P
c
I
F
ID
I
E
K
Een echt kanon
i I
DE STEM
)AIHATSU CHARADE GTTI EN SUZUKI SWIFT GTI
1
■f
1
illliiii
1
CONCURRENTEN
Ze doen het goed in advertenties, maar hoe doen ze het op de weg? In de
serie concurrenten vandaag twee snelle Jappen van rond de 25 mille: de
Daihatsu Charade GTti en de Suzuki Swilt GTI.
B.V.
J.
VRIJDAG 2 OKTOBER 1987
wee rappe Jappen
lenhandel
ïrsprille
DostOurg 01170-2726
s
s
1
BROGUES IN
MEERDERE WIJDTES
'amesmodellen.
Door Willem Reijn
Autoproducenten stellen er
sinds enkele jaren prijs
op om elke modellenserie
af te ronden met een razendsnel, at
tractief topmodel. De verkochte aan
tallen zijn gering, maar de uitstraling
op de doorsnee-wagens uit dezelfde
serie is geweldig. Volkswagen was
de trendsetter met de Golf GTI, de ja
ren erna volgende langzaam maar
zeker de concurrentie en nu is het
een 'rage.
Ook aan de onderkant van de markt
is de trend doorgedrongen. Fiat
heeft zijn Uno turbo, Renault de 5
met turbo en Peugeot zijn 205 GTI.
Onlangs zette Citroen de AX Sport
op de markt. En uit het land van de
rijzende zon kwamen Suzuki met de
Swift GTI en Daihatsu met de Cha
rade GTti. De twee laatste wagens
zijn onderwerp van deze aflevering
van concurrenten.
Suzuki en Daihatsu zijn twee
kleine fabrikanten die zich op de
kleine auto's hebben geworpen. Hun
marktaandelen zijn beperkt maar wel
groeiende. De Suzuki Swift kende
een aarzelende start, toen de wagen
nog A310 heette. Maar een facelift
en een naamsverandering in Swift
zorgde voor een snelle verandering.
De Charade kreeg dit jaar een com
pleet nieuw uiterlijk en is nu met zijn
ronde, aërodynamische lijnen zeer
vooruitstrevend te noemen.
Het interessantste deel van de
auto's zit onder de motorkap. Vooral
bij de Charade is het genieten voor
de liefhebber. Het kleine, eigenwijze
driecilindertje is opgetuigd met alles
wat een moderne auto-industrie te
bieden heeft: twee bovenliggende
nokkenassen, inspuiting en turbo
met intercooler. Het 1-liter-motortje
zuigt, drukt en stampt zo vervolgens
101 paardekrachten bijeen. De fa
briek is bescheiden bij de opgave
van de topsnelheid: het monsterkar
retje haalt liefst tien echte kilometers
méér dan de 185 die Daihatsu op
geeft. Het is werkelijk verbluffend
hoe zo'n wagentje de teller - wat op
timistisch - over de tweehonderd laat
lopen.
STANKKLACHTEN
Volgens Daihatsu moet de Charade
GTti in 8,2 seconden naar de 100
Daihatsu Charade GTti: moderner gestileerd.
gaan. Dat kregen wij niet voor elkaar,
te meer daar de wagen na enkele ac-
celeratieproeven behoorlijk begon te
stinken. Anderen is het echter wel
gelukt.
De Swift blijft iets, maar niet veel
achter. Ook hier wordt de topsnel
heid van 180 volgens opgaaf van de
fabriek overschreden en konden wij
de acceleratie van 8,6 seconden
naar 100 km u niet voor elkaar krij
gen. Eveneens staakten wij de proe
ven na stankklachten, want we willen
de wagens graag heelhuids thuis
brengen.
SPINNEN
Belangrijker is bovendien hoe de wa
gens zich in het normale verkeer
houden. En daar kunnen we niet on
verdeeld enthousiast over zijn. Zeker
op nat wegdek spinnen de aange
dreven voorwielen zeer sterk. De wa
gen zoekt zijn baan en hoewel de be
stuurder daar natuurlijk wel greep op
heeft, zien we toch liever dat de be
stuurder het werk helemaal alleen
doet.
