1 2 DE STEM weekE D IKV heeft centrum van macht nog niet bereikt OUD-VOORZITTER VON MEYENFELDT WENST IKV DIKKERE HUID TOE DOORBRAAK NAAR PLATTELAND WEL BEREIKT ERDAG IS 1987 BNNBNI f ham form et IKV (Interkerkelijk Vredesbe raad) viert vandaag in Amersfoort zijn 20-jarig be staan. Het jubileum valt in een periode waarin het heel wat stiller is geworden rond deze kerkelijke vredesbe weging dan een paar jaar geleden toen er bijvoor beeld actie werd gevoerd tegen de plaatsing van kruisraketten. Een terug- en vooruitblik met generaal- majoor bd M. H. von Meyenfeldt, die precies op de helft van de jubileumperiode het gouverneursschap van de Koninklijke Militaire Academie in Breda combi neerde met het voorzitterschap van het IKV, maar zich er later van heeft verwijderd. Afstand Kritische noten Te betweterig ZATERDAG 29 AUGUSTUS 19871 Sleutel Kerken Platteland Ondoorzichtig Drammerig Ze is heel gelovig nut kerk de rug toe- >eder kiezen die weg loeder ten tijde van i enorm vervelende ihet feit dat zij, door n in Utrecht, eigen mij koos. Voor haar plaatsvervanger van evoed in de katho- aditie kan zij niet de een menselijke, feil- r te relativeren. Zo Irag van allerlei pau- is rechtvaardigt zo'n lende is dat de psy- van het machtsin- it is dat het 'Ik heb en gedachten' som- chten niet eens toe- nonis gaat van deze igevoed binnen de iditie en mijn den- irden zijn daar gro- d. Ik heb me een tijd kerk, tussen mijn aar ik heb toen ge- iets voor terugkreeg, i vrijheid, nee." aats in de geloofsge- men ik ben opge- - want voor mij is man of vrouw - en voor mij. Daarom is tan ook zo belangrijk tnodiging hem te ge- edereen het recht ter Dat is voor mij een at, waarop het ver in de mens tastbaar u de communie ge- Simonis, ziet u er zo Wat gaat er op zo'n :n? Krijgt u door dit n van woede of ver- de manifestatie van Rooms Katholieken lang en diep in de bij ik, gestimuleerd sten en liederen, die ais voor iedereen is er ging stralen en hij jken en tenslotte zijn tnielde na de weige- ïnie op het midden- i tot het eind van de aal een zeer eenzaam rijpt je wel degelijk heel sterk op de roze toen ik dus wel wei shuis. Het gevoel van toen kreeg heeft mij :n huilen." Kessenich wil de ko- breed platform ko- actie kunnen onder- genen die 'waardig- i de katholieke kerk Zelf denkt hij ook ilijkse eucharistievie- .uelen als een eiland en naar priesters die mo's binnen de kerk g ik hem. Er zijn al leringen, als iedere tineerd wordt er uit de discriminerende ;eval dat mensen de een eucharistievie- homo-vriendelijk is, g heb als je katho- n natuurlijk gaan we )og-acties en andere ucht lang en zwaar, te vragen of hij het last ervaart. Homo- :och ook wervende :alen. Een hang naar Ide levensstijl. ijk allemaal niet de r voor te blijven le- heus wel van het le zing, aquarelleer, ik de homoseksualiteit vriendschap. Mijn ew York. Dat bete opbellen. Maar ook geconfronteerd met ebei de nodige frus- hebben. Meer dan s hebben een extra gewenst in kerk en s een domper op je t Madonna een kogel- Iroeg. Het is bekend i Marcos enkele 'bul- exemplaren bezat, onna draagt een zoge- jullet- of kogel-bh, scherpe speerpunten □teerd. Zo komt de le wereld. Het ziet er at Madonna Elvis in overtreffen. Als ze ir licht niet langer iten schijnen en haar ïkt, zullen Madonna- rde stukken schrijven vraag:. „Who's that was dan Madonna, der bedroefden met i sex en geld. H Door Jan Bouwman» „Veiligheid garandeert nog geen vTede; ook gedeelde veiligheid niet." En op een ander moment in het gesprek: „Wat in teresseren mij nou die 48 kruisraketten in WoensdrechtDie maken helemaal geen bal uit in het vredesvraagstuk." Generaal-majoor bd M. H. von Meyenfeldt meent dat het militair sys teem de zaken, die de vredesbeweging met haar grote demonstraties in het be gin van de jaren tachtig in West-Europa had losgeslagen, weer aardig in de greep heeft gekregen. „De NAVO schrok des tijds van die grote betogingen, maar men heeft zijn policy aangepast; men heeft een strategie ontwikkeld om op deze za ken te reageren. Ik denk dat ze weer he lemaal