Henk Duijn: boek en lampen op de Biënnale NETTE HOOFDROL IN 'GULDENBURGS' VOOR TV-BOEF WILFRIED BAASNER 'Klap maar, ook als het niet mooi vindt' e: Antwoord Hoogtepunt Teleurgesteld Problemen Boevenrollen Karakter DINSDAG 6 0KT0BE! PLATENGALA OP TY 5TEM GIDS 2 Vier ton ITSLAND 1 \ke en Wiske: Samenhang Kareol bmmn ne TE metehÜ „Ook in eigen kring heeft het thema arbeidstijdverkorting aan populariteit ingeboet" Johan Stekelenburg, vlce-voorzltter FNV DE STEM T2 HIJ ZIT al 27 jaar in het vak, maar is desondanks een ac teur waarvan de naam in Nederland niet op ieders lip ligt: Wilfried Baasner. Maar daar staat tegenover dat z'n gezicht wel bij iedereen bekend is. Althans bij degegen die wel eens naar 'Derrick', 'Der Fahnder' of 'Tatort' heb ben gekeken. In al deze series zette hij een boef neer om U tegen te zeggen. Vandaag (Nederland 1,15.50 uur) brengt de TROS het tweede deel van 'Het erfgoed van Guldenburg', waarin Wilfried een van de hoofdrollen speelt, die van Achim Lauritzen. Tijdens een interview in Bussum steekt hij niet onder stoelen of banken dat hij van zijn internatio nale succes geniet. Hij noemt het 'de slagroom op z'n car rière', waarvan de stevige ondergrond voor hem nog al tijd sterker telt. Hij is 47 jaar geleden in een plaatsje dat nu in DDR ligt geboren, in Hamburg opgegroeid en sinds zeven jaar woonachtig in Wenen, een 'heerlijke' stad volgens hem, met alles in huis wat de wereld aan cultuur heeft te bie den. 4Mijn rol heeft niets van J.R.' Door Tom Smeets Wilfried Baasner valt meteen met de deur in huis. „Misschien neem ik niet genoeg af stand omdat ik heb meegedaan, maar ik weet heel goed dat de serie me goed is be vallen." 'Das Erbe der Guldenburgs' is volgens hem niet een echte serie, maar 'een film van 13% uur'. „Omdat het een te grote opgave zou zijn die in eens te zien, maakt dat het opsplitsen noodzake lij k, logisch. Maar de serie onderscheidt zich heel duidelijk van andere series, waarin het gaat om een vaste kern, waaraan per aflevering een gast-speler wordt toegevoegd. In dit geval heb je te maken met een doorlopend verhaal. En alleen daarom al kunnen de karakters, die sterk uiteenlopend zijn, dieper worden uitgewerkt." Hij spréékt zo verdedigend, omdat de verge lijkingen met 'Dallas' niet van de lucht zijn. Dat irriteert hem. Toch is zo'n vergelijking niet vol ledig uit de lucht gegrepen. Een rijke familie, veel kommer en kwel en een begin van elke af levering die visueel sterk met 'Dallas' overeen komt. In een luchtopname wordt de kijker het indrukwekkende familiebezit voorgeschoteld. Hij gaat er wel mee akkoord als ik spreek van 'het Duitse antwoord' op 'Dallas'. „Dat is beter geformuleerd. We hebben niets met 'Dallas' te maken. Zoals mijn rol niets heeft te maken met die van J.R., zoals ook al is beweerd. Maar dat gebeurt dan door mensen die hooguit vijf minu ten hebben gekeken. Die zien dan toevallig een bepaald karaktertrekje en menen dat meteen te herkennen." De hele cast is heel nadrukkelijk bij het ma ken van de serie betrokken geweest. „Inderdaad, het ging heel democratisch allemaal. Dat moet ook als het goed is. Zelfs een goed script levert nog geen kant en klare film op. Niemand hoefde slaafs aan de tekst te hangen. En dat kan ook niet. Al heb je het over Shakespeare of Molière, als de acteurs zich niet in de tekst inleven en er vanuit henzelf iets mee doen, komt er niets zin nigs uit. Kijk, vaak is het zo dat als een opvoe ring succesvol en geslaagd is, de regisseur dat aan zichzelf toeschrijft. Is het een tegenvaller, dan is hij van mening dat de acteurs het niet voor elkaar hebben gekregen." Wilfried Baasner werd in eerste instantie bena derd door regisseur Jürgen