Reagan in strijd om rechter Bork tot uiterste Strijd om opvolging Nakasone blijft ondoorzichtig Korthals Altes houdt van eenvoud AD OOK ER EMM 1 Belasti ngvoordeel lokte verzekeraars in de woningbouw (ijzondere scl destem- DE STEM ACHTERGROND DONDERDAG 8 OKTOBER 1987 cjTEM BINNENLAND MINDER ERNSTIG NEMEN JUSTITIËLE FOUTEN GEVAAR VOOR INDIVIDU bï HAAG - De Sociaal- ,£R) is unaniem in zijn afw bllen van de commissie-Oor ig van de loon- en inkomste JDaniëls p Door Marcel van Lingen en Louis van de Geijn DE GROTE verzekeraars in ons land geven sinds 1950 miljarden uit aan de woningbouw omdat dit via een nieuwe belasting maatregel bijzonder aan trekkelijk werd. De verzekeraars mochten geld in bouw-BV's stoppen waarover minder belasting afgedragen hoefde te wor den. Volgens de topman van Nationale Nederlanden, Van Spronsen, is deze maatregel doorslaggevend geweest voor de bouwactiviteiten van ver zekeraars en zijn de ruime woningbouwsubsidies die het Rijk verschaft van bedui dend minder belang. De parlementaire enquête commissie naar de bouwsub- sidies merkte onlangs tot haar stijgende verbazing dat de verzekeraars de miljoenen extra subsidie die vrijkwa men door gerommel met bouwkosten nauwelijks de moeite waard vonden. Het WD-commissielid Van Rey, jarenlang directeur van een assurantiekantoor in Roermond, heeft van dit feit zelfs tijdens de openbare ver horen een speciaal nummer gemaakt. Aan het eind van elk getuigenverhoor bestijgt hij dit stokpaard om iedereen ervan te overtuigen dat de fiscale voordelen bij de wo ningbouw voor verzekeraars de Staat zeker een miljard gulden hebben gekost. Omdat in de opdracht van de enquêtecommissie echter niet staat vermeld dat de fis cale voordelen nadrukkelijk onderzocht moeten worden, blijft dit volgens Van Rey buiten de belangstelling. Zijn partijgenoot en staatssecretaris van Finan ciën, Koning, heeft hem on langs echter de helpende hand toegestoken. In zijn rapport 'Brede Herwaarde ring' schrijft de staatssecre taris met zoveel woorden dat die faciliteiten de staat onge veer een miljard gulden ge kost hebben. Van fraude is geen sprake, maar sommigen, onder wie Van Rey, vragen zich hardop af waarom er een dubbel fis caal voordeel voor de verze keraars nog nodig is. Het 'eerste' belastingvoor deel kwam in 1950 van kracht. Via het 'artikel 10' in de wet op de belastingherzie ning werden de verzekeraars overgehaald om, net als pen sioenfondsen, geld in de noodlijdende woningbouw te steken. Voor die tijd deden de verzekeraars dat nauwelijks. Assurantiemaatschappij en richtten aparte Bouw-bv's op waarin ze vervolgens grote bedragen stopten. Die bedra gen waren zo hoog omdat 'artikel 10' dat zo aantrekke lijk maakte: over het geld dat in de bouw-BV zat, hóefden de verzekeraars nauwelijks belasting te betalen. Volgens Van Rey was het gevolg hier van dat het kapitaal van de bouw-BV's vaak vele malen groter was dan dat van de moedermaatschapij. 'Zijn' WD-commissielid Van Rey. - foto de stem /johan van gurp staatssecretaris schat dat dit in 1986 om bijna drie miljard gulden ging. Omdat de Staat in de jaren vijftig om woningen stond te schreeuwen werd die rege ling dus voor de verzekeraars in het leven geroepen: de wo ningbouw was er mee ge diend. Staatssecretaris Koning en in zijn kielzog het enquete- commissielid Van Rey heb ben niets tegen deze faciliteit. Hun zorg richt zich echter meer op het zeer florissante bijkomende voordeel. Verze keraars die met grote voort varendheid geld lenen en dit vervolgens in hun bouw- dochtermaatschappijen stop pen, trekken de rente over dat geleende bedrag vervol gens, met