OP STAP MET EEN TANKWAGEN MET DISCOWALM Terug van weggeweest Overbodige organe BOND EN WEE Gevaarlijke kwalificaties Jonl-imago Deens MSTERDAMSEF 070-188188 DE STEM EXTRA OP WOENSDAG WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987 Met de kleine inferno in het Duitse stadje Herborn nog fris in gedachten wordt er in Nederland alles aan gedaan om het publiek duidelijk te maken dat het de overheid ernst is met het toezicht op het transport van gevaarlijke goederen. Al jaren kan Nederland bogen op een strenge keuring van tankwagen en een goede controle op het naleven van de vele veiligheidsregels. Het kan geen kwaad om dat weer eens duidelijk te maken aan het publiek. Daarom reikte minster N. Smit- Kroes gisteren persoonlijk het 15.000-e A.D.R- Vakbekwaamheidscertificaat uit. Het diploma is speciaal bestemd voor chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren. Een van onze verslaggevers stapte deze week bij chauffeur Cor van Kippersluis van de firma Hoek-Loos op de tankwagen om op zes plaaten in Nijmegen een paar honderd liter vloeibare stikstof af te leveren. Van Kippersluis, al 12 jaar in het bezit van zijn A.D.R-diploma: „In de routine schuilt het gevaar." NIJMEGEN - Behendig stuurt Cor van Kipper sluis zijn 16 meter lange tankwagen met 20.000 kilo vloeibare stikstof over het terrein van het Radboudziekenhuis. Handschoenen Geen controle Gevarenklasse Verpakking Herborn HENGEL- RUBRIEK Boeren in Portugal MEDISCHE RUBRIEK pE STEM BUITENLAND WIJZIGING TELEFOONNUMME MINISTERIE VAN DEFENSIE T11 'Gevaar schuilt in de routine Door Eugène Leenders „Gelukkig zijn we vroeg, dan staan er tenminste niet zo veel auto's geparkeerd in de smalle straatjes. Tja, het is altijd even manouvreren hier. Die opslagtanks staan na tuurlijk nooit naast de hoofdingang." Al 19 jaar rijdt de 44-jarige Van Kippersluis op een van de tankwagens van Hoek-Loos. Het van oorsprong Schiedamse bedrijf is gespecialiseerd in het vervoer van zuurstof, stikstof en kooldioxide. Deze gassen worden tot ongeveer 200 graden onder nul afgekoeld, waardoor het vloeistoffen worden. Dat is makkelijk voor het vervoer. Van 800 liter gas blijft na afkoeling maar één liter vloeibare stikstof over. Naast de ruimtebesparing is het ook veiliger. Gas moet in centime ters dikke stalen tanks onder druk worden vervoerd, terwijl vloeibaar gas in een soort gi gantische thermosfles zijn weg naar de afnemers vindt. Bij de universiteit, de bloed bank en het ziekenhuis in Nij megen moeten drie tanks wor den gevuld. Voor het overpom pen trekt Van Kippersluis twee zwaar geïsoleerde handschoe nen aan. „Met die kou moet je oppassen. Wanneer je een vin ger in de ijskoude stikstof houdt, kun je hem zo afbreken. In besloten ruimten moet ook niet opeens de tank scheuren. Maar hier in de buitenlucht kan er niet veel gebeuren." Terwijl de motor van de wa gen de pomp aandrijft wordt de stikstof in de opslagtank van de bloedbank gepompt. Daar wordt stikstof gebruikt om bloed in te vriezen. Tijdens het overpompen kan rustig een si garetje op worden gestoken. Van Kippersluis: Zelfs bij een ongeval is er betrekkelijk wei nig gevaar. Stikstof brandt niet. Integendeel, het wordt ge bruikt om branden te blussen. Zuurstof is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat werkt brandbevorderend. Maar voor