in de greep zijn van de bestaande machten." Is het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) dan na 20 jaar terug bij af Nee, vindt Von Meyenfeldt. De beweging moet echter een dikkere huid krijgen, zich van kritiek niets aantrekken, tenzij die positief is. Zo heeft het IKV zich zijns inziens te veel gelegen laten liggen aan beschuldigingen een handlanger van Moskou te zijn. Waarom vragen aan Von Meyenfeldt over 20 jaar IKV Je praat dan toch met een oud-topofficier die van januari 1976 tot september 1977 het directeurschap van de hoogste militaire opleiding in Ne derland, de KMA in Breda, gecombi neerd heeft met het voorzitterschap van het IKV, hetgeen toen voor niet weini gen in binnen- en buitenland onverenig baar en dus onverteerbaar was. Dit viel bovendien precies op de helft van de 20- jarige periode, toen ook de overgang werd gemaakt van beraad naar actie: de - voor de een beroemde, voor de an der beruchte - campagne 'Help de kern wapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland'. Het pikante is echter dat Von Meyen feldt later afstand heeft genomen van het IKV, maar wel vredesactivist is gebleven. „Ik ben mijn eigen weg gegaan", zegt hij er zelf van in de tuin van zijn bungalow in Ittervoort, waarin het gesprek op een van die schaarse zonnige augustusdagen plaats had. Die eigen weg is dan de inter nationale vereniging 'Generaals voor de vrede' die hem inmiddels goede contac ten heeft opgeleverd met zowel militaire als civiele kringen in Oost-Europa en de Sovjet-Unie. Het begin dit jaar aanvaar de, nieuwe IKV-beleid - of moet je het strategie noemen - van 'gedeelde vei ligheid' richt het brandpunt ook geheel op een brede opbouw van contacten tus sen Oost- en West-Europa. Een weging van 20 jaar IKV blijkt voor de heer Von Meyenfeldt toch vooral een beoordeling te zijn van de campagne 'Help de kernwapens de we reld uit, om te beginnen uit Nederland'. Deze heeft immers naar buiten toe het gezicht bepaald. „Toen ik in het begin van de jaren zeventig vanuit de gerefor meerde kerken lid werd van het IKV, was het nog een echt praat- en studiecol lege; een echt beraad met studies en pu- blikaties in de Vredesweek. Later is het meer in de richting gegaan van actiege- beuren in plaats van beraadsfunctie, zonder dat het denkwerk werd verwaar loosd. Men publiceert ook nog studies. Maar de hoofdlijn is toch het mobilise ren en het ageren geworden." „In mijn periode als voorzitter heeft de overgang plaats gehad van beraad naar actie. Ik ben daar niet ongelukkig mee geweest. Ik vond het een juiste weg dat die actie 'Help de kernwapen- senz.' gevoerd ging worden. De actie op zichzelf vond ik goed; ik heb meer moeite gehad met de wijze waarop daar leiding aan werd gegeven en de uitwer king ervan." De generaal-majaar bd heeft drie kriti sche noten op zijn zang. Ten eerste heeft het IKV de kwestie te wetenschappelijk benaderd, ten tweede heeft men zich te zeer in de actie zelf vastgebeten en ten derde moet de IKV-benadering van het Europese vraagstuk, met name zijn hou ding ten opzichte van Oost-Europa, pro blematisch genoemd worden. „Het IKV kwam met zijn actie in de greep van wetenschappers die met mo- k. Een van de vele IKV-acties die In de loop van het 20-jarig bestaan werden gevoerd: fietsen tegen de kernwapens. - foto de stem/ben steffen 'Het IKV is soms te betweterig geweest' „Die actie 'Help de kernwapens..enz.' op zichzelf vond ik goed; ik heb meer moeite gehad met de wijze waarop daar leiding aan werd gegeven en de uitwer king ervan.