de belastingwet in de hand, weer van de belas ting af. „Je kunt je afvragen of deze extra gunst nu wel zo nodig is," aldus Van Rey. Dubbel op is tenslotte eens zo lekker. Een verzekeringsdeskun- dige van de verzekerings- maatsehapij Nationale Ne derlanden, Van Beelen, schudt zijn hoofd bij al deze opwinding. „Natuurlijk, als je de voorzieningen naast elkaar legt zie je dat we er in ieder geval niet op achteruit gaan Maar er is natuurlijk geen sprake van bedrog of fraude. De regering bood ons tientallen jaren geleden aan om op die en die wijze aan de woningbouw deel te nemen. Dat hebben we gedaan. Ver volgens houden we ons ook nauwgezet aan de regels als we de rente aftrekken over het bedrag dat de moeder maatschappij aan de bouw- dochter leende. Daar is niets mee aan de hand. Wij steken dat geld bovendien niet in onze zak, maar geven dat nauwgezet door aan de ver zekerden," aldus van Beelen. Van Rey ('ik ben zelf ook een verzekeringsman') blijft het echter allemaal te veel van het goede vinden. De en quêtecommissie naar de bouwfraudes zwicht waar schijnlijk voor zijn aanhou dende protesten en wijdt in het eindrapport vermoede lijk een paragraafje aan de belastingwet: met de compli menten van de staatssecreta ris van Financiën. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550 Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rflnkrplfltipc Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jo Wijnen ENKELE DAGEN geleden zei de Amerikaanse presi dent Reagan in een geprik kelde reactie op hevige po litieke strijd rond zijn voordracht van rechter Robert Bork als lid van het Hooggerechtshof: „Het valt zeer betreuren dat deze benoeming tot voor werp van een puur politiek conflict is geworden". Met die opmerking trapte Ro nald Reagan de tegenstanders van de rechter Bork fors op de tenen. En Reagan medestan ders lieten in bedekte termen weten dat ze opmerkingen van de president allerminst verstandig vonden. Immers, Reagan zelf heeft, door een omstreden man als de ultra conservatieve Bork als lid van het Hooggerechtshof voor te dragen, het politieke vuur fors aangeblazen. Al meteen nadat de be jaarde en zieke rechter Powell in juli zijn ontslag nam als lid van het hoogste rechtscollege in de VS, werd in talloze com mentaren en artikelen Robert Hernon Bork genoemd als Reagans eerste keus voor de opvolging. Nog voordat dat president Bork officieel had voorgedragen ontbrandde in de VS al een hevige discussie over de kwaliteiten van Bork. Reagan kon dus weten dat door het voordragen van Bork - die bekend staat als een ju ridisch activist die soms standpunten inneemt die ver verwijderd zijn van wat juri disch gangbaar is in de VS en die door menig senaatslid dan ook van juridisch extremis- Robert Bork met president Reagan. me' wordt verdacht - hij een ongekend felle ideologische meningenstrijd zou losmaken. Op het moment van de voordracht, die met overgrote haast tot stand kwam, woedde het Iran-Contra-schandaal in volle hevigheid en was het po litieke krediet van de presi dent tot het nulpunt gedaald. Reagan moet op dat moment hebben gedacht dat, als zijn presidentschap al 'gedoemd was, zijn conservatieve bood schap in elk geval tot in lengte van jaren door een lid van het Hooggerechtshof zou worden foto ap uitgedragen. Op Capitol Hill werd Bork 'de meest pure Reaganist' genoemd die de president maar had kunnen voordragen Borks politieke, sociale en juridische opvattin gen stroken immers volledig met die van Ronald Reagan. De voordracht van Robert Bork is nu door de justitie- commissie van de Ameri kaanse Senaat met 9 tegen 5 stemmen van de