SERGIO ORLANDINI IS OPTIMISTISCH BH AFSCHEID HULS Groot Brabants experiment met teleshoppen 28 t/H g MGUSIh Nijpels zet werk bij Hoechst op de tocht ÏRTIN FINANCIËN at (W.Bogaert) (NCB) DE STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987 AMSTELVEEN - 'Misschien jat ik hier en daar wel eens met iets zou mogen meepra- ien, maar een rol zoals die twee illustere lieden, die voor mij zijn afgetreden, zie ik voor mij in het geheel liet'. Topje ijsberg Geen fusies Verre Oosten Politici Barricaden Adviseur BLHP VREEST STRIJD TEGEN WASMIDDELEN Gentsesraatl nieuwe n- en HONDERDDUIZEND BEELDSCHERMEN THUIS NIEUWSOVERZICHT Ericsson ziet halljaarwinst dalen Contactdagen bedrijven in Tilburg Alcoa koopt Sypla Baggersector schaft VUT af Mogelijk misbruik voorwetenschap üatex CSM haalt zeker verwachte resultaten 'Economie W-Duitsland blijft groeien' fND: rjzen: Pod. Ovtrdarri! BraJerietf Gnte Mi Walenteri Overcamstrj Bnodma Br»odma Bêrkaaii Gnte Mai ),- gratis boodschip. fipact-Disc ntiereis worden gratis hten v|,.> lernoemde uren cetrokki ledt in de informatestand Kindermolen, spriigkussi In, straatanimatie, Ilompe T19 KLM wordt eens zo groot' pat zegt drs. Sergio Orlandini, je scheidende president-direc- eur van de KLM. Op 1 septem- jer draagt hij na veertien j aar de leiding van de nationale lucht- laartmaatschappij over aan zijn huidige plaatsvervanger, mr. J. leSoet. mogelijk aansluitingen van onze sys temen bij de verkopers van onze pro- dukten te plaatsen." Twee verschil lende computersystemen belemmer den een gezamenlijk initiatief van de leden van de organisatie van Euro pese luchtvaartmaatschappijen AEA om met één systeem de markt op te gaan. jj vindt het terecht dat de voorma- ge Philips-topman Dekker en de iToegere Shell-topman Wagner na iet neerleggen van hun functies door Ie regering verzocht zijn op diverse terreinen adviezen uit te brengen. 'Ik jenk dat ze daarin ook veel bekwa- mer zijn dan ik', en op de voor hem mmerkende wijze afstand nemend het onderwerp voegt hij daaraan Ke, 'zou de regering zo onvoorzichtig ajn om mij te vragen'. Bedrijfseconoom Orlandini, nu 66 begon zijn KLM-loopbaan in 1951 bij het bureau Centrale Planning. !ijn beschouwingen over de toekomst san de KLM hebben het voorzichtige karakter, dat Orlandini vrijwel in al ajn uitspraken aanbrengt. lat pas als u van uv vakar nt. Dan zijn er op a? vens! ik en in de tuin tochwat Ie ontstaan. Jammer. Maar r sciale weekaanbiediigen fc it snel en voordelig verhelp Kij. maat Nu nog volop porrad PERKPLANTEh zoals I geraniums, peturo's POKON PLUS ideale planten voeding voor binnen en de bloembakken buiten. S 95 Met stelligheid voorspelt hij echter lat de KLM over vijf tot zes jaar de helft groter zal zijn geworden. Deze komt niet voort uit overname van andere luchtvaartmaatschappij- a „Ik kan me geen grote fusie in Europa voorstellen. Misschien gebrek aan visie." „In Europa zijn we in een stadium caarin we veel met elkaar praten, nat overigens niet ongebruikelijk is. lïe praten over samenwerking, maar liet over fusies over de landsgrenzen leen. Dat voorzie ik de eerste jaren jokniet." Samenwerking in Europa betekent tolgens Orlandini op dit moment on- ier andere praten over een gezamen- ijk computer-reserveringssysteem. Samen met British Airways, Swissair in een dochtermaatschappij van de hrnerikaanse United Airlines richtte ie KLM in juli Gallileo op. Inmiddels hebben zich drie andere luchtvaart maatschappijen bij dit consortium ge legd. Vier andere Europese luchtvaart maatschappijen lanceerden tegelij kertijd hun eigen computer-reserve ringssysteem dat