Multatuli begreep niets van Indië Het genoegen van fanaten 200 jaar discussie over Monumentenzorg BESTUURSAMBTENAAR GING DWARS TEGEN DE ADAT IN De ontdekkers: een indrukwekkend sti geschiedschrijving Bramen] Het fatale idealisme van Mireille Cottenjt een een roor j on\ Nico Scheepmaker dichter: doel bereikt JAARBOEK VAN MARCEL PROUST VERENIGING Verschenen DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 De Man van Lebak: deze eretitel kreeg Multatuli van zijn navolger in de letteren E. du Perron. Geheimzinnige Merkwaardig Bewonderaars Dichtbij Spiritueel Ridicuul Tegenstelling Radicaal sfee en Wiske: „1 G2 Door Hans Rooseboom schrijvers, waarvan de op brengst bedoeld was als bij drage aan het standbeeld dat inmiddels van de schrijver van de Max Havelaar in Amster dam is verrezen. Deze schrij vers, niet de minsten, braken Multatuli stuk voor stuk tot de grond toe af. Onleesbaar, on uitstaanbaar, pedant, zo luidde het oordeel. Later dit jaar publiceerde Nelleke Noordervliet haar de buut-roman Tine, of de dalen waar het leven woont, een boek genoemd naar Multatuli's eerste vrouw, en geschreven vanuit het perspectief vón deze vrouw. Vooral Multatuli als mens, als echtgenoot en vader moet het hier genadeloos ont gelden. Lebak: een begrip in de Neder landse literatuurgeschiedenis. In de plaats van die naam op West-Java vond de gebeurtenis plaats die de stoot heeft gege ven aan een oeuvre van vele duizenden bladzijden: het oeu vre van Multatuli. Het woord 'Lebak' komt in het werk van Multatuli ontel bare malen voor. 'Lebak' was zijn Waterloo, zijn Pyrrhus- overwinning. Hij kwam er, zag, en rook zijn kans. Hier kon hij de held worden, die hij blijkens zijn autobiografische alter ego Woutertje Pieterse vanaf zijn vroegste jeugd wilde worden: een ridder zonder vrees of blaam, een zegevierende held die opkomt voor de armen en verdrukten. Een held die daar voor ook geëerd wil worden. Hele generaties hebben Mul tatuli als deze Held van Lebak erkend. Wat hij deed was wel gedaan. Niemand sprak hem tegen. Max Havelaar/Eduard Douwes Dekker/Multatuli was de held, Slijmering en al die andere ambtenaren waren dwarsliggers op zijn pad naar de roem. Pas sinds kort, sinds een jaar of tien, is het tij gekeerd en neemt het koor der tegenstan ders in geluidssterkte toe. Ka- rel van het Reve beet het spits af. Hij bekende in een opzien barende rede dat hij Multatuli een onuitstaanbare vent vond, en grote delen van diens werk onleesbaar. Dit jaar wordt de honderdste sterfdag van Multatuli her dacht. En dit jaar zijn er tot nu drie boeken verschenen waarin er van Eduard Douwes Dekker als mens en als schrijver wei nig overblijft. Eerst verscheen aan het be gin van het jaar een bundel stukjes van Nederlandse De derde in de rij is Rob Nieuwenhuys, die zojuist op de markt is gekomen met zijn boek De mythe van Lebak. De strekking van dit boek is kort en krachtig: Multatuli is welis waar (zij het heel kort) in Le bak geweest, maar hij heeft de situatie die hij daar aantrof volkomen verkeerd ingeschat Hij heeft namelijk de hele toe stand beoordeeld vanuit Ne derlands standpunt Het Indo nesische standpunt is noch bij Multatuli, noch bij zijn volge lingen, ooit aan bod gekomen. De Neerlandicus Rob Nieu wenhuys, zelf in Indië opge groeid, toont aan dat het speci fiek Indische in het werk van Multatuli in het geheel geen rol speelt Het lijkt of Multatuli in het ge heel niet onder de indruk was van het 'andere', het 'geheim zinnige' van Indië. Beschrijvin gen van het natuurschoon, het klimaat, de weelderige flora en Multatuli fauna, de exotische gebruiken, de unieke gamelan-muziek, de mentaliteitsverschillen tussen Javanen en Europeanen: in de Max Havelaar komt dat alle maal niet voor. Dat Java aan de andere kant van de aardbol ligt, dat er daar een beschaving heerste die da teerde van eeuwen en eeuwen voordat er in Europa van