Brinkman blijft bij bezuiniging op gezinszorg
KABINET TREKT EXTRA GELD UIT VOOR SCHOLING
Nieuwe eigen bijdragen
Huren gaan 3 procent omhoog
Strengere regels huursubsidie
'Begroting vo
propaganda
en rekentrucfeS
^BINET HEE
m
remies bijna
Meer banen
onderwijzers
Salarissen
onderwijs
buiten schot
WOLTGENS (PVDA):
heepvaart draait
lossingen file-pn
'FAMILIE EN BUREN MOETEN MEER HULP BIEDEN'
MINDER WONINGWETWONINGEN
WERKLOOSHEID ONDERWIJS GEZONDHEIDSZORG WONEN
PAGINA 4
DEN HAAG - Aan
de vooravond van het
najaarsoverleg tussen
kabinet, werkgevers en
werknemers spreekt
minister De Koning
(Sociale Zaken en
Werkgelegenheid) zijn
ernstige zorg uit over
de achterblijvende ont
wikkeling van de
werkgelegenheid en de
steeds verder stagne
rende daling van de
werkloosheid.
HAAG - De ministers Van
en Van den Broek (Buitenlam
ijeciale aandacht geven aan de
-nucleaire) bewapening.
Brinkman:
...de buren
pen.
moeten hel-
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
DEN HAAG - Minister Brinkman
(Welzijn, Volksgezondheid) en zijn
staatssecretaris Dees houden on
verkort vast aan de bezuinigingen
op de gezinszorg en de herstellings
oorden.
Ook de verwijdering van de tandarts
voor volwassenen uit het ziekenfonds en
de invoering van een eigen bijdrage van
25 gulden voor een bezoek aan de spe
cialist gaan door.
WVC ontkwam niet aan extra bezui
nigingen, toen het kabinet afgelopen zo
mer afsprak 3 miljard méér te snijden in
de uitgaven.
De gezinszorg levert 50 miljoen gul
den in. Mensen die gezinszorg minder
dan drie maanden nodig hebben, moe
ten die zorg zelf gaan betalen. Dat kost
25 gulden per uur.
Wie de hulp wel langer nodig heeft
gaat een hogere eigen bijdrage betalen
(iets meer dan 8 gulden per uur). Be
jaarden, chronisch zieken en gehandi
capten worden van de maatregel uitge
sloten.
Dees vindt dat de 'gezinszorg moet
meedoen in de nieuwe creatieve aanpak,
die ook in de rest van het welzijnswerk'
ingang heeft gevonden.
Die creativiteit zal ook gevraagd wor
den van buren, familie en vrienden,
maatschappelijk werk, Riagg's en even
tueel psychiatrische inrichtingen, als zij
mensen gaan opvangen die tot 1 januari
onderdak vonden bij een van de 19 her-
stellingsoordea Die oorden moeten
dicht Ze hebben volgens Dees Vel hun
eigen nut', maar ze zijn niet echt nodig.
Hulpverlening moet in het algemeen
meer en meer worden geboden door de
eigen familie, buren en dergelijke en
niet langer worden afgewenteld op de
samenleving.
Brinkman verkondigt deze theorie al
sinds 1982. Hij ziet inmiddels - na vijf
jaar beleid - 'andere sociale verbanden
als een zakelijker dienstverlening en
sponsoring ontstaan'.
Dees vindt in lijn met deze filosofie
dat de herstellingsoorden stammen uit
de tijd 'dat voor iedere kwaal een aparte
voorziening werd ingericht'.
In de sector Welzijn voert Brinkman
nog een kleine 50 miljoen aan overige
bezuinigingen op. De grootste hap is de
vermindering van het welzijnsgeld voor
gemeenten (30 miljoen); daarnaast nog
14 miljoen bij het onderwijsvoorrangs
beleid en nog enkele kleinere postjes.
Daar staat tegenover een extra uit
gave van 33 miljoen voor de ouderen
zorg. Het aids-onderzoek krijgt 17 mil
joen gulden. Voor de opvang van asiel
zoekers trekt Brinkman 237 miljoen uit
(een verhoging met 170 miljoen).
