'Gevang helpt heroïneverslaafde niet' Onderzoeksmacht parlement groeit Deetman verwen kritiek op de igen bijt svchothe •aamzor De kent DeB «schuif b 'ERVOERS DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987' VRAAGTEKENS BREDASE VICE-PRESIDENT BIJ ROTTERDAMS WERKPROJEKT nwSTWM 'HET SYSTEEM DEUGT WEL' ifiTEM BINNEI TRECHT (ANP)-De ersbond FNV zet bij -beleid voor 1988 hel ud van koopkracht naan. 'D'ER DE BEE Door Wippel Houben DE GEMEENTE ROT TERDAM haalde onlangs het nieuws met haar 'drugs-related-crimes-pro ject'. Onderdeel daarvan is het experiment veertig cri minele heroïneverslaafden de gelegenheid te geven een gevangenisstraf in te ruilen voor werk. Het gaat dan om straffen tussen de drie en acht maanden en een werkprojekt van een kleine twee jaar. Een ar- beidsgewenningsprojekt waarin de heroïne vervan gen wordt door methadon. Doel is de verslaafde weer op een aanvaardbare manier in de maatschappij te laten functioneren; zijn verloede ring om te zetten in een vast dagritme met gezonde voe ding, regelmatige slaaptijden, hard werken. Met methadon kan men een etmaalritme op roepen. Gehoopt wordt dat hij vanuit dat ritme eerder toe zal komen tot afkicken. Mr. L.C. van der Plas, vice- president van de Bredase rechtbank, vindt dit experi ment de moeite van het pro beren waard. Als strafrechter heeft hij de opkomst en de cri minele randverschijnselen van de heroïnegebruik van dichtbij meegemaakt. Hij zit echter wel met een aantal bedenkingen tegen het Rotterdamse werkproject: „De junks kicken niet af, ze gaan alleen over op een wat minder schadelijk middel, dat echter ook verslavend werkt Het experiment haalt het pro bleem dat achter de versla ving schuilt niet weg. En wat gebeurt er met de deelnemers als het experiment voorbij is? De follow-up zalvan erg groot belang zijn". Hij zegt het feit dat iemand verslaafd is te aanvaarden: „Ik accepteer ook dat ik hem als rechter er niet af kan hel pen. Dat is de realiteit. Ik kan slechts proberen omstandig heden te scheppen waardoor hij mogelijk meer gemoti veerd wordt om af te kicken en die poging vol te houden. Maar we weten nog zo weinig over het proces van de versla ving in het lichaam. Is de drijfveer om heroïne te gebruiken het lichamelijk genot, het wegdrukken van andere problemen, maat schappelijke situaties? Is er sprake van aanleg, is de ge zinssituatie van belang, enzo voort? Als we daar meer over wisten, zouden we beter pre ventief kunnen werken, zou den we de afkicktherapieën beter kunnen richtea Veel mensen leven met maatschappelijke problemen. Kruisraketten, gifbelten, che mische vervuiling. Allemaal zaken waar weinig aan ge daan wordt. Maar ze leven er mee, hebben geleerd ermee om te gaan. Sommigen kun nen dat niet. Dan zie je stress en soms gaat dan de spuit er in. Maar dat is natuurlijk ook geen oplossing". Je leest dat verslaving te maken zou kunnen hebben met endorfine efficiëntie. Mr. Van der Plas: „Endorfine is een stof die de angstprikkel bij de mens dempt Versla ving zou het gevolg zijn van een onvoldoende produktie van endorfine in het lichaam. Als dat zo is, zou je endorfine als medicijn kunnen toedie- nen. Maar het zijn slechts theprieëa We tasten voor een groot deel in het donker en moeten daarom door experi menten proberen iets meer zicht op het heroïneprobleem te krijgen", aldus mr. Van der Plas. Zijn meest optimistische schatting is, dat 11 procent van de junks die naar een af kickcentrum gaan de therapie daar afmaken. „Maar wat er na? De opvang na het afkic ken is minstens even belang rijk. Is die niet goed, dan is de kans op terugval in de versla ving groot Anderzijds zijn er junks, die op eigen kracht af kicken of die zelf leren op een maatschappelijk aanvaard bare wijze met hun drugsge bruik om te gaan", zegt hij. Dat betekent niet, dat mr. Van der Plas zich neerlegt bij het heroïnegebruik als maat schappelijk kwaad „Het om vangrijk gebruik van heroïne hier dateert pas van de laatste twintig jaar. Uit