I» 01155-2945
01640-40035
Ort
N DOUWE KROESKE, PRESENTATOR OP RADIO EN TY:
:ersi
EtèfH
B
Bob Fosse geeft
postuum etentje
Tien finalisten op
festival popmuziek
door
De mysticus Morrison
jzers maakt
n tweede
lergie!
WOENSDAG 7 OKTOBER 1987
olluiken.
:e-dienst.
isdagmiddag, even voor vier uur 's middags,
i Douwe Kroeske verheft zich in de radiostu-
in zijn volle lengte.
Feitenkenner
Tevreden
Jopie Huisman
Museum in trek
YES
REM
Hot Chocolate
■ft
Het is de taak van de politie om
Misdadigers op te sporen op alle
terreinen, dus ook op
milieugebied"
F. Lamérls, chef gem. politie Voorburg
DE STEM
Ik blijf schaven aan mezelf
3t afstandbediening.
Zonwering,
lekking.
raat 7, AXEL
ipact 2
Ikstverwerker
i kopieermachines
apparatuur
an Douwe Kroeske. Vorig jaar toonde hij in Zo-
ïerpop van de VARA voor het eerst zijn gezicht op
Nederlandse televisie. Vanaf dat moment is de
arrière van de 30-j arige, ruim twee meter lange
resentator in een stroomversnelling geraakt. Af-
elopen zondag onderging Jan Douwe Kroeske zijn
uurdoop als dragende man, samen met 'good old'
;ees Jansma, van Langs de Lijn. Kroeske als op-
olger van Willem Ruis, Tom Blom, Felix Meur-
ers en Koos Postema. Een interview.
BD
Axel
5-1579
<o
ssingel 10,
,Mart van der Sanden
zijn echt gek, daar!", roept hij naar de producer van
j meter de lucht in, een van zijn wekelijkse uitzen-
:n op Radio 3.
reden voor de opwinding:
>le 'I want you' van Elvis
Jo, aangevraagd door een
eiaar, was niet in de NOS-
theek te vinden. Een loop-
Vn heeft inderhaast een be
lt exemplaar opgeduikeld
iet Veronica-archief en dus
it de muziek van Elvis
illo toch nog net voor de
R door de ether, zij het met
^swat gekraak.
[ster, Jan Douwe is he
li „Het probleem is dat de
eek af en toe wat achter
(want you' heeft in de top-
taan en eerste in de Ver
gelijke Vijftien. Zo'n plaat
1 je dan gewoon niet terug,
Jt iemand besloten heeft
niet te kopen. Het is trou-
s belachelijk dat de NOS
die platen betaalt. Als ze
jeetje kien waren, legden
tere contacten met de pla-
iaatschappijen. Dan kre-
les gratis in huis. Bij
JiOS moeten nu honderden
sen verdwijnen. Maar op
lort lulligheden zou voor
en kunnen worden bezui-
Laat de NOS eerst eens
de eigen lekken gaan kij-
Hl, dat frustratietje is er
Het gesprek komt op Langs
Jjn en Jan Douwe Kroeske
leen aardig inkijkje in de
waarop je bij de om-
ian werk komt. Bij eind-
teur Jaap Hofman van
s de Lijn kwamen ruim
grieven binnen van mensen
Postema en Meurders wil-
Igen. Maar naar dit
t banen solliciteer je niet,
'r word je-direct of indirect
[or gevraagd.
e: „Ja, dat heb je in dit
t Omdat je vaker voor de
to staat en veel voor de
,'o werkt, ontmoet je mensen
|en je aanpraten en je
i aan de hand doen. Ik
8 een tip van Herman van
Velden, die de muziek voor
s de Lijn uitkiest. Hij zei
,1 Bel Jaap Hofman eens op'.
'ankelij k heb ik daar niet
op gereageerd. Ik vond Pos
tema en Meurders zulke groot
heden. Tom Blom en Willem
Ruis hebben bij Langs de Lijn
gezeten. Ik heb altijd enorm te
gen die mensen opgekeken.
Hun manier van presenteren
was zo losjes en toch zo vak
kundig. Uiteindelijk heb ik
toch gebeld, met in het achter
hoofd de gedachte dat ik waar
schijnlijk geen kans zou ma
ken. Ik dacht: 'Daar zijn vast
zulke grote namen op afgeko
men'. Maar mijn naam bleek
bij Hofman wel degelijk op de
lijst van gegadigden te staan,
omdat ik ooit in een interview
met KRO's Studio had gezegd
dat ik wel eens een sportpro
gramma zou willen presente
ren".
