Jean-Louis Trintignant is filmen voorlopig beu DE STEM* Filmfestival Venetië krijgt een nieuw jasje M32 Omroepraad is voor geleidelijke uitbreiding STER Componisten richten Crisis Centrum op DIT JAAR VOORAL VEEL VERFILMDE BOEKEN 'Overheid moet markt voor kunst stimuleren' Filmdivisie Coca-Cola fuseert met Tri-Star tussen publiceren onbekend verhaal van Isaac Babel het bouwen van een |fg op het perceel i 25 te Heikant voor Ivan de heer J. Smet Waar bent U verze itanley Kubrick, die heeft he loten zijn nieuwe film 'Full Idpi/f^pr l—pf- r/\ljp üetai Jacket niet in Venetië te jgeveer nei vuigciiucpertonen Ter vergeiijking: de Rijpere vrouw voortanden, bleel M- ïuis was het dan ooi intwoord te geven ileegster moeiteloos loeit u. Nou dan zit ten gedurende enige zuster in alle andere te hebben. Ie administratieve af' n het ziekenhuis o{ er verder bii kwan F?1vert*5r^gH!°°k et bijvoorbeeld /an de verpleegsters aanvullende tand- ie hij ook bij VGZ Geen secties Samenleven Excelsior DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1987 Nederland 3 dokter de Soet weef n nog wat pijn, zal dat na een paar der zijn. VGZ betaal zonder problemen. >uigt zich weer over d nten. Hoe- na kunnen zondheid van henzelf D66 KOMT NOTA OVER KUNSTBELEID leze erkenning en dit primaat loeten het verdere, concretere eleid bepalen. Deze centrale itgangspunten volgen uit de isie van D66 op de rol van de verheid op het gebied van unst en cultuur. Kwaliteit UIT ONVREDE OVER HUIDIGE SITUATIE ekDstenver zekering fet verhaal, met de titel 'De Jodin', beschrijft het Russische wpsieyen tijdens de revolutie van 1917, aldus Tass. Verder werd r«" de inhoud van het verhaal niets gemeld, lok dat- werd aangetroffen op 26 vellen uit een notitie- van Hulst brengt ter openbare ken- van burgemeester en wethouders bt toepassing van artikel 19 van de elijke Ordening en artikel 50, lid bt vergunning te verlenen voor het woning op het perceel Vylainlaap pastraal bekend Hulst, sectie S, no het bestemmingsplan „Heikant' het perceel waarop de woning j. lie bestemming „tuin". Jnden met deze bestemming uitslui- /verken ten behoeve van het ge- ben worden geplaatst, is het bouw- voornoemd bestemmingsplan. september 1987 ligt het bouwplan en dagen op de afdeling algemens neentesecretarie voor een ieder ter fezwaren heeft tegen het bouwplan, Jnde voornoemde termijn schriftelijk emeester en wethouders. er 1987 De burgemeester van Hulst, mr. F.A.W. Jacobs Als geen mannen hebt die bereid zijn voor hun vaderland te sterven, dan heb je ook zeen land. Sylvester Stallone T2 VENETIË (AFP) - De Franse filmacteur Jean- i.ouis Trintignant heeft leze week op het 44e film festival van Venetië be kendgemaakt dat hij gedu rende „minstens twee jaar" -maar misschien wel voor altijd— met spelen voor de film ophoudt. je acteur, die in Venetië is roor de presentatie van zijn 93e film, 'La vallée fantöme' van de Zwitser Alain Tanner, zei dat hij zich in Afrika en Latijns- Amerika gaat overgeven aan zijn passie voor het autorijden en met zijn kinderen de dierre- servaten in Kenya gaat bezoe ken. In een terugblik op zijn car rière zei Trintignant desge vraagd dat hij zijn beste herin- 'neringen had aan het maken van 'Vivement dimanche' van Francois Truffaut in 1983. „Hij was gelukkig, hij wilde dat wij allemaal gelukkig zouden zijn en wij waren het", zei hij. Aan liefdesscènes had hij een gru welijke hekel zei hij en dit deed hem 'Angélique' met Michèle Mercier in 1964 zijn vreselijkste film vinden. „Ik kende haar niet, zij lag op mij te wachten in een ledikant en ik moest daar bijna direct na aankomst inspringen en haar omarmen." Alvorens zich te ontrekken aan de journalisten en indis crete Italiaanse fotografen, maakte Trintignant deze be spiegeling over zijn beroep: „Bij de film leef je binnen een kleine gemeenschap en je ris keert dood te gaan zonder dat je kennis hebt genomen van wat zich er buiten afspeelt." Jean-Louis Trintignant, hier met filmvrienden Claude Lelouch en Anouk Aimee, uril minstens twee jaar niet filmen. - fotoap DEN HAAG (ANP) - Zater dag is voor de 44e keer het 'ilmfestival