Jean-Louis Trintignant is filmen voorlopig beu
DE STEM*
Filmfestival Venetië
krijgt een nieuw jasje
M32
Omroepraad is voor
geleidelijke
uitbreiding STER
Componisten richten Crisis Centrum op
DIT JAAR VOORAL VEEL VERFILMDE BOEKEN
'Overheid moet markt
voor kunst stimuleren'
Filmdivisie Coca-Cola
fuseert met Tri-Star
tussen publiceren onbekend verhaal van Isaac Babel
het bouwen van een
|fg op het perceel
i 25 te Heikant voor
Ivan de heer J. Smet
Waar bent U verze itanley Kubrick, die heeft he
loten zijn nieuwe film 'Full
Idpi/f^pr l—pf- r/\ljp üetai Jacket niet in Venetië te
jgeveer nei vuigciiucpertonen Ter vergeiijking: de
Rijpere vrouw
voortanden, bleel
M-
ïuis was het dan ooi
intwoord te geven
ileegster moeiteloos
loeit u. Nou dan zit
ten gedurende enige
zuster in alle andere
te hebben.
Ie administratieve af'
n het ziekenhuis o{
er verder bii kwan F?1vert*5r^gH!°°k
et bijvoorbeeld
/an de verpleegsters
aanvullende tand-
ie hij ook bij VGZ
Geen secties
Samenleven
Excelsior
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1987
Nederland 3
dokter de Soet weef
n nog wat pijn,
zal dat na een paar
der zijn. VGZ betaal
zonder problemen.
>uigt zich weer over d
nten. Hoe-
na kunnen
zondheid
van henzelf
D66 KOMT NOTA OVER KUNSTBELEID
leze erkenning en dit primaat
loeten het verdere, concretere
eleid bepalen. Deze centrale
itgangspunten volgen uit de
isie van D66 op de rol van de
verheid op het gebied van
unst en cultuur.
Kwaliteit
UIT ONVREDE OVER HUIDIGE SITUATIE
ekDstenver zekering
fet verhaal, met de titel 'De Jodin', beschrijft het Russische
wpsieyen tijdens de revolutie van 1917, aldus Tass. Verder werd
r«" de inhoud van het verhaal niets gemeld,
lok dat- werd aangetroffen op 26 vellen uit een notitie-
van Hulst brengt ter openbare ken-
van burgemeester en wethouders
bt toepassing van artikel 19 van de
elijke Ordening en artikel 50, lid
bt vergunning te verlenen voor het
woning op het perceel Vylainlaap
pastraal bekend Hulst, sectie S, no
het bestemmingsplan „Heikant'
het perceel waarop de woning j.
lie bestemming „tuin".
Jnden met deze bestemming uitslui-
/verken ten behoeve van het ge-
ben worden geplaatst, is het bouw-
voornoemd bestemmingsplan.
september 1987 ligt het bouwplan
en dagen op de afdeling algemens
neentesecretarie voor een ieder ter
fezwaren heeft tegen het bouwplan,
Jnde voornoemde termijn schriftelijk
emeester en wethouders.
er 1987
De burgemeester van Hulst,
mr. F.A.W. Jacobs
Als geen mannen hebt die bereid zijn voor
hun vaderland te sterven, dan heb je ook
zeen land.
Sylvester Stallone
T2
VENETIË (AFP) - De
Franse filmacteur Jean-
i.ouis Trintignant heeft
leze week op het 44e film
festival van Venetië be
kendgemaakt dat hij gedu
rende „minstens twee jaar"
-maar misschien wel voor
altijd— met spelen voor de
film ophoudt.
je acteur, die in Venetië is
roor de presentatie van zijn 93e
film, 'La vallée fantöme' van de
Zwitser Alain Tanner, zei dat
hij zich in Afrika en Latijns-
Amerika gaat overgeven aan
zijn passie voor het autorijden
en met zijn kinderen de dierre-
servaten in Kenya gaat bezoe
ken.
