Spruiten nu ook lekker DESTEM ONDERSCHEIDING VOOR ONTWERPSTER MAC MAGGIE Onlangs kreeg ontwerpster Cora Kemperman de hoogste onderscheiding van de Nederlandse mo de-wereld. De Grand Seigneur. „Weet je wat er gebeurt als je dit vak aan mannen overlaat? Dan krijg je kleren die alleen goed zitten als die ene pasdame met maatje 38 ze draagt". Een gesprek met de smaakmaakster van Mac Maggie. AAN TAFEL: BROCCOLI I S3 VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1987 'Inspiratie door bestaande dingen' jaar geleden konden mensen geen paars meer zien. Je zag het altijd en overal. Maar nu is dat al weer bijna vergeten en kan paars langzaam weer in de mode komen. Mensen vinden het weer verrassend en leuk dat het terugkomt. Dat is met alle modekleuren zo. Ik vind het alleen vreemd dat zwart zo lang blijft. Ik heb het geloof ik nog nooit eerder mee gemaakt dat een kleur zó lang in de mode bleef. Ik verbaas me daarover, maar vind het wel leuk, want zwart is de enige kleur die mij goed staat". Zou het een kwestie van koop kracht zijn? Zwart is een ideale kleur om te combineren en als zwart lan ger in de mode blijft hoeven mo dieuze mensen minder snel iets nieuws te kopen. „Dat is misschien wel zo, maar van een recessie is bij ons eigenlijk niet zoveel te merken. Wat je ook las over dalende koopkracht, de men sen zijn gewoon modieuze kleren blijven kopen. Weet je dat onze ge middelde klant bijna elke week in de winkel komt kijken? Niet altijd om te kopen, maar wel om te kijken of er weer iets nieuws is. AVENUE Wie die gemiddelde klant is? Dat is moeilijk precies te zeggen. Zeg maar dat het modische vrouwen tussen de 15 en de 35 jaar zijn. De Viva-leze res? Veel wel ja, al hebben we na tuurlijk ook klanten die Vinyl lezen of Avenue en die ouder dan 35 zijn. Ik zelf bijvoorbeeld". Vindt ze zichzelf een trendsetter of een trendvolger? „Ik kan niet dicteren wat de mode wordt. Als de klanten niet mooi vin den wat ik mooi vind, dan verkoop ik niks en wordt mijn kleding geen mo de. Ik help wel mee om de mode te bepalen. Maar ik maak geen trends. Ik volg trends. Ik kijk wat ik om mee heen zie, wat er op straat gedragen wordt, wat de createurs in Parijs ma ken, wat de trend in Tokio is en da- ruit worden de kleren voor Mac Maggie ontwikkeld". POPSTERREN Laat ze zich leiden door popsterren? Als Prince een concert geeft en vraagt of iedereen iets perzik-kleu rigs aandoet, als Michael Jackson op zijn nieuwe plaat 'Bad' een zwart le ren jack aan doet, als Madonna een nieuwe creatie heeft, holt Cora Ke- meperman dan gelijk naar de kleer maker om dat na te laten maken? „Nee, dat doe ik niet. Als Madonna iets leuks draagt dan wil ik dat ook wel hebben, maar ik maak en koop geen kleren omdat popsterren ze dragen. Ik ben geen naloper. Ik ga mijn eigen weg. Volg mijn eigen smaak". De smaak van M en M dus. MERKWAARDIGE SPLITTEN Kleren mochten eigenlijk alleen uit voorkanten bestaan. Een leuke rug? Een achterkant met plooien? Of zak ken? Knopen? Of merkwaardige splitten? Nee. Allemaal dezelfde ach terkant. Met dezelfde ronde hals. An ders zou het maar te duur worden. Veel kon er dus niet. Bovendien wist ik ook niet voor wie ik kleren moest ontwerpen. Voor oude mensen of jonge mensen? Dat maakte de pro ducent eigenlijk niet uit. Er was twin tig jaar geleden in de Nederlandse confectie-industrie nog geen sprake van trendbewust beleid. Én wat de klanten wilden? Die vraag werd toen helemaal niet ge steld. In feite mislukte ik dus als ont- Cora Kemperman: „Als Ik een kokerrok