'UBLICITEIT ROND 'PEPPER-CD' GEWELDIGE STIMULANS eatle-maehine draait weer volop ïrs aangehoude an ZWN overled* RAPPORT NOS-problemen rond uitzending WK wielrennen Aantal zwartkijkers rond vijf procent LIJK NIEUWS iRKTEN Groede Retranchement DONDERDAG 6 AUGUSTUS 1987 inverwacht Symbool 'Kliekjes' TECHNICA NOVA Breda -Wilhelminastraat 32-34-36-Tel. 076-224500 Net begonnen Geen Kassei Lichtenstein Retro Diels uit Schoondijke verlet komende vanaf de St. j] dijk, geen voorrang I.B.S. uit Oostburg. S.J in zijn auto over de pr«] ciale weg. Beide voeri werden geheel. „Op mijn vijftigste wil ik binnen zijn. Dan kan ik in Spanje gaan overwinteren, want het is hier wel erg koud." Angellque Cremers, Miss Holland DE STEMt De 74-jarige fietser J.j uit Hoevelaken stapte i Mettendijk van zijn juist op het moment datl personenauto bestuurd f J .J. uit St.-Michielsg] hem inhaalde. BKwam) de auto in aanraking enl volgens viel de fiets opl voertuig. Een herenfiets die niet sloten stond en eigendo van JJuit Udenhout, i stolen toen hij op campin Ploeg op het parkeertei] stond. _Fn |dt Ih- lil- r er- jin |>P- lem Bon jde (•bij ort- een pro- 22 iMo- foen- tiou- is ktch- ■rdag Vest- van Ivoor het reek l/eede het tater- vissen, 20 september derde wedstrijd. Voor 4 ber is de wedstrijd 'Hi Sportvisser' gepland, oktober en 8 november zijl kampioenswedstrij den Othene. PRESTATIELOOP - De Retranchement houdt derdag 13 augustus de lijkse Zwinstrand-presi loop langs het strand ovi afstanden vier en acht meter. Gestart wordt om: uur voor stradpaviljoeii| Zeemeeuw. bintje (13.20) bintje 5)) om- apr 358 Bintje 1 ver- pvem- tot f ntrac- 22,00 was |30kg: -1,68. 5,44, B en,100 5-0,51. 0,36- -0,41. II 0,23. II 0,24. IR 0,11, MO |[es, 160 Iterselie Sel- 18-0,29. rij met -0,53. |kl. 160 A500 Corona kl. 2 kl. 1 [280 kg: ondom IB 1,05- |gr., 930 B 0,49. ;r., 860 ïwarte loos: kl. l 2 1,00- I kg: kl. [gr., 210 2 1,80. 200 gr., Kruis- Igr., 990 2 0,44. I gr., 120 Isbessen |,07-1,54. doos x 1,65-2,27. gr., 260 Glova kl. 1 kg: kl. Stanza kl. 1 A kl. 2 B 500 gr., 650 doos: kl. 1 B 0,53-0,57. kg, 450 kg: kl. 2 A 1,38-1, 1,32. Rotet doos x 500 gr, doos: kl. 1 A 1,18-1,24, B 0,61. Vroege aardappelen, kg: kl. 1 BO 0,23-0,42, DR*slijten. 0,25, GR 0,21-0,39, GT 0,lf~ KR 0,58-0,75, MD 0,17-0," 0,15-0,25. Kl. 2 DR 0,14-0,1( 0,17, KR 0,51, MO 0,23, MI 0,23,99 0.12-0,13. Groenteveiling: Komkoi kg, stek, 20 kg: kl. 2 25 Komkommers kg, 880 kg: 0,39-0,59, 40 0,52, 41 0,51, 501 51 0,59-0,60, 60 0,62, 61 0,«| 0,72, 91 0,82. Paprika groei| 10 kg: kl. 2 99 2,80. Sla natui 1230 St., kl. 2 B 0,18-0,59. T( ten krat, 30 krat: kl. 1 A 8 6,00. Kl. 2 A 7,30, B 8,30. Vlf maten krat, 10 krat: kl. 2 Bi BB 8,60,38 7,70. Andijvie gli kg: kl. 2 A 0,67. Andijvie nat 220 kg: kl. 1 A 0,69-0,85. KL 0,61. Bloemkool natuur, 4Ï kl. 1 GR 2,50-2,90. Kl. 2 GR 2,50, MI 1,70. Broccoli, 20 kg:! 1,80. Kl. 2 1,60-1,90. Waspeer kg: kl. 1 FN 0,29, GR 0,3!, 0,41-0,43. Bospeen natuur, bos: kl. 2 0,40. Rabarber" kl. 2 0,42-0,48. Spitskool, kl. 1 A 1,25. Kl. 2 A 0,< Snijbonen glas, 40 kg: kl 7,20-7,60. Kl. 2 FN 6,10, KSl Sperciebonen natuur, 400 1 3,60-3,90, FN 3,70-3,80. 3.20, FN 3,60. Pronkbonen, kl. 2 5,40. Fruitveiling: Mantet, 22011 kl. 1 55/60 0,47, 60/70 1,01 60/70 0,87, 70/80 1,25-1,51. Victoria, 300 kg: kl. 2 60/701 70/80 0,58. Vista Bella, 200 kl. 1 55/60 0,61, 60/70 1,27, 1,77, 80/90 1,54. Kl. 2 60/70 1.21, 70/80 1,33-1,69, 80/90 Yellow transparent, 2400 1 55/60 0,47, 60/70 0,94-1,17, 1,68. Kl. 2 55/60 0,41, 60/70 0,82, 70/80 1,32. Stark Eat 1700 kg: kl. 2 55/60 0,400,43,1 1,26-1,29, 70/80 1,82, 80/90 Morel zonder steel, 100 kg:! 