In een terugblik op zijn car
rière zei Trintignant desge
vraagd dat hij zijn beste herin-
'neringen had aan het maken
van 'Vivement dimanche' van
Francois Truffaut in 1983. „Hij
was gelukkig, hij wilde dat wij
allemaal gelukkig zouden zijn
en wij waren het", zei hij. Aan
liefdesscènes had hij een gru
welijke hekel zei hij en dit deed
hem 'Angélique' met Michèle
Mercier in 1964 zijn vreselijkste
film vinden. „Ik kende haar
niet, zij lag op mij te wachten
in een ledikant en ik moest
daar bijna direct na aankomst
inspringen en haar omarmen."
Alvorens zich te ontrekken
aan de journalisten en indis
crete Italiaanse fotografen,
maakte Trintignant deze be
spiegeling over zijn beroep:
„Bij de film leef je binnen een
kleine gemeenschap en je ris
keert dood te gaan zonder dat
je kennis hebt genomen van
wat zich er buiten afspeelt."
Jean-Louis Trintignant,
hier met filmvrienden
Claude Lelouch en Anouk
Aimee, uril minstens twee
jaar niet filmen. - fotoap
DEN HAAG (ANP) - Zater
dag is voor de 44e keer het
'ilmfestival van Venetië
ran start gegaan. Enige
naanden geleden leek het
:r nog op dat het festival
Sen roemloos einde zou ster
ren, omdat het inzet was
jeworden van een kleine
nachtsstrijd tussen de poli-
ieke partijen.
let enige wat daarvan nu nog
merkbaar is, is het naar ver-
louding grote aantal Italiaanse
:endingen - 6 van de 29 films
lie meedingen naar de Gouden
jeeuw- en dat de vroegere ar-
istieke leider van het festival,
lian Luigi Rondi, aan de dijk
p8 Het festival zou zaterdag
lorspronkelijk worden ge-
Spend met de vertoning van
rMmmB W M 'Julia en Julia', van regisseur
'.Ipeter Del Monte. Dit is een
^^^^^^Biieuwe miljoenenproduktie
wan de Italiaanse staatsomroep
41 en gevreesd wordt voor
en nieuwe verhoging van de
lijk- en luistergelden. Maar op
bet allerlaatste moment werd
het de Britse film 'Hidden City'
van Stephen Poliakoff
De Italiaanse overheid heeft
uim zes miljoen gulden ge-
Stopt in verbeteringen van de
projectiezalen, na kritiek van
l journalisten en regisseurs zöals
rganisatoren van het filmfes-
Ival in Cannes hebben onlangs
■uim 150 miljoen gulden in een
lieuw filmaccomodatie-com-
lex gestoken.
)e perschef van het festival
an Venetië heeft de verbete
ngen van de 44e 'Mostra di
inema', een creatie van het
lussolini-tijdperk en het oud-
te filmfestival ter wereld, om-
ihreven als „de make-up van
en interessante rijpere
touw", met andere woorden:
ntelligente cosmetica. De tech-
J een stokpaardje van de nieuwe
irecteur ad interim van het
festival: de filmcriticus
uglielmo Biraghi.
Als festivalbezoeker die
nooit aan benauwde zalen zon
der airconditioning, onscherp
geprojecteerde films en een
verminkte weergave van het
geluid heeft kunnen wennen,
zegt hij„Comfort en een goede
techniek zijn heel belangrijk.
Uiteraard moeten de films goed
zijn, maar als je er niet in
slaagt ten volle van de films te
genieten door een gebrekkige
accomodatie, dan wordt dat een
enorm probleem."
Biraghi en de zijnen hebben
een nieuwigheid ingevoerd
voor de cinefielen die na afloop
van een film niet meteen willen
terugkeren naar de harde rea
liteit: ze hebben met behulp
van materiaal uit de Romeinse
filmstudio's van Cinecitta een
enorme filmset nagebouwd,
•compleet met decorgebouwen,
licht- en geluidseffecten, na-
maakmist en nepsneeuw.