Amadeus gaat he ten. „Zeker concurrentie", erkent hij. ,We zullen beiden proberen zoveel Samenwerking is volgens Orlandini daarnaast de handhaving van de coördinatie van dienstregelingen, het op elkaar afstemmen van materieel- aankopen en het verzorgen van trai ningen. Later zal mogelijk gedacht kunnen worden aan een gezamenlijk verkooppunt in kleinere landen en het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe routes. Hoewel niet zonder vraagtekens ge looft Orlandini dat in 1992 Europa vrij zal zijn van grensbelemmeringen die de luchtvaart nu nog parten spelen. De EG-ministers hebben besloten dat alle belemmeringen in dat jaar opge heven moeten zijn. „Ik denk, maar het is een negatieve benadering, dat het onontkoombaar zal blijken. Er zijn daarvoor overwe gingen die zwaarder zijn dan die van de luchtvaart. De economische reali teit zal een steeds zwaardere rol in dat geheel gaan krijgen", aldus Orlandini. Op dit moment heeft hij nog weinig waardering voor de Europese lucht- vaartpolitiek. „Het hele debat en ru moer draait om het tarievenbeleid. Dat is alleen het puntje van de ijsberg. Praten over vrije luchtvaart betekent praten over vrije routes en vrije capa citeit, maar daar draait men omheen." Ondanks de restricties die de KLM belemmeren de vleugels in Europa uit te slaan op een wijze zoals de huidige directie zich voorstelt, voorziet Orlan dini de komende jaren een verdere uitbreiding van de produktie. Hij is optimistisch over nieuwe routes en meer diensten op bestaande bestem mingen. Ontwikkelingen van regionaal ver voer wegen daarbij volgens hem niet op tegen wat er tekortschiet aan ver bindingen op grotere stations. Vene tië, Turijn en Napels zijn bij voor beeld steden die de KLM graag zou willen aandoen, maar die als gevolg van een restrictieve Italiaanse poli tiek niet in het KLM-routenet op korte termijn zullen voorkomen. Buiten Europa voorziet Orlandini uitbreidingen op bestemmingen in het Verre Oosten, waarheen het vervoer sterk groeit. Daarbij verwacht hij nieuwe, lage tarieven. Ook hoopt hij op een tweede dienst per week naar Medang en Bali in samenwerking met Garuda. Verder zal het vervoer op de Noordatlantische route groeien. Het Sergio Orlandini, de president directeur van KLM die afscheid neemt. aantal bestemmingen dat de KLM mag aandoen (nu zes, volgend jaar ze ven) zal zich naar zijn idee op korte termijn niet verder uitbreiden. Kort geleden kreeg de KLM rechten voor lijndiensten op Orlando in Flori da, een bestemming die echter pas na Boston, Washington en San Francisco op het verlanglijstje van de KLM stond. Maar de druk op de Ameri kaanse overheid zal blijven, voorspelt hij. „Ik verwacht ook dat de Neder landse overheid zal blijven streven naar verdere uitbreiding van onze diensten, maar het zal een gevecht worden tegen de berg op." Het belangrijkste is voor Orlandini de groei van de totale activiteiten in het lijndienstvervoer. Een groei die hij voor de komende jaren voorspelt op zes a zeven procent. De huidige verhouding in de ver- voersinkomsten zal daarbij volgens hem weinig veranderen. Tachtig pro cent van de totale inkomsten verdient de KLM nu in het buitenland. Om de te verwachten groei te kunnen reali seren, zal het produkt dat Schiphol biedt voortdurend verbeterd moeten worden. „We zijn in veelvuldig overleg met de luchthavendirectie over welke plannen er de komende vier a vijf jaar moeten worden gerealiseerd. Die plannen gaan steeds concretere vor men aannemen, zoals de aanleg van een nieuwe, vijfde pier." Dit geldt volgens Orlandini ook voor het vrachtvervoer. De capaciteit op Schiphol