I» 01155-2945 01640-40035 Ort N DOUWE KROESKE, PRESENTATOR OP RADIO EN TY: :ersi EtèfH B Bob Fosse geeft postuum etentje Tien finalisten op festival popmuziek door De mysticus Morrison jzers maakt n tweede lergie! WOENSDAG 7 OKTOBER 1987 olluiken. :e-dienst. isdagmiddag, even voor vier uur 's middags, i Douwe Kroeske verheft zich in de radiostu- in zijn volle lengte. Feitenkenner Tevreden Jopie Huisman Museum in trek YES REM Hot Chocolate ■ft Het is de taak van de politie om Misdadigers op te sporen op alle terreinen, dus ook op milieugebied" F. Lamérls, chef gem. politie Voorburg DE STEM Ik blijf schaven aan mezelf 3t afstandbediening. Zonwering, lekking. raat 7, AXEL ipact 2 Ikstverwerker i kopieermachines apparatuur an Douwe Kroeske. Vorig jaar toonde hij in Zo- ïerpop van de VARA voor het eerst zijn gezicht op Nederlandse televisie. Vanaf dat moment is de arrière van de 30-j arige, ruim twee meter lange resentator in een stroomversnelling geraakt. Af- elopen zondag onderging Jan Douwe Kroeske zijn uurdoop als dragende man, samen met 'good old' ;ees Jansma, van Langs de Lijn. Kroeske als op- olger van Willem Ruis, Tom Blom, Felix Meur- ers en Koos Postema. Een interview. BD Axel 5-1579 <o ssingel 10, ,Mart van der Sanden zijn echt gek, daar!", roept hij naar de producer van j meter de lucht in, een van zijn wekelijkse uitzen- :n op Radio 3. reden voor de opwinding: >le 'I want you' van Elvis Jo, aangevraagd door een eiaar, was niet in de NOS- theek te vinden. Een loop- Vn heeft inderhaast een be lt exemplaar opgeduikeld iet Veronica-archief en dus it de muziek van Elvis illo toch nog net voor de R door de ether, zij het met ^swat gekraak. [ster, Jan Douwe is he li „Het probleem is dat de eek af en toe wat achter (want you' heeft in de top- taan en eerste in de Ver gelijke Vijftien. Zo'n plaat 1 je dan gewoon niet terug, Jt iemand besloten heeft niet te kopen. Het is trou- s belachelijk dat de NOS die platen betaalt. Als ze jeetje kien waren, legden tere contacten met de pla- iaatschappijen. Dan kre- les gratis in huis. Bij JiOS moeten nu honderden sen verdwijnen. Maar op lort lulligheden zou voor en kunnen worden bezui- Laat de NOS eerst eens de eigen lekken gaan kij- Hl, dat frustratietje is er Het gesprek komt op Langs Jjn en Jan Douwe Kroeske leen aardig inkijkje in de waarop je bij de om- ian werk komt. Bij eind- teur Jaap Hofman van s de Lijn kwamen ruim grieven binnen van mensen Postema en Meurders wil- Igen. Maar naar dit t banen solliciteer je niet, 'r word je-direct of indirect [or gevraagd. e: „Ja, dat heb je in dit t Omdat je vaker voor de to staat en veel voor de ,'o werkt, ontmoet je mensen |en je aanpraten en je i aan de hand doen. Ik 8 een tip van Herman van Velden, die de muziek voor s de Lijn uitkiest. Hij zei ,1 Bel Jaap Hofman eens op'. 'ankelij k heb ik daar niet op gereageerd. Ik vond Pos tema en Meurders zulke groot heden. Tom Blom en Willem Ruis hebben bij Langs de Lijn gezeten. Ik heb altijd enorm te gen die mensen opgekeken. Hun manier van presenteren was zo losjes en toch zo vak kundig. Uiteindelijk heb ik toch gebeld, met in het achter hoofd de gedachte dat ik waar schijnlijk geen kans zou ma ken. Ik dacht: 'Daar zijn vast zulke grote namen op afgeko men'. Maar mijn naam bleek bij Hofman wel degelijk op de lijst van gegadigden te staan, omdat ik ooit in een interview met KRO's Studio had gezegd dat ik wel eens een sportpro gramma zou willen presente ren". Zo'n uitspraak is niet vreemd uit de mond van een man, die als sportleraar op een lts heeft gewerkt, in Oostenrijk