HET CREATIEVE SUCCES VAN DE TV-RECLAME 'PRETTIG GESTOORD'
top-drop
'Century 87': Kunst voor dagjesmensen
Michael Jackson.
LP komt nu echt
HEN JAAR
WÊM'
'Prettig gestoord', de STER-reclame van Red
Band Venco, haalt de ene onderscheiding na de
andere binnen.
Opdracht
TOERISTISCHE WANDELTOCHT DOOR AMSTERDAM
Bloot
Advies
loof'-werk komt het hervo
trum Kerk en Wereld in Dr
clusie dat er niet echt reden ti
Video-clip
Wereldtournee
Nummer één
r
Glasproject
„In de showbusiness word je nooit
volwassen. Je blijft een beetje 'n
kind, want je leeft in een
droomwereld"
Rudl Carrel I
DE STEM
T2
'Snoep als storing neerzetten'
Door Dirk Vellenga
De Zilveren Leeuw op het International Advertising
Film Festival in Cannes is de laatste trofee die Red Band
Venco in Etten-Leur en het reclamebureau
PMSvW Y&R in Amsterdam binnenhaalden.
Een opvallende creatie in een
harde commerciële wereld.
Maar hoe maak je eigenlijk zo'n
filmpje?
„Onze art director André van
Leeuwen, die voor het visuele
zorgt, kreeg het idee snoep als
een storing neer te zetten en
vanuit die storing werkten we
naar het testbeeld-gebeuren",
vertelt Dirk de Koning van het
reclamebureau. De Koning
heeft als copywriter samen met
Van Leeuwen 'het concept' ont
wikkeld.
„Toen kwam het idee de
beelden te ondersteunen met de
Eurovisie Mars. Tot onze ver
bazing was die nog door nie
mand geclaimd. De copyrights
waren zeer laag. Zo hadden we
vrij goedkoop een stuk muziek
dat iedereen kent".
De taal in de reclamewereld
bevat naast veel Engelse ter
men constructies die doen den
ken aan de welzij ns-sector. Als
Dirk de Koning zegt dat ze het
merk moesten 'laden' en pre
senteren als 'drager' van pro-
dukten, dan moet de lezer zich
realiseren dat het in de reclame
gaat om wat je kunt zien en dat
de gezwollen taal er tijdens
lange vergaderingen bij be
dacht wordt.
tijd kost het om zo'n spot in
elkaar te zetten?
Dirk de Koning: „Eerst is er de
fase van de 'briefing'. De plan
nen moeten opgesteld en goed
gekeurd worden. Tussen de
briefing en het gereed komen
van de spot zat ongeveer een
jaar. Er wordt heel veel ge
praat en gedacht voor aan de
produktie kan worden begon
nen. Die produktie duurt 2 a 3
maanden. Op 17 mei van dit
jaar werd de spot voor het eerst
uitgezonden".
'Prettig gestoord' kreeg niet
alleen een prijs in Cannes,
maar werd ook met zoge
naamde 'Lamp' onderscheiden
door de jury en de leden van de
Art Directors Club Nederland
(ADCN). Ook de kijkcijfers van
'Prettig gestoord' toonden een
prettige stijging. En Red Band
kon wel een opkikker gebrui
ken.
De reclamebekendheid van
STER-spots wordt regelmatig
gemeten. Het blad Adformatie
onderzocht onlangs de bekend
heid van snoepgoed-commer-
Door Henk Egbers
AMSTERDAM - De beel
dende kunst is bezig haar -
noodzakelijke - onafhanke
lijke positie te verliezen.
Kunst wordt gedwongen te
hoereren met de economi
sche machten om, op dit
moment, te overleven.
Century 87, een toeristische
wandeltocht door Amsterdam
met kunst als kapstok, lijkt een
uitloper van de Brinkman cs -
kunstpolitiek. Tot 14 september
kunt u meelopen. Een paar ste
vige wandelschoenen aantrek
ken, want Amsterdam is groot
en mooi; de kunst daarbij is
mooi meegenomen.
Europees culturele hoofdstad
levert een lint van geëxpo
seerde kunstwerken op allerlei
interessante lokaties, die op een
Chambres d'amis-achtige ma
nier bezocht kunnen worden.