In de bochten wreekt het comfor
tabele veerkarakter van de Daihatsu
zich wat, omdat de carrosserie gaat
'rollen'. De auto hangt wat ver door.
Daar heeft de stugge Swift minder
last van, maar daar klagen passa
giers over het hotsen en botsen van
de wagen. De compromissen tussen
wegligging en comfort zijn in geen
van beide gevallen écht geslaagd.
Maar het betreft hier kleine wagens
met een korte wielbasis en dat maakt
het vinden van het juiste evenwicht
tussen comfort en wegligging ook
erg moeilijk.
TE KLEIN
Het comfort is in de Daihatsu ook
wat beter door de mindere geluids-
produktie. Wat de ontwerpers echter
zijn vergeten, is de verlichting van de
instrumentenknopjes. Lastig! In de
Swift is het dashboard overdag bij
het dragen van een zonnebril slecht
afleesbaar. Ook niet erg doordacht.
De binnenruimte is in de 'auto's
natuurlijk beperkt. De stoelen voorin
zijn goed, maar achterin is het na
tuurlijk behelpen, evenals met de
kofferbak. De achterbanken zijn ge
lukkig in twee delen neerklapbaar.
De tank van de Swift is met 33 liter
eigenlijk te klein: elke 350 km moet
DAIHATSU CHARADE GTti
TYPE
SUZUKI SWIFT GTI
27.018 (rijklaar)
PRIJS
24.955 (rijklaar)
361x160x138,5
MATEN
367x154x135
835 kg
GEWICHT
746 kg
993 cc met elektronische
brandstofinspuiting, vier
kleppen per cilinder en
intercool-turbosysteem.
MOTOR
1298 cc, vier cilinders met
vier kleppen per cilinder,
elektronische
brandstofinspuiting
74 kW (101 pk)
MAX. VERMOGEN
74,3 kW (100 pk)
5
AANTAL
VERSNELLINGEN
5
8,2 sec. (fabrieksopgave)
185 (fabrieksopgave)
PRESTATIES:
acceleratie
naar 100 km u
Topsnelheid
8,6 sec. (fabrieksopgave)
180
1 op 19,2
1 op 13,3
1 op 13,2
1 op 10,5
VERBRUIK
(fabrieksopgave)
90 km u
120 km/u
stadsrit
Testgemiddelde
niet bekend
niet bekend
niet bekend
1 op 11
ongelode normale benzine
SOORT BRANDSTOF
ongelode normale benzine
beginnend met Charade TS
15.799 excl. aflevering
ANDERE TYPEN
van Swift vanaf 14,795
excl. afleveringskosten
fraaie motor
uitstekende prestaties
vooruitstrevende
vormgeving
GOED
prestaties
s complete uitrusting
instrumenten onverlicht
mindere wegligging
kleine kofferbak
MINDER
kleine kofferbak
s kleine tank
harde vering
dashboard overdag
te donker
er worden getankt en dat is niet
praktisch.
SUFFENDE CHAUFFEURS
Het verbruik van de Swift was bij ons
iets gunstiger dan bij de Charade (1
op 11 tegen 1 op 10). De ECE-nor-
men hebben bij deze auto's niets te
betekenen, want wie constant 90 of
120 wil rijden, kan beter een gewoon
model kopen. De cijfers vinden we
overigens niet echt gunstig, ondanks
de hoge prestaties. Veel zwaardere
auto's die we eveneens met hoge
snelheden reden, kwamen met de
zelfde cijfers uif de bus.
Resumerend kunnen we stellen
dat de twee rappe Jappen in
drukwekkende voorbeelden zijn van
de mogelijkheden die de moderne
techniek te bieden heeft. Het is leuk
om een vervelende, flitsende Merce-
des-rijder met een druk op het gas
pedaal kwijt te raken. De flitsende
acceleratie is aardig op dijkjes met
suffende chauffeurs voor je en bij
stoplichten, waar BMW's van een ton
pas weer in de achteruitkijkspiegel
zichtbaar zijn. Maar op de autoweg
geven de wagens bij topsnelheid niet
het veilige gevoel dat grote auto's
met zich dragen.
