EG dobbert op het falen van ministers Kwaliteit: een onsje meer of minder JD UNILE Grondwet brengt geen verandering '1 tol is vol' DE STEM DE STEM ACHTERGROND DINSDAG 6 OKTOBER 1987 DEZE WEEK ALGEMENE BËSCHOUWINGEN IN TWEEDE KAMER "iftTEM BINNENLAN BD ITERDAM EINDHOV Ie bedrijven hebben werl k neergelegd uit protest i jlagen. VOLK VAN SURINAME MOET BUITENWERELD INPALMEN ESTEM OM Feest Agenda Diefstal Rest Door Frans Boogaard NU afgelopen weekend ook de EG-ministers van Buitenlandse Zaken in hun informele beraad in het Deense Nyborg, con form de verwachtingen, niet tot een (beginsel)ak- koord zijn gekomen over een ontwerp-begroting voor 1988, en de formele einddatum voor het indie nen van dat ontwerp bij het parlement is verstre ken, zijn de woede en ver slagenheid binnen de EG groot. Uitgerekend iri het jubileum jaar van de Europese samen werking, dat met sport- en culturele activiteiten zoveel luister wordt bijgezet, blijkt de wil tot politieke samen werking bij de lidstaten zelf nog zó onderontwikkeld, dat voor het eerst in dertig jaar de ministerraad het zelfs niet eens kan worden over een nieuwe begroting. Geen wonder dat de Deense EG-commissaris Henning Christophersen, binnen de Commissie verantwoordelijk voor het begrotingsbeleid, vrijdag al uiting gaf aan zijn „diepe ontevredenheid" over het feit dat een dag eerder in Luxemburg de begrotingsmi nisters het touwtje aan het slot van een zes uur lange vergadering in de boot gooi den. Zonder ook maar een dag te verliezen, kondigde hij een procedure aan voor het Euro pese Hof. Maar afgezien van het feit dat juridische stappen nooit de mooiste weg zijn om een doel te bereiken, is tegen de tijd dat er een arrest komt het kwaad al geschied. De politieke fricties zijn een feit, en puur budgettair staat al vast, hoe snel en coö peratief er vanaf dit moment ook wordt gewerkt, dat de EG het nieuwe, zeer belangrijke kalenderjaar 1988 zonder be groting moet beginnen. In het spoorboekje van de EG is in die situatie voorzien, want al eerder heeft het com munautaire beleid een tijd lang moeten draaien op (per maand) één twaalfde van het budget van het vorige jaar. Dat zogenaamde 'twaalfden- systeem' zou dus ook begin '88 moeten worden toegepast. Maajr Jjuist dan, aldus Christophersen, komt de toe passing van het twaalfden- systeem heel bef oerd uit. Het gemeenschappelijk landbouwbeleid, dat drie kwart van de EG-begroting beslaat en dit j aar zo'n 22 mil jard rekeneenheden vergt, zal namelijk volgend jaar, als ge volg van allerlei ingrijpende hervormingen, zeker 27 mil jard rekeneenheden vragen. Als de onder meer door Ne derland fel-betwiste belas ting op oliën en vetten er niet komt, wordt dat zelfs ruim 29 miljard. Dat betekent dat vanaf de eerste maand het landbouw beleid door puur geldgebrek ernstig zal worden gestag neerd. Precies hetzelfde, al zijn de bedragen daqr minder spec taculair, geldt voor het on- Premier Thatcher .dwarsligger. derzoeksbeleid, dat dankzij langdurig aarzelen van de Britse premier Thatcher toch al in zware ademnood is ge bracht, alle waarschuwingen over de technologische voor sprong van Japan en de VS ten spijt. Maar wellicht nog het grootste nadeel is dat door het uitblijven van een budgetak koord, een heel zware hypo theek wordt gelegd op de top van Kopenhagen, begin de cember, en daarmee op de voortgang van de totale Europese samenwerking. Over die voortgang, waar voor Commissievoorzitter Delors in februari van dit jaar de raad van ministers vergaande voorstellen deed (het zogenaamde 'drieluik' of 'pakket-Delors'), werd op de laatste