SERGIO ORLANDINI IS OPTIMISTISCH BH AFSCHEID
HULS
Groot Brabants
experiment
met teleshoppen
28 t/H g
MGUSIh
Nijpels zet werk bij
Hoechst op de tocht
ÏRTIN
FINANCIËN
at (W.Bogaert)
(NCB)
DE STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987
AMSTELVEEN - 'Misschien
jat ik hier en daar wel eens
met iets zou mogen meepra-
ien, maar een rol zoals die
twee illustere lieden, die
voor mij zijn afgetreden, zie
ik voor mij in het geheel
liet'.
Topje ijsberg
Geen fusies
Verre Oosten
Politici
Barricaden
Adviseur
BLHP VREEST STRIJD TEGEN WASMIDDELEN
Gentsesraatl
nieuwe
n- en
HONDERDDUIZEND BEELDSCHERMEN THUIS
NIEUWSOVERZICHT
Ericsson ziet halljaarwinst dalen
Contactdagen bedrijven in Tilburg
Alcoa koopt Sypla
Baggersector schaft VUT af
Mogelijk misbruik voorwetenschap üatex
CSM haalt zeker verwachte resultaten
'Economie W-Duitsland blijft groeien'
fND:
rjzen:
Pod. Ovtrdarri!
BraJerietf
Gnte Mi
Walenteri
Overcamstrj
Bnodma
Br»odma
Bêrkaaii
Gnte Mai
),- gratis boodschip.
fipact-Disc
ntiereis
worden gratis hten v|,.>
lernoemde uren cetrokki
ledt in de informatestand
Kindermolen, spriigkussi
In, straatanimatie, Ilompe
T19
KLM wordt eens zo groot'
pat zegt drs. Sergio Orlandini,
je scheidende president-direc-
eur van de KLM. Op 1 septem-
jer draagt hij na veertien j aar de
leiding van de nationale lucht-
laartmaatschappij over aan zijn
huidige plaatsvervanger, mr. J.
leSoet.
mogelijk aansluitingen van onze sys
temen bij de verkopers van onze pro-
dukten te plaatsen." Twee verschil
lende computersystemen belemmer
den een gezamenlijk initiatief van de
leden van de organisatie van Euro
pese luchtvaartmaatschappijen AEA
om met één systeem de markt op te
gaan.
jj vindt het terecht dat de voorma-
ge Philips-topman Dekker en de
iToegere Shell-topman Wagner na
iet neerleggen van hun functies door
Ie regering verzocht zijn op diverse
terreinen adviezen uit te brengen. 'Ik
jenk dat ze daarin ook veel bekwa-
mer zijn dan ik', en op de voor hem
mmerkende wijze afstand nemend
het onderwerp voegt hij daaraan
Ke, 'zou de regering zo onvoorzichtig
ajn om mij te vragen'.
Bedrijfseconoom Orlandini, nu 66
begon zijn KLM-loopbaan in
1951 bij het bureau Centrale Planning.
!ijn beschouwingen over de toekomst
san de KLM hebben het voorzichtige
karakter, dat Orlandini vrijwel in al
ajn uitspraken aanbrengt.
lat pas als u van uv vakar
nt. Dan zijn er op a? vens!
ik en in de tuin tochwat Ie
ontstaan. Jammer. Maar r
sciale weekaanbiediigen fc
it snel en voordelig verhelp
Kij. maat
Nu nog volop porrad
PERKPLANTEh zoals
I geraniums, peturo's
POKON PLUS
ideale planten
voeding voor
binnen en de
bloembakken
buiten. S 95
Met stelligheid voorspelt hij echter
lat de KLM over vijf tot zes jaar de
helft groter zal zijn geworden. Deze
komt niet voort uit overname
van andere luchtvaartmaatschappij-
a „Ik kan me geen grote fusie in
Europa voorstellen. Misschien gebrek
aan visie."
„In Europa zijn we in een stadium
caarin we veel met elkaar praten,
nat overigens niet ongebruikelijk is.
lïe praten over samenwerking, maar
liet over fusies over de landsgrenzen
leen. Dat voorzie ik de eerste jaren
jokniet."
Samenwerking in Europa betekent
tolgens Orlandini op dit moment on-
ier andere praten over een gezamen-
ijk computer-reserveringssysteem.