Nog een nieuwigheid van het
festival is dat de secties zijn
verdwenen. Het merendeel van
de films dingt mee naar de
prijzen. Biraghi heeft gezegd
dat de films zijn persoonlijke
keus zijn, maar dat is niet hele
maal waar: toen het festival
uiteindelijk toch door bleek te
gaan, hebben enkele regisseurs
op eigen initiatief meteen hun
films aangemeld, ten teken van
vertrouwen in de opzet van het
festival en om collega's aan te
sporen hetzelfde te doen. Nadat
Ermanno Olmi (regisseur van
onder meer 'De Klompenboom')
zijn film 'Lunga vita alia sig-
nora' had aangemeld en Luigi
Comencini zijn 'Un ragazzo di
Van de onlangs overleden
regisseur John Huston wordt
in Venetië de film 'The dead'
vertoond. - fotoap
Calabria', volgden meteen de
Fransen (Louis Malle met 'Au
revoir, les enfants' en Jacques
Doillon met 'Comédie!').
Hoe dan ook, Biraghi is in
zijn opzet geslaagd vooral de
'kwaliteitsfilm' naar Venetië te
halen. Behalve de eerder ge
noemde grote namen die alle
maal al een keer internationale
prijzen hebben gewonnen, zul
len films te zien zijn van Hus
ton, Rohmer, De Palma, Ivory,
Jancsó, Goretta en Tanner. Het
retrospectief zal gewijd zijn
aan de films van Mankiewicz,
die ooit in Italië de film 'Cleo
patra' met Elizabeth Taylor
draaide (doodmoe van de regie
van de massascènes in deze
film, zei hij: „Mijn volgende
film gaat over twee kerels die
een gesprek in een telefooncel
hebben").
Er zijn verschillende tendensen
en thema's te bespeuren in het
filmaanbod. Biraghi vat ze sa
men als „het thema van de
noodzaak of de moeilijkheid
om samen te wonen, met elkaar
te leven.bij Doillon gaat het
om samenleven in een huis, bij
Goretta, Huston, de Indiase re
gisseur Aravindan en Comen
cini in een dorp, bij de Cana
dese Mireille Dansereau en de
Turkse regisseur Omer Kavur
in een hotel, bij Rohmer in een
nieuwe stad."
Zeer opvallend is verder het
relatief grote aantal vrolijke en
zelfs optimistische films, zoals
de film 'Hip Hip Hurrah' over
het leven van de Deense schil
der Sören en het aantal super-
produkties, zoals 'The Untou
chables' van Brian De Palma,
met in de hoofdrol Sean Con-
nery en verder 'De heksen van
Eastwick' met onder anderen
Jack Nicholson en Cher. Een
teleurstelling is dat er van Ber
nardo Bertolucci's nieuwe tele
visiefilm-epos 'De laatste kei
zer' alleen wat fragmenten te
zien zullen zijn. De première
daarvan blijft voorbehouden
aan het festival van Tokyo in
oktober van dit jaar.
Opvallend is tenslotte het
grote aantal films dat is geba
seerd op boeken: John Hustons
'The Dead' is een bewerking
van de verhalenbundel 'Dubli-
ners' van James Joyce, 'Mauri
ce' van James Ivory is geïnspi
reerd door de gelijknamige ro
man van Edward Morgan For-
ster, 'De laatste keizer' van
Bertolucci volgt trouw de auto
biografie van China's laatste,
door de communisten afgezette
keizer Pu Yi. Het scenario voor
'De heksen van Eastwick' is ge
baseerd op de gelijknamige ro
man van John Updike.
Voor het eerst in 44 jaar zullen
er geen films meer worden ver
toond in de bioscoop Excelsior,
wat het voorspel lijkt voor een
geheel andere lokatie van het
festival in de toekomst. Excel
sior was een erfenis uit het
Mussolini-tijdperk, toen de
voorzitter van het festivalbe-
stuur 'toevallig' ook de eige
naar van Excelsior was.
De huidige voorzitter, de in
ternationaal bekende architect
Paolo Portoghesi, is „blij dat de
navelstreng met Excelsior is
doorgesneden", maar hij wil
nog veel verder gaan. Het festi
val wordt nu gehouden op het
Lido van Venetië. Portoghesi
wil de oude wijk Arsenal van
Venetië met zijn prachtige 'pa-
lazzi' renoveren en daar het
festival naar overbrengen,
voordat enkele rijken der
aarde zoals moslimleider Ka-
rim Aga Khan of Fiat-direc
teur Giovanni Agnelli de wijk
ombouwen tot hun privé-pret-
park.
