P I I E K WltfOüMMR 'thzövborbjj; Bedrijf geeft Kevers een gloednieuw jasje DE STEM BOEK JOHAN DIEPSTRATEN OVER RIJ-EXAMENS 'C O; d. All Car r Auto's n Center dijden 50-tal goede ccasions. ens afspraak, jn APK gekeurd. 8ÖZZZZ -G'éóZZ'. 82 De Bredase journalist/literator Johan Diepstraten behaalde vorig jaar, eindelijk, zijn rijbewijs. Diepstraten verzeilde in een branche die in de pers al meermalen als 'verziekt' is omschreven. Er zijn teveel autorijscholen, kandidaten worden lang niet altijd goed geholpen en het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) krijgt bergen kritiek te verduren. Diepstraten putte uit zijn ervaringen voldoende inspiratie om een boekje te schrijven over de wereld van examinatoren en rijschoolhouders. In zijn boek 'Overstuur' doet Diepstraten verslag van gesprekken die hij voerde en van zijn eigen ervaringen met het CBR. Fiat Panda moet terug naar garage Keverinvasie in Autotron VRIJDAG 2 OKTOBER 1987 nagekeken auto's m. .en 10 t/m50% kort Ikrt. Een greep uit o APK gek. 80.. e.mot.80 apk. PK c. 81 apk6 aut.LPG 79 apk5 0% APK 80 G 83 apk icyl. 82 apk.. 4 apk ioncar 5 drs. 85. uw model sd 81 apk odel 83.. LPG APK gek. 83 PG 81 apk apk stationcar 81 apk.... I Turbo erg mooi 82 del w.km 80 apk drs. 84 m. 82 apk Pk Pk km. APK gek matic LPG 81 apk.... 81 a.nw.APK gek., fijne auto APK 81 4! apk zuinig 82.. apk als 80 1 rtief 82 euw m. 84 apk PG n. model 83. PG 81 3i 5! PG 82 apk62 LPG 805! PG 82 apk72 aat 80 APK gek59 .804! is te zien in onze verlicl an 32 (boek) Moerlaken in t.o.dierenasiel. Open 17 u. 076-712957-71451 57 46Ü typ 81 mooi 83.... v.nw. 82 heel mooi 79 ZZZZ 8ÖZZZZ 79 gebouwd... PG 79 8 0 .77.. 44! 42! 39! 37! 37! 37! 375| 37! 32! 32! 32! 29! 295 29! 285 27! 27! 27! 23! 22! 22! 22! 22! 19! vanaf19! 175 12! 12! 7! 5! 45 45 00,-. Elke dag geopend v< koopavond. Zat.tot 17.001 s: Tilburgseweg 141Bredi 076-874526. Tot ziens. van 3 tot 12 mnd. garantie eques of giro bet. kaarten. 10.75 59® 10.6® 5.95 445 43® 435 62® 59# 45# eind 82.. 0 iw.rnodel.als nw. 82 ;r mooi m.80 eel extra's 81 n Ipg t.81 n.84 il extra's bravo 82 ito 80 zonned.als nw.t.83. 0kmwerk.alsnw.84 13.50 m.81 I werkelijk nw. 83 zeer mooi 81 n 81 G81- k i.st.v.nw. t.82'3 Ipg eind 82£9. zeer mooi eind 81 - a's I.st.v.nw. m.79.... nieuw 8044r 000 km. nieuw t.84 mooim.82S iie auto t.813»' 3357' i.st.v.nw.m.82495 001 t.815» it-v.nw.8213, auto t.82 ding enz. t.79 prijzen. .,a uitvoering m.79 ilm"!!"!!!™!!"!!!!!" 'Niemand rijdt als onze Lieve Heer' Door Ad Burger chrijf jij hier maar eens een mooi ver haal over. Hier heb je tenminste verstand van', zei de eind redacteur niet zonder leedvermaak terwijl hij mij de drukproeven van 'Overstuur', het jongste werk van Jo han Diepstraten, overhandigde. 'Ver stand van' is mild uitgedrukt, ik mag wel zeggen dat ik een meer dan ruime ervaring heb waar het het af leggen van rij-examens betreft. Van al het geld dat ik in mijn rijlessen en - examens heb geïnvesteerd, had ik mezelf een bescheiden Japanner kunnen aanschaffen. Een keer of tien ben ik vol goede moed aan het Bredase Heuvelplein in de les-auto gestapt, evenzovele malen stapte ik een half uur later een illusie armer weer uit. Ik had te maken met een sikkeneu rige examinator die zelfs geen kleine poging deed mij op mijn gemak te stellen („Zo meneer Burger..U heb ik drie maanden geleden ook al eens gehadJa, toen kon U er niet écht veel van, hè"), ik werd in verlegen heid gebracht door fietsende school kinderen die zich niets gelegen lie ten liggen aan de verkeersregels, ik reageerde als verblind op het mo ment dat een tientonner de lesauto tegen de vangrail van de snelweg dreigde plat te drukken. Kortom: na tien vergeefse