s p c I F Hoge prestaties en prima afwerking I K Een lieverdje DE STEM Dl 1 W ÏROEN klAULT I FIAT I INAULT IAZDA IMINI -ij 55.000 km SUBISHI tUGEOT 3YOTA 1 ÏNAULT ZOLVO OPEL ENAULT ENAULT OCA B.V. PEUGEOT 405 EN RENAULT 21 MET LOODVRIJE BENZINE 19831 1984 1984 1 1983 1 1985 1983 1983 1984 1981 1988 1987 1983 1983 1983 fes Avenue, 47.000 1984 im 1700 cc, 29.000 1985 1984 1982 1981 1986 CONCURRENTEN 1982 1984 1984 1978 1985 1983 1984 1984 1980 1981 1983 1984 1984 1986 1984 1978 S" hatchback, 3 drs. 1983 1983 1984 iel Trekhaak 1980 1982 1984 1984 1984 1984 1985 1985 1983 1984 Over een week is ie bij de dealers: de Peugeot 405. In de pers is deze nieuwe Franse middenklasser al definitief getipt als de Auto van Jaar 1988. De Stem vergelijkt hem met zijn rechtstreekse concurrent Renault 21. ,J. Haarmanweg 58 Terneuzen el. 01150-17751 A6g| VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 4:lale uitvoering LPG 19801 uifdak I/.- glas ciale ultv. 19841 «/wit Bp.K. gekeurd Okt. 1979 1 Ip.K. gekeurd Okt. 1981 1 1.000 km. trekhaak Ilb Car", zilver -ifiper iravo schulfdak :huifdak 9.000 km cil. 4.000 km wit, 2.900 km diver, 33.000 km diver, 18.000 km 5 v wit, 40.000 km I Hatchback, zilver 47.000 km 1 19.000 km 5drs. 3drs. 1900 cc schulfdak schulfdak, spec. ultv. schuifdak schulfdak 20.000 km stationcar 1400 cc 1650 CC 5 V 1650 cc 5 v, 36.000 km stationcar, 2.000 cc 5 v 3 drs., 1.3 rood blauw met., speciale uitv. LPG ,S" hatchback, LPG 3 drs. ,S" hatchback, 5 drs. schuitdak zilver 3 drs., 43.000 km 3 drs., 18.000 km 5 drs., 25.000 km 5 drs., 48.000 km 5 drs., 24.000 km 3 drs., 67.000 km 3 drs., 59.000 km Door Willem Reijn De Renault 21 GTS en de Peugeot 405 GR zijn bij uitstek vergelijkbare mid denklassers. Peugeot lanceerde onlangs zijn nieuwe creatie om de Renault 21 op de Franse markt te kunnen becon curreren. De 21 verkoopt in Frankrijk uitstekend, vooral door de zeer scherpe prijzen die daar worden be rekend. In Nederland vallen de ver kopen tegen, want de importeur be taalt in guldens en profiteert dus niet van de zwakke Franse franc. De 405 is een typisch voorbeeld van de efficiency waarmee het PSA- concern (Peugeot, Citroen en Tal bot) nieuwe modellen ontwerpt. De 405 staat bij voorbeeld op hetzelfde chassis als de Citroen BX en heeft dezelfde 1580 motor. Maar ondanks deze gemeenzaamheden doet de wagen verder geheel niet aan de BX denken. Het is een klassiek model, met kofferbak dus, maar straalt door zijn compacte verhoudingen een grote sportiviteit uit. Op de Neder landse markt zullen naast de 21 vooral de Ford Sierra, de te verwach ten nieuwe Opel Ascona en zelfs een duurder type als de Audi 80 belang rijke concurrenten zijn. De 21 is onopvallender en slanker gelijnd. De wagen is iets groter in lengte en breedte. De binnenruimte is wat groter dan die van de 405 en ook de kofferbak is ruimer. Bij de 405 moet bovendien hoog met de koffers worden getild. Bij de verschillen gaat het overigens om luttele centimeters, want in beide auto's kan men zowel voor als achterin een uitstekende zit vinden. De stoelen van de Peugeot geven daarbij wat meer steun dan die van de Renault. REDELIJK STIL Het comfort is zeer goed. De Franse verderzachte vering is verdwenen, maar het overhangen in de bochten gelukkig ook. De Renault is nog wel iets zachter dan