bidui Soutendijk-Van de Ven als duo $EN MAAND LATER' LEUKE VROUWENKOMEDIE Harde actie overstemt grappen Eddie Murphy nna dartelt door Who's that girl?' 'Storia d'Amore' tussen neo-reaJisme en tv-clip JRenoir Festival in Filmhuis Concordia HH3Bi|j2jjgES2 Olifantje IN 'BEVERLY HILLS COP 2' SPEELFILMS OP TV L NEDERLAND 1 ZATERDAG ZONDAG WOENSDAG BELGIE NED 1 DONDERDAG DUITSLAND 2 v.v. DE STEM' T2 Door Marjan Mes NA het pathetische 'Van de koele meren des doods' heeft Nouchka van Brakel weer een leuke, eigentijdse 'vrou wen-film' gemaakt die herinnert aan de heldere stijl en deHhemathiek van 'Een vrouw als Eva'. 'Een maand la ter' laat twee heel verschillende vrouwen eikaars levens gewoonten overnemen, waardoor zij geconfronteerd worden met de lusten en de lasten van het getrouwd en het vrijgezel zijn; omstandigheden die hen respectieve lijk als ongetrouwde, onafhankelijke vrouw en echtge note met drie kinderen tevoren onbekend waren. Monique van de Ven verrast als de vrijgevochten Monika, die een maand lang het leven van de gedistingeerde huis vrouw Lies be th (Renée Souten dijk) overneemt Liesbeth heeft een advertentie geplaatst waarin zij een vrouw uitnodigt vo^r dit ongewone experiment Monika gaat erop in omdat ze over deze ervaring wil schrij ven in een vrouwenblad. Zo be landt de keurige huismoeder uit de betere kringen in de cha otische wereld van een vrijge vochten vrij gezellin met aller leibaantjes en vriendjes. En de losse, 'postmoderne' jonge- vrouw moet zich zien te redden rriet een brave echtgenoot, drie jonge kinderen en een luxueus huis dat van alle technische ge makken is voorzien. ,Het scenario is gebaseerd op eet) toneelstuk van Jan Don kers, dat werd opgevoerd door -ah toneelgroep Baal. Hij kwam op het idee naar aanleiding van een opvallende contactadver tentie in de Newyorkse 'Village Voice'. Ongewild doet dit aar dige uitgangspunt herinneren aan 'Desperately seeking Su san', de verrassende filmkome die van Susan Seidelman. Ook Nouchka van Brakel heeft een komedie willen maken. Haar scenario met zijn totaal on waarschijnlijke gegeven - het is ondenkbaar dat een chique huisvrouw zoals Soutendijk een dergelijk initiatief zou ne men - leent zich hier alleszins voor. Renée Soutendijk en Monique van de Ven in 'Een maand later'. foto sigma RLMPROOUCnONS. 'Een maand later1 begint ook als een komedie, vooral door de spontane, aanstekelijke aan wezigheid van Monique van de Ven, die als een olifantje door een porseleinkast raast Aan vankelijk tot ongenoegen van de op comfort gestelde echtge noot, de psychiater Constant (Edwin de Vries) en de drie kinderen. Soutendijk op haar beurt schrikt eerst van de rom melige levensomstandigheden van Monika, maar krijgt er al gauw schik in. Vooral als de vrijages met Monika's vriend jes en diverse baantjes van haar tegenpool haar uitstekend blijken te bevallea Monika raakt ondanks zichzelf gehecht aan de man en kinderen van Liesbeth. Een liefdesrelatie tussen haar en Constant blijft natuurlijk niet uit Op het moment dat er gevoe lens in het geding komen, krijgt 'Een maand later' toch vooral de typische Van Brakel- karakteristiekea De positie van vrouwen en hun verant woordelijkheden worden be langrijker dan het komedie-as pect De regisseuse weet weer veel tederheid en warmte te leggen in de huiselijke scènes. Haar aandacht voor de affec tieve noden van volwassenen en kinderen is opnieuw roe rend, maar daardoor hinkt de film toch een beetje op twee ge dachten Het absurde van de situatie komedie wordt onvoldoende uitgewerkt maar ook de se rieuze relatieproblematiek blijft in het luchtledige hangen Toch is het een heel aardige, onderhoudende film met een aantrekkelijke fotografie en goed spel van onze twee be langrijkste filmactrices. Het happy-end herstelt onver wacht het komedie-effect Voor het goede begrip: Soutendijk en Van de Ven zijn maar in enkele korte scènes samen te zien, net als Rosanna Arquette en Ma donna in 'Desperately seeking Susan'. 