L
MIVA STIMULEERT
ONTWIKKELEN
VAN COMPLEET
VERVOERSBELEID
n
ris
>ie en
ering
CHAPPIJ
NNEN
WKÊÊÊÊEÏ
(ERS m/v
ZATERDAGH
29 AUGUSTUS 19871 I
Eerste project
Registratie
Wegen
n het propvolle jaarschema van de ka
tholieke fondswervende organisaties is het laatste
weekend van augustus gereserveerd voor de inzame
lingsactie van de MIVA, de Missie Verkeersmiddelen
Actie. Op het MIVA-bureau, gevestigd in Breda, wordt
dit jaar op een opbrengst gerekend van dik zes mil
joen gulden. Dan kunnen de 535 aanvragen uit Azië,
Afrika, Latiins-Amerika en Oceanië om een vervoer
middel gehonoreerd worden. Die aanvragen variëren
van kleine vrachtwagens, bestelwagens, terreinauto's,
ambulances, gewone auto's, scooters, boten, motor
fietsen en gewone fietsen tot paarden en zadels. Toch
is de MIVA niet alleen maar een simpel doorgeefluik
van rollend materieel.
Missonair
Kritisch
A62
W E E K E
D
1
Een idyllisch stukje oerwoud. De schijn bedriegt echter. Dergelijke 'makkelijk
begaanbare stukjeszijn in de derde wereld een zeldzaamheid.
Een degelijk vervoersbeleid is ook nodig
omdat aankoop, onderhoud en brand
stofvoorziening van motorisch vervoer in
vele derde wereldlanden bijna niet meer
is op te brengen, vertelt Blommaert. „In
sommige Afrikaanse landen kost een
landrover op dit moment zestig tot ze
ventig duizend gulden. Daar kon je tien
jaar geleden nog een klein ziekenhuis
voor bouwen. Waar de gemiddelde bij
drage van de MIVA aan de aankoop van
een auto eerst 8000,- bedroeg, is dat
gemiddelde bedrag nu 35.000,-."
Directeur Blommaert somt de elemen
ten op waarop het toekomstige vervoers
beleid van de bisdommen in de derde
wereld gebaseerd moet gaan worden. Elk
bisdom moet zijn wagenpark beperken
tot één vrachtwagen en één personen
auto en daar strikt aan vasthouden.
Auto's die in de bush vervangen moeten
worden, kunnen in de stad nog best een
tijd mee en doorschuiven naar de stad
moet dus normaal worden. Er moet on
derzocht worden of op de grotere missie
posten volstaan kan worden met één
auto voor het bushwerk en voor het ove
rige werk één of twee motorfietsen. De
oude auto's moeten niet langer meer ver
kocht worden aan de autohandel, maar
ingeleverd worden in op te richten en in
eigen beheer te houden regio-garages om
ze daar te reviseren voor hergebruik of
de nog bruikbare onderdelen te verzame
len. Tenslotte moet het eigendomsrecht
van de vervoermiddelen duidelijker cen
traal worden geregeld, waarbij het ver
voer aan de activiteit en niet aan een
persoon wordt gekoppeld.
In Kalwande nabij de stad Mwanza in
Tanzania is afgelopen mei het eerste pro
ject op basis van dat nieuwe beleid van
start gegaan. De nood was daar ook zeer
hoog gestegen omdat er in Tanzania we
gens absoluut gebrek aan deviezen bijna
geen auto-onderdeel meer te koop is.
Blommaert vertelt enthousiast over het
project.
„In de streek van het Victoriameer in
Tanzania liggen tien bisdommen bij elk
aar. We hebben broeder Kees Dielemans
uit Etten-Leur, die in Kalwande een
soort projectbureau runt, het wagenpark
in die tien bisdommen laten inventarise
ren, in welke staat de auto's verkeerden
en hoe in hun onderhoud werd voorzien.
Op grond daarvan besloten we in Kal
wande een onderdelenmagazijn op te
richten en een regionale garage waarin
grote reparaties en revisies gedaan kun
nen worden, maar waar tegelijk mon
teurs gedegen worden opgeleid. We heb
ben die tien bisdommen echter vooraf
drie voorwaarden gesteld: beperking van
het aantal te gebruiken automerken; bij
vervanging moet de inruilauto aan de re
giogarage worden gegeven en de bisdom
men moeten aan hun eigen kleine gara
ges meer aandacht besteden door mon
teurs te laten opleiden. We hebben nu in
Kalmande een MIVA-onderdelenmaga-
zijn waar voor twee ton onderdelen in
voorraad üggen, het wagenpark bestaat
nog maar uit drie automerken en de re
gionale MIVA-garage met volledige
monteursopleiding is er van start gegaan.