stunte lende Nederlanders op ski's heelhuids van de steile hellin gen afloodste, in Italië bad meester is geweest en zelf jaren lang heeft gevolleybald en - uiteraard met zo'n lengte - ge basketbald. Over de samenwerking met Kees Jansma, die zijn sporen in de sportjournalistiek al lang en breed heeft verdiend: „Ik denk dat ze mij wilden hebben voor de vlotte presentatie en van wege mijn ervaring met radio, naast iemand die ontzettend veel over sport weet. Kees Jansma is een echte feitenken- ner. Die kan je bij wijze van spreken zo de exacte opstelling geven van het Bulgaarse elftal dat in 1953 tegen Nederland voetbalde. Een echte taakver deling is er tussen ons niet af gesproken. Jaap Hofman heeft ons dat ook niet aangeraden. Zoiets moet er langzamerhand inglijden, moet op den duur vanzelf lekker gaan zitten. We zijn begonnen als onbeschre ven bladen we zien we wel hoe Jan Douwe Kroeske in de gloednieuwe NOS-radiostudio, die midden oktober in gebruik wordt genomen. de vergelijking met Postema en Meurders uitvalt". Jan Douwe Kroeske, wiens popprogramma's op Radio 3 opvallen door een eigenzinnige muziekkeuze, krijgt niets te zeggen over de platen die in Langs de Lijn worden ge draaid. Wordt de man, die het optreden van Prince in Utrecht het beste concert vindt dat hij ooit heeft gezien en die met be langstelling groepen als R.E.M, en Jesus and Mary Chain volgt, niet ziek van Mantovani, Bert Kaempfert en The Carpenters? „Als ik mijn persoonlijke smaak zou volgen, viel de keuze ongetwijfeld anders uit. Maar de muziek in Langs de Lijn moet onderhoudend zijn, niet meer dan een aanvulling op de sport. De platen mogen niet afleiden van de hoofdzaak, de sport". Dat is in zijn programma's op Radio 3 (Twee meter de lucht in, Tracks en Poppodium) uiteraard anders. Kroeske pro beert daarin nieuwe ontwikke lingen in de pop te laten horen, aan te geven op welke muziek uit het verleden de bands van nu teruggrijpen en hij stopt er veel Nederlands werk in. Kroeske, altijd op zoek naar 'spannende' muziek, beschouwt zichzelf dan ook niet als disc- jockey, als aan-elkaar-prater van hits, maar als presentator van popuitzendingen. „Jeroen van Inkel, Rob Sten- ders, Ferry Maat, dat zijn echte discjockeys, doorsnee-intro- praters. Ik wil wat verder kij ken en mijn programma niet volstampen met hits. Ik wil op de eerste plaats zo veel moge lijk vertellen over de muziek, ook door te laten horen welke inspiratiebronnen aan de mu ziek van nu ten grondslag lig gen. Ik kan niet tegen ongeïn spireerde programma's, waarin ik een voortdurende dreun hoor en waarin elke gouwe ouwe uit een doos komt met honderd oude hits, die om de beurt worden gedraaid. Het wordt steeds meer stereotiep dat gearriveerde hits voorrang krijgen boven nieuwe dingen en kleine Nederlandse bands. Ik merk dat bij anderen de durf ontbreekt om pas uitgeko men, onbekende platen te draaien. Frits Spits en de VARA mogen op dat punt de kastanjes uit het vuur halen. Als maker van een poppro gramma ben je uiteindelijk de allereerste luisteraar en heb je de taak, de roeping zelfs om wat je hoort aan je luisteraars door te geven". Jan Douwe Kroeske heeft zelf het idee dat ze bij de VARA wel tevreden over hem zijn. „Dat leid ik af uit gesprekken met mijn chefs. Bovendien voel ik me vereerd als ik gevraagd word om commentaar te leve ren bij het optreden van Ma donna in Turijn. En ik voel me even vereerd als Hans Emans mij vraagt om interviews te doen voor 'Drank, onwijs lek ker'!. Je moet open staan voor allerhande zaken op radio en tv. Dat betekent overigens niet dat