'Een maand later' van Nouchka van Brakel draait in Casino 1 in Breda, City 1 in Roosendaal en Cinem'ac- tueel 2 in Bergen op Zoom. Van onze filmredactie EDDIE Murphy is weer terug als de brutale, iedereen over donderende smeris uit Detroit, Axel Foley. Het ziet er ook naar uit dat 'Beverly Hills Cop' een eindeloos reeks vervol gen krijgt. Maar het tweede deel, dat thans in roulatie is gegaan, brengt nu al te veel van het oude bekende terug zonder dat de sprankelende vrolijkheid van deel één be waard is gebleven. ai" Vdn onze filmredactie 'Who's that girl?' Dat is wel duidelijk; dat kan er maar één zijn: Madonna. In de gelijknamige film van James Foley mag ze vooral zichzelf spelen en dat is in ieder geval leuker dart de vrouwelijke missionaris in het mislukte 'Shanghai Surprise'. Maar ook weer niet zo leuk als het goed geregis- séérde typelje in 'Desperately seeking Susan'. Madonna is als popster mis schien onovertroffen en ge slaagd als puur kunstmatig ge creëerde heldin van videoclips, als actrice weet je nog altijd niet helemaal wat je aan haar hebt. Ze lijkt wel een kameleon die telkens de trekken van an deren aanneemt, zonder dat je een duidelijk herkenbaar ka rakter te zien krijgt. Haar uiterlijk wisselt ook met de omstandigheden Door de make-up en wisselende haarkleuren en -uitdossingen weet je nauwelijks hoe Ma donna er echt uitziet. Maar goed; dat is nu juist wat jongeren zo leuk aan haar vinden. Ze is bovendien brutaal en eigengereid en weet haar vrouwelijke charmes goed te gebruiken als ze haar zin wil krijgen In 'Who's that girl?' is ze het meisje Nikki Finn, dat vier jaar onschuldig in de bak heeft gezeten. Een keurige ad vocaat die haar even bij een busstation zou afzetten, raakt in haar netten verstrikt en be trokken in een bizar avontuur waarbij Nikki op zoek gaat naar de echte dader van de moord op haar vriendje. Het verhaaltje doet er verder niet zoveel toe. Het gaat vooral om de aaneenschakeling van dolle momenten, die dynamisch in beeld zijn gebracht door came raman Jan de Bont En natuur lijk om Madonna's 'greatest hits'. •Who's that girir is te zien in Cinésol 1 in Breda en Ci- nem'actueel 1 in Bergen op Zoom. Murphy's grappenwaterval wordt ditmaal onderge sneeuwd door het razendsnelle actieverhaal, dat stampvol auto-achtervolgingen, woeste schietpartijen, wilde stunts en keiharde muziek zit. Zijn be perktheid als komiek wordt er in ieder geval door verhuld. Regisseur is Tony Scott (Top Gun), die ditmaal wat meer aandacht besteed aan de maatjes van de razende politie man die Beverly Hills op z'n kop zet. Judge Reinhold (Rose wood) en John Ashton (Tag- gart) krijgen nu veel meer de kans om Murphy als komieken naar de kroon te steken. Ook Stallone's (bijna ex-) vrouw Brigitte Nielsen, het enge Deense fotomodel, mag een woordje meespreken als een harde tante. De fans van Eddie zullen zich van deze kri tiek weinig aantrekken en wel licht nog tot in lengte van j aren blijven toestromen om hun gri-» massende idool te bekijken. Deel één heeft 350 miljoen dol lar opgebracht Ongetwijfeld was dat de enige reden om een serie op te zetten rond 'Beverly Hills Cop'. 