P
I
I
E
K
WltfOüMMR
'thzövborbjj;
Bedrijf geeft Kevers
een gloednieuw jasje
DE STEM
BOEK JOHAN DIEPSTRATEN OVER RIJ-EXAMENS
'C
O;
d. All Car
r Auto's
n Center
dijden
50-tal goede
ccasions.
ens afspraak,
jn APK gekeurd.
8ÖZZZZ
-G'éóZZ'.
82
De Bredase journalist/literator Johan Diepstraten behaalde vorig jaar, eindelijk, zijn rijbewijs.
Diepstraten verzeilde in een branche die in de pers al meermalen als 'verziekt' is omschreven.
Er zijn teveel autorijscholen, kandidaten worden lang niet altijd goed geholpen en het Centraal
Bureau Rijvaardigheid (CBR) krijgt bergen kritiek te verduren. Diepstraten putte uit zijn
ervaringen voldoende inspiratie om een boekje te schrijven over de wereld van examinatoren en
rijschoolhouders. In zijn boek 'Overstuur' doet Diepstraten verslag van gesprekken die hij voerde en
van zijn eigen ervaringen met het CBR.
Fiat Panda moet terug naar garage
Keverinvasie in Autotron
VRIJDAG 2 OKTOBER 1987
nagekeken auto's m.
.en 10 t/m50% kort
Ikrt. Een greep uit o
APK gek. 80..
e.mot.80 apk.
PK
c. 81 apk6
aut.LPG 79 apk5
0% APK 80
G 83 apk
icyl. 82 apk..
4 apk
ioncar 5 drs. 85.
uw model
sd 81 apk
odel 83..
LPG APK gek. 83
PG 81 apk
apk
stationcar 81 apk....
I Turbo erg mooi 82
del w.km
80 apk
drs. 84
m. 82 apk
Pk
Pk
km. APK gek
matic LPG 81 apk....
81 a.nw.APK gek.,
fijne auto APK 81
4!
apk
zuinig 82..
apk
als 80
1
rtief 82
euw m. 84 apk
PG n. model 83.
PG 81
3i
5!
PG 82 apk62
LPG 805!
PG 82 apk72
aat 80 APK gek59
.804!
is te zien in onze verlicl
an 32 (boek) Moerlaken
in t.o.dierenasiel. Open
17 u. 076-712957-71451
57
46Ü
typ 81
mooi 83....
v.nw. 82
heel mooi
79 ZZZZ
8ÖZZZZ
79
gebouwd...
PG 79
8 0
.77..
44!
42!
39!
37!
37!
37!
375|
37!
32!
32!
32!
29!
295
29!
285
27!
27!
27!
23!
22!
22!
22!
22!
19!
vanaf19!
175
12!
12!
7!
5!
45
45
00,-. Elke dag geopend v<
koopavond. Zat.tot 17.001
s: Tilburgseweg 141Bredi
076-874526. Tot ziens.
van 3 tot 12 mnd. garantie
eques of giro bet. kaarten.
10.75
59®
10.6®
5.95
445
43®
435
62®
59#
45#
eind 82..
0
iw.rnodel.als nw. 82
;r mooi m.80
eel extra's 81
n Ipg t.81
n.84
il extra's bravo 82
ito 80
zonned.als nw.t.83.
0kmwerk.alsnw.84 13.50
m.81
I werkelijk nw. 83
zeer mooi 81
n 81
G81-
k i.st.v.nw. t.82'3
Ipg eind 82£9.
zeer mooi eind 81 -
a's I.st.v.nw. m.79....
nieuw 8044r
000 km. nieuw t.84
mooim.82S
iie auto t.813»'
3357'
i.st.v.nw.m.82495
001 t.815»
it-v.nw.8213,
auto t.82
ding enz. t.79
prijzen. .,a
uitvoering m.79
ilm"!!"!!!™!!"!!!!!"
