S P E Op naar beter beeld ledereen een eigen tv DESTEM NOG EVEN EN IEDEREEN KAN Z'N EIGEN TV BOUWEN Het oude, vertrouwde televisietoestel in de woonkamer doet wanhopige pogingen zijn prominente plaats te behouden. Als het aan de elektronica-industrie ligt, heeft dat toestel zijn langste tijd gehad. We zijn hard op weg naar een plat televisiescherm, waarin nullen en enen het beleid bepalen. En dan duurt het niet lang meer voordat iedere handige knutselaar zijn eigen tv kan bouwen. Over een consumptie-industrie die tracht de ververzadiging te lijf te gaan. VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1987 Digitaal moet het doen Door Han Avót n de eerste helft van dit jaar werden er in Nederland bijna 300.000 nieuwe televisietoestel len verkocht. Kleine, grote. Mono, stereo. Met en zonder Teletekst. In geld uitgedrukt een markt van zo'n 450 miljoen gulden. Ten opzichte van eenzelfde periode vorig jaar een te verwaarlozen stijging. Vandaar dat er in vakkringen enerzijds wordt ge sproken over een stabiele markt, an derzijds over een verzadigde markt. En omdat juist in de elektronica-in dustrie geldt dat stilstand achteruit gang is, wordt er achter de scher men keihard gewerkt om de televi siemarkt nieuw élan te geven. Het belangrijkste wapen zal daarbij de digitale techniek zijn. Vier jaar geleden al weer, op de In ternationale Funkausstellung in Ber lijn (de belangrijkste elektronica beurs in Europa), zorgde het ten op zichte van bijvoorbeeld Philips en de Franse Thomson-groep nietige Stan dard Elektrik Lorenz AG (SEL), die haar produkten onder de merkna men ITT, Graetz en Schaub-Lorenz op de markt brengt, voor een verras sing door de eerste digitale televisie te lanceren. Gebaseerd op het Digit 2000-concept van ITT-dochter Inter- metall te Freiburg. Digit-2000 staat voor een serie IC's (Integrated Cir cuits) waarmee een reeks schakelin gen in het televisietoestel voortaan langs digitale weg geschieden. De reacties waren verdeeld. Vak kringen hadden enerzijds bewonde ring voor de creatieve manier waarop Intermetall geslaagd was in haar digitale opzet, anderzijds zetten zij vraagtekens bij de toekomst van het concept, daarbij voornamelijk gedreven door uitspraken van Phi lips' dochter Valvo (ook een fabri kant van IC's, alleen veel groter), die van de daken schreeuwde dat het hier een doodgeboren kindje betrof omdat de werkelijke digitalisering van het televisietoestel nog moest beginnen. VERLOREN STRIJD De consument reageerde eigenlijk helemaal niet. Die zag aan de buiten kant van het toestel niet wat er aan de binnenkant veranderd was en liet zich weinig gelegen liggen aan de ITT-bewering dat hun toestellen voortaan tot in lengte van jaren de zelfde beeldkwaliteit als op de eerste dag zouden bezitten. Kortom, ITT bleek al bij voorbaat een verloren strijd te voeren, zeker toen de eerste serie SIGIvision-toestellen enkele onverwachte problemen hadden. Al leen, Volvo kwam maar steeds niet af met zijn eigen digitale concept en met name de Japanse industrie toog in toenemende mate richting Frei burg om daar Digit-2000 te gaan in kopen. Op de onlangs gehouden Fun- kausstelling bleek Intermetall inmid dels een definitief lijkende voor sprong op de naaste concurrentie te hebben opgebouwd. Haar digitale concept is nu door vrijwel iedere fa brikant toegepast, zowel Europese als Japanse en Amerikaanse. In de duurdere televisietoestellen, dat wel. Want digitaal betekent op dit mo ment nog steeds dat de bouwkosten een stuk