De (nog) Gentse Jan Hoet
maakt school, want ook de ko
mende Bredase kunstdagen lo
pen in zijn voetspoor. Century
zit goed in elkaar (een van de
organisatoren is de Roosen-
daalse Els Hoek). Ondanks de
geijkte plaatsen waar je komt,
ontmoet je toch ook een aantal
plekjes die minder voor de
hand liggen.
Als je het presteert de hele
tocht, opgehangen en georgani
seerd door een opmerkelijk
groot aantal vrouwen, te vol
brengen, leer je Amsterdams
binnenstad wel kennen. Er is
daarbij een werkelijk uitste
kende catalogus uitgegeven
18,-), waarin op handig (let
terlijk) formaat op een plezie
rige manier routetochten en
kunstwerkinformatie worden
gegeven.
cials. In die sector scoorde Mars
enige jaren achter elkaar het
hoogste met 15 en 16%. In 1985
bleek dat slechts 3% van de Ne
derlandse kijkers zich de re
clame kon herinneren die Red
Band op dat moment op de tv
bracht. Dat zette de mensen
van de Brabantse snoepfabriek
aan het denken, vooral omdat
ook andere lekkernijen als
Smarties, Snickers, Nuts, Rai
der, Bounty en M&M hogere
cijfers haalden.
T ri
M -
De marketing manager van
Red Band Venco Nederland
BV, H.L.G.M. van Delft: „Op
dat moment is er ingegrepen.
We hebben met het reclamebu
reau afspraken gemaakt voor
een nieuwe reclamespot. Nee,
we hebben er niet méér geld in
gestoken. De opdracht was dat
er een spot moest komen
waarin onze assortiments
breedte benadrukt zou worden.
Het moest niet te smal en te
eenzijdig zijn. Verder moest er
gelet worden op de kleurrijk
heid en de smaakrijkheid.
Drop is iets prettigs en
daarom moest het 'fun-karak
ter' er goed uitkomen. Het zou
heel lichtvoetig gebracht moe
ten worden. Mars trok op dat
moment de meeste aandacht.
Daarom zou de spot qua vorm
totaal anders moeten zijn dan
die van onze grootste concur
rent".
Mars stond vorig jaar nog op
16bij het onderzoek naar de
reclamebekendheid, maar zakte
in mei dit jaar naar 11, terwijl
Red Band met 'Prettig gestoord'
12scoorde. Waaraan is die te
rugval van Mars te wijten?
Van Delft: „De Mars-spot was
al een tijd op de buis en dan
krijg je slijtage. Als een spot te
lang meedraait, valt hij niet
meer op. Het is een stukje ge
woonte geworden. Dat hebben
ze zelf ook in de gaten gekre
gen, want hebben onlangs een
nieuwe spot geïntroduceerd".
Wat is nu het effect van de tv-
spot van Red Band?
Dat is moeilijk te meten, meent
Van Delft. „In deze spot wordt
ons hele assortiment aangepre
zen. Wij noemen dit een 'para-
plu-reclame'. Het gaat niet om
De STER-spot 'Prettig gestoord': Het fun-karakter' van het produkt moet benadrukt worden.
- FOTO'S RED BAND
één produkt en daarom is
moeilijk na te gaan of de ver
koopcijfers omhoog zijn ge
gaan. Een commercial kan in
creatief opzicht gewaardeerd
worden, maar wat de gevolgen
voor de omzet betreft, is de
zaak minder duidelijk. Maar in
onze omzet zit een positieve
ontwikkeling".
Al het geld dat in reclame
wordt gestoken, wat levert dat
nu precies op?
„Het probleem is, dat je dat niet
kunt berekenen. In de reclame
wereld geldt nog altijd de oer
oude wet dat merken die natio
naal bekend zijn, eerder wor
den gekocht dan onbekende.
Zeker voor onze artikelen is
bekendheid belangrijk, omdat
ze impuls-matig worden ge
kocht. Men gaat niet naar de
winkel met het vaste voorne
men een rolletje drop te kopen,
dat beslist men ter plekke. Zo'n
reclame-spot geeft een produkt
een emotionele meerwaarde".