hand gewe zen. Dat is een ongekende klap voor president Reagan, die dezer dagen nog strijdlus tig verklaarde dat het onge daan maken van de voor dracht 'slechts over mijn lijk' zou geschieden. Het is gebrui kelijk dat na een 'negatieve aanbeveling' van een senaats commissie, de president zijn voordracht intrekt Maar Reagan schijnt vooralsnog niet van zins te zijn dat te doen. Reagan wil dat de com plete Senaat over de voor dracht gaat debatteren Dat is de laatste strohalm waaraan de nu in grote moei lijkheden verkerende presi dent zich vastgrijpt Hij neemt daarmee het grootst denkbare politieke risico. Want de kans dat de voor dracht van Bork ook door de Senaat - na een zonder twijfel hevig en met veel publiciteit omgeven debat - wordt weg gestemd is zeer aanzienlijk. Met andere woorden: de pre sident zelf stelt zich aan de mogelijkheid van nog grotere politieke averij bloot Boven dien roept de president dat gene op wat hij anderen heeft verweten: dat het debat over Bork andermaal een onge meen fel politiek karakter krijgt en dat over de rechts kundige kwaliteiten van de kandidaat met geen woord meer wordt gerept Het allergrootste gevaar heeft president Reagan even wel van zijn republikeinse medestanders te duchten. Realisten in de Grand Old Party zeggen dat, nu de de mocraten de meerc hebben in zowel Senaat] Huis van Afgevaardigde politieke agenda van en dus van de republikej in ernstig gevaar is. De lariteit van de president! door het Iran-Contra-s daal onherstelbaar digd. De kans dat de presid bovendien onderuit wordt) haald inzake Nicaragua! Zuid-Afrika (hij heeft zichl gen het voortzetten vai| economische boycot van land door de VS ver! zeer aanzienlijk. Waarontj nog eindeloze schadi vechten leveren, zeggen] realisten onder de republ nen. Sommigen van hen; van oordeel dat het veel I is alle energie te richten: periode na Reagan en op de presidentsverkiezin van het volgend jaar. Mocht Reagan de strijd) rechter Bork in de verliezen, dan zal de sche stroming in de repu keinse partij zonder aan kracht winnen. Alle: dacht wordt dan gericht] het naar voren schuiven: vice-president George Bi die de beste republikeinss; pieren voor het presid schap heeft. Reagan mag; dan nog koesteren aan succes van een ontwapen» overeenkomst met de Ru Maar Reagan, wiens polit-j instincten nog steeds sterk zijn als zijn politi] onbuigzaamheid, is voori de voordracht van Bork betreft, bereid tot hel) leruiterste te gaan. Anderen mogen dan opk punt staan zijn presid schap op te geven, hijzelli ker niet DE DAG waarop de Japanse premier Yasuhiro Nakasone zijn functie over draagt aan zijn opvolger nadert gestaag. Desondanks is het nog altijd niet duidelijk wie op 31 oktober de nieuwe voorzitter van de re gerende Liberaal Democratische Partij LDP wordt en als logisch gevolg daarvan premier. Trok de opvolgingsstrijd in het verleden niet de aandacht die het verdiende, de steeds groeiende economische en politieke - maar ook militaire - macht van Japan staat er inmiddels borg voor dat er ook internationaal meer inte resse bestaat voor de strijd om het voorzitter schap van de LDP. Dit proces wordt versterkt door het naar Westers voorbeeld toenemend gewicht van een premier in de politieke be sluitvorming in Japan. Eén dag voor het begin van de benoemingspro cedure trok de 78-jarige kandidaat Susumu Nikaido zich gisteren terug. Nikaido kreeg niet de vereiste steun van 50 parlementariërs. Omdat er nu nog maar drie kandidaten over zijn, hoeft er geen voorverkie- zing onder de 1,7 miljoen leden van de liberaal- democratische partij gehouden te worden. De LDP-parlementsleden