Toch winst in Slavenburg-proces Stad op stelten in Rotterdam )£fsho OFFICIER VAN JUSTITIE: IN TOEKOMST MEER MOGELIJKHEDEN R I E ANSEN UITB] BOOREILAND DOET DIENST ALS EEN OFFSHORE-MUSEUM indelen ig voor irsoneel DE STEM EXTRA WOENSDAG 7 OKTOBER 1987 OP 18 februari 1983 deden politie en justitie, ge assisteerd door ambtenaren van de fiscale inlich tingen- en opsporingsdienst (FIOD) een groot scheepse inval in het hoofdkantoor van Slaven- burgs Bank aan de Coolsingel in Rotterdam. Winst Zwart geld Nieuwigheden Preventie ftTEM FINANCIËN/ECOi Getild Omhoog drukken Stad op zee Honderd dagen PERDAM - De Nederlandse klautert langzaam uit een d Financiële resultaten dit jaar 1 in, zal de bedrijvigheid in 1988 T48 Door Carla Bahnmüller (ANP) Voor de spectaculaire inval werd speciale toestemming verleend door de ministers Korthals Altes van justitie en Ruding van financiën. Er ston den immers grote financiële en economische belangen op het spel. Grote hoeveelheden admini stratie werden in beslag geno men. Ook de bijkantoren van de bank in Dordrecht, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam werden door justitie bezocht. Directiekluizen werden ge opend. In de loop van het on derzoek bleek het vermoeden van justitie juist: de bank had op grote schaal zwart geld van klanten aangenomen en eraan meegewerkt dit voor de fiscus verborgen te houden door mid del van allerhande administra tieve trucs. De Rijksaccoun tantsdienst heeft becijferd dat er tussen 1977 en 1982 170 mil joen gulden aan zwart geld bij Slavenburgs omging. In totaal werden 21 arresta ties verricht, waarvan die van de gebroeders Slavenburg, rechtstreekse afstammelingen van de oprichter van de bank, de meeste aandacht trokken. Zij en twee andere topfunctio narissen moesten zich voor de rechtbank verantwoorden voor de zwart-geldpraktijken, die hun ondergeschikten uitvoer den. De zaken tegen de andere verdachten werden gesepo neerd of geschikt. Maandag werd bekend dat de vonnissen tegen drie ver dachten onherroepelijk zijn ge worden. Alleen de ex-voorzit ter van de raad van bestuur, de 71-jarige mr. P. Slavenburg, moet in november nog voor het gerechtshof in Den Haag ver schijnen. Nu het strafrechtelijk einde van de Slavenburg-affaire in zicht lijkt, maakt officier van justitie, mr. H. de Doelder, fraude-specialist van het eerste uur, de balans op. Is alle man kracht, die in deze zaak is ge stopt, geen verspilde energie gebleken, gezien het uiteinde lijk resultaat? En welk maat schappelijk belang is met een dergelijk proces gediend?. De Doelder: „Alles afwegende kom ik uit op winst. En die is gelegen in het feit dat de recht bank nu heeft vastgesteld dat het handelen van deze leiding gevende verdachten strafbaar is. Daar tegenover staat dat R. Slavenburg en Veltena eraf ko men met een voorwaardelijke straf en een geldboete en dat zij niet hoeven te gaan zitten. Dit houdt het gevaar in, dat de mensen denken: die grote jon gens komen toch nooit achter slot en grendel. Dat had eigen lijk wel moeten gebeuren. Dat heb ik de rechtbank ook ge vraagd. Maar het algemeen preventief karakter dat van dit vonnis uitgaat, is veel belang rijker dan de opgelegde straf fen". Daarmee verklaart de offi- verdachten niet hun eigen zak ken hebben gevuld, is weer eens vastgesteld dat het hele wetboek van strafrecht ook voor bankdirecteuren is ge schreven. Dat de bank geen vrijplaats is". Dit laatste