Film over Callas
schokt Italianen!
DOOD VAN DE 'KING' DEZE WEEK OP VELE MANIEREN HERDACHT
E
Het Brabant van etser Hendrik de Laat
De verliefdheid van
kunstenaar
Karsen staat gedrukt
vr//
DINSDAG 11 AUGUSTUS
ifiTEM GIDS 2
Zaterdag 15 augustus
zet zich direct na zons
ondergang een stoet in
beweging op de Elvis
Presley Boulevard in
Memphis van naar
schatting 50.000 men
sen.
Geheim
Sun-studio
Teruggetrokken
ELGIE NED. 1
L
iske en Wiske:
„Hou me ten goede, ik ben niet te
gen banenplannen, maar ze leveren
geen werk op"
Ir. Ter Hart, oud-voorzitter FME
DE STEM
15.55
Come and
get it
T2
Elvis Presley: 10 jaar later
Door Dirk Vellenga
Zij dragen hun kaarsen
naar Graceland, waar zich
de graven van Elvis Pres
ley en zijn ouders bevin
den. Een deel van de devote
bezoekers blijft tot de och
tend van de 16e. Dan is het
precies tien jaar geleden
dat de Koning van de Rock
en Roll het leven liet.
Bij de 'Candlelight Vigil' zullen
fans aanwezig zijn uit de hele
wereld. Het met veel kristal,
spiegels en zware gordijen
aangeklede landhuis is een pel-
grimsoord. Jaarlijks krijgt
Graceland een half miljoen kij
kers en in de 'Elvis Internatio
nal Tribute Week', die afgelo
pen zaterdag is begonnen, is
het dringen in heel Memphis.
Ook elders in de stad geeft men
zich gaarne over aan de Pres-
ley-invasie, men kan Elvis' fa
voriete ontbijt nuttigen en zijn
High School bezichtigen.
Op 16 augustus 1977 ging El-
vis Presley pas om half zeven
in de morgen naar zijn slaap
kamer. Dat was niet ongewoon,
Elvis was een nachtmens en
zijn 'medicamenten' maakten
hem nog onrustiger. Zijn
vriendin Ginger Alden viel in
slaap, maar Elvis belde om
acht uur naar beneden dat hij
extra slaapmiddelen nodig had.
Die middag om 14 uur ont
dekte Ginger dat de plaats
naast haar in bed leeg was. Ze
klopte op de deur van de bad
kamer, maar kreeg geen ge
hoor. Toen ze deur opende, zag
ze Elvis Presley voorover op de
vloer liggen. Ze sloeg onmid
dellijk alarm. Elvis' rechter
hand Joe Esposito belde een
ambulance en probeerde Pres
ley via mond-op-mond-beade
ming weer tot leven te wekken.
Maar er was niets meer aan te
doen.
Huisgenoten schoten toe.
Tante Delta Mae viel op haar
knieën bij het ontzielde li
chaam. Je kon zien dat Elvis
voorover uit de badkamerstoe]
was gevallen met zijn hoofd
naar beneden. Gitarist en
vriend Charlie Hodge riep:
„Adem, Elvis, adem!" Vader
Lisa Marie (midden), de dochter van Elvis Presley, met
links Priscilla en rechts Marco Garibaldi. Over zes jaar be
schikt Lisa Marie over de erfenis van haar vader. - foto ap
Elvis, Priscilla en Lisa Marie in 1968.
Vernon werd onwel en moest
opgevangen worden. Lisa Ma
rie, de 9-jarige dochter van El-
vis, die net op Graceland lo
geerde, merkte de paniek en
kon door Ginger met moeite uit
de buurt van de badkamer ge
houden worden.
Om 14.48 uur werd Elvis naar
het Baptist Memorial Hospital
in Memphis gereden. Maar het
was allemaal te laat, de 42-ja-
rige King was dood. Pas later
bleek dat zijn lichaam volledig
ten gronde was gericht door
zwaar druggebruik. Presley
was de laatste jaren een opge
blazen karikatuur geworden
van de energieke muziekpio-
nier die hij ooit was geweest
Priscilla Beaulieu Presley
reed op dat moment van haar
woning in Beverly Hills naar
een restaurant in Hollywood
waar ze zou lunchen met haar
zuster. Voor het restaurant
werd ze opgewacht en kreeg ze
te horen wat er met haar ex-
man gebeurd was. Priscilla
was in 1973 officieel gescheiden
van Elvis, maar vanwege doch
ter Lisa Marie waren er nog
steeds contacten.