Goslar, met wie hij eerder een aflevering van 'Derrick' had ge maakt. Deze vertelde hem 'dat hij een geknipte rol had'. De producenten dachten daar overigens toen nog anders over. Die zagen in Wilfried al leen maar de typische tv-boef. Onder het motto 'graag of niet', zag Wilfried van het aanbod af. Goslar zette echter door en stuurde het script op. „Ik heb het inderdaad gelezen en kwam er al gauw achter dat het een heel genuanceerde rol is, met alle facetten die in het leven van een man van deze leeftijd, die in alle opzichten op z'n hoogtepunt is, kunnen gebeuren. Ik vond het meteen een plezierige uitdaging de kijker in eerste instantie in de waan te laten dat het om een rotvent zou gaan, die later best blijkt mee te werken, de decoratie duur is, de kleding, ja eigenlijk alles zeer duur is, dan is het totaalbe drag niet eens zo veel. Het heeft geloof ik zo'n negen miljoen mark gekost." Die kosten worden overigens weer terugver diend, want ook internationaal gezien is de serie een succes. „Het is zelfs de absolute verkoop-hit sinds de oorlog." Dat neemt niet weg dat de TROS, wonderlijk genoeg, met dit dure produkt in de middaguren pronkt. Wilfried Baasner: „Ik ken de techniek van de klassieken, Sakespeare, Schiller". vallen. Dat is voor een acteur prachtig om te spelen." Achteraf gezien schaamt hij zich dan ook niet voor zijn aandeel in de serie. „Integendeel, ik ge neer me helemaal niet. Er zijn zoveel acteurs die zich achteraf distanciëren. Ik vind dat dom, ze wisten toch waaraan ze bezig waren." In het geval van de 'Guldenburgs' gebeurde het overigens ook. Zo verklaarde de Amerikaanse gast-actrice Sydne Rome achteraf dat het om een 'domme soap-opera' zou gaan. Wilfried: „Ook zij wist waaraan ze heeft mee gewerkt. Bovendien had ze een pracht van een rol en laten we eerlijk zijn: die liggen ook voor haar niet voor het oprapen. Maar vooruit, dat is verder een probleem van die collega's. Voor me zelf kan ik alleen maar zeggen - en ik heb veel wereld-literatuur gespeeld, naast lichte stukken en boulevard-toneel - dat deze manier van acte ren heel wat moeilijker is dan wanneer je een grote, sterke tekst in handen hebt. Daar zijn de accenten al aanwezig, in dit geval moet je ze zelf vinden. Is dat niet aantrekkelijk?" Aan de serie is bijna negen maanden gewerkt. Voor Nederlandse begrippen is dat luxueus lang, maar Wilfried zegt: „Dat is weinig voor 13% uur film. Ik heb wel eens een film van 4% uur gedraaid, waaraan we in totaal 2% jaar hebben gewerkt. En dat werd nog een flop ook. De duurste flop die Duitsland ooit heeft gekend. Aan de 'Guldenburgs' hebben we zonder onder breking heel hard gewerkt" En natuurlijk met de geijkte problemen. Zoals precies het verkeerde weer op het verkeerde moment. Toen het in Duitsland eindelijk mooi zomerweer was, verbleef de opnameploeg net in Egypte. „Het ziet zeer mooi uit, een fantastisch landschap, mooi gefotografeerd. Alles is dan ook zeer professioneel gebeurd." De vraag of het een dure serie is, ontloopt hij niet, in tegenstelling tot de Nederlandse situatie, waar dit onderwerp altijd wordt gemeden. „Als je bedenkt dat er dure acteurs en actrices mee- Wilfried: „Toen ik dat hoorde, was ik in eerste instantie zeer teleurgesteld. Maar de program madirecteur heeft me uitgelegd dat ze heel wei nig zendtijd hebben en het complete avondpro gramma al was ingevuld. Toch wilden ze de se rie dolgraag hebben en ze willen daarmee het namiddagprogramma extra luxueus maken. Ze zijn ervan overtuigd dat het ook op dat tijdstip een heel groot succes zal worden." De serie kende in Duitsland in eerste instantie een nogal negatieve voorpubliciteit. De 'Dallas'- vergelij kingen waren niet van de