de tijd daar voor weten we alleen iets over opiumschuivende Chinezen in Amsterdam en over mensen uit de medische wereld die morfine spoten. Heroïne is nog lang niet zo maatschap pelijk verweven als alcohol. Alcohol is niet meer uit te roeien. Van heroïne en andere drugs weten we dat eigenlijk nog niet Pogingen in Ame rika en Zweden om alcohol uit te bannen zijn falikant mis lukt. Daarom is men overge gaan op preventie, opvoedend waarschuwen tegen het ge bruik en het misbruik. Heroï negebruik is moeilijker in de hand te houden dan alcohol gebruik. De meerderheid van de alcoholgebruikers is niet verslaafd, bij heroïnegebrui kers veruit de meesten". Het experiment in Rotter dam zal de junk niet van zijn behoefte bevrijden. Een van de vragen waar mr. Van der Plas mee zit is of hem wennen aan werken voldoende zal zijn om hem aanvaardbaar in de maatschappij mee te laten draaien. „Het is een typisch Rotter dams experiment: werken als panacee, als wondermiddel, van alle kwaad. Maar is wen nen aan een arbeidsritme vol doende? Methadon is een me dicijn waar men verslaafd aan raakt Junks gebruiken het in perioden dat ze weinig geld hebben. Ze gebruiken het ook om hun heroïnebehoefte wat omlaag te schroeven, zo dat ze van minder heroïne toch een kick krijgen. Wat is het effect van me thadon op langere termijn? We weten het niet Kun je iemand die aan methadon verslaafd is alle werk laten doen? Gevaarlijk werk? Autorijden? En nogmaals, wat erna? Heel veel werkge- Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 0/6-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. vers zullen erg huiverig zijn om een methadonverslaafde in dienst te nemen Als de man na twee jaar experimen teren zonder werk wegge stuurd wordt, valt hij in een levensgroot gat Hij is nog verslaafd en zal snel weer in de 'scene' terecht komen. Als het Rotterdams experi ment bedoeld is hem via een omweg van de drugs af te krijgen, is het puur een alter natief voor het therapeutisch centrum. Elke keer dat wij iemand in de gelegenheid stellen voor het beëindigen van zijn strafperiode naar een afkickcentrum te gaan, wer ken wij mee aan een experi ment De criminele junk daar heen sturen is eigenlijk zijn inbraakserie wat opschorten. Immers, maar een heel klein percentage kickt echt af. Maar je moet elke wezenlijke Hans aangrijpen. Anderzijds", zegt mr. Van der Plas, „wil de burger be schermd wordea Wil je de maatschappij op langere ter mijn effectief beschermen,' dan zul je de junks telkens weer voor een lange tijd vast moeten zetten Maar of dat echt helpt? Het stelt burgers gerust en voorkomt dat zij het recht in eigen hand nemen We zitten dan nog wel met veel vragen over het heroïne gebruik, zeker is dat het effect van gevangenisstraf op de junk miniem is. En junks con sequent lang opsluiten zal tot gevolg hebben dat het hele ge vangenissysteem dol draait". De burger roept 'sluit ze maar op. Opgeruimd staat nefjes'. Maar diezelfde burger weet, vindt de Bredase vice- president, niet wat dat bete kent: „Men wil het ook niet weten. Men wil niet met de werkelijkheid geconfronteerd wordea Iemand jaren opslui ten is niet niks. Mensen wor den daardoor misvormd. En wat bereik je dan? Voor be wakers is het ook erg moei lijk". Is het een alternatief om alle junks naar ziekenhuizen te sturen? „De burger zal het niet pikken Maar die burger moet ook beseffen dat een straf een junk niet geneest van zijn ziekte. Ik begin gelei delijk te geloven dat de crimi nele junk niet alleen crimi neel is door de drugs, maar dat hij ook de kick van het criminele feit zoekt Je moet zoeken naar maat schappelijk aanvaardbare wegen Ik denk dat het maat schappelijk beter te verkopen is als je de junk de keuze laat tussen vrijwillig afkicken of zitten Maar dan afkicken als bijzondere voorwaarde voor een voorwaardelijke straf. Geen afkickcentra meer waar je weg kunt lopen Als de man vrijwillig bin nen treedt, zullen de deuren op slot moeten Als hij het echt