pogingen daagde bij mij het besef dat het mij wel nooit zou lukken in het bezit te komen van het rijbewijs. En sinds die tijd steek ik de loftrompet over de zegeningen van het openbaar vervoer en oefen ik zachte dwang uit op kennissen en collega's als ik naar een oord moet dat door bus noch trein wordt aan gedaan. Het aardige - zeker voor een no toire recidivist als ik - van het boek van Diepstraten is dat eruit duidelijk blijkt dat er achter het rij-examen nog meer kommer en kwel, nog meer menselijk leed zit dan ik ooit had durven vermoeden. De schrijver laat alle examenkandidaten de revue passeren: de tot in de vingertoppen nerveuze huisvrouw, de jonge bra nieschopper die met een flinke vaart zijn auto bijna onder een voor hem rijdende vrachtwagen schuift en de recordhoudster, die na dik tachtig keer proberen eindelijk in het bezit kwam van het 'het meest emotionele document van Nederland'. ROND DE KERK Behalve de kandidaat worden ook de instructeur en/of rijschoolhouder en de examinator onder de loep geno men. Door instructeurs over rij schoolhouders en rijschoolhouders over elkaar te laten praten, slaagt Diepstraten erin een verre van fraai beeld van 'de branche' schilderen. Er zijn, uiteraard de goeden niet te na gesproken, instructeurs die hun leerlingen eenvoudigweg niets of bijna niets leren. „Ik heb iemand van een rijschool overgenomen die 52 lessen had gehad. Het klinkt wat overdreven, maar die had alleen maar rondjes rond de kerk gereden. Dat gebeurt", vertelt een instructeur over een collega. „Er zijn instructeurs die voor 32,50 per uur in een splinternieuwe Mercedes komen voorrijden. Dat kan niet kloppen. Er zijn rijscholen die via een andere rijschool examens aanvragen. Dan weet je toch zeker dat er wat aan de hand is", meldt een ander. Nog later komen de ver halen los over de instructeur die al zijn kandidaten examengeld had la ten betalen en met dat geld naar Spanje was vertrokken. De verhalen - Diepstraten is ze nagegaan - blij ken te kloppen. DOEDEL Instructeurs en kandidaten spuien ook vrijelijk hun kritiek op de exami natoren. Die verhalen lezend, kom je tot de conclusie dat die mensen voor geen cent deugen. De recordhoud ster (tachtig keer gezakt): „Ik reed een keer de snelweg af en vlak voor me was een ongeluk gebeurd. Die rotzak naast me trapte op de rem. Maar de agent die het verkeer regel de, wenkte dat ik door mocht rijden. Ik trok op, maar die vent naast me trapte weer. Nou, en toen stapte ik uit en liep naar de agent. Ik zeg te gen hem: 'Die Janzak naast me blijft met zijn poten op de rem staan'. Ik moest van die agent gewoon doorrij den, maar dat mocht niet van de exa minator. Toen ben ik uitgestapt en ik ben naar huis gelopen. Ik heb die doedel gewoon in de auto laten zit ten". CONTROLEUR Rij-instructeurs vertellen verhalen over kandidaten die haarscherp ge reden hebben en toch zakken en verhalen over kandidaten die ge slaagd zijn terwijl ze absoluut niets goeds deden. „Voor mij was hij al vijf keer gezakt. Het examen is afgelo pen, hij stapt uit zonder te kijken en wordt bijna overhoop gereden. Ge slaagd mijnheer!". „Een examinator heeft vijf kandi daten achter elkaar en ze slagen alle vijf. Die man zei letterlijk - ik stond er verdomme bij -: 'Nu moeten er zak ken, anders krijg ik een controleur van het CBR achter in mijn wagen'". PAK ZOUT De schrijver neemt die beweringen overigens met een flink pak zout; hij laat zijn twijfels over het waarheids gehalte van de klaagzangen der kan didaten en rij-instructeurs duidelijk merken. Bovendien geeft hij de exa minatoren en de voorlichter van het CBR enkele hoofdstukken de ruimte om uit te leggen dat er weliswaar problemen zijn - de lange