lucht. Tijdens het draaien verschenen er zelfs artikelen vol ha telijkheden. De ommekeer was de persviewing, zo'n anderhalve maand voor de première op de buis, bezocht door enige honderden journalisten. Wilfried: „Dat was een gigantisch succes." De kijkers dachten er aansluitend net zo over. „De eerste aflevering werd door zo'n twintig miljoen kijkers gevolgd, ongelooflijk veel. Dat is con stant zo gebleven, veertien afleveringen lang! Men is blijven kijken. Bij 'Dallas' is het zo dat je rustig eens kunt weglopen. Je kimt zelfs een half jaar niet kijken en toch zit je meteen weer midden in het verhaal. Bij ons moet je blijven kijken, anders kun je het niet meer volgen." Een krant kwam na beëindiging van de serie met dit verwijt: 'Zijn de 'Guldenburgs' gek ge worden? Lijden we eerst veertien weken lang mee en dan zou het ineens afgelopen zijn?' Wil fried: „Ik vond dat een charmante reactie." Natuurlijk had men met een succes rekening gehouden, maar niet met 'het waanzinnige suc ces' dat het is geworden. De roep om een vervolg is dan ook luid. En aan die roep wordt gevolg ge geven. Maar het vervolg komt op z'n vroegst in het voorjaar van 1989 op het scherm. Wilfried: „De opnamen kunnen pas in mei be ginnen. Dat is dus eigenlijk te laat. Dan had het vervolg al op het scherm moeten zijn. Maar nog maals, daar had niemand rekening mee gehou den. Op dit moment is men hard bezig met het schrijven van nieuwe afleveringen. Het pro bleem is dat men iets nieuws moet bedenken dat minstens zo goed is. Hoe vaak gebeurt het niet bij boeken of films dat een vervolg tegenvalt. Dat proberen we te voorkomen." Persoonlijk dankt hij z'n succes voor een be langrijk deel aan z'n boevenrollen in series als 'Derrick' en 'Tatort'. Alleen daarom al is hij blij met deze afwijkende rol in de 'Guldenburgs'. „M'n voorkomen is nu een maal iets bijzon ders. Als ik in een havenbuurt opduik, zal ik nooit problemen hebben.Wat heet, de mensen schrikken van me en zien me als een soort woeste pooier. Maar toch heb ik m'n hele leven de meest uiteenlopende rollen gespeeld. Bij de Tegen nog zo'n rol zegt hij niet bij voorbaat neen. „Het hangt af van het script. Wat is het karakter? Als dat boeiend is uitgewerkt, zal ik altijd ja zeggen. Maar als het iemand is die zo maar in het wilde weg schiet, zonder dat het duidelijk is waarom, dan doe ik het niet. Zoiets is ook vervelend om te spelen." Theater en televisie en trouwens ook speel films, al heeft hij er maar twee gemaakt, zijn hem even lief. „Als ik nooit meer in de studio zou staan, zou het toneel op den duur benau wend worden. Maar als ik alleen maar in de stu dio zou staan, zou ik daar hetzelfde gevoel krij gen. Af en toe heb je werkelijk een grote tekst nodig. Ik ben daarmee opgegroeid, ik ken de techniek van de klassieken, Shakespeare, Schil ler. Teksten met inhoud, ik kan niet zonder." Een van z'n beide speelfilms was overigens zo slecht, dat hij er niet aan herinnerd wil worden. Men zal er in de bioscopen dan ook tevergeefs naar zoeken. Wilfried: „Maar er is wel een videoversie en die duikt wel eens op. Weet je, ik ben een hotel- mens. Bijna overal is een videoriet en soms zie ik dan wel eens oude films. Ik kan het dan niet la ten met groot genoegen m'n collega's te bellen en te vertellen dat ik net een ontzettend slechte film van ze heb gezien Sydne Rome en Katharina Böhm in 'Het erfgoed Guldenburg', de Duitse serie die aanvankelijk werd vergeleken met 'Dallas' en 'Dynasty'. - fotosanp televisie moet je echter uitkijken dat je niet op één type wordt vastgepind." In een van de meest spectaculaire 'Derrick'- afleveringen vertolkte hij een uiterst brutale misdadiger. „Ook als ik zo'n rol speel, moet