)ESTEM ANGST, DAAR STA JE NIET BI J STIL, JE DOET JE WERK ZATERDAG MBER1987 Fe zijn vertrokken. De twee Neder- ndse mijnenjagers Hellevoetsluis en Maassluis varen jergens op het Haringvliet, treffen de laatste voorbe dingen voor de mijnenjacht in de Perzische Golf; ^magnetiseren, dat wil zeggen de schepen mijnwe ed maken. De tanks zitten vol brandstof, de ruimen leten. De bemanning is ingeënt tegen allerlei lelijke iesmettelijke ziekten en de koks hebben noch gauw stoomcursus broodbakken gedaan. Ijzeren man- lenop plastic schepen verdedigen de 'mare librum', jvrije zee. Gisteren namen ze afscheid en op de wal i Den Helder stonden ook Piet en Jeanne Nieuwlaat iiHoogerheide. Om half vier 's morgens opgestaan ite zwaaien naar hun zoon; matroos Ad, kort ver- and vrijwilliger bij 's lands zeemacht. Vier maanden aat ie weg. Dag vader, dag moeder, dag liefste strid. Tranen, een brok in de keel? „Ach" zegt moe- fer „hij moet weg en de thuisblijvers troosten me- Demaggen ZATERDAG I 19 SEPTEMBER 19871 Angst Samenwerken Films Ouders Avontuur \Atlantltche Oceaan - Suatkanaab PERZISCHE jr\.0OLF Oolf van gOman Rode tee \vtT- -* T Arabltche tee „Ach" zegt moeder „hl] moet weg en de thuisblijvers troosten mekaar". Op de voorgrond Ad NIeuwlaat. foto de stem/ben steffen Onze Ad gaat naar de Golf OLIEK DOCUMENTATIECENl nPaul de Schipper had wel op een lange reis gerekend, de West of zo, maar dit is toch iets Geen enkele moeder zou dit ge- ik leuk vinden, maar hij is er nu een- vol van. Hij ziet het een beetje als avontuur, maar 't is een echte oor- itoestand. Als er maar geen gekke jen gebeuren. Aan de andere kan- ach, ik zit er maar niet teveel mee. tenslotte op de weg met de auto krijgen en ja, de marine is nou z'n beroep. Eerlijk gezegd houd 'm natuurlijk liever thuis, maar ik ik dat alle moeders dat wel wilen". ngen daar echt zelf wi ncierde alles zelf', 987 nog altijd met l heeft zo zijn eigen motieven van oud- buitenlandse zaken, di swerk later met bel dsmiljoenen in feite Sf van Luns''niet m '«^dagavond, de huiskamer van de in aanmerking, allee *Nlfuwlaat aan de Burgemeester geschoolden. En old ftraa' Hoogerheide. Onze Ad hebben geboekt? i naar de Golf: maf voorlopig staat nog even onder de douche in z n derlijk huis. Hij is net aangekomen uit *n Helder, mocht pas laat in de mid- g beleefde de KAJ aa Svan boord. „Eigenlijk de moeite niet, organisaties een vt 'J® om half acht moet ie er weer ng. Brouwers wijt Kgt z'n moeder ,,'t is net tijd ge- et succes van de bent om koffie te drinken en goeiendag n stuk emancipatie K M8Uen iiheden als het recht o I ning waren veilig gesteld i in de kamer Astrid, de 20-jarige n/Mater Amabihssch endin van Ad. Vindt zij het leuk dat de andere kant is ere <ivriend voor bijna half jaar vertrekt jg van het werk Jj It één van de woeligste gebieden op vraagt hij zich af of 4 t wereld? Berustend antwoordt ze: eeft uitgepakt, al zie' ™'.'e het wil doen, dan moet het maar. ontwikkeling onvefflij s inderdaad z'n beroep, ook al gaat ie 1 vrijwillig mee. 't Is natuurlijk ook de IS Van 1-1 A _-x ontwikkeling de eisen die gaande»' ege als subsidiegevervan z'n leven. Zoiets krijgt ie nooit end® p aangeboden" opleidingsniveau Dch: „Ik heb de meet* gevormde leiders zienij idde toch tot een de massa van de og altijd 'De Jongen*! "g| den met de FNV, W xgelijken met de vroega ■ouwers. Er kon in W, niet iets anders m an de vertrouwde Ka» CHl W6Q Jeugdbeweging. lelijke moeilijkheid. zijn eigen accenten, vereniging, maar een ngeren. De jeugd van :ging van toen ook n» kan naar buiten toe r jeugd blijft jeugd- ■oor haar eigen beW' recht op haar eigen nisatie. Daarom m' ipknappen." 