Zo'n uitspraak is niet vreemd
uit de mond van een man, die
als sportleraar op een lts heeft
gewerkt, in Oostenrijk stunte
lende Nederlanders op ski's
heelhuids van de steile hellin
gen afloodste, in Italië bad
meester is geweest en zelf jaren
lang heeft gevolleybald en -
uiteraard met zo'n lengte - ge
basketbald.
Over de samenwerking met
Kees Jansma, die zijn sporen in
de sportjournalistiek al lang en
breed heeft verdiend: „Ik denk
dat ze mij wilden hebben voor
de vlotte presentatie en van
wege mijn ervaring met radio,
naast iemand die ontzettend
veel over sport weet. Kees
Jansma is een echte feitenken-
ner. Die kan je bij wijze van
spreken zo de exacte opstelling
geven van het Bulgaarse elftal
dat in 1953 tegen Nederland
voetbalde. Een echte taakver
deling is er tussen ons niet af
gesproken. Jaap Hofman heeft
ons dat ook niet aangeraden.
Zoiets moet er langzamerhand
inglijden, moet op den duur
vanzelf lekker gaan zitten. We
zijn begonnen als onbeschre
ven bladen we zien we wel hoe
Jan Douwe Kroeske in de gloednieuwe NOS-radiostudio, die midden oktober in gebruik wordt genomen.
de vergelijking met Postema en
Meurders uitvalt".
Jan Douwe Kroeske, wiens
popprogramma's op Radio 3
opvallen door een eigenzinnige
muziekkeuze, krijgt niets te
zeggen over de platen die in
Langs de Lijn worden ge
draaid. Wordt de man, die het
optreden van Prince in Utrecht
het beste concert vindt dat hij
ooit heeft gezien en die met be
langstelling groepen als R.E.M,
en Jesus and Mary Chain volgt,
niet ziek van Mantovani, Bert
Kaempfert en The Carpenters?
„Als ik mijn persoonlijke
smaak zou volgen, viel de
keuze ongetwijfeld anders uit.
Maar de muziek in Langs de
Lijn moet onderhoudend zijn,
niet meer dan een aanvulling
op de sport. De platen mogen
niet afleiden van de hoofdzaak,
de sport".
Dat is in zijn programma's op
Radio 3 (Twee meter de lucht
in, Tracks en Poppodium)
uiteraard anders. Kroeske pro
beert daarin nieuwe ontwikke
lingen in de pop te laten horen,
aan te geven op welke muziek
uit het verleden de bands van
nu teruggrijpen en hij stopt er
veel Nederlands werk in.
Kroeske, altijd op zoek naar
'spannende' muziek, beschouwt
zichzelf dan ook niet als disc-
jockey, als aan-elkaar-prater
van hits, maar als presentator
van popuitzendingen.
„Jeroen van Inkel, Rob Sten-
ders, Ferry Maat, dat zijn echte
discjockeys, doorsnee-intro-
praters. Ik wil wat verder kij
ken en mijn programma niet
volstampen met hits. Ik wil op
de eerste plaats zo veel moge
lijk vertellen over de muziek,
ook door te laten horen welke
inspiratiebronnen aan de mu
ziek van nu ten grondslag lig
gen. Ik kan niet tegen ongeïn
spireerde programma's, waarin
ik een voortdurende dreun
hoor en waarin elke gouwe
ouwe uit een doos komt met
honderd oude hits, die om de
beurt worden gedraaid. Het
wordt steeds meer stereotiep
dat gearriveerde hits voorrang
krijgen boven nieuwe dingen
en kleine Nederlandse bands.
Ik merk dat bij anderen de
durf ontbreekt om pas uitgeko
men, onbekende platen te
draaien. Frits Spits en de
VARA mogen op dat punt de
kastanjes uit het vuur halen.
Als maker van een poppro
gramma ben je uiteindelijk de
allereerste luisteraar en heb je
de taak, de roeping zelfs om
wat je hoort aan je luisteraars
door te geven".
Jan Douwe Kroeske heeft zelf
het idee dat ze bij de VARA wel
tevreden over hem zijn. „Dat
leid ik af uit gesprekken met
mijn chefs. Bovendien voel ik
me vereerd als ik gevraagd
word om commentaar te leve
ren bij het optreden van Ma
donna in Turijn. En ik voel me
even vereerd als Hans Emans
mij vraagt om interviews te
doen voor 'Drank, onwijs lek
ker'!. Je moet open staan voor
allerhande zaken op radio en
tv. Dat betekent overigens niet
dat je alles ook maar moet
doen.
