'Gevang helpt heroïneverslaafde niet'
Onderzoeksmacht parlement groeit
Deetman verwen
kritiek op de
igen bijt
svchothe
•aamzor
De
kent
DeB
«schuif b
'ERVOERS
DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987'
VRAAGTEKENS BREDASE VICE-PRESIDENT BIJ ROTTERDAMS WERKPROJEKT
nwSTWM
'HET SYSTEEM DEUGT WEL'
ifiTEM BINNEI
TRECHT (ANP)-De
ersbond FNV zet bij
-beleid voor 1988 hel
ud van koopkracht
naan.
'D'ER DE BEE
Door Wippel Houben
DE GEMEENTE ROT
TERDAM haalde onlangs
het nieuws met haar
'drugs-related-crimes-pro
ject'. Onderdeel daarvan is
het experiment veertig cri
minele heroïneverslaafden
de gelegenheid te geven
een gevangenisstraf in te
ruilen voor werk. Het gaat
dan om straffen tussen de
drie en acht maanden en
een werkprojekt van een
kleine twee jaar. Een ar-
beidsgewenningsprojekt
waarin de heroïne vervan
gen wordt door methadon.
Doel is de verslaafde weer op
een aanvaardbare manier in
de maatschappij te laten
functioneren; zijn verloede
ring om te zetten in een vast
dagritme met gezonde voe
ding, regelmatige slaaptijden,
hard werken. Met methadon
kan men een etmaalritme op
roepen. Gehoopt wordt dat hij
vanuit dat ritme eerder toe
zal komen tot afkicken.
Mr. L.C. van der Plas, vice-
president van de Bredase
rechtbank, vindt dit experi
ment de moeite van het pro
beren waard. Als strafrechter
heeft hij de opkomst en de cri
minele randverschijnselen
van de heroïnegebruik van
dichtbij meegemaakt.
Hij zit echter wel met een
aantal bedenkingen tegen het
Rotterdamse werkproject:
„De junks kicken niet af, ze
gaan alleen over op een wat
minder schadelijk middel, dat
echter ook verslavend werkt
Het experiment haalt het pro
bleem dat achter de versla
ving schuilt niet weg. En wat
gebeurt er met de deelnemers
als het experiment voorbij is?
De follow-up zalvan erg
groot belang zijn".
Hij zegt het feit dat iemand
verslaafd is te aanvaarden:
„Ik accepteer ook dat ik hem
als rechter er niet af kan hel
pen. Dat is de realiteit. Ik kan
slechts proberen omstandig
heden te scheppen waardoor
hij mogelijk meer gemoti
veerd wordt om af te kicken
en die poging vol te houden.
Maar we weten nog zo weinig
over het proces van de versla
ving in het lichaam.
Is de drijfveer om heroïne
te gebruiken het lichamelijk
genot, het wegdrukken van
andere problemen, maat
schappelijke situaties? Is er
sprake van aanleg, is de ge
zinssituatie van belang, enzo
voort? Als we daar meer over
wisten, zouden we beter pre
ventief kunnen werken, zou
den we de afkicktherapieën
beter kunnen richtea
Veel mensen leven met
maatschappelijke problemen.
Kruisraketten, gifbelten, che
mische vervuiling. Allemaal
zaken waar weinig aan ge
daan wordt. Maar ze leven er
mee, hebben geleerd ermee
om te gaan. Sommigen kun
nen dat niet. Dan zie je stress
en soms gaat dan de spuit er
in. Maar dat is natuurlijk ook
geen oplossing".
Je leest dat verslaving te
maken zou kunnen hebben
met endorfine efficiëntie. Mr.
Van der Plas: „Endorfine is
een stof die de angstprikkel
bij de mens dempt Versla
ving zou het gevolg zijn van
een onvoldoende produktie
van endorfine in het lichaam.
Als dat zo is, zou je endorfine
als medicijn kunnen toedie-
nen. Maar het zijn slechts
theprieëa We tasten voor een
groot deel in het donker en
moeten daarom door experi
menten proberen iets meer
zicht op het heroïneprobleem
te krijgen", aldus mr. Van der
Plas.