Hoeveel kost het maken van een
tv-commercial ongeveer?
„U moet denken aan een be
drag dat ligt tussen de 100.000
en 200.000 gulden. Hoe lang zo'n
spot meegaat, hangt af van het
succes. We rekenen erop dat
'Prettig Gestoord' een jaar of
twee mee kan".
Dirk de Koning van het recla
mebureau is blij met het succes
van zijn creatie, vooral omdat
concurrenten werken met bud
getten die vier keer zo hoog zijn
als het bedrag waarvoor hij
zijn ontwerp maakte: „M&M
en de Marsen van deze wereld
hebben budgetten voor de
STER van 1% miljoen. Wij
moeten het in het geval van
Red Band met veel minder
doen".
En dat is nog veel minder dan
de tientallen miljoenen die
Pepsi stak in commercials met
David Bowie, Tina Turner en
Michael Jackson.
„Dat kun je niet vergelijken,
dat zijn hele anderen catego
rieën. Er gaan nu eenmaal veel
hogere bedragen om bij re
clame voor wasmiddelen, de
cola's van deze wereld, de bie
ren, de auto's".
De reclamebureau's, die on
duidelijke namen dragen als
RSGG/VDJS, SGF, 0&M en
PMSvW Y&R, leveren dage
lijks een vrij harde strijd met
elkaar. Een tv-spot die duide
lijk mislukt, kan het vertrek
van een klant opleveren, maar
schaadt ook het image van een
bureau en dat wordt scherp in
de gaten gehouden door de con
currenten.
Het bureau van De Koning,
een afkorting van Prins Meijer
Stamenkovits en Van Walbee-
k Young en Rubicam, wil zich
graag in creativiteit en niet in
kwantiteit onderscheiden van
de anderen. Op de erelijst van
het bureau staan o.a. de re
clame voor Fiat Panda (in twee
uitvoeringen), KLM (de blauwe
lucht), Coebergh, Jagermeister
(de sneeuwbal) en Mona (de
aarbeien en de banaan).
Om terug te komen op de
sterke bewering bij het begin
van dit verhaal: de kunste
naars Dokoupil en Rob Scholte
spelen het spelletje wel op een
zeer originele manier mee. Ze
doen dat op de Oude Zijds in
Amsterdam, waar het leven in
zijn uitersten tastbaar is: tus
sen kerk en bordeel. Religie en
sex liggen in de historie trou
wens dichter bij elkaar dan
men graag toegegeeft.
Welnu: eerst naar Onze
Lieve Heer op Solder, dat
prachtig historisch beladen
woonhuis. Pieter Laurens Mol
uit Breda heeft daar subtiel ar
tistiek ingegrepen met een
schilderij, waarop onder de
titel Ars Demens (kwijnende
kunst) een kwijnende kaars
brandt, terwijl hij een venster
met loodgiftige verf beregende.
Op naar de volgende kerk. In
afwijking van bijvoorbeeld
Kassei, Antwerpen en Münster
zijn er in Amsterdam pijlen
aangebracht die het zoeken
vergemakkelijken. Op de
Oud(st)e Kerk op de rand van
de Wallen heeft Wolfgang Laib
een lange reeks koperen scha
len met rijst geplaatst als een
meditatief symbool over de re
latie Oost-West.
Die relatie kom je dan op een
andere manier tegen in het vol
gende projekt van Dokoupil en
Scholte. In het bordeel La Vie
en Rose, was de BRT, toen ik er
kwam, een Filipijnse aan het
filmen; Amsterdam als leuk
artistiek alibi om op de Belgi
sche tv met veel bloot te kun
nen komen. Het was ook erg
verwarrend voor talrijke keu
rige kunstmeneren en - me
vrouwen om daar plotseling
verzeild te raken tussen top
less-dames in een bar.
