Brinkman blijft bij bezuiniging op gezinszorg KABINET TREKT EXTRA GELD UIT VOOR SCHOLING Nieuwe eigen bijdragen Huren gaan 3 procent omhoog Strengere regels huursubsidie 'Begroting vo propaganda en rekentrucfeS ^BINET HEE m remies bijna Meer banen onderwijzers Salarissen onderwijs buiten schot WOLTGENS (PVDA): heepvaart draait lossingen file-pn 'FAMILIE EN BUREN MOETEN MEER HULP BIEDEN' MINDER WONINGWETWONINGEN WERKLOOSHEID ONDERWIJS GEZONDHEIDSZORG WONEN PAGINA 4 DEN HAAG - Aan de vooravond van het najaarsoverleg tussen kabinet, werkgevers en werknemers spreekt minister De Koning (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) zijn ernstige zorg uit over de achterblijvende ont wikkeling van de werkgelegenheid en de steeds verder stagne rende daling van de werkloosheid. HAAG - De ministers Van en Van den Broek (Buitenlam ijeciale aandacht geven aan de -nucleaire) bewapening. Brinkman: ...de buren pen. moeten hel- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP DEN HAAG - Minister Brinkman (Welzijn, Volksgezondheid) en zijn staatssecretaris Dees houden on verkort vast aan de bezuinigingen op de gezinszorg en de herstellings oorden. Ook de verwijdering van de tandarts voor volwassenen uit het ziekenfonds en de invoering van een eigen bijdrage van 25 gulden voor een bezoek aan de spe cialist gaan door. WVC ontkwam niet aan extra bezui nigingen, toen het kabinet afgelopen zo mer afsprak 3 miljard méér te snijden in de uitgaven. De gezinszorg levert 50 miljoen gul den in. Mensen die gezinszorg minder dan drie maanden nodig hebben, moe ten die zorg zelf gaan betalen. Dat kost 25 gulden per uur. Wie de hulp wel langer nodig heeft gaat een hogere eigen bijdrage betalen (iets meer dan 8 gulden per uur). Be jaarden, chronisch zieken en gehandi capten worden van de maatregel uitge sloten. Dees vindt dat de 'gezinszorg moet meedoen in de nieuwe creatieve aanpak, die ook in de rest van het welzijnswerk' ingang heeft gevonden. Die creativiteit zal ook gevraagd wor den van buren, familie en vrienden, maatschappelijk werk, Riagg's en even tueel psychiatrische inrichtingen, als zij mensen gaan opvangen die tot 1 januari onderdak vonden bij een van de 19 her- stellingsoordea Die oorden moeten dicht Ze hebben volgens Dees Vel hun eigen nut', maar ze zijn niet echt nodig. Hulpverlening moet in het algemeen meer en meer worden geboden door de eigen familie, buren en dergelijke en niet langer worden afgewenteld op de samenleving. Brinkman verkondigt deze theorie al sinds 1982. Hij ziet inmiddels - na vijf jaar beleid - 'andere sociale verbanden als een zakelijker dienstverlening en sponsoring ontstaan'. Dees vindt in lijn met deze filosofie dat de herstellingsoorden stammen uit de tijd 'dat voor iedere kwaal een aparte voorziening werd ingericht'. In de sector Welzijn voert Brinkman nog een kleine 50 miljoen aan overige bezuinigingen op. De grootste hap is de vermindering van het welzijnsgeld voor gemeenten (30 miljoen); daarnaast nog 14 miljoen bij het onderwijsvoorrangs beleid en nog enkele kleinere postjes. Daar staat tegenover een extra uit gave van 33 miljoen voor de ouderen zorg. Het aids-onderzoek krijgt 17 mil joen gulden. Voor de opvang van asiel zoekers trekt Brinkman 237 miljoen uit (een verhoging met 170 miljoen). Zorg om hoge werkloosheid In 1988 neemt die werk loosheid hooguit met 25.000 af; de helft minder dan werd verwacht bij de op