DE STEM orsprong van Dallas en Dynasty Jong publiek voor oude rocksterren door ui Normaal postuur E SOAP-OPERA VAN DE ASTORS EN DE VANDERBILTS BOB DYLANTOM PETTY EN ROGER MCGUINN VANAVOND IN AHOY' ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1987 ilplaats erpleegster olwassen insmaak Nederlands Hoogepunt Keuken Byrds-hits Effect Klasse Als nieuw „Waar rijke mensen zijn, zijn helaas ook arme mensenmaar als er geen rijke mensen zijn, zijn er alleen naar arme mensen" Robert A. Lutz, vice-voorzitter Chrysler G1 correspondent Jo Wijnen iRT (Rhode Igfand) - We naderen de door zuilen jaagde portico van huize Beechwood met gepaste iëd. Het oogverblindende wit van een vapr de meest •ijke landhuizén van Amerika schittert in de zon. jrme zeewind beroert het struweel in het park dat _iwood omringt. De in pandjesjas gehulde butler, Ja- Peabody, werpt een kritische blik op onze kleding - „broek, t-shirt, gymschoenen - en merkt droogjes op Lady Astor, de hoofdbewoonster van Beechwood, :r in ondergoed gestoken gasten ontvangt. line Astor geb. Schermer- is de echtvriendin van de Backhouse Astor, een rijkste mannen die in rondloopt. De lady William Astor getrouwd lie koningin van wat ge- als 'The Gilded Age' It aangeduid te worden. Zij Beechwood heeft la- jlouwen op een hoog boven 'Atlantische Oceaan uitste- klif nabij Newport Island). Haar huis ligt it het nog veel grotere iuis van de nog veel rij- Vanderbilts. Trouwens, Bellevue Avenue in New- strekt zich een lange rij oogverblindend mooie, in gotische, neo-klassieke, barokke en andere neo- opgetrokken landhuizen Sommige ervan zijn zo itdat ze door de bevolking Newport als kastelen wor- langeduid. est. „Het heeft er even op geleken r een plaatjes- of symbolenmaatschap evenstijl tot ontwikkeling J J /-vUarnfl irnmn j.i i. Alleen, als er kracht bij komt kij- t, wordt de jongen ingeschakeld: de vuilnisbak buiten. Maar het goede kant op: steeds meer jongem procent in de leeftijd van 13 t/m 1" r) zegt wel eens te koken, inige vorm van traditie zal de jongt altijd wel toegeschreven kunnen wot-1 Zolang ze nog thuiswonen, en dat it voor alle 2500 jongeren die zijl iterviewd, spiegelen ze zich aan bun Iers. Tot een bepaalde leeftijd. Is misschien de reden dat jongeren die 'produkt' zijn van anti-autoritai Iers, kiezen voor een opleiding op enrode of een ander 'degelijk' be- P? is de speelplaats van de it rijke Amerikanen die laatste helft van de vorige leefden, die fortuinen in met onroerend goed, egen, staal, mijnen en in. Zij vormden de ari- itie van de Nieuwe We lt hadden slechts één ding :t oog: te verhullen dat ze lijk parvenu's waren, trouwden met elkaar, len dubieuze relaties met ir en scheidden van eik- Hun namen vulden dag- ig-uit de roddel- en socie- ibrieken van de grote aanse kranten. Op hun ijkste speelplaats - Bel- Avenue in Newport - was altijd feest, vonden altijd fes en ontvangsten bruiste altijd de cham- met de snelheid van het or oe|Jolwfsc™* Maar wie niet op de lijst nstelveen was de traditionele voorkeur Mtor voorkwam was jongens en meisjes voor een beroep m nQn grata aan Rp11p_ int als het even kan wordt een jonge n computer-programmeur, maar poli 'Jte en verplaatste de roddel ar Avenue. Is Miss Whitfield ons uit- agent. En het merendeel van de meis; gt nog diezelfde avond een 1 van Lady Astor bij te en, geeft ze tal van nuttige ten. Onze dames mogen wil verpleegster worden. Toch zijn de jongeren kritischer rden. Kritischer ten opzichte van hun fwereld, het milieu, en de politiek. I in het rose verschijnen, eken niet alles voor zoete koek. Ze kij 'die kleur eist de Lady ge- n veel televisie, meer dan vier uur j"j E„^chzelf °P- Er g, maar dan zitten daar ook het i l:: ;/Mimaa "gewone journaal bij. Het journal jort hoger dan een politieserie, «j