dat zo'n dubbel geïsoleerde tank lek raakt, moet er bij wijze van spreken wel een vliegtuig op neerstorten." De mensen van de technische dienst van het Radboudzieken huis bevestigen het verhaal. Een van hen: „Die zure regen, dat is tien keer gevaarlijker voor de mensheid dan de stik stof die deze meneer rondrijdt." Over de veiligheidsmaatrege len raakt Van Kippersluis niet uitgepraat. Controle van de po litie is er niet. De materie is zo ingewikkeld, dat de gewone agent te weinig kennis heeft om alle vrachtbrieven, vergun ningen en veiligheidsvoor schriften te controleren. Maar het Korps Controleurs Gevaar lijke Stoffen weet van wanten. Van Kippersluis: „Die heren speld je niks op de mouw. Stuk voor stuk specialisten die exact weten waar ze over praten." Op weg naar de universiteit herinnert de chauffeur uit Nieuwegein zich de dag dat hij zijn twee dochtertjes meenam. „Ze wilden zo graag eens zien wat pappa met die grote truck allemaal deed. In de om geving van Groningen werd ik van de weg gehaald door de controleurs. Het kostte me bijna mijn baan bij Hoekloos, ondanks mijn jarenlange uit stekende staat van dienst." Bij zo'n controle moet Van Kippersluis een stapel papieren overhandigen. Vanzelfspre kend zijn rijbewijs, maar ook een extra bewijs van rijvaar digheid en zijn A.D.R.-certifi- caat. Het internationale bewijs dat hij een opleiding gevaar lijke stoffen heeft gevolgd. Daarnaast moet in de wagen een gevarenkaart achter de voorruit liggen. Daarop staat aangegeven wat er in de tank wagen zit en wat er moet ge beuren bij een calamiteit. Ook moet er een bewijs zijn dat de wagen nog geen jaar geleden gekeurd is. Een verbanddoos, keggen voor het blokkeren van de wiel, twee pechlampen en een fikse brandblusser behoren tot de standaarduitrusting. En wee de chauffeur die een van die zaken niet in orde heeft. De wagen gaat onverbiddelijk aan de ketting. Alle tankwagens van Hoek- Loos zijn spierwit. Vervelend zal de leek zeggen, hoe hou je zo'n wagen schoon. Volgens Hoek-Loos is dat nou net het visitekaartje van het bedrijf. Altijd iedere dag een keurig witte wagen. Zo gaan we met ons voertuigenpark om, zo gaan we met de gevaarlijke stoffen om. Stikstof mag dan tot de ge vaarlijke stoffen worden gere kend, er gaat in Nederland heel wat over de weg dat dan het predikaat super-gevaarlijk mag hebben. Het vervoer van LPG is bijvoorbeeld ingedeeld in de gevarenklasse 2. De eerste klas is gereserveerd voor ont plofbare stoffen. Super-num mer één is een gedeelde 'ere- 'plaats voor Nitroglycol en TNT. In Veghel zetelt het bedrijf Intexo dat onder andere gespe- cialiseeerd is in het internatio nale vervoer van munitie, springstof en explosieven, bij voorbeeld voor de mijnindus trie of de off-shore. Directeur Appels: „Al vijf tien jaar zijn zo dagelijks tus sen de 10 en 20 wagens op de weg. Veiligheidsmaatregelen zijn er honderden. We laden en lossen niet zonder toezicht van het Korps Controleurs Gevaar- r lijke Stoffen. Bij mist en glad heid rijden we niet, maar voor de rest doen we gewoon ons werk. Gevaarlijk? Natuurlijk is het altijd oppassen geblazen. Maar denk niet dat bij het eerst de beste ongeluk de zaak uit elkaar springt. Net als bij alle andere gevaarlijke stoffen gaat het om de verpakking. Is die goed dan is er niets aan de hand. Ook niet wanneer