het geloofwaardig overkomen." Dat deed het dan ook en het leverde hem wellicht het wonderlijk ste compliment op: „Het ZDF kreeg tal van brie ven van kijkers die lieten weten dat ze nu pas begrepen hoe zwaar het beroep van acteur was. Want ze moeten met echte misdadigers samen werken. hsm m piaten- ilendaagse ids teder presenteert de 'Platentiendaag- jaarlijkse promotie- de grammofoonin- Vanavond zijn te te horen: Vicki en Madeline Bell, ard - wiens aandeel al op 30 september opgenomen - Robert jandra Reemer, Anita fen Willeke Alberti, Gino Vanelli, Viktor Engelbert Humper- en het orkest James Madeline Bell, Nielsen en Vicky Brown ti Dits van het populaire het gala van de Platen-tiendaagse. S^amma 'De avond- resenteert met ingang eden het wekelijkse onmagazine 'Nieuws- Het programma gaat in op de achtergron- n actualiteiten en licht t de aspecten, die voor en vanaf vijftien jaar isant worden geacht. Door Tom Smeets DEN HAAG - De aan moedigingswoorden van Hans Pohl, de amusementsbaas van de TROS, plus het flauwe openingsgrapje van presentator Ron Brandsteder, bleken achteraf illustratief voor de malaise waar mee het 'Platengala' dit jaar te kampen heeft. „Ook als u het niet mooi vindt, klapt u toch maar", zei Hans Pohl voor het begin van de op namen tegen het publiek in de grote zaal van het Nederlands Congresge bouw in Den Haag. „Het gaat immers om de grammofoonplaat. Die moet worden verkocht", gaf hij als motivatie voor zijn ietwat wonderlijke oproep. Het 'Platengala 1987' is vanavond op het TROS- scherm te zien en geldt als de officiële start van de Platen 10-Daagse, de actie-periode waarin de geluidsdragers centraal staan. Dit jaar stonden der gelijke toppers gepland, zoals Julio Iglesias, Billy Joël, Harry Belafonte, Wallstreet Crash, Bee Gees Manhattan Transfer! ^aair stuk voor stuk scnifterën die door afwezigheid. Wie zijn er wel? De Amerikaanse blues zan ger-gitarist Robert Cray; Songfestival-presenta trice en zangeres Viktor Lazlo (met een aardige variatie op de doorkijk- bloes: de doorkijk- broek!); popzanger Gino Vannelli; de uit Polen af komstige, maar in Enge land werkende zangeres Basia; zangeres Vicki Brown en de andere le den van The London Chorale en als klappers de Engelse zangers Cliff Richard en Engelbert Humperdinck. James Last stond met z'n orkest de meeste ar tiesten bij, evenals het Nederlandse dames-trio dat op het laatste mo ment mocht opdraven: Sandra Reemer, Anita Meyer en Willeke 1 ti. Internationale willen vaak alleen komen als ze het Ij fende tv-optreden nen combineren ma voorbeeld een t« door Europa. Jan terland: „Zo hebl toevallig de Bee Ga mist. Als dit week eerder was weest, hadden we a Van harte beterschap g begint vandaag met delige serie 'Van harte shap', samengesteld en enteerd door de inter- Pieter Meenhorst. De in het programma Maar ja, je kunt i®aa*over maal niet alles hebt*^vroeger mi nu. In de Problemen warsBa"everH1® bekijkt dr. ook. Zelfs tot het ®ors'wellie zïekten met moment. Daalvoorkomen en welke zorgde onder mee l* kwalen er bij geko- Italiaanse zingende®11' Voortspraat paar Albano en 86-jarigedokter Power, dat vlak vö:®rtman' *Jle ,feSjgRJaar begin van de rep®" °P Mland Mar- liet weten er tegen m°derne gezond- zien met zo'n groot invoerde. te moeten optreden j hebben heel langrJ gesproken, maar ui delijk toch moeta| sluiten om het doen." Problemen maakt Gino Vanelli. Jan:,| elli wilde absotat| met het orkest 1 Hij wilde volledig backen, anders niet eens komen. 