Joe Esposito belde Colonel
Thomas Parker, de legendari
sche manager van Presley in
zijn hotel in Portland, Maine.
Parker was vooruit gereisd om
de concerten van zijn ster voor
te bereiden. De toen 68-jarige
manager stelde direct alles in
het werk om de nalatenschap
veilig te stellen en te voorko
men dat buitenstaanders een
greep zouden doen in de schat
van ongeveer 8 miljoen dollar
die Elvis bezat op het moment
van zijn dood.
Het nieuws sloeg over de hele
wereld in als een bom. Iedereen
verwerkte het op zijn of haar
eigen manier. Lucy de Barbin,
bijvoorbeeld, kwam haar huis
in Dallas binnenstormen, ter
wijl de telefoon rinkelde. Haar
dochter Desirée belde om te
zeggen dat Elvis Presley dood
was. Lucy ging door de grond,
hield zich tien jaar goed en be
sloot toen haar grote geheim te
vertellen. Zij was de vrouw van
wie Elvis écht hield en haar
dochter, geboren in augustus
1958, was een kind van de King!
Op de middag van de 16e
augustus verwachtte zij een te
lefoontje van de man die ze
sinds 1953 als haar heimelijke
minnaar beschouwde.
In het pas verschenen boek
'Are you lonesome tonight' ont
hult Lucy de Barbin alles over
haar verhouding met Elvis.
Journalist Dary Matera no
teerde het voor haar en voegde
wat commentaren toe. Er is een
foto van dochter Desireé op 14-
jarige leeftijd waarop ze sterk
op Presley lijkt, maar bewijzen
voor de bloedverwantschap
worden in het boek niet gege
ven. Er is een geboorte-akte,
waarop Lucy Presley als moe
der staat geboekt en Randolph
Presley als vader. Lucy loog in
het ziekenhuis zelfs over haar
geboortejaar. Dat komt de be
trouwbaarheid van haar ver
haal niet ten goede.
De eerste ontmoetingen tus
sen Lucy en Elvis zouden
plaats gevonden in Monroe,
Louisiana, Lucy's woonplaats,
bijna 500 km verwijderd van
Memphis. Later zou het contact
vooral telefonisch zijn onder
houden. De lange, romantische
gesprekken herinnert Lucy
zich nog letterlijk, ze vulen het
grootste deel van 'Are you lo
nesome tonight'. Elvis liet zich
bij die gelegenheden 'El Lance
lot' of 'John Jones' noemen.
Lucy de Barbin hielc),;Zich
koest en ging niet ir> op "huwe
lijksaanzoeken van de kant
van Elvis, omdat haar levens
omstandigheden zijn carrière
op vreselijke wijze zouden
schaden. Ze was op haar elfde
jaar uitgehuwelijkt aan een
beestachtige kerel en had al
twee kinderen toen ze op 16-ja-
rige leeftijd Elvis Presley ont
moette. In de Amerikaanse
pers wordt weinig geloof ge
hecht aan het boek van De
Barbin, maar NBC ziet er een
smakelijke mini-serie voor de
tv in. Het boek is uitgegeven
door Century in Londen en in
Nederland geïmporteerd door
Van Ditmar (prijs 53,10).
De afgelopen tien jaar heeft de
mythe Elvis Presley nauwe
lijks aan kracht ingeboet. Pla
tenmaatschappij RCA brengt
regelmatig Elvis-platen uit en
heeft dit jaar uitgekozen om
vier nieuwe compilaties op de
markt te schuiven. Zijn groot
ste hits zijn weer eens samen
gevoegd, maar interessanter is
'The Complete Sun Session',
met daarop de allereerste op
namen die Elvis maakte in de
Sun-studio van Sam Phillips in
Memphis (1954 en 1955), com
pleet met mislukkingen en op
merkingen van de mensen in
de studio. The Memphis Re
cord' bevat bekende en onbe
kende nummers die Elvis in
1968 opnam onder leiding van
Chips Moman. Presley maakte
mét als Tnjhe Ghetto'
'SuspraBÖS'MiftdS'.
Vader Vernon Presley kreeg
in 1977 het beheer over de nala
tenschap van Elvis en nadat hij
zelf twee jaar later was overle
den, ging alles naar de Elvis
Presley Estate. Toen de belas
tingen zich ermee gingen be
moeien, leek de Estate eerder
met schulden dan met een leuk
kapitaal te zitten. Maar de zaak
werd even flink commercieel
aangepakt en de dollars kwa
men weer binnen: Graceland
werd opengesteld als een soort
Presley-pretpark en de souve
nir-industrie draaide op volle
toeren.
