Een profeet wordt in eigen land doorgaans niet geëerd steim 1 Polei PROF. SCHOUTEN: BELASTINGVERLAGING EIGENLIJK ONVERANTWOORD .eden van Ie Staten- leneraal Realisme nodig Laconiek Optimisme misplaatst DE STEM COMMENTAAR flffVIEW TROONREDE COMMENTAAR PAGINA 1 naar concept eigen toerni en Cornelis tsterweele n van Animo DE overheidsfinanciën zijn totaal niet gesaneerd, [igenlijk is het een beetje 'inverantwoord de belastin gen te verlagen, al is het niet ie moeite waard, mondjes maat en meer psychologisch lan relevant". es hebben nog niet h» oagne. Tegen eerste rf peeld, maar door iw met 11-16. ■n oefenduel aan tegen ste periode ging de stti een half uur was GSr "•ortuna het duel iriet goede weg is. :n tegen het BelgL en verdiende 18-7 ■stiviteiten in het mdbalvereniging nèj glans aan dit gebeur® ijpen. Het team vantr- e meeste tegenstand v slissende duel werd ir misse eindigde derde :te. dasse apart. Alle duels )ernooizege verdiend! ontenisse wist op eerb' e tweede plaats en hei verd derde, ant er kwamen drie i' Ïieuw-Namen kwanm diend eerste. Olyni] igde als laatste. Ivisten de 100 kilomete beëindigen. In een v h bij de eerste twintij irtiende in een tijd vanj| Cornelis uit Groede b :n de finish, hetgeen h ege was voor Bruno 1 100 kilometer in f mburgse atleet Piet an in Eremo de eer uit drie wedstrijden In nnende tijd bedroeg IS nen was er evene< amer uit Biervliet wai aere. is winnaar geworden' e jeugd-clubkampia won in de finale vanD had hij Marcel Wiss 5 en 6-8. Pieters werdj irk van de Velde, zege naar Leslie Lipjes reeden (6-4,5-7,6-3). hief Pieters beslag opi •gers met 6-1 en f isje bleek na een 6-0 j Klis. Bij de 12-jarigen;' en Mariken Dorsen van Boas Bierings met had ook drie sets na van Soest, 2. Björn de Sm Sabben; JD12:1. VanSet Hamelink/Bierings.lïr Eijl, 2. Nijsten/Van F de Velde; MD 12:1. Lipf -erts/Witte. Ie overwinning in 1 derde over de streept) kte een tiende plai ch in Merelbeke als» FOTO RIEN SIERS In februari volgend jaar neemt prof. dr. D. B. J. Schouten afscheid als hoogleraar algemene eco nomie aan de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg. De Miljoenennota 1988 is'dus de laatste die hij in die functie kan bekritiseren. En dat dan ook niet nalaat. De publiciteit schuwende hoogleraar is juist vanwege die vaak ongezouten kritiek op de ka binetsplannen bij het grote publiek bekend ge worden. En natuurlijk door zijn economische 'heilsplan nen', die hij met de regelmaat van een klok op de Haagse burelen deponeerden, waar ze overigens weer even snel in de laden verdwenen. Een profeet wordt in eigen land doorgaans niet geëerd en dat geldt zeker voor een man als Schouten, wiens denkbeelden soms nogal con- troversiëel zijn. Zelf zegt hij zich vaak als een 'roepende in de woestijn' te hebben beschouwd. Niet helemaal terecht, want enig profetisch in zicht kan Schouten niet worden ontzegd. Hij is de man die al tijdens de oliecrisis in 1974 aan drong op loonmatiging om de economische neer gang te bestrijden. Pas tien jaar later hebben re gering en sociale partners dat - noodgedwongen - in de praktijk gebracht. Hij is ook de man die in 1982 pleitte voor het af schaffen van de prijscompensatie. Tot grote woede van de vakbeweging die zich fel verzette, met stakingen en al. Een paar jaar later sneu velde die prijscompensatie toch. Schouten is ook de man die in 1984 met grote stelligheid verkondigde dat de economische pro blemen alleen konden worden opgelost als de overheid premies en subsidies aan burgers en bedrijfsleven zou afschaffen. Nu, september 1987, staat de Miljoenennota bol