i DE STEM 'WEES BLIJ DATJE EEN BON KRIJGT' De Porschegroep, officieel de Algemene Verkeersdienst Rijks politie (AVD), spreekt tot de verbeelding van menig automobi list. Felgekleurde snelle sportwagens die over de autosnelweg mogen racen. Voor het jongetje dat in het programma 'Wedden dat' tientallen achterlichten van auto's kon onderscheiden, ging een droomwens in vervulling toen hij een dagje mee mocht op patrouille met de AVD. Ook koningin Beatrix is al een keer als 'tweede bestuurder' meegeweest met een Porsche. Dit jaar bestaat de AVD 25 jaar. VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 Porschegroep wil opvallen Door Eugène Leenders en mens is een zoog dier. Een zoogdier heeft als specifiek kenmerk dat net een eigen terrein wil afbakenen, zijn territorium. Ik geloof dat dat territorium-gevoel ook bij de mens nog steeds verborgen aanwe zig is. Bij een automobilist wordt dat duidelijk. Zo gauw hij in zijn wagen zit, verandert hij. Zo, dit is mijn plek je. In de auto wordt iemand ook agressiever. De anders zo rustige vertegenwoordiger die niemand kwaad krijgt, trapt bij wegwerkzaam heden toch nog even op het gas om voor een andere auto de versmalde rijstrook op te rijden. Het is maar een idee dat ik heb, maar wel iets wat de afgelopen 23 jaar van mijn politie loopbaan regelmatig is 'bewezen'. Voor mijn werk heeft dat ook grote invloed. Ga nooit naast de automobi list in zijn wagen zitten. Probeer altijd een portier te openen en half zittend, hurkend een gesprek te beginnen Zo zit je ook op ooghoogte met d man. Echt, het helpt en ne*-" boel agressie weg". Surveillance vanuit de lucht en langs de weg. dige vervanger gevonden. Maar de Porsche zal als het aan de AVD ligt nooit helemaal verdwijnen. Voorlo pig is bedongen dat 25 wagens mo gen blijven rijden. PSYCHOLOOG De Algemene Verkeersdienst bezit momenteel 27 Porsches, 49 Merce- dessen en 18 Range Rovers. Daar naast ongeveer tien onopvallende auto's uitgerust met radar- en foto apparatuur. „Eigenlijk tegen onze stijl. Wij willen opvallend werken. Daarvan gaat al een preventieve wer king uit. De mensen mogen, nee moeten zelfs weten dat we er zijn. Maar om op zijn tijd toch ook de no toire verkeersovertreder in de kraag te grijpen, is het nodig om soms on opvallend te werken". Revolutionair was ook de werk wijze van de AVD'ers. Niet de autori taire politieman, maar de opvoe dende wachtmeester die als gelijk waardige gesprekspartner wil over komen. „Vroeger was het nog wel eens zo dat een politieman een auto tot stoppen dwong, voor de overtre der ging staan en hem gebaarde uit de auto te komen. Eenmaal buiten kreeg de man dan een standje en op de koop toe nog een flinke bon. Vanaf 1962 hebben we geprobeerd dat beeld te veranderen. Daarvoor is zelfs een psycholoog, drs. Schmidt, ingeschakeld. Hij doceerde benade ringstechniek". GRIJS GEBIED De wachtmeesters verrichten ver keerstoezicht in de meest brede zin van het woord. Dit jaar worden som mige thema's bij de kop gepakt. Zo werd in mei bijzonder gelet op het te dicht achter elkaar rijden en het te veel links rijden. De controle ge schiedt door alle AVD'ers, zodat er een uniform beleid is. De korpslei ding is hier bijzonder op gebrand. De idealen van 1962 moeten ook in 1987 verwezenlijkt kunnen worden. Ook in het bekeuringsbeleid worden duide lijke afspraken gemaakt. Zaken staan zwart op wit. Een file op de vlucht strook inhalen, altijd een bon. Enzo voort. Maar er is ook een heel grijs ge bied. In de trant van ja, de automobi list ging de fout in, maar om die en die reden. Moet je daar nu een boete voor geven? „Zelfs over dat grijze gebied proberen we op papier af spraken te maken. Zoveel meter ach ter een wagen rijden is een bon, een paar meter verder er achter, maar nog wel te dicht op je voorganger, is een waarschuwing". Exacte gegevens wil de adjudant niet kwijt. Ook niet over het te snel rijden. Wordt 119 kilometer nu be keurd of niet? In de Randstad rijden automobilisten surveillancewagens zelfs voorbij met een snelheid hoger dan 120. „Meestal gebeurt dat in een bepaalde verkeersstroom. Zelden een wagentje dat opeens inhaalt. Maar op dit soort vragen geef ik geen antwoord. De geroutineerde OPVOEDEND PR A A TJE Hoe gaat het tegenwoordig? Met be hulp van een stopbord achter op de wagen of een stopteken gegeven door de bijrijder wordt de automobi list naar de vluchtstrook gedirigeerd of nog liever naar een parkeerplaats. Daarna lopen de wachtmeesters naar het rechterportier van de auto, zodat ze niet tussen de auto en het snel wegverkeer staan. Een wacht meester opent het autoportier, hurkt zodat hij op ooghoogte zit met de automobilist en stelt zich voor. 