van Venetië ran start gegaan. Enige naanden geleden leek het :r nog op dat het festival Sen roemloos einde zou ster ren, omdat het inzet was jeworden van een kleine nachtsstrijd tussen de poli- ieke partijen. let enige wat daarvan nu nog merkbaar is, is het naar ver- louding grote aantal Italiaanse :endingen - 6 van de 29 films lie meedingen naar de Gouden jeeuw- en dat de vroegere ar- istieke leider van het festival, lian Luigi Rondi, aan de dijk p8 Het festival zou zaterdag lorspronkelijk worden ge- Spend met de vertoning van rMmmB W M 'Julia en Julia', van regisseur '.Ipeter Del Monte. Dit is een ^^^^^^Biieuwe miljoenenproduktie wan de Italiaanse staatsomroep 41 en gevreesd wordt voor en nieuwe verhoging van de lijk- en luistergelden. Maar op bet allerlaatste moment werd het de Britse film 'Hidden City' van Stephen Poliakoff De Italiaanse overheid heeft uim zes miljoen gulden ge- Stopt in verbeteringen van de projectiezalen, na kritiek van l journalisten en regisseurs zöals rganisatoren van het filmfes- Ival in Cannes hebben onlangs ■uim 150 miljoen gulden in een lieuw filmaccomodatie-com- lex gestoken. )e perschef van het festival an Venetië heeft de verbete ngen van de 44e 'Mostra di inema', een creatie van het lussolini-tijdperk en het oud- te filmfestival ter wereld, om- ihreven als „de make-up van en interessante rijpere touw", met andere woorden: ntelligente cosmetica. De tech- J een stokpaardje van de nieuwe irecteur ad interim van het festival: de filmcriticus uglielmo Biraghi. Als festivalbezoeker die nooit aan benauwde zalen zon der airconditioning, onscherp geprojecteerde films en een verminkte weergave van het geluid heeft kunnen wennen, zegt hij„Comfort en een goede techniek zijn heel belangrijk. Uiteraard moeten de films goed zijn, maar als je er niet in slaagt ten volle van de films te genieten door een gebrekkige accomodatie, dan wordt dat een enorm probleem." Biraghi en de zijnen hebben een nieuwigheid ingevoerd voor de cinefielen die na afloop van een film niet meteen willen terugkeren naar de harde rea liteit: ze hebben met behulp van materiaal uit de Romeinse filmstudio's van Cinecitta een enorme filmset nagebouwd, •compleet met decorgebouwen, licht- en geluidseffecten, na- maakmist en nepsneeuw. Nog een nieuwigheid van het festival is dat de secties zijn verdwenen. Het merendeel van de films dingt mee naar de prijzen. Biraghi heeft gezegd dat de films zijn persoonlijke keus zijn, maar dat is niet hele maal waar: toen het festival uiteindelijk toch door bleek te gaan, hebben enkele regisseurs op eigen initiatief meteen hun films aangemeld, ten teken van vertrouwen in de opzet van het festival en om collega's aan te sporen hetzelfde te doen. Nadat Ermanno Olmi (regisseur van onder meer 'De Klompenboom') zijn film 'Lunga vita alia sig- nora' had aangemeld en Luigi Comencini zijn 'Un ragazzo di Van de onlangs overleden regisseur John Huston wordt in Venetië de film 'The dead' vertoond. - fotoap Calabria', volgden meteen de Fransen (Louis Malle met 'Au revoir, les enfants' en Jacques Doillon met 'Comédie!'). Hoe dan ook, Biraghi is in zijn opzet geslaagd vooral de 'kwaliteitsfilm' naar Venetië te halen. Behalve de eerder ge noemde grote namen die alle maal al een keer internationale prijzen hebben gewonnen, zul len films te zien zijn van Hus ton, Rohmer, De Palma, Ivory, Jancsó, Goretta en Tanner. Het retrospectief zal gewijd zijn aan de films van Mankiewicz, die ooit in Italië de film 'Cleo patra' met Elizabeth Taylor draaide (doodmoe van de regie van de massascènes in deze film, zei hij: „Mijn volgende film gaat over twee kerels die een gesprek in een telefooncel hebben"). Er zijn verschillende tendensen en thema's te bespeuren in het filmaanbod. Biraghi vat ze sa men als „het thema van de noodzaak of de moeilijkheid om samen te wonen, met elkaar te leven.bij Doillon gaat het om samenleven in een huis, bij Goretta, Huston, de Indiase re gisseur Aravindan en Comen cini in een dorp, bij de Cana dese Mireille Dansereau en de Turkse regisseur Omer Kavur in een hotel, bij Rohmer in een nieuwe