DE STEM:
De boekhouder heeft 't gedaan
ipeningvan |IkZ0u niet meedoen als ik wist dat we
llandtheater
QUIEM BEGINT EN EINDIGT MET KASSA-GERINKEL
assrsïïS'
Schouwburgen steunen
Globe met een optie
op seizoen het '88-'89
Toneelgroep Theater
opnieuw in problemen
NCRV wil meepraten
over commerciële tv
NCRV: niet samen op 1
Geen 'blues' voor 'Hill Street blues'
GEES LINNEBANK STAPT OP
Straatfestival
Ovezande
HILVERSUM - Bij
het vers gedolven graf
ast slechts één cliché:
Van de doden niets
dan goeds.
Japper
Kift
Beledigd
Bedrogen
Medelijden
Pizza
lamme eert Rops
Openingsgala
met Verdi
mma's in Antwerpen
EXPOSITIES
DONDERDAG 10 SEPTEMBER 1987
nooit bij de eerste drie zouden
er dan doorlopende
voorstellingen van ondj,
andere de gitarisen Wouty
Idema, Engel Reinhardt
Reinier de Muynck en eJ.
win Bouwens, de popgt^.
pen Dust en The Joint,
orkesten Alteklein en si
Juttemis, slagwerkgro»
Zilte Swing, poppentheate
Opgepast en straattheatej.
groep Flup en Ju.
De garderobe en f0y9
van het theater zij zaterdai
vrijgemaakt voor de Uit
markt, die duurt van lo«
tot 17.00 uur. In verschil,
lende stands kunnen be-
langstellenden informal*
krijgen over wat het Zuid.
landtheater het komeni
seizoen in petto heeft
worden abonnementen vet.
kocht en er is tevens dt
trekking van de wedstrijd
onder abonnementhouder!
De Muziekschool, Porgj
and Bess en het ZIKV zijn
eveneens aanwezig op dt
Uitmarkt.
's Avonds besluit het ope.
ningsfeest van het theater
met een familievoorstelllJ
van het Scapino Ballet Dt
aanvang is 19.00 uur. Het
ballet brengt werk van on-
der andere Hans van Ma-
nen en Jiri Kylian.
Iiunnen
komen
Llsanne Lejeune, hockeystar
an
in
lival
Irige
IDit
ka-
uit-
ief-
ame
ien-
ym-
i het
^nde
op
(opa,
n de
veek
I vol-
ber
(Ant-
'Jo-
|r het
nima
Im-
uur.
>er in
Tken
itavel
aty
ïfony
imon
ïur.
rer in
opera
lozart
ir van
onale
geheel
ylvain
g 20.00
ember
ie eer-
iet sei-
'lschap
it van
eogra-
"Ijai-
:n Pia-
lur.
DE KLOMP, het Ovezandst
jongerencentrum, houdt za.
terdag 12 en zondag 13 sep
tember voor de derde ach
tereenvolgende keer hel
Ovezandse Straatfestival
Het festival begint zater
dag met iets nieuws: een
bluesfestival met artiestes
uit binnen- en buitenland
Het festival bewijst dat hel
straatfestival in twee jaar
is uitgegroeid tot een cultu
reel feest van kaliber. De
bluesartiesten treden (f
van 14.30 tot ongeveer 23.00
uur. Bredase Magic Fran-
kie and the Magie Diseax
bijten de spits af in de spe
ciaal voor het festival opge
zette tent aan de Messtraat
gevolgd door Little Willie
Littlefield (USA), Draftes
Blues, Juke Joints en de
Mick Clark Band uit Enge
land. De tent heeft een ca-
pariteit van 750 toeschou
wers, zodat de bluesliefheb-
bers als de weergoden het
festival in de steek laten
toch een dak boven hel
hoofd hebben.
Zondag bestaat het festi
valprogramma uit
drietal onderdelen: de
derie, straattheater en mu
ziek op diverse plaatsen et
een tentprogramma. ft
braderie duurt van 11.00 tol
orTomSmeets
>ven jaar lang was 'Hill
Street blues' eenzame
lasse. Uiteraard zijn er
jrputjes, is er roddel.