iz of een sportprogramma. De VNv gevers van jongerenbladen kunnen" n handen klappen. Want daar ging® opdrachtgevers tenslotte om: de jeu® zei Oberofr B tegemoet zouden gaan' recteur J. Strater in Amstelveen, at blijkt: de tijdschriften bereiken naw 80 procent van alle jongeren DU putcui vaii aii^ eer dan de helft heeft actueel de krw lezen. rater zei trots te zijn op een jeugd 1 et twee gezonde benen in de infor" :-maatschappij staat'. „Het onder at een jongere zien waar we trots ogen zijn en die we in economische ilitieke zin zeer volwassen als vol» ne dienen te behandelen. Niet a"e ndat de jongeren dat verdienen, n wat ze nu zijn en willen zijn. Om laar te zwijgen over hun betekenis v orgen". En hoe ziet de jeugd haar toeKi> :lf? De jongens zijn optimistischer meisjes als het gaat om hun plaa maatschappij. 43 Procent van de ns ziet genoeg kansen om voorn1 >men, tegen 28 procent van de me'J aarmate ze ouder worden, word rschil tussen beide sexen kleiner- ijkt dat bijna de helft van de jong assen de 17 en 19 jaar wel kansen m vooruit te komen. Alleenwat is belangrijker? n in een sch< «orden gepraat over Oel- het gewaagd hebben hun landgoed 'Roseclif' te ten. «vue Avenue is de baker van de soap-opera. Hier is ®en waarmee de makers zulke televisieseries als en Dynasty nu goede maken. Dit is het begin van smaak die al spoedig Me wansmaak verkeerde, manifesteerden zich de 'kende fortuinen die door nakomelingschap van de r1 terstond werden ver- Diti. Dit is de meest verfijnde rijkheid van een nieuw dat niettemin allang 'houden heeft te bestaan, het grootse vertoon van hamaak-aristocratie die adeldom ontbeert, lozer dient hier uit de geholpen te worden. De 'rende landgoederen aan ue Avenue zijn nu toe- 111 objecten geworden. lver de betreffende fa al niet zijn uitgestorven 'h de beldestaf geraakt, het toegestroomde pu- opdraaien voor de onder- '™sten van al dit moois. Whitfield is slechts een e. Dat geldt ook voor Ja- eabody en de anderen. Ze deel uit van de Beech- Theater Company die on w Üf113 nooit °P wn podium i je lekker voelen m een schone eu jwg mmder in een schouw- ige wereld? Die vraag is niet g verschijnt, maar van het laar als het aan Daan van 13 ligt. Jatten van bezoekers en straks zelf wel voor een wereW 'en een vorm van theater hoon water, zuivere lucht, een g1® gemaakt, dat alles om odem en dankbare opa's en oma s. V'?f 'or voor het totale ver- uehoeden. De opgemelde tstor is al in 1908 overle- Carole Brownell, leidster van de Company zegt: „Wat wij proberen te doen is het levend houden van een leefstijl, van dat rare, exentrieke stukje van wat nu The Gilded Age, (het Vergulde Tijdperk) wordt ge noemd". Caroll Brownell is er zich zeer van bewust dat de Ameri kaanse geschiedenis reuzestap pen heeft genomen. Ze weet dat toen de Gilded Age goed en wel tot leven was gekomen, ze al weer bijna voorbij was. Het was een kortstondige, maar daarom niet minder hevige uit spatting van plezier en ver kwisting. Toen Lady Astor zelf niets meer kon verzinnen, nam ze een zekere Ward McAllister - een uit het diepe zuiden afkom stige excentriek - in dienst. McAllister stond al spoedig be kend als de beste organisator van feesten die er ter wereld rondliep. Hij wist beter dan wie ook dat aan Bellevue Avenue geld en liefde een zeer overspe lige relatie met elkaar onder hielden. McAllister prees zijn broodheren, maakte uit wie van de clan der groten deel uit mocht maken en bepaalde voor een deel de smaak van de dame bij wie hij in dienst was. Carol Brownell zegt dat zich in Newport slechts een deel van het grote leven afspeelde. De Astors en de Vanderbilts ver bleven er hooguit vijftien we ken per jaar. Zodra het Atlan tische klimaat onaangename trekjes begon te vertonen, reis den de families, met medene