De 'grap' van Scholte en zijn
Tsjechische vriend was geënt
op de glazen deuren van de
hoeren, waar de bordjes zijn
verhangen; in plaats van de
geijkte namen op de neergela
ten rolgordijnen als deze vrou
wen hun werk doen zijn andere
namen aangebracht; onder an
deren: Ruud Lubbers ('de be
schermengel van de één mil
joen werklozen'), Bruce
Springsteen ('de beste loodgie
ter sinds John Wayne) etc. Niet
alleen politiek, sport en pop
muziek prostitueren zich, maar
ook de beeldende kunst speelt
nu dat spelletje mee onder het
wakende W(V)C-oog in Den
Haag, opdat de kunst een pro
fijtelijke doorspoeling onder
het volk krijgt. Kunst is hier op
de Wallen een leuk gelegiti
meerd alibi voor artistieke
kerkgangers geworden.
Brood en spelen. Het is alle
maal ook erg leuk gehouden,
daar in Amsterdam. De dra
maturg Mach uit Schotland
heeft in het failliete Heilige-
wegbad een bonte, carnava
leske sliert drijvende objecten
in het water gegooid. Titus
Nolte hing in de Oude Man
huispoort zijn geschilderde
doeken over de relatie kunst en
wetenschap niet aan de muur
maar tegen het plafond. Je
moet tegenwoordig wat doen
om de overvoerde dagjesmen
sen te trekkenPeter Baren
maakte daarom temidden van
al die stoplichten en aanwijzin
gen in zo'n stad van de pito-
reske (zo heet dat) Munttoren
een nieuw soort verkeerslicht
met geluid. Deze wil ook wel
weer eens gezien worden Ge
lijk heeft dat eeuwenoude ding,
weggedrukt tussen andere ver
keerstekens.
Maar voordat ik u op een
dwaalspoor zonder eind zet,
een goed bedoeld advies. Begin
desnoods op de Dam, het hart
van Nederland. In het paleis (je
betaalt wel entree) heeft de
computer-kunstenaar Struy-
ken gekleurd licht toegevoegd
aan de zijns inziens - te koele
wit-grijze Burgerzaal. Vind u
dat leuk, loop dan even de Beij-
enkorf binnen, waar de Ameri
kaanse Rhonda Zwillinger (hoe
Duits) kitsch en cliché's pro
beert te verheffen tot kunst
rond make-up middelen. En als
u dat wéér leuk vind, onthoud
dan het museum Willet-Holt-
huysen aan de Herengracht,
waar ze enkele stijlkamers
verkitscht en verkraald heeft.
In de tuin daarvan heeft Lili
Dujourdie uit België uit armoe
een fontein gezet. Zij vindt dat
onze hoofdstad een goede fon
tein mist; maakte een fraai
ontwerp, maar er was geen
geld. Daarom heeft ze het ont
werp voorlopig op één-vijfde
van de bedoelde grootte daar
uitgevoerd. Waar een klein
volk groot in kan zijn Terug
naar het Centrum. Loop nog
even het hoofdpostkantoor bin
nen. Daar liet Nam June Paik
uit Korea weliswaar geen boe-
dah, maar wel duizenden me
ters tape opgehangen en daar
mogen op panelen Beuys, Bo-
gert, Ingmar Bergman en Beek
doorheen gluren.
En dan zonder pardon naar een
plaats in de buurt waarheen ik
u allang heen wilde praten.
Vlakbij de faculteit der lette
ren, ligt de zogenaamde Toren-
sluis. Er zitten twee kelders of
kerkers onder, die bedoeld
schijnen als atoomkelders. Ge
lukkig dat Century bedacht
werd, want nu liggen er trap
pen heen. In één van beide kel
ders is namelijk een prima vi
deo te zien van alle gereali
seerde projecten in het kader
van Century. Bekijk deze en
maak dan je keuze, want het is
onbegonnen werk alles af te lo
pen, tenzij je een weekje in
Amsterdam blijft. In de andere
kelder (je bent er toch) schil
dert de Fransman Boltanski
met licht. Met kaarsjes en pri
mitieve poppetjes voert hij op
de wanden een schimmenspel
op. Of je darvoor helemaal uit
Parijs moet komen Enfin een
klus voor werkstudenten die de
MIMftfj-flIftlM
Door Tom Smeets
'Bad' komt er aan. Van vele malen uitstel is uiteind,
lijk toch geen afstel gekomen. 'Bad', de nieuwe lp Vi
Michael Jackson, ligt 31 augustus in de winkj DRIEBERGEN - Kunnen
Vanaf 27 augustus is de lp wereldwijd op de radio veaus in de kerk meeprater
beluisteren. macht? Terugblikkend op tie
nEr zijn in die tien jaar wel meer
den in de kerk, maar op beleidsnii
wen afgenomen", vertelt Monica1
nator van de sectie geloof, san
waaronder het 'vrouw en geloof'-a
Michael Jackson
Al vele malen eerder is zo'n
'definitieve' datum bekend
gemaakt. Maar keer op keer
kwam Michael Jackson op
zijn besluit terug. Zo kan
het zelfs gebeuren dat er
tussen het uitkomen van z'n
vorige, bejubelde lp 'Thril
ler' en deze een periode van
vijf jaar ligt!
