luidkoreaans 'Wirtschafswunder' onder druk
rON KOOREN DUIKT ONDER TARIEVEN SMIT INTERNATIONALE
Warenmarkten raken
steeds meer in trek
'Privatisering DSM kan elk moment gebeuren'
enigde
aarbank
FINANCIËN
RESULTATEN DSM IN EERSTE HALF JAAR FORS GESTEGEN
1BEIDERS EISEN MASSAAL GROTER AANDEEL OP VAN GESTEGEN WELVAART
nE STEM FINANCIËN/ECONOMIE WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1987
T19
baan, je eerste sala-|
lelangrijk momentf
[en. Hoeveel reder
om het te vierer
>or een deel af va
|met het geld gaat;
ie je ermee omgaat
renigde Spaarbar
ïelpen om er echt]
ran te hebben,
leciaal voor mensen
|L6 en 30 jaar hebben
|t handige (en ze
Ligel) Kombi-pak-j
[n combinatie van
risrekening en ee
eening met een bij-]
hoge rente,
lardoor geniet
alle voordelen
lodern betalingsver-]
[an Eurocheques en
[ze S-card, die je dag
it toegang geeft tolj
ddautomaten.
[nderzijds krijg je ojj
rekening een he
[ente, terwijl je toe
|er je spaargeld kuntj
een. En daardooj
'iets overhouden]
It eind van de maand
[interessanter,
ziet, wij doen er
om je entree in de
:iële wereld' te verge
dijken.
il je meer weten
wat de Verenigde
ank allemaal vooi
?n van jouw leeftijc
ïtekenen (ook oph
1 van lenen, verzeke
ïypotheken, reizen!
dan eens binnen bij
an onze kantoren
naar de brochuf
Zakgeld Naar Sak
een legitimatiebewij]
eemt, kun je uiterj
>ok meteen een reke
[openen.
/ferenigde Spaarbafl
meer voor jou.
^OTTERDAM (ANP) - In de haven van Rotter-
jam zal zich de komende tijd mogelijk een harde
trijd gaan ontwikkelen rond het aanbieden van
leepdiensten aan zeeschepen die de haven bin-
jnkomen.
NIEUWSOVERZICHT
Topman Ericsson man met grote ervaring
Hak Conserven uit verlies
Sperwer drukt kosten
'Smulplein' vervangt supermarkt
onze verslaggever
jTERDAM - De ver-
.„itandiging van DSM
jn elk moment gebeuren,
IS het moet al binnen een
Lit. Dat betoogde finan-
ieel directeur drs. L.J.A.M.
irihart gisteren bij de pre
statie van de halfjaarcij-
,rs van het chemieconcern,
die cijfers blijkt dat DSM
eerste helft van dit j aar wel
var een lagere omzet heeft
iboekt ten opzichte van de-
jjide periode in 1986. Maar het
Iteindelijke bedrijfsresultaat
beduidend beter uitgevallen.
W
een meer exacte datum
waarop de voorgenomen priva
tisering - en de daarmee ge
paard gaande gang naar de
beurs - ingaat kon Ligthart
niets zeggen. „In de afgelopen
maanden hebben we intensief
met de overheid gepraat. De
bal ligt nu bij het parlement.
Wij zijn er in elk geval klaar
voor," aldus Ligthart.
DSM heeft een goed half jaar
achter de rug. In vergelijking
met dezelfde periode vorig jaar
heeft het chemieconcern zelfs
aanzienlijk betere resultaten
gehaald.
„De laatste vier jaar hebben
we de kosten op alle fronten
moeten drukken met een half
miljard om te kunnen overle
ven. Daar zijn we voor het be
langrijkste deel vanaf," zo
stelde financieel directeur
Ligthart optimistisch vast.
De nettowinst van DSM
steeg de afgelopen zes maan
den met ruim 15 procent van
215 tot 251 miljoen gulden. Het
totale bedrijfsresultaat steeg
zelfs met ruim 18 procent tot
509 miljoen. Dit allemaal on
danks het feit dat de omzet fors
daalde van 10,6 tot 7,6 miljard
gulden door de daling van de
olieprijzen en de dollarkoers.