enige beschaving sprake was: het lijkt hem niet te deren, of hij lijkt het gewoon niet te weten. Alles wat bijvoorbeeld de Indi sche romans van Louis Coupe rus zo sfeervol, zo geheimzin- - foto archief de stem nig, zo 'tropisch' maakt, ont breekt bij Multatuli geheel. Voor Douwes Dekker telt al leen de actualiteit anno 1856, gezien door de onfeilbare ogen van een vertegenwoordiger van de enig juiste beschaving: de Westeuropese. Aan de nor men en waarden van die be schaving meet hij de toestand zoals hij die op het feodale Java aantreft „Naast het Inlandse bestuur stond het Europese, in zijn beste vertegenwoordigers het volksbelang in het oog hou dend, met een eigen, absolute opvatting van recht en recht vaardigheid, met zijn idealen van gelijkheid en vrijheid, met zijn neiging tot voortvarend heid en behoefte tot daden, met zijn droom van westerse ex pansie. Het is in een uitgespro ken vorm vertegenwoordigd in de bestuursambtenaar Douwes Dekker", aldus Nieuwenhuys. Reeds in 1884 schreef de presi dent van het Hooggerechtshof Piepers in zijn boek Macht te gen recht' over Multatuli: „Deze merkwaardige man is dan ook in zijn denkbeelden op het gebied der staatkunde het type van de ambtenaar van het Binnenlands Bestuur". Douwes Dekker deed net alsof Nederlands Indie precies hetzelfde was als Europa, de zelfde mensen, dezelfde zeden, dezelfde wensen, dezelfde idea len. Maar niets was verder ver wijderd van de werkelijkheid. Het onrecht waarvan Multa tuli de regent van Lebak be schuldigde bestond noch in de ogen van die inlandse vorst, noch in de ogen van de inlandse bevolking (en trouwens ook niet in de ogen van andere Ne derlandse bestuursambtenaren die zich veel beter aan de Indi sche omstandigheden hadden aangepast). Integendeel, Mul tatuli's beschuldiging aan het adres van de Javaanse regent werden door die regent juist als onrecht aangevoeld. Zonder van die gekwetstheid overigens iets te tonen. Maar ondertus sen: zelfs nu nog, 130 jaar later, vertellen de nazaten van Raden Adhipati Negara Negara aan iedereen die het horen wil dat hun voorvader door de Hol landse assistent-resident Dek ker zeer onrechtvaardig is be handeld. Met andere woorden: Multa tuli begreep er niets van. Zo luidt kort samengevat de kern van het betoog van Rob Nieu wenhuys. Koppig, ambitieus, gehandicapt door de oogklep pen van de westeuropese be schaving ging Dekker zijns weegs. Vast van plan gelijk te krijgen, vast van plan als mar telaar beroemd te worden. Gelijk kreeg hij van ontelbare bewonderaars en dwepers in Nederland, en spoedig ook daarbuiten. Bewonderaars die in Douwes Dekker de voor vechter zagen van het onder drukte en uitgebuite volk. Maar niet Multatuli's kortston dige en omstreden verblijf op Java heeft de politieke bewust wording van de Indonesische bevolking in gang gezet. Tenzij in negatieve zin. Eerder heeft zijn optreden ertoe geleid dat de inlandse bevolking een nog grotere afkeer kreeg van de Nederlandse overheersers met hun bemoeizucht en uitbuiting. Multatuli heeft het Indone sische nationalisme ongewild aangewakkerd in een richting die hij absoluut niet wilde. Want Multatuli klaagde de uitbuiting van de arme boeren door hun eigen opperhoof den aan, maar niet de uitbun- ding van heel Indonesië door het Koninkrijk der Neder landen. Want daarmee was hij het principieel en hartgrondig eens. Hij geloofde in de supe rioriteit van de westeuropese beschaving en geloofde oprecht dat het land beter zou worden door kolonisatie en opgelegd Europees bestuur. Rob Nieuwenhuys heeft de 'mythe van Lebak' overtuigend ontkracht. Honderd jaar na data is de ontmythologisering van Multatuli met kracht inge zet. Rob Nieuwenhuys: 'De my the van Lebak'. Uitg. Van Oorschot, prijs 27,50. Door Ton Verbeeten Hoe ver kun je je van de tekst verwijderen en de geest onaangetast laten? Volgens sommige fanaten geen tittel of jota. Het