HET CREATIEVE SUCCES VAN DE TV-RECLAME 'PRETTIG GESTOORD' top-drop 'Century 87': Kunst voor dagjesmensen Michael Jackson. LP komt nu echt HEN JAAR WÊM' 'Prettig gestoord', de STER-reclame van Red Band Venco, haalt de ene onderscheiding na de andere binnen. Opdracht TOERISTISCHE WANDELTOCHT DOOR AMSTERDAM Bloot Advies loof'-werk komt het hervo trum Kerk en Wereld in Dr clusie dat er niet echt reden ti Video-clip Wereldtournee Nummer één r Glasproject „In de showbusiness word je nooit volwassen. Je blijft een beetje 'n kind, want je leeft in een droomwereld" Rudl Carrel I DE STEM T2 'Snoep als storing neerzetten' Door Dirk Vellenga De Zilveren Leeuw op het International Advertising Film Festival in Cannes is de laatste trofee die Red Band Venco in Etten-Leur en het reclamebureau PMSvW Y&R in Amsterdam binnenhaalden. Een opvallende creatie in een harde commerciële wereld. Maar hoe maak je eigenlijk zo'n filmpje? „Onze art director André van Leeuwen, die voor het visuele zorgt, kreeg het idee snoep als een storing neer te zetten en vanuit die storing werkten we naar het testbeeld-gebeuren", vertelt Dirk de Koning van het reclamebureau. De Koning heeft als copywriter samen met Van Leeuwen 'het concept' ont wikkeld. „Toen kwam het idee de beelden te ondersteunen met de Eurovisie Mars. Tot onze ver bazing was die nog door nie mand geclaimd. De copyrights waren zeer laag. Zo hadden we vrij goedkoop een stuk muziek dat iedereen kent". De taal in de reclamewereld bevat naast veel Engelse ter men constructies die doen den ken aan de welzij ns-sector. Als Dirk de Koning zegt dat ze het merk moesten 'laden' en pre senteren als 'drager' van pro- dukten, dan moet de lezer zich realiseren dat het in de reclame gaat om wat je kunt zien en dat de gezwollen taal er tijdens lange vergaderingen bij be dacht wordt. tijd kost het om zo'n spot in elkaar te zetten? Dirk de Koning: „Eerst is er de fase van de 'briefing'. De plan nen moeten opgesteld en goed gekeurd worden. Tussen de briefing en het gereed komen van de spot zat ongeveer een jaar. Er wordt heel veel ge praat en gedacht voor aan de produktie kan worden begon nen. Die produktie duurt 2 a 3 maanden. Op 17 mei van dit jaar werd de spot voor het eerst uitgezonden". 'Prettig gestoord' kreeg niet alleen een prijs in Cannes, maar werd ook met zoge naamde 'Lamp' onderscheiden door de jury en de leden van de Art Directors Club Nederland (ADCN). Ook de kijkcijfers van 'Prettig gestoord' toonden een prettige stijging. En Red Band kon wel een opkikker gebrui ken. De reclamebekendheid van STER-spots wordt regelmatig gemeten. Het blad Adformatie onderzocht onlangs de bekend heid van snoepgoed-commer- Door Henk Egbers AMSTERDAM - De beel dende kunst is bezig haar - noodzakelijke - onafhanke lijke positie te verliezen. Kunst wordt gedwongen te hoereren met de economi sche machten om, op dit moment, te overleven. Century 87, een toeristische wandeltocht door Amsterdam met kunst als kapstok, lijkt een uitloper van de Brinkman cs - kunstpolitiek. Tot 14 september kunt u meelopen. Een paar ste vige wandelschoenen aantrek ken, want Amsterdam is groot en mooi; de kunst daarbij is mooi meegenomen. Europees culturele hoofdstad levert een lint van geëxpo seerde kunstwerken op allerlei interessante lokaties, die op een Chambres d'amis-achtige ma nier bezocht