1ISSU LUIS ËNS HULST EN II TE SLUIS (ODE Vijftig campagnes die geen cent kostten ING FILMSTER BO DEREK, DE DERDE CREATIE VAN JOHN DEREK: Tweeduizend artiesten in Uitmarkt Amsterdam t - Central 4 MOSSEL WOENSDAG 26 AUGUSTUS 1987 kin *ACHTKLÜHNO ePaauw EN van de ISSELEN Ursula Cool Poses Commissie bekijkt problemen Stopera STICHTING IDEËLE RECLAME (SIRE) VIERT 20-JARIG JUBILEUM Uniek Politiek )- zo. 30 augustus sctie ng en heren geprijsde modellen „Ik kan niet meer tegen de mentaliteit van de Nederlandse danseressen. Ileestal werken ze liever niet dan wel" Penney de Jager, leidster dansgroep DE STEM T2 ismarkt Hulst, Dinsdags gesloten. I. 01178-1552 Dinsdags gesloti ESTAURANT iSEL, en tevens kans op 01178-1224 poor Johan van de Beek Het is inmiddels ach. jaar geleden dat een volslagen onbekend meisje uit Califor nia genaamd Bo Derek de wereld op zijn kop zette. De toen 22-jarige blondine speelde een rol in de Ameri kaanse speelfilm 'Ten'. Bo Derek was een '10'. En Ne derland werd 'Bo-crazy'. Hair-stylisten' (toen nog gewoon kappers geheten) beleefden hoogtijdagen omdat meisjes hun lange haren, net als Bo, op zijn Afrikaans lieten vlechten. En omdat Bo in de film op de melo die van de 'Bolero' de liefde be dreef, werd Ravels meesterwerk meteen de bestverkochte klas sieke plaat sinds j aren. Bo Derek had, toen ze nog gewoon |Mary Cathleen Collins heette en zor- opgroeide in het Californische je Torrance, geen enkele ambi- Itie om actrice te worden. Cynici bewe ren dat ze dat gebrek aan ambitie om in de film iets voor te stellen tot op de van vandaag volledig heeft waar gemaakt. Mary Collins was voornamelijk Igeïnteresseerd in zon, zwemmen en ■zeilen. Dat ze 's werelds sex-symbool Inummer één zou worden kon ze niet vermoeden. Daar zorgde een foto voor die de vijftig reeds gepas- Iseerd was toen hij haar ontdekte, een nieuwe naam gaf en vervolgens trouwde. Zijn naam: John Derek. De inmiddels 61-jarige John Derek begon ooit zijn loopbaan als acteur. Hij speelde rolletje in spektakels als 'De Tien Geboden' en 'Exodus'. Na een mislukt huwelijk met de Frangaise Patti Behrs besloot Derek een punt achter zijn carrière als acteur te zet ten. Later zou hij zeggen: „Ik haat ac teren. Alleen westerns vond ik leuk, Ismdat ik dan met paarden kon om gaan. Paarden zijn de mooiste dieren ter wereld". Derek zocht werk achter camera, eerst als fotograaf, later s filmer. 'Naaktheid is heel belangrijk' staarde. Ze was een 'objet d'art' ge worden. Ursula speelde in aantal films van John Derek mee. Maar wereldwijde bekendheid kreeg ze door haar inmid dels klassieke optreden in de Bond film 'Dr. No' waarin ze in een voor die tijd nogal gewaagd gesneden bikini en een groot kapmes op haar heup uit het water oprees. Andress werd een su perstar, en verliet in 1965 de man die haar had gemaakt. John Derek bleef daarna niet lang bij de pakken neerzitten. Bij het kij ken naar naar de derderangs wes tern-tv-serie 'The Big Valley' viel zijn fotografenblik op de actrice Linda Evans. De frappante gelijkenis tussen Linda Evans en 'zijn' Ursula Andress viel Derek onmiddellijk op. Linda Evans had dezelfde ogen, hetzelfde vrij hoge voorhoofd, dezelfde haren en hetzelfde postuur als Andress. Kennelijk beantwoordde zij aan Dereks voorstelling van de ideale vrouw en niet lang daarna trouwde hij haar. En ook Evans begon in De rek's films op te