DE STEM: De boekhouder heeft 't gedaan ipeningvan |IkZ0u niet meedoen als ik wist dat we llandtheater QUIEM BEGINT EN EINDIGT MET KASSA-GERINKEL assrsïïS' Schouwburgen steunen Globe met een optie op seizoen het '88-'89 Toneelgroep Theater opnieuw in problemen NCRV wil meepraten over commerciële tv NCRV: niet samen op 1 Geen 'blues' voor 'Hill Street blues' GEES LINNEBANK STAPT OP Straatfestival Ovezande HILVERSUM - Bij het vers gedolven graf ast slechts één cliché: Van de doden niets dan goeds. Japper Kift Beledigd Bedrogen Medelijden Pizza lamme eert Rops Openingsgala met Verdi mma's in Antwerpen EXPOSITIES DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1987 nooit bij de eerste drie zouden er dan doorlopende voorstellingen van ondj, andere de gitarisen Wouty Idema, Engel Reinhardt Reinier de Muynck en eJ. win Bouwens, de popgt^. pen Dust en The Joint, orkesten Alteklein en si Juttemis, slagwerkgro» Zilte Swing, poppentheate Opgepast en straattheatej. groep Flup en Ju. De garderobe en f0y9 van het theater zij zaterdai vrijgemaakt voor de Uit markt, die duurt van lo« tot 17.00 uur. In verschil, lende stands kunnen be- langstellenden informal* krijgen over wat het Zuid. landtheater het komeni seizoen in petto heeft worden abonnementen vet. kocht en er is tevens dt trekking van de wedstrijd onder abonnementhouder! De Muziekschool, Porgj and Bess en het ZIKV zijn eveneens aanwezig op dt Uitmarkt. 's Avonds besluit het ope. ningsfeest van het theater met een familievoorstelllJ van het Scapino Ballet Dt aanvang is 19.00 uur. Het ballet brengt werk van on- der andere Hans van Ma- nen en Jiri Kylian. Iiunnen komen Llsanne Lejeune, hockeystar an in lival Irige IDit ka- uit- ief- ame ien- ym- i het ^nde op (opa, n de veek I vol- ber (Ant- 'Jo- |r het nima Im- uur. >er in Tken itavel aty ïfony imon ïur. rer in opera lozart ir van onale geheel ylvain g 20.00 ember ie eer- iet sei- 'lschap it van eogra- "Ijai- :n Pia- lur. DE KLOMP, het Ovezandst jongerencentrum, houdt za. terdag 12 en zondag 13 sep tember voor de derde ach tereenvolgende keer hel Ovezandse Straatfestival Het festival begint zater dag met iets nieuws: een bluesfestival met artiestes uit binnen- en buitenland Het festival bewijst dat hel straatfestival in twee jaar is uitgegroeid tot een cultu reel feest van kaliber. De bluesartiesten treden (f van 14.30 tot ongeveer 23.00 uur. Bredase Magic Fran- kie and the Magie Diseax bijten de spits af in de spe ciaal voor het festival opge zette tent aan de Messtraat gevolgd door Little Willie Littlefield (USA), Draftes Blues, Juke Joints en de Mick Clark Band uit Enge land. De tent heeft een ca- pariteit van 750 toeschou wers, zodat de bluesliefheb- bers als de weergoden het festival in de steek laten toch een dak boven hel hoofd hebben. Zondag bestaat het festi valprogramma uit drietal onderdelen: de derie, straattheater en mu ziek op diverse plaatsen et een tentprogramma. ft braderie duurt van 11.00 tol orTomSmeets >ven jaar lang was 'Hill Street blues' eenzame lasse. Uiteraard zijn er jrputjes, is er roddel. 'Hill' was made in Hollywood, niet voor niets een stad waar schoonheid meer dan eens haar gezicht heeft ver brand. aar wierook overheerst bij graf van de 'HUI'. Haar .