Vertrek van Barschel lost niets op N UTREC Sint tracht PvdA te winnen voor vernieuwing Sociale advocatuur gaat een vuist maken Wapenembargo en VN-vredesmacht in Golf niet realiseerbaar koekje van eig -oonmatiging r OPPOSITIEPARTIJ MOET IDENTITEITSPROBLEMEN VAN ZICH AFSCHUDDENl perveen (Noord-Holland) )E STEM CQM -DESTEM- OPPOSITIE EIST ALSNOG 'GROTE SCHOONMAAK' IN SCHLESWIG-HOLSTEIN hSTEMBINNENLAIS 5N HAAG - Als gevolg in de militaire ziekenh or niet-militair personee NIEUWE VERENIGING PAREERT 'AANVALLEN OP SOCIALE RECHTSHULP' DE VERENIGDE Staten maakten gisteren bekend dat zij voorlopig afzien van hun poging de Veilig heidsraad van de Ver enigde Naties ertoe te brengen een tweede reso lutie aan te nemen waarin sancties - zoals een wa penembargo - worden op gelegd aan Iran. De kansen op een effectief wapenem bargo worden door des kundigen zeer klein ge schat. Na overleg tussen de minister van Buitenlandse Zaken George Shultz en zijn Sovjet- russische collega Edoeard Sjevardnadze is overeengeko men Iran een nieuwe kans te geven zijn instemming te be tuigen met de eerste resolutie van de V-raad, waarin Iran en Iraq zijn opgeroepen een staakt-het-vuren in acht te nemen. Een tweede resolutie zou volgens waarnemers op dit moment niet de instem-, ming krijgen van de Sovjet unie. Sjevardnadze drong deze week in zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van de VN aan op het sturen van een VN-vredesmacht naar de Golf. Deze zou in de plaats moeten komen van de deels zelfstandig opererende, deels samenwerkende eenheden die de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, de Sovjet unie, en op termijn Nederland en België in het gebied hebben om de scheepvaartroute open te houden. De afgelopen anderhalve week is duidelijk geworden dat Iran - dat tot nu toe de eerste resolutie expliciet heeft aanvaard noch afgewezen - mogelijk zal instemmen met de oproep van de V-raad, in dien de raad ook bereid is een onderzoek in te stellen waar bij de 'agressor' voor het Golf- conf liet wordt aangewezen. Zoals bekend is Iran van mening dat het Iraakse be wind van president Saddam Husayn de oorlog tussen beide landen begon, door op 22 sep tember 1980 de grensrivier Shatt al-Arab over te steken. Volgens Baghdad reageerde Iraq hiermee slechts op een Iraanse aanval van 4 septem ber. Indien geen voorwaarden worden gevonden waaronder Iran alsnog met de eerste re solutie zal instemmen, zullen de VS mogelijk opnieuw trachten de permanente leden van de V-raad te scharen ach ter een tweede resolutie, waarmee een wapenembargo tegen Teheran van kracht zou moeten worden. Op dit mo ment heeft slechts de Britse regering van premier Marga ret Thatcher laten weten voorstander van een derge lijke maatregel te zijn. Diplomaten in de Golf heb ben evenwel regelmatig ver klaard dat een wapenem bargo tegen Iran meer van symbolische dan effectieve waarde zal zijn. Het bewind van ayatollah Khomeini heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat het, op wat het noemt, de 'vrije' (zwarte) markt voldoende wapens kan betrekken. Minister Van den Broek: voorstander van een VN- vredesmacht in de Golf. FOTO DE STEM /JOHAN VAN GURP Bovendien is van westerse landen die momenteel met marineschepen in de Golf ac tief zijn gebleken dat de be reidheid bestaat Iran van wa pens te voorzien. Het Iran- gate-schandaal spreekt daar over duidelijke taal. En in Groot-Brittannië onderzoekt de Britse douane de betrok kenheid van zo'n 50 bedrijven bij leveranties van onder an dere anti-tankraketten en kleinere wapens aan zowel Iran als Iraq. „Een wapenembargo kan nooit waterdicht zijn", meent een westerse diplomaat in de Golf. Na de val van de sjah in 1979 heeft Iran volgens des kundigen in acht jaar tijd een groot netwerk opgebouwd aan contacten met de 'duistere wereld van illegale wapen handelaars'. Bovendien is het land meer en meer in staat gebleken