Zijn meest optimistische
schatting is, dat 11 procent
van de junks die naar een af
kickcentrum gaan de therapie
daar afmaken. „Maar wat er
na? De opvang na het afkic
ken is minstens even belang
rijk. Is die niet goed, dan is de
kans op terugval in de versla
ving groot Anderzijds zijn er
junks, die op eigen kracht af
kicken of die zelf leren op een
maatschappelijk aanvaard
bare wijze met hun drugsge
bruik om te gaan", zegt hij.
Dat betekent niet, dat mr.
Van der Plas zich neerlegt bij
het heroïnegebruik als maat
schappelijk kwaad „Het om
vangrijk gebruik van heroïne
hier dateert pas van de laatste
twintig jaar. Uit de tijd daar
voor weten we alleen iets over
opiumschuivende Chinezen in
Amsterdam en over mensen
uit de medische wereld die
morfine spoten. Heroïne is
nog lang niet zo maatschap
pelijk verweven als alcohol.
Alcohol is niet meer uit te
roeien. Van heroïne en andere
drugs weten we dat eigenlijk
nog niet Pogingen in Ame
rika en Zweden om alcohol uit
te bannen zijn falikant mis
lukt. Daarom is men overge
gaan op preventie, opvoedend
waarschuwen tegen het ge
bruik en het misbruik. Heroï
negebruik is moeilijker in de
hand te houden dan alcohol
gebruik. De meerderheid van
de alcoholgebruikers is niet
verslaafd, bij heroïnegebrui
kers veruit de meesten".
Het experiment in Rotter
dam zal de junk niet van zijn
behoefte bevrijden. Een van
de vragen waar mr. Van der
Plas mee zit is of hem wennen
aan werken voldoende zal zijn
om hem aanvaardbaar in de
maatschappij mee te laten
draaien.
„Het is een typisch Rotter
dams experiment: werken als
panacee, als wondermiddel,
van alle kwaad. Maar is wen
nen aan een arbeidsritme vol
doende? Methadon is een me
dicijn waar men verslaafd
aan raakt Junks gebruiken
het in perioden dat ze weinig
geld hebben. Ze gebruiken het
ook om hun heroïnebehoefte
wat omlaag te schroeven, zo
dat ze van minder heroïne
toch een kick krijgen.
Wat is het effect van me
thadon op langere termijn?
We weten het niet Kun je
iemand die aan methadon
verslaafd is alle werk laten
doen? Gevaarlijk werk?
Autorijden? En nogmaals,
wat erna? Heel veel werkge-
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 0/6-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
vers zullen erg huiverig zijn
om een methadonverslaafde
in dienst te nemen Als de
man na twee jaar experimen
teren zonder werk wegge
stuurd wordt, valt hij in een
levensgroot gat Hij is nog
verslaafd en zal snel weer in
de 'scene' terecht komen.
Als het Rotterdams experi
ment bedoeld is hem via een
omweg van de drugs af te
krijgen, is het puur een alter
natief voor het therapeutisch
centrum. Elke keer dat wij
iemand in de gelegenheid
stellen voor het beëindigen
van zijn strafperiode naar een
afkickcentrum te gaan, wer
ken wij mee aan een experi
ment De criminele junk daar
heen sturen is eigenlijk zijn
inbraakserie wat opschorten.
Immers, maar een heel klein
percentage kickt echt af.
Maar je moet elke wezenlijke
Hans aangrijpen.
Anderzijds", zegt mr. Van
der Plas, „wil de burger be
schermd wordea Wil je de
maatschappij op langere ter
mijn effectief beschermen,'
dan zul je de junks telkens
weer voor een lange tijd vast
moeten zetten Maar of dat
echt helpt? Het stelt burgers
gerust en voorkomt dat zij het
recht in eigen hand nemen
We zitten dan nog wel met
veel vragen over het heroïne
gebruik, zeker is dat het effect
van gevangenisstraf op de
junk miniem is. En junks con
sequent lang opsluiten zal tot
gevolg hebben dat het hele ge
vangenissysteem dol draait".
