L MIVA STIMULEERT ONTWIKKELEN VAN COMPLEET VERVOERSBELEID n ris >ie en ering CHAPPIJ NNEN WKÊÊÊÊEÏ (ERS m/v ZATERDAGH 29 AUGUSTUS 19871 I Eerste project Registratie Wegen n het propvolle jaarschema van de ka tholieke fondswervende organisaties is het laatste weekend van augustus gereserveerd voor de inzame lingsactie van de MIVA, de Missie Verkeersmiddelen Actie. Op het MIVA-bureau, gevestigd in Breda, wordt dit jaar op een opbrengst gerekend van dik zes mil joen gulden. Dan kunnen de 535 aanvragen uit Azië, Afrika, Latiins-Amerika en Oceanië om een vervoer middel gehonoreerd worden. Die aanvragen variëren van kleine vrachtwagens, bestelwagens, terreinauto's, ambulances, gewone auto's, scooters, boten, motor fietsen en gewone fietsen tot paarden en zadels. Toch is de MIVA niet alleen maar een simpel doorgeefluik van rollend materieel. Missonair Kritisch A62 W E E K E D 1 Een idyllisch stukje oerwoud. De schijn bedriegt echter. Dergelijke 'makkelijk begaanbare stukjeszijn in de derde wereld een zeldzaamheid. Een degelijk vervoersbeleid is ook nodig omdat aankoop, onderhoud en brand stofvoorziening van motorisch vervoer in vele derde wereldlanden bijna niet meer is op te brengen, vertelt Blommaert. „In sommige Afrikaanse landen kost een landrover op dit moment zestig tot ze ventig duizend gulden. Daar kon je tien jaar geleden nog een klein ziekenhuis voor bouwen. Waar de gemiddelde bij drage van de MIVA aan de aankoop van een auto eerst 8000,- bedroeg, is dat gemiddelde bedrag nu 35.000,-." Directeur Blommaert somt de elemen ten op waarop het toekomstige vervoers beleid van de bisdommen in de derde wereld gebaseerd moet gaan worden. Elk bisdom moet zijn wagenpark beperken tot één vrachtwagen en één personen auto en daar strikt aan vasthouden. Auto's die in de bush vervangen moeten worden, kunnen in de stad nog best een tijd mee en doorschuiven naar de stad moet dus normaal worden. Er moet on derzocht worden of op de grotere missie posten volstaan kan worden met één auto voor het bushwerk en voor het ove rige werk één of twee motorfietsen. De oude auto's moeten niet langer meer ver kocht worden aan de autohandel, maar ingeleverd worden in op te richten en in eigen beheer te houden regio-garages om ze daar te reviseren voor hergebruik of de nog bruikbare onderdelen te verzame len. Tenslotte moet het eigendomsrecht van de vervoermiddelen duidelijker cen traal worden geregeld, waarbij het ver voer aan de activiteit en niet aan een persoon wordt gekoppeld. In Kalwande nabij de stad Mwanza in Tanzania is afgelopen mei het eerste pro ject op basis van dat nieuwe beleid van start gegaan. De nood was daar ook zeer hoog gestegen omdat er in Tanzania we gens absoluut gebrek aan deviezen bijna geen auto-onderdeel meer te koop is. Blommaert vertelt enthousiast over het project. „In de streek van het Victoriameer in Tanzania liggen tien bisdommen bij elk aar. We hebben broeder Kees Dielemans uit Etten-Leur, die in Kalwande een soort projectbureau runt, het wagenpark in die tien bisdommen laten inventarise ren, in welke staat de auto's verkeerden en hoe in hun onderhoud werd voorzien. Op grond daarvan besloten we in Kal wande een onderdelenmagazijn op te richten en een regionale garage waarin grote reparaties en revisies gedaan kun nen worden, maar waar tegelijk mon teurs gedegen worden opgeleid. We heb ben die tien bisdommen echter vooraf drie voorwaarden gesteld: beperking van het aantal te gebruiken automerken; bij vervanging moet de inruilauto aan de re giogarage worden gegeven en de bisdom men moeten aan