'Nederland belangrijker op internationale meubelmarkt' INDE HANDELAREN IN ONVERKOOPBARE KLEDING De confectie-industrie doet goede zaken dank zij het toenemend modebe- wustzijn van het publiek. Toch verkoopt een winkelier niet altijd de gehele voorraad. Waar blijven de restanten? Een blik in het wereldje van hande laars in onverkoopbare kleding. Al houden ze de deur liever gesloten. AAN TAFEL: BROCCOLI Leuren met andermans armoe Opkoper Belgers uit Maurlk: „Modebewust- zljn Is de doodsteek voor deze handel". FOTO HUUB JANSEN Door Huub Jansen Op de oprit staat een bus waaruit twee mannen dozen met kleding la den en die vervolgens naar de boe renschuur dragen. Eenmaal binnen onderhandelen ze met kledingopko- per Belgers uit Maurik over de prijs. Belgers vindt alles veel te duur en koopt dus niets. Later, in de boerenschuur, vertelt hij: „Die twee vroegen zeven gulden per kilo, wat veel te veel is voor dat spul. Die ouderwets vaalblauw- en staal- grijsgekleurde katoen raak ik zelfs aan de straatstenen niet kwijt. Als 't nou dat kleurtje van jouw bloesje had gehad (mintgroen HJ) had ik er nog wel wat voor over gehad. Het probeem in dit vak is dat je altijd in ouderwetse spullen handelt, die nie mand meer wil hebben. Ik moet dan ook dag en nacht sjouwen om mijn hoofd boven water te kunnen hou den". Belgers handelt in wat vaak deni grerend troep genoemd wordt: on verkoopbare kleding, die winkeliers soms uit zichzelf bij hem proberen te slijten. Kleding die niemand wenst aan te trekken, kleding die zelfs in de uitverkoopbakken voor vijftien gul den nog niet van de hand gaat. Niet temin leidt Belgers een druk bestaan. Hoe komt hij aan zijn spullen? „Je kunt beter vragen hoe ik er vanaf kom, want dat is het moeilijkste in dit vak. Het is zonder meer lastig oude kleren kwijt te raken. Ik heb altijd overjarig goed, kleding die jaren op de mode achterloopt zodat niemand die wil dragen. Althans, in Europa. In West-Europa bestaat geen markt voor onverkoopbare kleding, dus wordt meer dan de helft naar het Oostblok of de Derde Wereld geëx porteerd. Wat overblijft wordt kapot- gedraaid ten bate van de industrie. Hebben zij ook weer poetslappen". KAPOT En waar haalt Belgers z'n onver koopbare kleding die niemand meer wil dragen vandaan? „Dat is maar net hoe het uitkomt. Een concern als Peek Cloppenburg draait het zelf kapot. Mijn leveranciers bevinden zich niet in die categorie van grootte, maar de klanten die ik heb wil ik graag houden. Het gaat per slot van rekening niet zo goed in dit vak". „Wie mijn klanten zijn? Ik kom elk jaar bij een bedrijf in Twente". Na wat aandringen: „Ik praat liever niet over mijn klanten. Ik wil ook niets kwijt over mijn verkoopmethodes. Ik zeg ook niet aan wie ik mijn spullen verkoop. Mijn concurrenten hoeven dat niet te weten". LOUCHEHANDEL Vergeleken met zijn concurrenten is Belgers zelfs spraakzaam. De ande ren hullen zich liever in stilzwijgen. Kledingopkoper De Lang uit Zalt- bommel: „Niemand heeft hier toch wat mee te maken? Ik koop kleding op, exporteer het of maak er poets lappen van. Dat is alles". Kledingop koper Van Duinkerken uit Amers foort: „Ik zit te eten, dus heb ik geen tijd er wat over te vertellen. Nee, je hoeft straks niet terug te bellen, want er valt niets over dit werk te vertel len". Kledingopkoper Mol uit Eist: „Ik koop onverkoopbare kleding, be ter gezegd rommel op. De ene keer vis ik achter het net. De andere keer niet en sla ik m'n slag. Ik haal m'n spullen vooral uit het Oostblok. In Rusland kun je de armoede kopen. In Oostbloklanden wordt nog kleding gemaakt die zeer weinig kost. Het meeste stuur ik daarna naar Afrika. Daar wordt weinig geproduceerd". Het wereldje van kledingopkopers in Nederland is erg klein. Het zijn 'vrije jongens'. Is het soms een lou che handel? Belgers, als door 