1ISSU
LUIS
ËNS
HULST EN
II TE SLUIS
(ODE
Vijftig campagnes die geen cent kostten
ING
FILMSTER BO DEREK, DE DERDE CREATIE VAN JOHN DEREK:
Tweeduizend artiesten
in Uitmarkt Amsterdam
t - Central
4 MOSSEL
WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987
kin
*ACHTKLÜHNO
ePaauw
EN van de
ISSELEN
Ursula
Cool
Poses
Commissie bekijkt problemen Stopera
STICHTING IDEËLE RECLAME (SIRE) VIERT 20-JARIG JUBILEUM
Uniek
Politiek
)- zo. 30 augustus
sctie
ng
en heren
geprijsde modellen
„Ik kan niet meer tegen de mentaliteit
van de Nederlandse danseressen.
Ileestal werken ze liever niet dan
wel"
Penney de Jager, leidster dansgroep
DE STEM
T2
ismarkt Hulst,
Dinsdags gesloten.
I. 01178-1552
Dinsdags gesloti
ESTAURANT
iSEL, en tevens kans op
01178-1224
poor Johan van de Beek
Het is inmiddels ach. jaar
geleden dat een volslagen
onbekend meisje uit Califor
nia genaamd Bo Derek de
wereld op zijn kop zette. De
toen 22-jarige blondine
speelde een rol in de Ameri
kaanse speelfilm 'Ten'. Bo
Derek was een '10'. En Ne
derland werd 'Bo-crazy'.
Hair-stylisten' (toen nog gewoon
kappers geheten) beleefden
hoogtijdagen omdat meisjes hun
lange haren, net als Bo, op zijn
Afrikaans lieten vlechten. En
omdat Bo in de film op de melo
die van de 'Bolero' de liefde be
dreef, werd Ravels meesterwerk
meteen de bestverkochte klas
sieke plaat sinds j aren.
Bo Derek had, toen ze nog gewoon
|Mary Cathleen Collins heette en zor-
opgroeide in het Californische
je Torrance, geen enkele ambi-
Itie om actrice te worden. Cynici bewe
ren dat ze dat gebrek aan ambitie om
in de film iets voor te stellen tot op de
van vandaag volledig heeft waar
gemaakt.
Mary Collins was voornamelijk
Igeïnteresseerd in zon, zwemmen en
■zeilen. Dat ze 's werelds sex-symbool
Inummer één zou worden kon ze niet
vermoeden. Daar zorgde een foto
voor die de vijftig reeds gepas-
Iseerd was toen hij haar ontdekte, een
nieuwe naam gaf en vervolgens
trouwde. Zijn naam: John Derek.
De inmiddels 61-jarige John Derek
begon ooit zijn loopbaan als acteur.
Hij speelde rolletje in spektakels als
'De Tien Geboden' en 'Exodus'. Na een
mislukt huwelijk met de Frangaise
Patti Behrs besloot Derek een punt
achter zijn carrière als acteur te zet
ten. Later zou hij zeggen: „Ik haat ac
teren. Alleen westerns vond ik leuk,
Ismdat ik dan met paarden kon om
gaan. Paarden zijn de mooiste dieren
ter wereld". Derek zocht werk achter
camera, eerst als fotograaf, later
s filmer.
'Naaktheid
is heel
belangrijk'
staarde. Ze was een 'objet d'art' ge
worden.
Ursula speelde in aantal films van
John Derek mee. Maar wereldwijde
bekendheid kreeg ze door haar inmid
dels klassieke optreden in de Bond
film 'Dr. No' waarin ze in een voor die
tijd nogal gewaagd gesneden bikini en
een groot kapmes op haar heup uit het
water oprees. Andress werd een su
perstar, en verliet in 1965 de man die
haar had gemaakt.
John Derek bleef daarna niet lang
bij de pakken neerzitten. Bij het kij
ken naar naar de derderangs wes
tern-tv-serie 'The Big Valley' viel zijn
fotografenblik op de actrice Linda
Evans. De frappante gelijkenis tussen
Linda Evans en 'zijn' Ursula Andress
viel Derek onmiddellijk op. Linda
Evans had dezelfde ogen, hetzelfde
vrij hoge voorhoofd, dezelfde haren en
hetzelfde postuur als Andress.