Samen met British Airways, Swissair
in een dochtermaatschappij van de
hrnerikaanse United Airlines richtte
ie KLM in juli Gallileo op. Inmiddels
hebben zich drie andere luchtvaart
maatschappijen bij dit consortium ge
legd.
Vier andere Europese luchtvaart
maatschappijen lanceerden tegelij
kertijd hun eigen computer-reserve
ringssysteem dat Amadeus gaat he
ten. „Zeker concurrentie", erkent hij.
,We zullen beiden proberen zoveel
Samenwerking is volgens Orlandini
daarnaast de handhaving van de
coördinatie van dienstregelingen, het
op elkaar afstemmen van materieel-
aankopen en het verzorgen van trai
ningen. Later zal mogelijk gedacht
kunnen worden aan een gezamenlijk
verkooppunt in kleinere landen en het
gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe
routes.
Hoewel niet zonder vraagtekens ge
looft Orlandini dat in 1992 Europa vrij
zal zijn van grensbelemmeringen die
de luchtvaart nu nog parten spelen.
De EG-ministers hebben besloten dat
alle belemmeringen in dat jaar opge
heven moeten zijn.
„Ik denk, maar het is een negatieve
benadering, dat het onontkoombaar
zal blijken. Er zijn daarvoor overwe
gingen die zwaarder zijn dan die van
de luchtvaart. De economische reali
teit zal een steeds zwaardere rol in dat
geheel gaan krijgen", aldus Orlandini.
Op dit moment heeft hij nog weinig
waardering voor de Europese lucht-
vaartpolitiek. „Het hele debat en ru
moer draait om het tarievenbeleid.
Dat is alleen het puntje van de ijsberg.
Praten over vrije luchtvaart betekent
praten over vrije routes en vrije capa
citeit, maar daar draait men omheen."
Ondanks de restricties die de KLM
belemmeren de vleugels in Europa uit
te slaan op een wijze zoals de huidige
directie zich voorstelt, voorziet Orlan
dini de komende jaren een verdere
uitbreiding van de produktie. Hij is
optimistisch over nieuwe routes en
meer diensten op bestaande bestem
mingen.
Ontwikkelingen van regionaal ver
voer wegen daarbij volgens hem niet
op tegen wat er tekortschiet aan ver
bindingen op grotere stations. Vene
tië, Turijn en Napels zijn bij voor
beeld steden die de KLM graag zou
willen aandoen, maar die als gevolg
van een restrictieve Italiaanse poli
tiek niet in het KLM-routenet op
korte termijn zullen voorkomen.
Buiten Europa voorziet Orlandini
uitbreidingen op bestemmingen in het
Verre Oosten, waarheen het vervoer
sterk groeit. Daarbij verwacht hij
nieuwe, lage tarieven. Ook hoopt hij
op een tweede dienst per week naar
Medang en Bali in samenwerking met
Garuda. Verder zal het vervoer op de
Noordatlantische route groeien. Het
Sergio Orlandini, de president
directeur van KLM die afscheid
neemt.
aantal bestemmingen dat de KLM
mag aandoen (nu zes, volgend jaar ze
ven) zal zich naar zijn idee op korte
termijn niet verder uitbreiden.
Kort geleden kreeg de KLM rechten
voor lijndiensten op Orlando in Flori
da, een bestemming die echter pas na
Boston, Washington en San Francisco
op het verlanglijstje van de KLM
stond. Maar de druk op de Ameri
kaanse overheid zal blijven, voorspelt
hij. „Ik verwacht ook dat de Neder
landse overheid zal blijven streven
naar verdere uitbreiding van onze
diensten, maar het zal een gevecht
worden tegen de berg op."
Het belangrijkste is voor Orlandini
de groei van de totale activiteiten in
het lijndienstvervoer. Een groei die
hij voor de komende jaren voorspelt
op zes a zeven procent.
De huidige verhouding in de ver-
voersinkomsten zal daarbij volgens
hem weinig veranderen. Tachtig pro
cent van de totale inkomsten verdient
de KLM nu in het buitenland. Om de
te verwachten groei te kunnen reali
seren, zal het produkt dat Schiphol
biedt voortdurend verbeterd moeten
worden.
