T OLGENS DANNEELS BIEDT DE LEKEN-SYNODE NOG SPEELRUIMTE DERLANDER GOED OP DE IOOGTE VAll DE WERELD ZATERDAG SEPTEMBER 1987 M ec is Irt lerkelijk egenover de kritiek dat de leken :elf er nauwelijks aan te pas komen op de aanstaande ilsschoppensynode in Rome over 'de roeping en zen- ling van de leken in kerk en wereld', stelt kardinaal Sodfried Danneels: „Ik denk dat leken heel sterk aan- i/ezig zijn op de synode." Hij legt uit. „U moet er ten rste toch rekening mee houden dat bisschoppen iet van de dwaaste mensen zijn. Dat wil zeggen dat, ze naar Rome gaan, ze toch hun oor te luisteren lebben gelegd. Ten tweede: bisschoppen moeten al- smaal na de synodebesluiten terug naar huis en zij [fioeten het uitvoeren. Dat wil zeggen, dat men niet zo makkelijk een besluit neemt, waarvan men bij thuis- lomst denkt dat het niet uitgevoerd kan worden." ónvrede Vitaliteit Communio Vri] uniek Afstandelijk Kritiek er gelegenheid van jarig bestaan heeft Onze ien enquête gehouden over irming in Nederland met ig tot de Derde Wereld' en Itaten vergeleken met die :elfde enquête 25 jaar gele- is een landelijk representa- ekproef van 1215 personen ragd en een groep van 300 ireld-abonnees. De uitkom deze enquête zijn op het um op 24 september in het lerig bediscussieerd. Door Frank van OoIJen T |dt Kees Waagmeester de meest og springende resultaten van dit londerzoek? „Veel respondenten in staat om per continent nste ontwikkelingsproblemen te Schulden in Latijns-Amerika; olking in Azië; voedseltekorten, piking en ziekten in Afrika. De >ver de Derde Wereld is ten op- /an 25 jaar geleden blijkbaar toegenomen. Nederlanders weten rich in dat deel van de wereld af kunnen de verschillende knel- geografisch onderscheiden. Dat vijfeld te danken aan de opmars media. Is er eenmaal een draag- jn kapstok waar je informatie Derde Wereld aan kunt ophan- wordt het steeds eenvoudiger nieuws over ontwikkelingslanden :n of te schrijven. zo zegt Waagmeester, „kennis frdert ook smart". Uit de onder- gevens komt naast meer kennis groeiend pessimisme onder de |aagden naar voren ten aanzien ontwikkelingslanden. Eenderde ondervraagden verwacht dat de Wereld 'nooit' een redelijk peil keling zal bereiken, mensen realiseren zich dat men i slaagt om de armoede in de we- te heffen. In 1962 is men veel op- cher gestemd. Toen zei nog 27 van de Nederlanders dat 'men- ontwikkelingslanden het zo slecht lt hadden'. In 1987 is de groep die je mening is toegedaan gehal- Bijna iedereen (96%) spreekt zich j ns ook in 1987 duidelijk uit vóór j kelingshulp. kelijk is het antwoord van de res-1 iten op de vraag wat ze verwach- de aankondiging van een tv-pro- a over de Derde Wereld. 88 pro- an het Nederlands publiek ver honger, armoede, oorlog en ge- >f een inzamelingsactie. Waarmee loond is dat de Derde Wereld gekoppeld wordt aan negatieve Igeving. Bij de vraag wat men zou zien op tv komt men op heel an- iderwerpen uit: feitelijke inform"-1 tr een land, 'human interest', cul- ;ewoonten en gebruiken), publiek spreekt zich uit tegen een 'urende confrontatie met ellende t liever dat er ook eens aandacht geschonken aan wat er wèl goed i de Derde Wereld. geprikkeld. Daar twijfelt niemand ok de particuliere Derde Wereld- kunnen daar profijt van hebben- nternationale Samenwerking* zich strikt aan overheidsvoorlichting aen de Derde Wereldjournalistiek n beschouwen als het interessant er is. Het gaat om heel fundaj zaken die ook in ons eigen lf -de strijd om het bestaan, zaarop mensen zich ontwikkelen- tie van autoriteiten op strevingen insen. Voor de oriëntatie van