de Peugeot. De wa- gens zijn redelijk stil, maar beide mo toren laten zich wel goed horen bij hogere toerentallen. Die motoren leveren hoge presta ties. Door de lage luchtweerstand worden hoge topsnelheden bereikt. De Renault heeft een top van 185 en de Peugeot haalt de 180. De accele ratie van de Renault is eveneens be ter: naar 100 km u in 10,8 secon den; de Peugeot heeft daar bij onze metingen een volle seconde meer tijd voor nodig. Belangrijker is dat beide wagens reeds op lage toeren voldoende trekkracht geven, zodat bij normaal gebruik er weinig hoeft te worden geschakeld. De vijfbakken doen dat overigens prima. LUIKJE Het brandstofverbruik loopt niet veel uiteen. De 405 gebruikt volgens de fabriekscijfers iets meer, maar in de praktijk zal in beide wagens onge veer 1 op 12 worden gereden. De wegligging van de 405 is iets beter, omdat de 21 bij hoge snelhe den een wat vager gedrag krijgt. De 405 stuurt wat directer dan de 21 en nodigt daarmee tot een sportievere weggedrag uit. De afwerking van de wagens is uit stekend. De uitrusting is compleet (met toerenteller, van binnenuit ver stelbare spiegel, zoemer bij inge schakelde verlichting via de deur etc.), maar opmerkelijk is dat noch de 21noch de 405 een rechterbui- tenspiegel heeft. Die hoort er bij een luxe-versie wel op. De Renault heeft achter hoofdsteunen. Bij de 405 kun nen via een luikje lange voorwerpen worden vervoerd. NEUSLEMOTE We mogen concluderen dat de Peu geot 405 en de Renault 21 elkaar maar weinig toegeven. De prestaties van de 21 zijn wat hoger, de wagen is ook iets ruimer, maar de verschil len zijn niet groot. Bij de aanschaf zal de schoonheid van de modellen een belangrijke rol spelen. Gezien de reacties lijkt de Peugeot 405 daar mee wat voor te liggen. Een tweede factor zijn de aan schafprijs en de afschrijving. De ver wachting is gewettigd dat de 405, ten slotte een vertegenwoordiger van een snel terrein winnend merk, op dat vlak zijn concurrent voor kan blij ven. Maar zoals in deze hele vergelij king: het zal dan slechts met neus lengte zijn. Renault en Peugeot bie den comfortabele middenklassers met een gunstig brandstofverbruik. De keus is een kwestie van smaak. TYPE Renault 21 GTS Peugeot 405 GR Prijs 31.425.- 30.900.- (aflevering 450.-) Maten 4,462 X 1,715 4,408 X 1.694 X 1,415 X 1,406 Gewicht 990 kg 1020 kg Motor 1721 cc 1580 cc Max. vermogen 65 Kw (90 pk) 68 Kw (92 pk) Aantal versnellingen 5 5 Prestaties Acceleratie naar 100 km 10.7 11.6 (10.8 handgeklokt) (11.8 handgeklokt) Topsnelheid 185 180 (fabrieksopgave) (fabrieksopgave) Verbruik (fabrieksopgave) 90 km/u 1 op 18.5 1 op 18.1 120 km/u 1 op 14.7 1 op 14.4 Stadsrit 1 op 10.1 1 op 11.0 Testgemiddelde 1 op 11.5 1 op 11.5 Soort brandstof superbenzine superbenzine Goed goede prestaties Minder zeer ruim comfortabel gunstig brandstof verbruik grote kofferbak rumoerig bij hoge toerentallen wat vage wegligging bij hoge snelheden ruim goed comfort gunstig brandstof verbruik grote actieradius rumoerig bij hoge toerentallen kofferbak hoog tillen „Een lieverdje Is het". Marjo Ie Roy uit Breda Is niet weinig trots op haar Flat 500 Glardiniera. Een tulnwagentje, vrij vertaald. De 500 staat bekend als de kleinste wagen ter wereld. Het unieke aan dit type Is dat het een heuse stationcar Is. Marjo en haar echtgenoot