'Beverly Hills Cop 2' Eddie Murphy en Brigitte Nielsen in "Beverly Hills Cop 2'. - fotouip draait in Grand Theater in en Roxy 1 in Bergen Breda, City 2 in Roosendaal Zoom. op Van onze filmredactie Van 15 tot en met 28 ok tober vertoont het Bre dase Filmhuis Concordia twaalf films van de Franse regisseur Jean Renoir (1894-1979). Onder .Jjde noemer 'Renoir Festi- val' wordt dagelijks een andere film gedraaid van deze klassiek geworden ^-cineast, zoon van de be roemde impressionisti sche schilder Auguste Renoir. Óok voor de zoon was de na- jtuur een levenslange inspi ratie, welke diens humanis tische kijk op de menselijke relatie beïnvloedde. Hij was een van de eerste cineasten die de dieptescherpte-tech niek toepaste, waardoor meerdere personen tegelijk binnen één beeld zichtbaar bleven. Een van zijn be roemdste films, 'La Grande Illusion' (1937), is niet in het festival opgenomea Maar wel een film als Toni' uit 1935, die tegenwoordig als een meesterwerk wordt be schouwd, en 'La Règle du Jeu' uit 1939. Een aantal films is Engels gesproken of Engels ondertiteld in plaats van Nederlands. Van onze filmredactie 'Storia d'Amore' van Fran cesco Maselli was de succes"- volle openingsfilm van het laatste Filmfestival Rotter dam. Een ongewoon melo drama dat in Venetië drie Gouden Leeuwen won en in ons land in de grote steden een lange prolongatie kreeg. De 56-jarige Maselli was als jongen assistent bij Antonioni en maakte vanaf 1955 speel films, waarin in navolging van het neo-realisme de arbei dersklasse en economische uit buiting hoofdthema's waren. Na 1975 maakte hij nog uitslui tend televisiefilms. Met 'Storia d'Amore' maakte hij een op merkelijke come-back, waarin vreemdgenoeg de inhoudelijk heid van het neo-realisme ver bonden wordt met de vormge ving van het videoclipver schijnsel. Het onderwerp is de uitbui ting van de werkende klasse en de romantische liefde, die in ly rische, tot pathetische beelden gestalte krijgt Hoofdpersoon is de 18-jarige Bruna (mooi, na tuurlijk gespeeld door Valeria Golino), die als werkster aan de kost moet komen en daarvoor op onheuse tijden moet aantre den. In de bus naar haar krot tenwijk (die overigens smake lijk wordt weergegeven) ont moet ze in de lege bus een jonge arbeider Sergio, met wie ze een hartstochtelijke verhouding begint De regisseur heeft de dodelijke herhaling van het da gelijkse ritueel in een ritmische montage indringend verbeeld. Tamelijk onverwacht ruilt Bruna haar liefde in voor een andere jongen, die als ober in een cafeetje werkt waar zij 's morgens op de bus wacht Met hem betrekt ze een kraakpand. Als Sergio weer opduikt, ont staat als vanzelfsprekend een ménage trois, die om ondui delijke redenen toch niet zo vlekkeloos verloopt als kenne lijk de bedoeling is. De jongens hebben meer aandacht voor eikaars hobby's dan voor Bru na. Als ze op een hete zomerdag op het dakterras belandt, om mieren dood te spuiten, valt ze naar beneden. Was het een ongeluk of zelf moord? Maselli geeft daar geen antwoord op. Het zou symbo lisch kunnen zijn,.ter verwij zing naar de positie van de ar beidersklasse, die altijd weer het onderspit delft Een psy chologische verklaring lijkt er nauwelijks voor. In ieder geval zit 'Storia d'Amore' vol prach tige, weemoedige beelden, die soms teveel naar een modieuze televisietechniek uitglijden, maar vaak ook intrigeren door hun oprechtheid. "Storia d'Amore' van Francesco Maselli draait in Filmhui» Concordia Breda; 17 tot en met 30 september (19.30 en 22.00 uur). IKSTEM GIDS 2 VI Knight Rider The Sugarland Express (USA 1974, Did. 1,00.45 uur). Steva Spielbergs eerste bioscoopfilm over een voortvluchtig ety paar, dat hun geadopteerde baby wil terughalea Met Gt, die Hawn en William Athertoa La grande vadrouille (Frankrijk 1966, Did. 220.15 Uu, .'t^BTderi.