JEUGD
Voor 25.000 (Swift) en 27.000 (Cha
rade) gulden kan een koper bloed-
snelle wagens kopen. Aan de prakti
sche betekenis van de snelheid kan
worden getwijfeld. Voor onervaren
automobilisten zijn de wagens zeker
niet geschikt. Het appèl dat de fabri
kanten aan de jeugd doen, is daarom
niet op zijn plaats.
De wagens vergeleken heeft de
Charade bij ons een lichte voorkeur.
De wagen is moderner gestileerd en
comfortabeler geveerd. Het voordeel
van de passagier vinden wij belang
rijker dan het nadeel van de mindere
wegligging. Met gierende banden de
bocht door hoort nu eenmaal niet bij
een volwassen rijgedrag.
„Het is een echt kanon. Je trekt er de straatstenen mee uit de
grond". Marly Wijntje uit Ulvenhout is de eigenaar van een speciale
Porsche 911 Turbo Carrera.
In feite is het een wat oudere auto, 'maar bij een Porsche telt het
bouwjaar niet', aldus Marly. Hij heeft zoveel aan de wagen gesleuteld
en vertimmerd, dat die in een showroom als nieuw zou kunnen wor
den verkocht. Dat sleutelen heeft bij Marly echter voornamelijk een
ander doel gediend: een racemonster bouwen.
„Ik ben er echt verschrikkelijk lang mee bezig geweest. Maar het is
wel een plaatje geworden. Ik denk niet dat er een tweede van rond
rijdt. In ieder geval niet in Nederland. Misschien in het buitenland,
maar dat zou puur toeval zijn".
Hard rijdt de Porsche wel. De topsnelheid ligt rond de 260, 270 km
per uur. Accelereren gaat ook niet onaardig: van 0 tot 100 km in vijf
seconden. „Als kruissnelheid hou ik de 200 wel aan. Daar zit je zo
aan. In het begin denk je 'dat gaat hard', maar je bent zo gewend aan
die hoge snelheden. Vooral omdat deze zo vast als een huis op de
weg ligt. Je kunt bochten met vrijwel elke snelheid nemen. Hij is wel
stug, eigenlijk zo stijf als een plank. Maar ja, dat moet je er voor over
hebben".
Echt hard rijden kan eigenlijk niet op het Nederlandse wegennet,
beaamt hij. „Daarom ga er wel eens een circuit mee op. Dan kun je er
alles uithalen zonder dat er opeens iemand oversteekt of inhaalt. Ik
moet het afkloppen, maar ik heb nog nooit een bekeuring gehad voor
te hard rijden. En daarbij, ze kunnen maar flitsen tot 200 km per uur.
Snelheden daarboven kan die radarapparatuur niet registreren".
RACESET
Wat de Porsche van Marly speciaal maakt zijn de op snelheid gerichte
aanpassingen. Zo is de wagen verlaagd en tien centimeter verbreed.
De achterwielen staan verder van elkaar dan de voorwielen. De Por
sche beschikt over een zes-cilinder boxermotor, een opgehoorde 3 li
ter Carrera-motor. Andere wijzigingen zijn onder meer een aangepast
injectiesysteem, een dubbele benzinepomp, een vergrote oliekoeler
en een extra grote oliepomp. Het kanon is verder voorzien van een
Bilstein raceset. Dat is een set waarmee racewagens op de circuits
hun rondjes maken.
VETTE VINGERS
Het hoeft geen betoog dat de auto van Marly veel belangstelling trekt.
„Als ik hem even in de stad heb geparkeerd zit ie helemaal onder de
vette vingers. Nee, nog geen krassen en zo, gelukkig. Er zit een drie
dubbel alarm op. Dat heb je wel nodig. Ik heb naast de Porsche nog
een oud Opeltje. Om 's avonds mee naar de stad te gaan bij voor
beeld. En 's winters blijft de Porsche binnen. Ook als het regent, want
dan is er niet mee te rijden. Dan blijven de wielen spinnen op het
natte wegdek".
FERRARI
Marly heeft al eerder Porsches in zijn bezit gehad, maar dat waren an
dere types. „Een Golfje GTI hield die dingen makkelijk bij. Daarom
heb ik liever deze. Wat ik hierna nog zou willen? Ik weet het niet. Er
zijn er niet veel die nog sneller kunnen. Ja, een Ferrari Testarossa.