niet kan volhouden, zal hij vanuit het afkickcentrum terug naar het Huis van Be waring moeten Zo'n opzet vergt een drastische verande ring in de bestaande afkick centra. Er zal 24-uurs bewa king moeten komen en de mentaliteit van de mensen die er werken zal moeten veran deren", aldus mr. Van der Plas. Of het ooit zover zal komen, is helemaal de vraag. Zolang de maatschappij niet weet hoe het drugsprobleem aan te pakken, is elk experiment welkom. Ook dat van afkic ken in een kliniek, hoe gering de kans op succes ook is. Toch is de Bredase rechtbank de laatste tijd minder gauw ge neigd een junk tussentijds te laten afkicken. Een jaar geleden wisten ad vocaten in Breda nog wel eens te bewerkstelligen dat het voorarrest tijdens de zitting Mr. L. van der Plas: 'De opvang na het afkicken is min stens even belangrij k'. - foto de stem/johan van gurp Hoe maak je een eind aan de criminele randverschijnse len van het heroïnegebruik- foto de stem/johan van gurp geschorst werd en de junk stante pede naar de kliniek kon. De ervaringen zijn echter zo negatief geweest, dat de rechtbank daar grotendeels op is teruggekomen Zij staat nog wel eens toe dat een ver slaafde tijdens het voorarrest naar een kliniek gaat „Maar dat doen we niet meer als hij daar al eerder is geweest en is weggelopen Dan is ons motto: eerst uitzit ten en daarna op eigen initia tief afkicken Maar laten we eerlijk zijn, dat werkt ook niet echt. Wie heeft de moed om dezelfde dag dat hij uit de ge vangenis komt zich vrijwillig weer voor lange tijd in te la ten sluiten? De verleiding is dan heel groot om een paar dagen van je vrijheid te ge nieten En dan is het kwaad meestal al weer geschied", zegt mr. Van der Plas. Dat roept de vraag op of een junk eigenlijk wel een vrije wil heeft en zelf kan be slissen Mr. Van der Plas: „Wij gaan er vanuit dat hij in elk geval nog restanten van een vrije wil heeft Anders zou hulpverlening ook geen enkele zin hebben Het expe riment in Rotterdam moet vanuit die vrije wils-uiting bekeken worden. Het alternatief om te gaan werken is een reëele keus. Je laat hem niet kiezen tussen de hemel en de hel. Het is verge lijkbaar met de keus die de verslaafde had tussen zitten of opgenomen worden in een kliniek. Dat laatste is echt geen pretje. Zijn afweerme chanisme wordt er af gebro ken en hij wordt indringend piet zichzelf geconfronteerd. Je vraagt je wel eens of om men daarbij soms niet te ver gaat. Kijk eens, een junk walgt op den duur ook van zichzelf. Hij heeft geen vrede meer met zijn situatie. In de 'scene' wor den geen eisen gesteld. Daar is geen genegenheid. Ze belaze ren er elkaar bij het leven. Het hele gedrag is slechts ge richt op scoren. Daar tegen over staat de maatschappij die deze mensen spuugzat is. Ik geloof een junk als hij zegt dat hij wil afkicken om uit die poel van ellende te komen". Mr. Van der Plas over eer der bedachte experimenten: „Gratis heroïne verstrekken aan de harde kern van crimi nele junks werkt niet Daar is in Londen mee geëxperimen teerd. De hulpverlening uit onze hoofdstad wil zelf niet dat het wordt toegepast, om dat het voor een aantal men sen de drempel wegneemt die hen nu nog net tegenhoudt om aan de heroïne te gaan. Bo vendien lost heroïne vrij ver strekken het probleem niet op. Methadon verstrekken boekte evenmin veel resul taat. Verlaagt het de drempel om naar de hulpverlening te stappen? Iedereen is er nu wel van overtuigd dat een junk om van zijn verslaving af te komen zelf zijn probleem moet oplossen. Verplicht af kicken? Zelfs advocaten hoor je er om vragen, maar het is een loze kreet In Duitsland werkt het niet En hoe moet het concreet? Als justitie de controle moet uitvoeren doe je in feite niets anders dan bij tbr-gestelden". Door Jan van de Ver! - - Had het parlement 150 jaar geleden nog niets te vertel len, nu kan het bogen op vele rechten om een parle mentair onderzoek in te stellen. Nog lang na het 'omslagjaar' 1848 was er eigenlijk weinig