stelling van het regeerak koord. Eind '88 staan er 655.000 men sen bij het arbeidsbureau in de boeken, 55.000 meer dan het ka binet wil. Dat komt vooral door de te genvallende ontwikkeling van de werkgelegenheid. De her verdeling van werk, waaruit de meeste banen moeten voortko men blijft achter, zegt De Ko ning. Vooral de arbeidsduur verkorting levert niet die hoe veelheid banen op die ervan werd verwacht. Daarnaast blijkt een steeds groter deel van de werklozen geen werk te kunnen vinden vanwege onvoldoende scholing. Komende jaren wordt daarom extra geld uitgetrok ken voor scholing en vorming van werklozen. In 1988 is dat 186 miljoen gulden, waarvan 100 miljoen wordt gebruikt voor de bestrijding van de langdurige werkloosheid. Na 1988 wordt er jaarlijks 200 mil joen op de begroting gezet voor scholing, vorming en werker varingsprojecten. De 100 miljoen voor de lang durig werklozen worden onder meer gebruikt om de werklo zen persoonlijk op te zoeken. Voor elke langdurig werkloze DE WERKLOOSHEID (augustus1987en raming 1988) i i i i i x 1000 1984 1985 1986 1987 1988 0 50 100 150 200 250 300 350 400 450 500 550 600 650 700 750 800 850 900 I Openstaande vraag naar personeel anp BINS' wordt een programma opgezet dat uiteindelijk tot een baan moet leiden. De arbeidsbureaus en sociale diensten werken daartoe samen. Er komen extra program ma's voor scholing en vorming en voor het opdoen van werk ervaring. In dat kader past het Jeugd werk Garantie Plan dat op 1 juli begint. Dat moet enkele duizenden jongeren aan een tijdelijke baan bij gemeenten helpen. Met de werkgevers wordt nog onderhandeld over een 'doorstroom-garantie' naar het vrije bedrijf. Het JOB-plan biedt in 1988 aan 5.000 jongeren een kans op een baan en het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen helpt 1.850 jonge leerkrachten aan werk. Via de wet Ver meend-Moor zullen 12.000 lang durig werklozen aan de slag kunnen. Alles bij elkaar hoopt De Ko ning in '88 zo'n 150.000 mensen op een of andere manier extra ervaring, dan wel scholing te laten opdoen. Dat zijn er dan 35.000 meer dan dit jaar. DEN HAAG - In .het basis- en voortgezet onderwijs gaan 2.450 jonge onderwijzers de plaats innemen van collega's vanaf vijftig jaar, aan wie de moge lijkheid voor taakverlichting en/of VUT (vanaf 58 jaar) wordt geboden. Hierdoor vermindert de werk druk voor oudere docenten en wordt de vergrijzing van het lerarenbestand tegengegaan. Die vergrijzing is de belang rijkste reden dat minister Deetman (Onderwijs) veel meer geld moet uitgeven aan salarissen dan hij had ge raamd. De opbrengst van het door stromingsproject - de verschil len tussen salarissen en yUT- uitkeringen voor de groep 50- tot 64-jarigen en de salarissen voor nieuw, jong personeel - wordt voor 1988 geraamd op 91 miljoen, teruglopend tot 76 mil joen in 1990. De uitgaven voor het project bedragen 215 mil joen op jaarbasis. DEN HAAG - Zonder te korten op onderwijssala- rissen of te tornen aan de klassegrootte heeft minis ter Deetman (Onderwijs) kans gezien opnieuw een aanzienlijk bedrag - 682,4 milj oen - te bezuinigen. Een efficiënter openbaar on derwijs, een extra verhoging van het collegegeld voor 'eeuwige studenten', het schrappen van een gedeelte van de tegemoetkoming stu diekosten voor 16- en 17-jari gen en maatregelen voor het (voortgezet) speciaal onder wijs moeten een flink ge deelte van de 'winst' voor Deetman opleveren. Een