wachttij den bijvoorbeeld - maar dat de ver halen die over examinatoren tijdens verjaardagsfeesten de ronde doen, volstrekt uit de lucht gegrepen zijn. „Het is niet zo dat de kandidaat is overgeleverd aan de willekeur van een examinator. Onze mensen krij gen echt niet de opdracht om een bepaald percentage te laten zak ken", bezweert CBR-voorlichter Hein Verhoef de schrijver. „Ik ken die ver halen natuurlijk ook wel. Van de kan didaat die zegt dat hij maar één foutje heeft gemaakt en toch is ge zakt. Tsja, als hij per se met grote snelheid door het rode licht rijdt, is dat één fout, maar hij is wel gezakt". BELACHELIJK In een van de laatste hoofdstukken verhaalt Diepstraten van zijn per soonlijke ervaringen met het feno meen 'rij-examen'. Dat hoofdstuk is uiterst herkenbaar voor die lezers die al vele malen examen hebben ge daan. Ook de schrijver gaat bijna in de fout op de belachelijk korte in- voegstroek van de Rijksweg 58 bij Prinsenbeek (ik zelf heb mijn exa men daar menigmaal zien stranden), heeft te maken met plotseling over- stekende kinderen ('alsof het CBR hen heeft ingehuurd') en krijgt zijn auto niet in een keer in een veel te smal straatje ('Ik heb hier wel eens met een Mercedes gekeerd', spreekt de examinator hem bemoedigend toe) gekeerd. Het enige verschil tus sen Diepstraten en mij, is dat Diep straten na afloop wél te horen krijgt dat hij geslaagd is. „De schoonheidsprijs krijg je niet", zegt de examinator. Het kan Diepstraten nauwelijks schelen. Want, zoals een examinator van Ver keer en Waterstaat later zal zeggen: „Er is immers niemand die rijdt als Onze Lieve Heer". Alle Plat Panda's dia zijn geproduceerd tussen maait 1988 en juni 1987 moeten terug naar de dealer omdat er mogelijk een defect Is ontstaan aan de voorwielophanging. Volgens Fiat Auto Nederland BV gaat het wereldwijd om meer dan 1Q0.0QQ auto's. De 18.008 Nederlandse kopers hebben een aangetekende brief van de Importeur gekregen. Volgens een woordvoerder van Flat Auto Nederland heeft een toeleverancier aan de fabriek moeren van onvoldoende kwaliteit geleverd, die na 79.800 kilometer kunnen iostrfiien. Onbestuurbaarheid van de auto zou het gevolg zijn» 81} de dea ler zulten twee moeren worden vervangen. De importeur verwacht met de brieven alle bezitters te kun nen bereiken. In de brief wordt tevens gevraagd te meiden of de auto is doorverkocht De Fiat-woordvoerder acht het vrijwel ondenkbaar dat met de mogelijk getroffen auto's ai zoveel kilo meters zouden gemaakt zijn. „Mensen die zo veel rijden kiezen een ander type auto", aldus de woordvoerder. Volgens Fiat zijn er geen ongevalten gebeurd door het mankement (ANP) Door Léon Krijnen In Frankrijk heet het ding 'Coc- cinelle', in Italië 'Maggiolino', in Joegoslavië 'Bube' terwijl ze in Portugal, Brazilië, Spanje en Mexico als 'Fuscas' en 'Escabarajos' over de wegen karren. In Engeland en Ame rika is het 'Beetle' of 'Bug'. Allemaal equivalenten voor wat in zijn geboorteland 'Der Kater' heet en hier nog immer als een 'Kever' te boek staat. Kortom, de succesvolste auto ter wereld, er zijn er bijna 23 miljoen van gebouwd. De topjaren lagen tussen 1965 en 1971 toen er ruim één miljoen per jaar gefabri ceerd werden. Om en nabij de 3000 Kevers per dag verlieten toen de fa- briekspoorten in Wolfsburg, Brazilië en Mexico. In Nederland moeten er altijd nog ruim 200.000 rondrijden, maar dat aantal slinkt gestaag. In 1977 stopte Volkswagenimpor teur Pon na dertig jaar met de import van de Kever, waarna de tegenwoor dig peperdure cabrioletuitvoeringen nog enkele jaren op bestelling lever baar waren. In 1983 keerde de Kever onverwachts terug op de Neder landse markt. De autoschepen die de Golfjes