die in Japans 'Tweede Kamer' een ruime meerderheid hebben, kun nen nu vrij beslissen wie de nieuwe partijvoor zitter wordt, die vervolgens automatisch pre mier wordt. In de race zijn nog Kiitsji Miyaza- wa, Noburo Takeshita en Shintaro Abe. Óp het eerste gezicht lijkt LDP-secretaris- generaal Noboru Takeshita de kansrijkste kandidaat in de race om de opvolging van Na kasone. De voormalige minister van financiën staat aan het hoofd van een 115 man grote fac tie binnen de 446 leden van de LDP in het Ho ger- en Lagerhuis (Diet). Hij zou op steun kun nen rekenen van de voormalige minister van buitenlandse zaken, Shintaro Abe, die een fac tie van 86 LDP-leden leidt. Samen komen zij echter niet aan een benodigde meerderheid van 224 stemmen. De voornaamste concurrent lijkt minister van financiën Kiichi Miyazawa, die de scepter zwaait over een factie van 89 parlementariërs. Miyazawa hoopt op de steun van het 87 man tellende blok van premier Nakasone. Ook deze combinatie levert geen meerderheid op. Premier Nakasone, die het premierschap vijf jaar geleden alleen wist binnen te slepen dankzij de steun van de factie van de machtige toenmalige premier Kakuei Tanaka, zou dus nu volgens aloude Japanse traditie zijn zegen moeten geven aan Takeshita, die het grootste deel van het Tanaka-kamp achter zich heeft verzameld. Maar deze factie is niet meer wat het geweest is. Tanaka moest in 1976 aftreden na een aantal financiële schandalen en werd zelfs uit de partij gezet. Dat verhinderde hem niet om achter de schermen toch aan de touwtjes te blijven trek ken. In 1985 werd de 'kingmaker' door een hartaanval getroffen en viel zijn factie in twee delen uiteen. 115 man schaarden zich achter Takeshita en slechts 15 LDP-leden bleven staan achter de Tanaka-getrouwe Susumu Ni kaido, die zich ook als toekomstige premier heeft opgeworpen maar totaal kansloos lijkt De genadeklap voor Tanaka volgde begin augustus toen het Hooggerechtshof in Tokio diens veroordeling wegens omkoping door een lagere rechtbank bevestigde. Nakasone heeft tot nu toe de indruk gewekt meer voor Miyazawa te voelen. Waarnemers zien hierin een poging van de huidige premier een beslissende rol te kunnen spelen bij de uit eindelijke keuze zodat hij daarna als macht achter de schermen ('Schaduw-Shogun') een forse vinger in de politieke pap kan houden. De 63-jarige Takeshita is een kleurloze man die tot nu toe nauwelijks belangstelling heeft getoond voor datgene wat zich buiten de gren zen van Japan afspeelt. Belangwekkende poli tieke uitspraken zijn uit zijn mond nagenoeg niet vernomen. Hij is een exponent van de oude Tanaka-stijl van politiek bedrijven en zou daarom nu ook op zijn mededingers voor lig gen Waarnemers zeggen dat indien het voor zitterschap bepaald zou worden in voorverkie zingen hij bijna niet te verslaan zal zijn. Als de beslissing hoger in de partij valt zal hij echter meer moeite hebben als overwinnaar uit het strijdperk te treden De 68-jarige Miyazawa, die in zijn loopbaan aan het hoofd stond van de vier belangrijkste ministeries in Tokyo, wordt gezien als degene die het meest in de voetsporen van Nakasone zou kunnen treden. Algemeen wordt hij als de meest uitgesproken intellectueel van de drie kanshebbers beschouwd. Miyazawa is voor stander van het opschroeven van de overheids uitgaven voor onder meer woning- en wegen bouw om zo de binnenlandse vraag op een ho ger peil te brengen zoals afgesproken op de topconferentie in Venetië. Daarentegen is hij minder gelukkig met de onder Amerikaanse druk opgevoerde Japanse defensiecapaciteit. Hij spreekt vloeiend Engels en Frans en wordt