OP STAP MET EEN TANKWAGEN MET DISCOWALM
Terug van weggeweest
Overbodige organe
BOND EN WEE
Gevaarlijke kwalificaties
Jonl-imago Deens
MSTERDAMSEF
070-188188
DE STEM EXTRA OP WOENSDAG WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987
Met de kleine inferno in het Duitse stadje
Herborn nog fris in gedachten wordt er in
Nederland alles aan gedaan om het publiek
duidelijk te maken dat het de overheid
ernst is met het toezicht op het transport
van gevaarlijke goederen.
Al jaren kan Nederland bogen op een
strenge keuring van tankwagen en een
goede controle op het naleven van de vele
veiligheidsregels. Het kan geen kwaad om
dat weer eens duidelijk te maken aan het
publiek. Daarom reikte minster N. Smit-
Kroes gisteren persoonlijk
het 15.000-e A.D.R-
Vakbekwaamheidscertificaat uit. Het
diploma is speciaal bestemd voor
chauffeurs die gevaarlijke stoffen
vervoeren.
Een van onze verslaggevers stapte deze
week bij chauffeur Cor van Kippersluis van
de firma Hoek-Loos op de tankwagen om
op zes plaaten in Nijmegen een paar
honderd liter vloeibare stikstof af te
leveren.
Van Kippersluis, al 12 jaar in het bezit van
zijn A.D.R-diploma:
„In de routine schuilt het gevaar."
NIJMEGEN - Behendig stuurt Cor van Kipper
sluis zijn 16 meter lange tankwagen met 20.000
kilo vloeibare stikstof over het terrein van het
Radboudziekenhuis.
Handschoenen
Geen controle
Gevarenklasse
Verpakking
Herborn
HENGEL-
RUBRIEK
Boeren in
Portugal
MEDISCHE
RUBRIEK
pE STEM BUITENLAND
WIJZIGING TELEFOONNUMME
MINISTERIE VAN DEFENSIE
T11
'Gevaar schuilt in de routine
Door Eugène Leenders
„Gelukkig zijn we vroeg, dan staan er tenminste niet zo
veel auto's geparkeerd in de smalle straatjes. Tja, het is
altijd even manouvreren hier. Die opslagtanks staan na
tuurlijk nooit naast de hoofdingang."
Al 19 jaar rijdt de 44-jarige
Van Kippersluis op een van de
tankwagens van Hoek-Loos.
Het van oorsprong Schiedamse
bedrijf is gespecialiseerd in het
vervoer van zuurstof, stikstof
en kooldioxide. Deze gassen
worden tot ongeveer 200 graden
onder nul afgekoeld, waardoor
het vloeistoffen worden.
Dat is makkelijk voor het
vervoer. Van 800 liter gas blijft
na afkoeling maar één liter
vloeibare stikstof over. Naast
de ruimtebesparing is het ook
veiliger. Gas moet in centime
ters dikke stalen tanks onder
druk worden vervoerd, terwijl
vloeibaar gas in een soort gi
gantische thermosfles zijn weg
naar de afnemers vindt.
Bij de universiteit, de bloed
bank en het ziekenhuis in Nij
megen moeten drie tanks wor
den gevuld. Voor het overpom
pen trekt Van Kippersluis twee
zwaar geïsoleerde handschoe
nen aan. „Met die kou moet je
oppassen. Wanneer je een vin
ger in de ijskoude stikstof
houdt, kun je hem zo afbreken.
In besloten ruimten moet ook
niet opeens de tank scheuren.
Maar hier in de buitenlucht
kan er niet veel gebeuren."
Terwijl de motor van de wa
gen de pomp aandrijft wordt de
stikstof in de opslagtank van
de bloedbank gepompt. Daar
wordt stikstof gebruikt om
bloed in te vriezen. Tijdens het
overpompen kan rustig een si
garetje op worden gestoken.
Van Kippersluis: Zelfs bij een
ongeval is er betrekkelijk wei
nig gevaar. Stikstof brandt
niet. Integendeel, het wordt ge
bruikt om branden te blussen.
