EG dobbert op het falen van ministers Kwaliteit: een onsje meer of minder Grondwet brengt geen verandering J UNILEY Stem co mm de stem de stem ACHTERGROND DINSDAG 6 OKTOBER 1987 fttem BINNENLAND fol is voP DEZE WEEK ALGEMENE BESCHOUWINGEN IN TWEEDE KAMER SSffiSKSSt! JS'vSdepU- 4/ VOLK VAN SURINAME MOET BUITENWERELD INPALMEN Feest Agenda Diefstal Rest n End het 1 ,af9elopen da9en in e holt ui9 ls 9eweest. In Nede rdat mo vr,eemdelingenhaat. Afge hvarinl st 300 gemeenten r lmefcr rlan.v'uchtel'n9en- Deze uil ret helt!?? verontrusten dan de ste kunnen afsluiten. Door Frans Boogaard NU afgelopen weekend ook de EG-ministers van Buitenlandse Zaken in hun informele beraad in het Deense Nyborg, con form de verwachtingen, niet tot een (beginsel)ak- koord zijn gekomen over een ontwerp-begroting voor 1988, en de formele einddatum voor het indie nen van dat ontwerp bij het parlement is verstre ken, zijn de woede en ver slagenheid binnen de EG groot. Uitgerekend iri het jubileum jaar van de Europese samen werking, dat met sport- en culturele activiteiten zoveel luister wordt bijgezet, blijkt de wil tot politieke samen werking bij de lidstaten zelf nog zó onderontwikkeld, dat voor het eerst in dertig jaar de ministerraad het zelfs niet eens kan worden over een nieuwe begroting. Geen wonder dat de Deense EG-commissaris Henning Christophersen, binnen de Commissie verantwoordelijk voor het begrotingsbeleid, vrijdag al uiting gaf aan zijn „diepe ontevredenheid" over het feit dat een dag eerder in Luxemburg de begrotingsmi nisters het touwtje aan het slot van een zes uur lange vergadering in de boot gooi den. Zonder ook maar een dag te verliezen, kondigde hij een procedure aan voor het Euro pese Hof. Maar afgezien van het feit dat juridische stappen nooit de mooiste weg zijn om een doel te bereiken, is tegen de tijd dat er een arrest komt het kwaad al geschied. De politieke fricties zijn een feit, en puur budgettair staat al vast, hoe snel en coö peratief er vanaf dit moment ook wordt gewerkt, dat de EG het nieuwe, zeer belangrijke kalenderjaar 1988 zonder be groting moet beginnen. In het spoorboekje van de EG is in die situatie voorzien, want al eerder heeft het com munautaire beleid een tijd lang moeten draaien op (per maand) één twaalfde van het budget van het vorige jaar. Dat zogenaamde 'twaalfden- systeem' zou dus ook begin '88 moeten worden toegepast. Maar juist dan, aldus ChristópKeïsen. komt de toe passing van het twaalfden- systeeniheél bièroerd uit. Het gemeenschappelijk landbouwbeleid, dat drie kwart van de EG-begroting beslaat en dit jaar zo'n 22 mil jard rekeneenheden vergt, zal namelijk volgend jaar, als ge volg van allerlei ingrijpende hervormingen, zeker 27 mil jard rekeneenheden vragen. Als de onder meer door Ne derland fel-betwiste belas ting op oliën en vetten er niet komt, wordt dat zelfs ruim 29 miljard. Dat betekent dat vanaf de eerste maand het landbouw beleid door puur geldgebrek ernstig zal worden gestag neerd. Precies hetzelfde, al zijn de bedragen daar minder spec taculair, geldt voor het on- Premier Thatcher .dwarsligger. derzoeksbeleid, dat dankzij langdurig aarzelen van de Britse premier Thatcher toch al in zware ademnood is ge bracht, alle waarschuwingen over de technologische voor sprong van Japan en de VS ten spijt. Maar wellicht nog het grootste nadeel is dat door het uitblijven van een budgetak koord, een heel zware hypo theek wordt gelegd op de top van Kopenhagen, begin de cember, en daarmee op de voortgang van de totale Europese samenwerking. Over die voortgang, waar voor