'Hill' was made in
Hollywood, niet voor
niets een stad waar
schoonheid meer dan eens
haar gezicht heeft ver
brand.
aar wierook overheerst bij
graf van de 'HUI'. Haar
.■durfde aanpak -elkaar
rerlappende dialogen, over
erschillende afleveringen
«gesmeerde gebeurtenissen
et tonen van de rafelige kant
ran de agenten - wordt sinds
kort even vlot als schaamte-
gekopiëerd in andere
imfabrieken.
Genoeg lof.
Tijd voor een nadere be
bouwing van de doodsoor-
aak van een tv-serie, waar-
half Nederland thuis
ileef. Geld, wat anders, heeft
deze top-serie om zeep
olpen. Het requiem voor
Street blues' begint en
ndigt dan ook met het ge-
hel van de kassa van de
ekhouders.
eer even terug in de tnd. Nu
1985. De 'Hill' is ook in
ir vierde seizoen dé klap-
op de Amerikaanse com-
Iele tv. NBC oogst we-
pom de hoogste kijkcijfers.
verhoogt navenant haar
weven voor adverteerders
leper se tijdens een 'HilT-
Cevering hun kattevoer en
Mdorant willen aanprijzen.
Maar MTM juicht niet
udkeels mee. Accoord, het
J"® is verdiend, maar
fordt steeds duurder betaald.
heeft de boekhouder tot op
Koroma nauwkeurig uitge-
Steven Bochco kiest steeds
Daniel Travanti
maakte in Hill Street
Blues indruk als de inte
gere chef Frank Furillo.
- foto anp
MORGENAVOND is het zover. Dan zendt de NCRV de laat
ste aflevering uit van 'Hill Street blues', heel toepasselijk 'It
ain't over till it's over' geheten.
In Amerika zelf was deze aflevering al op 12 mei te zien,
maar toch zal er tijdens de komende Emmy Awards-avond
-de uitreiking van de tv-tegenhanger van de Oscar - bij
zondere aandacht worden besteed aan deze meest onder
scheiden serie aller tijden.
De serie zal als geheel een exclusief eerbetoon ten deel
vallen en het is voor het eerst in de geschiedenis van de
Emmy Award dat zoiets gebeurt De serie won in totaal
meer dan honderd onderscheidingen, waaronder 26 Emmy's.
Alleen de 'Mary Tyler Moore show' kreeg er meer: 29.
Nu het einde nadert, is het de hoogste tijd even terug te
keren naar het begin. Dat was in 1980. MTM, de maatschap
pij van Mary Tyler Moore, in de jaren zestig de lieveling van
Amerika, stroopt heel Hollywood af voor top-getalenteerde,
maar nog laaggeprijsde acteurs en actrices voor 'Hill Street
blues'.
Voor deze serie heeft de scenario-schrijver Steven Bochco
eerst gespiekt bij 'Fort Apache, the Bronx'. Deze film met in
de hoofdrol Paul Newman heeft de nu mega-miljonair
Bochco geïnspireerd voor een verhalenreeks over een wat
afgebladderd politiebureau, waar agenten te kijk worden
gezet met al hun goede en slechte eigenschappen.
Na morgen is de serie geschiedenis.
Een bidprentje.
vaker voor perfecte, ingewik
kelde verwikkelingen op en
rondom het stampvolle poli
tiebureau. Gevolg: niet een
aflevering wordt nog binnen
de gebruikelijke zeven dagen
'geschoten'. Pas na negen da
gen ligt er weer een 'Hill' op
de plank. Bochco's drang naar
perfectie kost MTM per afle
vering zeker 200.000 dollar ex
tra.