Kennelijk beantwoordde zij aan
Dereks voorstelling van de ideale
vrouw en niet lang daarna trouwde
hij haar. En ook Evans begon in De
rek's films op te treden. Terwijl het
gelukkige paar filmde op het Griekse
eiland Mykonos, gebeurde iets wat
Derek's leven opnieuw een wending
zou geven. Want uitgerekend op dat
moment vierde de 16-jarige Mary Col
lins op het eiland haar vakantie.
Mary Collins was op haar beurt weer
een verjongde uitgave van Linda
Evans. Toen bekend werd dat John
Derek weer een nieuwe ontdekking
had gedaan, begon de verbluffende
gelijkenis tussen de drie vrouwen
steeds meer op te vallen. Linda Evans
zag met lede ogen aan hoe John en
Mary met elkaar begonnen op te trek
ken en vroeg uiteindelijk de scheiding
aan. Zij zou, net als Andress, een su
perster worden, voornamelijk door
haar rol als Kristel Carrington in de
tv-serie 'Dynasty'.
John Derek had zich toen al volle
dig gestort op de carrière van Mary
Collins. In 1977 trouwde hij haar in
Las Vegas en noemde haar Bo (een
verbastering van het Franse Beau,
wat 'mooi' betekent). Het is tekenend
voor John Derek's invloed dat alle
drie de vrouwen uiteindelijk goede
vriendinnen zijn geworden. Toen
John 53 jaar werd verschenen Ursula,
Linda en Bo op het feest. Alsof het om
een bijeenkomst van een sekte ging,
hadden de drie vrouwen allen het
zelfde t-shirt aan met daarop een af
beelding van de baardige kop van
John.
Precies een jaar na het huwelijk tus
sen John en Bo kwam de doorbraak
met 'Ten' onder regie van Blake Ed
wards. Vanaf dat moment eiste John
het 'alleenrecht' op Bo op. Zij zou niet
Bo Derek:
We hebben een enorme dosis geluk gehad".
- FOTO'S GUY VAN GRINSVEN
n De Vijver
4524 CJ SLUIS
en donderdag
en Paling
ie appelbollen
het begin van de jaren zestig ont
moette hij de Zwitserse brunette Ur-
aila Andress. Derek nam haar onder
ijn hoede en besloot van haar zijn 'le-
tenswerk' te maken. Hij kreeg haar
lover dat ze haar haren blondeerde.
Voorts liet Ursula haar wenkbrauwen
verbouwen' en viel ze ettelijke kilo's
if. Derek maakte deze moderne va
liant op het Frankenstein-thema he
lemaal compleet, door met zijn creatie
ia het huwelijk te treden tcüen ze 'af'
MS.
Iets soortgelijks zou de Franse kun
stenaar Jean-Paul Gaude in de jaren
ook doen met Grace Jones.
Grace Jones was het levend resultaat
van een zorgvuldig uitgekiend 'art-
mcept'. De make-up, de haarstijl, de
leding, de houding en de stem, dat
werd voor Jones en Andress be-
icht. Toen John Derek klaar was
iet Ursula, moet het meisje zich af en
hebben afgevraagd wie die vrouw
die haar vanuit de spiegel aan-
Bo en John: onafscheidelijk.
meer optreden in films van anderen,
maar voortaan exclusief werken voor
haar man. „Na het succes van 'Ten'
werd ik plotseling naar een imago ge-
katapulteerd dat 'groter dan het le
ven' was. John en ik besloten dat we
dat in stand moesten houden".
De Dereks maakten vervolgens de
zeer blote avonturenfilms 'Tarzan, the
Apeman' en 'Bolero' die pas na uitvoe
rige coupures door de censuur kwa
men. Bo Derek werd in Johns films
een soort Amerikaanse Emmanuelle.
Miljoenen fans hadden er geld voor
over om te zien hoe Bo Derek via de
meest vreemde wendingen in Johns
scenario's steeds weer zonder kleren
kwam te zitten. En als ze dan toch iets
aan had, dan viel ze wel in het water
zodat John naar hartelust kon inzoo
men op haar doorweekte kleding.