Zuurstof is natuurlijk een heel
ander verhaal. Dat werkt
brandbevorderend. Maar voor
dat zo'n dubbel geïsoleerde
tank lek raakt, moet er bij
wijze van spreken wel een
vliegtuig op neerstorten."
De mensen van de technische
dienst van het Radboudzieken
huis bevestigen het verhaal.
Een van hen: „Die zure regen,
dat is tien keer gevaarlijker
voor de mensheid dan de stik
stof die deze meneer rondrijdt."
Over de veiligheidsmaatrege
len raakt Van Kippersluis niet
uitgepraat. Controle van de po
litie is er niet. De materie is zo
ingewikkeld, dat de gewone
agent te weinig kennis heeft
om alle vrachtbrieven, vergun
ningen en veiligheidsvoor
schriften te controleren. Maar
het Korps Controleurs Gevaar
lijke Stoffen weet van wanten.
Van Kippersluis: „Die heren
speld je niks op de mouw. Stuk
voor stuk specialisten die exact
weten waar ze over praten."
Op weg naar de universiteit
herinnert de chauffeur uit
Nieuwegein zich de dag dat hij
zijn twee dochtertjes meenam.
„Ze wilden zo graag eens
zien wat pappa met die grote
truck allemaal deed. In de om
geving van Groningen werd ik
van de weg gehaald door de
controleurs. Het kostte me
bijna mijn baan bij Hoekloos,
ondanks mijn jarenlange uit
stekende staat van dienst."
Bij zo'n controle moet Van
Kippersluis een stapel papieren
overhandigen. Vanzelfspre
kend zijn rijbewijs, maar ook
een extra bewijs van rijvaar
digheid en zijn A.D.R.-certifi-
caat. Het internationale bewijs
dat hij een opleiding gevaar
lijke stoffen heeft gevolgd.
Daarnaast moet in de wagen
een gevarenkaart achter de
voorruit liggen. Daarop staat
aangegeven wat er in de tank
wagen zit en wat er moet ge
beuren bij een calamiteit. Ook
moet er een bewijs zijn dat de
wagen nog geen jaar geleden
gekeurd is. Een verbanddoos,
keggen voor het blokkeren van
de wiel, twee pechlampen en
een fikse brandblusser behoren
tot de standaarduitrusting. En
wee de chauffeur die een van
die zaken niet in orde heeft. De
wagen gaat onverbiddelijk aan
de ketting.
Alle tankwagens van Hoek-
Loos zijn spierwit. Vervelend
zal de leek zeggen, hoe hou je
zo'n wagen schoon. Volgens
Hoek-Loos is dat nou net het
visitekaartje van het bedrijf.
Altijd iedere dag een keurig
witte wagen. Zo gaan we met
ons voertuigenpark om, zo
gaan we met de gevaarlijke
stoffen om.
Stikstof mag dan tot de ge
vaarlijke stoffen worden gere
kend, er gaat in Nederland heel
wat over de weg dat dan het
predikaat super-gevaarlijk
mag hebben. Het vervoer van
LPG is bijvoorbeeld ingedeeld
in de gevarenklasse 2. De eerste
klas is gereserveerd voor ont
plofbare stoffen. Super-num
mer één is een gedeelde 'ere-
'plaats voor Nitroglycol en
TNT.
In Veghel zetelt het bedrijf
Intexo dat onder andere gespe-
cialiseeerd is in het internatio
nale vervoer van munitie,
springstof en explosieven, bij
voorbeeld voor de mijnindus
trie of de off-shore.
Directeur Appels: „Al vijf
tien jaar zijn zo dagelijks tus
sen de 10 en 20 wagens op de
weg. Veiligheidsmaatregelen
zijn er honderden. We laden en
lossen niet zonder toezicht van
het Korps Controleurs Gevaar-
r
lijke Stoffen. Bij mist en glad
heid rijden we niet, maar voor
de rest doen we gewoon ons
werk. Gevaarlijk? Natuurlijk
is het altijd oppassen geblazen.
Maar denk niet dat bij het eerst
de beste ongeluk de zaak uit
elkaar springt. Net als bij alle
andere gevaarlijke stoffen gaat
het om de verpakking. Is die
goed dan is er niets aan de
hand. Ook niet wanneer zo'n
wagen bij een aanrijding be
trokken raakt. Het enige waar
we echt bang voor zijn is
brand."