zijn eigen munitie industrie op te bouwen. Teheran zou op de zwarte markt voor zijn wapens onge veer twee maal zoveel moeten neerleggen dan bij officiële transacties. In de Golf gaat men er echter niet van uit dat een wapenembargo de prijzen zal doen stijgen. De smokkel van wapens levert weinig problemen op vanwege de zeer uitgebreide grenzen zo wel op het land als aan de kust. In militaire kringen leeft de overtuiging dat Iran - bekend om zijn islamitische dadendrang maar ook om zijn talent voor improvisatie - steeds wegen zal vinden om zijn wapenarsenaal op peil te houden en zelfs uit te breiden. Een maritieme VN-vredes macht in de Golf is voorge steld door Sjevardnadze. De Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Van den Broek zei deze week in New York eveneens voorstander van een dergelijke internatio nale vredeseenheid te zijn. De VS menen dat een dergelijke vredesmacht 'niet praktisch' en 'moeilijk te verwezenlij ken' is. Tenslotte kan een mari tieme vredesmacht een be stand tussen Teheran en Baghdad slechts gedeeltelijk afdwingen. Beide mogendhe den zijn immers ook voortdu rend op het land met elkaar in gevecht. De landsgrenzen zijn niet alleen nauwelijks af te sluiten voor de smokkel van wapens, zij zijn door hun uit gestrektheid moeilijk door VN-troepen te bestrijken. (RTR) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. \jsii ox jluivx non i cnunuiMU L.n i t-nunu cu olt i i_iviui_n i ju Door Rink Drost HET VERTREK van de christendemocraat Uwe Barschel als minister-pre sident van Schleswig-Hol- stein heeft objectief gezien de politieke problemen in de noordelijke deelstaat alleen maar groter ge maakt. Nu hij niet de nieuwe leider van de deelstaatregering wordt, is de coalitie waar de CDU en de FDP naartoe wer ken onmogelijk geworden. CDU en FDP hebben sa men 37 van de 74 landdagze tels. Alleen met de gedopg- steun steun van minstens éen ander landdaglid zou zo'n re gering kunnen regeren. De 36 afgevaardigden van de so ciaaldemocratische SPD peinzen niet over steun aan zo'n regering. Zij vinden dat ze als veruit grootste fractie en als winnaars van de ver kiezing van dertien dagen ge leden zelf moeten meerege- ren. Alleen de ene vertegen woordiger van de Deense minderheidspartij SSW, Karl-Otto Meyer, zou een CDU-FDP-regering in het zadel kunnen houden. Maar Meyer heeft vrijdag na de be kendmaking van Barschel alle hoop van CDU en FDP op steun getorpedeerd. Zijn stem is nu voor de kandidaat van de grootste partij. En dat is Björn Engholm van de SPD. Echter, SPD en SSW samen halen ook maar exact de helft van het zeteltal. En een mi- nister-president kan slechts met een meerderheid van stemmen worden gekozen. Met zijn wisseling van kamp heeft Karl-Otto Meyer vrijdag de sleutelpositie door gespeeld naar de FDP. Zodra die laat weten in zee te willen gaan met de socialisten, is de patstelling doorbroken. Maar FDP-lijsttrekker Wolf-Dieter Zumpfort stelde zich vrijdag middag stoer op. „Het vertrek van dr. Barschel verandert niets aan onze verkiezingsbe lofte", zei hij tegenover de verzamelde pers. „Wij blijven met de CDU praten over de vorming van een coalitie. De moeilijkheden zijn te over zien: CDU en FDP hebben sa men 37 zetels en de SPD heeft er maar 36." Met dat stand punt stopte Zumpfort de sleu tel terug in handen van Karl- Oto Meyer. Meer gelijk dan Zumpfort lijkt de voorzitter en bonds dagfractieleider van de SPD te krijgen. „De partijen in de Schleswig-Holsteinse land dag staan nu eens te meer voor de taak, naar oplossin gen te zoeken, hoe de deel staat een handelingsbe- kwame regering kan worden gegeven," stelde hij in een eerste reactie. Engholm en de Sleeswijk- Holsteinse sociaaldemocraten hebben zich bereid verklaard de verantwoording over te nemen. Met het oog op de dui delijke uitspraken van de af gevaardigde van de Deense minderheid ligt de sleutel voor de vraag, of de