Zorg om hoge
werkloosheid
In 1988 neemt die werk
loosheid hooguit met 25.000
af; de helft minder dan
werd verwacht bij de op
stelling van het regeerak
koord.
Eind '88 staan er 655.000 men
sen bij het arbeidsbureau in de
boeken, 55.000 meer dan het ka
binet wil.
Dat komt vooral door de te
genvallende ontwikkeling van
de werkgelegenheid. De her
verdeling van werk, waaruit de
meeste banen moeten voortko
men blijft achter, zegt De Ko
ning. Vooral de arbeidsduur
verkorting levert niet die hoe
veelheid banen op die ervan
werd verwacht.
Daarnaast blijkt een steeds
groter deel van de werklozen
geen werk te kunnen vinden
vanwege onvoldoende scholing.
Komende jaren wordt
daarom extra geld uitgetrok
ken voor scholing en vorming
van werklozen. In 1988 is dat
186 miljoen gulden, waarvan
100 miljoen wordt gebruikt
voor de bestrijding van de
langdurige werkloosheid. Na
1988 wordt er jaarlijks 200 mil
joen op de begroting gezet voor
scholing, vorming en werker
varingsprojecten.
De 100 miljoen voor de lang
durig werklozen worden onder
meer gebruikt om de werklo
zen persoonlijk op te zoeken.
Voor elke langdurig werkloze
DE WERKLOOSHEID (augustus1987en raming 1988)
i i i i i
x 1000
1984
1985
1986
1987
1988
0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800 850 900
I Openstaande vraag naar personeel anp BINS'
wordt een programma opgezet
dat uiteindelijk tot een baan
moet leiden. De arbeidsbureaus
en sociale diensten werken
daartoe samen.
Er komen extra program
ma's voor scholing en vorming
en voor het opdoen van werk
ervaring.
In dat kader past het Jeugd
werk Garantie Plan dat op 1
juli begint. Dat moet enkele
duizenden jongeren aan een
tijdelijke baan bij gemeenten
helpen. Met de werkgevers
wordt nog onderhandeld over
een 'doorstroom-garantie' naar
het vrije bedrijf.
Het JOB-plan biedt in 1988
aan 5.000 jongeren een kans op
een baan en het ministerie van
Onderwijs en Wetenschappen
helpt 1.850 jonge leerkrachten
aan werk. Via de wet Ver
meend-Moor zullen 12.000 lang
durig werklozen aan de slag
kunnen.
Alles bij elkaar hoopt De Ko
ning in '88 zo'n 150.000 mensen
op een of andere manier extra
ervaring, dan wel scholing te
laten opdoen. Dat zijn er dan
35.000 meer dan dit jaar.
DEN HAAG - In .het basis- en
voortgezet onderwijs gaan 2.450
jonge onderwijzers de plaats
innemen van collega's vanaf
vijftig jaar, aan wie de moge
lijkheid voor taakverlichting
en/of VUT (vanaf 58 jaar)
wordt geboden.
Hierdoor vermindert de werk
druk voor oudere docenten en
wordt de vergrijzing van het
lerarenbestand tegengegaan.
Die vergrijzing is de belang
rijkste reden dat minister
Deetman (Onderwijs) veel
meer geld moet uitgeven aan
salarissen dan hij had ge
raamd.
De opbrengst van het door
stromingsproject - de verschil
len tussen salarissen en yUT-
uitkeringen voor de groep 50-
tot 64-jarigen en de salarissen
voor nieuw, jong personeel -
wordt voor 1988 geraamd op 91
miljoen, teruglopend tot 76 mil
joen in 1990. De uitgaven voor
het project bedragen 215 mil
joen op jaarbasis.
DEN HAAG - Zonder te
korten op onderwijssala-
rissen of te tornen aan de
klassegrootte heeft minis
ter Deetman (Onderwijs)
kans gezien opnieuw een
aanzienlijk bedrag - 682,4
milj oen - te bezuinigen.
Een efficiënter openbaar on
derwijs, een extra verhoging
van het collegegeld voor
'eeuwige studenten', het
schrappen van een gedeelte
van de tegemoetkoming stu
diekosten voor 16- en 17-jari
gen en maatregelen voor het
(voortgezet) speciaal onder
wijs moeten een flink ge
deelte van de 'winst' voor
Deetman opleveren.
