'Of het zwaar was? Ik ben dood' Hoerastemming over komst van Engelhard TEPAS Woonwagenwerk gaat nog drie jaar door Boot vaart niet op 13 september iVloeainbiquaan (33) dreigt Nederland te worden uitgezet 'ZEEUWS-VLAAMSE GEMEENTEN SAMEN STERKER DAN ALLEEN' Drijdijk Het Kousenhuis Halve ton schade bij keukenbrand HENGSTDIJK DOET HET MET TRUCKS GEZIN IN TERNEUZEN Dealer van Husqvarna. Elna, Lewenstein en Pfafl naaimachines kousen en sokken Kerkdreef 12 4571 GJ AXEL Tel. 01155 4697 MIDDELBURG - De gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen kunnen het beste gezamenlijk inspe len op de landelijke verkeersveiligheidsactie '- 25%'. Procedurefout dwarsboomt vergunning ontgronding Alcohol Premie Mentaliteit Verbaasd Ervaring Dood DINSDAG 1 SEPTEMBER 1987 Humanitair België Raadslid NAAIMACHINES uiuunMiiaaiiiTain Stationsstraat 8 Axel Tel. 01155-1583 in onderneming met on- en bezit een uitgebrei- iring. lM FRUEHAUF igwagens; tevens BISHI Trucks, QINAF /loskranen personenwagens naterialen en wagens ig voor onze afdeling >RVOERTUIGEN omstig leeftijd, opleiding ftelijk - met volledige ge ervaring én referenties - INDUSTRIEWEG 37 TERNEUZEN TEL. 01150-81000 1 f hobbyist, sakman m industrie. Met gereedschap van Tepas levert U vakwerk DE STEM VAN ZEELAND T27 Van onze verslaggever HULST - Voor de stichting Woonwagenwerk Zeeuwsch-Vlaanderen valt over drie jaar definitief het doek. Met die wetenschap is het da gelijks bestuur van het Woon wagenschap Zeeuwsch-Vlaan deren teruggekeerd van een gesprek met vertegenwoordi gers van provincie en ministe rie van WVC. Voorzitter J. van Schaik deelde dat gisteren mee tijdens de vergadering van het Schap. Als het aan het ministerie had gelegen was het Woonwagen werk meteen opgedoekt, maar in gezamenlijk overleg is uit eindelijk een compromis be reikt. Het Woonwagenschap had het liefst gezien dat het Woon wagenwerk regionaal de steunfunctie was toegewezen, die nu wordt ondergebracht bij de Stichting Zeeland. Het mi nisterie wil daar echter niets van horen. Immers, in alle an dere provincie's wordt gewerkt met een provinciaal steunpunt en Zeeland mag daarop geen uitzondering worden. Het compromis bestaat erin dat de provincie zich nu gaat bezig houden met het opzetten van die steunfunctie, terwijl de gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen nog drie jaar met het Woonwagenwerk verder kunnen. Het geld wordt door het ministerie beschikbaar ge steld. In drie jaar tijd moet het Woonwagenwerk zichzelf af bouwen en wordt het werk overgedragen aan het provin ciaal steunpunt en de algemene instellingen. De vertegenwoordigers van alle Zeeuwsvlaamse gemeen ten in het Schap gingen giste ren met het toekomstplan ak koord, evenals met de verdeel sleutel van de rijksbijdrage over de verschillende gemeen ten. L. Marquini uit Sas van Gent stelde er toch wel wat vraagtekens bij. Hij vond het aandeel dat zijn gemeente vangt nogal karig. Zeker ge zien het aantal woonwagenbe woners dat Sas van Gent nu binnen de gemeentegrenzen heeft. Voorzitter Van Schaik wees hem erop dat die verdeel sleutel in principe eigenlijk niets uitmaakt. Immers, alle Verkeersactie nu van start Van onze verslaggever Dat is de mening van ing. A. Lodder, verkeersveilig- heidsdeskundige van provinciale waterstaat. Gisteren presenteerde hij de actie aan de Zeeuwse gemeentebe stuurders. Het rijk heeft enkele miljoenen guldens uitgetrokken om het aantal verkeersdoden voor het jaar 2000 met een kwart te ver minderen. De gemeenten zou den daaraan moeten meewer ken door aan voorlichting te doen. „In Zeeuwsch-Vlaanderen gebeurt bijna de helft van het aantal dodelijke ongelukken in de hele provincie. Ik hoop dat de gemeenten daar op de actie inhaken. De onveiligheid stopt nu eenmaal niet bij de gemeen tegrens. Gezamenlijk kunnen ze natuurlijk meer doen dan alleen. Er zou bijvoorbeeld ook een splitsing tussen Oost en West kunnen komen", zegt Lodder. Hij houdt echter wel rekening met de bestaande overlegstructuren tussen de gemeenten in de regio. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - De provincie Zeeland heeft het baggerij- bedrijf De Boer b.v. uit Pa- pendrecht ten onrechte een vergunning gegeven voor het ontgronden van een deel van de Dekkerspolder in Sas van Gent. De Raad van State heeft geoor deeld dat de provincie en de ge meente verzuimd hadden even tuele bezwaarden schriftelijk op de hoogte te stellen van de mogelijkheden om in bezwaar aan te tekenen. De wet schrijft dat voor. Een inwoner van Axel, J. Wijnia, had bij de Raad van State zijn gelijk proberen te halen. De Axelaar voerde aan dat de plaats die ontgrond zou worden, moest dienen als stort plaats voor baggerspecie van elders. De waterhuishouding en de onmiddellijke nabijheid van een vuilstort vond deze be zwaarmaker gevaarlijk. De Raad van State kwam aan een inhoudelijk oordeel over deze argumenten niet meer toe, door de procedurele fout die de vergunningverle ners hadden gemaakt. Van onze correspondent KATTENDIJKE - Een brand in de keuken van de familie S. aan de Linde mansstraat te Kattendijke heeft voor ongeveer 50.000 gulden schade veroorzaakt. De brand, vermoedelijk ont staan door kortsluiting, werd gistermorgen rond zes uur ont dekt door een buurman die zich naar zijn werk begaf. Deze sloeg alarm. De brandweer van Kattendijke bestreed het vuur. Ook in de woning ontstond rookschade. S. is tegen brand verzekerd. De actie richt zich op wat Lod der 'mens-voertuig activitei ten' noemt. Voor infrastructu rele maatregelen als het verbe teren van het wegennet is in het plan geen geld uitgetrok ken. De actie wil de mentaliteit van de weggebruiker verbete ren. „Als je ziet dat alcohol in dertig procent van de ongeval len de oorzaak is of dat het niet gebruiken van de gordel de on gevallen verergert, kan er maar een conclusie zijn; dat je daar wat aan probeert te doen", aldus Lodder. Een deelnemende gemeente moet minstens 20,000 inwoners tellen om in aanmerking te ko men voor een ondersteuning van minimaal tienduizend gul den. Voor iedere inwoner extra krijgen ze een gulden meer. Vanwege de grote hoeveelheid kleine gemeenten is het daarom noodzakelijk dat die de handen ineenslaan om de pre mie te kunnen opstrijken. Als een gemeente er in slaagt het aantal dodelijke ongevallen met vijf procent te verminde ren, krijgt ze per 'bespaard slachtoffer' vijfduizend gulden van het rijk. Lodder denkt dat de gemeenten de burgers kunnen bereiken via meer politietoezicht, publi- katies in gemeentebladen en pers en via folders. „Uit onder zoeken is gebleken dat er nogal wat schort aan de mentaliteit van de weggebruiker. Hopelijk kan deze actie een bijdrage le veren aan het verbeteren van die situatie". Van onze verslaggever PERKPOLDER - De veer dienst Kruiningen-Perk- polder is zondag 13 septem ber gestremd voor auto's en motorfietsen. De oorzaak van de stremming zijn werkzaamheden aan de laadbruggen zowel in Kruinin- gen als in Perkpolder. Alleen voor voetgangers en fietsers zal een speciale veer dienst onderhouden worden met aansluiting op het open baar vervoer. Voor deze over tochten wordt het ms Stad Zie- rikzee ingezet. Er wordt geva ren volgens de normale dienst regeling, met dien verstande dat de eerste boot uit Kruinin- gen om 8.00 uur vertrekt. Van uit Perkpolder kunnen voet gangers om 8.30 uur met de eer ste boot mee. Kaartjes worden aan boord verkocht. De Stad Zierikzee vertrekt zowel in Kruiningen als in Perkpolder vanaf de zijsteiger. Verwacht wordt dat met in gang van de eerste dienst op maandagmorgen 14 september gevaren zal worden volgens de officiële dienstregeling. De laadbruggen, zo hoopt men, functioneren dan weer nor maal. Met een grimas van de inspanning wordt de 6500 kilo zware truck naar de streep getrokken. - FOTO WIM KOOYMAN Door Romain van Damme HENGSTDI JK - De deel nemers aan de trucktrek- wedstrijd hebben geluk. In de Norbertijnenstraat lopen de laatste meters nog steiler omhoog dan in de Hengstdijksestraat. Maar aan de Norbertij nenstraat staat geen café. Vandaar