stad." Zeer opvallend is verder het relatief grote aantal vrolijke en zelfs optimistische films, zoals de film 'Hip Hip Hurrah' over het leven van de Deense schil der Sören en het aantal super- produkties, zoals 'The Untou chables' van Brian De Palma, met in de hoofdrol Sean Con- nery en verder 'De heksen van Eastwick' met onder anderen Jack Nicholson en Cher. Een teleurstelling is dat er van Ber nardo Bertolucci's nieuwe tele visiefilm-epos 'De laatste kei zer' alleen wat fragmenten te zien zullen zijn. De première daarvan blijft voorbehouden aan het festival van Tokyo in oktober van dit jaar. Opvallend is tenslotte het grote aantal films dat is geba seerd op boeken: John Hustons 'The Dead' is een bewerking van de verhalenbundel 'Dubli- ners' van James Joyce, 'Mauri ce' van James Ivory is geïnspi reerd door de gelijknamige ro man van Edward Morgan For- ster, 'De laatste keizer' van Bertolucci volgt trouw de auto biografie van China's laatste, door de communisten afgezette keizer Pu Yi. Het scenario voor 'De heksen van Eastwick' is ge baseerd op de gelijknamige ro man van John Updike. Voor het eerst in 44 jaar zullen er geen films meer worden ver toond in de bioscoop Excelsior, wat het voorspel lijkt voor een geheel andere lokatie van het festival in de toekomst. Excel sior was een erfenis uit het Mussolini-tijdperk, toen de voorzitter van het festivalbe- stuur 'toevallig' ook de eige naar van Excelsior was. De huidige voorzitter, de in ternationaal bekende architect Paolo Portoghesi, is „blij dat de navelstreng met Excelsior is doorgesneden", maar hij wil nog veel verder gaan. Het festi val wordt nu gehouden op het Lido van Venetië. Portoghesi wil de oude wijk Arsenal van Venetië met zijn prachtige 'pa- lazzi' renoveren en daar het festival naar overbrengen, voordat enkele rijken der aarde zoals moslimleider Ka- rim Aga Khan of Fiat-direc teur Giovanni Agnelli de wijk ombouwen tot hun privé-pret- park. ATLANTA (ANP/RTR) - Het Amerikaanse fris drankenconcern Coca-Cola zal zijn amusements divisie (vooral belangen op het gebied van film en televisie) laten fuseren met Tri-Star Pictures, een vijf jaar geleden opgerichte middelgrote filmstudio waarin Coca-Cola al een belang heeft van 36,9 procent Het samengaan levert een filmmaatschappij op die qua omvang kan wedijveren met Hollywood-giganten als Paramount Pictures, Warner en MCA. De belangrijkste onderdelen van de filmactiviteiten van Coca-Cola zijn Columbia Pictures, Embassy Com munications en Merv Griffin Enterprises. Columbia Pictures werd in 1982, inclusief een schuld van 1,6 mil jard dollar, overgenomen voor 750 miljoen dollar. De filmmaatschappij heeft de laatste tijd nogal wat flops moeten incasseren. Zo werd op de komedie 'Ishtar' met Dustin Hoffman en Warren Beatty een verlies geleden van 25 miljoen dollar, waardoor de amusementsdivisie van Coca-Cola in het tweede kwartaal van dit jaar in de rode cijfers belandde. Coca-Cola zal zijn belangen aan Tri-Star overdra gen in ruil voor nieuw uit te geven aandelen in dat be drijf. In eerste instantie zal het belang van het fris drankenconcern daardoor worden vergroot van 36,9 procent tot ongeveer tachtig procent Vervolgens zal de deelneming van Coca-Cola weer worden verminderd tot 49 procent door een deel van de aandelen in de nieuwe onderneming als speciaal dividend uit te keren aan de aandeelhouders. Het nieuwe bedrijf zal worden geleid door de huidige directie van Tri-Star en gaat waarschijnlijk Columbia Pictures Entertainment In corporated heten. Met de fusie ontstaat een onderneming met een waarde van omstreeks drie miljard dollar en een jaar omzet van ruim 1,5 miljard dollar. Tri-Star boekte vo rig jaar een winst van 13,7 miljoen dollar op een omzet van 254,3 miljoen dollar. De filmdivisie van Coca-Cola behaalde in 1986 een exploitiewinst van 235,4 miljoen dollar op een omzet van 1,3 miljard dollar. De totale omzet van het concern beliep 8,67 miljard dollar. RIJSWIJK (ANP) - Uitbrei ding van de reclamezend tijd (STER) dient geleidelijk te geschieden. Goedkeuring van uitbreiding van deze zendtijd in een vroeg