Een student die langer dan
zes jaar een universiteit of
hogeschool bezoekt, betaalt
het zevende jaar twee keer
zoveel collegegeld: 3.000 gul
den in plaats van 1.500 gul
den. Ieder jaar dat de student
nog langer blijft 'plakken',
wordt dat bedrag automa
tisch verhoogd. De student
komt bovendien niet meer in
aanmerking voor studiefi
nanciering.
Een student die buiten zijn
'schuld' langer studeert (bij
voorbeeld als gevolg van
ziekte), krijgt een tegemoet
koming van de universiteit,
die voor dat doel een jaar
lijkse vaste uitkering van het
ministerie ontvangt.
Studenten van 16 en 17
jaar krijgen niet langer een
vergoeding in het kader van
de de tegemoetkoming stu
diekosten (TS) voor de kosten
van excursies en andere spe
ciale uitgaven. De rest van
het TS-pakket (vergoeding
van reis- en studiekosten,
boeken en leermiddelen)
blijft onaangetast. Volgens
het kabinet kunnen ouders
dergelijke uitgaven weer uit
eigen zak betalen, nu de kin
derbijslag verhoogd wordt.
Het openbaar onderwijs,
stukken duurder in het ge
bruik dan het bijzonder on
derwijs, moet efficiënter
gaan werken. Vooral de ge
bouwen moeten doelmatiger
worden beheerd Deetman
wil gemeenten daarnaast le
ningen, afgesloten voor de
bouw van openbare scholen,
versneld laten aflossen.
Het pakket bezuiningen
bevat ook maatregelen voor
het (voortgezet) speciaal on
derwijs, onder andere een
eigen bijdrage van 350 gul
den voor leer- en hulpmidde
len in het voortgezet speciaal
onderwijs en het verlagen
van de formatie van klasse
assistenten die lesgeven aan
kleuters.
Het collegegeld van een
hogeschool- en een universi
taire student wordt op het
zelfde niveau gebracht. Bei
den gaan 1.500 gulden beta
len De HBO-student is voor
taan 208 gulden meer kwijt,
de universitair student gaat
er 104 gulden op vooruit. „Be
langrijker is echter dat het
onderscheid tussen HBO- en
universitair studenten wordt
opgeheven. Het argument
dat een HBO-opleiding goed
koper is, speelt geen rol meer
bij de keuze van de vervolg
studie", aldus Deetman.
DEN HAAG - De verhoging van de ziekenfondspremie op 1
juli van dit jaar wordt weer ongedaan gemaakt. De invoe
ring van de 25 gulden eigen bijdrage voor de verwijskaart
voor de specialist en de verwijdering van de tandarts voor
volwassenen uit het ziekenfondspakket op 1 april maken
dat de premie weer omlaag kan.
Om de premie weer op 9,8 procent te brengen, stopt minister Ru
ding (Financiën) 100 miljoen gulden in de centrale kas van de zie
kenfondsen.
Staatssecretaris Dees (Volksgezondheid) glunderde bij de toe
lichting op de begroting dat 'Ruding niet iedere dag geld weg
geeft'. Echt weggeven doet hij dat geld ook niet, want de 100 mil
joen worden in de jaren 1989 en 1990 verhaald op de ziekenfonds
verzekerden. Hoe dat precies moet gebeuren is niet duidelijk,
maar het meest waarschijnlijk is het invoeren van nieuwe eigen
bijdragen
De veranderingen op het terrein van de volksgezondheid blij
ven niet beperkt tot deze operatie. Dit najaar moet het kabinet
een definitief standpunt over de voorstellen van Dekker geven.
Met name gaat het dan over de invoering van een basispakket
(85 procent van het huidige ziekenfondspakket) tegen een premie
naar draagkracht. De overige 15 procent van de voorzieningen wil
Dekker via eigen bijdragen en een vaste premie (ongeacht inko
men) laten betalen
Dekkers plannen kosten met name gezinnen met een laag inko
men (tot modaal) veel geld. Daarom aarzelt het kabinet nog met
het overnemen van de voorstellen.