zal de komende jaren sterk worden uitgebreid. Daarbij denkt Orlandini aan een verdubbe ling van de huidige vrachtaccommo datie in vijf tot zes jaar. Bij de verwezenlijking van wat nu mogelijk lijkt, stelt Orlandini wel een aantal voorwaarden aan de overheid. Naast voortgaande activiteiten 'een heel mild woord' voor het verkrijgen van luchtvaartrechten en het be schermen van de huidige, wenst Or landini concurrerende tarieven voor de noodzakelijke faciliteiten zoals luchtverkeersbeveiliging en voor hef fingen, onder andere voor milieu maatregelen. Maar ook op het lijstje staat een ge zonde ontwikkeling van de Neder landse economie, waarin de KLM haar concurrentiepositie kan verbete- Daarbij behoort beheersing van de loonkosten, verlaging van de sociale lasten en de loon- en inkomstenbelas ting. „We kunnen ons niet permitte ren achter te blijven bij wat er in de landen om ons heen gebeurt." In 1986 verminderde de Neder landse staat haar aandeel in de KLM. Van een meerderheidsaandeel werd het aandeel 39,4 procent. Orlandini vond dat een uitstekende ontwikke ling, omdat zijns inziens de KLM fi nancieel op eigen benen moet staan. De Nederlandse staat heeft zich volgens Orlandini nooit met de be drijfsvoering bemoeid. „Dat gold voor alle kabinetten, van welke signatuur dan ook. De staat heeft zich altijd een voortreffelijk partner getoond." Poli tici dachten wel eens anders over de wijze waarop de staat haar aandeel in de KLM zou moeten gebruiken, met name daar waar de KLM werd gezien als de nationale luchtvaartmaat schappij, opererend in het verlengde van het Nederlands politiek beleid. „Onze status is in dat opzicht door het minderheidsaandeel niet veran derd. Het zou eenvoudiger zijn als de politici minder vragen hadden ge steld, maar tot inmenging hebben die vragen zeker niet geleid. Misschien is het zelfs de vraag of dat echt de be doeling was." Orlandini stelt dat de KLM voor de Nederlandse economie wel een rela tief belangrijk instituut is. Het vlag vertoon van de KLM moet zijns in ziens echter meer gezien worden in de zin van een Nederlands bedrijf dat in het buitenland bekend is vanwege produktie en dienstbetoon. Hoe de aandelenpositie van de overheid in de KLM ook is, de maat schappij is bij het verkrijgen en hou den van landingsrechten gebonden aan de overheid, die daartoe overeen komsten met buitenlandse overheden sluit. Pratend met waardering over wat de overheid voor de KLM heeft gedaan, stelt Orlandini: „Maar we willen al tijd meer en dat moeten we ook pro beren." Reagerend op het feit dat de Rijksluchtvaartdienst met het libe rale beleid dat wordt gevoerd begrip toont voor de wensen van andere Ne derlandse maatschappijen die ook meer willen, stelt Orlandini met na druk dat het lijndienstvervoer vanuit Nederland, gezien de sterke en nog toenemende concurrentie, 'absoluut in één hand moet worden gehouden ten behoeve van de Nederlandse lucht vaartpositie'. Een vervaging van de chartervoor- waarden zoals Transavia die bij de overheid heeft bepleit, noemt Orlan dini 'volstrekt nutteloos'. Volgens hem waarderen de overheden van de Mid dellandse Zee-landen deze vervaging, die al in bescheiden mate op bestem mingen aldaar is doorgevoerd, vol strekt niet. „Als de verruiming er voor Transa via zou komen, zullen we aan alle bel len trekken. We hebben het charter- vervoer aan de chartermaatschap pijen overgelaten en deze moeten zich uitsluitend daarmee bezighouden. Gaat dat veranderen, dan moeten we de barricaden op. Niet om alleenheer ser te zijn, want dat zij we niet. We hebben een monopoliepositie die we delen met 75 andere