bidui
Soutendijk-Van de Ven als duo
$EN MAAND LATER' LEUKE VROUWENKOMEDIE
Harde actie overstemt
grappen Eddie Murphy
nna dartelt door
Who's that girl?'
'Storia d'Amore' tussen neo-reaJisme en tv-clip
JRenoir Festival in
Filmhuis Concordia
HH3Bi|j2jjgES2
Olifantje
IN 'BEVERLY HILLS COP 2'
SPEELFILMS OP TV L
NEDERLAND 1
ZATERDAG
ZONDAG
WOENSDAG
BELGIE NED 1
DONDERDAG
DUITSLAND 2
v.v.
DE STEM'
T2
Door Marjan Mes
NA het pathetische 'Van de koele meren des doods' heeft
Nouchka van Brakel weer een leuke, eigentijdse 'vrou
wen-film' gemaakt die herinnert aan de heldere stijl en
deHhemathiek van 'Een vrouw als Eva'. 'Een maand la
ter' laat twee heel verschillende vrouwen eikaars levens
gewoonten overnemen, waardoor zij geconfronteerd
worden met de lusten en de lasten van het getrouwd en
het vrijgezel zijn; omstandigheden die hen respectieve
lijk als ongetrouwde, onafhankelijke vrouw en echtge
note met drie kinderen tevoren onbekend waren.
Monique van de Ven verrast
als de vrijgevochten Monika,
die een maand lang het leven
van de gedistingeerde huis
vrouw Lies be th (Renée Souten
dijk) overneemt Liesbeth heeft
een advertentie geplaatst
waarin zij een vrouw uitnodigt
vo^r dit ongewone experiment
Monika gaat erop in omdat ze
over deze ervaring wil schrij
ven in een vrouwenblad. Zo be
landt de keurige huismoeder
uit de betere kringen in de cha
otische wereld van een vrijge
vochten vrij gezellin met aller
leibaantjes en vriendjes. En de
losse, 'postmoderne' jonge-
vrouw moet zich zien te redden
rriet een brave echtgenoot, drie
jonge kinderen en een luxueus
huis dat van alle technische ge
makken is voorzien.
,Het scenario is gebaseerd op
eet) toneelstuk van Jan Don
kers, dat werd opgevoerd door
-ah
toneelgroep Baal. Hij kwam op
het idee naar aanleiding van
een opvallende contactadver
tentie in de Newyorkse 'Village
Voice'. Ongewild doet dit aar
dige uitgangspunt herinneren
aan 'Desperately seeking Su
san', de verrassende filmkome
die van Susan Seidelman. Ook
Nouchka van Brakel heeft een
komedie willen maken. Haar
scenario met zijn totaal on
waarschijnlijke gegeven - het
is ondenkbaar dat een chique
huisvrouw zoals Soutendijk
een dergelijk initiatief zou ne
men - leent zich hier alleszins
voor.
Renée Soutendijk en Monique van de Ven in 'Een maand later'.
foto sigma RLMPROOUCnONS.
'Een maand later1 begint ook
als een komedie, vooral door de
spontane, aanstekelijke aan
wezigheid van Monique van de
Ven, die als een olifantje door
een porseleinkast raast Aan
vankelijk tot ongenoegen van
de op comfort gestelde echtge
noot, de psychiater Constant
(Edwin de Vries) en de drie
kinderen. Soutendijk op haar
beurt schrikt eerst van de rom
melige levensomstandigheden
van Monika, maar krijgt er al
gauw schik in. Vooral als de
vrijages met Monika's vriend
jes en diverse baantjes van
haar tegenpool haar uitstekend
blijken te bevallea Monika
raakt ondanks zichzelf gehecht
aan de man en kinderen van
Liesbeth. Een liefdesrelatie
tussen haar en Constant blijft
natuurlijk niet uit
Op het moment dat er gevoe
lens in het geding komen,
krijgt 'Een maand later' toch
vooral de typische Van Brakel-
karakteristiekea De positie
van vrouwen en hun verant
woordelijkheden worden be
langrijker dan het komedie-as
pect De regisseuse weet weer
veel tederheid en warmte te
leggen in de huiselijke scènes.
Haar aandacht voor de affec
tieve noden van volwassenen
en kinderen is opnieuw roe
rend, maar daardoor hinkt de
film toch een beetje op twee ge
dachten
Het absurde van de situatie
komedie wordt onvoldoende
uitgewerkt maar ook de se
rieuze relatieproblematiek
blijft in het luchtledige hangen
Toch is het een heel aardige,
onderhoudende film met een
aantrekkelijke fotografie en
goed spel van onze twee be
langrijkste filmactrices. Het
happy-end herstelt onver
wacht het komedie-effect Voor
het goede begrip: Soutendijk en
Van de Ven zijn maar in enkele
korte scènes samen te zien, net
als Rosanna Arquette en Ma
donna in 'Desperately seeking
Susan'.