Wat gebeurde er met de andere
hoofdpersonen in het drama?
Colonel Parker verloor al zijn
rechten op de titel 'manager
van Elvis Presley'. De rechter
had er grote moeite mee dat hij
op het laatst meer geld binnen-
harkte dan de ster zelf. Parker
kreeg een ruime schadeloos
stelling en leeft nu terugge
trokken in het hete Palm
Springs in California
Priscilla kon haar Presley-
verleden gebruiken om een
carrière in de showwereld op te
bouwen. Ze is al enige jaren
een vaste ster in de tv-serie
'Dallas' en schreef het boek 'El-
vis and me', waarin ze haar
best doet niet al te lelijk over
het huiselijke leven van de
King te doen. Ze speelde de
gastvrouw in een film over de
gangen en kamers in Grace
land, die ook op video te krij
gen is.
Priscilla participeert in de
Elvis Presley Estate namens
haar dochter Lisa Marie, die
volgens het testament alles
erft, maar pas over de centen
mag beschikken als ze 25 is.
Lisa Marie is nu 19 en moet dus
nog even wachten. Ondertus
sen doen Amerikaanse bladen
het uiterste om primeurs te
kunnen bieden over de erfge
name van Elvis. Er zijn al ver
halen over misbruik van drugs
en ernstige opvoedingsproble
men geweest.
Tante Delta Mae, nu 68, is het
enige familielid dat nog op
Graceland leeft. Ze scharrelt
rond in de vertrekken die niet
voor het publiek zijn opensteld.
Pas als om 18 uur de touwen
worden verwijderd, behoort
het hele huis haar weer toe, ook
de badkamer waar ze haar be
roemde neef tien jaar geleden
aantrof.
De Elvis Presley Fanclubs
beleven weer drukke dagen. Er
zijn er zo'n 300 over de hele we
reld. Ze hebben de afgelopen
jaren ups en downs gehad,
maar ze hebben het hoofd nooit
laten hangen. Engeland kent
een fanclub met maar liefst
23.000 leden. De echte Presley-
fans zijn zeer trouw. Nog steeds
komen er jonge fanaten bijtie
ners die Presley niet levend
hebben meegemaakt, maar
toch zijn platen draaien en zijn
naam op hun spijkeijack aan
brengen.
Op verschillende manieren
wordt in de komende dagen
aandacht besteed aan het over
lijden van de man die het voor
beeld was van o.a. John Len-
non, Bob Dylan en Bruce
Springsteen. Op de tv zullen
zijn speelfilms herhaald wor
den. Veronica start vrijdag de
herdenkingsgolf met een her
haling van 'The Story of Elvis
Presley'.
»rard Arnold probeert in
ijjoj 'Come and get it' rijk
vorden in de houthandel.
Barney Glasgow, laat
geliefde Lotta (Frances
„jer) zitten, omdat zij niet
t in zijn ambitieuze plan-
Ook zijn makker Bos-
iaat hij vallen. In het
de deel van de film is
ney een zeer verbitterd
u Na jaren keert hij terug
zijn oude vriend Bos-
Daar ontmoet hij een
die als twee druppels
Ier lijkt op Lotta. Hij
kt de dochter te zijn van
jtröm en de Lotta van
feger. De film werd deels
Lakt door Howard
■dis en deels door William
Ier.
1.12
Moeder
Oceaan
ROME (RTR) - Op een
recente zwoele zomer
avond in Rome kon men
in een openluchttheater
een speld horen vallen en
vervolgens applaus kla
teren. Maria Callas had
weer eens de sterren van
de Italiaanse hemel ge
zongen.
ue gelegenheid was de pre
mière van een film van de
Britse regisseur Tony Pal
mer met de simpele titel
'Maria'. Zijn film, gemaakt
tien jaar na de dood van de
laatste operadiva, is een col
lage van öperafragmenten,
journaalfilm, interviews, fo
to's en herinneringen van
vrienden en recensenten.
„De geschiedenis van de
opera kan in twee duidelijke
fasen worden verdeeld; vóór
Callas en na Callas", zegt de
Italiaanse toneel- en filmre
gisseur Franco Zeffirelli, die
Callas regisseerde in een on
vergetelijke Tosca in Covent
Garden in 1965.