'n wesp gestoken: „Nee! Het is een eer lijke handel. Alles gaat op facturen. Wij kennen geen zwart-geldcircuit". DOODSTEEK Bestaat er dan een grote onderlinge haat en nijd onder kledingopkopers? „Nee, maar hoe moet ik dat nou zeg gen. Het principe is eenvoudig. Je hebt een stuk koek die je met zijn drieën moet delen. Als er een vierde bijkomt, gaat het niet meer en is de koek zo op. Tien jaar geleden was dit een beste markt. Nu gaat het echter niet zo goed meer. Het groeiende modebewustzijn van de mensen, dat zelfs hier op het platteland helemaal is doorgedrongen, is de doodsteek voor deze handel. Ik kan er nog wel mijn brood mee verdienen, omdat ik altijd keihard sjouw. Het is ook zeer onregelmatig werk, er valt geen peil op te trekken. Op feestjes verklaren ze me nogal eens voor gek omdat ik altijd met andermans armoede loop te leuren. Ik ben slechts een hande laar in spullen waar niemand weg mee weet". VERLIES Echt rijen dik staan winkeliers nu ook weer niet voor de deur van kle dingopkopers. De meesten proberen hun kleding zelf op allerlei manieren kwijt te raken. Rolf Majoor van Cool Cat: „Wij voorkomen het ontstaan van restan ten door goede afprijzingen in onze winkels. Bovendien hebben enkele vestigingen van ons concern zelfs 'n continue uitverkoop. Wat er dan overblijft, wordt gerouleerd en komt in onze koopjeskelder. Als we het dan nog niet kunnen verkopen, gaat de kleding naar het centrale maga zijn om opnieuw uitgeprijsd te wor den. Wat er dan overblijft is öf vies öf zo uit de mode, dat we het aan een opkoper van kleding verkopen. Dat gaat om één procent. Nee, nog min der dan dat. Een opkoper geeft trou wens zo weinig geld voor onver koopbare kleding dat het misschien beter is het verlies te accepteren. Het is namelijk niet zo'n beste reclame kleding aan een opkoper te verko pen, omdat het meeste voorzien is van een label". UITZONDERING Mevrouw Sandijk van V D: „V D blijft uiteraard ook met restanten zit ten, wat afhankelijk is van het sei zoen en van weersinvloeden. Dat va rieert van nul tot vijf procent, hoewel dat aantal in de loop der jaren steeds is verminderd. Dat is toe te schrijven aan ons verbeterde concept. Be halve de kleding is onze gehele en tourage gemoderniseerd. Datgene dat niet verkocht wordt, gaat in de uitverkoop. Bij tijdloze kleding doen we dat het volgend jaar weer en als het dan nog niet verkocht wordt, ver kopen we het bij hoge uitzondering aan een kledingopkoper uit het bui tenland. We willen niet dat onze goe deren via welke weg dan ook in Ne derland op de markt worden ver kocht. Dat is slecht voor ons imago. Je wordt dan snel ongeloofwaardig". In de grote boerenschuur van kle dingopkoper Belgers zegt deze later: „De clou is -en dat mag je best we ten- dat wat ik in Limburg heb ge haald, ik niet in Maastricht kan ver kopen. Daarom rij ik morgen ook naar een rommelmarkt in Den Hel der". PRINCE Aan één kant hangen jasjes van een of andere provinciale drumband, die toch misschien in de mode zijn nu Prince zo populair is. Belgers: „Oh ja? Jij mag ze hebben voor vijf gul den per stuk, nee 3Vi gulden, nee maak er maar Vk gulden van. Maar dan moet je ze wel allemaal tegelijk kopen. Jongen, ik heb die dingen nog niet aan de straatstenen kwijt kunnen raken. Ik haal er straks de knopen af, draai de boel kapot en maak er poetslappen voor de indu strie van". Zijn schuur is volgestapeld met dozen onverkoopbare kleding; jas sen van namaakbont in groen, blauw en rose, voetbaltassen met de naam van de club erop, complete ski-out fits etcetera. „Dit soort spullen verzamel ik net zolang tot ik een container vol kan laden. Die wordt naar Schiphol ge bracht en vervolgens naar de Derde Wereld gevlogen. De winst is in dat geval minimaal, want die mensen kunnen sowieso weinig betalen. De enige hoop die ik dan