Wél overnemen wil Dees het voorstel om de geneesmiddelen
aan banden te leggen. Dees wil de prijzen gaan vastleggen en apo
thekers en huisartsen prikkelen om zo goedkoop mogelijke medi
cijnen te verstrekken. Op die manier denkt hij een half miljard te
besparen.
DEN HAAG - Huurwonin
gen worden volgend jaar
aanmerkelijk duurder én
schaarser.
Staatssecretaris Heerma
(Volkshuisvesting) wil de jaar
lijkse huurverhoging per 1 juli
van 2 procent naar 3 procent
verhogen.
Door de bezuiniging op de in
dividuele huursubsidie komen
bovendien minder huurders in
aanmerking voor huursubsidie,
huurders van een woning
die van extra luxe is voorzien
(zoals een tweede toilet) krijgen
een lagere maandelijkse subsi
die. Het is nog niet bekend om
welke bedragen het gaat. De
verhuiskosten voor bejaarden
worden afgeschaft.
Volgens Heerma is de extra
huurverhoging hard nodig om
meer financiële ruimte te krij
gen voor stadsvernieuwing.
Bijna 60 procent (7,4 miljard
gulden) van de begroting van
Volkshuisvesting (12,8 miljard
gulden) wordt gebruikt voor
het nakomen van oude ver
plichtingen, zoals jaarlijkse be
talingen voor gebouwde of ver
beterde woningen
De extra huurverhoging
zorgt ervoor dat dit bedrag niet
verder stijgt. Heerma moet vol
gend jaar in totaal 675 miljoen
bezuinigen.
Woningbouwverenigingen,
die volgend jaar maar 29.500
woningen in plaats van de ge
plande 30.000 kunnen bouwen,
worden door Heerma verplicht
om de Volkshuisvestingskas
met 600 miljoen gulden te spek
ken.
Dit bedrag komt voor het
Rijk vrij doordat woningbouw
verenigingen het rentevoordeel
dat zij incasseerden door rijks
leningen vervroegd af te lossen,
moeten afdragen aan Heerma.
Dit bedrag, dat gestort wordt in
een nog op te richten Centraal
Fonds, is grotendeels bestemd
voor de woningverbetering.
De corporaties worden daar
bij verplicht om in de toekomst
geld voor hun nieuwe wonin
gen op de, duurdere, kapitaal
markt te lenen. Rijksleningen
voor de sociale woningbouw
worden afgeschaft, zodat de
term woningwetwoning ook
komt te vervallen.
Heerma wil na 1989 ook niet
meer garant staan voor die le
ningen. Als corporaties in beta
lingsmoeilijkheden komen,
moeten ze aankloppen bij een
nog op te richten waarborg
fonds.
Het lenen op de kapitaal
markt levert het ministerie 243
miljoen in 1988 en 742 miljoen in
1989 op. Het gaat dan om 7.500
woningen per jaar.
Het woningtekort (127.000) is
groter dan werd verwacht.
Heerma schrijft dat dit tekort
wegens geldgebrek niet kan
worden opgelost.
De vermindering van het
aantal te bouwen woningwet
woningen wordt daarom ge
bruikt als compensatie voor de
gestegen bouwprijzen én voor
een aantal maatregelen om de
kwaliteit te verhogen.
Voor dat doel worden de
maximaal toegestane stich-
tingskosten van de huurwonin
gen verhoogd van 108.000 gul
den tot 115.000 gulden. De jaar
lijkse bijdrage voor premie-A
woningen gaat omlaag van
4.000 naar 3.600 gulden.
Heerma heeft al deze maat
regelen genomen om de finan
ciële band van het Rijk met de
woningbouw zoveel mogelijk te
verminderen. Doordat dit in
voorgaande jaren nauwelijks
gebeurde, is er volgens hem
voor het Rijk nauwelijks
ruimte om veel geld te steken in
nieuwbouw.
Hij wil de marktsector meer
betrekken bij de woningbouw.
Hij neemt daarbij het risico, zo
erkent hij, dat er minder wo
ningen gebouwd worden als de
economie zich minder gunstig
ontwikkelt.
De beleggers, van wie
Heerma dacht dat ze dit jaar
7.000 woningen zouden bouwen,
hebben er tot nu toe slechts
2.000 neergezet.