De burger roept 'sluit ze
maar op. Opgeruimd staat
nefjes'. Maar diezelfde burger
weet, vindt de Bredase vice-
president, niet wat dat bete
kent: „Men wil het ook niet
weten. Men wil niet met de
werkelijkheid geconfronteerd
wordea Iemand jaren opslui
ten is niet niks. Mensen wor
den daardoor misvormd. En
wat bereik je dan? Voor be
wakers is het ook erg moei
lijk".
Is het een alternatief om
alle junks naar ziekenhuizen
te sturen? „De burger zal het
niet pikken Maar die burger
moet ook beseffen dat een
straf een junk niet geneest
van zijn ziekte. Ik begin gelei
delijk te geloven dat de crimi
nele junk niet alleen crimi
neel is door de drugs, maar
dat hij ook de kick van het
criminele feit zoekt
Je moet zoeken naar maat
schappelijk aanvaardbare
wegen Ik denk dat het maat
schappelijk beter te verkopen
is als je de junk de keuze laat
tussen vrijwillig afkicken of
zitten Maar dan afkicken als
bijzondere voorwaarde voor
een voorwaardelijke straf.
Geen afkickcentra meer waar
je weg kunt lopen
Als de man vrijwillig bin
nen treedt, zullen de deuren
op slot moeten Als hij het
echt niet kan volhouden, zal
hij vanuit het afkickcentrum
terug naar het Huis van Be
waring moeten Zo'n opzet
vergt een drastische verande
ring in de bestaande afkick
centra. Er zal 24-uurs bewa
king moeten komen en de
mentaliteit van de mensen die
er werken zal moeten veran
deren", aldus mr. Van der
Plas.
Of het ooit zover zal komen,
is helemaal de vraag. Zolang
de maatschappij niet weet hoe
het drugsprobleem aan te
pakken, is elk experiment
welkom. Ook dat van afkic
ken in een kliniek, hoe gering
de kans op succes ook is. Toch
is de Bredase rechtbank de
laatste tijd minder gauw ge
neigd een junk tussentijds te
laten afkicken.
Een jaar geleden wisten ad
vocaten in Breda nog wel eens
te bewerkstelligen dat het
voorarrest tijdens de zitting
Mr. L. van der Plas: 'De opvang na het afkicken is min
stens even belangrij k'. - foto de stem/johan van gurp
Hoe maak je een eind aan de criminele randverschijnse
len van het heroïnegebruik- foto de stem/johan van gurp
geschorst werd en de junk
stante pede naar de kliniek
kon. De ervaringen zijn echter
zo negatief geweest, dat de
rechtbank daar grotendeels
op is teruggekomen Zij staat
nog wel eens toe dat een ver
slaafde tijdens het voorarrest
naar een kliniek gaat
„Maar dat doen we niet
meer als hij daar al eerder is
geweest en is weggelopen
Dan is ons motto: eerst uitzit
ten en daarna op eigen initia
tief afkicken Maar laten we
eerlijk zijn, dat werkt ook niet
echt. Wie heeft de moed om
dezelfde dag dat hij uit de ge
vangenis komt zich vrijwillig
weer voor lange tijd in te la
ten sluiten? De verleiding is
dan heel groot om een paar
dagen van je vrijheid te ge
nieten En dan is het kwaad
meestal al weer geschied",
zegt mr. Van der Plas.
Dat roept de vraag op of
een junk eigenlijk wel een
vrije wil heeft en zelf kan be
slissen Mr. Van der Plas:
„Wij gaan er vanuit dat hij in
elk geval nog restanten van
een vrije wil heeft Anders
zou hulpverlening ook geen
enkele zin hebben Het expe
riment in Rotterdam moet
vanuit die vrije wils-uiting
bekeken worden.
Het alternatief om te gaan
werken is een reëele keus. Je
laat hem niet kiezen tussen de
hemel en de hel. Het is verge
lijkbaar met de keus die de
verslaafde had tussen zitten
of opgenomen worden in een
kliniek. Dat laatste is echt
geen pretje. Zijn afweerme
chanisme wordt er af gebro
ken en hij wordt indringend
piet zichzelf geconfronteerd.
