DE STEM GEORGANISEERDE MISDAAD JAPAN IS OPPERMACHTIG Negei 'ALS JE I rtalië en de Verenigde Staten hebben hun maffia. De over de wereld verspreide Chinese ge meenschappen kennen hun triaden. Dat zijn hecht ge organiseerde misdaadsyndicaten met grote macht en invloed. Zowel de maffia als de triaden vallen echter in het niet bij de Japanse variant: de Yakuza. Die Yakuza is in het westen een onbekend fenomeen, maar in Ja pan zelf is de Yakuza een niet meer weg te denken machtsfactor. Niet alleen houdt de Yakuza zich bezig met criminele activiteiten, de Japanse georganiseerde misdaad heeft ook veel invloed op de binnenlandse politiek. Bovendien 'collecteren' Yakuza-leden jaar lijks voor miljoenen guldens bij Japanse bedrijven, de elektronica-giganten incluis. Wie uit het boek 'Yakuza, de onbekende Japanse onderwereld' van de Ameri- kaase journalisten David E. Kaplan en Alec Dubro leest, valt van de ene verbazing in de andere. Machtsblok Uitgezwermd Sokaiya Sarakin Seks-toerisme ZATERDAGA 29 AUGUSTUS 1987IH Lockheed Makkelijke prooi Expansie Nieuwe generatie In zijn woonkami Chris Hinze, zou Het Cocktail Tri< een man die doo: malen is uitgeroe Europa. Invloeden Formule De Yakuza heeft geregeld zijn diensten aangeboden aan ultra-rechts In Japan. Zo vermoordde een Yakuza-lld In 1960 de secretaris-generaal van de Japanse so cialistische partij In het bijzijn van tv-camera's, verslaggevers en een groot pu bliek. - FOTO S VEEN Door Wlm van Leest Ze missen het topje van een of meer vin gers en als je ze schoon aan de haak ziet, blijken ze zwaar getatoueerd te zijn. Als kleren dragen ze driedelige zwarte of donkerblauwe pakken. Het haar is veelal gemillimeterd en een donkere zonnebril bedekt de ogen. Bij voorkeur verplaatsen ze zich in opzichte Amerikaanse wagens. Qua uiterlijk vertoon lijkt een Japans Yakuza-lid eerder een karikatuur dan een serieus te nemen gangster. De schijn bedriegt echter. Een Yakuza-lid mag dan een potsierlijke verschijning zijn die lijkt te doen alsof, hij is wel degelijk de kei harde crimineel voor wie niets te ver gaat. De Yakuza is overal in Japan en niet alleen dat, de Yakuza is ook volop zicht baar. Niet alleen kun je een Yakuza-lid al van verre herkennen, een beetje Yaku- za-syndicaat heeft in elke belangrijke Ja panse stad wel een kantoor, compleet met groot embleem en trotse vlag. Een dergelijk openlijk vertoon van macht en ondeugd is voor westerse be grippen ondenkbaar. In Japan is het ech ter zo'n beetje de gewoonste zaak van de wereld. Dat heeft te maken met het inge wikkelde Japanse gevoel voor tradities. Ooit, zo'n driehonderd jaar geleden, heette de Yakuza een nobele beweging te zijn die opkwam voor de armen en stal van de rijken. De Yakuza werd omgeven met een waas van heldendom, waardoor de criminelen in de ogen van de gewone bevolking een soort Robin Hoods wer den. Bovendien hielden de Yakuza-leden er van begin af aan uitgebreide ceremonië len en riten op na. Er was sprake van een onvoorwaardelijke trouw tussen de Yakuza-leider en zijn ondergeschikten. Die onvoorwaardelijke trouw werd ken baar gemaakt via het offeren van vinger topjes. Die vingertopjes werden ook af gehakt wanneer een gangster van het rechte pad van zijn syndicaat afgeweken was en aan zijn peetvader duidelijk wilde maken dat hij weer helemaal gehoor zaam was. Wie een Yakuza-kantoor be zoekt, ziet daar de vingertopjes op sterk water in glazen potten staan. De