„Naaktheid is heel belangrijk. Het
is sex, heel puur en zonder vieze bij
smaak", zei Bo over haar films. Spe
ciaal voor haar bedacht John een
techniek waarbij Bo haar blote scenes
op honderden meters afstand van de
camera speelde. John had echter de
sterkste en duurste tele-lenzen en
haalde zo het tafereel weer dichtbij,
terwijl voor pottenkijkers niets te be
leven viel.
Acteur Dudley Moore, die met Bo en
kele bedscenes had in 'Ten', zei over
dat pure, haast a-septische imago van
Bo: „Ik dacht tijdens die scenes niet
aan haar als een sexueel wezen. Dat is
niet bedoeld als een belediging. Bo
loopt er gewoon niet mee te koop.
Daarin verschilt ze van bijvoorbeeld
AMSTERDAM (ANP) - Powerplay, Nedley Elstak
Trio, dansgroep Reflex, Youp van 't Hek, het Neder
lands Philharmonisch Orkest, Frisse Jongens, Willem
Breuker Collectief, Boulevardorkest, Brigitte Kaan
dorp, De Nederlandse Opera, André van Duin, De
Dijk, Jules Deelder, Het Nationale Ballet en Paul de
Leeuw vormen een greep uit de talrijke artiesten en
groepen die komend weekeinde hun medewerking
zullen verlenen aan de tiende Amsterdamse Uit
markt.
Bardot, die met de wereld flirtte. Bo
heeft ook niet de sensualiteit van Sop
hia Loren. In wezen is ze heel 'cool'.
De grote droom van de Dereks is
een verfilming van hij bijbelse ver
haal van Adam en Eva. John Derek
voelt op zijn klompen aan dat hij zich
met zo'n film op glad ijs begeeft en
fans en tegenstanders over de hele
wereld wachten met spanning af of
hij het zal aandurven. John en Bo
konden op het filmfestival van Can
nes in ieder geval vaststellen dat het
met hun populariteit goed is gesteld.
Het gerucht dat Bo, zonder body
guards maar met haar man, een wan
deling had gemaakt door de straten
van Cannes ging als een lopend
vuurtje door de stad. Een dag later
stond het bij Bo's hotel zwart van de
fotografen. Terwijl andere sterren dit
soort situaties graag vermijden, kwa
men Bo en John direct naar buiten
voor wat waarschijnlijk de langste fo
to-sessie van het festival is gworden.
Derek bleek ook de regisseur van
dit spektakel. Hij sprak de fotografen
toe en gaf Bo adviezen over de aan te
nemen poses. En geen seconde week
hij van haar zijde. Bo: „Met John
wordt ik niet gedwongen dingen te
doen die ik niet wil. We hebben een
enorme dosis geluk gehad en daardoor
een machtspositie gekregen die zeer
veel vrijheden heeft. Ja, we hebben
een heel comfortabel leven". En ze
leefden nog lang en gelukkig....ten-
minste, als John niet opnieuw een
reïncarnatie van 'zijn ideale vrouw'
I Zo'n tweeduizend artiesten en
groepen zullen van vrijdag-
avond tot en met zondag-
avond op twaalf binnen- en
buitenpodia langs de Amstel
I ruim driehonderd optredens
van twintig minuten verzor-
gen als een soort voorproefje
van wat Amsterdam in het
komende culturele seizoen
I zoal te bieden heeft. Bekende
theater-, radio- en tv-per-
soonlijkheden als Koos Poste-
ma, Pleuni Touw, Cox Hab-
bema, Leonie Jansen, Linda
van Dyck en Bob Bouma zul-
len de presentatie van de pro-
gramma's in handen hebben.
Daarnaast geven ruim 300
instellingen op het gebied van
kunst en cultuur, van musea
I en theaters tot verenigingen
voor kunstbeoefening voor
amateurs, in ongeveer 160
kramen informatie over hun
activiteiten in het seizoen
1987-1988.