„We zijn in veelvuldig overleg met
de luchthavendirectie over welke
plannen er de komende vier a vijf jaar
moeten worden gerealiseerd. Die
plannen gaan steeds concretere vor
men aannemen, zoals de aanleg van
een nieuwe, vijfde pier."
Dit geldt volgens Orlandini ook
voor het vrachtvervoer. De capaciteit
op Schiphol zal de komende jaren
sterk worden uitgebreid. Daarbij
denkt Orlandini aan een verdubbe
ling van de huidige vrachtaccommo
datie in vijf tot zes jaar.
Bij de verwezenlijking van wat nu
mogelijk lijkt, stelt Orlandini wel een
aantal voorwaarden aan de overheid.
Naast voortgaande activiteiten 'een
heel mild woord' voor het verkrijgen
van luchtvaartrechten en het be
schermen van de huidige, wenst Or
landini concurrerende tarieven voor
de noodzakelijke faciliteiten zoals
luchtverkeersbeveiliging en voor hef
fingen, onder andere voor milieu
maatregelen.
Maar ook op het lijstje staat een ge
zonde ontwikkeling van de Neder
landse economie, waarin de KLM
haar concurrentiepositie kan verbete-
Daarbij behoort beheersing van de
loonkosten, verlaging van de sociale
lasten en de loon- en inkomstenbelas
ting. „We kunnen ons niet permitte
ren achter te blijven bij wat er in de
landen om ons heen gebeurt."
In 1986 verminderde de Neder
landse staat haar aandeel in de KLM.
Van een meerderheidsaandeel werd
het aandeel 39,4 procent. Orlandini
vond dat een uitstekende ontwikke
ling, omdat zijns inziens de KLM fi
nancieel op eigen benen moet staan.
De Nederlandse staat heeft zich
volgens Orlandini nooit met de be
drijfsvoering bemoeid. „Dat gold voor
alle kabinetten, van welke signatuur
dan ook. De staat heeft zich altijd een
voortreffelijk partner getoond." Poli
tici dachten wel eens anders over de
wijze waarop de staat haar aandeel in
de KLM zou moeten gebruiken, met
name daar waar de KLM werd gezien
als de nationale luchtvaartmaat
schappij, opererend in het verlengde
van het Nederlands politiek beleid.
„Onze status is in dat opzicht door
het minderheidsaandeel niet veran
derd. Het zou eenvoudiger zijn als de
politici minder vragen hadden ge
steld, maar tot inmenging hebben die
vragen zeker niet geleid. Misschien is
het zelfs de vraag of dat echt de be
doeling was."
Orlandini stelt dat de KLM voor de
Nederlandse economie wel een rela
tief belangrijk instituut is. Het vlag
vertoon van de KLM moet zijns in
ziens echter meer gezien worden in de
zin van een Nederlands bedrijf dat in
het buitenland bekend is vanwege
produktie en dienstbetoon.
Hoe de aandelenpositie van de
overheid in de KLM ook is, de maat
schappij is bij het verkrijgen en hou
den van landingsrechten gebonden
aan de overheid, die daartoe overeen
komsten met buitenlandse overheden
sluit.
Pratend met waardering over wat de
overheid voor de KLM heeft gedaan,
stelt Orlandini: „Maar we willen al
tijd meer en dat moeten we ook pro
beren." Reagerend op het feit dat de
Rijksluchtvaartdienst met het libe
rale beleid dat wordt gevoerd begrip
toont voor de wensen van andere Ne
derlandse maatschappijen die ook
meer willen, stelt Orlandini met na
druk dat het lijndienstvervoer vanuit
Nederland, gezien de sterke en nog
toenemende concurrentie, 'absoluut in
één hand moet worden gehouden ten
behoeve van de Nederlandse lucht
vaartpositie'.
Een vervaging van de chartervoor-
waarden zoals Transavia die bij de
overheid heeft bepleit, noemt Orlan
dini 'volstrekt nutteloos'. Volgens hem
waarderen de overheden van de Mid
dellandse Zee-landen deze vervaging,
die al in bescheiden mate op bestem
mingen aldaar is doorgevoerd, vol
strekt niet.
„Als de verruiming er voor Transa
via zou komen, zullen we aan alle bel
len trekken. We hebben het charter-
vervoer aan de chartermaatschap
pijen overgelaten en deze moeten zich
uitsluitend daarmee bezighouden.