pro bleem deed zich voor bij het uitkomen van de film 'Un amour de Swann' van Vol- ker Schlöndorff. Proust-fa- naten of gewoon -bewonde raars discussiëren met liefde over de durf of juist het gebrek aan stoutmoe digheid van bewerkers van het werk, dat hun grote liefde is geworden. Schlöndorffs film vond geen genade in de ogen van de kriti sche Proust-deskundigen en deskundige filmcritici en flop te. psycholoog I.A.H.M. van Krog- ten naar een liefdestheorie. Hij constateert middels een citaat van Freud - die hij en passant 'ontgoocheld' noemt - dat de psychologie een geïnte greerde liefdestheorie ontbeert Hij heeft niet meer aangetrof fen dan een reeks onsamen hangende noties, opvattingen' en onderzoeksresultaten. Dat de psychologen ook niet zo hard op zoek zijn, wijt hij aan de invloed van het beha- viourisme. En de principevraag of een dergelijke theorie een wetenschappelijk fundament zou kunnen hebben en de vraag of de psychologie als weten schap überhaupt behoefte heeft aan een dergelijke theorie ko men niet eens aan de orde. Proust heeft heel veel te ver tellen dat op belangrijke pun ten afwijkt van wat onze on derzoeker het 'Westeuropese liefdesmodel' noemt Er volgt nog een hele reeks van dit soort dooddoeners. Gelukkig blijven de overige bijdragen dichter bij het werk zelf. Bovendien straalt van vele lezingen of artikelen het ple zier af, dat de Vrienden van Proust drijft om naar Proust op zoek te gaan tot in de klein ste details. Die houding doet mij charmant aan en heeft mijn bewondering. Marcel Proust Vereniging, Jaarboek 1985/1986, No. 12/ 13. Uitg. De Bosbespers, Oosterbeek, prijs 15. Jeremy Irons en Ornella Muti in de film Un amour de Swann': kan dat zomaar? foto concorde Het Jaarboek 1985/1986 van de Nederlandse Marcel Proust Vereniging, nummer 12 en 13, is rijk aan de neerslag van dit soort intellectuele en soms spi rituele strubbelingen. Het boek bevat de lezingen lie in de loop van beide jaren /oor de leden van de vereni ging zijn gehouden en een reeks artikelen. Zo vertaalde Jeanne Holierhoek een essay /an Marie Miguet, verbonden jan de universiteit van de rlaute Alsace, over de film van Volker Schlöndorff. Met argumenten, ontleend aan Proust zelf, verdedigt zij met verve het scenario. Goed, je vindt zijn filmisch betoog te concreet. Maar, voegt zij daar onmiddellijk aan toe, waar de schrijver Proust aantoont dat alles zich in de geest afspeelt, laar moet de filmer beelden la ten zien. Zeker wanneer hij - en dat doet Schlöndorff - aitgaat van een vrij klassieke film-esthetiek en niet van een meer literaire 'onstoffelijke' wijze van filmen. Zij bewondert deze onderge waardeerde film omdat Schlöndorff er niet mee heeft /olstaan de tekst als uitgangs- aunt te nemen, maar 'de bezie ing van de auteur op het spoor 'ekomen is'. De kracht die Proust ertoe dreef te schrijven, aracht Schlöndorff tot deze film. 5o scherpzinnig als Miguet de 'ilm 'Un amour de Swann' ana- yseert en verdedigt, zo ridicuul /ind ik de speurtocht van de Door Henk Egbers De restauratie van de Grote Kerk in Breda, begonnen in 1904, werd in 1918 afgekeurd door een commissie met on der meer de in deze wereld bekende Jan Kalf. Steden bouwers vonden de her bouw van Middelburg na de tweede wereldoorlog ge slaagd, maar monumenten zorgen: achtten deze in strijd met de restauratiebe ginselen. Conserveren of re noveren vormen onder meer een tegenstelling binnen de geschiedenis van het res taureren van monumenten. In het boek 'Omstreden herstel' levert de restauratie-adviseur bij de Rijksdienst voor Monu mentenzorg, W. F. Denslagen, kritiek bij de (historie van) res tauratiepraktijken. De geschiedenis van de res tauratietheorie handelt hij vanuit Engeland, Frankrijk en Duitsland naar Nederland toe, zoals die de laatste twee eeu wen opgeld deed. Denslagen sluit af in 1953 en meldt alleen dat in de zeventiger jaren de discussie