Ik zou geen quiz willen pre
senteren. Als showmaster - en
als grote voorbeeld geldt nog
steeds Willem Ruis - moet je zo
ontzettend veel in huis hebben.
Er worden te gauw mensen op
het hobbelpaard gezet. En dat
blijkt dan achteraf toch niet zo
lekker te zitten. Een mooi voor
beeld van iemand die waanzin
nige talenten heeft en het heel
goed doet in een groots opgezet
programma als Sterrenslag is
Paul de Leeuw. Het is fantas
tisch hoe die de aandacht voor
het gezicht van Sandra Reemer
op televisie gewoon wegkaapt".
Ambieer jij ook zo'n carrière
voor een breed publiek?
„Ik doe dat al een beetje.
Naast mijn popprogramma's
presenteer ik wekelijks school
televisie, voor jonge kinderen
dus, en Langs de Lijn is voor
weer een andere groep be
stemd, die van de sportfanaten.
Maar ik heb geen bepaalde lijn
uitgezet die ik wil volgen om op
mijn veertigste de ideale pre
sentator te zijn. Het is het laat
ste jaar toch al allemaal zo
hard gegaan. Eigenlijk wil ik
daar niet teveel bij stil staan,
anders zou ik misschien gaan
denken dat ik op een gegeven
moment aan de rem had moe
ten trekken".
„Ik zie mezelf absoluut niet als
de zaligmakende presentator.
Ik weet van mezelf veel te goed
wat er allemaal nog moet wor
den verbeterd. Op televisie
moet ik bijvoorbeeld nog leren
hoe ik de microfoon het beste
vast kan houden, hoe ik met
mensen moet converseren en
mijn presentatie moet een stuk
losser worden. Ik heb in dat op
zicht bewondering voor Daan
en Willem Ekkel, de Jonge Hel-
NEW YORK (AFP) - Dustin Hoffman, Neil Si
mon, Jessica Lang, E.L. Doctorow, Janet Leigh,
Buddy Hackett en Ben Gazzara zijn onder de 70
artiesten en collega's aan wie de choreograaf en
regisseur Bob Fosse, die onlangs op 60-jarige
leeftijd aan een hartaanval is overleden, 25.000
dollar heeft vermaakt om te zijner ere een
feestelijk diner te houden.
In het testament zegt
Fosse dat hij met een
chèque van 378.75 dollar
per persoon iedereen wil
bedanken die op een be
paald ogenblik in zijn le
ven aardig voor hem is
geweest. De bedoeling is
dat men 'op mijn kosten
gaat dineren'.
Het grootste deel van
Fosse's nalatenschap, ge
schat op tussen een half
miljoen en een miljoen
dollar, is gegaan naar
zijn ex-vrouw en mede
werkster gedurende vele
jaren, de danseres Gwen
Verdon, en hun dochter
Nicole. Daarnaast zijn
met 227.500 dollar vrien
den en verwanten be
dacht en zijn 100.000 dol
lar opzij gezet voor een
Bob Fosse.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
naar hem genoemde
beurs voor hulp aan
jonge artiesten die het
verdienen.
FOTO T STICHT
den van de VPRO. Die ogen
heel spontaan".
„Ondanks de toejuichingen
die Gouwe Douwes heeft ge
had, vind ik zelf dat dat pro
gramma een stuk beter moet.
Vanaf 29 oktober gaan we
Gouwe Douwes in een ver
nieuwd jasje uitzenden. Er ko
men het komend winterseizoen
acht afleveringen van, die om
de drie weken worden uitge
zonden. In de eerste uitzending
hebben we een interview met
Peter Buck van R.E.M., de band
waar ik voor de toekomst heel
nieuwsgierig naar ben. Hij legt
uit welke invloed The Byrds en
Bob Dylan op zijn muziek uit
oefenen. Verder hebben we
Jethro Tuil, oud en nieuw, en
Henk Hofstede van The Nits.
Gouwe Douwes moet de aan
loop worden van een nieuw
popprogramma van de VARA,
dat liefst wekelijks te zien zal
zijn".