student die langer dan zes jaar een universiteit of hogeschool bezoekt, betaalt het zevende jaar twee keer zoveel collegegeld: 3.000 gul den in plaats van 1.500 gul den. Ieder jaar dat de student nog langer blijft 'plakken', wordt dat bedrag automa tisch verhoogd. De student komt bovendien niet meer in aanmerking voor studiefi nanciering. Een student die buiten zijn 'schuld' langer studeert (bij voorbeeld als gevolg van ziekte), krijgt een tegemoet koming van de universiteit, die voor dat doel een jaar lijkse vaste uitkering van het ministerie ontvangt. Studenten van 16 en 17 jaar krijgen niet langer een vergoeding in het kader van de de tegemoetkoming stu diekosten (TS) voor de kosten van excursies en andere spe ciale uitgaven. De rest van het TS-pakket (vergoeding van reis- en studiekosten, boeken en leermiddelen) blijft onaangetast. Volgens het kabinet kunnen ouders dergelijke uitgaven weer uit eigen zak betalen, nu de kin derbijslag verhoogd wordt. Het openbaar onderwijs, stukken duurder in het ge bruik dan het bijzonder on derwijs, moet efficiënter gaan werken. Vooral de ge bouwen moeten doelmatiger worden beheerd Deetman wil gemeenten daarnaast le ningen, afgesloten voor de bouw van openbare scholen, versneld laten aflossen. Het pakket bezuiningen bevat ook maatregelen voor het (voortgezet) speciaal on derwijs, onder andere een eigen bijdrage van 350 gul den voor leer- en hulpmidde len in het voortgezet speciaal onderwijs en het verlagen van de formatie van klasse assistenten die lesgeven aan kleuters. Het collegegeld van een hogeschool- en een universi taire student wordt op het zelfde niveau gebracht. Bei den gaan 1.500 gulden beta len De HBO-student is voor taan 208 gulden meer kwijt, de universitair student gaat er 104 gulden op vooruit. „Be langrijker is echter dat het onderscheid tussen HBO- en universitair studenten wordt opgeheven. Het argument dat een HBO-opleiding goed koper is, speelt geen rol meer bij de keuze van de vervolg studie", aldus Deetman. DEN HAAG - De verhoging van de ziekenfondspremie op 1 juli van dit jaar wordt weer ongedaan gemaakt. De invoe ring van de 25 gulden eigen bijdrage voor de verwijskaart voor de specialist en de verwijdering van de tandarts voor volwassenen uit het ziekenfondspakket op 1 april maken dat de premie weer omlaag kan. Om de premie weer op 9,8 procent te brengen, stopt minister Ru ding (Financiën) 100 miljoen gulden in de centrale kas van de zie kenfondsen. Staatssecretaris Dees (Volksgezondheid) glunderde bij de toe lichting op de begroting dat 'Ruding niet iedere dag geld weg geeft'. Echt weggeven doet hij dat geld ook niet, want de 100 mil joen worden in de jaren 1989 en 1990 verhaald op de ziekenfonds verzekerden. Hoe dat precies moet gebeuren is niet duidelijk, maar het meest waarschijnlijk is het invoeren van nieuwe eigen bijdragen De veranderingen op het terrein van de volksgezondheid blij ven niet beperkt tot deze operatie. Dit najaar moet het kabinet een definitief standpunt over de voorstellen van Dekker geven. Met name gaat het dan over de invoering van een basispakket (85 procent van het huidige ziekenfondspakket) tegen een premie naar draagkracht. De overige 15 procent van de voorzieningen wil Dekker via eigen bijdragen en een vaste premie (ongeacht inko men) laten betalen Dekkers plannen kosten met name gezinnen met een laag inko men (tot modaal) veel geld. Daarom