DE STEM=
Irootmoeder-detective bluft moorden oplossen
as Miss Marple maar jong geweest'
Breskt
Veronica hield
RUR van scherm
J
KTEN
Breskens
IOOCASII
vandeBMl
Garage VeH
4538 AG Te
Telefoon0115
|N W OOSTBURG
JE s»
STRALIE li
DENK!'
linuut.
DONDERDAG 8 OKTOBER 1987
Uniek
Krachtiger
PROBLEMEN ROND MIEP BRONS
Argwaan
'N DAGJE FEMINA, 'N FEESTDAG
Konder titel
Allochtoon
Van de
Oog op de muur
Het fenomeen
Van Hoek
Het natuurlijke
Verstilde
Schoonheid
Textielsculpturen
150, 3. J. van Lanasct,m
Varin 78,5. C. de Smit 5
FILM-Inde Soos v,,
dag 9 oktober een
toond met als titel: J
Verlorenen Seelen
begint om 20.30 uur
t- respectievelijk dertien,
[id tien of vijftien wonini
plannetje met de
U ningen heeft de voork
het college.
Volgens het ger
stuur is dit plan finam
trekkelijk. Mevrouw VI
had echter twijfels. Zij J
van uit dat het plan b'
kele jaren uitverkocht^
►n en vroeg zich af of er ni
lt- ruimte voor woning!»
tl- creëerd kon worden'
bn der De Feijter antwooü
In 'het net de bedoeling ij
V- college om kleine,
bestemmingsplannen I
ken'.
T2
Tuinbouwveiling: Gi«,
man, 1800 kg: kl. 1 5Q/k
55/60 1,19-125, 60/70 lï
2 45/50 0,46-0,47. SainttL
kg: kl. 1 60/70 0,70,70/861
50/60 0,36. Doyenne H»l
78.700 kg: kl. 1 65/701
70/80 0,97-0,98, 80/90
60/65 0,36, 65/70 04
0,57-0,83, 80/90 0,57. E..
ander Lucas, 1600 ko l
020-0,30, 65/70 02-
0,37-0,56, 80/90 021.
Vienne, 600 kg: kl. V»
70/80 0,39. Beurre
kg: kl. 1 60/65 0,37,1
70/80 0,71-0,92. Kl.Ti
Beurre Lebrun, 2400 i
60/70 020. Totaal J
26.360. Elstar 1160 kg v«
1 75/80 1,77, 80/85 1711
Ind. 3.500 kg: 2,75. Col
Pippin, 100.600 kg: It] i J
60/65 0,47-0,63, 65/701
70/75 1,55-1,64, 75/80 i
I,31. Kl. 2 55/60 020 8_
0,55,85/70 0,62-0,99,70/ftl
75/80 120-1,47, 80/85T
85/90 0,84-1,00. Ingrid 'J
kg: kl. 2 60/70 0,47
Odin, 9.600 kg: kl. 160/lï
70/80 0,80-0,94. Kl. 2 I
0,59, 70/80 0,64-0,80. Eli
kg: kl. 1 60/65 0,70 i
70/75 1,55-1,63, 75/801
80/85 1,53, 85/90 121. Hl
0,58, 65/70 120, 70/751
75/75 1,19-126, 75/80 f
80/85 124-126. Golden!
3600 kg: kl. 1 70/80 1,05.1
70/80 0,92, 80/90 0,76. Gt,
te, 3400 kg: kl. 1 65/7011
120, 75/85 123, 85/95 ol
Kl. 2 75/85 0,95. Rodl
II.300 kg: kl. 1 70/75 1
75/85 1,30-1,73, 85/95 li
0,97. Kl. 2 60/65 0,51,8
70/75 1,16, 75/85 12»]
1,08-1,14. Karmijn deS
7.800 kg: kl. 1 80/90 0,7}
70/80 0,61, 80/90 0,58-0,
gold, 6.800 kg: kl. 1 70/BÓ1
80/85 1,51-1,74, 85/90 llf
1,16-1,31, 96 0,97-124 S
1.34. 85/90 1,16. 90 1,00
AMSTERDAM, 7
Aardappeltermijnmart
bintje 50mm werden 20ll
ten verhandeld voor f
april tegen bij een
ƒ1920 tot ƒ18,60 per 1»]
stemming was nauwe'.,
houdend.