1 die naam wilde wi| missen, dus we I hem uiteindelijk :l| gegeven, al hebt* ons niet zonder i wonnen gegeven." Pratend over de t van het geheel, z „Als je het over e gramma van dezel vang hebt, praat 1 gauw over drie a w| Het orkest van ll Last maakt daarnsf lijk een groot uit. Gelukkig zijn dil tenmaatschappijen reid zelf ook een b lijke investering doen". Hoe belangrijkfl maatschappijen det| van hun sterren f bewijst de gang vat| ken rond de beider toppers. Het optj van Cliff Richard J woensdag al opgen omdat hij dondert Berlijn een andertv| had. Van eigen bodem )S-documentaires be de komende weken eht aan de agrarische stak in ons land. De ehandelt de ontwikke- l in onze land- en tuin- i is vooral bedoeld om sument inzicht te ge- i wat er allemaal komt voordat een bepaald ct op tafel staat. De aflevering, getiteld 'De a', geeft een beeld van agelijks leven op een ibedrijf. 15 Praxis Bülowbogen succes van 'Die raldklinik' begint tD thans ook met een erie: 'Praxis Biilow- Het uit twintig afle- jen bestaande verhaal ich in Berlijn af, waar fondsarts Peter Brock- (Günter Pfitzmann) raktijk heeft Dokter ïan is midden vijftig t rasechte Berlijner. Hij van zijn beroep en iog echt tijd voor zijn 'en. Een modeldokter frockmann heeft echter een privé-leven, het niet al te conven- l toegaat Door Henk Egbers Op de Brabant Biënnale (was u er al?) staan enkele merkwaardige, zogeheten 'nostalgische lampen'. Ze zijn vervaardigd door Henk Duijn in zijn Bredase pe riode (12 jaar lang); dus 'Brabants'. Vanaf het moment dat deze Biënnale zijn poorten opende, verdween Henk naar Amster dam om in een achterkamertje aan de Overtoom kunst te be denken en te maken. Vanaf dat moment 'viert hij triomfen' met een expositie in het World Trade Center in de hoofdstad. Deze werd geopend met de pre sentatie van een monumentaal boekwerk over zijn kunst. Wie de lampen in het voorma lige gerechtsgebouw in Breda, dat de biënnale tot half oktober herbergt, bekijkt haalt moge lijk zijn schouders op. Wat moet je met die gekke dingen waarin uit het verleden her kenbare elementen verwerkt zijn? Misschien heb je wel eens rondgelopen in die merkwaar dige kastelen die Ludwig in Zuid-Beieren bouwde, onder het toeziende oog van Richard Wagner? Daar zouden ze pas sen. Je zit dan zo gek nog niet, want in de periode dat Henk Duijn in een herenhuis aan de Bredase Baronielaan werkte droomde hij van Wagner en Zo schilderde Henk Duijn de Bredase kunstenares Mar griet Oomen. zijn wereld. Hij timmerde niet aan de weg, zodat we hem nog nooit tegenkwamen op een ex positie, maar bouwde zijn eigen droomkastelen. Het 'Wagne riaanse boek' (43x30 cm) brengt wat helderheid. Aan de hand van bijna hon derd illustraties (waarvan 25% in kleur) en een summiere, vijf pagina's nederlands-engelse, tekst wordt door Ruud Rij broek een tipje van de Wagne riaanse sluier opgelicht. En dat is wel nodig, want lopend op de exp&itie met een overzicht van zijn werk raakte ik wel in de war van de extravagante di versiteit. Het boek is uitgege ven door Rijbroeck Art Agency Holland samen met uitgeverij De Blauwe Engel. Marjan Berk hield het ten doop. Het roman tische theater was compleet! Het boek 'Henk Duijn' kost ƒ195 en dat is natuurlijk niet niks. Maar Diana Kortbeek, beeldhouwster (afgestudeerd op St. Joost en een tijdje wer ken in Etten-Leur), verbonden aan Rijbroeck Art Agency Hol land (ze is net terug uit Ameri ka) zegt: 'Kijk wat je ervoor krijgt; geen uitgever doet het goedkoper'. „Henk Duijn is in grote mate onder invloed geraakt van in de geschiedenis en ook in zijn dagelijkse leven voorkomende Kareolistische ontwikkelin gen. Het gaat volgens Henk Duijn om het met gevoel uit drukken van de onderlinge sa menhang der dingen waarbij entiteiten als mystiek, weids heid, nietigheid, oneindigheid, ingetogenheid, onderdanigheid en uiteraard schoonheid van eminent belang zijn. Of er dan kunst