Een voorteken dat het nu
echt stond te gebeuren was
het uitkomen van de eerste
single afkomstig van de lp,
'I just can't stop loving you',
een duet met Siedah Gar
rett. Het nummer ging
spoorslags naar de top van
de verschillende hitparades.
De lp bevat tien nieuwe
songs, waarvan Michael er
zelf acht schreef.
Van 'Bad' komt uiteraard
ook een compact disc en een
cassette uit en daarop staat
een extra nummer: 'Leave
me alone', ook een eigen
compositie van Michael
Jackson, die hij speciaal
schreef voor de film 'Cap
tain EO', de produktie die
hij voor de Disney-parken
maakte.
Medio september verschijnt
de tweede single van de lp,
de titelsong van de lp. Zat
bij de eerste single geen vi
deo-clip, bij 'Bad' zal dat
wel het geval zijn. En hoe!
Er komt een clip van maar
liefst een half uur. De eerste
twaalf minuten zullen een
historisch overzicht geven,
waarvoor de opnamen in
Harlem werden gemaakt.
De overige achttien minuten
is de eigenlijke clip van
'Bad'. Op 2 september zal de
complete produktie door
Veronica's poprubriek
'Countdown' worden uitge
zonden.
Op 12 september begint Mi
chael Jackson in Japan aan
een wereldtournee. Zowel in
Tokio, Osaka als in Yoko
hama zal hij concerten ge
ven. Oorspronkelijk zou hij
slechts negen concerten in
Japan geven. De 250.000
kaartjes die daarvoor be
schikbaar waren, waren in
één uur uitverkocht. De
twee extra concerten die
werden georganiseerd wa
ren eveneens onmiddellijk
uitverkocht.
Na Japan komen Aust
lië en Nieuw Zeeland aam
beurt en daarna de Vi
enigde Staten. In het vi.
jaar van 1988 toert Mie);
door Europa, inclusief ij
derland.
Over Michaels vorige
'Thriller' is inmiddels
boek te schrijven. Allee
het opsommen van alle
derscheidingen en gebrok
records zou vele pagina's]
beslag nemen. Van Thril
werden 38 miljoen exem;
ren verkocht, een
record in de muziekge
denis. Amerika zelf
goed voor twintig milji
verkochte exemplaren.
De achttien miljoen diet
ten de VS werden verko
waren ook nog eens
voor ontelbare opmerke
feiten. Met 'Thriller'
Michael Jackson in
160 platina en gouden
ten, afkomstig uit 27
uit alle delen van de wen
Behalve in Amerika
werden er ook in Can
Engeland, Frankrijk,
en Mexico meer da
miljoen exemplaren vai|
plaat verkocht.
Van 'Thriller' waren]
ven singles afkomstig
daarvan werden in
ook nog eens 17,5
exemplaren verkocht,
singles leverden Mid
nog eens 35 platina eng
den platen op, afkomstig]
vijftien landen.
Ook al bezorgde de
getrokken levende Mid
met z'n onzekere
platenmaatschappij ook]
record aantal hoofdbr
met zulke (verkoop)cj]
durft daar vanzelfspr
niemand te mopperen, B|
van buitenaf komen
meer kritische geluiden.
Een van de aardigste!
spraken is afkomstig
dokter Benjamin Spoel]
bekende publicist: j"
gedeeltelijk kind, ge
lijk volwassen; gedeelte
mannelijk, f.
vrouwelijk; hij schijnri
figuur te zijn die allele'
den en alle seksen
spreekt. Ik geloof nieti
hij enig kwaad doet,
ik ben er ook niet zekerfl
dat hij enig goed doet".