Ook voor de rest van het jaar
heeft DSM goede verwachtin
gen. „Als de dollar niet inzakt,
de olieprijzen stabiel blijven en
de conjunctuur gelijk, dan ver
wachten wij over geheel 1987
beduidend meer winst dan in
1986 die vierhonderd miljoen
bedroeg," aldus Ligthart in zijn
toelichting op de cijfers. De fi
nancieel directeur wees er wel
op dat de resultaten in het
tweede half jaar lager zullen
uitvallen dan in de eerste helft
van 1987 door de vakantiepe
riode en hogere energiekosten.
De goede cijfers voor DSM
zijn vooral te danken aan
voortdurend goede marktver
houdingen. De stijging van het
bedrijfsresultaat heeft met
name betrekking op de Divisie
Kunststoffen, in feite de kurk
waarop DSM drijft. Hier ver
dubbelden de resultaten ten
opzichte van de eerste helft van
1986, vooral door een hogere af
zet. Bij de agro-divisie (o.m.
meststoffen), eveneens een be
langrijk onderdeel van DSM,
trad enig herstel op, onder an
dere door het terugdringen van
de exploitatiekosten. De agro-
divisie blijft echter onder druk
van de import uit de Verenigde
Staten. „Maar het dieptepunt is
gepasseerd. Het is nog lang niet
zoals het zijn moet, maar er
vloeit geen bloed," aldus Ligh-
thart.
leepbootoorlog dreigt
lat lijkt het gevolg te zijn van de aankoop door Ton Koo-
B International Marine Services van zes zware sleep
ten uit de failliete boedel van een Amerikaanse rederij.
iren International zal tarie- voerder van Smit kwij t wilde.
Vanaf 1 januari zal Kooren
International daadwerkelijk
beginnen met het slepen van
zeeschepen binnen de haven.
De komende maanden zullen
besprekingen plaatsvinden met
rederijen, omdat een flink deel
van de sleepactiviteiten ge
beurt op basis van langer lo
pende contracten. Een van de
rederijen waarmee Kooren nu
al in contact is is Sea-Land, die
jaarlijks ongeveer een half
miljoen containers aanvoert in
de haven van Rotterdam.
Kooren is ervan overtuigd
dat hij winstgevend kan
draaien met tarieven die 20
procent lager liggen dan de
huidige. Dat komt volgens hem
onder andere door het feit dat
zijn schepen in hoge mate ge-
automatisserd zijn, waardoor
er met een zeer kleine beman
ning gevaren kan worden. Voor
de sleepboten zullen de ko
mende tijd bemanningen wor
den aangeworven. Kooren
heeft in ieder geval 25 man no
dig, mogelijk in de toekomst
oplopend tot 60, indien de
sleepboten continu in touw
zijn.
Kooren zegt er niet op uit te
zijn een slopende tarievenslag
in de haven in gang te zetten.
Dat zou ook niet goed zijn voor
de haven, zo meent hij. Hij wil
echter niet uitsluiten dat het
komende tijd hard tegen hard
zal gaan. Het is overigens niet
de bedoeling van Kooren om
vanaf 1 januari direct alle aan
geboden werk aan te nemen.
„Wij zijn er ons van bewust,
dat we in het begin niet teveel
hooi op onze vork moeten ne-
5n in rekening brengen die
geveer twintig procent lig-
6n onder de huidige tarieven
lan de havensleepdienst van
nit Internationale, die mo-
het leeuwendeel van
i sleepdiensten in Rotterdam
ïricht.
Kooren International is niet
[lemaal een nieuwkomer op
sleepmarkt in Rotterdam,
ant het bedrijf heeft al daar
leen aantal kleinere sleepbo-
varen. De reden dat de acti-
Üteiten in de haven echter
erk worden uitgebreid is dat
oren tot voor kort flink wat
lerkzaamheden had bij de
uw van de Oosterschelde-
j». Ook andere aannemers-
liviteiten zijn volgens direc-
Kooren sterk teruggelo-
iHet streven van Kooren is
op gericht uiteindelijk 20
ent van de sleepmarkt in
[otterdam in handen te krij-
[i'ooren is enige tijd geleden
contact getreden met Smit
[«nationale om afspraken te
ten over een verdeling in de
toensleepdiensten. Kooren
lelde daarbij dat hij 10 procent
de markt wilde, maar
He daarbij ook dat de tarie-
[n 20 procent omlaag moesten,
ut wilde daar niet op ingaan,
reden daarvan is volgens
oren dat deze rederij met
overcapaciteit kampt wat
heft de sleepdiensten.
|Smit Internationale wilde
niet reageren op de
iigende tarievenslag in het
fctterdamse sleepwezen. „Wij
Mten de ontwikkelingen
f'. was alleen wat een woord-
De Rotterdamse slepers wacht een harde strijd
men. Dat betekent onder an
dere dat we selectief te werk
zullen gaan".