deelstaat Schleswig-Holstein een lang durige crisis tegemoet zal gaan dan wel spoedig weer een stabiele regering krijgt, bij de FDP. Weigert de FDP, dan zijn nieuwe verkiezingen het logische gevolg." Het uitschrijven van nieuwe verkiezingen is in Schleswig-Holstein krach tens de grondwet (Landessat- zung) voorbehouden aan de minister-president. Te ver wachten is, dat de demissio naire premier Schwarz straks niet staat te trappelen. Nieuwe verkiezingen kunnen, wanneer de CDU niet be schikt over uitstekende en in teger te achten kandidaten, voor de partij een nog veel slechter resultaat opleveren dan op 13 september al hét geval was. Uit een nog dieper dal kan de CDU over vier jaar moeilijker overeind krabbelen dan uit het huidi ge. Het eventueel prijsgeven van deelname aan de rege ring in Schleswig-Holstein door de CDU (overigens be staat puur theoretisch nog de mogelijkheid van een coalitie van SPD en CDU) heeft in Bonn grote gevolgen. In de Bondsraad (Duitslands 'Eer ste Kamer', waarvan de deel staatregeringen de samen stelling bepalen) verliest de CDU dan haar meerderheid. Voortaan moet de partij dan weer rekening houden met de vaak eigenzinnige mening van de Beierse zusterpartij CSU. Niet alleen liggen alle poli tieke problemen na het op stappen van Barschel nog op tafel, maar ook is er metl schels aankondiging nog vj strekt geen streep gezet on„ het schandaal dat in Schla wig-Holstein zo veel heeft doen opwaaien. Te zowel persmedewerker PfJ fer als Barschel lopen nog. derzoeken naar strafbare ten. Daarnaast zitten er in de staatskanselarij in als in de partij centrale vaj] Schleswig-Holsteinse nog een stuk of wat pers® die voor hun baan dan hun politieke hachje rno vrezen. De CDU-voorzitter m deelstaat, bondsminister financiën en voorganger Barschel dr. Gerhard Stoll berg, kreeg van Engholm i, een kat: „Ik verlang van; Stoltenberg dat hij bii zijn politieke competentifj verantwoordelijkheid op; neemt bij de opheldering; deze gebeurtenissen, wandaden moeten aan licht komen, en vooral in de toekomst een belanga vermenging van partij en» geringsapparaat, van partj en staatsbelang, won beëindigd." JERDAM (ANP) - Het uur van het Nederlands «museum in Amsterdam rWeegt haar collectie nten en tijdschriften, hrvan de oudste exem- Len uit de zeventiende dateren, te verkopen, ^werkers van het mu- zeggen de collectie t meer adequaat te kun- beheren, nu van de medewerkers er bin- kort één wordt ontsla- S ,/C weigert ons een kleine ucturele subsidie te geven. ilil ionze Haagse redactie In hoogste 190 werknemers z\ jjgen; de overigen verdwijnei i of worden elders bij Defens Door Max de Bok DE PVDA-PARTIJRAAD vergadert vandaag over Miljoenennota en Troonre de. Anders gezegd: over het beleid van het kabinet Lubbers II en wat daar te genover te stellen. Na alles wat daarover direct na de presentatie van de stukken al is gezegd, zal de uit komst van de vergadering weinig verrassend zijn. De PvdA bevindt zich op een aantal kernpunten van het fi nanciële, economische en so ciale beleid lijnrecht tegen over het kabinet. Op zich is dat voor een oppositiepartij een klare, duidelijke positie. Het valt de PvdA dan ook niet te verwijten dat ze niet van die positie afstapt. Waar het kabinet consequent aan zijn lijn vasthoudt mag niet van de oppositie worden verwacht dat ze op de tegenovergestelde lijn gaat zwalken. Het betekent wel, dat de uitslag van het debat Lub- bers-Kok tijdens de algemene politieke en financiële be schouwingen, begin oktober, bij voorbaat vaststaat. Er zal misschien, mede door toedoen van de oppositie, hier en daar een schroefje in het kabinets beleid worden verdraaid, maar het bouwwerk zal er niet echt een ander aanzien door krijgen. Daar voelen de regeringspartijen niet voor en die hebben tenslotte de macht. Bovendien is premier Lub bers al lang teruggekomen van zijn veelbelovende hou ding aan het begin