Gaat dat veranderen, dan moeten we
de barricaden op. Niet om alleenheer
ser te zijn, want dat zij we niet. We
hebben een monopoliepositie die we
delen met 75 andere buitenlandse
luchtvaartmaatschappijen."
De relatie met de overheid noemt
Orlandini consistent. Over de aanva
ringen uit het recente verleden, zoals
de kwestie van de schadevergoeding
van 27 miljoen die de KLM van de
staat eist in verband met de acties van
de luchtverkeersleiders en de op han
den zijnde wijzigingen van de lucht
vaartwet, zegt Orlandini: 'Aanvarin
gen, ach, dat valt wel mee'.
Even relativerend spreekt hij over een
geheel nieuwe KLM-activiteit, het
leasen of verhuren van vliegtuigen.
Samen met Aeronautical Marketing
Corporation in Seattle in de Ver
enigde Staten is de KLM een joint
venture aangegaan waarin de KLM
voor 80 procent deelneemt. De inbreng
van AMC is verkoopdeskundigheid.
Het verschaffen van geld zal of door
de KLM worden gedaan dan wel door
derden geschieden onder KLM-ga-
rantie.
„We hopen daarin iets te verdienen.
Anderen lukt dat ook. Maar het is nog
maar heel klein hoor en de investerin
gen stellen niet zo heel veel voor."
Na 1 september zal Orlandini als
adviseur voor de raad van commissa
rissen van de KLM optreden. Wan
neer zich daar een vacature zal voor
doen, zal die door hem worden ver
vuld.
Van onze verslaggever
VLISSINGEN/ AMSTER
DAM - De Unie BLHP
vreest dat minister Nijpels
(Milieu) met zijn strijd te
gen het fosfaat in wasmid
delen de werkgelegenheid
van vele honderden werk
nemers van Hoechst in
Vlissingen op de tocht zet.
Al in mei van dit jaar waar
schuwde de Raad van Be
stuur van Hoechst dat een
verbod op de toevoeging van
fosfaat aan wasmiddelen de
sluiting van grote delen van
ie fabriek in Vlissingen tot
gevolg zou kunnen hebben.
Desalniettemin herhaalde
pijpels onlangs zijn dreige
ment. Hij wil op 1 januari alle
fosfaten weren uit wasmid
delen, maar hij zal van ge
sprekken met de zeepfabri
kanten laten afhangen hoe
snel hij werkelijk met maat-
'egelen komt.
Hoechst, de wasmiddelen-
mdustrie en de Unie BLHP
staan een andere oplossing
voor. Uniebestuurder R. Ja-
P'Os: „Hoechst-Vlissingen
Pan nu alleen nog op volle
oeren draaien dankzij het
reit dat een fosfor-oven in het
westduitse Knapsack is uit-
Igebrand. Blijft Nijpels door-
paan, dan voorspel ik dat
Hoechst op enig moment zal
I mezen voor herbouw in
IÏ!aPsack en dan is het met
vlissingen gedaan".
Jacobs wijst er op dat het
I aadgevend ingenieursbu-
soauDHV een proefopstelling
gemaakt bij een riool-
zuiveringsinstallaüe in het
rentse Westerbork. Daar
mee worden volgens hem be
moedigende resultaten be
reikt bij het recyclen van fos
faten uit afvalwater.
Jacobs: „En dan gaan het
dus om alle fosfaten in afval
water. Nijpels verliest uit het
oog dat de wasmiddelen
slechts voor zeven procent
verantwoordelijk zijn voor de
fosfaatvervuiling. Met de
door DHV uitgedachte instal
latie sla je twee vliegen in één
klap. Je verwijdert alle fosfor
en je doet aan een stukje
technische innovatie dat
werkgelegenheid op kan le
veren".
De Unie BLHP wil de ont
wikkelingen van de komende
dagen afwachten en vervol
gens Nijpels een brief schrij
ven. Een van die ontwikke
lingen is dat de wasmiddelen
industrie er bij de ministers
Smit Kroes (verkeer en wa
terstaat), Nijpels (milieu) en
De Korte (werkgelegenheid)
op heeft aangedrongen om
snel veel installaties te bou
wen die fosfaten uit afvalwa
ter kunnen verwijderen. Mi
nister De Korte heeft inmid
dels kritiek geuit op het fos-
faatbeleid van zijn liberale
collega.