ATLANTA (ANP/RTR) - Het Amerikaanse fris
drankenconcern Coca-Cola zal zijn amusements
divisie (vooral belangen op het gebied van film
en televisie) laten fuseren met Tri-Star Pictures,
een vijf jaar geleden opgerichte middelgrote
filmstudio waarin Coca-Cola al een belang heeft
van 36,9 procent
Het samengaan levert een filmmaatschappij op die
qua omvang kan wedijveren met Hollywood-giganten
als Paramount Pictures, Warner en MCA.
De belangrijkste onderdelen van de filmactiviteiten
van Coca-Cola zijn Columbia Pictures, Embassy Com
munications en Merv Griffin Enterprises. Columbia
Pictures werd in 1982, inclusief een schuld van 1,6 mil
jard dollar, overgenomen voor 750 miljoen dollar. De
filmmaatschappij heeft de laatste tijd nogal wat flops
moeten incasseren. Zo werd op de komedie 'Ishtar' met
Dustin Hoffman en Warren Beatty een verlies geleden
van 25 miljoen dollar, waardoor de amusementsdivisie
van Coca-Cola in het tweede kwartaal van dit jaar in
de rode cijfers belandde.
Coca-Cola zal zijn belangen aan Tri-Star overdra
gen in ruil voor nieuw uit te geven aandelen in dat be
drijf. In eerste instantie zal het belang van het fris
drankenconcern daardoor worden vergroot van 36,9
procent tot ongeveer tachtig procent Vervolgens zal de
deelneming van Coca-Cola weer worden verminderd
tot 49 procent door een deel van de aandelen in de
nieuwe onderneming als speciaal dividend uit te keren
aan de aandeelhouders. Het nieuwe bedrijf zal worden
geleid door de huidige directie van Tri-Star en gaat
waarschijnlijk Columbia Pictures Entertainment In
corporated heten.
Met de fusie ontstaat een onderneming met een
waarde van omstreeks drie miljard dollar en een jaar
omzet van ruim 1,5 miljard dollar. Tri-Star boekte vo
rig jaar een winst van 13,7 miljoen dollar op een omzet
van 254,3 miljoen dollar. De filmdivisie van Coca-Cola
behaalde in 1986 een exploitiewinst van 235,4 miljoen
dollar op een omzet van 1,3 miljard dollar. De totale
omzet van het concern beliep 8,67 miljard dollar.
RIJSWIJK (ANP) - Uitbrei
ding van de reclamezend
tijd (STER) dient geleidelijk
te geschieden. Goedkeuring
van uitbreiding van deze
zendtijd in een vroeg sta
dium tot het wettelijk ma
ximum, kan er toe leiden
dat de minister en de ver
antwoordelijke adviesorga
nen in de beoordeling van
aanvragen over uitbreiding
van reguliere zendtijd be
perkt zouden kunnen wor
den.
Dit schrijft de Omroepraad in
zijn advies aan minister Brink
man van welzijn, volksgezond
heid en cultuur over de door de
STER aangevraagde uitbrei
ding van televisiereclamezend
tijd.
De STER wil vanaf 1 januari
de zendtijd met twee zwevende
blokken van elk vijf minuten
uitbreiden. Voor Nederland 1
een extra blok in de middag en
voor Nederland 2 een blok in de
avond.
Vanaf 4 april van dat jaar,
als Nederland 3 van start gaat,
wil de STER nog eens twee
zwevende blokken van vijf mi
nuten invoeren, een op Neder
land 2 in de middag en een op
Nederland 3 in de middag of de
avond. Het resultaat zou zijn
dat de Nederlandse televisie
vanaf april over vijf zwevende
STER-blokken zou beschikken;
twee op Nederland 1, twee op
Nederland 2 en een op Neder
land 3.
De Omroepraad constateert
dat de gevraagde uitbreiding
over de periode van 1 januari
tot 4 april het wettelijk maxi
mum van 5 procent (zoals neer
gelegd in de Mediawet die per 1
januari van kracht moet gaan)
zou overschrijden, en het der
halve niet mogelijk is deze uit
breiding volledig te realiseren.