buitenlandse luchtvaartmaatschappijen." De relatie met de overheid noemt Orlandini consistent. Over de aanva ringen uit het recente verleden, zoals de kwestie van de schadevergoeding van 27 miljoen die de KLM van de staat eist in verband met de acties van de luchtverkeersleiders en de op han den zijnde wijzigingen van de lucht vaartwet, zegt Orlandini: 'Aanvarin gen, ach, dat valt wel mee'. Even relativerend spreekt hij over een geheel nieuwe KLM-activiteit, het leasen of verhuren van vliegtuigen. Samen met Aeronautical Marketing Corporation in Seattle in de Ver enigde Staten is de KLM een joint venture aangegaan waarin de KLM voor 80 procent deelneemt. De inbreng van AMC is verkoopdeskundigheid. Het verschaffen van geld zal of door de KLM worden gedaan dan wel door derden geschieden onder KLM-ga- rantie. „We hopen daarin iets te verdienen. Anderen lukt dat ook. Maar het is nog maar heel klein hoor en de investerin gen stellen niet zo heel veel voor." Na 1 september zal Orlandini als adviseur voor de raad van commissa rissen van de KLM optreden. Wan neer zich daar een vacature zal voor doen, zal die door hem worden ver vuld. Van onze verslaggever VLISSINGEN/ AMSTER DAM - De Unie BLHP vreest dat minister Nijpels (Milieu) met zijn strijd te gen het fosfaat in wasmid delen de werkgelegenheid van vele honderden werk nemers van Hoechst in Vlissingen op de tocht zet. Al in mei van dit jaar waar schuwde de Raad van Be stuur van Hoechst dat een verbod op de toevoeging van fosfaat aan wasmiddelen de sluiting van grote delen van ie fabriek in Vlissingen tot gevolg zou kunnen hebben. Desalniettemin herhaalde pijpels onlangs zijn dreige ment. Hij wil op 1 januari alle fosfaten weren uit wasmid delen, maar hij zal van ge sprekken met de zeepfabri kanten laten afhangen hoe snel hij werkelijk met maat- 'egelen komt. Hoechst, de wasmiddelen- mdustrie en de Unie BLHP staan een andere oplossing voor. Uniebestuurder R. Ja- P'Os: „Hoechst-Vlissingen Pan nu alleen nog op volle oeren draaien dankzij het reit dat een fosfor-oven in het westduitse Knapsack is uit- Igebrand. Blijft Nijpels door- paan, dan voorspel ik dat Hoechst op enig moment zal I mezen voor herbouw in IÏ!aPsack en dan is het met vlissingen gedaan". Jacobs wijst er op dat het I aadgevend ingenieursbu- soauDHV een proefopstelling gemaakt bij een riool- zuiveringsinstallaüe in het rentse Westerbork. Daar mee worden volgens hem be moedigende resultaten be reikt bij het recyclen van fos faten uit afvalwater. Jacobs: „En dan gaan het dus om alle fosfaten in afval water. Nijpels verliest uit het oog dat de wasmiddelen slechts voor zeven procent verantwoordelijk zijn voor de fosfaatvervuiling. Met de door DHV uitgedachte instal latie sla je twee vliegen in één klap. Je verwijdert alle fosfor en je doet aan een stukje technische innovatie dat werkgelegenheid op kan le veren". De Unie BLHP wil de ont wikkelingen van de komende dagen afwachten en vervol gens Nijpels een brief schrij ven. Een van die ontwikke lingen is dat de wasmiddelen industrie er bij de ministers Smit Kroes (verkeer en wa terstaat), Nijpels (milieu) en De Korte (werkgelegenheid) op heeft aangedrongen om snel veel installaties te bou wen die fosfaten uit afvalwa ter kunnen verwijderen. Mi nister De Korte heeft inmid dels kritiek geuit op het fos- faatbeleid van zijn liberale collega. In een brief bepleit De Korte bij Nijpels het verbod op fosfaten niet uitsluitend voor wasmiddelen af te kon digen. Ook wil hij dat was middelfabrikanten niet uit sluitend in Nederland worden aangepakt, maar in Europees verband. Gebeurt dat