s
p
c
F
E
K
Europa kijkt kat uit de boom
Fiat weer eerste in Europa
DE STEM
VEEL MODELLEN KRIJGEN IN NAJAAR AFLOSSING
BESTURING VIA VIER WIELEN:
Groei bij 4 x 4 auto's zet door
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987
I
I
Verfrissend autonieuws op komst
Door Jack Arentsen
leder autonajaar wordt gekenmerkt
door speculaties rond modellen die
binnen afzienbare tijd worden afge
lost.
Daarnaast komen vanuit de fabrie
ken ook gegevens over wagens die
totaal nieuw aan een bestaande lijn
worden toegevoegd. Autofabrikan
ten hebben er namelijk de laatste ja
ren de gewoonte van gemaakt om
regelmatig iets te laten uitlekken
over ontwikkelingen die men onder
handen heeft.
De afgelopen maanden zijn
daarop geen uitzondering geweest
en daardoor kan al met grote zeker
heid vastgesteld worden dat tijdens
de laatste maanden van dit jaar en
de eerste periode van 1988 weer
heel wat 'verfrissend' autonieuws
verwacht kan worden.
De tweejaarlijkse autotentoonstel
ling in Frankfurt (in het verleden
vaak de plaats waar hèt grote nieuws
voor het eerst getoond werd) heeft
ditmaal minder te bieden gehad dan
normaal. En toch had men de
nieuwe Alfa Romeo 164, de Peugeot
405, de stationcar in de BMW 3-serie
en Japanse nieuwelingen als de
Toyota Corolla, de Mitsubishi Sap
poro en de Honda Prelude (nu ook
met vierwielbesturing) in huis. De
'lente'-tentoonstelling, die ieder jaar
maart in Geneve wordt gehouden,
gaat zeker veel meer nieuws bren
gen.
BMW, Fiat en zo goed als zeker
ook Renault zullen in Zwitserland
nieuwe wagens lanceren die in
Europa stuk voor stuk een belangrijk
marktaandeel vertegenwoordigen.
Opel zal later in 1988 volgen met een
totaal nieuwe lijn in de Ascona-serie.
Hetzelfde is te verwachten van
Volkswagen met de duidelijk aan
vervanging toe zijnde Passat. De
komst van de nieuwe Passat zou wel
eens rond april kunnen liggen.
VOLVO
Enkele maanden later zal het de
beurt zijn aan Volvo om extra be
langstelling te vragen voor de in Ne
derland ontwikkelde 480 ES-serie. Er
komt een tweede wagen in deze lijn:
een 4-deurs hatchback. Pas daarna
zal de huidige 340/360-serie afge
lost worden door een 5-deurs voor
wielaandrijver met de modelnaam
'450'.
BMW sluit eind dit jaar het ontwik-
kelings- en het testprogramma af van
de nieuwe 5-serie; een auto die feite
lijk al eind augustus dit jaar had
moeten verschijnen, maar door de
introductie van de nieuwe 7-serie en
de vernieuwingen aan de 3-serie (die
pas in 1991 volledig wordt gewij
zigd), hebben de introductie van de
BMW 5-serie naar Geneve doen ver
Na ruim drie Jaar komt de de Mitsubishi Sapporo terug op de Nederlandse
markt
plaatsen. De BMW 5-serie zal -in af
geslankte vorm- duidelijke overeen
komsten vertonen met de lijn die de
Zuidduitse autobouwers hebben in
geslagen bij de 7-serie.
FIAT
Fiat moet tegen die tijd klaar zijn met
de nieuwe Tipo.. Waarom de Italia
nen zoveel prijs stellen op de punt
achter Tipo is voorlopig nog ondui
delijk. Deze wagen wordt de opvol
ger van de ondertussen wel duidelijk
verouderde Ritmo. Bij de Tipo. zijn
de Italianen uitgegaan van de suc
cesvolle en veel ruimte biedende
De nieuwe prest/gewagen uit Milaan: de Alla Romeo 164.
In de Opel Senator Is duidelijk de Omega herkenbaar.
BMW heeft weer een stationwagen: de 'Touring' In de gewijzigde 3-serle.
Uno-lijn. In de Tipo.-serie zal voor
het eerst een 1300 cc Fire-motor ver
schijnen, alsmede een nieuwe 1700
cc krachtbron. De Fiat Regata zal
waarschijnlijk pas in 1989 in een
nieuw jasje worden gestoken.