je alles ook maar moet doen. Ik zou geen quiz willen pre senteren. Als showmaster - en als grote voorbeeld geldt nog steeds Willem Ruis - moet je zo ontzettend veel in huis hebben. Er worden te gauw mensen op het hobbelpaard gezet. En dat blijkt dan achteraf toch niet zo lekker te zitten. Een mooi voor beeld van iemand die waanzin nige talenten heeft en het heel goed doet in een groots opgezet programma als Sterrenslag is Paul de Leeuw. Het is fantas tisch hoe die de aandacht voor het gezicht van Sandra Reemer op televisie gewoon wegkaapt". Ambieer jij ook zo'n carrière voor een breed publiek? „Ik doe dat al een beetje. Naast mijn popprogramma's presenteer ik wekelijks school televisie, voor jonge kinderen dus, en Langs de Lijn is voor weer een andere groep be stemd, die van de sportfanaten. Maar ik heb geen bepaalde lijn uitgezet die ik wil volgen om op mijn veertigste de ideale pre sentator te zijn. Het is het laat ste jaar toch al allemaal zo hard gegaan. Eigenlijk wil ik daar niet teveel bij stil staan, anders zou ik misschien gaan denken dat ik op een gegeven moment aan de rem had moe ten trekken". „Ik zie mezelf absoluut niet als de zaligmakende presentator. Ik weet van mezelf veel te goed wat er allemaal nog moet wor den verbeterd. Op televisie moet ik bijvoorbeeld nog leren hoe ik de microfoon het beste vast kan houden, hoe ik met mensen moet converseren en mijn presentatie moet een stuk losser worden. Ik heb in dat op zicht bewondering voor Daan en Willem Ekkel, de Jonge Hel- NEW YORK (AFP) - Dustin Hoffman, Neil Si mon, Jessica Lang, E.L. Doctorow, Janet Leigh, Buddy Hackett en Ben Gazzara zijn onder de 70 artiesten en collega's aan wie de choreograaf en regisseur Bob Fosse, die onlangs op 60-jarige leeftijd aan een hartaanval is overleden, 25.000 dollar heeft vermaakt om te zijner ere een feestelijk diner te houden. In het testament zegt Fosse dat hij met een chèque van 378.75 dollar per persoon iedereen wil bedanken die op een be paald ogenblik in zijn le ven aardig voor hem is geweest. De bedoeling is dat men 'op mijn kosten gaat dineren'. Het grootste deel van Fosse's nalatenschap, ge schat op tussen een half miljoen en een miljoen dollar, is gegaan naar zijn ex-vrouw en mede werkster gedurende vele jaren, de danseres Gwen Verdon, en hun dochter Nicole. Daarnaast zijn met 227.500 dollar vrien den en verwanten be dacht en zijn 100.000 dol lar opzij gezet voor een Bob Fosse. - FOTO ARCHIEF DE STEM naar hem genoemde beurs voor hulp aan jonge artiesten die het verdienen. FOTO T STICHT den van de VPRO. Die ogen heel spontaan". „Ondanks de toejuichingen die Gouwe Douwes heeft ge had, vind ik zelf dat dat pro gramma een stuk beter moet. Vanaf 29 oktober gaan we Gouwe Douwes in een ver nieuwd jasje uitzenden. Er ko men het komend winterseizoen acht afleveringen van, die om de drie weken worden uitge zonden. In de eerste uitzending hebben we een interview met Peter Buck van R.E.M., de band waar ik voor de toekomst heel nieuwsgierig naar ben. Hij legt uit welke invloed The Byrds en Bob Dylan op zijn muziek uit oefenen. Verder hebben we Jethro Tuil, oud en nieuw, en Henk Hofstede van The Nits. Gouwe Douwes moet de aan loop worden van een nieuw popprogramma van de VARA, dat liefst wekelijks te zien zal zijn". „Zo'n programma past in het nieuwe VARA-beleid dat on der Marcel van Dam gestalte krijgt en waarbij de nadruk moet komen te liggen op kwali tatief hoogwaardige, informa tieve programma's. Toen ik bij de VARA begon, had ik nooit gedacht dat ik daarin een red zou spelen. Maar ik wil van mezelf