■durfde aanpak -elkaar rerlappende dialogen, over erschillende afleveringen «gesmeerde gebeurtenissen et tonen van de rafelige kant ran de agenten - wordt sinds kort even vlot als schaamte- gekopiëerd in andere imfabrieken. Genoeg lof. Tijd voor een nadere be bouwing van de doodsoor- aak van een tv-serie, waar- half Nederland thuis ileef. Geld, wat anders, heeft deze top-serie om zeep olpen. Het requiem voor Street blues' begint en ndigt dan ook met het ge- hel van de kassa van de ekhouders. eer even terug in de tnd. Nu 1985. De 'Hill' is ook in ir vierde seizoen dé klap- op de Amerikaanse com- Iele tv. NBC oogst we- pom de hoogste kijkcijfers. verhoogt navenant haar weven voor adverteerders leper se tijdens een 'HilT- Cevering hun kattevoer en Mdorant willen aanprijzen. Maar MTM juicht niet udkeels mee. Accoord, het J"® is verdiend, maar fordt steeds duurder betaald. heeft de boekhouder tot op Koroma nauwkeurig uitge- Steven Bochco kiest steeds Daniel Travanti maakte in Hill Street Blues indruk als de inte gere chef Frank Furillo. - foto anp MORGENAVOND is het zover. Dan zendt de NCRV de laat ste aflevering uit van 'Hill Street blues', heel toepasselijk 'It ain't over till it's over' geheten. In Amerika zelf was deze aflevering al op 12 mei te zien, maar toch zal er tijdens de komende Emmy Awards-avond -de uitreiking van de tv-tegenhanger van de Oscar - bij zondere aandacht worden besteed aan deze meest onder scheiden serie aller tijden. De serie zal als geheel een exclusief eerbetoon ten deel vallen en het is voor het eerst in de geschiedenis van de Emmy Award dat zoiets gebeurt De serie won in totaal meer dan honderd onderscheidingen, waaronder 26 Emmy's. Alleen de 'Mary Tyler Moore show' kreeg er meer: 29. Nu het einde nadert, is het de hoogste tijd even terug te keren naar het begin. Dat was in 1980. MTM, de maatschap pij van Mary Tyler Moore, in de jaren zestig de lieveling van Amerika, stroopt heel Hollywood af voor top-getalenteerde, maar nog laaggeprijsde acteurs en actrices voor 'Hill Street blues'. Voor deze serie heeft de scenario-schrijver Steven Bochco eerst gespiekt bij 'Fort Apache, the Bronx'. Deze film met in de hoofdrol Paul Newman heeft de nu mega-miljonair Bochco geïnspireerd voor een verhalenreeks over een wat afgebladderd politiebureau, waar agenten te kijk worden gezet met al hun goede en slechte eigenschappen. Na morgen is de serie geschiedenis. Een bidprentje. vaker voor perfecte, ingewik kelde verwikkelingen op en rondom het stampvolle poli tiebureau. Gevolg: niet een aflevering wordt nog binnen de gebruikelijke zeven dagen 'geschoten'. Pas na negen da gen ligt er weer een 'Hill' op de plank. Bochco's drang naar perfectie kost MTM per afle vering zeker 200.000 dollar ex tra. Voorlopig houdt de boekhou der zijn kaken op elkaar: de kijkcijfers zijn goudgerand, net als de reclameboodschap pen. Pas als de kijk- en waar deringscijfers achterblijven bij de verwachtingen - en dat gebeurt vrij snel als Bochco te veel vuile was van de politie op de stoep zet- stropen de boekhouders van MTM hun hemdsmouwen op. Bovendien komt er kift binnen de anders zo hechte 'Hill'-familie. De roep om meer salaris komt niet van Daniel Travanti (politiechef Furillo) en ook niet van Vero nica Hamel (advocate Daven port), beiden goed voor elk 50.000 dollar per aflevering. Ook Charly Haid (agent Renko), Bruce Weitz (de vet- vlekkerige detective Belker) en Robert Prosky (sergeant Jablonsky) hebben weinig te mopperen over hun bankbij- schrijving van $30.000 per 'Hill'. Uit solidariteit scharen zij zich achter de eis om meer gage van mindere 'broeders en zusters'. hij weigerde 'sneller' te schrijven, is voor lief geno men onder het in Hollywood beproefde motto 'that's (show)business'. Begin 1986 slaat echter de vlam weer in de paa Tijdens een lunch met Bochco, toen tertijd druk bezig met het produceren van 'LA law', een tv-serie over een advocaten kantoor in Los Angeles, praat Betty Thomas alias