van de voorne mens om subsidies aan burgers en ondernemers onder de korenmaat te zetten. Een 'laatste' plan-Schouten zit er niet in. Hij zegt niet te weten wat hij nou weer zou moet beden ken om regering en sociale partners wakker te schudden, behalve dan wat sinds 1974 als een rode draad door al zijn economische 'heilsplan nen' loopt: loonmatiging. Zo simpel is dat. Maar tevens zo onbereikbaar. Schouten over de daardoor vrijwel niet te reali seren doelstellingen van het kabinet: het sane ren van de overheidsfinanciën en het terugdrin gen van de werkloosheid. Optimisme is laatste wapen' oor Pieter- Jan Dekkers jn Frans van Mourik |)at is een opmerlijke uitspraak or iemand die z'n leven lang gepleit voor belastingverla- laar, zegt Schouten, Ruding slaat zich 1 wel op de borst dat het financie- ^tekort van de overheid volgend ar tot 7,2 procent van het nationaal ikomen daalt, in feite is dat nog veel [De doelstelling van het kabinet voor 1 is een financieringstekort van 7 «nt. Het wordt iets meer: 7,2 pro- Schouten: „Waar praten we over. Het zijn natuurlijk cijfers achter de komma. Bij een dergelijke omvang van rijksuitgaven is geen boekhouder ooit in staat zo'n doelstelling te reali seren. Bij een begroting van 166 mil jard gulden is er altijd een foutenper- centage. Ik vindt het toch ongelooflijk knap dat Ruding in de buurt komt van die 7 procent Ondanks dat er de afge lopen twee jaar van alles en nog wat is gebeurd met de dollar en de olieprijs. Daar heeft Nederland geen enkele in vloed op gehad en daar is toch een groot deel van de inkomsten van af hankelijk". „Het is reuzepech dat de groei van ons nationaal inkomen beneden de 1 procent blijft", vervolgt hij. „Zowel voor dit jaar als voor volgend jaar. Dan wordt het zelfs maar een half procent. Dat is ongelooflijk laag ver geleken met de ons omringende lan den. Bij een dergelijke lage groei zijn de doelstellingen ten aanzien van het financieringstekort en de werkloos heid haast een onmogelijke opgave". „Het is ook pech voor Ruding dat de wereldeconomie niet die hoge groei vertoont dan waarvan eerst is uitge gaan. Ondanks al die pech slaagt Ru ding er in 1988 toch in, althans qua voornemen want ik moet nog zien dat het lukt, rond die 7 procent te komen". En bovendien de belastingen ver laagt. Hoewel. Schouten: „Dat mag geen naam hebben, zeker als je reke ning houdt met de negatieve inflatie correctie. In feite blijft de belasting en premiedruk volgend jaar hetzelf de". Zo op het oog lijkt Schoutens kritiek op het kabinet milder dan in voor gaande jaren. „In het begin waren miljoenennota's van dit kabinet nogal arrogant van toon", legt hij uit. „Het valt nu iets mee. Ze geven zichzelf na tuurlijk wel schouderklopjes, maar veel minder. Ze zijn wat wijzer gewor den. Soms erger je je wat meer. Deze keer wat minder". Dan de tweede doelstelling van het kabinetsbeleid: het terugdringen van het aantal werklozen in 1990 tot een half miljoen, wat volgens het 'tijdpad' moet worden bereikt via een jaarlijkse daling met 50.000 werklozen. Dat lukt niet. Volgend jaar daalt dat aantal slechts met 25.000 en, als we het Cen traal Planbureau moeten geloven misschien helemaal niet. Schouten: „Het is onverstandig om steeds te benadrukken dat dat een hoofddoelstelling van beleid is. Het kabinet weet dat het geen instrumen ten heeft om dat waar te maken. Het zou wat anders zijn geweest als we een geleide loonpolitiek hadden. Maar die moest men uit handen geven". Toch is de loonpolitiek de spil waar volgens Schouten alles om draait. Hij verkondigt al jaren dat slechts loon matiging