Burgemeester Van Thijn
opent de jaarlijkse Uitmarkt
vrijdagavond op het podium
op het plein voor het Muziek
theater. Aansluitend zal het
Willem Breuker Collectief,
voor deze gelegenheid ver
sterkt met strijkers, George
Gershwins „Rapsody in Blue"
ten gehore brengen.
De podia waarop voorstel
lingen worden gegeven be
vinden zich in het Universi
teitstheater, de Kleine Kome
die, het Muziektheater, Mozes
en Aaronkerk - waar niet-
westerse muziek is te beluis
teren - theater Carré en de
IJsbreker. Buitenpodia zijn
op het Muntplein, bij het Mu
ziektheater, Waterlooplein,
op de Magere Brug en op de
Amstelsluizen. Ook op de
Boekenmarkt bij het Amstel-
hotel is een podium. De Uit
markt is dit jaar voor de
tweede opeenvolgende keer
langs de Amstel.
Op zaterdag- en zondag
avond is het sluishoofd in de
Amstel het toneel voor 'De
Bokser en de Dood' van Sweat
Prudukties, een bokswed
strijd in drie ronden die on
derdeel uitmaakt van een
voorstelling gebaseerd op een
verhaal van de Poolse schrij
ver Jozef Hen. Het Max Tak
Orkest zal in het Universi
teitstheater een film begelei
den. Vlaamse reuzen van drie
tot ruim vijf meter wandelen
zondagmiddag van de Dam
naar het Muziektheater. Zon
dagavond wordt vanaf de
Halvemaansbrug de film Sky
over Holland van John Fern-
hout geprojecteerd. Dit is
maar een kleine keuze uit wat
er op de Uitmarkt wordt ge
boden.
Zondagavond om half
twaalf wordt de Uitmarkt af
gesloten met een voorstelling
van het Shusaku en Dormu
Dance Theatre en tien slag
werkers van het Circle en
semble op een enorme drij
vende stellage voor het Mu
ziektheater. Het spektakel
wordt rechtstreeks op de tele
visie uitgezonden. Radio en tv
zullen overigens dit jaar veel
aandacht aan de Uitmarkt
besteden. Boten en waterta
xi's zorgen voor vervoer bin
nen het Uitmarktgebied.
Op de Uitmarkt van vorig
jaar waren ongeveer een half
miljoen bezoekers. Bij een on-
derziek dat toen in opdracht
van de organisatoren is ge
houden werd vastgesteld dat
de gemiddelde bezoeker naar
verhouding jong was: ruim 65
procent van bezoekers was
tussen de 20 en 40 jaar en 20,9
procent tussen de 40 en 65
jaar. Film scoort het hoogst in
de kunstvoorkeur (63 procent
noemt het bij de eerste drie
voorkeuren), dan volgen ca
baret (42 procent), modern to
neel (40 procent), modern bal
let (25 procent) en klassiek
ballet (20 procent). Bijna 38
procent van de bezoekers
kwam van buiten Amster
dam. Op zondagmiddag was
het percentage niet-Amster-
dammers zelfs 60 procent.
Vijftig procent van de bezoe
kers van vorig jaar zegt dat
men in de loop van het vorige
seizoen voorstellingen heeft
bezocht naar aanleiding van
de Uitmarkt.
AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester en Wethouders van Am
sterdam hebben voorgesteld vier bekende Nederlanders te benoe
men in de commmissie van onafhankelijke deskundigen die de
achtergronden van de enorme budgetoverschrijdingen bij de
bouw van het Stadhuis/Muziektheater moet onderzoeken: ir. S.
Herweijer, drs. A. Stuijvenberg, prof. P.K.A. Pennink en me
vrouw mr. Anneke Goudsmit.
De taak van de onderzoekscommissie is na te gaan hoe het moge
lijk is dat de kosten van de bouw van het complex Stadhuis/Mu
ziektheater aan het Amsterdamse Waterlooplein zo gigantisch uit
de hand zijn gelopen. Zoals gemeld zal het complex zeker tegen de
125 miljoen gulden meer gaan kosten dan de 306 miljoen die daar
voor in 1979 nog werden geraamd.