sergeant Lucy Bates, haar mond voor bij door te vertellen dat zij onlangs een salarisverhoging had gekregen tot 17.500 per aflevering. Door het eerste aanbod van MTM, namelijk een gagever- hoging van tien procent, voelt de cast zich diep beledigd. Even later heeft de hele fami lie dan ook welgeteld een dag de 'blue flu'. Geschrokken van dit eensgezind thuisblij ven, geeft MTM iedere speler er 14.000 dollar bij. Achter de schermen lijkt de rust weergekeerd. Zelfs het ontslag van Steven Bochco, Daags daarop stormt Barbara Bosson, in het dagelijks leven echtgenote van Steven Bochco en in de 'Hill' opdui kend als Fay Furillo, de ex van politiechef Frank, bij de MTM-bazen binnen. „Niet vanwege het geld", verklaart Barbara overbodig. „Ik voelde me gewoon belogen en bedrogen." Even later wordt Betty Thomas die in de serie sergeant Lucille Bates speelde met de Emmy die ze voor haar rol kreeg. - fotoap haar boosheid omgezet in een papieren doodvonnis: zonder pardon wordt ze uit het sce nario geschreven Eigenlijk hangt er dan reeds de geur des doods over de serie. Het zevende en te vens laatste contractjaar na dert. De iets ingezakte popu lariteit is weliswaar opge krikt. Maar MTM voelt er weinig voor om nog meer geld en nieuwe gezichten te inves teren in een achtste en wel licht negende jaargang rond Furillo en zijn kornuiten. Travanti wilde overigens be duidend meer geld zien voor een eventuele verlenging. Bovendien liggen er nu honderd afleveringen op de plank. En volgens de boek houder kun je die wereldwijd aan elk tv-station kwijt. Dus draait de boekhouder de gou den serie toch de nek om. Dat u en ik de 'Hill' missen, zal Hollywood een zorg zijn. Het succes was toch al 'over the hill'. En met de acteurs en actrices hoef je geen medelij den te hebben, redeneren de Hollywood-klerken koel en berekend. Hard maar waar. 'Hill Street blues' was niet alleen baanbrekend voor sce nario-schrijvers en camera- lieden, die eindelijk eens bo ven het Kojak-niveau wilden uitstijgen. Ook voor het me rendeel van de zogeheten cast betekende de serie het op stapje naar Roem Rijkdom, de hoofdschotel van de nage jaagde All Americain Dream. Prima voorbeeld is hoofd rolspeler Daniel (Danny voor vrienden) Travanti. Voor 7 maart 1981, niet alleen zijn verjaardag maar ook de dag waarop deze zoon van Ita liaanse emigranten de rol van Furillo kreeg, was hij een 'no body', een onbekende acteur, van wie het krioelt in Holly wood. Hij leefde van drank en pizza, precies in deze volgorde. Woonde in een flatje in Veni ce, ook toen een beduimelde badplaats nabij Los Angeles. Af en toe mocht de veertiger een paar régels tekst van bui ten leren voor een bijrol in 'Kojak' en 'Starsky Hutch', overigens twee series waar schrijver Bochco ook zijn vin gers op blauw heeft geschre ven. Dank zij Furillo, de politie chef zonder al te vuile han den, is Travanti nu multi miljonair, alleenwonend in een huis met tennisbanen en een zwembad-met-waterval- en-bubbelbad. In de keuken brouwt hij meer dan pizza. En van de drank is-ie ook af. Toen het einde van de serie nabij was, ontboezemde Tra vanti: „Ik zal een traan weg pinken. En raak vervolgens opgetogen van nieuwe aan biedingen." Ook zijn kornuiten lopen nog altijd lachend naar de bank. En kunnen zich veroor loven om scripts waar ze vóór 1980 voor op de knieën lagen, nu hooghartig per kerende post te retourneren. Van hen dan ook geen 'blues' voor 'Hill Street blues' 18.00 uur. Het straattheata RJj eeenhfn1lkPaa°rf vXS ÉT ^"jks 10-12 en 14- gen in eikaars venei* |juut_Tot en het tentprogramma gen in eikaars verier. De artiesten die tussen 