jon- Door Jan Bouwmana |De Belgische primaat Danneels heeft zichzelf in elk geval van voldoende stof laten voorzien door zijn gelovigen. Het Interdiocesane Pastorie Beraad (IPB) jtan Vlaanderen heeft hem een stevige ■wensenlijst ter hand gesteld. De kardi- Isaal moet er van het IPB voor pleiten P*t de synode voortaan de gelovigen een ■serieuze en duidelijke bijdrage laat leve- Irat bij de standpuntbepaling en de be sluitvorming van de kerk in kwesties van ■geloof en samenleving: bio-ethiek, se- Ijualiteit, internationale rechtvaardig- 1, bewapening en discriminatie. Het verlangt verder onder meer dat de Ipriesterwijding wordt mogelijk gemaakt l»o°r gehuwde mannnen en vrouwen. |Ntet dat het beraad zich veel illusies Paakt, zegt desgevraagd IPB-voorzitter Aurelien Tijs, maar deze dingen moeten ri Nederland op hun eigen het van groot belang om te t er in de Derde Wereld aan V* Onze Wereld' biedt iedereen de m daarvan in alle facetten kennis en". zachte zeep-üngo van het w zijnsgebeuren. Dat is cruclg Hij is sympa genoeg, maar W is een virtuele nitwit in de derlijke nuances van onze ta® Voor al op het terrein van s cio-babble schiet hij te k® Behoorlijk rampzalig eigennj^ dat we hem kwijt zijn. Het is hopen dat hij er zo °PUja, mogelijk uitspringt. Maar J naar Lex toe konden we niet maken hem te hand hav Lex is niet de eerste de jo, maar een wereldsty Nooit ordi of aso, soms wa'j ca, maar altijd jazzo en P™ Onwijs. Te gek. Bovendien heeft kardinaal Danneels l'wee hoorzittingen gehouden waarop I vertegenwoordigers van lekenorganisa- Ite en -bewegingen in België hem kon- I komen vertellen wat zij over de sy- loode denken en wat zij wensen, dat daar |™°r kun primaat gezegd wordt of verde lgd moet worden. Hij benadrukt verder Itot de bisschoppensynode maar één in- I stelling binnen de kerk en bij lange na lm. ienige iustrument van de kerk om I®1 besluitvorming te komen. Er bestaat En ii>Raad voor de het offi- l «lekenorgaan van het Vaticaan, er is li Europese Lekenforum' waarin leken I® kerkelijke adviesorganen zich op eigen l^ftiatief hebben georganiseerd. En dan jn er de bonderden verenigingen, van chet bestaan door het kerkelijk recht Ei Sfwaarborgd. Wat in al die ver- fcrZi? clubs wordt gedacht en ge- ga, dnngt echt wel tot de synode door p verzekert de kardinaal. I w aar?skisschop van Mechelen en Brus- £7' «kier niet weg dat de katho- Uppft n?S ëeeu bevredigende wegen L 8evonden voor inspraak en dat dit 1 nvrede veroorzaakt. Eerst beklemtoont ™J ui een uitgebreid betoog dat het in de t,j. n?°lt kunnen gaan als in de Schappij, want het gezag is er an- „Ik zou niet graag hebben dat men op de synode alleen bezig Is met af te wegen welke machten de clerus heeft en welke de leken. ders - berust niet op deskundigheid - en de inspraak en democratie stoelt er op een wezenlijk ander fundament, name lijk je schikken naar de wil van Christus, de Heer van de kerk. Maar dan oppert hij een idee. „Ik weet niet of er niet nog een derde soort orgaan in de kerk ge schapen kan worden, waarin bisschop pen én priesters én leken samen zitten in een soort adviserend lichaam. Dat is nooit bedacht. Het bestaat in de Angli caanse kerk. Het zou ook in de katho lieke kerk kunnen bestaan. Theologisch is het mogelijk. Ik heb nog nooit ge vraagd om instelling van zo'n synode, omdat ik nog nooit de tijd heb gehad om concreet de voordelen en de nadelen na te gaan. Als ik naar de Anglicaanse kerk kijk: het werkt ongehoord traag, want men moet in de drie verschillende ka mers een meerderheid halen. Engelsen hebben ook geduld; die