De aangekochte sleepboten
liggen nu nog alle zes in ver
schillende havens van het
Amerikaanse continent. De vo
rige eigenaar was met de sche
pen vooral actief in de off-sho-
resector, maar kon het na het
recente inzakken van die
markt niet meer bolwerken.
Kooren wilde overigens niet
zeggen wat hij voor de schepen,
die vrijwel identiek zijn, heeft
betaald. De schepen zijn ruim
vijf jaar oud en kostten nieuw
11 miljoen gulden per stuk.
Het is niet uitgesloten dat de
nieuwe sleepboten van Ton
Kooren International Marine
Service in de toekomst worden
uitgerust met een soort enorme
zuignap, waarmee de sleepboot
kan worden bevestigd aan de
romp van een te slepen zee
schip. Directeur Kooren toonde
zich vrijdag enthousiast over
deze Japanse vinding, die de
tijd die gemoeid is met sleep-
bootassistentie aan een schip
aanmerkelijk kan bekorten.
Een delegatie van Kooren In
ternational gaat binnenkort
naar Japan om het nieuwe sys
teem te onderzoeken in haven
van Yokohama.
Mocht het systeem in Neder
land op de schepen van Kooren
worden aangebracht, dan vergt
dat een investering van onge
veer een miljoen gulden per
sleepboot. Het grote voordeel
van het nieuwe systeem is dat
het tijdrovende aanleggen van
de sleepkabels achterwege kan
blijven. Bovendien kan een
zeeschip met het nieuwe sys
teem op een eenvoudige wijze
tegen de kade worden gedrukt,
terwijl dat nu vooral bij een
sterke wind uit de richting van
de kade nogal wat tijd kost.
- foto archief de stem
Door de kortere tijd die voor
assistentie nodig is zou het de
reders ook minder geld kosten.
In de haven van Yokohama,
waar het systeem al in de
praktijk is beproefd, is geble
ken dat de zuignappen, die na
bevestiging aan de romp va
cuüm worden gezogen, ook bij
onrustig water uitstekend blij
ven zitten. Volgens Kooren is
het ook voor een loods veel ge
makkelijker om te manoeuvre
ren met behulp van sleepboten
die op de Japanse wijze aan de
romp van het schip zijn ge
kleefd.
Pieter-Jan Dekkers
'IT was het een onder-
te kolonie van Japan,
laar in de jaren '80 steekt
Nt de voormalige over-
®ser naar de kroon,
hidkoreahet Aziatische
ptschaftswunder'.
aar vandaag is de Zuidkore-
pnse arbeider het zat nog lan-
tegen een 'hongerloontje' de
te spekken. En daarom
teunt de Zuidkoreaanse eco-
Jtoiie onder arbeidsrust.
[Toen in juni na maanden-
demonstraties president
pon Doo-whan voor de poli-
eisen van de oppositie
de knieën ging, leek het
Sste leed geleden. Politieke
'■'orrningen, democratische
atienbverkiezingen en de
te-ondiging dat ook sociaal-
komische vernieuwingen
™n worden doorgevoerd,
laakte in eerste instantie ook
o eind aan de (politieke) on-
Ifear veel werknemers wil-
r "iet meer wachten tot die
pal-economische hervor-
®8en zouden zijn doorge-
"to nog afgezien van de
of de regering de belof-
Sestand zou doen. Ze eisten
Lpm tJ°ter bij de vis: hogere
L 1 Mtere werkomstandig-
r en het recht om onaf-
ehjke vakbonden op te
"dus gingen ze, voor het
m vele jaren, massaal in
Ten ongekend beeld in
wea, waar de snelle eco-
phe groei van de afgelo-
L ,re.n hechts mogelijk was
do t door de regering met
h"nd gehanteerde sta-
lirto 'f de basis onder het
Ipchaftswunder'.