Renault denkt volgend jaar sterke
troeven in handen te hebben met de
opvolgers van de huidige R 9 en de
R 11De door de Italiaanse meester-
stylist Giugiaro 'getekende' R 13 en
R 19 (de laatste met een gewone kof
ferbak) moeten het verkoopverlies
dat Renault nu ook op de eigen
thuismarkt de laatste jaren heeft ge
leden, weer zien goed te maken. Na
het succes met de R 21die ook al uit
de studio's van Giugiaro kwam, heb
ben de Fransen dus opnieuw voor
een belangrijk deel hun eigen ont
werpafdeling buitenspel gezet.
OPEL
Opel voelt er weinig voor om de dan
toch wel klaar zijnde Ascona vroeg
in het jaar te introduceren. Het
nieuws (eerst de Kadett, toen de
Omega en kort geleden de Senator)
zou dan te snel na elkaar komen. De
Ascona, die in 4- en 5-deurs uitvoe
ringen verschijnt, is gepland voor
volgend jaar zomer. Voor de wagen
komt ook een nieuwe zestienkleppen
motor beschikbaar.
Anders nieuws voor de komende
maanden:
In de 80/90-serie komt Audi met
een coupé-versie. De Audi 100, die
nooit het echt grote succes gebracht
heeft als in Ingolstadt verwacht
werd, zal aangepast worden. De
overeenkomsten met de nieuwe Audi
80/90 worden groter.
Peugeot breidt de 405-reeks uit
met een stationwagen, terwijl ook de
dieselmotor in de 405 verschijnt. De
Peugeot 205 krijgt een facelift. In
1989, het jaar waarin de Franse fa
brikant het eeuwfeest gaat vieren,
verschijnt een nieuw topmodel: de
605.
De AX-serie bij Citroen wordt aan
gevuld met een 5-deurs uitvoering.
Voor een nieuwe CX moet gewacht
worden tot 1989.
Bij Lancia is midden volgend jaar
nieuws te verwachten rond de Pris
ma. Daarna komt de Delta aan de
beurt.
Twee-deurs uitvoeringen kunnen
volgend jaar tegemoet gezien wor
den van de Alfa Romeo 164 en de
Austin Rover 800.
Honda en Austin Rover leggen de
laatste hand aan de ontwikkeling van
de opvolger van de Maestro/Monte-
go. Op z'n vroegst wordt de wagen
in het najaar van 1988 gelanceerd.
In het 21ste levensjaar van de Toyota Corolla Is de zesde generatie
verschenen.
Van onze verslaggever
De Europese autofabri
kanten lijken voorlopig
nog even de kat uit de
boom te kijken, maar de belangrijk
ste vernieuwing in dit autojaar is on
getwijfeld vierwielbesturing voor in
serie geproduceerde personenwa
gens.
Honda is met de Prelude de eerste
die vierwielbesturing levert. Over niet
al te lange tijd zal Mazda volgen.
Honda en Mazda gebruiken totaal
verschillende systemen. De Honda
vierwielbesturing komt tot stand
langs mechanische weg. Mazda
roept de elektronika te hulp. Hoewel
de meerprijs voor vierwielbesturing
bij Mazda nog niet bekend is, mag
verwacht worden dat Honda voorlo
pig de goedkoopste aanbieding
heeft: een meerprijs van rond 2000.
Vierwielbesturing maakt de auto
niet alleen beter wendbaar bij ma
noeuvreren, maar geeft tevens een
gemakkelijker hanteerbaar en beter
voorspelbaar weggedrag bij uitwijk
manoeuvres en stuurcorrecties bij
hogere snelheid.
Bij vierwielbesturing kunnen de
achterwielen zowel met de voorwie
len mee, als juist tegengesteld wor
den gestuurd. De richting wordt be
paald door de mate waarin het stuur
wiel wordt gedraaid. Tegengesteld
sturende achterwielen betekenen
een duidelijke vergroting van de
wendbaarheid van de auto. In het
geval van Honda is de diameter van
de kleinste draaicirkel ongeveer een
meter kleiner dan van een uitsluitend
met de voorwielen bestuurd model.
Uiteraard is dit verschil afhankelijk
van de wielbasis van de auto en de
maximale stuuruitslag van zowel de
voor- als de achterwielen. De ver
houding tussen de uitslag van voor-
en achterwielen bedraagt bij de Pre
lude circa 1:5.
ZWAARTEPUNT
Bij een normale auto wordt door het
verdraaien van het stuurwiel de rich
ting van de voorwielen veranderd,
zodat er een dwarskracht op de
voorwielen ontstaat. Dit veroorzaakt
een draaimoment om de vertikale as
door het zwaartepunt van de auto,
zodat deze de bocht indraait. De
achterwielen gaan met de auto mee,
waarna ook op de achterkant een
dwarskracht ontstaat en de auto een
bocht in kan rijden. De zijdelingse
kracht op de achterwielen ontstaat
pas als reactie op een aantal vooraf
gaande bewegingen en komt dus
pas met enige vertraging tot stand.
