jESTEM 'O JAAR RUSSISCHE [EVOLUTIE, 70 JAAR EITEN VERDRAAIEN /en. ZATERDAG (TOBER 1987 tee' is iets gaande in de Sovjetunie, oveel is wel duidelijk in. dit zeventigste jaar van de is ze ons vragen waar wi jgvoluti© (6 nov©mb6r 1917). Maar wat is er gaande rLÏaMaarZdc^ nïï i dat reusachtige land? En vooral: hoe is nu precies jie situatie waarin Michaïl Gorbatsjov probeert veran- jering te brengen? Welke toestanden zijn het die Mi- laar ik heb het geid gewoa ;hail Gorbatsjov nopen tot zijn beroemde glasnost M^eïnS perestro jka'^zijnjgospriomka' en ^'perjadokL Kortom: >odem vat voor land is de Sovjetunie nu (nog)?, na zeventig aar sovjet-bewind, en wat is er mis mee? Het onder- taande artikel wil een poging doen die situatie te chetsen. In de komende weken volgt een aantal re lortages van verslaggever Leo van Vlijmen, die ter jlaatse poolshoogte heeft mogen nemen van alle ver- „<C,(^'^»^®eldeveranderin9en- ZATERDAG IQ 3 OKTOBER 198710 Tegenspraak Nb rpSDKAaHaMb PoedNL mm uun mpena n pyn ojrm Dnp nn AA WABCTBÏETt PEBOJill PAEOWk CBiATb 8KP0MU Reddingsoperatie Lange rijen Door Hans Rooseboom i of een kapotte knie. I ag op judo doen, gewo heer zelfvertrouwen te i judopak alleen al kunneJ i, laat staan contributie e i is nu in de leeftijd dat besteden aan hoe ze er ndinnen op school gebi len doen wat op de ogen ok aan meedoen, natuuj leb het niet, en van vijf gu| ier week kun je niet vee ze ook met haar vriendin Gaat ook niet." i de kinderen vragen: 'p; dat kopen, mag ik hier moet ik altijd 'nee' verko pt de schoolexcursies kun nee. Daar is het geld nit zeuren niet door. Ze be It er niet af kan. 't Zijn kin. jud, echt waar. Geef je a i springen ze een gat in 4 leren zo in ieder geval mei Ivreden te zijn." |tie zijn we al jarenlang nie Waar had ik dat van moe ik zie het somber in mei bring van de huursubsidie en :oor de gezondheidszorg. Wel de bodem. Weet je waar we ^>en moeten bezuinigen? Op' De kinderen mogen nu al- hsdag en zaterdag douchen." nt over: „En dat we moeten i voor de tandarts en voor de van de specialist, is voor p. Jan is zo slecht, dat hij wel |r maand naar de specialist zou dan ƒ75 gaan kosti [niet betalen." ht ze haar mond, wagenwij haar vals gebit: „Helemi kd allang een nieuwe moetei i wanneer ook Jan zijn valsej htbloot, zegt ze: „Zijn gebit I los. Ook dat moet nodig ge- orden." eren moeten een beugel heb- letaalt het ziekenfonds niet. jk niet. We hebben ook Jeuwe bril nodig. Kan ook afgelopen zomer de woonka- iw ingericht. Trees: „Dat be- we van mijn moeder en dill |n mijn broer. Die kocht een I de familie zijn we erg gc lardagen en zo hebben we J Ihaffen." j „Als zij ons uitnodigden oil [iets gaven, konden wij nooita en. En dan is het niet leuk, |is, Sinterklaas, daar doen we neer aan. Gewoon normaals het hele jaar door doen. Hél pij geloven niet meer in Sin-I nima zijn lijdzame slachtof- testeren nooit. Laat staan dat ia krijgen de laatste tijd veel j De Gemeentelijke Sociale ebben zojuist een omvang- e uitgevoerd naar de situatie ma in ons land. Sociologen Ise Universiteit schreven on- darmerend rapport over de oers van ons land. En de ker- hierbij niet achter. De Raad organiseerde de afgelopen nferentie in Amsterdam over int van Nederland', udies en onderzoeken leiden lezelfde conclusie: op de nu- n mag niet meer bezuinigd de week zetten. Toiletten con troleren op remsporen. Geen wonder dat ze psalmenzingend door het leven gaat, bromt Wil lem. Met zo'n Filippijnse in huis hoe je maar naar een prulletje te kijken en ze sluipt er heen om het met een sierlijk gebaar weg te werpen. Ze kunnen prachtig zingen, als lijsters, ter wijl ze je haar borstelen of rus tig bij het kaarslicht zitten haken. En ze hoeft me gee" bwana te noemen, zegt oo® Willem. Zeker niet als we getrouwd. Hij veroorzaakt on rust in de familie. De rat- F ÊÊÊÊM r we meer In huis doorgj omheen." anderen is dat niet zo leuk, - .