1H'' wordt vanavond uitge200^ Ved. 1. vnendin van een zeegaande marine- e academies en zo. Hu a is Astrid al wel wat gewoon: „Hij is terder weggeweest, 't Langste was drie ®den, maar dan was 't steeds hier in buurt. Dikwijls lag hij dan in Zee- '°°e en dan kon hij tussendoor nog buis komen. Nou zal dat niet vrij»! van en ook nog wat rie, met name de verij schikken. Ook hier belastingdruk, tmJ geschreven wetten e een plukje veeteelt fiscusvliedend licbte"| waard1' iigl Jd van kunstgebitten. g.: is er van een optner oud. Als het een 1 wil zitten is er volgen' feest, want dan s Franz Josef (82)er Ik zal der Alte een stellen doen met tot de festiviteiten-1 schrijven op het h j htenstein en zeggen an kom. Ik wil weg- °m zit Ad Nieuwlaat op een mij- TOr die naar de Perzische Golf Als hij schoongewassen in een zit vertelt hij z'n verhaal: „Ik vaar ?uag en ik wil ook best wat van de zien. Nou kom je wel eens in het 'Mand, maar hooguit in de west. Nu ze een keer echt weg en dan ga ik '8 mee. D'r zit wel iets van spanning ja je krijgt ook de kans om nu te doen waar je voor bent opge reed eigenlijk dienst op een ander i op de Dordrecht. Toen de aan- 'gtrig kwam dat Nederland naar de zou gaan, ging hij met een paar en naar het Bureau Plaatsing van ie in Den Helder om zich als tger aan te melden: „Ze hadden man voor een schip met veertig ln,ugsleden. Niet de hele beman de Maassluis gaat mee. Eentje aivp net 8etrouwd, een ander ging n en d'r was er nog één van wie de nog een kind moest krijgen, dus zyn goeie redenen om thuis te P de hele bemanning van die snepen gaat er één dienstplichtig mee. Voor de rest zijn het alle- i °eroePsmensen en KW-ers, kort oai>d vrijwilliger" Op de Maassluis zal Ad dienst doen als onderhoudsmonteur. Van huis uit is hij electricien. Als KW-er zit hij nu drie jaar bij de marine. Op de mijnenjager is hij ondermeer verantwoordelijk voor het goed functioneren voor de kilometers draad en de bijbehorende schakelaars die het schip gaan houden. Normaal werkt hij van half acht tot half vijf. Is het schip daadwerkelijk aan het mijnenjagen zoals straks bij het Arabisch schier eiland, dan schakelt de bemanning over de oorlogswacht; zes uur op, zes uur af. De mijnenjagers die gisteren in Den Hel der zijn uitgezwaaid gaan niet direct naar het warme zuiden. Dit weekeinde liggen ze op het Haringvliet. Daar wor den de metalen onderdelen, zoals de mo toren, met speciale apparatuur gedemag netiseerd. Als het 'demaggen' is gebeurd gaat het richting Gibraltar. Daar zullen ae Nederlanders zich bij de Belgen voe gen om vervolgens samen naar het Suez- kanaal te varen. De voorbereiding. Weet Ad Niewlaat wat hem in de tropische zeeren te wach ten staat? Ad: „D'r is ons verteld dat we niet direct naar mijnengevaarlijke gebie den gaan. Eerst gaan we patrouilleren in de Golf van Oman om te acclimatiseren. In dat gebied liggen ook wel mijnen, maar er zijn in ieder geval geen Iraanse bootjes die op je kunnen schieten. Ze hebben ons gezegd dat we daar geen ge vaar hoeven te verwachten. Ik weet ook dat het er zo'n 35 tot 40 graden kan zijn. Dat is niet zo'n probleem want we heb ben aircondition aan boord. Voor de rest ben ik voor alles en nog wat geprikt: te gen typhus, tegen cholera, tegen gele koorts en nog een paar van die ziekten. Of we nog havens aan zullen lopen? Af wachten maar. Zoveel vertellen ze ons nou ook weer