In een brief bepleit De
Korte bij Nijpels het verbod
op fosfaten niet uitsluitend
voor wasmiddelen af te kon
digen. Ook wil hij dat was
middelfabrikanten niet uit
sluitend in Nederland worden
aangepakt, maar in Europees
verband. Gebeurt dat niet
dan worden Nederlandse be
drijven benadeeld tegenover
hun buitenlandse concurren
tie.
Hoechst Holland heeft over
Minister Nijpels van Milieu..
de eerste zes maanden van dit
jaar een omzet van f 633 mil
joen geboekt, twaalf procent
minder dan over dezelfde pe
riode van 1986. De daling is
vooral veroorzaakt door ver
mindering van de produktie
van fosfor en fosforproduk-
ten, zo heeft het chemiecon
cern gisteren bekendge
maakt. Volgens een woord
voerster is de omzetdaling
voor een deel te herleiden tot
de kruistocht die Nijpels on
derneemt tegen fosfaten. De
omzet op de binnenlandse
markt bleef slechts weinig
achter en voor het gehele jaar
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GUflP
wordt enig herstel van de om
zet verwacht. De winst uit
normale bedrijfsuitoefeneing
daalde iets en ook voor het
hele jaar wordt een iets lager
resultaat verwacht.
De woordvoerster van
Hoechst: „Eigenlijk is er iets
heel vreemds aan de hand.
Het experiment in Wester
bork verloopt heel bemoedi
gend. Wij steken daar geld in,
maar de overheid ook. Nu de
echte oplossing in zicht komt
voor het totale fosfaatpro
bleem blijft Nijpels haperen
op een slechte tussenoplos
sing".
Van onze correspondent
EINDHOVEN - In Brabant
zal op korte termijn een
grootschalig experiment
starten met het zogeheten
teleshoppen.
Honderdduizend deelnemers
krijgen gratis een beeld
schermpje thuis geplaatst
waarmee via de telefoon be
stellingen kunnen worden ge
daan en informatie opgevraagd
kan worden.
Ook zijn de terminals ge
schikt om thuis bankzaken af
te handelen. Met het project is
een bedrag gemoeid van 100
miljoen gulden. Een veel klei
ner experiment op dit terrein
van uitgeverij-gigant VNU is
onlangs gestaakt wegens fi
nanciële onhaalbaarheid.
Het bijzondere van het Bra
bantse project, een initiatief
van de Stichting Telematica uit
Eindhoven, is dat de deelne
mers niet hoeven te betalen
voor het beeldschermpje dat
nodig is voor het electronisch
winkelen. De terminals worden
bekostigd door tien grote be
drijven (waaronder Ahold en
Vendex) en banken die aan het
project deelnemen.
Volgens K. Rovers van de
Stichting Telematica is het
geen probleem om de beno
digde 100 miljoen binnen te
krijgen. Het ministerie van
Economische Zaken zal wel
licht een rol gaan spelen bij de
financiering van het project.
Rovers:
Telematica, met als doelstel
ling het accepteren van nieuwe
technologieën versnellen, heeft
voor het teleshop-project het
Franse minitel-systeem bestu
deerd. Daar plaatst de PTT
gratis beeldschermpjes en ver
dient aan de extra heffing op
de telefoonkosten. Telefonisch
winkelen bestaat reeds vier
jaar in Frankrijk en de belang
stelling ervoor wordt steeds
groter. Naar verwachting zal
de Franse PTT al dit jaar winst
gaan maken op het teleshoppen
en zal in 1990 20 procent van de
omzet van het postbedrijf be
staan uit minitel-inkomsten.
In Brabant zal de Utrechtse
Stichting voor Toegepast Geo
grafisch Onderzoek aan de
hand van enquêtes gaan bekij
ken wie er in aanmerking ko
men voor het teleshop-toestel.
Naar verwachting zullen de
apparaten voornamelijk hun
weg vinden naar de agrarische
sector en het midden- en klein
bedrijf.
Als het experiment in Bra
bant slaagt, zullen ook andere
delen van het land in aanmer
king komen voor het project.