top van regeringslei ders afgelopen zomer al van gedachten gewisseld. Concrete besluiten leverde dat niet op, maar desondanks wilde geen van de regerings leiders of Commissieleden van het woordje 'mislukking' horen. Er was immers zinvol ver gaderd, en op de komende top in Kopenhagen zouden de po sities wel verder worden vastgelegd. Twee begrotings raden terug, toen het budget fiasco zich begon af te teke nen maar de heren bewinds lieden nog een dag en een nacht en nóg een dag vóór zich hadden, beklaagde de Nederlandse staatssecretaris Van der Linden (Buiten landse Zaken) er zich plotse ling over dat de 'richtlijnen' van de laatste Europese top toch wat minder concreet wa ren dan het zich aanvankelijk had laten aanzien. En nu, met de nieuwe top in ,het niet_al te verre verschiet, zulien de Commissie èn de re geringsleiders moeten oppas sen dat de budget-probléma- tiek het totale pakket-Delors, waarvan het een belangrijk onderdeel is maar ook niet méér dan dat, niet gaat over heersen. Want in dat geval is de EG er nog niet: Engeland blijft dan meer middelen weigeren omdat er van een zuiniger landbouwbeleid niets komt. En dat beleid komt niet van de grond, omdat het zeker de eerste paar jaar méér geld kost. Maar of de situatie echt zo rampzalig is, zal pas begin december blijken. Want heel vaak is een crisis of crisis dreiging nodig om in schijn baar onvoorwaardelijk be trokken posities toch weer wat beweging te krijgen. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. «076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26,01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice ©076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 R^nkrplfltictc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Max de Bok ALS je de kans hebt om een aantal weken door een ontwikkelingsland te rei zen - en dat niet als zon- zoekend toerist, maar als iemand die de gelegenheid om met mensen van hoog tot laag in contact te ko men -dan gebeurt er wat met je. Je ontmoet mensen die in grote afhankelijkheid van de natuur, dagelijks een harde strijd om het kale bestaan moeten voeren. Je ziet dat de stad zich ontwikkelt tot de vergaarbak van mensen die op de rand van het bestaan leven. Armoe troef. Bedelarij neemt er ontstellende vormen aan. Je merkt hoe slecht het gesteld is met de zorg voor de gezondheid. Je hoort hoe uit zichtloos de problematiek van de schuldenlasten, die je in theorie kende, is. Je vraagt je af hoe mensen erin slagen nog toekomstgericht te denken en bezig te zijn. Je verbaast je over de levensblijheid on danks alles en de gastvrijheid vanmensen die geen nagel hebben om hun gat te krab ben. En dan denk je daar in donker Afrika aan Nederland en hoor je je tot jezelf zeggen: wat zijn we daar toch met luxe-problemen bezig. Die relativering is op zich zelf goed. Je gaat weer eens beseffen hoe gevaarlijk en onrechtvaardig het is, dat de wereld in rijk en arm ver deeld is. Je realiseert je weer beter hoe belangrijk het is dat de kapitaalstroom van rijk naar arm geleid wordt en dat de hulp die we geven aan de arme wereld weinig meer is dan de druppel op de gloeiende plaat. Terug in eigen land duurt het even voordat je je weer druk kunt maken over on rechtvaardigheden in de eigen samenleving. Je bent geneigd ze te kleineren. Waar hebben we het met ons allen eigenlijk over Over een pro centje meer hier, een hon derdje minder daar. Is het niet overdreven te spreken over armoede in Nederland? Hoe verwend zijn en gedra gen we ons eigenlijk? Dan lees en hoor je over ar moe in eigen land. Dan zie je die afschuwwekkende