DEN HAAG - De regels voor het krijgen
van huursubsidie worden strenger en kos
ten de huurder vanaf 1 juli volgend jaar in
veel gevallen geld.
Staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) stelt
zes maatregelen voor die de steeds oplopende
kosten van het systeem van huursubsidie moe
ten indammen.
De tekorten zijn ontstaan doordat steeds meer
huurders een beroep doen op de individuele
huursubsidie.
Jongeren komen steeds minder snel in aan
merking voor huursubsidie. Jongeren die voor
het eerst huursubsidie krijgen, ontvangen het
zelfde bedrag als een oudere alleenstaande.
Jonge huurders die al subsidie krijgen, houden
hetzelfde bedrag.
Heerma voert een kwaliteitskorting in. Hoe
hoger de huur, hoe minder subsidie. Iemand die
een huis huurt met twee slaapkamers voor 500
gulden per maand krijgt minder subsidie dan
een evenveel verdienende huurder van een huis.
van 500 per maand met bijvoorbeeld maar een
slaapkamer.
Voor een huis dat per maand meer kost dan
700 gulden wordt niet-méér subsidie verstrekt.
De huursubsidie wordt berekend tot 700 gulden.
Elke gulden die het huis meer kost is volledig
voor rekening van de huurder.
Heerma is ook niet meer van plan om drie of
vier jaar mee te betalen aan huur gewenning. In
plaats van de huidige drie- en vijfjarige subsi
diëring van het verschil tussen de oude en de
nieuwe huur wordt voortaan het huurverschil
maar één jaar en voor de helft gesubsidieerd.
Deze maatregel is vooral ongunstig voor huis
houdens die eerst in een vrij goedkope huurwo
ning woonden en voor degenen die meer verdie
nen dan het minimumloon.
De bijdrage van het ministerie aan verhuur
ders, die bereid waren him huur te matigen, gaat
omlaag.
Omdat Heerma vindt dat er te vaak gefrau
deerd wordt met de individuele huursubsidie wil
hij de controle verbeteren. De staatssecretaris
wil daarbij ook proberen om teveel betaalde
subsidies sneller terug te vorderen.
Dian
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
Dat politie)
minister Bi
lingssameni
het verlenei
derde were!
De Midde
den Costa
Honduras,
Door Max de Bok
en Jan Greyn
DEN HAAG - Nee, Thijs
Wöltgens vindt de Miljoe
nennota - met permissie -
geen mooi stuk. De finan
cieel deskundige van de
PvdA-fractie vraagt zich
even af of we het wel over
dezelfde begroting hebben.
Jawel, hij geeft toe dat de be
lasting omlaag gaat, het fi
nancieringstekort ook, maar
als we vooral toch maar niet
vergeten dat de werkloosheid
veel te weinig daalt: 25.000 en
dat zouden er volgens de nor
men van het kabinet zelf
50.000 moeten zijn.
Wöltgens wil het kabinet
meten aan Lubbers' eigen
doelstelling. Hij citeert het
Centraal Planbureau - „dat
kan toch niet worden beticht
van linkse overdrijving" - dat
het in 1988 nog knap moeilijk
zal worden om de voorspelde
daling van het aantal werklo
zen met 25.000 gerealiseerd te
krijgen. „Het loopt allemaal
achter. En intussen weigert
die Ruding de bestrijding van
de werkloosheid als dè hoofd
doelstelling van beleid aan te
merken".
Wöltgens beticht het kabi
net in veel opzichten van re-
kentrucs en 'propaganda'.
„Het is soms kunst om te lie
gen zonder dat je daarvan be
ticht kan worden. Zoals met
de werkloosheid, een echt
abacadabra-verhaal, maar
blijkbaar nodig om de tragiek
te verdoezelen. Met een of an
dere black-box toveren ze
stijgende cijfers om in licht
dalende cijfers".
Hij vreest dat het kabinet
uiteindelijk de werkloos
heidscijfers zal laten dalen
door uit te gaan van ge
schoonde berekeningen. „Vo
rig jaar stond in cijfers over
de werkloosheid nog in de
voetnoot dat we bepaalde ca-
tegorieii, zoals WAO'ers en
mensen boven 57 jaar,.nog
moesten meetellen. Hele groe
pen worden op die manier op
den duur uit de statistieken
gehouden. De voetnoten zijn
weg, maar de mensen nog wel
werkloos".