èn het financieringstekort van de overheid terugbrengt èn het aantal werklozen. Overigens verstaat Schouten onder loonmatiging iets heel anders dan wat de sociale partners er van plegen te maken. Want ondanks de matiging zijn de nominale lonen de afgelopen jaren steeds gestegen. Die hadden in zijn visie moeten worden verlaagd. Dat had bovendien gekund zonder de koopkracht aan te tasten. Er bestaat volgens Schouten een direct verband tussen het financieringste kort en de arbeidsinkomensquote. Dat is het deel van de nationale koek die werknemers, ondernemers en zelf standigen jaarlijks verorberen. In 1973 legden werknemers voor maar liefst 92 procent beslag op die nationale koek, waardoor er weinig meer overbleef voor de ondernemers. Daardoor kwamen de winsten sterk onder druk te staan. In 1986 daalde de quote weer tot 82,5 procent (de winsten van de bedrijven stegen dienovereen komstig) maar volgend jaar is het weer mis: dan stijgt het weer naar 84 procent. En dat kan niet, zegt Schouten. Want daardoor wordt niet alleen het rendement van het bedrijfsleven aan getast, het zorgt er ook voor dat het fi nancieringstekort van de overheid automatisch weer stijgt. „Dat is gewoon fout. Zelfs het sta biel houden van die quote is volstrekt onvoldoende. Hij moet fors omlaag. Dan daalt het financieringstekort automatisch zonder nieuwe bezuini gingen en kortingen op ambtenaren salarissen en sociale uitkeringen. Maar dat kan het kabinet niet zelf doen. Dat is een zaak van werkgevers en vakcentrales. Die moeten daarover in een sociaal contract afspraken met elkaar maken". VERVOLG PAGINA 3 van de wielerverej ich in het Poolse ilgemeen klassement algemene klassement s tweede. dasseerd. Hierbij Deeuwsvlamingen. neersch: „Het best «roep presteerde Rudy' lit Zuidzande. Verde'. ïuido de Smit (IJzeni Marco Pijpelink (Te :n Harold t'Hont uit roers volledig uit. Ene 1 Zuiddorpe) viel tijdens' ite dag af. Hij raakte een in een massale valp ron niet meer verder Deze resultaten hk rens in dat de wielerve Deeuwsch-Vlaanderen)- ils tweede uit de bus K* iet klassement waart eurs en junioren roegd waren. Eerste VVZ-afvaardiging ran de buitenlandse vaaronder delegaties 1» Duitsland, Finland, Bulgarije en Tjecho-H fèrmeersch: „Een e leeft ertoe geleid dat 1 acten verstevigd zijn lig hebben we een ui" ran onze gastclub AP Torun op zak om rt vinter in trainings^ ;aan in het Tatra-S Vat dat betreft is ïetgeen we meege®33 ien, grandioos". Voor wielei Zeeuwsch-Vlaanderen' utter Ton van Oost® j tevens een signaal 0® itelde „ons er over te ïen uit te nodigen ons j ren. Want zoals het v uitziet, kunnen we imheen". p ik vandaag in uw midden F- rijn, stemt mij dankbaar. pens mijn ziekte heb ik vele [lijken van medeleven en vele lede wensen ontvangen uit [Ie delen van het Koninkrijk. 1 maak ik van deze gele- nheid gebruik om hiervoor fijn bijzonder hartelijke dank I'te spreken. [deze jaren is de vraag aan de '■hoe de samenleving zich moet ontwikkelen. Bij voorspoed zijn er ook ge lelens van bedreiging, ver zending en onzekerheid. is niet gemakkelijk op ïen naar de richting van "Schappelijk ontwikkelin gen simpel en duidelijk ftuioord te gevenzeker niet t men recht wil doen aan de [iiri/orroiteit die allerwegen land als waardevol dt ervaren. Niettemin, de tiering moet keuzen maken. kern van het regeringsbe- i wordt gevormd door: 'chtshandhaving, opdat de Ver zich beschermd weet wetten en opdat wets- limdingen op tal van ter phen worden teruggedron- vertrouwen op de ont- °iing van de burger en van '■^"matschappelijke verbati- flaan met een driespo-' peleid, gericht