zo'n wagen bij een aanrijding be trokken raakt. Het enige waar we echt bang voor zijn is brand." Van Kippersluis beaamt het verhaal van Intexo: „Verpak king en voertuigen zijn in Ne derland altijd in perfecte staat. Vandaar dat er ook nooit iets ernstigs gebeurt. Maar een groot gevaar blijft over. Wij- „Met die kou moet je oppassen. Wanneer je een vinger in de ijskoude stikstof houdt, kun je hem zo afbreken. In besloten ruimten moet ook niet opeens de tank scheuren. Maar hier in de buitenlucht kan er niet veel gebeuren." FOTO GELDERLAND PERS stuk waar de slang geplaatst wordt is meestal met een ijs laag bedekt, onderweg ver dampt die. Van Kippersluis: „Dan word ik onherroepelijk op de snelweg door politie of goedwillende burgers langs de kant gezet omdat de wagen zou lekken." Vindt Van Kippersluis zelf dat hij met gevaarlijk werk be zig is. Ja. Die routine moet je elke seconde in de gaten hou den. Maar mij stoort dat zoveel mensen zonder verstand van zaken praten, ze hebben de- mond vol over die 'rijdende tijdbommen'. Ik durf te stellen dat het vervoer van cilinders met gas, bijvoorbeeld voor las apparaten, in een vrachtwagen 200 keer gevaarlijker is. Dat spul staat namelijk onder een druk van 200 atmosfeer. Bij onze tankwagens wordt nau welijks met druk gewerkt. Expert gevaarlijke stoffen Til- mans van Hoekloos: „Als bur ger zeg ik ook, ik wil bescher ming tegen rampen en calami teiten. Met de controle- en vei ligheidsmaatregelen die in het Nederlandse systeem inge bouwd zitten, durf ik echter zonder meer te stellen dat het een aanvaardvaar riscio is. Kijk, bier zonder koolmonoxide is geen bier, een ziekenhuis kan niet zonder zuurstof en een auto niet zonder benzine of LPG. In deze moderne maat schappij zal er vervoer van ge vaarlijke stoffen plaats moeten vinden en dat is gewoon goed geregeld." Gevaarlijke stof aan boord? Dan een vierkant oranje bord op de auto of treinwagon. Voor de meeste stoffen gewoon een oranje bord zonder opschrift. Alleen een aanduiding dat we met een gevaarlijke stof te maken hebben. Welke? Dat staat op de gevarenkaart in de auto. Steeds meer stoffen krijgen echter een viercijferig internationaal herkenningsnummer. Het zogenaamde VN-nummer waardoor hulpverleningsinstanties in een oogwenk weten waar ze mee te maken hebben. Het VN-nummer staat altijd aan de onderzijde van het bord. Daarboven, gescheiden door een zwarte streep staat het twee- of driecijferig gevaarsidentificatienummer. Het GI-nummer geeft aanwijzingen over de gevaren van de betreffende stof. Het eerste nummer geeft het hoofdgevaar aan, het tweede en eventueel derde nummer de bijkomende gevaren. Kijk maar eens wat u zo inhaalt op de snelweg. De betekenis van het eerste cijfer: 2. gas. 3. brandbare vloeistof 4. brandbare vaste stof 5. oxiderend werkende stof of organisische peroxide 6. giftige stof 7. radioactieve stof 8. bijtende stof. Wanneer de eerste twee cijfers hetzelfde zijn, geeft dat een ver sterking aan van het gevaar. 