koester is dat ik grote omzetten kan maken. Ik ex porteer jaarlijks zo'n tien containers naar het buitenland. Dat is meer dan een ton kleding". Door Emile van Kessel Nauw verwant aan de bloemkool raakt de 'zomerse' variant broccoli steeds meer vertrouwd in onze keu ken. De groente verdient het. Hij is zeer decoratief en, wat uiter aard belangrijk is, broccoli smaakt hartiger en is bijzonder rijk aan mine ralen en vitamines. Het vitamine C- gehalte wordt alleen overtroffen door peterselie en paprika. Van oorsprong is hij afkomstig uit Klein-Azië, waarna hij zijn intrede deed in Italië (het Italiaanse woord brocco betekent spruit). Geïmpor teerd is hij vrijwel het gehele jaar te koop, terwijl de laatste jaren ook Ne derlandse groentetelers het produkt op de markt brengen. Kort voor de bloei worden de knoppen met de circa twintig cm lange stelen uitge sneden. Het is een dankbaar gewas, want na de eerste oogst worden uit de bladoksels nieuwe scheuten met bloemknoppen gevormd. Als u de groente koopt moet u er speciaal op letten dat de roosjes ste vig en gesloten zijn. Dikwijls is de groente per stronk in plastic folie ver pakt. Steel en bloemkop hebben dan een doorsnee gewicht van 75 tot 150 gram. Verse broccoli is enkele dagen houdbaar in de koelkast. De groente kan rauw worden ge geten door de broccoli in kleine roos jes te verdelen en met een dipsausje te serveren of te verwerken in een sa lade. Indien de broccoli wordt ge kookt moet u na het afborstelen de stelen schillen en de harde gedeelten verwijderen. Vervolgens wordt de groente in ruim kokend water ge daan, waaraan op het laatste moment zout is toegevoegd. Er hoeft geen deksel op de pan. Zo blijft het kook vocht zuurstofrijk en zal de broccoli zijn mooie kleur behouden. Let er vooral op dat de groente nooit te lang kookt; hij moet 'knappend' blijven. De kooktijd bedraagt ongeveer vijf tot zeven minuten. Net als bij bloemkool kan ook bij broccoli een deksaus worden geserveerd. MOUSSE Een meer verfijnde bereiding is de broccoli-mousse. Voor vier personen is nodig: 400 gram broccoli 25 gram boter 1 dl. kippebouillon (van een blokje) 2 eieren V4 dl. slagroom peper en zout De broccoli schoonmaken zoals bo ven beschreven en in kleine stukjes verdelen. Boter in een pan smelten en de groente kort stoven. Hierna voegt u de bouillon er aan toe en laat u de groente in een gesloten pan on geveer vijf minuten stoven. Als de broccoli afgekoeld is kan hij samen met de eieren, de kruiden en de room in een mixer/blender worden gepu reerd tot een gladde massa. Deze massa giet u in een vuurvast schaaltje, dat aan de binnenzijde met een dun laagje boter bestreken is. Het schaaltje plaatst u in een warm waterbad zodat het voor twee derde onder staat (au-bain-marie). Het ge heel wordt ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven geplaatst (200° C.) zodat de mousse opstijft zonder dat er om de buitenkant een korst wordt gevormd. De groente-mousse kan direct worden geserveerd nadat u hem om gekeerd op een bord heeft uitgestort en in plakken heeft gesneden. Nederland neemt een steeds belangrijker plaats in op de interna tionale meubelmarkt. Samen met Ita lië loopt ons land zelfs voorop ais het gaat om de creativiteit van jonge ont werpers. Dat zei voorzitter J. van Os van de Vereniging Vakbeurs Meubelen (VVM) tijdens een bijeenkomst in Utrecht ter gelegenheid van de Inter nationale Meubelbeurs. Daar werden ook de winnaars bekend gemaakt van de Meubelprijzen 1987. De Nederlandse Meubelprijzen worden sinds 1985 jaarlijks georga niseerd door de WM in samenwer king met de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs. Van Os toonde zich ver heugd over het groeiend aantal deel nemers en de steeds hogere kwaliteit van hun ontwerpen. De stijlprijs gaat dit jaar naar het ontwerpers- en