„Zo'n programma past in het
nieuwe VARA-beleid dat on
der Marcel van Dam gestalte
krijgt en waarbij de nadruk
moet komen te liggen op kwali
tatief hoogwaardige, informa
tieve programma's. Toen ik bij
de VARA begon, had ik nooit
gedacht dat ik daarin een red
zou spelen. Maar ik wil van
mezelf niet beweren dat ik
daarin een leidende rol speel,
want dan denk ik: 'Wie ben ik
nou helemaal?' Mijn buurman
zou het net zo goed kunnen
doen. Ik moet altijd blijven
schaven, ook aan programma's
waar mensen enthousiast over
zijn. Want de menaen moeten
er nog veel enthousiaster over
worden. Daar ben ik ijdel en
ambitieus genoeg voor".
AMSTERDAM (ANP) - Tien popcomponisten zijn ge
plaatst voor de finale van het Compositiefestival 'NOT the
same old song' op 20 oktober in de Melkweg in Amsterdam.
Dit heeft de Stichting Popmuziek Nederland (SPN), die het
festival samen met de Stichting Conamus voor de tweede
maal organiseert, gisteren meegedeeld.
De tien winnende songs zijn:
To Leonora' van Bob Fullman
(Amsterdam), 'I can't get up'
van Willem van Leeuwen (Den
Haag), 'Soweto' van Willy Cle
ment (Oostende), 'All of New
York' van Theo Jansen (Gro
ningen), 'Ugly Old Town' en
'Guess that's what I came to do'
van Gerrit Vennema (Den
Haag), 'Lover Boy' en 'Opti
maal Functioneren' van Jan
Willem Boonenberg (Diepen
veen), 'TV-Land' van Willem
Erne en Leendert Huntelaar
(Utrecht) en 'This strange
room' van Cor Kalkman en
Patty Krone (Amsterdam).
In juni van dit jaar werden
popcomponisten opgeroepen
om een cassette met maximaal
drie composities en bijbeho
rende teksten op te sturen aan
SPN. Er kwamen in totaal 301
cassettes binnen met op de
meeste drie songs. De jupr had
tot taak om uit de ruim 850
composities de tien beste te kie
zen voor de finale.
De tien geselecteerde songs
zullen op 20 oktober worden
uitgevoerd door: Edwin Schim-
scheimer (keyboards), Lex Bol-
derdijk (gitaar), Marcel Schim-
scheimer (bas), Ton Op 't Hof
(drums), Hans Jansen (Key
boards), Tom Barlage (saxo
foon) en Lisa Boray, Jerry
Sheldon, Joost Belinfante en
Frank Kraaijveld (alle vier
zang).
De eerste prijs is een geldbe
drag van 1.000 gulden, een spe
ciale zangmicrofoon en uitvoe
ring van de winnende song plus
een interview met de compo
nist in Veronica's Countdown
Café op Radio 3. De tweede
prijs is een geldbedrag van 750
gulden en de derde prijs één
van 500 gulden.
De jury bestaat uit: Boude-
wijn de Groot, John Cameron,
Vera Vingerhoeds, Jochem Fl-
uitsma, Hennie Vrienten, Jaap
Stoutenbeek en Tony Berk.
WORKUM (ANP) - Het vo
rig jaar geopende museum
dat in Workum de herinne
ring levend houdt aan vod-
denboer Jopie Huisman is
erg in trek: donderdagmor
gen wordt de 200.000ste be
zoeker verwacht. Vanaf die
dag zal de collectie werken
van de handelaar in lompen
en metalen zijn uitgebreid
met onder andere de schil
derijen 'Drie houten verf le
pels', 'Keats, drinkkruik en
schoenen van Age' en
'Eusie'.
Een legertje vrijwilligers
maakt het mogelijk dat het pu
bliek terecht kan in het mu
seum. Van 1 december tot 1
maart is het evenwel gesloten.
De oorspronkelijke schenking
kon worden uitgebreid. Het Jo
pie Huisman Museum beschikt
over 75 werken van de man die
als voddenboer dagelijks het
afgedankte van de maatschap
pij kreeg aangereikt.
MENS is een merkwaar-
'8 wezen. Zijn verschijning
«n al is goed voor duizen-
in vraagtekens en ga je op
naar het waarom van
verschijning dan kom je
rat in een wereld waar
its onmogelijk is.
te zoektocht naar de zin
an Bet bestaan is een een-
anje aangelegenheid. Er zijn
teken over vol geschreven
i talloze gedichten aan ge-
i'lB In de popmuziek is er
e" figuur die zich bij voort
ong afvraagt wat hij hier
P®ze aardbol doet en die op
"fluit schitterende wijze
®'ag doet van zijn weder-
hngen. Zijn naam? Van
wnson.