Bij vierwielbesturing worden in
een bocht, waarbij de stuuruitslag
gering is, de achterwielen gelijk met
de voorwielen de bocht ingedraaid.
Dat betekent dat ook bij de achteras
direct een dwarskracht opgebouwd
Het aandeel van auto's, die over
aandrijving op alle vier de wielen
kunnen beschikken, blijft stij
gen.
Vorig Jaar lag het totaal aantal
verkopen In de 4 x 4-sector op
8034 stuks; ruim 2000 wagens
meer dan In 1985. In 1983 en
1984 werden respectievelijk nog
maar 3665 en 3967 wagens ver
kocht die over vlerwlelaandrij-
vlng kunnen beschikken.
Suzuki, al vele Jaren marktlei
der In Nederland, registreerde
ook vorig Jaar de meeste verko
pen: 2215 stuks. Daarna volgden
Toyota (1771 stuks), Nissan
(1131 wagens), Mitsubishi
(1098) en Daihatsu (430 stuks).
In vergelijking met 1985 zijn
Land/Range Rovers uit de 'Top
5' verdwenen. De Mitsubishi Pa-
jero, waarschijnlijk mede door
de voortreffelijke prestaties In de
Parijs-Dakar-rally, heeft die po
sitie overgenomen.
Door vierwielbesturing Is de Honda Prelude erg wendbaar.
wordt, waardoor de auto niet alleen
directer maar ook voorspelbaarder
op de commando's van de bestuur
der reageert.
VLOEIENDE BOCHTEN
Het met de voorwielen mee of juist
tegengesteld sturen van de achter
wielen wordt bepaald door de mate
waarin het stuur wordt verdraaid.
Vanuit de rechtuitstand sturen de
achterwielen aanvankelijk met de
voorwielen mee. Wanneer het stuur
meer dan 140 graden wordt gedraaid
(in de regel bij parkeren), neemt
deze reactie af en gaat de besturing
van de achterwielen geleidelijk over
in de tegenovergestelde richting. Bij
een verdraaiing van het stuurwiel
van meer dan 240 graden reageren
de achterwielen tegengesteld aan de
voorwielen in de eerder genoemde
verhouding van 1:5. Bij een verdraai
ing van het stuurwiel tussen 140 en
240 graden is een zogenoemde neu
trale zóne ingebouwd.
Het moment waarop de besturing
van de achterwielen van richting ver
andert, komt overeen met uit de
praktijk bekende gegevens. Bij nor
male snelheden en vloeiende boch
ten wordt het stuurwiel nooit meer
dan 140 graden verdraaid. Onder die
omstandigheden is een tegestelde
besturing van de achterwielen onge
wenst en het is dan ook uitgesloten
dat dit door de verdraaiing van het
stuurwiel wordt opgewekt.
Door vierwielbesturing is de Honda
Prelude erg wendbaar.
Het moment waarop de besturing
van de achterwielen van richting ver
andert, komt overeen met uit de
praktijk bekende gegevens.
Volkswagen en Flat hebben weer
eens van positie gewisseld op de
Westeuropese verkoopranglijst.
De verkopen In West Europa tij
dens de eerste zes maanden van
dit jaar hebben er toe geleld dat
Flat opnieuw marktleider Is ge
worden. Van de bijna 6,5 miljoen
nieuwe auto's die In deze pe
riode aan de man/vrouw werden
gebracht, nam Flat 15,3 procent
voor zijn rekening. Het van de
eerste plaats verdrongen VW-
concern kwam niet verder dan
een percentage van 14,8. De
derde plaats was voor Ford met
een aandeel van 11,8 procent bij
de nieuwe verkopen.
De volgende drie plaatsen wa
ren respectievelijk voor Peugeot
(11,6), Opel (10,9) en Renault
(10,3). In West-Europa moesten
de gezamenlijke Japanse fabri
kanten een licht verlies constate
ren. Het marktaandeel van de Ja
panse merken daalde van 11,8
naar 11 procent.
De verkopen van personenau
to's In West-Europa steeg In het
eerste half Jaar van 1987 met 5,3
procent van 6,1 miljoen wagens
het vorig Jaar tot bijna 6,5 mil
joen stuks de afgelopen maan
den.
Het moment waarop de besturing van de achterwielen van richting
verandert, komt overeen met uit de praktijk bekende gegevens.
Stuurhuis tussen de
achterwielen
Bij kleine stuur-
verdraaiing sturen
de achterwielen
mee (max. 1.5°).
Bij grotere stuur-
verdraaung sturen de
achterwielen tegen
gesteld (max. 5,3°|.