0,80. Murel zonder steel, 1" kl. 2 1,10-2,00. Pruimen, kl. 2 IN 0,30. Czar pruim, kl. 1 3,20, kl. 2 1,80. Early orLeoNierse IEATLEMANIA' is terug - een beetje. Zeventien jaar na het officiële uit en gaan van The Beatles halen de Fab Four nieuwe platenrecords. De pu bliciteit rond met name de compact disc van 'Sgt. Pepper's' heeft een veede run op de platenzaken tot gevolg gehad. jde afgelopen twee maanden hebben 33.000 Nederlandse gezinnen een 'Pepper-CD' in buis gehaald. Daarvan gingen in de eerste week na release liefst twintigduizend exem- Taren over de toonbank. Dat is het dubbele aantal dat van 'Brother in Arms' van Dire [traits, de top-CD in het popgenre, in de eerste week verkocht werd. de vakantieweken zijn de ikoopcijfers uiteraard fors aald, maar aan het eind van zomer wordt een nieuwe op- iving verwacht, als platen- iaatschappij EMI 'The Yellow ibmarine' en het dubbele hite Album' uitbrengt. Om dat de witte dubbelaar hoger .prijst wordt, zal de CD-ver sie extra attractief uitgevoerd rorden: van binnen en van aten compleet wit, voorzien in een boekwerkje en elk ex- iplaar een eigen release- ner, al is dat laatste -ge- de massale oplage- een issen neus voor de verzame- |ars. Eind september volgt dan 'Magical Mystery Tour' en een maand later 'Abbey Road' 'Let It Be'. Voor de Sin- •klaasdrukte zal het volle- Beatles-oeuvre dus op CD irkrijgbaar zijn. In aantallen itekent dit dat EMI de ko- :nde maanden in totaal zo'n i.000 nieuwe Beatles-CD's de detailhandel verwacht HILVERSUM (ANP) - Het ziet er naar uit dat de NOS-televisie zondag 6 september niet in staat zal zijn de finale van het wereldkampioenschap beroepswielrennen op de weg in Oostenrijk en de finales van het wereldkampioenschap atle tiek in Rome rechtstreeks op het scherm te bren gen. De TROS, NCRV en Fe- duco hebben om uiteen lopende redenen gewei gerd zendtijd te ruilen met de NOS. Volgens een woord voerder van de NOS vin den de finales van de evenementen plaats tus sen 17.00 en 19.00 uur. Op Nederland 1 zendt de NCRV uit. Deze omroep organisatie heeft laten weten om principiële re denen niet tot een zend- tijdruil te willen over gaan. De TROS wil tus sen 17.00 en 18.00 uur een samenvatting brengen van die dag verreden speedwayraces en zit daar contractueel aan vast. Feduco heeft ver volgens tussen 18.00 en 18.30 de eerste uitzending gepland over de Friese taal en weigert deze zendtijd te ruilen. Daarna neemt de NOS weer over tot 20.00 uur. Volgens de NOS- woordvoerder wordt nu met de TROS naar een oplossing gezocht om de samenvatting van de speedwaywedstrijden die dag op een ander tijdstip binnen NOS-zendtijd in te passen. Als Feduco het been stijf houdt zal de zaak worden voorgelegd aan het NOS-bestuur dat in de tweede helf van augustus bijeen komt. Het NOS-bestuur heeft de mogelijkheid Feduco te dwingen plaats te ma ken voor NOS-sport. De NOS wil die dag volgens de voorlopige planning, om 13.30 met de sportuitzending begin nen. OokThe Yellow Submarinewordt eind deze maand op compact disc uitgebracht - FOTO ARCHIEF DE STEM :wel de CD op termijn be- iouwd wordt als de doodsvij- id van de langspeelplaat, ijkt de rage in Beatles-CD's imenteel een onverwachte ipuls te geven aan de