beel den van mensen die zich op uiterst valse gronden ertegen verzetten dat asielzoekers hun veilige en beschermde bestaan zouden komen ver storen. Dan beleef je in je eigen buurt dat met zoge naamd van zorg voor wooon- wagenbewoners doortrokken - maar in de grond smerige discriminatoire - redenerin gen, geprotesteerd wordt te gen de vestiging van een woonwagenkampje. En dan weet je ineens weer dat het niet om luxe-problemen gaat, maar om de kwaliteit van het menselijk bestaan in al zijn facetten. Zal het daar in het grote politieke debat tussen vojks- vertegenwoordiging en rege ring - vandaag, morgen en donderdag in de Tweede Ka mer - ook over gaan? Het zou eigenlijk wel moeten. Het zou goed zijn indien het beleid van het kabinet-Lubbers II zou worden afgemeten aan Premier Lubbers .Rotterdamse zakelijk heid FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP opvattingen die bij partijen leven over de inrichting van onze samenleving. Er zijn vele boekwerken gevuld met beschouwingen over de zorg zame samenleving. Politici hebben er de mond vol van. Maar het blijft bij woorden. Kijken we nog eens wat premier Lubbers in de rege ringsverklaring van juli vo rig jaar zei met een variatie op Brecht. Sprekend over de terugtredende overheid en de fout om teveel van wetten en regelgeving te verwachten, zei de premier: „Tegelijker tijd wel daar optreden waar er achterstanden zijn; ons goed realiseren dat wie het goed heeft, om zo te zeggen in het licht leeft, al te gemakke lijk achterstandsposities van anderen - meer in het duister - over het hoofd ziet." Wat le zen we van de hand van mi nister Ruding (Financiën) als reactie op de waarschuwing van de Raad van State dat een doorgezet bezuinigings beleid in toenemende mate op maatschappelijke weerstan den zal stuiten? Dit: „Een voor het kabinet nieuw ge zichtspunt." Is het kabinet dat ziende blind en horende doof? Is het uit de lucht ge grepen, overdreven als de kerken armoede een van de meest schrijnende problemen van onze maatschappij noe men? Is het onwaar dat het kabinetsbeleid er ook volgend jaar weer toe zal leiden dat de rijken rijker worden, de ar men ten hoogste even arm blijven? Legt het kabinet niet juist de last van de bezuini gingen daar, waar ze nauwe lijks meer gedragen kunnen worden. Bij ouderen, bij jon geren, bij kinderen die op speciaal onderwijs zijn aan gewezen? Zei Lubbers niet kort voor de verkiezingen dat er na de stelselher ziening rust moet komen voor de mensen met een sociale uitkering en dat er meer warmte moet komen in de sa menleving."? Uit welke on derdelen van het beleid spreekt die rust, die warmte? Is het niet schrijnend dat CDA-fractieleider De Vries zonder blikken of blozen ver klaart dat bejaarden best zelf de tandarts kunnen betalen omdat ze toch niet vaak naar hem toe hoeven? Getuigt het niet van een buitengewoon gemakzuchtig denken als hij zegt dat jongeren die niet werken ook niet zelfstandig hoeven te wonen? Het is niet zo dat ze alleen maar met subsidie zelfstandig kunnen wonen. „Mijn eigen stude rende kinderen wonen ook buiten de deur, maar zij krij gen geen huursubsidie"; ja, dank je de koekoek). En is het niet onstellend generalise rend als hij over de betrekke lijke goedkoopte van de ge zinszorg praat met een onder toon van: kinderen zouden ook wel eens voor hun ouders kunnen zorgen. Waar is de tijd gebleven dat de KVP-politica Marga Klompé bij de introduktie van haar Bijstandswet de mensen op het hart drukte dat de tijd van de GUNST voorbij was, dat het handje- op-houden, het afhankelijk zijn van liefdadigheid