Japanner kijkt met een zekere be wondering naar de Yakuza-syndicaten. Hij weet dat ze misdadig zijn, maar aan de andere kant beschouwt hij ze als een stuk onmisbare folklore. De ontstaansgeschiedenis van de georga niseerde misdaad in Japan is tamelijk wazig. Duidelijk is alleen dat zo'n dne eeuwen geleden Japanse bandieten hun krachten begonnen te bundelen. Na ver loop van tijd breidde de Yakuza zijn werkterrein uit. Naast de puur criminele activiteiten, ging men zich ook met kop pelbazenpraktijken bezighouden. Zo doende kreeg de Yakuza veel macht op plaatsen waar met losse arbeiders ge werkt werd, zoals in de bouw en in de havens. Door zijn groeiende macht werd de Yakuza steeds interessanter voor de Ja panse heersers. Wanneer er stakingen waren, toonde de Yakuza met zijn ar beidskrachten rich een uitstekende sta kingsbreker. In ruil voor hun bewezen diensten konden de Yakuza-syndicaten vrijwel ongestoord uitgroeien tot impo sante bolwerken van misdaad. De Yakuza heeft rijn wortels in de tra ditie en het is er de Japanse georgani seerde misdaad alles aan gelegen geweest om vooral de eerbied voor die traditie te handhaven. Zodoende werd de Yakuza al snel onderdeel van de ultra-nationalis tische beweging in Japan. Die beweging W EE K E De Yakuza is overal Een Japans Yakuza-lld met samoerai-zwaard poserend In nachtelijk Tokio. had de verheerlijking van het keizerlijke Japan hoog in het vaandel staan. Het ul- tra-nationalisme kreeg vorm aan het eind van de vorige eeuw en leidde er uit eindelijk toe dat Japan mede-veroorza ker werd van de Tweede Wereldoorlog. Het waren Yakuza-leden die op verzoek van de rechtse Japanse regering aan het begin van deze eeuw uitzwermden naar gebieden als Mantsjoerije en Korea om daar de kiem voor conflicten te leggen die Japan een excuus voor een invasie gaven. En terwijl de Japanse troepen de over zeese gebieden onder controle hielden, zorgde de Yakuza ervoor dat er in bezet gebied grof geld verdiend werd. Zo werd m China bijvoorbeeld een begin gemaakt met de opzet van een drugsnetwerk dat tot op de dag van vandaag rijn nut be wijst. De capitulatie van Japan en de daar op volgende bezetting van het land door de Amerikanen, betekende niet dat de macht van de Yakuza beknot werd. Inte gendeel, de Amerikaanse militaire inlich tingendienst kwam op het lumineuze idee om de Yakuza in te zetten tegen het 'rode gevaar* dat in Rusland al aanwezig was en dat in China dreigend de kop op stak. Yakuza-leden die omwille van him in de oorlog begane vergrijpen bij de hoogste categorie oorlogsmisdadigers waren ingedeeld, kregen kwijtschelding van straf in ruil voor hun diensten als stakingsbreker of infiltrant bij groeperin gen die voor communisme vatbaar heet ten te rijn. Het naoorlogse Japan mocht snel mo derniseren, de georganiseerde misdaad moderniseerde rich minstens zo snel. Lag voor de oorlog de nadruk vooral op het gokken, de prostitutie en de horeca, na '45 kwam daar een aantal 'moderne' takken bij. De explosieve groei van de japanse eco nomie betekende een nieuwe markt voor de Yakuza. Er ontstond een categorie gangsters die zich toelegde op het chan teren van bedrijven. Ze kregen in Japan de naam 'sokaiya', wat zoiets als 'specia listen van de aandeelhoudersvergade ring' betekent. De sokaiya gingen als volgt te werk: ze zorgden er eerst voor dat ze een aantal aandelen van een wille keurig bedrijf in handen kregen en ver volgens