geregeld. Het recht van enquête werd moeiteloos aanvaard, maar wat aan een onder zoek mocht worden onder worpen en hoe ver het par lement daarin mocht gaan moest aan de hand van een lange praktijk worden ontwikkeld. In het midden van de vorige eeuw spitste de discussie zich toe op de vraag of het parle ment zich kon mengen in za ken die door de regering wer den afgehandeld. Nee, was het oordeel van de ministers. „Parlement en regering heb ben elk een eigen verant woordelijkheid. Dus moet het parlement niet komen aan be voegdheden van de regering", zo blokkeerde het kabinet po gingen om onderzoeken ruim te meten. Vandaar een onder scheid tussen politieke en wetgevingsenquêtes. Van de eerste groep diende het parle ment af te blij ven. Tot 1887 stelde het parle ment zich tevreden met wet- gevingsonderzoekea Acht in getal. Deze onderzoeken le verde voor de samenleving vooruitgang op. Zeker de laatste enquête, die ging over 'Het tegengaan van overbo dige arbeid en de toestand van fabrieken en werkplaat sen met het oog op veiligheid, gezondheid en welzijn van de arbeiders'. In de roes van het succes probeerde het parlement toch onderwerpen van de verbo den groep aan te snijden, maar telkens stak het kabinet er een stokje voor. Tot vijf maal toe. Geen reden voor de volksvertegenwoordiging om dan maar stil te zitten. Waren er onderwerpen, waarover zij toch meer wilde weten dan stelde zij een commissie van onderzoek in. De regering bleef buiten schot „Stapje voor stapje moest het parlement terrein verove ren op de regering; stukje YOOr stukje moest het verzet van conservatieve Kamerle den - die aanslagen op het ka binet wilden voorkomen - worden afgebrokkeld", schrijft mr. Engels in zijn boekje 'Het parlementaire en quêterecht'. „Bijna elk Ka merdebat stond in dat teken, dus ook elk debat over een en quête-voorstel". De aanhouder wint, dat gold toen al. Het parlement had zo lang touw getrokken, zo vaak de neus gestoten; er moest een afspraak met de re gering komen. Begin deze eeuw kwamen de politici de volgende regels overeen: een enquête is niet geoorloofd als er geen politieke gevolgen aan kunnen worden verbonden (een ex-minister kan niet af treden); een enquête is niet mogelijk naast een strafrech telijk onderzoek; een enquête mag niet gericht zijn op per sonen; een enquête mag alleen gaan over zaken waarover een interpellatie mogelijk is; een enquête is pas toegestaan als alle andere parlementaire middelen zijn uitgeput Naar aanleiding van het onderzoek naar de Londense periode gedurende de oorlog stuitte de onderzoekscommis sie op problemen Problemen waren de onmogelijkheid mi nisters te ondervragen, het ontbreken van opkomst- en antwoordplicht van Neder landers in het buitenland en ook de bepaling dat ontbin ding van de Kamer de en quête zou beëindigen. De en quêtewet werd gewijzigd. Een van de winstpunten: in het vervolg mochten ministers worden ondervraagd over be sluiten in de ministerraad. Herleving van de parle mentaire belangstelling voor het enquêterecht in de jaren zeventig had wederom een wetswijziging tot gevolg. De verworvenheden van 1977: de zittingen van de enquêtecom missie werden openbaar ge steld en aan bewindslieden een opkomst- en een ant woordplicht opgelegd. De drempel voor het houden van een onderzoek werd verlaagd door de bepaling, dat ook Ka mercommissies het recht heb ben een enquêtevoorstel in te dienen De opvatting dat ook een minderheid van de Kamer een voorstel tot onderzoek zou mogen lanceren, haalde de grondwetswijziging van 1983 niet. Toch hield de meerder heid, overeenkomstig inten tieverklaringen in de Kamer, duchtig rekening met de min derheid toen de CPN het voorstel deed een onderzoek naar de RSV in te stellen. WD en CDA steunden de- CPN en het onderzoek kwam er. Geheel nieuw in het parle mentaire onderzoek was het vooronderzoek. Deskundigen van buiten de Kamer groeven in het verleden van de RSV, waardoor de onderzoekscom missie aan het begin van de verhoren