Van Kippersluis beaamt het
verhaal van Intexo: „Verpak
king en voertuigen zijn in Ne
derland altijd in perfecte staat.
Vandaar dat er ook nooit iets
ernstigs gebeurt. Maar een
groot gevaar blijft over. Wij-
„Met die kou moet je oppassen. Wanneer je een vinger in de ijskoude stikstof houdt, kun je hem zo afbreken. In besloten
ruimten moet ook niet opeens de tank scheuren. Maar hier in de buitenlucht kan er niet veel gebeuren."
FOTO GELDERLAND PERS
stuk waar de slang geplaatst
wordt is meestal met een ijs
laag bedekt, onderweg ver
dampt die. Van Kippersluis:
„Dan word ik onherroepelijk
op de snelweg door politie of
goedwillende burgers langs de
kant gezet omdat de wagen zou
lekken."
Vindt Van Kippersluis zelf
dat hij met gevaarlijk werk be
zig is. Ja. Die routine moet je
elke seconde in de gaten hou
den. Maar mij stoort dat zoveel
mensen zonder verstand van
zaken praten, ze hebben de-
mond vol over die 'rijdende
tijdbommen'. Ik durf te stellen
dat het vervoer van cilinders
met gas, bijvoorbeeld voor las
apparaten, in een vrachtwagen
200 keer gevaarlijker is. Dat
spul staat namelijk onder een
druk van 200 atmosfeer. Bij
onze tankwagens wordt nau
welijks met druk gewerkt.
Expert gevaarlijke stoffen Til-
mans van Hoekloos: „Als bur
ger zeg ik ook, ik wil bescher
ming tegen rampen en calami
teiten. Met de controle- en vei
ligheidsmaatregelen die in het
Nederlandse systeem inge
bouwd zitten, durf ik echter
zonder meer te stellen dat het
een aanvaardvaar riscio is.
Kijk, bier zonder koolmonoxide
is geen bier, een ziekenhuis kan
niet zonder zuurstof en een
auto niet zonder benzine of
LPG. In deze moderne maat
schappij zal er vervoer van ge
vaarlijke stoffen plaats moeten
vinden en dat is gewoon goed
geregeld."
Gevaarlijke stof aan boord? Dan een vierkant oranje bord
op de auto of treinwagon.
Voor de meeste stoffen gewoon een oranje bord zonder opschrift.
Alleen een aanduiding dat we met een gevaarlijke stof te maken
hebben. Welke? Dat staat op de gevarenkaart in de auto.
Steeds meer stoffen krijgen echter een viercijferig internationaal
herkenningsnummer. Het zogenaamde VN-nummer waardoor
hulpverleningsinstanties in een oogwenk weten waar ze mee te
maken hebben.
Het VN-nummer staat altijd aan de onderzijde van het bord.
Daarboven, gescheiden door een zwarte streep staat het twee- of
driecijferig gevaarsidentificatienummer. Het GI-nummer geeft
aanwijzingen over de gevaren van de betreffende stof. Het eerste
nummer geeft het hoofdgevaar aan, het tweede en eventueel
derde nummer de bijkomende gevaren. Kijk maar eens wat u zo
inhaalt op de snelweg. De betekenis van het eerste cijfer:
2. gas.
3. brandbare vloeistof
4. brandbare vaste stof
5. oxiderend werkende stof of organisische peroxide
6. giftige stof
7. radioactieve stof
8. bijtende stof.
Wanneer de eerste twee cijfers hetzelfde zijn, geeft dat een ver
sterking aan van het gevaar. 33 is bijvoorbeeld een zeer brand
bare stof.
zelf, het menselijk falen. Bijna
20 jaar op zo'n tankwagen bete
kent routine. De truck kun je
als het ware met de pink bestu
ren, maar routine kan levens
gevaarlijk zijn, steeds moet je
alert blijven. Zo'n tankwagen
kan harder dan honderd, maar
laat je nooit verleiden om snel
ler dan 80 kilometer te rijden.
Blijf alle veiligheidsregels in
acht nemen."