Voorlopig houdt de boekhou
der zijn kaken op elkaar: de
kijkcijfers zijn goudgerand,
net als de reclameboodschap
pen. Pas als de kijk- en waar
deringscijfers achterblijven
bij de verwachtingen - en dat
gebeurt vrij snel als Bochco te
veel vuile was van de politie
op de stoep zet- stropen de
boekhouders van MTM hun
hemdsmouwen op.
Bovendien komt er kift
binnen de anders zo hechte
'Hill'-familie. De roep om
meer salaris komt niet van
Daniel Travanti (politiechef
Furillo) en ook niet van Vero
nica Hamel (advocate Daven
port), beiden goed voor elk
50.000 dollar per aflevering.
Ook Charly Haid (agent
Renko), Bruce Weitz (de vet-
vlekkerige detective Belker)
en Robert Prosky (sergeant
Jablonsky) hebben weinig te
mopperen over hun bankbij-
schrijving van $30.000 per
'Hill'. Uit solidariteit scharen
zij zich achter de eis om meer
gage van mindere 'broeders
en zusters'.
hij weigerde 'sneller' te
schrijven, is voor lief geno
men onder het in Hollywood
beproefde motto 'that's
(show)business'.
Begin 1986 slaat echter de
vlam weer in de paa Tijdens
een lunch met Bochco, toen
tertijd druk bezig met het
produceren van 'LA law', een
tv-serie over een advocaten
kantoor in Los Angeles, praat
Betty Thomas alias sergeant
Lucy Bates, haar mond voor
bij door te vertellen dat zij
onlangs een salarisverhoging
had gekregen tot 17.500 per
aflevering.
Door het eerste aanbod van
MTM, namelijk een gagever-
hoging van tien procent, voelt
de cast zich diep beledigd.
Even later heeft de hele fami
lie dan ook welgeteld een dag
de 'blue flu'. Geschrokken
van dit eensgezind thuisblij
ven, geeft MTM iedere speler
er 14.000 dollar bij.
Achter de schermen lijkt de
rust weergekeerd. Zelfs het
ontslag van Steven Bochco,
Daags daarop stormt Barbara
Bosson, in het dagelijks leven
echtgenote van Steven
Bochco en in de 'Hill' opdui
kend als Fay Furillo, de ex
van politiechef Frank, bij de
MTM-bazen binnen. „Niet
vanwege het geld", verklaart
Barbara overbodig. „Ik
voelde me gewoon belogen en
bedrogen." Even later wordt
Betty Thomas die in de
serie sergeant Lucille
Bates speelde met de
Emmy die ze voor haar
rol kreeg. - fotoap
haar boosheid omgezet in een
papieren doodvonnis: zonder
pardon wordt ze uit het sce
nario geschreven
Eigenlijk hangt er dan
reeds de geur des doods over
de serie. Het zevende en te
vens laatste contractjaar na
dert. De iets ingezakte popu
lariteit is weliswaar opge
krikt. Maar MTM voelt er
weinig voor om nog meer geld
en nieuwe gezichten te inves
teren in een achtste en wel
licht negende jaargang rond
Furillo en zijn kornuiten.
Travanti wilde overigens be
duidend meer geld zien voor
een eventuele verlenging.
Bovendien liggen er nu
honderd afleveringen op de
plank. En volgens de boek
houder kun je die wereldwijd
aan elk tv-station kwijt. Dus
draait de boekhouder de gou
den serie toch de nek om.
Dat u en ik de 'Hill' missen,
zal Hollywood een zorg zijn.
Het succes was toch al 'over
the hill'. En met de acteurs en
actrices hoef je geen medelij
den te hebben, redeneren de
Hollywood-klerken koel en
berekend. Hard maar waar.
'Hill Street blues' was niet
alleen baanbrekend voor sce
nario-schrijvers en camera-
lieden, die eindelijk eens bo
ven het Kojak-niveau wilden
uitstijgen. Ook voor het me
rendeel van de zogeheten cast
betekende de serie het op
stapje naar Roem Rijkdom,
de hoofdschotel van de nage
jaagde All Americain Dream.
