edder zorgt ook voor problemen og steeds op zoek naar de blues IDY 'GUITAR' BURNS (59) IN NEDERLAND eer tieners in orden zwange >ch Ness krijgt pers op bezoek AVRO maakt bezwaar tegen 'pret-image' I DONDERDAG 24 SEPTEMBER 1987 Premieplaat Robert Cray Workshop Brekers iet licht an Kuijer Park en Kunst Teleurstellend Boeiend trio Kijkvenster 142 loser Simons it Schotse monster dat zich se in schuilhoudt in het 216 meter gt volgende maand alweer vi ers. je ploeg die mij wil hebben, moet ook Jijn vriendin op de loonli j st zetten" Phil Anderson, wielrenner DE STEM nee •re- ?ul- eel- van /ere tige »r- van ten. 37 lar- one on teer ge en al taar ister ge- ordt iglo- ditie an- aan acht of op meer orel- me- nog het einse waar boot t het 11952 we- wa- ver- ■kken zich groot neter meri- ïullen nder- irlijst ek de orren schil- die ebben •n die derne zullen ipeur- Ness 'Ope- iverse sa ties, eerste ise fa- mpor- te ap- p als veten- ir. Op tLon- t door Shine rootste xpedi- ift on dernomen op het myste rieuze meer van Ness". Shine ontkende trou wens, dat uitsluitend jacht zou worden gemaakt op de onvindbare Nessie, het monster dat in het jaar 5ffi voor het eerst werd 'gezien' door St. Columbe. Deze Schotse heilige stond op oever van het Loch Ness toen het beest oprees uit het water. Grote aandacht zal wr den besteed aan de rijke visstand die zich op grote diepte in dit meer schijnt te bevinden. De Amerikaanse Lowrance Xlfl-apparatuur kan zelfs visjes onderschei, den die in scholen dicht bi elkaar zwemmen. Over de hele wereld ma ken vissers vandaag de dag gebruik van Lowrance-toe stellen om hun mogelijke vangst op te sporen. Com putergrafiek-recorders van dit merk printen een conti- nu-beeld van de werkelijke onderwater-situatie. Op dergelijke afdrukken is het mogelijk zelfs de kleinste vissen die op een afstand van hooguit 10 cm van elk aar verwijderd zijn duide lijk te onderscheiden Om dat doel te kunnen bereiken, worden geluids- seinen uitgezonden in sterk verschillende richtingen. De technici van 'Operation Deepscan' hebben vooraf op het Loch Ness talrijke proe ven gedaan om hun appa ratuur zo fijn mogelijk te kunnen instellen. Hierbij werd ondermeer rekening gehouden met het feit, dat de zeer steile wanden van dit meer valse echo's kun nen veroorzaken. Het Loch Ness is een van de beste voorbeelden ter wereld van een topogra-j fische scheur. Dit diepe meer - een geologische fout in de aardkorst - splitst Schotland compleet in tweeën van het dorp Fort William tot de stad Inver ness. Op grote diepte is het er pikdonker. Het gitzwarte water met een constante temperatuur van 5 graden Celsius veroorzaakt een enorme drukking. Naast bergforellen ver blijven in het Loch Ne» ook grote hoeveelheden zalm en gewone forellen. Sommige Britten zijn de stellige overtuiging toege daan dat in het diepste deel van het meer levende we zens uit de oertijd zijn ach tergebleven. Het bekendste voorbeeld daarvan is Nes sie, het Memster van Lo® Ness dat zich bij voorkeur, laat zien in de komkom mertijd. 