(AD VERTEN
[üeleenCrul
Christie (1890-1976)
bijna zeventig boe
ten is de meest vertaalde
jjfster aller tijden. Veel
haar boeken zijn ook
ad. Onlangs werd
de BBC een TV-serie
aalct over de Christie-
hen waarin de vrouwe-
i detective Miss Marple
ofdrol speelt,
avond (Nederland 1, 21
fjendt de KRO de tweede
«ring uit: 'Het lijk in de
ek'. Voorlopig zal er
vrijdagavond een Miss
-gespeeld door de de
Joan Hickson- te zien
Marple -een slimme,
athieke bejaarde dame-
ongetwijfeld Agatha
he's dierbaarste en
nderste schepping, een
in de mannelijke
lid van de misdaad. Ze is
1 begiftigd met een eeu-
argwaan en lijkt een
(e op de grootmoeder van
i Christie.
|j haar geboorte was Miss
ple zo tussen de vijfenzes-
en zeventig jaar, hetgeen
Christie achteraf als
[jammer' beschouwde. „Als
ilderziende was geweest
[bad ik een jonge vrouw als
I eerste detective gekozen,
ad dan samen met mij oud
en worden".
t draait morgen weer alle-
I om het echtpaar Bantry.
stert naar de naam Dolly,
aar de titel van 'kolonel'.
eerste aflevering bracht
i mevrouw Bantry thee op
In plaats van geruststel-
te rinkelen met theekop-
de krteet van de
jd: „O mevrouw, er
en lijk in de bibliotheek
i kwart voor acht rinkelde
olgens de telefoon bij Miss
ple, die vredig en vreugde-
voont in het kleine dorpje
nond West, vol borders
overblijvende planten
van buren elkaar stekjes
i en vrouwen die bridgen
azars voor liefdadige doel-
Joan Hickson als Miss Marple:
menselijke natuur".
Victoriaanse mensen hadden een hele goede kijk op de
- FOTO ANP
einden organiseren.
Dolly deelde haar vriendin
Miss Marple mee dat haar
komst dringend is gewenst,
want ze heeft immers zoveel
verstand van lijken. Dat com
pliment wuifde Miss Marple
met typisch vrouwelijke be
scheidenheid weg. „O nee, Dol
ly, mijn kleine succesjes waren
hoofdzakelijk theoretisch van
aard."
In de wereld van de misdaad is
Miss Marple een unieke ver
schijning, ze is de enige vrou
welijke detective van wereld
faam. De laatste jaren heeft ze
een moderne evenknie gekre
gen in de vorm van Jessica
Fletcher, de speurende heldin
uit de TV-serie 'Murder she
wrote'. Beide dames hebben
opvallend veel gemeen.
Miss Marple stamt uit het
Victoriaanse tijdperk en ze
werd door Agatha Christie nog
ongegeneerd een 'oude vrijster'
genoemd. Haar wederwaardig
heden spelen zich af binnen de
feodale verhoudingen van een
Engeland dat toen nog echt, on
bekommerd 'Great' Britain
was.
De Miss Marple-avonturen
zijn al eerder verfilmd en voor
mij is Margareth Rutherford
-die haar toen speelde- Miss
Marple ten voeten uit Zij
bracht Miss Marple met haar
misleidende hulpeloosheid
meer tot leven dan de actrice
Joan Hicksoa Deze mist de
aandoenlijke Marple-min-
zaamheid een beelje.