kunnen 20 jaar wachten voor er iets uit komt. Die zeg gen: het komt wel. Bij ons gaat dat alle maal niet zo gemakkelijk." Het gesprek heeft plaats op een warme septembermiddag in de aartsbisschoppe lijke tuin in het hart van Mechelen. Het is niet alleen de warmte die Godfried Danneels naar buiten heeft gedreven. Hij heeft dezer dagen meer ruimte nodig om te ademen, want het vraaggesprek heeft plaats terwijl hij zijn 84-jarige va der stervende weet. Dit heel persoonlijke gebeuren komt even ter sprake als hij zich wil verontschuldigen, dat het alle maal een beetje hals over kop gaat. „Maar het werk gaat voort", zegt hij peinzend na een stilte. En dan: „De man heeft een mooi leven gehad. 84 Jaar." Hem herinneren aan een recent, prachtig interview met zijn vader in het blad Hu- mo, doet hem glimlachen: „Het is een volkse man die zijn hart op zijn tong heeft." Dan weer resoluut: „Goed, we gaan wat werken, hè." Als de bisschoppensynode niet zou mo gen gaan over wat de leek in de kerk wel en niet mag doen, zoals eens op een con- „Ik weet niet of er niet nog een derde soort orgaan In de kerk geschapen kan worden, waarin bisschoppen én priesters én leken samen zitten In een soort adviserend lichaam.- foto s belga 'Elke synode is een onbeschreven blad' „Wat leken binnenkerkelijk precies kunnen doen, daarin zit een spellngsmarge die afhangt van het tijdsbestel waarin men leeft gres eens werd betoogd, waar moet hij dan wel over gaan? Op deze synode is volgens kardinaal Danneels de vitaliteit van het lekendom het centrale vraagstuk. Hoe is het met die vitaliteit gesteld, met het niveau en het gehalte van de bezieling en de kwali teit van het geestelijke leven. Die vitali teit vindt hij door twee zaken gekarakte riseerd worden. Ze blijkt als de leken de vruchten van de Geest uitstralen zoals vrede, zachtmoedigheid, liefde, blijd schap, geduld, vriendelijkheid, trouw, in getogenheid, kortom: innerlijke heilig heid. De vitaliteit blijkt eveneens uit de ontplooiing van hun specifieke gaven en talenten (charisma's), die zowel op bin nenkerkelijk terrein liggen als daarbui ten. Binnen dit kader zijn er een aantal concrete vragen van bijzonder belang zo als de verhouding tussen het ambtelijke priesterschap en het algemene priester schap van de gelovigen evenals de taak en de positie van de vrouw. „Ik zou ech ter niet graag hebben dat men op de sy node alleen bezig is met af te wegen welke machten de clerus heeft en welke de leken. Ik vind het een belangrijke zaak, maar ze komt in mijn ogen op het tweede plan." In het werkdocument voor de synode zien sommigen weer de voorconciliaire tweedeling opduiken: de kerk is het do mein van de clerus en de wereld het do mein van de leken. De verantwoordelijk heid van de leken bestaat er dan in dat zij de leer van de kerk uitvoeren. De leek wordt dan bijna vanzelfsprekend terug gebracht tot een uitvoerder van de cle rus. „Tja", zegt de kardinaal, „die tweedeling zit in het concilie zelf. In het document over het lekenapostolaat van het concilie lees je dat de leken twee dingen moeten doen. Enerzijds moeten ze werken aan de binnenkerkelijke gemeenschapsvor ming -communio- en dus kunnen ze ook binnenkerkelijke taken hebben; eventueel aangesteld of ingezegend of hoe dan ook. Hun binnenkerkelijke taak is echter zeker niet de uitoefening van sacramentele bedieningen. Anderzijds heeft het concilie heel duidelijk als eerste taak de doordringing van de wereld met het evangelie aangegeven. De tweepolig- heid die het concilie in de leek ziet, met een duidelijke voorrang voor de