P c I F ID I E K Een echt kanon i I DE STEM )AIHATSU CHARADE GTTI EN SUZUKI SWIFT GTI 1 ■f 1 illliiii 1 CONCURRENTEN Ze doen het goed in advertenties, maar hoe doen ze het op de weg? In de serie concurrenten vandaag twee snelle Jappen van rond de 25 mille: de Daihatsu Charade GTti en de Suzuki Swilt GTI. B.V. J. VRIJDAG 2 OKTOBER 1987 wee rappe Jappen lenhandel ïrsprille DostOurg 01170-2726 s s 1 BROGUES IN MEERDERE WIJDTES 'amesmodellen. Door Willem Reijn Autoproducenten stellen er sinds enkele jaren prijs op om elke modellenserie af te ronden met een razendsnel, at tractief topmodel. De verkochte aan tallen zijn gering, maar de uitstraling op de doorsnee-wagens uit dezelfde serie is geweldig. Volkswagen was de trendsetter met de Golf GTI, de ja ren erna volgende langzaam maar zeker de concurrentie en nu is het een 'rage. Ook aan de onderkant van de markt is de trend doorgedrongen. Fiat heeft zijn Uno turbo, Renault de 5 met turbo en Peugeot zijn 205 GTI. Onlangs zette Citroen de AX Sport op de markt. En uit het land van de rijzende zon kwamen Suzuki met de Swift GTI en Daihatsu met de Cha rade GTti. De twee laatste wagens zijn onderwerp van deze aflevering van concurrenten. Suzuki en Daihatsu zijn twee kleine fabrikanten die zich op de kleine auto's hebben geworpen. Hun marktaandelen zijn beperkt maar wel groeiende. De Suzuki Swift kende een aarzelende start, toen de wagen nog A310 heette. Maar een facelift en een naamsverandering in Swift zorgde voor een snelle verandering. De Charade kreeg dit jaar een com pleet nieuw uiterlijk en is nu met zijn ronde, aërodynamische lijnen zeer vooruitstrevend te noemen. Het interessantste deel van de auto's zit onder de motorkap. Vooral bij de Charade is het genieten voor de liefhebber. Het kleine, eigenwijze driecilindertje is opgetuigd met alles wat een moderne auto-industrie te bieden heeft: twee bovenliggende nokkenassen, inspuiting en turbo met intercooler. Het 1-liter-motortje zuigt, drukt en stampt zo vervolgens 101 paardekrachten bijeen. De fa briek is bescheiden bij de opgave van de topsnelheid: het monsterkar retje haalt liefst tien echte kilometers méér dan de 185 die Daihatsu op geeft. Het is werkelijk verbluffend hoe zo'n wagentje de teller - wat op timistisch - over de tweehonderd laat lopen. STANKKLACHTEN Volgens Daihatsu moet de Charade GTti in 8,2 seconden naar de 100 Daihatsu Charade GTti: moderner gestileerd. gaan. Dat kregen wij niet voor elkaar, te meer daar de wagen na enkele ac- celeratieproeven behoorlijk begon te stinken. Anderen is het echter wel gelukt. De Swift blijft iets, maar niet veel achter. Ook hier wordt de topsnel heid van 180 volgens opgaaf van de fabriek overschreden en konden wij de acceleratie van 8,6 seconden naar 100 km u niet voor elkaar krij gen. Eveneens staakten wij de proe ven na stankklachten, want we willen de wagens graag heelhuids thuis brengen. SPINNEN Belangrijker is bovendien hoe de wa gens zich in het normale verkeer houden. En daar kunnen we niet on verdeeld enthousiast over zijn. Zeker op nat wegdek spinnen de aange dreven voorwielen zeer sterk. De wa gen zoekt zijn baan en hoewel de be stuurder daar natuurlijk wel greep op heeft, zien we toch liever dat de be stuurder het werk helemaal alleen doet. In de bochten wreekt het comfor tabele veerkarakter van de Daihatsu