Miss Marple heeft zo haar
eigen methoden. Ze is eigenwijs
en niet van haar stuk te bren
gen. Maar ze maakt ook dank
baar gebruik van de weten
schap dat vriend en vijand
haar als oude, oerdegelijke
dame niet echt serieus nemen.
Ze schept er een bijna wellustig
genoegen in om de schijn van
vergeetachtige, onnozele tante
Bet op te houden.
Jessica Fletcher is een soort
derde generatie Marple, ver
nieuwd, verbeterd, krachtiger.
Ze leeft ook alleen, maar dat
doet er niet toe. Belangrijker is
dat ze opgewekt, fris en met
een verpletterende dosis ener
gie uit de overgang te voor
schijn is gekomen. Maar ook zij
krijgt voortdurend te maken
met een circuit van inspecteurs
die 'haar methoden' maar
'vrouwekul' vinden en mensen
die denken dat zij van haar be
moeienissen niets te duchten
hebben.
In de boeken en films waarin
Fletcher en Marple bemidde
len, spat het bloed nooit oever
loos rond en is de moord een
ondergeschikt gegeven. Ook
dat vind ik een opvallende
overeenkomst die kennelijk
een vrouwelijke benaderings
wijze onthult: niet de kick van
een moord of andere geweld
staat centraal, maar de gevoe
lens van het slachtoffer, het
vinden van de dader en het
achterhalen van zijn of haar
motieven.
Fletcher en Marple hebben
daarbij een aanpak die zeer af
wijkt van de mannen die mis
daad bestrijden. Ze laten de he
ren in de waan van hun analy
ses, knikken begrijpend en
glimlachend bij het beluisteren
er van, maar hun ogen blijven
koud en waakzaam, die kijken
ondertussen bliksemsnel naar
iets anders.
Ongecompliceerde mensen be
staan niet in de boeken van
Agatha Christie. Ze laat ons
kennismaken met weinig op
vallende mensen die in hun
streven gewoon te leven wor
den gedwarsboomd door een
speling van het (nood)lot. Zij
kiezen al die opwinding niet
zelf, het komt hun huis binnen
of ze worden er in gezet
Miss Marple is daar nooit
van onder de indruk. Zij kent
het verschijnsel mens. Zet een
willekeurige mannelijke detec
tive tegenover Miss Marple en
je begrijpt opeens hoe de we
reld zou veranderen als vrou
wen het in de misdaadbestrij
ding meer voor het zeggen zou
den krijgea Minder bloedver
gieten, minder whisky, minder
bankbiljetten.
In woelige tijden grijpt Miss
Marple naar een borduurwerk
je, haar mannelijke collega
naar een revolver. Maar zij be
schikt dan ook over ijzersterke
wapens die haar mannelijke
collega's moeten ontberen, na
melijk een trefzekere mensen
kennis, een feilloze intuïtie, een
nuchtere handelingsvaardig
heid en een praktische intelli
gentie.
tijd van koningin Victoria dat
hebben. Alles wat ik ervan kan
zeggen is dat de Victoriaanse
mensen een hele goede kijk
hadden op de menselijke na
tuur."
En wat voelt Miss Marple als
ze -blozend, verlegen, maar
uiterst doeltreffend- weer een
moord heeft opgelost? Ach, dan
is ze geen vrouw van veel
woorden, dan slaat ze zich niet
op de borst, dan bazuint ze het
niet rond, maar gaat snel terug
naar haar borders vol onkruid.
Ze voelt wel emoties, maar
vooral de stille triomf van - en
nu citeer ik haar zelf- „Een
preparateur die met succes een
uitgestorven diersoort heeft
geconstrueerd uit een stuk van
kaakbeen en een paar tanden."
Door onze rtv-redactie
HILVERSUM - Veronica heeft de eerste uitzen
ding van RUR in het nieuwe seizoen geschrapt.
De talkshow van Jan Lenferink werd gister
avond vervangen door een aflevering van de se
rie The Master.