10 EN TROS GAAN MET GALA'S CD EN LP-VERKOOP STIMULEREN lomSmeets jSDRECHT - De pla- idustrie staat voor een curieus dilemma. De |"er in de nood zorgt te- kertijd voor de grootste Jemen. disc heeft vanaf !ar van introductie, 1983, juidsdragersomzet in Ne- nd in positieve zin beïn- En dat kwam als een ge uit de hemel, want 1978 vertoonde die een ite daling. De grote jraak van de cd kwam in In dat jaar werd een spec taculaire groei van 128 procent gerealiseerd. Maar in dat zelfde j aar daalde de omzet aan langspeelplaten met dertien procent. En daar zit het probleem. De hele cd-markt, hoe spectaculair ook, beperkt zich tot tien pro cent van alle consumenten. De overige negentig procent laat het door allerlei omstandighe den steeds meer afweten. En toch bezit die groep wel dege lijk een platenspeler en - sta tistisch bewezen - zelfs twee cassettespelers. Maar deze groep koopt, on der meer onzeker geworden door de berichten over de snel opeenvolgende technologische ontwikkelingen, steeds minder lp's en cassettes. Om daar verandering in te brengen, worden er door de in dustrie allerlei campagnes op touw gezet. En de enige opzet daarbij is zoveel mogelijk men sen weer tot kopen aan te zet ten. Dus ook lp's. En daar zit het wonderlijke dilemma, want iedereen weet dat de lp ge doemd is binnen een aantal ja ren definitief te verdwijnen. De eerste campagne is de Platen 10-daagse, van 7 tot en met 17 oktober. Met name de consument van 25 jaar en ouder is de doelgroep waarop deze campagne in eerste instantie wordt gericht. De traditionele premie-plaat 'Warm aanbevolen' (gratis bij aankoop van ƒ27,50) ging vorig jaar 470.000 maal over de toon bank. Dat betekent dat in één op de tien gezinnen in ons land deze lp terecht is gekomen. Aan de vooravond van de Platen 10-daagse zendt de TROS weer een 'Platengala' uit. Gasten dit jaar zijn onder meer zanger Robert Cray; Songfestival-presentatrice Viktor Lazlo; het Italiaanse Henny Huisman (nieuw kapsel) prsenteert vanavond 'Nationale CD-awards 1987'. - FOTO ARCHIEF DE STEM duo Albano en Romina Power; de Engelse zangers Engelbert Humperdinck en Cliff Richard; de Amerikaan Gino Vannelli en - net als vorig jaar - het or kest van James Last. Vanavond al zendt de KRO T2Z rechtstreeks een 'Cd gala' uit, waarin voor het eerst de Natio nale CD Awards uitgereikt zul len worden (Nederland 2, 20.10 uur). Door middel van een wedstrijdformulier dat in de platenzaken verkrijgbaar is geweest, heeft het publiek de faroriete cd's van artiesten van eigen bodem kunnen kiezen. In de vier categorieën zullen drie genomineerden - dat zijn de artiesten die het hoogste aantal stemmen hebben ge haald - in het programma dat Henny Huisman presenteert optreden. Wat de categorie 'zangers' betreft zijn dat Lee Towers, Piet Veerman en Richenel. 'Zangeressen': Anita Meyer, Lori Spee en Nadieh. 'Groepen': Frank Boeijen Groep, BZN, Het Goede Doel. En tenslotte 'in strumentaal': Berdien Sten- berg, Laurens van Rooyen en Flairck. taéLokhoff Boy Williamson Jit hij als heel klein jon- in de blueswereld be ien op wasbord en met mondharmonica voegde moois toe aan de van John Lee Hook- had hij zelf een band en len genoemde giganten bij op de stoep. Hij gaf ze een tje. Guitar' Burns, op tour- ioor Nederland, vertelt het trots. Dat hij genoemde giganten hielp toen deze 'down and out' waren, t hij vanzelfsprekend, dus mts gaat terug naar het «jongetje. Dat hij Sonny heeft gekend, vindt hij -dijk genoeg, ook al* is hij inmiddels toegetreden tot dub van legendarische ïvertolkers. :ht jaar was hij toen hij ly Boy voor het eerst zag. ier het op dat moment te Hen, zegt hij nu. Zeven later kreeg hij een betere ;„Sonny Boy kwam bij ons hooi met een riem die vol- met harmonica's. A big Ivoor alle studenten, want «as nogal wat: Sonny Boy ïmson. Als hij in die