Je vraagt je wel eens of om
men daarbij soms niet te ver
gaat.
Kijk eens, een junk walgt
op den duur ook van zichzelf.
Hij heeft geen vrede meer met
zijn situatie. In de 'scene' wor
den geen eisen gesteld. Daar is
geen genegenheid. Ze belaze
ren er elkaar bij het leven.
Het hele gedrag is slechts ge
richt op scoren. Daar tegen
over staat de maatschappij
die deze mensen spuugzat is.
Ik geloof een junk als hij zegt
dat hij wil afkicken om uit die
poel van ellende te komen".
Mr. Van der Plas over eer
der bedachte experimenten:
„Gratis heroïne verstrekken
aan de harde kern van crimi
nele junks werkt niet Daar is
in Londen mee geëxperimen
teerd. De hulpverlening uit
onze hoofdstad wil zelf niet
dat het wordt toegepast, om
dat het voor een aantal men
sen de drempel wegneemt die
hen nu nog net tegenhoudt om
aan de heroïne te gaan. Bo
vendien lost heroïne vrij ver
strekken het probleem niet
op.
Methadon verstrekken
boekte evenmin veel resul
taat. Verlaagt het de drempel
om naar de hulpverlening te
stappen? Iedereen is er nu wel
van overtuigd dat een junk
om van zijn verslaving af te
komen zelf zijn probleem
moet oplossen. Verplicht af
kicken? Zelfs advocaten hoor
je er om vragen, maar het is
een loze kreet In Duitsland
werkt het niet En hoe moet
het concreet? Als justitie de
controle moet uitvoeren doe je
in feite niets anders dan bij
tbr-gestelden".
Door Jan van de Ver! -
-
Had het parlement 150 jaar
geleden nog niets te vertel
len, nu kan het bogen op
vele rechten om een parle
mentair onderzoek in te
stellen. Nog lang na het
'omslagjaar' 1848 was er
eigenlijk weinig geregeld.
Het recht van enquête
werd moeiteloos aanvaard,
maar wat aan een onder
zoek mocht worden onder
worpen en hoe ver het par
lement daarin mocht gaan
moest aan de hand van een
lange praktijk worden
ontwikkeld.
In het midden van de vorige
eeuw spitste de discussie zich
toe op de vraag of het parle
ment zich kon mengen in za
ken die door de regering wer
den afgehandeld. Nee, was het
oordeel van de ministers.
„Parlement en regering heb
ben elk een eigen verant
woordelijkheid. Dus moet het
parlement niet komen aan be
voegdheden van de regering",
zo blokkeerde het kabinet po
gingen om onderzoeken ruim
te meten. Vandaar een onder
scheid tussen politieke en
wetgevingsenquêtes. Van de
eerste groep diende het parle
ment af te blij ven.
Tot 1887 stelde het parle
ment zich tevreden met wet-
gevingsonderzoekea Acht in
getal. Deze onderzoeken le
verde voor de samenleving
vooruitgang op. Zeker de
laatste enquête, die ging over
'Het tegengaan van overbo
dige arbeid en de toestand
van fabrieken en werkplaat
sen met het oog op veiligheid,
gezondheid en welzijn van de
arbeiders'.
In de roes van het succes
probeerde het parlement toch
onderwerpen van de verbo
den groep aan te snijden,
maar telkens stak het kabinet
er een stokje voor. Tot vijf
maal toe. Geen reden voor de
volksvertegenwoordiging om
dan maar stil te zitten. Waren
er onderwerpen, waarover zij
toch meer wilde weten dan
stelde zij een commissie van
onderzoek in. De regering
bleef buiten schot
„Stapje voor stapje moest
het parlement terrein verove
ren op de regering; stukje
YOOr stukje moest het verzet
van conservatieve Kamerle
den - die aanslagen op het ka
binet wilden voorkomen -
worden afgebrokkeld",
schrijft mr. Engels in zijn
boekje 'Het parlementaire en
quêterecht'. „Bijna elk Ka
merdebat stond in dat teken,
dus ook elk debat over een en
quête-voorstel".