over een degelijke basis beschikte. Nieuw ook was de bereidheid van het ka binet om passages uit de no tulen van de ministerraad be schikbaar te stellen. En de commissie honoreerde met mondjesmaat een beroep op het verschoningsrecht Zo levert elk onderzoek een bijdrage aan de ontwikkeling van het recht. Op dit moment gaat het enquêterecht uit van: het primaat van de Kamer (die bepaalt wat en hoe wordt onderzocht), opkomstplicht en eedsdwang (voor het staats hoofd wordt geen uitzonde ring gemaakt, maar iedereen ontziet op eerder genoemde staatsrechtelijke gronden de koningin), antwoordplicht (minus recht op verschoning), afgifteplicht (alles wat zicht baar en/of hoorbaar kan wor den gemaakt), openbaarheid, rechterlijke dwang (de com missie kan niet zelf afdwin gen). De ontwikkeling van het onderzoeksrecht is opzienba rend. Groot is het verschil tussen het recht van 1848 en dat van 1987. Het is de vraag of de versterking van het par lementaire recht nu blijft ste- kea De aan de gang zijnde 'bouw-enquête' zou wel eens tot gevolg kunnen hebben, dat het parlement, om het macht sevenwicht tussen volksver tegenwoordiging en regeringi te herstellen, met verve de ontmanteling van ministeries (bolwerken van bureaucrati sche macht voor de ministers) voortzet Elke enquete draagt wel iets bij aan het aanzien van het parlement De historie zal leren wat de uiteindelijke winst in de twintigste eeuw is geweest. Dit is het laatste artikel van pen serie van drie. Door Ad Burger INCONSEQUENT gedrag kan de minister van On derwijs en Wetenschappen in ieder geval niet verwe ten worden. Drs. Wim Deetman blijft, alle verha len over armlastige stu denten en overbelaste steunpunten ten spijt, de zo fel bekritiseerde Wet Studiefinanciering door dik en dun verdedigen. Het systeem deugt, de uitvoe ring deugt. Studenten moeten weliswaar een tijdje wachten op ant woord op hun brieven of op afhandeling van hun aanvra gen, maar dat was met het oude beurzensysteem ook al het geval. En de Tweede Ka mer moet niet zeuren, want die heeft tenslotte zelf om een snelle invoering van het nieuwe systeem gevraagd. 'Heus, er is niets aan de hand'. Deetman spreekt een hand jevol journalisten toe in de Louvre-zaal van het Haagse Sofitel. De minister van On derwijs heeft net een contract ondertekend met de Post bank, waarbij de laatste in stantie het beheer heeft ge kregen over 4 miljoen gulden waarmee computer-software voor middelbare scholen kan worden aangekocht. Mis schien dat hij daar ook beter de studiefinanciering kunnen onderbrengen, wordt be smuikt gegrapt. Voor de mi nister van Onderwijs het te ken om uitgebreid en omstan dig uit te leggen dat de grap iedere grond mist Want: het systeem deugt. Maar hoe zit het dan met de gigantische achterstand die de Centrale Dienst Studiefi nanciering in Groningen bij het beantwoorden van brie ven zou hebben? Volgens het PvdA-Kamerlid Vermeend zou die achterstand opgelopen zijn van 30.000 tot 100.000 nog te beantwoorden brieven, het geen haaks staat op de eer dere belofte van Deetman dat 'Groningen' in september alle aanvragen en klachten zou hebben afgehandeld. De minister: „De oude ach terstand is weggewerkt. Waarmee we nu te maken hebben, zijn 200.000 brieven van nieuwe studenten en stu denten wier omstandigheden met ingang van het nieuwe collegejaar zijn veranderd. Groningen werkt momenteel hard aan het beantwoorden van die brieven, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar. Als ik vandaag een miljoen brieven ontvang, kan ik ze onmogelijk morgen allemaal hebben beantwoord. Dat geldt ook voor Groningen. Het zal zo'n zes tot acht weken duren voor die nieuwe correspon dentie is beantwoord. En som migen studenten zijn onge duldig, die vinden dat te lang". Proberen we het nog eens. Wat dunkt de minister van de klachten over de telefonische onbereikbaarheid van de re gionale steunpunten. Som mige studenten vertellen dat ze vergeefs een week lang hebben getracht daar infor