- foto fer traugott dellen de werkelijkheid te lijf gingen, maar te weinig ervaring hadden met het omgaan met machten en machtsge- bruik." Waarmee gezegd wil zijn, dat het zijns inziens nogal eens ontbrak aan rea liteitszin. „In Nederland worden zo vele model len gepresenteerd die de toekomst moe ten bepalen. Ik heb vaak het idee dat die modellen zo los staan van de werkelijk heid. Die hele toespitsing op de bewape ning. Wapens zijn symptomen. Waar het in werkelijkheid om gaat, is het politieke beleid: meer vertrouwen krijgen in elk aar. Wat zijn de krachten achter de be wapening en hoe krijg je daar greep op, daar gaat het om. Je moet bereid zijn je modellen in te leveren om te zien of je dan verder kunt komen." Wat betreft het vastgebeten zijn in de actie zelf: „Een actie heeft pas zin in een breder kader van alternatieven: waar ben je voor! Dat heeft te veel ontbroken. Dat heeft later dan ook geleid tot veel frustratie, toen de kruisraketten er toch bleken te komen en de actie door velen als mislukt werd gezien. De actie heeft het IKV op sleeptouw genomen in plaats van omgekeerd." En dan Oost-Europa: „Ik bedoel het niet als verwijt, maar bij het zoeken naar contacten in Oost-Europa en de pogin gen om inbreng te krijgen in de interna tionale samenwerking heeft het IKV geen goede, verantwoorde taktiek ge volgd; het is te betweterig geweest, heeft te weinig de hand in eigen boezem gesto ken." Het IKV werpt zich sinds begin dit jaar weer volop op het thema 'ontspan ning' met het motto 'gedeelde veiligheid'. Concreet houdt dat in het bevorderen van contacten op alle mogelijke niveaus tussen oost en west; tussen burgers on derling, maar ook met officiële instan ties. In vroeger jaren zocht het IKV con tact met alleen dissidente bewegingen in het oosten en juist dat is volgens Von Meyenfeldt een onverantwoorde taktiek geweest, die de groei van wederzijds ver trouwen heeft belemmerd. Wederzijds vertrouwen - voorwaarde voor betere politieke verhoudingen die op hun beurt weer voorwaarde zijn voor vrede en veiligheid die militaire macht overbodig maken - kan pas groeien wan neer de gevestigde machtsstructuren in west én oost er de dragers van zijn. De contacten die het IKV destijds zocht met dissidenten, deden wantrouwen groeien in plaats van vertrouwen, zegt Von Meyenfeldt uit eigen waarnemingen te hebben moeten vaststellen. „Ik heb in Oost-Europa heel wat kri tiek gehoord op het IKV; hoe ze dissi denten benaderden. Dat heeft veel weer stand opgeroepen en het proces van ver trouwen wekken vertraagd. Dat je dissi- denten in het oog hebt en houdt, is hart stikke goed, maar je moet goed in de ga ten houden in welke situatie die dissi denten zelf verkeren. Je moet dus ver trouwen opbouwen met de machtsstruc turen en via die weg met andersdenken den ter plaatse." Terecht legt het IKV nu weer het accent op de politieke verhoudingen, voor Von Meyenfeldt dé sleutel tot het vredes vraagstuk. Dat accent op de politieke re laties had tegelijk met de campagne te gen de kernwapens in het algemeen en de kruisraketten in het bijzonder gelegd moeten worden. Waarom is het achter wege blijven ervan volgens Von Meyen feldt de grote zwakte van het IKV in de afgelopen jaren geweest? „Door de campagne en de demonstra ties is de veiligheidsvraag in brede lagen van de bevolking gaan leven, maar niet de vredesvraag. De demonstraties waren uitingen van bezorgdheid om de eigen veiligheid. Zolang de eigen veiligheid en de eigen welvaart centraal staan, komen we geen stap verder, want in Oost- Europa doen ze dan precies hetzelfde. We komen ook met gedeelde veiligheid tussen Oost- en West-Europa geen stap verder, als daardoor anderen in de we reld zich bedreigd weten of voelen. Vei ligheid garandeert nog geen vrede, ook gedeelde veiligheid niet. Omgekeerd wel: vrede garandeert veiligheid. Bij vrede gaat het echter om politieke verhoudin gen op basis van gerechtigheid." Tot dit laatste, fundamentele niveau heeft het IKV de bewustwording van vele verontruste burgers niet kunnen la ten doorstoten, meent Von Meyenfeldt. Daarvoor heeft het zich ook te lang in de actie tegen de kruisraketten vastgebeten. Toch is die noodzakelijk, ja zelfs meer dan dat. Intussen acht hij hetgeen het IKV aan mobilisatie te weeg heeft ge bracht, een verdienste. „Ik zou het IKV willen prijzen. Het heeft veel bijgedragen aan de bewustwording. Al ga ik nu na tionaal en internationaal mijn eigen weg, het IKV heeft mij op de vredesweg ge zet." Rest nog de relatie met de kerken. Het IKV heeft dit jaar nog eens uitdrukkelijk gekozen voor