aarzelt het kabinet nog met het overnemen van de voorstellen. Wél overnemen wil Dees het voorstel om de geneesmiddelen aan banden te leggen. Dees wil de prijzen gaan vastleggen en apo thekers en huisartsen prikkelen om zo goedkoop mogelijke medi cijnen te verstrekken. Op die manier denkt hij een half miljard te besparen. DEN HAAG - Huurwonin gen worden volgend jaar aanmerkelijk duurder én schaarser. Staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) wil de jaar lijkse huurverhoging per 1 juli van 2 procent naar 3 procent verhogen. Door de bezuiniging op de in dividuele huursubsidie komen bovendien minder huurders in aanmerking voor huursubsidie, huurders van een woning die van extra luxe is voorzien (zoals een tweede toilet) krijgen een lagere maandelijkse subsi die. Het is nog niet bekend om welke bedragen het gaat. De verhuiskosten voor bejaarden worden afgeschaft. Volgens Heerma is de extra huurverhoging hard nodig om meer financiële ruimte te krij gen voor stadsvernieuwing. Bijna 60 procent (7,4 miljard gulden) van de begroting van Volkshuisvesting (12,8 miljard gulden) wordt gebruikt voor het nakomen van oude ver plichtingen, zoals jaarlijkse be talingen voor gebouwde of ver beterde woningen De extra huurverhoging zorgt ervoor dat dit bedrag niet verder stijgt. Heerma moet vol gend jaar in totaal 675 miljoen bezuinigen. Woningbouwverenigingen, die volgend jaar maar 29.500 woningen in plaats van de ge plande 30.000 kunnen bouwen, worden door Heerma verplicht om de Volkshuisvestingskas met 600 miljoen gulden te spek ken. Dit bedrag komt voor het Rijk vrij doordat woningbouw verenigingen het rentevoordeel dat zij incasseerden door rijks leningen vervroegd af te lossen, moeten afdragen aan Heerma. Dit bedrag, dat gestort wordt in een nog op te richten Centraal Fonds, is grotendeels bestemd voor de woningverbetering. De corporaties worden daar bij verplicht om in de toekomst geld voor hun nieuwe wonin gen op de, duurdere, kapitaal markt te lenen. Rijksleningen voor de sociale woningbouw worden afgeschaft, zodat de term woningwetwoning ook komt te vervallen. Heerma wil na 1989 ook niet meer garant staan voor die le ningen. Als corporaties in beta lingsmoeilijkheden komen, moeten ze aankloppen bij een nog op te richten waarborg fonds. Het lenen op de kapitaal markt levert het ministerie 243 miljoen in 1988 en 742 miljoen in 1989 op. Het gaat dan om 7.500 woningen per jaar. Het woningtekort (127.000) is groter dan werd verwacht. Heerma schrijft dat dit tekort wegens geldgebrek niet kan worden opgelost. De vermindering van het aantal te bouwen woningwet woningen wordt daarom ge bruikt als compensatie voor de gestegen bouwprijzen én voor een aantal maatregelen om de kwaliteit te verhogen. Voor dat doel worden de maximaal toegestane stich- tingskosten van de huurwonin gen verhoogd van 108.000 gul den tot 115.000 gulden. De jaar lijkse bijdrage voor premie-A woningen gaat omlaag van 4.000 naar 3.600 gulden. Heerma heeft al deze maat regelen genomen om de finan ciële band van het Rijk met de woningbouw zoveel mogelijk te verminderen. Doordat dit in voorgaande jaren nauwelijks gebeurde, is er volgens hem voor het Rijk nauwelijks ruimte om veel geld te steken in nieuwbouw. Hij wil de marktsector meer betrekken bij de woningbouw. Hij neemt daarbij het risico, zo erkent hij, dat er minder wo ningen gebouwd worden als de economie zich minder gunstig