dat start en fi nish van de trucktrek- wedstrijd gesitueerd zijn in de hoofdstraat van het dorp dat verder heel Zeeuwsch-Vlaams aan doet, vlak en wijds. Het is de tweede keer dat 'De Polderjongens' de wedstrijd organiseert. In voorgaande jaren werd de plaatselijke kermis opgevrolijkt met touwtrekken. „Maar dat werd op een gegeven moment te professioneel", zeggen voorzitter Theo Herman en penningmeester Johnny de Kort in koor. „Bij ons staat de gezelligheid voorop. Voor de mensen die zo maar eens wilden meedoen met een ploegje was er geen lol meer aan tegen de goed getrainde ploegen. Daarom hebben we er een punt achter gezet". De 'Polderjongens' bedach ten echter alras wat anders. Een truck door een ploeg van zes man zo snel mogelijk ver plaatsen over respectievelijk honderd en zestig meter. Het werd een succes. Vorig jaar waren er zeven ploegen die zich aan het karwei waag den. Dit jaar zijn het er zes. Eentje minder, maar dat mag de pret niet drukken. Inte gendeel. Het gaat om de gezellig heid. Een perfecte organisa tie past dan ook niet bij de wedstrijd. Er wordt iets later begonnen dan aanvankelijk de bedoeling was en een paar Anno 1987 heeft vrijwel ieder dorp in Zeeuwsch- Vlaanderen zijn eigen feest. IJzendijke heeft zijn folkloristische dag, Clinge probeert de men sen te vermaken met de Sterref eesten, Sluiskil haalt Albert West naar de Gildefeesten en Phi lippine bouwt een heel feest rond de mossel. In Hengstdijk gebruikt carnavalsvereniging 'De Polderjongens' de plaatselijke kermis als kap stok voor het organiseren van een wedstrijd die in Zeeuwsch-Vlaanderen nog geen navolging heeft gekregen. In Hengstdijk doen ze het met trucks. deelnemende ploegen moeten op het laatste moment via de speaker nog om een zesde man vragen. Maar de sterke mannen van de streek blij ken toch geleerd te hebben van de eerste editie. Toen werd er vanaf het beginsig- naal keihard aangezet. Met als gevolg dat in meer dere gevallen de finish niet gehaald werd. „Totaal uitge put, soms helemaal van de wereld", weet men zich in Hengstdijk nog goed te her inneren. De ploegen doen het daarom nu anders. Niet te hard van stapel lopen, maar halverwege het parkoers toch voldoende snelheid heb ben om de laatste steile me ters te kunnen nemen. In de eerste manche, honderd meter overbruggen, verbaast een combinatieploeg van De Stem en PZC vriend en vij and. Als vijfde ploeg wordt de beste tijd op de chrono ge zet. Aanvankelijk wordt nog gedacht aan omkoping van chauffeur Jo van Bellen die het 6500 kilo wegende ge vaarte in koers houdt, maar de jury heeft niets onregle mentairs ontdekt. De vreugde is echter van korte duur. Een spontaan gefor meerde ploeg die zich laat in- schrijven als 'Den Buiten Hengstdijk' knabbelt nog een seconde van de tijd af. Het publiek vindt het prachtig en amuseert zich kostelijk. Ook tijdens de tweede manche die veertig meter korter is. Tot groot ge luk van heel wat deelnemers die soms minuten nodig heb ben om te herstellen van de krachtsinspanning. Dat gaat niet iedereen goed af. Voor sommigen blijkt de combina tie 'een lekker avondje stap pen' en een trucktrek-wed- strijd geen ideale combinatie. Zoiets doet pijn, veel pij a Pieter Roeters heeft daar geen last van. Hij is toege voegd aan het team van De Stem/PZC dat een man te kort kwam. Een gouden greep. Want Groninger Roe ters, op vakantie in Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft wat met touwen. Hij is lid van een touwtrekvereniging in Groningen en kan der halve het team aan de nodige tips helpen. In de tweede manche helpt dat echter niet. Het team, blijkbaar nog niet voldoende hersteld, wordt laatste. Eerste wordt 'Den Buiten' met een onwaar schijnlijk snelle tijd, 45 se conden. Tijd voor een kleine pauze om de jury de gelegenheid te geven de winnaars-en verlie zerspoule samen te stellen. Dat gebeurt met een eenvou dig puntensysteem dat wei nig ruimte tot sjoemelen geeft. De organiserende ver eniging, uiteraard al zwaar belast door de organisatie, heeft