s
p
c
I
F
Hoge prestaties en prima afwerking
I
K
Een lieverdje
DE STEM
Dl
1
W
ÏROEN
klAULT
I
FIAT I
INAULT
IAZDA
IMINI
-ij 55.000 km
SUBISHI
tUGEOT
3YOTA 1
ÏNAULT
ZOLVO
OPEL
ENAULT
ENAULT
OCA B.V.
PEUGEOT 405 EN RENAULT 21
MET LOODVRIJE BENZINE
19831
1984
1984 1
1983 1
1985
1983
1983
1984
1981
1988
1987
1983
1983
1983
fes Avenue, 47.000
1984
im 1700 cc, 29.000
1985
1984
1982
1981
1986
CONCURRENTEN
1982
1984
1984
1978
1985
1983
1984
1984
1980
1981
1983
1984
1984
1986
1984
1978
S" hatchback, 3 drs.
1983
1983
1984
iel Trekhaak
1980
1982
1984
1984
1984
1984
1985
1985
1983
1984
Over een week is ie bij de dealers: de Peugeot 405. In de pers is deze nieuwe
Franse middenklasser al definitief getipt als de Auto van Jaar 1988. De Stem
vergelijkt hem met zijn rechtstreekse concurrent Renault 21.
,J. Haarmanweg 58
Terneuzen
el. 01150-17751
A6g|
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987
4:lale uitvoering LPG 19801
uifdak
I/.- glas
ciale ultv. 19841
«/wit
Bp.K. gekeurd Okt. 1979 1
Ip.K. gekeurd Okt. 1981 1
1.000 km. trekhaak
Ilb Car", zilver
-ifiper
iravo schulfdak
:huifdak
9.000 km
cil.
4.000 km
wit, 2.900 km
diver, 33.000 km
diver, 18.000 km
5 v wit, 40.000 km
I Hatchback, zilver
47.000 km
1 19.000 km
5drs.
3drs.
1900 cc
schulfdak
schulfdak,
spec. ultv.
schuifdak
schulfdak
20.000 km
stationcar
1400 cc
1650 CC 5 V
1650 cc 5 v, 36.000 km
stationcar,
2.000 cc 5 v
3 drs., 1.3 rood
blauw met.,
speciale uitv.
LPG
,S" hatchback, LPG 3 drs.
,S" hatchback, 5 drs.
schuitdak
zilver
3 drs., 43.000 km
3 drs., 18.000 km
5 drs., 25.000 km
5 drs., 48.000 km
5 drs., 24.000 km
3 drs., 67.000 km
3 drs., 59.000 km
Door Willem Reijn
De Renault 21 GTS en de
Peugeot 405 GR zijn bij
uitstek vergelijkbare mid
denklassers.
Peugeot lanceerde onlangs zijn
nieuwe creatie om de Renault 21 op
de Franse markt te kunnen becon
curreren. De 21 verkoopt in Frankrijk
uitstekend, vooral door de zeer
scherpe prijzen die daar worden be
rekend. In Nederland vallen de ver
kopen tegen, want de importeur be
taalt in guldens en profiteert dus niet
van de zwakke Franse franc.
De 405 is een typisch voorbeeld
van de efficiency waarmee het PSA-
concern (Peugeot, Citroen en Tal
bot) nieuwe modellen ontwerpt. De
405 staat bij voorbeeld op hetzelfde
chassis als de Citroen BX en heeft
dezelfde 1580 motor. Maar ondanks
deze gemeenzaamheden doet de
wagen verder geheel niet aan de BX
denken. Het is een klassiek model,
met kofferbak dus, maar straalt door
zijn compacte verhoudingen een
grote sportiviteit uit. Op de Neder
landse markt zullen naast de 21
vooral de Ford Sierra, de te verwach
ten nieuwe Opel Ascona en zelfs een
duurder type als de Audi 80 belang
rijke concurrenten zijn.
De 21 is onopvallender en slanker
gelijnd. De wagen is iets groter in
lengte en breedte. De binnenruimte
is wat groter dan die van de 405 en
ook de kofferbak is ruimer. Bij de 405
moet bovendien hoog met de koffers
worden getild. Bij de verschillen gaat
het overigens om luttele centimeters,
want in beide auto's kan men zowel
voor als achterin een uitstekende zit
vinden. De stoelen van de Peugeot
geven daarbij wat meer steun dan
die van de Renault.