hun eigen kleine gara ges meer aandacht besteden door mon teurs te laten opleiden. We hebben nu in Kalmande een MIVA-onderdelenmaga- zijn waar voor twee ton onderdelen in voorraad üggen, het wagenpark bestaat nog maar uit drie automerken en de re gionale MIVA-garage met volledige monteursopleiding is er van start gegaan. Zes bisdommen hebben iemand gestuurd om er een driejarige opleiding te volgen zodat hun eigen, Ideine garage straks in deskundige handen komt." Onderdelen kunnen in het MIVA-maga- zijn tegen een redelijke prijs worden ge kocht op voorwaarde dat men de betref fende auto er laat registreren, zodat men er zeker van is dat hij later daar wordt ingeleverd. Via een wat ingewikkeld sys teem is het mogelijk gemaakt dat de Tanzaniaanse kerkewerkers met hun - waardeloze - shillings evenveel betalen als de westerse missionarissen en ont wikkelingswerkers die via hun moeder land aan harde westerse valuta kunnen komen. De MIVA zorgt ervoor dat het magazijn elke drie maanden wordt aan gevuld. In het magazijn liggen ook vele fietsonderdelen, afkomstig van het fiet- senproject van Vraag en Aanbod Inter nationaal. De MIVA neemt namelijk een deel van de distributie van die fietsen voor haar rekening. Het komt er derhalve op neer dat de MIVA in plaats van zorgen voor een ver voermiddel voor deze en gene missiona ris de weg is ingeslagen van realisering van complete vervoersbedrijvigheid. En dat niet alleen ten behoeve van de bin nenkerkelijke arbeid. Missionair vervoer staat ten dienste van pastoraal, gezond heidszorg, onderwijs en ontwikkelings projecten. Het Tanzaniaanse project wil men ook gaan toepassen in de Centraal Afrikaanse Republiek, Zaïre, Kameroen en Burkina Fasso. Wie vervoer zegt, zegt infrastructuur: wegen bijvoorbeeld. Blommaert: „Daar kunnen we praktisch niets aan doen. In Kameroen hebben we wel eens iets ge- brobeerd en in Zaïre hebben we ooit eens geld beschikbaar gesteld voor hon derd kantonniers om de zandwegen in orde te houden. Maar nee, dat is toch een zaak van de overheid." De MIVA heeft in 1986 voor bijna 7,8 miljoen gulden onder meer 1040 vervoer middelen tet beschikking kunnen stellen. De toegezegde hulp voor dit jaar beloopt meer dan zes miljoen gulden. king nodig, in dit ge le standplaatsen ten leiredacties ontstaan n in ieder geval over ling en over een uit- nisbaar. we gaan uit ebied te willen vesti- n de regio-journalis- geschiedt honore- tn de cao voor dag- an het audet-concern arden. heer a.j.m. smolders, happij de stem b.v., JJ1 tmrecd 'a cb tfooi VRIJE TIJD HOBBYCURSUSSEN - Oiv kookcursussen - Cursus Koud-Butfet - Wiincursus - Cursussen op aanvraag ca. 1.500 isproces. De ïarktgericht drijf, en dus elen van de stjers, onder n grote mate an ca. 300 rzoek maakt deel dure. Gezien het van uit dat u tus- id bent. Door Jan Bouwmans Bij de MIVA gaat jaarlijks zo'n acht mil joen gulden om. „Dat is de laatste zeven jaar constant gebleven, dus in zekere zin een achteruitgang", zegt pater E. Blom maert sscc, al vijftien jaar directeur van deze leke-organisatie. Het aantal begunstigers neemt de laat ste jaren weliswaar toe, maar het gemid delde bedrag per begunstiger wordt min der. „De mensen hebben gewoon minder te vergeven", constateert Blommaert koel. De MIVA mag zich echter verheugen in een vrij sterke stijging van het aantal legaten en erfenissen die haar worden ge schonken. Deze stijging maakt de terug gang in de gemiddelde bedragen van de jaarlijkse inzamelingscamapgne goed. Pater Blommaert denkt dat die toename het gevolg is van de opvatting van steeds meer mensen dat ze hun bezit niet voor hun nazaten hoeven te reserveren. 