verkoop in Beaties-LP's. De publici st die in het bijzonder de Pep- •-CD ten deel is gevallen, jkt heel wat jongeren op het irvan de 'klassieke' Beatles hebben gezet, terwijl heel it oudere platenkopers op het kwamen hun oude Beat- ichijven door nieuwe te ver- igen. Bij de jongeren blijken .ral de zgn. compilatie-lp's hits op één plaat) erg in |k te zijn. De verkoop in deze igorie is in de afgelopen landen verdriedubbeld. Paul McCartney werkte mee aan het tv-programma 'It was twenty years ago today', dat de start bleek van een nieuwe run op het werk van de Beatles. „Tot voor kort verkochten we één Beatles-lp per maand. Tegenwoordig zijn dat er twin tig in een week," aldus een pla- tenhandelaar. Een collega meldt dat de gretigheid waar mee platenkopers naar de Beatles vragen hem doet terug denken aan de jaren'60. „On voorstelbaar. We krijgen het niet aangesleept. Alleen al twaalfhonderd Pepper-CD's in acht weken tijd in één zaak." Voor platenmaatschappij EMI legt de Liverpoolse Kip dus voor de tweede maal haar gou den eieren. Wat dat betreft hadden de Heemsteedse vinyl- verkopers de afgelopen maan den de wind stevig in de zeilen. 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' staat immers model voor het legendarische Flower- Power-jaar 1967, waarvan de twintigste verjaardag vol nostalgie door de media we reldwijd is gevierd. De Britse tv-documentaire 'It Was 20 Years Ago Today', die op Pep pers jubileumdatum' 1 juni door de VARA is uitgezonden, werkte wat dat betreft als een weergaloze reclamespot. De so ciologie als verkoopargument. EMI verwacht nog vóór het eind van dit jaar het succes van de Pepper-CD te evenaren en wel met de CD-versie van 'Ab bey Road'. Dit laatste geza menlijke werkstuk van The Beatles ('69) -evenals 'Sgt. Pep per' een zgn. conceptalbum - heeft altijd relatief goed in de markt gelegen. Dat bleek eens temeer toen nog niet zolang ge leden een beperkt aantal 'Ab- bey'-CD's uit Japan werd ge ïmporteerd. Die gingen voor ƒ90 per stuk (de dubbele win kelprijs) grif van de hand. Als collector's item is er on langs al 1500 voor zo'n ex emplaar geboden. Door middel van een forse adverentiecam- pagne en extra promotie via de detailhandel, hoopt EMI in de feestweken het verkoopcijfer van de Abbey Road-CD voorbij dat van Sgt. Pepper's te kun nen jagen: 40.000 exemplaren bij de eerste release. „Hier in huis heerst opperste concentra tie om deze campagne te laten slagen", aldus een woordvoer der van EMI. Na dit jaar is de serie immers afgewerkt. Maar handelaren zouden geen handelaren zijn, als ze niet het onderste uit de kan zouden proberen te halen. Voor januari '88 staat daarom de release ge pland van wat bij EMI de 'left over CD' wordt genoemd. Daarop moeten opnamen ko men die de Beatles niet eerder op lp hebben uitgebracht. Zoals singles (w.o. 'Hey Judej en nummers die het fameuze vier tal zelf destijds heeft afge keurd. Kliekjes dus. Op dat moment is het punt bereikt waarop de handel toch weer een loopje neemt met de inte griteit van de artiesten. Een loopje dat nog jaren kan duren. Intussen moeten de drie nog levende Beatles, samen met de weduwe Lennon, maar zien dat ze zelf ook nog wat wijzer wor den van de rage. Inspraak in het CD-beleid van hun platen maatschappij hebben zij niet genoten. EMI heeft zelfs nog niet eens behoorlijk uitbetaald aan hun melkkoetjes, zo meld den zij tijdens een recentelijk aangespannen proces