weer opgelaaid is, maar verwacht dat deze wel weer zal doodbloeden. De laat ste decennia hebben zich ge kenmerkt door een soort vrij heid-blijheid, die een ratjetoe aan restauratiepraktijken heeft opgeleverd. De restauratie van de Engelse kathedraal 'van Salisbury aan Grote Kerk in Breda: omstreden restauratie. - foto hans chabot het einde van de 18e eeuw en de discussies tussen onder meer Wyatt, Ruskin, Morris en Ste venson openbaren de nog steeds actuele tegenstellingen tussen oudheidkundigen en ar chitecten. Het Frankrijk van Viollet-le Due en de neo-goti- sche restauraties, alsmede de daarbij geleverde kritische re acties is een andere invalshoek. Voor het Duitse taalgebied komt onder meer de befaamde discussie rond de kasteelruïne van Heidelberg aan de orde, terwijl ook de naoorlogse si tuaties met hun grote verwoes tingen interessante tegenstel lingen opleverden. Ten dele op dit voorgaande stoelend krijgt uiteraard de monumentenzorg in Nederland tenslotte de grootste aandacht. „In Nederland zijn er tot 1860 geen belangrijke bijdragen aan de restauratietheorie te noe men, wat begrijpelijk is, omdat er voornamelijk werd gesloopt in plaats van gerestaureerd. De reconstructie van kasteel Bre dere en het Duivelshuis in Arnhem komen daarbij aan de orde. De brandende vraag 'res tauratie met conservatieve of met renovatie' komt heel inte ressant om de hoek kijken bij de Ridderzaal aan het Binnen hof, waarbij de discussie tussen Alberdingk Thijm en W. Rose geschiedenis maakte. Victor de Stuers, Pierre Cuypers, Jan Kalf zijn onder meer de 'cory feeën'in de strijd. Een mijlpaal werden 'De Grondbeginselen en voor schriften voor het behoud, de herstelling en de uitbreiding van oude bouwwerken (1917), die een radicale breuk beteken den met de opvattingen van Cuypers/De Stuers. „Het be houden gaat voor vernieuwen" was het basis-principe. Archi tect van Nieuwkerken, die de Grote Kerk van Breda onder handen had, werd aangepakt op zijn reconstructietechnieken gebaseerd op veel fantasie; om één van de gevolgen te noemen. De restauratietheorieën tus sen 1936 en 1946 worden in een afzonderlijk hoofdstuk onder de loep genomea Aan de orde komen onder meer 'het treurige resultaat van de restauratie door Hanrath van het kasteel Helmond', de door Kloot Mey- burg gerestaureerde Grote Kerk van Goes (de ontpleiste ring als historische fout), de 'parvenu-achtige stijlverval sing' van de gereconstrueerde gerfkamer bij de St Jan te Den Bosch, het fulmineren van Van Moorsel tegen het Nieuwe Bou wen, die het christendom en de oercel daarvan, het gezin, zou den bedreigen etc. Denslagen heeft in dit boek veel interessante historische gegevens in relatie met het res taureren van monumenten bij eengezet. Hij benadert de ont wikkeling vooral vanuit een technisch oogpunt De cultuur historische context als aange ver voor de materiële vormge vingen blijft onderbelicht Het boek is voorzien van veel ver gelijkend foto-materiaal, zodat de duidelijk geschreven tekst een goede ondersteuning krijgt. Het is een belangrijk boek voor ieder die in dit onderwerp geïnteresseerd is, maar met name ook voor al die regionale- en plaatselijke bestuurders, die door wat decentralisatie heet, opgezadeld worden met een taak op dit gebied. De histori sche discussies laten zien dat een standpuntbepaling inzake restaureren van monumenten geen sinecure is. W. F. Denslagen: 'Omstre den Herstel'. Uitg. Staats uitgeverij, prijs 5730. RplÜiM Averill Clegg en Anne Woollet: Tweelingen'. Kosmos, prijs 24,90. Praktische adviezen voor oud Ook op het ontstaan van tweelingen en meerlingen v.i ingegaan. Elisabeth Marshall Thomas: 'De maan van het dier*. Uitg. Van Holkema en Warendorf, prijs 29,9o man over een jonge vrouw in de oertijd. Een mengsel wetenschap (de schrijfster is antropologe), magie eti tie. Morton Hunt: 'Het innerlijk universum'. Uitg. Cont prijs 