is volgens De Doelder goed tot de banken in Nederland doorgedrongen. „Uit gesprekken die ik heb gevoerd heb ik de indruk over gehouden dat in de bankwereld de normen strakker zijn aan gehaald. Er zijn grenzen ge trokken en ik heb de indruk dat men zich daaraan houdt. De Nederlandse Bankiersvereni ging heeft onmiddellijk na de inval bij Slavenburg een telex aan zijn leden gestuurd, waarin elke medewerking aan het wegzetten van zwart geld wordt verboden. De bankdirec- ties kregen opdracht hun per soneel daarover in te lichten". De inval in het kantoor in Rotterdam, waarmee de affaire begon. - FOTO ANP cier ook waarom het openbaar ministerie heeft besloten de be roepen tegen R. Slavenburg en Veltena in te trekken. „De vraag is maar of het hof wel tot het opleggen van onvoorwaar delijke gevangenisstraffen zou zijn gekomen. Het opsluiten van deze verdachten was niet onze eerste doelstelling". De Doelder verwacht dat het in eventueel volgende proces sen tegen topfunctionarissen van een onderneming veel ge makkelijker zal zijn onvoor waardelijke gevangenisstraf fen te eisen en die ook gehono reerd te zien. Dat geldt volgens hem ook voor het hoger beroep tegen P.S., waar het openbaar ministerie nadrukkelijk niet Ruud Slavenburg met zijn raadsman mr. Verbunt. vanaf wil zien. „Het Slavenburg-proces was het eerste op dit niveau, waar bij gebruik werd gemaakt van artikel 51 van het wetboek van strafrecht (dit artikel stelt het feitelijk leiding geven aan ver boden gedragingen strafbaar). Ik praat niet graag over een proefproces, want dat is niet zo aardig ten opzichte van de ver dachten, maar de zaak zat vol nieuwigheden waarover de Hoge Raad duidelijkheid heeft geschapen en waarover de rechtbank nu een oordeel heeft gegeven. Daardoor heb ik een volgende keer meer poot om op te staan om een onvoorwaarde lijke gevangenisstraf te vra gen. Daarom vind ik dat er op zich voldoende resultaten zijn geboekt in deze zaak". Er is wel eens gezegd dat justitie zich heeft vertild aan de Slavenburg-affaire en dat het openbaar ministerie een zwakke zaak had. Hoe kijkt u daar nu tegenaan? „Ik ontken dat wij een zwakke zaak hae jongens ko men toch nooit energie in deze zaak gestopt, vooral door de politie en de FIOD, waardoor ander werk is blijven liggen. Maar dat mag geen rol spelen bij de afweging of je aan zon zaak begint. Bij Slavenburg was het duidelijk dat het aan nemen van zwart geld stelsel matig voorkwam. Het is duide lijk dat je dan ingrijpt. Ik zou morgen precies hetzelfde weer doen. Bij elke zaak waar je aan begint is de kwestie van de haalbaarheid een vraag. Je be gint met een vermoeden van schuld en moet maar zien of je aan het bewijs toekomt. Dat ri sico moet je nemen. Op zeker Mr. Piet Slavenburg. - FOTO ANP spelen leidt tot een angstig en terughoudend beleid". De Doelder geeft toe, dat deze manier van optreden het risico inhoudt dat er uiteinde lijk geen enkele veroordeling volgt. „Dan loop je het gevaar dat zulke verdachten zeggen: zie je wel, er kan je niets ge beuren". Afgezien van het oogmerk van algemene preventie speelt bij de beslissing van justitie tot vervolging over te gaan ook het principe van 'verdelende recht vaardigheid' een belangrijke rol. De Doelder legt uit waarom in de Slavenburg-zaak alleen de kopstukken zijn vervolgd: „Je moet je als justitie niet alleen storten op de kleine lui den die je gemakkelijk kunt pakken, maar ook