'Of het zwaar was? Ik ben dood'
Hoerastemming
over komst
van Engelhard
TEPAS
Woonwagenwerk gaat nog drie jaar door
Boot vaart
niet op 13
september
iVloeainbiquaan (33)
dreigt Nederland
te worden uitgezet
'ZEEUWS-VLAAMSE GEMEENTEN SAMEN STERKER DAN ALLEEN'
Drijdijk
Het
Kousenhuis
Halve ton
schade bij
keukenbrand
HENGSTDIJK DOET HET MET TRUCKS
GEZIN IN TERNEUZEN
Dealer van
Husqvarna. Elna,
Lewenstein en Pfafl
naaimachines
kousen en sokken
Kerkdreef 12
4571 GJ AXEL
Tel. 01155 4697
MIDDELBURG - De gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen kunnen het beste gezamenlijk inspe
len op de landelijke verkeersveiligheidsactie '-
25%'.
Procedurefout
dwarsboomt
vergunning
ontgronding
Alcohol
Premie
Mentaliteit
Verbaasd
Ervaring
Dood
DINSDAG 1 SEPTEMBER 1987
Humanitair
België
Raadslid
NAAIMACHINES
uiuunMiiaaiiiTain
Stationsstraat 8
Axel
Tel. 01155-1583
in onderneming met on-
en bezit een uitgebrei-
iring.
lM FRUEHAUF
igwagens; tevens
BISHI Trucks, QINAF
/loskranen
personenwagens
naterialen en
wagens
ig voor onze afdeling
>RVOERTUIGEN
omstig leeftijd, opleiding
ftelijk - met volledige ge
ervaring én referenties -
INDUSTRIEWEG 37
TERNEUZEN
TEL. 01150-81000
1
f hobbyist, sakman m industrie.
Met gereedschap van Tepas
levert U vakwerk
DE STEM
VAN ZEELAND
T27
Van onze verslaggever
HULST - Voor de stichting
Woonwagenwerk
Zeeuwsch-Vlaanderen valt
over drie jaar definitief het
doek.
Met die wetenschap is het da
gelijks bestuur van het Woon
wagenschap Zeeuwsch-Vlaan
deren teruggekeerd van een
gesprek met vertegenwoordi
gers van provincie en ministe
rie van WVC.
Voorzitter J. van Schaik
deelde dat gisteren mee tijdens
de vergadering van het Schap.
Als het aan het ministerie had
gelegen was het Woonwagen
werk meteen opgedoekt, maar
in gezamenlijk overleg is uit
eindelijk een compromis be
reikt.
Het Woonwagenschap had
het liefst gezien dat het Woon
wagenwerk regionaal de
steunfunctie was toegewezen,
die nu wordt ondergebracht bij
de Stichting Zeeland. Het mi
nisterie wil daar echter niets
van horen. Immers, in alle an
dere provincie's wordt gewerkt
met een provinciaal steunpunt
en Zeeland mag daarop geen
uitzondering worden.
Het compromis bestaat erin
dat de provincie zich nu gaat
bezig houden met het opzetten
van die steunfunctie, terwijl de
gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen nog drie jaar met
het Woonwagenwerk verder
kunnen. Het geld wordt door
het ministerie beschikbaar ge
steld. In drie jaar tijd moet het
Woonwagenwerk zichzelf af
bouwen en wordt het werk
overgedragen aan het provin
ciaal steunpunt en de algemene
instellingen.
De vertegenwoordigers van
alle Zeeuwsvlaamse gemeen
ten in het Schap gingen giste
ren met het toekomstplan ak
koord, evenals met de verdeel
sleutel van de rijksbijdrage
over de verschillende gemeen
ten. L. Marquini uit Sas van
Gent stelde er toch wel wat
vraagtekens bij. Hij vond het
aandeel dat zijn gemeente
vangt nogal karig. Zeker ge
zien het aantal woonwagenbe
woners dat Sas van Gent nu
binnen de gemeentegrenzen
heeft. Voorzitter Van Schaik
wees hem erop dat die verdeel
sleutel in principe eigenlijk
niets uitmaakt. Immers, alle
Verkeersactie nu van start
Van onze verslaggever
Dat is de mening van ing. A. Lodder, verkeersveilig-
heidsdeskundige van provinciale waterstaat. Gisteren
presenteerde hij de actie aan de Zeeuwse gemeentebe
stuurders.