* Onder de titel Klucht met Louis de Funès en Bourvil, die de bemant rÜ harte gelukgewenst' ne- van een boven Parijs neergeschoten RAF-vliegtuig in V{j Ugheid trachten te brengea o ooc w '.Kit definitief afscheid. By love possessed (USA 1960, Did. 2, 23.15 uur). In een klei, Kin laatste avontuur komt provincieplaatsje raakt een advocatenzoon bij zedenschat iSd nog in contact met daal betrokken. Film van western-regisseur John Sturgi met Lana Turner. In" die problemen heeft Chronik der Anna Magdalena Bach (W.-Duitsland ih e"' industriëel impe- Dld. 3 WDF, 21.30 uur). Jean-Marie Straubs biografie vi 1 gat ze Bach, gereconstrueerd aan de hand van diens muziek. D ÏJJJ'veërfd. componist wordt gespeeld door G us tav Leonhardt The last waltz (USA 1979, Did. 3 WDF, 23.00 uur). Film Martin Scorsese met het laatste concert, dat de legend® sche groep The Band' in 1976 gaf. Met o.a. Neil Young, Diamond, Eric Clapton, Emmylou Harris, Bob Dylan 1 Ringo Starr. Ringo btarr. -««toerd, omdat collega Life with father (USA 1947, België 1,16 00 uur) William ft g~e tijd bij well als een tirannieke vader m komedie van Michael Qj Ban" Thanner werd tiz. Met prille Elizabeth Taylor. j® ^t huis ge_ De mannen kunnen Is slechter met elkaar rerweg cn daarom zoekt The great race (USA 1965, Ned. 1,15.00 uur). Blake Edwaij ihimanski afleiding op het gekke autorace om de wereld anno 1900. Met Jack Lem® ietbalveld, en Tony Curtis. end daa Alleman (Nederland 1963, Ned. 1,19.50 uur). Populairste S «noord, van Bert Haanstra, waarin deze de Nederlander met een verborgen camera. Simon Carmiggelt verzorg het commentaar. The golden blade (USA 1953, Did. 1,14.15 uur). Sprookje 11 '1001 Nacht', waarin een koopmanszoon verliefd wordt opi mooie dochter van de kalief. Met Rock Hudson en Pipe Laurie. rthur Hailey staat bekend DINSDAG E een schrijver van mo- leuze verhalen. Zijn zoveel- Hans Christian Andersen (USA 1952r Ned. 1,14.35 uur), i bestseller 'Strong medici- zikale biografie van de beroemde Deense sprookjesvertóli e- ievert vanavond de stof met Danny Kaye. m Amerikaanse tv- La chrèvre (Frankrijk 1982, Ned. 1, 20.28 uur). Een mek) [q, gje Veronica in twee de- dat altijd pech heeft, verdwijnt spoorloos. Haar vader hut „'uitzendt. Het verhaal een klunsige detective. Komedie met Gérard Depardiem over twee jongedames, Pierre Richard. e verschillende carrières aken. Jessica wil het liefst j snel mogelijk trouwen en aar kamergenootje Ceiia Excalibur (USA 1981, Ned. 1,22.02 uur). John Boormansijï«)mt van een goede baan* terpretatie van de koning Arthur-legende. Nicol Willie son schittert als tovenaar Merlijn. L'ombre des chateaux (Frankrijk 1976, Did. 2, 22.30 u«| Kroniek van een arm Italiaans immigrantengezin, dat komen geïsoleerd leeft zonder kranten, radio of televisie. Geschichtsunterricht (Italië 1972, Did. 3 WDF, 22.35 k|m,n Osterman Moeilijk toegankelijke film van Jean-Marie Straub, will weekend voor een gedeelte van Bertolt Brechts romanfragment Geschafte der Herrn Julius Caesar' werd gebruikt Sissi (Oostenrijk 1955, België 2,20.15 uur). Eerste van de Sissi-films met Romy Schneider, die België op drie acht eenvolgende avonden uitzendt van haar vader Tatort Schimanksi is maar uitgere nd daar wordt een man .■.^,11—«moord. bespie 20.50 Strong medicine The adventures of frontier Fremont (USA 1975, Ned. 1,1 uur). De ware geschiedenis van een man, die in 1830 een leven in de wildernis kiest Met Dan Haggerty. An intimate story (Israël 1981, Did. 2, 23.30 uur). Het h lijk van een echtpaar in een kibboets lijdt schipbreuk ill maar geen kinderen willen komen. Met de Israëlische ï-l geres Chava Alberstein. 