van deze kabinetsperiode. Toen zocht hij de dialoog met Kok en pakte sommige van diens voorstellen op. De afspraak om een 'tijdpad' voor het te rugbrengen van de werkloos heid - ieder jaar 50.000 werk lozen minder - na te streven, was een gevolg van de dialoog regering-oppositie. Men kan bewondering op brengen voor de oppositie die jaar na jaar tegen de muren van het regeringskasteel aan beukt zonder merkbaar resul taat. Het valt zwaar het uit houdingsvermogen nog op te brengen en steeds met nieuwe uitwerkingen van oude ideeën Wim Kok, fractievoorzitter van de PvdA en Marjanne Sint, de partijvoorzitter. te komen, laat staan met nieuwe ideeën. Aan de mense lijke creativiteit is een grens als men keer op keer bemerkt dat ze, om welke reden dan ook, bij anderen niet aanslaat. Dat is een beetje de positie van de PvdA in het politieke debat met dit kabinet, dat een zekere arrogantie van de macht en overtrokken tevre denheid over eigen succes niet vreemd is. Goed, dat is het lot van elke partij die langdurig in de op positie vertoeft. Maar bij de PvdA is meer aan de hand. Een identiteitsprobleem. Na de 'overwinningsnederlaag' bij de verkiezingen van mei verleden jaar van sluimerend, manifest geworden. Dat heeft enerzijds de partij een terug slag, anderzijds een drang tot interne bezinning bezorgd. Liefst drie partij commissies - een voor de organisatie, een voor het programma en een voor de strategie - zijn al ge ruime tijd bezig de wapens te smeden waarmee de opgelo pen kater kan worden bestre den. Kort en goed gezegd: de PvdA heeft een nieuwe, al thans gemoderniseerde, iden titeit, van node en vandaar uit een nieuwe strategie. Bij die twee hoort een andere, vooral soepeler, organisatie. In het najaar komen de drie com missies met hun rapportage. Partijvoorzitter Marjanne Sint is er niet afkerig van af en toe een voorschot te nemen op die rapportage. Wie haar hoort uiteenzetten wat er mis ging in de PvdA herkent in haar de realiste die, zonder het principiële gedachtegoed van de sociaal-democratie op te geven, hardop durft te filo soferen over hoe het beter zou kunnen. Natuurlijk komt dan de kritiek over haar heen. Want veel socialisten zijn nu eenmaal mensen die niet graag horen dat ze het fout deden en doen, laat staan dat ze dat gemakkelijk toegeven. Als ze al fouten zien, schuiven ze de verantwoordelijkheid daarvoor al te gemakkelijk naar structuren waar ze geen vat op hebben. Het was dan ook niet zo verwonderlijk dat Sint uit verwante kringen te horen kreeg dat ze met haar realisti sche uitspraken het crisisge voel in de partij eerder aan wakkerde dan met creativi teit bestreed. Het is ook nooit goed of het deugt niet, moet ze hebben ge dacht. Het verhaal dat Sint kort voor Prinsjesdag hield voor een gezelschap van hoofdre dacteuren en politieke redac teuren loog er niet om. Met een ontwapenende eerlijkheid somde zij op waar de PvdA in de afgelopen jaren heeft ge faald. Socialisten, aldus Sint kort samengevat, hebben te veel verwacht van herverde ling van arbeid, hebben zich verkeken op de duurzaamheid van massa-bewegingen, heb ben zich vijandig-kritisch op gesteld tegenover het be drijfsleven, hebben van de in dividualisering te zeer alleen de positieve kanten gezien. Marjanne Sint constateerde dat ook de PvdA er niet in is geslaagd iets in de plaats te stellen van het verdwijnen van oude duurzame sociale verbanden. Met haar eerlijke kritiek, waarvan ze zichzelf als mede ontwerpster van met name het sociaal-econmomische deel van PvdA-verkiezings- programma's niet uitsloot, schetste Sint een programma voor haar voorzitterschap dat er niet om loog. Ze haalt zich zelf en haar partij nogal wat op de hals. In feite probeert zij de PvdA weer een plaats te geven in de discussie over de kernvraagstukken van onze samenleving: de kwaliteit van het werk, economische groei en zorg voor het milieu, indi vidualisering en