treden. Terwijl het gelukkige paar filmde op het Griekse eiland Mykonos, gebeurde iets wat Derek's leven opnieuw een wending zou geven. Want uitgerekend op dat moment vierde de 16-jarige Mary Col lins op het eiland haar vakantie. Mary Collins was op haar beurt weer een verjongde uitgave van Linda Evans. Toen bekend werd dat John Derek weer een nieuwe ontdekking had gedaan, begon de verbluffende gelijkenis tussen de drie vrouwen steeds meer op te vallen. Linda Evans zag met lede ogen aan hoe John en Mary met elkaar begonnen op te trek ken en vroeg uiteindelijk de scheiding aan. Zij zou, net als Andress, een su perster worden, voornamelijk door haar rol als Kristel Carrington in de tv-serie 'Dynasty'. John Derek had zich toen al volle dig gestort op de carrière van Mary Collins. In 1977 trouwde hij haar in Las Vegas en noemde haar Bo (een verbastering van het Franse Beau, wat 'mooi' betekent). Het is tekenend voor John Derek's invloed dat alle drie de vrouwen uiteindelijk goede vriendinnen zijn geworden. Toen John 53 jaar werd verschenen Ursula, Linda en Bo op het feest. Alsof het om een bijeenkomst van een sekte ging, hadden de drie vrouwen allen het zelfde t-shirt aan met daarop een af beelding van de baardige kop van John. Precies een jaar na het huwelijk tus sen John en Bo kwam de doorbraak met 'Ten' onder regie van Blake Ed wards. Vanaf dat moment eiste John het 'alleenrecht' op Bo op. Zij zou niet Bo Derek: We hebben een enorme dosis geluk gehad". - FOTO'S GUY VAN GRINSVEN n De Vijver 4524 CJ SLUIS en donderdag en Paling ie appelbollen het begin van de jaren zestig ont moette hij de Zwitserse brunette Ur- aila Andress. Derek nam haar onder ijn hoede en besloot van haar zijn 'le- tenswerk' te maken. Hij kreeg haar lover dat ze haar haren blondeerde. Voorts liet Ursula haar wenkbrauwen verbouwen' en viel ze ettelijke kilo's if. Derek maakte deze moderne va liant op het Frankenstein-thema he lemaal compleet, door met zijn creatie ia het huwelijk te treden tcüen ze 'af' MS. Iets soortgelijks zou de Franse kun stenaar Jean-Paul Gaude in de jaren ook doen met Grace Jones. Grace Jones was het levend resultaat van een zorgvuldig uitgekiend 'art- mcept'. De make-up, de haarstijl, de leding, de houding en de stem, dat werd voor Jones en Andress be- icht. Toen John Derek klaar was iet Ursula, moet het meisje zich af en hebben afgevraagd wie die vrouw die haar vanuit de spiegel aan- Bo en John: onafscheidelijk. meer optreden in films van anderen, maar voortaan exclusief werken voor haar man. „Na het succes van 'Ten' werd ik plotseling naar een imago ge- katapulteerd dat 'groter dan het le ven' was. John en ik besloten dat we dat in stand moesten houden". De Dereks maakten vervolgens de zeer blote avonturenfilms 'Tarzan, the Apeman' en 'Bolero' die pas na uitvoe rige coupures door de censuur kwa men. Bo Derek werd in Johns films een soort Amerikaanse Emmanuelle. Miljoenen fans hadden er geld voor over om te zien hoe Bo Derek via de meest vreemde wendingen in Johns scenario's steeds weer zonder kleren kwam te zitten. En als ze dan toch iets aan had, dan viel ze wel in het water zodat John naar hartelust kon inzoo men op haar doorweekte kleding. „Naaktheid is heel belangrijk. Het is sex, heel puur en zonder vieze bij smaak", zei Bo over haar films. Spe ciaal voor haar bedacht John een techniek waarbij Bo haar