Prima voorbeeld is hoofd
rolspeler Daniel (Danny voor
vrienden) Travanti. Voor 7
maart 1981, niet alleen zijn
verjaardag maar ook de dag
waarop deze zoon van Ita
liaanse emigranten de rol van
Furillo kreeg, was hij een 'no
body', een onbekende acteur,
van wie het krioelt in Holly
wood.
Hij leefde van drank en pizza,
precies in deze volgorde.
Woonde in een flatje in Veni
ce, ook toen een beduimelde
badplaats nabij Los Angeles.
Af en toe mocht de veertiger
een paar régels tekst van bui
ten leren voor een bijrol in
'Kojak' en 'Starsky Hutch',
overigens twee series waar
schrijver Bochco ook zijn vin
gers op blauw heeft geschre
ven.
Dank zij Furillo, de politie
chef zonder al te vuile han
den, is Travanti nu multi
miljonair, alleenwonend in
een huis met tennisbanen en
een zwembad-met-waterval-
en-bubbelbad. In de keuken
brouwt hij meer dan pizza. En
van de drank is-ie ook af.
Toen het einde van de serie
nabij was, ontboezemde Tra
vanti: „Ik zal een traan weg
pinken. En raak vervolgens
opgetogen van nieuwe aan
biedingen."
Ook zijn kornuiten lopen
nog altijd lachend naar de
bank. En kunnen zich veroor
loven om scripts waar ze vóór
1980 voor op de knieën lagen,
nu hooghartig per kerende
post te retourneren.
Van hen dan ook geen
'blues' voor 'Hill Street blues'
18.00 uur. Het straattheata RJj
eeenhfn1lkPaa°rf vXS ÉT ^"jks 10-12 en 14-
gen in eikaars venei* |juut_Tot
en het tentprogramma
gen in eikaars verier.
De artiesten die tussen 139
de straten var
verlevendig® I® de dienst voor toerisme
1A-i - f»
r. Tot 30 september.
en 20.00 uur de straten val van Haecke, directeur
Ovezande
Félicien RopsCharles De
iter. Stadhuis te Damme.
VCllCVCiiwöv.
zijn later in de tent te zie» fc J* net over de
Het programma bestaat3
De Lepe Hoek, Lex Mas |Serachtlge Da
Het Stille Koros. Pete 1*™',
zeer
Damme,
Het Stille Korps, Peie r-"*» nogal genuanceerd
Ham, de Sansevierias, Rij' succes van de ten
en Trijn, The Bobo's en TH |j»nstelling 'Felicien Rops/
Malcolms. fc .de Coster', die hij in
Vierschaere van het
wde Damse stadhuis in-
™tte. Een tentoonstelling
(J® bedoeld is als een eerbe
ten aan Charles de Coster,
Het koninkliik filharn» Wf* legendarisch held Tijl
£hkïï£"£r, «3 EsasrsH t
p deel van diens Uylen-
T'egel illustreerde,
re. en De Coster, die in
wijd zes jaar verschilden,
•erkten regelmatig samen,
UlJDUiC UVilVVl HU "r
geven op 11 september in®
Elisabethhal in Antwerp®
De aria's en duetten v™
den gezongen door gesi*
cialiseerde vocalisten inA
onera-eenre- Fiamma ft""' 'cSeu"auë samen,
dCico (sopraan), Br# g >*gst wellicht in
■Raaiinni impz7o sopra® Irsatirische weekblad
Guiseppo Giacomini (ten® l^gel', dat ze in 1856
en Alain Fondary (barit# B 1 samen oprichtten
Het orkest sUat onderl» Wg;varCLe Crow
ding van Guiither Neuftjj fctenblad 8
Aanvang van het cone# rJJ an Belgie.