ontstaat is van vele an dere zaken afhankelijk. Henk Duijn volgde, van 1973 tot en met 1977, de opleiding aan de Academie voor Beel dende Vormgeving in Tilburg. Dit boek geeft een overzicht van zijn totale werk: van zijn schetsen, zijn geaquarelleerde landschappen, zijn portretten in olieverf, zijn collages, zijn ruimtelijke objecten, zijn unica lampen en zijn vele doeken en panelen geschilderd met acryl". Deze citaten uit de tekst van Ruud A. Rijbroek geven Henk.H.J.Egbers toch nog on voldoende informatie. Maar die andere Henk zit in Wenen en Henk wil u toch nog naar de Brabant Biënnale hebben om persoonlijk te ontdekken of de lampen van die andere Henk u iets 'doen'. Dat is tenslotte Kunst. Diana zegt trouwens dat de schriftelijke informatie in het dure (wat heet.voor collectioneurs in deze tijd) boek bewust beperkt is gehouden, want er moet voor de lezers en kijkers nog wat te raden blij ven en anders bellen ze maar (020 - 5753030). Er viel een 'gek' woord: 'Kareo- listisch'.En eerlijk daarover geeft het boek voldoende uit sluitsel. Als we het proberen samen te vatten, met behulp van Rijbroek. „Tussen 1908 en 1912 werd in Aerdenhout door een zeer bijzonder mens een zeer bijzonder bouwwerk ge realiseerd. De naam van dit bouwwerk was Kareol, ge noemd naar de burcht van Tristan uit de opera Tristan und Isolde.Julius Carl Bunge (van 1904-1934 voorzitter van de Nederlandse Wagnervereni- ging) gebruikte deze door hem geschapen ambiance ter onder steuning van zijn grote passie, het realiseren van grote mu ziekuitvoeringen, in het bijzon der opera's van Wagner". Henk Duijn, in 1950 in Haar lem geboren, was nauw betrok ken bij dit 'geval' en protes teerde tegen de afbraak van het Kareol in 1979. Met archi tect Voets maakte hij in 1986 een plan om op het braaklig gende terrein een kunste naarsklooster te bouwen en de gewijde sfeer van het afgebro ken Kareol te laten herleven. Ik denk dat deze achtergrondken nis van belang is om de kunst van Duijn op zijn waarde te kunnen schatten. Het gaat erom door dit verbale geweld heen te kijken naar datgene wat hij als kunstenaar maakt. Het boek geeft op dat punt vol- Henk Duijn met Wagner onderweg naar een kunste naarsklooster. doende beeldinformatie, al is het wat anders om oog in oog te staan met een kunstwerk. Bij Henk Duijn zou je heel grof een tweedeling kunnen aanbrengen: werk dat met puur schildertechnisch- en emotioneel/artistiek talent is ontstaan en datgene wat min of meer conceptueel bedacht is. Bladerend zie je eerst nogal wat portretten, die getuigen van echt kijken naarl en een adequate maj schilderen om de impnf uitdrukking te breni griet (Oomen), een Bre lega, is daarvan een voorbeeld. Opvallend] zij n belangstelling menselijke figuur i»| met het (zee)landschat j er telkens bij het nietsr 'Strandgezicht' titel'; met andere zoek het maar uit. I stemde lijkt bevestigd] schilderij als 'Hommage aan dat een dwingende voor de kijker in zich» Op basis van hetI 'Kareol' ontstonden objecten. Deze hebben1 maken met de verst» het beoogde kunstena»1 ter dan een Wagner® weid. Ze relativeren en j ren. Waarschijnlijk!S ject, dat bij de titel va»i fische onderzoekingen Wittgenstein' gaf, duide" Henk Duijn als kan:"' die tegenstrijdige met elkaar probeert te l nen als de Oostenrijk*] de. Zijn recente s®T gaan weer in de ridjj] het figuratieve dat met onder meeree-I op het menselijke liJ1 I romantische getoond J een Wagneriaan? N« L serieus kunstenaar,®! oppervlakten zoekt e1 varingen daarbij op 7 lende manieren tra® geven. wiumitl- m ff/i don- Kiï.kun tottn p - TT" «t helt muur op Eeö .CZ&Z?- lbo VhEN 2/dtf QL/edcm HPER VET-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 24