blote scenes op honderden meters afstand van de camera speelde. John had echter de sterkste en duurste tele-lenzen en haalde zo het tafereel weer dichtbij, terwijl voor pottenkijkers niets te be leven viel. Acteur Dudley Moore, die met Bo en kele bedscenes had in 'Ten', zei over dat pure, haast a-septische imago van Bo: „Ik dacht tijdens die scenes niet aan haar als een sexueel wezen. Dat is niet bedoeld als een belediging. Bo loopt er gewoon niet mee te koop. Daarin verschilt ze van bijvoorbeeld AMSTERDAM (ANP) - Powerplay, Nedley Elstak Trio, dansgroep Reflex, Youp van 't Hek, het Neder lands Philharmonisch Orkest, Frisse Jongens, Willem Breuker Collectief, Boulevardorkest, Brigitte Kaan dorp, De Nederlandse Opera, André van Duin, De Dijk, Jules Deelder, Het Nationale Ballet en Paul de Leeuw vormen een greep uit de talrijke artiesten en groepen die komend weekeinde hun medewerking zullen verlenen aan de tiende Amsterdamse Uit markt. Bardot, die met de wereld flirtte. Bo heeft ook niet de sensualiteit van Sop hia Loren. In wezen is ze heel 'cool'. De grote droom van de Dereks is een verfilming van hij bijbelse ver haal van Adam en Eva. John Derek voelt op zijn klompen aan dat hij zich met zo'n film op glad ijs begeeft en fans en tegenstanders over de hele wereld wachten met spanning af of hij het zal aandurven. John en Bo konden op het filmfestival van Can nes in ieder geval vaststellen dat het met hun populariteit goed is gesteld. Het gerucht dat Bo, zonder body guards maar met haar man, een wan deling had gemaakt door de straten van Cannes ging als een lopend vuurtje door de stad. Een dag later stond het bij Bo's hotel zwart van de fotografen. Terwijl andere sterren dit soort situaties graag vermijden, kwa men Bo en John direct naar buiten voor wat waarschijnlijk de langste fo to-sessie van het festival is gworden. Derek bleek ook de regisseur van dit spektakel. Hij sprak de fotografen toe en gaf Bo adviezen over de aan te nemen poses. En geen seconde week hij van haar zijde. Bo: „Met John wordt ik niet gedwongen dingen te doen die ik niet wil. We hebben een enorme dosis geluk gehad en daardoor een machtspositie gekregen die zeer veel vrijheden heeft. Ja, we hebben een heel comfortabel leven". En ze leefden nog lang en gelukkig....ten- minste, als John niet opnieuw een reïncarnatie van 'zijn ideale vrouw' I Zo'n tweeduizend artiesten en groepen zullen van vrijdag- avond tot en met zondag- avond op twaalf binnen- en buitenpodia langs de Amstel I ruim driehonderd optredens van twintig minuten verzor- gen als een soort voorproefje van wat Amsterdam in het komende culturele seizoen I zoal te bieden heeft. Bekende theater-, radio- en tv-per- soonlijkheden als Koos Poste- ma, Pleuni Touw, Cox Hab- bema, Leonie Jansen, Linda van Dyck en Bob Bouma zul- len de presentatie van de pro- gramma's in handen hebben. Daarnaast geven ruim 300 instellingen op het gebied van kunst en cultuur, van musea I en theaters tot verenigingen voor kunstbeoefening voor amateurs, in ongeveer 160 kramen informatie over hun activiteiten in het seizoen 1987-1988. Burgemeester Van Thijn opent de jaarlijkse Uitmarkt vrijdagavond op het podium op het plein voor het Muziek theater. Aansluitend zal het Willem Breuker Collectief, voor deze gelegenheid ver sterkt met strijkers, George Gershwins „Rapsody in Blue" ten gehore brengen. De