'Goe demorgen ik ben Van Beusekom van de Algemene Verkeersdienst'. Wanneer de man een dusdanige overtreding heeft gemaakt dat hij een proces-verbaal krijgt, wordt hem dat direct meegedeeld. Hij weet dan waar hij aan toe is. Tegelijkertijd krijgt hij echter te horen waarom de zaak zo ernstig is dat er een boete wordt gevraagd. Is de zaak niet zo ernstig dan blijft het bij een waar schuwing, een soort opvoedend praatje. Het klinkt misschien raar, maar meer dan eens zegt een chauf feur: 'Zeker niet bedankt voor die bon, maar wel voor de nette manier waarop u de zaken afwikkelt'. SLECHTE BUI DeAVDbezIt •ast27 rschesen49 ercedessen k 18 Range vers. I Van Beusekom: „Hard rijden kan iedereen, maar veilig hard rijden en dan ook nog verantwoord surveille ren, daar komt heel wat bij kijken. Door je opvallende verschijning heb je altijd een voorbeeldfunctie. Alle automobilisten houden je in de ga ten, kijken hoe je rijdt. Jouw rijge drag moet dus uiterst professioneel zijn, absoluut zonder fouten". Tot voor een jaar of vijf was de complete Algemene Verkeersdienst in Driebergen gevestigd. Moest een wagen op surveillance naar Limburg dan betekende dat vroeger ook on derweg slapen. Tegenwoordig gaat het anders. Gekozen is voor decon centratie. Vanuit vier steunpunten in Breda, Assen, Badhoevedorp en Grathem worden de 'uithoeken' van ons land bestreken. Driebergen zorgt voor het midden van het land. „Uitzonderingen zijn er natuurlijk al tijd. Een politieman is ook maar een mens. Kan ook een slechte bui heb ben. Maar gedraagt een wachtmees ter zich voortdurend slecht dan wordt hij daar tegenwoordig echt wel op gewezen. En wij leren ook natuur lijk. Vijf jaar geleden was het dood normaal dat je op de vluchtstrook reed en dan even met je collega van plaats wisselde of een sigaretje rook te. Nu zegt men terecht, dat mag een gewone automobilist ook niet, dus waarom zou zo'n Porschebeman- ning ook niet even een parkeerplaats opzoeken". Filosofische woorden, maar wel van iemand die vreselijk veel erva ring heeft met de Nederlandse auto mobilist. Adjudant H. van Beusekom, 53 jaar, werkt al 23 jaar bij de Alge mene Verkeersdienst Korps Rijkspo litie. In de volksmond de Porsche groep. Dit is overigens niet meer juist, want tegenwoordig worden ook Mercedessen en Range Rovers ge bruikt. Jarenlang heeft Van Beuse kom met een Porsche langs de Ne derlandse autosnelwegen gezwor ven. Nu is hij waarnemend comman dant van het steunpunt Badhoeve dorp van de AVD. LANDWEGEN Nederland 1960. Snelweg was eigen lijk een te groot woord voor de vere delde landwegen die er voor door moesten gaan. Ons land bezat 500 kilometer snelweg, voornamelijk in het westen en midden van het land. Middenbermen waren nog open, vangrail bestond niet. Lang niet overal waren vluchtstroken. Van een minimum of maximum snelheid was geen sprake. Bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat lagen echter al ambi tieuze plannen klaar om het auto snelwegennet drastisch uit te brei den. Ook de politie zou zich moeten voorbereiden op een nieuwe taak. Wie kan er voor zorgen dat op het to- tale snelwegennet één politie aanwe zig is, die zowel in Maastricht, Gro ningen als Alkmaar hetzelfde rea geert op een overtreding? Die overal snel ter plaatse kan zijn en niet al leen verbaliserend maar ook opvoe dend optreedt? Dat kan alleen een nieuwe speciale landelijke politie dienst zijn. Rijks- en gemeentepoli tiekorpsen stonden op hun achterste benen. Aantasting van hun autoriteit. SHOWBINKEN automobilist weet precies wat wel en niet kan". De rijder in de Randstad, verschilt die van de chauffeur uit Maastricht? Van Beusekom: „We zien wel dege lijk een verschil. In het zuiden gaat het allemaal nog wat soepeler. Neemt men sneller wat van ons aan. Gaat het allemaal gemoedelijker, krijg je rustig een sigaret van een man die je net een bon hebt gege ven. In de Randstad is het allemaal wat agressiever. Word je regelmatig afgesnauwd. Moetje precies beargu menteren waarom je een bekeuring geeft. Natuurlijk heeft de automobi list daar