fa brikantenechtpaar Van Mourlk voor hun fauteuil Gina. De jury vond de stoel klein, elegant en comfortabel en van een eenvoudige constructie. Het ontwerp zou geschikt zijn als conferentie-fauteuil en de jury zou er in dat geval graag zwenkwieltjes on der zien, aldus het rapport. De 27-jarige Rob Hermes uit Arn hem krijgt de prijs voor jonge ont werpers voor een ronde tafel. Het ju ryrapport noemde Hermes een zeer talentvolle jonge ontwerper. De prijs voor het beste Nederlandse meubel ontwerp gaat naar de 34-jarige Am sterdammer Rob Eckhardt. De jury beloonde zijn zitelement Pouffe Garni wegens de originele vorm en de vernieuwende aanpak. Eckhardt krijgt voor zijn prestatie een plastiek, de andere winnaars ontvangen een medaille. De Internationale Meubel beurs wordt van 30 augustus tot en met 2 september gehouden In de Utrechtse Jaarbeurs. De beurs is voor publiek geopend op zondag 30 augustus. (ANP) VEILIG DEKSEL VOOR FRISDRANK Schweppes brengt als eerste een blikje op de markt met een nieuwe sluiting: het zogenoemde 'stay-on-tab '-deksel. In tegenstel ling tot de gebruikelijke blikver pakkingen blijft het lipje, waar mee het blik wordt geopend, ver bonden met het deksel. Dus geen rondgestrooide lipjes meer. Schweppes voorziet verschil lende frisdranken van deze nieuwe sluiting. AFSTANDSBEDIENING VOOR HOORTOESTEL De hoortoestellen worden steeds kleiner. De kleinste zitten zelfs ai in het oor verstopt, waardoor nogal wat gebruikers problemen krijgen bij de bediening van de zeer kleine afstelknopjes. Om die reden heeft Siemens een af standsbediening voor hoortoe stellen ontwikkeld, waarmee het volume en het onderdrukken van storingen moeiteloos kunnen worden geregeld. De Telos, zo heet het apparaatje, is volgens Siemens een wereldprimeur. Het weegt slechts 40 gram en heeft het formaat van een betaalpasje. mm Wm§m WASAUTOMAA T VOOR BLINDEN AEG heeft twee speciaal aange paste apparaten voor blinden en slechtzienden op de markt ge bracht: een wasautomaat en een wasdroger. De wasautomaat is uitgerust met het milieuvriende lijke öko-systeem (waardoor 20 procent minder wasmiddel nodig is) en wordt bediend door middel van een programmakiezer en vijf druktoetsen. De instelstanden van de programmakiezer staan met voelbare strepen en standen aangegeven. Boven de druktoet sen staan eveneens voelbare aanwijzingen. Een schijf op het bedieningspaneel geeft aan met welk programma-onderdeel de machine bezig is. De adviesprijs van de wasautomaat is 2245 en die van de wasdroger f 1555. ZWEEDSE VINDING VERLICHT RUGPIJN Een Zweedse uitvinding, het Spi- na-Bac rugkussen, kan de pijn bij mensen met rugklachten aan zienlijk verminderen. Met dit rug kussen kan vrijwel iedere stoel of bank worden aangepast aan de natuurlijke vorm van de rug. Een instelbaar binnenwerk in het kus sen verleent de rug precies op de juiste plaats de nodige steun. Het kan ook simpel tijdens reizen worden meegenomen. Het kus sen kost f 176,40. Leverancier is Spina-Bac Holland in Baarn. KATTENKOGELS Een holle bal, gevuld met smake lijke vitaminekogels, houdt huis katten op een speelse wijze fit en vitaal. Dat beweert de fabrikant van de zogenoemde Gimpet kat- tenkogels. De bal zou het jachtin stinct van de in hun vrijheid be perkte katten weer wekken. Bij het spelen valt er af en toe een kogeltje uit. Deze 'gedoseerde beloningzorgt voor voedings stoffen en vitaminen, met name de voor een glanzende vacht be langrijke vitamine H. SPUL TEGEN VERWEREN Door een drogist uit Drachten is een middel ontwikkeld dat schim melvorming op parasols, tenten, zonneschermen, zeildoek en der gelijke voorkomt. Het spul is nu onder de naam Siloblank ver krijgbaar bij drogisten, doe-het- zelf-afdelingen van winkels en ook bij watersportwinkels.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17