33 is bijvoorbeeld een zeer brand bare stof. zelf, het menselijk falen. Bijna 20 jaar op zo'n tankwagen bete kent routine. De truck kun je als het ware met de pink bestu ren, maar routine kan levens gevaarlijk zijn, steeds moet je alert blijven. Zo'n tankwagen kan harder dan honderd, maar laat je nooit verleiden om snel ler dan 80 kilometer te rijden. Blijf alle veiligheidsregels in acht nemen." Het ongeval met de gekantelde tankwagen twee maanden ge leden in het Duitse Herborn veroorzaakte grote beroering. In Nederland is er echter wei nig veranderd. De controle was en is nog steeds goed. Bij de universiteit blijkt bij het overpompen dat er nog wat stikstof-gas in de leidingen zit. Van Kippersluis draait wat kranen open om het gas weg te laten lopen. Mede door het vochtige weer ontstaat een witte walm. In enkele seconden is de wagen omgeven door de damp, die koud aanvoelt. Het lijkt wel een beetje op de 'disco-walm' die tegenwoordig bij optredens van popgroepen veelvuldig wordt gebruikt. De mensen die in de buurt van de auto lopen, versnellen hun pas. Van Kippersluis lacht: „Tja, het Herborn-syndroom. Ze denken dat alle tankwagens rijdende tijdbommen zijn. Nou, dat valt wel mee, maar dit kun je natuurlijk niet met een LPG-wagen doen. Het Herborn-syndroom zorgt ook onderweg wel eens voor problemen. Het koppel- Door Rien van Nunen „Terug van weggeweest"?, vroeg de buurman over de heg heen anderhalf uur na Schiphol. En voordat ik kon antwoorden: „En veel gevist zeker"! En of er ge vist werd. Wat wil je met een reisbestemming als Ierland. Eerlijk gezegd bekruipt me bij zo'n vraag altijd de nei ging maar niet meteen over grote congeralen, haaien en snoeken te praten. Blikken van ongeloof vliegen dan in een fractie van een seconde over de gezichten. Meestal moet een zwijgend getrokken vakantiekiekje 'be wijs' leveren. Zoo groot? Ja wel en er zwemmen er nog veel meer die nóg groter zijn. Waarom altijd dat groot en veel als het om vissen in Ier land gaat. Ik doe daar niet zo graag aan mee. Toch over kwam ons iets waar je wel over nadenkt, maar zelden over schrijft, omdat het zo on gelooflijk klinkt. Stelt men zich een land voor dat vier keer zo groot is als Nederland (Eire) en met bijna vier keer zo weinig bevolking. Rivieren en meren waar men naar kij ken kan en een kustlijn van meer dan 2500 kilometer. Men parkeert de auto langs de ri vier de Shannon, de hoofda der van Ierland. Het plaatsje luistert naar de weidse naam Lanesborough, heeft een brug, een paar winkeltjes an nex kroegen en een elektrici teitscentrale. In de boeken heet het een bijzonder goede visplaats voor grote brasems te zijn. In feite werden de allereerste brasemrecords hier gevestigd. Niet gek derhalve dat een 'toevallige' stop werd ge maakt. Voer en maden waren snel aangeschaft in de plaat selijke toko. En nu komt het. Wie vanaf de eerste seconde dat men het aas van een vol komen vreemd water toever trouwd vis dénkt te vangen, ook nog op een slordige 1500 kilometer van huis, moet no dig naar de dokter. En toch gebeurde dat. Tot onze niet geringe verbazing overigens. Prachtige blankvoorns, goud kleurige rietvoorns, mooie brasems, baars zoveel je er vangen kon.Ik bedoel maar. Wat nu te antwoorden bij te rugkomst op de vraag: 'Gevist zeker'? We mogen toch zeker ook tevreden zijn over onze vang sten in eigen land? Die zijn zo gek nog niet. Het gevoel goed te kunnen vangen in minder vervuilde streken en onderbe- viste wateren is echter wel heel aardig. Het valt ons echt niet moeilijk tevreden te zijn met mooie voornvangsten in het voorjaar, brasems en pa ling in de zomerdag, baars, karper, snoekbaars en soms een