s p c F E K Europa kijkt kat uit de boom Fiat weer eerste in Europa DE STEM VEEL MODELLEN KRIJGEN IN NAJAAR AFLOSSING BESTURING VIA VIER WIELEN: Groei bij 4 x 4 auto's zet door VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 I I Verfrissend autonieuws op komst Door Jack Arentsen leder autonajaar wordt gekenmerkt door speculaties rond modellen die binnen afzienbare tijd worden afge lost. Daarnaast komen vanuit de fabrie ken ook gegevens over wagens die totaal nieuw aan een bestaande lijn worden toegevoegd. Autofabrikan ten hebben er namelijk de laatste ja ren de gewoonte van gemaakt om regelmatig iets te laten uitlekken over ontwikkelingen die men onder handen heeft. De afgelopen maanden zijn daarop geen uitzondering geweest en daardoor kan al met grote zeker heid vastgesteld worden dat tijdens de laatste maanden van dit jaar en de eerste periode van 1988 weer heel wat 'verfrissend' autonieuws verwacht kan worden. De tweejaarlijkse autotentoonstel ling in Frankfurt (in het verleden vaak de plaats waar hèt grote nieuws voor het eerst getoond werd) heeft ditmaal minder te bieden gehad dan normaal. En toch had men de nieuwe Alfa Romeo 164, de Peugeot 405, de stationcar in de BMW 3-serie en Japanse nieuwelingen als de Toyota Corolla, de Mitsubishi Sap poro en de Honda Prelude (nu ook met vierwielbesturing) in huis. De 'lente'-tentoonstelling, die ieder jaar maart in Geneve wordt gehouden, gaat zeker veel meer nieuws bren gen. BMW, Fiat en zo goed als zeker ook Renault zullen in Zwitserland nieuwe wagens lanceren die in Europa stuk voor stuk een belangrijk marktaandeel vertegenwoordigen. Opel zal later in 1988 volgen met een totaal nieuwe lijn in de Ascona-serie. Hetzelfde is te verwachten van Volkswagen met de duidelijk aan vervanging toe zijnde Passat. De komst van de nieuwe Passat zou wel eens rond april kunnen liggen. VOLVO Enkele maanden later zal het de beurt zijn aan Volvo om extra be langstelling te vragen voor de in Ne derland ontwikkelde 480 ES-serie. Er komt een tweede wagen in deze lijn: een 4-deurs hatchback. Pas daarna zal de huidige 340/360-serie afge lost worden door een 5-deurs voor wielaandrijver met de modelnaam '450'. BMW sluit eind dit jaar het ontwik- kelings- en het testprogramma af van de nieuwe 5-serie; een auto die feite lijk al eind augustus dit jaar had moeten verschijnen, maar door de introductie van de nieuwe 7-serie en de vernieuwingen aan de 3-serie (die pas in 1991 volledig wordt gewij zigd), hebben de introductie van de BMW 5-serie naar Geneve doen ver Na ruim drie Jaar komt de de Mitsubishi Sapporo terug op de Nederlandse markt plaatsen. De BMW 5-serie zal -in af geslankte vorm- duidelijke overeen komsten vertonen met de lijn die de Zuidduitse autobouwers hebben in geslagen bij de 7-serie. FIAT Fiat moet tegen die tijd klaar zijn met de nieuwe Tipo.. Waarom de Italia nen zoveel prijs stellen op de punt achter Tipo is voorlopig nog ondui delijk. Deze wagen wordt de opvol ger van de ondertussen wel duidelijk verouderde Ritmo. Bij de Tipo. zijn de Italianen uitgegaan van de suc cesvolle en veel ruimte biedende De nieuwe prest/gewagen uit Milaan: de Alla Romeo 164. In de Opel Senator Is duidelijk de Omega herkenbaar. BMW heeft weer een stationwagen: de 'Touring' In de gewijzigde 3-serle. Uno-lijn. In de Tipo.