Het rijk heeft enkele miljoenen
guldens uitgetrokken om het
aantal verkeersdoden voor het
jaar 2000 met een kwart te ver
minderen. De gemeenten zou
den daaraan moeten meewer
ken door aan voorlichting te
doen.
„In Zeeuwsch-Vlaanderen
gebeurt bijna de helft van het
aantal dodelijke ongelukken in
de hele provincie. Ik hoop dat
de gemeenten daar op de actie
inhaken. De onveiligheid stopt
nu eenmaal niet bij de gemeen
tegrens. Gezamenlijk kunnen
ze natuurlijk meer doen dan
alleen. Er zou bijvoorbeeld ook
een splitsing tussen Oost en
West kunnen komen", zegt
Lodder. Hij houdt echter wel
rekening met de bestaande
overlegstructuren tussen de
gemeenten in de regio.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - De provincie
Zeeland heeft het baggerij-
bedrijf De Boer b.v. uit Pa-
pendrecht ten onrechte een
vergunning gegeven voor
het ontgronden van een deel
van de Dekkerspolder in
Sas van Gent.
De Raad van State heeft geoor
deeld dat de provincie en de ge
meente verzuimd hadden even
tuele bezwaarden schriftelijk
op de hoogte te stellen van de
mogelijkheden om in bezwaar
aan te tekenen. De wet schrijft
dat voor.
Een inwoner van Axel, J.
Wijnia, had bij de Raad van
State zijn gelijk proberen te
halen. De Axelaar voerde aan
dat de plaats die ontgrond zou
worden, moest dienen als stort
plaats voor baggerspecie van
elders. De waterhuishouding
en de onmiddellijke nabijheid
van een vuilstort vond deze be
zwaarmaker gevaarlijk.
De Raad van State kwam
aan een inhoudelijk oordeel
over deze argumenten niet
meer toe, door de procedurele
fout die de vergunningverle
ners hadden gemaakt.
Van onze correspondent
KATTENDIJKE - Een
brand in de keuken van de
familie S. aan de Linde
mansstraat te Kattendijke
heeft voor ongeveer 50.000
gulden schade veroorzaakt.
De brand, vermoedelijk ont
staan door kortsluiting, werd
gistermorgen rond zes uur ont
dekt door een buurman die zich
naar zijn werk begaf. Deze
sloeg alarm. De brandweer van
Kattendijke bestreed het vuur.
Ook in de woning ontstond
rookschade. S. is tegen brand
verzekerd.
De actie richt zich op wat Lod
der 'mens-voertuig activitei
ten' noemt. Voor infrastructu
rele maatregelen als het verbe
teren van het wegennet is in
het plan geen geld uitgetrok
ken. De actie wil de mentaliteit
van de weggebruiker verbete
ren. „Als je ziet dat alcohol in
dertig procent van de ongeval
len de oorzaak is of dat het niet
gebruiken van de gordel de on
gevallen verergert, kan er
maar een conclusie zijn; dat je
daar wat aan probeert te doen",
aldus Lodder.
Een deelnemende gemeente
moet minstens 20,000 inwoners
tellen om in aanmerking te ko
men voor een ondersteuning
van minimaal tienduizend gul
den. Voor iedere inwoner extra
krijgen ze een gulden meer.
Vanwege de grote hoeveelheid
kleine gemeenten is het
daarom noodzakelijk dat die de
handen ineenslaan om de pre
mie te kunnen opstrijken. Als
een gemeente er in slaagt het
aantal dodelijke ongevallen
met vijf procent te verminde
ren, krijgt ze per 'bespaard
slachtoffer' vijfduizend gulden
van het rijk.