snoek uit de polder. We zijn ook best tevreden over onze schier oneindige vismo- gelijkheden al willen we een surfer wel eens toeroepen het verderop te zoeken. En dan de zee. Vergeet niet dat wij in ons land over een uitstekend georganiseerde zeesportvisse- rij beschikken, in weerwil van de soms matige vangsten en de eenzijdigheid van de vissoorten. Maar als men denkt ooit nog te kunnen meemaken dat onze vervuilde rivieren schoon zullen zijn, de zalm er weer vrolijk rond zal sprin gen en de paling weer te eten is, dan heeft men het mis. Het is daarom helemaal niet vreemd dat er sportvissers zijn die het elders zoeken. Traditioneel is Ierland hét visland. Daar kunnen de Bel gen, de Duitsers en zelfs de Fransen en de Engelsen van meepraten. Die zoeken daar wat ze thuis ook niet meer vinden. Rust, ruimte, schoon water en veel vis. Vissen moet men zelf.Maar daar is iedere sportvisser die een vreemd land bezoekt vlug ge noeg achter. De komende we ken wat viservaringen uit het buitenland, oftewel de lezer aan het woord. Door Jan Paalman Er bestaat een wet in de ge neeskunde, die zegt dat alles wat je niet gebruikt afgebro ken wordt. Er zal wel een sjieke medische term voor be staan, maar laten we die wet het 'Rust Roest Principe' noe men. Als je tijden lang je ogen niet gebruikt, dan zou je vol gens het Rust Roest principe op een kwaad moment niet meer kunnen zien. Klopt dat? Jawel. Voorbeeld. Sommige kinderen krijgen het niet voor elkaar om van de twee beelden die ze met hun twee ogen zien, n beeld te maken. Om van het verwarrende dubbelbeeld af te komen gewennen ze zich er aan om alles wat ze met een van de twee ogen zien te nege ren. Dat is dan het befaamde luie oog, dat, als het maar lang genoeg duurt een blind oog kan worden. De rij voorbeelden is onbe perkt uit te breiden. Bij lang durige bedrust dreigt het RR principe letterlijk toe te slaan met bevroren, niet in bewe ging te krijgen gewrichten, af nemende spiermassa en ont- kalkend bot. Revalidatie is dus niets anders dan anti-RR. In de sport doet het RR principe zich gelden als men spierop- bouwende, dus mannelijke ge slachtshormonen gebruikt. De eigenlijke producent van het hormoon, de bal, hoeft dan zelf niets meer te doen, zodat, al dus Jan Jansen alweer 20 jaar geleden, „sommige renners minder moeite hebben met de beklimming van de Mont Ven- toux, dan met het beklimmen van hun eigen vrouw." Wat mensen kan overko men, is de Mensheid ook over komen. Ergens op de Pel grimstocht der Mensheid ver loren we op een paar riducule plukken na onze haren, maar niet onze streken, toen kleding een vacht overbodig maakte. Ons 'kippevel' is niets anders dan een lachwekkende poging om een vacht op te zetten die er niet meer is. Dan zit er bo ven het oor nog een rest van een spier die ooit onze oren deed spitsen. Sommige mensen kunnen dat nog (die kunnen vaak ook nog hun hoofdhuid bewegen), maar bij de meeste mensen is de musculus auricularis supe rior een overbodig orgaan. Kortom, overbodige organen verschrompelden op de lange evolutie reis of werden als oude plunje afgeworpen. Het aardige is dat nogal wat overbodig geachte organen zich de laatste jaren hebben gerehabiliteerd. De blinde darm bijvoorbeeld. Knaagdie ren hebben een enorm lange blinde darm om daarin het cellulose pantser rond de plantecellen