139 de straten var verlevendig® I® de dienst voor toerisme 1A-i - f» r. Tot 30 september. en 20.00 uur de straten val van Haecke, directeur Ovezande Félicien RopsCharles De iter. Stadhuis te Damme. VCllCVCiiwöv. zijn later in de tent te zie» fc J* net over de Het programma bestaat3 De Lepe Hoek, Lex Mas |Serachtlge Da Het Stille Koros. Pete 1*™', zeer Damme, Het Stille Korps, Peie r-"*» nogal genuanceerd Ham, de Sansevierias, Rij' succes van de ten en Trijn, The Bobo's en TH |j»nstelling 'Felicien Rops/ Malcolms. fc .de Coster', die hij in Vierschaere van het wde Damse stadhuis in- ™tte. Een tentoonstelling (J® bedoeld is als een eerbe ten aan Charles de Coster, Het koninkliik filharn» Wf* legendarisch held Tijl £hkïï£"£r, «3 EsasrsH t p deel van diens Uylen- T'egel illustreerde, re. en De Coster, die in wijd zes jaar verschilden, •erkten regelmatig samen, UlJDUiC UVilVVl HU "r geven op 11 september in® Elisabethhal in Antwerp® De aria's en duetten v™ den gezongen door gesi* cialiseerde vocalisten inA onera-eenre- Fiamma ft""' 'cSeu"auë samen, dCico (sopraan), Br# g >*gst wellicht in ■Raaiinni impz7o sopra® Irsatirische weekblad Guiseppo Giacomini (ten® l^gel', dat ze in 1856 en Alain Fondary (barit# B 1 samen oprichtten Het orkest sUat onderl» Wg;varCLe Crow ding van Guiither Neuftjj fctenblad 8 Aanvang van het cone# rJJ an Belgie. on muur if L Uylenspiegel zes later werd opgeheven en »Ps na de publicatie van al- in de eerste anderhalf (w al ruim 120 litho's op de |Li KW UU1US Up UC roreograaf Cunningham op de hed# £"echniek overstapte, wa- e en Europese dans is onmiskenb# Fr' W) en De Coster gedwon gen en danstechnieken zijn zeer rev» f n te zoeken naar andere de vader van de post-moderne d# net de bestaande dansopvattingen J ntieel zien, als de uitdriikking van® ng en emotionaliteit. Voor Cunn# ïg in tijd en ruimte. Zijn stijl is hel# ntwerpen wordt in drie programs* yen van Cunninghams choreograj® f'jktijdig een expositie in de gang to's en partituren e.d). De voorstel# i de Rode Zaal op 16,17,18 en 19 en zondag 20 september om 15.00 staan o.a. Points in Space, FabricaÜ «wivcii iiddi cmucie «ïngsvormen, die ze overi- ■bs beiden volop vonden, bamen met Baudelaire be erden Rops en De Coster frob klein groepje rebellen, m het negentiende- Wse België hard aan de _g timmerde. De Coster, die de laatste decennia een de held van de wat lamser voelende Vlaming te worden, door een quent en uiterst fana- «nti-katholicisme; Rops door een nadruk op de ero tiek in zijn werk, die verre van negentiende-eeuws was. Van hun tweeën was overi gens Rops het meest vrijge vochten, een karaktertrek die er volgens Rops-kenner Babut du Mares wellicht ook voor verantwoordelijk is dat de uit Namen afkomstige et ser aan het levenswerk van De Coster, 'De Legende van Tijl Uylenspiegel', slechts een beperkt aantal etsen bij droeg. In een toelichting op de expositie in Damme ver onderstelt Du Mares dat Rops, door het belang van de Uylenspiegel te onderschat ten, één van de grote kansen uit zijn leven heeft gemist, lie Coster van zijn kant was zó tolerant ten opzichte van Rops, dat hij aan het 28-ste hoofdstuk van de Uylenspie gel speciaal een zinnetje zou hebben toegevoegd om de ook in Damme tentoongestelde ets 'De gehangene' van Rops te kunnen gebruiken. De tentoonstelling in het Damse stadhuis, die nog tot 30 september loopt, is in ze kere zin uniek, omdat Rops- kenner en -verzamelaar Ba but du Mares een veertigtal werken uit zijn privé-collec- tie beschikbaar stelde, die ontbraken op de grote over zichtstentoonstelling die en kele jaren geleden in Brussel aan