kunnen worden. De (nog) Gentse Jan Hoet maakt school, want ook de ko mende Bredase kunstdagen lo pen in zijn voetspoor. Century zit goed in elkaar (een van de organisatoren is de Roosen- daalse Els Hoek). Ondanks de geijkte plaatsen waar je komt, ontmoet je toch ook een aantal plekjes die minder voor de hand liggen. Als je het presteert de hele tocht, opgehangen en georgani seerd door een opmerkelijk groot aantal vrouwen, te vol brengen, leer je Amsterdams binnenstad wel kennen. Er is daarbij een werkelijk uitste kende catalogus uitgegeven 18,-), waarin op handig (let terlijk) formaat op een plezie rige manier routetochten en kunstwerkinformatie worden gegeven. cials. In die sector scoorde Mars enige jaren achter elkaar het hoogste met 15 en 16%. In 1985 bleek dat slechts 3% van de Ne derlandse kijkers zich de re clame kon herinneren die Red Band op dat moment op de tv bracht. Dat zette de mensen van de Brabantse snoepfabriek aan het denken, vooral omdat ook andere lekkernijen als Smarties, Snickers, Nuts, Rai der, Bounty en M&M hogere cijfers haalden. T ri M - De marketing manager van Red Band Venco Nederland BV, H.L.G.M. van Delft: „Op dat moment is er ingegrepen. We hebben met het reclamebu reau afspraken gemaakt voor een nieuwe reclamespot. Nee, we hebben er niet méér geld in gestoken. De opdracht was dat er een spot moest komen waarin onze assortiments breedte benadrukt zou worden. Het moest niet te smal en te eenzijdig zijn. Verder moest er gelet worden op de kleurrijk heid en de smaakrijkheid. Drop is iets prettigs en daarom moest het 'fun-karak ter' er goed uitkomen. Het zou heel lichtvoetig gebracht moe ten worden. Mars trok op dat moment de meeste aandacht. Daarom zou de spot qua vorm totaal anders moeten zijn dan die van onze grootste concur rent". Mars stond vorig jaar nog op 16bij het onderzoek naar de reclamebekendheid, maar zakte in mei dit jaar naar 11, terwijl Red Band met 'Prettig gestoord' 12scoorde. Waaraan is die te rugval van Mars te wijten? Van Delft: „De Mars-spot was al een tijd op de buis en dan krijg je slijtage. Als een spot te lang meedraait, valt hij niet meer op. Het is een stukje ge woonte geworden. Dat hebben ze zelf ook in de gaten gekre gen, want hebben onlangs een nieuwe spot geïntroduceerd". Wat is nu het effect van de tv- spot van Red Band? Dat is moeilijk te meten, meent Van Delft. „In deze spot wordt ons hele assortiment aangepre zen. Wij noemen dit een 'para- plu-reclame'. Het gaat niet om De STER-spot 'Prettig gestoord': Het fun-karakter' van het produkt moet benadrukt worden. - FOTO'S RED BAND één produkt en daarom is moeilijk na te gaan of de ver koopcijfers omhoog zijn ge gaan. Een commercial kan in creatief opzicht gewaardeerd worden, maar wat de gevolgen voor de omzet betreft, is de zaak minder duidelijk. Maar in onze omzet zit een positieve ontwikkeling". Al het geld dat in reclame wordt gestoken, wat levert dat nu precies op? „Het probleem is, dat je dat niet kunt berekenen. In de reclame wereld geldt nog altijd de oer oude wet dat merken die natio naal bekend zijn, eerder wor den gekocht dan onbekende. Zeker voor onze artikelen is bekendheid belangrijk, omdat ze impuls-matig worden ge kocht. Men gaat niet naar de winkel met het vaste voorne men een rolletje drop te kopen, dat beslist men ter plekke. Zo'n reclame-spot geeft een