5r Er zijn niet veel taboe's meer' Mijn Idee slaat aan bij kinderen lK (DE MORGEN) VERKENT GRENZEN VAN DE CARTOON Gouden Ganzeveer voor Armando door Man, vrouw, afstand IC VT«et o Balletmeester Hans van Manen wordt hoogleraar ZATERDAG >KTOBER 1987 ZATERDAG 3 OKTOBER 1987 r>ï IUSSEL - Het zijn maar onopvallende, kleine entjes; soms niet meer dan een paar potlood den, maar met een enorme zeggingskracht. foto w*/ tekening walt DisNEY sTu* .j^rald of free enterprise', net weer rechtgetrokken jr Smit-Tak en de Tijdelijke Vereniging Bergingswer- met aan het roer de kapitein van Townsend Thore- I i, die vanaf de brug opgewekt roept: "Bon, dan varen damentele keus beltie waar valt z>dan kan de 168 tussen de 10 en 15 ANONIMITEIT VERDACHT^ £)Na>El\IK w0R Ir NCRV BEGINT MET NIEUWE REEKS VAN ZEVEN AFLEVERINGEN „Angst voor de dood is niet bevor derlijk voor de kwaliteit van het leven". Herman van Veen M Er is een groot verschil tussen grappen maken aan de bar en grappen maken in de krant. Aan de bar mag iedereen alles, in de krant verwijt men je al snel dat j e cynisch bent." Sinds 1984 is Jacques Moeraert, in België beter be- jend als ZAK, de huistekenaar van het Vlaamse dagblad De Morgen. Op een geëigende plek, in café des Arts in de Brus selse Zavel, twee potloodstrepen van het hoofdste delijk bijkantoor van zijn krant, licht de inmiddels acht jaar professioneel werkende tekenaar zijn techniek en vaak verrassende ideeën toe: "Ik vind dat er meer moet gelachen worden." jr Frans Boogaard U gnu weer verder! Sorry voor het korte oponthoud!" alistische heilsverwachtingen, vertalen: 'Een autootje voor elk en zomer hem aanleiding tot tekenen van plankzeilers e oliecrisis in 1973 slaagde Ni er door de sterke economisch e Woord voor surfers), die arlijks 5 tot 6 procent) in èn cht van de werknemers sterk ii èn de uitgaven van de rijk! risten als surfplank gebrui- te verdubbelen èn de inkomet l terings trekkers en ambtenareni in vloeide -illustratie bij yartsgroei te laten delen. hadden regering en sociale pait fundamentele keus moeten na ;en de door velen gewenste i an de collectieve sector en door vrijwel iedereen bepleit ipend aan een wit wijntje, en n de koopkracht van werkenden t pp» pp7jpht wssrvonr dp de fors gedaalde economise! on- i beide doelstellingen niet met uld' zou worden uitgevon- n zonder de belastingen en pit i als die al niet bestond: „De nerking dat mijn tekenin- verhogen am wijst op de steeds duidelijk! i hard zijn, hoor ik vaker, licht tredende tegenstelling I ar of dat zo is, kan ik eigen- rzijds ondernemers en wèrkiK zelf niet beoordelen. Je ïderzijds de overheid en de me» niet vergeten dat ik over tekening die de lezer in ziet, al uren heb en nadenken. De gewenning mij is groot." «gt vervolgens bereidwillig hat rond het rampschip van wnsend Thoresen en zijn tientallen grappen te enken waren -„Je weet i, als je problemen hebt, dat tltijd naar Smit-Tak kan en? Die trekken alles van een uitkering afhankeli wel Den Uyl als Van Agt hebbel instelling zeker ook aan eigen b« lanken, want juist onder hun bt irgde de koppeling van uitkerin- de lonen in de vrije markt e at de werkenden netto steel in het handje kregen, de uitkt kkers steeds meer. oonlocomotief dondert door 1 inen en sleept de gekoppelde*' n ambtenarensalarissen en uitkt ht!" - maar dat de vrij mak- Ijke manier waarop de tee reder over de Zeebrugse en heenstapte, het volgens i zonder meer verdiende te 'den aangepakt. -ak, serieus nu: „En dan is 15 voor de lezer het onder- mee naar een onbetaalb» schrijft De Kam. Waarsch» vingertjes van topambtenaren t« under Lubbers-I zijn de uitkerk ambtenarensalarissen losgel" laar toen was het kwaad al lotu luwi wao u&t rk-wMttv» o De Kam: In 1960 gaven overhe») 'a moeihjk. Men verwijt - Ta.,« Cvrnsmo V.ZV»- ile fondsen samen 38 cent uit Nederland verdiende gulden. i