op werkge- wnheid, economische groei ^eoerheid in 's Rijks finan- en van gerechtig- wede en veiligheid, ook pr de grenzen heen. ii a"es de regering _r oeteid enten op solidari ty tolerantie en verantwoor- Iwheid. Tjnsis voor een doeltreffend pidsoptreden moet in een taat als de onze gelegen i tn de wet. Regelgeving «m te sluiten bij het ^wustzijn van brede la- de bevolking; zij be- .l'^d uitvoerbaar te zijn. L "lap geen onevenredige Bk n °P bestuur en wfdi.aa'c en moet gehand- kunnen worden door van het strafrecht en dl ,sanct'es- Verbetering J kwaliteit van de wetge- js noodzakelijk. Door de 'ng van een toetsings- lssTe onder leiding van Te9eringscommissaris daaraan een nieuwe im puls gegeven. Voor het waar borgen van de rechten van de burger zijn bescherming van de samenleving tegen crimina liteit, en hulp aan slachtoffers essentieel. De in het beleidsplan 'Samen leving en criminaliteit' ont wikkelde visies op de beteuge ling van veel voorkomende criminaliteit en de bestrijding van de zware misdaad moeten in het komende jaar merkbaar resultaten gaan opleveren. Vandaag wordt u de tweede voortgangsrapportage voorge legd. Bij de voorgenomen be zuinigingen op de overheids uitgaven worden de organen belast met rechtshandhaving en de politie geheel ontzien. Teneinde haar taak beter te kunnen vervullen, staat de po litie ivel voor de noodzaak van een aanzienlijke herschikking van middelen. Rechtsbescherming is belang rijk. De werklast van de Raad van State op dit punt is echter te veel toegenomen. Daarom zullen u voorstellen bereiken' tot gedecentraliseerde berech ting van administratieve ge schillen. In verband met vragen rond het levenseinde en sterven en de steeds verder gaan ontwik keling van de medische weten schap en de geneeskunde, zal u met betrekking tot euthanasie een voorstel bereiken. De bescherming tegen discri minatie zal worden verbeterd door een aanpassing van het Wetboek van Strafrecht en door een voorstel van een Al gemene Wet Gelijke Behande ling, die nadere uitwerking geeft aan artikel 1 van de Grondwet. Onlangs is een advies uitge bracht ter zake van wetten voor oorlogsgetroffenen. De re gering zal - overigens zonder bezuinigingsoogmerk - bezien u/elke onderdelen van dit ad vies ter wille van de rechtsze kerheid en in het belang van een goede bestuurlijke prak tijk overgenomen kunnen worden. Kwam in de vorige kabinets periode een vernieuwd stelsel van sociale zekerheid tot stand, in deze periode moet het fun dament gelegd worden voor een vernieuwde aanpak van de volksgezondheid. Daarbij zal zo véél mogelijk gebruik worden gemaakt van de commissie- Dekker. Op het terrein van de arbeids voorziening zijn bij de Raad van State voorstellen voor een nieuwe opzet aanhangig ge maakt. Overheid en organisa ties van werknemers en werk gevers delen daarin de verant woordelijkheid. Zo wordt ook op dit terrein de rol van de overheid scherper afgebakend. Dat is ook nodig op andere ter reinen. Niet alleen om budget taire redenen, maar ook omdat veel regelingen in hun wer king negatieve bij-effecten hebben. Vaak gehoorde bezwa ren zijn oneigenlijk gebruik, verstarring, bureaucratisering en problemen bij de controle. Dit alles leidt tot de noodzaak van soberheid en doelmatig heid bij subsidiëring en in de wet- en regelgeving. De onderlinge afstemming van taken en heldere financiële af spraken tussen Rijk,' provin cies en gemeenten zijn ook be langrijk voor de kwaliteit van het bestuur. Daarom zijn be stuursakkoorden gesloten. Deze dwingen de verschillende overheden bij de onvermijde lijke herbezinning