Het ongeval met de gekantelde
tankwagen twee maanden ge
leden in het Duitse Herborn
veroorzaakte grote beroering.
In Nederland is er echter wei
nig veranderd. De controle was
en is nog steeds goed.
Bij de universiteit blijkt bij
het overpompen dat er nog wat
stikstof-gas in de leidingen zit.
Van Kippersluis draait wat
kranen open om het gas weg te
laten lopen. Mede door het
vochtige weer ontstaat een
witte walm. In enkele seconden
is de wagen omgeven door de
damp, die koud aanvoelt. Het
lijkt wel een beetje op de
'disco-walm' die tegenwoordig
bij optredens van popgroepen
veelvuldig wordt gebruikt. De
mensen die in de buurt van de
auto lopen, versnellen hun pas.
Van Kippersluis lacht: „Tja,
het Herborn-syndroom. Ze
denken dat alle tankwagens
rijdende tijdbommen zijn. Nou,
dat valt wel mee, maar dit kun
je natuurlijk niet met een
LPG-wagen doen.
Het Herborn-syndroom
zorgt ook onderweg wel eens
voor problemen. Het koppel-
Door Rien van Nunen
„Terug van weggeweest"?,
vroeg de buurman over de
heg heen anderhalf uur na
Schiphol. En voordat ik
kon antwoorden: „En veel
gevist zeker"! En of er ge
vist werd. Wat wil je met
een reisbestemming als
Ierland.
Eerlijk gezegd bekruipt me
bij zo'n vraag altijd de nei
ging maar niet meteen over
grote congeralen, haaien en
snoeken te praten. Blikken
van ongeloof vliegen dan in
een fractie van een seconde
over de gezichten.
Meestal moet een zwijgend
getrokken vakantiekiekje 'be
wijs' leveren. Zoo groot? Ja
wel en er zwemmen er nog
veel meer die nóg groter zijn.
Waarom altijd dat groot en
veel als het om vissen in Ier
land gaat. Ik doe daar niet zo
graag aan mee. Toch over
kwam ons iets waar je wel
over nadenkt, maar zelden
over schrijft, omdat het zo on
gelooflijk klinkt. Stelt men
zich een land voor dat vier
keer zo groot is als Nederland
(Eire) en met bijna vier keer
zo weinig bevolking. Rivieren
en meren waar men naar kij
ken kan en een kustlijn van
meer dan 2500 kilometer. Men
parkeert de auto langs de ri
vier de Shannon, de hoofda
der van Ierland. Het plaatsje
luistert naar de weidse naam
Lanesborough, heeft een
brug, een paar winkeltjes an
nex kroegen en een elektrici
teitscentrale.
In de boeken heet het een
bijzonder goede visplaats
voor grote brasems te zijn. In
feite werden de allereerste
brasemrecords hier gevestigd.
Niet gek derhalve dat een
'toevallige' stop werd ge
maakt. Voer en maden waren
snel aangeschaft in de plaat
selijke toko. En nu komt het.
Wie vanaf de eerste seconde
dat men het aas van een vol
komen vreemd water toever
trouwd vis dénkt te vangen,
ook nog op een slordige 1500
kilometer van huis, moet no
dig naar de dokter. En toch
gebeurde dat. Tot onze niet
geringe verbazing overigens.
Prachtige blankvoorns, goud
kleurige rietvoorns, mooie
brasems, baars zoveel je er
vangen kon.Ik bedoel maar.
Wat nu te antwoorden bij te
rugkomst op de vraag: 'Gevist
zeker'?
We mogen toch zeker ook
tevreden zijn over onze vang
sten in eigen land? Die zijn zo
gek nog niet. Het gevoel goed
te kunnen vangen in minder
vervuilde streken en onderbe-
viste wateren is echter wel
heel aardig. Het valt ons echt
niet moeilijk tevreden te zijn
met mooie voornvangsten in
het voorjaar, brasems en pa
ling in de zomerdag, baars,
karper, snoekbaars en soms
een snoek uit de polder. We
zijn ook best tevreden over
onze schier oneindige vismo-
gelijkheden al willen we een
surfer wel eens toeroepen het
verderop te zoeken. En dan de
zee. Vergeet niet dat wij in
ons land over een uitstekend
georganiseerde zeesportvisse-
rij beschikken, in weerwil
van de soms matige vangsten
en de eenzijdigheid van de
vissoorten.