45. Hoe wij honderden miljarden brokjes in matie opslaan in onze hersenen, verwerken en weer schikbaar maken, wordt uitgelegd aan de hand van ve beelden en testjes. De mensheid heeft op zijn lange weg naar wat wij 'best'- ving' noemen tal van moeilijkheden moeten overwinr, II"" """TIkTT De mens heeft dingen moeten ontdekken die nu tot 4, g'™" 2 3 c-alc,* Van bramen kun je jam woonste zaken van de wereld behoren. De Amerikaanse historicus materiaal dat uit andere: Daniel Boorstin zet in zijn boek 'The discoverers' al die ontdek kingen op een rij. Boorstin's boek is nu bij Elsevier als 'De ontdekkers' verschenen. 'De ontdekkers' is een zeer leerzaam boek. Je kunt er bij voorbeeld in lezen hoe de mens aanvankelijk worstelde met tijd, hoe hij er eerst achter kwam dat een jaar iets meer dan 365 dagen telde en hoe het tot in de middeleeuwen ge duurd heeft eer er een bruik bare klok werd uitgevonden. Boorstin maakt in zijn boek een rondgang langs diverse takken van de wetenschap en doet uit de doeken hoe die ont staan zijn. Hij beschrijft het ontstaan van de taal en hij doet uitgebreid verslag van de ont dekkingsreizen. Boorstin houdt zich daarbij zo nu en dan wat te angstvallig vast aan westerse bronnen. 'De ontdekkers' bevat nauwelijks schavingen afkomstig is. c nese bronnen zijn nog i Je maakt sap van ongeveer enigszins onderzocht, maar) W êram bramen. Een halve voorbeeld de Indiase, Ara iter ts genoeg, van de rest sche, Egyptische en Indi; beschavingen zijn gi buiten beschouwing gelaten Dat levert een enigszins v> het vanzelf pap. tekend wereldbeeld op, dat neemt niet weg dat 'De« dekkers' bij vlagen een drukwekkend stuk schrijving is. Ruime aandacht is er werking die de katholieke kr gaat daar terecht uitgebreid in en in veel gevallen leidt ne. maak je wat prut. Als je de jramen met een beetje water een tijdje laat koken, wordt Splits de eieren in dooiers >n wit. Klop de dooiers met de geschie Ruiker tot crème. Laat de ge stae 10 minuten in koud wa- er weken, roer dat dan door ontdekkers' voor de remmer iet hete sap en de*prut en laat iet afkoelen. Als het lauw is, op de ontwikkeling van je de eiercrème erdoor, mens heeft gehad. Boort aat het zaakje in de koelkast verder koud worden tot het dikker maar niet heie tot de conclusie dat de i» naal stijf is. Klop de slag eerder ondanks dan dank zijn geloof zo 'beschaaft kunnen worden. Daniel Boorstin: 'De dekkers'. Uitg. prijs 49,50. Door Henk Egbers Mireille Cottenjé: Wat moet je het meest in haar bewon ren? De manier waarop ze voor haar idealen vecht of| wijze waarop ze haar persoonlijke ervaringen onder v den brengt? Ongetwijfeld zullen sommigen haar vinden. Duidelijk is ook niet altijd waar de autobio; eindigt en de roman begint. In ieder geval is haar boek t] topus' een intrigerend vervolg op 'Muren doorbreken', Deze Vlaamse schrijfster vecht beroepspraktijk (in haarju- zó voor haar vrijheid, dat ze er zeer onvrij van wordt. Te snel wordt daarop het etiket 'femi nisme' geplakt. Ik denk dat het met andere psychologische processen te maken heeft, die niet aan sexe gebonden zijn. Zij was werkzaam in Belgisch Kongo tot de onafhankelijk heidsverklaring in 1960; om maar één van de invalshoeken te noemen, die zeer bepalend geweest kunnen zijn voor haar opstelling in het leven. Wie de strijd voor de kolonialisering en onafhankelijkheid van nabij heeft meebeleefd, houdt daar van een tic over; zelfs als blan ke, witte, macamba, bakra of blanda. Wat is er aan de hand met Mi reille Contenjé in beide boe ken? In 'Muren doorbreken' en 'Octopus' worden maatschap pelijke situaties verweven met persoonlijke passies. Het Belgi sche gevangeniswezen, deze dagen weer zo actueel, wordt aan de kaak gesteld aan de hand van een persoonlijk door leefde casus. Eind van de jaren zeventig bewoog zij stad en land om een geïntegreerde drugdealer en alcoholist, Vic genoemd, uit