REDELIJK STIL
Het comfort is zeer goed. De Franse
verderzachte vering is verdwenen,
maar het overhangen in de bochten
gelukkig ook. De Renault is nog wel
iets zachter dan de Peugeot. De wa-
gens zijn redelijk stil, maar beide mo
toren laten zich wel goed horen bij
hogere toerentallen.
Die motoren leveren hoge presta
ties. Door de lage luchtweerstand
worden hoge topsnelheden bereikt.
De Renault heeft een top van 185 en
de Peugeot haalt de 180. De accele
ratie van de Renault is eveneens be
ter: naar 100 km u in 10,8 secon
den; de Peugeot heeft daar bij onze
metingen een volle seconde meer
tijd voor nodig. Belangrijker is dat
beide wagens reeds op lage toeren
voldoende trekkracht geven, zodat
bij normaal gebruik er weinig hoeft te
worden geschakeld. De vijfbakken
doen dat overigens prima.
LUIKJE
Het brandstofverbruik loopt niet veel
uiteen. De 405 gebruikt volgens de
fabriekscijfers iets meer, maar in de
praktijk zal in beide wagens onge
veer 1 op 12 worden gereden.
De wegligging van de 405 is iets
beter, omdat de 21 bij hoge snelhe
den een wat vager gedrag krijgt. De
405 stuurt wat directer dan de 21 en
nodigt daarmee tot een sportievere
weggedrag uit.
De afwerking van de wagens is uit
stekend. De uitrusting is compleet
(met toerenteller, van binnenuit ver
stelbare spiegel, zoemer bij inge
schakelde verlichting via de deur
etc.), maar opmerkelijk is dat noch
de 21noch de 405 een rechterbui-
tenspiegel heeft. Die hoort er bij een
luxe-versie wel op. De Renault heeft
achter hoofdsteunen. Bij de 405 kun
nen via een luikje lange voorwerpen
worden vervoerd.
NEUSLEMOTE
We mogen concluderen dat de Peu
geot 405 en de Renault 21 elkaar
maar weinig toegeven. De prestaties
van de 21 zijn wat hoger, de wagen
is ook iets ruimer, maar de verschil
len zijn niet groot. Bij de aanschaf
zal de schoonheid van de modellen
een belangrijke rol spelen. Gezien de
reacties lijkt de Peugeot 405 daar
mee wat voor te liggen.
Een tweede factor zijn de aan
schafprijs en de afschrijving. De ver
wachting is gewettigd dat de 405, ten
slotte een vertegenwoordiger van
een snel terrein winnend merk, op
dat vlak zijn concurrent voor kan blij
ven. Maar zoals in deze hele vergelij
king: het zal dan slechts met neus
lengte zijn. Renault en Peugeot bie
den comfortabele middenklassers
met een gunstig brandstofverbruik.
De keus is een kwestie van smaak.
TYPE
Renault 21 GTS
Peugeot 405 GR
Prijs
31.425.-
30.900.-
(aflevering 450.-)
Maten
4,462 X 1,715
4,408 X 1.694
X 1,415
X 1,406
Gewicht
990 kg
1020 kg
Motor
1721 cc
1580 cc
Max. vermogen
65 Kw (90 pk)
68 Kw (92 pk)
Aantal versnellingen
5
5
Prestaties
Acceleratie naar 100 km
10.7
11.6
(10.8 handgeklokt)
(11.8 handgeklokt)
Topsnelheid
185
180
(fabrieksopgave)
(fabrieksopgave)
Verbruik (fabrieksopgave)
90 km/u
1 op 18.5
1 op 18.1
120 km/u
1 op 14.7
1 op 14.4
Stadsrit
1 op 10.1
1 op 11.0
Testgemiddelde
1 op 11.5
1 op 11.5
Soort brandstof
superbenzine
superbenzine
Goed
goede prestaties
Minder
zeer ruim
comfortabel
gunstig
brandstof
verbruik
grote kofferbak
rumoerig bij hoge
toerentallen
wat vage
wegligging bij
hoge snelheden
ruim
goed comfort
gunstig
brandstof
verbruik
grote actieradius
rumoerig bij hoge
toerentallen
kofferbak hoog
tillen
„Een lieverdje Is het". Marjo Ie Roy uit Breda Is niet weinig trots op
haar Flat 500 Glardiniera. Een tulnwagentje, vrij vertaald. De 500
staat bekend als de kleinste wagen ter wereld. Het unieke aan dit
type Is dat het een heuse stationcar Is.