tijd le radio kwam, stopten de en met werken", vertelt n de 10-jarige Martha vorig ja« de baby ter wereld bracht, bes® ervan een incident buiten prop®- ur. Tot l november. ing stierf na een uur. Maar een jM' en be- anger- meiend nthi is ren die zen ge- ers die n. Een had- chtsge- ste. Nu n voor nduikt, yaanse wrtdat /anger- in de ar. En wijst iyaanse ld voor lat van gaat de etei er- meisjes ohtsrijp is meer lur met Volgens 'e groei ngen in and dat ide lief- ens an- lografie vel por- verbo- oeit de ieo's «i ien. „De irse cul- e waar- appij zo groot dat onze tr*djtj< waarden het onderspit zegt Philista Onyango, s» gieprofessor aan de uni* telt van Nairobi. Onyango deed vorig J" onderzoek naar zwang» onder middelbare sdiou Ze ontdekte dat de meisjes geen notie hadden wisten van vooruenw~ i. len klopte meestal^ Jmten. hutsend noemt Onyaw; dat mensen die seksuele v lichting geven, zelf doende op de hooft* „Vroege zwangerschap vrouwen de voornaams» om de school te verlat*" 20 Veel meisjes nemen M" vlucht tot abortus, overheidscijfers wordt cent van alle abortuss^ voerd bij vrouwen twintig. Naast de schande van jonge t* schap lopen de jo"*?,® ook een verhoogd nri» baby's van jonge mo«* ven voor het eerste le Uit overheidscijfers bW» hij na een concert in het Bre dase café De Beijerd. Eddy Burns is nu 59 jaar oud. Hij werd geboren op 8 februari 1928 in Belzoni, Mississippi. Als twaalfjarige speelde hij de blues op de straathoeken en pleinen van Webb en Dublin, in de buurt van Clarksville. In 1944 speelde hij met Sonny Boy Williamson en John Lee Hook er. Vier jaar later trok hij naar Detroit. In datzelfde jaar maakte hij ook zijn eerste plaat: Bad woman Blues. Later vormde hij een trio met John Lee Hooker en John T. Smith. Uit die tijd stammen ook de le gendarische Hooker-versies van Boogie Chillun en Burning Hell. Guitar: „Sonny Boy speelde in Detroit en had een gitaar speler nodig. Twee jaar heb ik bij hem gewerkt, maar de blues verdween langzaam. Ik ben Rhythm and Blues gaan spelen. Dat moest wel om te overleven. In die tijd kwam ook Sonny Boy bij me spelen en even later John Lee." Maar de blues kwam terug. Of zoals Eddy Burns zegt: „You can't stamp blues out; it always bounces back." Op tournee door Europa deze maand wordt hij begeleid door Avalanche, de Zeeuws-Vlaamse blues-trots. „Ik speel graag met die man nen. Eigenlijk heb ik ze niet no dig, omdat veel mensen mij solo het beste vinden, maar voor de gezelligheid heb ik ze gevraagd." Op de vraag of blanken dan wel de echte blues kunnen spe len, antwoordt hij een beetje verontwaardigd. „Natuurlijk kunnen ze dat. Je hoeft niet zwart te zijn voor de blues. Kijk nou eens naar Robert Cray; iedereen koopt zijn pla ten omdat hij zwart is en iets speelt dat op blues moet lijken. Maar het is echt geen blues; het is rock. Bovendien:al speel je tweeduizend jaar, de blues leer je nooit. Zwart of blank, je kunt er alleen heel dicht bij ko men." „Ik ben nu 59 en werk er nog steeds aan. En ondanks dat ik goed ben, zal ik het toch nooit leren. Ik kan wel iedereen een eind meekrijgen. Al zet je hier nu een paar mensen uit het verre oosten neer, als ze met mij spelen, hebben ze de blues. Voor hoeveel mensen we dan spelen, maakt niet uit. Ik speel liever voor vijftig man die voor mij komen, dan voor tiendui zend die ik op die avond niet kan grijpen." Toch is Eddy Guitar ietwat be zorgd over zijn opvolging; door zwarte