Zes bisdommen hebben iemand gestuurd
om er een driejarige opleiding te volgen
zodat hun eigen, Ideine garage straks in
deskundige handen komt."
Onderdelen kunnen in het MIVA-maga-
zijn tegen een redelijke prijs worden ge
kocht op voorwaarde dat men de betref
fende auto er laat registreren, zodat men
er zeker van is dat hij later daar wordt
ingeleverd. Via een wat ingewikkeld sys
teem is het mogelijk gemaakt dat de
Tanzaniaanse kerkewerkers met hun -
waardeloze - shillings evenveel betalen
als de westerse missionarissen en ont
wikkelingswerkers die via hun moeder
land aan harde westerse valuta kunnen
komen. De MIVA zorgt ervoor dat het
magazijn elke drie maanden wordt aan
gevuld. In het magazijn liggen ook vele
fietsonderdelen, afkomstig van het fiet-
senproject van Vraag en Aanbod Inter
nationaal. De MIVA neemt namelijk een
deel van de distributie van die fietsen
voor haar rekening.
Het komt er derhalve op neer dat de
MIVA in plaats van zorgen voor een ver
voermiddel voor deze en gene missiona
ris de weg is ingeslagen van realisering
van complete vervoersbedrijvigheid. En
dat niet alleen ten behoeve van de bin
nenkerkelijke arbeid. Missionair vervoer
staat ten dienste van pastoraal, gezond
heidszorg, onderwijs en ontwikkelings
projecten. Het Tanzaniaanse project wil
men ook gaan toepassen in de Centraal
Afrikaanse Republiek, Zaïre, Kameroen
en Burkina Fasso.
Wie vervoer zegt, zegt infrastructuur:
wegen bijvoorbeeld. Blommaert: „Daar
kunnen we praktisch niets aan doen. In
Kameroen hebben we wel eens iets ge-
brobeerd en in Zaïre hebben we ooit
eens geld beschikbaar gesteld voor hon
derd kantonniers om de zandwegen in
orde te houden. Maar nee, dat is toch
een zaak van de overheid."
De MIVA heeft in 1986 voor bijna 7,8
miljoen gulden onder meer 1040 vervoer
middelen tet beschikking kunnen stellen.
De toegezegde hulp voor dit jaar beloopt
meer dan zes miljoen gulden.
king nodig, in dit ge
le standplaatsen ten
leiredacties ontstaan
n in ieder geval over
ling en over een uit-
nisbaar. we gaan uit
ebied te willen vesti-
n de regio-journalis-
geschiedt honore-
tn de cao voor dag-
an het audet-concern
arden.
heer a.j.m. smolders,
happij de stem b.v.,
JJ1 tmrecd
'a cb
tfooi
VRIJE TIJD
HOBBYCURSUSSEN
- Oiv kookcursussen
- Cursus Koud-Butfet
- Wiincursus
- Cursussen op aanvraag
ca. 1.500
isproces. De
ïarktgericht
drijf, en dus
elen van de
stjers, onder
n grote mate
an ca. 300
rzoek maakt deel
dure. Gezien het
van uit dat u tus-
id bent.
Door Jan Bouwmans
Bij de MIVA gaat jaarlijks zo'n acht mil
joen gulden om. „Dat is de laatste zeven
jaar constant gebleven, dus in zekere zin
een achteruitgang", zegt pater E. Blom
maert sscc, al vijftien jaar directeur van
deze leke-organisatie.
Het aantal begunstigers neemt de laat
ste jaren weliswaar toe, maar het gemid
delde bedrag per begunstiger wordt min
der. „De mensen hebben gewoon minder
te vergeven", constateert Blommaert
koel.
De MIVA mag zich echter verheugen
in een vrij sterke stijging van het aantal
legaten en erfenissen die haar worden ge
schonken. Deze stijging maakt de terug
gang in de gemiddelde bedragen van de
jaarlijkse inzamelingscamapgne goed.