niet dan worden Nederlandse be drijven benadeeld tegenover hun buitenlandse concurren tie. Hoechst Holland heeft over Minister Nijpels van Milieu.. de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van f 633 mil joen geboekt, twaalf procent minder dan over dezelfde pe riode van 1986. De daling is vooral veroorzaakt door ver mindering van de produktie van fosfor en fosforproduk- ten, zo heeft het chemiecon cern gisteren bekendge maakt. Volgens een woord voerster is de omzetdaling voor een deel te herleiden tot de kruistocht die Nijpels on derneemt tegen fosfaten. De omzet op de binnenlandse markt bleef slechts weinig achter en voor het gehele jaar - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUflP wordt enig herstel van de om zet verwacht. De winst uit normale bedrijfsuitoefeneing daalde iets en ook voor het hele jaar wordt een iets lager resultaat verwacht. De woordvoerster van Hoechst: „Eigenlijk is er iets heel vreemds aan de hand. Het experiment in Wester bork verloopt heel bemoedi gend. Wij steken daar geld in, maar de overheid ook. Nu de echte oplossing in zicht komt voor het totale fosfaatpro bleem blijft Nijpels haperen op een slechte tussenoplos sing". Van onze correspondent EINDHOVEN - In Brabant zal op korte termijn een grootschalig experiment starten met het zogeheten teleshoppen. Honderdduizend deelnemers krijgen gratis een beeld schermpje thuis geplaatst waarmee via de telefoon be stellingen kunnen worden ge daan en informatie opgevraagd kan worden. Ook zijn de terminals ge schikt om thuis bankzaken af te handelen. Met het project is een bedrag gemoeid van 100 miljoen gulden. Een veel klei ner experiment op dit terrein van uitgeverij-gigant VNU is onlangs gestaakt wegens fi nanciële onhaalbaarheid. Het bijzondere van het Bra bantse project, een initiatief van de Stichting Telematica uit Eindhoven, is dat de deelne mers niet hoeven te betalen voor het beeldschermpje dat nodig is voor het electronisch winkelen. De terminals worden bekostigd door tien grote be drijven (waaronder Ahold en Vendex) en banken die aan het project deelnemen. Volgens K. Rovers van de Stichting Telematica is het geen probleem om de beno digde 100 miljoen binnen te krijgen. Het ministerie van Economische Zaken zal wel licht een rol gaan spelen bij de financiering van het project. Rovers: Telematica, met als doelstel ling het accepteren van nieuwe technologieën versnellen, heeft voor het teleshop-project het Franse minitel-systeem bestu deerd. Daar plaatst de PTT gratis beeldschermpjes en ver dient aan de extra heffing op de telefoonkosten. Telefonisch winkelen bestaat reeds vier jaar in Frankrijk en de belang stelling ervoor wordt steeds groter. Naar verwachting zal de Franse PTT al dit jaar winst gaan maken op het teleshoppen en zal in 1990 20 procent van de omzet van het postbedrijf be staan uit minitel-inkomsten. In Brabant zal de Utrechtse Stichting voor Toegepast Geo grafisch Onderzoek aan de hand van enquêtes gaan bekij ken wie er in aanmerking ko men voor het teleshop-toestel. Naar verwachting zullen de apparaten voornamelijk hun weg vinden naar de agrarische sector en het midden- en klein bedrijf. Als het experiment in Bra bant slaagt, zullen ook andere delen van het land in aanmer king komen voor het project. Werkgelegenheid wordt dan een belangrijk aspect van het teleshoppen. In Brabant zal in eerste in stantie de Eindhovense Techni sche Universiteit benaderd worden voor het begeleiden en het geven van opleidingen aan bedrijven die aan het project deelnemen. Aan het teleshop-project wordt behalve door de tien grote