dat gestegen tot 50 cent en" Is Lubbers aan zijn karwei begin' naar liefst 70 cent van elke vtw pilden door de kassen van en de sociale fondsen. n bruto inkomen van 41J afdracht van belastingen en s» remies amper 19.000 gulden °v ds ik ten tijde van het Hei- ama, de 39 doden hier in voetbalstadion, een teke- 6 maak met de tekst „Wil- nu a'le lijken weer even te- uuu. vantf voort"-wat mij toen t) verdwijnt een dubbeltje van eu al Wat klachten heef? ide gulden via sociale fondsen erd- dan hikt Hat aan haai es in niet n de portemonnee van voort» de aanpak. Maar intussen ..-werkenden. In 1973 is dai» g je je best afvragen wie de en als Den Uyl/Van Agt otste cynicus is: ik of dege- ,an Lubbers moeten overlaten stegen tot 48 cent. In 1960 <W® echts 1,3 miljoen mensen een ïm 3 miljoen. Het tekort van nis i,j miljoen mensen lonzertv-redactip een sociale uitkering. In 19" LVER.SI TM i i 3 miljoen. Het tekort van eeduizenH id is in 1987 tot 33 miljard ffM Zena rbt r de werkende modale burger Iwo L"™"* dat anno 1987 allemaal dat bf bewijs dat de tv- ïdee, filmpjes lr arst van der Meulen ideeën van jongens en Kam heeft niet veel hoop dat de ^aanslaat bij de jeugd, op korte termijn verbetert. Ze economische groei de komende igenvalt, ondernemers nauwJ^ investeren en vakbonden rustif aan met het binnenhalen loonsverhogingen. Van de n00? ke sanering van de overhel' in kan zo weinig terecht hij Hewd ïde voornemens alom, maar ac de hel is nu eenmaal met 8 imens geplaveid. Of het die t? Kim van de schatkist' door Flip de K"0, Amsterdam, 212 M. ,uguber? Morbide? !o zeker als wat, maar Zak t dergelijke grappen niet de weg. Sterker: lijkt er het int op te hebben. een natuurramp afge- in Vlaanderen meer gang- het Comomeer de lijken van Noord-Italië omgekomen verhaal over mis-boekin- in de reisindustrie- niet ig daarvoor een Jood uit zijn die zich bij het reisbureau daagt dat zijn koffers naar verkeerd concentratie- np zijn gestuurd, tekenaar van De Morgen, cynisme, terwijl niet ik het die cynisch is, maar de si ne het is. die besluiten dat moet worden doorgespeeld nadat er zoveel doden zijn gevallen." Jacques Moeraert (39) is intus sen al zo'n acht, negen jaar professioneel tekenaar, nadat hij zich eerder wat tekenen be treft noodgedwongen tot de avonduren en weekends be perkte. Zijn werk verscheen onregelmatig in verschillende tijdschriften, tot hij zich vast verbond aan De Zwijger, het inmiddels door een faillisse ment getroffen satirische weekblad wan Johan Anthie- rens. Een logische overstap naar De Morgen volgde, hoewel de krant in die tijd (1984) nog ouderwets-links was, en een slaafs volgen van oude dogma's er hoger stond aangeschreven dan de speelse formule die nu wordt gehanteerd. „Zonder mijn eigen rol te overdrijven, denk ik dat De Morgen ook door mij een beetje veranderd is. Ik bracht er de relativerende noot aan, liet zien dat je ook met principes, zelfs met die van het socialisme of die van jezelf, moet kunnen lachen. Er is sprake geweest van een weder zijdse beïnvloeding, van mij naar de redactie en omgekeerd. Dat vind ik heel mooi, want vaak is de tekenaar niet veel meer dan een vertolker van wat de rest van de redactie vindt; zoals Opland in de Volkskrant, die in zijn tekenin gen alleen maar nog eens mag herhalen wat in éen of meer artikelen al is gezegd. In het begin is dat bij De Morgen ook wel moeilijk ge weest, want er waren altijd wel socialisten van de oude stempel en maatschappelijk werkers die ervan overtuigd waren dat links-zijn een zó serieuze be zigheid is, dat je er niet mocht mee lachen. Maar nu ben ik heel vrij. Ik hoef niet op de lijn van de krant te blijven, ik mag eigenlijk doen wat ik wil. Voor een tekenaar een riante posi tie." Volgens Zak, wiens tekenoplei ding zich beperkt tot één jaar avondschool model-tekenen - „voor cartoons tekenen be