Commissievoorzitter Delors in februari van dit jaar de raad van ministers vergaande voorstellen deed (het zogenaamde 'drieluik' of 'pakket-Delors'), werd op de laatste top van regeringslei ders afgelopen zomer al van gedachten gewisseld. Concrete besluiten leverde dat niet op, maar desondanks wilde geen van de regerings leiders of Commissieleden van het woordje 'mislukking' horen. Er was immers zinvol ver gaderd, en op de komende top in Kopenhagen zouden de po sities wel verder worden vastgelegd. Twee begrotings raden terug, toen het budget fiasco zich begon af te teke nen maar de heren bewinds lieden nog een dag en een nacht en nóg een dag vóór zich hadden, beklaagde de Nederlandse staatssecretaris Van der Linden (Buiten landse Zaken) er zich plotse ling over dat de 'richtlijnen' van de laatste Europese top toch wat minder concreet wa ren dan het zich aanvankelijk had laten aanzien. En nu, met de nieuwe top in het niet_al te verre_ verschiet, zullen de Commissie ën'de re geringsleiders moeten oppas- Jeh.'tjatde budgët-problema- tiek het totale pakket-Delors, waarvan het een belangrijk onderdeel is maar ook niet méér dan dat, niet gaat over heersen. Want in dat geval is de EG er nog niet: Engeland blijft dan meer middelen weigeren omdat er van een zuiniger landbouwbeleid niets komt. En dat beleid komt niet van de grond, omdat het zeker de eerste paar jaar méér geld kost. Maar of de situatie echt zo rampzalig is, zal pas begin december blijken. Want heel vaak is een crisis of crisis dreiging nodig om in schijn baar onvoorwaardelijk be trokken posities toch weer wat beweging te krijgen. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. «076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, «01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, «01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9,01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlisslngen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rnnl/rplatioc Postgiro 1114111 -ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Max de Bok ALS je de kans hebt om een aantal weken door een ontwikkelingsland te rei zen - en dat niet als zon- zoekend toerist, maar als iemand die de gelegenheid om met mensen van hoog tot laag in contact te ko men -dan gebeurt er wat met je. Je ontmoet mensen die in grote afhankelijkheid van de natuur, dagelijks een harde strijd om het kale bestaan moeten voeren. Je ziet dat de stad zich ontwikkelt tot de vergaarbak van mensen die op de rand van het bestaan leven. Armoe troef. Bedelarij neemt er ontstellende vormen aan. Je merkt hoe slecht het gesteld is met de zorg voor de gezondheid. Je hoort hoe uit zichtloos de problematiek van de schuldenlasten, die je in theorie kende, is. Je vraagt je af hoe mensen erin slagen nog toekomstgericht te denken en bezig te zijn. Je verbaast je over de levensblijheid on danks alles en de gastvrijheid van mensen die geen nagel hebben om hun gat te krab ben. En dan denk je daar in donker Afrika aan Nederland en hoor je je tot jezelf zeggen: wat zijn we daar toch met luxe-problemen bezig. Die relativering is op zich zelf goed. Je gaat weer eens beseffen hoe gevaarlijk en onrechtvaardig het is, dat de wereld in rijk en arm ver deeld is. Je realiseert je weer beter hoe belangrijk het is dat de kapitaalstroom van rijk naar arm geleid wordt en dat de hulp die we geven aan de arme wereld weinig meer is dan de druppel op de gloeiende plaat. m riteit nnriprlincre huln n* uan de Rotterdamse m—A Terug in eigen land duurt het even voordat je je weer druk kunt maken over