Pater Blommaert denkt dat die toename
het gevolg is van de opvatting van steeds
meer mensen dat ze hun bezit niet voor
hun nazaten hoeven te reserveren. 'De
kinderen moeten er zelf maar voor wer
ken; dat hebben wij ook moeten doen.
Als ze trouwen, krijgen ze het nodige
mee en daarmee is het bekeken. Voor de
rest zoeken wij voor ons geld een goede
bestemming', zo schetst hij de denkwijze.
Het MIVA-bureau in Breda telt zes
tien medewerkers, in volledige dan wel
gedeeltelijke betrekking. De staf bestaat
uit vier functionarissen. Vijf procent van
de jaarlijkse inkomsten gaat op aan de
kosten van de organisatie. Iedereen mag
bij wijze van spreken in de boeken ko
men kijken: de MIVA.laat zijn handel en
wandel elk jaar door een externe com
missie controleren.
In een notedop geschetst is de MIVA
een organisatie die geld inzamelt en dat
geld omzet in vervoermiddelen voor wer
kers in derde wereldlanden. In zijn com
pactheid niet onjuist, zegt directeur
Blommaert, maar er ontbreekt wel een
fundamenteel element. „De MIVA is een
missionaire organisatie. Dat wil zeggen,
dat we binnen een wereldkerk staan en
dat we geloven dat het evangelie zoveel
waarden bevat, dat het de moeite waard
is om het aan alle mensen aan te reiken.
De waarden van vrede, gerechtigheid en
solidariteit, die toch het geluk van men
sen uitmaken. Je gunt elke mens zijn
menszijn met toekomstmogelijkheden
voor zichzelf en zijn kinderen; dat ze
kunnen uitgroeien, gelukkig worden en
vooruit komen, niet alleen in materiële
zin. Je hoopt dat de kerk een stuk zorg
kan verkondigen, maar ook voorleven."
De situatie waarin gewerkt wordt, zo
vertelt Blommaert, is fundamenteel ver
anderd. Het is niet meer zoals in het be
gin, dat landgenoten in den vreemde aan
vervoer worden geholpen. Van de ver
voermiddelen gaat 72 procent naar wat
de MIVA-directeur 'landeigen' krachten
noemt. Dat gegeven weerspiegelt de in
nerlijke wijziging: de ene plaatseüjke
kerk helpt de andere.
Blommaert: „Wij bepalen niet voor welk
werk een auto, motorfiets, boot of vlieg
tuig moet worden ingezet. De plaatse
lijke kerk moet de prioriteiten vaststel
len. Het doorgaan van een activiteit mag
ook niet afhangen van de vraag of wij
wel bereid zijn er vervoer voor te geven.
Maar wij begeleiden de aanvragen wel
kritisch. Wij bekijken bijvoorbeeld of
een aanvrager het ook met een andere,
goedkopere auto kan stellen."
Deze kritische begeleiding begint de
laatste jaren steeds verder uit te groeien
tot wat je de ontwikkeling van een heus
vervoersbeleid van de kerken in de derde
wereld kunt noemen. „Zonder vervoer
ben je in de derde wereld nergens. Zon
der vervoer vallen er zelfs de gewoonste
zaken van de wereld in de zorg voor
mensen niet te doen. Wij zijn daarom nu
volop bezig ginds vervoerscommissies op
te zetten. Dat is nieuw. De kerken in de
derde wereld beleven een enorme groei
en in gelijke mate neemt de vraag naar
vervoer toe. Aan de orde is daarom of
hoe wij onze beperkte middelen eerlijk
kunnen blijven verdelen waarbij zoveel
mogelijk landen geholpen kunnen wor
den. Daarvoor blijken ginds nieuwe
structuren ontwikkeld te moeten wor
den. De kerken ginds zullen het trans
port moeten gaan zien en hanteren als
een beleidsfactor van gewicht. Die com
missies moeten het kanaal gaan worden
waarlangs onze hulp gaat lopen."
t uitstekende pri-
jndities, alle kan-
i uw vakgebied te
m beweeglijke ka
als een uitdaging,
im uw schriftelijke
n. N.V. Interpolis,
lard, Directeur So-
vatoriumlaan 15,
In de derde wereld wordt onder een begaanbare weg iets heel anders verstaan dan bij ons.
Goed vervoer is
- FOTO'S MIVA
noodzaak