- van vakantie met ziilke ver- on niet naar luisteren. Maat laag weg willen uit dit huis, pele jaar al in zit. Weg vt ende gepieker over geld." or horen en zien ze te vaak lieden op het journaal, ovet die weer eens moet worden jel schnjven Van zeventig jaar geschie- lenis van de Sovjetunie is een onmoge- ijke en hopeloze opgave. Onmogelijk en topeloos niet alleen door het uitgespro ten tragische karakter van die geschiede- Een geschiedenis van tientallen mil- :nen slachtoffers, van burgeroorlog, irtaties, terreur, massale executies, incentratiekampen, dwangarbeid, hon- jer, armoede en onderdrukking. Een onmogelijke geschiedenis is het tooral door het ontbreken van 'objectie- re' gegevens en documenten. In de afge- ipen zeventig jaar is de Sovjet-geschie- lenis zo vaak officieel herschreven, zo 'aak van hogerhand gewijzigd, aange tast, verdraaid, verfraaid en verknipt, it de waarheid nooit meer te achterha len is. De officiële geschiedenis van de Sov jetunie en van de Communistische Partij randert constant. Hele instituten heb- )en daar een dagtaak aan. Het is de ge woonste zaak van de wereld dat in onge- 'e gevallen of overleden functionaris ten uit de geschiedenis worden ge- Ihrapt. Ten tijde van Stalin verdween bijvoor- «ld de naam van diens voormalige me destrijder en latere vijand Lev Trotski lit alle geschiedenisboeken en encyclo- lieën. Generaties schoolkinderen leer- jden nooit iets over Trotski's belangrijke 1 in de Revolutie. Hij had eenvoudig kiooit bestaan. Nu, onder Gorbatsjov, [verrijst Trotski langzaam uit de as der [verbrande geschiedenisboeken. 1 Ander voorbeeld. De glorieuze rol die ptalin zichzelf toedichtte in de totstand koming van de Revolutie werd in de offi- (iële Sovjet-historiografie tijdens het Sta- in-tijdperk breed uitgemeten. Na de 1 van de Generalissimus (1953) werd die rol net zo gemakkelijk weggeschre ven. Het zijn maar voorbeelden van het mani puleren van de geschiedenis, het kneden van de waarheid, zoals die in een totali taire éénpartijstaat aan de orde van de dag is. Niet alleen onder (de nu toch wel bij iedereen beruchte) Stalin gebeurde dat, maar vandaag de dag nog precies hetzelfde. Onlangs bijvoorbeeld berichtte de Pravda dat de inwoners van de stad Brezjnev afwilden van die naam: de dra ger ervan zou namelijk nooit gedeugd hebben. Zo wordt de figuur van Brezjnev langzaam uit de geschiedenis wegge poetst. Tijdens zijn langdurige bewind was het 'heroïsche oorlogsverleden' van deze leider verplichte leerstof voor alle Sovjet-schoolkinderen. Nü wordt deze man openlijk weggehoond. Zijn naam wordt officieel niet meer genoemd. Hij heeft nooit bestaan. En zo gaat het maar door. Alles wat door de Sovjet-autoriteiten nu wordt be weerd, in woord en in geschrift, kan morgen worden herroepen. Wat vandaag 'goed' is, wordt na een wisseling van de macht, of omdat het om een andere re den beter uitkomt, als 'fout' veroordeeld en uit de geschiedenis geschrapt. Uit de geschiedenis geschrapt: dat moet men zich letterlijk voorstellen. Hele oplagen van boeken en encyclopedieën worden vernietigd, nieuwe gedrukt, fo to's vervalst, standbeelden neergehaald, opschriften verwijderd. Van werkelijke geschiedschrijving kan hier dus geen sprake zijn. Hoe moet men zich dan een waarheidsgetrouw beeld van de werkelijke geschiedenis van de Sovjetunie vormen, als men dat zou wil len? Er is een oplossing. Er bestaan