handhaving van zijn kerke- üjke binding. Von Meyenveldt: „Mijn latere ervaringen in België hebben me geleerd dat een sterke kerkelijke binding een blokkade is om tot een sterke vredes beweging in Nederland te komen. Dit kun je het IKV overigens niet verwijten. Dat de kerken participeren in de vredes beweging, is goed. Maar niet de kerke lijke binding moet voorop staan, doch de bundeling van vredeskrachten. Ik mis een overkoepelende vredesorganisatie in Nederland die duidelijk leiding geeft op dit gebied. Ik had het IKV graag zien uitgroeien tot die overkoepelende orga nisatie. Ik zou het IKV geadviseerd heb ben het mandaat aan de kerken terug te geven. Dat zou de ruimte ontstaan om te zien of de kerken inderdaad er nog be hoefte aan hebben. Want - ik chargeer iets - de kerken hebben het IKV toch in de steek gelaten. De kerken zijn gaan zwijgen in plaats van zich te profileren toen het ICTO zich begon te roeren. Ze lieten zich leiden door de vrees dat men sen weg zouden lopen. Dat kan niet." „De kerken zouden een heel zorgvul dige analyse moeten maken van de maatschappij waarin we leven, van de dwang waarin veel mensen wat betreft veiligheid zitten. Vanuit die analyse zou den de kerken moeten spreken hoe met bijvoorbeeld krijgsmacht om te gaan. De kerken zouden heel duidelijk moeten zeggen dat een krijgsmacht als politiek' middel van nationale staten niet meer kan en oproepen naar alternatieven te zoeken. In Europa staan welvaart en vei ligheid nog altijd centraal: de mensen willen hun gouden consumptiekooi be schermd zien. De kerken moeten daar te genover stellen dat het om gerechtigheid en vrede in de wereld gaat. Maar ze pra ten weer steeds meer over de plaats van de mens in de hemel; geprivatiseerd heil." en gevolge van ac ties als die van het IKV raakte het afschrikkingsdenken in een ge loofscrisis en werd de publieke opi nie een factor van betekenis in het veiligheidsbeleid". Zo luidt de slot zin van het boek 'In actie voor een vredesklimaat; twintig jaar IKV', dat de geschiedenis van het beraad kri tisch beschrijft. Het boek wordt van daag op het jubileumfeest officieel ten doop wordt gehouden'. Door Jan Bouwman» Wat is nou twintig jaar. Maar je kunt je heden ten dage amper meer voorstellen dat de Nederlandse regering zich ooit door het IKV en Pax Christi gedwongen achtte tot vordering van televisiezendtijd om het volk bezwerend toe te toespreken en de IKV-leiding op het Catshuis uitno digde om met een zware kabinetsdelega tie te spreken. Dat was in 1968 na de Russische inval in Tsjechoslowakije. De 'rel' werd inge luid door Pax Christi dat op zijn jaarver gadering onder voorzitterschap van kar dinaal Alfrink op initiatief van het PvdA-kamerlid Ruygers, maar tegen de zin van zijn vice-voorzitter, het KVP-ka- merlid Schuyt, een verklaring aannam tegen een verhoging van de defensie-uit gaven met 225 miljoen gulden. Deze ver klaring werd door kardinaal Alfrink aan de regering gezonden en het IKV liet daar overheen een telegram gaan aan de regering met het verzoek de uitspraak van Pax Christi in haar overwegingen te betrekken. Nederland in opschudding. De rege ring vorderde zelfs televisiezendtijd en premier Piet de Jong liet het volk weten dat de regering de stem van de kerken waardeerde, maar dat de wereld helaas nog niet rijp was voor deze stemmen. Op het Catshuis ontvingen de premier en zijn ministers Luns (Buitenlandse Za ken) en Den Toom (Defensie) de IKV- leiding om de heren het regeringsstand punt uit te leggen. De verhoudingen zijn sindsdien wel even veranderd. De balans wordt in het boek opgemaakt onder redactie van twee on derzoekers van het Leidse Instituut voor Internationale Studiën, Philip Everts en Guido Walraven. Een van hun conclu sies is dat het IKV als enige organisatie van een sociale beweging erin is geslaagd door te breken naar het platteland en daar wortel heeft geschoten, maar er des ondanks niet in is geslaagd het politieke midden in de samenleving te bereiken. Het jaar 1977, waarin de campagne 'Help de kernwapens de wereld uit, om te