sta dium tot het wettelijk ma ximum, kan er toe leiden dat de minister en de ver antwoordelijke adviesorga nen in de beoordeling van aanvragen over uitbreiding van reguliere zendtijd be perkt zouden kunnen wor den. Dit schrijft de Omroepraad in zijn advies aan minister Brink man van welzijn, volksgezond heid en cultuur over de door de STER aangevraagde uitbrei ding van televisiereclamezend tijd. De STER wil vanaf 1 januari de zendtijd met twee zwevende blokken van elk vijf minuten uitbreiden. Voor Nederland 1 een extra blok in de middag en voor Nederland 2 een blok in de avond. Vanaf 4 april van dat jaar, als Nederland 3 van start gaat, wil de STER nog eens twee zwevende blokken van vijf mi nuten invoeren, een op Neder land 2 in de middag en een op Nederland 3 in de middag of de avond. Het resultaat zou zijn dat de Nederlandse televisie vanaf april over vijf zwevende STER-blokken zou beschikken; twee op Nederland 1, twee op Nederland 2 en een op Neder land 3. De Omroepraad constateert dat de gevraagde uitbreiding over de periode van 1 januari tot 4 april het wettelijk maxi mum van 5 procent (zoals neer gelegd in de Mediawet die per 1 januari van kracht moet gaan) zou overschrijden, en het der halve niet mogelijk is deze uit breiding volledig te realiseren. Als per 1 april extra zendtijd beschikbaar komt voor Neder land 3 en de minister akkoord gaat met een uitbreiding van de zendtijd voor het behoud van middagtelevisie, duikt de STER weer net onder dat wet telijk maximum. De Omroepraad herinnert de minister er aan dat in de me morie van toelichting op de Mediawet staat dat „uitbrei ding van STER-zendtijd in be perkte mate zal worden over wogen en gefaseerd geschie den". Bovendien staat in de nota naar aanleiding van het eindeverslag dat „het niet de bedoeling is van de regering om op korte termijn de abso lute zendtijd van de STER uit te breiden tot het (wettelijk) maximum van 5 procent". DEN HAAG (ANP) - Aan de markt voor kunst moet rorden overgelaten wat laar goed gedijt en het mQ9 iren en ontwikkelen. Die iri^anvullende taak moe£ zich llereerst richten op kwali- lit. r informatie over de VGZ ziektekosten- man vroutf plaats; Ze zijn door het wetenschap elij k bureau en de Tweede ■amerfractie van D66 ontwik- ld en neergelegd in de nota kunstbeleid; een plaatsbepa- ng'. De nota is gisteren in het erscentrum Nieuwspoort in m Haag gepresenteerd. Daarin heet het, dat het peil an beschaving van een sa- 'enieving wordt gekenmerkt oor onder andere een bloeiend unstleven. In zo'n land is het 9°r kunstenaars goed toeven, op grond van een omvang- "k subsidiesysteem van over- ïdswege, maar vooral omdat een brede maatschappelijke behoefte aan kunst en cultuur bestaat. Daarom moet de over heid haar beleid allereerst richten op het stimuleren van deze behoefte. Kunst die niet van de markt kan leven, maar desalniette min bestaansrecht heeft, dient door de overheid te worden ge steund. Deze steun buiten de markt om kan uitsluitend wor den gerechtvaardigd op grond van kwaliteit. De overheid kan niet op voorhand bepalen wat wel of geen kwaliteit heeft; ze is wel verantwoordelijk voor de manier waarop dit oordeel tot stand komt. In het verleden heeft ze zich te zeer aan deze oordeelsvorming onttrokken, aldus de nota. De beoordeling van de kwa liteit moet meer dan nu het ge val is van internationaal ni veau zijn, vindt D66. Op veel gebieden is dit internationale een van de belangrijkste apsec- ten van onze culturele identieit. Dit aspect is van grote waarde en dient gekoesterd te worden, aldus de nota. Nederland moet naar buiten toe ook meer wor den gepresenteerd als een gast vrij forum voor internationale kunst. In de vorming van haar oor deel over kwaliteit kan de overheid volgens D66 zich laten adviseren; zij heeft daarin wel altijd de uiteindelijke verant woordelijkheid. Besturen, ra den en commissies zullen meer dan vroeger op onafhankelijk heid moeten worden geselec teerd. Kunstenaars mogen en kunnen wel lid van deze com missies zijn, maar niet als ver tegenwoordigers van vakbon den of belangengroeperingen en zeker niet ais ze