hoger liggen dan die van conventionele tv-toestellen. TELETEKST Het grootste deel van de televisie markt in Nederland speelt zich wat aantallen betreft af in de sector tot 55 centimeter beelddiagonaal. In geld uitgedrukt is de markt daarbo ven natuurlijk veel interessanter. Want er zijn vrijwel geen 70 centime ter toestellen meer, die niet beschik ken over stereo en over Teletekst. Vooral die laatste 'feature' spreekt in Nederland veel mensen aan, met name natuurlijk omdat de Teletekst- redactie van de NOS voortreffelijk werk levert, zeker in vergelijking met de landen om ons heen. Nu kost Teletekst op een conven tionele televisie extra geld, ongeveer 100 tot 200 gulden. Bij een gedigitali seerde televisie hoeft dat niet. Daar is de Teletekst-decoder, het appa raatje dat ontvangst en vertaling van de Teletekst-signalen mogelijk maakt, een onderdeel van de totale uitrusting. Stereo hoeft in beide ge vallen niet veel meer te kosten, maar de mogelijkheid van de ontvangst van andere signalen dan PAL (de uit- zendnorm van bij voorbeeld Neder land, België, Duitsland en Engeland) is bij conventionele televisies een hele dure aangelegenheid. Vandaar dat die zogenaamde 'multinorm'-toe- stellen, waarmee ook Franse en Amerikaanse programma's zijn te ontvangen, altijd enkele honderden guldens duurder zijn. Bij gedigitali seerde televisies is ook die mogelijk heid geïhtegreerd, want een écht di gitaal chassis kan van huis uit alle tv- normen verwerken. MARKTVERZADIGING Met andere woorden: het duurder zijn van het digitale concept is be trekkelijk en gaat eigenlijk alleen maar op voor het zogenaamde 'low end'-gebeuren. In de winkel is dat te zien. Een DIGIvision van ITT kost niet meer dan een Matchline van Phi lips en dan praten we over dezelfde mogelijkheden, waarbij het eerste apparaat voornamelijk digitaal werkt en het tweede apparaat voornamelijk analoog, conventioneel dus. De marktverzadiging in Nederland -in maar liefst 89 van de 100 huishou dens staat inmiddels een kleurente levisie- maakt dat we in toene mende mate gaan spreken over een vervangingsmarkt. Het moge duide lijk zijn dat in zo'n vervangingsmarkt het aantal mogelijkheden van het nieuw te kopen apparaat beslissend is. In de strijd om die méér-mogelijk heden, die de consument moeten verleiden om het huidige kleuren-te- levisietoestel richting slaapkamer te slepen (daar staat immers in Neder land nog maar in 13 van de 100 ge vallen een televisie, terwijl dat in bij voorbeeld Amerika en Japan al res pectievelijk 55 en 66 is) en voor zijn woonkamer een gloednieuw, ook voor de toekomst geschikt apparaat te kopen, trekken de belangrijkste producenten sinds kort alle registers open. Beeld-in-beeld bijvoorbeeld. Daar mee kan in het bestaande televisie beeld een tweede, kleiner beeld wor den oproepen. Bij voorbeeld van de videorecorder die net aan het opne men is of van de videocamera die in de kinderslaapkamer staat opge steld. Dat kleine beeld kunt u in alle vier de hoeken kwijt en in sommige gevallen kunt u dat beeld zelfs uit zoomen. Natuurlijk kunt u dat beeld direct wisselen met het grote beeld en desgewenst kunt u het beeld be vriezen. Het zijn allemaal mogelijkhe den die de voortgaande digitalise ring te bieden heeft. De vraag is na tuurlijk of u daar als consument echt baat bij vindt. Het is allemaal leuk, maar in de praktijk zult u er hoogst waarschijnlijk weinig gebruik van maken. SCHILDERIJ Wat wel belangrijk is, is de mogelijk heid van een ingebouwde D2-MAC