produkt een emotionele meerwaarde". Hoeveel kost het maken van een tv-commercial ongeveer? „U moet denken aan een be drag dat ligt tussen de 100.000 en 200.000 gulden. Hoe lang zo'n spot meegaat, hangt af van het succes. We rekenen erop dat 'Prettig Gestoord' een jaar of twee mee kan". Dirk de Koning van het recla mebureau is blij met het succes van zijn creatie, vooral omdat concurrenten werken met bud getten die vier keer zo hoog zijn als het bedrag waarvoor hij zijn ontwerp maakte: „M&M en de Marsen van deze wereld hebben budgetten voor de STER van 1% miljoen. Wij moeten het in het geval van Red Band met veel minder doen". En dat is nog veel minder dan de tientallen miljoenen die Pepsi stak in commercials met David Bowie, Tina Turner en Michael Jackson. „Dat kun je niet vergelijken, dat zijn hele anderen catego rieën. Er gaan nu eenmaal veel hogere bedragen om bij re clame voor wasmiddelen, de cola's van deze wereld, de bie ren, de auto's". De reclamebureau's, die on duidelijke namen dragen als RSGG/VDJS, SGF, 0&M en PMSvW Y&R, leveren dage lijks een vrij harde strijd met elkaar. Een tv-spot die duide lijk mislukt, kan het vertrek van een klant opleveren, maar schaadt ook het image van een bureau en dat wordt scherp in de gaten gehouden door de con currenten. Het bureau van De Koning, een afkorting van Prins Meijer Stamenkovits en Van Walbee- k Young en Rubicam, wil zich graag in creativiteit en niet in kwantiteit onderscheiden van de anderen. Op de erelijst van het bureau staan o.a. de re clame voor Fiat Panda (in twee uitvoeringen), KLM (de blauwe lucht), Coebergh, Jagermeister (de sneeuwbal) en Mona (de aarbeien en de banaan). Om terug te komen op de sterke bewering bij het begin van dit verhaal: de kunste naars Dokoupil en Rob Scholte spelen het spelletje wel op een zeer originele manier mee. Ze doen dat op de Oude Zijds in Amsterdam, waar het leven in zijn uitersten tastbaar is: tus sen kerk en bordeel. Religie en sex liggen in de historie trou wens dichter bij elkaar dan men graag toegegeeft. Welnu: eerst naar Onze Lieve Heer op Solder, dat prachtig historisch beladen woonhuis. Pieter Laurens Mol uit Breda heeft daar subtiel ar tistiek ingegrepen met een schilderij, waarop onder de titel Ars Demens (kwijnende kunst) een kwijnende kaars brandt, terwijl hij een venster met loodgiftige verf beregende. Op naar de volgende kerk. In afwijking van bijvoorbeeld Kassei, Antwerpen en Münster zijn er in Amsterdam pijlen aangebracht die het zoeken vergemakkelijken. Op de Oud(st)e Kerk op de rand van de Wallen heeft Wolfgang Laib een lange reeks koperen scha len met rijst geplaatst als een meditatief symbool over de re latie Oost-West. Die relatie kom je dan op een andere manier tegen in het vol gende projekt van Dokoupil en Scholte. In het bordeel La Vie en Rose, was de BRT, toen ik er kwam, een Filipijnse aan het filmen; Amsterdam als leuk artistiek alibi om op de Belgi sche tv met veel bloot te kun nen komen. Het was ook erg verwarrend voor talrijke keu rige kunstmeneren en - me vrouwen om daar plotseling verzeild te raken tussen top less-dames in een bar. De 'grap' van Scholte en zijn Tsjechische vriend was geënt op de glazen deuren van de hoeren, waar de bordjes zijn verhangen; in plaats van de geijkte namen op de neergela ten rolgordijnen als deze vrou wen hun werk doen