on muur if L Uylenspiegel zes
later werd opgeheven en
»Ps na de publicatie van al-
in de eerste anderhalf
(w al ruim 120 litho's op de
|Li KW UU1US Up UC
roreograaf Cunningham op de hed# £"echniek overstapte, wa-
e en Europese dans is onmiskenb# Fr' W) en De Coster gedwon
gen en danstechnieken zijn zeer rev» f n te zoeken naar andere
de vader van de post-moderne d#
net de bestaande dansopvattingen J
ntieel zien, als de uitdriikking van®
ng en emotionaliteit. Voor Cunn#
ïg in tijd en ruimte. Zijn stijl is hel#
ntwerpen wordt in drie programs*
yen van Cunninghams choreograj®
f'jktijdig een expositie in de gang
to's en partituren e.d). De voorstel#
i de Rode Zaal op 16,17,18 en 19
en zondag 20 september om 15.00
staan o.a. Points in Space, FabricaÜ
«wivcii iiddi cmucie
«ïngsvormen, die ze overi-
■bs beiden volop vonden,
bamen met Baudelaire be
erden Rops en De Coster
frob klein groepje rebellen,
m het negentiende-
Wse België hard aan de
_g timmerde. De Coster, die
de laatste decennia een
de held van de wat
lamser voelende Vlaming
te worden, door een
quent en uiterst fana-
«nti-katholicisme; Rops
door een nadruk op de ero
tiek in zijn werk, die verre
van negentiende-eeuws was.
Van hun tweeën was overi
gens Rops het meest vrijge
vochten, een karaktertrek
die er volgens Rops-kenner
Babut du Mares wellicht ook
voor verantwoordelijk is dat
de uit Namen afkomstige et
ser aan het levenswerk van
De Coster, 'De Legende van
Tijl Uylenspiegel', slechts
een beperkt aantal etsen bij
droeg. In een toelichting op
de expositie in Damme ver
onderstelt Du Mares dat
Rops, door het belang van de
Uylenspiegel te onderschat
ten, één van de grote kansen
uit zijn leven heeft gemist,
lie Coster van zijn kant was
zó tolerant ten opzichte van
Rops, dat hij aan het 28-ste
hoofdstuk van de Uylenspie
gel speciaal een zinnetje zou
hebben toegevoegd om de ook
in Damme tentoongestelde
ets 'De gehangene' van Rops
te kunnen gebruiken.
De tentoonstelling in het
Damse stadhuis, die nog tot
30 september loopt, is in ze
kere zin uniek, omdat Rops-
kenner en -verzamelaar Ba
but du Mares een veertigtal
werken uit zijn privé-collec-
tie beschikbaar stelde, die
ontbraken op de grote over
zichtstentoonstelling die en
kele jaren geleden in Brussel
aan Rops werd gewijd, en die
evenmin te zien zijn in het te
zijner ere ingerichte Rops-
museum in Namea
Werk bovendien dat - om
dat het uit zijn begintijd
stamt - wat minder bekend is
dan de sterk erotisch geïnspi
reerde graveerprenten in
kleur, waaraan hij een groot
deel van zijn huidige be
kendheid nog steeds dankt.
Dat de relatie tussen Rops
en De Coster, of beter nog:
tussen Rops en Damme, hier
en daar wat gezocht lijkt op
de tentoonstelling, moet de
bezoeker maar voor lief ne
men, evenals het feit dat over
leven en denken van de 'Bau
delaire van de etsnaald' niet
al te veel achtergrond-infor
matie wordt verschaft. Voor
wie qua informatie over
Rops aan 'Damme' niet ge
noeg heeft, is de afstand naar
Namen (Rops-museum) of
naar de dichtst-bijzijnde bi
bliotheek toch ook weer niet
onoverkomelijk.
Frans Boogaard
'Een begrafenis in het
Waasse land' van Felicien
Rops FOTO OESTEM/COBJ. DE BOER
DEN HAAG: Aan het Bui
tenhof 35 is de schilderijenga
lerij Prins Willem V her
opend. Deze galerij is de oud
ste voor het publiek openge
stelde kunstverzameling in
Nederland. De heropening
vond plaats in het kader van
de overdracht ervan door de
Rijksdienst Beeldende Kunst
aan het Mauritshuis. is een
reconstructie te zien van de
18e eeuwse verzameling van
Willem V.
