermen toch aan de touwtjes te blijven trek
ken. In 1985 werd de 'kingmaker' door een
hartaanval getroffen en viel zijn factie in twee
delen uiteen. 115 man schaarden zich achter
Takeshita en slechts 15 LDP-leden bleven
staan achter de Tanaka-getrouwe Susumu Ni
kaido, die zich ook als toekomstige premier
heeft opgeworpen maar totaal kansloos lijkt
De genadeklap voor Tanaka volgde begin
augustus toen het Hooggerechtshof in Tokio
diens veroordeling wegens omkoping door een
lagere rechtbank bevestigde.
Nakasone heeft tot nu toe de indruk gewekt
meer voor Miyazawa te voelen. Waarnemers
zien hierin een poging van de huidige premier
een beslissende rol te kunnen spelen bij de uit
eindelijke keuze zodat hij daarna als macht
achter de schermen ('Schaduw-Shogun') een
forse vinger in de politieke pap kan houden.
De 63-jarige Takeshita is een kleurloze man
die tot nu toe nauwelijks belangstelling heeft
getoond voor datgene wat zich buiten de gren
zen van Japan afspeelt. Belangwekkende poli
tieke uitspraken zijn uit zijn mond nagenoeg
niet vernomen. Hij is een exponent van de oude
Tanaka-stijl van politiek bedrijven en zou
daarom nu ook op zijn mededingers voor lig
gen Waarnemers zeggen dat indien het voor
zitterschap bepaald zou worden in voorverkie
zingen hij bijna niet te verslaan zal zijn. Als de
beslissing hoger in de partij valt zal hij echter
meer moeite hebben als overwinnaar uit het
strijdperk te treden
De 68-jarige Miyazawa, die in zijn loopbaan
aan het hoofd stond van de vier belangrijkste
ministeries in Tokyo, wordt gezien als degene
die het meest in de voetsporen van Nakasone
zou kunnen treden. Algemeen wordt hij als de
meest uitgesproken intellectueel van de drie
kanshebbers beschouwd. Miyazawa is voor
stander van het opschroeven van de overheids
uitgaven voor onder meer woning- en wegen
bouw om zo de binnenlandse vraag op een ho
ger peil te brengen zoals afgesproken op de
topconferentie in Venetië.
Daarentegen is hij minder gelukkig met de
onder Amerikaanse druk opgevoerde Japanse
defensiecapaciteit. Hij spreekt vloeiend Engels
en Frans en wordt gezien als niet pro-Ameri
kaans. De zakensector heeft een voorkeur voor
Miyazawa maar zijn politieke talenten worden
wat minder hoog geschat, wat vooral in Japan
een handicap kan zijn
Abe (63) die wel eens hoge ogen zou kunnen
gooien als compromiskandidaat indien i
twee voornaamste concurrenten niet de 1
digde steun weten te vergaren, is als voorn
lige bewindsman van buitenlandse zaken it
internationaal gericht dan Takeshita. HijJ
een zeer voorzichtig man die er dientengev:
in geslaagd is zich een weg naar de politi
top te banen zonder de bijpassende negate
beeldvorming in de ogen van de gewone b
ger. Abe is wel eens omschreven als de i'
premier voor een Japan zonder probier
Helaas wijst de groeiende confrontatie met|
Verenigde Staten en Europa over de omvi
rijke Japanse export niet in die richting.
De voormalige bewindsman van Built)
landse Zaken verklaarde zich onlangs
stander van stimulering van de Japanse#
nomie en goede betrekkingen met Wash
Ook zei Abe dat hij zich als premier zal b
nen over de verplaatsing van de hoofds
naar de provincie om zo Tokyo te ontlastal
prijzen van onroerend goed in deze stad sf
het hoogste in de wereld en zijn sinds 1985«|
vijftig procent gestegen.
Wie ook aan het langste eind trekt, heta|
er niet naar uit dat de opvolger van de hui"
premier een man zal zijn die genoeg i
kracht bezit om Japan te houden op de nul
geslagen weg. Nakasone wist de afgelopen
jaar te bereiken dat Japan een beleid op e
misch én militair gebied aanvaardde dat J
voor kort voor onmogelijk werd gehoudenl|
Japanners zijn inmiddels ook gaan inzien a
net als in het Westen, een premier het li
daadwerkelijk dient te leiden en dit nietjj
woontegetrouw moet overlaten aan zijn n
tige hoge ambtenaren met hun connecties bi
nen de partij. (ANP)
Door Jan van de Ven
MINISTER Korthals Altes
wil het eenvoudig houden.
Wetgeving mag van hem
niet ingewikkeld zijn. En
wetgeving mag niet leiden
tot werkverschaffing voor
de magistratuur.
Onze wetten voldoen in zijn
ogen niet aan die voorwaar
den. Dus heeft hij een vereen
voudigingscommissie aan het
werk gezet. Zelf lanceert hij
op spreekbeurten ideeën, die
vereenvoudiging tot doel heb
ben, maar waar haren van
overeind gaan staan.