Als per 1 april extra zendtijd
beschikbaar komt voor Neder
land 3 en de minister akkoord
gaat met een uitbreiding van
de zendtijd voor het behoud
van middagtelevisie, duikt de
STER weer net onder dat wet
telijk maximum.
De Omroepraad herinnert de
minister er aan dat in de me
morie van toelichting op de
Mediawet staat dat „uitbrei
ding van STER-zendtijd in be
perkte mate zal worden over
wogen en gefaseerd geschie
den". Bovendien staat in de
nota naar aanleiding van het
eindeverslag dat „het niet de
bedoeling is van de regering
om op korte termijn de abso
lute zendtijd van de STER uit
te breiden tot het (wettelijk)
maximum van 5 procent".
DEN HAAG (ANP) - Aan de
markt voor kunst moet
rorden overgelaten wat
laar goed gedijt en het
mQ9 iren en ontwikkelen. Die
iri^anvullende taak moe£ zich
llereerst richten op kwali-
lit.
r informatie over de VGZ ziektekosten-
man vroutf
plaats;
Ze zijn door het wetenschap
elij k bureau en de Tweede
■amerfractie van D66 ontwik-
ld en neergelegd in de nota
kunstbeleid; een plaatsbepa-
ng'. De nota is gisteren in het
erscentrum Nieuwspoort in
m Haag gepresenteerd.
Daarin heet het, dat het peil
an beschaving van een sa-
'enieving wordt gekenmerkt
oor onder andere een bloeiend
unstleven. In zo'n land is het
9°r kunstenaars goed toeven,
op grond van een omvang-
"k subsidiesysteem van over-
ïdswege, maar vooral omdat
een brede maatschappelijke
behoefte aan kunst en cultuur
bestaat. Daarom moet de over
heid haar beleid allereerst
richten op het stimuleren van
deze behoefte.
Kunst die niet van de markt
kan leven, maar desalniette
min bestaansrecht heeft, dient
door de overheid te worden ge
steund. Deze steun buiten de
markt om kan uitsluitend wor
den gerechtvaardigd op grond
van kwaliteit. De overheid kan
niet op voorhand bepalen wat
wel of geen kwaliteit heeft; ze
is wel verantwoordelijk voor
de manier waarop dit oordeel
tot stand komt. In het verleden
heeft ze zich te zeer aan deze
oordeelsvorming onttrokken,
aldus de nota.
De beoordeling van de kwa
liteit moet meer dan nu het ge
val is van internationaal ni
veau zijn, vindt D66. Op veel
gebieden is dit internationale
een van de belangrijkste apsec-
ten van onze culturele identieit.
Dit aspect is van grote waarde
en dient gekoesterd te worden,
aldus de nota. Nederland moet
naar buiten toe ook meer wor
den gepresenteerd als een gast
vrij forum voor internationale
kunst.
In de vorming van haar oor
deel over kwaliteit kan de
overheid volgens D66 zich laten
adviseren; zij heeft daarin wel
altijd de uiteindelijke verant
woordelijkheid. Besturen, ra
den en commissies zullen meer
dan vroeger op onafhankelijk
heid moeten worden geselec
teerd. Kunstenaars mogen en
kunnen wel lid van deze com
missies zijn, maar niet als ver
tegenwoordigers van vakbon
den of belangengroeperingen
en zeker niet ais ze zelf voor
hun werk van de subsidie af
hankelijk zijn.
In haar aanvullende, kwali-
teitsbevorderende taak dient
de overheid zich terughoudend
op te stellen. Ze dient bij voor
beeld niet tussenbeide te ko
men bij beslissingen van
fondsbesturen over individuele
subsidies. Als koper of op
drachtgever nadert de overheid
een positie als die van de parti
culier die eigen smaak en voor
keur kan laten gelden. Ook dan
doet een bestuurder er goed
aan deskundig advies in te
winnen en dit zwaar te laten
wegen. Als democratisch be
stuurder zal hij verder in de
eerste plaats afgaan op de
voorkeur van de betrokken
burgers en hun vertegenwoor
digers.