'Niemand rijdt als
onze Lieve Heer'
Door Ad Burger
chrijf jij hier maar
eens een mooi ver
haal over. Hier heb je
tenminste verstand van', zei de eind
redacteur niet zonder leedvermaak
terwijl hij mij de drukproeven van
'Overstuur', het jongste werk van Jo
han Diepstraten, overhandigde. 'Ver
stand van' is mild uitgedrukt, ik mag
wel zeggen dat ik een meer dan
ruime ervaring heb waar het het af
leggen van rij-examens betreft. Van
al het geld dat ik in mijn rijlessen en -
examens heb geïnvesteerd, had ik
mezelf een bescheiden Japanner
kunnen aanschaffen. Een keer of
tien ben ik vol goede moed aan het
Bredase Heuvelplein in de les-auto
gestapt, evenzovele malen stapte ik
een half uur later een illusie armer
weer uit.
Ik had te maken met een sikkeneu
rige examinator die zelfs geen kleine
poging deed mij op mijn gemak te
stellen („Zo meneer Burger..U heb
ik drie maanden geleden ook al eens
gehadJa, toen kon U er niet écht
veel van, hè"), ik werd in verlegen
heid gebracht door fietsende school
kinderen die zich niets gelegen lie
ten liggen aan de verkeersregels, ik
reageerde als verblind op het mo
ment dat een tientonner de lesauto
tegen de vangrail van de snelweg
dreigde plat te drukken. Kortom: na
tien vergeefse pogingen daagde bij
mij het besef dat het mij wel nooit
zou lukken in het bezit te komen van
het rijbewijs. En sinds die tijd steek ik
de loftrompet over de zegeningen
van het openbaar vervoer en oefen
ik zachte dwang uit op kennissen en
collega's als ik naar een oord moet
dat door bus noch trein wordt aan
gedaan.
Het aardige - zeker voor een no
toire recidivist als ik - van het boek
van Diepstraten is dat eruit duidelijk
blijkt dat er achter het rij-examen
nog meer kommer en kwel, nog meer
menselijk leed zit dan ik ooit had
durven vermoeden. De schrijver laat
alle examenkandidaten de revue
passeren: de tot in de vingertoppen
nerveuze huisvrouw, de jonge bra
nieschopper die met een flinke vaart
zijn auto bijna onder een voor hem
rijdende vrachtwagen schuift en de
recordhoudster, die na dik tachtig
keer proberen eindelijk in het bezit
kwam van het 'het meest emotionele
document van Nederland'.
ROND DE KERK
Behalve de kandidaat worden ook de
instructeur en/of rijschoolhouder en
de examinator onder de loep geno
men. Door instructeurs over rij
schoolhouders en rijschoolhouders
over elkaar te laten praten, slaagt
Diepstraten erin een verre van fraai
beeld van 'de branche' schilderen.
Er zijn, uiteraard de goeden niet te
na gesproken, instructeurs die hun
leerlingen eenvoudigweg niets of
bijna niets leren. „Ik heb iemand van
een rijschool overgenomen die 52
lessen had gehad. Het klinkt wat
overdreven, maar die had alleen
maar rondjes rond de kerk gereden.
Dat gebeurt", vertelt een instructeur
over een collega.
„Er zijn instructeurs die voor
32,50 per uur in een splinternieuwe
Mercedes komen voorrijden. Dat kan
niet kloppen. Er zijn rijscholen die
via een andere rijschool examens
aanvragen. Dan weet je toch zeker
dat er wat aan de hand is", meldt
een ander. Nog later komen de ver
halen los over de instructeur die al
zijn kandidaten examengeld had la
ten betalen en met dat geld naar
Spanje was vertrokken. De verhalen
- Diepstraten is ze nagegaan - blij
ken te kloppen.