zijn gek op oude automobielen. Terwijl het de bedoeling was een heel andere auto aan te schaffen, viel het oog van het echtpaar Le Roy in een Belgische garage op dit Fiatje. „Hij had toen 9890 kilometer op de teller staan. De vorige, eerste eigenaar, was volgens de man van die garage een tuinman van een groot landgoed in België. Die heeft er met zijn gereedschap in rond gereden. Dat kan best kloppen, want toen we er mee naar huis reden lagen de bladeren er nog in". Het bouwjaar van de Fiat is 1963. „We hebben er wel veel aan moe ten doen hoor. Nieuw plaatwerk, nieuwe dorpels en zo. Passende spatborden waren niet meer te krijgen omdat dit type ook in Italië niet meer wordt gemaakt. Alles bij elkaar is er wel zo'n twee jaar aan ge werkt. Daarna heb ik een hele kerstvakantie gepoetst en nu is ie als nieuw. Ook als is ie 25 jaar oud". Inmiddels staan er ruim 12.000 echte kilometers op de teller van de Giardiniera. Marjo oogst uiteraard veel bekijks met haar 'lieverdje'. Ze is ook lid van de Club van 500. „In het weekend mag mijn man er mee rijden. Hij is vertegenwoordiger. Die rijdt door de week in een doodor- dinaire Volkswagen Passat". De achterbank kan, zoals dat hoort in een stationcar, worden neergeklapt. Dat gebeurt als de hond mee uit rijden gaat. Haar wagentje is, dunkt haar, vrij uniek. „Een tweede moet ik nog tegenkomen". Over de waarde van het Fiatje doet ze geen uitspraak. Die is, zoals met alle oude auto's die in goede staat verkeren, 'wat de gek ervoor geeft'. Rijden doet het Fiatje prima. „Met wind mee haal ik de honderd wel. Meestal rijd ik er zo'n tachtig, 85 kilometer mee op de snelweg. Het is per slot van rekening maar een 500 motor, dus dat is niet zo gek. Een auto met een 1500 motor rijdt geen 300 kilometer per uur". 4 Marjo Ie Roy en haar Flat 500 Glardiniera: „Een tweede moet Ik nog tegenkomen". FOTO DE STEM/ JOHAN VANGURP Duitsland en Amerika hebben uitgewezen dat loodvrije ben zine de levensduur van bou gies en de uitlaat aanzienlijk verlengt De levensduur ven bougies (in de regel maxi maal 15.000 km) wordt WJ ge bruik van loodvrije benzine bijna verdubbeld. Peking Jeep voor zwaar terrein Deze maand komt de eerste Chi nese terreinwagen naar ons land: twee modellen van de Peking Jeep, die al enkele jaren in China als lichte terreinwagen op de markt is. De Peking Jeep be schikt natuurlijk over vierwiel- aandrijving. Op de weg zijn geen opvallende prestaties te ver wachten. Met een topsnelheid van 98 km/u steekt de Peking Jeep (in negatieve zin) duidelijk af bij zijn Europese en Japanse concurrenten, die minimaal een topsnelheid van 120 km/u heb ben. Deze nieuwe terreinwagen, die door Globe B.V. in Loon op Zand wordt geïmporteerd, krijgt op grijs kenteken een prijs die niet boven de f 20.000 komt te liggen. Buitenspiegel met meer zicht Saab en op nog wat bescheide ner schaal Volvo gaan steeds meer gebruik maken van het zo genoemd 'a-sferisch' glas voor de buitenspiegel van de auto. Het zicht rondom de auto wordt daar door een stuk beter. Wanneer 'a- sferisch' glas op de bestaande buitenspiegel wordt aange bracht, wordt het gezichtsveld in vergelijking met de conventio nele vlakke spiegels liefst ver drievoudigd en dat betekent ge lijktijdig dat de dode hoek' tot het verleden hoort. Het a-sferisch glas, dat met tape bevestigd