op tal van regelingen, zorgvuldig met elkaar om te gaan. Het opkomen voor het zwakke en waardevolle zal door over heid èn samenleving moeten gebeuren. De regering uhl meer ruimte scheppen voor in- tiatieven van burgers en maat schappelijke organisaties. On derlinge hulpverlening komt aldus tot ontwikkeling en zal naast het professionele werk nog verder aan betekenis moe ten winnen. De fiscale tege moetkoming voor het vrijwil ligerswerk is een positief sig naal voor nieuwe initiatieven van trrijvnllig hulpbetoon op allerlei plaatsen in onze sa menleving. Onze economie heeft de afgelo pen drie jaar een hechter fun dament gekregen. Het driespo- renbeleid werpt vruchten af. Investeringen en werkgelegen heid zijn sterk toegenomen, ook al is de werkloosheid nog steeds duidelijk te hoog. Met aller inzet moet het mogelijk zijn aan de opgaande lijnen vast te houden. Vorig jaar zijn met werknemers en werkge vers afspraken gemaakt om sa men de iverkloosheid verder terug te dringen. Met de beleidsvoornemens voor 1988 wordt getracht een ver antwoorde basis te leggen voor de gezamenlijke inspanning van overheid en sociale part ners, gericht op versterking van economie en werkgelegen heid op langere termijn. Daarom blijft de nadruk lig gen op het zo laag mogelijk houden van de arbeidskosten, op het stimuleren van techno logische vernieuwingen, op het zo veel mogelijk scholen en op het versterken van de infra structuur. Dit alles onder de onmisbare randvoorwaarde dat het financieringstekort moet blijven dalen. Blijvend herstel van de econo mie is alleen mogelijk als de overheid minder schulden maakt en als de collectieve lastendruk daalt. Aan beide voorwaarden wordt volgend jaar voldaan. Toch dreigen de rijksuitgaven in hun totaliteit nog steeds te stijgen. Om dat te compenseren stelt de regering bezuinigingen voor, vooral daar waar de uitgaven het snelst toenemen. De overheid behoort immers de omvang van haar uitgaven scherp in het oog te houden. Omdat on voorziene uitgavenoverschrij- dingen een bedreiging vormen voor bestendig beleid, acht de regering het noodzakelijk zich dit najaar verder te beraden over concrete versterking van de begrotingsdiscipline. De hoogte van de arbeidskos ten, zo sterk bepaald door be lastingen en premies over het loon, heeft nog steeds een be lemmerende invloed op de groei van de werkgelegenheid. De regering tracht die nega tieve invloeden zo beperkt mo gelijk te houden door het scherp vaststellen van sociale premies en belastingtarieven. Waar mogelijk worden deze verminderd. De hogere belas tinginkomsten weer voor ho gere uitgaven gebruiken zou niet de goede weg zijn. De ver laging van de loon- en inkom stenbelasting, waarvoor de re gering heeft gekozen, is brood nodig om de arbeidskosten zo laag mogelijk te houden. De financiële ruimte voor het overheidspersoneel is ten op zichte van de aanvankelijke voornemens enigszins ver groot, ook om extra werk bij de overheid te kunnen scheppen en enige inkomensverbetering mogelijk te maken, daar waar de afstand tot het bedrijfsleven te groot dreigt te worden. Voor mensen met het mini mumloon en uitkeringsge rechtigden is een verhoging van de vakantie-uitkering van 7,5 procent naar 8 procent ■voorzien. Voorgesteld wordt de kinderbijslag te verhogen. Dit alles moet ertoe leiden dat behoud van koopkracht ook zonder loonsverhoging tot de reële mogelijkheden behoort. Dat dient de werkgelegenheid en hierdoor krijgen zo veel mogelijk mensen kans op in komen uit werk. Met ditzelfde doel voor ogen heeft de regering zich gebogen over de hoogte van het mini