on rechtvaardigheden in de eigen samenleving. Je bent geneigd ze te kleineren. Waar hebben we het met ons allen eigenlijk over Over een pro centje meer hier, een hon derdje minder daar. Is het niet overdreven te spreken over armoede in Nederland? Hoe verwend zijn en gedra gen we ons eigenlijk? Dan lees en hoor je over ar moe in eigen land. Dan zie je die afschuwwekkende beel den van mensen die zich op uiterst valse gronden ertegen verzetten dat asielzoekers hun veilige en beschermde bestaan zouden komen ver storen. Dan beleef je in je eigen buurt dat met zoge naamd van zorg voor wooon- wagenbewoners doortrokken - maar in de grond smerige discriminatoire - redenerin gen, geprotesteerd wordt te gen de vestiging van een woonwagenkampje. En dan weet je ineens weer dat het niet om luxe-problemen gaat, maar om de kwaliteit van het menselijk bestaan in al zijn facetten. Zal het daar in het grote politieke debat tussen volks vertegenwoordiging en rege ring - vandaag, morgen en donderdag in de Tweede Ka mer - ook over gaan? Het zou eigenlijk wel moeten. Het zou goed zijn indien het beleid van het kabinet-Lubbers II zou worden afgemeten aan Premier Lubbers ...Rotterdamse zakelijk heid - foto de stem/johan van gurp opvattingen die bij partijen leven over de inrichting van onze samenleving. Er zijn vele boekwerken gevuld met beschouwingen over de zorg zame samenleving. Politici hebben er de mond vol van. Maar het blijft bij woorden. Kijken we nog eens wat premier Lubbers in de rege ringsverklaring van juli vo rig jaar zei met een variatie op Brecht. Sprekend over de terugtredende overheid en de fout om teveel van wetten en regelgeving te verwachten, zei de premier: „Tegelijker tijd wel daar optreden waar er achterstanden zijn; ons goed realiseren dat wie het goed heeft, om zo te zeggen in het licht leeft, al te gemakke lijk achterstandsposities van anderen - meer in het duister - over het hoofd ziet." Wat le zen we van de hand van mi nister Huding (Financiën) als reactie op de waarschuwing van de Raad van State dat een doorgezet bezuinigings beleid in toenemende mate op maatschappelijke weerstan den zal stuiten? Dit: „Een voor het kabinet nieuw ge zichtspunt." Is het kabinet dat ziende blind en horende doof? Is het uit de lucht ge grepen, overdreven als de kerken armoede een van de meest schrijnende problemen van onze maatschappij noe men? Is het onwaar dat het kabinetsbeleid er ook volgend jaar weer toe zal leiden dat de rijken rijker worden, de ar men ten hoogste even arm blijven? Legt het kabinet niet juist de last van de bezuini gingen daar, waar ze nauwe lijks meer gedragen kunnen worden. Bij ouderen, bij jon geren, bij kinderen die op speciaal onderwijs zijn aan gewezen? Zei Lubbers niet kort voor de verkiezingen dat er na de stelselher ziening rust moet komen voor de mensen met een sociale uitkering en dat er meer warmte moet komen in de sa menleving."? Uit welke on derdelen van het beleid spreekt die rust, die warmte? Is het niet schrijnend dat CDA-fractieleider De Vries zonder blikken of blozen ver klaart dat bejaarden best zelf de tandarts kunnen betalen omdat ze toch niet vaak naar hem toe hoeven? Getuigt het niet van een buitengewoon gemakzuchtig denken als hij zegt dat jongeren die niet werken ook niet zelfstandig hoeven te wonen? Het is niet zo dat ze alleen maar met subsidie zelfstandig kunnen wonen. „Mijn eigen stude rende kinderen wonen ook buiten de deur, maar zij krij gen geen huursubsidie"; ja, dank je de koekoek). En is het niet onstellend generalise rend als hij over de betrekke lijke