maak Is dat toch geen plagiaat omdat er wel eens Iemand eerder een kokerrok gemaakt heeft". FOTO FOTOPERSBUREAU HENDRIKSEN-VALK de kraag van een bepaald model jurk te veranderen. Dat ging steeds ver der. Nu is het zover dat ik zo'n tach tig procent van de kleren van Mac Maggie zelf ontwikkel. Die worden in Nederland en India gemaakt zoals ik zeg dat het moet". Hoe doe je dat? Spioneer je in Pa rijs en Milaan? Of zit je zelf iets te verzinnen achter tekentafel? „Nee, het is een kwestie van kij ken. Goed kijken en combineren. Dan blader ik bijvoorbeeld in de Viva en zie ik opeens een hele leuke kraag. Die foto knip ik uit. Of ik maak er een schetsje van. Dan zie je zo'n soort kraagje later misschien op iets bij Mac Maggie. Zo kom ik overal wel leuke dingen tegen. Op straat. In boeken. Bij andere ontwerpers. En ik laat me ook erg veel inspireren door folklore uit Oosterse landen. India vooral. GEEN PLAGIAAT Of dat het pikken van andermans ideeën is? Nee. Ik laat me door be staande dingen inspireren. Dat is geen diefstal of plagiaat. Ik maak niks na. Ik gebruik een bestaand idee in iets nieuws. Dat doen alle mo demakers. Als ik een kokerrok maak is dat toch geen plagiaat omdat er wel eens iemand eerder een koker rok gemaakt heeft". Heeft Cora, als liefhebber van folk lore, zich wel eens laten inspireren door de Nederlandse klederdracht? „Nee, dat heb ik nooit gedaan. De Nederlandse folklore is niet zo zwie rig. Ik zou niet weten wat ik met zo'n kapje zou moeten doen. De stoffen en de kleuren zijn wel te gebruiken. Nederland heeft mooie lakense stof fen en van die prachtige kleuren rood en blauw. En ook de strepen zijn te gebruiken. Maar de modellen? Nee, die vind ik wat te stijf". BOVENLAAGJE En wat vindt ze van de kleding van de Nederlanders van vandaag? „Ik vind dat de gemiddelde Neder landse vrouw zich best wel goed en modieus kleedt. In Frankrijk en Italië heb je misschien wel een paar mooier geklede vrouwen, maar dat is maar een klein bovenlaagje. In Ne derland is het veel gelijkmatiger, veel democratischer verdeeld. Daarom denk ik dat de gemiddelde Neder landse vrouw modieuzer is gekleed dan de gemiddelde Franse vrouw. En het wordt steeds beter. Neder land wordt steeds meer modebe wust. Niet alleen de vrouwen. De mannen ook. Het is nog steeds een probleem om de gemiddelde Neder landse man een modewinkel in te krijgen, maar veel mannen hebben belangstelling voor mode gekre gen". Hoe komen kleuren in de mode. Nu ligt bruin opeens weer in de win kel. Hoe komt dat? BIJNA VERGETEN „Bruin is vijf jaar weg geweest. Dan kan een kleur weer terug komen. Dat is met alle modekleuren zo. Ze kun nen niet te lang in de mode blijven, want dan gaan ze vervelen. Maar ze hoeven ook niet te lang uit de mode te blijven. Neem nou paars. Een paar Door Mick Salet tigenlijk ben ik een mislukte mode-ont werpster'. Een vreemde uitspraak voor iemand die net de hoogste modeprijs van Nederland heeft gekregen. Maar Cora Kemperman (40) meent het. „Ik ben geen creatieve ontwerp ster die met niets begint en dan iets nieuws maakt. Ik maak gebruik van dingen die ik zie. Op straat. In tijd schriften. Op modeshows. Overal doe ik ideetjes op om nieuwe kleren te ontwikkelen". Logisch dat Cora Kemperman een 'mode-laboratorium' wordt ge noemd. Een creatieve en commer ciële vrouw met een neus voor nieuwe trends. De vrouw die bepaalt wat er bij Mag Maggie in de rekken hangt. „Ik ben altijd met kleren bezig ge weest. Als kind maakte ik al kleertjes voor mijn poppen. En wist al snel dat ik