De commissie zal niet alleen de rol van het gemeentelijk en be
stuurlijk apparaat bij het onderzoek moeten betrekken maar ook
die van de architecten (Holzbauer en Dam) en de aannemerscom
binatie Stamuco.
benzine forse preste
en door betrouwbaar is
ergt Zodat autorijden r
w portemonnee ple01
illeen om naar de nier11
al om 'm te proberen
;ezin mee.
0AAAATVA.F17.345;
5-deurs automaat f 21.845,'
'ingskosten.
076-223622
2710
ealer)
AMSTERDAM (ANP) -
Ideële reclame die geheel
gratis door ervaren recla
mebureaus wordt ge
maakt. Dat lijkt gezien het
commercieële en op geld
beluste karakter dat de re
clamewereld vaak wordt
toegeschreven een onmo
gelijke zaak. De realiteit
bewijst echter het tegen
deel: al twintig jaar lang
werken mensen uit het re
clamevak geheel belange
loos samen in de Stichting
Ideële Reclame (SIRE).
Doel van deze stichting is ac
tuele onderwerpen met een
grote maatschappelijke en so
ciale waarde onder de aan
dacht van de Nederlandse be
volking te brengen. „En dan
uiet door het belerende vin
gertje op te steken van de
strenge schoolmeester die het
allemaal beter weet, maar
d°or de mensen een spiegel
voor te houden, hen op een po
sitieve manier te beinvloe-
den", vertelt secretaris-pen
ningmeester L. de Haan van
SIRE,
Hij vormt samen met een
deeltijd-medewerkster - te
vens de enige betaalde kracht
van SIRE - de 'anderhalve
man en een paardekop' die het
in Amsterdam gevestigde bu
reau draaiend houden. Zesen
zestig jaar is hij en gepensio
neerd chef reclame van de
centrale directie van de PTT.
Twee jaar geleden begon hij
bij de stichting, die daarmee
veel praktische ervaring in
huis haalde en ook veel en
thousiasme.
„Ik vind dit werk", zegt hij,
terwijl hij wijst op enkele
voorbeelden van de campag
nes die in de loop der tijd door
SIRE zijn gevoerd, „echt vre
selijk leuk. Je voelt hier niet
de hete adem van je concur
rent in je nek en je hoeft ook
niet zonodig een campagne
erdoor te drukken. Daardoor
wordt het vak hier nog puur
bedreven".
Het enthousiasme van De
Haan wordt door bijna ieder
een die op de één of andere
manier met SIRE te maken
heeft of heeft gehad gedeeld.
Reclamebureaus die worden
gevraagd een campagne voor
SIRE te maken - „en dat kost
enorm veel inzet, moeite en
geld voor een bureau" - heb
ben nog nooit 'nee' verkocht
op een verzoek mee te werken.
„Ze vinden het zelfs leuk.
Ze worden nu niet gedwongen
de campagne aan de hand van
een marketingbeleid een be
paald stempel op te drukken.
Ze kunnen zich met een op
dracht voor SIRE eens met
wat heel anders, buiten het
geëikte patroon bezighouden",
legt De Haan uit. Voor iedere
nieuwe campagne wordt een
andere reclamebureau in het
land benaderd.
Maar ook de media blijken
steeds weer bereid om zonder
vergoeding een plaatsje voor
een advertentie van de SIRE
in te ruimen. Zelfs de STER
stelt op televisie geheel gratis
zendtijd voor spotjes van SI-
RE-campagnes beschikbaar.
In de afgelopen twintig jaar
werden totaal vijftig campag
nes opgezet en uitgevoerd
waarvan plaatsing in de me
dia normaal gesproken ruim
veertig miljoen gulden gekost
zou hebben. „En daarvoor
hoefde door SIRE nooit een
cent betaald te worden", be
nadrukt De Haan nog eens.
Hij wijst erop dat Neder
land daarmee een unieke po
sitie in de wereld inneemt. In
andere Europese landen en de
Verenigde Staten - waar de
ideële reclame tijdens de
Tweede Wereldoorlog on
stond met als doel het natio
naal bewustzijn te stimuleren
- bestaat wel ideële reclame,
maar daar moet meestal voor
betaald worden. „Dat dit in
Nederland allemaal zonder
winstoogmerk gebeurt, komt
denk ik door onze volksaard.