DOEDEL
Instructeurs en kandidaten spuien
ook vrijelijk hun kritiek op de exami
natoren. Die verhalen lezend, kom je
tot de conclusie dat die mensen voor
geen cent deugen. De recordhoud
ster (tachtig keer gezakt): „Ik reed
een keer de snelweg af en vlak voor
me was een ongeluk gebeurd. Die
rotzak naast me trapte op de rem.
Maar de agent die het verkeer regel
de, wenkte dat ik door mocht rijden.
Ik trok op, maar die vent naast me
trapte weer. Nou, en toen stapte ik
uit en liep naar de agent. Ik zeg te
gen hem: 'Die Janzak naast me blijft
met zijn poten op de rem staan'. Ik
moest van die agent gewoon doorrij
den, maar dat mocht niet van de exa
minator. Toen ben ik uitgestapt en ik
ben naar huis gelopen. Ik heb die
doedel gewoon in de auto laten zit
ten".
CONTROLEUR
Rij-instructeurs vertellen verhalen
over kandidaten die haarscherp ge
reden hebben en toch zakken en
verhalen over kandidaten die ge
slaagd zijn terwijl ze absoluut niets
goeds deden. „Voor mij was hij al vijf
keer gezakt. Het examen is afgelo
pen, hij stapt uit zonder te kijken en
wordt bijna overhoop gereden. Ge
slaagd mijnheer!".
„Een examinator heeft vijf kandi
daten achter elkaar en ze slagen alle
vijf. Die man zei letterlijk - ik stond er
verdomme bij -: 'Nu moeten er zak
ken, anders krijg ik een controleur
van het CBR achter in mijn wagen'".
PAK ZOUT
De schrijver neemt die beweringen
overigens met een flink pak zout; hij
laat zijn twijfels over het waarheids
gehalte van de klaagzangen der kan
didaten en rij-instructeurs duidelijk
merken. Bovendien geeft hij de exa
minatoren en de voorlichter van het
CBR enkele hoofdstukken de ruimte
om uit te leggen dat er weliswaar
problemen zijn - de lange wachttij
den bijvoorbeeld - maar dat de ver
halen die over examinatoren tijdens
verjaardagsfeesten de ronde doen,
volstrekt uit de lucht gegrepen zijn.
„Het is niet zo dat de kandidaat is
overgeleverd aan de willekeur van
een examinator. Onze mensen krij
gen echt niet de opdracht om een
bepaald percentage te laten zak
ken", bezweert CBR-voorlichter Hein
Verhoef de schrijver. „Ik ken die ver
halen natuurlijk ook wel. Van de kan
didaat die zegt dat hij maar één
foutje heeft gemaakt en toch is ge
zakt. Tsja, als hij per se met grote
snelheid door het rode licht rijdt, is
dat één fout, maar hij is wel gezakt".
BELACHELIJK
In een van de laatste hoofdstukken
verhaalt Diepstraten van zijn per
soonlijke ervaringen met het feno
meen 'rij-examen'. Dat hoofdstuk is
uiterst herkenbaar voor die lezers
die al vele malen examen hebben ge
daan. Ook de schrijver gaat bijna in
de fout op de belachelijk korte in-
voegstroek van de Rijksweg 58 bij
Prinsenbeek (ik zelf heb mijn exa
men daar menigmaal zien stranden),
heeft te maken met plotseling over-
stekende kinderen ('alsof het CBR
hen heeft ingehuurd') en krijgt zijn
auto niet in een keer in een veel te
smal straatje ('Ik heb hier wel eens
met een Mercedes gekeerd', spreekt
de examinator hem bemoedigend
toe) gekeerd. Het enige verschil tus
sen Diepstraten en mij, is dat Diep
straten na afloop wél te horen krijgt
dat hij geslaagd is.
„De schoonheidsprijs krijg je
niet", zegt de examinator. Het kan
Diepstraten nauwelijks schelen.
Want, zoals een examinator van Ver
keer en Waterstaat later zal zeggen:
„Er is immers niemand die rijdt als
Onze Lieve Heer".