BREDA: Tijdens de Bredase
Kunstmaand exposeren
vanaf vrijdag 11 september 12
uur in de Waalse kerk An
Dunk, Joke van Wingerden
en Klaar Riemsdijk schilder
werk en Netty van Bruggen
en Jos Alberts keramiek.
Verder zijn er bronzen beel
den van Frans van Bruggen
en houtskooltekeningen van
van René van Bruggea Tot
en met 17 september van 12-
17 uur dagelijks.
UDEN: In het Museum voor
Religeiuse Kunst wordt de
expositie met 60 etsen en li
no's van Marc Chagall ver
lengd tot en met 20 septem
ber. Dagelijks, behalve opp
dinsdag, van 13-17 uur.
AMSTERDAM: In het
Rijksmuseum Vincent van
Gogh exposeert tot en met 25
oktober de Amerikaanse fo-
togrtafe Pat Bognar een serie
foto's van de plaatsen waar
Van Gogh gewerkt heeft.
Daarbij ging het haar niet om
een documentatie maar om
iets over te brengen van de
geladenheid van zijn werk
dat op die plaatsen ontstond.
Di-zo 10 (zo 13)-17 uur.
DEN BOSCH: Guy Balzacq
exposeert olieverfschilderij
en, aquarellen en pentekenin
gen in galerie Hüsstege. Tot
22 september. Hij maakte in
opdracht van Nederlandse
bankiers een boek over zijn
eigen werk, dat bij deze ten
toonstelling ten doop werd
gehouden. Balzacq schrijft
ook gedichten en romans en
won de grote prijs voor de
sportliteratuur voor Les Gui
des ont leurs Etoilles. Di-za
11-17.30 uur.
WILLEMSTAD: In het
voormalige raadhuis dat 400
jaar bestaat vindt een groeps
tentoonstelling plaats met
maritieme schilders. Behalve
werk van de Rotterdammer
Joop Molenaar en zijn zoon en
de uit Lelystad stammende
Karle Nuyen, exposeert ook
Adri Dekker uit Willenstad,
die probeert vast te leggen
hoe onvoorstelbaar mooi Wil
lemstad is'. Di-zo 10-12 en 13-
17 uur.
BREDA: Galerie Stalker
brengt aan de Kloosterlaan
138, tijdens de Bredase kunst-
dagen -12-20 september- van
13-17 uur werk van Teo Bese-
mer, Max van der Grijn, Pie-
ter van Unen, Henk Kooien,
Marco Klaassen, Peter Kan
telberg, Ruurd van der
Noord, Nienke Menalda,
Dorry Franken en Franc van
Gurp. De gemeente Breda
verleent daarbij 25% aan
koopsubsidie.
BERGEN OP ZOOM: Vanaf
11 september exposeren, ge
durende drie weekend, op
landgoed de 'Mattemburg'
negen kunstenaars uit België
en Nederaland beelden, ob
jecten, sieraden en schilderij
en. Het zijn Paul Bartels, Pia
Clauwaert, Josine Croin, So
phie Gentenaar, Thessa
Goossens, Lidy Hoewaer,
Marc Jambers, Michael Rieu
en Frans Wagemans. Tussen
12-18 uur aan de Antwerpse
straatweg 165.
BREDA: Roemeense kun
stenaars zijn te gast in Breda
bij galerie Kunst onder de
Toren aan de Torenpassags.
Onder de 17 kunstenaars be
vinden zich Marius Atanase,
Eva Gyoffy, loan Murariu-
Neamt, Lilian Oltean en Dan
Peijovschi. Woe-za 13-17 uur.