ming van hun garderobes, kostbaarheden, rijtuigen, paar den en personeel naar zonniger oorden af. In de wintermaan den verbleven ze gewoonlijk in hun herenhuizen in de stad. Bijna allemaal hielden ze ver blijf in New York, Boston of Philapdelphia. De vier erfgenamen van de grote Cornelius Vanderbilt (die overigens van Nederlandse komaf was en die met gepaste eerbied 'The Commodore' werd genoemd) beschikten over tal loze paleisachtige 'mansions'. Zo liet Frederick Vanderbilt een paleis bouwen in Hyde Park, in het dal van de Hudson. Dat landhuis wordt nog steeds als een van de meest schitte rende bouwwerken van de Nieuwe Wereld beschouwd. Het wordt in schoonheid en rijkdom slechts overtroffen door het Biltmore Estate in As- heville (Nort Carolina). Hier nam George W. Vanderbilt zijn intrek. Biltmore Estate is in feite een in Franse stijl opge trokken kasteel. De trappen bij de ingang zijn een getrouwe copie van de beroemde trappen van het kasteel van Blois. George Vanderbilt reisde vele malen naar Europa om onge kende hoeveelheden kunst schatten, alsmede hele inte rieurs, complete plafonds, lam- brizeringen, bibliotheken, wandpanelen en de meest ex quise meubelen te kopen. Hij betaalde elke prijs. Iedere kamer kreeg een andere stijl. George Vanderbilt was The Beechwood Theater Company doet de oude glorie herleven: Staande tweede van links: James Peabody. Zittend geheel links: Miss Whitfield. Staande geheel rechts: Trevor Ashley Doddington III. Staande tweede van rechts: Winifred Crump. - foto-s archief de stem een van de eersten die, of schoon de twintigste eeuw nog niet was begonnen, over een geheel overdekt en verwarmd zwembad beschikte. Biltmore Estate ligt in een park van 65.000 ha. dat even schitterend is aangelegd als het estate is gebouwd. len van de wereld naar Ame rika trok omdat daar het geld op straat heette te liggen. De Astors, de Vanderbilts, de Fricks, de Delano's, de White- horne's waren de tot werkelijk heid geworden dromen van miljoenen imigranten die nooit iets anders dan armoede en vernedering hadden gekend en die naar de Nieuwe Wereld waren gekomen omdat daar al les mogelijk was. Zij zagen in de manifestaties van de nieuwe aristrocratie het bewijs dat Amerika geen en kele beperking kende. Als zo danig vormden de tweehon derd rond Lady Astor gegroe peerde families het lichtend voorbeeld van het legioen der honderdduizenden dat het slechts met door roddelrubrie ken opgeroepen dagdromen moest doen. In dat opzicht vervulde de nieuwe Amerikaanse aristro cratie de rol die nu de helden van Dallas en Dynasty vervul len. Zegt Carol Brownell: „Het is niet de werkelijkheid, maar de droom die de mensen op de been houdt. Zonder een droom, zonder iets waarvan ze zeker weten dat ze het nooit zullen bereiken, konden de mensen toen al niet leven, laat staan nu, in deze keiharde tijd. De mensen spiegelen zich niet aan hun lotgenoten, maar aan die genen die ver boven hen staan. En diegenen die ver boven hen staan, mogen alles, doen alles en kunnen alles wat voor de gewone mens niet is weggelegd. Als er in die kringen geen over spel, geen geheime liefdesrela ties, geen jalousie, geen haat en geen verachting voor elkaar zou bestaan, zou de gewone man zich niet voor die klasse interesseren. De mens leeft nu eenmaal van illusies". Winfred Crump, een van lady Astors diensters, serveert ons een kop rozebottelthee in de keuken van Beechwood en werkt ons daarna met zachte drang naar buiten. In de verte ruist de zee. Aan de noordelijke horizon is de landtong van Cape Cod zichtbaar: een haar scherpe streep die net boven de schuimkoppen van de oceaan uit komt. Wat gebeurde er met Lady Caroline Astor? Zegt Carole Brownell: „Die trok zich in 1906 terug uit het sociale leven. Het is nooit duidelijk geworden