musici wel te verstaan. „Op dit moment bereiken vier blanken de top tegen één zwar te. Dat is beangstigend. Als ik tijd had en ik kon het op mijn eigen manier doen dan zou ik graag een workshop beginnen om anderen de blues te leren. Zwart en blank. Only the blues en nothing but the blues. Zo veel mogelijk zwarten, maar je kunt niet te kieskeurig zijn", zegt hij lachend. Burns zegt zelf het liefst happy blues te spelen. Echt triest vindt hij de blues ook niet. Bal lads bijvoorbeeld vindt hij veel triester. Wat hij wel erg triest vindt, zijn de tournees van oudere collega's die niet eens weten waar ze zijn. J.B. Hutto is daar een treffend voorbeeld van. Vlak voordat hij stierf, was hij nog in Nederland, maar wat hem betreft had het net zo goed Verweggiestan kunnen zijn. „Ik ben ook eens met JB Hutto op tournee geweest. Ze stopten hem in een taxi naar de middle of nowhere, hij zou overal hebben gespeeld. In Duitsland is het zelfs een keer gebeurd dat hij uit de taxi werd gezet omdat hij zwart was. Die Amerikaanse militai ren daar hebben het voor ons soms goed verpest. Als ik erbij was geweest, was het niet ge beurd. Mij hebben ze zo niet te behandelen. I'm no damned soldier." Eddy Burns: liefst 'happy blues'. - FOTO DE STEM/CORJ.DE BOER Willem Duys brengt vier keer 'Voor de vuist weg'. - FOTO ANP Door onze rtv-redactie HILVERSUM - Dank zij een 'subsidie' uit de eigen verenigingskas van 2Vz miljoen gul den, wordt 72 procent van de AVRO-televi- sieprogramma's voor komend seizoen door deze omroep zelf ge maakt. Volgens AVRO-voorzit- ter Wallis de Vries gaat het hier om 'een afgewo gen en volledig program ma'. Letterlijk zei hij bij de introductie van het winterprogramma van zijn omroep: „De door de AVRO nagestreefde combinatie van populari teit en kwaliteit wordt door de jaren heen bij zonder gewaardeerd door het Nederlandse publiek. De AVRO maakt dan ook bezwaar tegen de hier en daar wel eens gebruikte kwalificatie van 'pret- omroep'. Maar natuurlijk maakt de AVRO - en graag - succesvolle amu sementsprogramma's. Ook dat hoort bij haar karakter." Dat 'AVRO-gezicht' wil Wallis de Vries ook handhaven mocht het tot een nieuw, commerciëel bestel komen. Zorgen heeft hij vooral ten aan zien van de financiën. In dat verband sprak hij zelfs van 'de verpaupe ringsstrategie van de Mediawet', waardoor het maken van eigen pro- dukties steeds moeilijker wordt. De AVRO opent het nieuwe winterseizoen aanstaande maandag met een groots opgezet themaprogramma over nieuwe technologische vindingen, die steeds meer het leven van alle dag gaan bepalen. Vol gens de AVRO wordt het een acht uur durende 'adembenemende tocht door de toekomst'. De titel is 'Morgen gebeurt het'. Tegen het einde van het jaar komt er nog een themadag over reclame. Vanaf 5 oktober zal de AVRO-maandag er in grote lijnen zo uitzien: de middag begint met de kookrubriek 'Kokkerel len' en 'AVRO service sa lon', gevolgd door twee tekenfilmseries voor de jeugd. In de vooravond staan 'Toppop', 'Wordt vervolgd' en 'Sportpano- rama' gepland. Meteen na het acht uur Journaal volgen de grote publiekstrekkers. Dat zijn onder meer vier afle veringen van 'Voor de vuist weg', waarmee Willen Duys z'n 25 jarige AVRO-jubileum mag vieren; twee compilaties van one man shows van Toon Hermans, plus z'n complete laatste theater show; zes keer 'Wedden dat...'; drie shows met Caroline Kaart; vier keer Wieteke van Dort als de Indische Tante Lien en verder onder meer spe cials met Berdien Sten- berg, Willeke Alberti en Marjon Lambriks. Mies Bouwman kijkt nog een keer terug op haar mammoet-actie 'Open het dorp', ook al 25 jaar geleden en Carré bestaat honderd jaar. De groots opgezette gala-avond die ter gelegenheid, daarvan wordt gehouden zal de AVRQ uitzenden. 