Rops werd gewijd, en die evenmin te zien zijn in het te zijner ere ingerichte Rops- museum in Namea Werk bovendien dat - om dat het uit zijn begintijd stamt - wat minder bekend is dan de sterk erotisch geïnspi reerde graveerprenten in kleur, waaraan hij een groot deel van zijn huidige be kendheid nog steeds dankt. Dat de relatie tussen Rops en De Coster, of beter nog: tussen Rops en Damme, hier en daar wat gezocht lijkt op de tentoonstelling, moet de bezoeker maar voor lief ne men, evenals het feit dat over leven en denken van de 'Bau delaire van de etsnaald' niet al te veel achtergrond-infor matie wordt verschaft. Voor wie qua informatie over Rops aan 'Damme' niet ge noeg heeft, is de afstand naar Namen (Rops-museum) of naar de dichtst-bijzijnde bi bliotheek toch ook weer niet onoverkomelijk. Frans Boogaard 'Een begrafenis in het Waasse land' van Felicien Rops FOTO OESTEM/COBJ. DE BOER DEN HAAG: Aan het Bui tenhof 35 is de schilderijenga lerij Prins Willem V her opend. Deze galerij is de oud ste voor het publiek openge stelde kunstverzameling in Nederland. De heropening vond plaats in het kader van de overdracht ervan door de Rijksdienst Beeldende Kunst aan het Mauritshuis. is een reconstructie te zien van de 18e eeuwse verzameling van Willem V. BREDA: Tijdens de Bredase Kunstmaand exposeren vanaf vrijdag 11 september 12 uur in de Waalse kerk An Dunk, Joke van Wingerden en Klaar Riemsdijk schilder werk en Netty van Bruggen en Jos Alberts keramiek. Verder zijn er bronzen beel den van Frans van Bruggen en houtskooltekeningen van van René van Bruggea Tot en met 17 september van 12- 17 uur dagelijks. UDEN: In het Museum voor Religeiuse Kunst wordt de expositie met 60 etsen en li no's van Marc Chagall ver lengd tot en met 20 septem ber. Dagelijks, behalve opp dinsdag, van 13-17 uur. AMSTERDAM: In het Rijksmuseum Vincent van Gogh exposeert tot en met 25 oktober de Amerikaanse fo- togrtafe Pat Bognar een serie foto's van de plaatsen waar Van Gogh gewerkt heeft. Daarbij ging het haar niet om een documentatie maar om iets over te brengen van de geladenheid van zijn werk dat op die plaatsen ontstond. Di-zo 10 (zo 13)-17 uur. DEN BOSCH: Guy Balzacq exposeert olieverfschilderij en, aquarellen en pentekenin gen in galerie Hüsstege. Tot 22 september. Hij maakte in opdracht van Nederlandse bankiers een boek over zijn eigen werk, dat bij deze ten toonstelling ten doop werd gehouden. Balzacq schrijft ook gedichten en romans en won de grote prijs voor de sportliteratuur voor Les Gui des ont leurs Etoilles. Di-za 11-17.30 uur. WILLEMSTAD: In het voormalige raadhuis dat 400 jaar bestaat vindt een groeps tentoonstelling plaats met maritieme schilders. Behalve werk van de Rotterdammer Joop Molenaar en zijn zoon en de uit Lelystad stammende Karle Nuyen, exposeert ook Adri Dekker uit Willenstad, die probeert vast te leggen hoe onvoorstelbaar mooi Wil lemstad is'. Di-zo 10-12 en 13- 17 uur. BREDA: Galerie Stalker brengt aan de Kloosterlaan 138, tijdens de Bredase kunst- dagen -12-20 september- van 13-17 uur werk van Teo Bese- mer, Max van der Grijn, Pie- ter van Unen, Henk Kooien, Marco Klaassen, Peter Kan telberg, Ruurd van der Noord, Nienke Menalda, Dorry Franken en Franc van Gurp. De gemeente Breda verleent daarbij 25% aan koopsubsidie. BERGEN OP ZOOM: Vanaf 11 september exposeren, ge durende drie weekend, op landgoed de 'Mattemburg' negen kunstenaars uit België en Nederaland beelden, ob jecten, sieraden en schilderij en. Het zijn Paul Bartels, Pia Clauwaert, Josine Croin, So phie Gentenaar, Thessa Goossens, Lidy Hoewaer, Marc Jambers, Michael Rieu en