op mensen die door hun positie of finan ciële mogelijkheden op veel lis tiger wijze in staat zijn de overheid te bénadelen. Dit heeft bij voorbeeld ook bij het ABP-proces gespeeld. In het Slavenburg-proces, waarbij de De Doelder geeft toe, dat er al tijd banken zullen zijn die zich niet aan de regels houden. „Je kunt aan geld nu eenmaal niet zien of het zwart is. Justitie verwacht ook niet dat een bankdirecteur aan de deur gaat staan controleren of een klant zwart geld naar binnen brengt. Wel vind ik het een rechtvaar dige zaak dat de banken nu verplicht zijn om de belasting dienst te informeren over spaartegoeden. Want degene die de staat benadeelt door de belasting te ontduiken, bena deelt ook zijn buurman". In het algemeen vindt De Doelder dat justitie voldoende juridische instrumenten heeft om de witte-boordencriminali- teit aan te pakken. „Artikel 51 is een bruikbaar artikel geble ken. Nu daar jurisprudentie over is heb ik geen behoefte aan een wetsaanpassing". De fraude-officier vindt het wel frustrerend dat maar een topje van de ijsberg kan wor den aangepakt. „Ik ben ervan overtuigd dat er in difc arrondissement met grote economische bedrijvig heid veel meer aan de hand is. Maar je zit niet alleen met de beperkte capaciteit van je eigen apparaat. Door gebrek aan mankracht bij de recht bank duurt het vaak zeer lang voordat grote fraude-zaken kunnen worden behandeld". De Doelder haalt opgelucht adem nu zijn bemoeienis met de Slavenburg-zaak nagenoeg is afgelopen: „Ik zal blij zijn als ik weer eens over iets anders mag praten. Ik voel me net een toneelspeler die steeds gecon fronteerd wordt met de rol 'waarmee hij bekend is gewor den". ver Italiaanse taxi chauffeurs is een boek te schrijven. Ze rijden allemaal Fiat, maar op hun auto's, i Rome tenminste, maken ze met grote stickers reclame voor Opel. Favo riete gesprekson derwerp: calcio, of tewel voetbal. Toen ik dit voorjaar in Tu rijn was voor een inter view met Torino-spits Wim Kieft, zag ik, op de terugweg naar het vliegveld, een rood witte supporterstas op de ach terbank van de taxi. Bij het vallen van de naam Kieft hief de chauffeur een klaagzang aan over de vermin derde scoringsdrift van de Ne derlander. Een verdomd aardige vent die Kieft, altijd vriendelijk en beleefd, maar waar bleven zijn goals? Aangekomen bij het vliegveld gaf ik een iets grotere fooi dan normaal. „Als kleine troost van een an dere Nederlander", zo legde ik uit. De chauffeur was daar zo gecharmeerd, dat hij erop stond mij een cappuccino aan te bie den in de bar van het vliegveld. „Als u weer in Turijn bent, laat ik U de hele stad zien tegen een vriendenprijsje", beloofde hij. Niet elke taxirit verloopt zo rimpelloos. Terug van de paus reis in mei naar Duitsland stond ik om twaalf uur 's nachts met een groep collega's op de Ro meinse luchthaven Fiumicino. Ik had geluk, dacht ik, want ik had de allerlaatste taxi. Een gele uiteraard, want dat zijn de offi ciële. De snorders, waar Fiumi cino van vergeven is, zijn boe ven die er niet voor terugdein zen halverwege de rit te stoppen en alvast een voorschot te vra gen van 100.000 lire, oftewel ruim 150 gulden. Wie weigert, staat niet zelden tegenover twee, drie man, die handtastelijk drei gen te worden. Maar ook bij de gelen zijn er die het niet zo nauw nemen met recht en wet. Wanneer ze menen een onwetende toerist voor zich te hebben, willen ze nogal eens