ontwikkelt. De beleggers, van wie Heerma dacht dat ze dit jaar 7.000 woningen zouden bouwen, hebben er tot nu toe slechts 2.000 neergezet. DEN HAAG - De regels voor het krijgen van huursubsidie worden strenger en kos ten de huurder vanaf 1 juli volgend jaar in veel gevallen geld. Staatssecretaris Heerma (Volkshuisvesting) stelt zes maatregelen voor die de steeds oplopende kosten van het systeem van huursubsidie moe ten indammen. De tekorten zijn ontstaan doordat steeds meer huurders een beroep doen op de individuele huursubsidie. Jongeren komen steeds minder snel in aan merking voor huursubsidie. Jongeren die voor het eerst huursubsidie krijgen, ontvangen het zelfde bedrag als een oudere alleenstaande. Jonge huurders die al subsidie krijgen, houden hetzelfde bedrag. Heerma voert een kwaliteitskorting in. Hoe hoger de huur, hoe minder subsidie. Iemand die een huis huurt met twee slaapkamers voor 500 gulden per maand krijgt minder subsidie dan een evenveel verdienende huurder van een huis. van 500 per maand met bijvoorbeeld maar een slaapkamer. Voor een huis dat per maand meer kost dan 700 gulden wordt niet-méér subsidie verstrekt. De huursubsidie wordt berekend tot 700 gulden. Elke gulden die het huis meer kost is volledig voor rekening van de huurder. Heerma is ook niet meer van plan om drie of vier jaar mee te betalen aan huur gewenning. In plaats van de huidige drie- en vijfjarige subsi diëring van het verschil tussen de oude en de nieuwe huur wordt voortaan het huurverschil maar één jaar en voor de helft gesubsidieerd. Deze maatregel is vooral ongunstig voor huis houdens die eerst in een vrij goedkope huurwo ning woonden en voor degenen die meer verdie nen dan het minimumloon. De bijdrage van het ministerie aan verhuur ders, die bereid waren him huur te matigen, gaat omlaag. Omdat Heerma vindt dat er te vaak gefrau deerd wordt met de individuele huursubsidie wil hij de controle verbeteren. De staatssecretaris wil daarbij ook proberen om teveel betaalde subsidies sneller terug te vorderen. Dian FOTO DE STEM/DICK DE BOER Dat politie) minister Bi lingssameni het verlenei derde were! De Midde den Costa Honduras, Door Max de Bok en Jan Greyn DEN HAAG - Nee, Thijs Wöltgens vindt de Miljoe nennota - met permissie - geen mooi stuk. De finan cieel deskundige van de PvdA-fractie vraagt zich even af of we het wel over dezelfde begroting hebben. Jawel, hij geeft toe dat de be lasting omlaag gaat, het fi nancieringstekort ook, maar als we vooral toch maar niet vergeten dat de werkloosheid veel te weinig daalt: 25.000 en dat zouden er volgens de nor men van het kabinet zelf 50.000 moeten zijn. Wöltgens wil het kabinet meten aan Lubbers' eigen doelstelling. Hij citeert het Centraal Planbureau - „dat kan toch niet worden beticht van linkse overdrijving" - dat het in 1988 nog knap moeilijk zal worden om de voorspelde daling van het aantal werklo zen met 25.000 gerealiseerd te krijgen. „Het loopt allemaal achter. En intussen weigert die Ruding de bestrijding van de werkloosheid als dè hoofd doelstelling van beleid aan te merken". Wöltgens beticht het kabi net in veel opzichten van re- kentrucs en 'propaganda'. „Het is soms kunst om te lie gen zonder dat je daarvan be ticht kan worden. Zoals met de werkloosheid, een echt abacadabra-verhaal, maar blijkbaar nodig om de tragiek te verdoezelen. Met een of an dere black-box toveren ze stijgende cijfers om in licht