Werkgelegenheid wordt dan
een belangrijk aspect van het
teleshoppen.
In Brabant zal in eerste in
stantie de Eindhovense Techni
sche Universiteit benaderd
worden voor het begeleiden en
het geven van opleidingen aan
bedrijven die aan het project
deelnemen.
Aan het teleshop-project
wordt behalve door de tien
grote ondernemingen ook mee
gedaan door de PTT, de pro
vincie, diverse Kamers van
Koophandel en de Brabantse
Ontwikkelings Maatschappij.
De Stichting Telematica orga
niseert op 4 november in Eind
hoven het congres 'The French
Connection' om het Franse te-
leshop-systeem verder te eva
lueren.
RIJEN - De Rijense vestiging van het telecommunicatiebedrijf
Ericsson heeft in de eerste helft van dit jaar een omzetgroei
van tien procent behaald in vergelijking met het afgelopen
jaar. De winst bleef nagenoeg gelijk. Dit werd veroorzaakt
door een groei in de verkoop van met name openbare telefoon
centrales. Het bedrijf zag zijn marktpositie hierdoor aanzien
lijk verbeteren. Het filiaal in Rijen vormt hiermee een gunstige
uitzondering. Het Zweedse telecommunicatieconcern L.M.
Ericsson als geheel behaalde in de eerste helft van dit jaar een
winst voor belastingen van 409 miljoen kroon (131,7 miljoen
gulden), elf procent minder dan in de eerste helft van 1986, zo is
in Stockholm bekendgemaakt. De winstdaling komt als een
verrassing, want deskundigen hadden een nagenoeg gelijk re
sultaat verwacht. De omzet verminderde met 3,1 procent tot
14,72 miljard kroon (4,74 miljard gulden). De vermindering is
een gevolg van de daling van de dollarkoers en van de verkoop
van enkele activiteiten. De winstdaling vloeide onder meer
voort uit kosten die gepaard gingen met reorganisatie.
De winst in de VS daalde sterk door een vermindering van de
vraag naar telecommunicatiekabels en door de kosten van de
introductie van nieuwe produkten in de sector radio-commu
nicatie. In Brazilië zorgde de economische situatie voor een
slechte gang van zaken in de kabeldivisie, beschouwd als de
meest winstgevende voor Ericsson. De omzet hierin vermin
derde met 21 procent tot 1,67 miljard kroon (538 miljoen gul
den). Ericsson verkocht zijn meerderheidsbelang in Fios e Ca-
bos Plasticos do Brasil. Dat was mede de oorzaak ervan dat de
orderontvangst in de eerste zes maanden van dit jaar achter
uitging met 5,2 procent tot 15,22 miljard kroon (4,9 miljard gul
den). Bij de divisie openbare telecommunicatie boekte Ericsson
de grootste omzetgroei, namelijk van zes procent tot 5,58 mil-
ard kroon (1,8 miljard gulden).
De fabriekshal van Ericsson.
FOTO ARCHIEF DE STEM
TILBURG - Ruim tweehonderd standhouders zijn op 1 en 2
september aanwezig op het sportpark van Willem II in Tilburg
als daar de Bedrijven Kontakt Dagen worden gehouden.
Het doel is om bedrijven de mogelijkheid te bieden nieuwe con
tacten te leggen en oude banden aan te halen. Bedrijven die nu
nog hun materialen van leveranciers in het buitenland betrek
ken, blijken vaak niet op de hoogte dat zij dezelfde goederen
van een bedrijf in hun eigen omgeving kunnen betrekken.
Aan de organisatie van de contactdagen werken onder meer de
gemeente Tilburg, de Kamer van Koophandel voor Midden-
Brabant, Indutil en het Transferpunt van de Hogeschool Til
burg mee.
ETTEN-LEUR - Alcoa Nederland heeft een meerderheidsbe
lang verworven in Sypla Plafond BV. Alcoa heeft negentig
procent van de aandelen gekocht. De overige tien procent blijft
in handen van Sypla-directeur Elsinga.
De overname heeft geen gevolgen voor het personeel, zo zeggen
de directies in een gezamenlijke persverklaring. Alcoa heeft
met deze transacie een verdere stap genomen in de strategie
bedrijven op te kopen met innovatieve produkten en markten.