Marjo en haar echtgenoot zijn gek op oude automobielen. Terwijl het
de bedoeling was een heel andere auto aan te schaffen, viel het oog
van het echtpaar Le Roy in een Belgische garage op dit Fiatje.
„Hij had toen 9890 kilometer op de teller staan. De vorige, eerste
eigenaar, was volgens de man van die garage een tuinman van een
groot landgoed in België. Die heeft er met zijn gereedschap in rond
gereden. Dat kan best kloppen, want toen we er mee naar huis reden
lagen de bladeren er nog in".
Het bouwjaar van de Fiat is 1963. „We hebben er wel veel aan moe
ten doen hoor. Nieuw plaatwerk, nieuwe dorpels en zo. Passende
spatborden waren niet meer te krijgen omdat dit type ook in Italië niet
meer wordt gemaakt. Alles bij elkaar is er wel zo'n twee jaar aan ge
werkt. Daarna heb ik een hele kerstvakantie gepoetst en nu is ie als
nieuw. Ook als is ie 25 jaar oud".
Inmiddels staan er ruim 12.000 echte kilometers op de teller van de
Giardiniera. Marjo oogst uiteraard veel bekijks met haar 'lieverdje'. Ze
is ook lid van de Club van 500. „In het weekend mag mijn man er mee
rijden. Hij is vertegenwoordiger. Die rijdt door de week in een doodor-
dinaire Volkswagen Passat". De achterbank kan, zoals dat hoort in
een stationcar, worden neergeklapt. Dat gebeurt als de hond mee uit
rijden gaat.
Haar wagentje is, dunkt haar, vrij uniek. „Een tweede moet ik nog
tegenkomen". Over de waarde van het Fiatje doet ze geen uitspraak.
Die is, zoals met alle oude auto's die in goede staat verkeren, 'wat de
gek ervoor geeft'.
Rijden doet het Fiatje prima. „Met wind mee haal ik de honderd wel.
Meestal rijd ik er zo'n tachtig, 85 kilometer mee op de snelweg. Het is
per slot van rekening maar een 500 motor, dus dat is niet zo gek. Een
auto met een 1500 motor rijdt geen 300 kilometer per uur".
4
Marjo Ie Roy en
haar Flat 500
Glardiniera:
„Een tweede
moet Ik nog
tegenkomen".
FOTO
DE STEM/
JOHAN
VANGURP
Duitsland en Amerika hebben
uitgewezen dat loodvrije ben
zine de levensduur van bou
gies en de uitlaat aanzienlijk
verlengt De levensduur ven
bougies (in de regel maxi
maal 15.000 km) wordt WJ ge
bruik van loodvrije benzine
bijna verdubbeld.
Peking Jeep voor zwaar terrein
Deze maand komt de eerste Chi
nese terreinwagen naar ons land:
twee modellen van de Peking
Jeep, die al enkele jaren in China
als lichte terreinwagen op de
markt is. De Peking Jeep be
schikt natuurlijk over vierwiel-
aandrijving. Op de weg zijn geen
opvallende prestaties te ver
wachten. Met een topsnelheid
van 98 km/u steekt de Peking
Jeep (in negatieve zin) duidelijk
af bij zijn Europese en Japanse
concurrenten, die minimaal een
topsnelheid van 120 km/u heb
ben. Deze nieuwe terreinwagen,
die door Globe B.V. in Loon op
Zand wordt geïmporteerd, krijgt
op grijs kenteken een prijs die
niet boven de f 20.000 komt te
liggen.