het niet gered en kan ook in de verliezersronde geen potten breken. Ondanks een duidelijke poging tot om koping, onder de ruitenwis sers lachen enkele briefjes van honderd gulden de geen krimp gevende chauffeur Van Bellen toe, en de harts tochtelijke aanmoedigingen wordt 'Polderjongens' laat- ste Pauluspolder sjouwt zich naar een vijfde plaats en Klaroen uit Kloosterzande wordt vierde. In de winnaarsronde wordt een adembenemend poker- spel opgevoerd. Eén team vraagt om een bandenwissel, een ander team ronselt verse krachten. Maar de jury staat pal en kan uiteindelijk mel den dat 'Den Buiten' de eer ste prijs pakt. Veertig secon den had die ploeg slechts no dig om de truck zestig meter te verplaatsen. Een nieuw wereldrecord. Sjappie Tou- wers uit Hengstdijk wordt tweede en De Stem/PZC der de. Alles lijkt volgens de regels gebeurd te zijn al heeft iemand gezien dat 'Den Bui ten' verse mensen ingezet heeft. Derhalve op hoge po ten naar de voorzitter/jury. „Wij protesteren, die mensen trokken voor de eerste keer mee". Het antwoord is duide lijk: „Dat mag". Maar nog duidelijker is het antwoord van een van de deelnemers op de vraag of het zwaar was: „Ik ben dood". gemeenten gooien het geld toch op één hoop om het Woonwa genwerk te blijven financieren. Omdat de gemeente Sluis nu geen woonwagenbewoners huisvest is die gemeente niet bij de verdeelsleutel betrokken. Dat zat J. Boogaard niet hele maal lekker. Hij wees erop dat Sluis binnen drie jaar waar schijnlijk wel woonwagenbe woners krijgt. Van Schaik stelde hem echter gerust. Als er in Sluis een woonwagencen trum komt, dan zal het Woon wagenwerk uiteraard ook daar gaan werken. Van onze verslaggever TERNEUZEN - Voor de in Terneuzen woonachtige Agostinho Macaringue uit Mozambique zijn het span nende weken. Vorige week vrijdag kreeg hij van het ministerie van justitie te horen dat hij Nederland moet verlaten. De 35-jarige Afrikaan krijgt geen verblijfsvergunning omdat hij niet over een gel dig paspoort beschikt. Via een kort geding tegen de staat wil hij aan die ver blijfsvergunning komen. De Vlissingse advocaat mr. J. van der Wijst, gespeciali seerd in dit soort zaken, ver dedigt de belangen van de Mogzambiquaan. Het kort geding zal over een week of zes dienen voor de recht bank in Den Haag. Tot die tijd mag Agostinho Maca ringue, getrouwd met een Nederlandse vrouw en va der van de bijna eenjarige Sarah, in Nederland blijven. Volgens mr. J. van der Wijst is er een goede kans dat alsnog een verblijfsver gunning verleend wordt. „De vergunning wordt ge weigerd omdat hij niet in het bezit is van een geldig paspoort. Dat is de enige re den". Na het afwijzen van het eerste verzoek diende mr. J. van der Wijst een herzieningsverzoek in. Daarin wordt uitgelegd dat de aanvrager er van alles aan gedaan heeft een geldig paspoort te verkrijgen. Om dat Mozambique en Portu gal, in dat land studeerde Agostinho Macaringue en kele jaren, alle medewer king weigeren, heeft hij nog steeds geen geldige papieren in zijn bezit. Een terugkeer naar zijn geboorteland ziet Agostinho absoluut niet zitten. „Dat is te riskant", zegt hij. „Ik ben niet in militaire dienst ge weest. Dat kon toen gere geld worden. Maar nu zit er een andere regering waar door ik bij terugkeer poli tiek gezien in moeilijkheden kan komen". Maar nog belangrijker is het gegeven dat het gezin bij een eventuele uitwijzing plotseling uit elkaar ge haald wordt. In het kort ge ding zal daarom gevraagd worden de vergunning te verlenen op humanitaire gronden. „Ik weet echt niet wat ik moet doen als ik geen verblijfsvergunning krijg. Ik vermoed dat ik dan terug moet naar Mozambique. Met alle gevolgen vandien. Maar nog erger is dat ik dan mijn vrouw en kind moet achterlaten". Agostinho Macaringue ver liet tien jaar geleden Mozambique. Hij vertrok naar Portugal waar hij een technische opleiding volgde. Nadat de geldigheidsduur van zijn Mozambiquaanse paspoort was verlopen, kreeg hij een Portugees vreemdelingenpaspoort. Dat papier moet om de twee