gezien als niet pro-Ameri kaans. De zakensector heeft een voorkeur voor Miyazawa maar zijn politieke talenten worden wat minder hoog geschat, wat vooral in Japan een handicap kan zijn Abe (63) die wel eens hoge ogen zou kunnen gooien als compromiskandidaat indien i twee voornaamste concurrenten niet de 1 digde steun weten te vergaren, is als voorn lige bewindsman van buitenlandse zaken it internationaal gericht dan Takeshita. HijJ een zeer voorzichtig man die er dientengev: in geslaagd is zich een weg naar de politi top te banen zonder de bijpassende negate beeldvorming in de ogen van de gewone b ger. Abe is wel eens omschreven als de i' premier voor een Japan zonder probier Helaas wijst de groeiende confrontatie met| Verenigde Staten en Europa over de omvi rijke Japanse export niet in die richting. De voormalige bewindsman van Built) landse Zaken verklaarde zich onlangs stander van stimulering van de Japanse# nomie en goede betrekkingen met Wash Ook zei Abe dat hij zich als premier zal b nen over de verplaatsing van de hoofds naar de provincie om zo Tokyo te ontlastal prijzen van onroerend goed in deze stad sf het hoogste in de wereld en zijn sinds 1985«| vijftig procent gestegen. Wie ook aan het langste eind trekt, heta| er niet naar uit dat de opvolger van de hui" premier een man zal zijn die genoeg i kracht bezit om Japan te houden op de nul geslagen weg. Nakasone wist de afgelopen jaar te bereiken dat Japan een beleid op e misch én militair gebied aanvaardde dat J voor kort voor onmogelijk werd gehoudenl| Japanners zijn inmiddels ook gaan inzien a net als in het Westen, een premier het li daadwerkelijk dient te leiden en dit nietjj woontegetrouw moet overlaten aan zijn n tige hoge ambtenaren met hun connecties bi nen de partij. (ANP) Door Jan van de Ven MINISTER Korthals Altes wil het eenvoudig houden. Wetgeving mag van hem niet ingewikkeld zijn. En wetgeving mag niet leiden tot werkverschaffing voor de magistratuur. Onze wetten voldoen in zijn ogen niet aan die voorwaar den. Dus heeft hij een vereen voudigingscommissie aan het werk gezet. Zelf lanceert hij op spreekbeurten ideeën, die vereenvoudiging tot doel heb ben, maar waar haren van overeind gaan staan. Al jaren houdt de wetgever (regering en parlement) zich bezig met de vraag hoe we van overbodige wetgeving kunnen afkomen. Slechts weinigen zien door de bomen het bos nog. De democratie is overbelast geraakt, zo meent kabinet Lubbers 2. We moeten dereguleren, roept het parle ment. Ondanks alle nijvere pogingen komen er dagelijks meer wetten bij dan er af gaan Als nu iemand kans ziet onderhout en wildgroei te kappen dan, ja dan raken rechters, officieren van justi tie en andere ambtenaren niet meer overbelast. Mogelijk krijgt de man in de straat dan ook zicht op wat mag en niet mag in onze samenleving. Het door Korthals Altes be oogde doel wordt op twee ma nieren benaderd. Enerzijds werkt de versimpelingscom missie onder voorzitterschap van prof. mr. Hirsch-Ballin aan voorstellen om overbo dige regels te schrappen en anderzijds aan ideeën om in gewikkelde procedures te vereenvoudigen. „Bestaande en toekomstige regelgeving moet worden ge toetst op beroepsgevoeligheid en conflictopwekkend vermo gen: eenvoudiger regels, strakkere juridische norme ring en vermindering van het aantal beslismomenten", pre dikt Korthals Altes in het land. Om zelf een steentje in dat proces bij te dragen stelt de minister voor vormfouten van officieren van justitie minder ernstig te nemen. Vormfouten zouden geen aan leiding meer mogen zijn om processen te voorkomen of te vertragen. Als oud-advocaat weet