Buitenspiegel met meer zicht
Saab en op nog wat bescheide
ner schaal Volvo gaan steeds
meer gebruik maken van het zo
genoemd 'a-sferisch' glas voor
de buitenspiegel van de auto. Het
zicht rondom de auto wordt daar
door een stuk beter. Wanneer 'a-
sferisch' glas op de bestaande
buitenspiegel wordt aange
bracht, wordt het gezichtsveld in
vergelijking met de conventio
nele vlakke spiegels liefst ver
drievoudigd en dat betekent ge
lijktijdig dat de dode hoek' tot
het verleden hoort. Het a-sferisch
glas, dat met tape bevestigd kan
worden op de bestaande buiten-
spiegel, gaat steeds meer terrein
winnen nu ook Mercedes en
BMW deze spiegels in het acces-
soire-pakket hebben opgeno
men. Gelijktijdig heeft in Neder
land Amelsbeek/Amtech b.v. te
Amsterdam de import van deze
Hagus buitenspiegels (prijs vanaf
f 40) ter hand genomen.
Radar voor vrachtwagens
De achter-uit-rij-radar, die al
enige tijd voor kleinere voertui
gen op de markt is, heeft een op
volger gekregen. Voor trucks en
bussen is nu ook dit veilige hulp
middel ontwikkeld. De nieuwe
Back Sensor, die alles 'ziet' wat
aan de achterkant van het voer
tuig gebeurt, werkt met hulp van
drie sensors die via ultrasoni
sche golven alle obstakels achter
de auto onmiddellijk doorgeven
naar een unit in het dashbord.
Het systeem, dat door Dynad te
Oudorp/Alkmaar wordt geïmpor
teerd, registreert ook nauwkeurig
de afstand tussen de achterbum
per en het obstakel, ook als het
beweegt. De Back Sensor heeft
een prijs van f 960 (ex. BTW).
Kleurig» meter bandenspanning
Aan de kleur van het ventieldopje
is te zien of de spanning van een
autoband goed of te laag is. Ge
makkelijker kan het niet. De dop
jes worden onder de naam Pneu-
control door Nieuwhof Agentu
ren op de. markt gebracht. Ze
worden op het ventiel ge
schroefd als de band op de juiste
spanning is. Wordt de spanning
minder (met hoogstens 0,3 bar)
dan zakt een groen kapje naar
beneden en wordt een rode kleur
zichtbaar. Pneucontrol is ge
schikt voor bandenspanningen
van 1,4 tot 3 bar. De prijs van
twee ventieldopjes is 26,95.
Uitlaat snel repareren
Plexiwrap is een nieuw Engels
systeem om snel reparaties aan
uitlaten uit te voeren. Wanneer er
een gat in de uitlaat is ontstaan
wordt een roestvrij stalen man
chet, gevoerd met latex, met een
slangklemschroef om de uitlaat
pijp of demper bevestigd. Na ver
hitting vormt de latex zich tot een
homogene verbinding tussen
manchet en pijp. Flexiwrap, dat
door Technokar Van Hees in Ba-
rendrecht wordt geïmporteerd, is
in drie maten leverbaar, in prijs
variërend van dertien tot 26 gul
den.
Tien Jaar Golf GTI
In de autowereld zijn de letters
'GTI' een begrip geworden. En
toch worden pas de laatste tien
jaar deze snelle en zeker wat ac
celeratie betreft felle, kleine ge
zinsauto's gebouwd. De geschie
denis rond het GTI-gebeuren is
nu in boekvorm bij Kluwer Tech
nische Boeken B.V. verschenen.
De auteurs Etzold/Lewandowski
staan niet alleen stil bij het verle
den, maar hebben ook de totale
verdere ontwikkeling (tot de hui
dige GTI 16-klepper toe) ge
volgd. Onderhoud, reparatie en
andere technische aspecten ko
men in het Golf GTI-boek (prijs
f 49,50) aan de orde.
Automoblelelectronlca
De laatste jaren heeft de electro-
nica stormenderhand de auto
veroverd. Geforceerd door ont
wikkelingen in de ruimtevaart zijn
technieken ontstaan die een eco
nomisch verantwoorde toepas
sing in serie-auto's mogelijk ge
maakt hebben. Overal waar elec-
tronica als ondersteuning van de
mechanica kan worden gebruikt,
geniet zij de voorkeur. Het boek
Automobielelectronica van Jür-
gen Kasedorf is een verslag van
de ontwikkelingen. Het is ge
schikt voor allen die zich be
roepsmatig met auto's bezig
houden, maar ook voor autobe
zitters die geïnteresseerd zijn in
de techniek van hun voertuig.
Prijs f47,50.