zich wat, omdat de carrosserie gaat 'rollen'. De auto hangt wat ver door. Daar heeft de stugge Swift minder last van, maar daar klagen passa giers over het hotsen en botsen van de wagen. De compromissen tussen wegligging en comfort zijn in geen van beide gevallen écht geslaagd. Maar het betreft hier kleine wagens met een korte wielbasis en dat maakt het vinden van het juiste evenwicht tussen comfort en wegligging ook erg moeilijk. TE KLEIN Het comfort is in de Daihatsu ook wat beter door de mindere geluids- produktie. Wat de ontwerpers echter zijn vergeten, is de verlichting van de instrumentenknopjes. Lastig! In de Swift is het dashboard overdag bij het dragen van een zonnebril slecht afleesbaar. Ook niet erg doordacht. De binnenruimte is in de 'auto's natuurlijk beperkt. De stoelen voorin zijn goed, maar achterin is het na tuurlijk behelpen, evenals met de kofferbak. De achterbanken zijn ge lukkig in twee delen neerklapbaar. De tank van de Swift is met 33 liter eigenlijk te klein: elke 350 km moet DAIHATSU CHARADE GTti TYPE SUZUKI SWIFT GTI 27.018 (rijklaar) PRIJS 24.955 (rijklaar) 361x160x138,5 MATEN 367x154x135 835 kg GEWICHT 746 kg 993 cc met elektronische brandstofinspuiting, vier kleppen per cilinder en intercool-turbosysteem. MOTOR 1298 cc, vier cilinders met vier kleppen per cilinder, elektronische brandstofinspuiting 74 kW (101 pk) MAX. VERMOGEN 74,3 kW (100 pk) 5 AANTAL VERSNELLINGEN 5 8,2 sec. (fabrieksopgave) 185 (fabrieksopgave) PRESTATIES: acceleratie naar 100 km u Topsnelheid 8,6 sec. (fabrieksopgave) 180 1 op 19,2 1 op 13,3 1 op 13,2 1 op 10,5 VERBRUIK (fabrieksopgave) 90 km u 120 km/u stadsrit Testgemiddelde niet bekend niet bekend niet bekend 1 op 11 ongelode normale benzine SOORT BRANDSTOF ongelode normale benzine beginnend met Charade TS 15.799 excl. aflevering ANDERE TYPEN van Swift vanaf 14,795 excl. afleveringskosten fraaie motor uitstekende prestaties vooruitstrevende vormgeving GOED prestaties s complete uitrusting instrumenten onverlicht mindere wegligging kleine kofferbak MINDER kleine kofferbak s kleine tank harde vering dashboard overdag te donker er worden getankt en dat is niet praktisch. SUFFENDE CHAUFFEURS Het verbruik van de Swift was bij ons iets gunstiger dan bij de Charade (1 op 11 tegen 1 op 10). De ECE-nor- men hebben bij deze auto's niets te betekenen, want wie constant 90 of 120 wil rijden, kan beter een gewoon model kopen. De cijfers vinden we overigens niet echt gunstig, ondanks de hoge prestaties. Veel zwaardere auto's die we eveneens met hoge snelheden reden, kwamen met de zelfde cijfers uif de bus. Resumerend kunnen we stellen dat de twee rappe Jappen in drukwekkende voorbeelden zijn van de mogelijkheden die de moderne techniek te bieden heeft. Het is leuk om een vervelende, flitsende Merce- des-rijder met een druk op het gas pedaal kwijt te raken. De flitsende acceleratie is aardig op dijkjes met suffende chauffeurs voor je en bij stoplichten, waar BMW's van een ton pas weer in de achteruitkijkspiegel zichtbaar zijn. Maar op de autoweg geven de wagens bij topsnelheid niet het veilige gevoel dat grote auto's met zich dragen. JEUGD Voor 25.000 (Swift) en 27.000 (Cha rade) gulden kan een koper bloed- snelle wagens kopen. Aan de prakti sche betekenis van de snelheid kan worden getwijfeld. Voor onervaren automobilisten