Alle Plat Panda's dia zijn geproduceerd tussen maait 1988 en
juni 1987 moeten terug naar de dealer omdat er mogelijk een
defect Is ontstaan aan de voorwielophanging.
Volgens Fiat Auto Nederland BV gaat het wereldwijd om meer
dan 1Q0.0QQ auto's. De 18.008 Nederlandse kopers hebben een
aangetekende brief van de Importeur gekregen.
Volgens een woordvoerder van Flat Auto Nederland heeft
een toeleverancier aan de fabriek moeren van onvoldoende
kwaliteit geleverd, die na 79.800 kilometer kunnen iostrfiien.
Onbestuurbaarheid van de auto zou het gevolg zijn» 81} de dea
ler zulten twee moeren worden vervangen.
De importeur verwacht met de brieven alle bezitters te kun
nen bereiken. In de brief wordt tevens gevraagd te meiden of
de auto is doorverkocht De Fiat-woordvoerder acht het vrijwel
ondenkbaar dat met de mogelijk getroffen auto's ai zoveel kilo
meters zouden gemaakt zijn. „Mensen die zo veel rijden kiezen
een ander type auto", aldus de woordvoerder. Volgens Fiat zijn
er geen ongevalten gebeurd door het mankement (ANP)
Door Léon Krijnen
In Frankrijk heet het ding 'Coc-
cinelle', in Italië 'Maggiolino', in
Joegoslavië 'Bube' terwijl ze in
Portugal, Brazilië, Spanje en Mexico
als 'Fuscas' en 'Escabarajos' over de
wegen karren. In Engeland en Ame
rika is het 'Beetle' of 'Bug'.
Allemaal equivalenten voor wat in
zijn geboorteland 'Der Kater' heet en
hier nog immer als een 'Kever' te
boek staat. Kortom, de succesvolste
auto ter wereld, er zijn er bijna 23
miljoen van gebouwd. De topjaren
lagen tussen 1965 en 1971 toen er
ruim één miljoen per jaar gefabri
ceerd werden. Om en nabij de 3000
Kevers per dag verlieten toen de fa-
briekspoorten in Wolfsburg, Brazilië
en Mexico. In Nederland moeten er
altijd nog ruim 200.000 rondrijden,
maar dat aantal slinkt gestaag.
In 1977 stopte Volkswagenimpor
teur Pon na dertig jaar met de import
van de Kever, waarna de tegenwoor
dig peperdure cabrioletuitvoeringen
nog enkele jaren op bestelling lever
baar waren. In 1983 keerde de Kever
onverwachts terug op de Neder
landse markt. De autoschepen die
de Golfjes en de Jetta's naar de Ver
enigde Staten en Mexico vervoer
den, namen toen wat ladingen Ke
vers mee terug naar Nederland.
Ruim 2000 exemplaren zette Pon
toen in een paar maanden af. Niet
veel, vergeleken met de 50.000 an
dere Volkswagens die de importeur
dat jaar in Nederland verkocht, maar
er bleek nog steeds een markt voor
de Kever te zijn. Inmiddels is dat ook
weer afgelopen, want ook de Brazi
liaanse en Mexicaanse productie is
afgelopen.
ROTTEKEVER
Voor de verstokte liefhebber bleef er
eigenlijk niets anders over dan zijn
eigen Kevertje in goede conditie
houden. Dat hoeft geen problemen
op te leveren, want reserveonderde
len zijn er volop te krijgen en op
iedere hoek van iedere straat staat,
bij wijze van spreken, een al dan niet
rotte Kever te koop.
Inmiddels zijn er in Nederland
minstens twee bedrijven die zich ge
specialiseerd hebben in het restau
reren en verkopen van oude Kevers.