jaar verlengd worden. Om dat hij later naar België vertrok vroeg hij geen ver lenging aan van het pas poort dat op 15 maart 1985 verliep. Later probeerde hij alsnog aan dat papier te komen. Maar de pogingen liepen op niets uit. In het herzienings verzoek stelt mr. Van der Wijst dan ook dat Agostinho er van alles aan gedaan heeft een geldig paspoort in zijn bezit te krijgen. In Bel gië leerde hij een Neder landse vrouw kennen. Vorig jaar juni trad hij met haar in Utrecht in het huwelijk. Agostinho woont sinds twee jaar in de Terneuzense binnenstad waar hij pas sende huisvesting heeft voor zijn gezin. „Het is de bedoe ling dat ik samen met mijn vrouw een zaak begin. Maar nu weet ik ook niet wat er gaat gebeuren. Ik wil hier blijven, bij mijn vrouw en kind". De Mozambiquaan weet zich inmiddels ook gesteund door het Terneuzense ge meenteraadslid André van Himme. Die zal enkele leden van de Tweede Kamer vra gen of ze deze kwestie in Den Haag willen bespreken. Van onze verslaggever VLISSINGEN - De Raad van Bestuur van het Havenschap Terneuzen heeft met gejuich de vestiging van de Ameri kaanse katalysatorfabriek Engelhard in Terneuzen be groet. De raad van bestuur verkeerde gisteren in Vlissingen in hoe rastemming omdat Terneuzen met Engelhard een schone in dustrie in huis haalt die werk gelegenheid biedt aan een kleine driehonderd mensen. Complimenten derhalve voor de slagvaardigheid van het da gelijks bestuur en directie van het havenschap. Boegeroep echter voor de statenleden die het het havenschap onlangs verweten het bedrijf onder al te gunstige vestigingsvoor waarden naar Terneuzen te hebben gelokt. De kritiek van de statenle den gold met name de reductie van 20 gulden op de grondprijs van 50 gulden per vierkante meter. Het havenschap betaalt vervolgens ook nog eens mee aan het treffen van een aantal infrastructurele voorzieningen. De 'bijdrage' van het haven schap komt daardoor op 4,4 miljoen gulden. Dat vonden verschillende statenleden wat teveel van het goede. Voorzitter R. C. Barbé had zich zoals burgemeester C. Oc- keloen van de gemeente Ter neuzen vorige week tijdens de gemeenteraadsvergadering, zeer gestoord aan deze 'onge nuanceerde' kritiek. Hij plaat ste de opstelling van het ha venschap gisteren in een heel ander daglicht. Het haven schap was niet gul geweest maar had Engelhard niet an ders tegemoet getreden dan an dere bedrijven in het verleden, die ook van subsidieregelingen hebben geprofiteerd. Wat vol gens Barbé ook meegenomen moet worden in de totale be oordeling is het effect van de investering. „Je moet zo'n be drag niet isoleren maar in de hele context passen. Hoe is het beleid in het verleden geweest? Hoe beoordeel je zoiets in het kader van de werkgelegheid". De komst van Engelhard leidt namelijk tot een forse toe name van de werkgelegenheid. Barbé zette Zeeland tegenover landen met gunstigere subsi dies en in eigen land tegenover regio's die over ruime rijksre gelingen beschikken. Zeeland kent alleen de WIR. Het 'water in de wijn doen' zoals in de sta tencommissie de opstelling van het havenschap minachtend is genoemd, vond Barbé in dat licht gezien niet eens zo vreemd. De vertegenwoordigers van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Econmische Za ken konden zich gisteren zon der meer vinden in de houding van het dagelijks bestuur. Hun conclusie: Engelhard is voor Zeeland een prima zaak. De raad van bestuur had gis teren evenmin moeite met een studie naar de ontwikkelings mogelijkheden op de Axelse Vlakte. Met de komst van En gelhard is het havenschap door zijn havengebonden industrie terreinen heen. Het stapsgewijs onderzoeken wat de mogelij he den zijn, zoals het dagelijks be stuur voorstelt, kon ook de goedkeuring wegdragen van de raad van bestuur. Gewaakt dient echter te worden dat er niet te hard van stapel wordt gelopen omdat er in de regio, maar ook op andere plekken in Nederland, nog voldoende in dustrieterrein voor handen is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 11