zijn de wagens zeker niet geschikt. Het appèl dat de fabri kanten aan de jeugd doen, is daarom niet op zijn plaats. De wagens vergeleken heeft de Charade bij ons een lichte voorkeur. De wagen is moderner gestileerd en comfortabeler geveerd. Het voordeel van de passagier vinden wij belang rijker dan het nadeel van de mindere wegligging. Met gierende banden de bocht door hoort nu eenmaal niet bij een volwassen rijgedrag. „Het is een echt kanon. Je trekt er de straatstenen mee uit de grond". Marly Wijntje uit Ulvenhout is de eigenaar van een speciale Porsche 911 Turbo Carrera. In feite is het een wat oudere auto, 'maar bij een Porsche telt het bouwjaar niet', aldus Marly. Hij heeft zoveel aan de wagen gesleuteld en vertimmerd, dat die in een showroom als nieuw zou kunnen wor den verkocht. Dat sleutelen heeft bij Marly echter voornamelijk een ander doel gediend: een racemonster bouwen. „Ik ben er echt verschrikkelijk lang mee bezig geweest. Maar het is wel een plaatje geworden. Ik denk niet dat er een tweede van rond rijdt. In ieder geval niet in Nederland. Misschien in het buitenland, maar dat zou puur toeval zijn". Hard rijdt de Porsche wel. De topsnelheid ligt rond de 260, 270 km per uur. Accelereren gaat ook niet onaardig: van 0 tot 100 km in vijf seconden. „Als kruissnelheid hou ik de 200 wel aan. Daar zit je zo aan. In het begin denk je 'dat gaat hard', maar je bent zo gewend aan die hoge snelheden. Vooral omdat deze zo vast als een huis op de weg ligt. Je kunt bochten met vrijwel elke snelheid nemen. Hij is wel stug, eigenlijk zo stijf als een plank. Maar ja, dat moet je er voor over hebben". Echt hard rijden kan eigenlijk niet op het Nederlandse wegennet, beaamt hij. „Daarom ga er wel eens een circuit mee op. Dan kun je er alles uithalen zonder dat er opeens iemand oversteekt of inhaalt. Ik moet het afkloppen, maar ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor te hard rijden. En daarbij, ze kunnen maar flitsen tot 200 km per uur. Snelheden daarboven kan die radarapparatuur niet registreren". RACESET Wat de Porsche van Marly speciaal maakt zijn de op snelheid gerichte aanpassingen. Zo is de wagen verlaagd en tien centimeter verbreed. De achterwielen staan verder van elkaar dan de voorwielen. De Por sche beschikt over een zes-cilinder boxermotor, een opgehoorde 3 li ter Carrera-motor. Andere wijzigingen zijn onder meer een aangepast injectiesysteem, een dubbele benzinepomp, een vergrote oliekoeler en een extra grote oliepomp. Het kanon is verder voorzien van een Bilstein raceset. Dat is een set waarmee racewagens op de circuits hun rondjes maken. VETTE VINGERS Het hoeft geen betoog dat de auto van Marly veel belangstelling trekt. „Als ik hem even in de stad heb geparkeerd zit ie helemaal onder de vette vingers. Nee, nog geen krassen en zo, gelukkig. Er zit een drie dubbel alarm op. Dat heb je wel nodig. Ik heb naast de Porsche nog een oud Opeltje. Om 's avonds mee naar de stad te gaan bij voor beeld. En 's winters blijft de Porsche binnen. Ook als het regent, want dan is er niet mee te rijden. Dan blijven de wielen spinnen op het natte wegdek". FERRARI Marly heeft al eerder Porsches in zijn bezit gehad, maar dat waren an dere types. „Een Golfje GTI hield die dingen makkelijk bij. Daarom heb ik liever deze. Wat ik hierna nog zou willen? Ik weet het