Voor Palmer was het le
ven van het verlegen, dikke
meisje dat op 14-jarige leef
tijd in Athene met zingen
begon, een tragisch liefdes
verhaal dat in 1977 op 53-ja-
rige leeftijd in de eenzaam
heid van een Parijse woning
eindigde.
Palmers bedoeling echter,
het vertellen van het ver
haal van een complexe en
grillige vrouw achter de le
gendarische stem, is in Italië
met gemengde gevoelens be
oordeeld.
Volgens een van de recen
senten is de film een hoop
roddel die het leven van
Callas heeft teruggebracht
tot een anekdote en komen
haar ware persoonlijkheid
of de krachten die haar mo
tiveerden, nauwelijks aan
bod.
Beelden van vroege con
certen - vele nooit eerder
getoond - en krantenknip
sels worden afgewisseld met
commentaar van haar eerste
muziekleraar, zuster
hechte vrienden.
De successen, de tele
KON brengt een Japanse
rdfilm, die handelt over
probleem dat kinderen in
stellingen, de annulerir; an pjet gewend zijn hun
en het weglopen - volf ,c gevoelens over hun
haar agent ^was haar re| srs kenbaar te maken,
i imeisje Jun begrijpt niet
rom haar moeder alleen
ir leeft om te werken en
tatie op laatste punt om
diend - worden in snelle.
eenvolging aangestipt.
Een van de merkwaai |apen. Ze twijfelt aan de
ger anekdotes is die volg utionele regels en houdt
niet aan afspraken,
moeder vindt het een
eldige schande dat haar
iter zo licht denkt over
ilie-verplichtingen. Juns
ar probeert duidelijkheid
irengen in dit onuitge-
iken conflict.
>0.00
welke Callas 37 kilo in
jaar afviel na het zien
William Wylers film
man Holiday', omdat:
dun als Audrey He;
wilde zijn.
Maar zij bleef dik o
enkels, zegt een vriend
daarom wilde ze 'Cam
alleen zingen in cont
vorm. Op het toneel had
dansend, haar enkels
ten laten zien.
Maria Callas was
ijs, ze zag haar man, dei Italiaanse leider Musso-
oudere Italiaanse ia ontslaat Ciano begin 1943
strieel Giovambattistaminister van buiten-
neghini, als een vaderfij se zaken om tegemoet te
en ze had de gewoonte oi 'en a?n wensen van
nachts om drie uur vriea !r- Ciano wordt ambas-
Mussolini
op te bellen om hun x
over hun liefdeleven te
strekken.
ur in Vaticaanstad. Ita-
Duitsland worden in
defensief gedrongen. De
De film vertelt over k Ijeerden landen in Zuid-
romantische relatie mei Mussolini wordt on-
regisseur Lucchino Visci oen<'e gest®und door Hit-
maar volgens Zeffirelli i verhest het vertrou-
het de Griekse reder Ari|
teles Socrates Onassis,
haar ving in een
passie waaruit ze niet c|
loskwam.
Het wordt aan Zefl
en anderen overgelaten
verhaal te vertellen
haar liefdesgeschie
met Onassis, door de
seur omschreven als
woon een man die vro
verzamelde'.
Terwijl Callas de
nera uit Carmen zingt, t
de film beelden van fe
en diners op jachten ic|
jaren dat alles nog
in hun relatie. Volgens i|
firelli brak het hart
Callas toen Onassis Jaa
line Kennedy trouwde
verloor haar stem enl
wil om verder te leven
van het Italiaanse volk.
Onbekende
wereld
Door Henk Egbers
Net echt, met een scheutje
romantiek. Zo heeft de Bra
bantse graficus Hendrik de
Laat (1900-1980), vooral door
middel van etsen en aqua
rellen, met name het Bra
bantse land vastgelegd. Dat
is in een groot (32x24 cm)
boekwerk met ruim 200 re-
produkties representatief
bijeengebracht. Drs. F. van
de Ven uit Den Dungen
schreef er een bondige tekst
bij, die aan De Laat en zijn
kunst een goed kader geeft.
Hendrik De Laat was een Bos
schenaar. Dat is hij altijd ge
bleven, ook in zijn kunst. Zijn
prenten hebben vooral oud-
Den Bosch gedocumenteerd,
maar een in het boek opgeno
men kaart laat zien dat hij ook
buiten de Meierij en Oost-Bra
bant getekend heeft in Breda,
Tilburg, Dongen, Geertruiden-
berg en Raamsdonksveer. Het
boek bevat vier afdelingen:
werk in Noord-Brabant; werk
in de rest van Nederland (o.a.