werd er enig speurwerk verricht. Gezocht werd naar feiten die het bedrijf of de directie ervan konden compromit teren. Werd er iets belastends gevonden, dan werd de bedrijfsleiding aangeschre ven. De directie werd voor de keuze ge steld: óf de feiten zouden op de eerstvol gende aandeelhoudersvergadering ge openbaard worden óf de directie moest zwijggeld betalen. Dergelijke chantagepraktijken zouden in het westen wellicht weinig kans ma ken, maar in Japan bleek het hét middel om grof geld te verdienen. Schande en oneer zijn zo'n beetje het ergste wat een Japanner kan overkomen en publieke vernedering is iets waar iedereen in Ja pan als de dood voor is. Maar al te vaak is de dreiging van schande voor een Ja panner aanleiding voor de uiterste kon- sekwentie: de rituele zelfmoord. Omwille van het voorkomen van schande en oneer waren de Japanse be drijven dus maar al te graag bereid om te betalen voor het zwijgen van de 'so kaiya'. Veel Japanse bedrijven losten het probleem van de uitbetaling van de fi nanciële gangsters op lakonieke en effi ciënte wijze op. In het kantoor van het betreffende bedrijf werd een loket inge richt, waar de 'sokaiya' wekelijks of maandelijks hun portie zwijggeld kon den afhalen Het speculeren op schande en oneer dat zo rendabel is bij bedrijven, blijkt ook te werken bij toepassing op de gewone bur ger. Daarin zijn de zogenaamde 'sarakin' gespecialiseerd. Die sarakin zijn simpel vertaald woekeraars. De 'sarakin' zijn een betrekkelijk nieuwe tak van de Yakuza. Eeuwenlang heeft de gewone Japanner er altijd voor gewaakt schulden te maken en was hij zelfs uiterst spaar zaam te noemen. Vanaf pakweg het be gin van de jaren zeventig bleek de verlei ding echter te groot. Net als zijn lotgeno ten in het westen wilde de jonge Japan ner luxe in en om zijn huis. Om die luxe te bekostigen, werden leningen aange gaan bij particuliere kredietverleners, want de Japanse banken voelden er aan vankelijk weinig voor om aan de vraag naar leningen te voldoen. De particuliere bankjes waren stuk voor stuk ondernemingen van de Yaku za. Er viel aan de leningen veel geld te verdienen, want rente-opbrengsten bo ven de 80 procent waren eerder regel dan uitzondering. Die hoge rentepercentages deden veel mensen de das om. Want de 'sarakin' speelden het spel tot het uiter ste. Bij niet nakomen van aflossingen werd niet alleen gedreigd met geweld, maar, wat voor de Japanners veel erger was, de woekeraars dreigden ook het be staan van de lening aan anderen te ont hullen. In 1982 pleegden als gevolg van het niet kunnen aflossen van een lening en de dreigende schande bijna 2400 Ja panners zelfmoord. Nog eens 7300 an dere Japanners lieten in 1982 gezin en werk in de steek om voorgoed onder te duiken. Ook in de Japanse seks-industrie heeft de Yakuza de touwtjes strak in handen. Aanvankelijk week de Japanse versie van de prostitutie niet noemenswaardig af van wat er elders in de wereld gebeurde. Maar de explosieve groei van de Japanse economie zorgde ervoor dat de Japanner meer geld te besteden kreeg. Een van de manieren om dat geld uit te geven, was reizen. Japanners kennen een sterk groepsgevoel en dus wordt er ook in groepen gereisd. Wie zo'n groep in huis haalt, kan er veel geld aan verdienen. De Yakuza had al gauw iets gevonden om aan die gezamenlijk uitstapjes goed te verdienen: er werden reisbureaus opge zet die waren gespecialiseerd in seks-rei- zen. Reisdoelen