zijn andere namen aangebracht; onder an deren: Ruud Lubbers ('de be schermengel van de één mil joen werklozen'), Bruce Springsteen ('de beste loodgie ter sinds John Wayne) etc. Niet alleen politiek, sport en pop muziek prostitueren zich, maar ook de beeldende kunst speelt nu dat spelletje mee onder het wakende W(V)C-oog in Den Haag, opdat de kunst een pro fijtelijke doorspoeling onder het volk krijgt. Kunst is hier op de Wallen een leuk gelegiti meerd alibi voor artistieke kerkgangers geworden. Brood en spelen. Het is alle maal ook erg leuk gehouden, daar in Amsterdam. De dra maturg Mach uit Schotland heeft in het failliete Heilige- wegbad een bonte, carnava leske sliert drijvende objecten in het water gegooid. Titus Nolte hing in de Oude Man huispoort zijn geschilderde doeken over de relatie kunst en wetenschap niet aan de muur maar tegen het plafond. Je moet tegenwoordig wat doen om de overvoerde dagjesmen sen te trekkenPeter Baren maakte daarom temidden van al die stoplichten en aanwijzin gen in zo'n stad van de pito- reske (zo heet dat) Munttoren een nieuw soort verkeerslicht met geluid. Deze wil ook wel weer eens gezien worden Ge lijk heeft dat eeuwenoude ding, weggedrukt tussen andere ver keerstekens. Maar voordat ik u op een dwaalspoor zonder eind zet, een goed bedoeld advies. Begin desnoods op de Dam, het hart van Nederland. In het paleis (je betaalt wel entree) heeft de computer-kunstenaar Struy- ken gekleurd licht toegevoegd aan de zijns inziens - te koele wit-grijze Burgerzaal. Vind u dat leuk, loop dan even de Beij- enkorf binnen, waar de Ameri kaanse Rhonda Zwillinger (hoe Duits) kitsch en cliché's pro beert te verheffen tot kunst rond make-up middelen. En als u dat wéér leuk vind, onthoud dan het museum Willet-Holt- huysen aan de Herengracht, waar ze enkele stijlkamers verkitscht en verkraald heeft. In de tuin daarvan heeft Lili Dujourdie uit België uit armoe een fontein gezet. Zij vindt dat onze hoofdstad een goede fon tein mist; maakte een fraai ontwerp, maar er was geen geld. Daarom heeft ze het ont werp voorlopig op één-vijfde van de bedoelde grootte daar uitgevoerd. Waar een klein volk groot in kan zijn Terug naar het Centrum. Loop nog even het hoofdpostkantoor bin nen. Daar liet Nam June Paik uit Korea weliswaar geen boe- dah, maar wel duizenden me ters tape opgehangen en daar mogen op panelen Beuys, Bo- gert, Ingmar Bergman en Beek doorheen gluren. En dan zonder pardon naar een plaats in de buurt waarheen ik u allang heen wilde praten. Vlakbij de faculteit der lette ren, ligt de zogenaamde Toren- sluis. Er zitten twee kelders of kerkers onder, die bedoeld schijnen als atoomkelders. Ge lukkig dat Century bedacht werd, want nu liggen er trap pen heen. In één van beide kel ders is namelijk een prima vi deo te zien van alle gereali seerde projecten in het kader van Century. Bekijk deze en maak dan je keuze, want het is onbegonnen werk alles af te lo pen, tenzij je een weekje in Amsterdam blijft. In de andere kelder (je bent er toch) schil dert de Fransman Boltanski met licht. Met kaarsjes en pri mitieve poppetjes voert hij op de wanden een schimmenspel op. Of je darvoor helemaal uit Parijs moet komen Enfin een klus voor werkstudenten die de MIMftfj-flIftlM Door Tom Smeets 'Bad' komt er aan. Van vele malen uitstel is uiteind, lijk toch geen afstel gekomen. 