waarom". Tot haar dood in 1908 amu seerde Caroline Astor-Sher- merhorn alleen nog maar men sen die in haar verbeelding be stonden. Een generatie nieuwe rijken kwam op. Dat was een generatie die zich niet meer te buiten ging aan de uitspattin gen van de Gilded Age. De ver tegenwoordigers van die groep vonden dat met geld niet mocht worden gesmeten, dat met een fortuin nuttige dingen moesten worden gedaan. Jos Brink kreeg deze week extra zendtijd. Direct na het Journaal, net als ze dat in België doen met een minis ter, die een kwartier krijgt om een onduidelijk rege ringsplan uit te leggen. Laatst brabbelde minister Jean Gol bijvoorbeeld in een taaltje ergens tussen het Waals en het Vlaams vele BRT-minuten vol over een oorlogsmounument. Je rein ste verspilling en dat was de minuut van Jos Brink ook. In de tv-gidsen stond dat Brink zou reageren op de brieven en telefoontjes die hij kreeg naar aanleiding van zijn toneelstuk 'Een nieuwe dood'. Brink als de Stichting Correlatie. Maar hij ging helemaal niet in op de vragen die ongeruste kij kers hem stelden over de aids-problematiek, hij noemde het woord niet eens. Hij kwam alleen vertellen dat hij de brieven niet ver werkt kreeg. En dat terwijl het aids-stuk al op 31 mei is uitgezonden! Jos heeft maanden de tijd gehad de zaak te regelen, Frank aan het werk te zet ten of hulp van een paar studenten in te roepen. Maar nee, hij laat de post een paar maanden liggen en zegt nu heel koeltjes 'be dankt' op de tv. U weet nu dus dat u de AVRO zendtijd kunt vragen als u te veel werk op uw bureau vindt. Öok 'Opsporing verzocht' lijkt een programma met mededelingen namens de overheid te worden. Maan dagavond was de laatste uitzending in dit seizoen over drie weken komt de eerste in het nieuwe seizoen. Minister Korthals Altes zelf heeft de makers toestem ming gegeven door te gaan met 'Opsporing verzocht'. Daar moet een minister aan te pas komen, omdat de re cherche er bij betrokken is. Enige jaren geleden maak ten sommige mensen zich boos over de opzet van de 'boeven-zoek-show'. De vrees werd uitgesproken dat Nederlanders massaal en ongecoördineerd jacht zou den maken op onschuldige burgers die een beetje lijken op de schurken die door de AVRO in beeld werden ge bracht. Maar die angst is ongegrond, kunnen wij nu wel zeggen. 'Opsporing Ver zocht' is een levenloos tv- programma, dat de mensen niet alert, maar geeuwerig en loom maakt. De AVRO heeft twee ka lende presentatoren ingezet in de strijd tegen de kleine en grote criminaliteit, Will Simon en Jan Scholtens. Ze hebben een normaal pos tuur, net als de meeste mis dadigers van wie een signa lement wordt gegeven. Hun leeftijd ligt tussen de 45 en 55 jaar, ze spreken verzorgd Nederlands (hoewel Simon steeds 'voojwejpen' zegt te gen 'voorwerpen') en dragen keurige pakken. Dat zijn de top-speurneuzen die met speciale toestemming van de minister vuurwapen-ge vaarlijk volk van repliek moeten dienen. De politie heeft een steeds grotere greep gekregen op het programma. Jaap de Waard van de Centrale Re cherche Informatiedienst, de levenrancier van de mis daden, komt aan het eind van 'Opsporing Verzocht' zelf in beeld met een tele foon in zijn hand om de zaak af te ronden. De poli tietaal overheerst. Als Jan Scholtens in de rol van het slachtoffer door een tun neltje wandelt alsof het gaat om 'Ontdek je plekje', duikt opeens een agent (meestal met snor) op, die uit zijn hoofd een proces-verbaal voorleest. „Het slachtoffer werd vastgegrepen door een man met een normaal pos tuur, die een nerveuze in druk maakte, een taal sprak die op Turks leek en witte gymschoenen droeg". Scholtens speelt helemaal mee. „En nu wilt u weten wie iets kan vertelen over die witte gymschoenen?" De agent dreunt verder: „Ja, wij zoeken contact met