mumloon. Na rijp beraad is be sloten geen gevolg te geven aan een advies van de meerderheid van de Sociaal-Economische Raad om het wettelijk mini mumloon over de hele linie te verlagen. Wel wordt voorge steld het wettelijk minimum loon tot 18 jaar af te schaffen en dat voor een 23-jarige te verlagen tot dat voor een 22- jarige. Met deze maatregel hoopt de regering een bijdrage te leveren aan het terugdrin gen van de hoge werkloosheid onder met name jongere werk lozen met een laag opleidings- niveau. Bevordering van werkgelegen heid is zeker niet alleen een zaak van matiging van ar beidskosten. Ook de technolo gische vernieuwing is van groot belang. De toepassing van technologische kennis in het midden- en kleinbedrijf zal worden bevorderd door de oprichting van regionale inno vatiecentra. De technologische veranderingen stellen hoge eisen aan kennis en vaardighe den van de beroepsbevolking. Scholing, vorming, het opdoen van werkervaring en later ook bijscholing, zijn van beslis sende betekenis voor werkgele genheid en economische groei. De daarop gerichte inspannin gen worden nu in samenwer king met werknemers en werkgevers sterk opgevoerd. Hoewel deze inspanningen vooral vanuit bedrijven en be drijfstakken zelf moeten plaatsvinden, zal ook de rege ring daaraan een grotere bij drage leveren. Het accent op scholing èn op een individuele benadering van werklozen is nodig, omdat nog steeds te veel mensen de drempel naar bedrijf en instel ling niet overkomen. Met ge richte programma's moeten meer mensen aan het werk ko men. In die zin gaat het niet om banenplannen, maar om het scholen en het aan werker varing helpen van diegenen die nu buiten blijven staan. Een voorbeeld van gerichte be nadering is ook het Jeugd werkgarantieplan. Dit plan, dat samen met de gemeenten wordt uitgevoerd, moet waar borgen dat jongeren hoe dan ook aan de slag gaan en niet aan langdurige werkloosheid gewend raken. Herverdeling van werk blijft belangrijk. Meer deeltijdba nen, ploegendiensten en flexi bele arbeidsroosters kunnen ertoe leiden dat meer mensen werk vinden; ook vervroegde uittreding en flexibele pensio nering geven aan meer jonge ren eerder een kans. Met het oog op de emancipatie moet de werkgelegenheid voor vrou wen en de groei van deelname van meisjes aan het beroepson derwijs extra aandacht krij gen. Bij de overheid wordt voorge steld de VUT-gerechtigde leef tijd tijdelijk met één jaar te verlagen, het aantal deeltijd banen te laten toenemen en de scholingsinspanningen te ver groten. Eerder goedgekeurde, maar niet opgeroepen dienst plichtigen, van wie een aantal nu werkloos is, krijgen de kans alsnog te gaan dienen. Dat geeft de mogelijkheid aan an deren vaker uitstel voor scho ling en studie te geven. De werkloosheid onder etni sche mindereden is onrustba rend hoog. Daarom is een be leidsplan 'Etnische minderhe den bij de overheid' ontwik keld; maar ook de sociale part ners zullen een bijdrage aan het verlichten van de werk loosheid van deze kansarme groep moeten leveren. Ook in de onderwijswereld wordt steeds meer aandacht gegeven aan de bestrijding van de werkloosheid. Het overleg in de Stichting van de Arbeid met betrekking tot de inspan ningen voor de scholing van jongeren en volwassenen heeft al veel tot stand gebracht. Het benutten van de aanwezige on derwijsvoorzieningen en -er- varing zal worden bevorderd. Het vormen van niewwe sector- scholen in het middelbaar be roepsonderwijs draagt daartoe bij. In het onderwijs zelf wil de re gering enkele duizenden nieuwe banen voor jonge leer krachten mogelijk maken. Mede gelet