'Spanning in Slagha ren' is een eigen nieuwe drama-serje, die speciaal op de jeugd is afgestepid. De succesvolle comedy 'De Brekers' keert vol gend jaar met dertien nieuwe afleveringen te rug. Tot de speelfilms die de AVRO heeft gepro grammeerd behoren kas successen als 'An officer and a gentleman', 'Terms of endearment', 'Sophies choice', 'Bridge on the ri ver Kwai' en uit eigen land 'Mama is boos'. Tot de buitenlandse aanko pen behoort de Ameri kaanse successerie 'L.A. law'. Herman Kuijer, toepas - 'W en studies van 'eur. De Beyerd, Bosch- raat 22, Breda. Open di.- 110.00 (za./zo. 13.00-)17.00 De reeks van vijf ten- instellingen die momen- el in De Beyerd te zien is, ordt geopend door Kuijer 1 zijn kleurstudies. Niet ®kwaardig voor een jnstenaar, omdat iedere niest licht en kleur bestu urt. Het gaat hier om de ficifieke manier waarop mler rijn kleurstudies ge- geboortenbeperking. W ®kt in relatie met archi- wisten van voorbehoeds™*' «uur, met bestaande Ook dat komt ders onder de 25 veel i8 Je er langs lc dan bij ouderen. Veel sociologen zoek»1 den voor het stijg»*® voor. Kuijer maakt Wie van de onderlinge «ficties binnen kleuren- hoe reageren euren op elkaar. Daar- ir bestaan veel theorieën |ophet eerste gezicht laat bijvoorbeeld denken n die van de Zwitser Ri- ard Lohse. Het unieke van deze ex- sitie is dat Kuijer van De ■yerd een ruimte kreeg ,een specifiek kunst- rk Voor deze gelegenheid ,"laken* °P de linker end bracht hij een lange «ra kleurpanelen aan, die ^spiegelen in een van Jj voorziene reeks aan de wand. langs loopt ont man er zowel beeld- als '^verschuivingen. Ik 'd het effect wniet erg tienerzwangerschap?»^ fc de reeksen De traditionele •«sü milie is aan het vet»* vooral in de steden- v waren de grootoude met het onderricht gedrag en mor*1* zegt Onyango. jongeren aan hun Ij» ten en gaan m ren." Wn diaprojectie wor- n ,ar*dere werkstukken 't tS? getoond, zoals in j cTT-sorteerknooppunt =- in Roosendaal, in het hoofdkantoor Bijenkorf in Amsterdam en in de uni versiteit van Nijmegen. Duidelijk wordt hoe hij met behulp van dag- en kunstlicht en kleurattribu- ten de architectuur veran dert, ondersteunt of aan een specifieke identiteit helpt. Wat is het verschil tussen een architect en vormgever? Het is werk dat typisch opgebloeid is uit ontwikkelingen in de zeventiger jaren. De rest van de expositie is opge vuld met maquettes en kleurstudies, die de kijker niet zoveel zullen doen. Er is een aardig en (te) een voudig (wat betreft de in formatie) boekje bij de ex positie verkrijgbaar. H.E. 'Impuls', acht kunstenaars uit België en Nederland. De Mattemburgh, Antwerpse straat 185, Hoogerheide. Open: 26 en 27 september 12.00-18.00 uur. De tijdelijk op Mattem burgh gevestigde diplomaat mr. Schutter heeft aan dit park als kunstwerk, dat slechts enkele weekends per jaar voor het publiek open mag zijn (bij testamentaire beschikking), een extra accent gegeven. Op een bescheiden, maar wel zorgvuldige manier, treedt hij daarmee in het voetspoor van de grote beelde nexpositie 'Hebe', vorig jaar in dit park, en de eerdere