zelf voor hun werk van de subsidie af hankelijk zijn. In haar aanvullende, kwali- teitsbevorderende taak dient de overheid zich terughoudend op te stellen. Ze dient bij voor beeld niet tussenbeide te ko men bij beslissingen van fondsbesturen over individuele subsidies. Als koper of op drachtgever nadert de overheid een positie als die van de parti culier die eigen smaak en voor keur kan laten gelden. Ook dan doet een bestuurder er goed aan deskundig advies in te winnen en dit zwaar te laten wegen. Als democratisch be stuurder zal hij verder in de eerste plaats afgaan op de voorkeur van de betrokken burgers en hun vertegenwoor digers. Voor de concrete uitwerking van beleid geeft de nota zeven onderwerpen aan waarvan de volgorde is ingegeven door cor recties die D66 op dit moment noodzakelijk acht. Het zijn: de decentralisatie van het kunst beleid, de verzelfstandiging van het beheer, bevordering van de markt voor kunst, kunstonderwijs, behoud van het cultureel erfgoed, plurifor miteit en vernieuwing. - gewenste klasse: coupon ronder postzegel opsturen naar: ik- VGZ, 92,6500Vt: NIJMEGEN DS03-09I an 4,01640-54600. BREDA. concorJ'j 040-322911. HEERLEN, kruisstraat MAASTRICHT, a. van schamlaan l'j vRD. wilhelminastraat 39, 04490-1547 50,077-879391. LT OU (AP) - in een klein joods literair maandblad in f Sovjetunie is een tot dusver onbekend kort verhaal van SJetc Babel gepubliceerd. Dat heeft het officiële persbu- jsau Tass gemeld. 1 werd gepubliceerd in het septembernummer van 'Sovetich Heimland,' aldus Tass. Dat maandblad heeft een zeer kleine op lage en wordt zelden in gewone boekhandels aangetroffen. Hoewel sommige werken van Babel intussen tot de klassieken worden gerekend in de Sovjetunie, zijn niet al zijn werken daar verschenen. Babel viel in ongenade bij Stalin en overleed in 1941, 46 jaar oud, in ballingschap in Siberië. Hij werd postuum gereha biliteerd door Nikita Chroesjtsjov. Tass zei dat veel werken van Babel na zijn dood zijn verdwenen en dat intussen een speciale commissie is gevormd door de schrij versbond die verloren materiaal moet opsporen en Babels corres pondentie zal bestuderen. AMSTERDAM (ANP) - Een groep mensen uit de uitge verswereld van de Neder landse muziek heeft het Componisten Crisis Cen trum (CCC) opgericht. Dit centrum zal muziek van Nederlandse componisten produceren en promoten. De eerste die met het CCC in zee is gegaan, is de bekende componist Theo Loevendie, voor wie het centrum de uit gave van diens nieuwste com positie 'Oh oor o hoor' verzorgt. Hij heeft dit gisteren meege deeld. Het initiatief is een gevolg van het conflict tussen de Ne derlandse componisten, ver enigd in het Genootschap van Nederlandse Componisten (Ge- neco), en de uitgeverij en docu mentatiecentrum Donemus, over het beleid van Donemus. Een aantal componisten heb ben hun vertrouwen onlangs opgezegd in Donemus. „Om deze mensen op te vangen zijn we bij elkaar gaan zitten. Daaruit is het initiatief voor het CCC voortgekomen", aldus Loevendie. Hij is zeer enthousiast over de wijze waarop het CCC zijn nieuwe compositie, die tijdens de opening van de nieuwe An ton Philipszaal van het resi- Theo Loevendie: .zeer enthousiast dentieorkest op 9 september in première gaat, heeft verzorgd. „De kwaliteit van de partijen was zeer hoog, hetgeen ontzet tend belangrijk is", zegt Loe vendie. Hij verwacht dat bin nenkort ook stukken van an dere componisten door het CCC verzorgd zullen worden. Toch hoopt hij dat het be staan van het CCC op den duur niet meer nodig is, doordat aan de problemen bij Donemus een eind komt. Daar wordt mo menteel door het genootschap aan gewerkt. Het belang van een unieke instelling als Done mus dat over een groot aantal partituren ten behoeve van or- - foto anp kesten, ensembles en dergelijke beschikt, is volgens Loevendie groot. Ook al omdat haar wek- zaamheden flink gesubsidieerd worden. Juist het gebrek aan financiële middelen maakt het werken van het CCC erg moei lijk. De betrokkenen zullen zich binnenkort over de toe komst van het CCC buigen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19