wereld- betrokkenheid, vindt men terug in het werkdocument. Participatie is volgens dat document ook het hoofdkenmerk van de hedendaagse cultuur." „Maar over die tweepoligheid bestaan ongelooflijk veel temperamentsverschil- len. Ieder heeft daar zowat zijn eigen aanvoelen over. Voor mij zal het, denk ik, nooit helemaal met het mes af te lij nen zijn. Wat leken binnenkerkelijk pre cies kunnen doen, daarin zit een spe lingsmarge die afhangt van het tijdsbe stel waarin men leeft. Ik denk dat men met de huidige theologische scholing de leken ook verdergaande taken in de kerk kan geven. De leek kan een stuk verant woordelijkheid dragen voor een of an dere gemeenschap, zij het niet de eind verantwoordelijkheid, omdat er geen ka tholieke gemeenschap bestaat zonder eucharistie. En eucharistie is voorbehou den aan het ambt; ik zie de leek daaraan niet toekomen, dat is voor mij duide lijk." Om nog een andere reden vindt kardi naal Danneels de lekenbevoegdheden in de kerk een zaak op plan twee. „Als wij daar nog lang mee bezig blijven, gaan we door de wereld voorbijgestreefd zijn, want er stellen zich ongehoorde proble men op alle mogelijke gebieden: ontwa pening, bewapening, vrede, politiek, eco nomie, geneeskunde, wetenschap. De meeste problemen zijn van vitaal belang voor het voortbestaan van de mensheid en die problemen liggen niet op het bin nenkerkelijke terrein, maar juist op het grensgebied van kerk en wereld dat de leek het meest eigen is." Maar de Belgi sche primaat meent niet dat de leken van de synode het gevaar te duchten hebben tot loutere uitvoerders te worden geredu ceerd. De pastorale werk(st)er is een hoofdstuk apart als het gaat om de leken in de kerk. Kardinaal Danneels noemt de situatie in Nederland wat dit aangaat vrij uniek, want het gaat om theologisch hoogge schoolden die een brede verantwoorde lijkheid dragen in de kerk. Maar ze moe ten ook hun beperkingen weten, want een pastorale werk(st)er die bijvoorbeeld de ziekenzalving doet, dat kan niet en zal niet kunnen. Elders in de wereld bestaan lekebedieningen uit bijvoorbeeld doop- voorbereiding, huwelijksvoorbereiding en soms zelfs huwelijkssluiting. „Op de synode zal zeker de vraag aan de orde komen of deze lekebedieningen officieel erkend moeten worden en of die leken ook op liturgische wijze moet worden aangesteld. Ik denk dat de synode hier verdeeld over denkt. In vele Afrikaanse landen wil men bijvoorbeeld beslist geen permanente diakens. Ik voor mij, ik wens eerst te luisteren naar de gedachten op de synode." Het ligt niet in de rede dat de synode de functie van pastorale werk(st)er, zoals die in Nederland is gegroeid, zal verdrin gen ten gunste van het ambt van perma nente diaken, meent Danneels. Voor dat laatste ambt bestaat wel een officiële wij ding en het staat open voor gehuwde mannen; niet voor vrouwen. De Belgi sche kardinaal betoogt dat het ambt van pastorale werk(st)er niet gezien mag worden als het vierde sacramentele ambt in de kerk volgens het schema bisschop, priester, diaken, pastorale werk(st)er. De laatste hoort in dat rijtje niet thuis, om dat het een typisch zelfstandige leken functie is. En daar begint kritiek van kardinaal Danneels op de Nederlandse situatie. Want volgens hem kan van de Neder landse pastorale werk(st)er de indruk rij- zen dat zijn functie uit zou kunnen draaien op een vervanging van de pries ter. „Daar is geen enkele kans op, want het zou een sacramentele ontwrichting zijn van de R.K.Kerk. Daar moet je het dan ook niet op aanleggen." Danneels heeft ook de indruk dat de re latie van de