Lodder denkt dat de gemeenten
de burgers kunnen bereiken
via meer politietoezicht, publi-
katies in gemeentebladen en
pers en via folders. „Uit onder
zoeken is gebleken dat er nogal
wat schort aan de mentaliteit
van de weggebruiker. Hopelijk
kan deze actie een bijdrage le
veren aan het verbeteren van
die situatie".
Van onze verslaggever
PERKPOLDER - De veer
dienst Kruiningen-Perk-
polder is zondag 13 septem
ber gestremd voor auto's en
motorfietsen.
De oorzaak van de stremming
zijn werkzaamheden aan de
laadbruggen zowel in Kruinin-
gen als in Perkpolder.
Alleen voor voetgangers en
fietsers zal een speciale veer
dienst onderhouden worden
met aansluiting op het open
baar vervoer. Voor deze over
tochten wordt het ms Stad Zie-
rikzee ingezet. Er wordt geva
ren volgens de normale dienst
regeling, met dien verstande
dat de eerste boot uit Kruinin-
gen om 8.00 uur vertrekt. Van
uit Perkpolder kunnen voet
gangers om 8.30 uur met de eer
ste boot mee. Kaartjes worden
aan boord verkocht. De Stad
Zierikzee vertrekt zowel in
Kruiningen als in Perkpolder
vanaf de zijsteiger.
Verwacht wordt dat met in
gang van de eerste dienst op
maandagmorgen 14 september
gevaren zal worden volgens de
officiële dienstregeling. De
laadbruggen, zo hoopt men,
functioneren dan weer nor
maal.
Met een grimas van de inspanning wordt de 6500 kilo zware truck naar de streep getrokken.
- FOTO WIM KOOYMAN
Door Romain van Damme
HENGSTDI JK - De deel
nemers aan de trucktrek-
wedstrijd hebben geluk.
In de Norbertijnenstraat
lopen de laatste meters
nog steiler omhoog dan in
de Hengstdijksestraat.
Maar aan de Norbertij
nenstraat staat geen café.
Vandaar dat start en fi
nish van de trucktrek-
wedstrijd gesitueerd zijn
in de hoofdstraat van het
dorp dat verder heel
Zeeuwsch-Vlaams aan
doet, vlak en wijds.
Het is de tweede keer dat 'De
Polderjongens' de wedstrijd
organiseert. In voorgaande
jaren werd de plaatselijke
kermis opgevrolijkt met
touwtrekken. „Maar dat
werd op een gegeven moment
te professioneel", zeggen
voorzitter Theo Herman en
penningmeester Johnny de
Kort in koor. „Bij ons staat
de gezelligheid voorop. Voor
de mensen die zo maar eens
wilden meedoen met een
ploegje was er geen lol meer
aan tegen de goed getrainde
ploegen. Daarom hebben we
er een punt achter gezet".
De 'Polderjongens' bedach
ten echter alras wat anders.
Een truck door een ploeg van
zes man zo snel mogelijk ver
plaatsen over respectievelijk
honderd en zestig meter. Het
werd een succes. Vorig jaar
waren er zeven ploegen die
zich aan het karwei waag
den. Dit jaar zijn het er zes.
Eentje minder, maar dat mag
de pret niet drukken. Inte
gendeel.
Het gaat om de gezellig
heid. Een perfecte organisa
tie past dan ook niet bij de
wedstrijd. Er wordt iets later
begonnen dan aanvankelijk
de bedoeling was en een paar
Anno 1987 heeft vrijwel ieder dorp in Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn eigen feest. IJzendijke heeft
zijn folkloristische dag, Clinge probeert de men
sen te vermaken met de Sterref eesten, Sluiskil
haalt Albert West naar de Gildefeesten en Phi
lippine bouwt een heel feest rond de mossel. In
Hengstdijk gebruikt carnavalsvereniging 'De
Polderjongens' de plaatselijke kermis als kap
stok voor het organiseren van een wedstrijd die
in Zeeuwsch-Vlaanderen nog geen navolging
heeft gekregen. In Hengstdijk doen ze het met
trucks.
deelnemende ploegen moeten
op het laatste moment via de
speaker nog om een zesde
man vragen. Maar de sterke
mannen van de streek blij
ken toch geleerd te hebben
van de eerste editie. Toen
werd er vanaf het beginsig-
naal keihard aangezet.