mensen die zulke schoenen hebben gezien op de avond van de 19e september rond 9 uur 's avonds. De schoenen waren wit, hadden zwarte veters van ongeveer 30 cm. en verder een normaal pos tuur". Daarna zit er weer zo'n ad judant in de studio en gaat het stukje amateurtoneel verder. „Op het tijdstip van het misdrijf reed een gele Opel Kadett weg en ook met de bestuurder van deze auto willen wij graag contact. Mogelijk is hij in het bezit van een scherp voorwerp, bijvoorbeeld een priem. Maar het kan ook een vul pen of een tube lijm zijn van het merk Velpon. Iedereen die Aan het einde van 'Opspo ring' komen er weer duizen den tips binnen, waaronder vele bruikbare. Toch valt de oogst elke keer tegen. Na de uitzending hebben de poli tiemannen hun handen vol, terwijl de Sherlock Holmes en Hercule Poirot van de Nederlandse tv alweer oefe nen voor het volgende cri minele toneelstukje. In de jaren negentig van de vo rige eeuw bereikte de Gilded Age haar hoogtepunt. De meeste huizen aan Bellevue Avenue in Newport waren toen al gebouwd. Onder leiding van Lady Astor - die intussen de ongekroonde koningin van de High Society was geworden - werd een verwoede aanval on dernomen op het grootste ge vaar dat haar groep bedreigde: de verveling. Het werd een ho peloos en uitputtend gevecht dat enorme fortuinen verslond en tenslotte tot de sociale en fi nanciële aftocht van Lady As tor c.s. leidde. „Toch is het een belangrijk stuk van de Amerikaanse ge schiedenis. We proberen dat tot leven te wekken, zichtbaar te maken. We proberen de men sen een idee te geven van de grootse stijl waarin die twee honderd families toen leefden", zegt Carole Brownell van de Beechwood Theater Company. Wie de volkomen gespeelde rondleiding achter de rug heeft, weet inderdaad hoe het er in die tijd aan is toegedaan. De Astors, de Vanderbilts en al die anderen leefden niet zo zeer voor zichzelf, maar voor de anderen en het meest mis schien nog voor de roddelru brieken die werden verslonden door het arme en soms verpau perde voetvolk dat uit alle de- Door Leo Nierse DORTMUND - Een avond vol onvervalste Rock'n'Roll uit het tijdperk van vóór de techno- en synthesizerpop. Dat is wat Bob Dylans ka ravaan, die momenteel Europa doorkruist, in de aanbieding heeft. 'Temples in Flames' heeft rockdichter Dylan zijn nieuwe toer als titel meegegeven. Het is een vervolg op de 'True Confessions'-toer, die Dylan en Tom Petty the Heartbrea- kers de afgelopen anderhalf jaar door Australië, Japan en de V.S, voerde. Aan deze com binatie is onaangekondigd nu ook ex-Byrdszanger Roger McGuinn toegevoegd. Van avond staat het gezelschap in een uitverkocht Sportpaleis Ahoy' op de planken. De gelukkigen die in het bezit zijn van een kaartje kunnen zich verheugen op een enerve rend avondje. Dat bleek afgelo pen dinsdag in de Westfalen- halle in Dortmund. Het publiek bestond bepaald niet alleen uit 'oudere jongeren'. Zeker de helft van de naar schatting 15.000 toeschouwers was begin- twintig en jonger. Bob Dylan en Tom Petty, vorige week zaterdag op het podium in het Italiaanse Modena Huize Beechwood: de,speelplaats van rijken van 'Het ver gulde tijdperk' in Amerika. Roger McGuinn, met zijn zwarte koltrui en jeans, ge kleed anno 1965, gooide meteen de lont in het kruitvat. Met als enige begeleiding zijn be roemde 12-snarige gitaar bracht hij vijf songs, waaron der 'Don't you write her off like that' en 'Chestnut Mare'. Zodra hij een elektrische gitaar om gespte, sprongen Tom Petty en The Heartbreakers op het po dium om gezamenlijk een serie gouden Byrds-hits uit te voe ren: 'Drugstore Truckdrivin' Man', 'Mr. Tambourine Man', 'Turn Turn Turn' en 'Eight Mi- Petty zijn eigen act naadloos achter die van McQuinn, te be ginnen met Chuck Berry's 'Aroud and Around'. Met gloedvolle