De aanhouder wint, dat
gold toen al. Het parlement
had zo lang touw getrokken,
zo vaak de neus gestoten; er
moest een afspraak met de re
gering komen. Begin deze
eeuw kwamen de politici de
volgende regels overeen: een
enquête is niet geoorloofd als
er geen politieke gevolgen aan
kunnen worden verbonden
(een ex-minister kan niet af
treden); een enquête is niet
mogelijk naast een strafrech
telijk onderzoek; een enquête
mag niet gericht zijn op per
sonen; een enquête mag alleen
gaan over zaken waarover
een interpellatie mogelijk is;
een enquête is pas toegestaan
als alle andere parlementaire
middelen zijn uitgeput
Naar aanleiding van het
onderzoek naar de Londense
periode gedurende de oorlog
stuitte de onderzoekscommis
sie op problemen Problemen
waren de onmogelijkheid mi
nisters te ondervragen, het
ontbreken van opkomst- en
antwoordplicht van Neder
landers in het buitenland en
ook de bepaling dat ontbin
ding van de Kamer de en
quête zou beëindigen. De en
quêtewet werd gewijzigd. Een
van de winstpunten: in het
vervolg mochten ministers
worden ondervraagd over be
sluiten in de ministerraad.
Herleving van de parle
mentaire belangstelling voor
het enquêterecht in de jaren
zeventig had wederom een
wetswijziging tot gevolg. De
verworvenheden van 1977: de
zittingen van de enquêtecom
missie werden openbaar ge
steld en aan bewindslieden
een opkomst- en een ant
woordplicht opgelegd. De
drempel voor het houden van
een onderzoek werd verlaagd
door de bepaling, dat ook Ka
mercommissies het recht heb
ben een enquêtevoorstel in te
dienen
De opvatting dat ook een
minderheid van de Kamer een
voorstel tot onderzoek zou
mogen lanceren, haalde de
grondwetswijziging van 1983
niet. Toch hield de meerder
heid, overeenkomstig inten
tieverklaringen in de Kamer,
duchtig rekening met de min
derheid toen de CPN het
voorstel deed een onderzoek
naar de RSV in te stellen.
WD en CDA steunden de-
CPN en het onderzoek kwam
er.
Geheel nieuw in het parle
mentaire onderzoek was het
vooronderzoek. Deskundigen
van buiten de Kamer groeven
in het verleden van de RSV,
waardoor de onderzoekscom
missie aan het begin van de
verhoren over een degelijke
basis beschikte. Nieuw ook
was de bereidheid van het ka
binet om passages uit de no
tulen van de ministerraad be
schikbaar te stellen. En de
commissie honoreerde met
mondjesmaat een beroep op
het verschoningsrecht
Zo levert elk onderzoek een
bijdrage aan de ontwikkeling
van het recht. Op dit moment
gaat het enquêterecht uit van:
het primaat van de Kamer
(die bepaalt wat en hoe wordt
onderzocht), opkomstplicht en
eedsdwang (voor het staats
hoofd wordt geen uitzonde
ring gemaakt, maar iedereen
ontziet op eerder genoemde
staatsrechtelijke gronden de
koningin), antwoordplicht
(minus recht op verschoning),
afgifteplicht (alles wat zicht
baar en/of hoorbaar kan wor
den gemaakt), openbaarheid,
rechterlijke dwang (de com
missie kan niet zelf afdwin
gen).
De ontwikkeling van het
onderzoeksrecht is opzienba
rend. Groot is het verschil
tussen het recht van 1848 en
dat van 1987. Het is de vraag
of de versterking van het par
lementaire recht nu blijft ste-
kea De aan de gang zijnde
'bouw-enquête' zou wel eens
tot gevolg kunnen hebben, dat
het parlement, om het macht
sevenwicht tussen volksver
tegenwoordiging en regeringi
te herstellen, met verve de
ontmanteling van ministeries
(bolwerken van bureaucrati
sche macht voor de ministers)
voortzet
Elke enquete draagt wel
iets bij aan het aanzien van
het parlement De historie zal
leren wat de uiteindelijke
winst in de twintigste eeuw is
geweest.