Met als gevolg dat in meer
dere gevallen de finish niet
gehaald werd. „Totaal uitge
put, soms helemaal van de
wereld", weet men zich in
Hengstdijk nog goed te her
inneren. De ploegen doen het
daarom nu anders. Niet te
hard van stapel lopen, maar
halverwege het parkoers
toch voldoende snelheid heb
ben om de laatste steile me
ters te kunnen nemen.
In de eerste manche, honderd
meter overbruggen, verbaast
een combinatieploeg van De
Stem en PZC vriend en vij
and. Als vijfde ploeg wordt
de beste tijd op de chrono ge
zet. Aanvankelijk wordt nog
gedacht aan omkoping van
chauffeur Jo van Bellen die
het 6500 kilo wegende ge
vaarte in koers houdt, maar
de jury heeft niets onregle
mentairs ontdekt. De
vreugde is echter van korte
duur. Een spontaan gefor
meerde ploeg die zich laat in-
schrijven als 'Den Buiten
Hengstdijk' knabbelt nog een
seconde van de tijd af.
Het publiek vindt het
prachtig en amuseert zich
kostelijk. Ook tijdens de
tweede manche die veertig
meter korter is. Tot groot ge
luk van heel wat deelnemers
die soms minuten nodig heb
ben om te herstellen van de
krachtsinspanning. Dat gaat
niet iedereen goed af. Voor
sommigen blijkt de combina
tie 'een lekker avondje stap
pen' en een trucktrek-wed-
strijd geen ideale combinatie.
Zoiets doet pijn, veel pij a
Pieter Roeters heeft daar
geen last van. Hij is toege
voegd aan het team van De
Stem/PZC dat een man te
kort kwam. Een gouden
greep. Want Groninger Roe
ters, op vakantie in
Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft
wat met touwen. Hij is lid
van een touwtrekvereniging
in Groningen en kan der
halve het team aan de nodige
tips helpen. In de tweede
manche helpt dat echter niet.
Het team, blijkbaar nog niet
voldoende hersteld, wordt
laatste. Eerste wordt 'Den
Buiten' met een onwaar
schijnlijk snelle tijd, 45 se
conden.
Tijd voor een kleine pauze
om de jury de gelegenheid te
geven de winnaars-en verlie
zerspoule samen te stellen.
Dat gebeurt met een eenvou
dig puntensysteem dat wei
nig ruimte tot sjoemelen
geeft.
De organiserende ver
eniging, uiteraard al zwaar
belast door de organisatie,
heeft het niet gered en kan
ook in de verliezersronde
geen potten breken. Ondanks
een duidelijke poging tot om
koping, onder de ruitenwis
sers lachen enkele briefjes
van honderd gulden de geen
krimp gevende chauffeur
Van Bellen toe, en de harts
tochtelijke aanmoedigingen
wordt 'Polderjongens' laat-
ste
Pauluspolder sjouwt zich
naar een vijfde plaats en
Klaroen uit Kloosterzande
wordt vierde.
In de winnaarsronde wordt
een adembenemend poker-
spel opgevoerd. Eén team
vraagt om een bandenwissel,
een ander team ronselt verse
krachten. Maar de jury staat
pal en kan uiteindelijk mel
den dat 'Den Buiten' de eer
ste prijs pakt. Veertig secon
den had die ploeg slechts no
dig om de truck zestig meter
te verplaatsen. Een nieuw
wereldrecord. Sjappie Tou-
wers uit Hengstdijk wordt
tweede en De Stem/PZC der
de.
Alles lijkt volgens de regels
gebeurd te zijn al heeft
iemand gezien dat 'Den Bui
ten' verse mensen ingezet
heeft. Derhalve op hoge po
ten naar de voorzitter/jury.
„Wij protesteren, die mensen
trokken voor de eerste keer
mee". Het antwoord is duide
lijk: „Dat mag". Maar nog
duidelijker is het antwoord
van een van de deelnemers
op de vraag of het zwaar
was: „Ik ben dood".
gemeenten gooien het geld toch
op één hoop om het Woonwa
genwerk te blijven financieren.