friemelen met de meter, zodat die in een keer overschakelt op een flitsend miljonairstariefje. Ook de chauffeur die lauw warme nacht op Fiumicino wilde een slaatje slaan uit het feit dat hij wijd en zijd de laatste vertegenwoordiger van het openbaar vervoer was. Hij hielp me zeer bereidwillig met het in laden van de bagage, maar toen hij de meter inschakelde, ver scheen daar niet de gewone be- ginstand van 4000 lire, maar werd 25.000 aangegeven. „Maar hoe kan dat nu?" „Dat is normaal na twaalf uur." „Niet waar. Dat accepteer ik niet." „Toch klopt het!" „Nee, ik stap uit." „Maar alle bagage is al inge pakt." „Dan halen we het er maar weer uit." „OK, maar dan moet U er wel rekening mee houden, dat U niet meer weg komt van de luchthaven. Er komen besüst geen taxi's meer." We stapten uit en haalden de bagage uit de kofferruimte. Toen mijn spullen weer op de grond stonden, begon di feur in een keer uit eq vaatje te tappen. Voorj ik dan in Rome dacht tt Ik noemde een bedrag zien het late uur, 10 pro ven het normale dagtai ININGEN (ANP) - Bij iei(i en bedrijfsleven t een zekere verstar- doordat men te weinig uik maakt van vrouwe- alent in leidinggevende fjes. Bovendien weet niet wat men mist. Dat (taatssecretaris D.Y.W. raaff-Nauta in Paters- e tijdens een bijeen- it van vrouwelijke ma rs. (ns de staatssecretaris Nederland nog steeds vergeleken bij bij voor- Door Gerard Kei* In de haven van Rotterdam staat sinds kort, hoog op z'n drie poten, een gigan tisch stalen monster. Het weegt dertien miljoen kilo en heet Zapata Nordic. Met dat stalen monster wil een groep ondernemende Rot terdammers Nederland duidelijk maken dat er op de woelige koude Noordzee elke dag duizenden mensen wonen, maar vooral wer ken. Laten zien wat er op zee gebeurt en hoe een deel van onze energie onder de meest barre omstandighe den boven water komt en aan land wordt gebracht. Een booreiland als off shore-museum, een nieuwe toeristische attractie. Leer zaam ook, met wisselten toonstellingen, rondleidin gen en films. Volker Stevin moest een speciale sleuf baggeren voor dat het ge vaarte op z'n poten kon staan. Dat kan alleen in Rotterdam. Bovendien gaat het om een attractie met een filosofie. Rob de Wit, voorzitter van de stichting Rotterdam Plat form: „Het project moet ons niet rijk maken, maar het mag de gemeenschap geen geld kosten". Door Paul de Schipper „ALS je op een booreiland loopt krijg je echt het gevoel dat je klein wordt en dat je in een nieuwe wereld binnenkomt. Wat we met het booreiland hier in de haven willen, is het Ne derlandse publiek laten zien, laten ruiken en laten horen hoe er in zo'n stad op stelten aan toe gaat". In het dagelijks leven is Bob de Wit offshore-consultant. Hij adviseert het offshore-be- drijfsleven en heeft als zodanig al heel wat helicoptervluchten boven de Noordzee achter de rug. „Het booreiland staat hier omdat Rotterdam vooral in de beginfase van de offshore-acti viteiten op de Noordzee erg be langrijk is geweest", legt De Wit uit. „Vooral bij de werf Gusto is indertijd veel pio nierswerk verricht. Daarnaast zitten er nog steeds toeleve ringsbedrijven verspreid in de hele regio. Tot in westelijk Noord-Brabant toe, op Moer dijk bijvoorbeeld. De directe aktiviteiten, zoals de bevoorra ding vindt plaats vanuit IJ- muiden, Den Helder en Harlin- gen". Volgens De Wit zijn enkele tienduizenden Nederlanders direct en indirect bij de ener