Vrouw en macht - Vrouwen-
nacht" is daarom ook het
thema van de tweede lustrum
viering van 26 tot 30 augustus.
Wat is er bereikt en wat moe
ten vrouwen doen om alsnog
meer voet aan de grond te krij
gen? Of moeten ze de strijd
voor een betere positie in de
kerk maar opgeven omdat het
toch vechten tegen de bierkaai
is, en een eigen kerk oprichten?
Aan die laatste vraag is op ju
bileumviering een forum ge
wijd Want steeds meer vrou
wen raken het vechten inder
daad beu, zo blijkt de laatste
jaren.
Werkgroepen nemen een be
langrijke plaats in op de bij
eenkomst, waarvoor vrouwen
uit alle geledingen van het ker
kelijk vrouwenwerk zijn uitge
nodigd: christelijke vrouwen
verenigingen, vrouwen uit het
netwerk van Vrouw en geloof-
groepen en vrouwen uit de ker
kelijke beleidssfeer. De thema's
van de werkgroepen lopen
sterk uiteen: 'de hoeksteen in
de hoek', 'vrouwen als wissel
geld in de oecumene', 'lesbische
vrouwen verhalen', 'vrouw-
kerk-beleid', Vrouw en geloof -
werk, wie zal dat betalen' en
nog andere onderwerpen. Voor
mannen is er een aparte werk
groep waarin de feministische
theologie aan de orde zal ko
men.
„Heel spannend", noemt
Wolffensperger de vrouwensy
node op zaterdag waarvoor de
thema's van de werkgroepen de
agenda vormen. De leidsters
van de diverse werkgroepen
stellen concept-aanbevelingen
I op die de werkgroepen eventu-
kunnen amenderen. De
I aanbevelingen die de synode
aanneemt, worden aan de ker
ken en aan vrouwengroepen
[gestuurd. „En juist omdat de
ieelnemers van zo verschillend
pluimage zijn en een grote ach-
ïrban vertegenwoordigen,
ebben die uitkomsten van de
ïode wel degelijk zeggings-
racht", aldus Wolffensperger.
s
Een
vrou
raad
over
bijee
pees
ster i
de
uitnc
Er zi
meld
Da
gen
symp
eigen
is eei
sperg
platfi
wen,
dan
femir
zicht!
bezig
moe ti
belan
ons a
om re
ken t
er n
schik
werk
voort
der w
dat n
noem
nodes
Als
Kerk
den n
Jijke
tisch
Drie
wieg
werk,
net b
nistisc
versit
de vr<
drieta
toemr
enW<
de he
en Th
ster bi
vlak l
vond c
er nod
het te
loof.
De uit Breda stammende Pieter Laurens Mol gaf een raam
van Ons' Lieve Heer op Solder een giftige regen mee.
- FOTO JANNES UNDERS
kaarsjes steeds moeten vervan
gen.
Nog enkele tips. In de Hortus
Bontanicus aan de Plantage
Middenlaan, die na eeuwen
vermaardheid door WVC opge
ruimd schijnt te moeten wor
den, heeft Daan van Golden
een uiterst merkwaardig ac
cent aangebracht waardoor de
tuin opnieuw begint te spreken.
De vertrouwde bezoekers pro
testeren, de anderen ontdekken
zo deze tuin. Weg Dat nooit
Van Golden heeft namelijk alle
paden bedekt met een dikke
laag lichtblauw gekleurd grint.
Een uiterst merkwaardige er
varing.
Een merkwaardige plaats
waar je niet zo gauw komt, is
de Werf 'Kromhout' aan de
Hoogte Kadijk. Hoewel het
kunstwerk van de Turk Sarkis
me niet zo boeide, is de werf
zelf heel interessant. De catalo
gus zegt: 'Onder leiding van
Broodthaers, bevrijdt kapitein
Sarkis Böcklins schilderij uit
de oorlogsbuit van het Kunst
museum Basel, en brengt het
triomfantelijk met zijn Bateau
naar 't Kromhout. Daar zingen
Wagners Walküren'. W
sant voor ingewijden.