niet. Er zijn er niet veel die nog sneller kunnen. Ja, een Ferrari Testarossa. Die kost drie en een halve ton, dus dat zit er niet in". De nieuwprijs van een Porsche als die van Marly ligt een eind boven de twee ton. „Ik zou deze ieder uur van de dag kunnen verkopen". Lid van een club is hij niet. „Nee, dat zie ik niet zitten om met een vaartje van 130 km een beetje achter elkaar aan te hobbelen. Dat schiet niet op". Marly Wijntje en zijn Porsche 911 Turbo Carrera. FOTO DE STEM/ JOHAN VANGURP NEDERLANDSE RS CABRIO v Tel. 01170-2232 De ruim drie jaar geleden voor het eerst op de Personen Auto- Rai getoonde Renault 5 cabriolet is in produktie gegaan. Na een uitvoerig test-programma is de Franse fabrikant akkoord gegaan met de ontwikkeling die door de Belgische/Nederlandse carros seriespecialist E.B.S. werd ge start. De EBS R5 cabriolet is in zeven uitvoeringen (uitsluitend als 2-deurs) door Renault-impor- teur Evert Kroon op de Neder landse markt geïntroduceerd. Het goedkoopste model in de ca- brio-reeks wordt de Campus-uit voering met een prijs van f29.395; de snelle GT Turbo staat voor 44.895 op de prijs lijst. Door de lange ontwikke- lingstijd heeft E.B.S. thans zoveel kennis in huis dat iedere in goede staat verkerende Renault 5 alsnog omgebouwd kan wor den tot een cabriolet. SKODA BIJ DE TIJD MET FA VORIET Skoda heeft de ontwikkeling van de nieuwe generatie Tsjechische personenwagens (met voorwiel aandrijving) ambitieus aange pakt. Voor de vormgeving heeft men de Italiaanse stylist Bertone te hulp geroepen. De Skoda Fa voriet zal waarschijnlijk begin 1989 (tijdens de RAI in Amster dam) voor het eerst buiten het Oostblok verschijnen. De Favo riet dient als aanvulling op het huidige programma, want de Tsjechen hebben gezegd dat de 105-, de 120- en de 130-serie normaal in produktie blijven. In vergelijking met de huidige Sko- da's is de carrosserie een stuk kleiner geworden en uiterlijk heeft de wagen een en ander weg van de Citroen AX, Het tech nisch concept heeft er toe geleid dat deze 840 kg wegende wagen behoorlijke prestaties levert bij een relatief (1 op 15,4) laag ver bruik. BELLEN MET HAND AAN HET STUUR Telefoneren vanujt de auto kan veiliger gebeuren wanneer ge bruik wordt gemaakt van het nieuwe systeem dat Mitsubishi heeft ontwikkeld. Bij het Japanse systeem kan de bestuurder bij te lefoneren beide handen aan het stuur houden. De bestuurder hoeft, omdat de microfoon on deraan de voorruit is geplaatst, de hoorn niet meer op te nemen om te kunnen bellen. De micro foon reageert uiterst sterk op menselijke stemmen en 'ver dringt' alle andere geluiden. Het bedieningspaneel voor de tele foon is in het stuurwiel verwerkt, waardoor de installatie onmiddel lijk binnen handbereik is. NIEUWE CIVIC Honda gaat de Civic-reeks opval lend wijzigen. Begin volgend jaar is een compacte 'sportwagen' in die serie te verwachten. De be langrijkste uiterlijke verschillen bij de CRX zijn te vinden bij de voor- en achterruiten. Om de luchtweerstand te verlagen en het zicht te verbeteren, zijn de 'hoeken' bij het glasoppervlak duidelijk anders geworden. Men krijgt de beschikking over een volledig uit aluminium gegoten motor met een vermogen van 130 pk (96 kW). Lichtmetalen wielen horen tot de standaarduitrusting. 'l I m "t t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17