niet. Eigenlijk zijn we maar heel minimaal geïnformeerd. Ik denk dat dat komt omdat het allemaal zo vlug is gegaan. Zelf denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen met stappen aan „De kans om te doen waar je voor bent opgeleid" de wal. We hebben dat Belgische bevoor radingsschip de Zinnia in de buurt, dus we hoeven niet per se naar een haven, al zou ik best eens in Djeddah of in Dubai willen kijken". Angst? Ad: „Nee, daar sta je niet bij stil. Koeweit gaan, is er niet bij. De bouw en omvang van supertankers maken dat nautisch onmogelijk. Mijnenvegers heb ben namelijk een operationele snelheid van 4 a 5 mijl. Gaat een tanker zo lang zaam dan raakt hij stuurloos. Je doet gewoon je werk. We zijn geoe fend in brandbestrijding en het opvan gen van gasaanvallen. Op weg naar de Golf krijgen we die oefeningen allemaal nog een keer. Dan gooien ze je aan boord dood met rookbommen. Zo pats midden in de gang, dan stinkt de hele zooi naar de rook, maar ja, dat hoort er bij". Eenmaal in de Golf zullen Britse fregat ten de twee Nederlanderse mijnenjagers beschermen voor zover dat nodig is, zo heeft minister van Eekelen beloofd. Behalve de Belgische Zinnia zal ook het Britse bevoorradingsschip Abdeal als parlevinker dienst doen en de beide mij nenvegers van brandstof en proviand te voorzien. Volgena marine-woordvoerders worden de Nederlanders ingezet in die zeegebie den waar het risico van oppervlaktedrei ging gering is. Dat betekent dat Ad Nieuwlaat (22) vooral de wateren van de Golf van Oman, de Straat van Hormuz en de zuidelijke Arabisch Golf zal leren kennen. De tachtig Nederlanders zullen in prin cipe zelfstandig met hun mijnenvegers moeten opereren. Konvooi-begeleiding, bijvoorbeeld voor tankers varen die naar Ook in de Arabische zeeën zullen Ad en zijn mede-bemanningsleden samenwer ken met de Belgische mijnenvegers Bo- vesse en Breydel(700 ton). Overigens hebben de Nederlanders en de Belgen al dikwijls met elkaar geoefend op de Noordzee. Aan boord van de schepen van onze zui derburen bevindt zich naar goede Belgi sche traditie een 'taalgemengde beman ning' van in totaal 260 koppen. Dat be tekent ook dat alle orders in 't Frans en in 't Vlaams gegeven worden. De Belgen krijgen 'een bibbergeld' van 85 gulden per dag op hun normale wedde. Voor wat betreft de Nederlandse marine weet Ad Nieuwlaat van geen gevarengeld. „Nee hoor, niks van gehoord. We krijgen wel een tropentoelage en een mijnen- dienst-toelage als we in een mijnen-ge- vaarlijk gebied komen. Hoeveel dat is? Weet ik niet". Bij de reis doet zich nog een klein euvel voor. De reis duurt vijf weken. Niet om dat de Nederlanders zo langzaam gaan, maar omdat de Belgische schepen niet zo hard varen. Ad Nieuwlaat: „Die Belgen lopen 10 mijl en wij doen er 14. Ze heb ben nog houten schepen. Het zijn mij nenvegers, die een tuig achter zich aan slepen. Wij hebben jagers. Onze sonar- apparatuur zoekt de mijnen op. Hebben we er één op het scherm dan sturen we er een klein duikbootje naar toe, de PAP noemen we die. Dat bootje kijkt of het een echte mijn is en plaatst er een explo sieve lading bij. Soms gebeurt dat ook door een duiker". Om toch weerstand te kunnen bieden te gen de Arabische zeekrijgers van Kho- meiny of van diens Iraakse tegenstander 'satan' Hussein zijn er aan boord van de mijnenvegers twee extra mitrailleurs ge- plaats. Tevens bevinden zich op elk schip drie mariniers die geoefend zijn in het van de schouder afschieten van Stin- ger-raketten als luchtafweer. Meer dan veertig