Maar als men denkt ooit
nog te kunnen meemaken dat
onze vervuilde rivieren
schoon zullen zijn, de zalm er
weer vrolijk rond zal sprin
gen en de paling weer te eten
is, dan heeft men het mis. Het
is daarom helemaal niet
vreemd dat er sportvissers
zijn die het elders zoeken.
Traditioneel is Ierland hét
visland. Daar kunnen de Bel
gen, de Duitsers en zelfs de
Fransen en de Engelsen van
meepraten. Die zoeken daar
wat ze thuis ook niet meer
vinden. Rust, ruimte, schoon
water en veel vis. Vissen moet
men zelf.Maar daar is
iedere sportvisser die een
vreemd land bezoekt vlug ge
noeg achter. De komende we
ken wat viservaringen uit het
buitenland, oftewel de lezer
aan het woord.
Door Jan Paalman
Er bestaat een wet in de ge
neeskunde, die zegt dat alles
wat je niet gebruikt afgebro
ken wordt. Er zal wel een
sjieke medische term voor be
staan, maar laten we die wet
het 'Rust Roest Principe' noe
men. Als je tijden lang je ogen
niet gebruikt, dan zou je vol
gens het Rust Roest principe
op een kwaad moment niet
meer kunnen zien. Klopt dat?
Jawel.
Voorbeeld. Sommige kinderen
krijgen het niet voor elkaar
om van de twee beelden die ze
met hun twee ogen zien, n
beeld te maken. Om van het
verwarrende dubbelbeeld af te
komen gewennen ze zich er
aan om alles wat ze met een
van de twee ogen zien te nege
ren. Dat is dan het befaamde
luie oog, dat, als het maar lang
genoeg duurt een blind oog
kan worden.
De rij voorbeelden is onbe
perkt uit te breiden. Bij lang
durige bedrust dreigt het RR
principe letterlijk toe te slaan
met bevroren, niet in bewe
ging te krijgen gewrichten, af
nemende spiermassa en ont-
kalkend bot. Revalidatie is dus
niets anders dan anti-RR. In
de sport doet het RR principe
zich gelden als men spierop-
bouwende, dus mannelijke ge
slachtshormonen gebruikt. De
eigenlijke producent van het
hormoon, de bal, hoeft dan zelf
niets meer te doen, zodat, al
dus Jan Jansen alweer 20 jaar
geleden, „sommige renners
minder moeite hebben met de
beklimming van de Mont Ven-
toux, dan met het beklimmen
van hun eigen vrouw."
Wat mensen kan overko
men, is de Mensheid ook over
komen. Ergens op de Pel
grimstocht der Mensheid ver
loren we op een paar riducule
plukken na onze haren, maar
niet onze streken, toen kleding
een vacht overbodig maakte.
Ons 'kippevel' is niets anders
dan een lachwekkende poging
om een vacht op te zetten die
er niet meer is. Dan zit er bo
ven het oor nog een rest van
een spier die ooit onze oren
deed spitsen.
Sommige mensen kunnen
dat nog (die kunnen vaak ook
nog hun hoofdhuid bewegen),
maar bij de meeste mensen is
de musculus auricularis supe
rior een overbodig orgaan.
Kortom, overbodige organen
verschrompelden op de lange
evolutie reis of werden als
oude plunje afgeworpen.
Het aardige is dat nogal wat
overbodig geachte organen
zich de laatste jaren hebben
gerehabiliteerd. De blinde
darm bijvoorbeeld. Knaagdie
ren hebben een enorm lange
blinde darm om daarin het
cellulose pantser rond de
plantecellen af te breken. Wij
koken ons voedsel, breken op
die manier dat cellulose af en
het RR principe zorgde ervoor
dat onze blinde darm ineen
schrompelde tot een centime
ter of zes. Maar nutteloos?