mode-ontwerpster wilde worden. Ik heb de Rietveld-academie gedaan en kon daarna gelijk aan de slag. Ik kreeg een eigen kamertje en de op dracht om leuke kleren te verzinnen. Ik ging dus direct aan het tekenen, zoals ik op school geleerd had, en maakte ontwerpen die ik zelf heel mooi vond. Maar dèt was niet de be doeling. Ik was misschien wel crea tief, maar niet commercieel bezig. Alle ditjes en datjes die ik verzon, zouden volgens de opdrachtgever veel te veel geld gaan kosten. Leuk is leuk, maar het moest wel simpel en betaalbaar blijven. werpster en was blij dat ik ergens an ders een baan als assistent-inkoop ster kon krijgen. Nee, dat was geen teleurstelling. Integendeel. Toen ik van de academie kwam had ik de ambitie om een van de mensen te worden die de mode bepalen. Als ontwerpster was dat me niet gelukt. Maar als inkoopster bepaalde ik wel wat er in de winkels kwam te han gen. Zo bereikte ik dus toch wat ik wilde. In het begin kocht ik alleen maar kle ren uit bestaande collecties. Maar na een tijdje begon ik zelf meer te bepa len wat er gemaakt moest worden. Dan gaf ik bijvoorbeeld opdracht om Door Emile van Kessel Het klinkt misschien wat merkwaar dig om het in de eerste 'R-maand' van het nieuwe seizoen al direct te hebben over een specifieke winter groente als spruitjes. Er leeft immers bij velen nog altijd de gedachte dat er eerst een flinke vorst over de spruiten moet zijn gegaan voor ze pas echt lekker smaken. Tegenwoordig zijn er echter vele nieuwe spruitenrassen waarvoor deze voorwaarde niet meer geldt. De smaak daarvan wordt veel minder tot zelfs helemaal niet beïnvloed door lage temperaturen. Momenteel zijn spruiten weer overal verkrijgbaar. De A-kwaliteit be staat uit de kleinste exemplaren. Ze zijn goed vast en prima van smaak. De prijs is consumentvriendelijk en in sommige groentezaken zijn ze zelfs in de aantrekkelijke weekaanbieding verkrijgbaar. Bij de overige vollegrondproduk- ten valt op dat de andere koolsoorten ook in royale hoeveelheden te koop zijn. Met name sluitkool (bladkool waarvan de bladeren een vaste ge sloten bol vormen, zoals: rode-, witte- savooie-, Chinese- en spitskool) zul len de komende weken volop in de groentewinkels worden aangetroffen. Deze produkten lenen zich, naast het traditionele gebruik als gekookte groente uitstekend voor de verwer king in rauwkost. Je krijgt er niet al leen een kleurig geheel door, maar het is ook vitaminerijk en bovendien goed voor de lijn. BLOEMKOOL Ook het aanbod van bloemkool neemt toe, met als gevolg een gun stige prijs voor dë consument. Mo menteel schommelt die tussen J 1,25 en 3. Een prijsverschil dat voor een deel veroorzaakt wordt door de kwa liteit. Omdat bloemkool nu voordelig is, is het verstandig om daar ook van te profiteren. Bloemkool is een sma kelijke, makkelijk te bereiden groente die zowel gekookt en opgediend met een deksaus (30 g. boter, 40 g. bloem, V4 l. melk, I. kookvocht, pe per, zout, nootmuskaat en eventueel wat geraspte oude kaas) als gebak ken kan worden gegeten. In het laat ste geval worden kleine roosjes in ge zouten water gekookt en vervolgens, nadat ze goed zijn gedroogd, in een koekepan met boter of olie gebakken. Ook hier wordt gekruid met peper, zout en nootmuskaat, terwijl tijdens het bakken een scheutje sherry wordt toegevoegd. Opmerkelijk is dat we dit jaar drie opvallende bloemkoolvariëteiten op de markt aantreffen. Er is o.m. een groene bloemkool, die dezelfde vorm heeft als de welbekende witte. Deze bloemkool heeft de mooie naam