het scheppen van nieuwe sociale verban den. Sint is daarin niet dog matisch, maar dat wil nog niet zeggen dat ze principiële uitgangspunten van de so ciaal-democratie verloochent, zoals hier en daar wel is ge suggereerd. Ook schaart ze zich niet zonder meer in het CDA-den- ken over de verantwoorde lijke en zorgzame samenle ving. Daarbij beseft ze, denk ik, heel goed dat de PvdA wat dat betreft een snelle inhaal manoeuvre nodig heeft omdat het CDA de kans heeft gekre gen - van PvdA en WD - in die discussie het voortouw te nemen. Marjanne Sint erkent dat de trend naar individualise ring en verzelfstandiging niet meer is te keren. Ze geeft toe dat de PvdA op het stuk van individualisering is doorge schoten in die zin dat ze de be hoefte van mensen aan sociale geborgenheid teveel uit het oog heeft verloren. Maar ze zegt er tegelijkertijd bij dat individualisering niet alleen maar negatieve kanten heeft. Ze wenst staande te houden dat het proces van verzelf standiging ook veel mensen heeft bevrijd van knellende sociale verbanden. Anders ge zegd: de weer sterker wor dende hang van het CDA tot herstel van oude sociale ver banden spreekt haar niet aan, maar evenmin het WD-den- ken dat zich laat vertalen in de slogan:'Gewoon jezelf zijn'. Gemeenschapsvoorzienin gen en individualisering moe ten niet tegenover elkaar worden gesteld, zo redeneert zij. In een zorgzame en ver antwoordelijke samenleving is ook een zorgzame overheid nodig. En dat is niet per ses terugtredende overheid, het CDA propageert, overheid als een anoniemen ganisatie op afstand, maari herkenbaar orgaan van; meenschapsbelang. Een ovtj heid die aandacht beste aan de voorwaarden waa mensen hun eigen leven 1 nen inrichten. En dan nietil leen voorwaarden voor sen die zich toch wel redden - daarmee zou inii dualisering alleen iets voorl elite worden - maar juist( vooral voor mensen die der die hulp van de overt! in de kou zouden komen staan. Maar daaraan weer toe dat een zorg overheid niet gelijk is omvangrijke, bureaucratisi| overheid. Het is maar één voort van het maatschappij-d van de nieuwe PvdA-voorzil| ter, die totnutoe in haart bare optreden - enkele i voeringen, tal van intervieij - welbewust is bezig lijnen uit te zetten zich vernieuwend mocratisch denken. Daarmee is dat denken n tuur lijk nog geen gemeagfj geworden in de PvdA, om beseft het brede kader vanéf partij maar al te vernieuwing noodzakelijll op straffe van het nog aan de zijlijn moeten vert ven. Maar zelfs dat I tekent nog niet dat Snij partijvoorzitter een over' zal kunnen maken f een moderne sociaal-i cratische beweging. Op haar beurt 1 zeer wel, dat het ongedulij haar partij om weer bak te komen wel eens kan zijn dan de animo om® ingrijpend vernieuwing; ces een kans te geve waarschuwt daarom twee dingen: regeerlusttej ten gaan voor kwaliteit1 ideeën en aanschurkent de bestaande macht om gewilde regeringspartner worden bevonden. Het wachten is op de ;j porten van de partijcomi®| sies. Marjanne Sint heeft' op dat moment gewacht11 het voortouw te nemen. idergebracht. |t heeft staatssecretaris Van S{ wwelingen (Defensie) giste- e; i aan de Tweede Kamer en n [het personeel van de twee ti (kenhuizen meegedeeld. p Tegenover de sluiting van i Dr. A. Mathijsen Hospitaal n [utrecht (340 bedden) en het jc rine-hospitaal in Overveen h „nderd bedden) staat de uw van een nieuw centraal H jitair hospitaal met een be- m rkte capaciteit van honderd m dden. Het hospitaal wordt hf rbonden aan het nieuwe bi ademische Ziekenhuis in te jecht. Het nieuwe plan'voor- ta et verder in zes specialisten- zi ims bij over hele land ver- ot „DE SOCIALE advoca tuur in Nederland is te veel versnipperd om een krachtige vuist te kunnen maken tegen de voortdu rende aanvallen van de overheid op de sociale rechtshulp en de sociale rechtsterreinen". „Juist nu de onafhankelijk heid van de advocaat onder druk staat, de