giewinning op de Noordzee be trokken: „De meesten werken aan wal, bijvoorbeeld in con structiebedrijven. Enkele dui zenden mensen zitten op zee. Je moet je voorstellen hoe die werken: 28 dagen op, 28 af, twaalf uur werken, twaalf uur rusten. Dat rusten wil zeggen eten, slapen en hooguit een keer biljarten in de ontspan ningsruimte en dan weer wer ken. Vooral in het noordelijk deel van de Noordzee waar het bijna altijd hard waait en vaak vriest is het is een ontzettend zwaar werk. Maar de mensen die het doen verdienen ook gi gantisch veel en ze hebben aantrekkelijke fiscale voorde len". Twintig procent van de olie en vijf procent van het aardgas komen uit de zeebodem. Daar toe zijn in de hele wereld meer dan driehonderd boorplat- forms en booreilanden in be drijf. In ondiepe zeegebieden, tot tweehonderd meter, hefei- landen zoals de Zapata Nordic gebruikt. Ze kunnen zichzelf met hun poten omhoog druk ken. Daarnaast zijn er de diep- drijvende booreilanden. Die in stallaties kunnen boren bij wa terdiepten van maximaal vijf honderd meter. Drijf kamers, tien tot twintig meter onder de oppervlakte zorgen voor de stabiliteit. Dit tjrpe eiland ligt aan ankers en blijft zelfs op z'n plaats bij golven van dertig meter en windsnelheden tot 225 kilometer per uur. Voor Nederland begint de offshore-historie in 1961. In de herfst van datjaar doet de Ne derlandse Aardolie Maat schappij vier kilometer uit de kust bij Kijkduin een proefbo ring in veertien meter diep wa ter. De boring heeft geen suc ces, maar levert wel het nodige materiaal voor geologisch on derzoek op. Staan de Neder landse aktiviteiten aan de basis van het offshore-gebeuren op de Noordzee, later wordt ons land overvleugeld door Noor wegen en Engeland. Niettemin blijft Nederland als centraal gelegen Noordzee-natie een centrale rol spelen wat betreft constructie en ontwikkeling van technieken. Boren op zee vreet geld. Een exploratieboring kost gemid deld twintig miljoen gulden. De investering in een productie- put, inclusief transportleidin gen ligt rond de 450 miljoen gulden. Voor dat geld zou Zee land bijna een vaste oeverver binding kunnen bouwen. Bo vendien zijn de gas-en olie vondsten naar verhouding niet zo groot. De twee grootste off- shore-gasvelden van de NAM leveren tien miljoen kubieke meter per dag. Ter vergelijking de maximale dagcapaciteit van het gasveld Groningen is vijf honderd kubieke meter per dag. Voor wat betreft Neder land komen twintig procent van de gasproduktie en 43 pro cent van de olieproduktie uit de Noordzee. Een booreiland is een stad op zee. Een stad waar mensen wo nen, rusten en altijd werken. Waar altijd generatoren staan te ronken, waar geluiden van metaal op metaal klinken en waar helicopters als luchtbus- sen af en aanvliegen. Wie ronddwaalt over de dek ken en door de gangen van de Zapata Nordic kan zich een beetje inbeelden hoe het leven in zo'n buitengaatse stad er aan toe gaat. Het booreiland da teert uit 1972. Het is in Canada gebouwd in opdracht van de Texaanse maatschappij Zapata en staat geregistreerd onder Panamese vlag. Bij de bouw kostte het boorplatform veertig miljoen dollar, een prijs die nu al meer dan verdubbeld is. Za pata, gevestigd in Dallas, is een maatschappij die boorplat- forms verhuurt aan oliemaat schappij. Tot voor kort was het gevaarte operationeel op de Noordzee. De instorting van de olieprijzen dwong de eigenaren ertoe de Zapata