'Een maand later' van
Nouchka van Brakel draait
in Casino 1 in Breda, City 1
in Roosendaal en Cinem'ac-
tueel 2 in Bergen op Zoom.
Van onze filmredactie
EDDIE Murphy is weer terug als de brutale, iedereen over
donderende smeris uit Detroit, Axel Foley. Het ziet er ook
naar uit dat 'Beverly Hills Cop' een eindeloos reeks vervol
gen krijgt. Maar het tweede deel, dat thans in roulatie is
gegaan, brengt nu al te veel van het oude bekende terug
zonder dat de sprankelende vrolijkheid van deel één be
waard is gebleven.
ai"
Vdn onze filmredactie
'Who's that girl?' Dat is wel duidelijk; dat kan er maar één
zijn: Madonna. In de gelijknamige film van James Foley
mag ze vooral zichzelf spelen en dat is in ieder geval leuker
dart de vrouwelijke missionaris in het mislukte 'Shanghai
Surprise'. Maar ook weer niet zo leuk als het goed geregis-
séérde typelje in 'Desperately seeking Susan'.
Madonna is als popster mis
schien onovertroffen en ge
slaagd als puur kunstmatig ge
creëerde heldin van videoclips,
als actrice weet je nog altijd
niet helemaal wat je aan haar
hebt. Ze lijkt wel een kameleon
die telkens de trekken van an
deren aanneemt, zonder dat je
een duidelijk herkenbaar ka
rakter te zien krijgt. Haar
uiterlijk wisselt ook met de
omstandigheden Door de
make-up en wisselende
haarkleuren en -uitdossingen
weet je nauwelijks hoe Ma
donna er echt uitziet.
Maar goed; dat is nu juist
wat jongeren zo leuk aan haar
vinden. Ze is bovendien brutaal
en eigengereid en weet haar
vrouwelijke charmes goed te
gebruiken als ze haar zin wil
krijgen In 'Who's that girl?' is
ze het meisje Nikki Finn, dat
vier jaar onschuldig in de bak
heeft gezeten. Een keurige ad
vocaat die haar even bij een
busstation zou afzetten, raakt
in haar netten verstrikt en be
trokken in een bizar avontuur
waarbij Nikki op zoek gaat
naar de echte dader van de
moord op haar vriendje. Het
verhaaltje doet er verder niet
zoveel toe. Het gaat vooral om
de aaneenschakeling van dolle
momenten, die dynamisch in
beeld zijn gebracht door came
raman Jan de Bont En natuur
lijk om Madonna's 'greatest
hits'.
•Who's that girir is te zien
in Cinésol 1 in Breda en Ci-
nem'actueel 1 in Bergen op
Zoom.
Murphy's grappenwaterval
wordt ditmaal onderge
sneeuwd door het razendsnelle
actieverhaal, dat stampvol
auto-achtervolgingen, woeste
schietpartijen, wilde stunts en
keiharde muziek zit. Zijn be
perktheid als komiek wordt er
in ieder geval door verhuld.
Regisseur is Tony Scott (Top
Gun), die ditmaal wat meer
aandacht besteed aan de
maatjes van de razende politie
man die Beverly Hills op z'n
kop zet. Judge Reinhold (Rose
wood) en John Ashton (Tag-
gart) krijgen nu veel meer de
kans om Murphy als komieken
naar de kroon te steken.
Ook Stallone's (bijna ex-)
vrouw Brigitte Nielsen, het
enge Deense fotomodel, mag
een woordje meespreken als
een harde tante. De fans van
Eddie zullen zich van deze kri
tiek weinig aantrekken en wel
licht nog tot in lengte van j aren
blijven toestromen om hun gri-»
massende idool te bekijken.
Deel één heeft 350 miljoen dol
lar opgebracht Ongetwijfeld
was dat de enige reden om een
serie op te zetten rond 'Beverly
Hills Cop'.
'Beverly Hills Cop 2'
Eddie Murphy en Brigitte Nielsen in "Beverly Hills Cop 2'.