decoder. Onder D2-MAC verstaan we een nieuwe uitzendnorm, die in één klap een einde maakt aan het verschil tussen PAL enerzijds en SE- CAM anderzijds. De laatste norm wordt door onder meer Frankrijk ge bruikt en dat is de reden dat u in Frankrijk weinig heeft aan uw in Ne derland gekochte draagbare televi sie voor in de caravan. D2-MAC komt als het ware boven de bestaande normen te staan en maakt het bo vendien mogelijk satelliet-uitzendin gen, die in de toekomst meer en meer tot het normale leven zullen be horen, te ontvangen. Inclusief een geluidskwaliteit die de vergelijking met de Compact-Disc uitstekend kan doorstaan. De bedoeling is dat D2- MAC eind van dit jaar al gaat functio neren als de eerste Europese televi sie-satelliet de lucht in gaat. Een D2- MAC decoder is bij gedigitaliseerde televisies veel makkelijker en goed koper realiseerbaar dan bij conven tionele televisies. Parallel met de ontwikkeling van geïntegreerde schakelingen loopt achter de schermen het onder zoeken van de mogelijkheid van een plat televisiescherm. Dat schilderij aan de muur kunt u waarschijnlijk vergeten, maar dat het televisietoe stel van de toekomst daar verschrik kelijk dicht in de buurt komt, is wel zeker. SCHIJN BEDRIEGT Op de Funkausstellung was bij voor beeld een nieuwe ontwikkeling te zien van het Franse staatsconcern Thomson, dat zijn produkten onder meer onder de merknamen Saba, Telefunken, Nordmende en Thom son levert: de Super Planar beeld buis. Volledig plat, heet het in de fol ders, maar schijn bedriegt want in de zijkant zit nog wel degelijk een ron ding. Opzienbarend en mooi is de beeldbuis echter wel en u kunt er van op aan dat dit nog maar het be gin is. Vooral omdat het LCD- schermpje sterk in opmars is. Nu nog in kleine beeldformaten, maar als de voortekenen niet bedriegen, is men met name in Japan ai zeer ver gevorderd met grotere beeldmaten. De verwachting is dan ook dat het »wn//en de honderd r/nnen is een Als het aan Philips ligt, heeft iedereen over vijf jaar de be schikking over een eigen televi sie. In de woonkamer staat dan het gezinstoestel. Groot, plat en voorzien van alle denkbare snuf jes. In de ouder-slaapkamer staat dan het toestel, dat u gisteren nog kocht in het vertrouwen weer voor tien jaar onder de pan nen te zijn. Tijdens uw bezoek aan PSV-Ajax neemt u natuurlijk een LCD-teeveetje met kleuren- schermpje mee en in de slaapka mers van uw kinderen staat een draagbare kleurentoestelletje, dat uit de een of andere Kore aanse fabriek afkomstig is. Want één ding is zeker: op het gebied van de kleine beeldmaten zal Korea aartsrivaal Japan bin nen afzienbare tijd verslagen hebben. Het segment kleine beeldmaten zit namelijk volop in de 'prijzenslag' en het is nu al ze ker dat Japan dat niet vol kan houden. Ter illustratie: in Duits land nam de Koreaanse import van kleinere ktv-toestellen (tot maximaal 52 centimeter beeld diagonaal) de eerste vijf maan den van 1987 met maar liefst 90 procent toe, terwijl de Japanse met 40 procent terugviel. De ge middelde prijs daalde van 326 tot 309 Mark. In Nederland staat op dit mo ment in 89 van de 100 huisgezin nen een kleurentelevisie. In ze ventien van de 100 huisgezinnen is een tweede kleurentelevisie aanwezig. Uitgesplitst naar ka mers betekent dat: ouder-slaap- kamer vijf, slaapkamer dochter drie, slaapkamer zoon negen. Sinds de introductie van de keu rentelevisie is de elektronica-in dustrie naarstig op zoek naar mogelijkheden om de beeldkwa liteit te verbeteren. De