namelijk mensen in de Sovjetunie die de waarheid „*-.1 fik ,'•19» lar>gdurlge bewind was het 'heroïsche oorlogsverleden' van BrezJ- tenn h leers,of v°or alle Sovjet-schoolkinderen. Nü wordt deze man open- ^gehoond. fotoupi De communistische voorhoedepartij van 1917 bestaat allang niet meer. Alle oude bolsjewieken zijn al door Stalln uitgemoord, en er zijn nooit nieuwe voor In de plaats gekomen. - foto archief de stem Een onmogelijke historie De revolutie In volle gang: de bestorming van het Winterpaleis. - foto archief de stem aan de kaak stellen. Vanaf de Revolutie zijn er schrijvers, wetenschappers, filoso fen en kunstenaars geweest die dwars te gen de officiële voorstelling van zaken in hun visie op papier hebben gezet. Schrij vers die de werkelijkheid hebben willen laten zien. Velen van hen hebben daar voor zwaar moeten lijden. Ze zijn ver volgd, gearresteerd, berecht, in de gevan genis of het strafkamp terecht gekomen, geëxecuteerd, getroffen door een schrijf verbod, of uiteindelijk het land uitgezet met verlies van staatsburgerschap. Heel veel van hun boeken hebben de westerse wereld bereikt. En van de boe ken van deze mensen, deze noodsignalen aan de rest van de wereld, moeten wij het hebben. Romans, verhalen, persoon lijke getuigenissen, ze zijn ons enige hou vast. Ze zijn de stukjes van de giganti sche legpuzzel die heel langzaam voor onze ogen begint vorm aan te nemen. Iets weten over de geschiedenis van de Sovjetunie betekent lezen, lezen, en nog eens lezen. Amalrik, Boelgakov, Jelena Bonner, Bukovski, Kopelev, Korjagin, Martsjenko, R. en Zj. Medvedev, Nez- nanski, Pasternak, Paustovski, Penkovs- ki, Platonov, Sacharov, Sjevtsjenko, Sin- javski, Solovjev, Solsjenitsin, Sjtsjarans- ki, Topoi, Trifonov, Vojnovitsj, Woitins- ki, Zinovjev. Het is slechts een greep. Wie de waarheid over de Sovjetunie wil weten, moet allereerst die ene grond waarheid onder ogen durven zien: name lijk dat alles, maar dan ook alles wat in de Sovjetunie gebeurt, in lijnrechte te genspraak is met de officiële weergave, met de ideologie. Neem bijvoorbeeld de 'klassenloze maatschappij' die de Sovjetunie zou zijn, maar die het niet is. In werkelijkheid is het land een klassenmaatschappij van het allerzuiverste water. De 'klassenloze maatschappij' is niet alleen nooit tot stand gekomen, nee veel erger: zelden of nooit is er ergens in de geschiedenis een klassenmaatschappij geweest waar de heersende elite zo vast in het zadel zit, zo veel middelen heeft om de absolute macht te houden, en zo veel exclusieve voorrechten die het werkvolk worden onthouden. „De geschiedenis van de communisti sche beweging wordt volledig beheerst door de verschijning van een nieuwe heersende klasse die het proletariaat zou 50ria«llffpoip.paronpoi5Tapi JHïL 33 KJTOttï fijOJM B3JÜJTK BEHEUUB8B0B Bsene jonpsmaaoro «sta, onrtaa mrëmrca aftnosaocn Ba 3emjeq. paDoiil Kmrmib aan iqboui- Htgiiii totals Itpnwrn-Jti De proclamatie die Lenln vlak voor de val van de voorlopige regeglng uit gaf: „Aan de burgers van Rusland! De voorlopige regering Is omver gewor pen. Het gezag Is overgegaan in de handen van het revolutionair strljdco- mlté, dat aan het hoofd staat van prole tariaat en garnizoen van Petrograd". - foto archief de stem moeten zijn maar het niet is", schrijft Martinet in zijn boek Vijf soorten com munisten. „Toch kunnen de meeste mensen in het westen zich niet zonder meer voor stellen dat de sovjet-maatschappij een klassenmaatschappij is, waar economi sche uitbuiting voorkomt en dus ook la tente sociale spanningen bestaan", aldus Emmanuel Todd in De afbraak, het on vermijdelijke einde van het Kremlin. Dit boek