tegen de labels EMI en Capitol. Met het 'left-over'-beleid van de pla tenmaatschappij in het voor uitzicht, lijkt het dan ook niet onverstandig dat de Beatles en Yoko ook maar meteen de moe derbanden van de lp's hebben terug geëist. Want met elke vorm van Beatlemania komt ook de keer zijde terug, de b-kant van de gouden plaat: 'All You Need Is Cash...' DEN HAAG (ANP) - De in ning van kijk- en luister gelden in 1986 heeft op nieuw een recordopbrengst opgeleverd. Volgens de Dienst Omroepbij dragen van de PTT, die dit gis teren meedeelde, is over vorig jaar in totaal ruim 740 miljoen gulden binnengehaald tegen ruim 726 miljoen in het jaar daarvoor. De opbrengst uit de opsporing van zwartkijkers is in '86 nagenoeg gelijk gebleven aan 1985. Het aantal zwartkij kers schommelt rond de 5 pro cent. Na aftrek van de kosten voor de dienst is aan het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur dat de omroepgel- den beheerd, ruim 709 miljoen gulden overgemaakt. In totaal werden ruim 104.000 huishoudens gecontroleerd op illegaal kijken en luisteren. In bijna de helft van de gevallen leverde dat een proces-verbaal op, hetgeen een bedrag van ruim 12 miljoen gulden ople verde. De controle van 'dubieu ze' betalers, waarvoor 94.000 bezoeken werden afgelegd, le verde nog eens een bedrag op van ruim 9 miljoen gulden. In totaal stonden eind 1986 4.640.943 televisietoestellen ge registreerd, bijna 67.000 meer dan in '85. Het aantal geregi streerde houders van alleen een radio, daalde in 1986 met ruim 6.800 tot 158.491. (ADVERTENTIE) Even goedkoop, wel even beter Nooit voorrijkoiten ton, 230 kg: kl. 2 1,10-1,90, Al 2,40, B 1,70, IN 0,30. Ontr' kg: kl. 1 3,90. Opal, 110 k 3,20-3,90. Kl. 2 1,80. Sanctusl bertus, 3660 kg: kl. 1 2,ljf Kl. 2 1,30-1,80, A 1,20-2,20,1 2,00. politie insdag jehou- ndief- varie- Iverd bij por een ■kt toen ;gen bij De man die ter plekke kwam, waren dt| met hun auto verdwenen] richting Roosendaal. Zo« rijkspolitie als de gemeffll litie van Bergen op Zoom] daarop de achtervolging Etten-Leur stuitte het op een afzetting die door' tense politie was neerges vijf werden aangehouden Volgens de politie hebb ook uit een auto in Rene' een in Goes dure geluic ratuur gestolen. >t Rode Zierik- st op de 65 jaar Hij was Streek- -Neder- ïdurende voor de voorgan- ;e Tram- RTM) te ibaan als na di- Dben be kleed volgde zijn ben» tot hoofdinspecteur Tra' Veerdiensten per 1 1960. Bij de fusie van de Bi- de Zeeuwse streekvervi drijven (ZVTM/SBN Streekvervoer Walcherc NV Streekvervoer Zuid' Nederland, werd Deïst juli 1977 tot directeur va» NV benoemd. Deist was voorts nog Karin Büscher en Roel van Daal, schilderijen; Kris Mandigers, meubels. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8, Ginneken Breda. Open: tij- lens winkeluren. Tot en met 22 augustus. 'e drie die hier exposeren lebben juist het diploma van de kunstacademie St. Joost te ireda in hun zak. Steeds eer zie je dat galeries vers 'gestudeerden al direct ite biedea De eindexa- lenexposities blijken een [oede 'markt' voor oriëntatie zijn. Galerie Segeren heeft :n goede keus gedaan uit at voorhanden was dit j aar. De beide schilders hebben 'erwante uitgangspunten. Er sprake van een hoekig itructuralisme; een spel van "ierkantea De uitwerking is 'erschillend. Karin Büscher 'erkt met een bijna archi- inische strakheid op lin- ien en paneel. Haar kleur- itelling is opgebouwd uit te genstellingen. De