Wij zijn wat socialer bewo
gen. Kijk maar naar de grote
acties voor die voor allerlei
goede doelen worden gevoerd.
Daar werken de Nederlanders
meestal goed aan mee".
De campagnes van SIRE
blijken volgens De Haan over
het algemeen goed aan te
slaan. Enkele hoogtepunten
waren de campagnes over 65-
plussers - een door SIRE geïn
troduceerde term die er sinds
dien in is gehouden -, het rea
liteitsbesef bij (aanstaande)
huisdierenbezitters, erfelijk
heidsvoorlichting, epilepsie,
drugs, vuurwerk ('Toen Joop
me dat bosje rotjes gaf was ik
in één klap van mijn puistjes
af), doofheid, geslachtsziek
ten ('Nee dat zweertje deed
geen pijn, bleek 't notabene
syfilis te zijn') en de cam
pagne die momenteel volop
loopt over stotteren ('Zeg niet
meteen Appelmoes als iemand
A-A-A-Andijvie bedoelt').
De Haan kan zich slechts één
campagne herinneren die
minder succesvol verliep: de
anti-discriminatiecampagne.
„Deze werd verkeerd begre
pen. Bovendien heeft zo'n on
derwerp al snel een politiek
karakter. Daar wordt dan
naar mijn gevoel door som
mige groeperingen willens en
wetens een punt van ge
maakt".
Juist om dit soort zaken te
voorkomen, worden de onder
werpen die voorgesteld wor
den voor een campagne uit
voerig gewikt en gewogen
door het bestuur, waarin
mensen uit alle belangrijke
sectoren in de reclame verte
genwoordigd zijn. Ook moe
ten ze te maken hebben met
het welzijn van de Nederlan
der, actueel zijn en het alge
meen belang dienen.
Bovendien moeten voor pu-
blikaties over dit onderwerp
geen andere gelden en midde
len beschikbaar zijn. „Zodra
dat wel zo is, haken we af.
Dan kan er normaal tegen be
taling woren geadverteerd",
aldus De Haan. Evenmin mag
een SIRE-campagne fondsen
of leden werven voor welke
instantie dan ook.
Ondanks de bekendheid
van het publiek met de SIRE-
campagnes valt volgens De
Haan niet precies aan te ge
ven wat de resultaten ervan
zijn. Hij heeft wel enkele cij
fers die in ieder geval een in
dicatie geven van de effecten
van campagnes: van de fol
ders die bij de erfelijkheids
campagne hoorden, werden er
60.000 besteld, over alcohol
misbruik werden 300.000
L. de Haan van SIRE: „Je voelt hier niet de hete adem van je concurrent in je nek".
boekjes verstuurd en over
drugs bijna een half miljoen.
Naar aanleiding van een cam
pagne voor nierdonors nam
het aanbod van nierdonors bij
de diverse bloedbanken in het
land sterk toe. En in de pe
riode dat de vuurwerkcam
pagne werd gevoerd (van 1982
tot 1986) nam het aantal men
sen dat ernstig letsel opliep
als gevolg van het gebruik
van vuurwerk van 1.600 af tot
280.
In de nabije toekomst gaat
SIRE van start met een cam
pagne over erfenissen, waarin
de mensen erop gewezen
wordt hun zaken goed te re
gelen 'voordat het te laat is'.
Tevens wordt bekeken of het
mogelijk is de mensen wat
meer 'wellevendheid' bij te
brengen. Bijvoorbeeld niet
fietsen op de stoep, opstaan
voor ouderen in de bus en niet
toeteren als je 's nachts weg
gaat.
Onderwerpen genoeg nog
voor de toekomst en wat De
Haan betreft gaat de stichting
dan ook de komende jaren op
dezelfde voet door als in het
verleden. Of, zoals 'reclame
bons' Paul Mertz vorig jaar
bij het afscheid van de voor
ganger van De Haan zei:
„Wat is en wat blijft SIRE?
De menselijke kant van de re
clame. Wat is de mooiste toe
komst van SIRE? De mense
lijk kant van communicatie".
sul