Korthals Altes als geen ander, dat zo'n proefballonnetje met een wordt doorgeprikt. Het had niet mogen worden opge laten, omdat meteen daaraan de conclusie hangt, dat onze minister van Justitie het niet nauw neemt met de rechtsbe scherming van individuen, zelfs al zijn het mogelijk de grootste boeven. De stellingname tegen het idee van de minister dient een principiële te zijn. Officieren van justitie zijn weliswaar mensen, maar zij mogen in hun werk geen fouten maken. Fouten bij het vergaren van bewijs, fouten in de dagvaar ding, zij duiden op minach ting voor de belangen van de enkeling in de rechtsgang. Het maken van fouten be gint al bij het binnenkomen van processen verbaal. Te vaak neemt een officier aan, Korthals Altes eenvoud niet simpel - foto de stem johan van gurp dat daarin de volle waarheid aan het licht komt. Hij staat er niet bij stil, dat een politie man een zaak naar hem kan hebben doorgeschoven met de gedachte 'de officier van jus titie zoekt het wel uit'. In zo'n geval werkt de openbare aan klager met veronderstellin gen en vooroordelen, zonder veel acht te slaan op leveren van een sluitende bewijsvoe ring. De politie staat onder zware druk vanwege tekort aan personeel en toename van werk. Het maken van fouten door de politieman is mense lijk. In hetzelfde systeem zijn fouten van de officier onmen selijk, omdat iemand het slachtoffer ervan kan worden. Zelfs al liggen de dossiers tot het plafond opgestapeld dan nog heeft hij rekening te hou den met de belangen van een verdachte. Niemand mag on terecht, zo luidt een op elke wet toepasbare regel, schade worden aangedaan. Om onterechte schade te voorkomen heeft de wetgever onder andere in de strafwet geving zeven ingebouwd. Maakt een officier fouten dan dienen die te worden afge straft Elke vervolger behoort er aldus van doordrongen te zijn, dat nauwkeurig werken een eerste vereiste is. Korthals Altes' idee om ex tra (herstel)werk te voorko men legt in feite de zwarte piet bij elk lid van de samen leving, die met vervolgende instanties te maken krijgt De minister tracht die aantijging te voorkomen door tevens zijn pleidooi voor vereenvoudi ging te larderen met opmer kingen als: „Uitsluiting van voorzieningen van rechtsbe scherming tegen bepaalde ca tegorieën van beslissingen, die de rechtspositie van de burger raken, is uit een oog punt van rechtsbescherming niet aanvaardbaar en als op lossing veelal onevenwichtig". Zou hij op dat laatste door denken, dan gebruikt hij nooit meer een microfoon om vorm fouten van justitie simpelweg glad te strijken Als de wetge ver op zijn suggestie ingaat, ontstaat gemakkelijk de poli tiestaat Een politieman schuift dan met een geruster geweten door naar de officier van justitie, die vanwege de drukte, geen nauwkeurige controle meer uitoefent op het werk van de politie. (Die ten dens is nu al waarneembaar). Met dezelfde oppervlakkig heid legt de officier vervol gens een zaak voor de rechter. Afglijden op een hellend vlak kost weinig tijd. En ze ker aan het begin ervan zal de rechter als buffer kunnen fungeren. Hoe lang zal die man het volhouden om onge rechtigheden op te vangen? Na verloop van tijd moet hij wel mee in de afgang, die eigenlijk door niemand wordt gewenst. Met als resultaat: de politie krijgt een onevenredig grote zeggingsmacht op straat. Herinneringen uit de oorlogsjaren worden dan weer realiteit Om de rechter te ontzien zijn al vele maatregelen geno men. Meer dan vroeger heeft het openbaar ministerie het recht om kleine overtredingen zelf af te doen. Er komt geen rechter meer aan te pas. Zelfs niet als een verdachte dat