verfhuid is "ansparant of strak dicht leschilderd. De spanning zit wral in de verhouding van vierkanten ten aanzien an elkaar. Vooral in de ote monumentale doeken is t het sterkst. Maar hoe nu erder? De innerlijke span- "Sen van deze doeken is P°g?) niet zo groot, dat er "eel perspectief lijkt te zitten 1 deze toch wat brave be- enksels. Roel van Daal is veel meer ctulder, die het materiaal df uitbuit; zowel in zijn •ructuur als in relatie met cjd en kleurschakering. De Pbouw van zijn doeken is [eliswaar gebaseerd op 'Mhoekjgg vlakken, maar eschilderd met een romanti- 'f' toets. De kleur (telkens 'et dominant, geel of toen) wordt daarbij opgeno- ®h in een experimenteel - met gewaagde overgan- de bondsraad van de regio Zeeland en lid van' giobestuur Zeeland van '1 VE. Verder vervulde M Kris Mandigers heeft er 1986 de functie van weW „ee meubelobjecten neerge in de gemeente Westers wen. zet, die het binnen de gereno- meerde meubels in deze zaak goed volhouden: een tafel, waarvan het onderstel geraf fineerd is opgebouwd uit dunne zwarte stangen en een kast, met een schuifsysteem dat verrassend is. De vorm van deze kast is interessant en een goede afwisseling bij wat een wandmeubel heet. H.E. Zomertentoonstelling, Bur gerweeshuis, Poststraat 45, Zierikzee, open di. t/m zat. 10-17 u., tot en met 15 augus tus. Een kwart eeuw organiseren Ad en Tessa Braat in hun huis en tuin, gevestigd in het indrukwekkend fraaie pand van het Burgerweeshuis, tentoonstellingen van beel den en keramiek. Wat aanvankelijk begon als een aardig gebaar ten op zichte van collega-kunste naars - 'ach, je hebt zo'n mooie tuin, daar kun je best wat in weg zetten' - is uitge groeid tot een omvangrijke jaarlijks wisselende collectie sculpturen voor kleine en middelgrote tuinen. Daar naast is er de keramiek van Tessa en dit jaar de emaille tableaus van Linda Verkaik die binnen horea Het is een merkwaardige verzameling met veel mid delmatig werk in de trant van 'vakmanschap is mees terschap', wat spul waaraan je maar beter snel voorbij kunt lopen en een aantal mooie ontroerende en respect afdwingende stukken. De collectie is vooral op praktische gronden heel be wust in deze vorm door Ad Braat, die van oorsprong een Roosendaalse beeldhouwer is, samengesteld. „Mensen die Kassei bezoeken komen hier in dit gebied geen kunst kijken en kopen, wel mensen die een aardig beeld voor hun tuin zoeken". Deze tuin die vol staat met struiken en bo men kan door het gewas heel wat kleine objecten herber gen, er staan en hangen er driehonderd binnen en bui ten! Grote ruimtevragende beelden zijn niet aanwezig, ze zouden hier niet tot hun recht komen. In deze veelheid is het werk van W. H. J. Put opval lend. Kleine gesloten vormen van menselijke géstalten, brokken gebundelde energie. Elegant is de waaierachtige vorm in 'kristallina', dat er als albast uitziet van de hand van Leendert Buth. De kop van Elze Ringnalda maakt indruk door het geïdeali seerde karakter dat ze deze man met tulband meegaf. Verstopt in het uiterste hoekje van de tuin staan een paar geestige, pretentieloze échte tuinbeelden van Ad Braat. Onder andere een sa- terachtige tuinkabouter, grof opgebouwd en uitgevoerd in brons en een zeer ondeugen de, eveneens bronzen Eva. In de grote middengroep is het dierenportret opvallend ruim vertegenwoordigd. Ze zijn er van knap en met veel gevoel voor het typische ka rakter van het dier gemaakte