niet beweren dat ik daarin een leidende rol speel, want dan denk ik: 'Wie ben ik nou helemaal?' Mijn buurman zou het net zo goed kunnen doen. Ik moet altijd blijven schaven, ook aan programma's waar mensen enthousiast over zijn. Want de menaen moeten er nog veel enthousiaster over worden. Daar ben ik ijdel en ambitieus genoeg voor". AMSTERDAM (ANP) - Tien popcomponisten zijn ge plaatst voor de finale van het Compositiefestival 'NOT the same old song' op 20 oktober in de Melkweg in Amsterdam. Dit heeft de Stichting Popmuziek Nederland (SPN), die het festival samen met de Stichting Conamus voor de tweede maal organiseert, gisteren meegedeeld. De tien winnende songs zijn: To Leonora' van Bob Fullman (Amsterdam), 'I can't get up' van Willem van Leeuwen (Den Haag), 'Soweto' van Willy Cle ment (Oostende), 'All of New York' van Theo Jansen (Gro ningen), 'Ugly Old Town' en 'Guess that's what I came to do' van Gerrit Vennema (Den Haag), 'Lover Boy' en 'Opti maal Functioneren' van Jan Willem Boonenberg (Diepen veen), 'TV-Land' van Willem Erne en Leendert Huntelaar (Utrecht) en 'This strange room' van Cor Kalkman en Patty Krone (Amsterdam). In juni van dit jaar werden popcomponisten opgeroepen om een cassette met maximaal drie composities en bijbeho rende teksten op te sturen aan SPN. Er kwamen in totaal 301 cassettes binnen met op de meeste drie songs. De jupr had tot taak om uit de ruim 850 composities de tien beste te kie zen voor de finale. De tien geselecteerde songs zullen op 20 oktober worden uitgevoerd door: Edwin Schim- scheimer (keyboards), Lex Bol- derdijk (gitaar), Marcel Schim- scheimer (bas), Ton Op 't Hof (drums), Hans Jansen (Key boards), Tom Barlage (saxo foon) en Lisa Boray, Jerry Sheldon, Joost Belinfante en Frank Kraaijveld (alle vier zang). De eerste prijs is een geldbe drag van 1.000 gulden, een spe ciale zangmicrofoon en uitvoe ring van de winnende song plus een interview met de compo nist in Veronica's Countdown Café op Radio 3. De tweede prijs is een geldbedrag van 750 gulden en de derde prijs één van 500 gulden. De jury bestaat uit: Boude- wijn de Groot, John Cameron, Vera Vingerhoeds, Jochem Fl- uitsma, Hennie Vrienten, Jaap Stoutenbeek en Tony Berk. WORKUM (ANP) - Het vo rig jaar geopende museum dat in Workum de herinne ring levend houdt aan vod- denboer Jopie Huisman is erg in trek: donderdagmor gen wordt de 200.000ste be zoeker verwacht. Vanaf die dag zal de collectie werken van de handelaar in lompen en metalen zijn uitgebreid met onder andere de schil derijen 'Drie houten verf le pels', 'Keats, drinkkruik en schoenen van Age' en 'Eusie'. Een legertje vrijwilligers maakt het mogelijk dat het pu bliek terecht kan in het mu seum. Van 1 december tot 1 maart is het evenwel gesloten. De oorspronkelijke schenking kon worden uitgebreid. Het Jo pie Huisman Museum beschikt over 75 werken van de man die als voddenboer dagelijks het afgedankte van de maatschap pij kreeg aangereikt. MENS is een merkwaar- '8 wezen. Zijn verschijning «n al is goed voor duizen- in vraagtekens en ga je op naar het waarom van verschijning dan kom je rat in een wereld waar its onmogelijk is. te zoektocht naar de zin an Bet bestaan is een een- anje aangelegenheid. Er zijn teken over vol geschreven i talloze gedichten aan ge- i'lB In de popmuziek is er e" figuur die zich bij voort ong afvraagt wat hij hier P®ze aardbol doet en die op "fluit schitterende wijze ®'ag doet van zijn weder- hngen. Zijn naam? Van wnson. Vans nieuwe elpee 'Poetic compose' gaat in L.^ ten verder waar de 'nger 'No guru, no me- no teacher' ophield. i.