ver vangen werd door RECHT op bijstand. Daar sprak een zorgzame overheid. Nu lijken we met de Rotterdamse zake lijkheid, de no-nonsense, die het kabinet meer dan iets an ders kenmerkt, een steeds verder terugtredende over heid te hebben. Een overheid die zich boven en tegenover de samenleving plaatst. Het kabinet slaagt er maar niet in - de vraag is of het ka binet dat wil - de indruk weg te nemen dat zijn filosofie geen andere is dan de filosofie van de economie, van het be zuinigen, van het kleiner fi- [TERDAM (ANP) - Het persbedrijf Granaria i maandagmiddag in geding voor de presi- van de Rotterdamse tbank een verbod ge- nancieringstekort. En daar# klinken begrippen als riteit, onderlinge hulp, men voor elkaar uit de mon van het kabinet vals. Niet lj op acties van bin- verlangen naar een maai Chippers zoals die zich schappij waarin deze begrip j vrijdag hebben pen herijkt gestalte en von 10£ n. krijgen, is de drijfveer v# het kabinet, de economie, hi i werd een transport van domme geld beheerst het bi duwbakken van Granaria leid. En zelfs dan schiet hs e Nieuwe Maas ter hoogte kabinet tekort in het verdelj de Rotterdamse Parkkade van het geld. Het sluit, wil actievoerende binnen- lens en wetens, mensen >pers geënterd en vastge- Van een aandeel in de voot lenjn de Rijnhaven. Gra- zichtig toenemende welvaart a had in het kort geding de Wacht maar, wacht maar, al jpersbonden ONS en ASV les komt goed. Maar even no gvaard, alsmede vijf moeten de mensen die het i ipers. goed hebben voorgaan. Dati raadsman van Granaria beter voor de economie. Van Laarschot vroeg een Dat denken en handels od op dergelijke acties met dringt mensen terug naar zelfs al over de rand van bestaansminimum. Di plaatst hen buiten de samen leving. Dat wakkert groepst go'isme aan. Precies dat wa het kabinet zegt te wille voorkomen. Bij zo'n belei valt een beroep op solidarity in onvruchtbare bodem. Zo' beleid veroorzaakt kilti waarin de asielzoeker mensa tégenover in plaats van na: hem vindt, kilte waarin 4 stille armoede floreert. Eet beleid waarin gemeenten tol noodsprongen worden verleid inze verslaggever om de meest schrijnende nood van mensen te leningen. Het zou goed zijn als Kamerdebatten zouden g; over de vraag wat we met allen met de samenleving willen, hoe we onze maat schappij zo kunnen inrichta dat kwaliteit voor allen er kenmerk van is. Maar il vrees dat het wel weer gaan over de vraag of heteei onsje meer of minder maj ziin. een den caa Mai niet dat mei reel oms zee: E sch inh ven tal sch ria ne: et Unilever-margarinebedrij in Rotterdam gingen gistern taking, bij Nestlé-bedrijven se Scharsterbrug gingen de ingen de derde dag in en bij iek HTL ging de ochtendploe Door Jan van de Ven SURINAME is voor een nieuwe grondwet. De be volking heeft er per refe rendum 'ja' tegen gezegd. Die instemming garan deert in elk geval, dat ver kiezingen voor een volks vertegenwoordiging wor den gehouden. Maar grondwet en verkiezin gen houden niet ook verande ringen in. Suriname heeft over een maand nog dezelfde sterke man. Alleen tussen theorie en praktijk zal een verschil ontstaan. In theorie kan elke Surina mer van naam in aanmerking komen voor de belangrijkste functie in dat land. De man op de top van de piramide heet nu legerleider en straks president. Op dit moment is Desi Bouterse de legerleider en hij heeft zich kandidaat gesteld voor het president schap. Machthebbers plegen niet zomaar macht uit handen te geven. Wie macht heeft wil macht houden. Een menselijk gegeven, dat zeker ook heeft meegespeeld bij het schrijven van de nieuwe