vertolkingen van eigen hits als 'American Girl', 'Refugee' en 'Breakdown' pakten Petty en zijn band het publiek volledig in, nog vóór het einde van de eerste set. Want McGuinn kwam terug voor een gezamenlijke uitvoe ring van de, door Petty recen telijk nieuw leven ingeblazen oude Byrds-hit 'So you want to be a Rock Roll Star', alsook de R&B-klassieker 'Shout'. De onmiskenbaar op zijn retour zijnde McGuinn, die op eigen kracht nog amper gevulde za len trekt en zelfs zijn platen contract verspeeld heeft, stond te stralen. Zijn voormalige fan les High'. Zonder het reeds overrompelde publiek op adem te laten komen, plakte Tom Tom Petty begeleidde de onf or- tuinlijke McGuinn op een ni veau dat the Byrds zelf nooit live hebben kunnen waarma ken. Maar de zeer veelzijdige Heartbreakers mogen dan ook gerust een topband genoemd worden. Petty zelf manipuleert moeiteloos de massa. Ook de ster van de avond is goed af met The Heartbrea kers. Dylan heeft waarschijn lijk niet eerder zo'n klasse band achter zich gehad die zich toch zó ondergeschikt aan zijn werk weet te maken. De 'oude meester' doet het trouwens wat rustiger aan. Na het vijf kwar tier durende voorprogramma en een te lange pauze, speelt de 46-jarige Dylan maar net een uur vol. Dat waren de fans tot voor kort wel anders gewend en voor het podium werd dan ook al over 'Dylans ATV' ge grapt. Niettemin blijft een uur-Dy- lan (14 nummers) een beleve nis. Waar Petty met brede armbewegingen het publiek meekrijgt, heeft de geen enkel woord sprekende Dylan slechts genoeg aan het veranderen van gezichtsuitdrukking. Zijn rie dels op de mondharmonica oogstten luide bijval, evenals zijn ritmische gerammel op de gitaar. En zijn hese stem kan tegelijk opruiend en ontroe rend zijn. Naast Dylan lost de dominerende Petty plotseling op in het niets. Muzikaal gezien is Dylans rol als meervoudig vernieuwer van de popmuziek duidelijk uitgespeeld. Maar binnen zijn eigen uitgebreide oeuvre ver nieuwt hij zich toch nog steeds. Afgezien van het minpunt dat hij tijdens deze toer tot nu toe geen enkele nieuwe song ten gehore heeft gebracht, blijkt hij nog immer in staat zijn oude songs als volledig nieuwe nummers te laten klinken. Hoogtepunten in Dortmund waren wat dat betreft 'Shelter from the Storm' en 'Tangled up in Blue', beide van de lp 'Blood on the Tracks'. Van melodie compleet veranderd en door Mike Campbell voorzien van onwaarschijnlijk mooie, ijle gi taarloopjes. 'Knockin' on Hea ven's Door' had de rusteloze dichter voor de zoveelste maal (deels) herschreven. Bovendien mag Dylans re pertoirekeus verrassend heten. Afgezien van het verplichte 'Like a Rolling Stone', ditmaal niet de 194e versie van 'Maggies Farm' of 'Ballad of a Thin Man'. Maar wél bv. de reani matie van een bijna vergeten, 16 jaar oud singlehitje als 'Watching the River Flow'. Dat kreeg een even stomende be werking als het uitgelaten ge zongen 'Dead Man, Dead Man' uit '81. Ook de -onnavolgbaar ritmisch voorgedragen- 'Ballad of Frankie Lee and Judas Priest' (1968) was zo'n verras sing. Geen solonummers deze keer. Daarentegen werd gere geld het zwarte damestrio the Queens of Rhythm ingescha keld. En nog zo'n verrassing: de fans in Dortmund hebben Dy lan zijn bekering tot het prak- tizerend christendom kennelijk vergeven. De weinige gospels in het programma werden luidkeels meegezongen. Zo ook het slotnummer '(May you stay) Forever Young', dat in een rij zang met het publiek eindigde. 'May you too, Bobbie', brulden de fans. Wie overigens geen kaartjes voor vanavond heeft kunnen bemachtigen, kan zijn geluk op 8 oktober nog beproeven bij een ingelast concert in Brussel. (Kaartjes a 940 Bf. bij 'Make It Happen', v. Entbornstraat 7 in Antwerpen).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 29