Amersfoort, Amsterdam, Delft,
Nijmegen, Maastricht en
Oudewater); werk in het bui
tenland (o.a. Brugge en Parijs;
en Varia (portretstudies o.a.
van beeldhouwer J. Cuypers en
De Bredase Prinsenkade met Spanjaardsgat op een ets van
Hendrik de Laat uit 1930.
niet te indentificeren Bra
bantse prenten).
'Wat Martien Coppens deed
met de camera, deed De Laat
met potlood, penseel, etsnaald
en burijn', schreeft Van de Ven.
Hij trok op zijn fiets door het
land en ontpopte zich als een
'volksetser', wiens prenten in
menig huiskamer hangen. Hij
groeide op in een periode dat de
etskunst weer herontdekt werd
(Bauer, Veth, Witsen e.a.) en in
een Bosch' artistiek milieu met
figuren als de Slagers, Derkin
deren, Luns, Sluijters en Moer
kerk.
De laatste, als recensent van
Het Huisgezin, gaf hem veel
support. Hij noemde hem een
artiest 'zonder kunstgeschiede
nis onder zijn hoed'. De Laat
die later wel wat lessen op de
Bossche academie nam, is
vooral autodidact geweest en
een hechte ambachtsman ge
worden. Hij speelde het klaar
om te leven van zijn kunst, on
der meer door een kunstzaak te
beginnen in de voormalige wo
ning van Moerkerk in Den
Bosch. Hij heeft, ook vanuit de
gebeitelde kunstwereld, veel
waardering gekregen tijdens
zijn leven. In 1980 verscheen er
al een boek over hem, waarin
An MacGillavry een tekst
schreef bij 58 tekeningen. Maar
echt naar buiten getreden is hij
niet Het betrekkelijk kleine
aantal exposities had als
standplaats steeds Den Bosch,
hoewel hij in 1932 al werd uit
gekozen deel te nemen aan de
expositie Levende Nederlandse
Meesters in het Stedelijk Mu
seum te Amsterdam. Hij werd
toen, bekroond, door het mu
seum aangekocht.
Het is vooral uit documen
tair oogpunt vaak boeiend om
naar zijn werk te kijken. Je ziet
hoe er veranderingen zijn op
getreden. De prenten zijn vaak
ragfijn getekend en laten De
Laat kennen als een man die
zijn vak verstond. Hoewel een
zekere saaiheid hem niet
vreemd is, wint de verstilling
die je proeft het toch bij nadere
beschouwing. Jammer dat dit
documentaire boek niet wat
kleur meegekregen heeft, want
dan zou De Laat gedocumen
teerd zijn op een even nauw
keurige manier als hij zelf ge
wend was. Het is nu een wat
keurig-saai boek geworden in
zijn presentatie.
Drs. FJ.M. van de Ven: Hendrik
de Laat - graficus uit Brabant'.
Uitg. Montea, prijs 75.
Door Henk Egbers
DE NAAM van Johann
Eduard Karsen als kunst
schilder (1860-1941) is nog
nauwelijks bekend, hoewel
werk van hem in enkele
grote musea verblijft.
Nu wordt zijn naam weer ex
pliciet door de uitgave van zijn
tijdelijk dagboek, waarin hij
zijn liefdesverdriet heeft weg
geschreven. Dat komt meer
voor, maar omdat Karsen in
zijn relaas tegelijk een duide
lijke vertegenwoordiger is van
een bekend deel van het artis
tieke leven eind vorige eeuw en
tevens een fraaie taal hanteert
is 'Een droom en een scheidsge
richt' een aardig boek gewor
den.
In 1947 schreef Hammacher een
boek over Eduard Karsen en
zijn vader Kasper. Via dit boek
kwam Rein van der Wiel op het
spoor van een tweetal cahiers,
waarin Eduard zijn liefdespe
rikelen met zijn droommeisje,
Saar de Swart, beschreef tot en
met een merkwaardig scheids
gerecht dat een einde maakte
aan deze relatie. Hij schreef er
een inleiding bij, voorzag de
tekst van noten en gaf daarmee
het boek zijn cultuurhistori
sche waarde.
Karsen leefde in een periode
waarin de gedroomde werke
lijkheid een sterk accent kreeg.