matie te krijgen. De i geeft toe dat die bereik heid niet optimaal is, 'dat is te verklaren'. „Zo'n steunpunt krijgt! telefoontjes. Voor vraag moet het dossier student-in-kwestie wor gelicht. Soms duurt hetb woorden van een vraagt minuten, soms tien mi® Dan ontstaan er wachttijd Verdient het dan mi aanbeveling om meer i vrij te maken voor dezen van informatiever Deetman, met een vertwijfeling in de stern: kan toch niet iedereen op! diefinanciering zett Maar wat moet een met een brandende dan? „Het beste is natum toch een brief naar Gro sturen", antwoordt de i ter, met een zeker gevoelt gotspe. Er zijn problemen en t gen, zeker. „Maar uit I ten uit Groningen heb ik nomen dat slechts in vijl tien procent van de ge' wordt gereageerd" Deetman, die dat (i 50.000 reacties) niet e vindt. „Bovendien staat centage even los van dev wie de fout heeft haast de minister zich t toe te voegen. Want worden niet alleen gei door de Dienst Studiefi' ciering, ook studente; ouders bezondigen zichd aan. De bewindsman neemi' voorbeeld Owaar gebeu de praktijk: „Een student zes voorletters geeft del te kennen dat hij va met 'Robbie' wenst te v aangeschreven. Gri stort vervolgens geld opb rorekening van die Geld wordt teruggestort dat Robbie vergeten he naamswijziging aan de; dienst door te geven denk ik bij mezelf: 'Dien gek'. Je gaat het system niet zo maar belastent je het niet eens bent i manier waarop je wordt geschreven". We nemen gemak even aan dat Robbie i daad gek is, maar dal toch niet het geval zijns die studenten, ouders f kanen die de afgelopens den him nood ben? Deetman probeert eens, voor de laatst „Het systeem heeft, toe, aanloopproblemen Maar nogmaals, ik niet de indruk dat hets niet deugt of dat het ter ingevoerd. De dienstveilt is gigantisch, we gaans' zoek naar zoekgei ouders. En er mag wachttijd zijn, maan niet langer dan in hel systeem. En laat ik zeggen: er zijn ook i die zich roeren, vers dat niet iedereen recht op studiefinanciering - Wat Deetman bet het debat met de Twe mer eigenlijk achte blijven. Want het deugt. Ko 'et bondsbestuur blijft vei 'beidstijdverkorting (ATV Wkgelegenheidsinstrumer r belangrijk vinden mat verre dit punt - tot ni mmer een in het arbeidsv 'gardenbeleid - voor de 1 'ioriteit heeft moet in de sies blijken. Dat stelt de sbond FNV in de discu: sWIJK (ANP) - Ziekenfc jg en psychotherapie nodig age betalen. eigen bijdrage voor interne 'amzorg gaat van 39,50 gul- naar 50 gulden en die voor ikraamzorg van 15,80 gul- naar 20 gulden. De bijdrage r psychotherapie komt van 10 gulden. bleek donderdag bij de entatie van het financieel zicht van de gezondheids- g en maatschappelijke istverlening (FOGM), een ere uitwerking van dit deel de begroting van het mi- erie WVC. e hogere eigen bijdragen nodig omdat de Tweede ler bij het schrappen van tandartsenzorg voor vol- senen uit het ziekenfonds wet de halfjaarlijkse con- i wilde behouden. Dat kost tiljoen gulden en die kosten ;n nu elders bespaard ris* saiv*- p en bankrelatie ii •'—'Vlakbij. Geen zekerheid dat alle mers blijft, want u gaan niemand ande De BBL is de twei grootbank. Met eei die kan bogen op internationale erva namisch vakmanscl 2000 Antwerpen 2018 Antwerpen 2750 Beveren-Waas 2130 Brasschaat 8000 Brugge 9900 Eeklo 9000 Gent 8300 Het Zoute 2320 Hoogstraten 8300 Knokke 9990 Maldegem 8400 Oostende 2780 Sint-Gillis-Waas 2700 Sint-Niklaas 2778 Sint-Pauwels 2300 Turnhout 2788 Vrasene 9070 Wachtebeke 9988 Watervliet 8300 Westkapelle 9060 Zelzate Minister Deetman een briefis het beste e Verslaggevers - Het gemeentelijk i»Tameï mondkosten heel rden ^lopen twintig jaa ftient -guldens gekost He "idiS. onderzoek naa tUde d°°r beleggers i vergeleken maar bij set al'rWeede Kamerlid De Bet 'faude n^êtecommissie naar d i ouue gisteren „;jn yeI .kiezel <ra>irio'/.TCUmmlssle na: dat de ,ren tijdens zijn .in onde^!tecornmisie "tóezel zonder aandacht t "aan de rotsblokken."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2