grondwet en dat bij het beoordelen van de grondwet niet uit het oog mag worden verloren. Volgens de grondwet kie zen de Surinamers binnen kort een assemblee, een volksvertegenwoordiging, die bestaat uit 51 leden. Liefheb bers kunnen zich in hun dis trict kandidaat laten stellen. De wet bestempelt het parle ment tot hoogste orgaan van de staat, dat niet door andere bestuurders kan worden aan getast. President en regering krijgen niet het recht het par lement naar huis te sturen. ee gevallen protesteren de [nemers - met steun van de _)kken FNV-bonden - tegen Bij eventueel conflict tas- ekondigde ontslagen. Bij De assemblee bepaalt wie president en vice-president gaat worden. Lukt het niet bij voorgeschreven meerderheid een kandidaat te benoemen dan gaat die bevoegdheid over op een breder college: le den van de assemblee en de districts- en ressortraden. Eenmaal in functie be schikt de president over de volgende omschreven macht: hij is staatshoofd, hoofd van de regering, opperbevelheb ber van het leger, voorzitter van de staatsraad en van de veiligheidsraad. Hij heeft de leiding over de buitenlandse politiek en de voorbereiding van het regeerprogramma. De president formeert de raad van ministers. Samen met de assemblee heeft de regering de wetge vende macht. Ministers krij gen overigens niet de gele genheid eigen macht op te bouwen. Zij zijn volledig ver antwoording verschuldigd aan de president, die naar willekeur kan benoemen en ontslaan. De ministerraad als geheel is verantwoordelijk voor voorbereiden en uitvoe ren van het door de regering vastgesteld beleid. Boven parlement en rege ring functioneert een staats raad. Voorzitter daarvan is de president. In de staatsraad heeft hij als gesprekspart ners: het leger, de werkge versorganisaties, de vakbe weging en de in de assemblee vertegenwoordigde politieke Desi Bouterse .voor het oog van de we reld - FOTO ANP partijen. Wat de bevoegdhe den van de staatsraad zullen zijn weet het Surinaamse volk nog niet, omdat de wet die de bevoegdheden regelt nog moet worden gemaakt. Naar het idee van de hui dige machthebbers zou het werk van de staatsraad om vatten: controle en begelei ding van het staatsbestuur; schorsen van bepaalde door de raad van ministers geno men besluiten voor zover in strijd geacht met de grondwet en het regeerprogramma; het doen van voorstellen van wet en staatsbesluiten aan de re gering; mobilisatie van het volk; adviseren van de presi dent. In de opzet van parlemen taire, ministeriële en presi dentiële bevoegdheden is iets terug te vinden van de 'ba lance of power', zoals die in de Verenigde Staten functio neert. Het kiezen van de as semblee verloopt via het En gelse kiessysteem. Nadeel van het districten stelsel is de mogelijkheid van herschikking. In Engeland is de praktijk, dat de aan de macht zijnde partij districten opnieuw groepeert om de kans op een nieuwe meerder heid veilig te stellen. Hele maal feilloos kan manipule ren nooit zijn, maar bij ver kiezingen helpt elk beetje. In het verleden hebben Labour en Conservatieven elk hun best gedaan om met het ver leggen van grenzen en aan tallen kiezers per district het toeval op eigen overwinning te vergroten. Hoe het districtenstelsel in Suriname werkt, zal nog blij ken. Rekening moet echter worden gehouden met een zo danige indeling van distric ten, dat de uitschrijver van verkiezingen vrijwel zeker is van de overwinning. Met aanzekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebben de huidige machthebbers de dis trictsgrenzen zo gelegd, dat hun macht niet verloren hoeft te gaan. Van