Omdat de gemeente Sluis nu
geen woonwagenbewoners
huisvest is die gemeente niet
bij de verdeelsleutel betrokken.
Dat zat J. Boogaard niet hele
maal lekker. Hij wees erop dat
Sluis binnen drie jaar waar
schijnlijk wel woonwagenbe
woners krijgt. Van Schaik
stelde hem echter gerust. Als er
in Sluis een woonwagencen
trum komt, dan zal het Woon
wagenwerk uiteraard ook daar
gaan werken.
Van onze verslaggever
TERNEUZEN - Voor de in Terneuzen woonachtige
Agostinho Macaringue uit Mozambique zijn het span
nende weken. Vorige week vrijdag kreeg hij van het
ministerie van justitie te horen dat hij Nederland
moet verlaten.
De 35-jarige Afrikaan krijgt
geen verblijfsvergunning
omdat hij niet over een gel
dig paspoort beschikt. Via
een kort geding tegen de
staat wil hij aan die ver
blijfsvergunning komen. De
Vlissingse advocaat mr. J.
van der Wijst, gespeciali
seerd in dit soort zaken, ver
dedigt de belangen van de
Mogzambiquaan. Het kort
geding zal over een week of
zes dienen voor de recht
bank in Den Haag. Tot die
tijd mag Agostinho Maca
ringue, getrouwd met een
Nederlandse vrouw en va
der van de bijna eenjarige
Sarah, in Nederland blijven.
Volgens mr. J. van der
Wijst is er een goede kans
dat alsnog een verblijfsver
gunning verleend wordt.
„De vergunning wordt ge
weigerd omdat hij niet in
het bezit is van een geldig
paspoort. Dat is de enige re
den". Na het afwijzen van
het eerste verzoek diende
mr. J. van der Wijst een
herzieningsverzoek in.
Daarin wordt uitgelegd dat
de aanvrager er van alles
aan gedaan heeft een geldig
paspoort te verkrijgen. Om
dat Mozambique en Portu
gal, in dat land studeerde
Agostinho Macaringue en
kele jaren, alle medewer
king weigeren, heeft hij nog
steeds geen geldige papieren
in zijn bezit.
Een terugkeer naar zijn
geboorteland ziet Agostinho
absoluut niet zitten. „Dat is
te riskant", zegt hij. „Ik ben
niet in militaire dienst ge
weest. Dat kon toen gere
geld worden. Maar nu zit er
een andere regering waar
door ik bij terugkeer poli
tiek gezien in moeilijkheden
kan komen".
Maar nog belangrijker is
het gegeven dat het gezin bij
een eventuele uitwijzing
plotseling uit elkaar ge
haald wordt. In het kort ge
ding zal daarom gevraagd
worden de vergunning te
verlenen op humanitaire
gronden. „Ik weet echt niet
wat ik moet doen als ik geen
verblijfsvergunning krijg.
Ik vermoed dat ik dan terug
moet naar Mozambique.
Met alle gevolgen vandien.
Maar nog erger is dat ik dan
mijn vrouw en kind moet
achterlaten".
Agostinho Macaringue ver
liet tien jaar geleden
Mozambique. Hij vertrok
naar Portugal waar hij een
technische opleiding volgde.
Nadat de geldigheidsduur
van zijn Mozambiquaanse
paspoort was verlopen,
kreeg hij een Portugees
vreemdelingenpaspoort.
Dat papier moet om de twee
jaar verlengd worden. Om
dat hij later naar België
vertrok vroeg hij geen ver
lenging aan van het pas
poort dat op 15 maart 1985
verliep.
Later probeerde hij alsnog
aan dat papier te komen.
Maar de pogingen liepen op
niets uit. In het herzienings
verzoek stelt mr. Van der
Wijst dan ook dat Agostinho
er van alles aan gedaan
heeft een geldig paspoort in
zijn bezit te krijgen. In Bel
gië leerde hij een Neder
landse vrouw kennen. Vorig
jaar juni trad hij met haar
in Utrecht in het huwelijk.