Een daarvan is de Amsterdamse
Buggy-fabrikant Ruska die nu ook
niet van nieuw te onderscheiden Ke
vers in de verkoop heeft, de andere
is de in Doesburg gevestigde firma
Hot Rod. De naam zegt het al, Hot
BS t.79
i in verlichte showroom
00 tot 19.00u. Dond.kw
fDu. Zat. v. 10.00 tot 17U".
liefst v. leeig. en schaaf" i
Terheijden. 01693-4004.
Rod staat garant voor Kevers met
een eigen karakter en vooral met een
eigen gezicht.
FAILLIET
Net als Ruska is eigenaar-directeur
Henk Hendriks van Hot Rod via het
bouwen van Buggy's tot het restau
reren en verkopen van Kevers geko
men. „Eigenlijk een uit de hand gelo
pen hobby", aldus Hendriks. „Een
jaar of tien geleden zocht ik, zoals
zovelen, een leuke 'kit-car', iets om
zelf te bouwen. De eerste bouwpak
ketten kwamen van een bedrijf in
Haarlem dat 'Sports Car' heette. Op
een gegeven moment ging het failliet
en toen heb ik de hele handel, mal
len, polyster en dergelijke, voor een
habbekrats over kunnen nemen.
Eerst in deeltijd, later full-time en
nog later met een extra kracht ben ik
toen allerlei soorten 'kits' gaan bou
wen. Buggy's, Bonito's, noem maar
op. Van het een is het ander geko
men".
DURE GRAP
Hot Rod heeft vijf verschillende mo
dellen, drie soorten Kevers en twee
verschillende Buggy's. Het woord
'model' moet niet te nauw genomen
worden, want op de vijf thema's zijn
eindeloze variaties mogelijk. Henk
Hendriks levert desgewenst een
'Custom Kever', een 'Hot Rod Baja',
een 'Hot Rod Road Harmony', een
'Sportscar Buggy' en een 'Climate
Buggy'. De Custom, de Baja en de
Harmony zijn verbouwde Kevers, de
Sportscar en de Climate zijn gemo
derniseerde modellen van de ver
trouwde Buggy's. Daarnaast levert
Hot Rod alle bestaande onderdelen
en bouwpakketten.
De drie Kevers hebben de ver
trouwde koets van het oermodel,
maar voor de rest zijn het auto's die
hun voorvaderen op alle fronten de
baas blijven. Standaard zijn ze al
voorzien van een 1600 cc motor, die
ook naar modernere maatstaven zijn
mannetje staat. Voor wie dat nog niet
genoeg is zijn er ook nog 2400 cc
motoren verkrijgbaar, terwijl Henk
Hendriks nog wel tot drie liter wil
gaan. „Maar dat hebben we niet in
de catalogus gezet. Dan wordt het
wel een erg dure grap".
Een dure grap kan het toch wel wor
den. Achter in de garage staat een
glimmend zwart juweel dat bijna
klaar is. Pas na enig aandringen wil
de shaggies rokende directeur kwijt
dat dat pronkstuk meer dan dertig
mille gekost heeft. Dat moet dus wel
een echte liefhebber zijn. „Had ook
een stuk goedkoper gekund", legt hij
uit, „maar deze opdrachtgever wilde
echt het onderste uit de kan. Als je er
onder gaat liggen is het wel mooi, al
die verchroomde veren, spoorstan-
gen en wielarmen, maar het heeft
verder weinig zin. Als er geregeld
mee gereden wordt, is al dat croom
er zo af".
Om toch geregeld een blik te kun
nen werpen op al dat geschitter is de
benzinetank die, zoals Kever-ken
ners weten, voorin de kofferbak ligt,
scharnierend bevestigd. Even op
lichten en je hebt een doorkijkje naar
de stuurinrichting en de hoofdrem-
cylinder. Ook het grootste gedeelte
van de twee-liter achterin is ver
chroomd. Binnen is alles origineel
gelaten. Geen extra knoppen, geen
dik stuur, een oude radio. Tot het
handschoenenkastje opengaat.
Daarin ligt een stereo-installatie die
waarschijnlijk ook in een bovenmo-
dale huiskamer wel zal voldoen.