ander kaliber is de grondwettelijke regeling van de staatsinrichting. Die lijkt op de democratische werk wijze in de Verenigde Staten. Toch zijn er verschillen. De president ontleent zijn man daat niet aan het volk, maar aan de assemblee. En de as semblee bestaat bij de gratie van de districten. De toekomstige president van Suriname krijgt veel macht. Hij maakt het beleid en voert het uit. Valt het be leid niet in de smaak dan kan hij een minister ervoor ver antwoordelijk stellen en ont slaan. De president heeft te vens een dikke vinger in de wetgevingspap. Samen met de assemblee bepaalt hij welke wetten er komen en sa men met de staatsraad kan hij vervolgens wetten onge daan maken. Het bestaan van een nog te regelen staatsraad trekt de (parlementaire) machtsver houdingen in Suriname hele maal scheef. Mr. H. Fernan- des Mendes zegt over dit or gaan in het Nederlands Juris tenblad: „De raad combineert controlerende, adviserende, rechtsprekende en deels wet gevende functies. In deze tijd is zoiets bizar te noemen. Vooral indien men bedenkt dat de leden van de raad niet democratisch gelegitimeerd en onafzetbaar zijn. De raad frustreert taken en bevoegd heden van het hoogste staats orgaan: de assemblee." sen de staatsraad en de as- semblee kan een patstelling ontstaan, omdat over de on derlinge relatie niets is be paald. Wie zou daar garen bij spinnen? Als Bouterse presi dent wordt, en wie twijfell daar nog aan, dan is hij de la chende derde. De president wordt weliswaar door de as semblee gekozen, maar ver der hoeft hij zich niets van dat college aan te trekken, omdat hij immers in it staatsraad de voormannen van de vertegenwoordigd politieke partijen als advi seur heeft. Fernandes Mendes conclu- punt vertoont de belangrijke gebreken. He; nen in een potentieel concur rerende verhouding tot elk aar zijn geplaatst vergrooti potentiële bestuurlijke on macht." De huidige machthebbers hebben er alles aan gedaan voor het oog van de buiten wereld op de goede weg Ie zijn. 'Herstel van de democra tie' moet het sleutelbegrip worden om ontwikkelings gelden weer te laten binnen stromen. Met dat geld hoopt men de economie weer op gang te helpen. Leegloop werkt een contra-revolutie in de hand. Dus moet de bevel-1 king aan het werk. Uit de aanloop naar de de mocratie mag echter worden opgemaakt, dat Suriname tk huidige leiders houdt. Zi krijgen alleen een nieuwe| titel opgeplakt. Het blijft het land in een greep houden. Zelfs nadat i soldaten naar de kazerne zijn teruggekeerd. gaat het om een cao-con- bonden zijn al maanden met de HTL-directie in rek over een nieuwe cao. directie wil slechts een iverhoging geven van 1 int, de bonden eisen 'en- procenten', omdat de di- een 36-urige werkweek spreekbaar acht. Van den Bergh en Jurgens en 250 van de 700 werkne- maandag het werk neer rrotest tegen plannen van directie de restauratieve sten voortaan uit te beste- Daardoor vervallen zeker tanen. deert: „Uit bestuurlijk oog-Bmvankelijk was een korte Konderbreking gepland, r gezien het 'teleurstellen feit dat de berstuurlijke orgi-Bantwoord van de directie ;erden de stakers later op ag aan het werk te gaan. stakers boden de directie petitie aan waarin ophel- ng wordt gevraagd over de :tie-plannen. Toen de di- de werkonderbreking spast' noemde besloot men er te staken. Industriebond-FNV at de staking. De bond t de vrees van de werkne- dat de plannen van de di- e uiteindelijk veel arbeids- tsen zullen kosten. De Uni- le\ dr; on tië ke de: de in ne: de le\ en Ur bij dii be Ier de eei Ur 1.2 ve ge De va mi va ra, m< sis mi ui 10 de dij ge