Dit is het laatste artikel van
pen serie van drie.
Door Ad Burger
INCONSEQUENT gedrag
kan de minister van On
derwijs en Wetenschappen
in ieder geval niet verwe
ten worden. Drs. Wim
Deetman blijft, alle verha
len over armlastige stu
denten en overbelaste
steunpunten ten spijt, de
zo fel bekritiseerde Wet
Studiefinanciering door
dik en dun verdedigen. Het
systeem deugt, de uitvoe
ring deugt.
Studenten moeten weliswaar
een tijdje wachten op ant
woord op hun brieven of op
afhandeling van hun aanvra
gen, maar dat was met het
oude beurzensysteem ook al
het geval. En de Tweede Ka
mer moet niet zeuren, want
die heeft tenslotte zelf om een
snelle invoering van het
nieuwe systeem gevraagd.
'Heus, er is niets aan de hand'.
Deetman spreekt een hand
jevol journalisten toe in de
Louvre-zaal van het Haagse
Sofitel. De minister van On
derwijs heeft net een contract
ondertekend met de Post
bank, waarbij de laatste in
stantie het beheer heeft ge
kregen over 4 miljoen gulden
waarmee computer-software
voor middelbare scholen kan
worden aangekocht. Mis
schien dat hij daar ook beter
de studiefinanciering kunnen
onderbrengen, wordt be
smuikt gegrapt. Voor de mi
nister van Onderwijs het te
ken om uitgebreid en omstan
dig uit te leggen dat de grap
iedere grond mist Want: het
systeem deugt.
Maar hoe zit het dan met de
gigantische achterstand die
de Centrale Dienst Studiefi
nanciering in Groningen bij
het beantwoorden van brie
ven zou hebben? Volgens het
PvdA-Kamerlid Vermeend
zou die achterstand opgelopen
zijn van 30.000 tot 100.000 nog
te beantwoorden brieven, het
geen haaks staat op de eer
dere belofte van Deetman dat
'Groningen' in september alle
aanvragen en klachten zou
hebben afgehandeld.
De minister: „De oude ach
terstand is weggewerkt.
Waarmee we nu te maken
hebben, zijn 200.000 brieven
van nieuwe studenten en stu
denten wier omstandigheden
met ingang van het nieuwe
collegejaar zijn veranderd.
Groningen werkt momenteel
hard aan het beantwoorden
van die brieven, maar dat
gaat natuurlijk niet zomaar.
Als ik vandaag een miljoen
brieven ontvang, kan ik ze
onmogelijk morgen allemaal
hebben beantwoord. Dat geldt
ook voor Groningen. Het zal
zo'n zes tot acht weken duren
voor die nieuwe correspon
dentie is beantwoord. En som
migen studenten zijn onge
duldig, die vinden dat te
lang".
Proberen we het nog eens.
Wat dunkt de minister van de
klachten over de telefonische
onbereikbaarheid van de re
gionale steunpunten. Som
mige studenten vertellen dat
ze vergeefs een week lang
hebben getracht daar infor
matie te krijgen. De i
geeft toe dat die bereik
heid niet optimaal is,
'dat is te verklaren'.
„Zo'n steunpunt krijgt!
telefoontjes. Voor
vraag moet het dossier
student-in-kwestie wor
gelicht. Soms duurt hetb
woorden van een vraagt
minuten, soms tien mi®
Dan ontstaan er wachttijd
Verdient het dan mi
aanbeveling om meer i
vrij te maken voor dezen
van informatiever
Deetman, met een
vertwijfeling in de stern:
kan toch niet iedereen op!
diefinanciering zett
Maar wat moet een
met een brandende
dan? „Het beste is natum
toch een brief naar Gro
sturen", antwoordt de i
ter, met een zeker gevoelt
gotspe.
Er zijn problemen en t
gen, zeker. „Maar uit I
ten uit Groningen heb ik
nomen dat slechts in vijl
tien procent van de ge'
wordt gereageerd"
Deetman, die dat (i
50.000 reacties) niet e
vindt.