'Bad', de nieuwe lp Vi Michael Jackson, ligt 31 augustus in de winkj DRIEBERGEN - Kunnen Vanaf 27 augustus is de lp wereldwijd op de radio veaus in de kerk meeprater beluisteren. macht? Terugblikkend op tie nEr zijn in die tien jaar wel meer den in de kerk, maar op beleidsnii wen afgenomen", vertelt Monica1 nator van de sectie geloof, san waaronder het 'vrouw en geloof'-a Michael Jackson Al vele malen eerder is zo'n 'definitieve' datum bekend gemaakt. Maar keer op keer kwam Michael Jackson op zijn besluit terug. Zo kan het zelfs gebeuren dat er tussen het uitkomen van z'n vorige, bejubelde lp 'Thril ler' en deze een periode van vijf jaar ligt! Een voorteken dat het nu echt stond te gebeuren was het uitkomen van de eerste single afkomstig van de lp, 'I just can't stop loving you', een duet met Siedah Gar rett. Het nummer ging spoorslags naar de top van de verschillende hitparades. De lp bevat tien nieuwe songs, waarvan Michael er zelf acht schreef. Van 'Bad' komt uiteraard ook een compact disc en een cassette uit en daarop staat een extra nummer: 'Leave me alone', ook een eigen compositie van Michael Jackson, die hij speciaal schreef voor de film 'Cap tain EO', de produktie die hij voor de Disney-parken maakte. Medio september verschijnt de tweede single van de lp, de titelsong van de lp. Zat bij de eerste single geen vi deo-clip, bij 'Bad' zal dat wel het geval zijn. En hoe! Er komt een clip van maar liefst een half uur. De eerste twaalf minuten zullen een historisch overzicht geven, waarvoor de opnamen in Harlem werden gemaakt. De overige achttien minuten is de eigenlijke clip van 'Bad'. Op 2 september zal de complete produktie door Veronica's poprubriek 'Countdown' worden uitge zonden. Op 12 september begint Mi chael Jackson in Japan aan een wereldtournee. Zowel in Tokio, Osaka als in Yoko hama zal hij concerten ge ven. Oorspronkelijk zou hij slechts negen concerten in Japan geven. De 250.000 kaartjes die daarvoor be schikbaar waren, waren in één uur uitverkocht. De twee extra concerten die werden georganiseerd wa ren eveneens onmiddellijk uitverkocht. Na Japan komen Aust lië en Nieuw Zeeland aam beurt en daarna de Vi enigde Staten. In het vi. jaar van 1988 toert Mie); door Europa, inclusief ij derland. Over Michaels vorige 'Thriller' is inmiddels boek te schrijven. Allee het opsommen van alle derscheidingen en gebrok records zou vele pagina's] beslag nemen. Van Thril werden 38 miljoen exem; ren verkocht, een record in de muziekge denis. Amerika zelf goed voor twintig milji verkochte exemplaren. De achttien miljoen diet ten de VS werden verko waren ook nog eens voor ontelbare opmerke feiten. Met 'Thriller' Michael Jackson in 160 platina en gouden ten, afkomstig uit 27 uit alle delen van de wen Behalve in Amerika werden er ook in Can Engeland, Frankrijk, en Mexico meer da miljoen exemplaren vai| plaat verkocht. Van 'Thriller' waren] ven singles afkomstig daarvan werden in ook nog eens 17,5 exemplaren verkocht, singles leverden Mid nog eens 35 platina eng den platen op, afkomstig] vijftien landen. Ook al bezorgde de getrokken levende Mid met z'n onzekere platenmaatschappij ook] record aantal hoofdbr met zulke (verkoop)cj] durft daar vanzelfspr niemand te mopperen, B| van buitenaf komen meer kritische geluiden. Een van de aardigste! spraken is afkomstig dokter Benjamin