goedkoopte van de ge zinszorg praat met een onder toon van: kinderen zouden ook wel eens voor hun ouders kunnen zorgen. Waar is de tijd gebleven dat de KVP-politica Marga Klompé bij de introduktie van haar Bijstandswet de mensen op het hart drukte dat de tijd van de GUNST voorbij was, dat het handje- op-houden, het afhankelijk zijn van liefdadigheid ver vangen werd door RECHT op bijstand. Daar sprak een zorgzame overheid. Nu lijken we met de Rotterdamse zake lijkheid, de no-nonsense, die het kabinet meer dan iets an ders kenmerkt, een steeds verder terugtredende over heid te hebben. Een overheid die zich boven en tegenover de samenleving plaatst. Het kabinet slaagt er maar niet in - de vraag is of het ka binet dat wil - de indruk weg te nemen dat zijn filosofie geen andere is dan de filosofie van de economie, van het be zuinigen, van het kleiner fi- riteit, onderlinge hulp, men voor elkaar uit de nt jank een verbod ge- op acties van bin- (jippers zoals die zich jpen vrijdag hebben edaan. werd een transport van van het kabinet vals. Niet verlangen naar een nu, schappij waarin deze bep pen herijkt gestalte en vu krijgen, is de drijfveer i het kabinet, de economie r-- domme geld beheerst het') uwbakken van Granaria leid. En zelfs dan schiet van het geld. Het sluit, lens en wetens, mensen, van een aandeel in de vu Wacht maar, wacht maar, les komt goed. Maar even jvaard, moeten de mensen die goed hebben voorgaan. Dat beter voor de economie. •ERDAM (ANP) - Het g]]\f persbedrijf Granaria maandagmiddag in NjeUwe Maas ter hoogte kabinet tekort in het verdt t Rotterdamse Parkkade ----- gctievoerende binnen- «ers geënterd en vastge- „ujn de Rijnhaven. Gra- zichtig toenemende welvar had in het kort geding de •rsbonden ONS en ASV alsmede vijf jers. raadsman van Granaria an Laarschot vroeg een Dat denken en handel j op dergelijke acties met dringt mensen terug naar een c den i caat Masti niet dat met recht omsc. zeesl; Eei schip inhei vendi tal v schril ria b o zelfs al over de rand vanl bestaansminimum, plaatst hen buiten de san* leving. Dat wakkert groep goïsme aan. Precies data het kabinet zegt te voorkomen. Bij zo'n bel; valt een beroep op solidarit in onvruchtbare bodem. I beleid veroorzaakt kil waarin de asielzoeker men tegenover in plaats van r hem vindt, kilte waarin stille armoede floreert beleid waarin gemeenten noodsprongen worden veris K verslaggever om de meest schrijnende nf^RDAM EINDHOVEÏ van mensen te leningen. Het zou goed zijn ais i bedrijven hebben werkn Kamerdebatten zouden ga neergelegd uit protest tej over de vraag wat we met i a neri allen met de samenlew willen, hoe we onze maa tUnilever-margarinebedrijf schappij zo kunnen inricht n Rotterdam gingen gistermc dat kwaliteit voor aliened (ki bij Nestlé-bedrijven kenmerk van is. Maar Cpharsterbrusr gingen de v vrees dat het wel ween ScharsterDrug gingen ue v gaan over de vraag of het# 'gen de derde dag in en bij d< onsje meer of minder m jk HTL ging de ochtendploeg i Door Jan van de Ven SURINAME is voor een nieuwe grondwet. De be volking heeft er per refe rendum 'ja' tegen gezegd. Die instemming garan deert in elk geval, dat ver kiezingen voor een volks vertegenwoordiging wor den gehouden. Maar grondwet en verkiezin gen houden niet ook verande ringen in. Suriname heeft over een maand nog dezelfde sterke man. Alleen tussen theorie en praktijk zal een verschil ontstaan. In theorie kan elke Surina mer van naaminaanmerking komen voor de belangrijkste functi^ in dat: lar^d. De man op de top van de piramide heet nu legerleider en straks president. Op