Die kost drie en een halve ton, dus dat zit er niet in". De nieuwprijs
van een Porsche als die van Marly ligt een eind boven de twee ton. „Ik
zou deze ieder uur van de dag kunnen verkopen".
Lid van een club is hij niet. „Nee, dat zie ik niet zitten om met een
vaartje van 130 km een beetje achter elkaar aan te hobbelen. Dat
schiet niet op".
Marly Wijntje
en zijn Porsche
911 Turbo
Carrera.
FOTO
DE STEM/
JOHAN
VANGURP
NEDERLANDSE RS CABRIO
v
Tel. 01170-2232
De ruim drie jaar geleden voor
het eerst op de Personen Auto-
Rai getoonde Renault 5 cabriolet
is in produktie gegaan. Na een
uitvoerig test-programma is de
Franse fabrikant akkoord gegaan
met de ontwikkeling die door de
Belgische/Nederlandse carros
seriespecialist E.B.S. werd ge
start. De EBS R5 cabriolet is in
zeven uitvoeringen (uitsluitend
als 2-deurs) door Renault-impor-
teur Evert Kroon op de Neder
landse markt geïntroduceerd.
Het goedkoopste model in de ca-
brio-reeks wordt de Campus-uit
voering met een prijs van
f29.395; de snelle GT Turbo
staat voor 44.895 op de prijs
lijst. Door de lange ontwikke-
lingstijd heeft E.B.S. thans zoveel
kennis in huis dat iedere in
goede staat verkerende Renault
5 alsnog omgebouwd kan wor
den tot een cabriolet.
SKODA BIJ DE TIJD MET FA VORIET
Skoda heeft de ontwikkeling van
de nieuwe generatie Tsjechische
personenwagens (met voorwiel
aandrijving) ambitieus aange
pakt. Voor de vormgeving heeft
men de Italiaanse stylist Bertone
te hulp geroepen. De Skoda Fa
voriet zal waarschijnlijk begin
1989 (tijdens de RAI in Amster
dam) voor het eerst buiten het
Oostblok verschijnen. De Favo
riet dient als aanvulling op het
huidige programma, want de
Tsjechen hebben gezegd dat de
105-, de 120- en de 130-serie
normaal in produktie blijven. In
vergelijking met de huidige Sko-
da's is de carrosserie een stuk
kleiner geworden en uiterlijk
heeft de wagen een en ander
weg van de Citroen AX, Het tech
nisch concept heeft er toe geleid
dat deze 840 kg wegende wagen
behoorlijke prestaties levert bij
een relatief (1 op 15,4) laag ver
bruik.
BELLEN MET HAND AAN HET
STUUR
Telefoneren vanujt de auto kan
veiliger gebeuren wanneer ge
bruik wordt gemaakt van het
nieuwe systeem dat Mitsubishi
heeft ontwikkeld. Bij het Japanse
systeem kan de bestuurder bij te
lefoneren beide handen aan het
stuur houden. De bestuurder
hoeft, omdat de microfoon on
deraan de voorruit is geplaatst,
de hoorn niet meer op te nemen
om te kunnen bellen. De micro
foon reageert uiterst sterk op
menselijke stemmen en 'ver
dringt' alle andere geluiden. Het
bedieningspaneel voor de tele
foon is in het stuurwiel verwerkt,
waardoor de installatie onmiddel
lijk binnen handbereik is.
NIEUWE CIVIC
Honda gaat de Civic-reeks opval
lend wijzigen. Begin volgend jaar
is een compacte 'sportwagen' in
die serie te verwachten. De be
langrijkste uiterlijke verschillen
bij de CRX zijn te vinden bij de
voor- en achterruiten. Om de
luchtweerstand te verlagen en
het zicht te verbeteren, zijn de
'hoeken' bij het glasoppervlak
duidelijk anders geworden. Men
krijgt de beschikking over een
volledig uit aluminium gegoten
motor met een vermogen van 130
pk (96 kW). Lichtmetalen wielen
horen tot de standaarduitrusting.
'l
I
m
"t
t