Het gedicht 'Avond' dat Willem
Kloos aan Karsen opdroeg te
kent dat klimaat Van der Wiel
wijst er verder op dat Kloos'
inleiding bij de Verzen van
Jacques Perk belangrijke ele
menten bevat, die Karsens'
houding duidelijker maken.
Niet alleen de vrouw als on
aantastbare muze, maar ook de
daaraan verbonden smarten,
die bij de Tachtigers verbonden
werd met wellust en de doorne-
Eduard Karsen, getekend
door Willem Witsen.
kroon als symbool voor subli
matie van deze lust in ascese en
mystiek, vind je terug bij de
streng christelijk opgevoede
Karsen.
Als Karsen 'zijn' Saar ont
dekt, wordt zij voor hem een li
teraire werkelijkheid, een my
the waaraan hij zich verslin
gert ten koste van zichzelf.
Daarbij komt nog dat de zowel
welgestelde als geëmanci
peerde Saar zijn vriendschap
op prijs stelt, maar verder les
bisch georiënteerd blijkt. De
spanningen lopen hoog op. De
etser Jan Veth stelt een 'Eere
gerecht' voor, waarin een zoge
heten onbevooroordeelde jury
een uitspraak zou doen over de
gang van zaken tussen Eduard
Karsen, Saar en haar vriendin
nen Baukje en Anna. In die
jury zaten Martha van Eeden
van Vloten (echtgenote van
Frederik van Eeden), Pieter
Lodewijk Tak (kamerlid
SDAP), Jan Veth en min of
meer de arts/schrijver Aletri-
no. De uitslag was voor Eduard
negatief. Hij leefde verder
nogal teruggetrokken en stierf,
81 jaar oud, in 1941.
Saar stierf in 1951, 91 jaar
oud, op Capri; wijs en mild ge
worden. Interessant is het bij
gevoegde artikel dat Jan En
gelman over haar schreef bij
haar dood in De Groene Am
sterdammer: 'In den schijn der
illusie: De muze der Tachtigers
gestorven'. Hij zegt onder
meer: 'De generatie van Saar
de Swart heeft nooit iets van
nieuwe zakelijkheid geweten,
noch de valse schaamte gekend
waarin zoveel Hollanders uit
munten.... In de schijn van mijn
illusie... In dit symbolisme,
reeds dan het pure sensitivisme
doorbrekend, ligt de kern van
een episode die door Hamma
cher terecht 'een gebei
loos drama' wordt genoei
Behalve het feit dat
ouderwets-mooi schrijft
het de talrijke anecdoSj
mededelingen, die het het!
mede over zijn privé-lii'
verdriet heentillen. „In
wijk logeerde ik tegelijk1
Witsen en Kloos, Kloos
den geheelen avond rauwe!
uit een bierglas. Den volge
morgen zouden wij gal
den, maar toen ik in de
kwam bij Kloos, was er
leven in hem te krijgen..."
„Ik had dr. Fred, van
om raad gevraagd. Hij
mij onder zijn suggestie
gen, mij laten biechten,
ik zei tot hem: 'Jij mij?' I
doelde: ik eerder jou).d
Van Eeden verklaarde
daarop voor ontoerekenl
hij bruskeerde mij later
zeischap."
Of: „Diepenbrock vf
mij dat B. van Mesdag, Vj
Valk zomaar op het
en dat hij er zoo was
Maar ik geloof zeker, dat
in het complot was toen ik]
die meiden kennis iWj
Diepenbrock had v.d. Valk]
zitten en negligé, in een
van Dames"
Dit is geen scanduleus
Op de eerste plaats
goed in uit hoe mensen
tijd met hun gevoelens
gen en op de tweede p
het een tijdsdocument.
Eduard Karsen: "Een droonr
scheidsgericht'. Uitg.
prijs 124,50.
ïf&p.
ide documentaire-serie
lore' gaat men deze keer
;k naar de Koerden,
jer Douchan Gersi pro-
de kern te vinden van
rolk dat geen eigen land
en verspreid woont in
Irak, Turkije en Syrië,
rd' betekent wolf en veel
len heben de wapens
romen om zich inder-
als wolven te verzetten
onderdrukkers. Gersi
ijken in het oude Koer-
maar ook op Sri Lan-
16
tv
17
18
18
o\
ki
II
II
V
G
1!
Zil
It I I
bh i I Vs Soed A bebie
iZ J Igtnwrd, ik bin niet doof
-T—-jrt\V
f#v1
J
JBcx
\;As
Ai-
A.jt
ibw*. 51
lrnbom