dalende cijfers". Hij vreest dat het kabinet uiteindelijk de werkloos heidscijfers zal laten dalen door uit te gaan van ge schoonde berekeningen. „Vo rig jaar stond in cijfers over de werkloosheid nog in de voetnoot dat we bepaalde ca- tegorieii, zoals WAO'ers en mensen boven 57 jaar,.nog moesten meetellen. Hele groe pen worden op die manier op den duur uit de statistieken gehouden. De voetnoten zijn weg, maar de mensen nog wel werkloos". Ook met de cijfers van de collectieve lastendruk goo chelt Ruding volgens hem. „Met kunst en vliegwerk wordt de lastendruk stabiel gehouden". Wöltgens vindt het erger lijk dat het kabinet het schep pen van werk beschouwt als iets kunstmatigs. „Die mensen kunnen gewoon wat doen dat voor ons van nut is, dat ons allen goed uitkomt. We krij gen achterstand met de aan leg en verbetering van riole ringen, het milieu moet een handje worden geholpen, er moeten wegen worden aange legd. Daar hebben we, kijk maar naar het aantal werklo zen, toch mankracht zat voor?". Wöltgens somt verder mo gelijkheden op om mensen in te zetten bij hulp aan bejaar den, bij het toezicht in open bare gebouwen. „Iedereen heeft het toch over de veel voorkomende criminaliteit die bij toenemend toezicht vermindert? Waarom doen we er dan niets aan. Mensen genoeg die dat kunnen. Waarom wordt de gezinszorg aangepakt voor 50 miljoen gulden terwijl dat duizenden banen kost. De verlaging van de belasting die 1,7 miljard kost, levert hoogstens 1.500 banen op". Hij veroordeelt niet de po gingen van het kabinet om via scholing mensen meer kansen te geven op een baan. „Maar je moet niet vergeten dat er steeds een groep werklozen blijft die de laagste graad van scholing hebben. Daar moeten we niet minder rekening mee houden". Jetere Wöltgens - FOTODESTEM/Jfflwj De aangekondigde tingverlaging is "Wöltg doorn in het oog. „Nieti dat een stokpaardje ij PvdA zou zijn. Nee, li echt niets op. Jawel, pelleert aan de poi maar minder aan het) mensen. Het kabinet w tuurlijk goed hoe da Daarom spaart het ook stiekem, er m pofje gevormd om vl de verkiezingen in 11 belastingverlaging vai taal 2 tot 4 miljard tes teren". kans bestaat op een al en de Sovjetunie over fldswapens, zoals de kruisvluchtw Tstand in conventionele bewapei ja ten opzichte van het Oostblok pl aldus de bewindslieden, ree ministers hebben in- een bereik hoge verwachtingen kilometer de betere relatie tussen west. Toren patronen in de ,_iie en de Oost-Westbe- ingen blijken minder on derlijk dan tot voor kort laangenomen. Het proces lervormingen dat in de jiie door de nieuwe ge ile leiders in gang wordt 1 kan van grote betekenis Daarbij is de vraag hoe jartijleider Gorbatsjov zal i - en kunnen - gaan," al- landen Broek. Eekelen beklemtoont ffest-Europa niet zonder [nwezigheid van nucleaire i kan. De raketten met koord uit Ei maar de be nucleaire pens behouc de conventii houdingen i men, meent 1 De bewint sie is er fer van dat Nede taak van de (onderzeeboo houdt in gev: akkoord Moskou. In het red dat deze twé> wegvallen kruisraketter HAAG - Het steeds toenemende at Wöltgens proeft uiti zuigt zoveel geld van de begrotij nomisck 'afstaat weg dat er de komende is voor de verbetering van de scheef kingen van raai van Economisi Rutten, dat de maaii langzaam warm j moet worden voor dez tingverlaging. „De klap", noemt Wöltjffl „Dat is een regelrecht! daal. Nu worden bezii jn 380 miljoen nu tot 650 gen