Volgens Veronica waren de omstandigheden in de
Amsterdamse discotheek Roxy, waar RUR maandag
avond voor de eerste keer werd opgenomen, zo belab
berd dat de kwaliteit van de uitzending daaronder
leed. Een woordvoerster van de omroep zei gisteren
dat de temperatuur in Roxy tot boven de veertig gra
den opliep, waardoor 'een heel vreemde sfeer' ont
stond.
Volgens de woordvoerster is de beslissing om RUR te
schrappen genomen door Veronica-directeur Rob Out
in samenspraak met presentator Jan Lenferink.
Volgens een betrokkene bij de opnamen speelde er
bij de beslissing van Veronica echter nog iets anders
mee. Een van de gasten, (porno-)videohandelaarster
Miep Brons, zou de discussie sterk naar zich toe heb
ben getrokken en daarbij seksueel getinte opmerkin
gen hebben gemaakt die niet door de beugel konden.
„Zelfs Jan Lenferink en regisseur Jop Pannekoek zei
den achteraf dat zij iets dergelijks nog nooit eerder
hadden meegemaakt".
De andere gasten, zanger Nol Havens van de pop
groep V.O.F. De Kunst en de Belgische komieken Ka-
magurka en Herr Seele, zouden door het overheer
sende gedrag van Miep Brons nauwelijks aan het
woord zijn gekomen, temeer omdat zij niet op haar
provocerende opmerkingen wilden ingaan.
(ADVERTENTIE)
Je kunt haar niet onvriendelijk
noemen, maar via haar eeuwig
argwaan („O, ja? Zo, zo...",
sprak Miss Marple peinzend)
krijgt de boodschap van Aga
tha Christie gestalte, namelijk
dat er altijd wel meer achter de
dingen en de mensen zit dan je
op het eerste oog zou denken.
In het boek 'Moord in de bi
bliotheek' zegt Miss Marple:
„Mijn neef Raymond zegt altijd
tegen me, dat ik een geest heb
als een modderpoel. Hij zegt
dat de meeste mensen uit de
OPEN: 11.00-17.00 UUR
EN 19.00-22 30 UUR:
ZONDAGS.- 10.00 17.00 UUR.
Elf 'buitenlandse' kunste-
Stedelijk Museum
Schiedam, Hoogstraat 112.
pen: dinsdag-zondag 10
12.30)-17.00 uur. Tot
t> met 18 oktober.
Kunstenaars van niet-Ne-
Wandse afkomst en wonend
werken in dit land worden
faak nog niet opgenomen in
lopende circuit van mu-
ea> galeries etc. Daarom zijn
e gedwongen zich als alloch-
Me groep te presenteren. Het
probleem is meestal dat de
Witte kwaliteitsnormen van
®e Westerse cultuur moei-
Ik toepasbaar zijn op hun
'istwerken. Romanina
ndricardo en Ahmet Palaz
aakten een videofilm,
3ann ze op een heel poëti-
manier het werk van
wstenaars met wortels in
wïr®uriname, Marokko,
Li r Antillen, Portu-
imA i an' Turkije, Spanje en
(Nederland tonen. De Federa
ls Educatieve Omroep (Fe-
Wuamdeze film 'Zonder
PW in zijn programma op.
aj werd reeds op tv uigezon-
jv "^ar banden ervan zijn
fc) verkriigbaar (035-
A Rotterdamse Kunst-
rif orëaniseert een ten-
wnstelUng bij die film.
°p is te zien hoe er vaak
w»Vmalgaam ontstaat van
i^Krse- en niet-westerse
Ef'^ormen. Je ziet dat
Ivan a 'n de sculpturen
Ho?6 Afgaan Nelson
Spk °1 bonte symbo
len van frin landgenoot An-
IWasrrl n' de manier
Rin t» Jablo Rueda Lara
P frustraties met de r.-k.