- fotouip
draait in Grand Theater in en Roxy 1 in Bergen
Breda, City 2 in Roosendaal Zoom.
op
Van onze filmredactie
Van 15 tot en met 28 ok
tober vertoont het Bre
dase Filmhuis Concordia
twaalf films van de
Franse regisseur Jean
Renoir (1894-1979). Onder
.Jjde noemer 'Renoir Festi-
val' wordt dagelijks een
andere film gedraaid van
deze klassiek geworden
^-cineast, zoon van de be
roemde impressionisti
sche schilder Auguste
Renoir.
Óok voor de zoon was de na-
jtuur een levenslange inspi
ratie, welke diens humanis
tische kijk op de menselijke
relatie beïnvloedde. Hij was
een van de eerste cineasten
die de dieptescherpte-tech
niek toepaste, waardoor
meerdere personen tegelijk
binnen één beeld zichtbaar
bleven. Een van zijn be
roemdste films, 'La Grande
Illusion' (1937), is niet in het
festival opgenomea Maar
wel een film als Toni' uit
1935, die tegenwoordig als
een meesterwerk wordt be
schouwd, en 'La Règle du
Jeu' uit 1939. Een aantal
films is Engels gesproken of
Engels ondertiteld in plaats
van Nederlands.
Van onze filmredactie
'Storia d'Amore' van Fran
cesco Maselli was de succes"-
volle openingsfilm van het
laatste Filmfestival Rotter
dam. Een ongewoon melo
drama dat in Venetië drie
Gouden Leeuwen won en in
ons land in de grote steden
een lange prolongatie kreeg.
De 56-jarige Maselli was als
jongen assistent bij Antonioni
en maakte vanaf 1955 speel
films, waarin in navolging van
het neo-realisme de arbei
dersklasse en economische uit
buiting hoofdthema's waren.
Na 1975 maakte hij nog uitslui
tend televisiefilms. Met 'Storia
d'Amore' maakte hij een op
merkelijke come-back, waarin
vreemdgenoeg de inhoudelijk
heid van het neo-realisme ver
bonden wordt met de vormge
ving van het videoclipver
schijnsel.
Het onderwerp is de uitbui
ting van de werkende klasse en
de romantische liefde, die in ly
rische, tot pathetische beelden
gestalte krijgt Hoofdpersoon is
de 18-jarige Bruna (mooi, na
tuurlijk gespeeld door Valeria
Golino), die als werkster aan de
kost moet komen en daarvoor
op onheuse tijden moet aantre
den. In de bus naar haar krot
tenwijk (die overigens smake
lijk wordt weergegeven) ont
moet ze in de lege bus een jonge
arbeider Sergio, met wie ze een
hartstochtelijke verhouding
begint De regisseur heeft de
dodelijke herhaling van het da
gelijkse ritueel in een ritmische
montage indringend verbeeld.
Tamelijk onverwacht ruilt
Bruna haar liefde in voor een
andere jongen, die als ober in
een cafeetje werkt waar zij 's
morgens op de bus wacht Met
hem betrekt ze een kraakpand.
Als Sergio weer opduikt, ont
staat als vanzelfsprekend een
ménage trois, die om ondui
delijke redenen toch niet zo
vlekkeloos verloopt als kenne
lijk de bedoeling is. De jongens
hebben meer aandacht voor
eikaars hobby's dan voor Bru
na. Als ze op een hete zomerdag
op het dakterras belandt, om
mieren dood te spuiten, valt ze
naar beneden.
Was het een ongeluk of zelf
moord? Maselli geeft daar geen
antwoord op. Het zou symbo
lisch kunnen zijn,.ter verwij
zing naar de positie van de ar
beidersklasse, die altijd weer
het onderspit delft Een psy
chologische verklaring lijkt er
nauwelijks voor. In ieder geval
zit 'Storia d'Amore' vol prach
tige, weemoedige beelden, die
soms teveel naar een modieuze
televisietechniek uitglijden,
maar vaak ook intrigeren door
hun oprechtheid.
"Storia d'Amore' van
Francesco Maselli draait in
Filmhui» Concordia Breda;
17 tot en met 30 september
(19.30 en 22.00 uur).
IKSTEM GIDS 2 VI
Knight
Rider
The Sugarland Express (USA 1974, Did. 1,00.45 uur). Steva
Spielbergs eerste bioscoopfilm over een voortvluchtig ety
paar, dat hun geadopteerde baby wil terughalea Met Gt,
die Hawn en William Athertoa
La grande vadrouille (Frankrijk 1966, Did. 220.15 Uu, .'t^BTderi.* Onder de titel
Klucht met Louis de Funès en Bourvil, die de bemant rÜ harte gelukgewenst' ne-
van een boven Parijs neergeschoten RAF-vliegtuig in V{j
Ugheid trachten te brengea o ooc w '.Kit definitief afscheid.