3t°nnachtige economi
sche groei is door wijlen presi
dent Park Chun-hee aan het
begin van de jaren '70 in gang
gezet. De nadruk lag vooral op
het ontwikkelen van grote in
dustrieën, waarbij de indivi
duele situatie van de arbeiders
geen enkele rol speelde. Lande
lijke vakbonden werden niet
toegestaan. Per bedrijf konden
werknemers zich soms in vak
bonden verenigen, maar dan
wel als die bonden het rege
ringsbeleid en dat van de
broodheer onvoorwaardelijk
steunden.
De cijfers bevestigen die on
gelijke ontwikkeling. Sinds
1980 is de arbeidsproductiviteit
vrijwel verdubbeld, terwijl de
lonen over dezelfde periode
min of meer gelijk zijn geble
ven. Tel uit je winst, moeten de
werkgevers hebben gedacht,
daarbij speculerend op het hei
lig ontzag van de Zuidkoreaan
voor hun superieuren.
Daar is de invloed van het
Confucianisme niet vreemd
aan. Natuurlijk, het gebrek aan
sociale zekerheid en het vrijwel
rechteloos zijn van de Zuidko
reaanse arbeider zijn ook niet
te verwaarlozen effecten. Maar
het Confucianisme bevordert
de hiërarchische klassemaat
schappij en de werknemer ver
vult daarin nu eenmaal een on
dergeschikte rol.
Zuidkoreaanse arbeiders
vereenzelvigen zich met hun
bedrijf, dat als een soort fami
lie wordt beschouwd. De ge
middelde arbeidstijd bedraagt
55 uur per week, maar werk
weken van 66 uur zijn meer re
gel dan uitzondering. Ruim de
helft van de arbeiders zit onder
het bestaansminimum van 350
gulden per maand. Het gemid
delde inkomen per hoofid van
de bevolking ligt rond de 4360
gulden, maar in sommige be-
In de enorme productiehal van de Hyundai autofabrieken in Ulsan ligt alles stil - fotoap
drijfstakken komt men niet
verder dan 260 gulden per
maand.
Dat lage inkomen en het ont
breken van sociale voorzienin
gen noodzaakt de Zuidkore
aanse arbeider lang en vaak
over te werken. Het ziektever
zuim is zo gering, dat daar geen
officiële cijfers over worden
bijgehouden.
De pakweg negen mammoet
ondernemingen vormen een
staat in de staat. Neem het
Hyundai-concern, dat met een
jaaromzet van ruim 32 miljard
gulden en 156.000 werknemers
menig multinational naar de
kroon steekt. Hyundai is Ko
rea's grootste werkgever en
produceert/exploiteert zeer
uiteenlopende zaken: bouwbe
drijven, scheepswerven (super
tankers), autobussen, perso
nenauto's, meubelen, micro-
elektronica, boortorens, make
laarskantoren en noem maar
op. Hyundai kom je als Kore-
aan van 's morgens vroeg tot 's
avonds laat vele malen tegen.
In de loop der jaren heeft
Zuidkorea nogal wat traditio
nele Europese industrieën
'doodgeconcurreerd'. De textiel
en de scheepsbouw zijn daar
voorbeelden van. Vrijwel geen
enkel Europees bedrijf in die
sectoren kon het, ondanks
automatisering, bolwerken te
gen de goedkope krachten van
Zuidkorea.
Overigens is de agressieve
economische groei een bittere
noodzaak voor het land. Na de
Koreaanse oorlog was het Zui
den beroofd van de bodem
schatten van het Noorden en
dus, evenals Japan, aangwezen
op de export.
De afgelopen jaren slaagde
Seoul er wat dat betreft in de
oude 'overheerser' te overtroe
ven met economische groeicij
fers die jaar in jaar uit bijna 10
procent bedroegen. Gebruik
makend van de meegaande,
goedkope arbeiders, niet gehin
derd door lastige vakbonden en
met de goedkope olie en dollar
als extra steuntjes in de rug,
realiseerde Zuidkorea vorig
jaar zelfs een exportgroei van
ruim 38 procent. Het overschot
op de handelsbalans bedraagt
dit jaar 17 miljard gulden (als
de stakingen tenminste geen
roet in het eten gooien).
Maar de bomen blijven niet
altijd tot in de hemel groeien en
dus ook niet in Zuidkorea,
waar volgend jaar - als presti-
ge-objekt van president Chun -
de Olympische Spelen worden
gehouden. En zoals de Mexica
nen in 1968 de Spelen aangre
pen om aandacht te vragen
voor hun sociaal-economische
en politieke problemen, zo
greep de Zuidkoreaanse oppo-
sitie de Spelen aan om politieke
hervormingen af te dwingen.