honden op levensgroot for maat tot sterk geabstra heerde beesten, waarbij vo lume en houding de belang rijkste elementen zijn. De glazuren van Tessa op de uiterst eenvoudige vor men zijn binnen het belang rijkst. Geraffineerde pastel len, hevige kobaltblauwen en oxbloods vloeien op een orga nische manier over de scha- D1T kunstwerk van Max van der Grijn (zonder titel, 1987; 34x27 cm) maakt deel uit van de tentoonstelling 1n het licht van de stilte', die tot en met 13 september is te zien bij de NBKS, Markt 1, Oirschot (di-zo. van 13-17 uur). Sa men met de in Den Bosch werkende Japanse kunstenaar Koji Ogura en een andere Bredanaar Jac. Gijzen, expo seert hij werk op papier. Hun gemeenschappelijk noemer is 'de stilte'; veelal ingegeven door de Oosterse cultuur. Ogura maakte penseeltekeningen met een sterk gevoel voor caligrafie; Jac Gijzen is bij dit werk geïnspireerd ge weest door zijn bezoek aan Nepal en Max van der Grijn zocht de stilte vooral op zijn atelier, maar met een sterk gevoel voor de Oosterse cultuur. Zijn met rietpen vervaar digde tekeningen ontstonden echter op de oevers van de Lek. Onder de hanebalken van het NBKS-gebouw heeft deze collectie een gepaste ambiance gevonden. Er is een mooie catalogus (f 12,50). len en vazen. Behalve de hedendaagse kunst is er ook nog een geva rieerde collectie antieke voorwerpen ten toon gesteld en deels te koop. L.R. Roy Lichtenstein, tekenin gen 1961-1986. Museum Over- holland, Museumplein 4 Am sterdam. Open: di-zo van 11 (zo 13)-17 uur. Tot 13 sept. Een tocht langs de tekenin gen van de Amerikaanse kunstenaar Roy Lichtenstein is een ontdekkingsreis door de kunstgeschiedenis. Met de Pop Art is het begonnen. De manier, waarop hij strips ge bruikte, om er kunst uit te destilleren, is beroemd ge worden. De ontwikkeling van zijn werk vanaf het be gin van de jaren zestig tot nu toe wordt getoond. Aan de hand van zelfstandige zwart/wit tekeningen en kleurtekeningen, die als stu dies dienden voor latere schilderijen. Deze tentoon stelling was hiervoor te New York, in The Museum of Mo dern Art te zien. Roy Lichtenstein is ge wend grote schilderijen en muurschilderingen van res pectabele afmetingen te ma ken. Geen werken, die je bij een kunt brengen op een handzame expositie. Het is derhalve alleen op de schaal van de tekening mogelijk een overzicht van zijn werk te geven. Eerst in de zestiger veranderde hij zijn manier van werken ingrijpend. Hij werd daarbij geprikkeld door de strip-afleveringen op de papiertjes, waaruit zijn kin deren hun kauwgom opdiep ten. Hij trok zich niets aan van de kritiek, dat hij zich met deze onserieuze zaken afgaf. Hij trof velen met de humor, die uit zijn tekeningen van die eerste jaren sprak. Anec- dotische tekeningen met on derwerpen dicht bij huis: een stripmeisje, dat een traan wegpinkt, een damesvoet, die het pedaal van een pedaal emmer beroert, een vinger die wijst, op dezelfde manier als die van Uncle Sam op de aanplakbiljetten van vroe ger, gemaakt voor de wer ving van vrijwilligers voor het leger etcetera. Stuk voor stuk opgeblazen tot een on werkelijk formaat, haast monumentaal. Hij immiteert daarbij commerciële druk technieken. De tentoonstelling maakt verder veel duidelijk over de manier van werken van Lichtenstein. Zo worden er tekeningen getoond van so bere lijstwerken, die overge nomen waren uit de klas sieke architectuur. Het over grote deel van zijn werk, zo