staat tóch geen opleiding"- is er veel verschil tussen zijn werk voor De Zwijger en zijn huidige werk bij De Morgen, zoals in het algemeen tussen de week- en dagbladjournalistiek. „Bij De Zwijger waren alle onderwerpen bekend; bekend „Men verwijt mij cynisme, terwijl niet ik het ben die cynisch is, maar de situatie het is." S7/W.DMO De Mcxgcn - Woensdag 20 mei 1987 Een cartoon van Zak. aan mijmaar ook aan de lezer, want je mocht bij hem - omdat hij natuurlijk óók dagbladlezer was- veel voorkennis veron derstellen. Bij een krant is dat anders, want de man of vrouw die daarin je tekening ziet, heeft misschien alléén maar die krant. Daarnaast moet ik oppassen, met zoveel tekeningen in alleen maar De Morgen, dat ik niet te voorspelbaar word. Ik moet zorgen de lezer steeds een slag voor te blijven." Zak heeft daar naar eigen zeggen niet vreselijk veel moeite mee, omdat hij er in zijn tekeningen - anders dan menig collega-tekenaar- geen vaste politieke voorkeur op nahoudt: „Ik relativeer niet alleen de macht, maar ook de oppositie, en daardoor feitelijk het héle politieke gebeuren. Ik stel me naïef op, of ik de politiek alleen kan snappen door ermee te la chen, de houding van: als je dat gewoon al snapt, dan scheelt er iets. jn verwondering kijken naar wat er gebeurt, hier aan de Wetstraat, zeggen van: tja, dat is allemaal heel belangrijk, maar 't is ook weer niet al, want de Belg blijft toch in de eerste plaats aan zijn biefstuk met patatten denken. Zelf pro beer ik dan daarbij steeds nieuwe invalshoeken te vinden, en - zeker bij ernstige situaties - net die vonk humor die in elk onderwerp zit. Want de rest leest men dan toch wel in het artikel." Voor zijn onderwerp-keuze heeft Zak geen vast stramien. „Soms pik ik iets op van de ra dio, dan weer ga ik bij de schrijvende collega's kijken waar ze mee bezig zijn, en ik let altijd op waar de Focus (de the mapagina's van De Morgen - red.) over gaat. Gemiddeld kom ik zo'n drie keer in de week op de krant, ik kijk dan in het sys teem -De Morgen heeft mo derne tekstverwerkers- en 's avonds lever ik dan mijn werk af. Alleen worden zeker de po litieke onderwerpen steeds moeilijker. De politici in dit land maken zelf van de politiek al zo'n karikatuur, dat er voor tekenaars niks meer over blijft. Ik heb een rijke fantasie, maar alles wat ik kan bedenken, hebben ze zelf ook al bedacht Neem de Voer, dat is niet meer uit te leggen. Ik teken daar alleen nog koeien, geen mensen meer. Koeien met een burgemeesterssjerp, of koeien die ruzie maken, over of 'Boeoehhh!' (loeit nadrukke lijk) nu een Frans of een Ne derlands woord is." Bij dat al, benadrukt Zak, blijft ook het tekenen zelf hem volop plezier geven, ook zonder achterliggende 'boodschap'. „Lezers praten vaak over de bedoeling achter je tekening, achter de situatie die je hebt uitgebeeld. Maar men vergeet dat het ook gewoon leuk is om met zwarte inkt over nog hele maal wit papier te gaan. Of eerst met een potloodje te pro beren, dan weer uit te gummen, en ondertussen verder na te denken. Als je dat ambachte lijke plezier niet hebt, is het niks." In de loop van de jaren heeft Zak, die voordien het tekenen uitsluitend als hobby beoefen de, in zijn werk de snelheid van een echte prof ontwikkeld. Ter wijl de fotograaf zijn werk doet, krabbelt hij drie vellen vol, maar niet altijd -relati veert hij ook hier - gaat het zó snel. „Als ik een mannetje moet Meer dan kinderen wden een zelfbedacht rnaal in naar de NCRV. fel? V'? aan het feit dat kin- zii k ,ze^ hebben bedacht 91 oij de uitwerking van het ar.