Frans Wagemans. Tussen 12-18 uur aan de Antwerpse straatweg 165. BREDA: Roemeense kun stenaars zijn te gast in Breda bij galerie Kunst onder de Toren aan de Torenpassags. Onder de 17 kunstenaars be vinden zich Marius Atanase, Eva Gyoffy, loan Murariu- Neamt, Lilian Oltean en Dan Peijovschi. Woe-za 13-17 uur. VENLO: 'Beelden van schil ders' is de prikkelende titel van een expositie in museum Van Bommel-Van Dam. Tot 1 november exposeren daar 24 kunstenaars, waaronder Adamski, Paladino, Baselitz, Dokoupil, Immendorff, Lü- pertz en Chia. Galerie Wanda Reiff toont er gelijkltijdig van dezelfde kunstenaars werken op papier. Di-vrij 10- 16.30 uur en zafco 14-17 uur. Van onze kunstredactie BREDA - De Brabantse en Zeeuwse schouwburg directies hebben al een optie genomen op voor stellingen van toneel groep Globe in het sei zoen 1988-1989, hoewel de kans bestaat dat het ge zelschap wordt opgehe ven. Op deze manier steunen de directies het gezelschap, waarvan zij hopen dat het voor de re gio bewaard zal blijven. De Brabantse en Zeeuwse schouwburgdirecties laten het college van Gedepu teerde Staten van Brabant in een brief weten teleurge steld te zijn in de onduide lijke stellingname van dit college ten aanzien van Glo be. „Weliswaar bent u een vurig pleitbezorger voor een toneelvoorzieing in Noord- Brabant, maar een onvoor waardelijke steun aan het ensemble, dat al vele jaren in Eindhoven gevestigd is, geeft u niet" De schouwburgdirecties wijzen erop, dat de huidige artistieke leiding van Globe nog geen kans heeft gekre gen om zich te bewijzen. Zij benadrukken in hun brief aan GS het feit, dat het pu bliek in Noord-Brabant po sitief heeft gereageerd op de Globe-voorstellingen van het afgelopen seizoen, hoe wel de persreacties negatief waren. De schouwburgdi recties scharen zich achter deze positieve beoordeling van het publiek. Zij zijn van mening dat het komend seizoen 1987- 1988 het eerste 'echte sei zoen' wordt voor de nieuwe leiding van Globe (Ronald Klamer, e.d.) en dat de eer ste aanzet veelbelovend is. Vandaar dat zij voor het volgende seizoen een optie hebben genomen op een zelfde aantal voorstellingen in Brabant en Zeeland als in het huidige seizoen. Toneelgroep Globe heeft dit seizoen het leeuwendeel van haar budget gestoken in het theaterspektakel Tu- randot', dat op 16 september in Eindhoven in première gaat. Bijna alles hangt af van de reacties op deze dure produktie, waarvoor een Italiaanse regisseur en ont werper werden aangetrok ken. Van onze kunstredactie TONEELGOEP Theater zoekt naar een nieuwe artistieke leiding nu Gees Linnebank heeft besloten het volgend sei zoen op te stappen. Hij wil geen belemmering vormen voor nieuwe initiatieven, die het voortbestaan van het Arn hemse gezelschap zouden kunnen garanderen. invulling van het komende sei zoen bij gebrek aan enig hou vast. De problemen bij Theater hebben er toe geleid, dat de produktie 'Woutertje Pieterse', die het klapstuk van dit nieuwe seizoen zou worden, van het re pertoire is genomen. Het bestuur van toneelgroep Theater heeft besloten om di rect op zoek te gaan naar een nieuwe artistiek leider. Het blijft van mening, dat een rei zend gezelschap voor de regio nale toneelspreiding verreweg te verkiezen valt boven een to neelvoorziening die ad hoe pro- dukties gaat makea Het heeft dit ook meegedeeld aan WVC. Zoals bekend heeft de Raad voor de Kunst geadviseerd het huidige Theater op te heffen wegens gebrek aan artistieke kwaliteiten. Er was een be leidsplan opgesteld, dat Linne bank voordroeg als lid van een artistieke raad naast Helmert Woudenberg, Adrian Brine, Theu