m G< Wl RUIM zeven jaar lopen vele miljoenen Nederlanders, al dan niet in actiegroepen, te hoop tegen de mogelijke plaatsing van 48 kruisraket ten in ons land. Een kleine maand terug alweer komen de ministers van Buiten landse Zaken van de VS en de Sovjet-Unie, Shultz en Sje- vardnadze, tot een principe akkoord, dat inhoudt dat de kruisvluchtwapens er niet zullen komen. Reden tot vreugde alom, zou je denken. Zou, want juist onder hen die zolang tegen plaatsing actie gevoerd heb ben, heerst tweespalt. De vraag of het principe-ak koord reden tot vreugde geeft, houdt de gelederen ver deeld. Het hoofdbestuur van. de PPR, een van de deelnemende partijen in het Breed Initia tief voor Verdergaande Ak- ties tegen Kruisraketten (BI VAK), stuurde onlangs een brief rond waarin de andere BIVAK-partners wordt opge roepen om van de anti-kern wapendemonstratie op 31 ok tober in Den Haag een groot feest te maken. Het principe akkoord is volgens de Radica len, misschien door hun histo rische banden met het katho lieke volksdeel wat blijmoe diger van inslag dan andere vredesactivisten, reden ge noeg om, op verantwoorde wijze uiteraard, de bloe metjes eens flink buiten te zetten. Andere BIVAK'ers hebben er een duidelijk andere me ning over. „We zien het be reikte akkoord als een begin. Er is nog zeer veel te doen. Echt reden om uitbundig feest te vieren is er niet", al dus een wat zuinige reactie uit het andere kamp. Het BIVAK zoekt nu naar een compromis. Iets in de trant van een discussie-dans ant. HET kabinet komt deze week op de parlementaire snijtafel; het zal naar verwachting éen voorzichtige operatie worden zonder ernstige ingrepen. An ders gezegd: alle politieke ogen zullen de komende da gen gericht zijn op de Rijks begroting voor volgend jaar, samengevat in Hare Maje- steits Troonrede, die vandaag, morgen en donderdag zal worden geloofd/bekritiseerd. Het geheel wordt aangeduid met de term algemene poli tieke en financiële beschou wingen. In de loop van donderdag avond zal duidelijk zijn of de aangekondigde belastingver laging in 1988 doorgaat, of de helft van de minima minder te besteden hebben dan dit Tazelaar .nog 15 jaar. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP jaar - zoals minister De Ko ning (Sociale Zaken) toegaf - dan wel of de oppositie een voet tussen de deur bij het kabinet heeft gekregen. De Eerste Kamer bespreekt de militaire pensioenen en de raad voor advies van het bi bliotheekwezen. De 'over kant' zal de slag om de publi citeit daarom opnieuw win nen, en dat ondanks het feit dat de enquêtecommissie deze week niet vergadert. HET restaurant van het de partement van Binnenlandse Zaken ('Biza' in de wande ling) heeft last van dieven/ dievegges. In het personeels blad van Binnenlandse Zaken (waaronder de gemeentepoli tie ressorteert) lezen we onder het kopje 'eksters' dat het mi nisteriële restaurant in 1986 150 dienbladen kwijt raakte, alsmede 720 stuks bestek; 240 setjes vork/lepel/mes. De schrijver van het stuk vraagt zich af of er steeds meer amb tenaren op Biza een caravan krijgen. Het restaurant heeft een constant aantal gebruikers. Per dag lunchen er gemiddeld 718 mensen en dat is een da ling met 11 personen ten op zichte van het jaar daarvoor. De gemiddelde bezoeker van het restaurant besteedde 3,66 aan zijn maaltijdje. En menigeen hield daar nog een dienblad en een bestekset aan over. Binnenkort zal minister Van Dijk wel constateren dat ambtenaren niet alleen lui zijn, maar ook stelen als de raven. ZOUDEN er nog ervaren (en rechtstreeks gekozen) Ka merleden overblijven in de PvdA-fractie? Na