dit moment is Desi Bouterse de legerleider en hij heeft zich kandidaat gesteld voor het president schap. Machthebbers plegen niet zomaar macht uit handen te geven. Wie macht heeft wil macht houden. Een menselijk gegeven, dat zeker ook heeft meegespeeld bij het schrijven van de nieuwe grondwet en dat bij het beoordelen van de grondwet niet uit het oog mag worden verloren. Volgens de grondwet kie zen de Surinamers binnen kort een assemblee, een volksvertegenwoordiging, die bestaat uit 51 leden. Liefheb bers kunnen zich in hun dis trict kandidaat laten stellen. De wet bestempelt het parle ment tot hoogste orgaan van de staat, dat niet door andere bestuurders kan worden aan getast. President en regering krijgen niet het recht het par lement naar huis te sturen. De assemblee bepaalt wie president en vice-president gaat worden. Lukt het niet bij voorgeschreven meerderheid een kandidaat te benoemen dan gaat die bevoegdheid over op een breder college: le den van de assemblee en de districts- en ressortraden. Eenmaal in functie be schikt de president over de volgende omschreven macht: hij is staatshoofd, hoofd van de regering, opperbévelheb- ber van het; leger, voorzitter van de staatsraad en van de veiligheidsraad. Hij heeft de leiding over de buitenlandse politiek en de voorbereiding van het regeerprogramma. De president formeert de raad van ministers. Samen met de assemblee heeft de regering de wetge vende macht. Ministers krij gen overigens niet de gele genheid eigen macht op te bouwen. Zij zijn volledig ver antwoording verschuldigd aan de president, die naar willekeur kan benoemen en ontslaan. De ministerraad als geheel is verantwoordelijk voor voorbereiden en uitvoe ren van het door de regering vastgesteld beleid. Boven parlement en rege ring functioneert een staats raad. Voorzitter daarvan is de president. In de staatsraad heeft hij als gesprekspart ners: het leger, de werkge versorganisaties, de vakbe weging en de in de assemblee vertegenwoordigde politieke Desi Bouterse voor het oog van de we reld - FOTO ANP partijen. Wat de bevoegdhe den van de staatsraad zullen zijn weet het Surinaamse volk nog niet, omdat de wet die de bevoegdheden regelt nog moet worden gemaakt. Naar het idee van de hui dige machthebbers zou het werk van de staatsraad om vatten: controle en begelei ding van het staatsbestuur; schorsen van bepaalde door de raad van ministers geno men besluiten voor zover in strijd geacht met de grondwet en het regeerprogramma; het doen van voorstellen van wet en staatsbesluiten aan de re gering; mobilisatie van het volk; adviseren van de presi dent. In de opzet van parlemen taire, ministeriële en presi dentiële bevoegdheden is iets terug te vinden van de 'ba lance of power', zoals die in de Verenigde Staten functio neert. Het kiezen van de as semblee verloopt via het En gelse kiessysteem. Nadeel van het districten stelsel is de mogelijkheid van herschikking. In Engeland is de praktijk, dat de aan de macht zijnde partij districten opnieuw groepeert om de kans op een nieuwe meerder heid veilig te stellen. Hele maal feilloos kan manipule ren nooit zijn, maar bij ver kiezingen helpt elk beetje. In het verleden hebben Labour en Conservatieven elk hun best gedaan om met het ver leggen van grenzen en aan tallen kiezers per district het toeval op eigen overwinning te vergroten. Hoe het districtenstelsel in Suriname werkt, zal nog blij ken. Rekening moet echter worden gehouden met een zo danige indeling van distric ten, dat de uitschrijver van verkiezingen vrijwel zeker is van de overwinning. Met aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben de huidige machthebbers de dis trictsgrenzen zo gelegd, dat hun macht niet verloren hoeft te gaan. Van ander kaliber is de grondwettelijke regeling van de staatsinrichting. Die lijkt op de democratische werk wijze in de Verenigde Staten. Toch zijn er verschillen. De president ontleent zijn man daat niet aan het volk, maar aan de assemblee. En de as semblee bestaat bij de gratie van de districten. De toekomstig? president van Suriname -krijgt- veel macht. Hij maakt het beleid en voert het uit. Valt het be leid niet in de smaak dan kan hij een minister ervoor ver antwoordelijk stellen en ont slaan. De president heeft te vens een dikke vinger in de wetgevingspap. Samen met de assemblee bepaalt hij welke wetten er komen en sa men met de staatsraad kan hij vervolgens wetten onge daan maken. Het bestaan van een nog te regelen staatsraad trekt de (parlementaire) machtsver houdingen in Suriname hele maal scheef. Mr. H. Fernan- des Mendes zegt over dit or gaan in het Nederlands Juris tenblad: „De raad combineert controlerende, adviserende, rechtsprekende en deels wet gevende functies. In deze tijd is zoiets bizar te noemen. Vooral indien men bedenkt dat de leden van de raad niet democratisch gelegitimeerd en onafzetbaar zijn. De raad frustreert taken en bevoegd heden van het hoogste staats orgaan: de assemblee." (e gevallen protesteren de emers - met steun van de FNV-bonden - tegen Bij eventueel conflict li [0ndigde ontslagen. Bij sen de staatsraad en de i aat het om een cao-con- semblee kan een patstel ontstaan, omdat over dejonden zijn al maanden- derlinge relatie niets is k net de HTL-directie in paald. Wie zou daar gareni k 0ver een nieuwe cao. spinnen? Als Bouterse pres rectie wil slechts een dent wordt, en wie twijfe erhoging geven van 1 daar nog aan, dan is hij dei; t, de bonden eisen 'en- chende derde. De presiè r0centen', omdat de di- wordt weliswaar door dei een 36-urige werkweek semblee gekozen, maar in jreekbaar acht. der hoeft hij zich niets u n Bergh en Jurgens dat college aan te trekk 250 van de 700 werkne- omdat hij immers in maandag het werk neer staatsraad de voormant otes^ tegen plannen van van de vertegenwoordig reetje de restauratieve politieke partijen als ad: en voortaan uit te beste- seur heeft. laardoor vervallen zeker Fernandes Mendes conti nen. deert: „Uit bestuurlijk 04 vankelijk was een korte punt vertoont de grond» nderbreking gepland, belangrijke gebreken B gezien het 'teleurstellen feit dat de berstuurlijkeorf itwoord van de directie nen in een potentieel conti 'den de stakers later op rerende verhouding tot el aan het werk te gaan. aar zijn geplaatst vergroot: stakers boden de directie potentiële bestuurlijke a ïtitie aan waarin ophel- macht." f wordt gevraagd over de De huidige machthebte e-plannen. Toen de di- hebben er alles aan gedï de werkonderbreking voor het oog van de buit# 'ast' noemde besloot men wereld op de goede weg: r te staken, zijn. 'Herstel van de democn Industriebond-FNV tie' moet het sleutelt*? t de staking. De bond worden om ontwikkelinf de vrees van de werkne- gelden weer te laten binis dat de plannen van de di stromen. Met dat geld hoi uiteindelijk veel arbeids- men de economie weer 1 zullen kosten. De Uni- gang te helpen. Leegloj werkt een contra-revolutie j de hand. Dus moet de bevö| king aan het werk. Uit de aanloop naar deï mocratie mag echter wor» opgemaakt, dat Suriname^ huidige leiders houdt krijgen alleen een niei titel opgeplakt. Het blijft het land in een ija greep houden. Zelfs 