| ®leus zÜn genomen, i «n°r voorkom je dat ik als aJ1® °°m uitmaak wat fc r moeten vinden", dj flsseur Van der Meu- va^ 9en van de weinigen Nederlandse iiai-i led* v,~~"""iuae jeugdfilm ,lan^UWe ""Puken geeft. Uati4f m?ri and dreigt de ilanritQ ontstaan dat het bui- a,- Pr°dukt, met name Cfkaanse' in a«e op- '!anril rrang ^'jgt- In Ne- -af f]g]e een kinderfilm veel gevechten en veel kunst- en vliegwerk van de grond. Maar Nederlandse kinderen hebben recht op Ne derlandse films. Tenslotte le ven we hier niet in een Ameri kaanse maatschappij", vindt Van der Meulen. Vorig seizoen gingen er zes afleveringen van Mijn Idee, met elk twee korte verhaaltjes, de lucht in. Vanaf zaterdag worden zeven nieuwe produk- ties uitgezonden, verhalen van elk 25 minuten lengte. Maanden lang hebben regis seur Karst van der Meulen, zijn assistent Piet Geelhoed en NCRV-medewerkster Renske Popken doorgebracht met het doorlezen van de ingestuurde verhalen. Vele daarvan waren niet bruikbaar, om verschil lende redenen. Science-fiction- verhaaltjes vielen meteen al af. Die zijn gewoon te duur om te maken. De serie kost de NCRV toch al veel geld, omdat zij bestaat uit zeven afleveringen die vol komen op zichzelf staan. Dat betekent voor elk filmpje an dere locaties, een andere rolbe zetting en lange, voorberei dende gesprekken met de schrijver of schrijfster om zijn of haar ideeën zo professioneel mogelijk op film te krijgen. In totaal heeft Van der Meulen een jaar nodig gehad voor de opnamen. Opvallend is dat zes van de zeven filmpjes door meisjes werden bedacht. Piet Geel hoed: „In de leeftijd tussen M en 15 jaar schrijven meisjes nu eenmaal meer dan jongens. Zij houden dagboeken bij en schrijven gedichten; jongens niet". Daar komt bij dat jon gens volgens Karst van der Meulen veel verhalen instuur den die voldeden aan het ver wachtingspatroon dat zij van televisie hebben: veel actie, veel achtervolgingen en veel schietpartijen. „En het was juist niet mijn bedoeling om in Mijn Idee een plastic wereld naar Amerikaans model te creëren. Het leek mij nu juist aardig om te laten zien wat er onder Nederlandse kinderen leeft, waar zij bang voor en en thousiast over zijn en hoe zij tegen bepaalde dingen aankij ken". Niet voor niets gaat Henkie, het enige jongens verhaal' in de serie, dat komende zaterdag op het scherm verschijnt, dan ook over boeven. Verder komt een groot aantal thema's aan de or de, variërend van kindermis handeling tot de onuitroeibaar heid van vooroordelen. Maar er zitten ook luchtige afleverin gen tussen, zoals die over een jongen die een gedachtenlees- machine uitvindt, maar ont dekt dat het ook nadelen heeft om te weten wat er in de hoof den van anderen aan gedach ten rondspookt. Ontroerend is het laatste filmpje in de reeks, Een week om nooit te vergeten getiteld, waarin een meisje verliefd wordt op een gehandicapte jon- doen dat een woord zegt, ben ik in een halve minuut klaar. Als je een situatie moet weergeven, met bijvoorbeeld een hele men senmenigte, wordt het mis schien wel een uur. Maar zoals vroeger een dag besteden aan het decor, doe ik niet meer. Het is niet erg praktisch, want al die tijd kun je aan niks anders denken, en de krantenlezer kan dat toch niet schelen. Hij weet een minuut later toch al niet meer hóe het getekend was, of er iets mis was met het per spectief of niet. Het gaat hem om het idee, dat blijft hem bij, en dat teken ik dus. Met een de cor, dat bijna altijd gesugge reerd in plaats van werkelijk aanwezig is." Voor de rest, vindt Zak, is zijn publiek méér veranderd dan hij. „In het begin was na tuurlijk het verrassingseffect groter, maar los daarvan maak ik nu toch tekeningen die twee jaar geleden niet konden. In feite kan alles, censuur is er niet. Behalve censuur op kwa liteit, maar daar pleit ik zélf voor, want als een grap niet overkomt, kun je hem beter niet publiceren. Of als de situa tie zelf al zó gek is, dat je er als tekenaar bijna niet meer over heen kunt. Dat had ik bijvoor beeld met de BRT-verslagge- ving over het rechttrekken van de 'Herald of free enterprise'. Een uitzending van een dag omdat je zeven weken op voor