Boermans en Dirk Tang- he. Volgens Linnebank bood dit plan voldoende oplossingen voor de problemen bij toneel groep Theater. Linnebank zegt niet verder te kunnen bij zijn gezelschap omdat hij niet garant kan staan voor een verantwoorde Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Als minis ter Brinkman buiten het Regeerakkoord om wil pra ten met AVRO, TROS en Veronica over commerciële televisie, wil de NCRV erbij zijn. De NCRV blijft hevig tegen commerciële ether gekant. Maar als ons huidige systeem echter verlaten gaat worden en er onverhoopt een wetswijzi ging tot stand zou komen waarbij omroeporganisaties kunnen opteren voor het func tioneren onder een commer cieel, dan wel onder een niet- commercieel regime, zal de NCRV aanspraak maken op een concessie die haar gelijke rechten en plichten geeft als de meest begunstigde andere om roeporganisatie. Dit maakte NCRV-voorzitter drs. Th.D. Jansen bekend tij dens de presentatie van het winterprogramma van zijn omroep. De NCRV heeft de mi nister een brief geschreven waarin staat dat de omroep er bij wil blijven. Strikt genomen, vindt de NCRV, mag de minis ter niet eens buiten het Regeer akkoord om met de drie com merciële kandidaten gaan pra ten. En AVRO, TROS en Vero nica, die de afgelopen tijd nogal luidruchtig zich voor commer ciële omroep hebben uitgespro ken, hebben nog geen van alle voldaan aan de voorwaarde voor commerciële ether zoals uitgedrukt in het Regeerak koord. In voor de NCRV ongemeen krachtige taal liet de omroep weten dat zij niets van een duaal bestel moet weten, waar bij de publieke omroepen zoals NCRV, VARA en KRO opere ren naast de inmiddels com merciële geworden omroepen TROS, Veronica en AVRO. Volgens de NCRV heeft ook het veelvuldig aangehaalde systeem in Engeland geen kans van slagen in het verzuilde Ne derland. Zelfs onder relatief gunstige omstandigheden heeft de BBC de allergrootste moeite gehad zich staande te houden. „Wij passen hoe dan ook voor een sterfhuisconstructie." Van onze RTV-redactie HILVERSUM - Als straks in april het systeem van drie tv-netten begint, waar bij NCRV, KRO en VARA samen het eerste net moeten vullen, wil de NCRV per se geen vermenging van pro gramma's met de partners. Dat wil zeggen, geen filmse ries van de NCRV samen met de anderen uitgezon den. Geen vermenging van medewerkers en niet samen met de anderen een drama serie opzetten. Een nadere samenwerking met KRO en EO zou overigens eer der mogelijk zijn dan die met de VARA omdat deze laatste een omroep is op politiek maatschappelijke grondslag en de NCRV op godsdienstige. De NCRV wil voorts zuinig zijn met geweld op tv, letten op de context van dat geweld en het in elk geval niet in de kijk tijd voor kinderen brengen. Als de Nederlandse kijkers, al thans degenen die zich voor enige vorm van moraal inte resseren, greep willen houden op de standaard van de Neder landse tv bij toenemende ver commercialisering, zullen ze net als in de VS grote pressie groepen in het leven moeten roepen die via de adverteerders het allerergste keren. Namelijk bij organisaties die zelf niet heel scrupuleus handelen, al dus de NCRV. In Amerika bestaat een af deling Broadcast Standards met wie film- en serie-makers altijd in de clinch moeten. Broadcast Standards is door de grote 'networks' zelf in het le ven geroepen om een zekere morele standaard hoog te hou den. Men wil aldus voorkomen dat grote groepen zich tegen bepaalde programma's keren, waardoor de adverteerders op hun beurt bang worden. Zoiets, zegt de NCRV, zou bij ons ook geen kwaad kunnen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21