Nordic op te leggen. Het is niet de enige, want alleen in Nederlandse ha vens liggen er her en der zestig offshore-boorinstallaties wer keloos. De Zapata Nordic is 'een ver kenner'. Dat wil zeggen dat een maatschappij met dit platform naar olie zoekt. Wordt er olie of gas aangeboord, dan wordt de bron afgedicht en gemarkeerd en gaat men elders verder met boren. Hans Erdmann, be stuurslid van de Stichting Rot terdam Platform: „Zodra het gat is geprikt, gaat er beton op. Zodoende bevindt zich aan boord van deze 'rig' ook een kleine betonfabriek. Is het gat gedicht, dan kan er verder geo logisch onderzoek worden ge daan aan de hand van de boor- resultaten. De oliemaatschap pij kan dan bepalen in hoe verre de put economisch te ex ploiteren is. Bij een positieve uitslag komt er vervolgens een echt werkeiland boven de put". Het boorplatform Zapata Nor dic ligt voorlopig voor honderd dagen bij het Noordereiland. Het is er iedere dag te bezichti gen vanaf tien uur 's morgens tot half zes 's avonds. Er zijn café's, terassen en een restau rant. Dat alles met een uitzicht op de bedrijvigheid in de haven van Rotterdam. Ook zijn er concerten, voorstellingen, lichtshows en exposities ge- pland. Het rondvaartbedrijf Spido onderhoudt vanaf het Willemsplein per boot een lijn dienst naar het eiland. Een rondleiding, inclusief 'plat- formveer' kost tien gulden. Uitgaande van die entreeprijs moeten er binnen drie maan den 70.000 bezoekers komen wil het project kostendekkend zijn. De initiatiefnemers rekenen op veel belangstelling van scho len. Ter begeleiding van scho lieren zijn speciale lesbrieven voor handen. De stichting Rotterdam Plat form heeft met de Ameri kaanse eigenaar een contract van drie maanden. Na die proefperiode wil de stichting het platform permanent afme ren. Het zal dan 's werelds eer ste offshore museum worden, gekoppeld aan een offshore-in formatiecentrum met congres ruimten en horeca-voorzienin- gen. Vraag aan Bob de Wit: Heeft het platformproject commer ciële oogmerken? „Nee, je kunt ons zien als vertegenwoordi gers van een nieuwe generatie. Wij vinden dat dit soort projec ten de gemeenschap geen geld hoeft te kosten en wij hoeven er ook niet aan te verdienen. Ik denk dat zo'n benadering met gewone musea ook kan. Ik word altijd kriebelig van zo'n stoffig museum waaar de sup poost op een stoel half zit te slapen. Ik heb in andere landen gezien hoe het anders kan. Hoe je kan lunchen tussen de schil derijen en hoe je het levend en betaalbaar kan maken. Hoe je op die manier kunst dichter bij de mensen kan brengen". *^41 f t ~:r- Even stilte. Goed, zei t En hup, daar werd del voor de tweede keer igj We stapten weer in en 4 het naar de stad toe. Del liep niet in de ijzige stiltel de hele voorgeschiei wacht had kumen word) hoor, de chauffeur verteld derduit over toetjes eil alsof we de leste vriei ren en elkaar al jaren kei Toen ik in Florences 30 piek moest neertella een rit waarvoor ik op di| weg de helft hid betaald, f tandenknarsent de pratend had ik even del niet in de gatengehoudt chauffeur die ojenschijuli en al vriendelij.heid J daar kennelijk vin gepro-J Ik ging achter tb taxi s; noteerde zeer denonsti nummer. Een lalf uurl toen ik in mijn httelkamgl werken en het heide; :f vergeten was, wed ik d receptie gebeld. „Bent l| een taxi vanaf iet voe dion gekomen? Ie chauü hier en wil U eversprektil Beneden stond de chj met in zijn