hand wist wat er stond te ge beuren, en omdat je de ramp zelf hebt gemist. Ik geef toe: wat humor betreft verlies ik het van de BRT-leiding. Ze hebben daar natuurtalenten!" Laatste vraag aan Zak, in het nu door scholieren steeds drukker-bevolkte café des Arts: Zijn er eigenlijk voor de politiek tekenaar van De Mor gen, die spot met de dood, met Joden en met zelfmoord, nog taboe's? Zak, na een denkpauze van nog geen twee seconden: „Ik denk het niet, want ik kan in de krant zelfs met de hoofdredac teur lachen. Acties, tv-discussies, voor lichtingsavonden en be- wustwordings-shows heb ben de vrouw in de huiska mer niet bereikt. Ze kijkt per dag langer naar de tv dan haar man. Vooral 's middags voor 5 uur grijpt ze haar kans. Gek is ze op series waarin de hoofdper sonen tobben met relaties en sukkelen met hun ge voelsleven. Het is alsof je een doos cli- ché's van zolder haalt. De Nederlandse vrouw houdt van romantiek, liefst in het Nederlands. De Neder landse man moet daar niks van hebben en zet de zen derkiezer het liefst op sport. Nederland, Duitsland, Sky Channel, het doet er niet toe, als de bal maar rolt en het publiek brult. De kloof tussen de seksen is nog even diep als in de jaren vijftig. Deze gegevens zijn terug te vinden in een rapport van het Continu Kijk-onder- zoek van de NOS en de STER. Hoewel sociologen beweren dat vrouwen in de jaren tachtig zelfbewuster en mannen begrijpender zijn geworden, deden de on derzoekers een pijnlijke ontdekking: de man han teert in de Nederlandse huishouding de afstandsbe diening! Mannen doen tijdens het kijken verder niets, slechts- 1 op de 10 mannen ontplooit anderen activiteiten, maar mogelijk is dat niet meer dan spelen met het appa raatje voor de afstandsbe diening. Van de 10 vrouwen die kijken doen 4 ondertus sen wél even iets anders: puzzelen, breien en wat huishoudelijk werk. En misschien moeten ze ook nog bier halen voor hun man die geen seconde van zijn knokfilm kan missen. Wat gebeurt er zondag avond om zeven uur in de Nederlandse huiskamers? Gaat automatisch Studio Sport aan? In de meeste ge vallen wel, want Studio haalt wekelijks met gemak een kijkdichtheid van 30 tot 40% Twee-derde deel van die kijkers bestaat uit man nen. N&ar het Australiséhe tv-feuilleton 'De Carsons', tegelijkertijd op het andere net, wordt hoofdzakelijk gekeken door vrouwen (73 vrouwen waarderen deze serie met een 7.3 (bo ven het gemiddelde) en mannen met een 6.6 (een onvoldoende). 'De Carsons' scoren beduidend lager en moeten het waarschijnlijk in hoofdaak hebben van vrouwen die zelf de af standbediening hebben be machtigd of gewoon alleen thuis zijn. Een onhoudbare situatie. Kennelijk hebben 25 jaren emancipatie-strijd niets veranderd aan de smaak van mannen en vrouwen. Dat moeten we dan maar accepteren. Maar erger is dat mannen de zenderkeuze voor zich opeisen. Dat kan natuurlijk niet zo blijven. Elke zondagavond zou in goede verstandhouding be paald moeten worden naar welk net gekeken wordt. De video zou uitkomst kunnen bieden, maar veel gezinnen hebben nog niet zo'n vre- des-apparaat. Er moet echt gekozen worden. Misschien de regering een leuk subsi die-bedrag kunnen geven aan gezinnen die niet naar Nederland 2 kijken. Het wordt vanaf zondag nog moeilijker. De Carsons zijn na jaren trouwe dienst verschoven naar de NCRV- zaterdag. Nu staat tegen over Studio Sport de VARA-serie 'Flying Doc tors', die op de maandag in de afgelopen maanden een grote populariteit heeft be reikt. Vrouwen zullen mor gen eisen dat ze hun ge liefde dokter Tom Callag- han mogen volgen, terwijl de mannen hun dosis Eddy Poelmann wensen. Ik wens u veel wijsheid toe. U bent geheel vrij in uw keuze. Maar zorg er in godsnaam voor dat de on derzoekers de volgende keer met cijfers uit de bus komen, waarvoor wij ons niet hoeven te schamen. Straks schrijven al die