Nederlandse pastorale werk- (st)er tot de kerk afstandelijk is. „Wat ik graag anders zou zien, is dat de pastorale werk(st)ers zich uitdrukkelijker religieus zouden engageren. Ik wil niet zeggen dat ze de religieuze geloften af zouden moe ten leggen of ongehuwd zouden moeten blijven zoals in Duitsland het geval is met de daar al dertig, veertig jaar be staande pastorale werksters. Wordt de pastorale werker in Nederland echter wel gedragen door een mystiek project? De idee 'roeping' zie ik in de documen ten in Nederland te weinig verschijnen. De aanstelling van een pastorale werk- (st)er gaat meer in de trant van: dit is het werk; dit is de gemeenschap waarin het gedaan moet worden; oké, doe deze job. Dat is te functioneel. Ik zou willen dat het niet slechts het aanvaarden is van een job. Daaraan vooraf moet gaan: ik geef mij aan de kerk in geloof, hoop en liefde. Dat uit zich in geloofsleven en ge bedsleven. Ik zou niet graag in de kerk te doen hebben met louter functionele mensen." Aan de synode zijn een zestigtal leken als waarnemer toegevoegd, zonder stern- of spreekrecht. Hun inbreng voltrekt zich in de informele sfeer. Daarnaast heeft de paus enkele vertegenwoordigers van bepaalde lekebewegingen benoemd tot volwaardig lid van de synode, onder meer van Opus Dei, Communione e Li- berazione en de Charismatische bewe ging. Mag alles bijeen gesproken worden van een zekere afspiegeling van be staande stromingen en meningen? Kar dinaal Danneels zegt dat niet te kunnen beoordelen bij gebrek aan voldoende kennis van feiten. Hij zou het overigens eigenaardig vinden, indien niemand van het - meer progressieve- Europese Le kenforum tot de afgevaardigen behoort. Dat forum blijkt echter wel degelijk te zijn gepasseerd. Hij erkent dat, wanneer de schijn ontstaat van een eenzijdige ver tegenwoordiging van leken, dit een ob stakel vormt voor de acceptatie van de synodebesluiten. Tenslotte de kritiek die gespuid is op het werkdocument. De pastoraaltheoloog Frans Haarsma, oud-hoogleraar van Nij megen, schreef: „Het werkdocument deugt niet, evenmin als de schema's die de Curie had voorbereid voor Vaticanum II. De tekst zweeft idealistisch en triom falistisch boven de alledaagse werkelijk heid. Tenslotte betwijfel ik of men wer kelijk recht heeft gedaan aan de kritische reacties die vanuit de wereld op de Li- neamenta (ontwerp-werkdocument; J.B.) zijn binnengekomen." Kardinaal Danneels is het met deze kritiek niet eens. „Ik vind het werkdocu ment niet zo slecht. Het is een goed geor dende samenvatting van wat van de bis schoppenconferenties is binnengekomen. Ik denk dat ze daarin in Rome eerlijk zijn geweest. Eigenlijk heeft het werkdo cument niet zoveel belang. Ik beschouw het als een mogelijkheid voor de mensen thuis om gevoelig te worden voor de pro blemen. Voor mijzelf is het een smaak maker. Want het is evident: het is geen schema waaraan wij ons aan te houden hebben. Wij hebben het recht het volle dig naast ons neer te leggen. Elke synode begint als een onbeschreven blad. Be gonnen wordt altijd met inventariseren van de problemen door elke bisschop tien minuten te laten spreken. Daaruit ontstaat voor elke deelnemer een direct overzicht. Dan volgt de fase van de ge- spreksgroepjes en daarmee begint een proces waarin overeenstemming moet groeien. Dat geeft elke synode een eigen dynamiek en maakt haar onvoorspelbaar in haar verloop en afloop. Wat Ik graag anders zou zien, Is dat de pastorale werk(st)ers zich uitdrukkelijker religieus zouden engageren." j

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27