99 River Street (USA 1953, Did. 3 WDF, 20.15 uur). MisdaiM film van Phil Karlson, waarin een ex-bokser-taxichaufta| ontdekt, dat zijn vrouw bij een juwelenroof betrokkenii Sissi, die junge Kaiserin (Oostenrijk 1956, België 2, f uur). Tweede Sissi-film, waarin de jonge keizerin pro' men krijgt met haar schoonmoeder en een Hongaarse stand bedwingt. Hauer is vanavond te in The Osterman week- naar de gelijknamige [onageroman van Robert idlum. Hij speelt de om en televisiepresentator Tanner, die van CIA- :nt Fassett te horen krijgt, zijn drie informanten IB-spionnen zijn. Fassett hen niet arresteren, maar heeft een plan bedacht om van hen te laten overlo- Hij heeft daarbij de hulp Tanner nodig. Derrick isaris Marx van de [sbrigade in München ft een telefoontje van een iuw gekregen. Samen met jongere collega Rein- L die zojuist van de poli- kool is gekomen, trekt de tip van de vrouw na. haar aanwijzing ontdek- de politiemannen een lachte auto. Als Marx terking gaat halen, rdt Reinhard uit de be te auto neergeschoten. "Predator1 met Arnold Schwarzenegger als mannetj in de jungle is nu te zien in Casino 2 in Breda, Roxy 2-inl gen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst "Extremities' draait thans in Mignon in Breda. S] emancipatorische thriller met Farah Fawcett als een die wraak neemt op haar aanrander. 'Avontuur met een staartje', de tekenfilm van Don blijft nog in enkele matinees in Mignon in Breda. "Blind Date', de komedie van Blake Edwards, is ovi naar Cinésol 2 in Breda. Een jonge zakenman raakt in-—, problemen als hij een onbekende jongedame (Kim BasWWllSke en W IS KG meeneemt naar een zakendiner. 'Blue Velvet' van David Lynch draait hier in de avondvoorstelling. Een wonderlijke mengeling van tien komedie en beklemmende thriller, waarin de duistere C' ten van het menselijk driftleven raadselachtig gestalte gea TR 16.0 of i (19 17.3 17.4 18.1 agr 18.3 ball Mo< (hei 18.5J 19.0 20.0 20.2 NOS 10.0 NieiJ 11.3 13.0 slecl- 18.15 slec| 18 Sp 18 18.4 19.0 VC 19.1 mu 20.( aard 20J Am^ Pan Pati 22.10) pres tkenjtetfcnli/k /o dun ah een plank neten ah orerietboten 'Secret of my Succes' gaat door in Cinésol 3 in Breda. I komedie met Michael J. Fox over een jongen die het darifl een handige truc ver schopt in de Newyorkse zakenwereld 'Outrageous Fortune' gaat weer verder in Casino 4inBre* Aardige, maar niet verrassende komedie met Bette MIJ en -Shelley Long. Hier draait ook als kindermatinee spannende en ontroerende Spielberg-film E.T.' 1 The living daylights', het James Bond-spektakel, blij"- zien in Casino 3 in Breda en Centraal in Geertruidenbers I ADVERTENTIE) Staande klok, 200 cm. uitgevoerd in noten, ketsen en mahonie. Met West- rr--. 11 v' ij li hel ws ah je my fIn tf Polken kunf kri/fen J J~JV Fraai gestyleerde staartklok leverbaar in eiken en noten uit voering. 85 cm. Met West minsterslag, [barpslinger met» wijzerplaat. tn grijs, antraciet en i wit. 45 cm. i (Ook leverbaar in donker en blank eiken Van 225,- Voor 175,- witte quartzklok met gewichten. Leverbaar in diverse uitvoeringen. 75 cm. 60 cm, met romeinse cijfers, bim-bam slag,geslepen glas en harpsiinger. Staande klok 200 cm, eiken uitvoering met Kieninger uurwerk en West minster- 600 ve vy<itO Beneluxstraat 7, Oisterwijk, 04242-88565. U bent welkom van maandag t/m zaterdag. (Vrijdag koopavond). Staande klok 200 cm, eiken uitvoering met Kieninger uurwerk en West minster-, siag. wmbone HEE> M'N Eli D/VAN A/ t/m 30-09-19

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 18