Een merkwaardige ervarij
ook De Waag op de Niej
markt. Nu het Joods HisM]
Museum daaruit verdwefl
kom je in een totaal
(lege) ruimte. Niek
heeft daarin een verwaC]
en boeiend glasprojekt a
bracht, dat het trappen k
ren loont. Aan de Kek
gracht staat een historisch!
mooi gerestaureerd tuin!
Dat J.C.J. van der HtJ
daarin een Hellende Hof]
aanbracht is niet meer d
mooie aanleiding om er te!j
kijken naar dit architf
boeiende geval.
Kunst als aanleiding tot-1
lokkertje en noem maar ojjj
zijn weer bij ons uitgang
Hou je van Rembrandt enj
nog nooit in zijn huis >f\
Jodenbreestraat, mogeli'|
het werk (niet zijn beste
Rob Koningsbruggen date'
gehangen is aanleiding J
binnen te lopen. Dat ge"
voor het Amsterdams
risch Museum, waar nieta-
de Amerikaan James J
Byars wat onbenullig Prf
rend de Regenten'
meende te moeten accent]
met enkele vitrine-ohl']
maar ook Mariene Du
Schuttersgalerij uitzijn"
licht met haar actuele f
portretten. Heel intrige"'
Century is een onderrii
die helemaal de trend volül
kunst als volksvermaak]
ondanks: met enig i
je er een prettige dag -
dam aan beleven.
1GE HARTEN - 'Geroepen om te d
bladzijden dik boek waarin pater C.
iedenis heeft beschreven van zijn ii
ichte congregatie van de Heilige Hart
ids hoofdkwartier in Bavel is gevest
ek valt samen met het 150e sterfjaai
ierre Coudrin, maar dit gelegenheidsfe
'oor geweest
In meer congregaties van paters, broe
"isisperiode die het kloosterleven doorr
iteresse in het eigen verleden. Het antw(
aekomst van hun gemeenschap moet n<
»un geschiedenis worden gezocht, de vi
'igen charisma, identiteit en zending. Pi
an de Nederlandse tak, heeft dat als hist
'oerig en systematisch gedaan.
Het boek geeft daarbij ook een brede s<
'en in het algemeen in de negentiende
vngregatie heeft dan ook vestigingen in
'uë, België, Canada, Chili, Duitsland, Fr:
(geland, Indonesië, Japan, Oceanië, M
.to, Portugal, Tahiti, de Verenigde SI
[*•,- (inclusief porto) verkrijgbaar bij de
'n in Bavel.
'KLOVEN IN TOEKOMST - In het kade
'Jongeren-op-tocht' is door het Servic
arming in Den Haag in samenwerking i
en-opJWeg in Assel een tweede werk
'delt over 'Geloven in de toekomst'. 1
project wil jongeren met elkaar in conti
"bden in hun zoeken naar zinvolle weger
dienen een aantal thema's als een han
'activiteiten.
Na 'Durven dromen' nu 'Geloven in de
slijk wordt gemaakt hoe kijken en gelov
•fankerd is. Aan de orde komen onder r
Md', 'de toekomst is nu', 'de toekomst k
ag'de lucht kun je niet kopen'. Het w<
sn, Werkvormen, spelsuggesties en teksti
k;^n is verkrijgbaar bij beide genoemd
IGIEUZEN - Het augustusnummer
riandse Religieuzen is hoofdzakelijk ge
«roepingen en de contacten zusters, bi
met jongeren. Orden en congregat
ojd op dit terrein weer steeds meer ac
n stilte. Maar een een vraag als 'heeft h
uier wordende gemeenschappen van
Keren om aandacht voor hun levenswi;
Zes jonge mensen vertellen waarom u
D ufenleven hebben gezet In het numme
werving gerichte oriëntatie- en bezint
en congregaties ontplooien voor jong
'e voorbeelden gegeven van nieuw<
socieerd lidmaatschap van orde of cc
uier schildert de worsteling van de or<
in hun toekomst eruit zal zien.
-j,^^Presentexemplaar worden aange
n„.Het septembernummer van
or m°eCUnier^sch maandblad over vrag
mensen binnen en buiten de kerken,