VENLO: 'Beelden van schil
ders' is de prikkelende titel
van een expositie in museum
Van Bommel-Van Dam. Tot 1
november exposeren daar 24
kunstenaars, waaronder
Adamski, Paladino, Baselitz,
Dokoupil, Immendorff, Lü-
pertz en Chia. Galerie Wanda
Reiff toont er gelijkltijdig
van dezelfde kunstenaars
werken op papier. Di-vrij 10-
16.30 uur en zafco 14-17 uur.
Van onze kunstredactie
BREDA - De Brabantse
en Zeeuwse schouwburg
directies hebben al een
optie genomen op voor
stellingen van toneel
groep Globe in het sei
zoen 1988-1989, hoewel de
kans bestaat dat het ge
zelschap wordt opgehe
ven. Op deze manier
steunen de directies het
gezelschap, waarvan zij
hopen dat het voor de re
gio bewaard zal blijven.
De Brabantse en Zeeuwse
schouwburgdirecties laten
het college van Gedepu
teerde Staten van Brabant
in een brief weten teleurge
steld te zijn in de onduide
lijke stellingname van dit
college ten aanzien van Glo
be. „Weliswaar bent u een
vurig pleitbezorger voor een
toneelvoorzieing in Noord-
Brabant, maar een onvoor
waardelijke steun aan het
ensemble, dat al vele jaren
in Eindhoven gevestigd is,
geeft u niet"
De schouwburgdirecties
wijzen erop, dat de huidige
artistieke leiding van Globe
nog geen kans heeft gekre
gen om zich te bewijzen. Zij
benadrukken in hun brief
aan GS het feit, dat het pu
bliek in Noord-Brabant po
sitief heeft gereageerd op de
Globe-voorstellingen van
het afgelopen seizoen, hoe
wel de persreacties negatief
waren. De schouwburgdi
recties scharen zich achter
deze positieve beoordeling
van het publiek.
Zij zijn van mening dat
het komend seizoen 1987-
1988 het eerste 'echte sei
zoen' wordt voor de nieuwe
leiding van Globe (Ronald
Klamer, e.d.) en dat de eer
ste aanzet veelbelovend is.
Vandaar dat zij voor het
volgende seizoen een optie
hebben genomen op een
zelfde aantal voorstellingen
in Brabant en Zeeland als in
het huidige seizoen.
Toneelgroep Globe heeft
dit seizoen het leeuwendeel
van haar budget gestoken in
het theaterspektakel Tu-
randot', dat op 16 september
in Eindhoven in première
gaat. Bijna alles hangt af
van de reacties op deze dure
produktie, waarvoor een
Italiaanse regisseur en ont
werper werden aangetrok
ken.
Van onze kunstredactie
TONEELGOEP Theater zoekt naar een nieuwe artistieke
leiding nu Gees Linnebank heeft besloten het volgend sei
zoen op te stappen. Hij wil geen belemmering vormen voor
nieuwe initiatieven, die het voortbestaan van het Arn
hemse gezelschap zouden kunnen garanderen.
invulling van het komende sei
zoen bij gebrek aan enig hou
vast. De problemen bij Theater
hebben er toe geleid, dat de
produktie 'Woutertje Pieterse',
die het klapstuk van dit nieuwe
seizoen zou worden, van het re
pertoire is genomen.
Het bestuur van toneelgroep
Theater heeft besloten om di
rect op zoek te gaan naar een
nieuwe artistiek leider. Het
blijft van mening, dat een rei
zend gezelschap voor de regio
nale toneelspreiding verreweg
te verkiezen valt boven een to
neelvoorziening die ad hoe pro-
dukties gaat makea Het heeft
dit ook meegedeeld aan WVC.
Zoals bekend heeft de Raad
voor de Kunst geadviseerd het
huidige Theater op te heffen
wegens gebrek aan artistieke
kwaliteiten. Er was een be
leidsplan opgesteld, dat Linne
bank voordroeg als lid van een
artistieke raad naast Helmert
Woudenberg, Adrian Brine,
Theu Boermans en Dirk Tang-
he. Volgens Linnebank bood dit
plan voldoende oplossingen
voor de problemen bij toneel
groep Theater.