Spoel] bekende publicist: j" gedeeltelijk kind, ge lijk volwassen; gedeelte mannelijk, f. vrouwelijk; hij schijnri figuur te zijn die allele' den en alle seksen spreekt. Ik geloof nieti hij enig kwaad doet, ik ben er ook niet zekerfl dat hij enig goed doet". Vrouw en macht - Vrouwen- nacht" is daarom ook het thema van de tweede lustrum viering van 26 tot 30 augustus. Wat is er bereikt en wat moe ten vrouwen doen om alsnog meer voet aan de grond te krij gen? Of moeten ze de strijd voor een betere positie in de kerk maar opgeven omdat het toch vechten tegen de bierkaai is, en een eigen kerk oprichten? Aan die laatste vraag is op ju bileumviering een forum ge wijd Want steeds meer vrou wen raken het vechten inder daad beu, zo blijkt de laatste jaren. Werkgroepen nemen een be langrijke plaats in op de bij eenkomst, waarvoor vrouwen uit alle geledingen van het ker kelijk vrouwenwerk zijn uitge nodigd: christelijke vrouwen verenigingen, vrouwen uit het netwerk van Vrouw en geloof- groepen en vrouwen uit de ker kelijke beleidssfeer. De thema's van de werkgroepen lopen sterk uiteen: 'de hoeksteen in de hoek', 'vrouwen als wissel geld in de oecumene', 'lesbische vrouwen verhalen', 'vrouw- kerk-beleid', Vrouw en geloof - werk, wie zal dat betalen' en nog andere onderwerpen. Voor mannen is er een aparte werk groep waarin de feministische theologie aan de orde zal ko men. „Heel spannend", noemt Wolffensperger de vrouwensy node op zaterdag waarvoor de thema's van de werkgroepen de agenda vormen. De leidsters van de diverse werkgroepen stellen concept-aanbevelingen I op die de werkgroepen eventu- kunnen amenderen. De I aanbevelingen die de synode aanneemt, worden aan de ker ken en aan vrouwengroepen [gestuurd. „En juist omdat de ieelnemers van zo verschillend pluimage zijn en een grote ach- ïrban vertegenwoordigen, ebben die uitkomsten van de ïode wel degelijk zeggings- racht", aldus Wolffensperger. s Een vrou raad over bijee pees ster i de uitnc Er zi meld Da gen symp eigen is eei sperg platfi wen, dan femir zicht! bezig moe ti belan ons a om re ken t er n schik werk voort der w dat n noem nodes Als Kerk den n Jijke tisch Drie wieg werk, net b nistisc versit de vr< drieta toemr enW< de he en Th ster bi vlak l vond c er nod het te loof. De uit Breda stammende Pieter Laurens Mol gaf een raam van Ons' Lieve Heer op Solder een giftige regen mee. - FOTO JANNES UNDERS kaarsjes steeds moeten vervan gen. Nog enkele tips. In de Hortus Bontanicus aan de Plantage Middenlaan, die na eeuwen vermaardheid door WVC opge ruimd schijnt te moeten wor den, heeft Daan van Golden een uiterst merkwaardig ac cent aangebracht waardoor de tuin opnieuw begint te spreken. De vertrouwde bezoekers pro testeren, de anderen ontdekken zo deze tuin. Weg Dat nooit Van Golden heeft namelijk alle paden bedekt met een dikke laag lichtblauw gekleurd grint. Een uiterst merkwaardige er varing. Een merkwaardige plaats waar je niet zo gauw komt, is de Werf 'Kromhout' aan de Hoogte Kadijk. Hoewel het kunstwerk van de Turk Sarkis me niet zo boeide, is de werf zelf heel interessant. De catalo gus zegt: 'Onder leiding van Broodthaers, bevrijdt kapitein Sarkis Böcklins schilderij uit de oorlogsbuit van het Kunst museum Basel, en brengt het triomfantelijk met zijn Bateau naar 't Kromhout. Daar zingen Wagners Walküren'. W sant voor ingewijden. Een