Men heeft steeds meer het
idee dat de blinde darm een rol
speelt bij de afweer van ons li
chaam. Net als de keelaman-
delen trouwens. Nog niet zo
lang geleden werden die en
masse uit kinderkelen ge
sleurd en in Engeland was de
zogeheten tonsilectomie zelfs
zeer in de mode toen Prins
Charles in 1956 van zijn aman
delen werd ontdaan. Zonder
beide organen valt overigens
uitstekend te leven, maar dat
blinde darm en tonsil geen en
kele functie hebben, van dat
idee is men nu wel genezen.
In De Stem van vandaag las
ik een zinsnede welke ik ka
rakteristiek vind voor de
moderne opvattingen van
vele landbouwers: (artikel:
'Betuwse boer in Portugal').
Over kurkeiken:
'Ze mogen niet worden
gerooid tot groot verdriet
van de familie Merkens die
er ettelijke duizenden op
hun grondbezit, ruim 140 ha,
heeft staan. Zoon Ad botst
er af en toe 'per ongeluk ex
pres' met de trekker tegen
aan.
Ik vind het droevig dat le
den van een -in Neder
land - subsidievretende
landschap- en milieuver-
nietigende bedrijfstak zich
in een prachtige Portugese
streek vestigen om dan hun
Echt spectaculair is
habilitatie van de milt
vuistgrote paarse orgaat
linksboven in de buik,
►JOH/NNESBURG
(RTR DPA) - De ge
sprekken tussen de
Zuidsfrikaanse mijn-
«SïSï werklevers en afge-
/aardgden van de Na-
jonafe Vakbond van
jtlijnverkers NUM
ratief weggehaald vwuBva
het bij een ongeluk j
scheurd en een dodelijke
bloeding dreigt, of als d>
ziek is, of ais het een j hebbei 'vooruitgang' te
(meestal een bloedziekte, zjen gegeven.
Men heeft heel langg^ njt hetft de secretaris-ge-
-L jï milt een over -
orgaan is, al bleef bij cl.
gen altijd wel de twijfel
gen. De milt ziet er nu
maal te ingewikkeld m
overbodig te zijn. Het
dat ook de milt een overb ,eraal /an de NUM, Cyril
«tvroon io ol hlnnf Kil ,Lj
ïamapiosa dinsdag ver-
De nu a zestien dagen durende
een ruime bloëdvooizie staking van ongeveer 300.000
liefst een kwart van i! zwarte mijnwerkers wordt
lymfatische afweer weel] fchter vortgezet, aldus Rama-
uitgerekend in de milt e®>h°sa; Ia
der de microscoop geeft iJsprekingn
indruk hard aan het uij
zijn, al weet niemand
waaraan.
Al in 1900 zat het te pasi
onpas verwijderen van de]
de chirurgen Morris en
loch niet lekker. Je gaatei]
dood aan, schreven ze,
„daarmee is nog niet de
beantwoord of je zonden
een ernstige ziekte kunt
staan." Of je dat zonde:
kunt werd pas jaren en
later duidelijk. De
zoeker Singer volgde
lang het wel en wee van
derden patiënten bij »i
milt was weggehaald
bliceerde in 1973 zijn
dingen.
Wat bleek? Bij vier
van deze mensen was
vaak jaren later, een
opgetreden, potjeslatijn
een bloedvergiftiging,
milt is de kans op
keer kleiner. Erger nogj
sepsis verliep bij de mi
patiënten zoals dat hee
drukwekkend': vanuit
gezondheid binnen t
uren hoge koorts, sh«
coma waarna in de heil
de gevallen de dood volgi
Dit onderzoek is in 1»
eens dunnetjes overg
met ongeveer hetzelfde
taat, en dat alles had tl
volg dat chirurgen stukk
rughoudender zijn gew
met het verwijderen v:
milt. Vooral bij kin
blijkt de milt belangrijkI
bij de afweer tegen bac
en virus infecties. Toen
dat door had ging men ij
op zoek naar andere opk
gen. Men heeft bijvoor
geprobeerd om resten »i
orgaan elders in de bi
transplanteren, maar dl
sultaten daarvan zijn
bemoedigend.