zou willen. Het gros van degenen, die met jusitite in aanraking komen, valt in de categorie 'kleine zaken'. Met ingang van 1989 loopt de inning van boetes, die zon der inmenging van de rechter zijn opgelegd, via het belas tingkantoor. Justitie heeft het al druk genoeg. Begrijp maar niet terecht, omdat j die manier velen - al f slechts om enkele tientjes-' beredeneerbare en slinkse manier van de r worden afgehouden, kers van de zogenoemde i matiger werkwijze verge gemakshalve, dat nier volgens een aloude gouden ij gel van de rechter mag den afgehouden. De minister zelf: moet zich goed realiseren» beperking van de mogelp' den om op te komen tegen rechtsgevolg gericht bestti'-j soptreden kan leiden tot v schuiving van lasten en i ongestructureerde ontM' van conflicten elders." I belangrijke overweging. niet tot uiting komt in 5 voorstel om vormfouten verdoezelen. Een losse opmerkingj een minister krijgt weerwerk van de ving schrikwekkend ge« En dat allemaal, omdat overheid kiest voor meer len en minder ambtenaren 1 politie, justitie en rechter]1! macht bij een stijgende cr» naliteit. Een spaaklopen^ leid laat zich niet verdof"" met verwaarlozing van r op zorgvuldig onderzoek- Zet alle maatregelen van laatste j aren op een rij en komt tot de conclusie, oa enkeling in vergrote kans loopt in ambtelijk6 lens vermalen te von* Zonder kans op ver*J want zo er al een gang na»' J rechter mogelijk is, zot J overheid er wel voor eigen bijdrage voor reen» stand een onoverkor" drempel wordt onze Haagse redactie N HAAG - De organisa- van katholieke en pro- tantse schoolbesturen Ichuldigen minister fctman (Onderwijs) ervan I hij de in de grondwet Itgelegde gelijkheid tus- I openbaar en bijzonder Herwijs aantast. organisaties baseren zich irbij op een passage in de lerwijsbegroting. Daarin hdigt Deetman een beper- e aan van de verplichte irbetaling aan het bijzonder onder meen opent hierb den' verw vol gelegi Deetn aan uitgee het b bijzon gebiec schole werkt voor dus, i onze Haagse redactie vendien is de raad ook nog verc J voor de plannen. Een laatste brden over zo'n alternatief is op i SER-woordvoerder. kin volgende week wordt het guide iwerp-advies over de voor- proce Blen, dat een SER-commissie 10 pre feft voorbereid, gepubliceerd, voor larna de voltallige SER het tweec Vies volgende week vrijdag Een [initief zal vaststellen. van hi JJet ontwerp-advies bevat lid Kc pe alternatieven. Geen van fictiev alternatieven krijgt zowel premi [steun van werkgevers- als van v de werknemersvertegen- mers ordigers. Als zij volgende gaat r ek vrijdag niet nader tot bruto' laar komen maakt dat voor 1 kabinet de weg vrij door te Ook an op de lijn van de commis- ven v -Oort. verho< .Volgens de voorstellen van ternal brt gaan de werknemers de de g %mies voor de volksverzeke- werkg igen, die nu nog voor reke- talen pg van de werkgevers ko- loon- én, betalen, terwijl het bruto- wordt pn met hetzelfde bedrag om- altera pg gaat. daarn. Dver dat brutoloon vindt mensg 'volgens een gecombineerde premi rasting- en premieheffing hoger pats. Over de eerste 55.000 ger ku (ADVERTENTIE eetkamertapijten 300x200 van 2.450.- nu voor. salontapijten 240X170 van 1.750.- nu voor. salontapijten 200x135 van 1.350.- nu voor. haltapijten 160x190 van 650.- nu voor. Hoek Ginnekenstr.-v. Coott Donderdag koopavond. Telefc BERGEN OP ZOOM JOS K0C BREDA VANARl BREDA G0VERS BREDA JACQUE HULST FA. SPIT 00STERH0UT B0VEND 00STERH0UT K0REM/ OUDENBOSCH RIEN DE STEENBERGEN RIEN DE TERHEIJDEN DE LAAT ULVENH0UT G0VERS NIEUWE R0CKP0RT-cni-l FCTIFS EN SPONTAAN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2