„,champions compose' flelt over bezieling en ver- 'n.g' Van Morrison vertelt iii i„ goddelijke vonk die J voelt gloeien en die nal_.m staat stelt in vervol- "flong tegeloven. J'an schotelt zijn luiste- ia ,a Been kant en klaar ver- »aihe voor. 'Poetic cham fer* fompose' is in zijn tek- xtao handleiding voor «en uitgesproken Pions 'Poetic cham- 7, compose' licht een tip Ke mystieke sluier op, te- whnvoUevenetVaneenrijk omar,H°U al te simPel zijn om an<1 omwille van zijn r#p t pi aai EINDREDACTIE WIM VAN LEEST hang naar mystiek voor een zwever uit te maken en in het geval van Van Morrison is er haast tastbare muziek die elke spotter logenstraft. 'Poe tic champions compose' is in al zijn ingetogenheid een mo numentale plaat die alleen gemaakt kan worden door iemand die zijn evenwicht ge vonden heeft. 'Poetic champions compose' geeft klank aan verstilling en verwondering. Elke plaat kant opent met een instru mentaal stuk en die nummers zijn van een schoonheid die je zelden tegenkomt. Ze brengen je als luisteraar in een staat van openheid die je in staat stelt Vans ontboezemingen op juiste waarde te schatten. Muzikaal gesproken houdt de elpee het midden tussen inge houden jazz en gospel, al moet daar meteen aan toegevoegd worden dat die gospel ner gens iets prekerigs heeft. Van Morrison is een mysti cus die erin slaagt glashelder te zijn omtrent zijn menszijn en zijn relatie tot god. Op het eerste gezicht lijkt er een ker kelijke logica in de teksten schuil te gaan, maar wie Mor risons teksten in die zin opvat doet de schrijver ervan ge weld aan. Want er zit te veel grootsheid in om eng-kerke- lijke uitleg te rechtvaardigen. 'Poetic champions compose' vervreemdt Van Morrison verder van de gewone pop muziek, althans de plaat be vat geen muziek die je even als vrijblijvend deuntje voor tussendoor opzet. Aan de an dere kant is er vrijwel nie mand die met popmuziek zo ver durft te gaan als juist Van Morrison. Wars van commerciële overwegingen maakt Van de muziek die hij wil maken. En dat is allang geen onbenullige pop voor tieners meer, maar volwassen muziek voor volwassen men sen. Zeg maar rustig kunst. YES HEEFT zich nooit neer willen leggen bij het gegeven dat de rol van de groep voor Van Morrison: Zeg maar rustig kunst. de ontwikkeling van de pop muziek na 'Close to the edge' in feite was uitgespeeld. Alle nadien verschenen elpees zijn, met uitzondering van de live-platen wellicht, kramp achtige en vooral amper ge slaagde popgingen om een nieuwe koers uit te zetten. Yes had een mooie, door de fans intens gekoesterde le gende kunnen worden, maar in plaats daarvan koos de groep voor een, ik zou haast zeggen kunstmatig, verder le ven. Met 'Owner of a lonely heart' van de elpee '90125' uit 1983 werd na jaren weer eens een hit gescoord en Yes heeft daaruit de conclusie getrok ken dat er nog wel behoefte bestaat aan haar muziek. Zo doende is er nu de elpee 'Big generator'. Over die plaat FOTO ARCHIEF DE STEM kunnen we kort zijn. Yes slaagt er nergens in ook maar in de buurt van de klassieke nummers van vroeger te ko men. 