van de Franse socioloog Todd, geschreven tijdens de najaren van het Brezjnev-tijdperk, geeft een dwin gende analyse van de sociaal-economi sche realiteit in de Sovjetunie. Het land is niet de verwerpelijke doch stabiele staat die het in veler ogeri is. Het feit dat we bijna nooit iets horen van ongere geldheden of opstanden betekent nog niet dat ze er niet zijn. De Sovjetunie is in werkeljkheid verwerpelijk en labielal dus het betoog van Todd. De sociale spanningen zijn zo groot, dat de vlam ieder ogenblik in de pan kan slaan. Het gigantische onderdrukkings apparaat der 'staatsorganen' staat er borg voor dat die vlam met alle macht wordt belet tot ontbranding te komen. Als er al sprake is van sociale woelingen of opstanden, dan zorgen diezelfde 'or ganen' ervoor dat er niets van uitlekt naar de buitenwereld. De elite in de Sovjetunie heeft niet 'marxisme' helemaal niets meer te ma ken. De communistische voorhoedepartij die in 1917 de macht greep en die macht via een bloedige burgeroorlog in het hele voormalige tsarenrijk vestigde, bestaat allang niet meer. Alle bezielde commu nistische ideologen en theoretici van wel eer, alle oude bolsjewieken zijn al door Stalin uitgemoord, en er zijn nooit nieuwe voor in de plaats gekomen. De huidige elite van de Sovjetunie is zelfs bang voor het marxisme. De status quo, de gerieflijke machtspositie van de welgestelde elite, wordt namelijk be dreigd door datzelfde revolutionaire marxisme dat volgens de officiële leer de grondslag van de' Sovjetstaat is. Er ver schijnen in de Sovjetunie orthodox-mar xistische boeken over alle mogelijke mis standen in de hedendaagse en vroegere kapitalistische wereld, die in feite een ernstige kritiek op en bedreiging voor de sovjetmacht vormen. Een proefschrift over de onderdrukking van de boeren in het 17e eeuwse absolutistische Frankrijk is IN FEITE een moordende kritiek op de gedwongen collectivisatie van (en moord op) miljoenen boeren in de jaren dertig. Collectivisatie waarvan de Sovjet- landbouw en -economie nog steeds de desastreuze gevolgen ondervindt. „Het marxisme zou uitermate geschikt zijn om een tweede Russische revolutie uit te lokken", aldus Emmanuel Todd. De sociale misstanden in de Sovjet unie zijn inderdaad van dien aard, dat men zich niet moet verbazen dat de ge dachte aan een gewelddadige opstand bij de bevolking leeft. Het heeft er alle schijn van dat Michaïl Gorbatsjov bezig is met een reddings operatie. Als er nu niet iets gebeurt aan de in-trieste toestand van het land, gaat het mis. Dan is de zaak niet meer in de hand te houden. De bevolking móet het idee krijgen dat ze ook meetelt, en mee deelt in een rechtvaardige verdeling van levensmiddelen en consumptiegoederen. Tot nu toe is het niet tot hervormin gen gekomen omdat de leidende klasse bang is. Bang voor een gewelddadig ont waken van het Russische volk. Nog nooit heeft een regime zo veel beloofd en zo weinig gegeven. En dat al zeventig jaar. „Nog nooit heeft een regime een heel volk zo laten lijden. Hele leeftijds groepen zijn door de stalinistische zuive ringen gedecimeerd. Wie kan zich de naar het onderbewuste teruggedrongen wrok van de Russen tegen dit oplichters systeem voorstellen", aldus Emmanuel Todd. „Zodra de Russen zich bewust zullen worden van dit bedrog en de ware aard van de elite zullen ontdekken, dan zullen wij misschien een collectieve wraakne ming beleven die haars geüjke in de ge schiedenis niet kent. Wie durft zich de reacties voor te stellen van 250 miljoen proefkonijnen die ineens begrijpen waar voor zij dienden?" De landbouw is misschien wel het meest schrijnende voorbeeld van de ware aard van