gefinancierde rechtshulp wordt terugge schroefd en de sociale advo catuur in haar voortbestaan wordt bedreigd wordt er veel te weinig teruggevochten. Een landelijke vereniging van sociale advocaten zou die vuist wel kunnen maken en moet er zo snel mogelijk ko men". Dit zegt mr. Phon van den Biesen, sociaal advocaat in Amsterdam en een van de initiatiefnemers tot de op richting van de Vereniging Sociale Advocatuur Neder land, de VSAN. Deze vereni ging zal in november dit jaar van de grond komen en Van den Biesen verwacht dat bin nen een jaar het grootste deel van de ongeveer 400 sociaal advocaten die Nederland telt hierbij zal zijn aangesloten. Sociale advocaten zijn raadslieden die zich sterk maken en partij kiezen voor mensen met heel weinig geld. Daarnaast wil de sociale ad vocaat inbreken in het sys teem van de Nederlandse rechtshulp, die geneigd is ieder geval apart te beoorde len. De sociaal advocaat kijkt verder en probeert achter de individuele gevallen de grote lijnen en structuren van al lerlei onrechtvaardigheden in de maatschappij bloot te leggen. Met name in het sig naleren en bekritiseren van stelselmatige problemen ligt de kracht van de sociale ad vocatuur. Een oud, maar wel bekend voorbeeld van die kracht is het succes dat de sociale ad vocatuur in Amsterdam be haalde met de onderhouds- gedingen. De Vereniging So ciale Advocatuur Amster dam (VSAA), met 120 aange sloten sociaal advocaten de enige bundeling van krach ten op dit gebied, signaleerde een aantal jaren geleden het droevige achterstallige on derhoud bij huurwoningen. Een aantal sociale advocaten besloot een soort proefproces via een kort geding aan te spannen om het achterstallig onderhoud in huurwoningen, waar vooral de mensen met weinig geld de dupe van wer den, te laten opknappen. De president wees dit toe en sindsdien blijkt alleen al de dreiging met een kort geding een manier huiseigenaren te dwingen de kwast en hamer ter hand te nemen. Dagelijks nog plukken Amsterdamse bewoners de vruchten van het gezamenlijk werk van enkele sociale advocaten ja ren geleden. Dit soort successtukjes echter zijn bijna alleen mo gelijk in Amsterdam, waar de sociale advocaten zich binnen de VSAA gegroe peerd hebben. Elders in het land blijkt samen optreden veel moeilijker omdat de so ciale advocaten in de provin cie geen hecht kader hebben. Een landelijke vereniging zou dat veranderen, waar door veel meer mensen uit eindelijk profijt zouden heb ben van wat de sociale advo catuur kan. Volgens Van den Biesen is een landelijke vereniging van sociaal advocaten brood nodig om fel stelling te kun nen nemen tegen allerlei maatregelen en plannen bij de overheid om de sociale rechtshulp uit te hollen. „Het is schandalig hoe mak er vanuit de sociale rechtshulp gereageerd is op de verlaging van de toevoegingsgrens voor gefinancierde rechts hulp. Als de landelijke ver eniging er al geweest was zou er zeker harder en feller ge reageerd zijn", aldus Van den Biesen. Een ander belangrijk ge- vechtspunt voor de nieuwe vereniging zijn de plannen voor contractadvocaten. Daarbij zou de overheid toe gevoegde advocaten niet meer per zaak betalen maar advocatenkantoren een be paald jaarlijks budget geven waarmee de advocaten toe gevoegde zaken kunnen be handelen. Van den Biesen: „Een der gelijke maatregel geeft de overheid een fantastisch middel te bepalen wat de aard van de gefinancierde rechtshulp moet zijn. Op den duur zou via dit contractsys teem de overheid te veel een vinger in de pap krijgen bij het soort zaken dat behan deld wordt. Met als mogelijk gevolg dat sommige proble men, die nu door de sociale advocatuur aan de kaak ge steld worden, wel niet meer gefinancierd worden". Sinds het ontstaan van de sociale advocatuur in 1974 zijn de meeste sociale advo caten aangesloten bij de Ver eniging voor Rechtshulp. De WR is een overkoepelend orgaan van de sociale advo