waren bordelen in Zuid- Korea, Thailand en de Filippijnen. Toch kon het met het sekstoerisme niet lang goed gaan. Niet alleen kwam er steeds meer verzet in de bezochte landen, ook in Japan zelf rees er steeds openlij- ker protest. Toen de Yakuza bemerkte dat het sekstoerisme een aflopende zaak was, werd gekozen voor de volgende op lossing: als de Japanner niet meer naar de meisjes in Bangkok, Seoel of Manila kon gaan, dan moesten die meisjes maar naar Japan komen. Die simpele oplos sing leidde een illegale vrouwenhandel in die tot op de dag van vandaag voort duurt. De grote macht van de Yakuza springt het meest in het oog wanneer het gaat om de Japanse binnenlandse politiek. Absolute toppunt op dit gebied waren de banden tussen Yakuza-peetvader Yostuo Kodama en de Japanse premier Kakuei Tanaka die hun dramatische ontknop- ping kregen in de Japanse afwikkeling van het Lockheed-schandaal. Yoshio Kodama was veruit de machtigste man in het naoorlogse Japan. In Yakuza-ter- men was hij de 'kuromaku', de man die achter de schermen aan de touwtjes trekt. Niet alleen bij de Yakuza had Ko dama enorme invloed, ook binnen de Ja panse regeringspartij Liberale Democra tische Partij (LDP) was overal zijn macht merkbaar. De contacten tussen Lockheed en Ko dama dateren van 1958. Kodama had toen, als een van zijn vele activiteiten, een public relations-bureau. Uitgerekend dat bureau werd door Lockheed in de arm genomen om in Japan een publici teitscampagne voor lockheed op te zet ten. Lockheed wilde aan Japan zijn F- 104 Starfighter verkopen. Nou beseften ze bij Lockheed ook wel dat je in een land als Japan geen vliegtuigen kunt ver kopen als je niet de steun van een aantal politici hebt en dus werd Kodama ver zocht zijn invloed binnen de LDP aan te wenden. Kodama slaagde er zonder al te veel moeite in de F-104 aan Japan te verko pen. Lockheed was tevreden en hield Kodama op de zwarte loonlijst. Aan het eind van de jaren zestig moest Lockheed opnieuw een beroep op Ko dama doen. De Japanse burgerlucht vaart stond namelijk voor de aanschaf van een nieuwe vloot en er kwamen twee type toestellen voor aanschaf in aanmer king: de Boeing van McDonnell Douglas en de Tristar van Lockheed. Kodama kreeg van Lockheed de vrije hand én de ruime financiële middelen om de Ja- anse politiek zo te bewerken dat de ristar gekozen zou worden. E' Ti Premier Tanaka bleek een makkelijke firooi. Lockheed kreeg zijn order en er eek geen vuiltje aan de lucht. Totdat in Amerika bij Lockheed bij het doorlich ten van de boekhouding een aantal ge heime posten ontdekt werd. Lockheed had in twintig jaar tijd 12,6 miljoen dol lar naar Japan gesluisd, geld dat blijk baar was opgegaan aan het betalen van steekpenningen. De onthullingen-machi nerie begon te rollen en zowel Kodama als Tanaka werden er het slachtoffer van. De afwikkeling van het Lockheed- schandaal was tevens het einde van een Yakuza-tijdperk. Sindsdien is er nog wel sprake van politieke verwikkelingen en corruptie tot op het hoogste niveau, maar de Yakuza heeft inmiddels andere doelen. Belangrijkste doel is de expansie naar het buitenland. Her en der in Azië zijn Yakuza-syndicaten actief die zich vooral bezighouden met heroïnehandel en pros titutie. De Yakuza-expansie richt zich te genwoordig ook op de Verenigde Staten. Hawaii wordt daarbij als springplank ge bruikt. Net als elders probeert de Yakuza op Hawaii vaste grond onder de voeten