op het probleem van de vergrijzing van het on derwijspersoneel is taakver lichting voor oudere leer krachten voor dat doel een goed middel. In de vorming en opleiding van de jeugd is een evenwichtig fundament van kennis en kunde onmisbaar, m VERVOLG OP PAGINA 2 HET IS EEN goede zaak dat een regering zich niet laat leiden door doemdenken. Een gezonde dosis optimisme is noodza kelijk om een te voeren beleid geloofwaardig te doen overko men. Voorwaarde is echter wel dat dit 'positieve denken' stoelt op realistische gegevens. Hiermee zijn we meteen beland bij het zwakke punt van de Miljoenennota. De toonzetting van de begroting is positief, maar na ontleding van de inhoud vraagt de lezer zich af waar het kabinet Lubbers de hoopvolle ver wachtingen aan ontleent. Zoals de laatste jaren steeds het geval is geweest, krijgt de be teugeling van het financieringstekort weer grote aandacht. Hoewel voor 1988 een stapje moet worden teruggedaan - het begrotingstekort daalt een aantal tienden van procenten min der dan minister van Financiën Ruding zich aanvankelijk had voorgesteld - moet worden geconstateerd dat het kabinet goed op koers ligt. Alleen kun je je afvragen of de offers die hiervoor moeten moeten gebracht, opwegen tegen de nadelen die de bezuinigingswoede heeft veroorzaakt. Want alle ver sluierend taalgebruik ten spijt, de maatregelen die voor 1988 in het vooruitzicht worden gesteld zullen onherroepelijk leiden tot een nog duidelijker tweedeling in de maatschappij. Voor de zwaksten in de samenleving dreigt volgend jaar verlies en niet het aangekondigde behoud van koopkracht door bezuinigin gen op individuele huursubsidies, gezinszorg en ziekenfonds voorzieningen. Het uitspreken van de verwachting dat onze nationale econo mie met anderhalf procent zal groeien, is één van de theorieën in de Miljoenennota die met het predikaat 'risicovol' aange merkt kunnen worden. Een dergelijke ontwikkeling is afhanke lijk van veel internationale factoren zoals de olieprijs, de dollar koers en de stijging van de rente. Steeds weer blijkt dat voor de begroting de meest gunstige cijfers worden gehanteerd. Bij de minste of geringste tegenvaller, moet het beleid weer wor den bijgesteld. ER IS alom teleurstelling over de voorgestelde aanpak van de werkloosheid. Bijna anderhalf jaar geleden verraste minister president Ruud Lubbers vriend en vijand door te verklaren dat in 1990 de werkloosheid tot onder het half miljoen zou zijn ge daald. Er is inmiddels al heel wat te doen geweest over deze uitspraak. Het begint er op te lijken dat de doelstelling van Lubbers heel moeilijk of helemaal niet haalbaar is. Voor 1988 wordt rekening gehouden met een daling van 25.000, terwijl er dat volgens de normen van het kabinet 50.000 zouden moeten zijn. Lubbers intussen verklaart dat hij wel degelijk blijft stre ven naar het door hem genoemde aantal van 500.000 werklo zen in 1990, maar laat intussen weten dat er niet moeilijk moet worden gedaan over hét feit dat de.verwachtingen inmiddels ver achterblijven. „Dan doen we er een jaartje langer over, we moeten geen dingen nastreven die niet haalbaar zijn", aldus de wel heel laconieke reactie van de premier. Het lijkt wel of de inspiratieloze houding van Lubbers ten opzichte van het maat- schappijk zeer ernstige probleem van de werkloosheid, in de Miljoenennota tot uitdrukking is gebracht. Er is geen sprake van dat de bestrijding van de werkloosheid tot hoofddoelstel ling is verheven. De aangekondigde initiatieven zoals flexibili sering van de arbeidsmarkt en scholing, lijken slechts drup pels op de gloeiende