Vans nieuwe elpee 'Poetic
compose' gaat in
L.^ ten verder waar de
'nger 'No guru, no me-
no teacher' ophield.
i.„,champions compose'
flelt over bezieling en ver-
'n.g' Van Morrison vertelt
iii i„ goddelijke vonk die
J voelt gloeien en die
nal_.m staat stelt in vervol-
"flong tegeloven.
J'an schotelt zijn luiste-
ia ,a Been kant en klaar ver-
»aihe voor. 'Poetic cham
fer* fompose' is in zijn tek-
xtao handleiding voor
«en uitgesproken
Pions 'Poetic cham-
7, compose' licht een tip
Ke mystieke sluier op, te-
whnvoUevenetVaneenrijk
omar,H°U al te simPel zijn om
an<1 omwille van zijn
r#p
t pi
aai
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
hang naar mystiek voor een
zwever uit te maken en in het
geval van Van Morrison is er
haast tastbare muziek die
elke spotter logenstraft. 'Poe
tic champions compose' is in
al zijn ingetogenheid een mo
numentale plaat die alleen
gemaakt kan worden door
iemand die zijn evenwicht ge
vonden heeft.
'Poetic champions compose'
geeft klank aan verstilling en
verwondering. Elke plaat
kant opent met een instru
mentaal stuk en die nummers
zijn van een schoonheid die je
zelden tegenkomt. Ze brengen
je als luisteraar in een staat
van openheid die je in staat
stelt Vans ontboezemingen op
juiste waarde te schatten.
Muzikaal gesproken houdt de
elpee het midden tussen inge
houden jazz en gospel, al moet
daar meteen aan toegevoegd
worden dat die gospel ner
gens iets prekerigs heeft.
Van Morrison is een mysti
cus die erin slaagt glashelder
te zijn omtrent zijn menszijn
en zijn relatie tot god. Op het
eerste gezicht lijkt er een ker
kelijke logica in de teksten
schuil te gaan, maar wie Mor
risons teksten in die zin opvat
doet de schrijver ervan ge
weld aan. Want er zit te veel
grootsheid in om eng-kerke-
lijke uitleg te rechtvaardigen.
'Poetic champions compose'
vervreemdt Van Morrison
verder van de gewone pop
muziek, althans de plaat be
vat geen muziek die je even
als vrijblijvend deuntje voor
tussendoor opzet. Aan de an
dere kant is er vrijwel nie
mand die met popmuziek zo
ver durft te gaan als juist
Van Morrison. Wars van
commerciële overwegingen
maakt Van de muziek die hij
wil maken. En dat is allang
geen onbenullige pop voor
tieners meer, maar volwassen
muziek voor volwassen men
sen. Zeg maar rustig kunst.
YES HEEFT zich nooit neer
willen leggen bij het gegeven
dat de rol van de groep voor
Van Morrison: Zeg maar rustig kunst.
de ontwikkeling van de pop
muziek na 'Close to the edge'
in feite was uitgespeeld. Alle
nadien verschenen elpees
zijn, met uitzondering van de
live-platen wellicht, kramp
achtige en vooral amper ge
slaagde popgingen om een
nieuwe koers uit te zetten.
Yes had een mooie, door de
fans intens gekoesterde le
gende kunnen worden, maar
in plaats daarvan koos de
groep voor een, ik zou haast
zeggen kunstmatig, verder le
ven.
Met 'Owner of a lonely
heart' van de elpee '90125' uit
1983 werd na jaren weer eens
een hit gescoord en Yes heeft
daaruit de conclusie getrok
ken dat er nog wel behoefte
bestaat aan haar muziek. Zo
doende is er nu de elpee 'Big
generator'. Over die plaat
FOTO ARCHIEF DE STEM
kunnen we kort zijn. Yes
slaagt er nergens in ook maar
in de buurt van de klassieke
nummers van vroeger te ko
men.
'Big generator' bevat mu
ziek die achterhaald is en het
doet gênant aan om de Yes-
mannen te horen worstelen
met dit middelmatig mate
riaal. De Yes-fan doet er be
ter aan zich een CD-speler
aan te schaffen en al die oude
Yes-platen op compact disc te
kopen. Wellicht loopt hij dan
kans om in het kwaliteitsver
schil tussen elpee en CD nog
iets ongehoord moois te ont
dekken. Op 'Big generator' is
die kans uitgesloten.