Al jaren houdt de wetgever
(regering en parlement) zich
bezig met de vraag hoe we
van overbodige wetgeving
kunnen afkomen. Slechts
weinigen zien door de bomen
het bos nog. De democratie is
overbelast geraakt, zo meent
kabinet Lubbers 2. We moeten
dereguleren, roept het parle
ment. Ondanks alle nijvere
pogingen komen er dagelijks
meer wetten bij dan er af
gaan Als nu iemand kans ziet
onderhout en wildgroei te
kappen dan, ja dan raken
rechters, officieren van justi
tie en andere ambtenaren niet
meer overbelast. Mogelijk
krijgt de man in de straat dan
ook zicht op wat mag en niet
mag in onze samenleving.
Het door Korthals Altes be
oogde doel wordt op twee ma
nieren benaderd. Enerzijds
werkt de versimpelingscom
missie onder voorzitterschap
van prof. mr. Hirsch-Ballin
aan voorstellen om overbo
dige regels te schrappen en
anderzijds aan ideeën om in
gewikkelde procedures te
vereenvoudigen.
„Bestaande en toekomstige
regelgeving moet worden ge
toetst op beroepsgevoeligheid
en conflictopwekkend vermo
gen: eenvoudiger regels,
strakkere juridische norme
ring en vermindering van het
aantal beslismomenten", pre
dikt Korthals Altes in het
land. Om zelf een steentje in
dat proces bij te dragen stelt
de minister voor vormfouten
van officieren van justitie
minder ernstig te nemen.
Vormfouten zouden geen aan
leiding meer mogen zijn om
processen te voorkomen of te
vertragen.
Als oud-advocaat weet
Korthals Altes als geen ander,
dat zo'n proefballonnetje met
een wordt doorgeprikt. Het
had niet mogen worden opge
laten, omdat meteen daaraan
de conclusie hangt, dat onze
minister van Justitie het niet
nauw neemt met de rechtsbe
scherming van individuen,
zelfs al zijn het mogelijk de
grootste boeven.
De stellingname tegen het
idee van de minister dient een
principiële te zijn. Officieren
van justitie zijn weliswaar
mensen, maar zij mogen in
hun werk geen fouten maken.
Fouten bij het vergaren van
bewijs, fouten in de dagvaar
ding, zij duiden op minach
ting voor de belangen van de
enkeling in de rechtsgang.
Het maken van fouten be
gint al bij het binnenkomen
van processen verbaal. Te
vaak neemt een officier aan,
Korthals Altes
eenvoud niet simpel
- foto de stem johan van gurp
dat daarin de volle waarheid
aan het licht komt. Hij staat
er niet bij stil, dat een politie
man een zaak naar hem kan
hebben doorgeschoven met de
gedachte 'de officier van jus
titie zoekt het wel uit'. In zo'n
geval werkt de openbare aan
klager met veronderstellin
gen en vooroordelen, zonder
veel acht te slaan op leveren
van een sluitende bewijsvoe
ring.
De politie staat onder
zware druk vanwege tekort
aan personeel en toename van
werk. Het maken van fouten
door de politieman is mense
lijk. In hetzelfde systeem zijn
fouten van de officier onmen
selijk, omdat iemand het
slachtoffer ervan kan worden.
Zelfs al liggen de dossiers tot
het plafond opgestapeld dan
nog heeft hij rekening te hou
den met de belangen van een
verdachte. Niemand mag on
terecht, zo luidt een op elke
wet toepasbare regel, schade
worden aangedaan.
Om onterechte schade te
voorkomen heeft de wetgever
onder andere in de strafwet
geving zeven ingebouwd.
Maakt een officier fouten dan
dienen die te worden afge
straft Elke vervolger behoort
er aldus van doordrongen te
zijn, dat nauwkeurig werken
een eerste vereiste is.
Korthals Altes' idee om ex
tra (herstel)werk te voorko
men legt in feite de zwarte
piet bij elk lid van de samen
leving, die met vervolgende
instanties te maken krijgt De
minister tracht die aantijging
te voorkomen door tevens zijn
pleidooi voor vereenvoudi
ging te larderen met opmer
kingen als: „Uitsluiting van
voorzieningen van rechtsbe
scherming tegen bepaalde ca
tegorieën van beslissingen,
die de rechtspositie van de
burger raken, is uit een oog
punt van rechtsbescherming
niet aanvaardbaar en als op
lossing veelal onevenwichtig".
Zou hij op dat laatste door
denken, dan gebruikt hij nooit
meer een microfoon om vorm
fouten van justitie simpelweg
glad te strijken Als de wetge
ver op zijn suggestie ingaat,
ontstaat gemakkelijk de poli
tiestaat Een politieman
schuift dan met een geruster
geweten door naar de officier
van justitie, die vanwege de
drukte, geen nauwkeurige
controle meer uitoefent op het
werk van de politie. (Die ten
dens is nu al waarneembaar).
Met dezelfde oppervlakkig
heid legt de officier vervol
gens een zaak voor de rechter.
Afglijden op een hellend
vlak kost weinig tijd. En ze
ker aan het begin ervan zal de
rechter als buffer kunnen
fungeren. Hoe lang zal die
man het volhouden om onge
rechtigheden op te vangen?