beginnen uit Nederland' startte, wordt door velen gezien als een breuk in de IKV-geschiedenis. Volgens de onderzoe kers is dat echter heel betrekkelijk. De analyses van het vredesvraagstuk en de ideeën in welke richting naar oplossin gen gezocht moet worden, tonen een grote mate van continuïteit. Het berei ken van een vredesklimaat is altijd het doel van het IKV geweest en gebleven. Dat neemt evenwel niet weg dat het optreden van het IKV in vier perioden valt onder te verdelen: 1966-1977 op bouw, Vredesweek én educatieve strate gie; 1977-1981 van beraad naar bewe ging, campagne, politisering, mars door de instituties en politieke winst; 1981- 1986 confrontatie, polarisatie, politieke strijd en verenging; 1986-1987 afscheid en nieuw begin, hervatting van de rode draad der ontspanningspoütiek. Het IKV heeft een ondoorzichtig karak ter: kracht en zwakte tegelijk. De onder zoekers zetten een serie tegenstellingen binnen het IKV op een rij. Tussen de po len van elke tegenstelling bestaat volgens de onderzoekers op een best een labiel evenwicht. Een greep eruit. Het IKV is wel van de kerken en handelt in hun op dracht (is zijn legitimatie), maar spreekt niet namens de kerken. Het IKV ziet zichzelf als deel van de kerken, maar handelt vaak als staat het tegenover de kerken. Het IKV claimt geen evangelische meerwaarde voor zijn standpunten, maar de christelijke opvatting en de notie van kerkelijke verantwoordelijkheid voor de politiek vormen wel zijn specifieke be staansrecht. Het IKV zet zich af tegen wat het ziet als partijpolitiek, maar is in bepaalde omstandigheden niet afkering van samenwerking met bepaalde partijen en afkerig van andere partijen. Het IKV ziet zichzelf als een massa-organisatie, maar is in feite een elitegroepering: het aantal actieve participanten is minder dan 25.000 en de meeste sympathisanten worden gerecruteerd uit niet meer dan 5 10 procent van de bevolking en zijn be halve links ook nog zeer goed opgeleid. Hoewel deze tegenstellingen regelmatig tot spanningen hebben geleid, heeft men de organisatie bijeen weten te houden. Het kerkelijke karakter heeft volgens de onderzoekers veel toe bijgedragen dat met conflicten soepel werd omgegaan. Een andere tegenstelling ging vooral na 1977 spelen, namelijk het beeld dat het IKV van zichzelf had en wat buiten staanders ervan hadden of maakten. Het IKV vond zichzelf redelijk; buitenstaan ders vonden het drammerig, het evange lie claimend en het eigen gelijk absoluut stellend. Binnen de kerken voelden al dan niet aarzelende CDA-stemmers zich door IKV-ers voortdurend in de be klaagdenbank gezet. „Zolang jullie zo met onze mensen omgaan, hoeven jullie van ons niets te verwachten", moet het IKV meer dan eens door leiders van het CDA te verstaan zijn gegeven. IKV'ers hadden daarentegen het gevoel met al hun redelijkheid toch tegen dovemanso ren te praten. „Alleen hun aangeboren optimisme weerhield de meesten van een terugval in apathie of een vlucht naar vo ren in radicalisme", aldus de onderzoe kers. In het meest wezenlijke doel is het IKV tot op heden niet niet geslaagd. Dat doel was het politieke midden, centrum van macht, te bereiken door binnen de kerken invloed uit te oefenen op kiezers die traditioneel op een confessionele par tij stemden. Daarbij wilde het via deze kiezers veranderingen bewerken in de betrokken confessionele partijen en als dat niet bleek te lukken, deze kiezers tot een bewuster (en ander) stemgedrag te brengen. Het IKV heeft er niet het minste toe bijgedragen dat de kernwapenproblema- tiek ook een binnenlands politiek pro bleem is geworden en meer in het alge meen dat het Nederlandse buitenlandse beleid is gedemocratiseerd. Het kon dit volgens de onderzoekers doen omdat de traditionele rol van de politieke partijen als initiatiefnemers en forum van debat over belangrijke maatschappelijke pro blemen sterk aan betekenis heeft inge boet. 'In actie voor een vredesklimaat; twintig jaar IKV', uitgave De Hors tink, Amersfoort/Leuven, 12,50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27