af te breken. Wij koken ons voedsel, breken op die manier dat cellulose af en het RR principe zorgde ervoor dat onze blinde darm ineen schrompelde tot een centime ter of zes. Maar nutteloos? Men heeft steeds meer het idee dat de blinde darm een rol speelt bij de afweer van ons li chaam. Net als de keelaman- delen trouwens. Nog niet zo lang geleden werden die en masse uit kinderkelen ge sleurd en in Engeland was de zogeheten tonsilectomie zelfs zeer in de mode toen Prins Charles in 1956 van zijn aman delen werd ontdaan. Zonder beide organen valt overigens uitstekend te leven, maar dat blinde darm en tonsil geen en kele functie hebben, van dat idee is men nu wel genezen. In De Stem van vandaag las ik een zinsnede welke ik ka rakteristiek vind voor de moderne opvattingen van vele landbouwers: (artikel: 'Betuwse boer in Portugal'). Over kurkeiken: 'Ze mogen niet worden gerooid tot groot verdriet van de familie Merkens die er ettelijke duizenden op hun grondbezit, ruim 140 ha, heeft staan. Zoon Ad botst er af en toe 'per ongeluk ex pres' met de trekker tegen aan. Ik vind het droevig dat le den van een -in Neder land - subsidievretende landschap- en milieuver- nietigende bedrijfstak zich in een prachtige Portugese streek vestigen om dan hun Echt spectaculair is habilitatie van de milt vuistgrote paarse orgaat linksboven in de buik, ►JOH/NNESBURG (RTR DPA) - De ge sprekken tussen de Zuidsfrikaanse mijn- «SïSï werklevers en afge- /aardgden van de Na- jonafe Vakbond van jtlijnverkers NUM ratief weggehaald vwuBva het bij een ongeluk j scheurd en een dodelijke bloeding dreigt, of als d> ziek is, of ais het een j hebbei 'vooruitgang' te (meestal een bloedziekte, zjen gegeven. Men heeft heel langg^ njt hetft de secretaris-ge- -L jï milt een over - orgaan is, al bleef bij cl. gen altijd wel de twijfel gen. De milt ziet er nu maal te ingewikkeld m overbodig te zijn. Het dat ook de milt een overb ,eraal /an de NUM, Cyril «tvroon io ol hlnnf Kil ,Lj ïamapiosa dinsdag ver- De nu a zestien dagen durende een ruime bloëdvooizie staking van ongeveer 300.000 liefst een kwart van i! zwarte mijnwerkers wordt lymfatische afweer weel] fchter vortgezet, aldus Rama- uitgerekend in de milt e®>h°sa; Ia der de microscoop geeft iJsprekingn indruk hard aan het uij zijn, al weet niemand waaraan. Al in 1900 zat het te pasi onpas verwijderen van de] de chirurgen Morris en loch niet lekker. Je gaatei] dood aan, schreven ze, „daarmee is nog niet de beantwoord of je zonden een ernstige ziekte kunt staan." Of je dat zonde: kunt werd pas jaren en later duidelijk. De zoeker Singer volgde lang het wel en wee van derden patiënten bij »i milt was weggehaald bliceerde in 1973 zijn dingen. Wat bleek? Bij vier van deze mensen was vaak jaren later, een opgetreden, potjeslatijn een bloedvergiftiging, milt is de kans op keer kleiner. Erger nogj sepsis verliep bij de mi patiënten zoals dat hee drukwekkend': vanuit gezondheid binnen t uren hoge koorts, sh« coma waarna in de heil de gevallen de dood volgi Dit onderzoek is in 1» eens dunnetjes overg met ongeveer hetzelfde taat, en dat alles had tl volg dat chirurgen stukk rughoudender zijn gew met het verwijderen v: milt. Vooral bij kin blijkt de milt belangrijkI bij de afweer tegen bac en virus infecties. Toen dat door had ging men ij op zoek naar