Ook met de cijfers van de
collectieve lastendruk goo
chelt Ruding volgens hem.
„Met kunst en vliegwerk
wordt de lastendruk stabiel
gehouden".
Wöltgens vindt het erger
lijk dat het kabinet het schep
pen van werk beschouwt als
iets kunstmatigs. „Die mensen
kunnen gewoon wat doen dat
voor ons van nut is, dat ons
allen goed uitkomt. We krij
gen achterstand met de aan
leg en verbetering van riole
ringen, het milieu moet een
handje worden geholpen, er
moeten wegen worden aange
legd. Daar hebben we, kijk
maar naar het aantal werklo
zen, toch mankracht zat
voor?".
Wöltgens somt verder mo
gelijkheden op om mensen in
te zetten bij hulp aan bejaar
den, bij het toezicht in open
bare gebouwen. „Iedereen
heeft het toch over de veel
voorkomende criminaliteit
die bij toenemend toezicht
vermindert? Waarom doen
we er dan niets aan. Mensen
genoeg die dat kunnen.
Waarom wordt de gezinszorg
aangepakt voor 50 miljoen
gulden terwijl dat duizenden
banen kost. De verlaging van
de belasting die 1,7 miljard
kost, levert hoogstens 1.500
banen op".
Hij veroordeelt niet de po
gingen van het kabinet om via
scholing mensen meer kansen
te geven op een baan. „Maar
je moet niet vergeten dat er
steeds een groep werklozen
blijft die de laagste graad van
scholing hebben. Daar moeten
we niet minder rekening mee
houden".
Jetere
Wöltgens
- FOTODESTEM/Jfflwj
De aangekondigde
tingverlaging is "Wöltg
doorn in het oog. „Nieti
dat een stokpaardje ij
PvdA zou zijn. Nee, li
echt niets op. Jawel,
pelleert aan de poi
maar minder aan het)
mensen. Het kabinet w
tuurlijk goed hoe da
Daarom spaart het
ook stiekem, er m
pofje gevormd om vl
de verkiezingen in 11
belastingverlaging vai
taal 2 tot 4 miljard tes
teren".
kans bestaat op een al
en de Sovjetunie over
fldswapens, zoals de kruisvluchtw
Tstand in conventionele bewapei
ja ten opzichte van het Oostblok pl
aldus de bewindslieden,
ree ministers hebben in- een bereik
hoge verwachtingen kilometer
de betere relatie tussen
west.
Toren patronen in de
,_iie en de Oost-Westbe-
ingen blijken minder on
derlijk dan tot voor kort
laangenomen. Het proces
lervormingen dat in de
jiie door de nieuwe ge
ile leiders in gang wordt
1 kan van grote betekenis
Daarbij is de vraag hoe
jartijleider Gorbatsjov zal
i - en kunnen - gaan," al-
landen Broek.
Eekelen beklemtoont
ffest-Europa niet zonder
[nwezigheid van nucleaire
i kan. De raketten met
koord uit Ei
maar de be
nucleaire
pens behouc
de conventii
houdingen i
men, meent 1
De bewint
sie is er fer
van dat Nede
taak van de
(onderzeeboo
houdt in gev:
akkoord
Moskou.
In het red
dat deze twé>
wegvallen
kruisraketter
HAAG - Het steeds toenemende at
Wöltgens proeft uiti zuigt zoveel geld van de begrotij
nomisck 'afstaat weg dat er de komende
is voor de verbetering van de scheef
kingen van
raai van Economisi
Rutten, dat de maaii
langzaam warm j
moet worden voor dez
tingverlaging. „De
klap", noemt Wöltjffl
„Dat is een regelrecht!
daal. Nu worden bezii jn 380 miljoen nu tot 650
gen doorgevoerd op w ien in 1995.
volksgezondheid om
daags een belastingvts gedupeerden is dan zo-
te presenteren. En wie
daar het meeste vooras
Degenen die het toch
slecht gaat".