te krijgen via de nachtclubs en de bordelen en volgens de politie op Hawaii is de Yakuza daar al aardig in geslaagd. Volgende stap in de verovering van de VS is Californië. Ook daar zijn al Ja panse Yakuza-groepen actief en hun ac tiviteiten strekken zich vooralsnog uit op twee terreinen: heroïne en wapens. De heroïne wordt door de Yakuza het land binnengesmokkeld. De wapens, in Ame rika makkelijk verkrijgbaar, gaan naar Japan. Daar worden ze op de zwarte markt met soms wel 1000 procent winst worden verkocht. In Japan zelf heeft zich intussen een nieuwe generatie Yakuza-leden aange diend. Die nieuwe gangsters hebben wei nig meer op met de tradities van vroeger. De waas van ridderlijkheid is ingeruild voor duidelijkheid: kost wat kost geld verdienen. Gevolg is dat de Japanse Yakuza steeds geweldadiger wordt. Vroeger was er nauwelijks sprake van schermutselingen met de politie, tegen woordig zijn schietpartijen bijna aan de orde van de dag. Vingertopjes worden er nauwelijks meer geofferd, de nieuwe Japanse Yakuza denkt eerst aan geld voor zich zelf, het syndicaat komt op de tweede plaats. Daarmee gaat een stuk folklore verloren en dat is wellicht de redding voor Japan. Want de enige manier om de macht van de syndicaten te breken, lijkt het breken van die syndicaten zelf zijn. De Yakuza-leden van nu lijken daar door hun ongekende egoïsme zelf voor te gaan zorgen. Dftvid E. Kaplan en Alec Dubro 'Yakuza, de onbe kende Japanse onderwereld. Uitgeverij Veen, pdl" ƒ36,90. Hii Door Tom Smeets Toch zitten ze er in, wart en Nat 'King' singles die hij zelf he Het Cocktail Trio bezi wereld alleen van ons', de (muziek)wereld er als de wereld alleen va Hinze zou zijn? Hij lacl zouden er net zo veel muziek zijn als er nu o Ik heb er geen enkel pi mee als de mensen heel kig zijn met het Cockt of de Zangeres Zonder al is dat mijn muziek ni het Nederlandse levens ik nou niet echt wakker. Waarvan wel? „Ik tx breed in m'n belangs Die ligt zo'n beetje tusse en Miles Davis, om mat twee uitersten te noen ben ook erg voor Afrika; vele Oosterse vormen v; ziek. Dat probeer ik dan m'n eigen muziek tot ui laten komen." Dat hij open staat voor i den van andere contir bewijst z'n meest recei 'Nazali'. Over zijn reden een plaat te maken, ze „Een daarvan is dat de n op de hoogte moeten zij wat je doet. Je doet h< voor jezelf. Je legt een b< ei. Er is natuurlijk oo commerciële reden. Voor in eerste instantie alleen essentieel die muziek plaat te krijgen waar il bezig ben." Hij geeft toe dat hij makkelijk kan zeggen, hij al zo lang in het v; „Toen ik net twintig was, ik op een plaat alles kwi; ik kon. Je moest je totaal maken. Een bepaald col dat hoefde eigenlijk niet. nu een plaat maak, is h< éénrichting concept, waai me de vrijheid behoud o andere plaat iets totaal a te doen. Dat kan honderd cent verschillend zijn." Z'n basis is het hebben va: formule. „Als je het idee dat die formule ook een dere groep van het volk bekoren, dan moet daar gewerkt worden. Maar niet zo dat ik een plaat om nou te zeggen 'nou ga brede groep van het volk ren'. Dat heb ik nooit gec anders was ik waarschij nu nog bezig geweest mei rok-platen. Er zijn er vei mij gekomen die het he geprobeerd. Ook met succe is dus voor mij geen enkel den om het zelf te doen." Of het zou zo moeten zijl iemand voor zo'n plaat 'on tend veel geld' biedt. „Dar Guido de Moor. J

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 28