ondernemingen ook mee gedaan door de PTT, de pro vincie, diverse Kamers van Koophandel en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij. De Stichting Telematica orga niseert op 4 november in Eind hoven het congres 'The French Connection' om het Franse te- leshop-systeem verder te eva lueren. RIJEN - De Rijense vestiging van het telecommunicatiebedrijf Ericsson heeft in de eerste helft van dit jaar een omzetgroei van tien procent behaald in vergelijking met het afgelopen jaar. De winst bleef nagenoeg gelijk. Dit werd veroorzaakt door een groei in de verkoop van met name openbare telefoon centrales. Het bedrijf zag zijn marktpositie hierdoor aanzien lijk verbeteren. Het filiaal in Rijen vormt hiermee een gunstige uitzondering. Het Zweedse telecommunicatieconcern L.M. Ericsson als geheel behaalde in de eerste helft van dit jaar een winst voor belastingen van 409 miljoen kroon (131,7 miljoen gulden), elf procent minder dan in de eerste helft van 1986, zo is in Stockholm bekendgemaakt. De winstdaling komt als een verrassing, want deskundigen hadden een nagenoeg gelijk re sultaat verwacht. De omzet verminderde met 3,1 procent tot 14,72 miljard kroon (4,74 miljard gulden). De vermindering is een gevolg van de daling van de dollarkoers en van de verkoop van enkele activiteiten. De winstdaling vloeide onder meer voort uit kosten die gepaard gingen met reorganisatie. De winst in de VS daalde sterk door een vermindering van de vraag naar telecommunicatiekabels en door de kosten van de introductie van nieuwe produkten in de sector radio-commu nicatie. In Brazilië zorgde de economische situatie voor een slechte gang van zaken in de kabeldivisie, beschouwd als de meest winstgevende voor Ericsson. De omzet hierin vermin derde met 21 procent tot 1,67 miljard kroon (538 miljoen gul den). Ericsson verkocht zijn meerderheidsbelang in Fios e Ca- bos Plasticos do Brasil. Dat was mede de oorzaak ervan dat de orderontvangst in de eerste zes maanden van dit jaar achter uitging met 5,2 procent tot 15,22 miljard kroon (4,9 miljard gul den). Bij de divisie openbare telecommunicatie boekte Ericsson de grootste omzetgroei, namelijk van zes procent tot 5,58 mil- ard kroon (1,8 miljard gulden). De fabriekshal van Ericsson. FOTO ARCHIEF DE STEM TILBURG - Ruim tweehonderd standhouders zijn op 1 en 2 september aanwezig op het sportpark van Willem II in Tilburg als daar de Bedrijven Kontakt Dagen worden gehouden. Het doel is om bedrijven de mogelijkheid te bieden nieuwe con tacten te leggen en oude banden aan te halen. Bedrijven die nu nog hun materialen van leveranciers in het buitenland betrek ken, blijken vaak niet op de hoogte dat zij dezelfde goederen van een bedrijf in hun eigen omgeving kunnen betrekken. Aan de organisatie van de contactdagen werken onder meer de gemeente Tilburg, de Kamer van Koophandel voor Midden- Brabant, Indutil en het Transferpunt van de Hogeschool Til burg mee. ETTEN-LEUR - Alcoa Nederland heeft een meerderheidsbe lang verworven in Sypla Plafond BV. Alcoa heeft negentig procent van de aandelen gekocht. De overige tien procent blijft in handen van Sypla-directeur Elsinga. De overname heeft geen gevolgen voor het personeel, zo zeggen de directies in een gezamenlijke persverklaring. Alcoa heeft met deze transacie een verdere stap genomen in de strategie bedrijven op te kopen met innovatieve produkten en markten. Sypla produceert onder meer kwaliteits-afscheidingswanden, beloopbare plafondsystemen met verlichtingselementen, stof vrije ruimten en kastwandsystemen. Sypla telt dertig werknemers en een omzet van zeventien mil joen