Voor de concrete uitwerking
van beleid geeft de nota zeven
onderwerpen aan waarvan de
volgorde is ingegeven door cor
recties die D66 op dit moment
noodzakelijk acht. Het zijn: de
decentralisatie van het kunst
beleid, de verzelfstandiging
van het beheer, bevordering
van de markt voor kunst,
kunstonderwijs, behoud van
het cultureel erfgoed, plurifor
miteit en vernieuwing.
- gewenste klasse:
coupon ronder postzegel opsturen naar:
ik- VGZ,
92,6500Vt: NIJMEGEN DS03-09I
an 4,01640-54600. BREDA. concorJ'j
040-322911. HEERLEN, kruisstraat
MAASTRICHT, a. van schamlaan l'j
vRD. wilhelminastraat 39, 04490-1547
50,077-879391.
LT OU (AP) - in een klein joods literair maandblad in
f Sovjetunie is een tot dusver onbekend kort verhaal van
SJetc Babel gepubliceerd. Dat heeft het officiële persbu-
jsau Tass gemeld.
1 werd gepubliceerd in het septembernummer van 'Sovetich
Heimland,' aldus Tass. Dat maandblad heeft een zeer kleine op
lage en wordt zelden in gewone boekhandels aangetroffen.
Hoewel sommige werken van Babel intussen tot de klassieken
worden gerekend in de Sovjetunie, zijn niet al zijn werken daar
verschenen. Babel viel in ongenade bij Stalin en overleed in 1941,
46 jaar oud, in ballingschap in Siberië. Hij werd postuum gereha
biliteerd door Nikita Chroesjtsjov.
Tass zei dat veel werken van Babel na zijn dood zijn verdwenen
en dat intussen een speciale commissie is gevormd door de schrij
versbond die verloren materiaal moet opsporen en Babels corres
pondentie zal bestuderen.
AMSTERDAM (ANP) - Een
groep mensen uit de uitge
verswereld van de Neder
landse muziek heeft het
Componisten Crisis Cen
trum (CCC) opgericht. Dit
centrum zal muziek van
Nederlandse componisten
produceren en promoten.
De eerste die met het CCC in
zee is gegaan, is de bekende
componist Theo Loevendie,
voor wie het centrum de uit
gave van diens nieuwste com
positie 'Oh oor o hoor' verzorgt.
Hij heeft dit gisteren meege
deeld.
Het initiatief is een gevolg
van het conflict tussen de Ne
derlandse componisten, ver
enigd in het Genootschap van
Nederlandse Componisten (Ge-
neco), en de uitgeverij en docu
mentatiecentrum Donemus,
over het beleid van Donemus.
Een aantal componisten heb
ben hun vertrouwen onlangs
opgezegd in Donemus. „Om
deze mensen op te vangen zijn
we bij elkaar gaan zitten.
Daaruit is het initiatief voor
het CCC voortgekomen", aldus
Loevendie.
Hij is zeer enthousiast over
de wijze waarop het CCC zijn
nieuwe compositie, die tijdens
de opening van de nieuwe An
ton Philipszaal van het resi-
Theo Loevendie: .zeer enthousiast
dentieorkest op 9 september in
première gaat, heeft verzorgd.
„De kwaliteit van de partijen
was zeer hoog, hetgeen ontzet
tend belangrijk is", zegt Loe
vendie. Hij verwacht dat bin
nenkort ook stukken van an
dere componisten door het CCC
verzorgd zullen worden.
Toch hoopt hij dat het be
staan van het CCC op den duur
niet meer nodig is, doordat aan
de problemen bij Donemus een
eind komt.
Daar wordt mo
menteel door het genootschap
aan gewerkt. Het belang van
een unieke instelling als Done
mus dat over een groot aantal
partituren ten behoeve van or-
- foto anp
kesten, ensembles en dergelijke
beschikt, is volgens Loevendie
groot. Ook al omdat haar wek-
zaamheden flink gesubsidieerd
worden. Juist het gebrek aan
financiële middelen maakt het
werken van het CCC erg moei
lijk. De betrokkenen zullen
zich binnenkort over de toe
komst van het CCC buigen.