kan worden op de bestaande buiten- spiegel, gaat steeds meer terrein winnen nu ook Mercedes en BMW deze spiegels in het acces- soire-pakket hebben opgeno men. Gelijktijdig heeft in Neder land Amelsbeek/Amtech b.v. te Amsterdam de import van deze Hagus buitenspiegels (prijs vanaf f 40) ter hand genomen. Radar voor vrachtwagens De achter-uit-rij-radar, die al enige tijd voor kleinere voertui gen op de markt is, heeft een op volger gekregen. Voor trucks en bussen is nu ook dit veilige hulp middel ontwikkeld. De nieuwe Back Sensor, die alles 'ziet' wat aan de achterkant van het voer tuig gebeurt, werkt met hulp van drie sensors die via ultrasoni sche golven alle obstakels achter de auto onmiddellijk doorgeven naar een unit in het dashbord. Het systeem, dat door Dynad te Oudorp/Alkmaar wordt geïmpor teerd, registreert ook nauwkeurig de afstand tussen de achterbum per en het obstakel, ook als het beweegt. De Back Sensor heeft een prijs van f 960 (ex. BTW). Kleurig» meter bandenspanning Aan de kleur van het ventieldopje is te zien of de spanning van een autoband goed of te laag is. Ge makkelijker kan het niet. De dop jes worden onder de naam Pneu- control door Nieuwhof Agentu ren op de. markt gebracht. Ze worden op het ventiel ge schroefd als de band op de juiste spanning is. Wordt de spanning minder (met hoogstens 0,3 bar) dan zakt een groen kapje naar beneden en wordt een rode kleur zichtbaar. Pneucontrol is ge schikt voor bandenspanningen van 1,4 tot 3 bar. De prijs van twee ventieldopjes is 26,95. Uitlaat snel repareren Plexiwrap is een nieuw Engels systeem om snel reparaties aan uitlaten uit te voeren. Wanneer er een gat in de uitlaat is ontstaan wordt een roestvrij stalen man chet, gevoerd met latex, met een slangklemschroef om de uitlaat pijp of demper bevestigd. Na ver hitting vormt de latex zich tot een homogene verbinding tussen manchet en pijp. Flexiwrap, dat door Technokar Van Hees in Ba- rendrecht wordt geïmporteerd, is in drie maten leverbaar, in prijs variërend van dertien tot 26 gul den. Tien Jaar Golf GTI In de autowereld zijn de letters 'GTI' een begrip geworden. En toch worden pas de laatste tien jaar deze snelle en zeker wat ac celeratie betreft felle, kleine ge zinsauto's gebouwd. De geschie denis rond het GTI-gebeuren is nu in boekvorm bij Kluwer Tech nische Boeken B.V. verschenen. De auteurs Etzold/Lewandowski staan niet alleen stil bij het verle den, maar hebben ook de totale verdere ontwikkeling (tot de hui dige GTI 16-klepper toe) ge volgd. Onderhoud, reparatie en andere technische aspecten ko men in het Golf GTI-boek (prijs f 49,50) aan de orde. Automoblelelectronlca De laatste jaren heeft de electro- nica stormenderhand de auto veroverd. Geforceerd door ont wikkelingen in de ruimtevaart zijn technieken ontstaan die een eco nomisch verantwoorde toepas sing in serie-auto's mogelijk ge maakt hebben. Overal waar elec- tronica als ondersteuning van de mechanica kan worden gebruikt, geniet zij de voorkeur. Het boek Automobielelectronica van Jür- gen Kasedorf is een verslag van de ontwikkelingen. Het is ge schikt voor allen die zich be roepsmatig met auto's bezig houden, maar ook voor autobe zitters die geïnteresseerd zijn in de techniek van hun voertuig. Prijs f47,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17