Linnebank zegt niet verder
te kunnen bij zijn gezelschap
omdat hij niet garant kan
staan voor een verantwoorde
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Als minis
ter Brinkman buiten het
Regeerakkoord om wil pra
ten met AVRO, TROS en
Veronica over commerciële
televisie, wil de NCRV erbij
zijn.
De NCRV blijft hevig tegen
commerciële ether gekant.
Maar als ons huidige systeem
echter verlaten gaat worden en
er onverhoopt een wetswijzi
ging tot stand zou komen
waarbij omroeporganisaties
kunnen opteren voor het func
tioneren onder een commer
cieel, dan wel onder een niet-
commercieel regime, zal de
NCRV aanspraak maken op
een concessie die haar gelijke
rechten en plichten geeft als de
meest begunstigde andere om
roeporganisatie.
Dit maakte NCRV-voorzitter
drs. Th.D. Jansen bekend tij
dens de presentatie van het
winterprogramma van zijn
omroep. De NCRV heeft de mi
nister een brief geschreven
waarin staat dat de omroep er
bij wil blijven. Strikt genomen,
vindt de NCRV, mag de minis
ter niet eens buiten het Regeer
akkoord om met de drie com
merciële kandidaten gaan pra
ten. En AVRO, TROS en Vero
nica, die de afgelopen tijd nogal
luidruchtig zich voor commer
ciële omroep hebben uitgespro
ken, hebben nog geen van alle
voldaan aan de voorwaarde
voor commerciële ether zoals
uitgedrukt in het Regeerak
koord.
In voor de NCRV ongemeen
krachtige taal liet de omroep
weten dat zij niets van een
duaal bestel moet weten, waar
bij de publieke omroepen zoals
NCRV, VARA en KRO opere
ren naast de inmiddels com
merciële geworden omroepen
TROS, Veronica en AVRO.
Volgens de NCRV heeft ook
het veelvuldig aangehaalde
systeem in Engeland geen kans
van slagen in het verzuilde Ne
derland. Zelfs onder relatief
gunstige omstandigheden heeft
de BBC de allergrootste moeite
gehad zich staande te houden.
„Wij passen hoe dan ook voor
een sterfhuisconstructie."
Van onze RTV-redactie
HILVERSUM - Als straks
in april het systeem van
drie tv-netten begint, waar
bij NCRV, KRO en VARA
samen het eerste net moeten
vullen, wil de NCRV per se
geen vermenging van pro
gramma's met de partners.
Dat wil zeggen, geen filmse
ries van de NCRV samen
met de anderen uitgezon
den. Geen vermenging van
medewerkers en niet samen
met de anderen een drama
serie opzetten.
Een nadere samenwerking met
KRO en EO zou overigens eer
der mogelijk zijn dan die met
de VARA omdat deze laatste
een omroep is op politiek
maatschappelijke grondslag en
de NCRV op godsdienstige.
De NCRV wil voorts zuinig
zijn met geweld op tv, letten op
de context van dat geweld en
het in elk geval niet in de kijk
tijd voor kinderen brengen. Als
de Nederlandse kijkers, al
thans degenen die zich voor
enige vorm van moraal inte
resseren, greep willen houden
op de standaard van de Neder
landse tv bij toenemende ver
commercialisering, zullen ze
net als in de VS grote pressie
groepen in het leven moeten
roepen die via de adverteerders
het allerergste keren. Namelijk
bij organisaties die zelf niet
heel scrupuleus handelen, al
dus de NCRV.
In Amerika bestaat een af
deling Broadcast Standards
met wie film- en serie-makers
altijd in de clinch moeten.
Broadcast Standards is door de
grote 'networks' zelf in het le
ven geroepen om een zekere
morele standaard hoog te hou
den. Men wil aldus voorkomen
dat grote groepen zich tegen
bepaalde programma's keren,
waardoor de adverteerders op
hun beurt bang worden. Zoiets,
zegt de NCRV, zou bij ons ook
geen kwaad kunnen.