pogin gen om in de fraaie villa ten toonstellingen te houden. In de villa is werk van drie kunstenaars te zien. In een stijlkamer hangen tekeningen en pastels van de in Parijs werkende Michael Rieu. Zijn hoofdthema is 'de man' in al lerlei (vaak benarde) situaties. Heel krachtig werk; mooi van tekening, kleur en compositie. In de hall exposeren twee sie raadkunstenaressen met een geheel eigen stijl, duidelijk Belgen, omdat ze allure ten toon durven spreiden. Pia Clauwaert doet dat bijvoor beeld met sieraden uit hout voorzien van bladgoud en Thessa Goossens met heel na drukkelijke spelden van zilver en platina. De in Zeeland werkende Limburger Paul Bartels heeft in de villa en de Orangerie een aantal objecten geplaatst, die onder meer via optische spel letjes en illusies aan oude en nieuwere culturen ironie be drijven. In en bij de tuinkoe- pel heeft Lidy Hoewaer (van wie dezer dagen in Vlissingen het milieumonument werd onthuld) enkele overtuigende objecten in glas en hout ge plaatst. Op het gazon vielen ons nog enkele knappe 'to tems' op en een geslaagd spel met een blad in het gras. Je kunt naar de Mattemburgh gaan om het fraaie park of om de kunst of... om beiden. Het is de moeite waard. Op 4 oktober is er dan nog een georganiseerde wandeling door het park (zonder beel dende kunst) maar begelei ding ten aanzien van bomen en planten en een herfstver- siering door het Arboretum Plafond van Herman Kuijer in PTT-centrum in Roosendaal. uit Kalmthout in de villa en een tentoonstelling van het Brabants Landschap over het leven van de natuur. Je be taalt telkens 6 entree. H.E. Renske Koning, pastels en olieschilderijen. Medisch Cen trum, Languitensebaan 1, Rijsbergen. Open: alle werk dagen 9.00-17.00 en zo./zo. 12.00-14.00 uur. Tot 2 oktober. Door een enthousiaste lezer van deze rubriek geattendeerd snelde ik me naar deze exposi tie. Tenslotte moeten profes sionele kunstenaars op dit moment overal aan de weg timmeren en wordt deze ten toonstelling in de Uit-Gids vermeld. Tot mijn spijt werd ik heftig teleurgesteld in het artistiek vermogen van de ex posant, die wel leuk met kleu ren weet om te gaan, maar verder blijft steken in een ge brekkige lijnvoering, compo sitie en een onvermogen om een innerlijke artistieke span ning op te roepen. Het is te ho pen dat het goede initiatief van deze artsenpraktijk met zijn talrijke kijkers in de toe komst echte vakmensen in de kunst de ruimte geeft. Als vak-medici zullen ze dit be grijpen. H.E. Hans van Zummeren, tek- ningen en pastels; Paul Per deus, beelden en Bruno van Dijck, schilderijen en grafiek. Galerie De Verbeelding, Klokkenstraat 12, Baarle- Hertog/Nassau. Open vrij. za. en zo. 13.30-17.00 uur of na tel. 04257-9550. Tot en met 11 okto ber. In kleur en (bijna letterlijk) handschrift schrijft Hans van Zummeren dagelijks zijn emoties neer; tracht hij het verwarrende leven binnen zijn geest te ordenen en te vangen. Er is sprake van 'dag boektekeningen' of van 'dag boeknotities'. Zo te zien een heel zonnig ensemble. Bij na der (in)zien zijn het bladen vol kreten in een gefolterd be staan, die artistiek (i.e. via zonnige kleuren) worden op gevangen. De kijker kan er mogelijk zichzelf mee identi ficeren of anders esthetisch genoegen beleven aan deze als pastel liquide vervaardigde expressieve dooltuinen waar binnen artiest en mens elkaar ontmoeten. Mooi. De Vlaming Paul Perdeus reageert op een eigen manier op het