'Big generator' bevat mu ziek die achterhaald is en het doet gênant aan om de Yes- mannen te horen worstelen met dit middelmatig mate riaal. De Yes-fan doet er be ter aan zich een CD-speler aan te schaffen en al die oude Yes-platen op compact disc te kopen. Wellicht loopt hij dan kans om in het kwaliteitsver schil tussen elpee en CD nog iets ongehoord moois te ont dekken. Op 'Big generator' is die kans uitgesloten. HET AMERIKAANSE REM heeft zich in een elpee of vijf tijd ontwikkeld van een inte ressant bandje tot een toon aangevende rockgroep. Sa men met Talking Heads zorgt REM ervoor dat de Ameri kaanse popmuziek voortdu rend nieuwe impulsen krijgt. De muziek van REM wor telt in de jaren zestig. De mu ziek herinnert zowel aan de Byrds als aan de Velvet Un derground. De vorige elpee 'Dead letter office' bevatte niet voor niets enige Velvet covers. Een tijdje geleden ver scheen de nieuwe REM-elpee 'Document' en die plaat zou eigenlijk voor de grote door braak moeten zorgen. 'Docu ment' is echter geen 'door- braak-plaat' geworden en eigenlijk is dat maar goed ook. REM ontleent zijn kracht en charme aan de vaagheid die er in de muziek en vooral in de teksten zit 'Document' geeft wel een duidelijker beeld van REM dan vorige el pees deden, maar je moet als luisteraar nog de nodige in spanningen leveren om het plaatje helder te krijgen. 'Document' is daarom zo mooi, omdat REM steeds puurder gaat klinken. Werd er vroeger nog wel eens ge poogd om ondanks de typi sche REM-beperkingen toch gewone rocksongs te maken, nu worden die pogingen ach terwege gelaten en wordt er voor honderd procent REM- muziek gespeeld. Op 'Docu ment' levert dat hoogst intri gerende muziek op. De elpee kent nergens zwakke mo menten en gelukkig nergens kant en klare rocknum- mertjes. HOT CHOCOLATE vond ik altijd zo leuk om de zekere mate van onvolkomenheid die er in de nummers zat. Er- roll Brown c.s. maakten geen echte soul en soms was er zelfs sprake van een zekere stunteligheid. Desondanks of juist daardoor hadden veel Hot Chocolate-hits iets on ontkoombaars. In het kader van de alge hele remix-gekte van tegen woordig zijn acht Hot Choco late-hits in Duitsland door ene Frank Mono opnieuw ge- mixed of beter gezegd gron dig bewerkt of nog beter ge zegd grondig verpest. De remixen staan op de el pee 'Hot Chocolate 2001' en dat is bij vlagen een misselijk makend produkt. Er is met zo'n zelfingenomen kortzich tigheid gerommeld met de nummers dat er niets van over gebleven is. Een domme Duitse disco-dreun over heerst en maakt elke song tot iets heel banaals. Een doodgewone, met zorg samengestelde greatest hits elpee had aangetoond dat Hot Chocolate in de beperking van de hitparade-muziek voortreffelijke dingen gedaan heeft. Deze remix-plaat be werkstelligt echter het tegen overgestelde: hij laat alleen maar doren hoe je iets heel leuks met de nodige verande ringen heel dom kunt laten klinken. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Jethro Tuil en Fairport Conven tion, 11 oktober in Den Haag (Congresgebouw) John Hiatt, 17 oktober in Tilburg (Noorderligt) en 20 oktober in Utrecht (vredenburg) Bryan Adams, 3 november in Rotterdam (Ahoy) Care, 4 en 5 november in Rotter dam (Ahoy) Mariilion, 8 november in Rotter dam (Ahoy) Dolly Dots, 10 oktober in Tilburg (Noorderligt) Billy Cobham, 23 oktober in Til burg (Noorderligt) Chris Isaak, 25 oktober in Tilburg (Noorderligt) Red Hot Chilli Peppers, 11 okto ber in Tilburg (Noorderligt) Cock Robin, 12 oktober in Utrecht (Vredenburg) Mr. Mister, 28 oktober in Den Haag (Congresgebouw) Alison Moyet, 31 oktober in Eind hoven (POC) en 1 november in Den Haag (Dr. Anton Philips- zaal) Suzanne Vega, 9 november in Rotterdam (Doelen) Chris Rea, 10 november in Rot terdam (Ahoy) Rory Gallagher, 10 november in Utrecht (Vredenburg) Miles Davis, 11 november in Rot terdam (Ahoy) Communards, 17 december in Den Haag (Congresgebouw) Jesus and Mary Chain, 13 oktober in Amsterdam (Paradiso) en 14 oktober in Antwerpen (Hof ter Lo)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21