Verwerkt in chamotte is
«s. bpaans. De Tilburgse
Lie laat met
invlnM ge doeken zien de
Schoor va.n 'de Brabantse
ben u verwerkt te heb-
ichritt v Arabische letter-
tZ!>aalt mede de ge
brokt^ seulpturen van de
jde >Sch!af? Chawki, terwijl
ionaal - 0 mterna-
^J«al zijn. Hideko Satori
vervaardigt zeer Japanse
Sho-Do kalligrafieën, maar
de Turk Mustafa Sener
maakt op de maten van
Turkse muziek een Westers
heel invoelbaar 'verhaal' over
de schoonheid van het ver
gankelijke.
Een interessante expositie
in een interessant museum,
waarheen je vanuit deze regio
niet zo gauw gaat. Toch eens
doen
H.E.
Berlijnse kunst uit de jaren
'80. Keizersgracht 13A, Eind
hoven. Open: dinsdag-zondag
11-18 uur. Tot 31 oktober.
In het gebouw waar vorig
jaar Van Abbe 2 zijn jubi
leumexposities 'Oooghoogte'
in dependance bracht heeft
nu galerie Van Esch, samen
met de Belgische galerie De-
weer en het Van Abbe mu
seum een hele boeiende (ver-
koop)expositie ingericht. De
ongeveer tweehonderd wer
ken van een twintigtal kun
stenaars geven een goed beeld
van het Berlijn dat geïdenti
ficeerd wordt (werd) met de
'Heftige Malerei', het nieuwe-
expressionisme, de Nieuwe
Wilden en hoe er de afgelopen
tijd ook geëtiketteerd mag
zijn. De Duitse ambassadeur
had het bij de opening over
Berlijn als stad van een onge
deelde Duitse Cultuur. Penck,
uiteraard ook met zijn werk
aanwezig, heeft daarover an
dere dingen gezegd.
Hoe het ook zij, 750 jaar
Berlijn wordt hier herdacht
met een vijftal jaren explo
sieve schilderkunst. De op
vallende rol van die stad in
artistiek opzicht lijkt inmid
dels overgenomen te worden
door Keulen. Deze expositie
heeft dan ook iets van een te
rugblik, maar wel een hele
boeiende. Echt 'Deutsch': het
nadrukkelijke-, theatrale ge
baar; fel aangezet en met een
wat banale symboliek.
Ze zijn er bijna allemaal:
de mensen van het eerste uur
(binnen dit bestek) Fetting,
Middendorf, Salomé. Verder
de schilders die vooral via
Eindhoven ook in Nederland
bekend werden: Baselitz,
Kiefer, Immendorf etc. Elvira
Bach met haar 'Freymoedige'
vrouwenbeelden. Sculptuur:
de draadachtigen van Dorn-
seif; de 'grapjes' van Endart
en het degelijke Duitse hout
werk van Höckelman. De
driftige en bonte taferelen
van Koberling naast de hiër
ogliefen van Benck of de ra
tionale stylering van Thomas
Lange maken duidelijk dat
Berlijn een stad met veel ge
zichten is. Ook de allochtone
Armando en Bruce Mclean
zijn er om te tonen hoe de
Berlijnse beweging en het le
ven daar hen inspireerde. Er
is een goede catalogus en de
inrichting is heel wat aange
namer dan vorig jaar bij de
Van Abbe-presentatie.
H.E.
Hans van Hoek, schilderij
en. Van Abbemuseum, Eind
hoven. Open: dinsdag-zondag
10 (zondag 13)-17 uur. Tot 31
oktober.
Het hele museum hangt vol
met Hans van Hoek, die als
enige Nederlander op de
spraakmakende expositie La
Grande Parade aandacht
trok. Deze uit Deurne stam
mende kunstenaar (opleiding
in Den Bosch) verbleef lange
tijd in Canada als landarbei
der en huisschilder, maar
bleef inmiddels ook 'schilde
ren'. De natuur en zijn
christelijke opvoeding bepa
len niet alleen de thematiek
van zijn doeken en tekenin
gen, ook zijn levenshouding
en omgaan met het materiaal
worden erdoor beïnvloed.