en de Jetta's naar de Ver enigde Staten en Mexico vervoer den, namen toen wat ladingen Ke vers mee terug naar Nederland. Ruim 2000 exemplaren zette Pon toen in een paar maanden af. Niet veel, vergeleken met de 50.000 an dere Volkswagens die de importeur dat jaar in Nederland verkocht, maar er bleek nog steeds een markt voor de Kever te zijn. Inmiddels is dat ook weer afgelopen, want ook de Brazi liaanse en Mexicaanse productie is afgelopen. ROTTEKEVER Voor de verstokte liefhebber bleef er eigenlijk niets anders over dan zijn eigen Kevertje in goede conditie houden. Dat hoeft geen problemen op te leveren, want reserveonderde len zijn er volop te krijgen en op iedere hoek van iedere straat staat, bij wijze van spreken, een al dan niet rotte Kever te koop. Inmiddels zijn er in Nederland minstens twee bedrijven die zich ge specialiseerd hebben in het restau reren en verkopen van oude Kevers. Een daarvan is de Amsterdamse Buggy-fabrikant Ruska die nu ook niet van nieuw te onderscheiden Ke vers in de verkoop heeft, de andere is de in Doesburg gevestigde firma Hot Rod. De naam zegt het al, Hot BS t.79 i in verlichte showroom 00 tot 19.00u. Dond.kw fDu. Zat. v. 10.00 tot 17U". liefst v. leeig. en schaaf" i Terheijden. 01693-4004. Rod staat garant voor Kevers met een eigen karakter en vooral met een eigen gezicht. FAILLIET Net als Ruska is eigenaar-directeur Henk Hendriks van Hot Rod via het bouwen van Buggy's tot het restau reren en verkopen van Kevers geko men. „Eigenlijk een uit de hand gelo pen hobby", aldus Hendriks. „Een jaar of tien geleden zocht ik, zoals zovelen, een leuke 'kit-car', iets om zelf te bouwen. De eerste bouwpak ketten kwamen van een bedrijf in Haarlem dat 'Sports Car' heette. Op een gegeven moment ging het failliet en toen heb ik de hele handel, mal len, polyster en dergelijke, voor een habbekrats over kunnen nemen. Eerst in deeltijd, later full-time en nog later met een extra kracht ben ik toen allerlei soorten 'kits' gaan bou wen. Buggy's, Bonito's, noem maar op. Van het een is het ander geko men". DURE GRAP Hot Rod heeft vijf verschillende mo dellen, drie soorten Kevers en twee verschillende Buggy's. Het woord 'model' moet niet te nauw genomen worden, want op de vijf thema's zijn eindeloze variaties mogelijk. Henk Hendriks levert desgewenst een 'Custom Kever', een 'Hot Rod Baja', een 'Hot Rod Road Harmony', een 'Sportscar Buggy' en een 'Climate Buggy'. De Custom, de Baja en de Harmony zijn verbouwde Kevers, de Sportscar en de Climate zijn gemo derniseerde modellen van de ver trouwde Buggy's. Daarnaast levert Hot Rod alle bestaande onderdelen en bouwpakketten. De drie Kevers hebben de ver trouwde koets van het oermodel, maar voor de rest zijn het auto's die hun voorvaderen op alle fronten de baas blijven. Standaard zijn ze al voorzien van een 1600 cc motor, die ook naar modernere maatstaven zijn mannetje staat. Voor wie dat nog niet genoeg is zijn er ook nog 2400 cc motoren verkrijgbaar, terwijl Henk Hendriks nog wel tot drie liter wil gaan. „Maar dat hebben we niet in de catalogus gezet. Dan wordt het wel een erg dure grap". Een dure grap kan het toch wel wor den. Achter in de garage staat een glimmend zwart juweel dat bijna klaar is. Pas na enig aandringen wil de shaggies rokende directeur kwijt dat dat pronkstuk meer dan dertig mille gekost heeft. Dat moet dus wel een echte liefhebber zijn. „Had ook een stuk goedkoper gekund", legt hij uit, „maar deze opdrachtgever wilde echt het onderste uit de kan. Als je er onder gaat liggen is het wel mooi, al die verchroomde veren, spoorstan- gen en wielarmen, maar het heeft verder weinig zin. Als er geregeld mee gereden wordt, is al dat croom er zo af". Om