By love possessed (USA 1960, Did. 2, 23.15 uur). In een klei, Kin laatste avontuur komt
provincieplaatsje raakt een advocatenzoon bij zedenschat iSd nog in contact met
daal betrokken. Film van western-regisseur John Sturgi
met Lana Turner. In" die problemen heeft
Chronik der Anna Magdalena Bach (W.-Duitsland ih e"' industriëel impe-
Dld. 3 WDF, 21.30 uur). Jean-Marie Straubs biografie vi 1 gat ze
Bach, gereconstrueerd aan de hand van diens muziek. D ÏJJJ'veërfd.
componist wordt gespeeld door G us tav Leonhardt
The last waltz (USA 1979, Did. 3 WDF, 23.00 uur). Film
Martin Scorsese met het laatste concert, dat de legend®
sche groep The Band' in 1976 gaf. Met o.a. Neil Young,
Diamond, Eric Clapton, Emmylou Harris, Bob Dylan 1
Ringo Starr.
Ringo btarr. -««toerd, omdat collega
Life with father (USA 1947, België 1,16 00 uur) William ft g~e tijd bij
well als een tirannieke vader m komedie van Michael Qj Ban" Thanner werd
tiz. Met prille Elizabeth Taylor. j® ^t huis ge_
De mannen kunnen
Is slechter met elkaar
rerweg cn daarom zoekt
The great race (USA 1965, Ned. 1,15.00 uur). Blake Edwaij ihimanski afleiding op het
gekke autorace om de wereld anno 1900. Met Jack Lem® ietbalveld,
en Tony Curtis. end daa
Alleman (Nederland 1963, Ned. 1,19.50 uur). Populairste S «noord,
van Bert Haanstra, waarin deze de Nederlander
met een verborgen camera. Simon Carmiggelt verzorg
het commentaar.
The golden blade (USA 1953, Did. 1,14.15 uur). Sprookje 11
'1001 Nacht', waarin een koopmanszoon verliefd wordt opi
mooie dochter van de kalief. Met Rock Hudson en Pipe
Laurie.
rthur Hailey staat bekend
DINSDAG E een schrijver van mo-
leuze verhalen. Zijn zoveel-
Hans Christian Andersen (USA 1952r Ned. 1,14.35 uur), i bestseller 'Strong medici-
zikale biografie van de beroemde Deense sprookjesvertóli e- ievert vanavond de stof
met Danny Kaye. m Amerikaanse tv-
La chrèvre (Frankrijk 1982, Ned. 1, 20.28 uur). Een mek) [q, gje Veronica in twee de-
dat altijd pech heeft, verdwijnt spoorloos. Haar vader hut „'uitzendt. Het verhaal
een klunsige detective. Komedie met Gérard Depardiem over twee jongedames,
Pierre Richard. e verschillende carrières
aken. Jessica wil het liefst
j snel mogelijk trouwen en
aar kamergenootje Ceiia
Excalibur (USA 1981, Ned. 1,22.02 uur). John Boormansijï«)mt van een goede baan*
terpretatie van de koning Arthur-legende. Nicol Willie
son schittert als tovenaar Merlijn.
L'ombre des chateaux (Frankrijk 1976, Did. 2, 22.30 u«|
Kroniek van een arm Italiaans immigrantengezin, dat
komen geïsoleerd leeft zonder kranten, radio of televisie.
Geschichtsunterricht (Italië 1972, Did. 3 WDF, 22.35 k|m,n Osterman
Moeilijk toegankelijke film van Jean-Marie Straub, will weekend
voor een gedeelte van Bertolt Brechts romanfragment
Geschafte der Herrn Julius Caesar' werd gebruikt
Sissi (Oostenrijk 1955, België 2,20.15 uur). Eerste van de
Sissi-films met Romy Schneider, die België op drie acht
eenvolgende avonden uitzendt
van haar vader
Tatort
Schimanksi is
maar uitgere
nd daar wordt een man
.■.^,11—«moord.
bespie
20.50
Strong
medicine
The adventures of frontier Fremont (USA 1975, Ned. 1,1
uur). De ware geschiedenis van een man, die in 1830
een leven in de wildernis kiest Met Dan Haggerty.
An intimate story (Israël 1981, Did. 2, 23.30 uur). Het h
lijk van een echtpaar in een kibboets lijdt schipbreuk ill
maar geen kinderen willen komen. Met de Israëlische ï-l
geres Chava Alberstein.