platteland, de boeren- cultuur, met plastieken waarin hij restanten daarvan op een nieuwe manier ordent binnen monumentaal ge dachte vormen. Dingen van het erf worden vreemdsoor tige wezens of reageren op te gengestelde lijnvoeringen, die duidelijk uit artiestenhanden gegroeid zijn. De meeste - in brons gegoten - objecten heb ben een intiem karakter, maar er zijn ook duidelijk plastie ken aanwezig die om een uit voering in het groot vragen. Sommigen ervan hebben trouwens al als prototype voor monumentalere varianten ge diend. Een wat verwante intimi teit is ook speurbaar in de mooie schilderijen en tekenin gen van Bruno van Dijck, die zonder een academische te vervallen, de vakbekwaam heid van een academiedocent laat zien. Wel lijkt hij zich op gesloten te hebben in zijn ate lier. Dat is onderwerp van zijn tekeningen; tamelijk realis tisch, maar tegelijk door de 'architectuur' van het inte rieur te accentueren en het fijnzinnige materiaalgebruik heel stemmingsvol. Uit dat in terieur maakte hij voorwer pen los, die gevangen in krachtige schematiserende contouren en heel bewust aangebrachte kleurpartijen neigen naar een ontstoffelij - king. Van Dijck wordt ook in zijn materiaalgebruik steeds soberder zodat de suggestieve kracht grote wordt en de ver innerlijking intenser. H.E. Ruth Terwiel; schilderij. Ginnekenweg 142, Breda. Open: altijd te zien; tot eind september. Langs deze verkeersader in Breda ligt een merkwaardige 'galerie', een met een gesloten deur, maar wel met een dui delijke etalage. Dit voorma lige 'rode pandje' was ooit een sigarenwinkel. Eind zestiger jaren heeft beeldhouwer Kees Vet er een galerie in gehad. De laatste jaren heeft de bewoner van dit pand, de binnenhuis architect Gerard van den Berg, samen met Lia Minne- boo er een soort kunstetalage gevestigd, met de simpele ver melding Ginnekenweg 142. „Het is een tic dit te doen," zegt hij. Tegen een geringe vergoe ding stelt hij de winkelruimte en de ernaast gelegen kamer met raam beschikbaar, tel kens voor drie weken, aan een beeldend kunstenaar. Al een jaar of drie is er ieder keer een artiest geïnteresseerd in deze opvallend ingekleurde omge ving (bijv. fel-rose vloer). Mo menteel heeft Ruth Terwiel er een opvallend schilderij han gen en een door haar vervaar digd affiche. Zij verzorgt mo menteel de publiciteit voor dit kunst-venster. „De mensen staan vaak met de neus tegen de ruiten of zien het ook van uit de buis. Het is bedoeld voor passanten. Op het affiche staan gegevens die het moge lijk maken met desbetreffend kunstenaar contact te zoeken. Ja, het werkt. In de loop van de jaren zijn er op deze ma nier contacten ontstaan. Ver der is het een cadeau voor de voorbijganger." Ruth, die in 1984 op St.- Joost afstudeerde (monumen taal/schilderen) studeerde na dien verder aan de Poolse aca demie in Poznam en stak haar licht op in Italië. Maar liefde voor tekenen en het figura tieve is in die periode ge groeid. Haar schilderij aan de Ginnekenweg 142, met de naam 'het Paar' demonstreer5 dat. Ze schilderde impulsief een paar en zette er een taps toelopend schilderij met haakjes onderaan; waarop een poezenpaar. Relativiteit en humor en de behoefte om het schilderijtje een soort sculpturale dimensie te geven, alsmede een krachtige manier van schilderen, maken dit 'ob ject' in deze etalage tot iets om even bij stil te staan. H.E. li

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19