VEEL GELD
Heel mooi, heel duur. Maar, zoals
gezegd, het kan stukken goedkoper.
De Custom kost rijklaar 11.650 gul
den, de Baja 12.500 en de Road Har
mony 14.800. Toch nog veel geld
voor een Kever? Misschien, maar het
gaat hier om een nieuwe auto. „De
basis is een oude auto", aldus Henk
Hendriks, „maar het resultaat is be
ter en mooier dan een nieuwe Kever
ooit geweest is. De bodemplaat en
de carrosserie worden geheel geres
taureerd en krijgen na een zinkpri-
mer de lakopbouw in de kleur die de
nieuwe eigenaar besteld heeft.
Daarna wordt hij voorzien van
nieuwe remmen, nieuwe stuurinrich
ting, nieuwe schokbrekers, nieuwe
lagers, nieuwe wielen, nieuwe uit
laat, nieuwe kachelpotten, nieuwe
banden, nieuwe bekleding, noem
maar op. Je krijgt niet voor niets een
jaar garantie, ongeacht het aantal ki
lometers".
Kevers hadden of hebben toch de
naam dat het zuipschuiten zijn en
dat ze bij een beetje wind niet op de
weg te houden zijn. Hoe zat dat ook
al weer? „Dat viel vroeger al mee",
aldus Hendriks. „Die verhalen waren
al overdreven, maar nu kloppen ze
helemaal niet meer. De achterspoi
lers, en eventueel ook voorspoilers
in combinatie met de schokbrekers
en de bredere banden die wij monte
ren, zorgen voor een formidabele
wegligging. En je kunt een Kever
voor nog lager zetten ook. Dan krijg
je een gunstiger CW-waarde, het
geen minder brandstofverbruik ople
vert en minder zijwindgevoeligheid".
WAANZIN
Net als Ruska heeft Henk Hendriks
lange tijd een verloren strijd gevoerd
tegen vadertje Staat, met als inzet de
Bijzondere Verbruiks Belasting
(BVB). „Waanzin", zegt Hendriks,
„maar je doet er niets aan. We res
taureren oude auto's, maar als ze
verkocht worden beschouwt de be
lastinginspecteur ze als nieuwe
auto's. Stel dat wij een auto, inclusief
onderdelen en werkplaatsuren, voor
tien mille klaar kunnen maken. De
BTW komt daar overheen en over
dat totaal nog eens 22 BVB. Dan
kost een auto van tien mille ineens,
reken maar na, bijna 15.000 gulden.
Er valt bij de belastingen niet over te
praten, maar het is eigenlijk te gek
om los te lopen. Wij moeten wel
ieder keer de klanten uitleggen hoe
die prijs tot stand komt".
Het 'Nationaal Themapark Vervoer', ofte
wel het Autotron, tegenwoordig gevestigd
in Rosmalen, krijgt het weekeinde van 3 en
4 oktober een invasie van Volkswagen Ke
vers te verwerken.
De Nederlandse Keverclub presenteert
zich daar met oude en nieuwe Volkswa
gens in alle soorten en maten. 'Brilletjes',
'Ovaaitjes', opgevoerde, verbouwde en zo
genaamde 'Fun'-Kevers.
Onder de titel 'Veertig Jaar Volkswagen
Generatie' is het evenement op poten ge
zet door de Keverclub Nederland. Dat wekt
op zijn minst enige verbazing, want de Ke
ver heeft zijn vijftigste verjaardag al achter
de rug. Het zal wel te maken hebben met
het gegeven dat in 1947 de eerste Kevers
in Nederland ingevoerd werden.
Naast een tentoonstelling in Rosmalen
zijn er stands met onderdelen, terwijl in het
park verzamelaars en hobbyisten op een
ruilbeurs zaken kunnen doen. De ope
ningstijden zijn op beide dagen van 10.00
tot 17.00 uur, de toegang is 9,75.