-serie zal voor het eerst een 1300 cc Fire-motor ver schijnen, alsmede een nieuwe 1700 cc krachtbron. De Fiat Regata zal waarschijnlijk pas in 1989 in een nieuw jasje worden gestoken. Renault denkt volgend jaar sterke troeven in handen te hebben met de opvolgers van de huidige R 9 en de R 11De door de Italiaanse meester- stylist Giugiaro 'getekende' R 13 en R 19 (de laatste met een gewone kof ferbak) moeten het verkoopverlies dat Renault nu ook op de eigen thuismarkt de laatste jaren heeft ge leden, weer zien goed te maken. Na het succes met de R 21die ook al uit de studio's van Giugiaro kwam, heb ben de Fransen dus opnieuw voor een belangrijk deel hun eigen ont werpafdeling buitenspel gezet. OPEL Opel voelt er weinig voor om de dan toch wel klaar zijnde Ascona vroeg in het jaar te introduceren. Het nieuws (eerst de Kadett, toen de Omega en kort geleden de Senator) zou dan te snel na elkaar komen. De Ascona, die in 4- en 5-deurs uitvoe ringen verschijnt, is gepland voor volgend jaar zomer. Voor de wagen komt ook een nieuwe zestienkleppen motor beschikbaar. Anders nieuws voor de komende maanden: In de 80/90-serie komt Audi met een coupé-versie. De Audi 100, die nooit het echt grote succes gebracht heeft als in Ingolstadt verwacht werd, zal aangepast worden. De overeenkomsten met de nieuwe Audi 80/90 worden groter. Peugeot breidt de 405-reeks uit met een stationwagen, terwijl ook de dieselmotor in de 405 verschijnt. De Peugeot 205 krijgt een facelift. In 1989, het jaar waarin de Franse fa brikant het eeuwfeest gaat vieren, verschijnt een nieuw topmodel: de 605. De AX-serie bij Citroen wordt aan gevuld met een 5-deurs uitvoering. Voor een nieuwe CX moet gewacht worden tot 1989. Bij Lancia is midden volgend jaar nieuws te verwachten rond de Pris ma. Daarna komt de Delta aan de beurt. Twee-deurs uitvoeringen kunnen volgend jaar tegemoet gezien wor den van de Alfa Romeo 164 en de Austin Rover 800. Honda en Austin Rover leggen de laatste hand aan de ontwikkeling van de opvolger van de Maestro/Monte- go. Op z'n vroegst wordt de wagen in het najaar van 1988 gelanceerd. In het 21ste levensjaar van de Toyota Corolla Is de zesde generatie verschenen. Van onze verslaggever De Europese autofabri kanten lijken voorlopig nog even de kat uit de boom te kijken, maar de belangrijk ste vernieuwing in dit autojaar is on getwijfeld vierwielbesturing voor in serie geproduceerde personenwa gens. Honda is met de Prelude de eerste die vierwielbesturing levert. Over niet al te lange tijd zal Mazda volgen. Honda en Mazda gebruiken totaal verschillende systemen. De Honda vierwielbesturing komt tot stand langs mechanische weg. Mazda roept de elektronika te hulp. Hoewel de meerprijs voor vierwielbesturing bij Mazda nog niet bekend is, mag verwacht worden dat Honda voorlo pig de goedkoopste aanbieding heeft: een meerprijs van rond 2000. Vierwielbesturing maakt de auto niet alleen beter wendbaar bij ma noeuvreren, maar geeft tevens een gemakkelijker hanteerbaar en beter voorspelbaar weggedrag bij uitwijk manoeuvres en stuurcorrecties bij hogere snelheid. Bij vierwielbesturing kunnen de achterwielen zowel met de voorwie len mee, als juist tegengesteld wor den gestuurd. De richting wordt be paald door de mate waarin het stuur wiel wordt gedraaid. Tegengesteld sturende achterwielen betekenen een duidelijke vergroting van de wendbaarheid van de auto. In het geval van Honda is de diameter van de kleinste draaicirkel ongeveer een meter kleiner dan van een uitsluitend met de voorwielen bestuurd model. Uiteraard is dit verschil afhankelijk van de wielbasis van de auto en de maximale stuuruitslag van zowel de voor- als de achterwielen. De ver houding tussen de uitslag van voor- en achterwielen bedraagt bij de Pre lude circa 1:5. ZWAARTEPUNT Bij een normale auto wordt door het verdraaien van het stuurwiel de rich ting van de voorwielen veranderd, zodat er een dwarskracht op de voorwielen ontstaat. Dit veroorzaakt een draaimoment om de vertikale as door het zwaartepunt van de auto, zodat deze de bocht indraait. De achterwielen gaan met de auto mee, waarna ook op de achterkant een dwarskracht ontstaat en de auto een bocht in kan rijden. De zijdelingse kracht op de achterwielen ontstaat pas als reactie op een aantal vooraf gaande bewegingen en komt dus pas met enige vertraging tot stand. Bij