„Bovendien staat
centage even los van dev
wie de fout heeft
haast de minister zich t
toe te voegen. Want
worden niet alleen gei
door de Dienst Studiefi'
ciering, ook studente;
ouders bezondigen zichd
aan.
De bewindsman neemi'
voorbeeld Owaar gebeu
de praktijk: „Een student
zes voorletters geeft del
te kennen dat hij va
met 'Robbie' wenst te v
aangeschreven. Gri
stort vervolgens geld opb
rorekening van die
Geld wordt teruggestort
dat Robbie vergeten he
naamswijziging aan de;
dienst door te geven
denk ik bij mezelf: 'Dien
gek'. Je gaat het system
niet zo maar belastent
je het niet eens bent i
manier waarop je wordt
geschreven".
We nemen gemak
even aan dat Robbie i
daad gek is, maar dal
toch niet het geval zijns
die studenten, ouders f
kanen die de afgelopens
den him nood
ben?
Deetman probeert
eens, voor de laatst
„Het systeem heeft,
toe, aanloopproblemen
Maar nogmaals, ik
niet de indruk dat hets
niet deugt of dat het ter
ingevoerd. De dienstveilt
is gigantisch, we gaans'
zoek naar zoekgei
ouders. En er mag
wachttijd zijn, maan
niet langer dan in hel
systeem. En laat ik
zeggen: er zijn ook i
die zich roeren, vers
dat niet iedereen recht
op studiefinanciering -
Wat Deetman bet
het debat met de Twe
mer eigenlijk achte
blijven. Want het
deugt.
Ko
'et bondsbestuur blijft vei
'beidstijdverkorting (ATV
Wkgelegenheidsinstrumer
r belangrijk vinden mat
verre dit punt - tot ni
mmer een in het arbeidsv
'gardenbeleid - voor de 1
'ioriteit heeft moet in de
sies blijken. Dat stelt de
sbond FNV in de discu:
sWIJK (ANP) - Ziekenfc
jg en psychotherapie nodig
age betalen.
eigen bijdrage voor interne
'amzorg gaat van 39,50 gul-
naar 50 gulden en die voor
ikraamzorg van 15,80 gul-
naar 20 gulden. De bijdrage
r psychotherapie komt van
10 gulden.
bleek donderdag bij de
entatie van het financieel
zicht van de gezondheids-
g en maatschappelijke
istverlening (FOGM), een
ere uitwerking van dit deel
de begroting van het mi-
erie WVC.
e hogere eigen bijdragen
nodig omdat de Tweede
ler bij het schrappen van
tandartsenzorg voor vol-
senen uit het ziekenfonds
wet de halfjaarlijkse con-
i wilde behouden. Dat kost
tiljoen gulden en die kosten
;n nu elders bespaard
ris* saiv*-
p en bankrelatie ii
•'—'Vlakbij. Geen
zekerheid dat alle
mers blijft, want u
gaan niemand ande
De BBL is de twei
grootbank. Met eei
die kan bogen op
internationale erva
namisch vakmanscl
2000 Antwerpen
2018 Antwerpen
2750 Beveren-Waas
2130 Brasschaat
8000 Brugge
9900 Eeklo
9000 Gent
8300 Het Zoute
2320 Hoogstraten
8300 Knokke
9990 Maldegem
8400 Oostende
2780 Sint-Gillis-Waas
2700 Sint-Niklaas
2778 Sint-Pauwels
2300 Turnhout
2788 Vrasene
9070 Wachtebeke
9988 Watervliet
8300 Westkapelle
9060 Zelzate
Minister Deetman een briefis het beste
e Verslaggevers
- Het gemeentelijk
i»Tameï mondkosten heel
rden ^lopen twintig jaa
ftient -guldens gekost He
"idiS. onderzoek naa
tUde d°°r beleggers i
vergeleken maar bij
set al'rWeede Kamerlid De Bet
'faude n^êtecommissie naar d
i ouue gisteren „;jn yeI
.kiezel
<ra>irio'/.TCUmmlssle na:
dat de ,ren tijdens zijn
.in onde^!tecornmisie "tóezel
zonder aandacht t
"aan de rotsblokken."