de gevangenis te krijgen. Dat lukte haar. Het veelvuldige (met name schrif telijke) contact met deze man leverde haar een verliefdheid op, waarvan de konsekwenties, de (noodlottige) gevolgen, in Octopus geschilderd worden. Om met een andere titel uit haar oeuvre te spreken, ze treft 'de verkeerde minnaar' Een be wijs voor de stelling dat een een poging tot reclasseri^n derscheiden dient te Ijlt van al te persoonlijke aif Zorgt dat uitgangspunt w eens voor schizofrene lui gen, bij Cottenjé sloeg de lans helemaal door. Octopus is het 'verslag' een wanhopige poging om' weer te integreren in dat? wat zij als 'het normale 1 ziet. Ze wil zich niet aanl binden (van huwelijkent ze zelf meer dan genoeg)» hem wel in haar gezin e haar persoonlijke leven warme bedding bieden zijn rehabilitatie. Speeltzij' hem daarbij toch spelletje met machtsverhoudingen maken hebben? Het is voortdurende vraag en i Maar Vic is een re Hij dealt en drinkt weer, verstikt haar in zijn men en Cottenjé kijkt vert naar zichzelf: Wat bindt* aan deze man? Aan dit get treerde 'kind'! Er spelen) navrante tonelen af rondt man, 'die zijn voortdurend een laatste) geef-me-nog-een-kans, dwong tot alle deuren did trapt waren'. Mireille Cottenjé deed1 slag van een noodlottige' liefdheid op een even een» dige als indrukwekkende' nier. In Octopus lees je goede bedoelingen en 1» verontwaardiging alleen den een goed uitgangspunt' voor een sterke levensdrift Mireille Cottenjé: Uitgeverij H, prijs 1?" ou de gouden koets echt lek kerder zitten dan een luxe- auto? Hij is in ieder geval choner en leuker om naar te ijken. Dat deden veel men en dan ook op Prinsjesdag, en Haag zat propvol en de holieren kregen een dag In de Ridderzaal las de ko- igin de plannetjes van haar iters voor. Dit jaar was troonrede tamelijk goed te jppen. Taalkundigen had- en zich ermee bemoeid, die :n ellenlange zinnen in zeeën of meer en schrapten le onbegrijpelijke woorden, loewel... 'driesporenbeleid' :ft niets te maken met ver- teerswegen met drie rijkstro- ten, maar wel met het 'mobi- iteitsscenario' van minister üt-Kroes. Daarmee wil de zerkeers knopen oprekken', oals ze eens zei. Voor jongeren heeft de mi- stersclub de volgende plan ten: rde rechter mag meer alter natieve straffen geven. Vo- ;rig jaar werden die 1500 keer uitgedeeld en dat is j goed bevallen. Zo'n straf be- tekent dat je bijv. een tram of bushalte moet opknappen '•p.v. zitten of betalen; werkloze jongeren die zelf standig wonen en nog geen 21 jaar zijn, krijgen net zo- jyeel bijstand als werkloze jongeren die thuis wonen. Door Wilbert Friederichs Nico Scheepmaker houdt nog steeds van zijn vrouw. Hij is dol op dochtertje Sa ra, denkt weemoedig terug aan zijn ouders en raakt he lemaal in vervoering als hij getuige is van knap voetbal. Het verschil met de miljoenen Nederlanders voor wie dat ook geldt is dat deze veelzijdige pu blicist met die gegevens mooie verzen kan maken. 'Het rijmt, dat scheelt', heet zijn nieuwste dichtbundel ook treffend. Twintig jaar geleden liet hij in 'De Kip van Egypte' in een - toen nog niet rijmend - ge dicht weten dat hij waardering had voor een schilderij van Paul Klee en muziek van Han del, maar dat pas het voeten werk van Abe Lenstra hem werkelijk kon laten snotteren. In 'Het rijmt, dat scheelt Lenstra weer opgevoerd, nu als introductie op helden als Piet Keizer en»1 Cruijff. De gemeenplaatsen in Scheepmakers licht een frisse kleur. W keer dat hij de ironie bijvoorbeeld in de verzen de' en 'Verdraagzaaf verschraalt die kleur middellijk. Dan wordt P' dichten zondagsdichter zijn uitzonderineea 'Het rijmt, dat scheelt i derhoudend, leuk en tw1 lijk voor een groot pubt® Bezield Poëet zou je beledigen met zo'n kwal maar Nico Scheepmalw vermoedelijk zijn doel W? Nico Scheepmaker- rijmt, dat scheelt'. W Bakker, prijs 19,90-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30