podia waarop voorstel lingen worden gegeven be vinden zich in het Universi teitstheater, de Kleine Kome die, het Muziektheater, Mozes en Aaronkerk - waar niet- westerse muziek is te beluis teren - theater Carré en de IJsbreker. Buitenpodia zijn op het Muntplein, bij het Mu ziektheater, Waterlooplein, op de Magere Brug en op de Amstelsluizen. Ook op de Boekenmarkt bij het Amstel- hotel is een podium. De Uit markt is dit jaar voor de tweede opeenvolgende keer langs de Amstel. Op zaterdag- en zondag avond is het sluishoofd in de Amstel het toneel voor 'De Bokser en de Dood' van Sweat Prudukties, een bokswed strijd in drie ronden die on derdeel uitmaakt van een voorstelling gebaseerd op een verhaal van de Poolse schrij ver Jozef Hen. Het Max Tak Orkest zal in het Universi teitstheater een film begelei den. Vlaamse reuzen van drie tot ruim vijf meter wandelen zondagmiddag van de Dam naar het Muziektheater. Zon dagavond wordt vanaf de Halvemaansbrug de film Sky over Holland van John Fern- hout geprojecteerd. Dit is maar een kleine keuze uit wat er op de Uitmarkt wordt ge boden. Zondagavond om half twaalf wordt de Uitmarkt af gesloten met een voorstelling van het Shusaku en Dormu Dance Theatre en tien slag werkers van het Circle en semble op een enorme drij vende stellage voor het Mu ziektheater. Het spektakel wordt rechtstreeks op de tele visie uitgezonden. Radio en tv zullen overigens dit jaar veel aandacht aan de Uitmarkt besteden. Boten en waterta xi's zorgen voor vervoer bin nen het Uitmarktgebied. Op de Uitmarkt van vorig jaar waren ongeveer een half miljoen bezoekers. Bij een on- derziek dat toen in opdracht van de organisatoren is ge houden werd vastgesteld dat de gemiddelde bezoeker naar verhouding jong was: ruim 65 procent van bezoekers was tussen de 20 en 40 jaar en 20,9 procent tussen de 40 en 65 jaar. Film scoort het hoogst in de kunstvoorkeur (63 procent noemt het bij de eerste drie voorkeuren), dan volgen ca baret (42 procent), modern to neel (40 procent), modern bal let (25 procent) en klassiek ballet (20 procent). Bijna 38 procent van de bezoekers kwam van buiten Amster dam. Op zondagmiddag was het percentage niet-Amster- dammers zelfs 60 procent. Vijftig procent van de bezoe kers van vorig jaar zegt dat men in de loop van het vorige seizoen voorstellingen heeft bezocht naar aanleiding van de Uitmarkt. AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester en Wethouders van Am sterdam hebben voorgesteld vier bekende Nederlanders te benoe men in de commmissie van onafhankelijke deskundigen die de achtergronden van de enorme budgetoverschrijdingen bij de bouw van het Stadhuis/Muziektheater moet onderzoeken: ir. S. Herweijer, drs. A. Stuijvenberg, prof. P.K.A. Pennink en me vrouw mr. Anneke Goudsmit. De taak van de onderzoekscommissie is na te gaan hoe het moge lijk is dat de kosten van de bouw van het complex Stadhuis/Mu ziektheater aan het Amsterdamse Waterlooplein zo gigantisch uit de hand zijn gelopen. Zoals gemeld zal het complex zeker tegen de 125 miljoen gulden meer gaan kosten dan de 306 miljoen die daar voor in 1979 nog werden geraamd. De commissie zal niet alleen de rol van het gemeentelijk en be stuurlijk apparaat bij het onderzoek moeten betrekken maar ook die van de architecten (Holzbauer en Dam) en de aannemerscom binatie Stamuco. benzine forse preste en door betrouwbaar is ergt Zodat autorijden r w portemonnee ple01 illeen om naar de nier11 al om 'm te proberen ;ezin mee. 0AAAATVA.F17.345; 5-deurs automaat f 21.845,' 'ingskosten. 