Al- verda. Groene bloemkool heeft een tamelijk sterke smaak en is tussen september en december verkrijgbaar. Verder is er een zeer decoratieve geel-groene bloemkool, met de schone naam Romanesco, die opge bouwd is uit dicht opeenstaande kleine torentjes. In vergelijking met de andere soorten kookt deze bloem kool snel gaar en heeft hij een opval lend zachte koolsmaak. De aanvoer vindt eveneens plaats tussen septem ber en december. In de regel ligt de prijs voor deze variëteit iets hoger (circa 50 ct.). Tenslotte is er een op vallende bloemkoolsoort verkijgbaar met de naam Purple Cape. Deze heeft paarse stronkjes en is zeer goed van smaak. Aangezien er in ons land weinig vraag is naar de laatste twee soorten, zult u ze slechts spora disch bij uw groenteboer aantreffen. HYPOTHEEK KRITISCH BEKIJKEN Onder de titel 'Hypotheken, ofwel een hypotheek kan ook kritisch worden gekocht' is deze week een boek verschenen dat uitvoe rig informeert over alle aspecten van het kopen van een huis en het kiezen en afsluiten van een hypotheek. Naast de elementaire zaken komen vooral ook de lan- ge-termijngevolgen van het af sluiten van een hypotheek en de kennelijk heersende misverstan den rond een levenhypotheek aan de orde. rekenvoorbeelden en schema's maken de stof zeer begrijpelijk. De auteurs, make laars Anton Sinke en Timo Smit, hebben het boek in eigen beheer uitgegeven. Het is niet verkrijg baar in de boekhandel, wel bij NVM-makelaars en NVA-assu- rantie-tussen personen. Prijs 17,90. NIEUW MIDDEL TEGEN MIGRAINE Dit najaar worden experimenten afgesloten met een nieuw ge neesmiddel tegen migraine. Het middel, dat alleen nog maar de codenaam ICS 205-930 heeft, wordt beproefd bij 130 lijders aan hoofdpijn in Breda, Almelo, Den Helder en Leiden. De uitkomsten zijn veelbelovend. Het ziet er naar uit dat het bij een aantal lij ders aan de kwaal mogelijkheden biedt om een aanval te voorko men. Overigens is de verwach ting dat het nog wel drie jaar kan duren voordat het geneesmiddel in de handel komt. BROEKENFABRIEK ZIET GELD IN AIDS De angst voor AIDS is behalve reëel ook een onontgonnen markt waarop veel geld te verdie nen is. Dat moet de Nederlandse broekenleverancier Kiwi Casuals hebben gedacht bij het beden ken van een nieuwe spijkerbroek, die genoemd is naar de con doom Topsafe van Durex. Met kreten als 'door eën broek hele maal in het teken van de ziekte te zetten, hopen we bij jongeren het bewustzijn over veilige seks te vergroten' hoopt de leverancier natuurlijk in de eerste plaats veel spijkerbroeken te verkopen. Bij de broek wordt een condoom ge leverd. Ook het gegeven dat er op de gulp een slotje zit zou de consument tot aanschaf moeten verleiden. WANDELSCHOENEN Amerika heeft er een nieuwe rage bij: walking. Wandelen, dus. Het sport- en vrijetijdsschoenen- merk Kangaroos brengt nu in Europa de 'Dynacoil Walk'-serie- schoenen op de markt. 'Er lopen tenslotte rheer mensen in de we reld dan dat er joggen', luidt de onwrikbare logica achter deze zet. Nu nog afwachten of de Amerikaanse rage slaafs zal wor den overgenomen in Europa. De schoenen kosten 229,75 maar voor dat geld wordt wel uiteenge zet 'hoe men het beste kan wan delen'. VILTVOETJES Kleine's Chemische Fabrieken brengt zelfklevende viltvoetjes voor onder stoel- en tafelpoten op de markt. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen. Pro baat tegen krassen en geluid dempend. Een doe-het-zelver knipt ze natuurlijk zelf uit een vilt- restje.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17