99 River Street (USA 1953, Did. 3 WDF, 20.15 uur). MisdaiM
film van Phil Karlson, waarin een ex-bokser-taxichaufta|
ontdekt, dat zijn vrouw bij een juwelenroof betrokkenii
Sissi, die junge Kaiserin (Oostenrijk 1956, België 2, f
uur). Tweede Sissi-film, waarin de jonge keizerin pro'
men krijgt met haar schoonmoeder en een Hongaarse
stand bedwingt.
Hauer is vanavond te
in The Osterman week-
naar de gelijknamige
[onageroman van Robert
idlum. Hij speelt de om
en televisiepresentator
Tanner, die van CIA-
:nt Fassett te horen krijgt,
zijn drie informanten
IB-spionnen zijn. Fassett
hen niet arresteren, maar
heeft een plan bedacht om
van hen te laten overlo-
Hij heeft daarbij de hulp
Tanner nodig.
Derrick
isaris Marx van de
[sbrigade in München
ft een telefoontje van een
iuw gekregen. Samen met
jongere collega Rein-
L die zojuist van de poli-
kool is gekomen, trekt
de tip van de vrouw na.
haar aanwijzing ontdek-
de politiemannen een
lachte auto. Als Marx
terking gaat halen,
rdt Reinhard uit de be
te auto neergeschoten.
"Predator1 met Arnold Schwarzenegger als mannetj
in de jungle is nu te zien in Casino 2 in Breda, Roxy 2-inl
gen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst
"Extremities' draait thans in Mignon in Breda. S]
emancipatorische thriller met Farah Fawcett als een
die wraak neemt op haar aanrander.
'Avontuur met een staartje', de tekenfilm van Don
blijft nog in enkele matinees in Mignon in Breda.
"Blind Date', de komedie van Blake Edwards, is ovi
naar Cinésol 2 in Breda. Een jonge zakenman raakt in-—,
problemen als hij een onbekende jongedame (Kim BasWWllSke en W IS KG
meeneemt naar een zakendiner.
'Blue Velvet' van David Lynch draait hier in de
avondvoorstelling. Een wonderlijke mengeling van tien
komedie en beklemmende thriller, waarin de duistere C'
ten van het menselijk driftleven raadselachtig gestalte
gea
TR
16.0
of i
(19
17.3
17.4
18.1
agr
18.3
ball
Mo<
(hei
18.5J
19.0
20.0
20.2
NOS
10.0
NieiJ
11.3
13.0
slecl-
18.15
slec|
18
Sp
18
18.4
19.0
VC
19.1
mu
20.(
aard
20J
Am^
Pan
Pati
22.10)
pres
tkenjtetfcnli/k /o dun ah een plank
neten ah orerietboten
'Secret of my Succes' gaat door in Cinésol 3 in Breda. I
komedie met Michael J. Fox over een jongen die het darifl
een handige truc ver schopt in de Newyorkse zakenwereld
'Outrageous Fortune' gaat weer verder in Casino 4inBre*
Aardige, maar niet verrassende komedie met Bette MIJ
en -Shelley Long. Hier draait ook als kindermatinee
spannende en ontroerende Spielberg-film E.T.' 1
The living daylights', het James Bond-spektakel, blij"-
zien in Casino 3 in Breda en Centraal in Geertruidenbers I
ADVERTENTIE)
Staande klok,
200 cm.
uitgevoerd in
noten, ketsen
en mahonie.
Met West-
rr--. 11 v' ij li
hel ws ah je my fIn
tf Polken kunf kri/fen J J~JV
Fraai
gestyleerde
staartklok
leverbaar in
eiken en
noten uit
voering. 85 cm.
Met West
minsterslag,
[barpslinger
met»
wijzerplaat.
tn grijs,
antraciet en i
wit. 45 cm. i
(Ook
leverbaar in
donker en
blank eiken
Van 225,-
Voor 175,-
witte
quartzklok
met gewichten.
Leverbaar in
diverse
uitvoeringen.
75 cm.
60 cm, met
romeinse
cijfers,
bim-bam
slag,geslepen
glas en
harpsiinger.
Staande
klok 200
cm, eiken
uitvoering
met
Kieninger
uurwerk
en West
minster-
600 ve vy<itO
Beneluxstraat 7, Oisterwijk, 04242-88565.
U bent welkom van maandag t/m zaterdag.
(Vrijdag koopavond).
Staande
klok 200
cm, eiken
uitvoering
met
Kieninger
uurwerk
en West
minster-,
siag.
wmbone
HEE> M'N Eli
D/VAN A/
t/m 30-09-19