076-223622 2710 ealer) AMSTERDAM (ANP) - Ideële reclame die geheel gratis door ervaren recla mebureaus wordt ge maakt. Dat lijkt gezien het commercieële en op geld beluste karakter dat de re clamewereld vaak wordt toegeschreven een onmo gelijke zaak. De realiteit bewijst echter het tegen deel: al twintig jaar lang werken mensen uit het re clamevak geheel belange loos samen in de Stichting Ideële Reclame (SIRE). Doel van deze stichting is ac tuele onderwerpen met een grote maatschappelijke en so ciale waarde onder de aan dacht van de Nederlandse be volking te brengen. „En dan uiet door het belerende vin gertje op te steken van de strenge schoolmeester die het allemaal beter weet, maar d°or de mensen een spiegel voor te houden, hen op een po sitieve manier te beinvloe- den", vertelt secretaris-pen ningmeester L. de Haan van SIRE, Hij vormt samen met een deeltijd-medewerkster - te vens de enige betaalde kracht van SIRE - de 'anderhalve man en een paardekop' die het in Amsterdam gevestigde bu reau draaiend houden. Zesen zestig jaar is hij en gepensio neerd chef reclame van de centrale directie van de PTT. Twee jaar geleden begon hij bij de stichting, die daarmee veel praktische ervaring in huis haalde en ook veel en thousiasme. „Ik vind dit werk", zegt hij, terwijl hij wijst op enkele voorbeelden van de campag nes die in de loop der tijd door SIRE zijn gevoerd, „echt vre selijk leuk. Je voelt hier niet de hete adem van je concur rent in je nek en je hoeft ook niet zonodig een campagne erdoor te drukken. Daardoor wordt het vak hier nog puur bedreven". Het enthousiasme van De Haan wordt door bijna ieder een die op de één of andere manier met SIRE te maken heeft of heeft gehad gedeeld. Reclamebureaus die worden gevraagd een campagne voor SIRE te maken - „en dat kost enorm veel inzet, moeite en geld voor een bureau" - heb ben nog nooit 'nee' verkocht op een verzoek mee te werken. „Ze vinden het zelfs leuk. Ze worden nu niet gedwongen de campagne aan de hand van een marketingbeleid een be paald stempel op te drukken. Ze kunnen zich met een op dracht voor SIRE eens met wat heel anders, buiten het geëikte patroon bezighouden", legt De Haan uit. Voor iedere nieuwe campagne wordt een andere reclamebureau in het land benaderd. Maar ook de media blijken steeds weer bereid om zonder vergoeding een plaatsje voor een advertentie van de SIRE in te ruimen. Zelfs de STER stelt op televisie geheel gratis zendtijd voor spotjes van SI- RE-campagnes beschikbaar. In de afgelopen twintig jaar werden totaal vijftig campag nes opgezet en uitgevoerd waarvan plaatsing in de me dia normaal gesproken ruim veertig miljoen gulden gekost zou hebben. „En daarvoor hoefde door SIRE nooit een cent betaald te worden", be nadrukt De Haan nog eens. Hij wijst erop dat Neder land daarmee een unieke po sitie in de wereld inneemt. In andere Europese landen en de Verenigde Staten - waar de ideële reclame tijdens de Tweede Wereldoorlog on stond met als doel het natio naal bewustzijn te stimuleren - bestaat wel ideële reclame, maar daar moet meestal voor betaald worden. „Dat dit in Nederland allemaal zonder winstoogmerk gebeurt, komt denk ik door onze volksaard. Wij zijn wat socialer