„Moet je weten 4
procent van de hoogste
mens samen een
het totale bedrag -60»
- dat in Nederland alsi r nieuwe verkeerstunnels
zij aan te leggen met be-
van particuliere geldea
5 miljard gulden die dat
- _haar oplevert, wil zij ste-
gigheid. De terug® i verbetering van snelwe-
post wordt
peert. Maar daar lees
over in de stukken Dit
net lijdt aan volstrekt!
overheid treedt alleen
als het om de zwakke»! Ig jj echter nog altijd on
Het hele pakket r
4 U W. MClllCClltCU CU pi KJ
len jznn Lubbers eiy s moeten daarom, aldus
Kroes, zelf geld bijdragen
te wegenverbetering,
•ingang van 1989 wil
Kroes een nieuw systeem
iuceren dat automoblis-
heeft niet zoveel met
vaardigheid te makf
deelt Wöltgens. „De
inkomens betalen elf I
minder belasting, het
loopt op voor de rest
geld betekent meer 4
voor buitenlandse rei»
voor auto's. Blijkt uiti
tistieken. Dat heeft tod
met bevorderen van de'
mische groei te makes1
De PvdA pleit bij
van Wöltgens al jaren
een toename van de
heidsinvesteringen. Dat
fractie dit jaar opnie»®
„En dan mag het
ringstekort gerust
gen". Bovendien wilt®
ciaal-democraten yoï
half miljard bezuW
ongedaan maken.
zuïnigingen Niet het
van betaling van
van
den".
De werkloosheid
extra worden aangep
120 miljoen uit te
voor het vormen van
pools bij gemeenten. D,(
kan een werkloze voo'
gulden (bovenop het
dat hij al 'kost' aan tfl
werk krijgen.
kunnen bovendien wcf
gezet bij bejaarden!*
per jaar.
Uit de koker van
komt bovendien het
bedrijven minder ft
laten betalen. Da
beidsintensieve
betaald kunnen
de grens voor maxu"j-|
miebetaling (bij
gulden bruto) te verwi
i geen maatregelen wor-
enomen lopen volgens mi-
Smit-Kroes (Verkeer en
jrstaat) de kosten van het
ten in de dagelijkse files
t gemiddeld aantal door
In de ochtend- als avond
tot boven de 500.000 geste-
nadruk komt daarom de
nde jaren volledig op de
tering van de wegen te
n. Smit-Kroes kan dat niet
nuit 'eigen' zak betalen.
'ooral in de Randstad. Dat
«nde. Gemeenten en pro
ten tijdig wa
les en op mol
routes wijst,
in verbindin
doorgaande s
gen in het lan
Die nadrul
van de files g
de scheepv.
werkzaamheJ
vaartwegem
vijf jaar opge
gin volgend
Kroes, op een
ring na, tot
niet meer da
jaar voor de
scheepvaartw
gen. Dat is pe
miljoen mind
De ministe'
binnenschipp
hinder van zv
ondanks het f
renvervoer t
jaar 2000 met
cent toeneemt
Volgens S|
echter geen i
omdat 'alle nq|
ken zullen ku
gemaakt, zij h
«F
HAAG - De premies blijven in 1988
«t te bereiken moeten de sociale fonj
gebruiken. Wat opvalt is dat
It verdubbeld, waar een verlaging
'Premie en die voor de WAO tegenovi
"gen van de sociale fondsen vreest men da
'tekort in de kassen zal ontstaaa De vooi
verzekeringsbank sprak onlangs de vrees
Kapitaalmarkt geld moeten gaan lenen.
a,n jhe geluiden niet al te veel aan. Staaf
bat het zo'n vaart niet zal lopen.
werknemers
'87
1,25
1,30
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
12,80
1,00
jachtgeldo?6
banen voor 70 miljo®' ^«rkloosheid070
j— Ts*sj»
fsgelingr
verw?gen0»40
w t>°uw0,00
«mersverz. spec0,40
1,00
5,60
0,55
1,40
4,90
0,45
0,00
0,45
13,30 13,45
a. WAO
soneel aan te nemen-1
(Was9Ro7fT' j B UWIK-Ulm
laar zo ziekenfondspremiegrens woi
1bruto per jaar. Wie mee