hand 5.00011 putte zich uit in 'eronlsf gingen. Een erschr drukke dag gehac zijnd ziek en ook nog en kea aan de auto. Gezin al i) was zijn concentatievtn sterk verminderd e was ij nelijk op zeer ongiukkipl in aanraking met d mettil men. Kortom, hij ad ui gist en kwam het p van vele excuses tergbrc: Na al het voorgaadelij alsof het onmogelij is n lire afhandig te main, li minder waar. Ik ka et niet tegen dat ik b wordt op een manietdietl mendik bovenop ligtDatl belediging van de i telligentie. Maar wat oude Italiaanse ta zuchtend en steuneniee koffertje ter hand neen, ll derweg nog een keer ntrl de huisdeur een Kietel om het niet aanwezif weg te wissen en vf 3000 lire vraagt voor ht| van de bagage, in voorgeschreven 1000, e ik niet. Een goede acteue tie verdient beloning. heter- Jan Dekkers ken. jrlandse offshore-bedrijven moete; Jat de gouden jaren '84 en '85 weerj ieel. De concurrentie is moordend i [zit er nauwelijks in. J is er op de wereldmarkt Dffshore nog ruim 140 mil- gulden omgezet Een daarvan is op de Noord- ;steed. Ruim 13 miljard ;n is besteed op het Britse van het Continaal Plat, 6 miljard gulden op het deel. bestedeingen op het Ne- ïdse deel van het Conti- ial Plat bedroegen in dat lar ruim 3,1 miljard gul- [Nog niet de helft van dat jg, 1,3 miljard gulden, is streeks besteed bij Neder- bedrijven. In totaal 135 en- en buitenlandse be- [en profiteerden in 1985 de offshore-bestedingen op iederlandse deel. jast die 1.3 miljard gulden 'binnenlandse' orders 'ex- srden' de Nederlandse lore-bedrijven voor nog 1,3 miljard gulden, vooral het Noorse deel van het tinentaai Plat. De totale ft van de Nederlandse off- f-industrie bedroeg in 1985 alve 2,x6 miljard gulden, prig jaar daalden de in- sten van de offshore-indu- als gevolg van de goed- olie met ruim veertig pro wat vergeleken met an- landen nog 'redelijk' was. 1 dit jaar raamt het Schotse ïu McKay weer een lichte ig van de bestedingen, ft inzakken van de offsho- arkt heeft geleid tot een Het booreiland Zapata Nordic in de Rotterdamse W FOTOFOT(H [Onze verslaggever FT - Atag Holding in (maakt van de komende Jrsnotering gebruik om I eigen personeel aande- in eigen bedrijf te 'nken en bovendien de te geven elk jaar nog aandelen te kopen. Tindelijk schat Atag, dat 8 I het uitstaande aandelen- Jtaal bij de werknemers te- Jt zal komen. Dat heeft de TJ. Menderink, hoofd van panagementdiensten mee- leld. [anenkort krijgt Atag een notering. Het bedrijf zal I via de spaarloonregeling laar een pakketje aandelen gaarde van ƒ300 aan elk üe ongeveer 1000 werkne- cadeau doen. Dat zal 7 I lang gebeuren, zodat uit- *hjk aandelen met een swaarde van ƒ2 miljoen len personeei geschonken en,de sPaarl°onregeling li e werknemer nog eens ya.ir voor een bedrag van aandelen erbij kopen, telling van Atag is de Lt?ePsen sterker bij het "If te betrekken. P Atag-directie heeft uitge- at over een aantal ja- PP deze manier 8 van het len aandeien"kapitaal in «ivan de eigen werkne- l)A an komen. Aandelen r en via de spaarloonre 's mogen in principe in de c laar niet verkocht wor- Pg Holding bestaat uit vijf Ihvn;^tag Keukenmtech- |k(.t'Verwarming bv Ifarm' Pelgrim Kook- en rarnungsmdustrie bv (op- üKtri erro Techniek bv aan!®, fevering, even- Riin - f oo t) en Batavus j elen en ook aange- van d politi, ren tc rent g reldro maan Fiatg van 1 tegen. De f voor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6