1 soldaten naar de kazernen teruggekeerd. lever dracl om zj tiële ketip dernt deac He in Ne neme de pi lever en to. Me Unile bij L dinge beids len. demi eens Unile 1.200 verd' gerst De d voedi maar vakb ranti menc slage maxi uitzie 100 tc Op dens drijv gens moet Gork werk RUIM zeven jaar lopen vele miljoenen Nederlanders, al dan niet in actiegroepen, te hoop tegen de mogelijke plaatsing van 48 kruisraket ten in ons land. Een kleine maand terug alweer komen de ministers van Buiten landse Zaken van de VS en de Sovjet-Unie, Shultz en Sje- vardnadze, tot een principe akkoord, dat inhoudt dat de kruisvluchtwapens er niet zullen komen. Reden tot vreugde alom, zou je denken. Zou, want juist onder hen die zolang tegen plaatsing actie gevoerd heb ben, heerst tweespalt. De vraag of het principe-ak koord reden tot vreugde geeft, houdt de gelederen ver deeld. Het hoofdbestuur van. de PPR, een van de deelnemende partijen in het Breed Initia tief voor Verdergaande Ak- ties tegen Kruisraketten (BI VAK), stuurde onlangs een brief rond waarin de andere BIVAK-partners wordt opge roepen om van de anti-kern wapendemonstratie op 31 ok tober in Den Haag een groot feest te maken. Het principe akkoord is volgens de Radica len, misschien door hun histo rische banden met het katho lieke volksdeel wat blijmoe diger van inslag dan andere vredesactivisten, reden ge noeg om, op verantwoorde wijze uiteraard, de bloe metjes eens flink buiten te zetten. Andere BIVAK'ers hebben er een duidelijk andere me ning over. „We zien het be reikte akkoord als een begin. Er is nog zeer veel te doen. Echt reden om uitbundig feest te vieren is er niet", al dus een wat zuinige reactie uit het andere kamp. Het BIVAK zoekt nu naar een compromis. Iets in de trant van een discussie-dans ant. HET kabinet komt deze week op de parlementaire snijtafel; het zal naar verwachting een voorzichtige operatie worden zonder ernstige ingrepen. An ders gezegd: alle politieke ogen zullen de komende da gen gericht zijn op de Rijks begroting voor volgend jaar, samengevat in Hare Maje- steits Troonrede, die vandaag, morgen en donderdag zal worden geloofd/bekritiseerd. Het geheel wordt aangeduid met de term algemene poli tieke en financiële beschou wingen. In de loop van donderdag avond zal duidelijk zijn of de aangekondigde belastingver laging in 1988 doorgaat, of de helft van de minima minder te besteden hebben dan dit Tazelaar .nog 15 jaar. - foto de stem/johan van gurp jaar - zoals minister De Ko ning (Sociale Zaken) toegaf - dan wel of de oppositie een voet tussen de deur bij het kabinet heeft gekregen. De Eerste Kamer bespreekt de militaire pensioenen en de raad voor advies van het bi bliotheekwezen. De 'over kant' zal de slag om de publi citeit daarom opnieuw win nen, en dat ondanks het feit dat de enquêtecommissie deze week niet vergadert. HET restaurant van het de partement van Binnenlandse Zaken ('Biza' in de wande ling) heeft last van dieven/ dievegges. In het personeels blad van Binnenlandse Zaken (waaronder de gemeentepoli tie ressorteert) lezen we onder het kopje 'eksters' dat het mi nisteriële restaurant in 1986 150 dienbladen kwijt raakte, alsmede 720 stuks bestek; 240 setjes vork/lepel/mes. De schrijver van het stuk vraagt zich af of er steeds meer amb tenaren op Biza een caravan krijgen. Het restaurant heeft een constant aantal gebruikers. Per dag lunchen er gemiddeld 718 mensen en dat is een da ling met 11 personen ten op zichte van het jaar daarvoor. De gemiddelde bezoeker van het restaurant besteedde 3,66 aan zijn maaltijdje. En menigeen hield