Na verloop van tijd moet hij
wel mee in de afgang, die
eigenlijk door niemand wordt
gewenst. Met als resultaat: de
politie krijgt een onevenredig
grote zeggingsmacht op
straat. Herinneringen uit de
oorlogsjaren worden dan
weer realiteit
Om de rechter te ontzien
zijn al vele maatregelen geno
men. Meer dan vroeger heeft
het openbaar ministerie het
recht om kleine overtredingen
zelf af te doen. Er komt geen
rechter meer aan te pas. Zelfs
niet als een verdachte dat zou
willen. Het gros van degenen,
die met jusitite in aanraking
komen, valt in de categorie
'kleine zaken'.
Met ingang van 1989 loopt
de inning van boetes, die zon
der inmenging van de rechter
zijn opgelegd, via het belas
tingkantoor. Justitie heeft het
al druk genoeg. Begrijp
maar niet terecht, omdat j
die manier velen - al f
slechts om enkele tientjes-'
beredeneerbare en
slinkse manier van de r
worden afgehouden,
kers van de zogenoemde i
matiger werkwijze verge
gemakshalve, dat nier
volgens een aloude gouden ij
gel van de rechter mag
den afgehouden.
De minister zelf:
moet zich goed realiseren»
beperking van de mogelp'
den om op te komen tegen
rechtsgevolg gericht bestti'-j
soptreden kan leiden tot v
schuiving van lasten en i
ongestructureerde ontM'
van conflicten elders." I
belangrijke overweging.
niet tot uiting komt in 5
voorstel om vormfouten
verdoezelen.
Een losse opmerkingj
een minister krijgt
weerwerk van de
ving schrikwekkend ge«
En dat allemaal, omdat
overheid kiest voor meer
len en minder ambtenaren 1
politie, justitie en rechter]1!
macht bij een stijgende cr»
naliteit. Een spaaklopen^
leid laat zich niet verdof""
met verwaarlozing van r
op zorgvuldig onderzoek-
Zet alle maatregelen van
laatste j aren op een rij en
komt tot de conclusie, oa
enkeling in vergrote
kans loopt in ambtelijk6
lens vermalen te von*
Zonder kans op ver*J
want zo er al een gang na»' J
rechter mogelijk is, zot J
overheid er wel voor
eigen bijdrage voor reen»
stand een onoverkor"
drempel wordt
onze Haagse redactie
N HAAG - De organisa-
van katholieke en pro-
tantse schoolbesturen
Ichuldigen minister
fctman (Onderwijs) ervan
I hij de in de grondwet
Itgelegde gelijkheid tus-
I openbaar en bijzonder
Herwijs aantast.
organisaties baseren zich
irbij op een passage in de
lerwijsbegroting. Daarin
hdigt Deetman een beper-
e aan van de verplichte
irbetaling aan het bijzonder
onder
meen
opent
hierb
den'
verw
vol
gelegi
Deetn
aan
uitgee
het b
bijzon
gebiec
schole
werkt
voor
dus,
i onze Haagse redactie
vendien is de raad ook nog verc
J voor de plannen. Een laatste
brden over zo'n alternatief is op
i SER-woordvoerder.
kin volgende week wordt het guide
iwerp-advies over de voor- proce
Blen, dat een SER-commissie 10 pre
feft voorbereid, gepubliceerd, voor
larna de voltallige SER het tweec
Vies volgende week vrijdag Een
[initief zal vaststellen. van hi
JJet ontwerp-advies bevat lid Kc
pe alternatieven. Geen van fictiev
alternatieven krijgt zowel premi
[steun van werkgevers- als van v
de werknemersvertegen- mers
ordigers. Als zij volgende gaat r
ek vrijdag niet nader tot bruto'
laar komen maakt dat voor
1 kabinet de weg vrij door te Ook
an op de lijn van de commis- ven v
-Oort. verho<
.Volgens de voorstellen van ternal
brt gaan de werknemers de de g
%mies voor de volksverzeke- werkg
igen, die nu nog voor reke- talen
pg van de werkgevers ko- loon-
én, betalen, terwijl het bruto- wordt
pn met hetzelfde bedrag om- altera
pg gaat. daarn.
Dver dat brutoloon vindt mensg
'volgens een gecombineerde premi
rasting- en premieheffing hoger
pats. Over de eerste 55.000 ger ku
(ADVERTENTIE
eetkamertapijten
300x200 van 2.450.- nu voor.
salontapijten
240X170 van 1.750.- nu voor.
salontapijten
200x135 van 1.350.- nu voor.
haltapijten
160x190 van 650.- nu voor.
Hoek Ginnekenstr.-v. Coott
Donderdag koopavond. Telefc
BERGEN OP ZOOM JOS K0C
BREDA VANARl
BREDA G0VERS
BREDA JACQUE
HULST FA. SPIT
00STERH0UT B0VEND
00STERH0UT K0REM/
OUDENBOSCH RIEN DE
STEENBERGEN RIEN DE
TERHEIJDEN DE LAAT
ULVENH0UT G0VERS
NIEUWE R0CKP0RT-cni-l FCTIFS EN SPONTAAN