recht op, maar de manier waarop dat soms gaat geeft toch wel te denken". De bekendheid van de Porsche groep wordt de laatste tijd misschien nog wel overtroffen door het berich tencentrum. Begonnen als meldka mer voor de SAS is 'Driebergen' uit gegroeid tot een facilitair bedrijf voor vele instanties. In een sobere behui zing, maar met moderne apparatuur, verzorgt het berichtencentrum het mobilofoonverkeer voor 25 instan ties. Vanuit dat berichtencentrum wordt ook de verkeersinformatie op de radio verzorgd. Zonodig kan di rect worden ingebroken op de radio uitzendingen, bij voorbeeld bij spookrijders. RAREZAKEN Van Beusekom: „Daarmee is iets raars aan de hand. De laatste tijd zijn er schijnbaar mensen die kicken op dit soort snelle berichtgeving. Ze stoppen bij een praatpaal, melden een spookrijder die er helemaal niet is en gaan dan snel naar de auto om de speciale melding te beluisteren. Vraag me niet waarom, maar het ge beurt. Nu informeren we altijd naar de naam van de melder en het kente ken van zijn auto om dit soort rare zaken te voorkomen". Waarom toch al deze voorzienin gen? Waarom de mensen niet ge woon dwingen om uit hun eigen blikje te komen en de bus of trein te pakken? Er moeten nog meer files komen, dan leren ze het wel af. Van Beusekom: „Ik durf te zeggen dat ik een milieubewust persoon ben. Soms kan ik me ook wel indenken dat mensen in actie komen. Zelf woon ik in Utrecht en die hele auto snelweg door Amelisweerd had er van mij niet hoeven komen. De na- De overheid zette de plannen toch door en de voorloper van de Alge mene Verkeersdienst, de Surveil lance Autosnelwegen (SAS), werd in 1962 geboren. Een revolutionaire verschijning. Porsches die maar liefst 17.000 gulden per stuk kosten. Gehelmde, en witgehandschoende politiemannen. Showbinken in sport wagens. Een splinternieuw surveil lancesysteem. Porscherijder zonder rekening te hoeven houden met de maximum snelheid. Het lijkt allemaal prachtig. keersdienst, is makkelijk te overtui gen van het nuttige werk dat ze doen. Waarom werd nu juist de Porsche als patrouillewagen uitverkoren. Dat is toch vragen om moeilijkheden? Van Beusekom: „Wij waren onze tijd ver vooruit. De Porsche is een zoge naamde open wagen. Je leeft veel meer mee met het verkeer. Zie het maar als een motorsurveillance op vier wielen. Plotseling file, de bijrijder gaat staan en waarschuwt het ver keer. Vanuit de auto kun je een vrachtwagenchauffeur aankijken en ga zo maar door. Daarnaast heb je natuurlijk een snelle wagen nodig, maar niet alleen snel, ook een auto die wanneer hij 130 rijdt toch nog kan accelereren, er een schepje bo venop kan doen. Dat is in ons werk van grootbelang". Enkele jaren geleden moest de Porsche het toch afleggen. 130.000 gulden per wagen vond de overheid gewoon te duur, ondanks de vele voordelen. In de Mercedes (43.000 gulden) werd een bijna gelijkwaar- tuur is daar belangrijker en er zijn voldoende alternatieven. Voor de Coentunnel gaat dat verhaal niet op. Daar moet gewoon zo snel mogelijk een tunnel naast. Daar kun je lang en breed over praten, maar het is de enige oplossing. Het autorijden leer je mensen echt niet meer af, ook al maak je het openbaar vervoer gra tis". Niet meer meerijden met het ver keer, nee de 'inhalende surveillance' deed zijn intrede. De racemonsters gingen twintig kilometer harder rij den dan de rest van het verkeer. Schrijver/journalist A. den Dool aard was des duivels. In de pers trok hij fel van leer tegen 'de showrijders in hun witte Porsches'. Een overbo dige luxe, een schandelijke manier van geldverspilling. Nog maar even buiten beschouwing gelaten dat die Porscherijders, die patsers, niet ge woon met de verkeersstroom meere den. De SAS was tot in haar ziel ge krenkt, maar met opgeheven hoofd werd Den Doolaard gevraagd of hij een dagje mee wilde rijden. Hij stemde daarmee in en was op slag genezen. „Er moeten meer Porsches komen. Zestien van die auto's voor 750 kilometer snelweg is te weinig", verkondigde hij. NAIJVER De naijver tussen AVD en andere po litiekorpsen sluimerde nog jaren voort. Is eigenlijk nog niet helemaal verdwenen. Toch is er sprake van een goede samenwerking en de poli tieman die bereid is zich even te ver diepen in de activiteiten van de Ver- Een oude Porsche, destijds een revolutionaire verschijning.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13