merkwaardige ervarij ook De Waag op de Niej markt. Nu het Joods HisM] Museum daaruit verdwefl kom je in een totaal (lege) ruimte. Niek heeft daarin een verwaC] en boeiend glasprojekt a bracht, dat het trappen k ren loont. Aan de Kek gracht staat een historisch! mooi gerestaureerd tuin! Dat J.C.J. van der HtJ daarin een Hellende Hof] aanbracht is niet meer d mooie aanleiding om er te!j kijken naar dit architf boeiende geval. Kunst als aanleiding tot-1 lokkertje en noem maar ojjj zijn weer bij ons uitgang Hou je van Rembrandt enj nog nooit in zijn huis >f\ Jodenbreestraat, mogeli'| het werk (niet zijn beste Rob Koningsbruggen date' gehangen is aanleiding J binnen te lopen. Dat ge" voor het Amsterdams risch Museum, waar nieta- de Amerikaan James J Byars wat onbenullig Prf rend de Regenten' meende te moeten accent] met enkele vitrine-ohl'] maar ook Mariene Du Schuttersgalerij uitzijn" licht met haar actuele f portretten. Heel intrige"' Century is een onderrii die helemaal de trend volül kunst als volksvermaak] ondanks: met enig i je er een prettige dag - dam aan beleven. 1GE HARTEN - 'Geroepen om te d bladzijden dik boek waarin pater C. iedenis heeft beschreven van zijn ii ichte congregatie van de Heilige Hart ids hoofdkwartier in Bavel is gevest ek valt samen met het 150e sterfjaai ierre Coudrin, maar dit gelegenheidsfe 'oor geweest In meer congregaties van paters, broe "isisperiode die het kloosterleven doorr iteresse in het eigen verleden. Het antw( aekomst van hun gemeenschap moet n< »un geschiedenis worden gezocht, de vi 'igen charisma, identiteit en zending. Pi an de Nederlandse tak, heeft dat als hist 'oerig en systematisch gedaan. Het boek geeft daarbij ook een brede s< 'en in het algemeen in de negentiende vngregatie heeft dan ook vestigingen in 'uë, België, Canada, Chili, Duitsland, Fr: (geland, Indonesië, Japan, Oceanië, M .to, Portugal, Tahiti, de Verenigde SI [*•,- (inclusief porto) verkrijgbaar bij de 'n in Bavel. 'KLOVEN IN TOEKOMST - In het kade 'Jongeren-op-tocht' is door het Servic arming in Den Haag in samenwerking i en-opJWeg in Assel een tweede werk 'delt over 'Geloven in de toekomst'. 1 project wil jongeren met elkaar in conti "bden in hun zoeken naar zinvolle weger dienen een aantal thema's als een han 'activiteiten. Na 'Durven dromen' nu 'Geloven in de slijk wordt gemaakt hoe kijken en gelov •fankerd is. Aan de orde komen onder r Md', 'de toekomst is nu', 'de toekomst k ag'de lucht kun je niet kopen'. Het w< sn, Werkvormen, spelsuggesties en teksti k;^n is verkrijgbaar bij beide genoemd IGIEUZEN - Het augustusnummer riandse Religieuzen is hoofdzakelijk ge «roepingen en de contacten zusters, bi met jongeren. Orden en congregat ojd op dit terrein weer steeds meer ac n stilte. Maar een een vraag als 'heeft h uier wordende gemeenschappen van Keren om aandacht voor hun levenswi; Zes jonge mensen vertellen waarom u D ufenleven hebben gezet In het numme werving gerichte oriëntatie- en bezint en congregaties ontplooien voor jong 'e voorbeelden gegeven van nieuw< socieerd lidmaatschap van orde of cc uier schildert de worsteling van de or< in hun toekomst eruit zal zien. -j,^^Presentexemplaar worden aange n„.Het septembernummer van or m°eCUnier^sch maandblad over vrag mensen binnen en buiten de kerken,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14