En met succes.
De Zuidkoreaanse arbeiders
zijn erdoor wakker geschud en
grepen twee weken geleden
naar het hen jaren verboden
stakingswapen. Eerst bij de
scheepswerven, daarna bij de
autofabrieken, vervolgens in
de mijnen.
Honderdduizenden Zuidko-
reanen ontdekten dat een sta
king hun persoonlijke omstan
digheden aanzienlijk kan ver
beteren, want veel werkgevers
gingen vrij snel door de knieën.
Overal in de bedrijven worden
nu onafhankelijke werkne-
merscomité's opgericht, die ho
gere lonen afdwingen en betere
arbeidsomstandigheden.
Dat veel werkgevers toege
ven aan de eisen van hun
werknemers is puur eigenbe
lang. Langdurige stakingen
kunnen de export ernstig aan
tasten, wat op den duur zeer
negatief voor de ondernemers
kan uitwerken. Ze zijn gebaat
bij arbeidsrust en de loonsver
hogingen die ze nu gedwongen
moeten toestaan, zijn niet zo
hoog dat de concurrentiepositie
ernstig wordt aangetast. Met
iets hogere lonen blijft Zuidko
rea nog altijd een van de lan
den met de goedkoopste ar
beidskrachten.
Dat de regering niet ingrijpt,
hoewel de economische hervor
mingen nog niet zijn doorge
voerd en staken dus nog verbo
den is, heeft vooral te maken
met de komende presidentsver
kiezingen. Als die worden
overschaduwd door nieuwe ar
beidsonrust en politiek geweld
komt het hele democratise
ringsproces in gevaar. En dat
kan, met de Olympische Spelen
voor de deur en de Verenigde
Staten in de voortuin, geen en
kele regering zich permitteren.
Foto: links de gaande man Jönsson, rechts Bengt Kellg-
ren. - foto marcel bekken
RIJEN - De 50-jarige Zweed B.A.H. Kellgren die afgelopen za
terdag in dienst is getreden als algemeen directeur bij het tele-
communicatie-bedrijf Ericsson in Rijen, beschikt over een ja
renlange internationale ervaring bij de onderneming.
De heer Kellgren, getrouwd en vader van drie kinderen, begon
in 1958 bij Ericsson als marketing-functionaris. In 1961 vertrok
hij naar Rotterdam toen daar de de eerste automatische cen
trale in gebruik werd genomen. Nadat hij twee jaar werkzaam
was in Venezuela, waar hij tevens een klein fabriekje opstart
te, ging hij in 1965 naar Rio de Janeiro.
Na zijn verblijf in Brazilië werkte hij vijf jaar aan een pro
ject in Denemarken om in 1971 terug te keren naar zijn geboor
teland. Vanaf 1976 leidde hij projecten in Parijs en vervolgens
in Saudiarabië, waar hij zijn steentje bijdroeg aan de levering
van dertig AXE-telefooncentrales aan dat land. In 1981 ging hij
terug naar Stockholm, waar hij tot voor kort werkzaam was
bij het moederbedrijf.
GIESSEN (ANP) - Hak Conserven heeft over de eerste helft
van dit jaar een nettowinst gemaakt van 0,5 miljoen en de on
derneming verwacht over geheel 1987 een positief resultaat,
nadat het vorige boekjaar nog werd afgesloten met een verlies
van 6,3 miljoen. Dat heeft de onderneming maandag bekend
gemaakt. Dat verlies werd vooral toegeschreven aan inciden
tele lasten die voortkwamen uit de sluiting van de conserven-
fabriek Geldersmalsen, een dochtermaatschappij in de bliksec-
tor. Dit was een onderdeel van een reorganisatie en volgens de
onderneming blijken de maatregelen die gericht zijn op effi
ciencyverhoging, automatisering en stroomlining van de totale
organisatie, snel effect te sorteren, gezien de winst over de eer
ste helft van dit j aar.