Sypla produceert onder meer kwaliteits-afscheidingswanden,
beloopbare plafondsystemen met verlichtingselementen, stof
vrije ruimten en kastwandsystemen.
Sypla telt dertig werknemers en een omzet van zeventien mil
joen gulden. Alcoa Nederland heeft 750 werknemers in dienst
en omvat vestigingen in Etten-Leur (met Alumet anodiseerbe-
drijf, 49 procent), Drunen en Geldermalsen (met Intal ramen en
deuren, 50 procent). De omzet bedraagt 304 miljoen.
ROTTERDAM (ANP) - In de baggersector wordt met ingang
van 1 november volgend jaar de mogelijkheid voor het uitvoe
rend, technisch en administratief personeel om vervroegd uit
te treden afgeschaft. De VUT bij de baggerbedrijven gaat nu in
bij 61 jaar.
Als gevolg van de slechte baggermarkt is het draagvlak voor
de collectieve VUT-regeling ernstig aangetast.
De VUT-regeling wordt tevens onbetaalbaar, omdat in de bag
gersector vrijwel iedereen gebruik maakt van de mogelijkheid
om vervroegd uit te treden. De nu nog bestaande regeling heeft
betrekking op ongeveer tweeduizend werknemers.
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse effectenbeurs is een
onderzoek gestart naar mogelijk misbruik van voorweten
schap bij Datex, een Amsterdams informaticabedrijf. De beurs
onderzoekt de naleving van de modelcode, waaraan alle aan de
beurs genoteerde ondernemingen zich dienen te houden.
In de modelcode staan regels die functionarissen van onderne
mingen in acht moeten nemen als zij handelen in aandelen van
de eigen onderneming. Bij voorbeeld worden termijnen ge
noemd voor en na het verschijnen van jaar-, halfjaar- of
kwartaalcijfers, waarbinnen zij niet in de stukken van de
eigen onderneming mogen handelen.
Volgens de waarnemend commissaris van de beurs beslaat het
onderzoek de hele periode maart tot en met juli. In die maan
den heeft de koers van Datex geschommeld tussen globaal f 55
en f 26. De hoogste koers van het jaar werd gehaald op 6 janua
ri, toen de aandelen Datex f 60,50 deden. De laagste koers werd
bereikt op 13 augustus (f 23,50).
AMSTERDAM (ANP) - De resultaten van de Centrale Suiker
maatschappij (CSM) ontwikkelen zich in het 30 september aflo
pende boekjaar overeenkomstig de verwachtingen, zo hebben
directie en commissarissen meegedeeld. De eerder uitgespro
ken verwachting dat de winst over het tweede halfjaar min
stens gelijk zal zijn aan die van f 31,2 miljoen over de eerste zes
maanden, zal zeker uitkomen. Over geheel 1985/86 bedroeg de
nettowinst f 58,8 miljoen.
CSM heeft de bedoeling ir. H. Bodt, voorzitter van de raad van
bestuur van Océ-van der Grinten, op 18 november te benoemen
tot commissaris van de vennootschap.
BONN (DPA) - De produktie, de orderontvangst en de ver
wachtingen van het Westduitse bedrijfsleven duiden op een
ononderbroken groei van de economie en de economische groei
van de Bondsrepubliek zal dit j aar eerder bij de twee dan bij de
anderhalf procent liggen, zo heeft de Westduitse minister van
Economische Zaken, Martin Bangemann, gisteren gezegd. Vol
gens hem is nu echt aangetoond dat de inzakking van de econo
mie in het eerste kwartaal een eenmalige zaak is geweest. In
het voorjaar verlaagde het ministerie van Economische Zaken
zijn groeiraming van 2,5 naar anderhalf a twee procent.
De export heeft zich naar Bangemanns zeggen verrassend po
sitief ontwikkeld. De verwachting dat de stimulans voor de
economie vooral vanuit het binnenland zou komen is welis
waar uitgekomen, maar de ramingen voor de export - een
groei van én a twee procent - moesten naar boven toe worden
bijgesteld. Ook onder de moeilijker exportomstandigheden
heeft de Westduitse economie zich 'opvallend goed gehouden',
aldus Bangemann. De handelsbalans van de Bondsrepubliek
laat over de eerste helft van dit jaar een overschot zien van 55
miljard mark.