gulden. Alcoa Nederland heeft 750 werknemers in dienst en omvat vestigingen in Etten-Leur (met Alumet anodiseerbe- drijf, 49 procent), Drunen en Geldermalsen (met Intal ramen en deuren, 50 procent). De omzet bedraagt 304 miljoen. ROTTERDAM (ANP) - In de baggersector wordt met ingang van 1 november volgend jaar de mogelijkheid voor het uitvoe rend, technisch en administratief personeel om vervroegd uit te treden afgeschaft. De VUT bij de baggerbedrijven gaat nu in bij 61 jaar. Als gevolg van de slechte baggermarkt is het draagvlak voor de collectieve VUT-regeling ernstig aangetast. De VUT-regeling wordt tevens onbetaalbaar, omdat in de bag gersector vrijwel iedereen gebruik maakt van de mogelijkheid om vervroegd uit te treden. De nu nog bestaande regeling heeft betrekking op ongeveer tweeduizend werknemers. AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse effectenbeurs is een onderzoek gestart naar mogelijk misbruik van voorweten schap bij Datex, een Amsterdams informaticabedrijf. De beurs onderzoekt de naleving van de modelcode, waaraan alle aan de beurs genoteerde ondernemingen zich dienen te houden. In de modelcode staan regels die functionarissen van onderne mingen in acht moeten nemen als zij handelen in aandelen van de eigen onderneming. Bij voorbeeld worden termijnen ge noemd voor en na het verschijnen van jaar-, halfjaar- of kwartaalcijfers, waarbinnen zij niet in de stukken van de eigen onderneming mogen handelen. Volgens de waarnemend commissaris van de beurs beslaat het onderzoek de hele periode maart tot en met juli. In die maan den heeft de koers van Datex geschommeld tussen globaal f 55 en f 26. De hoogste koers van het jaar werd gehaald op 6 janua ri, toen de aandelen Datex f 60,50 deden. De laagste koers werd bereikt op 13 augustus (f 23,50). AMSTERDAM (ANP) - De resultaten van de Centrale Suiker maatschappij (CSM) ontwikkelen zich in het 30 september aflo pende boekjaar overeenkomstig de verwachtingen, zo hebben directie en commissarissen meegedeeld. De eerder uitgespro ken verwachting dat de winst over het tweede halfjaar min stens gelijk zal zijn aan die van f 31,2 miljoen over de eerste zes maanden, zal zeker uitkomen. Over geheel 1985/86 bedroeg de nettowinst f 58,8 miljoen. CSM heeft de bedoeling ir. H. Bodt, voorzitter van de raad van bestuur van Océ-van der Grinten, op 18 november te benoemen tot commissaris van de vennootschap. BONN (DPA) - De produktie, de orderontvangst en de ver wachtingen van het Westduitse bedrijfsleven duiden op een ononderbroken groei van de economie en de economische groei van de Bondsrepubliek zal dit j aar eerder bij de twee dan bij de anderhalf procent liggen, zo heeft de Westduitse minister van Economische Zaken, Martin Bangemann, gisteren gezegd. Vol gens hem is nu echt aangetoond dat de inzakking van de econo mie in het eerste kwartaal een eenmalige zaak is geweest. In het voorjaar verlaagde het ministerie van Economische Zaken zijn groeiraming van 2,5 naar anderhalf a twee procent. De export heeft zich naar Bangemanns zeggen verrassend po sitief ontwikkeld. De verwachting dat de stimulans voor de economie vooral vanuit het binnenland zou komen is welis waar uitgekomen, maar de ramingen voor de export - een groei van én a twee procent - moesten naar boven toe worden bijgesteld. Ook onder de moeilijker exportomstandigheden heeft de Westduitse economie zich 'opvallend goed gehouden', aldus Bangemann. De handelsbalans van de Bondsrepubliek laat over de eerste helft van dit jaar een overschot zien van 55 miljard mark.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7