Japanse industrie kwam en kele jaren terug met 'High Defini tion '-televisie, waarmee een scherpte als van een dia te reali seren zou zijn. De Europese in dustrie reageerde afwachtend, omdat invoering van HD-tv zou betekenen dat iedereen een an dere televisie moet kopen, nog afgezien van de investeringen die de aanbieders van program ma's zich moeten getroosten. De verzamelde Europese industrie heeft nu in het kader van een zwaar gesubsidieerd Eureka-pro- ject een nieuwe uitzendnorm voorgesteld: D2-MAC, die later gevolgd moet worden door HD- MAC. D2-MAC gaat uit van 625 beeldlijnen, maar een geschei den ontvangst van kleur en zwart/wit (nu worden die nog ge bundeld overgezonden) waar door een betere beeldkwaliteit kan worden gegarandeerd. HD- MAC gaat uit van 1250 lijnen en werkt op dezelfde manier, alleen is het beeldformaat anders. Nu is het standaard televisieformaat 4:3, terwijl dat bij HD-MAC 16:9 gaat worden. Het beeld wordt dus langgerekter en krijgt het ci- nemascoop-formaat dat u onge twijfeld uit de bioscoop kent. Op de Funkausstellung was een indrukwekkende presentatie van het nieuwe systeem te zien. Philips neemt binnen die groep een vooraanstaande plaats in. Een andere mogelijkheid om het beeld te verbeteren, is de zoge naamde 100 Hz-televisie. Op dit moment wordt met een net-fre quentie van 50 Hz gewerkt. Met als nadeel dat lichte vlakken op uw televisie een soort flikkering vertonen. Philips' dochter Valvo heeft onlangs een reeks IC's ont wikkeld, waarmee het mogelijk is de netfrequentie te verdubbelen. In wezen wordt het normale beeld in een geheugen opgesla gen en dan met dubbele snelheid op het beeldscherm geprojec teerd. Voor de realisering zijn echter nog dermate veel IC's no dig, dat Valvo slechts in beperkte mate kan leveren en firma's als Grundig hun 100 Hz-televisie slechts mondjesmaat kunnen uit brengen. Binnen vijf jaar kan Iedere knutselaar zelf een tv bouwen. Hij koopt een beeldbuis en schrijft zelf een programma waarin wordt aangegeven wat de televisie moet kunnen. Vrijwel Iedere fabrikant heeft zich nu op de bouw van digitale tv's, met oneindig veel mogelijkheden, gestort. platte scherm binen vijf jaar tot de mogelijkheden gaat behoren. Tegen die tijd zal ITT-dochter In termetall er eindelijk in geslaagd zijn het televisiechassis (dat gedeelte dat zorgt voor stroomvoorziening, voor beeld- en geluidsdoorvoer etc.) der mate klein te maken dat het nog maar om enkele IC's gaat en moge lijk zelfs maar om één IC. KNUTSELAAR Tegen die tijd ook zal de droom van iedere handige knutselaar theore tisch kunnen worden ingelost: zelf een televisie bouwen. Hij of zij koopt dan een beeldbuis, gaat achter de computer zitten en schrijft zelf een programma waarin precies wordt aangegeven wat de televisie moet kunnen, zendt dat naar Intermetall en ontvangt een paar weken later een kant en klare chip. Die wordt aangesloten op de beeldbuis en de zelf gebouwde televisie is realiteit. Net zoals handige knutselaars nu al zelf audiosystemen kunnen bou wen. Of grote ondernemingen als Philips en Thomson, die voor het rendement van hun consumenten sector toch redelijk afhankelijk zijn van het aantal verkochte televisietoe stellen, dat leuk vinden, is natuurlijk nog maar de vraag. Maar theoretisch zou het kunnen. Want de televisiefa brikant van vandaag is nog een elek- tronicus, die van morgen echter een programmeur. En programmeren kunt u ook thuis op uw zolderkamer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15