Veelbelovender zijn
methoden om ofwel
schadigingen de inwi
bloeding te stoppen,
slechts een deel van dn
weg te halen. Hoe danod
afloop van de be-
werden de vak-
bonds
schou
het ge
De
versd<
berg,
geen
hebbe
verbei
arbeic
vooru
kamer
rijkst*
gen
heeft
een ve
tiegelc
gevan
bond I
te tijd
lende
De 1
op om
zijneij
cent
De leder van de Deense socialist#
oont zin verkiezingspamflet waarop
fgebeei met een roos in de miist in
e filvvroducers zullen hoogstwaarsi
1977 werd in 830 gevalt thadevrgoeding komen omdat de sen
milt weggehaald, en da! ting vor deze verkiezingsstunt hebbe
tal was acht jaar later
veer gehalveerd. He!
keerpunt kwam eigenliji
rond 1981. „Het laat ooi
dat het jaren duurt v«
zo'n veranderde opvat'.!,'
meengoed is", schreef 4 p.
rurgprof.G. KootstrawJ -Jgjyg
niXM (ANP) - Op de Amster
effetenbeurs zijn de belang-
rste aadelen dinsdag overwegend
duurer geworden, terwijl het
bij d kleinere fondsen verdeeld
B. De doar, die de laatste tijd onder
staatwerd gesteund door de cen-
le banlon Japan en steeg zelfs een
■qe in Taarde ten opzichte van de
"en. Koinklijke Olie kwam ƒ3,50
herstel >p 276,70. Akzo ontmoette
üeuw vaag en werd bij een leven-
e handt in dit chemiefonds op de
lebeuTE 2,90 duurder op ƒ177,90.
.bel bursplein werd Akzo nog
sloopwerk in het landst ™er vrhandeld dan Unilever, die
voort te kunnen zetten,
ongeluk expres' worde»!
men die misschien al
derden jaren het schi
rende uitzicht van de
madura bepalen, uit
grond gereden,
land is dit sloopwerk,
iedereen wel kan vast
len, grotendeels voltooid
('haam,
F. Degenaeu
;cn»
Ext
(ADVERTENTIE)
Met ingang van maandag 31 augustus 1987
wordt het centrale telefoonnummer van het ministerie van Defend
in 's-Gravenhage gewijzigd in:
Daarmee vervalt het nummer 070-722722.
Dit geldt voor de complexen Plein 4, Kalvermarkt 28 en 32.
Grote Marktstraat 40, Koningin Marialaan 17, Lange Voorhoiil
Koninginnegracht 62 en Spui 47.
Ook de doorkiesnummers van het ministerie van Defensie
beginnende met 070-72.... zullen dan worden gewijzigd!
jjP won p 143,30.
erwijfer weinig te beleven was op
ïga'emarkt werden de finan-
e Waaden opnieuw wat duurder.
SUmD Wehry, die maandag nog
s gaf, iel op met een stijging van
P j 12. Pakhoed sprong er even-
7_Ul^ret een winst van ƒ2,70 op
In N« r; Plevier, die nabeurs met cij-
jwan, noteerde ƒ1,80 hoger op
vNUj>af echter vooruitlopend op
avons gepubliceerde cijfers 1,50
°P J)3. Hunter Douglas voegde
prf8? e koers toe op 64. Ook Hei-
Ndlloyd, -Ahold en Océ-van
^rinto werden meer waard.
'P Gmputers werd weer druk
ndel en voegde uiteindelijk
G koers toe op 53,70.
uocdat viel van ƒ61,50 naar ƒ54.
erergde Bedrijven De Groot
an >P de Parallelmarkt een
ln ^a' 65 naar f 113 maandag
iurder te zijn geworden. De
^aar n°8 n*et h°8er 8®-
Ilm3*g^,liTlil1li
'atonic
totoniis
!°ngr.<l.v.
[asthuj
•asthuj
Sasthus
lasthui
tooghiys
«•Otzfc
Az.hs
,r<>t.z.h
aeneas
1968-98
(oostb.)
1972-02
(oostb.)
1972-02
lourdes
1958-88
(tilburg)
1971-01
(tilburg)
1972-02
(tilburg)
1952-92
(tilburg)
1959-01
(het)
1972-02
klokkenberg
1950-90
liduina
1966-96
('s-h'bosch)
1971-01
('s-h'bosch)
1973-03
('s-h'bosch)
1972-02