'De kinderen moeten er zelf maar voor wer ken; dat hebben wij ook moeten doen. Als ze trouwen, krijgen ze het nodige mee en daarmee is het bekeken. Voor de rest zoeken wij voor ons geld een goede bestemming', zo schetst hij de denkwijze. Het MIVA-bureau in Breda telt zes tien medewerkers, in volledige dan wel gedeeltelijke betrekking. De staf bestaat uit vier functionarissen. Vijf procent van de jaarlijkse inkomsten gaat op aan de kosten van de organisatie. Iedereen mag bij wijze van spreken in de boeken ko men kijken: de MIVA.laat zijn handel en wandel elk jaar door een externe com missie controleren. In een notedop geschetst is de MIVA een organisatie die geld inzamelt en dat geld omzet in vervoermiddelen voor wer kers in derde wereldlanden. In zijn com pactheid niet onjuist, zegt directeur Blommaert, maar er ontbreekt wel een fundamenteel element. „De MIVA is een missionaire organisatie. Dat wil zeggen, dat we binnen een wereldkerk staan en dat we geloven dat het evangelie zoveel waarden bevat, dat het de moeite waard is om het aan alle mensen aan te reiken. De waarden van vrede, gerechtigheid en solidariteit, die toch het geluk van men sen uitmaken. Je gunt elke mens zijn menszijn met toekomstmogelijkheden voor zichzelf en zijn kinderen; dat ze kunnen uitgroeien, gelukkig worden en vooruit komen, niet alleen in materiële zin. Je hoopt dat de kerk een stuk zorg kan verkondigen, maar ook voorleven." De situatie waarin gewerkt wordt, zo vertelt Blommaert, is fundamenteel ver anderd. Het is niet meer zoals in het be gin, dat landgenoten in den vreemde aan vervoer worden geholpen. Van de ver voermiddelen gaat 72 procent naar wat de MIVA-directeur 'landeigen' krachten noemt. Dat gegeven weerspiegelt de in nerlijke wijziging: de ene plaatseüjke kerk helpt de andere. Blommaert: „Wij bepalen niet voor welk werk een auto, motorfiets, boot of vlieg tuig moet worden ingezet. De plaatse lijke kerk moet de prioriteiten vaststel len. Het doorgaan van een activiteit mag ook niet afhangen van de vraag of wij wel bereid zijn er vervoer voor te geven. Maar wij begeleiden de aanvragen wel kritisch. Wij bekijken bijvoorbeeld of een aanvrager het ook met een andere, goedkopere auto kan stellen." Deze kritische begeleiding begint de laatste jaren steeds verder uit te groeien tot wat je de ontwikkeling van een heus vervoersbeleid van de kerken in de derde wereld kunt noemen. „Zonder vervoer ben je in de derde wereld nergens. Zon der vervoer vallen er zelfs de gewoonste zaken van de wereld in de zorg voor mensen niet te doen. Wij zijn daarom nu volop bezig ginds vervoerscommissies op te zetten. Dat is nieuw. De kerken in de derde wereld beleven een enorme groei en in gelijke mate neemt de vraag naar vervoer toe. Aan de orde is daarom of hoe wij onze beperkte middelen eerlijk kunnen blijven verdelen waarbij zoveel mogelijk landen geholpen kunnen wor den. Daarvoor blijken ginds nieuwe structuren ontwikkeld te moeten wor den. De kerken ginds zullen het trans port moeten gaan zien en hanteren als een beleidsfactor van gewicht. Die com missies moeten het kanaal gaan worden waarlangs onze hulp gaat lopen." t uitstekende pri- jndities, alle kan- i uw vakgebied te m beweeglijke ka als een uitdaging, im uw schriftelijke n. N.V. Interpolis, lard, Directeur So- vatoriumlaan 15, In de derde wereld wordt onder een begaanbare weg iets heel anders verstaan dan bij ons. Goed vervoer is - FOTO'S MIVA noodzaak

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25