het Sovjet-systeem. De door Stalin doorgevoerde collectivisatie van alle landbouwgronden in de jaren '20 en '30 heeft, alle ideologische fraseringen ten spijt, geleid tot vroeg-middeleeuwse toestanden. In plaats van 'progressief te zijn zette de collectivisatie de klok eeu wen terug. „Waar lijkt in werkelijkheid dit alles op", vraagt Todd. „Een groot gebied wordt door boerenfamilies bewerkt ten behoeve van de Staat. Deze families le ven hoofdzakelijk van de opbrengst van datgene wat zij op hun 'eigen' lapjes grond kunnen laten groeien. Dit systeem is niet het enige in zijn soort. Het be stond al in Europa in de 11e eeuw, in het Karolingische rijk. Het is het oorspron kelijke feodale systeem. De keizer, de ko ning, de graaf en de kleine edelman he ten hun grond bewerken door boeren die van hun eigen grondje moesten leven. Vanaf de 13e eeuw is in Europa een veel geraffineerder produktiesysteem opgeko men. Langzamerhand werd de horigen- arbeid vervangen door loondienst en la ter konden de boeren eigenaar worden. Deze ontwikkeling heeft eeuwen gekost". De ploeterende boeren zien van hun oogsten zo goed als niets terug. Zij leiden een karig bestaan. Evenals de arbeiders en de rest van de stedelijke bevolking, die dag in uit moet aansluiten in de lange rijen voor de schaarse levensbe hoeften. Die nog steeds met hele gezin nen in één kamer moeten hokken. Alleen de elite, twee procent van de bevolking, heeft over alles de beschik king. En neemt het er goed van. En bij die hoge salarissen moeten nog tal van voordelen 'in natura' opgeteld worden. Dienstauto's en dienstwoningen, speciale winkels, buitenlandse reizen, door de staat betaald huispersoneel, enz. Alhoe wel deze emolumenten niet in cijfers zijn uit te drukken, heeft men wat schattin gen kunnen maken waaruit blijkt dat op deze manier het verschil tussen het inko men van een arbeider en dat van een lid van de elite is uitgegroeid tot een ver houding van 1 op 20 30. „In de USSR zijn de ongelijkheden niet alleen reëel, maar ook formeel", al dus nogmaals Todd: „Een apparatsjik maakt een buitenlandse reis op staats kosten, maar een Russische arbeider heeft het RECHT niet om het westen te bezoeken. Een apparatsjik rijdt in een dienstauto, maar een arbeider heeft het RECHT niet een auto te bezitten. De ge wone burger stuit op het GEWOONTE RECHT, ongeschreven maar kernachtig, hetgeen hem de toegang tot bepaalde soorten goederen en vrijheden ontzegt". De Sovjet-Unie kent geen rechten, al leen voorrechten. Het gewone werkvolk heeft geen rechten, de leidende kaste heeft alle voorrechten, en beschikt over de macht over de staatsorganen om van die voorrechten te allen tijde te genieten. Todd: „De burgers en het top-kader- personeel van Westeuropa en de VS 'ex ploiteren' hun proletariaat net zo goed, en toch dwingt hun uitbuiterspositie hen niet, zoals hun sovjet-collega's, er een ge weldig groot onderdrukkingsapparaat op na te houden. Waarom toch die perma nente onderdrukking? Omdat er een on verdraaglijke spanning bestaat tussen de werkelijkheid van het sovjet-regime en de mythe van het onstaan ervan, tussen de ongelijkheden van anno nu en de so ciale heilsverwachting van 1917. Deze spanning tussen de ideologische gelijk heid en de werkelijke ongelijkheid is de voornaamste oorzaak van het stagneren van de Sovjetunie". Stagnatie of hervormingen? Revolutie of 'glasnost' en 'perestrojka'? Voor deze gigantische vragen staat Michaïl Gor batsjov. Maar het zal ook duidelijk zijn tegen welke krachten en vooral tegen welke belangen hij ten strijde moet trek ken. Als het hem ernst is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27