Agostinho woont sinds
twee jaar in de Terneuzense
binnenstad waar hij pas
sende huisvesting heeft voor
zijn gezin. „Het is de bedoe
ling dat ik samen met mijn
vrouw een zaak begin. Maar
nu weet ik ook niet wat er
gaat gebeuren. Ik wil hier
blijven, bij mijn vrouw en
kind".
De Mozambiquaan weet
zich inmiddels ook gesteund
door het Terneuzense ge
meenteraadslid André van
Himme. Die zal enkele leden
van de Tweede Kamer vra
gen of ze deze kwestie in
Den Haag willen bespreken.
Van onze verslaggever
VLISSINGEN - De Raad van Bestuur van het Havenschap
Terneuzen heeft met gejuich de vestiging van de Ameri
kaanse katalysatorfabriek Engelhard in Terneuzen be
groet.
De raad van bestuur verkeerde
gisteren in Vlissingen in hoe
rastemming omdat Terneuzen
met Engelhard een schone in
dustrie in huis haalt die werk
gelegenheid biedt aan een
kleine driehonderd mensen.
Complimenten derhalve voor
de slagvaardigheid van het da
gelijks bestuur en directie van
het havenschap. Boegeroep
echter voor de statenleden die
het het havenschap onlangs
verweten het bedrijf onder al
te gunstige vestigingsvoor
waarden naar Terneuzen te
hebben gelokt.
De kritiek van de statenle
den gold met name de reductie
van 20 gulden op de grondprijs
van 50 gulden per vierkante
meter. Het havenschap betaalt
vervolgens ook nog eens mee
aan het treffen van een aantal
infrastructurele voorzieningen.
De 'bijdrage' van het haven
schap komt daardoor op 4,4
miljoen gulden. Dat vonden
verschillende statenleden wat
teveel van het goede.
Voorzitter R. C. Barbé had
zich zoals burgemeester C. Oc-
keloen van de gemeente Ter
neuzen vorige week tijdens de
gemeenteraadsvergadering,
zeer gestoord aan deze 'onge
nuanceerde' kritiek. Hij plaat
ste de opstelling van het ha
venschap gisteren in een heel
ander daglicht. Het haven
schap was niet gul geweest
maar had Engelhard niet an
ders tegemoet getreden dan an
dere bedrijven in het verleden,
die ook van subsidieregelingen
hebben geprofiteerd. Wat vol
gens Barbé ook meegenomen
moet worden in de totale be
oordeling is het effect van de
investering. „Je moet zo'n be
drag niet isoleren maar in de
hele context passen. Hoe is het
beleid in het verleden geweest?
Hoe beoordeel je zoiets in het
kader van de werkgelegheid".
De komst van Engelhard
leidt namelijk tot een forse toe
name van de werkgelegenheid.
Barbé zette Zeeland tegenover
landen met gunstigere subsi
dies en in eigen land tegenover
regio's die over ruime rijksre
gelingen beschikken. Zeeland
kent alleen de WIR. Het 'water
in de wijn doen' zoals in de sta
tencommissie de opstelling van
het havenschap minachtend is
genoemd, vond Barbé in dat
licht gezien niet eens zo
vreemd.
De vertegenwoordigers van
de ministeries van Verkeer en
Waterstaat en Econmische Za
ken konden zich gisteren zon
der meer vinden in de houding
van het dagelijks bestuur. Hun
conclusie: Engelhard is voor
Zeeland een prima zaak.
De raad van bestuur had gis
teren evenmin moeite met een
studie naar de ontwikkelings
mogelijkheden op de Axelse
Vlakte. Met de komst van En
gelhard is het havenschap door
zijn havengebonden industrie
terreinen heen. Het stapsgewijs
onderzoeken wat de mogelij he
den zijn, zoals het dagelijks be
stuur voorstelt, kon ook de
goedkeuring wegdragen van de
raad van bestuur. Gewaakt
dient echter te worden dat er
niet te hard van stapel wordt
gelopen omdat er in de regio,
maar ook op andere plekken in
Nederland, nog voldoende in
dustrieterrein voor handen is.