doorgevoerd op w ien in 1995. volksgezondheid om daags een belastingvts gedupeerden is dan zo- te presenteren. En wie daar het meeste vooras Degenen die het toch slecht gaat". „Moet je weten 4 procent van de hoogste mens samen een het totale bedrag -60» - dat in Nederland alsi r nieuwe verkeerstunnels zij aan te leggen met be- van particuliere geldea 5 miljard gulden die dat - _haar oplevert, wil zij ste- gigheid. De terug® i verbetering van snelwe- post wordt peert. Maar daar lees over in de stukken Dit net lijdt aan volstrekt! overheid treedt alleen als het om de zwakke»! Ig jj echter nog altijd on Het hele pakket r 4 U W. MClllCClltCU CU pi KJ len jznn Lubbers eiy s moeten daarom, aldus Kroes, zelf geld bijdragen te wegenverbetering, •ingang van 1989 wil Kroes een nieuw systeem iuceren dat automoblis- heeft niet zoveel met vaardigheid te makf deelt Wöltgens. „De inkomens betalen elf I minder belasting, het loopt op voor de rest geld betekent meer 4 voor buitenlandse rei» voor auto's. Blijkt uiti tistieken. Dat heeft tod met bevorderen van de' mische groei te makes1 De PvdA pleit bij van Wöltgens al jaren een toename van de heidsinvesteringen. Dat fractie dit jaar opnie»® „En dan mag het ringstekort gerust gen". Bovendien wilt® ciaal-democraten yoï half miljard bezuW ongedaan maken. zuïnigingen Niet het van betaling van van den". De werkloosheid extra worden aangep 120 miljoen uit te voor het vormen van pools bij gemeenten. D,( kan een werkloze voo' gulden (bovenop het dat hij al 'kost' aan tfl werk krijgen. kunnen bovendien wcf gezet bij bejaarden!* per jaar. Uit de koker van komt bovendien het bedrijven minder ft laten betalen. Da beidsintensieve betaald kunnen de grens voor maxu"j-| miebetaling (bij gulden bruto) te verwi i geen maatregelen wor- enomen lopen volgens mi- Smit-Kroes (Verkeer en jrstaat) de kosten van het ten in de dagelijkse files t gemiddeld aantal door In de ochtend- als avond tot boven de 500.000 geste- nadruk komt daarom de nde jaren volledig op de tering van de wegen te n. Smit-Kroes kan dat niet nuit 'eigen' zak betalen. 'ooral in de Randstad. Dat «nde. Gemeenten en pro ten tijdig wa les en op mol routes wijst, in verbindin doorgaande s gen in het lan Die nadrul van de files g de scheepv. werkzaamheJ vaartwegem vijf jaar opge gin volgend Kroes, op een ring na, tot niet meer da jaar voor de scheepvaartw gen. Dat is pe miljoen mind De ministe' binnenschipp hinder van zv ondanks het f renvervoer t jaar 2000 met cent toeneemt Volgens S| echter geen i omdat 'alle nq| ken zullen ku gemaakt, zij h «F HAAG - De premies blijven in 1988 «t te bereiken moeten de sociale fonj gebruiken. Wat opvalt is dat It verdubbeld, waar een verlaging 'Premie en die voor de WAO tegenovi "gen van de sociale fondsen vreest men da 'tekort in de kassen zal ontstaaa De vooi verzekeringsbank sprak onlangs de vrees Kapitaalmarkt geld moeten gaan lenen. a,n jhe geluiden niet al te veel aan. Staaf bat het zo'n vaart niet zal lopen. werknemers '87 1,25 1,30 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 12,80 1,00 jachtgeldo?6 banen voor 70 miljo®' ^«rkloosheid070 j— Ts*sj» fsgelingr verw?gen0»40 w t>°uw0,00 «mersverz. spec0,40 1,00 5,60 0,55 1,40 4,90 0,45 0,00 0,45 13,30 13,45 a. WAO soneel aan te nemen-1 (Was9Ro7fT' j B UWIK-Ulm laar zo ziekenfondspremiegrens woi 1bruto per jaar. Wie mee

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 10