man, vijf maanden lang op een stampend schip van achten vijftig meter lang en acht meter breed. Met twintig man tegelijk in een verblijf slapen van twee bij acht meter en daar ook je vrije tijd doorbrengen. Gaat dat niet vervelen? Ad: „Geen last van. We kaarten veel, klaverjassen, darten en vi deo kijken. Veel is het niet die films. Ze komen vanm het Centraal Filmbureau van de Krijgsmacht, meestal hele slechte ouwe actiefilms, nee niet veel soeps". Vindt hij als direct betrokkene het zinvol dat de Nederlandse marine haar gezicht laat zien in de Perzische Golf? Ad's reac tie: „Ik denk dat het een puur politieke zaak is. Belangen hebben we er niet. Maar zes procent van onze olie komt er vandaan, dus daar hoeven we het niet voor te doen. Het is meer om de Engel sen en vooral de Amerikanen te laten zien dat we ook wat doen, zodat die lui niet in hun hemd staan". De oorlog tussen Irak en Iran? „Die be grijp ik niet, net als zoveel mensen die aat niet begrijpen". Na het vertrek van de mijnenvegers uit Den Helder hebben de verzamelde fami lieleden voorlichting gehad over de ma nier waarop ze contact kunnen houden met hun dierbaren aan boord. Jeanne Nieuwlaat: „Adressen en zo en hoe je contact op kan nemen via Scheveningen Radio. Ik denk ook dat we af en toe een bandje inspreken en dat opsturen. Con tact is belangrijk, denk maar aan de kerstdagen en oud en nieuw, want dan is Ad ook nog weg hoor". Vader en moeder Nieuwlaat zullen het nieuws over de schermutselingen in de Golf de komende maanden met meer dan gewone belangstelling volgen. „Zeker" zegt Piet Nieuwlaat „ik heb me nooit druk gemaakt over wat die van Iran en Irak daar uitspoken, 't Was ver van huis hè, maar ja, nu ben je er ineens bijbetrokken en ligt het probleem in je huiskamer, dan wil je meer op de hoogte blijven, omdat je weet dat Ad daar rond vaart. Ik geloof niet dat het veel zal hel pen want die lui die daar vechten zijn zo eigenwijs als ze groot zijn". Vijf maanden in de gevaarlijke Arabi sche wateren. Schrijft Ad brieven naar huis of belt ie. „Ja" lacht Ad „je kan bel len per satelliet, 25 gulden per minuut. Kan ik doen natuurlijk, 'n collectors call op kosten van Van den Broek". Schrij ven nee. „Ik ben niet zo'n schrijver en Astrid evenmin, geen nieuws goed nieuws denk ik maar, al vind ik het wel leuk om post te krijgen". Een lange reis, maar Ad Nieuwlaat ziet er niet tegenop, integendeel, het avon tuur lokt hem. Niks nieuws, want zo gaat het al eeuwen met de Nederlandse jan nen: de Breeveertien op en vrouwlief blijft zwaaiend achter op de kade. Over bijna een halfjaar, op 18 februarie is het pas 'Khomeini houdoe' en dan rap terug naar Hoogerheide. Met de Maassluis of met het vliegtuig, afhankelijk van de po litiek situatie. Gisterenmorgen in alle vroegte zijn ze weggereden, richting Den Helder: Ad en z'n vader en moeder. Vriendin Astrid was er niet bij. Dat had ze van tevoren al met Ad afgesproken. Geen toestanden op de kade. „Daar kan ik niet tegen" zegt Astrid „en Ad wil het ook niet, dus ben ik thuisgebleven". Haar zus Petra vult haar aan: „Groot gelijk, ik zou het ook niet doen". Eén ding: Arabische schonen mogen dan wellicht mooi zijn, matroos Ad uit Hoo gerheide, recht door zee als ie is, houdt het onvoorwaardelijk bij z'n onge sluierde Astrid, ook al heeft ze hem niet uitgezwaaid. De route van de Nederlandse mijnenjagers naar de Perzische Golf. -anp Nederlandse mijnenjagers: Eerst 'demaggen' en dan naar Gibraltar. - foto anp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27