andere opk gen. Men heeft bijvoor geprobeerd om resten »i orgaan elders in de bi transplanteren, maar dl sultaten daarvan zijn bemoedigend. Veelbelovender zijn methoden om ofwel schadigingen de inwi bloeding te stoppen, slechts een deel van dn weg te halen. Hoe danod afloop van de be- werden de vak- bonds schou het ge De versd< berg, geen hebbe verbei arbeic vooru kamer rijkst* gen heeft een ve tiegelc gevan bond I te tijd lende De 1 op om zijneij cent De leder van de Deense socialist# oont zin verkiezingspamflet waarop fgebeei met een roos in de miist in e filvvroducers zullen hoogstwaarsi 1977 werd in 830 gevalt thadevrgoeding komen omdat de sen milt weggehaald, en da! ting vor deze verkiezingsstunt hebbe tal was acht jaar later veer gehalveerd. He! keerpunt kwam eigenliji rond 1981. „Het laat ooi dat het jaren duurt v« zo'n veranderde opvat'.!,' meengoed is", schreef 4 p. rurgprof.G. KootstrawJ -Jgjyg niXM (ANP) - Op de Amster effetenbeurs zijn de belang- rste aadelen dinsdag overwegend duurer geworden, terwijl het bij d kleinere fondsen verdeeld B. De doar, die de laatste tijd onder staatwerd gesteund door de cen- le banlon Japan en steeg zelfs een ■qe in Taarde ten opzichte van de "en. Koinklijke Olie kwam ƒ3,50 herstel >p 276,70. Akzo ontmoette üeuw vaag en werd bij een leven- e handt in dit chemiefonds op de lebeuTE 2,90 duurder op ƒ177,90. .bel bursplein werd Akzo nog sloopwerk in het landst ™er vrhandeld dan Unilever, die voort te kunnen zetten, ongeluk expres' worde»! men die misschien al derden jaren het schi rende uitzicht van de madura bepalen, uit grond gereden, land is dit sloopwerk, iedereen wel kan vast len, grotendeels voltooid ('haam, F. Degenaeu ;cn» Ext (ADVERTENTIE) Met ingang van maandag 31 augustus 1987 wordt het centrale telefoonnummer van het ministerie van Defend in 's-Gravenhage gewijzigd in: Daarmee vervalt het nummer 070-722722. Dit geldt voor de complexen Plein 4, Kalvermarkt 28 en 32. Grote Marktstraat 40, Koningin Marialaan 17, Lange Voorhoiil Koninginnegracht 62 en Spui 47. Ook de doorkiesnummers van het ministerie van Defensie beginnende met 070-72.... zullen dan worden gewijzigd! jjP won p 143,30. erwijfer weinig te beleven was op ïga'emarkt werden de finan- e Waaden opnieuw wat duurder. SUmD Wehry, die maandag nog s gaf, iel op met een stijging van P j 12. Pakhoed sprong er even- 7_Ul^ret een winst van ƒ2,70 op In N« r; Plevier, die nabeurs met cij- jwan, noteerde ƒ1,80 hoger op vNUj>af echter vooruitlopend op avons gepubliceerde cijfers 1,50 °P J)3. Hunter Douglas voegde prf8? e koers toe op 64. Ook Hei- Ndlloyd, -Ahold en Océ-van ^rinto werden meer waard. 'P Gmputers werd weer druk ndel en voegde uiteindelijk G koers toe op 53,70. uocdat viel van ƒ61,50 naar ƒ54. erergde Bedrijven De Groot an >P de Parallelmarkt een ln ^a' 65 naar f 113 maandag iurder te zijn geworden. De ^aar n°8 n*et h°8er 8®- Ilm3*g^,liTlil1li 'atonic totoniis !°ngr.<l.v. [asthuj •asthuj Sasthus lasthui tooghiys «•Otzfc Az.hs ,r<>t.z.h aeneas 1968-98 (oostb.) 1972-02 (oostb.) 1972-02 lourdes 1958-88 (tilburg) 1971-01 (tilburg) 1972-02 (tilburg) 1952-92 (tilburg) 1959-01 (het) 1972-02 klokkenberg 1950-90 liduina 1966-96 ('s-h'bosch) 1971-01 ('s-h'bosch) 1973-03 ('s-h'bosch) 1972-02

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4