catuur, de rechtswinkels en de bureaus voor rechtshulp. De afsplitsing van de so ciale advocaten naar een lan delijke sociale advocatenclub zou voor de WR een gevoe lige klap, misschien zelfs de doodklap betekenen. Van den Biesen heeft daar wel begrip voor, maar blijft wel het be lang van een landelijke so ciale advocatengroep onder strepen. De WR werkt vol gens hem veel te traag, te log, te weinig alert en flexibel om de problemen bij de sociale rechtshulp te lijf te gaan. Wel zou de WR, volgens hem, een federatie-structuur kun nen vormen waar de huidige diverse geledingen WR ondergebracht k® worden. „Een soort Fjl waar de sociale advocatj dan een soort voedings» zou zijn", aldus Van den® sen. Bestuurslid J. van de WR erkent; zwakke imago van de vet ging. Volgens hem echte'J het hoogst onverstandig^ wanneer de advocaten?", zich buiten de WR stelt/1 WR heeft moeite actief stuursleden in vooral gio te krijgen. Dat maat'l naar buiten toe niet 1 sterk. Maar dit doet me I aan het feit dat juist ®T menwerking tussen de1 schillende rechtshulp®-] plines onze grote kwc" j aldus Westhoff. j Zaterdag vergader'- WR over het initiatie! oprichting van de Ver® Sociale Advocatuur land. Wat er van de I moet overblijven nroe'l bekeken worden. Va»] Biesen en de andere tiefnemers blijven W plannen. „Een landeW'J menwerking tussen advocaten komt die K* ten ten goede en voo cliënten. Juist nu is' ontbeerlijk", aldus Biesen.(ANP) IGENLIJK kreeg premier Lubbers In eigen deeg, toen zijn poging o Ivers centrale loonafspraken te m toetsbeleid in toenemende mate larktgericht handelen, wil Lubbers fcrtijen op die markt - bedrijven Intrale loonafspraken. Ie Miljoenennota 1987 bevestigt w let kabinet kan het probleem van - |en oplossen. Daarvoor heeft het ledig. De bonden, om via loonmat Iers èn overheid te drukken, de o ►tstane financiële ruimte te laten c patsen te scheppen. inds 1982 zijn de vakcentrales de B Arbeid over loonmatiging steeds Barentegen hebben die niet zo na Pjéle ruimte door de loonmatiging is p nieuwe banen te creëren, maar fijven te verbeteren. En ook toen c pn uitswingden bleef het aandeel lijding van werkloosheid nogal me Ngrijpelijk dat het animo van de bo pngsvoet voort te gaan sterk verr pn aandeel in de welvaartsstijging Pk nogal wat ondernemers rond phoold personeel extra te betalen. Pt er dit voorjaar op centraal nive p gemaakt over loonmatiging en ver te danken aan regeerkwaliter pn de in de top van de vakbewegir pning, dat de werkenden de nie phrijven. libbers deed toen de nogal risico* ^Proberen de ambtenaren en u pndelen als de werknemers in de Pnennota moest de premier echte fnciële) ruimte voor is, omdat het ^financieringstekort nu eenmaal c fhen centraal akkoord derhalve. fnappijvisie van dit kabinet - teri par het is zeer onwaarschijnlijk i ffnatspraken zijn belofte kan waar Chh en een half miljoen zal iroers deze week nog eens gepr P overleg weer op gang te brengt ■wei we begrip kunnen opbreng puonden, is het stellen van forse 'conkosten geven onderneme Barn om no9 efficiëntere produk K hoor zal het aantal werklozen or L:?n De zaken maar op z'n br lit k y?rstand bij de sociale par rj?' net kabinet alsnog de voorw; jatste hartners het wél eens kun lÜfk m°et door ambtenaren en uitl I wandelen als de werknemers ir hL-. yraa9- Er zijn andere mogel u- krijgen dat ze vasthouden c Bat l. volgend jaar niemand er bar k T?n we al een heel eind. Bt ik kabinet kan meer doen. Bij- P aavies van de Raad van State o b'n kSer5n' Een advies dat ook w sn a zou de economie een ex Ed4nrenlSehnelpenenderijkSb' H f!n!? die hetaald moet worden is Udiü?ncierin9stek°rt- Wil het kabir1 "'"9 op de schatkist zit is daar v Sdanh?0?? e'ternatieven. In dat ver tonnn k dereguleringsbeleid v Kik - afbouw van huursubs bnt lnvest,eringspremies aan d pjwelijkser met die miliarden gr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2