plaat. Een van de centrale punten in de Miljoenennota is de terugtre dende overheid. Deregulering en privatisering zijn begrippen waar we in de komende periode nog veel over zullen horen. Op zich valt hiervoor veel te zeggen. Te veel bureaucratie is niet bevorderlijk voor een soepele afhandeling van zaken. Dit kabinet heeft vooral op het terrein van de privatisering een bij zonder actief beleid gevoerd. Het moet echter niet zover ko men dat alles in de aanbieding wordt gedaan. Soms moeten fi nanciële aspecten ondergeschikt worden gemaakt aan over wegingen van immateriële aard. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gezondheidszorg. Ook daar moet de privateringsgedachte niet krampachtig buiten de deur worden gehouden, maar altijd zal moeten blijven gelden dat gezondheidszorg in Nederland voor iedereen even goed moet kunnen zijn en betaalbaar blijven. Vooral aan dat laatste mag - met het oog op de door staatssecretaris Dees van Gezond heidszorg in het vooruitzicht gestelde maatregelen - worden getwijfeld. Ook aan deregulering kleven enige risicovolle as pecten, zeker wanneer het gaat over afbouw van subsidies. Het is waar dat in die sector een enorme wildgroei heeft plaatsgevonden, waar nodig in moet worden gekapt. Er zullen echter subsidiemogelijkheden moeten blijven bestaan voor de groepen in onze samenleving die toch al op de rand van het bestaansminimum verkeren. Het verstrekken van individuele huursubsidies bijvoorbeeld is zo'n vereiste. Verlaging ervan zal onherroepelijk leiden tot meer maatschappelijke ellende voor bijvoorbeeld ouderen en alleenstaanden. IN DE eerste en laatste zinnen van de Troonrede wordt ge sproken over hoe onze samenleving zich verder moet ontwik kelen. We zijn het er mee eens dat het niet gemakkelijk is om op vragen naar de richting van maatschappelijke ontwikkeling een simpel en duidelijk antwoord te geven. Vooral niet als men recht wil doen aan de pluriformiteit die in Nederland als een groot goed wordt beschouwd. Teruggrijpend naar dat gedeelte in de Troonrede, menen wij te moeten constateren dat de Miljoenennota geen recht doet aan de door het kabinet met de mond beleden wens tot pluriformi teit. Zo'n appèl kan alleen maar succes hebben, wanneer alle partijen op verantwoorde wijze aan hun trekken kunnen ko men. De ontwikkelingen van de laatste jaren wijzen uit dat dit in Nederland niet langer het geval is. Een onderzoek naar de sociale en financiële positie van de minima heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat in Nederland een 'onderklasse' van minderbe deelden aan het ontstaan is. Oproepen tot recht doen aan plu riformiteit zijn pas dan geloofwaardig, wanneer concrete maat regelen worden genomen om iets aan de positieverbetering van deze uitzichtlozen te doen. Gebeurt dat niet, dan heeft het er veel weg van dat de Miljoenennota met een ideologisch sausje is overgoten terwille van de verkoopbaarheid. Wij delen dus het optimisme van de regering niet dat het geko zen beleid zal leiden tot verbetering van de kwaliteit van onze samenleving. De economische vooruitzichten geven eveneens weinig aanleiding om die stelling te onderschrijven. Wij zijn een volk van defaitisten en spaarzame lieden die denken dat de dag van morgen altijd weer slechter zal zijn dan de dag van vandaag. Met zijn al te positieve wissel op de toekomst lijkt Lubbers met die stelling te willen breken. Lubbers als de 'schepper van de Nederlandse Droom'. We zijn bang dat die in een even groot débacle zal eindigen als de Amerikaanse.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7