daar nog een dienblad en een bestekset aan over. Binnenkort zal minister Van Dijk wel constateren dat ambtenaren niet alleen lui zijn, maar ook stelen als de raven. ZOUDEN er nog ervaren (en rechtstreeks gekozen) Ka merleden overblijven in de PvdA-fractie? Na het vertrek van Dales, Van Dam (die nu met een grote mond in week bladen roept dat het eigenlijk anders moet in het parlement, EINDREDACTIE PIETER EGGEN maar hoe?), Van der Doef, Van der Hek, Van Kemenade, Van der Louw, Patijn en Van Thijn - en het zeer onvrijwil lige afscheid van Van den Bergh - resteert nog een handjevol oude-getrouwen. En Tazelaar en De Boois zin nen ook al op vertrek, naast die anderen die dat niet hardop durven zeggen. Elseviers Weekblad herin nerde vorige week fijntjes aan de vijf uitzonderingen die Anne Vondeling (voormalig prominent PvdA'er en Ka mervoorzitter) hanteerde voor vertrek uit de Kamer van een gekozen vertegen woordiger. Alleen als een Kamerlid bewindspersoon wordt, mag hij/zij vertrekken, of om per soonlijke omstandigheden, of wanneer er een conflict met de partij is, of als iemand toch al wil vertrekken en er in het laatste jaar een mooie vrijkomt of als de pa' iemand verzoekt een beli rijke functie te niet zijnde een burgemeest schap, lidmaatschap Raad van State of hoogi raarschap. Eigenlijk alleen Van en Patijn voldeden aan' criterium, want Voni'" had 'een burgemeestei van een heel grote gem' als uitzondering laten gel' alsook een commissariaat de koningia En van Van Bergh kunnen we zon® teveel fantasie constat"" dat hij een conflict had de partij. Toch Intussen zijn Tazelaar De Boois het kamerwerk iswaar niet echt moe, zoeken ze toch wat an< Tazelaar maakt grote voorzitter te worden van produktschap voor Vee Vlees en De Boois zegt reeks functies op het ooi hebben in de sector natuur1 milieu. Rob Tazelaar hecht n» aan de vijf punten van deling, want hij voert aa« L hij vijftig jaar is en nog «I tien jaar wat te doen hebben. De Boois moet-® redenering van Ti nog veertien jaar wat te" hebben. En liefst buite" Binnenhof. Wie is de volgende Ier? pling, politieke moorden, executie re vormen van schending van de I nog aan de orde van de dag. Hon ptuis en haard in de steek omdat Behoort eland. Volgens het VN-con pen zijn het laatste anderhalf jaar licht. F® om stil van te worden. Cijfers 00 Bgen - die keihard aangeven hoe f obleem is waar de wereld van ve leerd. jnisaties als de Verenigde Naties Fpn niet moe om ons daarop te wijzi lioonzetting wat feller geworden. Ps vaker blijkt dat regeringen teri lrfn üan asiel aan vluchtelingen. L nd steekt in dat opzicht zeker pgende landen. België, West-Dui I®" [ik meer asielzoekers toe dan t |e illusie koesteren dat Nederland penbeleid, de statistieken wijzen an Kaldnkman van WVC heeft gist Inn volledig passen in het be l gastvrijheid. Brinkman wil h ükt 'w°,r de 9renzen te sluiten als len is vo1'' a|dus Brinkman. f n wilt binnenlaten, moet je tegen L we ,ot onze grote spijt vol zitten hoor,aPnla' redenen deugt deze we c, kanten. Allereerst is het idee P^ngenverdragen en bovendien im maken om - na het bereiker Fvin^u?°.d!3eva"en tot ons land toe L htelin9en hebben hulp vaak h ïn rioti?ez'en de ^wijzende reacti rvoin P'an van Brinkman ooit fat w=ns de vraa9 waarom een &mnn»arvan °P z')n vingers kan FdP h niet halen- Heeft Brinkman L^orgde Nederlanders die vii Ik Zl|n met het toelaten van vri en gebonden6ten hoe het moe1'm fc°u 2''n dan tieeft minister Br wL£®spe®ld' Een bewinsdman h landen 1'' heeft gekozen. Ook 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 32