toch geregeld een blik te kun nen werpen op al dat geschitter is de benzinetank die, zoals Kever-ken ners weten, voorin de kofferbak ligt, scharnierend bevestigd. Even op lichten en je hebt een doorkijkje naar de stuurinrichting en de hoofdrem- cylinder. Ook het grootste gedeelte van de twee-liter achterin is ver chroomd. Binnen is alles origineel gelaten. Geen extra knoppen, geen dik stuur, een oude radio. Tot het handschoenenkastje opengaat. Daarin ligt een stereo-installatie die waarschijnlijk ook in een bovenmo- dale huiskamer wel zal voldoen. VEEL GELD Heel mooi, heel duur. Maar, zoals gezegd, het kan stukken goedkoper. De Custom kost rijklaar 11.650 gul den, de Baja 12.500 en de Road Har mony 14.800. Toch nog veel geld voor een Kever? Misschien, maar het gaat hier om een nieuwe auto. „De basis is een oude auto", aldus Henk Hendriks, „maar het resultaat is be ter en mooier dan een nieuwe Kever ooit geweest is. De bodemplaat en de carrosserie worden geheel geres taureerd en krijgen na een zinkpri- mer de lakopbouw in de kleur die de nieuwe eigenaar besteld heeft. Daarna wordt hij voorzien van nieuwe remmen, nieuwe stuurinrich ting, nieuwe schokbrekers, nieuwe lagers, nieuwe wielen, nieuwe uit laat, nieuwe kachelpotten, nieuwe banden, nieuwe bekleding, noem maar op. Je krijgt niet voor niets een jaar garantie, ongeacht het aantal ki lometers". Kevers hadden of hebben toch de naam dat het zuipschuiten zijn en dat ze bij een beetje wind niet op de weg te houden zijn. Hoe zat dat ook al weer? „Dat viel vroeger al mee", aldus Hendriks. „Die verhalen waren al overdreven, maar nu kloppen ze helemaal niet meer. De achterspoi lers, en eventueel ook voorspoilers in combinatie met de schokbrekers en de bredere banden die wij monte ren, zorgen voor een formidabele wegligging. En je kunt een Kever voor nog lager zetten ook. Dan krijg je een gunstiger CW-waarde, het geen minder brandstofverbruik ople vert en minder zijwindgevoeligheid". WAANZIN Net als Ruska heeft Henk Hendriks lange tijd een verloren strijd gevoerd tegen vadertje Staat, met als inzet de Bijzondere Verbruiks Belasting (BVB). „Waanzin", zegt Hendriks, „maar je doet er niets aan. We res taureren oude auto's, maar als ze verkocht worden beschouwt de be lastinginspecteur ze als nieuwe auto's. Stel dat wij een auto, inclusief onderdelen en werkplaatsuren, voor tien mille klaar kunnen maken. De BTW komt daar overheen en over dat totaal nog eens 22 BVB. Dan kost een auto van tien mille ineens, reken maar na, bijna 15.000 gulden. Er valt bij de belastingen niet over te praten, maar het is eigenlijk te gek om los te lopen. Wij moeten wel ieder keer de klanten uitleggen hoe die prijs tot stand komt". Het 'Nationaal Themapark Vervoer', ofte wel het Autotron, tegenwoordig gevestigd in Rosmalen, krijgt het weekeinde van 3 en 4 oktober een invasie van Volkswagen Ke vers te verwerken. De Nederlandse Keverclub presenteert zich daar met oude en nieuwe Volkswa gens in alle soorten en maten. 'Brilletjes', 'Ovaaitjes', opgevoerde, verbouwde en zo genaamde 'Fun'-Kevers. Onder de titel 'Veertig Jaar Volkswagen Generatie' is het evenement op poten ge zet door de Keverclub Nederland. Dat wekt op zijn minst enige verbazing, want de Ke ver heeft zijn vijftigste verjaardag al achter de rug. Het zal wel te maken hebben met het gegeven dat in 1947 de eerste Kevers in Nederland ingevoerd werden. Naast een tentoonstelling in Rosmalen zijn er stands met onderdelen, terwijl in het park verzamelaars en hobbyisten op een ruilbeurs zaken kunnen doen. De ope ningstijden zijn op beide dagen van 10.00 tot 17.00 uur, de toegang is 9,75.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15