het vertrek van Dales, Van Dam (die nu met een grote mond in week bladen roept dat het eigenlijk anders moet in het parlement, EINDREDACTIE PIETER EGGEN maar hoe?), Van der Doef, Van der Hek, Van Kemenade, Van der Louw, Patijn en Van Thijn - en het zeer onvrijwil lige afscheid van Van den Bergh - resteert nog een handjevol oude-getrouwen. En Tazelaar en De Boois zin nen ook al op vertrek, naast die anderen die dat niet hardop durven zeggen. Elseviers Weekblad herin nerde vorige week fijntjes aan de vijf uitzonderingen die Anne Vondeling (voormalig prominent PvdA'er en Ka mervoorzitter) hanteerde voor vertrek uit de Kamer van een gekozen vertegen woordiger. Alleen als een Kamerlid bewindspersoon wordt, mag hij/zij vertrekken, of om per soonlijke omstandigheden, of wanneer er een conflict met de partij is, of als iemand toch al wil vertrekken en er in het laatste jaar een mooie functie vrijkomt of als de iemand verzoekt een belang rijke functie te bekleden niet zijnde een burgemeester-1 schap, lidmaatschap van Raad van State of hoogle-1 raarschap. Eigenlijk alleen Van Thijn I en Patijn voldeden aan criterium, want Vondeling had 'een burgemeesterschap van een heel grote ge als uitzondering laten alsook een commissariaat van de koningin. En van Van den Bergh kunnen we zonder al teveel fantasie constateren dat hij een conflict had met I de partij. Toch Intussen zijn Tazelaar en De Boois het kamerwerk wel iswaar niet echt moe, maat zoeken ze toch wat anders Tazelaar maakt grote kans voorzitter te worden van hei produktschap voor Vee e»| Vlees en De Boois zegt reeks functies op het oo| hebben in de sector natuur e» milieu. Rob Tazelaar hecht niet 0 aan de vijf punten van Von deling, want hij voert aan hij vijftig jaar is en nog vr tien jaar wat te doen hebben. De Boois moet - in 1 redenering van Tazelaar nog veertien jaar wat te doe hebben. En liefst buiten1 Binnenhof. Wie is de volgende ah® Ier? [teling, politieke moorden, execi lere vormen van schending van J7 nog aan de orde van de dag. 1 huis en haard in de steek omd 1 geboorteland. Volgens het VN-c P9en zijn het laatste anderhalf ja vlucht. ers om stil van te worden. Cijfers eggen - die keihard aangeven h {probleem is waar de wereld var pteerd. anisaties als de Verenigde Nat {Oen niet moe om ons daarop te v toonzetting wat feller geword os vaker blijkt dat regeringen enen van asiel aan vluchtelingen Ierland steekt in dat opzicht zei l'ngende landen. België, West- izjenlijk meer asielzoekers toe da in '''usie koesteren dat Nederla ['genbeleid, de statistieken wijzer I ster Brinkman van WVC heeft paatst die volledig passen in he IT' 4e 9astvrijheid. Brinkman w E ,,00r de 9renzen te sluiten pKt. Vol is vol', aldus Brinkmar psen wilt binnenlaten, moet je tec 1 of We tot onze grote spijt vol zi sen aantal redenen deugt deze LReern kanten. Allereerst is het ie peiingenverdragen en bovend lim maken om na het bere r>' «F "omgevallen tot ons land vluchtelingen hebben hulp var f intin?,Lpezien de afwijzende re Lr,, 1 et P|an van Brinkman c Loeris qe vraag waarom e h'i °P zÜn vingers L afl niet halen. Heeft Brinkn ma oezorgde Nederlanders dii oet zijn met het toelaten var nen we' weten hoe het moe J®n gebonden. llletio0 zou z'in dan heeft ministe I wio gespeeld. Een bewinsdma st arvoor hij heeft gekozen. C Pand h«tZOals,af9elopen dagen h onif 9 ls geweest. In Ni tid riJ» vreemdelingenhaat. LDvaa!rriaar ''etst 300 gemeente 1 mo2 van vluchtelingen. Deze 1 hp) ?r moeten verontrusten dai oeste kunnen afsluiten.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2