als ons dat hier wordt ge toond, bestaat uit studies, schetsen. Studies voor zijn schilderijen, voor muurschil deringen, voor posters. Klein formaat studies vaak, ont roerend door hun eenvoud. Grotere voorstudies ook, sommige met nauwkeurige aanwijzingen..Op de tocht langs de tekeningen wordt ook duidelijk hoezeer Lich tenstein in zijn werk kunst historische stromingen en kunstenaars citeert. Zijn stijl heeft verwant schap gehouden met het stripverhaal. Zoals de toe lichting op de expositie zegt, het is Lichtensteins ambitie om zijn stijl als wereldbeeld op te leggen aan de uiteenlo pende twintigste eeuwse stijlperioden waarvan hij zich meester maakt.En hij vangt de essentiële kenmer ken van een bepaalde histo rische stroming op in wat hij zelf zijn stripverhaalstijl van tekenen noemt. J.B. Herman Diels, olieverf, aquarel en tekeningen. De Warande, Turnhout. Open: dagelijks 10-17 uur. Tot 27 september. Herman Diels (1903-1986) was een Turnhoutse schilder, die niet aan de weg timmerde. Zijn laatste expositie was in 1969. Deze retrospectieve ten toonstelling bevat een keuze uit zijn totale oeuvre van een 160-tal schilderijen, aquarel len en tekeningen. Zij geeft een goed inzicht in de ont wikkeling van deze intros pectieve kunstenaar, die al leen via kunst tot sterke ex pressiviteit kwam. Een boek werk over hem verscheen. Deze tentoonstelling heeft alles van een terugblik. Hoe wel bij de entree een aantal rijpere doeken zijn opgehan gen is de rest van het op de begane grond getoonde werk nogal vervelend: academisch, braaf en vaak uitgesproken slecht. Maar verder lopend raak je - met name in de bo venzalen - steeds meer ge boeid door zijn kleurrijke fantasieën, waarbij de mens een centrale rol speelt. Zijn ontwikkeling is afge leid uit het werk, want date ren deed hij zijn stukken zel den. Er zijn periodes te on derkennen. Schildertech nisch is dat wel heel duide lijk. Na het academische schilderen in het natuurge trouwe patroon wordt Diels bevangen door de kleur. Hij bouwt zijn schilderijen (met figuraties) op uit kleine kleurvlakken in wat hoekige aflijningen die af en toe re miniscenties aan de beginpe riode van het kubisme oproe pen. Ook dit niet zo bijster spannend werk is duidelijk een kwestie van overgang. Daarna worden zijn doe ken puur uit kleur opge bouwd. Hij presteert het om contrasterende kleuren on vermengd in korte toetsen en brede vegen tegen elkaar aan te zetten en toch een fraaie harmonie op te bouwen waarbinnen menselijke figu ren oplichten; de ondertoon is vaak mysterieus anecdo- tisch. De sfeer doet soms den ken aan Chagall. Het groot ste deel van de expositie be staat uit dit soort werk, dat je na de wat teleurstellende in troductie, in de greep kan krijgen. De feestelijke inge togenheid van Diels bezit een eigen schoonheid. Behalve de (zelfportretten - met hoogte en dieptepunten - is zijn werk zonder titels. De expo sitie geeft omschrijvingen als Man op monster met naakte figuren, Landschap met boot, Naakt met hond, Stoeiend koppel in bloemenveld, On weersavond, De gehangenen, Naakte vrouw tussen gordij nen, Ecce Homo, Man in ex tase, Hartstocht, De popzan ger, Bacchanaal etcetera. Deze titels van de inrichters laten vermoeden dat zij Diels ook zien als een stil water met diepe gronden. Een tochtje naar Turnhoutse Wa rande om daarin te kijken is toch wel de moeite waard. HE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13