bewo gen. Kijk maar naar de grote acties voor die voor allerlei goede doelen worden gevoerd. Daar werken de Nederlanders meestal goed aan mee". De campagnes van SIRE blijken volgens De Haan over het algemeen goed aan te slaan. Enkele hoogtepunten waren de campagnes over 65- plussers - een door SIRE geïn troduceerde term die er sinds dien in is gehouden -, het rea liteitsbesef bij (aanstaande) huisdierenbezitters, erfelijk heidsvoorlichting, epilepsie, drugs, vuurwerk ('Toen Joop me dat bosje rotjes gaf was ik in één klap van mijn puistjes af), doofheid, geslachtsziek ten ('Nee dat zweertje deed geen pijn, bleek 't notabene syfilis te zijn') en de cam pagne die momenteel volop loopt over stotteren ('Zeg niet meteen Appelmoes als iemand A-A-A-Andijvie bedoelt'). De Haan kan zich slechts één campagne herinneren die minder succesvol verliep: de anti-discriminatiecampagne. „Deze werd verkeerd begre pen. Bovendien heeft zo'n on derwerp al snel een politiek karakter. Daar wordt dan naar mijn gevoel door som mige groeperingen willens en wetens een punt van ge maakt". Juist om dit soort zaken te voorkomen, worden de onder werpen die voorgesteld wor den voor een campagne uit voerig gewikt en gewogen door het bestuur, waarin mensen uit alle belangrijke sectoren in de reclame verte genwoordigd zijn. Ook moe ten ze te maken hebben met het welzijn van de Nederlan der, actueel zijn en het alge meen belang dienen. Bovendien moeten voor pu- blikaties over dit onderwerp geen andere gelden en midde len beschikbaar zijn. „Zodra dat wel zo is, haken we af. Dan kan er normaal tegen be taling woren geadverteerd", aldus De Haan. Evenmin mag een SIRE-campagne fondsen of leden werven voor welke instantie dan ook. Ondanks de bekendheid van het publiek met de SIRE- campagnes valt volgens De Haan niet precies aan te ge ven wat de resultaten ervan zijn. Hij heeft wel enkele cij fers die in ieder geval een in dicatie geven van de effecten van campagnes: van de fol ders die bij de erfelijkheids campagne hoorden, werden er 60.000 besteld, over alcohol misbruik werden 300.000 L. de Haan van SIRE: „Je voelt hier niet de hete adem van je concurrent in je nek". boekjes verstuurd en over drugs bijna een half miljoen. Naar aanleiding van een cam pagne voor nierdonors nam het aanbod van nierdonors bij de diverse bloedbanken in het land sterk toe. En in de pe riode dat de vuurwerkcam pagne werd gevoerd (van 1982 tot 1986) nam het aantal men sen dat ernstig letsel opliep als gevolg van het gebruik van vuurwerk van 1.600 af tot 280. In de nabije toekomst gaat SIRE van start met een cam pagne over erfenissen, waarin de mensen erop gewezen wordt hun zaken goed te re gelen 'voordat het te laat is'. Tevens wordt bekeken of het mogelijk is de mensen wat meer 'wellevendheid' bij te brengen. Bijvoorbeeld niet fietsen op de stoep, opstaan voor ouderen in de bus en niet toeteren als je 's nachts weg gaat. Onderwerpen genoeg nog voor de toekomst en wat De Haan betreft gaat de stichting dan ook de komende jaren op dezelfde voet door als in het verleden. Of, zoals 'reclame bons' Paul Mertz vorig jaar bij het afscheid van de voor ganger van De Haan zei: „Wat is en wat blijft SIRE? De menselijke kant van de re clame. Wat is de mooiste toe komst van SIRE? De mense lijk kant van communicatie". sul

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21