bui tenlandse bladen weer dat de strijd voor de gelijkbe rechtiging van de vrouw in Nederland is gestrand op een onneembare dijk van conservatisme. En dat wilt u toch niet, heren? Kom, leg die afstandsbediening nou maar op tafel. Van onze verslaggever NIJMEGEN - Hans van Manen, tot voor kort balletmeester en choreograaf van het Nationaal Ballet, wordt bijzonder hoogleraar kunst en cultuur aan de Katholieke Universi teit van Nijmegen. Binnen de faculteit der lette ren gaat Van Manen vanaf ja nuari 1988 colleges geven in dans, hedendaags ballet en be weging. De nieuwe leerstoel is mogelijk gemaakt door de Stichting Nijmeegs Universi- teits Fonds (SNUF). Het fonds biedt de universiteit deze bij zondere leerstoel aan ter gele genheid van zijn 25-jarig be staan. Een benoeming op de leerstoel kunst en cultuur geldt voor tenminste één en hooguit driejaar. Wanneer het college van be stuur van de KUN formeel met de voordracht van de SNUF in stemt, gaat Van Manens benoe ming 1 november in. De benoe ming van een uitvoerend kun stenaar tot hoogleraar is in ons land uniek. Hans van Manen, geboren in 1932, begon zijn loopbaan in 1952 bij het ballet van de Ne derlandse Opera, waar hij de techniek van het ballet maken leerde. Daarna was hij onder meer danser en choreograaf, en later artistiek leider bij het Ne derlands Danstheater. Vooral zijn jazzballetten trokken sterk de aandacht. In 1963 stopte hij met dansen, om zich volledig te wijden aan het directeurschap en de cho reografie. Na 1970 werkte hij enkele jaren als nietgebonden choregraaf; in 1973 volgde zijn aanstelling bij het Nationaal Ballet. Zijn meest recente bal let, Wet Desert, ging vorige maand in première bij de ope ning van het Haags Muziek theater. Op zondag 8 november viert SNUF het zilveren jubileum. Dan ook zal Hans van Manen zijn oratie houden; dat is de rede waarmee hij zijn ambt van hoogleraar aanvaardt. gen en eerst bij haar ouders en leeftijdgenoten misvattingen over rolstoelers moet wegne men, voordat haar prille ro mance serieus wordt genomen. Karst van der Meulen heeft zijn jeugdige, onervaren spe lers 'geronseld' tijdens bezoe ken aan scholen. De meesten komen uit Het Gooi, omdat het regelmatig naar Hilversum ha len van kinderen uit Friesland, Zeeland en Limburg te veel tijd zou vergen en te duur zou wor den. Daarnaast heeft hij een beroep gedaan op bekende Ne derlandse acteurs en actrices, onder wie Willeke van Ammel- rooy, Hugo Metsers, Bernard Droog en Mieke Verstraete. De NCRV zendt de serie elke zaterdag tot 14 november uit van 19.25 tot 19.50 uur. Mijn Idee is inmiddels verkocht aan de Bondsrepubliek Duitsland en een aantal Scandinavische landen. De Deense televisie heeft al een aantal afleverin gen, van vorig seizoen, uitge- zonden:, AMSTERDAM (ANP) - De auteur en kunstenaar Ar mando is de Gouden Ganze veer, de culturele prijs van de Koninklijke Nederlandse Uit geversbond (KNUB), toege kend. Hij krijgt deze onder scheiding „voor zijn bijdrage aan het Nederlands cultuurbe zit en de verspreiding daarvan tegen de achtergrond van het Europees perspectief". De prijs wordt op 9 december overhandigd tijdens een grote cultuurmanifestatie in de Am sterdamse stadsschouwburg. De 58-jarige Armando debu teerde in 1954 als dichter in Po dium. In samenwerking met onder andere H. Sleutelaar, H. Verhagen en C.B. Vaandrager was hij de grondlegger van de 'totale poëzie' en een nieuwe zakelijkheid. Zowel in zijn lite raire werk als in zijn schilde rijen is de betrokkenheid van Armando met de Tweede We reldoorlog duidelijk Armando. FOTO ANP Armando woont nu in Ber lijn. Hij kreeg in 1977 de Her man Gorterprijs toegekend voor de poëziebundel 'Het ge vecht' (1976). Voor 'De macht hebbers' (1983) kreeg hij de F. Bordewijkprijs 1984 en de Mul- tatuliprijs 1984. I I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29