HET AMERIKAANSE REM
heeft zich in een elpee of vijf
tijd ontwikkeld van een inte
ressant bandje tot een toon
aangevende rockgroep. Sa
men met Talking Heads zorgt
REM ervoor dat de Ameri
kaanse popmuziek voortdu
rend nieuwe impulsen krijgt.
De muziek van REM wor
telt in de jaren zestig. De mu
ziek herinnert zowel aan de
Byrds als aan de Velvet Un
derground. De vorige elpee
'Dead letter office' bevatte
niet voor niets enige Velvet
covers.
Een tijdje geleden ver
scheen de nieuwe REM-elpee
'Document' en die plaat zou
eigenlijk voor de grote door
braak moeten zorgen. 'Docu
ment' is echter geen 'door-
braak-plaat' geworden en
eigenlijk is dat maar goed
ook.
REM ontleent zijn kracht
en charme aan de vaagheid
die er in de muziek en vooral
in de teksten zit 'Document'
geeft wel een duidelijker
beeld van REM dan vorige el
pees deden, maar je moet als
luisteraar nog de nodige in
spanningen leveren om het
plaatje helder te krijgen.
'Document' is daarom zo
mooi, omdat REM steeds
puurder gaat klinken. Werd
er vroeger nog wel eens ge
poogd om ondanks de typi
sche REM-beperkingen toch
gewone rocksongs te maken,
nu worden die pogingen ach
terwege gelaten en wordt er
voor honderd procent REM-
muziek gespeeld. Op 'Docu
ment' levert dat hoogst intri
gerende muziek op. De elpee
kent nergens zwakke mo
menten en gelukkig nergens
kant en klare rocknum-
mertjes.
HOT CHOCOLATE vond ik
altijd zo leuk om de zekere
mate van onvolkomenheid
die er in de nummers zat. Er-
roll Brown c.s. maakten geen
echte soul en soms was er
zelfs sprake van een zekere
stunteligheid. Desondanks of
juist daardoor hadden veel
Hot Chocolate-hits iets on
ontkoombaars.
In het kader van de alge
hele remix-gekte van tegen
woordig zijn acht Hot Choco
late-hits in Duitsland door
ene Frank Mono opnieuw ge-
mixed of beter gezegd gron
dig bewerkt of nog beter ge
zegd grondig verpest.
De remixen staan op de el
pee 'Hot Chocolate 2001' en
dat is bij vlagen een misselijk
makend produkt. Er is met
zo'n zelfingenomen kortzich
tigheid gerommeld met de
nummers dat er niets van
over gebleven is. Een domme
Duitse disco-dreun over
heerst en maakt elke song tot
iets heel banaals.
Een doodgewone, met zorg
samengestelde greatest hits
elpee had aangetoond dat Hot
Chocolate in de beperking
van de hitparade-muziek
voortreffelijke dingen gedaan
heeft. Deze remix-plaat be
werkstelligt echter het tegen
overgestelde: hij laat alleen
maar doren hoe je iets heel
leuks met de nodige verande
ringen heel dom kunt laten
klinken.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Jethro Tuil en Fairport Conven
tion, 11 oktober in Den Haag
(Congresgebouw)
John Hiatt, 17 oktober in Tilburg
(Noorderligt) en 20 oktober in
Utrecht (vredenburg)
Bryan Adams, 3 november in
Rotterdam (Ahoy)
Care, 4 en 5 november in Rotter
dam (Ahoy)
Mariilion, 8 november in Rotter
dam (Ahoy)
Dolly Dots, 10 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Billy Cobham, 23 oktober in Til
burg (Noorderligt)
Chris Isaak, 25 oktober in Tilburg
(Noorderligt)
Red Hot Chilli Peppers, 11 okto
ber in Tilburg (Noorderligt)
Cock Robin, 12 oktober in Utrecht
(Vredenburg)
Mr. Mister, 28 oktober in Den
Haag (Congresgebouw)
Alison Moyet, 31 oktober in Eind
hoven (POC) en 1 november in
Den Haag (Dr. Anton Philips-
zaal)
Suzanne Vega, 9 november in
Rotterdam (Doelen)
Chris Rea, 10 november in Rot
terdam (Ahoy)
Rory Gallagher, 10 november in
Utrecht (Vredenburg)
Miles Davis, 11 november in Rot
terdam (Ahoy)
Communards, 17 december in
Den Haag (Congresgebouw)
Jesus and Mary Chain, 13 oktober
in Amsterdam (Paradiso) en 14
oktober in Antwerpen (Hof ter
Lo)