Rainer Fetting: Manhat
tan Acrobat
De houtskoolstreken op het
papier wijzen naar de oor
sprong van dit materiaal, de
studies naar El Greco en Ru
bens worden gedragen door
de spanning tussen dood en
verlossing. Een barokke dra
matiek is hem niet vreemd,
hetgeen onder meer tot uit
drukking gebracht wordt
door zeer overdadige 'ge
beeldhouwde' houten lijsten
(wat fijn om ook enkele doe
ken zonder lijsten te zien; een
verademing).
Michel Denée uit Montreal
(de stad waar Van Hoek zes
jaar woonde) spreekt over het
'gekladder van een Manda
rijn'. Zijn driftige korte pen
seelstreek waarmee hij El
Greco en Rubens in zich op
neemt getuigt van een onrust,
een angst mogelijk, die zijn
oefeningen in proportioneren,
kleurschakeringen en de mo
gelijkheden van het vlak ma
ken tot allesbehalve interes
sante doeken. Mij boeit meer
de manier waarop hij met
name de natuur, het land
schappelijke op een wat fau-
vistische manier (zonder
vreugde overigens) inpalmt.
De dreiging (bv Groot land
schap; coll. Becht) in blauw
en groen is vaak groot. h.E.
Hans van Hoek: Studie
naar El Greco
Maria Willemen en Paulus
v.d. Voren acryl schilderijen.
Kunst onder de toren, Toren
passage Breda. Open: woens
dag, donderdag, vrijdag, za
terdag 13-17 uur. Tot en met
24 oktober.
Grote monumentale vrou
wen van een aardse onverzet
telijkheid zijn het onderwerp
van de forse doeken van Ma
ria Willemen. Hier spreekt
een observatieve geest die zo
wel door de vorm als door de
kleur wordt aangetrokken.
Als model nam ze de vrouw
uit de tropen. De reden dat ik
dit opzettelijk zó formuleer is
dat het ongekunstelde, het
natuurlijke en niet de
huidskleur dominant is in
deze zwierige schilderijen.
Een donker palet met diepe
warme kleuren bepaalt het
coloriet.
Met een swingende brede
kwast gaf Maria dat opval
lende stevige karakter aan
haar figuren die als kleurige
expressionistische monumen
ten in de ruimte zijn. Op twee
doeken met zittende vrouwen
is de schilderachtigheid van
de gewaden uitbundig ex
pressief, waarbij de overgang
nar het non-figuratieve een
bijna 'natuurlijke gang' van
Abderrahim
Verstrengeling
Chawki:
schilderen is. Het is de vraag
of vorm in het toekomstige
werk van Maria nog zo evi
dent zal zijn
De vreugdevolle uitbar
stingen van hevige kleuren
die zo kenmerkend waren in
vroeger werk van Paulus v.d.
Voren gloeien in deze exposi
tie nog wat na. Felheid en
agressie getransporteerd in
onvermengde neonkleuren
zijn nog wel karakteristiek
voor dit zinderende werk
maar de druk is van de ketel.
Paulus v.d. Voren is duidelijk
op zoek. Een schilderij heeft
door de sterke vertikale rit
miek een grafisch karakter,
twee andere doeken met
hoofdzakelijk wit als*
mengkleur zijn meditatief ge
worden. L.R.
Jo Heijnen, olieverfschilde
rijen. Stalker galerie, Kloos
terlaan 138, Breda, Open:
donderdag tot en met zondag
13-17 uur. Tot en met 25 okto
ber.