vierwielbesturing worden in een bocht, waarbij de stuuruitslag gering is, de achterwielen gelijk met de voorwielen de bocht ingedraaid. Dat betekent dat ook bij de achteras direct een dwarskracht opgebouwd Het aandeel van auto's, die over aandrijving op alle vier de wielen kunnen beschikken, blijft stij gen. Vorig Jaar lag het totaal aantal verkopen In de 4 x 4-sector op 8034 stuks; ruim 2000 wagens meer dan In 1985. In 1983 en 1984 werden respectievelijk nog maar 3665 en 3967 wagens ver kocht die over vlerwlelaandrij- vlng kunnen beschikken. Suzuki, al vele Jaren marktlei der In Nederland, registreerde ook vorig Jaar de meeste verko pen: 2215 stuks. Daarna volgden Toyota (1771 stuks), Nissan (1131 wagens), Mitsubishi (1098) en Daihatsu (430 stuks). In vergelijking met 1985 zijn Land/Range Rovers uit de 'Top 5' verdwenen. De Mitsubishi Pa- jero, waarschijnlijk mede door de voortreffelijke prestaties In de Parijs-Dakar-rally, heeft die po sitie overgenomen. Door vierwielbesturing Is de Honda Prelude erg wendbaar. wordt, waardoor de auto niet alleen directer maar ook voorspelbaarder op de commando's van de bestuur der reageert. VLOEIENDE BOCHTEN Het met de voorwielen mee of juist tegengesteld sturen van de achter wielen wordt bepaald door de mate waarin het stuur wordt verdraaid. Vanuit de rechtuitstand sturen de achterwielen aanvankelijk met de voorwielen mee. Wanneer het stuur meer dan 140 graden wordt gedraaid (in de regel bij parkeren), neemt deze reactie af en gaat de besturing van de achterwielen geleidelijk over in de tegenovergestelde richting. Bij een verdraaiing van het stuurwiel van meer dan 240 graden reageren de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen in de eerder genoemde verhouding van 1:5. Bij een verdraai ing van het stuurwiel tussen 140 en 240 graden is een zogenoemde neu trale zóne ingebouwd. Het moment waarop de besturing van de achterwielen van richting ver andert, komt overeen met uit de praktijk bekende gegevens. Bij nor male snelheden en vloeiende boch ten wordt het stuurwiel nooit meer dan 140 graden verdraaid. Onder die omstandigheden is een tegestelde besturing van de achterwielen onge wenst en het is dan ook uitgesloten dat dit door de verdraaiing van het stuurwiel wordt opgewekt. Door vierwielbesturing is de Honda Prelude erg wendbaar. Het moment waarop de besturing van de achterwielen van richting ver andert, komt overeen met uit de praktijk bekende gegevens. Volkswagen en Flat hebben weer eens van positie gewisseld op de Westeuropese verkoopranglijst. De verkopen In West Europa tij dens de eerste zes maanden van dit jaar hebben er toe geleld dat Flat opnieuw marktleider Is ge worden. Van de bijna 6,5 miljoen nieuwe auto's die In deze pe riode aan de man/vrouw werden gebracht, nam Flat 15,3 procent voor zijn rekening. Het van de eerste plaats verdrongen VW- concern kwam niet verder dan een percentage van 14,8. De derde plaats was voor Ford met een aandeel van 11,8 procent bij de nieuwe verkopen. De volgende drie plaatsen wa ren respectievelijk voor Peugeot (11,6), Opel (10,9) en Renault (10,3). In West-Europa moesten de gezamenlijke Japanse fabri kanten een licht verlies constate ren. Het marktaandeel van de Ja panse merken daalde van 11,8 naar 11 procent. De verkopen van personenau to's In West-Europa steeg In het eerste half Jaar van 1987 met 5,3 procent van 6,1 miljoen wagens het vorig Jaar tot bijna 6,5 mil joen stuks de afgelopen maan den. Het moment waarop de besturing van de achterwielen van richting verandert, komt overeen met uit de praktijk bekende gegevens. Stuurhuis tussen de achterwielen Bij kleine stuur- verdraaiing sturen de achterwielen mee (max. 1.5°). Bij grotere stuur- verdraaung sturen de achterwielen tegen gesteld (max. 5,3°|.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15