DE BILT (ANP) - Sperwer Holding, een grossiersbedrijf dat
het gezamenlijk eigendom is van meer dan 500 kruideniers,
heeft de brutowinst in de eerste helft van dit boekj aar zien stij -
gen nadat vorig jaar onrendabele cash-and-carry-bedrijven
werden gesloten. De resultaten vóór belastingen ontwikkelden
zich in de eerste 24 weken van 1987 overeenkomstig de ver
wachtingen, aldus de onderneming. De omzet van de vijf
groothandelsbedrijven van de groep nam, als de inmiddels ge
sloten bedrijven buiten beschouwing worden gelaten, met 1,3
procent toe van 252 miljoen tot 255,5 miljoen. De winst van
de Sperwer Nationaal, waarin de dienstverlenende activiteiten
van de groep zijn gebundeld, bedroeg na belastingen 224.000,
na 122.000 over dezelfde periode vorig jaar.
AMSTERDAM - De consument krijgt steeds minder belang
stelling voor supermarkten die zich bevinden in warenhuizen
in de centra van de steden. De dagelijkse boodschappen wor
den steeds vaker dichter bij huis gekocht. Vroom Dreesmann
overweegt daarom de supermarkten te sluiten en in plaats
daarvan zogenoemde 'Smulpleinen' in de warenhuizen in het
leven te roepen. In Utrecht en Leidschendam loopt al bijna 2
jaar een experiment met een Smulplein, waar ambachtelijk
vlees, noten en o.a. ter plaatse gebakken pizza's gekocht kun
nen worden. De Smulpleinen zorgen - omdat de klanten kun
nen snuffelen en ook nog vaak kunnen proeven op deze delica
tesse-afdeling - al voor een behoorlijke omzet. De hogere
loonskosten die aan een Smulplein verbonden zijn, vormen het
belangrijkste element in de thans nog lopende studie. Het af
stoten van de supermarkten past overigens volledig in de
'nieuwe stijl' die V D doorvoert. De directie van het waren
huis concern wil zich steeds duidelijker gaan onderscheiden
met het aangeboden assortiment; met de 'opwaardering' van
de eigen confectie-afdeling die enkele jaren geleden heeft
plaats gevonden, heeft men goede ervaringen.
ZOETERMEER (ANP) -
Het aantal warenmark
ten dat wekelijks in ons
land wordt gehouden is
de afgelopen jaren ver
der toegenomen. In 65
procent van de gemeen
ten is regelmatig een
markt. Daarnaast orga
niseren veel gemeenten
nog zo nu en dan jaar
markten, toeristische
markten en mini-mark-
ten. Er zullen maar wei
nig plaatsen in ons land
zijn waar niet één of an
dere vorm van een
markt bestaat.
Het Economisch Instituut
voor het Midden- en Klein
bedrijf (EIM) heeft vorig
jaar de markten in ons land
geteld. In vergelijking met
een eerdere inventarisatie
in 1981 is het aantal met 6
procent gegroeid. Toen
werden 659 weekmarkten
geteld, vorig jaar waren het
er 700. In die periode zijn er
zo'n zestig bijgekomen en
ongeveer twintig verdwe
nen.
Op de officiële markten
verdienen zo'n 15 tot 20.000
marktkooplieden hun
brood met bij elkaar 36.000
standplaatsen. De totale
lengte daarvan naast elk
aar is om en nabij de 270 ki
lometer. Alleen al in Am
sterdam nemen de dag-
markten daarvan 15 pro
cent voor hun rekening. De
grootste markt is de cen-
trummarkt in Rotterdam
met 410 kooplieden en een
lengte van meer dan twee
kilometer.
De belangrijkste artike
len op de markt zijn voe-
dings- en genotmiddelen (38
procent) en kleding en tex
tiel (34 procent). Op klei
nere markten bestaat zelfs
meer dan de helft van het
aanbod uit voeding. Bloe
men en planten hebben een
vrij vast aandeel van onge
veer 8 procent. De rest van
de artikelen bestaat uit
goederen als schoenen, le
derwaren, bijouterieën,
horloges en niet zelden an
tiek, curiosa en tweede
handsartikelen.
De meest gebruikelijke
manier om de waren uit te
stallen is nog altijd de
kraam (81 procent). Maar
vooral op kleinere markten
staan steeds meer verkoop
wagens. Die hebben een
groeiende behoefte aan
aansluiting op het electrici-
teitsnet, vooral voor de
koelapparatuur. Toch heeft
één op de zes markten nog
geen voorziening daarvoor,
ook niet voor verlichting, zo
constateert het EIM.