De beste manier voor een
beeldend kunstenaar om be
trokkenheid met een onder
werp uit te drukken is het op
een subjectieve manier af te
beelden. Maar zoals foto's uit
het binnenste van een zieke
mens hun dreiging verliezen
en vaak adembenemend mooi
worden zo gaat het ook met
het werk van Jo Heijnen. Hoe
verontrust hij ook mag zijn
over de verregaande vorde
ringen op gebied van geneti
ca, kosmologie en kernener
gie, de beelden die hij hieraan
ontleent zijn van een ver
stilde schoonheid. Met behulp
van glaceer technieken schil
dert hij als uit een mist op
doemende vormen, die be
schreven zouden kunnen
worden als megavergrotingen
van doorsneden van bijvoor
beeld celkernen.
Het is vooral de vorm die
Jo Heijnen boeit, volgens zijn
eigen uitspraak en op dit ge
bied weet hij door een in we
zen simpele ingreep in de op
pervlakte van het doek bij
zondere resultaten te berei
ken; als een inzet behandelt
hij een rechthoekig of rond
deel in het schilderij met dof
medium. De daaraan gren
zende glanzend geverniste
omgeving krijgt zo een de
vorm overstijgende helder
heid.
De geslaagdheid van het
doek wordt er nadrukkelijk
door. In kunsthistorische
kringen zou dit tot de uit
spraak kunnen leiden dat dit
verwijst naar het commen
taar dat Heijnen op de weten
schap heeft; heeft al dit geon-
derzoek zin? Achter iedere
onderzochte laag biedt zich
immers weer een nieuw on
bekend gebied aaa Wel moet
gezegd worden dat de (zeer)
grote schilderijen vanwege
het ingehouden donkere colo
riet veel overtuigender zijn
dan de kleine in helderder
kleuren geschilderde doeken.
L.R.
Brabant aan de meter.
NBKS, Markt 1, Oirschot
Open: dinsdag-zondag 13-17
uur. Tot en met 15 november.
Als een zijlijntje van de
Brabant Biënnale (nog tot
half oktober in Breda) of de
design-expositie-hoos in Ne
derland laat deze expositie
zien 'ontwerpers van inte
rieurtextiel in Noord-Bra
bant'. Bovendien blijkt de ex
positie een preludium op de
tentoonstelling 'Textieldesign
van schets tot produkt' die
van 19 decembere tot en met
13 maart gehouden wordt in
het Tilburgse Textielmu
seum.
Het is een bescheiden ten
toonstelling, maar wel de
moeite waard voor iemand
die niet overdonderd wil wor
den met informatie - een
euvel waaraan nogal wat ex
posities lijden. De body van
deze tentoonstelling wordt
geleverd door enkele beken
de, in Brabant gevestigde be
drijven als Artifort, Van Be-
souw, Kendix en De Ploeg. Is
er mogelijk en vaak terecht
een soort wantrouwen tegen
de manier waarop bedrijven
op dit moment kunst sponse-
ren, in dit geval is het goed te
erkennen dat kunst en bedrijf
vaak samenvallen, bij heel
wat bedrijven werken men
sen, die op een kunstacademie
hun opleiding kregen. De ta
melijk hoogstaande inte
rieurinrichting van de Neder
landse huizen wordt medebe-
paald door kunstenaars in
dienst van bedrijven. De tex
tiel speelt daarbij een belang
rijke rol.
Deze tentoonstelling laat
op een bescheiden manier
zien hoe het proces van stof-
ontwerpen gaat. Schetsen,
proeflapjes, stalen, afslagen,
patroontekeningen, garen- en
kleurenstudies van bekende-
en goede ontwerpers, voor
zien van summiere teksten,
maken de bezoeker meer ver
trouwd met de achtergrond
van zijn overgordijnen, ta
felkleden, bedspreien etc. On
der de hanebalken van dit ge
bouw zijn de diverse stoffen
van de onderscheiden firma's
gepresenteerd in de vorm van
sculpturen. Heel interessant
om het artistieke aspect er
van te demonstreren, maar
vervreemdend met betrek
king tot de doelgerichtheid
ervan.
H.E.